KOOPLIEDEN DES DOODS
Globe brengt gepolijste Brecht
NOS 'SPREEKBUIS' WERD 'DWANG BUIS'
Memm
STEM
kijk naar
luister naar
ONTMOETING
KURT WEILL
Orkestorgel
Tee Set in de
Amerikaanse top-10
NEDERLAND I
NEDERLAND II:
BELGIë NederI.).-
CFrans)
DUITSLAND I:
AND II:
jr Goud SV
Ten eerste, vergeet niet, komt het vreten
Ten tweede komt de liefdesdaad
Ten derde het boksen niet vergeten
Ten vierde zuipen zolang dat gaat.
En neem als norm voor je bestaan
Dat alles hier is toegestaan.
DE STEM VAN DINSDAG 24 FEBRUARI 1970
Deze stad Mahagonny wordt ge
sticht door een aantal gangsters, die
moeten vluchten voor de politie. Zij
hopen hiermee het goud uit de zakken
van de kleine man te kloppen. In Ma
hagonny is alles toegestaan, eten,
drinken, vrijen of boksen; alles zo
lang men maar geld heeft.
In de vorm van een soort stripver
haal vertelt Brecht niet alleen het
verhaal van de twintiger jaren, de
fcyd van de goudzoekers en specu
lanten die hoopten op betere tijden
en van de uitzuigers van de kleine
man. Hij geeft het beeld van een sa
menleving, waar geld het allerbe
langrijkste is en waar het doel de
(minder fraaie) middelen heiligt.
Het oorspronkelijke songspiel Ma
hagonny dateert reeds uit 1927. Ber-
tolt Brecht schreeft het in samenwer
king met Kurt Weill, die hij in het
begin der twintiger jaren in Berlijn
had ontmoet. Tot 1926 schreef Brecht
zelf nog de muziek voor zijn stukken.
Het waren merendeels ballades voor
zangstem met gitaarbegeleiding. In
1926 verscheen zijn dichtbundel „Die
Hauspostille". Naast opnieuw
een aantal ballades bevatte deze bun
del ook een paar Mahagonny-gezan-
gen. Het waren bittere liederen over
het leven in een grote stad. Deze ge
zangen werden door Kurt Weill op
muziek gezet. Het songspiel ging in
1927 op een festival van moderne
muziek in première te Baden-Baden.
De uitvoering veroorzaakte felle
reacties. Weill gebruikte bewust val
se akkoorden, atonale muziek en
tegenritmen.
Het geheel speelde zich af
in een boksring, symbool van de
(klassen)strijd tegen het kapitalis
me. Het grootste gedeelte van het
publiek was geschokt, een zeer klein
deel herkende er een tijdsbeeld in.
Na de gemengde ontvangst van dit
„Kleine Mahagonny" werkte Brecht
en Weill aan de Dreigroschenoper,
die in 1928 een zeer groot succes
werd. Daarna besloten ze van het
songspiel uit 1927 een avondvullen
de opera te maken: „Aufstieg und
Fall der Stadt Mahagonny". De eer
ste opvoering vond plaats te Leipzig
in 1930, maar reeds tijdens de voor
stelling brak een enorm tumult uit,
veroorzaakt door aanhangers van het
Nazisme. Na de tweede voorstelling
werden alle verdere opvoeringen ver
boden. Brecht en Weill stonden bo
venaan de liist van ..ontaarde kunste
naars" zodat zü uit Duitsland moes
ten vluchten. Pas enige jaren gele
den vror-d Mahagonnv. het songsniel
uit 1927. voor het eerst weer onge
roerd. Dit gebeurde door het Berliner
Bnsemble in Oost-Berlün. dat sind
vpn "RvopVif in 10^ rfp
leid door zijn weduwe Helene Weigel.
De teksten tussen de songs waren he
laas verloren gegaan, zodat men het
songspiel heeft moeten reconstru
eren op basis van teksten uit de grote
opera.
