CK iVatersporl eeft de wind n de zeilen Duurkoop soms duurkoop mebrillen tCLUSIEF SCHIP IS iDOEMD TE VERDWIJNEN 7 LLEN '70 n Dior trillen I imsterdam Terug naar de romantiek Toekomst voor Catamarans OPTIEK- FOTO- FILM] FA. KAMPMAN ekendmaking Statussymbool Uniforme meetformule Motorboten DE STEM VAN DONDERDAG 12 MAART 1970 21 ïtijdse zonnebrillen z.g, fOOR ALLE WATER. an de eerste (an13t'm22 maart VAKOPTICIEN LEFOON (01100)-7251 .GOK JOTEN - TENTEN iTE VL1SSTNGW IITTING VOOR DE BE BINNENSTAD. iders van Vlissingen no de binnenstad (gebied I inde ten zuiden van de et Kanaal) uit een how- 70 des avonds acht uur n de jeugdherberg „De Bree w aterstraat. an aan de orde worden aenstad Ëi in de binnenstad pt stellen van vragen en ingen. J.970. wethouders voornoemd.] ouders van de gemeentel bare kennis, dat zij voor- nning te verlenen aan: wonende te Breda, R®-[ plaatsen van een waren-l :1 Rithsestraat 57, kada- :ente Princenhage, sectiei Bouw Compagnie traat 68, voor het bouw® n aan de Cornells Ftojgj lekend gemeente Bred* n 1910 gedeeltelijk; ijmen, wonende te Breda- het verbouwen van een onzer verslaggevers) [MSTERDAM Als de vijf- pe Hiswa-tentoonstelling iets laat zien, dan is het, natuurhout eigenlijk volle- Iheeft afgedaan al wordt er [wijie van uitzondering een eikehouten Friese |iilschouw getoond en dat en gevormd multiplex [tin verliezen. Begrijpelijk. In van doe-het-zelvers en pide arbeidslonen is het de iren van boten alleen wel- wanneer het noodzakelijke rtoud van een boot nog kapitaalsgoed, geen ge- ivoorwerp tot het uiter- i worden teruggebracht, doen stijgende arbeidslonen tn een enkel schip, een vaartuig, een steeds kost- r zaak worden, die voor een groep watersportlief- s is weggelegd. nbachtelijke jachtbouwer er nog velen in Nederland I- wordt meer en meer gecon- iterd met het probleem, hoe zijn |jf over te schakelen op serie- 1 wan boten en jachten. Dat hier- F de toekomst ondernemingen, (nemers en helaas ook nautische zullen sneuvelen zal onver- k zijn. Ij® seriebouw komen op het pk eigenlijk nog maar een paar piles in aanmerking en wel, J®e volgorde: gewapend polyes- |™miriium, staal, gevormd mul- m.ukiplex. Van deze grond- het gewapende polyes ter de beste kans, zoals de ontwik kelingen op de Hiswa's der laatste jaren duidelijk laten zien. De op het ogenblik algemeen gebruikelijke methode, waarbij in handenarbeid la-ag na laag van polyester en be wapening wordt aangebracht, is even wel zêer arbeidsintensief. Daarom zoekt men naarstig naar arbeidsbesparende methoden en an dere materialen vooral in het bui tenland. Een verla-gin-g vain de pro- duktdekosten kan bijvoorbeeld wor den bereikt door het toepassen van andere kunststoffen dan polyester, die het mo-gelijk maken voorlopig alleen nog maar kleine boten te persen. Enkele voorbeelden van der gelijke uit het buitenland geïmpor teerde scheepjes zullen op de Hiswa te zien zijn. Het heeft er de schijn van, dat dit vijftiende waterspo-rt-evenement in de Amsterdamse RAI plaatsvindt op de grens tussen twee tijdperken die van de zestiger jaren, waarin de basis werd gelegd voor de industriële produktie van pleziervaartuigen en het voor ons liggende decennium, waarin deze ontwikkeling zich volle dig zal gaan concretiseren. Een ge volg zal zijn men ziet dat trou wens reeds nu dat de variatie op het water zal gaan plaats maken voor uniformiteit. Veel watersporters zullen dat be treuren. „Bootjes kijken" is een van de charmes, die hen naar het water trekt. Dat zal er, naarmate het exclu sieve schip verdwijnt, niet meer zo bij zijn. Een sociaal voordeel is ech ter, dat de watersport steeds meer binnen het bereik zal komen van ieders beurs. Het is een argument, waarvoor men in deze tijd van toe nemende behoefte aan recreatie zal dien-en te zwichten. eenl tot burgerwoning op jje I ■seweg 64, kadastraal incenhage, sectie M mende te Breda, Ora®e.