Joop Stokkermans Muzikaal brein achter t.v.-scherm Ogura in 'De Nemerlaer Q'65 WEER ACTIEF I PERIODIEK I KRO investeert 10 min. in administratiegebouw klik naar luister naar ligenlijk is en cavia NIEUWE QUIZ VAN DE TROS Geen prijzen op Cinestud '70 Beat Judoclub Keuze KRANIG óépid Sport apart Britse filmprijs voor Midnight Cowboy" NEDERLAND h NEDERLAND II: BELGIë (Nederlands): BELGIë (Frans): DUITSLAND I: DUITSLAND II: Dinsdag 10 maart Woensdag 11 maart invention brengt behaaglijke warmte waar u wenst! INVENTUM 18 ■DE STEM VAN DINSDAG 10 MAART 1970 (Van een onzer verslaggevers) LISSE In het rustige dorp Lisse, hart van de Bollen streek, woont de dynamische pianist Joop Stokkermans. Als pianist is Joop Stokkermans echter niet zo bekend. We kennen hem voornamelijk als componist van radio- en televisiepro gramma's. Als toondichter van de muzikale geloofsbelijdenis „Het Gebed" van D. C. Lewis heeft hij wekenlang bovenaan op de Nederlandse hitparade gestaan. Tijdens het Grand Gala is hem een Edison uitgeruikt voor zijn muzikale bijdragen aan het KRO-televisieprogramma „Oebele" samengevat op de beide langspeelplaten „Liedjes uit Oebele" en „Nieuwe lied jes uit Oebele". In zijn borrel staren f1 zegt hij: „Ik ben natuurlijk erg blij met die Edi son, maar je moet het geloof ik niet zien als een eer, die alleen mij toe komt. Ik heb gewoon met ontzettend veel factoren geluk gehad. Zo hebben we de beschikking over een voortref felijk koor en een fijne begeleiding. En vergeet alsjeblieft het werk van regisseur Bram van Erkel niet. Je moet dit gewoon zien als het resul taat van een samenwerking. Al wordt die Edison dan alleen maar voor de grammofoonplaten uitge reikt, ik neem het in ontvangst na mens het gehele Oebele-team. Zo be schouw ik het Ik vind het overigens een heerlijk programma. Momenteel beleef ik daar het meeste plezier aan. Je kunt er al je creativiteit in kwijt. Oebele is eigenlijk hèt programma voor het kind van nu. Vroeger werden kinde ren muzikaal altijd heel voorzichtig benaderd. Met een fluitje of zo. Maar tegenwoordig merk je gewoon, dat kinderen van zes, zeven jaar hele maal gek zijn van de Beatles. Nou (heftig gebarend), gooi er dan de Beat in! Je ziet het resultaat. De her kenningsmelodie - „Welkom in Oebe le" bengelde zelfs enkele weken on deraan de top-40". Had Stokkermans het succes van „Mijn Gebed" verwacht? „Een beet je. Ik zag de tekst van Gerrit den Braber. Dat vond ik gewoon vak werk. Die tekst was voor mij al mu ziek. Of ik me daarbij betrokken voel? Nee, echt niet. Maar dat hoeft ook niet. Ik zie het gewoon als een sport om een lekker stukje muziek te maken. Wat dat dan ook zijn mag. „Mijn Gebed" is beslist geen smartlap. Ik zie het meer als een quasi-religieus lied. Maar ook al was het een smartlap, wat dan nog! Een smartlap moet je ook kunnen componeren. Elke opdracht zie ik als een uitdaging. Bn wil je die aan vaarden, dan zul je toch in staat moeten zijn om 'n laatje open te trekken. Ik maak ook de muziek voor reclame-spots op de radio en televi sie. Nou, je wilt me hopelijk wel gelo ven wanneej. ik je vertel, dat een wasmiddel met bliksemkracht mij nauwelijks kan inspireren. Maar dat doet niets ter zake- Het is alweer acht jaar geleden dat Joop Stokkermans op het Ko ninklijk Conservatorium in Den Haag de „Prix d'Excellence" be haalde. Sedertdien is hij een muzi kale veelvraat geworden, die elke nieuwe invloed tot zich laat komen en wiens werk- en opdrachtgevers niet op twee handen te tellen zijn. „Ze vragen me wel eens of ik het niet jammej. vind, dat ik het concert podium op een gegeven ogenblik liet voor wat het was. Ik moet je zeggen: ik mis het niet. Ik heb daar niet de juiste instelling voor. Ik ben veel te zakelijk. lachte muziek heeft trou wens altijd al mijn interesse getrok ken. Het fijne is juist, dat mijn be zigheden zo veelomvattend zijn. Voor de radio speel ik zowel bij 'n kleuterpro'gramma als bij de bejaar- dengymnastiek. En toch gebruik ik mijn conservatorium als basis daar voor. Ook bij mijn taak als camena- regissieur bij de AVRO. Camera-regie is een geweldig vak. Het vereist een enorme voorberei- dng. De bewuste partituren heb ik al weken tevoren in huis. Die ga je omzetten in een draaiboek voor de camera's. Dat vereist een zeer nauw keurige planning. Met zo'n program ma ben je 'n paar weken bezig. Het zelfde geldt voor de programma's van Willem Duys, „Muziek-Moza- iek" en „Jonge mensen op weg naar het concertpodium". Dat regisseer ik ook. Joop Stokkermans doet nog veel meer met muziek. Op zondagavond presenteert hij samen met Theo Strengers het radioprogramma ,,'t Mag geen naam hebben". Op teksten van Guus Vleugel componeert hij mu ziek voor het programma „Rust noch duur" met Jasperina de Jong. Voor dezelfde Jasperina is hij bezig een Tour de Chant muzikaal voor te bereiden. En zo liggen er op zijn werkka mer nog stapels opdrachten te wach ten. Hoe zit het met de loonadministra tie? „Dat houdt mijn vrouw allemaal bij. Dat zit ontstellend gecompliceerd in elkaar. Je krijgt aam het eind van <je maand natuurlijk geen Joonstrook je, waarop je alle honoraria kunt nazien. Componeren, arrangeren en orkestreren doe ik voor alle omroep verenigingen. Dan zit je nog met het probleem, dat raïdio en televisie los van elkaar staan. Je kunt je voor stellen w.at een administratie dat Joop Stokkermans geeft. Maar laat nou alsjeblieft nie mand het idee hebben van „die hoeft nooit meer te werken". Dat merj^ je nu zo goed met „Mijn Gebed". Oké, ik moet toegeven, de verkoop loopt gesmeerd. Er zijm al meer dan 80.000 exemplaren verkocht- Maar hier in Nederland zegt dat zo weinig. Als componist krijg je van elke verkochte plaat vijf cent. Als er 100.000 stuks verkocht zijn, krijg je een gouden plaat. Dat wil zeggen: je steekt vijfduizend gulden in je zak (zakelijk glimlachend) nou ja...." „Trouwens, je moet er echt wel voor werken. Als ik 's avonds naar mijn werkkamer ga, liggen er weer een stuk of tien teksten op mijn piano te wachten. En dan begin je maar weer. Je werkt vaak onder hoog spanning, maar dat deert me niet. Het is immers mijn hobby en mijn vak- En dat impliceert nu eenmaal, dat ik verdraaid weinig tijd voor me zelf heb". Plotseling veert hij op. „Alleen dinsdags", zegt hij, zijn rechter wijs vinger omhoog heffend. „Dan ben ik voor niemand te strikken. Dan ga ik maar de judo-club. Dat is zo ontaard gezellig! Dat doe ik al jaren. Ieder een in de showbusiness, die mij kent, weet dat ik op dinsdagavond de pret tigste opdracht laat staan voor mijn clubje. Ik heb de blauwe band, maar daar moet je niet van schrikken. Het