De volmaakte sof van wereldtheaterdag
BOEKENBAL HEET
NE LEZERSFEEST
Eva als zangeres
f
kijk naar
Güi iter Grass houdt inleiding
mkm
Gedeelte Zaanse
buurt in Arnhem
weer open
Chaplin gevraagd
voor filmrol
^VAJORICA
uitzending E.O.
QppersQcodemie
Paren
de jam
voor
mannen
ZWAARDEMAKER
PARELS-BIJOUX
bij gerenommeerde zaken
NEDERLAND I:
NEDERLAND II;
in 53 landen
BELGIë (Nederlands):
BELGIë (Frans):
DUITSLAND I:
DUITSLAND II:
DE STEM VAN DONDERDAG 26 MAART 1970
De negende Wereldtheaterdag
zou gevierd moeten worden op 27
maart 1970. Aldus besloot in Parijs
het secretariaat-generaal van het
hij de Unicef ondergebrachte In
ternationaal Theater Instituut, dat
zowel in de westerse wereld als
achter het ijzeren gordijn in vrij
wel alle landen een nationaal cen
trum heeft. Maar klaarblijkelijk
bezat men in Parijs geen kalender
waaruit zou blijken dat 27 maart
Goede Vrijdag is: een feestdag
voor christenen van alle soorten,
waarop niet het theater, maar de
Kerk de hoofdrol speelt. Sterker,
waarop in de meeste landen de
schouwburgen zelfs gesloten blij
ven. In Nederland is er van de
twaalf gesubsidieerde gezelschap
pen slechts één, Toneelgroep Stu
dio, die in haar eigen (Amster
damse) theater op 27 maart een
voorstelling geeft. Alle andere
groepen treden niet op, zoals ook
op eerste paasdag.
Dat was dan sof nummer één. Het
Nederlands Centrum van het ITI
trachtte dit op te vangen door de
betrokken toneelwereld te vragen
de Wereldtheaterdag te vieren op
zaterdag 21 maart. Dat werd sof
nummer twee. Want alleen Toneel
groep Theater zette, traditiege
trouw, die viering op zijn speel
plan. Op de 21e met een gratis
voorstelling van een „meespeel-
spel" in het kleine Theater aan de
Rijn; met een gratis voorstelling
van hun lichtvoetig kassucces
„Het Vergeetboek" in de Arnhem
se Stadsschouwburg op de 26e, om
dat op de 21e die schouwburg be
zet was. Alle overige gezelschap
pen speelden op de 21e gewoon,
zonder feest, zonder gratis toegang,
zonder de speciale propagandisti
sche bijkomendheden waarin We
reldtheaterdag juist wil voorzien
De opzet immers is, dat in alle
theaters van de aangesloten landen
niet alleen op die ene avond de
jaarlijks door een groot theaterfi
guur geschreven boodschap zou
worden voorgelezen, maar ook dat
men „open huis" zou houden, gra
tis voorstellingen bij voorkeur zo
wel 's middags als 's avonds; een
maaltijd of alleen een borreluurtje,
waarbij publiek en spelers vrije
lijk met elkaar zouden verkeren
en discussiëren; speciale voorstel
lingen in of voor scholen, om de
jeugd te interesseren; enzovoorts.
Maar Nederland is vanaf het be
gin een slecht meespeler geweest
in die Wereldtheaterdagen. Men
heeft weliswaar bij sommige groe
pen wel eens voor de voorstelling
de Internationale Boodschap voor
gelezen. Men heeft wel eens, inci
denteel, iets aan gratis toegang
gedaan. Maar behalve in Arnhem
heeft men het meestal gauw weer
vergeten, al was het maar omdat
men over zo'n gratis voorstelling
tóch vermakelijkheidsbelasting
moest betalen (want zo zijn we
wel in Nederland: vermaak moet
betaald).
Een miskleun dus, die negende
Wereldtheaterdag in Nederland. En
dat, terwijl het ditmaal gekozen
thema alle aanleiding zou hebben
gegeven om er enthousiast tegen
aan te gaan staan: „Het theater
en het onderwijs moeten nauwe
betrekkingen aanknopen, van de
basisschool tot en met de universi
teit. Maar theater mag niet wor
den onderwezen als een lesje lite
ratuur, daarvoor is het te veel een
levend ding" Aldus het motto.