Het is deze korte versie die door
toneelgroep Globe (officieel Stichting
Het Zuidelijk Toneel) onder regie van
Henk Rigters op het programma is
gezet. Dit Mahagonny levert alles
wat de toneelliefhebbers zich maar
kan wensen: snelheid, satire en een
(misschien iets te) strakke vertol
king. Brecht is provocerend, soms
vulgair maar altijd sterk geënga
geerd. Mahagonny is een fel cabaret
in rauwe stijl gebracht. Jammer al
leen, dat niet alle toneelstemmen
inderdaad voor vocaal gebruik ge
schikt bleken. Een Jenny Arean steekt
met kop en schouders boven de rest
uit, maar ook zij is niet in staat ons
b.v. de Alabama-song van Lotta Le-
nya te doen vergeten. Wat dat betreft
was de uitvoering door Globe wel
licht iets té gepolijst.
Omdat het songspiel zelf maar een
uur duurt heeft Globe voor de pauze
een compilatie gemaakt van liedjes,
korte scènes en gedichten, alle han
delend over het leven in De Grote
Stad, die Brecht en Weill rond 1930
schreven. Deze korte stukjes moes
ten een opmaat geven voor het ei
genlijke toevluchtsoord Mahagonny.
Brecht was een profeet zonder het
bewust te willen zijn.
Zijn theater sloeg aan bij een pu
bliek, dat in de dertiger jaren werd
geconfronteerd met een revolutio
nair proces in de samenleving. Daar
bij dreunt hij echter niet als een
schoolmeester zijn lesje voor u op
met het bekende vermanende wijs
vingertje.
Integendeel, hij gaf niets om mooie
woorden, maar hakte keihard en iro
nisch op onhoudbare situaties in, met
de bedoeling die te veranderen.
Brecht wil de realiteit preken, niet
de realiteit van de planken, maar de
realiteit van de straat. En deze reali
teit, een samenleving, die op geld en
geweld drijft, is ook nu nog aanwe
zig. Vandaar wellicht dat Brecht ook
nu nog opvallend aanslaat, ruim veer
tig jaar nadat het stuk geschreven
werd.
Overigens zal in de komende week
ook voor de radio nog eens aandacht
aan Brecht en Weill worden geschon
ken. Ter herdenking van de 70e ge
boortedag van Kurt Weill zal de Va-
ra-radio een aantal uitzendingen ver
zorgen waarin muziek van Weill ten
gehore wordt gebracht. Vrijdag 27
februari zal tussen 13.20 uur en 14.00
uur het ballet „Die sieben Totsün-
den" worden uitgevoerd dat Brecht
in 193 te Parijs schreef. De rol van
Anna wordt hierin gezongen door
Lotta Lenya. Op 2 maart wordt het
concert voor viool en blazers uitge
zanden, terwijl op 4 maart een suite
uit de „Dreigroschenoper" wordt
uitgevoerd.
MAHAGONNY tekst Ber-
tolt Brecht muziek Kurt
Weill toneelgezelschap
Globe regie Henk Rigters
vertaling Erica van Dijk en
Wilbert Bank decor en kos
tuums Jan Beutener muzi
kale leiding Henk van Dijk
met Jenny Arean Mart
Gevers Femke Boersma
Jerome Reehuis Henk Mo
lenberg - Huïb Rooymans
Eric Schuttelaar Herman
Vinck Dick Scheffer
Henk Uterwijk Peter Jon-
geneel (piano) Ado Brood
boom (trompet) Toon van
Vliet (klarinet) Chris Dek
ker (slagwerker). AANBE
VOLEN.
