Gevraagd met spoed: dramaschrijvers
Van cameraman
tot regisseur
«Uil
Ernie Yann in Made
kifk
Aap op
Haskell Wexler gooit hoge ogen met „Het Koele Oog
Traffic weer
bij elkaar
Mannelijke
BOEK
Agressie
Bruten
Rebellen
NEDERLAND /.-
BELGIë (Frans):
NEDERLAND II:
BELGIë (Nederlands):
DUITSLAND I:
DUITSLAND II:
„SPEEL MEE" IN
ARNHEM TIJDENS
WERELDTHEATER
DAG
cAn&torn
TERWIJL VROUWE]
LUCKY
LUKE
DE STEM VAN WOENSDAG 4 MAART 1970
Het Nederlands toneel is iets
nieuws aan het baren. Men bezint
zich een „andere" toekomst, men
discussieert, men valt uiteen of
richt nieuwe groepen op, men
maakt plannen. Bij sommige groe
pen is het zelfs al zo, dat er per
week meer manuren gaan zitten in
de groepsdiscussies dan in de repe
tities. Kortom, met de stok van de
Tomaat en van sommige kranten
achter de deur, heeft men de ba-
renssweeën verhevigd ingezet. Men
perst en steunt en perst maar als
het toneel nu eens niet zwanger
zou blijken? Als er niets wezenlijks
te baren zou zijn omdat de schrij
ver tekort is geschoten in zijn be-
vruchtingswerk? Want al wil men
dat nu bij alle discussies wel ver
geten: de vernieuwingen in de
kunst plegen te beginnen bij de
scheppende kunstenaars. En als
die toevallig hun tijd mee hebben
vinden zij de her-scheppende kun
stenaars die hun nieuwe kunst
vorm gestalte of klank geven.
Soms moeten zij echter jaren
wachten tot de her-scheppende
kunst de waarde en mogelijkheid
van die hun tijd vooruit zijnde kun
stenaars ontdekt en waarmaakt.
Als men de toestand van nu be
kijkt vanuit het schrijversaanbod,
is er weinig reden om te denken
dat er veel nieuws uit de bus kan
komen. Natuurlijk, men kan een
totaal ander toneelbestel construe
ren. Maar dat betreft hooguit het
artiestiek en sociaal klimaat waar
in en waaruit de her-scheppende
kunstenaar, de acteur, kan wer
ken. Dat heeft alleen zin als daar
door werk aan bod komt, dat in het
huidige bestel ongespeeld moet
blijven. Zoals ook de op te richten
experimentele groepjes alleen zin
vol een nieuw soort acteurs kun
nen „maken" als daardoor drama
gespeeld kan worden waarvoor
momenteel het „instrument" nog
niet bestaat. Al blijft ook hier de
vraag van kip en ei, want in de
moderne muziek zijn het de com
ponisten die nieuwe klanken uit
vinden, waarvoor dan ter zijner
tijd wel de instrumenten aange
past of gevonden worden. Omdat
zoals gezegd werkelijke vernieu
wingen in de kunst in de eerste
plaats van de scheppende kunste
naars komen. En waar zijn dan
vandaag de grote vernieuwers? Is
er een opkomende generatie absur
disten zoals vijftien jaar geleden
de Ionesco's, Becketts of Ada-
mofs? Is er een nieuwe genera
tie van Boze Jone Mannen zoals
Osborne, wiens Omzien in Wrok al
veertien jaar achter ons ligt? Is
er een nieuwe school van drama-
dichters zoals Elliot, Fry of Dylan
Thomas? Is er zelfs een vernieu
wing in de school van realisten, te
beginnen met O'Neill, via Arthur
Miller en Tennessee Williams uit
mondend in de Albee's van van
daag? Is er in de jongste „ver
nieuwing", die van de documen
taire drama's, na stukken als Het
Onderzoek (Weiss), De Zaak Op-
penheimer (Kipphardt) of De
Plaatsbekleder (Hochhut), nog zo
erg veel opvallends en beklijvends
aan bod gekomen?
Alleen al uit deze overigens zeer
onvolledige vraagstelling moge
blijken dat het antwoord „nee" is.
In geheel de wereld zoeken grote
regisseurs zich duf naar belangrijk
nieuw werk. Dat is er nog wel,
maar mondjesmaat. En daarom
ook zijn de laatste nu zo hevig
aangevallen speelseizoenen in
Nederland tegenvallers geweest.
