Belangrijk nieuws voor alle moeders van alle Nederlandse kinderen!u i 14 off eschu Nieuwe Signal 2 met fluor helpt gaatjes in tanden en kiezen voorkomen. Neutraal wetenschappelijk onderzoek met 800schoolkinderen gaf opzienbarend resultaat: Bijna de helft minder cariës DIT ZIJN DE FEITEN VOORKOMEN IS BETER DAN BOREN! Commentaar basisonderwijs Een neutraal wetenschappelijk instituut heeft de doeltreffendheid van nieuwe Signal 2 onderzocht. Gedurende 2 jaar werden bij niet minder dan 800 school kinderen de gebitten geregeld op cariës (tandbederf) gecontroleerd. Dit was het opzienbarende resultaat: De kinderen die regelmatig met Signal 2 poetsten, hadden tot 44,8% minder gaatjes dan de kinderen die een gewone tandpasta gebruikten. DIT IS UW ZEKERHEID. Fluor versterkt het tandglazuur en geeft, in combinatie met de andere werkzame ingrediënten in Signal 2, maximale weerstand tegen tandbederf. BEGIN ER NU MEE. Om het gebit gezond te houden is goed en regelmatig poetsen met nieuwe Signal 2 erg belangrijk. Dat helpt mee veel pijn en narigheid te voorkomen. Nieuwe Signal 2 met fluor. Laat het hele gezin er mee poetsen, maak er meteen een familiegewoonte van, dat is verstandig! WAT HEERLIJK ALS EEN KIND KAN ZEGGEN: „IK HAD GEEN GAATJES, MAM". De volledige resultaten van het onderzoek worden op aanvraag graag toegezonden door Signal, Postbus 33, Schiedam. 'et discussiestuk over het toe- komstig wettelijk kader waarin taatssecretaris mr. J. H. Grosheide het basisonderwijs de lagere .^ool wil passen is een indruk wekkend program. Een stuk, dat de >rworvenheden van onze kennis )ver onderwijsvernieuwing, het -rproces, de psychologie, de peda- iiek en methodiek volop kan- m biedt. Een stuk voorgenomen iderwijswetgeving dat logisch gaat issen in het onderwijsgebouw dat ons land de afgelopen twintig asr is neergezet, maar dat zo lynamisch is de ontwikkeling yaarschijnlijk nooit uit de steigers ■aat komen. Er zal altijd wat zijn te bouwen, te restaureren, te >randeren. Het wordt inderdaad ig tijd dat de verouderde wet het lager onderwijs van 1920 /ordt bijgezet. Met eerbied, want ,e wet heeft een stuk zegenrijk on- lerwijs mogelijk gemaakt. Het voorontwerp, dat nu op tafel |t, gaat uit van heel andere peda- gische opvattingen. Het streeft jar onderwijs, dat past in de erva- ingswereld van het kind. Het stelt lief de school, maar het kind cen- raal. Het breekt, in feite, met het lassikale onderwijs. Het doorbreekt e vakdiscipline en geeft volop kans an de expressievakken. En niet tinder belangrijk: het opent de mo- tlijkheid van een soepel samen- al tussen kleuterschool en basis- 100I. Waardoor het zitten blijven de eerste klas elf procent lan- lijk kan verdwijnen. Het is duidelijk dat dit alles ge roon vraagt om anders opgeleide srkrachten en die stampt men niet de grond. De worsteling om de /leiding aan de pedagogische aca- zmies te vernieuwen is in volle ing. Wanneer krijgt ze haar be- ag? Het is ook duidelijk dat het og wel enige jaren zal duren voor- it dit voorontwerp via een wets- itwerp en via de Staten-Generaal et gaat worden. Ais staatssecreta- s mr. Grosheide zegt dat hij in '71 een wet hoopt te kunnen in- enen bij de Tweede Kamer, is hij in gematigd optimist. De ervaring in ons land is dat iderwijswetgeving steeds tot grote introversen vaak over bijzaken i verouderde principes aanlei- n9 geeft. Onze kleuteronderwijs- at had vier jaar nodig om door het inement te komen. De wet op het etenschappelijk onderwijs deed er >9 langer over. En de mammoet- et haalde het in vijf jaar. Maar isschien beseffen de politici dat ons |ancj voor het basisonderwijs klok reeds geruime tijd op vijf »r 12 staat. Ruim 8000 scholen, mduizenden onderwijskrachten en /nderdduizenden kinderen zijn af- 'nkelijk van het besluit dat de ementariërs gaan nemen en van vraag of ze hef snel kunnen ne- n als het voorontwerp is getoetst ln de opvattingen van vele des- ,n 'ge instituten, instellingen en irsonen. ^Het is een feit, dat het basison- •rwijs, zoals het straks wettelijk vegeld wordt, niet geringe finan- '8 offers zal vragen- Over de om- ^9 daarvan is nog niets te zeg- m ^!eVs een feil, dat vele za- I die in dit voorontwerp zijn aan- U|d, later bij algemene maatre- van bestuur hun uitwerking zul ten r'l0eten kriigen. Het hangt dan e Politieke inzichten van het jrw.'is van de dan aan het be- zijnde minister af welke priori- ^en in he kader van dit basison- ■^"|s worden uitgezet, wtssecretaris mr. Grosheide gezegd dat hij denkt aan een 9^'ng waarbij de exploitatiever- inH 'm Voor kiet basisonderwijs J c'oor rie rijksoverheid zal ran vast9esteld. Hij wil dus af een vergoeding die per ge- de bus komt. ^en hoopvol plan dat een eind maken aan het heilloze spel van te j gemeentebesturen, die ieLi s keel krapjes vergoedingen en vastgesteld en daardoor de feichtj6 SC^00' ket kind van hun kort- u®e tekening lieten worden. K/eruP.v°' °ok, omdat daarbij een |ling.,^ln9 van dit „bedrag-per-leer- voor die scholen in gemeen tel ^aarvan de besturen hun plicht ling in°n,nen door een aparte bepa- lza| u,n wet onmogelijk gemaakt worden.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 12