an en Rene Pijnen van start in Milaan-San Remo met gehechte elleboog iJAN JANSSEN WEERSTOND MERCKX „Ik voel me ijzersterk... Jo Yrancken won Ster van Zwolle Allan won „Sint Anlhonis Copygraph'70 253 korti PARIJS-NICE door Peter Heerkens VIJFDE SPORTPAGINA DE STEM VAN MAANDAG 16 MAART 1970 erg wel te verstaan, fijze waarop Attje de ee, ten meters afraffelde w- te volgen voor Ans Schut' I achter en het verschil I lke doorkomst duidelijker f enslotte een flink stuk j« lamplicht glansde, dat ju I overbruggen, toen Attjil elstra al was gefinisht. At-1 sche wereldrecordrit -1_ I .aar carrière werd vast I de volgende tussentijd^" I in 28.5 seconden, 700 I .5, 1100 meter in 1.40.2 ej I e officiële slottijd van 2.n ijden van Ans Schut v- .04.7, 1.42.0. Haar eindtijd I 20.1 J 1 explosie bestond er alle aan te nemen, dat Att;( i elstra ook 't wereldrecord ier afstanden zou meepak- het weer weigerde aijj ing. De zachte föhnwitm ndag grote hoeveelheden )e baan werd zwaar. Èa itje de 1000 m won en op ■nde 3000 meter haar per. record tot 5.04.7 terug. eef zij met een totaal van I iten vrij ver van haar doel I. Haar tweede doel bereik, er ruimschoots. Ans Schut n de totaal rangschikking ichterstand van meer dan m. 1 IN 'Tj Cees Rentmeester op kop van het peloton. (Van onze speciale verslaggever) SEILLANS René Pijnen en Harm Ottenbros hebben het einde van Pa rijsNice niet gehaald. Zij gaven, kort na elkaar, op in de eerste 40 kilometer van de zesde etappe, toen Willem II bovendien ook nog Rik van Looy en zijn knecht Herman van Loo verspeelden. Daarmee was Ton Vissers in een klap de helft van zijn ploeg kwijt, welk leed enigszins ver zacht werd door het uitstekende rij den van Jos van der Vleuten, die met een schitterende sprint beslag legde op de vierde plaats. René Pijnen verdween op een bij zonder ongelukkige manier uit de ronide toen hij iin de afdaling van de Espigoulier ten val kwam. Terwijl de renners met vijftig of meer kilome ters peir uur naar beneden suisden, sprong zijn achterband. Pijnen vloog uit de bocht en schuurde met zijn linkerelleboog over de ruwe grond die een diepe wond trok. 's Avonds, in de ambulance-auto voor het hotel, werd door de rondedokter hechtin gen aangebracht. „En dat", signaleer de ploegleider Ton Vissers met be wondering in zijn stem, „zonder ver doving". René Pijnen: „Ze wilden me een spuit geven en dat heb ik geweigerd. Maar op het laatst kon ik er toch niet meer goed tegen. Toen heb ik mijn hoofd maar omgedraaid." Of ficieel mag René Pijnen pas over tien dagen weer koersen. „De dokter zei, dat die hechtingen er op 24 maart uit kunnen en dat ik in die tijd niet aan wedstrijden mag deelnemen. Maar dat doe ik toch! Ik ben vast en zeker van plan te starten in Mi laan - San Remo. Ik reed geweldig goed, daarom voel ik er weinig voor NNIS. Nederland heeft de tafeltenniscompetitie in de visie te Voorburg afgeslo- :n 43 overwinning op De-1 Een, gezien in het licht I rente nederlaag tegen Bel-1 prestatie, want de Denen n totaal slechts één keer >or poule-winnaar Oosten- 1DBAL. De Nederlandse g kreeg in sporthal Telle veen een lesje in slagvaai- m Tsjechoslowakije. Na de et 2—6 achter gestaan te noest Oranje uiteindelijk capituleren. De Tsjechi- ;s bedienden zich van ver- spelsystemen die voor Ne- machtig bleken. ION. De 17-jarige Neder-1 zdmintonkampioene Joke ;kom uit Wassenaar is rationale toernooi in het j House te Londen tot de lial- damesenkelspel doorge-1 Zij kwam