Aldus een prikkel om op deze We
reldtheaterdag inderdaad nauwe
betrekkingen aan te knopen met
het onderwijs.
De derde sof zat in de Bood
schap. Die kwam ditmaal van Rus
sische hand: van de beroemde
componist (vooral van opera en
ballet) Dmitri Sjostakowitsj. Een
duf en ouderwets stuk proza, vol
verheven kreten over de creatieve
intelligentsia die de dorst naar
kennis en het menselijk streven
naar schoonheid moet bevredigen.
Een dermate duffe Boodschap, dat
het Bestuur van het Nederlands
Centrum van het ITI in een zeer
boze brief aan het secretariaat-ge
neraal te Parijs heeft doen weten
dat men unaniem twijfelt of men
voortaan nog wel kan meedoen als
Parijs zó wereldvreemd reageert.
Met name wijst men er op dat de
inhoud van de Boodschap een tota
le kortsluiting demonstreert met
de situatie waarin het Nederlandse
theater zich bevindt en waarin ook
de meeste andere landen zich be
vinden. Waarmee men dan uiter
aard doelt op het in de westerse
wereld, maar even goed bijvoor
beeld in Tsjechoslowakije of Polen,
waarneembare streven naar een
nieuw soort toneel en vooral naar
een nieuwe verhouding tussen kun
stenaar, zijn kunst, en zijn pu
bliek.
Drievoudige sof dus. Plus de eer
ste echte vechtpartij met De To
maat. Want een van de leiders van
deze toneel-activisten had een te-
gen-Boodschap opgesteld, die hij
ongevraagd (niet op de 21e, maar
op de 20e) wilde gaan voorlezen in
het avant-garde-theatertje van de
Haagse Comedie. Hij werd echter
door publiek en een toneelmeester
hardhandig verwijderd voor hij
zijn Grote Boodschap mocht doen.
Wat dan sneu was, omdat daardoor
het publiek niet voor de historie
kon vastleggen wat De Tomaat er
van vindt. Ik citeer: „Er valt deze
dagen een enorm geknoei te con
stateren aan de artistieke smaak
door het geboefte van de kunst"..
dat zal je dan maar even gezegd
worden, ook al is het amper goed
Nederlands. Ik citeer verder: „Wij
creatieve revolutionairen moeten
alles in het werk stellen het niet
te stillen streven van de mens naar
louter schoonheid, definitief de
grond in te boren"Einde citaat.
En aan u en mij om uit te zoe
ken, waar we dan in vredesnaam
met onze onstilbare dorst naar
harmonie en schoonheid heen moe
ten. Niet naar Sjostakowitsj, die
deze dorst erkent maar afdoet met
voltooid verleden tijden. Niet naar
Tomaat, die ons deze dorst ver
biedt. Terug in de Kerk? Misschien
dat het Internationaal Instituut
toch wel terecht Wereldtheaterdag
op Goede Vrijdag plaatste.
C. NICOLAÏ
(Van onze kunstredactie)
AMSTERDAM Ondanks allerlei ongenoegens met
schrijvers etc. gaat de Boekenweek dit jaar (nog) door,
van 4 tot en met 11 april. Weliswaar speelt „het" feest
zich af in Amsterdam, maar plaatselijk zijn er hier en
Jaar activiteiten. Het gratis boekenweek-boek is er weer
(„Kasteel in Ierland" van Jan Gerhard Toonder) en als
activiteit is „Het Boek van de Maand" aangekondigd; een
waardevol boek voor minder dan de helft van de prijs.
Het eerste boek van de maand is „Weerklank van Anne
Frank".
Het traditionele Boekenbal is om
gedoopt in „Lezecisfeast". Dat is
toegankelijk voor de prijs van een
duur boek ril. f 20,-. In de Amstelhal
RAI brengt Pieter Groot de versie
ringen aan, waarvoor hij in zijn Am
sterdamse atelier al druk bezig is.
Op vrijdag 3 april om 21 uur kunnen
de lezers in zijn entourage dan feest
gaan vieren. Deze kermis wordt op
geluisterd door o.a. Swinging Soul
Machine, Herman Schoonderwalt Se
lection, Toni Boltini, De Strodorpers,
Feike Boschma een kegefllbaam, speel
zaal, films, sneltekenaar, klaagmuur
etc.
