Joop Stokkermans
Muzikaal brein
achter t.v.-scherm
Ogura in 'De Nemerlaer
Q'65 WEER ACTIEF
I PERIODIEK I
KRO investeert 10 min.
in administratiegebouw
klik naar
luister naar
ligenlijk is
en cavia
NIEUWE QUIZ
VAN DE TROS
Geen prijzen
op Cinestud '70
Beat
Judoclub
Keuze
KRANIG
óépid
Sport apart
Britse filmprijs voor
Midnight Cowboy"
NEDERLAND h
NEDERLAND II:
BELGIë (Nederlands):
BELGIë (Frans):
DUITSLAND I:
DUITSLAND II:
Dinsdag 10 maart
Woensdag 11 maart
invention brengt
behaaglijke warmte
waar u wenst!
INVENTUM
18
■DE STEM VAN DINSDAG 10 MAART 1970
(Van een onzer verslaggevers)
LISSE In het rustige dorp Lisse, hart van de Bollen
streek, woont de dynamische pianist Joop Stokkermans. Als
pianist is Joop Stokkermans echter niet zo bekend. We kennen
hem voornamelijk als componist van radio- en televisiepro
gramma's. Als toondichter van de muzikale geloofsbelijdenis
„Het Gebed" van D. C. Lewis heeft hij wekenlang bovenaan
op de Nederlandse hitparade gestaan. Tijdens het Grand Gala
is hem een Edison uitgeruikt voor zijn muzikale bijdragen
aan het KRO-televisieprogramma „Oebele" samengevat op de
beide langspeelplaten „Liedjes uit Oebele" en „Nieuwe lied
jes uit Oebele".
In zijn borrel staren f1 zegt hij: „Ik
ben natuurlijk erg blij met die Edi
son, maar je moet het geloof ik niet
zien als een eer, die alleen mij toe
komt. Ik heb gewoon met ontzettend
veel factoren geluk gehad. Zo hebben
we de beschikking over een voortref
felijk koor en een fijne begeleiding.
En vergeet alsjeblieft het werk van
regisseur Bram van Erkel niet. Je
moet dit gewoon zien als het resul
taat van een samenwerking. Al
wordt die Edison dan alleen maar
voor de grammofoonplaten uitge
reikt, ik neem het in ontvangst na
mens het gehele Oebele-team. Zo be
schouw ik het
Ik vind het overigens een heerlijk
programma. Momenteel beleef ik
daar het meeste plezier aan. Je kunt
er al je creativiteit in kwijt. Oebele
is eigenlijk hèt programma voor het
kind van nu. Vroeger werden kinde
ren muzikaal altijd heel voorzichtig
benaderd. Met een fluitje of zo. Maar
tegenwoordig merk je gewoon, dat
kinderen van zes, zeven jaar hele
maal gek zijn van de Beatles. Nou
(heftig gebarend), gooi er dan de
Beat in! Je ziet het resultaat. De her
kenningsmelodie - „Welkom in Oebe
le" bengelde zelfs enkele weken on
deraan de top-40".
Had Stokkermans het succes van
„Mijn Gebed" verwacht? „Een beet
je. Ik zag de tekst van Gerrit den
Braber. Dat vond ik gewoon vak
werk. Die tekst was voor mij al mu
ziek. Of ik me daarbij betrokken
voel? Nee, echt niet. Maar dat hoeft
ook niet. Ik zie het gewoon als een
sport om een lekker stukje muziek
te maken. Wat dat dan ook zijn
mag. „Mijn Gebed" is beslist geen
smartlap. Ik zie het meer als een
quasi-religieus lied. Maar ook al
was het een smartlap, wat dan nog!
Een smartlap moet je ook kunnen
componeren. Elke opdracht zie ik als
een uitdaging. Bn wil je die aan
vaarden, dan zul je toch in staat
moeten zijn om 'n laatje open te
trekken. Ik maak ook de muziek voor
reclame-spots op de radio en televi
sie. Nou, je wilt me hopelijk wel gelo
ven wanneej. ik je vertel, dat een
wasmiddel met bliksemkracht mij
nauwelijks kan inspireren. Maar dat
doet niets ter zake-
Het is alweer acht jaar geleden
dat Joop Stokkermans op het Ko
ninklijk Conservatorium in Den
Haag de „Prix d'Excellence" be
haalde. Sedertdien is hij een muzi
kale veelvraat geworden, die elke
nieuwe invloed tot zich laat komen
en wiens werk- en opdrachtgevers
niet op twee handen te tellen zijn.