gaat me alleen maar om de conditietrai ning. En natuurlijk om de gezellig heid. Kees van Oyen, een cabaretier hier uit Lisse, gaat ook altijd met me mee. En Ham Kapaan, die hobo ïst, is er ook. Erg leuk". Tenslotte, hoe denkt Stokkermans - zelf leve rancier van twee Nederlandse bijdra gen aan het Eurovisie Songfestival - over de omstreden keuze „Hearts of Soul"? „Oh, daar was ik het wel mee eens. Het is typisch een liedje van deze tijd. Het is veel moderner van sound dan dat „Spinnewiel". Dat voniij ik niet om aan te horen. De kansen voor „Waterman"? Die lijken me niettemin gering. Stokkermans moest destijds met „Katinka" (Spelbrekers) en „Mor gen" (Ronnie Tober) twee over duidelijke nederlagen incasseren. De „Hearts of Soul" kunnen met deze voorspelling hun lol op. (Van onze kunstredactie) OISTERWIJK - In galerie Nemerlaer Shop, tijdelijk gevestigd in St.- Joriske aan de Lind 33 te Oisterwijk, exposeert gedurende deze maand de Japanse kunstenaar Kouji Ogura. De objecten zijn te bezichtigen van vrijdag tot en met dinsdag van 14 tot 18 uur en na telefonische afspraak. Ogura werd in 1933 in Kyoto ge boren, waar hij in 1958 afstudeerde aan de „art-universdty". Al kort na zijn studie won hij twee belangrijke prijzen. Een serie tentoonstellingen in verschillende vooraanstaande ga leries en musea was daarvan het gevolg. In 1964 nam hij deel aan een ex positie over moderne Japanse kunst in Californië. In datzelfde jaar be sloot hij Japan te verlaten om een studie te kunnen maken v-an de moderne Westerse kunst, die naar zijn mening momenteel in hoofdzaak uit Amerika afkomstig is. Maar om dat de Japanse cultuur weer zijtn oorsprong in Europa heeft, vestigde hij zich in 1965 irn Spanje, waar hij datzelfde jaar weer deelnam aan een grote tentoonstelling, die in Barcelona werd gehouden met jon ge Japanse kunstenaars. Voor kor tere of langere perioden verbleef hij vervolgens in Italië, Frankrijk, Zwe den, Noorwegen en tenslotte Neder land, waar hij dankzij de medewer king van de bekende Japanse kun stenaar Shinkichi Tajiri een atelier kreeg aangeboden in de Vrije Aca demie (atelier 63) te Haarlem. Mo menteel is hij als gast-docent ver bonden aan de Koninklijke Acade mie voor Kunst en Vormgeving te 's-Hertogenboseh. Omdat deze tentoonstelling bij de Nemerlaer voor veel bezoekers van de galerie een eerste kennismaking met de perfect uitgevoerde, subtiel erotische perspex-objecten van Ogu ra zal zijn, is een keuze gemaakt uit werk dat over een langere pe riode is ontstaan. Zo zullen er naast de nieuwe ideeën die een combinatie vormen tussen kunst object en gebruiksvoorwerp (in dit geval lampen) tevens werken aan wezig zijn uit een vroegere periode, die in Nederland al geëxposeerd zijn o.a. in galerie Orez. De Verzamelbundel literaire tek sten Randstad 13 had als verantwoor delijke redacteur Hugo Claus. Het te kent de keuze en dan niet alleen om dat er weer de imaginaire Marie-Clai- re de Jonghe met „drie gedichten uit een bloemlezing" in zijn opgenomen. De „natuurgetrouwere" en (althans voor velen) wat provocerende keuze tekent Claus. Na het opvallende be gin: „Gedachten over zelfmoord" van de Parijse Roemeen Cioran een uit voerige verklaring voor de krijgsraad van Régis Debray, die in Bolivia voor de krijgsraad 30 jaar kreeg en „Revolutie