Roemenië gaaf geen Zwarte 1960100.000 TOERISTEN toeristen- Zee 1970RUIM TWEE MILJOEN hoog te JUMUS klaar!! 13.95 Ambiti'eus vijfjarenplan werkt achterstand in adembenemend tempo weg FEITEN GEEN PROBLEEM icier de nieuwe rechtstreeks UCE PIT Foto linksboven De folklore bloeit niet zo hevig, als de toeristische voorlichters beweren, maar als u geluk heeft, kunt u toch op uw rondreis door het Roemeense binnenland op authentieke klederdrachten stoten. Voor reizigers in groeps verband worden er zelfs nepfeesten gehouden, waarbij danseressen zich blijmoedig in de oude kleren steken. Foto boven Een toeristisch wonder is Mamaia, de prinses der Roemeense badplaatsen, die in luttele jaren tijds uit de zandgrond is gestampt- Waar rond de eeuwwisseling nog slechts een schamel vissersdorp in de laaiende zon dommelde, staan de betonnen hotelpaleizen schouder aan schouder. Foto onder Een toeristische topper in Roemenië vormen de Karpaten, een onmetelijk woest berglandschap, dat zich uitstrekt van de Russische grens tot aan Walachije. nylon, met ef- aan kraag en 3/4 mouw en (llende leuke Maat EL Maten S-M-L zers en de jeugdgroepen, die onder meer de verrukkelijke kustweg langs de Adriatische zee voor hun rekening namen en levensgevaarlijke ver keersaders in het binnenland trans formeerden tot redelijk moderne au towegen. In Roemenië is de situatie beduidend beter: door de intensieve industria- lisatiepolitiek hadden ook de Roeme nen zelf behoefte aam een goed we gennet en daar kan de kersverse toe rist nu van profiteren. Een vergelij king met Nederlandse wegen gaat echter ook nu nog niet op. Men is druk bezig aan de eerste autosnel weg tussen Boekarest en Pistesti en de rest van de wegen is van re delijk tot goed. Een prettig voordeel is, dat het ver keer in Roemenië nog op een lage pit staaft, zodat filevorming vrijwel on denkbaar is. Gebeurt het toch, dan is er altijd wel een dolromantisch eet- huisje in de buurt, want daar weet de Roemeen waarachtig wel raad mee. Langs de toeristische routes heeft hij in ijltempo hotels, motels en cam pings gebouwd. Ook kan men om de vijftig kilometer rekenen op een staatspomp, waar u razend goedko pe benzine kunt kopen. Belangrijk voor de individuele reiziger is ook de bouw van de brug over de Donau bij Hirsova, die in een vergevorderd sta dium is. Als deze brug klaar is, be hoeft de westerling op doorreis naar de Zwarte Zee, niet meer van de veerpont gebruik te maken, wat hem een belangrijke tijdsbesparing levert. U merkt het al: Roemenië is vol op in de running en doet alles om bij de westerse toerist in het gevlei te komen. Dankzij de toeristenkoers van de lei (200 procent meer lei voor uw gulden), de ultramoderne hotels, de opgepepte folklore in de nepten- ten, de goede en goedkope wijn, de verrukkelijke stranden en de trou we zon, is het een trekpleister gewor den die met name de Joegoslaven grijze haren bezorgt. Een trip die u beslist niet mag missen, als u toch aan de Zwarte Zee staat, is die naar de Donau-Delta, een van de indrukwekkendste natuurmo numenten in Europa. De Donau splitst zich na zijn inspannende reis van 2800 kilometer dwars door Duits land, Oostenrijk, Tsjechoslowakije, Hongarije, Joegoslavië, Bulgarije en Roemenië bij Tulcea in drie armen: in Chilie, de Silina en de Sfintu Gheorge, waardoor een stroomgebied is ontstaan van 5.640 vierkante kilo meters. Deze unieke delta met duizenden kreken, plassen en moerassen, broed plaats van 300 vogelsoorten en jacht gebied van beren, otters, hermelij nen, wezels en bunzings, telt ook nog 38 gehuchten, waarin 20.000 Roemenen wonen. De enige stad van allure is de havenstad Sulina aan de monding van de Donau-arm van die naam. De Donau-delta kan alleen on der leiding bezocht worden. In de excursieprijs zijn hus- en boottoch ten en twee maaltijden inbegrepen. Men kan ook in Tulcea een motor boot met gids huren. Voor Roemenië-gangers, die zich tevoren