„Ze vragen me wel eens of ik het
niet jammej. vind, dat ik het concert
podium op een gegeven ogenblik liet
voor wat het was. Ik moet je zeggen:
ik mis het niet. Ik heb daar niet de
juiste instelling voor. Ik ben veel te
zakelijk. lachte muziek heeft trou
wens altijd al mijn interesse getrok
ken. Het fijne is juist, dat mijn be
zigheden zo veelomvattend zijn.
Voor de radio speel ik zowel bij 'n
kleuterpro'gramma als bij de bejaar-
dengymnastiek. En toch gebruik ik
mijn conservatorium als basis daar
voor. Ook bij mijn taak als camena-
regissieur bij de AVRO.
Camera-regie is een geweldig vak.
Het vereist een enorme voorberei-
dng. De bewuste partituren heb ik
al weken tevoren in huis. Die ga je
omzetten in een draaiboek voor de
camera's. Dat vereist een zeer nauw
keurige planning. Met zo'n program
ma ben je 'n paar weken bezig. Het
zelfde geldt voor de programma's
van Willem Duys, „Muziek-Moza-
iek" en „Jonge mensen op weg naar
het concertpodium". Dat regisseer ik
ook.
Joop Stokkermans doet nog veel
meer met muziek. Op zondagavond
presenteert hij samen met Theo
Strengers het radioprogramma ,,'t
Mag geen naam hebben". Op teksten
van Guus Vleugel componeert hij mu
ziek voor het programma „Rust
noch duur" met Jasperina de Jong.
Voor dezelfde Jasperina is hij bezig
een Tour de Chant muzikaal voor te
bereiden.
En zo liggen er op zijn werkka
mer nog stapels opdrachten te wach
ten.
Hoe zit het met de loonadministra
tie? „Dat houdt mijn vrouw allemaal
bij. Dat zit ontstellend gecompliceerd
in elkaar. Je krijgt aam het eind van
<je maand natuurlijk geen Joonstrook
je, waarop je alle honoraria kunt
nazien. Componeren, arrangeren en
orkestreren doe ik voor alle omroep
verenigingen. Dan zit je nog met het
probleem, dat raïdio en televisie los
van elkaar staan. Je kunt je voor
stellen w.at een administratie dat
Joop Stokkermans
geeft. Maar laat nou alsjeblieft nie
mand het idee hebben van „die hoeft
nooit meer te werken". Dat merj^ je
nu zo goed met „Mijn Gebed". Oké,
ik moet toegeven, de verkoop loopt
gesmeerd. Er zijm al meer dan 80.000
exemplaren verkocht-
Maar hier in Nederland zegt dat
zo weinig. Als componist krijg je van
elke verkochte plaat vijf cent. Als er
100.000 stuks verkocht zijn, krijg je
een gouden plaat. Dat wil zeggen:
je steekt vijfduizend gulden in je zak
(zakelijk glimlachend) nou ja...."
„Trouwens, je moet er echt wel voor
werken. Als ik 's avonds naar mijn
werkkamer ga, liggen er weer een
stuk of tien teksten op mijn piano
te wachten. En dan begin je maar
weer. Je werkt vaak onder hoog
spanning, maar dat deert me niet.
Het is immers mijn hobby en mijn
vak- En dat impliceert nu eenmaal,
dat ik verdraaid weinig tijd voor me
zelf heb".
Plotseling veert hij op. „Alleen
dinsdags", zegt hij, zijn rechter wijs
vinger omhoog heffend. „Dan ben ik
voor niemand te strikken. Dan ga ik
maar de judo-club. Dat is zo ontaard
gezellig! Dat doe ik al jaren. Ieder
een in de showbusiness, die mij kent,
weet dat ik op dinsdagavond de pret
tigste opdracht laat staan voor mijn
clubje.
Ik heb de blauwe band, maar daar
moet je niet van schrikken. Het gaat
me alleen maar om de conditietrai
ning. En natuurlijk om de gezellig
heid. Kees van Oyen, een cabaretier
hier uit Lisse, gaat ook altijd met
me mee. En Ham Kapaan, die hobo
ïst, is er ook. Erg leuk". Tenslotte,
hoe denkt Stokkermans - zelf leve
rancier van twee Nederlandse bijdra
gen aan het Eurovisie Songfestival
- over de omstreden keuze „Hearts
of Soul"? „Oh, daar was ik het wel
mee eens. Het is typisch een liedje
van deze tijd. Het is veel moderner
van sound dan dat „Spinnewiel".