zover door in de de de Britse Giles met 11-61 rrslaan. De overige Neder- eelsters werden al eerder reld. 31-jarige Oostenrijker Ka- iz heeft in Voss (Noorwe- het tweede achtereenvol- r de wereldtitel in de Alpi- Latie gewonnen. De enige I ndidaat voor de titel was| ran Patrick Russel, doch de in de grote slalom. SPORT. Dr. Gualtiero Cas- Italië zegevierde op liet dux" in de Grote Prijs van liek tijdens het internatio-1 ours te Dortmund. De Ne- Anton Ebben op „Kai-1 rrd tweede. Evenals de Ita- i hij het parcours zonder n op te lopen. De dames hockeyploegen and en Australië hebben in City stadion te Londen te- r gelijk gespeeld (11). De he dames maken een toer- Sroot-Brittannië. Het West- rkeyelftal verloor in Tarra- -2 van Spanje. Er waren (houwers. (Van onze speciale verslaggever) I SEILLANS „We moeten eerlek blijven" oordeelde Jan Janssen, „ik rijd voor een tweede plaats. Je weet natuurlijk nooit hoe het loopt, maar normaal gesproken wint Eddy en ben ik tweede. Is dat niet schitterend voor een man van mijn leeftijd?! Tweede in ParijsNice, en zeker deze zware, dat telt. Verslag enworden door een coureur s Merckx, vind ik geen schande". Een schande is het zeker niet, als [men weet hoe Jan Janssen bezig is [eweest aan de zijde van het Bel- lische fenomeen. Hoe hij twee dagen de slag zat, terwijl achter hem een |peloton met jongeren finaal aan flar- ging. Hoe hij knokte in de tijd, jiat de bezamwagen steeds voller jwerd. Ottenbros stapte af, drie rit winnaars Ritter, Altig en Chemello) tn nog een serie anderen gaven er de brui aan. Hoe hij oprukte naar een tweede plaats in het algemeen klas- jiement in etappes, die de meeste ren ters met minuten en minuten ach terstand uitreden. Verslagen wor- ien door Eddy Merckx, zondag, in jeen rit waarvan de opvallend goed rijdende Gerben Karstens zei: „Ze Jletsen als beesten", was geen scihan- |ie. ten overwinning op diezelfde Merckx laterdag in Hyeres, een grandioze Jfiestatie. Jan Janssen vierde zijn met champagne en filtersiga retten. Hij genoot zichtbaar van het lojke gevoel er nog bij te horen in het Pielerpeloton. „Luister", filosofeer de hij, achterover leunend, „de Bel- lïen zullen wel zeggen dat Merckx F* gematst heeft, maar ik kan je Toekeren dat Eddy geen cadeau- 1™ weggeeft Wat hij kanp akken dat pet ie. Ik trouwens ook. Poulidor 15 ™aad °P me, dat ik zo gefietst "i om vooruit te blijven waardoor ■Merckx nog meer voorsprong kon ne pt Maar ik heb onderweg natuur- l« goed zitten denken. Kijk, rede neerde ik, Parijs-Nice wint ie toch. ?aar is nauwelijks wat aan te doen. p mij dan proberen een ritje te Ipen. Dat kunnen ze me nooit pr afnemen, begrijp je". 1 hi die tactiek slaagde Jan Jans- - i grandioos: „Merckx trok de spurt a en pal voor de streep viel hij stil. Jjjffl ik. Pats en het was gebeurd. Paar ik heb er wel voor moeten wer- IJ™i zeg zelf". jn het zware karwei |i a' de overwinningsrace was Jan Ijwssen tot zijn ouderwetse vorm ge- I "®en op de Mont Faron. Toen al B het peloton uit elkaar, omdat de (mende wind en het koude regen- r slachtoffers eisten op de col Es- JRoulier, waar René Pijnen zo hard IJ1 hat hij moest opgeven en waar hut 8 "en'meester met een flinke J* '«gen het asfalt vol prut ging. (ita te er ver door achterop en «i® 111 gezelschap van Duyndam, f s' Van Katwijk en Bukacki. ®eer in de achterhoede, suk- I.