(Van onze raaio- en televisieredactie)
HILVERSUM Vanavond zendt de KRO van 20.20 tot 21.10 via Nederland 1 de documentaire „Kooplieden
der doods" uit. Hierin wordt aangetoond, dat de som gelds, die de arme naties van de z.g. „derde wereld" in
de rijke industrielanden besteden voor de aankoop van wapens, een veelvoud bedraagt van het totaal, dat
ze van diezelfde rijke landen ontvangen aan leningen en subsidies ter verhoging van hun levensstandaard. Tussen
de beide wereldoorlogen werden de gevaren van de internationale wapenhandel over het algemeen scherp on
derkend. Degenen, die zich met dergelijke transacties inlieten, werden „kooplieden des doods" genoemd. Na 1945,
toen de wapenhandel vooral een zaak werd van regeringsbureaus en departementen, heeft het verscheidene jaren
geduurd, voordat men het probleem opnieuw signaleerde.
Op de foto: Henk Neuman in gesprek met drs. Hermande Lange, van het polemologisch instituut te Groningen.
PLAAT
In de negentiende^ eeuw heeft de
orgelbouwer Cavaillé-Coli componis
ten geïnspireerd orkestrale orgel
werken te gaan schrijven. Hij bouw
de n.l. machtige instrumenten, waar
bij hij de registers liet klinken als
orkestinstrumenten. Cesar Franck
haakte erop in door het beroemde
„Grande Pièce Symphonique" op pa
pier te zetten. Een geweldig werk,
dat inderdaad als een soort orkest-
symfonie is opgezet. Charles Marie
Widor (1845-1937), die Franck op
volgde als orgeldocerat aan het Pa-
rijse conservatorium, moet van dit
soort orgels wel bezeten zijn ge
weest. Hij schreef tenminste niet
minder, dan tien „orgelsymfonieën".
Daartoe zal hij in niet geringe mate
zijn geïnspireerd door het orgel in
de Parijse St-Sulpice, dat hij ruim
zestig jaar bespeelde. Het werd door
Cavaillé-Coll „orkestraal" omge
bouwd tot de huidige staat met
ruim honderd registers.
Piet Kiel speelt van hem de sym
fonie voor orgel nr. V, de meest be
kende uit de serie van tien. Het or
gel uit de kathedraal van Amiens
produceert machtige klanken. De
omvang van het instrument wordt al
meteen duidelijk in het martiale al-
legro-vivace, een klankengolf die je
als het ware overweldigt. Bijzonder
fraai is ook het toccata, dat dikwijls
ook als zelfstandig werfe wordt uitge
voerd. Het orgel is in niet zo beste
staat meer en mocht ook niet ge
stemd worden. Dat is vooral in het
adagio hinderlijk. Maar dit wilde
men toch voor lief nemen, omdat
dit werk per se op een orgel, dat het
meest lijkt op dat van de St.-Sulpi-
ce, diende te worden gespeeld. Te
recht. Piet Kiel jr. is een vakman,
die het bijzondere van dit orgel en
de speciale muziek volledig tot zijn
recht laat komen.
M. VAN BIJNEN
Charles Marie Widor: symfonie
voor orgel nr. V. Piet Kiel jr. op het
orgel van de kathedraal van Amiens
(Artone MDE S-3273).
NEW YORK, (AP) De Neder
landse popgroep de „Tee Set" is met
„My Belle Amie" doorgedrongen tot
de zesde plaats op de Amerikaanse
top tien.
Vorige week stond het veertiende.
Hiermee staan nu twee Nederlandse
groepen op de Amerikaanse Top
tien. „Venus" van de Shocking Blue
is op de ranglijst gebleven en bezet
de tiende plaats.
(Van onze radio- en t.v.-redacteur)
HILVERSUM Het wereldje van
duizenden omroepmensen is weer
eens in rep en roer. De ingewijden
geloven, dat het ditmaal beslist niet
eenvoudig zal zijn om de stroom
van protest en kritiek, op het be
leid van de commissaris voor perso
neels- en sociale zaken bij de NOS,
de heer K de Wilde, te sussen.
