Gevraagd met spoed: dramaschrijvers Van cameraman tot regisseur «Uil Ernie Yann in Made kifk Aap op Haskell Wexler gooit hoge ogen met „Het Koele Oog Traffic weer bij elkaar Mannelijke BOEK Agressie Bruten Rebellen NEDERLAND /.- BELGIë (Frans): NEDERLAND II: BELGIë (Nederlands): DUITSLAND I: DUITSLAND II: „SPEEL MEE" IN ARNHEM TIJDENS WERELDTHEATER DAG cAn&torn TERWIJL VROUWE] LUCKY LUKE DE STEM VAN WOENSDAG 4 MAART 1970 Het Nederlands toneel is iets nieuws aan het baren. Men bezint zich een „andere" toekomst, men discussieert, men valt uiteen of richt nieuwe groepen op, men maakt plannen. Bij sommige groe pen is het zelfs al zo, dat er per week meer manuren gaan zitten in de groepsdiscussies dan in de repe tities. Kortom, met de stok van de Tomaat en van sommige kranten achter de deur, heeft men de ba- renssweeën verhevigd ingezet. Men perst en steunt en perst maar als het toneel nu eens niet zwanger zou blijken? Als er niets wezenlijks te baren zou zijn omdat de schrij ver tekort is geschoten in zijn be- vruchtingswerk? Want al wil men dat nu bij alle discussies wel ver geten: de vernieuwingen in de kunst plegen te beginnen bij de scheppende kunstenaars. En als die toevallig hun tijd mee hebben vinden zij de her-scheppende kun stenaars die hun nieuwe kunst vorm gestalte of klank geven. Soms moeten zij echter jaren wachten tot de her-scheppende kunst de waarde en mogelijkheid van die hun tijd vooruit zijnde kun stenaars ontdekt en waarmaakt. Als men de toestand van nu be kijkt vanuit het schrijversaanbod, is er weinig reden om te denken dat er veel nieuws uit de bus kan komen. Natuurlijk, men kan een totaal ander toneelbestel construe ren. Maar dat betreft hooguit het artiestiek en sociaal klimaat waar in en waaruit de her-scheppende kunstenaar, de acteur, kan wer ken. Dat heeft alleen zin als daar door werk aan bod komt, dat in het huidige bestel ongespeeld moet blijven. Zoals ook de op te richten experimentele groepjes alleen zin vol een nieuw soort acteurs kun nen „maken" als daardoor drama gespeeld kan worden waarvoor momenteel het „instrument" nog niet bestaat. Al blijft ook hier de vraag van kip en ei, want in de moderne muziek zijn het de com ponisten die nieuwe klanken uit vinden, waarvoor dan ter zijner tijd wel de instrumenten aange past of gevonden worden. Omdat zoals gezegd werkelijke vernieu wingen in de kunst in de eerste plaats van de scheppende kunste naars komen. En waar zijn dan vandaag de grote vernieuwers? Is er een opkomende generatie absur disten zoals vijftien jaar geleden de Ionesco's, Becketts of Ada- mofs? Is er een nieuwe genera tie van Boze Jone Mannen zoals Osborne, wiens Omzien in Wrok al veertien jaar achter ons ligt? Is er een nieuwe school van drama- dichters zoals Elliot, Fry of Dylan Thomas? Is er zelfs een vernieu wing in de school van realisten, te beginnen met O'Neill, via Arthur Miller en Tennessee Williams uit mondend in de Albee's van van daag? Is er in de jongste „ver nieuwing", die van de documen taire drama's, na stukken als Het Onderzoek (Weiss), De Zaak Op- penheimer (Kipphardt) of De Plaatsbekleder (Hochhut), nog zo erg veel opvallends en beklijvends aan bod gekomen? Alleen al uit deze overigens zeer onvolledige vraagstelling moge blijken dat het antwoord „nee" is. In geheel de wereld zoeken grote regisseurs zich duf naar