Kijk het lopend repertoire. Hugo
Claus, gode zij dank, weer hevig
productief na jaren van „zwijgen":
Vrijdag, en De Spaanse Hoer. Dan
is er de uitspringer van Crowley
met Jongens onder elkaar. Er is,
uitdagend en misschien zijn tijd
vooruit, Peter Handke met b.v.
Kaspar. Maar eigentijdse werken
als Dat verhaal van jou (Hopkins),
Toller (Dorst), De Bakker
(Anouilh), Kamerduel (Walser),
Stilte (inter) of De Duivels (Whi
ting), blijken even zovele tegenval
lers. Er is De Smalle Weg naar het
Hoge Noorden van Bond, wiens
„Gered" wordt hervat. Maar voor
het overige blijken de Nederlandse
groepen, net als in het buitenland,
het te moeten hebben van hervat
tingen zoals Oom Wanja, De Huis
bewaarder, De Gijzelaar, of het al
tijd interessante, altijd veilige
klassieke repertoire met Shake
speare voorop. Zelfs in het vooruit
strevende werk, zoals met name
Studio dat beleed, is men 11a Hoera
Amerika en na De Tuin der Lusten
letterlijk uit arren moede terecht
gekomen bij werkjes als Hunka
Hunka of Drie maal USA Waar
niet is, verliest zelfs een experi
menteel gezelschap z'n recht.
Waarom is er zo weinig aanbod
van stukken die inhoudelijk van be
lang en vernieuwend zijn? Het ant
woord is te zijner tijd aan de his
torici. Want uitdagende thematiek
is er genoeg. Of zou de bezinning
van de mens op zijn huidige filoso
fische positie niet even uitdagend
zijn als in de vruchtbare periode
van het existentialisme? Zijn de
thema's van Geweld zo schaars,
dat alleen een Bond (Gered of Ho
ge Noorden) dan wel een Hopkins
(dat verhaal van jou) er drama-
stof in vinden. Is zelfs de westerse
welvaart, die enerzijds het schrij
ven sociaal makkelijker maakt
dan ooit, maar die anderzijds lang
zamerhand een bijna verstikkende
vorm van „geluk" gaat worden,
geen thema voor tientallen eigen
tijdse drama's? Om nog te zwij
gen van kleinigheden als discrimi
natie, genocide, of zomaar „kleine
burgerlijke probleempjes" als oud
worden, woningnood, celibaat, ge
neratieconflicten en som maar op.
Maar er is momenteel zelfs niet de
Kafka, die de angstvisioenen rond
om verstikkende bureaucratie ge
stalte geeft. Waarom schelden we
dan eigenlijk op dat rotte toneel?
C. NICOLAI
(Van onze filmredactie)
DEN HAAG Het komt wel meer voor dat topcameramannen in de
regiestoel gaan zitten, maar zelden heeft zo iemand met zijn eerste
film dan al zoveel te vertellen als Haskell Wexler. „Medium Cool"
(Het Koele Oog) zoals zijn regiedebuut heet, geeft een schokkend
beeld van Amerika; van de armoede, van Black Power en van de
demonstraties voor vrede in Vietnam, die meestal weinig vreedzaam
eindigen in een forse kloppartij tussen politie en demonstranten.
Wexler laat dat in „Medium Cool" een film, die over enkele maan
den in Nederland in rouloatie gaat zien door de ogen van een
cynische t.v.-cameraman, die naarmate de film vordert meer en meer
zijn onverschillige houding tegenover geweld en gewelddadige dood
laat varen.
De lange grijze Wexler bij een
bliksembezoek aan Nederland even
te spreken heeft het allemaal van
dichtbij meegemaakt. Hij filmde tij
dens de rellen in Grants Park gedu
rende de democratische conventie in
Chicago anno 1968 en ondervond,aan
den lijve dé gevolgen van het nieuwe
soort gas, dat de politie tijdens de de
monstraties gebruikte, maar wist de
zware camera met zijn unieke me
ters film in veiligheid te brengen. „In
„Medium Cool" heb ik niet meer dan
12 a 13 seconden van werkelijk ge
weld la'ten zien. Dat was ook niet no
dig, want de Amerikaan had het alle
maal al op de televisie uitgebreid
voorgeschoteld gekregen", zegt de 48-
jarige regisseur-cameraman.