| het verbouwen van I ren van een garage op f 33, kadastraal bekend j e, sectie M no. 9"'' nde te Breda, Olmsti rawen en uitbreiden I bouwen van een w r el Liesbosstraat 42, rente Princenhage, onende te Breda, Lies'] llit'L het] oning met garage op at 44. kadastraal bei age, sectie O 1141; wonende te Br ejj'j danlaan no. 22, voor bungalow op het Pe Manlaan no. 24, 8 sente Breda, sectie i ovej-l ■ldendej «rot- louwplannen niet in de ter plaatse ëel Hen de vergunningen iassing van artikel j aen gedurende 10 1 schriftelijk kenbaar u >estuur en gedurende o acretarie, afdeling v* -■ straat 16, inzage n met bijbehorende I Luxe familiejacht met 2 hutten, (polyester) 4-6 slaapplaatsen, geschikt voor de vaart op ruw water. (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM HISWA in het Amsterdamse RAI-gebouw. Het betekent, dat van 13 tot en met 22 maart de groten der aarde anoniem schouder aan schouder zullen lopen met de gewone man, op zoek naar respectievelijk drijvende pretpaleizen en een lekker visbootje. Daartussenin meer dan duizend verschillende vaartuigen, tentoon gesteld door 313 exposanten uit 27 landen, waarbij het enige verwon dering wekt, dat ze zelfs in Oostenrijk boten blijken te bouwen. Tweehonderdduizend bezoekers, die zich zullen vergapen aan stoe re schepen, knusse schepen, protserige schepen en zomaar geinige notedopjes; 28 wereldprimeurs en 11 Europese primeurs, waarbij de opmars van het buitenlandse zeiljacht in het oog springt. Een kijk- feest bij uitstek voor wie de watersport mint. Een rijke bron van informatie voor wie met zijn vrije tijd iets zinvoller wil doen dan bumper aan bumper naar het strand en terug kruipen. tplaaf v Ve'e motorkruisertjes, die op de Hiswa te zien zullen zijn. De L Is hij dit type is open een voordeel, dat veel andere ontwerpen f zit de man aan het roer overdekt, dus nooit lekker in de zon. Welke algemene tendensen doen zich voor? Wat het wedstrijdzei len en zeker het zeewedstrijdzei- len betreft heeft men zich gerea liseerd dat het dure sporten zijn. Het percentage zeilers, dat eraan kan meedoen, is klein vooral wanneer men praat over een hoog niveau. Het gevolg is, dat de vraag naar daadwerkelijke toer- jachten zich in stijgende lijn be weegt. Deze toer jachten beschik ken over zeilcapaciteiten, die hen nog maar een paar jaar geleden tot de topwedstrijden zouden heb ben toegelaten en daarnaast over een voldoende sterke motor om bij windstilte of extreem ongun stige weersomstandigheden te kunnen manoeuvreren. Twee trends kurrnen in de ontwik keling van dit soo-rt schepen worden onderkend. De eerste betreft 't uiter lijk een bel-angrijke zaak, waar het bezit van een schip tot de status symbolen van onze welvaart behoort. De ontwerpers grijpen vaak terug naar vormen, die ontleend zijn aan het romantische verleden van de zeil vaart: de klippersteven en het ver hoogde achterdek. Dit gebeurt ech ter niet uit sentimentele of estheti sche overwegingen, maar doodgewoon omdat ze functioneel zijn. Onder het verhoogde