KOOPLIEDEN DES DOODS Globe brengt gepolijste Brecht NOS 'SPREEKBUIS' WERD 'DWANG BUIS' Memm STEM kijk naar luister naar ONTMOETING KURT WEILL Orkestorgel Tee Set in de Amerikaanse top-10 NEDERLAND I NEDERLAND II: BELGIë NederI.).- CFrans) DUITSLAND I: AND II: jr Goud SV Ten eerste, vergeet niet, komt het vreten Ten tweede komt de liefdesdaad Ten derde het boksen niet vergeten Ten vierde zuipen zolang dat gaat. En neem als norm voor je bestaan Dat alles hier is toegestaan. DE STEM VAN DINSDAG 24 FEBRUARI 1970 Deze stad Mahagonny wordt ge sticht door een aantal gangsters, die moeten vluchten voor de politie. Zij hopen hiermee het goud uit de zakken van de kleine man te kloppen. In Ma hagonny is alles toegestaan, eten, drinken, vrijen of boksen; alles zo lang men maar geld heeft. In de vorm van een soort stripver haal vertelt Brecht niet alleen het verhaal van de twintiger jaren, de fcyd van de goudzoekers en specu lanten die hoopten op betere tijden en van de uitzuigers van de kleine man. Hij geeft het beeld van een sa menleving, waar geld het allerbe langrijkste is en waar het doel de (minder fraaie) middelen heiligt. Het oorspronkelijke songspiel Ma hagonny dateert reeds uit 1927. Ber- tolt Brecht schreeft het in samenwer king met Kurt Weill, die hij in het begin der twintiger jaren in Berlijn had ontmoet. Tot 1926 schreef Brecht zelf nog de muziek voor zijn stukken. Het waren merendeels ballades voor zangstem met gitaarbegeleiding. In 1926 verscheen zijn dichtbundel „Die Hauspostille". Naast opnieuw een aantal ballades bevatte deze bun del ook een paar Mahagonny-gezan- gen. Het waren bittere liederen over het leven in een grote stad. Deze ge zangen werden door Kurt Weill op muziek gezet. Het songspiel ging in 1927 op een festival van moderne muziek in première te Baden-Baden. De uitvoering veroorzaakte felle reacties. Weill gebruikte bewust val se akkoorden, atonale muziek en tegenritmen. Het geheel speelde zich af in een boksring, symbool van de (klassen)strijd tegen het kapitalis me. Het grootste gedeelte van het publiek was geschokt, een zeer klein deel herkende er een tijdsbeeld in. Na de gemengde ontvangst van dit „Kleine Mahagonny" werkte Brecht en Weill aan de Dreigroschenoper, die in 1928 een zeer groot succes werd. Daarna besloten ze van het songspiel uit 1927 een avondvullen de opera te maken: „Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny". De eer ste opvoering vond plaats te Leipzig in 1930, maar reeds tijdens de voor stelling brak een enorm tumult uit, veroorzaakt door aanhangers van het Nazisme. Na de tweede voorstelling werden alle verdere opvoeringen ver boden. Brecht en Weill stonden bo venaan de liist van ..ontaarde kunste naars" zodat zü uit Duitsland moes ten vluchten. Pas enige jaren gele den vror-d Mahagonnv. het songsniel uit 1927. voor het eerst weer onge roerd. Dit gebeurde door het Berliner Bnsemble in Oost-Berlün. dat sind vpn "RvopVif in 10^ rfp leid door zijn weduwe Helene Weigel. De teksten tussen de songs waren he laas verloren gegaan, zodat men het songspiel heeft moeten reconstru eren op basis van teksten uit de grote opera. Het is deze korte versie die door toneelgroep Globe (officieel Stichting Het Zuidelijk Toneel) onder regie van Henk Rigters op het programma is gezet. Dit Mahagonny levert alles wat de toneelliefhebbers zich maar kan wensen: snelheid, satire en een (misschien iets te) strakke vertol