Dat voniij ik niet om aan te horen.
De kansen voor „Waterman"?
Die lijken me niettemin gering.
Stokkermans moest destijds met
„Katinka" (Spelbrekers) en „Mor
gen" (Ronnie Tober) twee over
duidelijke nederlagen incasseren.
De „Hearts of Soul" kunnen met
deze voorspelling hun lol op.
(Van onze kunstredactie)
OISTERWIJK - In galerie Nemerlaer Shop, tijdelijk gevestigd in St.-
Joriske aan de Lind 33 te Oisterwijk, exposeert gedurende deze maand
de Japanse kunstenaar Kouji Ogura. De objecten zijn te bezichtigen
van vrijdag tot en met dinsdag van 14 tot 18 uur en na telefonische
afspraak.
Ogura werd in 1933 in Kyoto ge
boren, waar hij in 1958 afstudeerde
aan de „art-universdty". Al kort na
zijn studie won hij twee belangrijke
prijzen. Een serie tentoonstellingen
in verschillende vooraanstaande ga
leries en musea was daarvan het
gevolg.
In 1964 nam hij deel aan een ex
positie over moderne Japanse kunst
in Californië. In datzelfde jaar be
sloot hij Japan te verlaten om een
studie te kunnen maken v-an de
moderne Westerse kunst, die naar
zijn mening momenteel in hoofdzaak
uit Amerika afkomstig is. Maar om
dat de Japanse cultuur weer zijtn
oorsprong in Europa heeft, vestigde
hij zich in 1965 irn Spanje, waar hij
datzelfde jaar weer deelnam aan
een grote tentoonstelling, die in
Barcelona werd gehouden met jon
ge Japanse kunstenaars. Voor kor
tere of langere perioden verbleef hij
vervolgens in Italië, Frankrijk, Zwe
den, Noorwegen en tenslotte Neder
land, waar hij dankzij de medewer
king van de bekende Japanse kun
stenaar Shinkichi Tajiri een atelier
kreeg aangeboden in de Vrije Aca
demie (atelier 63) te Haarlem. Mo
menteel is hij als gast-docent ver
bonden aan de Koninklijke Acade
mie voor Kunst en Vormgeving te
's-Hertogenboseh.
Omdat deze tentoonstelling bij de
Nemerlaer voor veel bezoekers van
de galerie een eerste kennismaking
met de perfect uitgevoerde, subtiel
erotische perspex-objecten van Ogu
ra zal zijn, is een keuze gemaakt
uit werk dat over een langere pe
riode is ontstaan. Zo zullen er
naast de nieuwe ideeën die een
combinatie vormen tussen kunst
object en gebruiksvoorwerp (in dit
geval lampen) tevens werken aan
wezig zijn uit een vroegere periode,
die in Nederland al geëxposeerd
zijn o.a. in galerie Orez.
De Verzamelbundel literaire tek
sten Randstad 13 had als verantwoor
delijke redacteur Hugo Claus. Het te
kent de keuze en dan niet alleen om
dat er weer de imaginaire Marie-Clai-
re de Jonghe met „drie gedichten uit
een bloemlezing" in zijn opgenomen.
De „natuurgetrouwere" en (althans
voor velen) wat provocerende keuze
tekent Claus. Na het opvallende be
gin: „Gedachten over zelfmoord" van
de Parijse Roemeen Cioran een uit
voerige verklaring voor de krijgsraad
van Régis Debray, die in Bolivia
voor de krijgsraad 30 jaar kreeg en
„Revolutie binnen de revolutie"
schreef. Ben intrigerend document.
Een vreemdsoortig en dubbelzinnig
verhaal (dat vandaag geschreven kan
zijn) is „Het leven van Fibel", dat op
naam gezet wordt van Jean Paul
(1763-1853). Een verhaal vol wrange
grapjes in deze verzameling, die met
een even wrange „grappigheid" is
bijeengebracht.
