ïad.) Scholiere (18) nagelt godsdienst leraren aan de schandpaal HUSAK ONDER DRUK STALINISTEN Leraren geïsoleerd in schoolgemeenschap PHILIPS STEUN VOOR SURINAME BI] PRODUKTIE ALUMINIUM ONDERZOEK AFFAIRE KOPECHNE HEROPEND BINNENHOF] Kom op Beroering Niet erg slim Uittocht Grote onbekende f7050,40 80 I Gezwam I NIJMEGEN De problemen rond [•et godsdienstonderwijs (catechese) 'ijn voor een groot deel te wijten 'in communicatiestoornissen en j ™aar tegensprekende verwach tingspatronen. Ouders begrijpen Jon kinderen niet meer en omge- werd. Catecheten staan geïsoleerd «le schoolgemeenschap. Over ca- 1 tcchese bestaan zoveel meningen als b mensen zijn, zou je bijna willen 'eggen. De een verwacht ervan dat Je godsdienstleraar het oude ver- j ,ou)vde erfgoed van de kerk aan e J°ngeiui doorgeeft, precies zoals 't twintig, dertig jaar geleden nog de ander vindt dat catechese onter de functie heeft van maat- enappij kritische vorming; een I "wie wil er een soort cultuurge- 'wedenis van maken. Deni ocratiseren Evangelie Dialoog batterijen diemóétenwelgoedzijn. ■Notltti Resolutie Kloof HAD EEN STAARTJE. Trap op, trap af te vermoeiend voor PTT-er boven de veertig DE STEM VAN ZATERDAG 28 MAART 1970 iring. 500 Automatic, uitgerust met u toch zelf kunt schakelen. n, rwiel- u r. 15,20 )0 cc of 2000 cc en cilinderl, Itra-moderne erie, supersnel MARGRIET FREEMAN (Van een onzer redacteuren) VALKENSWAARD „Iemand van de groep „Waarheid en Le- I ven" heeft over mij een brief gestuurd naar de Osservatore Romano. I Daarin wordt ik een Jeanne d'Arc van de 20e eeuw genoemd. Maar met groepen als „Waarheid en Leven" wil ik niets te ma ken hebben en verder voel ik me geen Jeanne d'Arc, maar gewoon een leerling van een middelbare school". Zoveel reacties op haar open brief aan de godsdienstleraren van middelbare scholen had Margriet Freeman (18) uit Valkenswaard echter niet verwacht. „Die reacties zijn bijna allemaal positief. Daar waren er een 25-tal j| bij van Confrontatie-aanhangers, die denken dat ik zó hen. Nee, hoor". 1.592,- n Ghia Cabriolet, bele kap, ■jen kan worden, dders vóór. „In zes jaar genoten middelbaar II onderwijs heb ik tijdens de gods dienstles evenzoveel godsdienst leraren gehad en bij al die docenten j waren de lessen excusez les mots knap waardeloos." Zo begint haar brief, waarin ze II dit „waardeloze" uitvoerig toelicht. Ze geeft toe, dat deze brief wel de indruk kan wekken uit welke hoek |van verontruste katholieken dan te komen, maar „de brief is I impulsief geschreven," zegt ze. „Tij- lens het schrijven van een opstel Imet de gegeven titel „Verandering I in het godsdienstonderwijs" maakte lik me steeds kwader en kwam dit er ongeveer uit. Ik zat toen bij mijn i te werken. Thuis wisten ze er I niets van." Haar eigen „zeer roomse I vader" (aldus de brief en met een I knikje bevestigd) vertelde dit voor- I val later aan een bekende uit de [krantenwereld. En zo kwamen de Nederlandse godsdienstleraren aan J de publieke schandpaal te staan. „Ik heb wel veel met anderen over I dit onderwerp gepraat, maar de brief is zonder welke directe invloed lan ook ontstaan." Na wat zoeken in een bungalow park te Valkenswaard, dat als ge- I woonlijk met guirlandes als ,pitto- resk' en riant' versierd zal worden, is Margriet Freeman na 3 uur 'smid- ,gs thuis te vinden. Veel tijd heeft niet, want ze staat voor haar [eindexamen aan een Eindhovense 1 middelbare school, die ze nu enkele 8 jaren bezoekt. Daarvoor was ze in 1 Voorburg en Leiden op school. Aan- I gevuld met gesprekken met andere I middelbare scholieren elders uit I Nederland en discussies thuis zijn, Izijn dat de gegevens, waaruit ze paar ervaringen put. in de eerste klas een pater, die I voorlas uit