Voorafgaand aan dit feest wordt
er gesproken over literatuur en po
litiek o.l.v. W. Brugsma. Bij gebrek
aan Nederlandse schrijvers worden
inleidingen gehouden door Mary Mac
Carthy en Güniter Grass.
Het boekenweekgeschenk is vanaf
4 april in de boekhandel verkrijg-
l tul m<H lapril
Rel rond eerste
(Van oinze radio- en
t.v.redacteur)
HILVERSUM De zangeres
Caroline Kaart, echtgenote van
"isseur Willy van Hemert,
ft zich met een aangetekend
^rtlven gericht tot de directie
de Evangelische Omroep,
nn verbiedt zjj deze jonge
™i-«nroep om op vrijdag-
3 april aanstaande een
r® te vertonen van haar op-
'Men op 9 februari jl. in de
"we Doelen te Rotterdam.
k.M t^riof hier een liefdadig-
«,-dseoncert ten bate van Biafra.
«ns dit concert werden film-
Vwm1611 §emaakt- De cineast
te» w ^at hier Stng om een
j? fatsen ten behoeve van de
„,u'i een voor mevrouw Van
onbekende omroeporga-
«tie. Ook werd haar nog ge-
aSd of zij in God geloofde.
®geaen anders deze filmflit-
toet door de E.O. konden
gebruikt.
dj, 413 blijkt dat de E.O. dit
o» fn" ï°°r een belangrijk deel
pij11® heeft vastgelegd en deze
zonder medeweten van
hJar?uw Van Hernert en zonder
ietaioaarvoor eei1 honorarium te
bii a op vrÜ dagavond 3 april
terste t.v.-uitzending wil
m Vertonen. Mevrouw Van
ert heeft de leiding van de
4™4eUjk gemaakt, dat ze
'ijken door dergelijke prak-
- en zonder meer een uit-
■R van het filmmateriaal
1 terbiedt.
ADVERTENTIE)
Rotterdam
loorjaar 31 mr*. 1970
De titel van het boek is al even
openhartig als de inhoud: tien echt
paren spelen in deze roman mee en
hun wederzijdse betrekkingen wor
den in dit bijna 500 pagina's dikke
boek uitvoerig uit de doeken gedaan.
Het zijn voornamelijk de erotische
relaties, waarom het hier gaat met
als centrale figuur de jonge aanne
mer Hanema, die een pathologische
aandacht voor andermans vrouw
heeft. Die „ziektegeschiedenissen"
worden zeer uitvoerig en nauwkeurig
uit de doeken gedaan en op het eer
ste gezicht is men geneigd te den
ken dat het de Amerikaanse auteur
John Updike er alleen om te doen is
tegemoet te komen aan een bepaalde
ongezonde nieuwsgierigheid, die hij
bij zijn publiek veronderstelt.
We moeten toegeven dat Updike
inderdaad geen blad voor de mond
neemt, zelfs het meest intieme bena
dert hij zonder schroom. Maar al de
ze toestanden (meestal zeer nauw
keurig omschreven) benadert hij op
een droge bijna verslagmatige wijze,
waardoor hij de erotische kant van
de zaak als het ware neutraliseert.
Gaandeweg ervaart men ook dat het
Updike er vooral om te doen is de
drijfveren achter dit erotische gedrag
te analyseren, waarbij opvalt dat hij
een enorme kijk op vrouwen heeft.
Zijn visie brengt hij wat breedspra-
kerig maar wie eenmaal aan dit boek
begonnen is, leest het uit, al is het
dan misschien niet in één ruk. Die
aandacht wordt beloond doordat men
in contact komt met de haarscherpe
analyse van de vele figuren uit zijn
roman, al beseft men tenslotte wel
dat deze belichting wat eenzijdig is
uitgevallen.
De haast feilloze vertaling is van
Frans Bjjlsma.
J. MARTENS
John Updike: Paren (Meulen-
hoff, Amsterdam - t 18,50).
baar (gratis) bij aankoop van mi
nimaal f 7,50. Het boek heeft een
winkelwaarde van f 5,50. Toonder,
die in '39 debuteerde met de roman
„Een man zet door" schreef een
boekje over Ierland, groen eiland van
ruïnes, aardige Kelten, geloof en bij
geloof, waarin een parabel van men
selijk falen wordt geplaatst.