belangrijk nieuw werk. Dat is er nog wel, maar mondjesmaat. En daarom ook zijn de laatste nu zo hevig aangevallen speelseizoenen in Nederland tegenvallers geweest. Kijk het lopend repertoire. Hugo Claus, gode zij dank, weer hevig productief na jaren van „zwijgen": Vrijdag, en De Spaanse Hoer. Dan is er de uitspringer van Crowley met Jongens onder elkaar. Er is, uitdagend en misschien zijn tijd vooruit, Peter Handke met b.v. Kaspar. Maar eigentijdse werken als Dat verhaal van jou (Hopkins), Toller (Dorst), De Bakker (Anouilh), Kamerduel (Walser), Stilte (inter) of De Duivels (Whi ting), blijken even zovele tegenval lers. Er is De Smalle Weg naar het Hoge Noorden van Bond, wiens „Gered" wordt hervat. Maar voor het overige blijken de Nederlandse groepen, net als in het buitenland, het te moeten hebben van hervat tingen zoals Oom Wanja, De Huis bewaarder, De Gijzelaar, of het al tijd interessante, altijd veilige klassieke repertoire met Shake speare voorop. Zelfs in het vooruit strevende werk, zoals met name Studio dat beleed, is men 11a Hoera Amerika en na De Tuin der Lusten letterlijk uit arren moede terecht gekomen bij werkjes als Hunka Hunka of Drie maal USA Waar niet is, verliest zelfs een experi menteel gezelschap z'n recht. Waarom is er zo weinig aanbod van stukken die inhoudelijk van be lang en vernieuwend zijn? Het ant woord is te zijner tijd aan de his torici. Want uitdagende thematiek is er genoeg. Of zou de bezinning van de mens op zijn huidige filoso fische positie niet even uitdagend zijn als in de vruchtbare periode van het existentialisme? Zijn de thema's van Geweld zo schaars, dat alleen een Bond (Gered of Ho ge Noorden) dan wel een Hopkins (dat verhaal van jou) er drama- stof in vinden. Is zelfs de westerse welvaart, die enerzijds het schrij ven sociaal makkelijker maakt dan ooit, maar die anderzijds lang zamerhand een bijna verstikkende vorm van „geluk" gaat worden, geen thema voor tientallen eigen tijdse drama's? Om nog te zwij gen van kleinigheden als discrimi natie, genocide, of zomaar „kleine burgerlijke probleempjes" als oud worden, woningnood, celibaat, ge neratieconflicten en som maar op. Maar er is momenteel zelfs niet de Kafka, die de angstvisioenen rond om verstikkende bureaucratie ge stalte geeft. Waarom schelden we dan eigenlijk op dat rotte toneel? C. NICOLAI (Van onze filmredactie) DEN HAAG Het komt wel meer voor dat topcameramannen in de regiestoel gaan zitten, maar zelden heeft zo iemand met zijn eerste film dan al zoveel te vertellen als Haskell Wexler. „Medium Cool" (Het Koele Oog) zoals zijn regiedebuut heet, geeft een schokkend beeld van Amerika; van de armoede, van Black Power en van de demonstraties voor vrede in Vietnam, die meestal weinig vreedzaam eindigen in een forse kloppartij tussen politie en demonstranten. Wexler laat dat in „Medium Cool" een film, die over enkele maan den in Nederland in rouloatie gaat zien door de ogen van een cynische t.v.