achterdek bij voorbeeld kam 'n comfortabele twee de kajuit worden weggewerkt, die meer slaapruimte en privacy garan deert. De tweed-e ontwikkeling be treft de binnend-nrichtin-g. De dinet te (eettafe-1 met twee banken, die d-es-gewenet tot een 2-persoons slaap plaats kunnen worden getransfor meerd, zo-als men reeds veelvuldig aantreft bij motorkruisers) ziet men nu ook bij d-e toerzeiljachten meer en meer terrein winnen. Wel oplet ten, dat de slaa-p-riehting in de lengte is en niet dwars, bij rollen op zwaar water is het sl-apen in dwarsligging een vrijwel onmogelijke zaak. Wat de pure zeilsport betreft zul len exemplaren getoond worden van de solimgklasse e-n de tempestklasse twee typen, die voor de Olympi sche Spelen 1972 zijn aangewezen. Klassen, die in de toekomst interna tionale status zullen krijgen zijn de firebahklasse (boten van het scow- type), de flying-juniorklasse, de en- terprdseklasse en de 420-klasse. Ook deze zijn geëxposeerd evenals de 470- klasse, die reeds internationale sta tus verwierf. Het allesoverheersende feit bij de zeewedstrijdsport is dat eindelijk mia ongeveer een eeuw een voo-r de gehele ze-ilwereld uniforme meetfor mule en tijdvergoedin-gssystee-m aan vaard zijn. Een bezwaar tegen het oude systeem was, dot men om een zo snel mo-ge-lijk schip te krijgen on gestraft op de binnenin-richting kon besnoeien en het zo bespaarde ge wicht kon toevoegen aan de kielbal- last. Onder de nieuwe formule zal deze handelwijze niet meer gevolgd hoeven te worden, omdat daarin de stabiliteit dus indirect het zeildra gend vermogen die met een prak tische proef wordt gemeten, verwerkt is. Verschillende deskundigen zijn van mening, dat de nieuwe meetformule het bestaande wedstrijdmateriaal vooral het jacht met het brede ach terschip niet met een slag kansloos zal maken. Hoe dan ook: de Hiswa zal enkele jachten tanen, die reeds op basis van de nieuwe internationa- de meetformule ontworpen zijn. Dan de motorboten. Bij de lang zaam varende typen zijn enkel# trends duidelijk waarneembaar. Naast de vanouds bekende motor kruiser voor de binnenwateren ziet men meer en meer de nog betrek kelijk kleine motorkruiser voor ru wer water en zelfs voor de zee naar voren komen. Zo kan men én van de Nederlandse onvolprezen binnenwa teren genieten én tijdens de va kantie van uitgestrektere tochten, hijvoorbeeld n-a-ar de Belgische kust plaatsen of, gedeeltelijk binnendoor, naar de prachtige Deense wateren. Steunzeilen of beperkt hulp-zeilve-r- mogen accentueren soms het zee gaan-de karakter. De Hiswa laat vijf van diergelijke motorkruisers zien. Daarnaast is de belangstelling voor de echte binnenschepen steeds groei ende. Men schenkt er steeds meer aandacht aan een praktische en com fortabele binneninrichting niet verwonderlijk als men weet, dat de Nederlandse motor- en pleziervaar tuigen slechts gedurende twee pro eent van het jaar voor varen worden gebruikt en voor de rest stilliggen. De huisvrouw, die tijdens de vrije uren op het drijvende weekendhuis haar werk moet kunnen blijven doen laat haar invloed gelden. Stahoogte bijvoorbeeld is bijna een vereiste geworden. Extreem op dit gebied zijn de „hou-se-boats", een type, d-at in Amerika reeds sinds ja ren populair is, ma-ar dat zich nu ook hier, zij het aarzelend, een pl-aatsje begint te veroveren. Opvallend bij de motorkruisers is, dat zij bijna alle maal een overdekte stuurplaats heb ben. Dat is nuttig bij slecht weer, maar de