„De vrouw van Nikolaj Vaselevitsj
was geen vrouw en geen mens, ook
geen wezen dat op een of andere ma
nier lééfde, dierlijk of plantaardig;
zij was gewoon een pop". Zie daar de
ingrediënten voor het verhaal van de
Italiaan Landolfi„De vrouw van
Gogol". Pierre Klossowski vertelt
verder aan de hand van acht tekenin
gen hoe Tonnerre zich zeer bewust
heeft gestort in „de slechte smaak",
gevolgd door het realistische „De
derde politieman" van Flann O-Brien,
Een magisch-boeiende „expeditie"
onderneemt Claude Oilier in „Noc
turne tussen aanhalingstekens". Da
niel Robberechts praat over het „Aan
komen in Avignon" (het integrale
Avignon!) en Chris Yperman maakt
een „Pas de deux". Het laatste
maar niet het minste verhaal is van
Thomas Disch: Kamp konsentratie,
waarin hij op een fantastisch-realis-
tische wijze een stuk moderne maat
schappij aanvreet. Een indringend en
knap geschreven stuk.
Een bloemlezing uit een bloemle
zing. De aankondigingen eventueel
latend voor wat ze zijn. Om te doen
wat je ermee wilt. Maar het is de
moeite waard om erin onder te dui
ken.
HENK EGBERS
Randstad 13 (uitg. Bezige Bij, Am
sterdam - f 14.56)
(ADVERTENTIE)
Alle kranen
huis glimmen
van plezier als
Chif-O-Net,
I de nieuwe huis
houdhulp van
lohnson Johnson,
ze onder handen heeft
genomen.
Chif-O-Net, 't Duizend
Dingen Doekje van zacht,
absorberend textielvlies, is
een uitblinker op
poetsgebied.
Zacht maar zo kranig dat u
het kunt meewassen in de
wasmachine. En weer droog
in een mum. Om keer op
keer te gebruiken. Wordt 't
ai te vuil, dan neemt u ge
woon een nieuwe.
Er zitten er toch 6 in zo'n
zeskantig pak.
Let er eens op in de winkel.
Eentje gratis proberen?
Schrijf dan even naar
Johnson Johnson,
Antwoordnummer 28,
Amersfoort.
Plak geen postzegel,
die betalen wij.
't Duizend Dingen Doekje
„Dat de beweging zich onder de
jeugd het sterkst meldt bij die groe
pen, welke in onze maatschappij het
meest begunstigd worden, is ener
zijds begrijpelijk. Maar anderzijds
maakt het de kansen op een ver
bond met degenen, die werkelijk ge
discrimineerd of althans gedefavori-
seeiy worden, niet bepaald waar
schijnlijk- Met name de arbeiders
jeugd zal er denkelijk op blijven
wedden om de toenemende kansen
op sociale stijging uit te bouwen. Ze
zal zich voorlopig liever safe stellen
dan zich samen met groepen stude
rende jeugd ervaren als een stuk re
volutionaire elite". Te lezen in
„Jeugd en kreativiteit" van drs. J.
A. M. Weterman in DUX (uitg. Ma
liesingel 13, Utrecht).
Verder in dit nummer een kritisch
commentaar van Beets op de sport-
nota van minister Klompé. Sport en
lichamelijke opvoeding zijn te be
langrijke facetten van het totale
jeugd- en welzijnsbeleid om de dis
cussie erover te beperken tot en
daardoor wellicht weer te isoleren
m een „aparte" sportwereld.
Duco van Weerlee tracht ons iets
te laten proeven van wat provo was
en wat wij ervan gemaakt hebben,
terwijl Stoop aandacht wijdt aan de
Margriet-enquête over Sex in Neder
land. Hij meent dat onze kennis van
de feiten op dit gebied dikwijls
stamt uit veralgemening op emotio
nele grondein van niet representatie
ve ervaringen.
(Van onze show-redactie)
DEN HAAG Het begint erop te lijken dat een, van de best
draaiende popgroepen nit de jaren 66-67 weer werkelijkheid beginnen
te worden. Voor het eerst sinds twee jaar is Q '65 namelijk in de
studio geweest. -De gitaristen Joop Roelofs en Frank Nuyens, bassist
Peter Vink, drummer Peter Klaasse en zanger Wim Beier hebben
een flink aantal nummers opgenomen, waaruit een single en wat
album-tracks gekozen zullen worden.