-'e van Looy naar een roem- el™e. Wat vooraan overbleef Kitte6" ?roep van ongeveer dertig |sts die op de Mont Faron split- Id's af! t e P'oegjes tobbers tegen I, juschuweliike bult. Daar reet Jan Ihjtt n het lint in stukjes. Hij de- aan de voet van de berg. V4 kx in het wiel- Van der '•ton 31,1 er bij, Capieau en |Vn 5 p'oeSgenoot Ócana. Monti?11 de sloPende dans tegen Ren het ,ar?n- Dit zware gevecht ,te- Kd ./i'JSwgspercentage, tegen de terugvond. Hij gaf Merckx en Ocana nauwelijks de tijd kop te nemen. Steeds drong hij zichzelf naar voren. Later, achter champagne en met een filtersigaretje: „Ik heb me in tij den niet zo sterk gevoeld. Vorig jaar ging ik moeilijk. Het was steeds weer forceren geblazen, steeds weer op karakter rijden. Nu ging het soepel, vlot, makkelijk. Ik denk dat het komt omdat ik het in de winter rustig aan deed". Jan Janssen kwam als derde door op de top waar achter een levensge vaarlijke afdaling bleek te liggen. Een duik naar beneden, had alles weg van een speedway-wedstrijd, zoals Jan Janssen het later kernachtig uit drukte. De koplopers (die inmiddels van de Bossche en Capieau kwijt waren) vlogen als projectielen naar beneden over grint, door plassen wa ter en langs gapende afgronden. Jan Janssen werd er het meest door ge hinderd. Twee, die, vier keer zette hij zijn bril op en af. Later, achter dat glaasje en met dat rokertje: „Die modder spatte steeds tegen mijn glazen. Soms zag ik geen meter. Zette ik mijn bril af, dan kon ik alleen de silhouetten van cou reurs zien. Verschrikkelijk wat was dat erg. Doordat ik zo slecht zag, had ik veel meer te lijden dan de anderen. Ik reed meer door gaten dan zij, ik remde te rap of te slap en het is on gelooflijk belangrijk om dat soort dingen juist goed te doen. Maar ik zag bijna niks". In deze drieste tocht naar beneden sloeg Jan Janssen na enkele kilome ters met het achterwiel tegen een muurtje. Het kostte hem zijn speciale fiets die hij had laten monteren. „Ik vroeg extra licht materiaal, want ik wilde vandaag alles of niks. Toen ik die muur raakte, moest ik over op mijn eigen fiets, maar och, met nog twintig kilometer te doen gaf dat niks". In dat slot die laatste twintig kilo meter naar Heres waar de palmbo- men diep doorbogen onder de zware wind en de zee met woeste golven tot dicht bij de boulevard kwam, reed Jan Janssen zich leeg. Daar dook hij, op jacht naar een overwinning, naar zijn eigen moraal, naar het zelfver trouwen voor een heel seizoen, diep onder in de beugel. De achtervolgers Van der Vleuten, Van den Bossche. Raymond, Bellone, Grelin, Capieau, Poulidor, Guimard en Aimar, kwam ondanks die inspanningen dichterbij en dat was voor het belangrijkste deel te danken aan Jos van der Vleu ten, die onvermoeibaar („Ik reed for midabel en ik had het geluk dat ik sneller durfde dalen dan meestal") op kop ging. Uiteindelijk bleek de vaart van de kopgroep het te winnen De drie kwamen met een voorsprong van 57 seconden binnen en men weet Jacques Freijters in actie tijdens de zesde etappe van was de Parijs-Nice. het intussen, Jan Janssen sterkste in de sprint. Vanaf het wereldkampioenschap in Heerlen waar hij verslagen werd was hij nooit meer zo direct in duel ge weest met Eddy Merckx. „Zoals ik vandaag ging, wist ik dat ik hem kon hebben", vertelde Janssen, „Maar ik kreeg het toch wel even benauwd toen ik mijn achterband slapper voel de worden. Hij liep niet leeg geluk kig, maar de spanning was er af. Ik durfde niet naar de mecaniciën. Het was nog maar drie kilometer. Ik dacht: als je het laat merken ben je verkocht. Gaat