Een nieuwe a'ctiviteit is het Boek
van de Maand. De eerste keuze is ge
vallen op Weerklank van Anne Frank
Hoe ver Annes stem doorgedrongen
is tot in alle uithoeken van de we
reld en hoe overstelpend de Weer
klank is op haar woorden; bèwijst
dit boek.
Ongeveer 120 foto's waarvan vele
in kleur en waaronder voor het eerst
de authentieke foto's van alle acht
onderduikers uit het Achterhuis en
enige onbekende foto's van de kleine
Anne, van het Achterhuis, nu het
Anne Frankhuis (170.000 bezoekers
per jaar uit de gehele wereld), de
omslagen van het Dagboek in de ver
schillende vertalingen, foto's van het
toneelstuk en de film.
„Weerklank" bevat ook vele uitin
gen van kunstenaars: beeldhouwwer
ken, penningen, een muziekblad uit
een Requiem. Interessant, boeiend
en soms ontroerend zijn ook de ve
le gedichten, tekeningen, opstellen en
brieven van kinderen en volwassenen
Naast de inleiding van Otto Frank
en die van Mrs. Eleanor Roosevelt,
die de Amerikaanse uitgave van
„Het Achterhuis" een wereldver
spreiding gaf, zijn verder opgenomen
een authentieke brief van John F.
Kennedy, waarin hij de betekenis
van Anne uiteenzet, artikelen van
Drs. H. van Praa'g, voorzitter van
de Anne Frankstichting, van Prof.
Jan Romein, van Prof. L. de Jong,
van handschriftdeskundigen en bij
dragen van vele anderen. Zij doen
ons het bijzondere van dit eenvoudige
maar na haar dood wereldbekend ge
worden meisje, beter begrijpen en
waarderen.
De oplage van dit boek bedraagt
40.000 exemplaren. De speciale prijs
is gedurende de maand april f 7,90.
Daarna gaat deze uitgave f 16,50
kosten.
Bij de plaatselijke activiteiten, die
officieel geboekstaafd staan bij het
Collectief Propaganda apparaat
wordt voor deze streek alleen nog
vermeld de boekenweekavond op 10
april in de Tilburgse schouwburg.
Ruim 20 schrijvers en schrijfsters
zullen hun boeken verkopen. Daarna
boekenbal met versieringen in de
zaal door het „Duvelkot".
(ADVERTENTIE)
TIJDELIJK 1.25
NEEMT VAKER
zonder kleurstof en conserveermiddel
De Spaanse Eva Gloria Lopez gaat de populariteit die ze door middel
van de Teleac-cursus Spaans heeft gekregen aanwenden om succes te
krijgen in de meer consumptieve sector. Hier is zij te zien tijdens
de opname van de eerste grammofoonplaat die bij de teeveecursus
gemaakt is maar die ook op de markt zal verschijnen. De liedjes zijn
van Tony Eyck.
(ADVERTENTIE)
ARNHEM Hard wordt gewerkt
aan herstel en wederopbouw van de
Zaanse buurt van het Nederlands
openluchtmuseum in Arnhem, dat op
26 maart weer wordt geopend. De
bezoekers zullen voorlopig echter de
noordelijke helft der Zaanse buurt
die in de nacht van 8 op 9 januari
door brand is verwoest, moeten mis
sen.
De brandschade aan de voorge
vels van het koopmanshuls, het zgn.
Goedej aarshuis, is inmiddels vrijwel
geheel hersteld. Besloten is ook het
hoekhuis uit Krommenie te herbou
wen. Daarmee is reeds een begin
gemaakt op grond van de in vroege
re jaren door het museum vervaar
digde doeumentatletekeningen en
met gebruik van het gespaard ge
bleven gedeelte van het fraaie snij
werk. Ter vervanging van wat verlo
ren ging, zullen om dit hoekhuis,
evenals vroeger, enkele andere ge
bouwen worden gegroepeerd. 1
ROE (AP) De Italiaanse film
regisseur Federico Fellini heeft de
Brit Charles Chaplin, die hij „de
grootste clown aller tijden noemt",
een rol aangeboden in zijn eerste
televisiefilm die zal gaan over het
circus en clowns.