binnen de revolutie" schreef. Ben intrigerend document. Een vreemdsoortig en dubbelzinnig verhaal (dat vandaag geschreven kan zijn) is „Het leven van Fibel", dat op naam gezet wordt van Jean Paul (1763-1853). Een verhaal vol wrange grapjes in deze verzameling, die met een even wrange „grappigheid" is bijeengebracht. „De vrouw van Nikolaj Vaselevitsj was geen vrouw en geen mens, ook geen wezen dat op een of andere ma nier lééfde, dierlijk of plantaardig; zij was gewoon een pop". Zie daar de ingrediënten voor het verhaal van de Italiaan Landolfi„De vrouw van Gogol". Pierre Klossowski vertelt verder aan de hand van acht tekenin gen hoe Tonnerre zich zeer bewust heeft gestort in „de slechte smaak", gevolgd door het realistische „De derde politieman" van Flann O-Brien, Een magisch-boeiende „expeditie" onderneemt Claude Oilier in „Noc turne tussen aanhalingstekens". Da niel Robberechts praat over het „Aan komen in Avignon" (het integrale Avignon!) en Chris Yperman maakt een „Pas de deux". Het laatste maar niet het minste verhaal is van Thomas Disch: Kamp konsentratie, waarin hij op een fantastisch-realis- tische wijze een stuk moderne maat schappij aanvreet. Een indringend en knap geschreven stuk. Een bloemlezing uit een bloemle zing. De aankondigingen eventueel latend voor wat ze zijn. Om te doen wat je ermee wilt. Maar het is de moeite waard om erin onder te dui ken. HENK EGBERS Randstad 13 (uitg. Bezige Bij, Am sterdam - f 14.56) (ADVERTENTIE) Alle kranen huis glimmen van plezier als Chif-O-Net, I de nieuwe huis houdhulp van lohnson Johnson, ze onder handen heeft genomen. Chif-O-Net, 't Duizend Dingen Doekje van zacht, absorberend textielvlies, is een uitblinker op poetsgebied. Zacht maar zo kranig dat u het kunt meewassen in de wasmachine. En weer droog in een mum. Om keer op keer te gebruiken. Wordt 't ai te vuil, dan neemt u ge woon een nieuwe. Er zitten er toch 6 in zo'n zeskantig pak. Let er eens op in de winkel. Eentje gratis proberen? Schrijf dan even naar Johnson Johnson, Antwoordnummer 28, Amersfoort. Plak geen postzegel, die betalen wij. 't Duizend Dingen Doekje „Dat de beweging zich onder de jeugd het sterkst meldt bij die groe pen, welke in onze maatschappij het meest begunstigd worden, is ener zijds begrijpelijk. Maar anderzijds maakt het de kansen op een ver bond met degenen, die werkelijk ge discrimineerd of althans gedefavori- seeiy worden, niet bepaald waar schijnlijk- Met name de arbeiders jeugd zal er denkelijk op blijven wedden om de toenemende kansen op sociale stijging uit te bouwen. Ze zal zich voorlopig liever safe stellen dan zich samen met groepen stude rende jeugd ervaren als een stuk re volutionaire elite". Te lezen in „Jeugd en kreativiteit" van drs. J. A. M. Weterman in DUX (uitg. Ma liesingel 13, Utrecht). Verder in dit nummer een kritisch commentaar van Beets op de sport- nota van minister Klompé. Sport en lichamelijke opvoeding zijn te be langrijke facetten van het totale jeugd- en welzijnsbeleid om de dis cussie erover te beperken tot en daardoor wellicht weer te isoleren m een „aparte" sportwereld. Duco van Weerlee tracht ons iets te laten proeven van wat provo was en wat wij ervan gemaakt hebben, terwijl Stoop aandacht wijdt aan de Margriet-enquête over Sex in Neder land. Hij meent dat onze kennis