ie helemaal leeg, dan zie je maar weer. Het gebeurde ge lukkig niet en toen Merckx stilviel kon ik er zo overheen". Een dag later in Seillans, lag de situatie net anders maar Janssens prestatie leed er niet onder. De bij- na onmenselijk inspannende rit (die (ADVERTENTIE beslist werd een plaatselijke ronde van 22 kilometer met een bijna lood recht naar boven en beneden lopende berg waarop de coureurs met tiental len tegelijk uit de wielen vlogen) konden slechts zeventien van de ruim tachtig renners in de voorhoede vol brengen. En een van hen was Jan Janssen die de dag ervoor zoveel gegeven had en nu de enige bleek, die weer een rechtstreeks duel met Merckx aan bond op het sterk naar boven lopen de laatste stuk waarop de streep lag. Jan Janssen redde het dit keer niet, maar, zoals hij zelf zei, verliezen van Merckx is geen schande. De Belg, die zijn mogelijkheden als dikwijls toonde om te weten over welke uit zonderlijke klasse hij beschikt, rijdt ook in deze Parijs-Nice als een super man. Hij maakt voor de zoveelste keer de indruk niets te kunnen ver liezen en andermaal vragen de Bel gische sportjournalisten af hoe en wat ze over hem kunnen schrijven. Merckx is in alle toonaarden en alle superlatieven bezongen. Zijn over winningen rijgen zich vlotter aaneen dan bij wie ook en steeds imponeren ze. Zo gaat „De zwarte van Tervuren" vandaag als grootste kanshebber op Nice af en hij zal daarbij gevolgd worden door de Belgische prinsessen Marie Esmeralde en Marie Christine, die een plaats krijgen in de auto van de directeur-général Jean Leulliot. En met dat koninklijke bezoek is er weer een historisch feit in toegevoegd aan de lange lijst die Eddy Merckx heeft en waarvan men zich kan af vragen welke omvang die precies zal hebben als hij stopt met wielrennen. (Van onze sportredactie) ZWOLLE „We zullen wel zien wat het vandaag wordt", zei de Zuid- Limburgse renner Jo Vrancken enke le minuten voor de start van de tien de Ster van Zwolle, de openingsklas- sieker van het Nederlandse wieier- seizoen. 3,5 uur later had de vier kante Ovis-renner „het gezien". Met opgeheven arm kwam de kleine ren ner uit Linne als overwinnaar over de witte streep. Voor de tweede ach tereenvolgende keer stond Jo Vranc ken in het middelpunt van de be langstelling. Vorig jaar was de sterke renner heer en meester en ook dit jaar toonde hij zich weer de snelste. Vrancken maakte deel uit van een kopgroep, die zich na 125 km tussen Genemuiden en Kampen losmaakte. Op dat moment waren er van de 120 gestarte renners nog slechts 40 in de strijd. In een „waaier" probeerden de vluchters een voorsprong te ne men, maar het hoge tempo van de tweede groep maakte dit onmogelijk. Vrancken, de ijzersterke Louis West rus en Sjef v. d. Burgh trokken in hun demarrage Cor Leunis, Herman van de Loo, Jans Vlot en Nanno Bak ker met zich mee. Deze kopgroep van 7 moest er met vereende krachten de strijd tegen de harde noordoosten wind aanbinden. In de eindspurt toonde de Zuidlim burger zich de rapste spurter. „Ik had bijna mijn hand te vroeg opgestoken. Op de laatste 50 meter voelde ik, dat de overwinning mij niet meer kon ontgaan. Ik nam een half wieltje voorsprong en dacht, dat dit voldoen de zou ziin. Maar ineens kwam West rus en Van den Burgh naast mij. Ik gaf alles wat ik in mijn body had, want deze Ster van Zwolle wilde ik opnieuw op mijn erelijst bijschrij ven", zei de dolgelukkige Vrancken na afloop. „Ik ben altijd vroeg in