„Het ergste is, dat men door de tv
in Amerika zo aan geweld gewend is
geraakt, dat men er bijna immuun
voor is geworden. Ik heb ze met mijn
film wakker willen schudden. Zacht
jes, want hoe harder je ze aanpakt,
des te sneller gaan ze je van overdrij
ving beschuldigen. Je moet de toe
schouwer zelf laten ontdekken, ze
moeten er niet mee om de oren ge
slagen worden. Vergeet niet, dat bij
veel van de demonstraties nogal
eens wait komedie komt", zegt hij.
„Niet dat ik twijfel aan hun eerlij
ke bedoelingen, maar ze zijn er om
dat ze dan in het nieuws komen met
hun protesten. Amerika is de Viet-
nam-oorlog zat. Niet alleen de pa
cifisten, ook de gewone burgers en de
jongens in dienst. Daar moet nu gauw
een eind aan komen".
ste film „Virginia Woolf", leerde hij
dagelijks meer over filmregie, dan
een ander in zijn hele leven. Zelf
geef ik er de voorkeur aan als re
gisseur ook een eigen camera te be
dienen. Dat is natuurlijk een zware
opgave en je spelregie heeft eronder
te lijden, maar daar staat tegenover
dat je niet zo gauw wordt afgeleid
door de dingen om je heen en zelf
door de lens kunt bekijken wat er in
je beeld komt. Cameramannen kun
nen het overigens de regisseur bijzon
der lastig maken als zij dat willen.
Een soort lijdelijk verzet".
Of de vakbonden van Hollywood
hem niet dwarszitten nu hij zowel
cameraman als regisseur is?
„Ik ben in beginsel voor vakbon-
De Amerikaanse regisseur-cameraman Haskell Wexler tijdens een persconferentie in verband met de Nederland
se presentatie van zijn film „Medium Cool" (Het Koele Oog).
den. Ze beschermen de werknemer
tegen uitbuiting. Maar tegenwoordig
zijn ze veel te groot geworden, veel
te machtig. Ze zijn het belang van de
kleine man, die ze heeft opgericht,
vergeten en hebben nu alleen maar
hun machtpositie op het oog".
„En neem nu eens het negerpro
bleem", vervolgt hij, „vroeger heb
ik veel vrienden onder de negers ge
had. Ik heb ze nog, maar hun hou
ding is veranderd. Die is veel agres
siever geworden. Soms voel ik me
zelfs door hen bedreigd. Alleen een
negerwijk ingaan als blanke, zien zij
als een provocatie".
„En dan de politici. Het zijn acteurs
geworden, die tekstschrijvers, spraak-
leraren en grimeurs in vaste dienst
hebben. Zij proberen een image op
te bouwen voor het publiek. Het erg
ste is, dat je niet meer aan het ui
terlijk kunt zien wat nu eigenlijk de
boosdoeners zijn. Ze dragen meest
al nette overhemden, zien er keurig
verzorgd uit en spreken grammati
caal perfect Engels of Russisch. Het
zijn vaak gestudevrde lieden, die wa
pens uitvinden om machtiger te zijn
dan de tegenstander. Er is maar één
woord, dat onze samenleving karak
teriseert en dat is: schijnheilig".
Hoewel uiterlijk kalm, is het duide
lijk, dat Haskell Wexler met zijn
doordringende ogen meent wat hij
zegt. „Neem mijn zoontje van 14 jaar
bijvoorbeeld. Die heeft in zijn jonge
leven al zo'n 2000 doden gezien en
hij is volkomen afgestompt. Een do
de meer of minder op de televisie
doet hem niets.
Wexler, die als cameraman zijn
sporen verdiende met „Wie is er
bang voor Virginia Woolf", „In the
heat of the night" en de „Thomas
Crown affair" heeft ook 'n uitgespro
ken mening over de regisseurs waar
hij mee werkte. „Het zijn vrijwel al
lemaal 40 karaats bruten in hun op
treden. Ik heb me wel eens afge
vraagd of dat niet wat vriendelij
ker kon, maar dat schijnt van niet".
„Mike Nichols, waar ik nu niet
meer bevriend mee ben, is overigens
'11 voortreffelijk vakman. In zijn eer-
(Van onze showredacteur)
MADE Zaterdagavond treedt in het café-theater De Buitelaar in Made
de Amerikaanse zanger Ernie Vann op. De exploitant van het theatertje, Lud
van Hees, verklaarde dat hij in de toekomst meer activiteiten in deze richting
zal gaan ontplooien.