(Van onze radio- en tv-redacteur)
HILVERSUM Het algemeen bestuur van de KRO heeft zijn goed
keuring gehecht aan het voorstel om binnen afzienbare tijd over te
gaan tot de bouw van een grote administratieflat. Indien de grond-
transacties gunstig verlopen, zal dit nieuwe KRO-pand, waarvan de
bouwkosten op ruim f 10 miljoen gulden worden geraamd, worden
opgetrokken ten noorden van de nieuwe NOS-studio's, halverwege
Hilversum en Bussum.
De plannen voor een geheel nieuw
studiocomplex van de KRO zijn
hiermee van de baan. Een (kostba-.
re) commissie van deskundigen was
van mening, dat een geheel nieuw
studiokwartier momenteel een inves
tering van circa 40 a 50 miljoen zou
vergen en financieel een onhaalbare
kaart is (hetgeen de jongste bedien
de van de KRO ook had kunnen
voorspellen).
Overigens vraagt men zich in Hil
versum af, waarom de KRO-leiding
haar administratie en de t.v.-staf
gaat onderbrengen in een nieuw op
te richten kantoorperceel, dat op
circa 7 km afstand is gelegen van
de al jaren bestaande radiostudio's
in het centrum van Hilversum. Deze
dislokatie zal de communicatie tus
sen de diverse KRO-afdelingen zeker
niet bevorderen.
In overleg met de architect, die
nog door het KRO-bestuur moet
worden aangewezen, wil men het
nieuwe kantoorgebouw inrichten vol
gens het zgn. landschapsysteem.
Men verstaat hieronder zeer grote
kantoorlokaliteiten met flexibele in
deling door glazen wanplen en on
derbrekingen van meterslange plan
tengroepen. De kasten met admini
stratieve bescheiden en andere do
cumentatie zullen zoveel mogelijk in
de kelders worden geplaatst.
LONDEN, (REUTER) De Ame
rikaanse film „Midnight Cowboy" is
door de Britse „Society of film and
television arts" gekozen tot de beste
film van 1969. Dustin Hoffman, die
er een rol in speelt, is de beste ac
teur van 1969 bevonden.
De Britse Maggie Smith is tot de
beste actrice in 1969 uitgeroepen
voor haar rol in „The prime of miss
Jean Brodie".
De Brit John Schlesmger, die
„Midnight Cowboy" regisseerde,
wordt de beste regisseur geacht.
De onderscheiding voor de beste
documentaire was voor de Canadese
film „Prologue".
(Van onze RTV-redactie)
HILVERSUM De TROS-radio
zal in de zomermaanden een nieuw
spel uitzenden, waarin Cees de Lan
ge als quiz-master zal optreden-
Het gaat om vragen welke door de
luisteraars worden ingezonden. Weet
de gevraagde tijdens de uitzending
het antwoord op zo'n vraag dan
wint hij een prijs. Weet hij het ant
woord niet dan is de prijs voor die
gene die de vraag heeft ingezonden.
Het ligt in de bedoeling van de
TROS om met deze uitzendingen te
begiornen op vrijdag 5 juni aan
staande tijdens het avondprogramma
van de radio.
AMSTERDAM (ANP) De
internationale jury van Cinestud
'70, het vierde internationale stu
denten filmfestival, de afgelopen
dagen in Amsterdam gehouden,
heeft besloten geen prijzen toe te
kennen omdat er naar haar oor
deel geen film was (films waren)
die er uitsprong (en).
De jury, die naar eigen inzicht
2500 gulden had te verdelen, vond
bij de ingezonden films niet het ty
pe dat zij verwachtte. Zo waren er
volgens haar te weinig politiek ge-
engageerde films. De jury heeft
2500 gulden toegekend aan de stich
ting Cinestud, die zich volgens haar
meer moet gaan specialiseren op het
nieuwe element in de film en als
zulks zich in de komende 3 jaar voor
doet dit soort films voor het festival
van 1973 moet zien te verwerven.
Daartoe, suggereerde de jury, zou
den de statuten en de reglementen
van Cinestud moeten worden gewij
zigd. De jury kende Cinestud de
prijs toe voor onderzoek naar en de
realisering van een en ander. Wel
toegekend is de publieksprijs. Voor
de Nederlandse film „Portret", een
groepswerk van het eerste jaar van
de Nederlandse filmacademie, kreeg
Louk Vreeswijk de eerste prijs van
1000 gulden en de film „Black Pud-
dingh" van Nancy Edell van de uni
versiteit van Bristol was goed voor
de tweede prijs van 500 gulden.