vorm. Vorig iaar was dit ook het ge val, maar dit seizoen wil ik mijn krachten beter verdelen. Dit jaar heb ik nog geen enkele wedstrijd gere den en daarom ben ik blii met deze overwinning". De tiende uitgave van de Ster van Zwolle was evenals andere jaren geen gemakkelijke ongave voor de 120 gestarte renners. Vorig jaar teis terden en de wind en de slagregens het peloton. Dit jaar was het al leen de scherpe noordoosten wind. die vooral op de IJsseldijk tussen Has selt en Kampen veel slachtoffers eiste. Opvallend was het grote aantal ren ners dat met materiaalpech de strijd moest staken. Slechts 40 renners haal den de finish in Zwolle, waar een handjevol Zwollenaren de 7 vluch ters stond op te wachten. De grote verliezer in de tiende Ster van Zwol le was Tino Tabak, die tweemaal uit de kopgroep werd teruggegooid door een lekke band. De derde maal liet de blonde Amstelvener de moed zak ken, en stapte bij Dalfsen in de be zemwagen. Tussen Dalfsen en Leme- lerveld plaatste een kopgroep van 20 renners de beslissende demarrage. Met vereende krachten namen de 20 koplopers een halve minuut voor sprong. Dat deze groep zich niet meer door het jagende peloton zou laten te rugpakken was duidelijk. Jans en Wicher Vlot, Ari Hassink, Nanno Bak ker, Rink Cornelissen, Jan Spetgens, Frits Slüper, Cor Leunis en Sjef van de Burgh waren de grote mannen in deze groep. Deze ervaren etapperijders kregen steun van de latere winnaar Jo Vrancken, zijn ploeggenoot Wim Waanders. Louis Westrus, de Dene kamper Kuiper en de ijzersterke Ti no Tabak. Na 45 km koers zorgde een valpar tij in de omgeving van Heino voor een splitsing in de grote groep. Bij Den Hulst hadden de 20 kop lopers een voorsprong opgebouwd van 2.17 min. en kregen „Vrouwe Fortuna" op hun „bagagedrager" toen de spoorbomen tussen Den Hulst en Lichtmis achter hen dicht vielen. Het grote peloton moest van achter de spoorbomen zien hoe de kopgroep in de verte het tempo nog verhoogde om zeker te zijn van de beslissende slag. Op de dijk tussen Hasselt en Kam pen, waar de wind vrij spel had, viel de kopgroep definitief uiteen door dat Jo Vrancken. Louis Westrus en Sjef van de Burgh met enkele flit sende demarrages het tempo opvoer den. Wicher Vlot werd het eerste slachtoffer, terwijl Wim Waanders en de Zaankanter Bakker moesten afhaken. De drie vluchters werden bij de invalswegen van Zwolle oonieuw achterhaald door Cor Leunis. Jans Vlot. v. d. Loo en Nanno Bakker. Jo Vrancken bleek de rapste spurter. (ADVERTENTIES) exposi •en de regen, tegen Merckx, te- idor actUervo'gend groepje met flier vi" de verrassend sterke Jos PuDiidf.» aen' ®en 6eveeht waarin ae i.kromme" Jan Janssen minder goed 1969 zijn moraal SINT ANTHONIS (ANP) De Engelsman Allan, voor de eerste keer in Nederland, heeft gisteren in Sint Anthonis de motorcross der azen ge wonnen. Tot ver in de tweede man che heeft het daar niet naar uitge zien. De Zweedse wereldkampioen Bengt Aberg had namelijk de eerste manche gewonnen en lag ook in de tweede aan kop Op een moeilijk ge deelte van het traject kon hij zijn machine echter niet onder controle houden en werd vervolgens bijna overreden door de Belg Van Veltho- ven. Met veel moeite haalde de Zweed nog de finish, maar met een dusda nige achterstand, dat de overwinning in het eindklassement naar de Brit Allan ging. Verscheidene favorieten moesten door de zware terreinomstandigheden de strijd voortijdig staken. Onder hen waren de Zweden Hammergren en Kring en de Nederlander Wolsink. De zijspanklasse leverde een over winning op voor de Belg De Kostei die in de eerste manche tweede werd en in de tweede manche eerste. Broei Dirckx' machine raakte defect. De uitslagen zijn: 500 cc: eerste manche (zestien ronden van twee km): 1 Aberg (Zweden), 2 Allan (GB), 3 Karsmakers (Ned.), 4 Teeu- wissen (Bel.), 5 Decoster (Bel.); tweede manche (vijftien ronden van twee km): 1 Van Velthoven (Bel.); 2 Decoster, 3 Wolsink (Ned.), 4 Allan. 