king. Brecht is provocerend, soms vulgair maar altijd sterk geënga geerd. Mahagonny is een fel cabaret in rauwe stijl gebracht. Jammer al leen, dat niet alle toneelstemmen inderdaad voor vocaal gebruik ge schikt bleken. Een Jenny Arean steekt met kop en schouders boven de rest uit, maar ook zij is niet in staat ons b.v. de Alabama-song van Lotta Le- nya te doen vergeten. Wat dat betreft was de uitvoering door Globe wel licht iets té gepolijst. Omdat het songspiel zelf maar een uur duurt heeft Globe voor de pauze een compilatie gemaakt van liedjes, korte scènes en gedichten, alle han delend over het leven in De Grote Stad, die Brecht en Weill rond 1930 schreven. Deze korte stukjes moes ten een opmaat geven voor het ei genlijke toevluchtsoord Mahagonny. Brecht was een profeet zonder het bewust te willen zijn. Zijn theater sloeg aan bij een pu bliek, dat in de dertiger jaren werd geconfronteerd met een revolutio nair proces in de samenleving. Daar bij dreunt hij echter niet als een schoolmeester zijn lesje voor u op met het bekende vermanende wijs vingertje. Integendeel, hij gaf niets om mooie woorden, maar hakte keihard en iro nisch op onhoudbare situaties in, met de bedoeling die te veranderen. Brecht wil de realiteit preken, niet de realiteit van de planken, maar de realiteit van de straat. En deze reali teit, een samenleving, die op geld en geweld drijft, is ook nu nog aanwe zig. Vandaar wellicht dat Brecht ook nu nog opvallend aanslaat, ruim veer tig jaar nadat het stuk geschreven werd. Overigens zal in de komende week ook voor de radio nog eens aandacht aan Brecht en Weill worden geschon ken. Ter herdenking van de 70e ge boortedag van Kurt Weill zal de Va- ra-radio een aantal uitzendingen ver zorgen waarin muziek van Weill ten gehore wordt gebracht. Vrijdag 27 februari zal tussen 13.20 uur en 14.00 uur het ballet „Die sieben Totsün- den" worden uitgevoerd dat Brecht in 193 te Parijs schreef. De rol van Anna wordt hierin gezongen door Lotta Lenya. Op 2 maart wordt het concert voor viool en blazers uitge zanden, terwijl op 4 maart een suite uit de „Dreigroschenoper" wordt uitgevoerd. MAHAGONNY tekst Ber- tolt Brecht muziek Kurt Weill toneelgezelschap Globe regie Henk Rigters vertaling Erica van Dijk en Wilbert Bank decor en kos tuums Jan Beutener muzi kale leiding Henk van Dijk met Jenny Arean Mart Gevers Femke Boersma Jerome Reehuis Henk Mo lenberg - Huïb Rooymans Eric Schuttelaar Herman Vinck Dick Scheffer Henk Uterwijk Peter Jon- geneel (piano) Ado Brood boom (trompet) Toon van Vliet (klarinet) Chris Dek ker (slagwerker). AANBE VOLEN. (Van onze raaio- en televisieredactie) HILVERSUM Vanavond zendt de KRO van 20.20 tot 21.10 via Nederland 1 de documentaire „Kooplieden der doods" uit. Hierin wordt aangetoond, dat de som gelds, die de arme naties van de z.g. „derde wereld" in de rijke industrielanden besteden voor de aankoop van wapens, een veelvoud bedraagt van het totaal, dat ze van diezelfde rijke landen ontvangen aan leningen en subsidies ter verhoging van hun levensstandaard. Tussen de beide wereldoorlogen werden de gevaren van de internationale wapenhandel over het algemeen scherp on derkend. Degenen, die zich met dergelijke transacties inlieten, werden „kooplieden des doods" genoemd. Na 1945, toen de wapenhandel vooral een zaak werd van regeringsbureaus en departementen, heeft het verscheidene jaren geduurd, voordat men het probleem opnieuw