willen oriënteren, zijn er twee reisgidsen beschikbaar: Globe- gids Roemenië, door de Nijmeegse journalist H. Bollen (uitgeverij J. Rij- hoek in Den Haag). Roemenië, door Hans Ebeling (Uitgeverij A, Streng- holt in Amsterdam). Vraagt u naar onze voorkeur, dan is er geen twijfel mogelijk. De Globegids van Bollen is een stuk overzichtelijker en wat zeker zo belangrijk is voor de vier stuk smakelijker. Bollen heeft de re- happenproef bij voorbaat een portages, die hij over Roemenië in zijn krant schreef, opgebaard in eerste deel van zijn boek, waardoor de lezer onvermijdelijk in de vereiste, authentieke Roemenië-stemming komt. Daarna pas behandelt hij de toeristische routes, de aantrekkelijke plaatsen en de excursiemogelijkhe den. Ebeling heeft zijn zaken grondiger aangepakt. Je hoort van hem alles wat leeft, groeit en bloeit in Roeme nië, maar het wordt allemaal op zo'n schoolse, dorre manier geserveerd, dat de lust tot toehappen althans ons snel verging. Het grootste deel van zijn boek (wat ouderwets uitgegeven met een goudkleurig jasje en een drukletter, die schreeuwt om 'n loep) wordt ingenomen door diverse rond reizen, waarbij Ebeling zich op nieuw een ervaren, maar saaie gids toont. Wat wel plezierig is: een woordenlijst, een afstandstabel en een overzicht van de prijzen der le vens- en andere middelen. Roemenië 237.500 vierkante kilome ter, grenst in noorden en oosten aan Rusland, in het westen aan Hongarije in het zuid-westen aan Joegoslavië, in het zuiden aan Bulgarije en in het zuidoosten aan de Zwarte Zee. Het telt bijna 20 miljoen inwoners, van wie wie 2,25 miljoen behoren tot minderheidsgroeperingen:1 Hongaren, Duitsers, Grieken, Turken, Tartaren, Slowaken en Kroaten. De hoofdstad Boekarest (Bucuresti) telt meer dan 1,5 miljoen inwoners, maar heeft toch zijn boers, provinciaal uiterlijk behouden. Andere steden zijn Brasov en Cluj met elk meer dan 200.000 in woners en Sibiu met 100.000. Roemenië heeft een gevarieerd landschap: bergen, heuvels, steppen, laagvlakten en zee, u zegt maar, hoe u het hebben wilt. Zeer in trek bij de toeristen zijn de Karpaten, die zich in een grote boog vanaf de Russi sche grens naar Walachije slingert. Het land heeft 2500 meren en wordt doorsneden door vele rivieren, waar van de Donau (Dunarea) de voor naamste is. Roemenië heeft een vas telandklimaat met in het zuiden ster ke invloeden van het Middellandse Zeeklimaat. Het badseizoen aan de Zwarte Zee loopt van begin mei tot midden oktober en de temperatuur in die maanden schommelt tussen 20 en 32 graden celsius. Verbindingen: per trein. Er is geen rechtstreekse verbinding tussen Hol land en Roemenië en men is dus ge dwongen om in Wenen over te stap pen. De Holland-Wien express doet er 17 uur over en daarna stapt men in de Wiener Walzer of Oriënt-Express, die in 21 uur naar Boekarest rijdt. Een 1ste klas retour vanuit Utrecht kost 504 gulden, tweede klas 342 gul den. Per vliegtuig: eenmaal per week rechtstreekse verbinding met KLM Schiphol - Boekarest. De vliegduur is vijf uur en vijfenveertig minuten. Retour toeristenklas kost 831 gulden. Op de overige dagen is er vanuit Brussel, Parijs, Frankfurt, Wenen en Zürich een rechtstreekse verbinding. Men moet dan in een van die plaat sen overstappen. De prijs blijft het zelfde. Veel goedkoper zijn uiteraard de tientallen chartervluchten die door vele reisbureaus worden aange boden. Per auto: de kortste route is over de autobahn naar Wenen, vandaar Boedapest, Roemeense grens bij Bors, over Brasov naar Boekarest. De weg over Joegoslavië via Villach, Ljubliana, Zagreb, Belgrado, Morvi- ta i3 zo'n 400 kilometer langer. (Van een onzer verslaggevers) In samenwerking met de Automo- bil Clubui Roman (A.C.R.) heeft de ANWB voor 1970 twee autotours ge organiseerd voor individuele reizi gers. De eerste tour is bestemd voor de sportieve reiziger, die niet opziet tegen forse dagetappes, die hem door vrijwel