van de feiten op dit gebied dikwijls stamt uit veralgemening op emotio nele grondein van niet representatie ve ervaringen. (Van onze show-redactie) DEN HAAG Het begint erop te lijken dat een, van de best draaiende popgroepen nit de jaren 66-67 weer werkelijkheid beginnen te worden. Voor het eerst sinds twee jaar is Q '65 namelijk in de studio geweest. -De gitaristen Joop Roelofs en Frank Nuyens, bassist Peter Vink, drummer Peter Klaasse en zanger Wim Beier hebben een flink aantal nummers opgenomen, waaruit een single en wat album-tracks gekozen zullen worden. (Van onze radio- en tv-redacteur) HILVERSUM Het algemeen bestuur van de KRO heeft zijn goed keuring gehecht aan het voorstel om binnen afzienbare tijd over te gaan tot de bouw van een grote administratieflat. Indien de grond- transacties gunstig verlopen, zal dit nieuwe KRO-pand, waarvan de bouwkosten op ruim f 10 miljoen gulden worden geraamd, worden opgetrokken ten noorden van de nieuwe NOS-studio's, halverwege Hilversum en Bussum. De plannen voor een geheel nieuw studiocomplex van de KRO zijn hiermee van de baan. Een (kostba-. re) commissie van deskundigen was van mening, dat een geheel nieuw studiokwartier momenteel een inves tering van circa 40 a 50 miljoen zou vergen en financieel een onhaalbare kaart is (hetgeen de jongste bedien de van de KRO ook had kunnen voorspellen). Overigens vraagt men zich in Hil versum af, waarom de KRO-leiding haar administratie en de t.v.-staf gaat onderbrengen in een nieuw op te richten kantoorperceel, dat op circa 7 km afstand is gelegen van de al jaren bestaande radiostudio's in het centrum van Hilversum. Deze dislokatie zal de communicatie tus sen de diverse KRO-afdelingen zeker niet bevorderen. In overleg met de architect, die nog door het KRO-bestuur moet worden aangewezen, wil men het nieuwe kantoorgebouw inrichten vol gens het zgn. landschapsysteem. Men verstaat hieronder zeer grote kantoorlokaliteiten met flexibele in deling door glazen wanplen en on derbrekingen van meterslange plan tengroepen. De kasten met admini stratieve bescheiden en andere do cumentatie zullen zoveel mogelijk in de kelders worden geplaatst. LONDEN, (REUTER) De Ame rikaanse film „Midnight Cowboy" is door de Britse „Society of film and television arts" gekozen tot de beste film van 1969. Dustin Hoffman, die er een rol in speelt, is de beste ac teur van 1969 bevonden. De Britse Maggie Smith is tot de beste actrice in 1969 uitgeroepen voor haar rol in „The prime of miss Jean Brodie". De Brit John Schlesmger, die „Midnight Cowboy" regisseerde, wordt de beste regisseur geacht. De onderscheiding voor de beste documentaire was voor de Canadese film „Prologue". (Van onze RTV-redactie) HILVERSUM De TROS-radio zal in de zomermaanden een nieuw spel uitzenden, waarin Cees de Lan ge als quiz-master zal optreden- Het gaat om vragen welke door de luisteraars worden ingezonden. Weet de gevraagde tijdens de uitzending het antwoord op zo'n vraag dan wint hij een prijs. Weet hij het ant woord niet dan is de prijs voor die gene die de vraag heeft ingezonden. Het ligt in de bedoeling van de TROS om met deze uitzendingen te begiornen op vrijdag 5 juni aan staande tijdens het avondprogramma van de radio. AMSTERDAM (ANP) De internationale jury van Cinestud '70, het vierde