Fellini is deze week al aan het fil
men-gegaan in de kostelijke tuinen
van de Sovjet-ambassade in Rome,
en in het pietepeuterige stationnetje
van Vaticaanstad.
Chaplin is nog niet op zijn aanbod
ingegaan.
De nieuwe film, die 55 minuten
draaitijd heeft is, aldus Fellini, „een
terugkeer naar de jeugd".
In bepaalde scènes die in het cir
cus spelen zullen zijn vrouw, de ver
maarde actrice Giulietta Masina, de
Zweedse Anita Ekberg en de Itali
aanse komiek Alberto Sordi optre
den.
Maar nu zoekt hij, en hoopt hij,
Chaplin voor die rol te krijgen, een
„ongewone acteur" voor de laatste
scènes, waarin een clown een testa
ment voor een stervend circus voor
leest.
(ADVERTENTIE)
NOS
18.45 DE FABELTJESKRANT
(kleur)
18.55 JOURNAAL
VPRO
19.04 IDEOLOGIE
Object no. 1.169.... objeot no.
1.170Dynamopolis.
DesoriëntatieInformatie
over het tot stand komen van
een programma. De samen
stellers van dit programma
zijn: Frank Bouman, Rien
Hagen en Ton Hasebos.
20.00 JOURNAAL NOS
20.20 BERICHTEN UIT DE
SAMENLEVING
20.35 SPEL ZONDER WOORDEN
(kleur)
Dit tv-spel vain Samuel Becket
kwam tot stand met medewer
king van de Toneelgroep The
ater. Onder regie van René
Lobo en Rob van der landen
treden als personen voor het
voetlicht Carol Linssen en
Onmo Molenkamp.
21.00 MENSEN IN CHINA (kleur)
De Volksrepubliek China
wordt bewoond door 750 mil
joen mensen. Hun dagelijks
leven is vastgelegd in deze
documentaire vain Wolfgang
Weber.
22.00 TRANSIT (kleur)
Een show van de veertigjarige
entertainer Ra-imond Devos. In
Frankrijk verwierf hij vooral
naam door zijn kunst van de
woordgrapjes. Maar hij doet
nog veel meer: liedjes zingen
en zelfs kam. men hem zien
rond rijden op éénwielige
fietsjes. Een veelzijdige one-
mam-show kan men wel zeg
gen.
22.30 JOURNAAL NOS
22.35 SLUITING
14.05-
18.55
19.00
19.35
19.50
19.52
19.57
20.00
20.25
22.15
18.45
18.55
19:04
19.30
20.00
20.20
20.40
21.00
22.20
22.25
NOS
DE FABELTJESKRANT
(kleur)
JOURNAAL
SCALA
VAN GEWEST TOT GEWEST
JOURNAAL
TROS
TROS-TOTO
Mary Schuurman vervolgt
haar reeks televisiespelen,
waarbij zij de kijkers weer in
de gelegenheid stelt maximaal
duizend gulden te verdienen.
OURO PRETO (Meur)
Een documentaire vain de in
1730 in Ouro Preto geboren
Braziliaanse beeldhouwer An
tonio Francisco Lisboa. De
„krombenige", zoals zijn tijd
genoten hem noemden, wordt
beschouwd als de grootste
beeldhouwer, die Brazilië ooit
heeft gekend en velen verge
lijken hem' met Miëhelafigelo.
EIN MANN GOTTES
Gefilmd tv-spel van de Franse
musicus, toneelschrijver en
wijsgeer Gabriël Marcel, die
vorig jaar werd onderscheiden
met de Erasmusprijs van de
Fondaition Européenn-e Cultu-
rélle. In het spel wordt een
karaktertekening gegeven van
een predikant, wiens vrouw
tijdens hun huwelijk een mis
stap beging.
JOURNAAL NOSI
CVK/IKOR
EEN ZONDAGSFILM VAN
EEN DORPSPASSIE (kleur)
Het lijden en sterven van Je
zus van Nazareth, verbeeld
door de bevolking van de En
gelse dorpen Lytchett Minster
en Upton in Dorset.
22.50 SLUITING
-15.15 SCHOOLTELEVISIE
ZANDMANNETJE
JONGER DAN JE DENKT
POLITIEKE TRIBUNE
De Volksunie (V.U.)