-cameraman, die naarmate de film vordert meer en meer zijn onverschillige houding tegenover geweld en gewelddadige dood laat varen. De lange grijze Wexler bij een bliksembezoek aan Nederland even te spreken heeft het allemaal van dichtbij meegemaakt. Hij filmde tij dens de rellen in Grants Park gedu rende de democratische conventie in Chicago anno 1968 en ondervond,aan den lijve dé gevolgen van het nieuwe soort gas, dat de politie tijdens de de monstraties gebruikte, maar wist de zware camera met zijn unieke me ters film in veiligheid te brengen. „In „Medium Cool" heb ik niet meer dan 12 a 13 seconden van werkelijk ge weld la'ten zien. Dat was ook niet no dig, want de Amerikaan had het alle maal al op de televisie uitgebreid voorgeschoteld gekregen", zegt de 48- jarige regisseur-cameraman. „Het ergste is, dat men door de tv in Amerika zo aan geweld gewend is geraakt, dat men er bijna immuun voor is geworden. Ik heb ze met mijn film wakker willen schudden. Zacht jes, want hoe harder je ze aanpakt, des te sneller gaan ze je van overdrij ving beschuldigen. Je moet de toe schouwer zelf laten ontdekken, ze moeten er niet mee om de oren ge slagen worden. Vergeet niet, dat bij veel van de demonstraties nogal eens wait komedie komt", zegt hij. „Niet dat ik twijfel aan hun eerlij ke bedoelingen, maar ze zijn er om dat ze dan in het nieuws komen met hun protesten. Amerika is de Viet- nam-oorlog zat. Niet alleen de pa cifisten, ook de gewone burgers en de jongens in dienst. Daar moet nu gauw een eind aan komen". ste film „Virginia Woolf", leerde hij dagelijks meer over filmregie, dan een ander in zijn hele leven. Zelf geef ik er de voorkeur aan als re gisseur ook een eigen camera te be dienen. Dat is natuurlijk een zware opgave en je spelregie heeft eronder te lijden, maar daar staat tegenover dat je niet zo gauw wordt afgeleid door de dingen om je heen en zelf door de lens kunt bekijken wat er in je beeld komt. Cameramannen kun nen het overigens de regisseur bijzon der lastig maken als zij dat willen. Een soort lijdelijk verzet". Of de vakbonden van Hollywood hem niet dwarszitten nu hij zowel cameraman als regisseur is? „Ik ben in beginsel voor vakbon- De Amerikaanse regisseur-cameraman Haskell Wexler tijdens een persconferentie in verband met de Nederland se presentatie van zijn film „Medium Cool" (Het Koele Oog). den. Ze beschermen de werknemer tegen uitbuiting. Maar tegenwoordig zijn ze veel te groot geworden, veel te machtig. Ze zijn het belang van de kleine man, die ze heeft opgericht, vergeten en hebben nu alleen maar hun machtpositie op het oog". „En neem nu eens het negerpro bleem", vervolgt hij, „vroeger heb ik veel vrienden onder de negers ge had. Ik heb ze nog, maar hun hou ding is veranderd. Die is veel agres siever geworden. Soms voel ik me zelfs door hen bedreigd. Alleen een negerwijk ingaan als blanke, zien zij als een provocatie". „En dan de politici. Het zijn acteurs geworden, die tekstschrijvers, spraak- leraren en grimeurs in vaste dienst hebben. Zij proberen een image op te bouwen voor het publiek. Het erg ste is, dat je niet meer aan het ui terlijk kunt zien wat nu eigenlijk de boosdoeners zijn. Ze dragen meest al nette overhemden, zien er keurig verzorgd uit en spreken grammati caal perfect Engels of Russisch. Het zijn vaak gestudevrde lieden, die wa pens uitvinden om machtiger te zijn dan de tegenstander. Er is maar één woord, dat onze samenleving karak teriseert en dat is: schijnheilig". Hoewel uiterlijk kalm, is het duide lijk, dat Haskell Wexler met zijn doordringende ogen meent wat hij zegt. „Neem mijn zoontje van 14 jaar bijvoorbeeld. Die heeft in zijn jonge leven al zo'n 2000 doden gezien en hij is volkomen afgestompt. Een do de meer