Zijn censurerende maatregel op het
personeelsblad „Spreekbuis", waar
van wij zaterdag melding maakten,
heeft in alle regionen van de om
roepwereld kwaad bloed gezet. Ze
ker nu bekend is geworden, dat de
eindredactie van „Spreekbuis" zal
worden ondergebracht op de afde
ling personeelszaken van de heer
De Wilde, waar de personeelschef,
de heer Schrijver, de kopy moet na
kijken. Het personeelsblad wordt nu
al „Dwang-buis" genoemd en men
behoeft over weinig fantasie te be
schikken om te kunnen voorspellen,
dat commissaris De Wilde koste wat
kost wii voorkomen dat in de toe
komst nog controversiële standpun
ten in dit personeelsorgaan zullen
worden opgenomen.
De heer De Wilde, die in het
voorjaar van 1969 de pers wilde
doen geloven, dat de NOS-leiding
zien bijzonder zou beijveren voor
een toenemende democratisering in
het radio en t.v.-bedrijf, heeft zich
al spoedig ontpopt als een „regent",
die zich meer aan zijn functie gele
gen laat liggen, dan aan een goede
inspraak van onderaf. Hij was het
die het plan lanceerde om de NOS-
groepsraad de status van voorlopige
ondernemingsraad te geven. Dit,
naar hij zei, terwille van meer in
spraak en medezeggenschap voor
het personeel. Maar de ware bedoe
lingen bleken spoedig. De heer De
Wilde zou als vertegenwoordiger van
het NOS-bestuur en de raad van be
heer zelf het voorzitterschap van de
ze ondernemingsraad op zich nemen.
Hij kon dan de touwtjes in handen
houden zelf de agendering regelen
en de besprekingen kanaliseren naar
eigen goeddunken. De groepsraadle
den van de NOS onderkenden on-
middelijk deze opzet en stelden voor
ook bijeenkomsten te houden zonder
de leiding van de heer De Wilde,
die zich daarmee niet akkoord kon
verklaren Inmiddels hadden de
groepsraden van de andere omroe
pen hoogst verbaasd gereageerd op
deze handelwijze van commissaris
De Wilde
De vraag in de raad van beheer
gesteld, luidde of de heer De Wilde
nu bij zaken op programmatisch of
financieel economisch terrein de aan
gewezen figuur was, om deze punten
in de ondernemingsraad te verdedi
gen. In feite zou hij daarmee op de
stoel van de programmacommissa-
risscn en de financieel-economisch
commissaris gaan zitten.
De heer De Wilde heeft toen be
grepen, dat zijn taktiek moest stran
den en is als een blad aan de boom
veranderd. Zijn „progressieve"
koers werd omgebogen in een strak
ker beleid tegenover de groepsraad.
De personeelscommissaris De Wilde
greep een week later in om een
protestbrief van de NOS-groepsraad
uit het blad „Spreekbuis" te laten
verwijderen.
De voorzitter van de redactieraad,
de heer Ben Brans, programma
leider van de KRO-radio, heeft zich
schriftelijk tot commissaris De Wil
de gewend en geprotesteerd tegen
diens eigenmachtig optreden zonder
voorkennis van de redactieraad.
Ook de NOS-groepsraad wenst zich
niet bij deze gang van zaken neer
te leggen en overweegt elke mede
werking op te schorten tot de raad
van beheer c.q. de bedrijfsleiding
bij de NOS een nadere toelichting
heeft gegeven op haar houding in
deze situatie.
De leden van de personeelsraad
omvattende alle omroepmedewer
kers toonden zich gegriefd over
het volkomen gebrek aan goede in
terne communicatie tussen de om-
roepwerkgevers en -nemers.
Kortom het gist in Hilversum op
alle niveaus en het zal ons niet ver
wonderen als het de komende dagen
nog tot een explosie komt.
