10. Sexorgieën in Rusland as IOO Onder onze voorouders waren ook van die bandeloze idioten EEN KRITISCH VERBOND? spook stad de charmante koffiepot FRANSE COGNAC IR/ Vrijheid de lucky luke 50 GESLOTEN i STOMME PIANO JOSEPHINE ïg O X ex X O SUSKE en WISKE Mvöorussrdei<ih,5uskeMo foim) M !Dc ksbosiX hemel 'Pst kin kloppen') C Je moet nstvurM t rm<>neti5chc trillingen emo.JeplsstsUster, riet. and-iUsmbik heeft dsir een 7=^ eerst en voorst herinner je je de neem vsn de firms ussrvsn de vrschtwjen Lsm- bik meensm/Dsn bel je die op enmhoor ie dst hij vsn uit hun uerkplssts eentsxi neefiC> benomennssj^ de Biesbos' ■y~ DE STEM VAN DONDERDAG 19 MAART 1970 len 14.50 bar 's maandags tot 1 uur ■Ie food als non |abant, om onze op de juiste :ide relatiekring gelijkheden aan Ittige wijze kan Inzet een niveau vaar te maken. IV. SEXORGIEëN VAN Komsomol- jnctionarissen met arbeidsters in zijdefabrieken van de textielstad rgana in Oezbekistan hebben de "om opgewekt van het Kremlin, al er in het zonnige Oezbekistan lemaal niet gebeurt 3000 kilo- ■ter van Moskou is in geuren kleuren uit de doeken gedaan or het blad van de communis- che jeugdbeweging de Komso- olskaya Pravda. Het is een van de eerste keren t in een Russisch blad zo open bloot wordt geschreven over adige praktijken en groepssex. Komsomolskaya Pïavda be- irijit de arrestatie en „mysteri- euze nrijlating" van Y. Yadgarev en vier van zijn vrienden, van wie en kele getrouwd en vader, die sex- pairtijtjes hielden in een officieel bureau van de Komsomol in Fer gana. De aanklacht die tegen Yadgarev is ingediend door de officier van justitie in Fergana luidde: door leugens en door misbruik te ma ken van zijn positie van secretaris van het Komsomolcomité van de zijdefabriek in Fergana, namen Yadgarev en zijn vrienden meisjes uit de fabriek mee naar het Kom- somolappartement, waar zij drank kregen en daarna het bed in moes ten. Geen van de meisjes is gearres teerd. De vijf mannen zijn ook weer op vrije voeten „ook ai dacht de politie dat zij wel 10 tot 15 jaar zouden krijgen", schrijft de Kom somolskaya Pravda. Yadgarev en drie van zijn vrien den zouden op bevel van „hoger hand" zijn vrij gelaten, de vierde vriend is uit de gevangenis ont snapt. Een van de verdachten, aldus het blad, heeft na zijn vrijlating wraak genomen op een van de meisjes door haar een flink pak slaag te geven. De man die uit de gevangenis ontsnapte, loopt vrij door de stad en probeert mogelijke getuigen om te kopen. sjes in pop-vorm IN HET museum van Barcelona, t naar zijn naam genoemd is, eft Picasso 800 schilderijen, teke- ingen en gravures cadeau gedaan, ie hij in zijn jeugd in Spanje heeft smaakt. De waarde van de schil- erijen ia meer van sentimentele ard. In Barcelona is Picasso in zijn nge jaren gaan schilderen en te men op de school voor schone misten en ofschoon hij later in trijs ging wonen, is hij tot 1917 ihaaldelijk naar Barcelona terug- ekeerd. Mede door vroegere schen ingen is het museum van Barcelo- a het grootste Picassomuseum ter lereld geworden. Het zal worden erbouwd om alle werken van Pi- asso te kunnen omvatten. Het museum voor moderne kunst Madrid heeft gevraagd het be ende schilderij Guernica te mogen ebben, maar dat heeft Picasso tot usver steeds geweigerd. Het doek elt voor de nazi-bombardementen pgenoemde stad tijdens de burger- toen Franco in zijn strijd het republikeinse bewind ge- ;eund werd door Hitier en Muso- ni. Na de burgeroorlog is Picasso ooit meer in Spanje geweest. Het oek zal hij pas aan Spanje afstaan, opnieuw de republiek in Spanje is geproclameerd. ADVERTENTIE) blijkt vreemd voor adviseurs In maar soms adviseren wij pia- die voor stommetje spelen: we bedoelen piano's die door gebruik het derde pedaal vrijwel geluid- bos spelen. Op deze wijze hebben Ji| al heel wat flatneuroses genezen, burenruzies voorkomen en de studie »sn menig adspirant concertpianist 8«ed. Waarmee wij maar willen zeg- W dat U - zelfs voor een stom «kies - beter naar Bender kunt gaanl DEZE MIDI jurk is van de Haagse modeontwerper Gerard Brussé uit de Uni Fashion collectie 1970. De mannequin draagt er een lakeren hoedje bij. deskundig in klank Breda, van Coothplaln 12 - tel. 30164 ^sterdam - Arnhem - Lelden - Rotterdam EEN LONDENSE muziekhoogle- raar beweert van de