of minder op de televisie doet hem niets. Wexler, die als cameraman zijn sporen verdiende met „Wie is er bang voor Virginia Woolf", „In the heat of the night" en de „Thomas Crown affair" heeft ook 'n uitgespro ken mening over de regisseurs waar hij mee werkte. „Het zijn vrijwel al lemaal 40 karaats bruten in hun op treden. Ik heb me wel eens afge vraagd of dat niet wat vriendelij ker kon, maar dat schijnt van niet". „Mike Nichols, waar ik nu niet meer bevriend mee ben, is overigens '11 voortreffelijk vakman. In zijn eer- (Van onze showredacteur) MADE Zaterdagavond treedt in het café-theater De Buitelaar in Made de Amerikaanse zanger Ernie Vann op. De exploitant van het theatertje, Lud van Hees, verklaarde dat hij in de toekomst meer activiteiten in deze richting zal gaan ontplooien. Ernie Vann, acteur en zanger, heeft een repertoire dat voornamelijk be staat uit folksongs en bluesnummers. Hij praat zijn liedjes aan elkaar met teksten die toestanden in Amerika of in het algemeen hekelen. Acht jaar geleden had Ernie Vann veel succes in Amerika, getuige de verkoopcijfers van enkele elpee's. Op een gegeven moment was hij echter het protserige showleven zat en vertrok hij naar Europa. Zelf zegt hij; „Ik ging kapot aan de Amerikaanse manier van leven, van zakendoen, van denken etcWan neer je slaagt in Amerika ben je een spekkoper, dan ben je de geslaagde Amerikaan met zijn eigen showroom, zijn huis, zijn car, zijn kleurentelevisie, zijn gestroomlijnde vrouw, zijn gemillimeterde zoon die uitblinkt in het baseball-team en de dochter die voorop mag lopen bij de maporetten. Er is daar alleen maar Buitenkant". Van deze filosofie zijn ook de, liedjes en de conferences van Ernie Vann doordrenkt. Geboeid heb ik de geschiedeniss van Osborne gelezen, al waren de 315 pagina's wel wat overdadig. Het is een fictieve geschiedenis vol histo rische en historisch gekleurde fei ten. Osborne ontdekt een onbekend eiland met restanten van een kolo niaal verleden (het hoe wordt uitvoe rig historisch gedocumenteerd), maar met een bepaalde natuurlijke onge reptheid (al zit die vol historische lidtekenss) Op dit eiland komen op de duur hele kunstenaars-meutes af, die het binnen de kortste keren in lijven bij een westerse cultuur en het daarmee tevens onbewoonbaar ma ken. In het deel Prolegomena wordt de voorgeschiedenis van al deze per sonages en het ouderlijke nest van Osborne uitvoerig verhalend doorge licht. Dit gebeurt met 'n understate ment aan karikaturale gegevens, dat veel herkenbaar maakt. De auteur West weet veel (historisch en door observatie in bepaalde kringen) en wil deze hoeveelheid dan ook alle maal verwerken in zijn verhaal. Dat maakt het af en toe een beetje teveel van het goede. Anderzijds hangt het boek aan elkaar van snel wisselende gebeurtenissen, zodat daardoor toch het flitsende karakter bewaard blijft en je blijft lezen. Voor de chauvinis ten: ook Nederland komt in het ver haal voor al is de rol van dit land grotendeels kolonialistisch; een zeke re Carel Clootsack met dierlijke ge woonten en verdorven lusten, komt te voorschijn in de documenten over het eiland, waarvan Osborne ge holpen door een zekere Jan en Mar ja van Gent een nieuwe geschiede nis schrijft. Tenslotte zijn de Neder landers overal te vinden; ook op kunstenaarseilanden, die om zeep ge holpen moeten worden. Vul