FEN niet jeste gro e Romantisch en onder leiding drop-out zijn i,die en: even, N haakjes Karaktervolle, vrolijke en intelligente, spoo!' de charmante koffiepot Vrijheid Huizen de zomer- kelijk iukvrij eed. r meter MANN JOSEPHINE X X m JOSEPHINE De jeugdbeweging van tussen de wereldoorlogen lucky m T V ^8' SUSKE en WISKE t DE STEM VAN DINSDAG 24 MAART 1970 O i/n Ol m LU ■U on O DE flambard, de slappe boord en de zwierig losgeknoop te brede, zwarte das ver- i de voor het oog waar neembare kenmerken van de met het sleurbestaan" Ureef Koos Vorrink, de voor- van de AJC in zijn boekje Ifij zijn de jongeren", fcr zijn mensen die de georga niseerde jongeren van tussen de Lereldoorlogen vergelijken met Ke jeugd van dit moment. Zij ken grote overeenkomsten tus- (ên bet slenteren door de natuur s losse kledij van de „wander- fögel" en de ongeremde natuur liefde van hippiegroepen in merika. Anderen halen hun houders op voor deze ,,kin- lerlijke sandalenculutuur". lend 1885 ontstonden in Nederland fealistische j ongeliedenbonden. Ésngeren saboteerden en demon- Ilreerden als nu, met als grote voor- Véld Domela Nieuwenhuis. Ala het wialisme echter minder revolu- lonair wordt, zakt ook het radica lisme van de jongste leden. Na de wereldoorlog zijn het alleen log de sajo's, de sociaal-anarchisti- fche jongeren, die op straat en in lm bekende blad De Moker te keer paan als tegenwoordig de studen- i de eeuwwisseling doen kwe- lelingen afstand van de vervlakte industriële maatschappij en ze be sluiten niet te roken, niet te drinken geen vlees te eten en zich van ge weld te onthouden. Uit deze sfeer stammen mensen als Koos Vorrink, die in 1920 de Arbeiders Jeugd Centrale ,AJC) oprichtte. De ideologie van de AJC was er op gericht de socialistische jongeren te behoeden voor de leegheid van het arbeidersbestaan („Voetbalopwin ding, pot bier, filmmoorden") en de radicaliteit van het communisme. In de praktijk was de AJC sterk ge ïnspireerd op de Duitse „Wander- vögel", de Duitse burgerkinderen die voor de eerste wereldoorlog de wereld van „pluche en staal" ver lieten en de vrije natuur in gingen. De jonge arbeiders hielden feesten met Oudgermaanse dansen, fakkel optochten en kampvuur in hun eigen centrum De Paasheuvel in Vierhouten. De christelijke jongelingsverenigin gen waren vanaf het begin (rond de Reveiltijd in 1850) door de ouderen georganiseerd. Ze hadden veelzeg gende namen als „Prediker la" en „Obadja" en „Oefenschool voor het Godsrijk". De dominees zagen in een „gezond gemeenschapsleven het aangewezen middel om de gevaren, die aan de knapenleeftijd kleven, te ondervan gen". De knapen moesten „hun jon ge leven met al zijn moeilijkheden, talenten en gaven dienstbaar stellen Gode en Christus". De rooms-katholieke jongeren tussen de wereldoorlogen, „de rid ders van St.-Jan en dochters van Reinhilde", waren „de laatste hulp troepen in de strijd tegen satan en zijn verwanten". Ze vochten heus niet voor wat staatsmacht, maar voor „de roode revolutie voor Chris tus: rood door de vlammende liefde, rood misschien door het bloed dat gestort moet worden voor Jezus". Uit dit korte overzicht blijkt dat de jeugdbeweging een typische tijds verschijnsel was. In de jonge in dustriële maatschappij verliep de cultuuroverdracht niet meer zo on gestoord als vroeger. Het gezin sloot zich af om oude waarden te hand haven temidden van een bruisende, steeds groeiende maatschappij. Krant, radio, trein, tram, film, dan cing, kroeg, het waren allemaal on begrijpelijke dingen, die echter voor de jongeren een normaal verschijn sel waren. Als de jongeren dan die lastige tijd tussen kind-zijn en volwassen heid bereiken, is er geen vader meer, die de levensloop van de nieu we volwassenen bepaalt. Hij werkt de hele dag en heeft geen overwicht meer. De jongeren komen