het oude testament, I waarbij hij tekeningen op het bord I maakte van meisjes met amandel- Ivormige ogen. In de tweede en der ide klas een andere pater, die in leeninteresseloze klas geen orde kon 1 louden en altijd uitkwam bij celi- l"ït en sex. In de derde klas een k met stencils over „mystificatie [van normen" en dergelijke, waarbij |men „de eigen competentie en in competentie moest erkennen, voor dat men goede kritiek kon leveren. Zulk gezwam heeft niets met gods dienst te maken," aldus Margriet Freeman. Daarna, een leraar, die oosterse godsdiensten en „moderne" vraagstukken als lsd, tic, marihuana en hasjiesj behandelde. Vervolgens een andere pater „die het wel goed bedoelde" met ellenlange stencils, waarvan de zin der verhandelingen totaal ontging. „Nu in de vijfde klas, hebben wij een leraar, die ik heb het hem al herhaaldelijk gezegd," aldus Margriet, „naar de opvatting van velen in de klas op een gemene manier les geeft. Ik gebruik hier het woord „gemeen" en dat bedoel ik ook: zijn manier van les geven is unfair, oneerlijk en misleidend. Er zijn in elke klas leerlingen, die geloven in en ook willen vasthouden aan dingen die hun in vroegere jaren zijn geleerd. Hun opvattingen kunnen volgens de leraar wel ouder wets zijn, maar de man heeft daar door niet het recht om aan de over tuiging van zijn leerlingen te tor nen en daardoor meer twijfel te zaaien." „Het moet in de godsdienstlessen niet gaan om de mening van de godsdienstleraar," vindt Margriet. Het gaat er niet om wat hij er van vindt, maar wat de kerk vindt. Ook in de maatschappij is veel verwar ring en met veel veranderingen daarin ben ik content, maar er lig gen toch ook bepaalde dingen vast (de wetten), waaraan je je hebt te houden. In de katholieke kerk lig gen toch ook nog wel bepaalde objectieve gegevens vast. En daar over wil ik in de lessen geïnfor meerd worden. Het katholieke ge loof wordt momenteel toegespitst op de bijzonderheden en niet op de kernen. Als je aan een wille keurig iemand vraagt: wat is het katholieke geloof, dan vallen woor den als celibaat en dergelijke. Ik heb daar niets op tegen, maar dat zijn niet op de eerste plaats zaken waarover we geïnformeerd willen worden, althans niet met de proble men over deze en andere vraag stukken, zoals die bij de godsdienst leraar leven. Om bijvoorbeeld bij het celibaat te blijven: ik zou dan wel eens iets willen weten over de geschiedenis en de achtergronden van een dergelijk vraagstuk, waar door je het kunt plaatsen. Maar daarover heb ik nooit iets gehoord. Er wordt op het ogenblik veel opzij gezet. De ouderen weten ech ter wat ze opzij zetten. De jongeren hebben te weinig informatie gehad om te weten wat ze eventueel opzij willen zetten. De ouderen weten nog wel wat ze door moeten of kun nen geven, wij niet. Wat bijvoor beeld? Nou.... de godsbewijzen.... Die schijnen te bestaan, maar ik weet alleen dat ze bestaan, meer niet." „Begrijp me goed: ik heb niets tegen de leraren persoonlijk, maar wel tegen het systeem, of beter: te gen het ontbreken van een systeem bij het godsdienstonderwijs. Bij de andere lessen heb je een leerplan. Ik heb nu gehoord, dat godsdienst leraren dat ook hebben, maar die houden er zich niet aan. Ja, ik was deze week uitgenodigd door de landelijke vereniging van godsdienstleraren. In Utrecht heb ik een gesprek gehad met de heer Van Lier. Dat was een prettig ge sprek. Mijn opvattingen zijn hier en daar wel wat bijgeschaafd, maar als geheel blijf ik achter de klacht in mijn brief staan. Ik heb ook wel in de gaten, dat het momenteel heel moeilijk is, maar het kan in ieder geval beter dan het nu gebeurt." „Ik ben als .conservatieve' ouder bij dat gesprek aanwezig geweest," zegt haar moeder