zelf maar in. Een fantasierijk en grappig boek, waarvan de fantasie en het grappige niet zover te zoeken zijn. HENK EGBERS John Anthony West: Osborne's rebellen (oorspronkelijke titel Os borne's Army) (uitg. De Bezige Bij- Meulenhoff - Literair Paspoort 33 f 16,50. (Van onze showredactie) LONDEN De Engelse popgroep Traffic is weer bij elkaar. In decem ber 1968 had de leider van de groep Stevie Winwood de groep verlaten omdat er onenigheid was ontstaan over muzikale ideeën. Hij ging daarna meespelen in en kele nieuwe groepen zoals Blind Faith en Airforce, die wel bekend werden (glleen al om het feit dat Stevie Winwood er in zat) maar nooit het niveau van de oude com binatie Traffic haalden. Later bleek dat hij contractueel nog verplicht was om twee elpee's op het Island-label te maken. Met Chris Wood en Jim Capaldi begon hij weer te oefenen. Gaandeweg werden de muzikale ge schillen bijgelegd en maakte de groep bekend weer te proberen twee el pee's van echte Traffic-allure te ma ken. 10.45 11.10 11.35 12.00 15.55 (ADVERTENTIE) 17.45 18.00 19.30 20.00 20.20 20.30 20.35 22.10 22.35 23.15 23.20 NOS NOT KIJK, ALS JE TEKENT, ZIE JE MEER ZULLEN WE ER EEN EIND AAN MAKEN? WALTER AND CONNIE SLUITING NOS VOETBAL Herman Kuiphof geeft vanuit het Walter Ulbricht Stadion te Oost Berlijn een verslag van het eerste treffen tussen de Oost-Duitse kampioen Vorwarts Berlin en landskampioen Fey- enoord in de kwartfinale van de Europabeker 1. SLUITING VOETBAL Herhaling van de voetbalwed strijd Vorwarts BerlinFey- enoord. CVK - IKOR - KRO - RKK KENMERK JOURNAAL POLITIEKE UITZENDING ARP NOS STICHTING SOCUTERA PEAU DE BANANE PERSOONLIJK KUNSTRIJDEN (Kleur) JOURNAAL SLUITING. 19.35 19.45 19.50 19.55 20.00 20.25 21.05 21.50 22.30 OPENBAAR KUNSTBEZIT HIER SPREEKT MEN NE DERLANDS ZOEKLICHT MEDEDELINGEN EN DE WEERMAN NIEUWS POP-EYE Rechtstreeks vanuit het Amt rikaans Theater. PANORAMA WERELDKAMPIOEN SCHAPPEN KUNSTRIJDEN OP DE SCHAATS Reportage van de wedstrijd vrije figuren voor paren. NIÉUWS 17.25 NIEUWS 17.30 FEU VERT 18.55 BIBLIOTHèQUE Literaire uitzending van Geor ges Renoy. 19.25 BéBé ANTOINE 19.30 SEBASTIEN ET LA MARY MORGANS 20.00 JOURNAAL 20.30 AUJOURD'HUI Internationaal actualiteiten- magazine 22.30 JOURNAAL VARA 17.00 OLLES SKITOCHT 17.30 SLUITING NOS 18.45 DE FABELTJESKRANT (K..eur) 18.55 JOURNAAL VARA 19.04 MIDWEEK Jongeren-programma 20.00 JOURNAAL NOS 20.20 BELLEVUE (Kleur) 21.00 DIT IS HET BEGIN 22.05 IIIRO-MAGAZINE 22.25 JOURNAAL NOS TELEAC 22.30 VAMOS A VER (les 6) 23.10 STUDEREN 23.40 SLUITING 16.30 SCHOOLTELEVISIE 17.30 JEVANJONG 19.30 ZANDMANNETJE 20.00 JOURNAAL EN WEEREE- RICHT 20.15 HET RODE WIRTSCHAFTS- WONDER. De industriële macht van de D.D.R 21.00 DE WERELDKAMPIOEN SCHAPPEN KUNSTRIJDEN (Kleur). Vandaag de Kür to, paren. 22.30 JOURNAAL EN COMMEN. TAAR EN WEERBERICHT 17.30 JOURNAAL EN WEERBE. RICHT 17.35 MOSAIK 18.05 DIE DREHSCHEIBE 18.40 WESTLICHT VON SANTA R 19.10 JOHN KINGS AVONTUUR Spe.' met poppen 19.45 HEUTE 20.15 ZDF-MAGAZIN 21.00 DE DUIVEN AFFAIRE 22.20 JOURNAAL EN WEERBE RICHT Woensdag 4 maart HILVERSUM I 402 m VARA: 12.00 Moderne muziek (gr.) 12.25 Stereo: Metropole-orkest met zamgsoliiste: amusementsmuziek - 12.54 Voor het platteland. 13-00 Nwa. 13.11 Actualiteiten 13.25 Stereo Licht instrumentaal ensemble. 13.45 Gesproken portret. 