internationale stu denten filmfestival, de afgelopen dagen in Amsterdam gehouden, heeft besloten geen prijzen toe te kennen omdat er naar haar oor deel geen film was (films waren) die er uitsprong (en). De jury, die naar eigen inzicht 2500 gulden had te verdelen, vond bij de ingezonden films niet het ty pe dat zij verwachtte. Zo waren er volgens haar te weinig politiek ge- engageerde films. De jury heeft 2500 gulden toegekend aan de stich ting Cinestud, die zich volgens haar meer moet gaan specialiseren op het nieuwe element in de film en als zulks zich in de komende 3 jaar voor doet dit soort films voor het festival van 1973 moet zien te verwerven. Daartoe, suggereerde de jury, zou den de statuten en de reglementen van Cinestud moeten worden gewij zigd. De jury kende Cinestud de prijs toe voor onderzoek naar en de realisering van een en ander. Wel toegekend is de publieksprijs. Voor de Nederlandse film „Portret", een groepswerk van het eerste jaar van de Nederlandse filmacademie, kreeg Louk Vreeswijk de eerste prijs van 1000 gulden en de film „Black Pud- dingh" van Nancy Edell van de uni versiteit van Bristol was goed voor de tweede prijs van 500 gulden. NOS/NOT 10.45 VERKENNEN EN ONTDEKKEN 11.10 VERKEER 11.35 BIOLOGIE IN DE BRUGKLAS 12.00 SLUITING NOS 18.45 DE FABELTJESKRANT (kleur) 18.55 JOURNAAL KRO 19.04 GEEN ZEE TE HOOG (kleur) 19.30 VERSLAG OP DINSDAG 20.00 JOURNAAL NOS 20.20 JAPAN Een informatief programma 20.45 GRAND MUSICAL SHOW Uitzending van een show van de Japanse televisie, die mag worden beschouwd als een van de hoogtepunten van de Japanse avond van vandaag. 21.35 's NACHTS IN DE BUS Een Japanse „thriller" onder regie van Jun Araki. De Ja panse avond wordt gecomple teerd met informaties over Ja pan, waarvoor Aad van den Heuvel en Piet Kaart van „Brandpunt" een bezoek brachten aan het land van de rijzende zon. 22.50 JOURNAAL NOS TELEAC 22.55 RUIMTELIJKE ORDENING (les 3) 23.25 SLUITING NOS 18.45 DE FABELTJESKRANT (kleur) 18.55 JOURNAAL 19.04 SCALA AVRO 19.30 PEYTON PLACE 20.00 JOURNAAL NOS 20.20 DE OVERLEVENDEN (kleur) 21.10 THIS IS TOM JONES (kleur) Tom Jones, de ex-mijnwerker en thans een van de grootste showmensen, heeft vanavond rond zich als gasten: Paul An- ka, Mary Hopkin, Georgia Brown en Arthur Brown. 22.00 AVRO'S TELEVIZIER 22.50 JOURNAAL NOS 22.55 SLUITING 14.05—15.50 SCHOOLTELEVISIE 17.55 SCHOOLTELEVISIE 18.55 ZANDMANNETJE 19.00 TIENERKLANKEN 19.25 ALLEDAG 19.50 KEURIG FRANS 19.52 ZOEKLICHT 19.57 MEDEDELINGEN 20.00 NIEUWS 20.20 EUROPA NU 20.35 DE RATTEN 22.35 VERGEET NIET TE Lfc; Auteurs te gast in de stu 23.10 NIEUWS 14.00, 14.30 EN 15.00 SCHOOL TELEVISIE 16.05 WIELRENNEN PARIJS-» 16.40 SLUITING 17.45 NIEUWS 17.50 SCHOOLTELEVISIE 18.15 VOOR DE KLEUTERS 1830 SCHOOLTELEVISIE 18.55 LA PENSéE ET LES HOMMES 19.25 VOOR DE KLEUTERS 19.30 SéBASTIEN ET LA „MARY MORGANE" 20.00 JOURNAAL 20.30 EUROPARTY: RENDEZ- VOUS IN STRAATSBDfc 21.30 l'ECUME DES JOURS 23.15 JOURNAAL 20.00 JOURNAAL EN WEERBERICHT 20.15 EEN GROTE FAMILIE 21.25 EEN BUFFO VERTELT 22.30 JOURNAAL MET COM TAAR EN WEERBERICBil 22.50 FORUM EN KANSEN V(I KUNSTENAARS? (klewjl 23.35 JOURNAAL 17.30 JOURNAAL EN WEERBERICHT 17.35 DE BRUIDEN VAN MU|| ZONEN 18.05 DIE DREHSCHEIBE 18.40 VROLIJKE KLANKEN! HET HARZGEBERGTE 19.10 STEEDS ALS HIJ PD NAM (kleur) 19.45 HEUTE 20.15 DE SPORTSPIEGEL 21.00 „IHR AUFTRITT, AL MUNDY!" 