Bestemming Noordpool TE KOOP [Hulpexpeditie Nationale held Feest „Zelfmoord' Het einddoel Daverend welkom ge of ts :eel grond eel grond IS 17 JUNI 1928: VANAF HET VLIEGVELD WAALHAVEN BIJ ROTTERDAM VER- TREKT EEN KLM-FOKKER. AAN BOORD 10.000 KOEKJES EN EEN BERGSE TWEN PERSBEWIJS DE STEM VAN ZATERDAG 21 MAART 1970 voorzien van cen- ervoorziening (dus >f boiler nodig). van deze hulzen Is vrij op naam (nog en met de Rijks- otaal f 12.200.-). 190% van de koop- ikosten zijn dan v.a. maand :ale aftrekmogelljk- dit maandbedrag In 30,- tot (50,- lager. ar van weten? itailleerde gegevens aag verstrekt - ook n 10 tot 2 uur en ids van 7 tot 9 uur- rkoopkantoren van n in: Mathenesserlaan in 010-259940 Bezuidenhoutseweg 070-831700 ,l. Herm. Heijermans- ifoon 020-762744 RT. Arnhemseweg 03490-18548. nte om te leven lordrecht is notaris J. in het voorjaar van coniweg, hoek Simon ■echt van erfpacht. TEKENKAMER, iTRIE. i een volautomatische air en stoffering, ziin I,— per jaar. t 15 februari 1972 i de eerste etage tot erlenging van de huur. ge direkt leeg te aan- r 1971. jjgbaar te kantore van Cammen, Rotterdam, f 2 (telefoon 010 - ciële inschrijving ar en/of notaris Suvee, 6). ROOSENDAAL Op 17 juni, 1928 om 10.32 uur, startte p het vliegveld Waalhaven te Rotterdam een Fokker van de KLM. Aan de stuurknuppel twee „legenden" uit de begintijd van de KLM: Soer en Smirnoff. In het vliegtuigruim: een 25- jarige jongeman uit Bergen op Zoom met 10.000 Ligakoekjes, Hoha-beschuit genaamd. Bestemming: Noordpool. nen vlogen de .piloten, gezien hun re cordpoging, meteen terug, maar ze moesten m'ijn eerste reisverslag meenemen. Ik was immers gepro moveerd tot Vaz-Diaz-verslaggever. Bovendien moest ik mij haasten om met mijn zes kisten de Lapland-ex pres te halen, die mij naar Narvik zou brengen, het noordelijkste stati on ter wereld". Er was geen uitgebreide voorbereiding aan voorafgegaan lil pyjailia en het avontuur wekte to enin en buiten het Westbrabantse evenveel sensatie, als vorig jaar de eerste maanreis de hele wereld in spanning bracht. Generaal Umberto Nobile was met zijn luchtschip Italia, tij- dens een omstreden expeditie naar de Noordpool verongelukt. Via de toen nog gebrekkige radio had hij de wereld laten we ten: wjj zijn in leven, maar we hebben gebrek aan eten. Het luchtschip was bij het meer- storten in tweeën gebroken en een :elte van de bemanning, de zoge naamde ballongroep, samen met de riand, waren in de overblijfselen verder gezeild. Men heeft ze nooit Imeer gevonden. Heel de wereld leef- mee met het lot van Nobile en Jzijn mannen en enkele dagen later, |met dat van Amundsen, die op weg is gegaan om zijn collega-poolvor- te zoeken en te redden en zelf Ismkwam, In deze dagen van spanning kwam |voor Nederland en West-Brabant de op de vuurpijl: een nog onbe- 'e fabriek in Bergen op Zoom, de iliga, met directeur Th. Neute- had besloten een hulp-expedi- aar de Noordpool te sturen. Op- ht: bereik de reddingsbases en de beschuiten (die speciaal wa- i gebakken en zeer voedzame be- inhielden) aan de leiding- :ie" werd het genoemd, laar het wag eigenlijk niet meer i een impulsief idee, dat zonder (verdere voorbereiding moest worden uitgevoerd. Snelheid immers kon mensenlevens redden. Dus ging een i de Liga-werknemers, de jonge ergenaar Jan Andriessen (hij was pngeveer een halfjaar in dienst op santoor) op die mooie zomerdag het [ongewisse avontuur tegemoet. Tweeënveertig jaar later, in het sader van het pas gevierde gouden fta-jubileum, vertelt hij, een gezel- 'tt prater en een populair schrij- |w, nog eens „hèt" verhaal-van- jMi, de