NOS/NOT
10.45 VERKENNEN EN
ONTDEKKEN
11.10 VERKEER
11.35 BIOLOGIE IN DE
BRUGKLAS
12.00 SLUITING
NOS
18.45 DE FABELTJESKRANT
(kleur)
18.55 JOURNAAL
KRO
19.04 GEEN ZEE TE HOOG (kleur)
19.30 VERSLAG OP DINSDAG
20.00 JOURNAAL NOS
20.20 JAPAN
Een informatief programma
20.45 GRAND MUSICAL SHOW
Uitzending van een show van
de Japanse televisie, die mag
worden beschouwd als een
van de hoogtepunten van de
Japanse avond van vandaag.
21.35 's NACHTS IN DE BUS
Een Japanse „thriller" onder
regie van Jun Araki. De Ja
panse avond wordt gecomple
teerd met informaties over Ja
pan, waarvoor Aad van den
Heuvel en Piet Kaart van
„Brandpunt" een bezoek
brachten aan het land van de
rijzende zon.
22.50 JOURNAAL NOS
TELEAC
22.55 RUIMTELIJKE ORDENING
(les 3)
23.25 SLUITING
NOS
18.45 DE FABELTJESKRANT
(kleur)
18.55 JOURNAAL
19.04 SCALA
AVRO
19.30 PEYTON PLACE
20.00 JOURNAAL NOS
20.20 DE OVERLEVENDEN
(kleur)
21.10 THIS IS TOM JONES (kleur)
Tom Jones, de ex-mijnwerker
en thans een van de grootste
showmensen, heeft vanavond
rond zich als gasten: Paul An-
ka, Mary Hopkin, Georgia
Brown en Arthur Brown.
22.00 AVRO'S TELEVIZIER
22.50 JOURNAAL NOS
22.55 SLUITING
14.05—15.50 SCHOOLTELEVISIE
17.55 SCHOOLTELEVISIE
18.55 ZANDMANNETJE
19.00 TIENERKLANKEN
19.25 ALLEDAG
19.50 KEURIG FRANS
19.52 ZOEKLICHT
19.57 MEDEDELINGEN
20.00 NIEUWS
20.20 EUROPA NU
20.35 DE RATTEN
22.35 VERGEET NIET TE Lfc;
Auteurs te gast in de stu
23.10 NIEUWS
14.00, 14.30 EN 15.00 SCHOOL
TELEVISIE
16.05 WIELRENNEN PARIJS-»
16.40 SLUITING
17.45 NIEUWS
17.50 SCHOOLTELEVISIE
18.15 VOOR DE KLEUTERS
1830 SCHOOLTELEVISIE
18.55 LA PENSéE ET LES
HOMMES
19.25 VOOR DE KLEUTERS
19.30 SéBASTIEN ET LA
„MARY MORGANE"
20.00 JOURNAAL
20.30 EUROPARTY: RENDEZ-
VOUS IN STRAATSBDfc
21.30 l'ECUME DES JOURS
23.15 JOURNAAL
20.00 JOURNAAL EN
WEERBERICHT
20.15 EEN GROTE FAMILIE
21.25 EEN BUFFO VERTELT
22.30 JOURNAAL MET COM
TAAR EN WEERBERICBil
22.50 FORUM EN KANSEN V(I
KUNSTENAARS? (klewjl
23.35 JOURNAAL
17.30 JOURNAAL EN
WEERBERICHT
17.35 DE BRUIDEN VAN MU||
ZONEN
18.05 DIE DREHSCHEIBE
18.40 VROLIJKE KLANKEN!
HET HARZGEBERGTE
19.10 STEEDS ALS HIJ PD
NAM (kleur)
19.45 HEUTE
20.15 DE SPORTSPIEGEL
21.00 „IHR AUFTRITT, AL
MUNDY!"
21.50 HUWELIJKSPARADIJS B|
EUROPA (kleur)
22.20 JOURNAAL EN
WEERBERICHT
22.30 DE OMSTREDEN FILM
34.00 SLUITING
HILVERSUM I - 402 M
12.30 Uitzending voor de landbouw.
AVRO: 12.40 Toppers van toen (gr.).
13.00 Nieuws. 13.11 Radiojournaal.
NOS: 13.30 Spiegel van België: Mu
ziek en nieuws van onze Zuiderburen.