21.50 HUWELIJKSPARADIJS B| EUROPA (kleur) 22.20 JOURNAAL EN WEERBERICHT 22.30 DE OMSTREDEN FILM 34.00 SLUITING HILVERSUM I - 402 M 12.30 Uitzending voor de landbouw. AVRO: 12.40 Toppers van toen (gr.). 13.00 Nieuws. 13.11 Radiojournaal. NOS: 13.30 Spiegel van België: Mu ziek en nieuws van onze Zuiderburen. 14.00 Stereo: Klein Chanson. 14.40 Jazz uit het historisch archief. AVRO: 15.10 Nederlandse Componistenpor tretten: Alexander Voormolen. 16.00 Nieuws. 16.03 Inleiding tot muziek begrip, muzikale lezing. 16.25 Gitaar- recital: klassieke muziek. 16.45 Land der muzen: kunstkroniek. 17.15 Ste reo: Jazz Spectrum: oude en moderne jazz. 17.55 Mededelingen. 18.00 Nws. 18.11 Radiojournaal. 18.25 Stereo: Licht instrumentaal trio. 18.50 Paris vous parle. 18.55 Voor de kinderen. 19.00 Trefpunt: discussierubriek voor actuele zaken. 19.30 Nieuws. 19.35 Vanavond: vrolijkheid, muziek, actua liteiten en wetenswaardigheden. 22.00 Gonk!: satirisch programma. 22.30 Nieuws. 22.38 Mededelingen. 22.40 Radiojournaal. 22.55 Zin - Tuig: kunst kroniek (nr. 12). 23.55-2400 Nieuws. HILVERSUM n - 298 M KRO: 12.00 Stereo: Van twaalf tot twee, gevarieerd programma. (12.22 Wij van het land; 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nws.; 12.41-12.50 Actualiteiten; 13.00-13.05 Raden maar...). 14.00 Conciliepost bus. 14.05 Schoolradio. 14.30 Pizzica to: muzikaal middagmagazine. (16.00 Nieuws). 17.00 Overheidsvoorlichting: De Curagaose toneelgroep „Thalia". Samenstelling en presentatie: Ray- mundo Debrot. 17.10 Voor de kleu ters. 17.15 Hai!: familieprogramma. 18.19 Uitzending van de Katholieke Volkspartij. 18.30 Nieuws. 18.41 Ac tualiteiten. 19.00 Stereo: licht ensem ble met solisten. 19.40 Conciliepost bus (herhaling). 19.45 Wie is in gods naam Jezus Christus?, lezing. 20.00 Stereo: Radio Filharmonisch Orkest (opn.): moderne en klassieke muziek. 20.45 Uitgeschakeld?: een reeks be schouwingen over ouder worden en ouderdom. 21.00 Stereo: klassieke mu ziek voor strijkers (gr.). 21.30 Babel: kunstkroniek. 22.25 Overweging. 22.30 Nieuws. 22.38 Parlementsoverzicht. 22.45 De zingende kerk, geestelijke liederen. 23.00 Kontekst: magazine waarin op de dingen wordt doorge praat. 23.30 Stereo: Lichte grammo- foonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM Hl - 240 M EN F.M. VARA: 12.00 Nieuws. 13.00 Nieuws. 13.03 Ekspres: lichte platen. 14.00 Nieuws. 14.03 De Eddy Becker Show. 15.00 Nieuws. 15.03 Drie-draai. 16.00 Nieuws. 16.03-18.00 Mix: gevarieerd platenprogramma. (17.00 Nieuws). BRUSSEL NEDERLANDS - 324 M 12.00 Nieuws. 12.03 Gevarieerde muziek. (12.40 Weerbericht en berichten voor de schippers). 11 Buitenlands persoverzicht. 13.00 Ni weerbericht, mededelingen, da per en SOS-berichten voor de pers. 13.20 Tafelmuziek. 14.00 li 14.03 Schoolradio. (15.00-15.03 16.00 Nieuws. Tussen 16.00 en lil Flitsen rittenwedstrijd Parijs-S 16.03 Beursberichten. 16.09 Klassit muziek. 16.15 Programma voor re luisteraars. 17.00 Nieuws, w< richt en mededelingen. 17.15 Jazzpf gramma. 18.00 Nieuws. 18.03 Popi: ziek. 18.28 Paardesportuitslagen. 11.1 Franse taalwenken. 18.32 Graai foonmuziek. 18.35 Verkeerstips. Intermezzo. 18.45 Sportkroniek. 11 Taalwenken. 18.55 ziek. 19.00 Nieuws, weerbericht actualiteiten. 