14.00 Stereo: Jazz band 14-35 Stereo: Een kerfje op de revolver, hoorspel. 15.15 In de Toon zaal: muziek door en voor de jeugd. NOS: 15.50 Samenvatting le helft voetbalwedstrijd C.Z. Jena - Ajax. (Van 16.00-16-45 Flitsen van de 2e speelhelft). 15.57 Reportage voetbal wedstrijd Vorwarts BerlinFeijen- oord. (16.46 Nieuws; 16.49 Samenvat ting 2e helft C.Z. Jena - Ajax). VA RA: 17.55 Mededelingen. 18.00 Nws. 18.11 Actualiteiten. Politieke Partij: 18.20 Uitzending van de Pacifistisch Socialistische Partij. VARA. 18.30 Ste reo: Klink Klaar zonder nonsens- 19.30 Nieuws. 19.35 Buitenlands week overzicht. 19.45 Stereo: Licht vocaal en instrumentaal ensemble met zang solist. 20.10 Nederlands cabaret op de plaat. 20.25 Plaats Gevonden: ge varieerd programma uit Groningen. 21.15 Vragenvuur 21.35 Stereo: Melo dieën Express 22.00 Letter-Grepen: Literair programma. 22.30 Nieuws. 22.38 Mededelingen. 22-43 Actualitei ten. 22.55 Stereo: Moderne kamermu ziek 23.20 Stereo: Trompet en piano moderne muziek. 23.35 Stereo: Twee piano's: moderne muziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM H 298 m KRO: 12.00 Stereo: Van Twaalf tot twee, gevarieerd programma (12.22 Wij van het land; 12.26 Mede delingen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws 12.41 Actualiteiten; 13.00-13.05 Raden maar - - NCRV 14.15 Radiophilharmonisch orkest en solist: moderne muziek (gr.) 14.35 Stereo: Klassieke muziek (gr.) 15.00 In 't zilver: een programma voor ou dere luisteraars. 16.00 Nieuws. 16.03 Stereo: Voor de jeugd. 17.00 Stereo: Twien-Fopradio voor t(w)ieners. 17.50 Overheiidsvoorl.Terzake. In formatie in kort bestek. 18-00 Corn try and western rubriek 18.30 Nws 18.41 Actualiteiten NOS: 19.00 Open baar kunstbezit ORDE VAN VRIJ METSELAREN: 19.10 Vraaggesprei en op" zondagmorgen zijn NOS 19.20 Verbond van Nederlands kan zitten knippen voor de werkgemeenschappen, gesprek. 19.3 denrennen. Geen onderdaan maar burger: ee reeks van uitzendingen over de staa kundige vorming van de Nederlan der. 19.50 Programma voor blinde roeporkest en solist: moderne muziek daniela dealtijdpas" panty L75 ARNHEM Met een gratis voor stelling in het theater aan de Rijn te Arnhem van het speciale programma „Speel Mee" viert de toneelgroep The ater op zaterdag 21 maart a.s. Wereld theaterdag. Na dit Speel-Mee-programma volgt de opvoering van de eenacter „Der Spitzel" van Bertolt Brecht. Met naad die inscheuren op de naad van het broekje tegennant. alléén bij uw texttelwtokelter Vonken onder de as, een serie gramma's over Nederlandse volks verhalen en volksgebruiken- 22.31 Nieuws. 22.38 Parlementsoverzichl 22.45 Stereo: X, een sprong in hel duister- lichte grammofoonmuziek reportages. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM Hl 240 m en FM (12.00 Nieuws) AVRO: 13.00 Nws 13.03 Radiojournaal 13.06 Zet 'm of vrolijk platenprogramma (14.00 Nws) 15.00 Nieuws 15.03 Arbeidsvitamines populair verzoekplatenprogramms 16.00 Nieuws. 16-03 Gimmick: licht platenprogramma, 17.00 Nieuws. 17.01 Radiojournaal. 17.05-18.00 Toppoppo- logy: toppertips en countryhits. BRUSSEL NEDERLANDS 324 m 12.00 Nieuws. 12.03 Gevarieerd! muziek (12.40-12.48 Weerbericht, me dedelingen en SOS-berichten voor de schippers) 12.55 Buitenlands perso verzicht 13.00 Nieuws, weerbericht, dagklapper en beursberichten. 13-20 Tafelmuziek 14.00 Nieuws 14.03 Sch.- radio (15.00-15.03 Nieuws) 15.15 Voor de kinderen. 