lachend. Als ouders zijn we natuurlijk ook op deze brief aangekeken als een stel fanatiekelingen in de geest van Con frontatie. Ik kan u wel vertellen, dat we een jaar geleden het blad Confrontatie één keer aangevraagd hebben om eens te weten, wat er in staat. Na één nummer wisten we het al. Het beroerde is, dat je er na dit ene nummer niet meer uit komt. Maar ik zet nu, bij aankomst, er steeds op „retour aan afzender". Fanatiek.... nee." En wat moet je doen als een gods dienstleraar nog wel een priester zegt: Naar de kerk op zondag? Van mij hoef je niet, helemaal niet nodig. Als je je oma helpt met af wassen, vervul je evengoed je zon dagsplicht, terwijl je eigen zeer roomse vader daarop reageert met een woedend: Zo zegit ie dat? Waar deloze vent. Is dat jullie leraar? Niks ervan. Vooruit naar de kerk. Je mag pas thuis blijven als de paus het goed vindt." Ja, ga dan maar naar de kerk; alles beter dan ruzie thui3." „De leerlingen worden tussen twee vuren geplaatst," zegt Margriet. „Tussen de ouders, die r.k. zijn en de godsdienstleraar, die zelf twij felt. Er heet contact te zijn tussen ouders en school, maar je moet niet vragen hóe. Ze kunnen de ouders niet informeren omdat er geen leer plan is. Ik heb zelfs meegemaakt, dat een leraar daags voor een oudercontactavond het had over „het op de mouw spelden van de ouders". Nee, de godsdienst van mijn ouders is mij niet heilig, maar ik wil het wel kunnen toetsen aan de hand van objectieve gegevens (er wordt hier thuis veel gediscus sieerd) en die krijg ik onvoldoende. Dat jongeren godsdienstproble men hebben en met onzekerheden zitten, vind ik op zich geen ramp," zegt ze. „Maar ze moeten wel weten waarover ze precies problemen heb ben. Ik kan nu wel zeggen, dat ik godsdienstproblemen heb, maar ik weet niet of dat wel zo is, want ik ben te weinig geïnformeerd. Ja, ik lees veel, zie tv en volg de kran ten. Ik probeer zelf mee te groeien met de ontwikkelingen, maar in de lessen wordt alleen twijfel gezaaid. Ik ben voor individuele vrijheid en verantwoordelijkheid, ik ben me bewust van de betrekkelijkheid van een mening, maar dan moet je eerst weten waarop je die moet richten, moet je geïnformeerd zijn, moet je een standpunt opgebouwd hebben. De godsdienstlessen verzanden nu in sex, waarbij je sterk de indruk krijgt dat de leraar zichzelf com penseert of projecteert. Ik kreeg een brief uit Oldenzaal. Een meisje zat thuis allerlei platen uit Playboy en dergelijke tijdschriften te knippen. Haar moeder vroeg zich af, waar ze nu mee bezig was. Het antwoord: met de« godsdienstles; daarin zou den die platen besproken worden." In de brief staat: „In de lagere klassen wil men (aldus de nieuwe katechese-cursus) belangrijke en boeiende persoonlijkheden, die ook werkelijk iets te zeggen hebben, de revue laten passeren. Ik neem aan dat men hierbij denkt aan zulke boeiende figuren als Abraham, Je zus, Mussolini en Hitier?" Haar re actie nu: „Och, zij doen gemeen, ik wilde een gemeenheid terugdoen. Het is in een emotionele bui. ge schreven." En verder in de brief: Overigens is het mij opgevallen, als een toch wel vrij belangrijk punt, dat de be handeling van de eigen godsdienst, het katholicisme, niet op het pro gramma staat, althans niet in de op zet wordt genoemd. Is dat om onze „protestantse medebroeders" te vriend te houden?" Reactie nu: „Dat is niet on-oecumenisch be doeld. Ik vind dat oecumenische diensten me vaak meer dan dan de roomse mis. Maar op het ogenblik bestaat de neiging om op de scholen alle mogelijke godsdiensten te be handelen behalve de katholieke, waarvoor je naar een katholieke school bent gegaan. Ik heb er niets op tegen om godsdienstlessen met elkaar te vergelijken, maar dan wil ik toch eerst weten waarmee (de rooms-katholieke godsdienst) ik die andere godsdiensten kan vergelij ken." 