geheel Roemenië voeren. Ook een bezoek aan de Zwarte Zee-kust staat op het programma. Tour twee is voor de kat uit de boom kijker, de kalmpjes an-dan- breekt het lijntje-niet toerist. De dag etappes zijn kleiner, er zijn ook meer rustdagen en er is ruim gelegenheid voor individuele bezoekjes en verken ningen. Het accent van deze tour valt op het Karpatengebied, de Zwarte Zee laat men gedurende de hele reis links (of rechts) liggen. Men kan kiezen uit twee soorten accommodatie: kamers met bad of douche en kamers zonder deze sani taire extra's. Beide tours beginnen in Baden bij Wenen en eindigen in Budapest. Als premie ontvangt men 200 liter benzine gratis, die wel ge tankt moeten worden in Roemenië. De prijs voor deze beide uitjes be draagt 344 gulden voor 18 dagen. Op een zandbank, zes kilometer ten noorden van de stokoude Roe meense havenstad Constata, ligt een formidabele melkkoe op zijn intens luie rug: Mamaia, hypermoderne en grootste badplaats aan de Roemeen se Zwarte Kust. U kunt er rekenen op 12 uur zonneschijn per dag, op een temperatuur van zo'n 22 graden en een lauw zeetje van hetzelfde la ken een pak. Het witte zandstrand is 8 kilometer lang en tussen de 100 en 200 meter breed. Extra voordeel voor kinderen- de Zwarte Zee kent geen getijden en loopt geleidelijk af, zodat hij praktisch ongevaarlijk is. De geschiedenis van Mamaia is nog vrij pril: in het begin van deze eeuw was het een onaanzienlijk vis sersdorp, waar armoe troef was. Kort daarna kwamen wat rijke Roe menen afzakken, die er wat villa's, kleedkabmes en een pier bouwden. De grote klap kwam echter in het begin van de zestiger jaren, toen Mamaia op last van de regering in Boekarest tot de koning der Roe meense badplaatsen werd gekroond. Vanaf dat moment ging de uitbouw in adembenemend tempo: in 1968 wa ren er al 40 hotels met een gezamen lijke capaciteit van 17.500 mensen, er waren daarnaast twee moderne cam pings, die plaats boden aan 3.500 mensen. En nog vond men het niet genoeg. Vorig jaar zijn er weer drie hotels met in totaal duizend bedden bijgeko men en voorts werden er enkele res taurants en bars neergezet. Samen vormen zij nu een unieke, ultra mo derne hotelstad, die wit en welvarend uittorent boven de Zwarte Zee aan de ene en het meer van Siutghiol aan de andere kant. Voor mensen die wli- len luieren, in de zon liggen, hapje eten, slokje drinken, is het een reis doel om „u" tegen te zeggen. Zoekt u echter de Roemeense volksziel, voelt u zich pas echt gelukkig als u door stokoude straatjes kunt dwalen en met een verweerde visser een han den en voetengesprek kunt aankno pen dan moet u Mamaia maar zo snel mogelijk vergeten. Mamaia is nu een maal een stad van vandaag en wat gisteren gebeurde, is volmaakt onbe langrijk. Het is maar, dat u het weet. Andere badplaatsen aan de Zwar te Zeekust zijn Eforie nord- en sud en Mangalia ten zuiden van Constanta (liefelijker en intiemer dan het cos.- mopolitische Mamaia) en Midia ten noorden van Mamaia (splinternieuw, met de typische bravoertrekjes van zijn grotere broer). In de komende zomer zullen door Nederlandse touroperators regelmatig chartervluchten op Constanta worden uitgevoerd. U ligt al twee weken in Mangalia vanaf 453 gulden, uit en thuis. U kunt ook één week Mamaia ne men en 1 week rondreis naar In- stanboel en dat vooe 635 gulden. Ja, wat doe je, als je zon te veel en geld te weinig hebt? Je stampt een handvol hotels uit de grond, plaatst bij het fabrieksleven een forse bestelling voor twijfelaars, nachtspiegels en matrassen en gaat vervolgens de boer op om je paradijsje te verkopen. Als je dan ook nog bijtijds gezorgd hebt voor een kok, die weet, wanneer de eigenhei mers afgegoten moeten worden en voor een gepensioneerde zeebonk, die op een blikken toeter blaast, als het kroost der vakantiegangers te ver in zee is afgedreven, dan kan de zaak vrijwel niet meer mislukken.. Kijk maar naar