grootste gebeurtenis uit zijn (j'vffl, die nog maanden na zijn be- touden terugkeer in Bergen op Zoom iff gemoederen in Nederland bezig hield, .1 Andriessen, 67, Schubertlaan, 'tosendaal. Een intieme flat met lf8r-Een kopje koffie en een siga- r En (je herinneringen. Lil6 n)0?'; de"> vertelt hij, „deze |«-wtenis proberen voor te stellen E tijd waarin ze speelde. De [®™P°ol was toen een even ma- ji woord als nu de maan. En een ■ry"8® van deze streek zou daar teeling, van de ene dag op de an dere, naar toe reizen. Op deze ma nier werd ik binnen vier weken tot nationale held. Niet op de laatste plaats door het feit, dat ik, vlak voor mijn vertrek, als „verslagge ver" werd aangesteld door het pers bureau Vaz-Diaz, compleet met „perskaart" en papieren. Via dit persbureau leefde Nederland mee met de vorderingen van mijn één- mansexpeditie". „Ja, hoe ging dat? De heer Neu- telings kwam bij me en vroeg me of ik „wat" durfde. Ik was vijfen twintig en dan durf je alles. Toch knipperde ik wel even met mijn ogen toen hij me, plompverloren, vroegwil je naar de Noordpool, eten brengen naar Nobile en zijn mannen? Het was desondanks een kolfje naar mijn hand en ik bedacht me geen ogenblik, ofschoon ik in de verste verte niet kon vermoeden wat me allemaal te wachten stond en hoe ik er moest komen. Ik wist amper waar de Noordpool lag, bij wijze van spreken". De Ho-Ha-beschuiten, met speciale zorg gebakken voor deze belangrijke -expeditie en waterdicht verpakt in zes grote kisten, werden met auto's naar Waalhaven gebracht. Het hele toenmalige Liga-personeel ging mee en de nationale pers- en de opko mende filmwereld maakten reporta ges van het inladen van de kisten en van het vertrek. „De directeur had het met de KLM-spits geregeld; er werd een vliegtuig gecharterd. Niemand min der dan de Indiëvlieger Smirnoff en Soer vlogen de machine. Normaal ging dat met zo'n 150 kilometer per uur op de gewone lijndiensten van die tijd. Maar op ons traject naar Malmö werd een snelheid van 190 kilometer per uur bereikt, want tijd was kostbaar. De expeditie was im mers méér dan een reclamestunt, óók een mogelijkheid om deze men sen in nood te helpen. De beide vlie gers maakten er zelfs een record vlucht van: in de kortst mogelijke tijd rechtstreeks op en neer naar Malmö. Normaal werd via Ham burg gevlogen, maar deze keer ging het recht op het doel af", vertelt Jan Andriessen. Bij de landing op het vliegveld Bulltofta in Malmö stonden Zweedse journalisten, alert door radioberich ten van deze unieke Nederlandse poolexpeditie, Jan Andriessen op te wachten. „Veel tijd om te kletsen had ik overigens niet. Om te begin- De tocht, dwars door Zweden, zou 48 uur duren. Moe van de vliegreis en de koortsachtige voorbereidingen, besloot de Noordpoolvaarder zijn slaapcoupé op te zoeken en een dut je te doen. De volgende ochtend werd hij gewekt door een Zweedse treinbeambte die druk gebarend de heer Andriessen iets duidelijk tracht te te maken. Maar hij verstond hem niet. „Ik probeerde het met Duits, Frans en Engels, liet hem mijn pas en mijn treinkaartje zien, maar we begrepen elkaar niet. De man ging steeds heftiger „nee" schudden en dat deed ik toen ook maar. Hij af. Even later kwam ie terug met een man die gebroken Engels sprak en die maakte mij toen duidelijk, dat over enkele seconden mijn wagon van de trein gekoppeld zou worden en dat ik haast moest maken als ik nog verder mee wilde. Ik ben toen met mijn koffertje in dé hand en in pyjama langs de trein gehold om een nieuwe coupé te zoeken. De reizigers hebben zich slap gelachen om die gekke Hollander in zijn