'Van een onzer redacteuren) a'cr C. Neven, directeur van het 'ger Catechetisch Instituut te Nij- 2!?! "Wc verseten dat het gods- «omierwiis deelt in de ontwik- (JoFZclkeil ™og die de hele maatschappij °r maakt. Ook daar brengen de- eratisering en kritische vragen T»i 01"!lciaf nieuwe lijnen aan. J;". jaar geleden, of korter nog, het de taak van de catecheet, vastgestelde leer met voorge- I"en precies omschreven waarhe- De jongelui komen niet meer als een onbeschreven blad op school. Van alle kanten hebben zij vorming ondergaan, en ondergaan die tijdens hun schooltijd nog: van ouders, vrienden, pers, radio en televisie, van de zondagspreek en de sport club. Hun hoofd is vol gestuwd met visies en meningen. De school heeft tot taak, daar enige ordening in aan te brengen. Het godsdienstonderwijs speelt daarbij een eigen rol: kritische or dening vanuit het evangelie. Nu langzaam maar zeker erkend wordt dat voor geen enkel onderwijsvak nog geldt, dat het louter kennis in pompt (de kennis die vandaag ge boden wordt, is morgen al weer achterhaald, ook in de scheikunde of de biologie), maar de jongelui een feeling wil bijbrengen, waar mee zij ook later de allernieuwste gegevens kunnen plaatsen en ver werken, komt er ook ruimte vrij voor de catechese, waarin feeling voor geloven en gelovig in de sa menleving staan wordt gekweekt. De jongelui zoeken dan hun bond genoot in de catecheet. Die wordt het zwarte schaap, dat zomaar durft te beweren dat je zondags niet naar de kerk hoeft, en dit soort dingen meer. De jongelui staan op het kruis punt van meningen, waaruit ze zelf moeten kiezen. Hoe de keuze ook uitvalt, ze zullen altijd in conflict raken, hetzij met hun ouders, het zij met de kerk-in-beweging en een samenleving die eist dat zij soepel en kritisch in het leven staan. ,W„ af Amersfo^ I cm atln <le 'eerlhigen over te dra- tech" maar aan de oude ca- 'stnus, die op iedere vraag een i ®r antwoord had. Nu gaat het «ntu'ii,(. lt,-lle jongelui in de snelle niMii g van denken en sa- coeh geholpen worden bij hun chrioV?aar een eigen authentieke levenshouding. Concreet hem u zeggen, dat de catecheet nill begeleidt bij de kritische be- scu g van de samenleving als "chan ''e kerk ine'uis. De bood- letow Ian..,1et evangelie is daarbij er jp z'i het niet exclusief, alsof hronnn anc'wc zinvolle inspiratie- 'h h .tV® ^nden zouden zijn, zoals Haar boeddhisme of hindoeïsme, irv eveng°ed bij humanisten als en Marcuse." Vaak wordt dit niet begrepen en dus niet aanvaard van de catechese. Daarvoor zijn verschillende oorza ken aan te wijzen. Voor een aantal catecheten geldt, dat zij te weinig geschoold zijn in de onderwijsme thodiek die bij deze nieuwe aanpak hoort: samen-zoeken, teamwork van docent en leerlingen. Van de andere kant zijn er nogal wat ou ders, die in een zekere gespleten heid leven: Zij kunnen in hun ge wone leven vaak uiterst mo dern optreden, maar als over gods dienst en aanverwante zaken ge sproken moet worden, vallen zij terug op het oude. Daar hebben ze vat op, terwijl het nieuwe gelovige denken, waarin waarheden wel be loofd maar niet pasklaar aangebo den worden, hun als los zand uit de vingers glijdt. Hun kinderen staan dan voor een tweespalt die zij goed in de gaten hebben. De storingen die daardoor in de verhouding tussen ouders en kinderen optreden, zijn niet gering. „De taak van de catecheet", al dus pater Neven, „is de spanning tussen oud en nieuw vast te hou den: Enerzijds zal hij moeten voor op stellen dat het om het hele evan gelie gaat, waar je niet buiten kunt als je je gelovige wilt noemen, an derzijds zal hij op voorzichtige