KEURIG FRANS
ZOEKLICHT
MEDEDELINGEN
NIEUWS
DE LAATSTE OP HET
SCHAVOT
Film van Philippe Agostini,
naar de roman van Gertrude
von Le Fort.
PREMIèRE
De nieuwste films van de
week, gepresenteerd door Jo
Röpcke.
22.55 NIEUWS
18.10 NIEUWS
18.15 VOOR DE KLEUTERS
18.30 CINéMA POUR LES JEUNES
18.55 LA PENSéE SOCIALISTE
Uitzending van het Instituut
Emile Vandervelde
19.25 VOOR DE KLEUTERS
19.30 LA GUERRE ET LA PAIX
Feuilleton naar Tolstoi
19.55 CONTACTS
Voor veilig verkeer
20.00 JOURNAAL
20.30 BALLADE POUR UN CHIEN
Psychologische studie
22.20 LE CARROUSEL AUX
IMAGES
Nieuwe films, gepresenteerd
door Sélim Sasson
23.00 JOURNAAL
20.00 JOURNAAL EN
WEERBERICHT
20.15 BEZOEK TEGEN TIEN UUR
Tv-spel van Rolf Schneider
21.25 PRO EN CONTRA
22.10 JOURNAAL MET COMMEN
TAAR EN WEERBERICHT
22.30 CONCERT
Uitgevoerd dooi het kameror
kest van de Saarlandse-omroep
23.15 JOURNAAL
16.05 URSULA, OF HET LEVEN
ZONDER WAARDE
Zweedse documentaire film
van Reni Mortens en Waiter
Marti
17.25 WEERBERICHT VOOR DE
WINTERSPORT
17.30 JOURNAAL EN
WEERBERICHT
17.35 FILMNIEUWS
18.05 DIE DREHSCHEIBE
18.40 IK EN PARIJS
Tv-serie van Hélène Misserly
19.10 HET KLEINE TV-SPEL
De kunst van het trouwen
19.45 HEUTE
20.15 HET GOUDEN SCHOT
(kleur)
Internationale show met
Vico Torriani.
Aansluitend: KORT NIEUWS
21.45 BALANS
Informaties en meningen uit
het bedrijfsleven
22.30 JOURNAAL EN
WEERBERICHT
Aansluitend: Weerbericht voor
de wintersport
Donderdag 26 maart
HILVERSUM I 402 M
AVRO: 12.30 Sportrevue 13.00 Nws.
13.11 Radiojourn. 13.30 Stereo: 't
Muzikantenuur: 1. Radiokameror
kest: mod muz.; 2. Radiokoor: ou
de gewijde liederen 14.30 't Is histo
risch: progr. over geschiedenis 15.00
Voor de zieken 16.00 Nws. 16.03 Ste
reo: De wereld van de opera: be
schouwingen over de opera Der
Freisohütz van Weber 17.00 Tussen
10-plus en 20-min: lichte grammo-
foonmuz. voor de tieners 17.30 „O" -
een rondje radio 17.55 Meded. 18.00
Nws. 18.11 Radiojourn. Politieke
Partij: 18.20 Uitz. van de Boeren
Partij AVRO: 18.30 Stereo: licht in
strumentaal ensemble (18.40 Kwis-
pel, quiz) 18.55 Voor de kinderen
19.00 Stereo: Big Band Beat: The
Skymasters met solist: mod. muz.
19.25 Gesproken brief 19.30 Nws.
IKOR( 19.35 Kerk veraf en dichtbij
19.40 Lijden, dood en opstanding:
notities vanuit antieke en eigentijd
se godsdiensten AVRO: 20.05 Stereo:
Omroeporkest en zangsolisten: ope
raconcert 21.00 Het onweer, hoor
spel 22.00 Stereo: Omroep-orkest en
solist: mod. muz. 22.30 Nws. 22.38
Meded. 22.40 Radiojourn. 22.55 Ste
reo: Melodietjes en datjes: combo
met solisten 23.20 Stereo: Mens, mu
ziek materie (XI): Muziek uit de
tijd der Renaissance 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM H 298 M
NCRV: 12.00 Hij die weet wat lij
den is, lezing 12.05 Los-Vast, gevar-
progr. (12 26 Meded. t.b.v. land- en
tuinbouw, 12.30 Nws. 12.41 Act.;
12.50 Passiestonde) 14.00 Stereo: The
Kilima Hawaiins Show 14.30 Klas.