Ernie Vann, acteur en zanger, heeft een repertoire dat voornamelijk be
staat uit folksongs en bluesnummers. Hij praat zijn liedjes aan elkaar met
teksten die toestanden in Amerika of in het algemeen hekelen. Acht jaar
geleden had Ernie Vann veel succes in Amerika, getuige de verkoopcijfers
van enkele elpee's. Op een gegeven moment was hij echter het protserige
showleven zat en vertrok hij naar Europa. Zelf zegt hij; „Ik ging kapot aan
de Amerikaanse manier van leven, van zakendoen, van denken etcWan
neer je slaagt in Amerika ben je een spekkoper, dan ben je de geslaagde
Amerikaan met zijn eigen showroom, zijn huis, zijn car, zijn kleurentelevisie,
zijn gestroomlijnde vrouw, zijn gemillimeterde zoon die uitblinkt in het
baseball-team en de dochter die voorop mag lopen bij de maporetten. Er
is daar alleen maar Buitenkant". Van deze filosofie zijn ook de, liedjes en de
conferences van Ernie Vann doordrenkt.
Geboeid heb ik de geschiedeniss
van Osborne gelezen, al waren de 315
pagina's wel wat overdadig. Het is
een fictieve geschiedenis vol histo
rische en historisch gekleurde fei
ten. Osborne ontdekt een onbekend
eiland met restanten van een kolo
niaal verleden (het hoe wordt uitvoe
rig historisch gedocumenteerd), maar
met een bepaalde natuurlijke onge
reptheid (al zit die vol historische
lidtekenss) Op dit eiland komen op
de duur hele kunstenaars-meutes af,
die het binnen de kortste keren in
lijven bij een westerse cultuur en het
daarmee tevens onbewoonbaar ma
ken. In het deel Prolegomena wordt
de voorgeschiedenis van al deze per
sonages en het ouderlijke nest van
Osborne uitvoerig verhalend doorge
licht. Dit gebeurt met 'n understate
ment aan karikaturale gegevens, dat
veel herkenbaar maakt. De auteur
West weet veel (historisch en door
observatie in bepaalde kringen) en
wil deze hoeveelheid dan ook alle
maal verwerken in zijn verhaal. Dat
maakt het af en toe een beetje teveel
van het goede. Anderzijds hangt het
boek aan elkaar van snel wisselende
gebeurtenissen, zodat daardoor toch
het flitsende karakter bewaard blijft
en je blijft lezen. Voor de chauvinis
ten: ook Nederland komt in het ver
haal voor al is de rol van dit land
grotendeels kolonialistisch; een zeke
re Carel Clootsack met dierlijke ge
woonten en verdorven lusten, komt
te voorschijn in de documenten over
het eiland, waarvan Osborne ge
holpen door een zekere Jan en Mar ja
van Gent een nieuwe geschiede
nis schrijft. Tenslotte zijn de Neder
landers overal te vinden; ook op
kunstenaarseilanden, die om zeep ge
holpen moeten worden. Vul zelf
maar in. Een fantasierijk en grappig
boek, waarvan de fantasie en het
grappige niet zover te zoeken zijn.
HENK EGBERS
John Anthony West: Osborne's
rebellen (oorspronkelijke titel Os
borne's Army) (uitg. De Bezige Bij-
Meulenhoff - Literair Paspoort 33
f 16,50.
(Van onze showredactie)
LONDEN De Engelse popgroep
Traffic is weer bij elkaar. In decem
ber 1968 had de leider van de groep
Stevie Winwood de groep verlaten
omdat er onenigheid was ontstaan
over muzikale ideeën.
Hij ging daarna meespelen in en
kele nieuwe groepen zoals Blind
Faith en Airforce, die wel bekend
werden (glleen al om het feit dat
Stevie Winwood er in zat) maar
nooit het niveau van de oude com
binatie Traffic haalden. Later bleek
dat hij contractueel nog verplicht was
om twee elpee's op het Island-label
te maken. Met Chris Wood en Jim
Capaldi begon hij weer te oefenen.
Gaandeweg werden de muzikale ge
schillen bijgelegd en maakte de groep
bekend weer te proberen twee el
pee's van echte Traffic-allure te ma
ken.
10.45
11.10
11.35
12.00
15.55
(ADVERTENTIE)
17.45
18.00
19.30
20.00
20.20
20.30
20.35
22.10
22.35
23.15
23.20
NOS NOT
KIJK, ALS JE TEKENT, ZIE
JE MEER
ZULLEN WE ER EEN EIND
AAN MAKEN?