maar daarom niet minder kritische ma nier moeten duidelijk maken, dat geloven een kwestie van groei is. Geloven wordt je niet zomaar in de schoot geworpen. De mens groeit naar volwassenheid toe; zijn gelo ven evenzeer. Je kunt „geloven" niet los maken van „mens". Ten slotte zal de catecheet dit kritisch moeten doen, ook ten aanzien van zijn kerk, namens welke hij voor de klas staat. Zoiets als de apostel Paulus tegenover Petrus." De nlenwe inzichten over cate chese, als begeleiding naar de groei naar de volwassen godsdienstige le venshouding in de maatschappij van vandaag, wordt in de laatste jaren experimenterenderwijs in on derwijsprogramma's vastgelegd. De vereniging voor catechese-docenten heeft een ontwerp gemaakt dat in middels veel gebruikt wordt, de scholen van ons middelbaar onder wijs in Noord-Brabant beproeven een cursus voor de hogere klassen, samengesteld door moderator H. Vorstermans te Valkenswaard in samenwerking met de Nijmeegse universiteit. Het Hoger Cateche tisch Instituut stelt les units samen zoals over geloven, schuld, gods beeld en godservaring. Zoals voor docenten van andere leervakken bijscholingscursussen worden gegeven (O.M.O.) heeft er een zesjarenplan voor opgesteld dat enkele miljoenen gaat kosten. Zo kunnen ook catecheten zich op de nieuwste ontwikkelingen van in houd en methodiek van hun vak oriënteren. Het Nijmeegse H.K.I. stelt daartoe zijn staf van deskun digen ter beschikking. De Katho lieke Theologische Hogeschool te Utrecht verzorgt een post-acade- miale cursus, terwijl momenteel voor de Limburgse godsdienstleraar een nascholing gepland wordt in samenwerking met de Hogeschool voor Theologie en Pastoraat te Heerlen. De onlangs opgerichte nationale raad voor de catechese inventari seert en bundelt al deze experi menten, zodat ze bruikbaar worden voor het hele land. Bovendien heeft het H.K.I. zich tot taak gesteld, rectoren en docen ten van scholen te informeren over doel en werkwijze van het gods dienstonderwijs. Pater Neven: „De catecheet is nergens als hij niet integrerend deel uitmaakt van het lerarencorps, en zolang zijn vak niet gezien wordt als evenwaardig naast andere vak ken. De nieuwe tendens in het on derwijs is, om het vormingsproces te benadrukken. In deze lijn ligt ook de catechese." Tijdens de opleiding van cateche ten wordt er met nadruk op gewe zen, dat de godsdienstleraar in ge durig en intensief contact dient te staan met de ouders van zijn leer lingen. Ouderavonden, incidenteel of in cyclus, kunnen informatie verstrekken, terwijl ze tevens ge schikt zijn om ouders hun vragen en wensen kenbaar te laten maken. Pater Neven: „De dialoog is nog vaak moeilijk. Men weet nog niet voldoende dat het gaat om samen- denken en samen-zoeken." (ADVERTENTIE) PRAAG De berichten uit Praag, dat de zuiveringscommissies van de Tsjechoslowaakse partij het uit de partij stoten van de vroegere partijleider Alexander Dubcek en zijn medestanders aanbevolen heb ben, maken het duidelijk dat er voor de zwaluwen van de Praagse lente niet veel consideratie te verwachten is. GUSTAV HUSAK Dit ondanks het feit, dat velen van hen, Dubcek zelf niet in de laatste plaats, na de Russische inval, ge probeerd hebben zich aan de om standigheden aan te passen. De laatste stap Is evenwel nog niet ge zet: een proces wegens hoogver raad. waarop de Stalinisten zeer hebben aangedrongen. Het is partijleider Husak tot dus verre gelukt de Stalinistische extre misten in toom te houden. Nog op de laatste bijeenkomst van het cen trale comité keerde hij zich heftig tegen de eis van de voormalige mi nister van economische zaken Mes- tek, om schoon schip te maken en Dubcek en zijn aanhangers voor een bijzonder tribunaal te brengen