zonder leiding in een turbulente wereld. Ondertussen zijn er in deze moeilij ke jaren van crisis en oorlogen zul len ontstaan, diie proberen de jonge spruiten in het eigen milieu te be houden. Zo kwamen de socialistische, ka tholieke en protestants-christelijke jeugdleiders, die de jongeren ver enigden. Dat wilden die jongeren best, omdat ze de greep van het conservatieve gezin wilden ont vluchten. Die ontvluchting is een kenmerk dat je inderdaad bü sommige jonge ren van vandaag terug kunt vinden. Tussen de wereldoorlogen waren de jongeren echter niet eigen baas. Er waren ouderen bij die net jeugdige enthousiasme laadden met pompeu ze idealen, die vooral romantisch waren (zie boven) en zeker niet ge richt op sociale en culturele proble men (met uitzondering van de soci aal-anarchisten). De jongeren moes ten frisse onbedorven vertegen woordigers worden van hun eigen zuil. Het bleef bij dansen, zingen en vrijblijvend filosoferen, in de week ends wel te verstaan, want door de week draaiden de jongeren mee in het arbeidsproces. Ze zochten de romantiek ver van hun strenge ouders, maar ook ver van mensen die anders dachten. Iedere jeugd beweging had haar eigen uniform, gewoonten en optochten. Toch kunnen we de jeugdbewe ging een van de eerste grote mani festaties van de jeugd noemen, al kwam het initiatief grotendeels van de ouderen. Dit is de tijd van ver hoogde belangstelling, voor de jeugd. In Amerika stijgt de jeugdcriminali teit en op het filmdoek ontstaat het ideaal van het jong-zijn. Doktoren zijn in staat steeds weer kinderen in leven te houden. Tussen de wereldoorlogen werd net pas vanzelfsprekend dat jonge ren idealen hebben en de ouderen leerden dat te accepteren. Ze waren niet langer de kleine volwassenen. Als de jongeren toen niet het recht op een eigen levenssfeer bevochten hadden, zou de hele jongerencultuur van na de tweede wereldoorlog lang niet zo snel van de grond gekomen zjjn. TOON DERKX IEDERE romeo die een onge trouwd meisje zwanger maakt, kan veroordeeld worden tot vijf jaar dwangarbeid. Aldus een decreet van de autoriteiten van het eiland Zanzibar. WELK VREEMD dier is de mens dat het zijn beide voorpoten tegen elkaar slaat wanneer het iets mooi vindt Corn. Verhoeven. DE ONLANGS opgerichte Actie groep '70 die zich bezig houdit met hulp aan slecht-behudsden, heeft zaterdag twee panden aan de Sar- phatistraat in Amsterdam bezet en die provisorisch gereed gemaakt voor enkele ongehuwde moeders en studenten. De panden, eigendom van de gemeente, zijn bestemd voor uit breiding van het Weesperpleinzie- kenhuis. De voorzitter van de sympathise rende stichting U Vrij, die als woordvoerder voor de actiegroep optreedt, deelde mee dat men niet van plan is de woningen, die volgens hem in goede woonbare staat ver keren, te veriaten. „We zullen ook andere leegstaan de huizen in Amsterdam gaan be zetten. We hebber een lijst van hon derd adressen. Het is een schande dat de panden aan de Sarphatistraat al minstens twee jaar leeg staan". De bezetters willen, met het oog op eventuele uitzetting, iedere vorm van geweld ve,mijden. Ze zijn spon taan bereid to; het betalen van de huur, die eventueel gevraagd zal worden. De politie, die rapport over de bezetting neeft uitgebracht, laat de bezetters voorlopig ongemoeid. OP DE schutting om de Nieuwe Kerk aan de Damzijde in Amster dam zijn schilderijen aangebracht, die de aandacht moeten vestigen op de tentoonstelling „Mooie vrijheid!?" die volgende maand in de kerk wordt ingericht. Op de foto de ma kers: Jan Sihuis, Steven Kwint, Ria Rettich en Wilfred Voet. DE ZATERDAG geëindigde sex- beurs mag dan een grote flop ge worden zijn, zij heeft in ieder geval voor een record-toeloop gezorgd voor het Hans Christian Andersen- museum in Odense. Een woordvoer der voor het museum zei: „Ons da gelijkse aantal bezoekers was het dubbele en de meesten van hen wa ren buitenlandse bezoekers van de sexbeurs, die er blijkbaar geen been in zagen pornografie met een beetje cultuur te combineren". Na het succes van de vorig jaar in Kopenhagen gehouden sexbeurs die in een week 50.000 bezoekers trok, hadden de organisators hier gehoopt zelfs in vier dagen dat aan tal te kunnen halen. Zij kwamen echter niet verder dan 15.000. An ders was het echter in het huis, waar de Deense sprookjesverteller zijn jeugd heeft doorgebracht en dat op een steenworp afstand van de sex beurs staat. W AMSTERDAM is zaterdag een demonstratie gehouden door de dienstverleningsdienst van Oranje fi Vrijstaat De wandelende tak. Met behulp van met lichtgas gevulde condooms, spandoeken en denne- 8 "oompjes uit Wageningen, protesteerden zij tegen de luchtvervuiling. Sj VOOR DE onderzoekingen, die zich met de verandering van de menselijke gedragsvormen in de maatschappij bezighouden, heeft de socioloog Peter Kaupp uit Mainz een nieuw gebied ontsloten: de huwelijksadvertenties. Geduren de vier weken verzamelde hij uit verschillende landelijke dag- en weekbladen 1136 huwelijksannon ces om deze te analyseren. Volgens deze onderzoekingen zijn van de eenzame mensen, die via het „bemiddelingsstation" pers in de haven van het huwelijk zouden willen binnenlopen, 61,4 procent vrouwen Meestal verlangen zij naar een „karaktervolle, vrolijke en intelligente" levenspartner. De beroepen van de mannen spelen daarbij niet meer zo'n domineren de rol, toch zijn ze voor de trouw lustige dames altijd nog belangrij ker dan bijvoorbeeld het uiterlijk van de huwelijkskandidaten. De verklaring voor deze rangorde in de advertenties ziet de Duitse ge leerde door de wens van de vrouw gemotiveerd, met de positie van haar man ook haar eigen maat schappelijke prestige verhoogd te zien. De tijden, waarin de voornaam ste idealen van het vrouwelijke ge slacht de drie gebieden: kerk, kin deren, keuken waren, zijn in de Bondsrepubliek voorbij. Persoon lijkheidswaarden geven de door slag. Kaupp verklaart dit met de relatieve onafhankelijkheid van de moderne vrouw, die door opleiding en beroep verzekerd schijnt. De hedendaagse man daarentegen, die zijn huwelijkspartner door een of ferte hoopt te vinden, vraagt in de eerste plaats een attractieve vrouw goed verzorgd en natuurlijk met een mooi figuur. Marktconform gedrag noemt de Mainzer socioloog de overeenstem ming vain het vrouwelijke zelfpor tret met de manlijke wensen zoals omgekeerd de comformiteit van het manlijke zelfportret en de vrouwe lijke verwachtingen Als de huwe- lijksbeurs in de pers inderdaad een representatief spiegelbeeld van de maatschappij zou geven, dan wa ren, overeenkomstig de zelfportret ten, bijna alle mensen hier te lan de, tolerant, wereldopen en dyna misch, en mannen zonder humor zouden praktisch niet voorkomen. De uitdrukkelijke huwelijkswens wordt door de adverteerders ech ter niet meer in die mate uitge sproken als dat enige jaren geleden nog het geval was. Voorlopig min der bindende kennismakingen heb ben de voorkeur. Van de vrouwen die een gemiddelde leeftijd van 37,1 jaar hebben, wil slechts 30 pro cent met de advertentie recht streeks op een huwelijk aansturen. Van de adverterende mannen daar entegen met een gemiddelde leef tijd van 39,3 jaar, zou 60 procent meentehuis binnenschrijden. ZOVEEL TE BETER! HOE GROTER H'J IS, HOE BOZER DE MENSEN OP POWELL ZULLEN ZUN r? Dan is er ook voor i NKF te AlblasserdjW' <heden, de voorwaart en het vervoer erne verstuur hem in ee,n;L jel naar: .Nederlandsen er 26* AlblasserdJ»; j over enkele dagen op uw gemak bekijk jvend alle inlichtingeni g taal, Alblasserdam. Sir"- Leeftijd „..iaar A L B L A S S E R

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 21