WALTER AND CONNIE
SLUITING
NOS
VOETBAL
Herman Kuiphof geeft vanuit
het Walter Ulbricht Stadion te
Oost Berlijn een verslag van
het eerste treffen tussen de
Oost-Duitse kampioen Vorwarts
Berlin en landskampioen Fey-
enoord in de kwartfinale van
de Europabeker 1.
SLUITING
VOETBAL
Herhaling van de voetbalwed
strijd Vorwarts BerlinFey-
enoord.
CVK - IKOR - KRO - RKK
KENMERK
JOURNAAL
POLITIEKE UITZENDING
ARP
NOS
STICHTING SOCUTERA
PEAU DE BANANE
PERSOONLIJK
KUNSTRIJDEN (Kleur)
JOURNAAL
SLUITING.
19.35
19.45
19.50
19.55
20.00
20.25
21.05
21.50
22.30
OPENBAAR KUNSTBEZIT
HIER SPREEKT MEN NE
DERLANDS
ZOEKLICHT
MEDEDELINGEN EN DE
WEERMAN
NIEUWS
POP-EYE
Rechtstreeks vanuit het Amt
rikaans Theater.
PANORAMA
WERELDKAMPIOEN
SCHAPPEN KUNSTRIJDEN
OP DE SCHAATS
Reportage van de wedstrijd
vrije figuren voor paren.
NIÉUWS
17.25 NIEUWS
17.30 FEU VERT
18.55 BIBLIOTHèQUE
Literaire uitzending van Geor
ges Renoy.
19.25 BéBé ANTOINE
19.30 SEBASTIEN ET LA MARY
MORGANS
20.00 JOURNAAL
20.30 AUJOURD'HUI
Internationaal actualiteiten-
magazine
22.30 JOURNAAL
VARA
17.00 OLLES SKITOCHT
17.30 SLUITING
NOS
18.45 DE FABELTJESKRANT
(K..eur)
18.55 JOURNAAL
VARA
19.04 MIDWEEK
Jongeren-programma
20.00 JOURNAAL NOS
20.20 BELLEVUE (Kleur)
21.00 DIT IS HET BEGIN
22.05 IIIRO-MAGAZINE
22.25 JOURNAAL NOS
TELEAC
22.30 VAMOS A VER (les 6)
23.10 STUDEREN
23.40 SLUITING
16.30 SCHOOLTELEVISIE
17.30 JEVANJONG
19.30 ZANDMANNETJE
20.00 JOURNAAL EN WEEREE-
RICHT
20.15 HET RODE WIRTSCHAFTS-
WONDER.
De industriële macht van de
D.D.R
21.00 DE WERELDKAMPIOEN
SCHAPPEN KUNSTRIJDEN
(Kleur). Vandaag de Kür to,
paren.
22.30 JOURNAAL EN COMMEN.
TAAR EN WEERBERICHT
17.30 JOURNAAL EN WEERBE.
RICHT
17.35 MOSAIK
18.05 DIE DREHSCHEIBE
18.40 WESTLICHT VON SANTA R
19.10 JOHN KINGS AVONTUUR
Spe.' met poppen
19.45 HEUTE
20.15 ZDF-MAGAZIN
21.00 DE DUIVEN AFFAIRE
22.20 JOURNAAL EN WEERBE
RICHT
Woensdag 4 maart
HILVERSUM I 402 m
VARA: 12.00 Moderne muziek (gr.)
12.25 Stereo: Metropole-orkest met
zamgsoliiste: amusementsmuziek -
12.54 Voor het platteland. 13-00 Nwa.
13.11 Actualiteiten 13.25 Stereo
Licht instrumentaal ensemble. 13.45
Gesproken portret. 14.00 Stereo: Jazz
band 14-35 Stereo: Een kerfje op de
revolver, hoorspel. 15.15 In de Toon
zaal: muziek door en voor de jeugd.
NOS: 15.50 Samenvatting le helft
voetbalwedstrijd C.Z. Jena - Ajax.
(Van 16.00-16-45 Flitsen van de 2e
speelhelft). 15.57 Reportage voetbal
wedstrijd Vorwarts BerlinFeijen-
oord. (16.46 Nieuws; 16.49 Samenvat
ting 2e helft C.Z. Jena - Ajax). VA
RA: 17.55 Mededelingen. 18.00 Nws.