pyjama en met zijn kisten koekjes. Een paar hulpgrage Zweden assisteerden mij met het sjouwen van de bagage en de rest van mijn kleren en de reis kon worden voortgezet". „Na bijna veertig uur sporen kwam ik", herinnert zich de heer Andriessen, „aan de Noorse grens. Daar kwam een douaneman bij me, die een beetje Engels sprak. Hij werd een en al vriendelijkheid toen ik hem de kisten met koekjes liet zien. Ah, zei hij, u reist naar Nar vik. Toen ik hem vroeg hoe hij dat wist, bleek dat ook de Zweedse en Noorse radio-omroepen veel aan dacht hadden besteed aan de tocht van de eenzame Hollander, die ge komen was om Nobile en zijn man nen te helpen. Tot zover was alles goed gegaan, maar wat zouden de komende uren brengen? Zou het inderdaad lukken de beschuiten te bezorgen bij een van de expedities die met vliegtuigen en ijsbrekers op zoek waren naar de verongelukte Italiaanse generaal en zijn mannen? Zou het, vervolgens lukken, de kisten met de biscuits af te-werpen? Allemaal vragen, die de reiziger zich, in de roes van zijn avontuur, onophoudelijk stelde. Daar bij mocht er geen minuut verlor-en gaan met onnodige zaken. Jan An driessen vond amper tijd om van tijd tot tijd zijn reisverslagen voor Nederland te telegraferen. „Het telegraafkantoor van Narvik was al gesloten en ik besloot maar een hotel op te zoeken. Daar werd ik gastvrij ontvangen want ook daar wisten ze al van mijn reis. De tele- graafbeambte, Frits Piderze, was er toevallig ook en hij ging meteen met mij naar kantoor, zodat ik weer een paar berichten kon doorseinen. 's Avonds volgde een gezellig feest in het hotel, maar ik was wel bekaf, toen ik in de kleine uurtjes eindelijk naar bed kon". In Narvik vernam Jan dat de ba sis van waaruit de reddingsoperaties van Nobile werden geleid, verplaatst was naar Tromsö en dat er de dag tevoren een boot vanuit Narvik naar Tromsö vertrokken was. Voorlopig zou er geen boot meer varen. Zou de tot nog toe geslaagde reis vastlopen in Narvik, alleen maar omdat er de eerste dagen geen boot meer naar Tromsö zou vertrekken Andriessen vernam, dat de boot die de dag te voren vertrokken was, aan zou leg gen in het haventje van Finsness. Om die boot eventueel daar op te pikken, zou een record-autorit ge maakt moeten worden door het woeste Lapland, met zes grote kis ten beschuit.. „Ik huurde toen bliksemsnel een vrachtauto met een chauffeur, die een paar woorden Engels sprak. De kisten werden opgeladen, maar toen de man hoorde in welke recordtijd hij van Narvik naar Finsness zou moeten rijden, wees hij naar zijn voorhoofd, zei: zelfmoord en laadde de kisten weer af. Daar stond ik. De chauffeur vertelde me kennelijk had hij medelijden met me dat hij wel een paar waaghalzen kende, die de rit zouden aandurven. Hij bracht me bij een paar jonge Noren met een gammele luxewagen. De kisten werden op en in de auto ge sjord en even later waren we op weg naar Finsness. Er begon toen een dolle rit langs ravijnen en over bergpassen. Na een uur klapte een band. Dat herhaalde zich nog vijf keer. Toen kwam de „grote klap". In een van de onover zichtelijke bochten kwam toevallig een vrachtwagen aankruipen. De auto's vlogen op elkaar en Jan An driessen schoot door de voorruit. Na van de schrik bekomen te zijn en het plaatwerk wat opzij gebogen te hebben, ging de reis verder, want de boot in Finsness de kapitein was telegrafisch op de hoogte gesteld van de komst van de Hollander móést gehaald worden. Met een gezicht vol schrammen en een hoofd vol builen arriveerden Jan Andriessen, de be schuiten en zijn chauffeurs, precies vijf minuten voordat de boot in