19.40 Grammofoon! ziek. 19.45 Voor de Middensta 19.55 Grammofoonmuz. 20.00 Gra mofoonplatenprogramma. 22.00 Ni berichten en De Zeven Kunsten, il Gevarieerde muziek. (23.00 Nieuu 23.40 Nieuws. 23.45-23.55 Ligging! de zeeschepen. DE TECHNISCHE HOGE SCHOOL Eindhoven heeft ge- orgd voor een primeur binnen |le t.h.-gebouwen. In de hal van liet auditorium van1- de t.h.e. ftaat een vreemde kring opge teld, bestaande uit zes polyes- er engelen, evenzoveel polyes- er stoelen en een licht- en ge- idsorgel. Dit is nauwelijks een irtje aar HILVERSUM I - 402 M VARA: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochta gymnastiek. 7.20 Socialistisch stii; lied. 7.23 Stereo: Lichte grammofoi muziek. (7.30-7.35 Van de voorpa na). VPRO: 7.54 Deze dag. VAR 8.00 Nieuws. 8.11 Actualiteiten. Stereo: Lichte grammofoonmus (8.30-8.35 Van alle markten the praatje voor de huisvrouw). 9.00 reo: Klassieke orkestmuziek (ff 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolrad 10.00 Stereo Lichte grammofooni® 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Nieu» 11.03 Voor de huisvrouw. 11.40 SU aar reo: Pianorecital: moderne en S sieke muziek. HILVERSUM II - 298 M NCRV: 7.00 Nieuws. 7.11 Het leve! de woord. 7.16 Stereo: Op het eer: gehoor: klassieke muziek (gr.). Horen en zien; 7.30 Nieuws; 7.32-7 Actualiteiten). TROS: 8.00 Nieu» 8.11 Luister uitén thuis: verzoe platenprogramma voor onze mffl ren. (8.30-8.32 Nieuws; 9.OO-9.10 Gyi nastiek voor de huisvrouw). 9.30Vw de kleuters. 9.45 Van 1685 tot var- daag, muzikale lezing. 10.15 Voor. huisvrouw. 11.00 Nieuws. 11.03 W uur: wedstrijdprogramma. 11.45 A' tualiteiten. 11.55 Mededelingen. HILVERSUM III - 240 M EN F.N NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Zing,®1; zing!lichte vocale muziek. 1" Nieuws. 10.03 Mengelmuze nieu' langspeelplaten, voorzien van krit$ commentaar. NOS: 11.00 Nws. Muziek - Lezen. NS HUISDIER heet Bartje en een beertje, dat wil zeggen inmannetjesmaarmot. Dat me- :n wij tenminste te hebben op- Grammofooimi^emerkt. Maar je weet zoiets et gemakkelijk bij deze dier- es, want de beertjes lijken ge itaal erg veel op de zeugjes. En Bartje aan een zorgvuldig ologisch onderzoek te onder erpen, vinden wij nogal „beest- :htig". Eigenlijk is Bartje hele- aal geen marmotje of Guinees ggetje, maar een cavia. ADVERTENTIE En noe u wenst. Ventilatorkachel? Accumulerende kachel? Heteluchtkachel? Er is niemand in Nederland die er zóveel ervaring in heeft als Inventum. u kunt er op rekenen! ut wist onze leverancier blijkbaar niet, maar wij ontdekten het in •n handzaam boekje over „Cavia's goudhamsters", dat bij Kosmos de reeks Wenk Hobbygidsen ff. 304) is verschenen. Het werd schreven door drs. D. Dekker en maakte ons er op attent, dat ■je een ruwharig of borstelha- en daardoor vrij zeldzaam exem- ur is, dat minder vaak voor- mt dan zijn gladharige broertje, ■n december belandde Bartje bij m de flat, in een plastic aqua- van beperkte afmetingen, hij nu al is uitgegroeid. Nu Okt ook, dat zo'n verblijf minstens bij 50 centimeter moet zijn en J wisten we ook niet, voordat we boekje lazen. Nu wordt hij in b huppel- en speelneigingen ge- 4 do°r het te krappe bakje. Hij er dl on de ke vi: ne bn; vil ge. m se! H< zie tir pi: ste vo< via Mo

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 18