18.11 Actualiteiten. Politieke Partij:
18.20 Uitzending van de Pacifistisch
Socialistische Partij. VARA. 18.30 Ste
reo: Klink Klaar zonder nonsens-
19.30 Nieuws. 19.35 Buitenlands week
overzicht. 19.45 Stereo: Licht vocaal
en instrumentaal ensemble met zang
solist. 20.10 Nederlands cabaret op
de plaat. 20.25 Plaats Gevonden: ge
varieerd programma uit Groningen.
21.15 Vragenvuur 21.35 Stereo: Melo
dieën Express 22.00 Letter-Grepen:
Literair programma. 22.30 Nieuws.
22.38 Mededelingen. 22-43 Actualitei
ten. 22.55 Stereo: Moderne kamermu
ziek 23.20 Stereo: Trompet en piano
moderne muziek. 23.35 Stereo: Twee
piano's: moderne muziek. 23.55-24.00
Nieuws.
HILVERSUM H 298 m
KRO: 12.00 Stereo: Van Twaalf
tot twee, gevarieerd programma
(12.22 Wij van het land; 12.26 Mede
delingen t.b.v. land- en tuinbouw;
12.30 Nieuws 12.41 Actualiteiten;
13.00-13.05 Raden maar - - NCRV
14.15 Radiophilharmonisch orkest en
solist: moderne muziek (gr.) 14.35
Stereo: Klassieke muziek (gr.) 15.00
In 't zilver: een programma voor ou
dere luisteraars. 16.00 Nieuws. 16.03
Stereo: Voor de jeugd. 17.00 Stereo:
Twien-Fopradio voor t(w)ieners.
17.50 Overheiidsvoorl.Terzake. In
formatie in kort bestek. 18-00 Corn
try and western rubriek 18.30 Nws
18.41 Actualiteiten NOS: 19.00 Open
baar kunstbezit ORDE VAN VRIJ
METSELAREN: 19.10 Vraaggesprei en op" zondagmorgen zijn
NOS 19.20 Verbond van Nederlands kan zitten knippen voor de
werkgemeenschappen, gesprek. 19.3 denrennen.
Geen onderdaan maar burger: ee
reeks van uitzendingen over de staa
kundige vorming van de Nederlan
der. 19.50 Programma voor blinde
roeporkest en solist: moderne muziek
daniela
dealtijdpas"
panty L75
ARNHEM Met een gratis voor
stelling in het theater aan de Rijn te
Arnhem van het speciale programma
„Speel Mee" viert de toneelgroep The
ater op zaterdag 21 maart a.s. Wereld
theaterdag.
Na dit Speel-Mee-programma volgt
de opvoering van de eenacter „Der
Spitzel" van Bertolt Brecht.
Met
naad
die inscheuren op
de naad van het broekje
tegennant.
alléén
bij uw
texttelwtokelter
Vonken onder de as, een serie
gramma's over Nederlandse volks
verhalen en volksgebruiken- 22.31
Nieuws. 22.38 Parlementsoverzichl
22.45 Stereo: X, een sprong in hel
duister- lichte grammofoonmuziek
reportages. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM Hl 240 m en FM
(12.00 Nieuws) AVRO: 13.00 Nws
13.03 Radiojournaal 13.06 Zet 'm of
vrolijk platenprogramma (14.00 Nws)
15.00 Nieuws 15.03 Arbeidsvitamines
populair verzoekplatenprogramms
16.00 Nieuws. 16-03 Gimmick: licht
platenprogramma, 17.00 Nieuws. 17.01
Radiojournaal. 17.05-18.00 Toppoppo-
logy: toppertips en countryhits.
BRUSSEL NEDERLANDS 324 m
12.00 Nieuws. 12.03 Gevarieerd!
muziek (12.40-12.48 Weerbericht, me
dedelingen en SOS-berichten voor de
schippers) 12.55 Buitenlands perso
verzicht 13.00 Nieuws, weerbericht,
dagklapper en beursberichten. 13-20
Tafelmuziek 14.00 Nieuws 14.03 Sch.-
radio (15.00-15.03 Nieuws) 15.15 Voor
de kinderen. 16.00 Nieuws 16.03
Beursberichten 16.09 Amusementsmu
ziek 16.30 Volksmuziek uit Roemenië
17.00 Nieuws, weerbricht en mede
delingen. 17.15 Jazzmuziek voor de
jeugd. 18.00 Nieuws 18.03 Popmuziek
voo,- de soldaten 18-20 Lekenmoraal
en -filosofie 18.50 Sport 18.55 Taai-
wenken 19.00 Nieuws, weerbericht en
actualiteiten. 19.40 Lichte muziek.