Finsness aanlegde bij de haven „Na al deze emoties was ik wel aan wat rust toe en eenmaal op de boot ging ik slapen. Het was diep in de nacht toen we in Tromsö aanleg den, maar daar merkte je niets van, omdat de middernachtzon scheen". Tromsö is een eilandje, met een stadje met dezelfde naam. Het is toen bekend geworden als „de hoofdstad van de Noordpool", omdat de hulpacties voor Nobile daar wa ren geconcentreerd. „Daar was ik dan, eindelijk aan het einddoel van mijn lange reis. Toch wilde ik proberen nóg verder te komen. De mensen van Tromsö maakten zich intussen ook ongerust over het lot van Amundsen, die met de Franse vlieger Gilbaud opgeste gen was om naar Nobile te zoeken en met ver vain Tromsö moest zijn neergestort. Men wist toen nog niet dat Amundsen omgekomen was. De Jan Andriessen, 42 jaar later, in zijn flatje in Roosendaal. Hij heeft een avontuurlijk leven achter de rug, met veel herinneringen. Carls Sahter had de kisten met beschuit meegegeven aan de water vliegtuigen, die verder gingen met zoeken naar Nobile. De zaakgelas tigde telegrafeerde op 26 juni naar de Liga in Bergen op Zoom: „Hier mede verklaar ik ontvangen te heb ben van Jan Andriessen, journalist te Bergen op Zoom, Holland, tien duizend Ho-Ha-beschuiten ten ge- bruike van de hulpexpedities van No bile. Ik dank het Nederlandsche Volk en de Liga-fabrieken namens generaal Nobile voor dit bewijs van hartelijke sympathie". Op 7 juli 1928 keerde Jan An driessen terug in Bergen op Zoom, waar hem, in De Korenbeurs een daverend welkom werd bereid. De hele stad was uitgelopen toen de noordpoolheld aan het station arriveerde en daar middelpunt werd van een uitgebreide ont vangst, waarop „heel Bergen op Zoom" aanwezig was. Later keerde ook Sjef van Don gen naar Nederland terug. Toen brak voor Jan Andriessen een drukke tijd aan. Bijna elke avond stonden hij en Van Dongen ergens in Nederland op een toneel om te vertellen van dit merkwaardige avontuur, dat voor die tijd even boeiend en belangrijk was als een bezoek van de eerste maanman nen. Tot slot: generaal Nobile en een gedeelte van zijn mannen werden uiteindelijk nog gered door de ijs- breker Krassin. FRANS WETZELS. Op de terugweg had Andriessen gelegenheid om de Lappenfamilies in het hoge noorden te bezoeken. Hier is hij beste maatjes met een Lappen.moeder en haar kleuter. Ze rookt een gezellige pijp. in groot 6.000 0 /orden voor opslag1''? van de gemeente u leente Alphen (N-®r' e Rijksweg Breda--1 00 m2. 11626 2577 I üiHfcï.11 '°Pende banden, geen gapende vrachtruimen toen. Een toentertijd kia\vl?(:'ltwagen reed het grasveld op en de koekjeskisten werden met «nt in het ruim geschoven. Het voltallige personeel van de toentertijdse Liga-fabrieken was meegegaan naar vliegveld Waalhaven, om Jan Andriessen uit te zwaaien. Samen poseerden zij voor de KLM-Fokker, die even later koem zou zetten naar Malmö, de eerste etappe van de reis naar de noordpool. Jan Andriessen neemt, seconden voordat zijn barre tocht naar de pooi begint, afscheid van zijn vader. Zouden ze elkaar terugzien? Het reizen naar de pool was toen even ongewis als een maanreis nu. Telefoon No#, v/d Redactie 42811 en 46561 Tel.-Adres: Persbureau Vazdias Amsterdam CWT9Sp*Bckrtt- j rr voor onzen aen neer w verslaggever L.S. Wij verzoeken allen autoriteiten en belanghebbendenhouder can dit PERSBEWIJS alle gebruikelijke faciliteiten te verleenen. Handteekening van den Houöer: DE DIRECTIE. ;V4'.L'%, - 9 'r. 1 - ,M VOOR HET JAAR..ZJ PERSBUREAU M. S. VAZ D1AS SINGEL 91, AMSTERDAM POSTBOX 491

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 9