5 Karsmakers (Ned.). Eindklassement: 1 Allan met Gree- ves; 2 Van Velthoven met Husqvar- na; 3 Decoster met CZ; 4 Karsma kers met CZ; 5 Petterson (Zwe.) met Suszuki. Zijspanklasse: eerste manche: 1 Malmqvist (Zwe.), 2 De Koster (Bel), 3 Snijder (Ned.); tweede manche (tien ronden): 1 De Koster, 2 Malmq vist, 3 Snijder. Eindklassement: 1 De Koster met Norton, 2 Malmqvist met BSA, 3 Snij der met BSA, Noteert u onderstaande datum vast in uw agenda. Zodat u niet de kans mist om vlak bij huis kennis te maken met de volledigste serie elektrostatische kopieermachines in Nederland (6 modellen!). Wel van Copygraph gehoord maar nog nooit gezien? Reden te meer om de expositie te bezoeken en zelf te ontdekken hoe scherp kopieën wel kunnen zijn. Hoe goedkoop. En hoe snel ze klaar kunnen zijn (10 per minuut). Ook uitgebreide demonstraties met het beroemde Copygraph offsetmateriaal. Dinsdag 17 en woensdag 18 maart in onze zojuist geopende zeer moderne showroom in hel Handelsgebouw, Mr. Dr. Frederikstraat 8, Breda. Openingstijden: dinsdag 10.00 - 22.00 uur; woensdag 10.00 - 18.00 uur. om stil te blijven zitten. Het heeft me zelf verwonderd, dat ik zo lekker mee kon in ParijsNice. Gezien de voorbereidingen had ik er wedmag verwachtingen van, maar het is me alles meegevallen. Had ik dit onge luk niet gekregen en was ik in de tweede en derde etappe niet geval len dan zou ik volgens mij toch vier de in hel algemeen klassement ge worden zijn. Vooral vandaag had ik er veel zin in." Als training voor Milaan - San Remo gaat René Pijnen vandaag met Harm Ottenbros achter het peloton aan de laatste etappe rijden, „want woensdag wil ik in goede conditie zijn". Wereldkampioen Harm Ottenbros vertrok naamloos uit de wedstrijd. De commissaris, die zijn opgave no teerde, herkende hem niet (regen boogtrui verborgen onder een blauw plastic jasje) en gaf alleen het num mer door via de radio. Dat was na dertig kilometer, nog voor de Espi goulier. „Het was ver genoeg zo", vond Harm Ottenbros. „Als je nagaat hoe ik aan deze ronde begonnen ben, zonder to-aiming, omdat ik anderhalve week moest rus ten voor mijn blessure, dam mag ik nog niet mopperen. Ik ben iemand die bijna dagelijks moet koereen om iin vorm te blijven. Stop ik even, zo als een paar weken geleden, dam kom ik weer moeilijk op gang. Ik moet dam aamtrainen, Pijnen niet, die heeft de échte klasse, die kam daar best tegen. Eigenlijk had ik de eerste da gen al willen opgeven, maar het ging steeds iets beter. Tegen dit weer en dat parcours kon ik echt niet meer op. Ja, het was misschien wel ge gaan als ik me geforceerd had, maar dat wilde ik voorkomen. Er volgen nog meer wedstrijden." Het is de tweede keer, dat Harm Ottenbros ParijsNice niet uitrijdt. In 1968 gaf hij op door ziekte, en dat, evenals dit jaar, na vijf dagen meegereden te hebben. Gerben Karstens blijft uitstekend meedraaien bij de eerste vijftien vam het algemeen klassement. Zaterdag, in de etappe die zoveel renners ach teruit