19.45 Pedagogische lezing. 20.00 Ope
rettemuziek. 21.15 I ternationaal Fes
tival van de Lichte Muziek 1969. 22.0#
Nieuws, berichten en De Zeven Kun
sten. 22.20 Gevarieerde muziek. (23.00
Nieuws) 23.40-23-45 Nieuws.
Donderdag 5 maart
HILVERSUM I 402 m.
AVRO: 7.00 Nieuws 7.11 Ochtend
gymnastiek 7.20 Stereo: Lichte gram
mofoonmuziek 8.00 Nieuws 8.11 Ra-
diojournaa, 8.20 Stereo: Lichte gram
mofoonmuziek (vervolg) (8.30-8.33
De Groenteman) 8.50 Morgenwijding
9.00 Stereo: Parels der muziek: ou
de, klassieke en moderne muziek,
(gr.). 9.35 Waterstanden 9.40 School
radio 10.00 Voor de kleuters- 10.10
Arbeidsvitaminen (gr.) (11.00-11.92
Nieuws). 11.30 Rondom 12: program
ma voor de vrouw (11.55 Beursbe
richten).
HILVERSUM n 298 m.
KRO: 7.00 Nieuws 7.: 1 Het Leven
de woord. 7.16 Badinerie: klassieke
muziek (7.30 Nieuws; 7.32 Actualitei
ten; 7.50 Overweging; 8.00 Nieuws)
8.30 Nieuws 8-32 Voor de huisvrouw
(9.00-9.10 Gymnastiek voor de huis
vrouw) NOS: 10.00 Wat heeft dat
kind?, pedagogische lezing. 10.20 Ste
reo: Muziek uit de Barok (opn.)
KRO: 11.00 Nieuws 11.03 Voor de zie
ken. 11.54 Bericht Vastenaktie 11.55
Mededelingen.
HILVERSUM IH 240 m en FM
NCRV: 9.00 Nieuws 9.02 Terug van
weggeweest: muziek van toen voor
luisteraars van nu. 10.00 Nieuws.
10-03 Muziek bij de koffie (11.00 Nws)
OP DE foto één van de
gouden fantasie-net, dat
PARIJS GAAT zich hoe lange:
10e meer veramerikaniseren. Re
gelmatig worden nieuwe drugstore:
geopend. Hele weelderige zelfs, waai
de gewone man niet komt. Die pre
fereert zijn lawaaierige bistro
waar hij na het werk met vrienden
een apéritif kan drinken aan de bai
kaartjes
paar-,
Zo pas is in het gloednieuwe me
trostation van de Défense, eve:
voorbij de Etoile, een centrum ge
en slechtzienden. 20.00 Stereo: Om opend van 5.000 vierkante meter met
liefst veertig winkels, twee biosco-
In de pauze: 20.40 - 21.00 Fermate pen een drugstore en een super-
een luchtig pauzeprogramma. 22.0i roarkt. Die markt beschikt over 2,
- dinntmnn. mtnnhlmrfriw nn i .-, f.ixn
diepvries-inrichtingen en is vooij
het publiek alle dagen open van
morgens negen uur tot 's avonds elf|
De drugstore blijft zelfs open tot
nachts half drie. Kappers zijn dajj
en nacht beschikbaar.
In het winkelcentrum is van allel
e koop. Niet ver van de twee bios
copen is een mini-zoo, waar mert
een aap op afbetaling en een leeuv
op bestelling kan kopen. Wie hef
MEER DAN 400 afgevaardigden
naar de slotzitting van een week
einde voor vrouwen hebben plech
tig beloofd hun revolte tegen de|
mannelijke cultuur voort te zetten.)
De conferentie, georganiseerd door
studenten van Oxford en groepen
militante vrouwen in Londen, wasl
de eerste landelijke Britse confe
rentie over de „Bevrijding" der
vrouwen.
De afgevaardigden waren meest
tieners en vrouwen in het begin
yan de twintig Hun politieke scha
kering liep uiteen van anarchisten
tot liberalen, maar allen waren het
er over eens dat de vrouwen uitge-