stuurman zal nooit lekker bruin worden in de zon. Een punt om op te letten voor wie zich een derge lijk schip wil aanschaffen. De ramen worden steeds groter. Een pluspunt wat het uitzicht op het voorbijschui vende panorama betreft, maar ze zijn kwetsbaar voor h-oge golven. (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM Schattingen, ge toetst aan enkele nauwkeurige tel lingen, tonen, dat in de zestiger ja ren de Nederlandse pleziervloot on geveer verdubbeld is van 40.000 tot ongeveer 80.000 eenheden. Prog noses geven aan, dat in de zeventi ger jaren nog eens een verdubbe ling zal optreden, zodat men in 1980 moet rekenen op 160.000 plezier vaartuigen. Dergelijke cijfers kan men op verschillende manieren in terpreteren. Men kan er een maat staf uit aflezen voor het aantal wa tersportliefhebbers in ons land. Aan gezien de watersport in de regel in gezinsverband wordt beoefend, lijkt het niet gewaagd om te veronder stellen, dat in 1970 uitgaande van de gedachte, dat tenminste drie per sonen van een boot genieten on geveer 250.000 mensen hun recreatie op het water zoeken en dat dit aan tal in 1980 ongeveer een half mil joen zal bedragen. Anders bezien betekent de voor- spelde-groei van de pleziervloot, dat (gemiddeld per jaar) achtduizend personen voor de vraag staan: wat voor boot moet ik me aanschaffen? De ervarenen onder hen zullen het antwoord ongetwijfeld weten. De onervarenen zullen echter ver dwaasd rondlopen tussen de meer dan 1000 typen, die de Hiswa toont, en door het bos de bomen niet meer zien. Zij kunnen zich natuurlijk wen den tot de voorlichtingsinstellingen (KNffB, ANWB), die op de expo sitie vertegenwoordigd zijn. Maar voordat ze dit doen, is het verstan dig, dat ze zichzelf enkele vragen voorleggen. Het belangrijkste is de vraag: hoe wens ik mijn boot te gebruiken? Voor wedstrijddoelein den of om te toeren? Voor dagre creatie dan wel voor weekends en nog langere periodes, waarbij de factor van het Nederlandse klimaat gaat meespelen, of voor een com binatie van deze drie? Moet aan boord kunnen worden overnacht en zo ja, door hoeveel personen? Hoe veel ruimte zal de per persoon be nodigde plunje behoeven? Vervolgens: hoeveel geld heb ik voor de aanschaf met inbegrip van de extra's, die in vele gevallen bepaald niet moeten worden onder schat, voor de stalling in winter en zomer, voor het noodzakelijke on derhoud? Waar wil ik de boot ge bruiken? Is de mogelijkheid van vervoer per trailer met het oog daar op belangrijk? Dienen er met het oog op de diepgang beperkingen te worden gesteld? En tenslotte: zijn mijn kennis en kunde wel toerei kend om me het schip te permitte ren, dat me voor ogen staat. In ieder geval dit nuchtere ad vies: begin niet. te duur en niet te groot. Vermijd buitenissigheden. Het maakt het alleen maar moei lijker om na enige tijd op iets an ders over te gaan, dat uw ideaal dichter benadert. Want daar dient de beginneling en niet h(j al leenzich rekenschap van te geven: het is een grote zeldzaam heid, dat de eerste boot meteen ook de boot voor het leven is. Er zijn mensen, die de smaak van het va ren niet te pakken kunnen krijgen en er na een jaar of wat weer mee ophouden. Ook komt het voor, dat oudere zeilers terwille van het gro tere comfort op een motorboot over gaan, maar later toch weer tot hun oude liefde terugkeren. Maar de oorzaak van verreweg de meeste gevallen van wisseling van boot is, dat men al varende ontdekt, dat een grotere (of kleinere) boot met meer (of minder) snelheid, met een andere indeling of een andere uitrusting, geschikt voor andere wa teren, de gekoesterde wensen beter zal kunnen bevredigen. In al deze gevallen moet de boot dus van de hand kunnen worden gedaan. Hoe couranter de uitvoering is, des te gemakkelijker zal het zijn om een koper te vinden. De vaart met snelle motorboten kan in ons land maar slecht op gang komen, omdat het publiek er ten on rechte van overtuigd is, dat deze slechts op zeer weinige van onze wa teren bedreven mag worden. Dit heeft zijn weerslag op de produktie. Het aantal jachtwerven in Nederland dat snelle motorboten bouwt, is re latief gering, de meeste van deze vaartuigen, die de Hiswa laat zien, zijn dan ook uit het buitenland ge ïmporteerd. Bij de open motorboten hebben de buitenboordmotoren die tegenwoordig al tot in vermo gens van ver boven de 100 pk ver krijgbaar zijn en de hekmotor de binnenmotor zo goed als geheel ver drongen. Een zich bescheiden aankondigende trend bij deze vaartuigen is verder dat het aantal typen, geschikt voor ruw water, toeneemt. Bij de snelle kaj uitboten komen als voortstuwings middel de buitenboordmotor (soms in meer dan één exemplaar), de hek motor en de binnenboordmotor naast elkaar en soms zelfs naar keuze voor. De aiiiimo voor het snelle motorkrui sertje, dat dan nog geschikt is voor wat ruwer water ook, lijkt toe te ne men. Dit hoeft niet alleen toege schreven te worden aan een latente invloed van onze jachtige tijd of een sensatiezucht. Wie wel eens, varend in een langzame boot, overvallen is door onverwacht zwaar weer, zal de voordelen van het snelle schip be grijpen. Voorts eist dit type meer con centratie bij het sturen, hetgeen voor sommige watersportliefheb bers een factor van bijkomende ontspanning kan zijn men ver geet er zijn dagelijkse muizenis sen bij. Laat men zich echter da nig adviseren. Menigeen koopt voor zijn boot een te zware motor. Dat geeft weinig winst in snel heid, maar kost onnodig veel brandstof. (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM -Er zijn op de Hiswa boten met talloze mogelijkhe den te zien. Van onzinkbare polyes ter zeilscheepjes voor uw kinderen tot even onzinkbare zeegaande jach ten. Ondoenlijk, ze allemaal te be schrijven. Wie interesse heeft in de watersport, moet zelf in de RAI gaan kijken. Even aandacht echter voor een ont wikkeling, die in Nederland nog vrij onbekend is: de open zeilcatamar an. Hij zal volgens de deskundigen snel populair worden vanwege zijn stabi liteit en vanwege de hoge snelheden, die men ermee kan varen. Ze hebben veelal polyester rompen en een alu- mast en giek. Ze kunnen en halen tussen de 40 en 60 kilometer per uur. Het zijn beproefde vaartuigen voor zee, wadden en an der water, waar het vrij onverwacht kan gaan spoken. De prijzen begin nen bij ruim 3000 gulden voor een race-catamaran voor een volwassene of twee jongens tot bijna 6000 gulden tot zes personen. Deze laatste boot is demontabel en speciaal geschikt voor het varen bij harde wind en ruw wa ter op zee, wadden en plassen. BOVEN: Moeder de vrouw doet in de botenbouw haar invloed gelden. Zij eist, een ruim, goed geaccommodeerd leefverblijf met sta-hoogte. ONDER: Naast drijvende pret-paleizen ook lekkere vis- en jachtbootjes op de Hiswa. Als ze van kunststof zijn, heeft men er geen omkijken naar. burgemeester. EN DAM, secretaris.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 29