signaleerde. Op de foto: Henk Neuman in gesprek met drs. Hermande Lange, van het polemologisch instituut te Groningen. PLAAT In de negentiende^ eeuw heeft de orgelbouwer Cavaillé-Coli componis ten geïnspireerd orkestrale orgel werken te gaan schrijven. Hij bouw de n.l. machtige instrumenten, waar bij hij de registers liet klinken als orkestinstrumenten. Cesar Franck haakte erop in door het beroemde „Grande Pièce Symphonique" op pa pier te zetten. Een geweldig werk, dat inderdaad als een soort orkest- symfonie is opgezet. Charles Marie Widor (1845-1937), die Franck op volgde als orgeldocerat aan het Pa- rijse conservatorium, moet van dit soort orgels wel bezeten zijn ge weest. Hij schreef tenminste niet minder, dan tien „orgelsymfonieën". Daartoe zal hij in niet geringe mate zijn geïnspireerd door het orgel in de Parijse St-Sulpice, dat hij ruim zestig jaar bespeelde. Het werd door Cavaillé-Coll „orkestraal" omge bouwd tot de huidige staat met ruim honderd registers. Piet Kiel speelt van hem de sym fonie voor orgel nr. V, de meest be kende uit de serie van tien. Het or gel uit de kathedraal van Amiens produceert machtige klanken. De omvang van het instrument wordt al meteen duidelijk in het martiale al- legro-vivace, een klankengolf die je als het ware overweldigt. Bijzonder fraai is ook het toccata, dat dikwijls ook als zelfstandig werfe wordt uitge voerd. Het orgel is in niet zo beste staat meer en mocht ook niet ge stemd worden. Dat is vooral in het adagio hinderlijk. Maar dit wilde men toch voor lief nemen, omdat dit werk per se op een orgel, dat het meest lijkt op dat van de St.-Sulpi- ce, diende te worden gespeeld. Te recht. Piet Kiel jr. is een vakman, die het bijzondere van dit orgel en de speciale muziek volledig tot zijn recht laat komen. M. VAN BIJNEN Charles Marie Widor: symfonie voor orgel nr. V. Piet Kiel jr. op het orgel van de kathedraal van Amiens (Artone MDE S-3273). NEW YORK, (AP) De Neder landse popgroep de „Tee Set" is met „My Belle Amie" doorgedrongen tot de zesde plaats op de Amerikaanse top tien. Vorige week stond het veertiende. Hiermee staan nu twee Nederlandse groepen op de Amerikaanse Top tien. „Venus" van de Shocking Blue is op de ranglijst gebleven en bezet de tiende plaats. (Van onze radio- en t.v.-redacteur) HILVERSUM Het wereldje van duizenden omroepmensen is weer eens in rep en roer. De ingewijden geloven, dat het ditmaal beslist niet eenvoudig zal zijn om de stroom van protest en kritiek, op het be leid van de commissaris voor perso neels- en sociale zaken bij de NOS, de heer K de Wilde, te sussen. Zijn censurerende maatregel op het personeelsblad „Spreekbuis", waar van wij zaterdag melding maakten, heeft in alle regionen van de om roepwereld kwaad bloed gezet. Ze ker nu bekend is geworden, dat de eindredactie van „Spreekbuis" zal worden ondergebracht op de afde ling personeelszaken van de heer De Wilde, waar de personeelschef, de heer Schrijver, de kopy moet na kijken. Het personeelsblad wordt nu al „Dwang-buis" genoemd en men behoeft over weinig fantasie te be schikken om te kunnen voorspellen, dat commissaris De Wilde koste wat kost wii voorkomen dat in de toe komst nog controversiële standpun ten in dit personeelsorgaan zullen worden opgenomen. De heer De Wilde, die in het voorjaar van 1969 de pers wilde doen geloven, dat de NOS-leiding zien bijzonder zou beijveren voor een toenemende democratisering in het radio en t.v.