NOS NOT
10.45 VERKENNEN EN ONTDEK
KEN
11.10 VERKEER
11.35 BIOLOGIE IN DE BRUG
KLAS
12.00 SLUITING
NOS
18.45 DE FABELTJESKRANT
(Kleur)
18.55 JOURNAAL
KRO
19.04 GEEN ZEE TE HOOG (Kleur)
De derde aflevering van de
ze serie, waarvan de Engelse
titel luidt: „The queen and I"
gaat over een promotie.
19.30 VERSLAG OP DINSDAG
20.00 JOURNAAL NOS
20.20 KOOPLIEDEN DES DOODS
Centraal.in dit programma
staat de internationale wapen
handel vroeger en in deze tijd.
Hans Tiemeyer en Wim de
Meijer verlenen er hun mede
werking aan.
21.10 DE WREKERS (Kleur)
Linda Thorson en Patrick Mac-
nee kan men nu zien in: „De
Wraak van Kafka".
22.00 DAVID FROST-SHOW (Kleur)
Gasten zijn vanavond in deze
show rond David Frost: de
Edwin Hawkin Singers, Ju
dith Durham, Mat Monroe en
Lance Percival.
22.50 JOURNAAL NOS
TELEAC
22.55 RUIMTELIJKE ORDENING
(les 1).
23.25 SLUITING
NOS
18.45 DE FABALETJESKRANT
(Kleur)
18.55 JOURNAAL
19.04 SCALA
AVRO
19.30 PEYTON PLACE
20.00 JOURNAAL NOS
20.20 DE OVERLEVENDEN (Kleur)
In dit deel van de televisiero
man van Harold Robbins
weer een nieuwe serie verwik
kelingen.
21.10 AVRO'S SPORTPANORAMA
(Kleur) Een samenvatting van
een voetbalwedstrijd uit de
Engelse competitie.
22.00 AVRO'S TELEVIZIER
22.50 JOURNAAL NOS
22.55 SLUITING
14.05-15.50 SCHOOLTELEVISIE
17.55 SCHOOLTELEVISIE
19.05 ZANDMANNETJE
19.20 TIENERKLANKEN
19.50 KEURIG FRANS
19.52 ZOEKLICHT
19.57 MEDEDELINGEN
20.00 NIEUWS
20.20 EUROPA NU
20.35 SCHLEICHER, GENERAAL
VAN HET LAATSTE OG
BLIK
Verfilmd tv-spel over Kurt
Schleicher, de laatste rijks
selier van de Weimarrepub"
22.00 VERGEET NIET TE LE
Auteurs te gast in de studi
22.35 NIEUWS
r">
14.00,
17.45
17.50
18.15
18.55
19.25
19.30
20.00
20.30
21.10
22.50
14.30 EN 15.00 SCHOOL
VISIE
NIEUWS
SCHOOLTELEVISIE
VOOR DE KLEUTERS.
LA PENSéE ET LES H0JI
MES
VOOR DE KLEUTERS
SéBASTIEN ET LA .MAfiv
MORGANE
JOURNAAL
PISTE
CINé CLUB DE MINUIT
JOURNAAL
20.00 JOURNAAL EN WEERBE.
RICHT
20.15 WAT BEN IK? (Kleur)
21.10 JEDERS 1ST SEIN GLiT
SCHMIED ODER REC
HAT, WER STaRKER 1ST
Een film van Ilona Perl.
22.45 DE KRITISCHE FILM
23.30 JOURNAAL
17.30 JOURNAAL EN WEERBE.
RICHT
17.35 DE BRUIDEN VAN MIJN!
NEN
„Een weekend met Conm'
18.05 DIE DREHS CHEIBE
18.40 DE MUZIKALE BOKSEE,
(Kleur)
19.10 STEEDS ALS HIJ PILLEK
NAM (kleur)
„De brandkastkraak"
19.45 IIEUTE
20.15 SPORTJOURNAAL
Informaties en comment
en Skitocht in het onge:.
Aansluitend: Kort nieuws.
21.00 IHR AUFTRITT, AL M
(Kleur) „Het optreden van
Noah Bain".