wegens „verraad jegens de Sovjet- Unie". Mestek vroeg zich bij die gelegen heid af, wat men er in Moskou wel van zou zeggen, dat een van de kop stukken van het „verraad" tot am bassadeur in een NAVO-land was benoemd. Nu behoeft Husak zich niet zeer benauwd te maken over een eventueel overlopen van Dubcek, want een van zijn zoons studeert in Mos kou en de twee anderen zijn in Tsjechoslowakije gebleven. De Stalinisten lieten het hier niet bij zitten en dienden op de bijeen komst van het Slowaakse Centrale Comité een resolutie in, waarin zij vast hielden aan de eis, dat Dubcek c.s. uit de partij zouden worden ge stoten. Men heeft nu besloten in zo verre deze eis in te willigen, dat Dub- ceks lidmaatschapskaart niet is "ver lengd. Men kon daar niet zo goed meer onderuit komen, omdat Dub cek, tegen de partijraad in, .gewei gerd heeft zelfkritiek uit te oefenen. Of dat geholpen zou hebben is een tweede, want zelfs een Cisar, die ij lings van kleur verwisseld is, kan niet op toegevendheid rekenen en moet de consequenties trekken. Hoewel de discussies over deze SCHIPHOL (ANP) Uiterst te vreden over de „nieuwe ontwikke lingsstrategie", die hij bij zijn be sprekingen in Den Haag heeft weten te hereiken, is dr. ir. F. Essed, mi nister van mijnbouw, bosbouw en domeinen, gisterochtend van Schip hol teruggekeerd naar Suriname. De Nederlandse regering stelt zich geheel achter zijn plan tot het cre- eren van een tweede industriegebied in West-Suriname. Zoals bekend zal hier in de komende drie of vier jaar met gezamenlijke inspanning als „joint venture" met een buitenland se onderneming een fabriek voor de winning van aluinaarde worden ge bouwd. Een tweede stap zal zijn van die aluinaarde in het nieuwe indus triegebied aluminium te maken in een Surinaamse aluminiumfabriek. (ADVERTENTIE) OLIFANT Hoe het mogelijk is, weet de heer H. te E. nu nog niet. Maar alles zat hem gisteren tegen. Te laat op z'n werk, door zijn bureaustoel gezakt, thuis gekomen zoonlief een ruit ingegooid en z'n vrouw met griep op bed. Gelukkig was er nog een staartje Olifant Vieux in huis! aangelegenheden zeer intern gehou den worden, lekken af en toe toch wel bijzonderheden naar het buiten land uit. Deze berichten tonen aan, hoe groot de kloof is tussen Husak en de Stalinistische scherpslijpers die nog steeds niets van het verle den geleerd hebben en bij voorkeur de „rebellen" met hun bloed hadden willen laten betalen. Husak, die zelf de onaangename aspecten van het Stalinistische tijd perk aan den lijve ondervonden heeft (hij kreeg in 1954 levenslang) wenst onder geen voorwaarde die pe riode van terreur terug en is er tot dusverre in geslaagd meester van het terrein te blijven. Maar de dag zal ongetwijfeld komen, dat hij openlijk met hen in conflict komt. De afloop is dan in hoge mate van Moskou afhankelijk. Niemand weet, welke bedoelingen het Kremlin met Husak heeft. Het is wel zeker, dat hij een heel wat minder volgzaam stedehouder is dan destijds het vroe gere staatshoofd en partijleider No- votny. (Van een onzer verslaggevers) DEN HAAG Trappen klim men in portiekwijken moet zo veel mogelijk overgelaten wor den aan postbestellers beneden 40 jaar. Volgens een rapport van dr. P. G. M. Schrama is dit voor bestellers boven 40 jaar veel te zwaar. Dr. Schrama zou het liefst zien dat dit zo snel mogelijk in gevoerd wordt. Bovendien moet bij de PTT, aldus het rapport, het overwerk per dag niet langer dan drie uur duren en per week niet langer dan negen uur. Het moet op vrijwillige basis geschie den. Dit laatste is overigens al lang een algemeen aanvaard uit gangspunt bij de PTT. Volgens het rapport van dr. Schrama moet in de portiekwij ken gebruik gemaakt worden van de zgn. kleine