-bedrijf, heeft zich al spoedig ontpopt als een „regent", die zich meer aan zijn functie gele gen laat liggen, dan aan een goede inspraak van onderaf. Hij was het die het plan lanceerde om de NOS- groepsraad de status van voorlopige ondernemingsraad te geven. Dit, naar hij zei, terwille van meer in spraak en medezeggenschap voor het personeel. Maar de ware bedoe lingen bleken spoedig. De heer De Wilde zou als vertegenwoordiger van het NOS-bestuur en de raad van be heer zelf het voorzitterschap van de ze ondernemingsraad op zich nemen. Hij kon dan de touwtjes in handen houden zelf de agendering regelen en de besprekingen kanaliseren naar eigen goeddunken. De groepsraadle den van de NOS onderkenden on- middelijk deze opzet en stelden voor ook bijeenkomsten te houden zonder de leiding van de heer De Wilde, die zich daarmee niet akkoord kon verklaren Inmiddels hadden de groepsraden van de andere omroe pen hoogst verbaasd gereageerd op deze handelwijze van commissaris De Wilde De vraag in de raad van beheer gesteld, luidde of de heer De Wilde nu bij zaken op programmatisch of financieel economisch terrein de aan gewezen figuur was, om deze punten in de ondernemingsraad te verdedi gen. In feite zou hij daarmee op de stoel van de programmacommissa- risscn en de financieel-economisch commissaris gaan zitten. De heer De Wilde heeft toen be grepen, dat zijn taktiek moest stran den en is als een blad aan de boom veranderd. Zijn „progressieve" koers werd omgebogen in een strak ker beleid tegenover de groepsraad. De personeelscommissaris De Wilde greep een week later in om een protestbrief van de NOS-groepsraad uit het blad „Spreekbuis" te laten verwijderen. De voorzitter van de redactieraad, de heer Ben Brans, programma leider van de KRO-radio, heeft zich schriftelijk tot commissaris De Wil de gewend en geprotesteerd tegen diens eigenmachtig optreden zonder voorkennis van de redactieraad. Ook de NOS-groepsraad wenst zich niet bij deze gang van zaken neer te leggen en overweegt elke mede werking op te schorten tot de raad van beheer c.q. de bedrijfsleiding bij de NOS een nadere toelichting heeft gegeven op haar houding in deze situatie. De leden van de personeelsraad omvattende alle omroepmedewer kers toonden zich gegriefd over het volkomen gebrek aan goede in terne communicatie tussen de om- roepwerkgevers en -nemers. Kortom het gist in Hilversum op alle niveaus en het zal ons niet ver wonderen als het de komende dagen nog tot een explosie komt. NOS NOT 10.45 VERKENNEN EN ONTDEK KEN 11.10 VERKEER 11.35 BIOLOGIE IN DE BRUG KLAS 12.00 SLUITING NOS 18.45 DE FABELTJESKRANT (Kleur) 18.55 JOURNAAL KRO 19.04 GEEN ZEE TE HOOG (Kleur) De derde aflevering van de ze serie, waarvan de Engelse titel luidt: „The queen and I" gaat over een promotie. 19.30 VERSLAG OP DINSDAG 20.00 JOURNAAL NOS 20.20 KOOPLIEDEN DES DOODS Centraal.in dit programma staat de internationale wapen handel vroeger en in deze tijd. Hans Tiemeyer en Wim de Meijer verlenen er hun mede werking aan. 21.10 DE WREKERS (Kleur) Linda Thorson en Patrick Mac- nee kan men nu zien in: „De Wraak van Kafka". 22.00 DAVID FROST-SHOW (Kleur) Gasten zijn vanavond in deze show rond David Frost: de Edwin Hawkin Singers, Ju dith Durham, Mat Monroe en Lance Percival. 22.50 JOURNAAL NOS TELEAC 22.55 RUIMTELIJKE ORDENING (les 1). 