Griekse com ponist Mikis Theodorakis een vrij heidslied ontvangen te hebben dat deze op een ansichtkaart uit een gevangenkamp heeft weten te smokkelen. De professor, hoogleraar in de compositieleer aan de koninklijke muziekacademie van Londen werkt aan een arrangement en hoopt het lied spoedig op de plaats op te ne men. Volgens hem is het „een heel mooi lied, zeer ontroerend, zeer melodisch"- Een deel van de tekst vertaald door een Griek luidt volgens hem: „Gedenk ons, arm, verlaten volk achter de tralies slaan onze harten als vroeger voor vrijheid, liefde en vrede Gedenk ons, mijn arm, verlaten volk CV) m LU ~o (V) m JOSEPHINE CiOMMUNE, vrijwillige ar- moede, het zoeken van ex tase, het zijn nog altijd hete hangijzers, die door veel men sen als voorboden worden gezien van een vreselijke, bandeloze tijd. Dat is eigenlijk jammer, want hoewel de aandacht voor dit soort zaken nu bijzonder groot is, zijn deze „moderne fratsen" vele eeuwen ouder dan onze industriële consumptie maatschappij. De publicist en adviseur van Fantasio Gerard de Haas noemt de huidige „subcultuur" een „radicale herbezinning op de maatschappij, gevoed door oude tradities". Hij doelt op de eeu wen, die vooraf zijn gegaan aan de Franse staatkundige revolu tie, de Engelse industriële re volutie en de twee wereldoor logen. Dat was de tijd van de agrarisch-ambachtelijke samen leving, die in tegenstelling tot onze „kunstmatige" wereld „na tuurlijk" genoemd wordt. In dlie lange tijd werden kinderen al heel jong als jonge volwassenen beschouwd. De middeleeuwer Phi lippe van Novare schreef in zijn Quatres ages de l'homme dat een kind van tien jaar het onderscheid tussen goed en kwaad kent en dat daarna niet meer toegeeflijk zijn. Jonge edelen werden via opvoeding tot vecht- hoffelijke ridders ge maakt. Kinderen uit de werkende stand leerden het vak vam hun va der. Kleuters lazen Latijn en jonge prinsjes kwamen op een veel te grote troon. - De maatschappij was zo statisch, dlat twee opeenvolgende generaties geen meningsverschillen hadden. Bovendien ontbrak elke informatie in deze gesloten gemeenschappen over- mogelijke andere waardenor men. Het algemene beeld van die tijd is een beeld van rust, zonder schokkende generatieverschillen. Toch waren er ook toen al jon geren, die af en toe eens uit die streng afgebakende weg naar de volwassenheid wilden breken. Op het platteland probeerden ze hun kinderlijke blijheid uit te leven op de kermissen, die eens per jaar in het dorp kwamen. Bizar uitgedoste tovenaarsdwaze kunstenaars en muzikanten uit den vreemde brach ten dat geluk van de eeuwige jeugd terug. Het is niet zo moeilijk in deze kunstenmakers de voorlopers van de huidige popgroepen te zien. We hoeven alleen maar te denken aan een zonderling figuur als dr. John, die met vreemde formules een we reld van magie oproept. Maar er zijn nog meer parallel len. In de middeleeuwen zwierven groepen religieuze fanatici door het land, die niet in huis, huwelijk en vaderland geloofden. Deze groepen hielden zich voornamelijk met re ligie bezig en streden voor een ra dicale verandering van de maat schappij. Het duidelijkste voorbeeld is het onrustzaaiende optreden van die non-conformistische Dopersen, diait veel gehoor vond bij jongeren, die beducht waren voor de ernst en de strakheid van het dagelijkse leven. Zo hielpen in Duitsland de zgn. Tuehknappen soms op zeer wrede wijze steden in te nemen om er een experimentele maatschappij te bouwen volgens revolutionaire spiritistische ideeën. Toen de indrukwekkende indus triële maatschappij haar intrede deed, werd het leven veel ingewik kelder en minder speels. De botsing tussen zorgeloze kinderjaren en de harde volwassen werkelijkheid werd steeds groter. Pas in de jaren zestig van deze eeuw kregen jonge ren de middelen, vrije tijd, eigen geld, eigen artiesten, om diat niet aan tijd gebonden geluk te uiten. In onze kunstmatige stedelijke wereld is bovendien de behoefte aan het natuurlijke, romantische steeds groter geworden. Omdat ech ter ons leven stoelt op snelheid, ef ficiency en mechanisatie, is de echo van de roep om „natuurlijk geluk" des te kolossaler. Vermoedelijk sluimeren deze Ide alen bij iedere Westeuropeaan. Het opvallende is dat met de zwervers uit de middeleeuwen de eersten waren, die