en mod. kamermuz. (opn.) 15.00 Her
vormde studiodienst NOS: 15.30
Meer over minder: een progr. met
meer informatie over mensen en
dingen die minder op de voorgrond
treden (16.00-16.02 nws) NCRV: 17.45
Sportact. 18.00 Stereo: Tijd vrij voor
muz. in wije tijd: radiocompetitie
koren en korpsen 18.30 Nws. 18.41
Act. 19 00 Spektrum: maatschappe
lijke vraagstukken worden nader be
licht 19.15 Stereo: Leger des Heils-
kwartier 19.30 Kerkorgelconcert:
klas. muz 20.00 Ferdinand Huyck
(deel 24), seriehoorspel 20.24 Stereo:
lichte grammofoonmuz. 20.30 Stereo:
Golgotha, oratorium voor solisten,
gemengd koor, orkest en orgel,
Frank Martin (.gr.) 22.00 Klas. or-
kestmuz. (gr.) 22.20 Avondoverden-
king 22.30 Nws. 22.40 Onvoorzien ge-
var. orogr 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM III 210 M EN FM
NOS: 12.00 Nws. 12.03 Popslick:
lichte platen KRO: 13.00 Nws. 13.02
Act. 13.08 Rond met 'n gaatje: licht
platengrogr. 14.00 Nws. 14.03 Hol
ster: pop- en countrymuz. (15.00
Nws.) 16 00 Nws. 16.03 lORRRrrr...:
popmagazine 17.00 Nws. 17.02 Act.
17.07-18.00 Draaijijofdraaiik: verz.-
platenprogr.
BRUSSEL NEDERLANDS 324 M
12.00 Nws. 12.03 Gevar. muz.
(12.40-12.48 Weerber., meded. en
SOS-oer voor de schippers) 12.55
Buitenl. persoverz. 13.00 Nes., weer
ber., meded. dagklapper en SOS-be-
richten - voor de schippers 13.20 Ta-
felmuz. 14.00 Nws. 14.03 Musical-
fragmenten 15.00 Nws. 15.03 Symfo
nische muz 16.00 Nws. 16.03 Beurs-
ber. 16.09 Negrospirituals 16.15 progr.
voor oudere luisteraars 17.00 Nws..
weerber en meded. 17.15 Jazzkro-
niek 18.00 Nws. 18.03 Popmuz. 18.28
Paardesportuitslagen 18.30 Katho
liek - godsdienstige uitz. 19.00 Nws.,
weerber. en act. 19.40 Intermezzo
20.30 Hoorspel 21.40 Casinomuz.
22.00 Nws. ber. en De Zeven Kun
sten 22.20 Gevar. muz. (23.00 Nws.)
23.40-23.45 Nws.
Vrijdag 27 maart
AVRO' 7 00 Nws. 7.10 Ochtend
gymnastiek 7.20 Lichte grammo
foonmuz. en reportages (8.00 Nws.;
8.10 Radiojourn.; 8.30 De groente
man) IK GR: 9.00 Morgengebed
NOS: 9.45 Stereo: Radiokoor: klas.
liederen AVRO: 10.00 Voor de kleu
ters 1010 Arbeidsvitamenen (gr.)
(11.00-11.02 Nws.) 11.30 Negrospiri
tuals (opn 11.55 Beursber.
HILVERSUM H 298 M
KRO: 7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord 7.15 Stereo: Badinerie: klas.
muz. (gr) (7.30 Nws.; 7.32 Act.;
7.50 Overweging; 8.00-8.10 Nws.)
8.30 Nws 8.32 Voor de huisvrouw
(9.00-9 10 Gymnastiek voor de huis
vrouw) 9.40 Oude gewijde muz (gr.)
10.30 Stereo: Aubade: klas, gewijde
muz. 1100 Nws. 11.02 Voor de zie
ken 11.54 Bericht Vastenaktie 11.55
Meded
HILVERSUM IH 240 M EN FM
VARA: 9.00 Nws. 9.02 De Eddy
Becker Show (10.00 Nws.) NOS:
11.00 Nws. 11.02 De Felix Meurders
Show.