23.25 SLUITING NOS 18.45 DE FABALETJESKRANT (Kleur) 18.55 JOURNAAL 19.04 SCALA AVRO 19.30 PEYTON PLACE 20.00 JOURNAAL NOS 20.20 DE OVERLEVENDEN (Kleur) In dit deel van de televisiero man van Harold Robbins weer een nieuwe serie verwik kelingen. 21.10 AVRO'S SPORTPANORAMA (Kleur) Een samenvatting van een voetbalwedstrijd uit de Engelse competitie. 22.00 AVRO'S TELEVIZIER 22.50 JOURNAAL NOS 22.55 SLUITING 14.05-15.50 SCHOOLTELEVISIE 17.55 SCHOOLTELEVISIE 19.05 ZANDMANNETJE 19.20 TIENERKLANKEN 19.50 KEURIG FRANS 19.52 ZOEKLICHT 19.57 MEDEDELINGEN 20.00 NIEUWS 20.20 EUROPA NU 20.35 SCHLEICHER, GENERAAL VAN HET LAATSTE OG BLIK Verfilmd tv-spel over Kurt Schleicher, de laatste rijks selier van de Weimarrepub" 22.00 VERGEET NIET TE LE Auteurs te gast in de studi 22.35 NIEUWS r"> 14.00, 17.45 17.50 18.15 18.55 19.25 19.30 20.00 20.30 21.10 22.50 14.30 EN 15.00 SCHOOL VISIE NIEUWS SCHOOLTELEVISIE VOOR DE KLEUTERS. LA PENSéE ET LES H0JI MES VOOR DE KLEUTERS SéBASTIEN ET LA .MAfiv MORGANE JOURNAAL PISTE CINé CLUB DE MINUIT JOURNAAL 20.00 JOURNAAL EN WEERBE. RICHT 20.15 WAT BEN IK? (Kleur) 21.10 JEDERS 1ST SEIN GLiT SCHMIED ODER REC HAT, WER STaRKER 1ST Een film van Ilona Perl. 22.45 DE KRITISCHE FILM 23.30 JOURNAAL 17.30 JOURNAAL EN WEERBE. RICHT 17.35 DE BRUIDEN VAN MIJN! NEN „Een weekend met Conm' 18.05 DIE DREHS CHEIBE 18.40 DE MUZIKALE BOKSEE, (Kleur) 19.10 STEEDS ALS HIJ PILLEK NAM (kleur) „De brandkastkraak" 19.45 IIEUTE 20.15 SPORTJOURNAAL Informaties en comment en Skitocht in het onge:. Aansluitend: Kort nieuws. 21.00 IHR AUFTRITT, AL M (Kleur) „Het optreden van Noah Bain". 21.50 WAT JAN NU LEER T, LEERT HANS NOOIT (Kleur) Met deze uitzending men naar voren brengen, ke oplossingen er zo al g den zijn voor problemen di de Bondsrepubliek in d sie zijn. 22.20 JOURNAAL EN WEERBE RICHT 22.30 't SPOOR VAN EEN Duitse speelfilm uit 1967. 23.45 SLUITING Dinsdag 24 februari HILVERSUM I 402 M AVRO. Overheidsvoorlichting: 12.30 Uitzending voor de landbouw. AVRO: 12.40 Toppers van toen (gr). 13.00 Nieuws. 1311 Radiojournaal. NOS: 13.30 Spiegel van België: mu ziek en nieuws van onze zuiderburen. 14.00 Stereo: Klein chanson. 14.40 Jazz uit het historisch archief. AVRO: 15.10 Nederlandse componis tenportretten: Rudolf Mengelberg. 16.00 Nieuws. 16.03 Inleiding tot mu ziekbegrip, muzikale lezing. 16.25 Bas-bariton en piano: klassieke lie deren. 16.45 Land der muzen: kunst kroniek. 17 15 Stereo: Jazz-Spectrum Oude en moderne jazz. 17.55 Mede delingen. 18.00 Nieuws. 18.11 Radio journaal 18.25 Wie Waagt die zingt: internationale volksliedjes. 18.50 Pa ris vous parle. 18.55 Voor de kinde ren. 19.00 Trefpunt: discussie-rubriek voor actuele zaken. 19.30 Nieuws. 19 35 Vanavond: vrolijkheid, muziek, actualiteiten en wetenswaardigheden. 22.00 Gonkl: satirisch programma. 22.30 Nieuws. 22.38 Mededelingen. 22.40 Radiojournaal. NOS: 22.55 Zin- Tuig (ll)- kunstkroniek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM H 298 M KRO: 12.00 Stereo: Van twaalf tot twee, gevarieerd programma. (12.22 Wij van het land; 12.26 Mededelin gen t.b.v land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41 Actualiteiten; 13.00- 13.05 Raden maar 14.00 Con- ciliepostbus. 14.05 Schoolradio. 14.30 Pizzicato: muzikaal middagmagazi ne (16 00 Nieuws). 17.00 Overheids voorlichting: Nieuws uit de Neder landse Antillen. Spreker: Henk Den- nert. 17.10 Voor de kleuters. 17.15 Hai! jeugdprogramma. 18.19 Uitzen ding van de Katholieke Volkspartij. 18.30 N>fuws. 18.41 Actualiteiten. 