Belangrijk nieuws voor alle moeders van alle Nederlandse kinderen!u i
14 off
eschu
Nieuwe Signal 2 met fluor helpt gaatjes
in tanden en kiezen voorkomen.
Neutraal wetenschappelijk onderzoek met
800schoolkinderen gaf opzienbarend
resultaat: Bijna de helft minder cariës
DIT ZIJN DE FEITEN
VOORKOMEN IS BETER DAN BOREN!
Commentaar
basisonderwijs
Een neutraal wetenschappelijk instituut
heeft de doeltreffendheid van nieuwe
Signal 2 onderzocht. Gedurende 2 jaar
werden bij niet minder dan 800 school
kinderen de gebitten geregeld op cariës
(tandbederf) gecontroleerd. Dit was het
opzienbarende resultaat: De kinderen die
regelmatig met Signal 2 poetsten, hadden
tot 44,8% minder gaatjes dan de kinderen
die een gewone tandpasta gebruikten.
DIT IS UW ZEKERHEID. Fluor versterkt het
tandglazuur en geeft, in combinatie met de
andere werkzame ingrediënten in Signal 2,
maximale weerstand tegen tandbederf.
BEGIN ER NU MEE. Om het gebit gezond te
houden is goed en regelmatig poetsen met
nieuwe Signal 2 erg belangrijk. Dat helpt
mee veel pijn en narigheid te voorkomen.
Nieuwe Signal 2 met fluor. Laat het hele
gezin er mee poetsen, maak er meteen een
familiegewoonte van, dat is verstandig!
WAT HEERLIJK ALS
EEN KIND KAN ZEGGEN:
„IK HAD GEEN GAATJES,
MAM".
De volledige resultaten van het onderzoek worden op aanvraag graag toegezonden door Signal, Postbus 33, Schiedam.
'et discussiestuk over het toe-
komstig wettelijk kader waarin
taatssecretaris mr. J. H. Grosheide
het basisonderwijs de lagere
.^ool wil passen is een indruk
wekkend program. Een stuk, dat de
>rworvenheden van onze kennis
)ver onderwijsvernieuwing, het
-rproces, de psychologie, de peda-
iiek en methodiek volop kan-
m biedt. Een stuk voorgenomen
iderwijswetgeving dat logisch gaat
issen in het onderwijsgebouw dat
ons land de afgelopen twintig
asr is neergezet, maar dat zo
lynamisch is de ontwikkeling
yaarschijnlijk nooit uit de steigers
■aat komen. Er zal altijd wat zijn
te bouwen, te restaureren, te
>randeren. Het wordt inderdaad
ig tijd dat de verouderde wet
het lager onderwijs van 1920
/ordt bijgezet. Met eerbied, want
,e wet heeft een stuk zegenrijk on-
lerwijs mogelijk gemaakt.
Het voorontwerp, dat nu op tafel
|t, gaat uit van heel andere peda-
gische opvattingen. Het streeft
jar onderwijs, dat past in de erva-
ingswereld van het kind. Het stelt
lief de school, maar het kind cen-
raal. Het breekt, in feite, met het
lassikale onderwijs. Het doorbreekt
e vakdiscipline en geeft volop kans
an de expressievakken. En niet
tinder belangrijk: het opent de mo-
tlijkheid van een soepel samen-
al tussen kleuterschool en basis-
100I. Waardoor het zitten blijven
de eerste klas elf procent lan-
lijk kan verdwijnen.
Het is duidelijk dat dit alles ge
roon vraagt om anders opgeleide
srkrachten en die stampt men niet
de grond. De worsteling om de
/leiding aan de pedagogische aca-
zmies te vernieuwen is in volle
ing. Wanneer krijgt ze haar be-
ag? Het is ook duidelijk dat het
og wel enige jaren zal duren voor-
it dit voorontwerp via een wets-
itwerp en via de Staten-Generaal
et gaat worden. Ais staatssecreta-
s mr. Grosheide zegt dat hij in
'71 een wet hoopt te kunnen in-
enen bij de Tweede Kamer, is hij
in gematigd optimist.
De ervaring in ons land is dat
iderwijswetgeving steeds tot grote
introversen vaak over bijzaken
i verouderde principes aanlei-
n9 geeft. Onze kleuteronderwijs-
at had vier jaar nodig om door het
inement te komen. De wet op het
etenschappelijk onderwijs deed er
>9 langer over. En de mammoet-
et haalde het in vijf jaar. Maar
isschien beseffen de politici dat
ons |ancj voor het basisonderwijs
klok reeds geruime tijd op vijf
»r 12 staat. Ruim 8000 scholen,
mduizenden onderwijskrachten en
/nderdduizenden kinderen zijn af-
'nkelijk van het besluit dat de
ementariërs gaan nemen en van
vraag of ze hef snel kunnen ne-
n als het voorontwerp is getoetst
ln de opvattingen van vele des-
,n 'ge instituten, instellingen en
irsonen.
^Het is een feit, dat het basison-
•rwijs, zoals het straks wettelijk
vegeld wordt, niet geringe finan-
'8 offers zal vragen- Over de om-
^9 daarvan is nog niets te zeg-
m ^!eVs een feil, dat vele za-
I die in dit voorontwerp zijn aan-
U|d, later bij algemene maatre-
van bestuur hun uitwerking zul
ten r'l0eten kriigen. Het hangt dan
e Politieke inzichten van het
jrw.'is van de dan aan het be-
zijnde minister af welke priori-
^en in he kader van dit basison-
■^"|s worden uitgezet,
wtssecretaris mr. Grosheide
gezegd dat hij denkt aan een
9^'ng waarbij de exploitatiever-
inH 'm Voor kiet basisonderwijs
J c'oor rie rijksoverheid zal
ran vast9esteld. Hij wil dus af
een vergoeding die per ge-
de bus komt.
^en hoopvol plan dat een eind
maken aan het heilloze spel van
te j gemeentebesturen, die
ieLi s keel krapjes vergoedingen
en vastgesteld en daardoor de
feichtj6 SC^00' ket kind van hun kort-
u®e tekening lieten worden.
K/eruP.v°' °ok, omdat daarbij een
|ling.,^ln9 van dit „bedrag-per-leer-
voor die scholen in gemeen
tel ^aarvan de besturen hun plicht
ling in°n,nen door een aparte bepa-
lza| u,n wet onmogelijk gemaakt
worden.