14.00 Stereo: Klein Chanson. 14.40
Jazz uit het historisch archief. AVRO:
15.10 Nederlandse Componistenpor
tretten: Alexander Voormolen. 16.00
Nieuws. 16.03 Inleiding tot muziek
begrip, muzikale lezing. 16.25 Gitaar-
recital: klassieke muziek. 16.45 Land
der muzen: kunstkroniek. 17.15 Ste
reo: Jazz Spectrum: oude en moderne
jazz. 17.55 Mededelingen. 18.00 Nws.
18.11 Radiojournaal. 18.25 Stereo:
Licht instrumentaal trio. 18.50 Paris
vous parle. 18.55 Voor de kinderen.
19.00 Trefpunt: discussierubriek voor
actuele zaken. 19.30 Nieuws. 19.35
Vanavond: vrolijkheid, muziek, actua
liteiten en wetenswaardigheden. 22.00
Gonk!: satirisch programma. 22.30
Nieuws. 22.38 Mededelingen. 22.40
Radiojournaal. 22.55 Zin - Tuig: kunst
kroniek (nr. 12). 23.55-2400 Nieuws.
HILVERSUM n - 298 M
KRO: 12.00 Stereo: Van twaalf tot
twee, gevarieerd programma. (12.22
Wij van het land; 12.26 Mededelingen
t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nws.;
12.41-12.50 Actualiteiten; 13.00-13.05
Raden maar...). 14.00 Conciliepost
bus. 14.05 Schoolradio. 14.30 Pizzica
to: muzikaal middagmagazine. (16.00
Nieuws). 17.00 Overheidsvoorlichting:
De Curagaose toneelgroep „Thalia".
Samenstelling en presentatie: Ray-
mundo Debrot. 17.10 Voor de kleu
ters. 17.15 Hai!: familieprogramma.
18.19 Uitzending van de Katholieke
Volkspartij. 18.30 Nieuws. 18.41 Ac
tualiteiten. 19.00 Stereo: licht ensem
ble met solisten. 19.40 Conciliepost
bus (herhaling). 19.45 Wie is in gods
naam Jezus Christus?, lezing. 20.00
Stereo: Radio Filharmonisch Orkest
(opn.): moderne en klassieke muziek.
20.45 Uitgeschakeld?: een reeks be
schouwingen over ouder worden en
ouderdom. 21.00 Stereo: klassieke mu
ziek voor strijkers (gr.). 21.30 Babel:
kunstkroniek. 22.25 Overweging. 22.30
Nieuws. 22.38 Parlementsoverzicht.
22.45 De zingende kerk, geestelijke
liederen. 23.00 Kontekst: magazine
waarin op de dingen wordt doorge
praat. 23.30 Stereo: Lichte grammo-
foonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM Hl - 240 M EN F.M.
VARA: 12.00 Nieuws. 13.00 Nieuws.
13.03 Ekspres: lichte platen. 14.00
Nieuws. 14.03 De Eddy Becker Show.
15.00 Nieuws. 15.03 Drie-draai. 16.00
Nieuws. 16.03-18.00 Mix: gevarieerd
platenprogramma. (17.00 Nieuws).
BRUSSEL NEDERLANDS - 324 M
12.00 Nieuws. 12.03 Gevarieerde
muziek. (12.40 Weerbericht en
berichten voor de schippers). 11
Buitenlands persoverzicht. 13.00 Ni
weerbericht, mededelingen, da
per en SOS-berichten voor de
pers. 13.20 Tafelmuziek. 14.00 li
14.03 Schoolradio. (15.00-15.03
16.00 Nieuws. Tussen 16.00 en lil
Flitsen rittenwedstrijd Parijs-S
16.03 Beursberichten. 16.09 Klassit
muziek. 16.15 Programma voor
re luisteraars. 17.00 Nieuws, w<
richt en mededelingen. 17.15 Jazzpf
gramma. 18.00 Nieuws. 18.03 Popi:
ziek. 18.28 Paardesportuitslagen. 11.1
Franse taalwenken. 18.32 Graai
foonmuziek. 18.35 Verkeerstips.
Intermezzo. 18.45 Sportkroniek. 11
Taalwenken. 18.55
ziek. 19.00 Nieuws, weerbericht
actualiteiten. 19.40 Grammofoon!
ziek. 19.45 Voor de Middensta
19.55 Grammofoonmuz. 20.00 Gra
mofoonplatenprogramma. 22.00 Ni
berichten en De Zeven Kunsten, il
Gevarieerde muziek. (23.00 Nieuu
23.40 Nieuws. 23.45-23.55 Ligging!
de zeeschepen.