21.50 WAT JAN NU LEER T,
LEERT HANS NOOIT
(Kleur) Met deze uitzending
men naar voren brengen,
ke oplossingen er zo al g
den zijn voor problemen di
de Bondsrepubliek in d
sie zijn.
22.20 JOURNAAL EN WEERBE
RICHT
22.30 't SPOOR VAN EEN
Duitse speelfilm uit 1967.
23.45 SLUITING
Dinsdag 24 februari
HILVERSUM I 402 M
AVRO. Overheidsvoorlichting:
12.30 Uitzending voor de landbouw.
AVRO: 12.40 Toppers van toen (gr).
13.00 Nieuws. 1311 Radiojournaal.
NOS: 13.30 Spiegel van België: mu
ziek en nieuws van onze zuiderburen.
14.00 Stereo: Klein chanson. 14.40
Jazz uit het historisch archief.
AVRO: 15.10 Nederlandse componis
tenportretten: Rudolf Mengelberg.
16.00 Nieuws. 16.03 Inleiding tot mu
ziekbegrip, muzikale lezing. 16.25
Bas-bariton en piano: klassieke lie
deren. 16.45 Land der muzen: kunst
kroniek. 17 15 Stereo: Jazz-Spectrum
Oude en moderne jazz. 17.55 Mede
delingen. 18.00 Nieuws. 18.11 Radio
journaal 18.25 Wie Waagt die zingt:
internationale volksliedjes. 18.50 Pa
ris vous parle. 18.55 Voor de kinde
ren. 19.00 Trefpunt: discussie-rubriek
voor actuele zaken. 19.30 Nieuws.
19 35 Vanavond: vrolijkheid, muziek,
actualiteiten en wetenswaardigheden.
22.00 Gonkl: satirisch programma.
22.30 Nieuws. 22.38 Mededelingen.
22.40 Radiojournaal. NOS: 22.55 Zin-
Tuig (ll)- kunstkroniek. 23.55-24.00
Nieuws.
HILVERSUM H 298 M
KRO: 12.00 Stereo: Van twaalf tot
twee, gevarieerd programma. (12.22
Wij van het land; 12.26 Mededelin
gen t.b.v land- en tuinbouw; 12.30
Nieuws; 12.41 Actualiteiten; 13.00-
13.05 Raden maar 14.00 Con-
ciliepostbus. 14.05 Schoolradio. 14.30
Pizzicato: muzikaal middagmagazi
ne (16 00 Nieuws). 17.00 Overheids
voorlichting: Nieuws uit de Neder
landse Antillen. Spreker: Henk Den-
nert. 17.10 Voor de kleuters. 17.15
Hai! jeugdprogramma. 18.19 Uitzen
ding van de Katholieke Volkspartij.
18.30 N>fuws. 18.41 Actualiteiten.
19 00 Licht ensemble met solisten.
19.40 Conciliepostbus (herhaling).
19.45 Wie is in Godsnaam Jezus
Christus?, lezing. 20.00 Moderne mu
ziek (gr.). 20.45 Uitgeschakeld?
een reeks beschouwingen over ouder
worden en ouderdom. 21.00 Klassie
ke kamermuziek (opn) 21.30 Babel:
kunstkroniek. 22.25 Overweging. 22.30
Nieuws. 22.38 Parlementair overzicht.
22 45 De zingende kerk, muzikale le
zing. 23.00 Context: magazine waar
in op de dingen wordt doorgepraat.
23.30 Stereo: lichte grammofoonmu-
ziek 23.55-24.00 Nieuws.
16.09 Pianomuziek. 16.15 Pr
ma voor oudere luisteraars.
Nieuws, weerbericht en med
gen. 17.15 Jazzmuziek. 18.00 Ni
18.03 Popmuziek. 18.28 Paarde-
uitslagen 18.30 Franse les.
Grammofoonmuziek. 18.35 Ver
tips. 18.40 Lichte muziek.
Sportkroniek. 18.52 Taalwenken.