16.00 Nieuws 16.03 Beursberichten 16.09 Amusementsmu ziek 16.30 Volksmuziek uit Roemenië 17.00 Nieuws, weerbricht en mede delingen. 17.15 Jazzmuziek voor de jeugd. 18.00 Nieuws 18.03 Popmuziek voo,- de soldaten 18-20 Lekenmoraal en -filosofie 18.50 Sport 18.55 Taai- wenken 19.00 Nieuws, weerbericht en actualiteiten. 19.40 Lichte muziek. 19.45 Pedagogische lezing. 20.00 Ope rettemuziek. 21.15 I ternationaal Fes tival van de Lichte Muziek 1969. 22.0# Nieuws, berichten en De Zeven Kun sten. 22.20 Gevarieerde muziek. (23.00 Nieuws) 23.40-23-45 Nieuws. Donderdag 5 maart HILVERSUM I 402 m. AVRO: 7.00 Nieuws 7.11 Ochtend gymnastiek 7.20 Stereo: Lichte gram mofoonmuziek 8.00 Nieuws 8.11 Ra- diojournaa, 8.20 Stereo: Lichte gram mofoonmuziek (vervolg) (8.30-8.33 De Groenteman) 8.50 Morgenwijding 9.00 Stereo: Parels der muziek: ou de, klassieke en moderne muziek, (gr.). 9.35 Waterstanden 9.40 School radio 10.00 Voor de kleuters- 10.10 Arbeidsvitaminen (gr.) (11.00-11.92 Nieuws). 11.30 Rondom 12: program ma voor de vrouw (11.55 Beursbe richten). HILVERSUM n 298 m. KRO: 7.00 Nieuws 7.: 1 Het Leven de woord. 7.16 Badinerie: klassieke muziek (7.30 Nieuws; 7.32 Actualitei ten; 7.50 Overweging; 8.00 Nieuws) 8.30 Nieuws 8-32 Voor de huisvrouw (9.00-9.10 Gymnastiek voor de huis vrouw) NOS: 10.00 Wat heeft dat kind?, pedagogische lezing. 10.20 Ste reo: Muziek uit de Barok (opn.) KRO: 11.00 Nieuws 11.03 Voor de zie ken. 11.54 Bericht Vastenaktie 11.55 Mededelingen. HILVERSUM IH 240 m en FM NCRV: 9.00 Nieuws 9.02 Terug van weggeweest: muziek van toen voor luisteraars van nu. 10.00 Nieuws. 10-03 Muziek bij de koffie (11.00 Nws) OP DE foto één van de gouden fantasie-net, dat PARIJS GAAT zich hoe lange: 10e meer veramerikaniseren. Re gelmatig worden nieuwe drugstore: geopend. Hele weelderige zelfs, waai de gewone man niet komt. Die pre fereert zijn lawaaierige bistro waar hij na het werk met vrienden een apéritif kan drinken aan de bai kaartjes paar-, Zo pas is in het gloednieuwe me trostation van de Défense, eve: voorbij de Etoile, een centrum ge en slechtzienden. 20.00 Stereo: Om opend van 5.000 vierkante meter met liefst veertig winkels, twee biosco- In de pauze: 20.40 - 21.00 Fermate pen een drugstore en een super- een luchtig pauzeprogramma. 22.0i roarkt. Die markt beschikt over 2, - dinntmnn. mtnnhlmrfriw nn i .-, f.ixn diepvries-inrichtingen en is vooij het publiek alle dagen open van morgens negen uur tot 's avonds elf| De drugstore blijft zelfs open tot nachts half drie. Kappers zijn dajj en nacht beschikbaar. In het winkelcentrum is van allel e koop. Niet ver van de twee bios copen is een mini-zoo, waar mert een aap op afbetaling en een leeuv op bestelling kan kopen. Wie hef MEER DAN 400 afgevaardigden naar de slotzitting van een week einde voor vrouwen hebben plech tig beloofd hun revolte tegen de| mannelijke cultuur voort te zetten.) De conferentie, georganiseerd door studenten van Oxford en groepen militante vrouwen in Londen, wasl de eerste landelijke Britse confe rentie over de „Bevrijding" der vrouwen. De afgevaardigden waren meest tieners en vrouwen in het begin yan de twintig Hun politieke scha kering liep uiteen van anarchisten tot liberalen, maar allen waren het er over eens dat de vrouwen uitge-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 18