DE TECHNISCHE HOGE
SCHOOL Eindhoven heeft ge-
orgd voor een primeur binnen
|le t.h.-gebouwen. In de hal van
liet auditorium van1- de t.h.e.
ftaat een vreemde kring opge
teld, bestaande uit zes polyes-
er engelen, evenzoveel polyes-
er stoelen en een licht- en ge-
idsorgel. Dit is nauwelijks een
irtje
aar
HILVERSUM I - 402 M
VARA: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochta
gymnastiek. 7.20 Socialistisch stii;
lied. 7.23 Stereo: Lichte grammofoi
muziek. (7.30-7.35 Van de voorpa
na). VPRO: 7.54 Deze dag. VAR
8.00 Nieuws. 8.11 Actualiteiten.
Stereo: Lichte grammofoonmus
(8.30-8.35 Van alle markten the
praatje voor de huisvrouw). 9.00
reo: Klassieke orkestmuziek (ff
9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolrad
10.00 Stereo Lichte grammofooni®
10.50 Voor de kleuters. 11.00 Nieu»
11.03 Voor de huisvrouw. 11.40 SU aar
reo: Pianorecital: moderne en S
sieke muziek.
HILVERSUM II - 298 M
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.11 Het leve!
de woord. 7.16 Stereo: Op het eer:
gehoor: klassieke muziek (gr.).
Horen en zien; 7.30 Nieuws; 7.32-7
Actualiteiten). TROS: 8.00 Nieu»
8.11 Luister uitén thuis: verzoe
platenprogramma voor onze mffl
ren. (8.30-8.32 Nieuws; 9.OO-9.10 Gyi
nastiek voor de huisvrouw). 9.30Vw
de kleuters. 9.45 Van 1685 tot var-
daag, muzikale lezing. 10.15 Voor.
huisvrouw. 11.00 Nieuws. 11.03 W
uur: wedstrijdprogramma. 11.45 A'
tualiteiten. 11.55 Mededelingen.
HILVERSUM III - 240 M EN F.N
NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Zing,®1;
zing!lichte vocale muziek. 1"
Nieuws. 10.03 Mengelmuze nieu'
langspeelplaten, voorzien van krit$
commentaar. NOS: 11.00 Nws.
Muziek - Lezen.
NS HUISDIER heet Bartje en
een beertje, dat wil zeggen
inmannetjesmaarmot. Dat me-
:n wij tenminste te hebben op-
Grammofooimi^emerkt. Maar je weet zoiets
et gemakkelijk bij deze dier-
es, want de beertjes lijken ge
itaal erg veel op de zeugjes. En
Bartje aan een zorgvuldig
ologisch onderzoek te onder
erpen, vinden wij nogal „beest-
:htig". Eigenlijk is Bartje hele-
aal geen marmotje of Guinees
ggetje, maar een cavia.
ADVERTENTIE
En noe u wenst. Ventilatorkachel?
Accumulerende kachel?
Heteluchtkachel? Er is
niemand in Nederland die er
zóveel ervaring in heeft als
Inventum.
u kunt er op
rekenen!
ut wist onze leverancier blijkbaar
niet, maar wij ontdekten het in
•n handzaam boekje over „Cavia's
goudhamsters", dat bij Kosmos
de reeks Wenk Hobbygidsen
ff. 304) is verschenen. Het werd
schreven door drs. D. Dekker en
maakte ons er op attent, dat
■je een ruwharig of borstelha-
en daardoor vrij zeldzaam exem-
ur is, dat minder vaak voor-
mt dan zijn gladharige broertje,
■n december belandde Bartje bij
m de flat, in een plastic aqua-
van beperkte afmetingen,
hij nu al is uitgegroeid. Nu
Okt ook, dat zo'n verblijf minstens
bij 50 centimeter moet zijn en
J wisten we ook niet, voordat we
boekje lazen. Nu wordt hij in
b huppel- en speelneigingen ge-
4 do°r het te krappe bakje. Hij
er
dl
on
de
ke
vi:
ne
bn;
vil
ge.
m
se!
H<
zie
tir
pi:
ste
vo<
via
Mo