bestelwagen- tjes. Het is zeker niet de bedoe ling dat daarbij ook noe een vol geladen tas wordt meegesjouwd. Deze bestelwagentjes verschijnen de laatste tijd overigens steeds méér in deze wijken. Bovendien worden in de nieuwbouw op de begane grond steeds meer grote cassettes met brievenbussen in gebouwd, zoals een wetsontwerp verplicht wil stellen. Voor wat dit betreft, wordt reeds buiten de PTT aan de wensen van de bedrijfsmedische dienst van de PTT gevolg gegeven. PTT'ers boven 50 jaar moeten een noK nauwkeuriger werk schema krijgen, aldus het medi sche rapport van de bedrijfsme dische dienst van de PTT. Dit geldt vooral voor het (vrijwilli- ge) overwerk, het sjouw- en til- werk en de besteldiensten. Het rapport is de vorige maand met de vakbonden besproken, al dus de centrale directie van de PTT in Den Haag. In een 7-tal distrieten buiten de randstad Holland zijn vorig jaar al in structies uitgegaan, om zoveel mogelijk met de reeds toen be staande medische verlangens re kening te houden. In de randstad levert dit ech ter door het tekort aan personeel de nodige problemen op. Toch moet, aldus de centrale directie, zoveel mogelijk gevolg gegeven worden aan „het wensenpakket" van de bedrijfsmedische dienst van de PTT. BOSTON (AFP) De dood van Mary Jo Kopechne, die op 18 juni jl. het leven verloor tijdens een auto-ongeluk dat senator Edward Kennedy overkwam, zal onderwerp uitmaken van een nieuw onderzoek, dat verricht wordt door de „grand jury" van het graafschap Dukes, die op 6 april in bui tengewone zitting zal vergaderen. Mary Jo Kopechne verdronk nadat de auto van de senator van een brug stortte op het eiland Chappaquiddick, in het graafschap Dukes. De senator wist zich te bevrijden en poogde vergeefs de voormalige secretaresse van zijn broer, senator Robert Kennedy, eveneens te bevrijden. Maar Edward Kennedy meldde het ongeluk pas ongeveer 10 nur later aan de politie. Tot het onderzoek door de „grand jury" is machtiging gegeven door rechter Joseph Tauro, president van het Hooggerechtshof van de Amerikaanse staat Massachusetts nadat de president van de jury, Leslie Leiand, een verzoek daartoe had ingediend. In januari werd een geheim onderzoek gehouden in deze zaak, waarvan de resultaten niet zijn gepubliceerd. Leslie Leiand heeft het volgende gezegd: „Wij zijn van oordeel, dat het tot onze verantwoordelijkheid behoort, het publiek een antwoord te geven." (Van onze parlementaire redactie) Politiek Nederland is nog maar nauwelijks bekomen van de koude douche der Provinciale-Statenverkie- zingen, of in allerlei zaaltjes en ka mertjes worden alweer slimme plan- netjes beraamd voor de gemeente raadsverkiezingen op 3 juni a.s. De PvdA is de eerste partij die met een motto voor deze verkiezingen op de proppen is gekomen. Dat motto zal luiden: Kom op". Kort en bon dig mag men wel zeggen. Tevens zit er een aardige verwijzing in naar de geringe opkomst bij de stembusslag van 18 maart j.l. De Provinciale-Statenverkiezinger lijken een stroomversnelling teweeg te hebben gebracht in het afsplinte- ringsproces van een aantal politieke partijen. Voor het ogenglïk, wordt vooral de PvdA er door geteisterd. Maandag maakte de heer H. Pors jr. uit Cappelle aan de IJssel bekend dat hij bedankt had voor de PvdA en zich had aangesloten bij de onlangs opgerichte en uit de PvdA voortge komen partij Democratische Socialis ten '70. De heer Pors was een der voor mannen van „Democratisch Appèl' de rechtse stroming in de PvdA dir steeds met Nieuw Links in de clinch ligt. Woensdag kwam er een bedankje binnen van mr. P. van Bockhove uit Schiedam, die ruim 22 jaar wethou der voor de PvdA is geweest. Hij wu wel terugkomen maar dan moet eerst het „Nieuw-Links-klimaat" verande