wierp, eindigde hij in de twee de grote groep ma een sterke solo te gen de Mont Fagon. Hij zat in de kopgroep, die aan de voet van de Col arriveerde, maar reed er een lekke band. Karstens is daarna alleen naar boven gegaan en kreeg kort voor de top aansluiting bij een groepje waar mee hij ook in Hyeres arriveerde. Zondag handhaafde hij zich uitste kend op het zware bergtraject in Sal- leins, waar hij kort voor de top ge lost werd en achter het eerste pelo- lonnetje finishte. Jacques Frijters kwam dezer da gen met achterstand te zitten. Na zestien kilometer zat hij al op 4.20 en dat werd tenslotte welgeteld 27.13. Frijters: „Ik durf niet te dalen. In Spanje heb ik eens ooit een renmer vlak voor mij het ravijn zien invlie gen. Op dat moment durf ik niet meer". Zondag eindigde Frijters in het toch niet zo zware eerste deel van de etappe (op het nippertje ver loren doordat Harry Jansen met en kele millimeters verslagen werd door Reybroeck), op zes minuten en in het tweede traject sukkelde hij ver achterop, bibberend van de kou. „Wat voel ik me beroerd". In dezelfde bocht als René Pij nen ging zaterdag ook Cees Rent meester tegen de grond, en viel op zijn door een zware operatie vorig jaar kwetsbare linkerbeen. „Ik kreeg een lam gevoel en kon maar op halve kracht verder. Mijn rech terbeen moest alles doen. Achteraf ben ik nog goed weggekomen, want het had veel erger kunnen zijn." De rondedokter smeerde verdovende zalf op de pijnlijke plekken en zon dag had Cees Rentmeester nauwe lijks last meer van de blessure. Hij kwam in beide halve ritten op ach terstand binnen omdat, legde hij uit, „ik geen enkel risico wil nemen. Het is al mooi dat ik ParijsNice kan uitrijden." Het lot dat veel renners trof, raakte ook Richard Bukacki: zijn achterstand was twee keer bijna een half uur, eenmaal zes minuten. „Za terdag", zei Bukacki, „kwam ik bijna niet vooruit. Ik kreeg in het begin al een flinke achterstand en toen was ik natuurlijk gezien. In je eentje ben je nergens". Als allerlaatste man kwam hij zondagmiddag in de twee de eoappe over de berg. Ook nu was hij in de achterhoede gekomen en dat lag aan een lekke band. Wim Dubois heeft zondag een hachelijke rit gereden. In de afdaling van de Grimaud reed hij beide rem men kapot. Schuivend met zijn voe ten over de grond, vaak remmend met zijn handen over het wiel, be leefde hij een gevaarlijk avontuur, dat goed afliep, zij het dat hij op zes minuten finishte, 's Middags kreeg Wim Dubois een weerslag: pijn in zijn knie van de ongewone daling, tegenover die pech stond een fraai succes in de zesde rit. Wim Dubois klom toen in het tweede groepje naar boven en won in Hyeres het spurtje voor de zeventiende plaats. Jan Janssen heeft goede hoop zijn tweede plaats te kimnen behouden, al is het verschil met zijn ploegge noot Louis Ocana klein, zeventien seconden. Bovendien gaat de finale van Parijs-Nice tegen de Col de la Turbie (een tijdrit van 9,5 kilometer) en is Ocana een tijdritspecialist. „Maar", rekende Jan Janssen uit, „Merckx start achter me ajs laatste. Je mag ervan uitgaan dat hij me in loopt. Wel, misschien kan ik me dan handhaven door in zijn buurt te blii- ven." PETER HEERKENS IJSHOCKEY. Tilburg Trappers heeft in Tilburg de vriendschappelijke ijs- hockeywedstrijd tegen Kladno uit Tsjechoslowakije met 6—10 verloren. De tussenstanden waren: 3-4, 1-4, 2-2. De Tilburgse ijshal trok 3000 bezoe kers.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 13