op zo'n buitengewone marnier gingen leven. We moeten terug gaan naar het oude India. Daar maakten zich jongeren los uit de gevestigde orde om kris-kras door het land te trekken. Ze deden dat in groepsverband en dat zou den we tegenwoordig een commune noemen. Huwelijk en bezit bestond niet voor hen. Ze leefden voortdu rend in armoede en ze leefden van wat ze kregen. Bedelen was iets heel normaals. Er zijn geleerden die de gelijke nis van onze archetypische idealen met deze Indische leefwijze verkla ren uit het feit dat onze vroege voorouders uit het hart van Azië afkomstig zijn. Een feit is dat de Indische mystiek en geheimzinnig heid ons en ocnze voorouders altijd bijzonder aangesproken hebben. Onze sprookjes wemelen van „De riten van Coco Robicheaux die onzichtbaar voor ieder, behalve voor mij, op zal treden als tweede beschermengel, tot je hem overwerkt". Dr. John, vreemde reïncarnaties, tovermidde len en geheimzinnige vorsten int het oosten. Ook de recente aandacht voor yoga en bewustzijnsverruimde middelen wijzen in deze richting. Het verband tussen het gebruik van deze middelen en mystiek en extaise is duidelijk en daarom is het heel goed mogelijk dat vroegere Eu ropese asceten eens van hasjiesj of marihuana hebben geproefd. Dan ie het probleem van de drugs ook niet iets van deze verderfelijke tijd. Tenslotte waren er dan nog de stu denten, die in maar heel weinig op zichten op de door Moskou betaalde activist van nu leken. Ze werden alls militairen gedrild in hun uni forme, zwarte capes en 's avonds letterlijk opgesloten, in studenten- tehuizen. Bij gebrek aan politieke scholing leefden ze hun agressie uit in staal tjes van heldenmoed voor het va derland. Toch beschikten zij over een zekere speelruimte voor de volwassenheid kwam en een vader uit Orleans schreef zijn zoon-stu- denit eens dat hij „liederlijk en lui" was en „liever lichtzinnig dan kuis" en er de voorkeur aan gaf zijn vin gers over de gitaar te laten gaan. En dat verwijt past dan weer helemaal in onze tijd. TOON DERKX HET HOOFDBESTUUR van het Humanistisch Verbond heeft alle 15.000 leden een brief geschreven, waarin het zes vergaderingen aan kondigt, waarop de leden zich kun nen uitspreken over de vraag, of het verbond „een kritisch verbond" moet worden. De vergaderingen worden de komende weken gehou den in Assen, Deventer, Utrecht, Amsterdam, Rotterdam en Eindho ven. „Aanleiding tot deze stap is kri tiek van leden op het hoofdbestuur. „Toen het hoofdbestuur zich tijdens de Maagdenhuisaffaire met een of ficiële uitspraak in de discussie mengde, hebben verscheidene leden ons op de vingers getikt, sommi gen bedankten zelfs voor het lid maatschap. Maar toen het bestuur enige tijd later zijn mond hield bij de zaak wan de Bredase oorlogsmis dadigers, verzette men zich er weer tegen dat het verbond zweeg als het graf", aldus de brief. Oim voorlopig tot een oplossing te komen hebben vijftien hoofdbe stuursleden besloten, nooit een of ficiële uitspraak te doen die bij een of meer bestuursleden op onover komelijke bezwaren stuit. Het be stuur vermoedt namelijk dat dezelf de bezwaren in een dergelijk geval eveneens bij een deel van de leden van het verbond leven, maar het is er niet zeker vam. Op de zes vergaderingen zullen aan de ieden vragen worden voor gelegd als: moet het verbond zich met uitspraken in actuele kwesties mengen, mag het bestuur namens het verbond een uitspraak doen in politieke zaken, geeft een officiële uitspraak van het hoofdbestuur de mening van het hele verbond weer en zijn de leden misschien bang voor een „kritisch verbond"? In het humanistisch verbond ge schiedt de democratische controle op het hoofdbestuur tot nu toe op het tweejaarlijkse congres van af gevaardigden van de gemeenschap pen (afdelingen) en op de ongeveer driemaandelijkse bijeenkomsten vam de verbondsraad (een klediner col lege vam afgevaardigden). Op de zes vergaderingen zal de komen de weken niet worden gestemd, maar het hoofdbestuur zal zich mo reel wel gebonden voelen als uit deze bijeenkomsten duidelijk een andere lijn tevoorschijn komt en als de leden kennelijk een andere, meer directe manier van inspraak wensen. mrbmrt dc pendel stil blijft hsn$en.. bsnken! -5^Ljboolli^enomte

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 27