ren. D.S. '70 telt inmiddels meer dan 1000 leden. Bij de CHU zijn twee leden van de behoudende „centrum-gespreksgroep" afgeschilferd. Het zijn de Zwijn- drechtse fabrikant ir. Oosters (12 jaar lid van de Unieraad geweest) en mr. Van de Beke Callenfeld uit Den Haag. Naar verluidt zou een aantal andere leden van de groep er serieus over denken om (weer) een nieuwe partij op te richten. Misschien is dat voor CHU-minister Beernink een extra-aansporing om inderdaad met voorstellen voor een kiesdrempel te komen. De VVD zal de socialist Pors uil Capelle aan de IJssel erg dankbaar zijn. Want de socialist heeft bekend bij de laatste verkiezingen... VVD te hebben gestemd. Goed, zegt hij, dat binnenlandse program vam de VVD is een verwerpelijke, nare zaak. Aan het sociale program heb ik de schurft. Maar achter de buitenlandse politiek van de liberalen sta ik hele maal. Niet erg slim van meneer Pors, die uitlatingen. Het doet natuurlijk wat merkwaardig aan dat een socialist „met pijn in het hart" opeens de VVD stemt. En nog merkwaardiger is het dat hij dit doet bij provinciale verkiezingen, omdat het buitenland program van de VVD niet zo be zwaarlijk is. „Als het ware om een dam op te werpen tegen al dat linkse gedram", zegt Pors trots. Het wordt in de politiek wel een dolle boel, als dit boompje verwisse len doorgaat. Straks bekent de grote liberaal Geertsema nog dat hij in het geniep de communisten steunt. Of bekent Marcus Bakker, dat hij in 1971 „met pijn in het hart" op de AR zal stemmen, omdat de anti's zich inter nationaal zo breed opstellenIn ieder geval wordt de keuze op die manier wel gemakkelijk. Want elke partij heeft in haar buitenlands pro gram wel iets dat aanspreekt. Voor de PvdA is het een pijnlijke zaak dat de uittocht niet bij meneer Pors zal ophouden. Enige prominen ten zijn als het ware in de allerlaat ste sluis voor het uittreden terecht gekomen. Onder hen bevindt zich prof. Mazure, oud-voorzitter van de Eerste Kamer, aanhanger van De mocratisch Appèl. Mazure en zijn medestanders heb ben nauwelijks nog een greintje hoop dat het klimaat in de PvdA voor hen aantrekkelijk zal blijven. Half april zal Democratisch Appèl andermaal een gesprek met het partijbestuur hebben. Dan zal voor de „rechtse" socialisten klare wijn geschonken moeten worden en moet duidelijk ge maakt worden hoe de Nieuw Links- kaarten liggen. Tot zo lang zullen de democratische appèllanten hun be slissing over de overgang naar D.S. '70 aanhouden. Duidelijk is voor hen intussen dat partijvoorzitter Vonde ling helemaal de kant van Nieuw Links is opgezwaaid. Dat wordt van Den Uyl niet gezegd. Van hem wordt aangenomen dat de ontwikkeling binnen de PvdA hem veel pijn be zorgt. D'66 filosoof, ideoloog, caféoloog drs. Gruyters gaf deze week in een politiek radiopraatje een originele verklaring voor de ondanks be haalde winst toch teleurstellende uitslag voor de democraten van de verkiezingen van 18 maart. Gruyters: „De mensen zijn te wei nig bekend met onze ideeën". Voor een partij die nu bijna vier jaar lang bijna dagelijks zo in het centrum uan de belangstelling van pers, radio en televisie staat, moet dit toch wel een reden tot wanhoop zijn. Gruyters hief ook een „nostra culpa" aan, toen hij zei: „Onze fout is geweest dat we ons programma onvoldoende aan de man hebben gebracht. Onze hoofd ideeën zijn niet over het voetlicht gekomen". Toch heeft D'66 nu al vijf programcongressen achter de rug, die de nodige publiciteit hebben gekre gen. De democraten moeten zichzelf wel een brevet van onvermogen ge ven. Want in de top van deze partij zitten nog al wat journalisten, publt- citeitsmensen, reclamedeskuvl

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 19