19 00 Licht ensemble met solisten. 19.40 Conciliepostbus (herhaling). 19.45 Wie is in Godsnaam Jezus Christus?, lezing. 20.00 Moderne mu ziek (gr.). 20.45 Uitgeschakeld? een reeks beschouwingen over ouder worden en ouderdom. 21.00 Klassie ke kamermuziek (opn) 21.30 Babel: kunstkroniek. 22.25 Overweging. 22.30 Nieuws. 22.38 Parlementair overzicht. 22 45 De zingende kerk, muzikale le zing. 23.00 Context: magazine waar in op de dingen wordt doorgepraat. 23.30 Stereo: lichte grammofoonmu- ziek 23.55-24.00 Nieuws. 16.09 Pianomuziek. 16.15 Pr ma voor oudere luisteraars. Nieuws, weerbericht en med gen. 17.15 Jazzmuziek. 18.00 Ni 18.03 Popmuziek. 18.28 Paarde- uitslagen 18.30 Franse les. Grammofoonmuziek. 18.35 Ver tips. 18.40 Lichte muziek. Sportkroniek. 18.52 Taalwenken. Lichte muziek. 19.00 Nieuws, bericht e,i actualiteiten. 19.40 muziek. 19.45 Praatje. 19.55 G mofoonmuziek. 20 00 Gramme platenprogramma. 22.00 Nieuwi richten en De Zeven Kunsten, Gevarieerde muziek. (23.00 Nie 23 40 N raws, 23.45-23.55 Ligging de zeeschepen. Woensdag 25 februari HILVERSUM I 403 M VARA. 7.00 Nieuws. 7.11 Ochl gymnastiek. 7.20 Socialistisch lied. 7 23 Stereo: Lichte graffi foonmuziek. (7.30-7.35 Van de pagina) VPRO: 7.54 Deze VARA: 8 00 Nieuws. 8.11 Actui ten 8 20 Stereo: Li hte grace foonmuziek. (8.30-8.35 Van allen!' ten thuis praatje voor de huisvroi 9.00 Stereo: Klassieke symfotó orkestmuziek (gr.) 9.3f WaterS den 9.40 Schoolradio. 10.00 SB Lichte grammofoonmuziek. 1' Voor de kleuters. 11.00 Nieuws, 1] Voor de vrouw. 11.40 Stereo: sieke grammofoonmuziek. HILVERSUM n 298 M NCRV- 7.00 Nieuws. 7.11 Het vende woord. 7.16 Stereo: Op eerste gehoor: klassieke muziek (8 (7 25 Horen en zien; 7.30 Nieu» 7.32-7.50 Actualiteiten.) TROS: Nieuws. 8.11 Luister uit thuis: verzoekplatenprogramma de militairen (8.30-8.32 Nie"1; 9 00-9 10 Gymnastiek voor de m vrouw 9 30 Voor de kleuters. !j Van 1685 tot vandaag, muzikale zing 1015 Voor de vrouw Nieuws. 11.03 Piekuur: wedsteï programma. 11.45 Actualiteiten. I" Mededelingen. HILVERSUM III 240 M EN FM NCRV 9.00 Nieuws. 9.02 zing, zing! lichte vokale m®'0 10.00 Nieuws. 10.03 Mengelen^ nieuwe langspeelplaten, voorzien dj kritisch commentaar. NOS: H" Nieuws. 11.03 Muziek - lezen HILVERSUM UI 240 M EN FM VARA (12.00 Nieuws) 13.00 Nws. 13.03 Expres: platenprogramma. 14.00 Nieuws. 14.03 De Eddy Becker Show. 15 00 Nieuws. 15.03 Drie-draai. 16.00 Nieuws. 16.03 Mix: gevarieerd platenprogramma. (17.00 Nieuws) 18.00 Einde. BRUSSEL NEDERLANDS 324 M 12.00 Nieuws. 12.03 Gevarieerde muziek (12.40 Weerbericht en SOS- berlchten voor de schippers.) 12.55 Buitenlands persoverzicht. 13.00 Nws. weerbericht, mededelingen, dagklap per en SOS-berichten voor de schip pers 13 20 Tafelmuziek, 14.00 Nieuws 14.03 Schoolradio. (15.00-15.03 Nws.). 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. (ADVERTENTIE) zonnebloem- margarine TIJDELIJK (Van onze kunstredactie) TILBURG In de Tilburgse stadsschouwburg ging vorige week het zangspel „Mahagonny van Bertolt Brecht in première voor Nederland. Mahagonny is een stad die gesticht wordt als uitwijkplaats voor de mensen van de grote steden. Brecht situ eerde deze stad in de twintiger jaren in Amerika, dat toen voor al bekend was door zijn goudzoekers, zijn gangsters en zijn Wild-West-films. Niet het bestaande Amerika dus, maar het droomland met zijn ongekende mogelijkheden.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 14