Lichte muziek. 19.00 Nieuws,
bericht e,i actualiteiten. 19.40
muziek. 19.45 Praatje. 19.55 G
mofoonmuziek. 20 00 Gramme
platenprogramma. 22.00 Nieuwi
richten en De Zeven Kunsten,
Gevarieerde muziek. (23.00 Nie
23 40 N raws, 23.45-23.55 Ligging
de zeeschepen.
Woensdag 25 februari
HILVERSUM I 403 M
VARA. 7.00 Nieuws. 7.11 Ochl
gymnastiek. 7.20 Socialistisch
lied. 7 23 Stereo: Lichte graffi
foonmuziek. (7.30-7.35 Van de
pagina) VPRO: 7.54 Deze
VARA: 8 00 Nieuws. 8.11 Actui
ten 8 20 Stereo: Li hte grace
foonmuziek. (8.30-8.35 Van allen!'
ten thuis praatje voor de huisvroi
9.00 Stereo: Klassieke symfotó
orkestmuziek (gr.) 9.3f WaterS
den 9.40 Schoolradio. 10.00 SB
Lichte grammofoonmuziek. 1'
Voor de kleuters. 11.00 Nieuws, 1]
Voor de vrouw. 11.40 Stereo:
sieke grammofoonmuziek.
HILVERSUM n 298 M
NCRV- 7.00 Nieuws. 7.11 Het
vende woord. 7.16 Stereo: Op
eerste gehoor: klassieke muziek (8
(7 25 Horen en zien; 7.30 Nieu»
7.32-7.50 Actualiteiten.) TROS:
Nieuws. 8.11 Luister uit
thuis: verzoekplatenprogramma
de militairen (8.30-8.32 Nie"1;
9 00-9 10 Gymnastiek voor de m
vrouw 9 30 Voor de kleuters. !j
Van 1685 tot vandaag, muzikale
zing 1015 Voor de vrouw
Nieuws. 11.03 Piekuur: wedsteï
programma. 11.45 Actualiteiten. I"
Mededelingen.
HILVERSUM III 240 M EN FM
NCRV 9.00 Nieuws. 9.02
zing, zing! lichte vokale m®'0
10.00 Nieuws. 10.03 Mengelen^
nieuwe langspeelplaten, voorzien dj
kritisch commentaar. NOS: H"
Nieuws. 11.03 Muziek - lezen
HILVERSUM UI 240 M EN FM
VARA (12.00 Nieuws) 13.00 Nws.
13.03 Expres: platenprogramma.
14.00 Nieuws. 14.03 De Eddy Becker
Show. 15 00 Nieuws. 15.03 Drie-draai.
16.00 Nieuws. 16.03 Mix: gevarieerd
platenprogramma. (17.00 Nieuws)
18.00 Einde.
BRUSSEL NEDERLANDS 324 M
12.00 Nieuws. 12.03 Gevarieerde
muziek (12.40 Weerbericht en SOS-
berlchten voor de schippers.) 12.55
Buitenlands persoverzicht. 13.00 Nws.
weerbericht, mededelingen, dagklap
per en SOS-berichten voor de schip
pers 13 20 Tafelmuziek, 14.00 Nieuws
14.03 Schoolradio. (15.00-15.03 Nws.).
16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten.
(ADVERTENTIE)
zonnebloem-
margarine
TIJDELIJK
(Van onze kunstredactie)
TILBURG In de Tilburgse stadsschouwburg ging vorige
week het zangspel „Mahagonny van Bertolt Brecht in première
voor Nederland. Mahagonny is een stad die gesticht wordt als
uitwijkplaats voor de mensen van de grote steden. Brecht situ
eerde deze stad in de twintiger jaren in Amerika, dat toen voor
al bekend was door zijn goudzoekers, zijn gangsters en zijn
Wild-West-films. Niet het bestaande Amerika dus, maar het
droomland met zijn ongekende mogelijkheden.