Spanje, Griekenland, Zuid-Afrika en Joegoslavië, die ook met niet veel meer dan goede wil uit de toeristische startblokken schoten en nu op het harde ribfluweel der deviezen hun gortdroge schapen tellen. Zij kunnen er over mee praten, hoe je de westerse baasjes een verbrande kop aansmeert in ruil voor zijn spaarcenten. Zij weten donders goed, dat er geen vuiltje aan de lucht is, zolang er geen vuiltje aan hun lucht is. Geef de Roemenen maar eens on gelijk, dat ze op hun beurt de gok ook gewaagd hebben. Ze hebben im mers alles in voorraad om een fraai toeristisch succesje te bouwen: een mild, droog klimaat, kilometers wit strand, een handwarme Zwarte Zee en een achterland, dat genoeg ro- manteik heeft voor 'n geheel verzorg de 14-daagse reis. Goed, toegegeven: het ligt wat ver van huis, zo'n slor dige 2250 kilometer van Amsterdam om maar eens een dwarsstraat op te noemen, maar dat kan nooit een be zwaar zijn voor een vaderlandse doordouwer. Die stapt al jaren in het holst van de nacht in zijn tweedehands Volks wagen om vervolgens in een slopende ruk naar zijn pensionnetje in Du- brovnik te sjezen, die ligt doodrustig twee weken op zijn dooie rug in Tor- remelinos en drinkt op de avond voor de terugreis nog een uitgebreide has- sebas bij de rondborstige flamingo moeder in het witte dorp. Vier en twintig uur later staat hij weer flui tend moeren aan te draaien. Neen, dat rukje naar de Zwarte Zee kan er ook nog wel bij. De cijfers bewijzen trouwens, dat de afstand voor de Roemeniëgangers geen probleem is geweest. Tien jaar seleden telden de partijbaasjes in Boekarest met beide handen 100.000 seristen, in 1969 was het bezoekers- twee miljoen en men verwacht voor aantal al gestegen tot even over de dit jaar een verdere stijging. Onder neer is dat te danken aan een am bitieus vijf-jarenplan, waarvoor de geeft geïnvesteerd. Badplaatsen, aoemeense regering 3 miljard lei tompleet met hotels, parken, zwem baden en casino's verrezen in ijltem po aan de kust: waar vijftien jaar Seleden nog een vissersdorp in de orandende zon lag te dommelen, ver dringen zich nu de witte hotelkolos- sen van Mamaia, de prins onder de Boemeense badplaatsen, die samen 7-000 bedden te vergeven hebben. In do komende vijf jaren zullen daar oog eens 50.000 bij komen, waardoor de kuststrook tussen Rusland en Bul- Sarije goed wordt voor twee mil- 10en overnachtingen per jaar. 0p dezelfde explosieve manier zul- 1® andere toeristisch aantrekkelij ke streken in Roemenië met de bull dozer van vadertje staat bewerkt worden. In Vrancea, noord-Moldavië, Betru, de Jiu-vallei en Portes de Fer ral tot 1975 plaats moeten worden ge- oiaakt voor 50.000 ijzersterke hotel bedden. En dan te bedenken, dat «oemenië in 1965 nog slechts de be- «ïikking had over 52.000 toeristen- bedden. 0e Roemeense staat heeft ook ®eer dan gewone belangstelling Wor stervelingen, die een weinig «kelen met de gezondheid. Kunt u ™seen onwillig alvleeskliertje pro duceren of een boerend maagputje, ™u is dat in Roemenië altijd meege- uumen. U wordt in dat geval om- 'chtrg getransporteerd naar een van "e honderden minerale en thermale 'uunen, dje sinds mensenheugenis e Balkan-troost voor de lijdende mensheid opspuiten U heeft de keus schilderachtige dorpen aan de "ust (zoaig Eforie) of adelaarsnes- nin de plooien van de woeste Kar- i kwaal van vrijwel alle rood- te toeristenstaten is het scha- „"„"agennet, dat de ronddolende nnet, dat ae ronaaorenat jjp^'ling rauw op de bumper valt. We» tllu's gewend aan zijn asfalt- pj® en de benzinepompen om de bcht ,°meter, maar als hij eenmaal iit ijzeren gordijn is kan hi.i vtrsw kapitalistische trekjes wel len v legendarisch zün de verha- gers eerste Joegoslavië-reizi- hali'a vrÜwel onmiddellijk na de de>S?6 grens tot aan de assen in uuto t? zakten en achter Split hun duJj^hhandig de berg op moesten Later kwamen pas de bulldo-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 11