Ik vertrouw
„Tomaat" niet
helemaal meer
III
Dj
Wes
lavona
kijk
STEM
luister naar
iergen
lEVOOB
VAN D]
Kuurseri
ELLEN VOGEL: Toneelspelen is het lekkerste vak op aarde
DELEN V,
I Spoed ver gad
lover Gener
Volgens de rebellen
zijn alle acteurs
reactionaire debielen
die De Telegraaf lezen
Brekepoten
Laffe smaak
Voltreffer
Avontuur
Scherpe bocht
Ten huize van
NEDERLAND I.-
1
BOEK
NEDERLAND II:
BELGIë (NederlJ:
BELGIë (Frans)
DUITSLAND I:
DUITSLAND II
KVP
haarproblemen
DE STEM VAN MAANDAG 23 FEBRUARI 1970
(Van een onzer verslaggevers)
AMSTERDAM - Toen ze twaalf was, las ze de boe
ken van Louis Couperus al ademloos uit. „Jazeker, ook
de boeken der kleine zielen. Als kind begreep je na
tuurlijk een hoop niet, maar de sfeer boeide me enorm.
Ik herkende ook de situaties, omdat het wereldje waarin
ik opgroeide, op bepaalde puten sterk aan Couperus
deed denken. Wat zegt u? Typisch Haags, ja dat moet
het wel ongeveer geweest zijn. Ons huis bijvoorbeeld.
We woonden in een warm soort huis op de hoek van
de Frankenslag en de Statenlaan. Daar werden ook de
soirees gegeven voor de vrienden en het corps diplo
matique. Je herinnert je niet veel, maar die soirees zijn
me bijgebleven.
En dan de familie. M'n grootvader was commandant van de
grenadiers en jagers en ook mijn vader is een tijd in het leger ge
weest. Een kwestie van traditie. Hij heeft het tot kapitein gebracht
en is daarna voordrachtskunstenaar geworden. In feite heeft hij
altijd met beide benen in twee werelden gestaan. Mijn moeder kwam
uit Indië en dat is dus ook helemaal in de sfeer van Couperus. Je
kunt je nu nauwelijks meer de luxe staat voorstellen, waarin de
mensen in Indië leefden. Het knappe van Couperus is, dat hij de
sfeer in dat soort milieus tot de kern heeft benaderd.
Lees zijn boeken maar na. Het zijn
altijd de stille krachten, die bij hem
het werk doen. Couperus was een vi
sionaire schrijver, bij wie het zowel
om het verhaal als om de achter
gronden ging. Hij laat zijn figuren
niet zo maar k-aipoit gaan, maar hij
geeft ook de redenen waarom het
moest gebeuren. Het noodlot van al
die mensen in Indië was, dat ze geen
wortels met de Hollandse realiteit
hadden en bij terugkeer onafwend
baar stuk moesten lopen.
Alleen een vrouw als Constance
krijgt van hem de kans om overeind
te blijven. En dat ook alleen maar in
ruil voor bittere teleurstellingen. Het
is the survival of the fittest. Con
stance moet daarvoor een hoop prijs
geven, maar als enige heeft ze de
adem om vol te houden. Haar grote
verdienste is, dat ze uiteindelijk te
vreden is met wat uitgesteld geluk.
Zelfs de minnaar, die onbereikbaar
was, komt op het laatst terug.
Het griezelige was, dat iedereen
riep, dat Constance een gedroomde
rol was voor Ellen Vogel. Natuurlijk,
het is een geweldige figuur, maar de
pijn is alleen, dat ik Constance niet
ben en zo'n rol alleen uit eigen mid
delen kan opbouwen. Ga daar maar
eens aan staan, Ga maar eens be
wijzen dat je kunt, wat iedereen van
zelfsprekend vindt. De vrouw heeft
namelijk zo waanzinnig veel facetten.
Je kunt hooguit een poging tot in
terpretatie ondernemen.
Tijdens een verkennend telefoon
gesprek heeft Ellen Vogel reeds ge
waarschuwd, dat een pelgrimage
naar haar Amsterdamse flat weinig
zin heeft, als we geen inzicht hebben
in de diepere roerselen van het va
derlands toneel. Een alleraardigst
binnenkomertje, dat waarschijnlijk
door Constance geregisseerd is. Ze
heeft te lang met brekepoten ver
keerd om zich zonder slag of stoot
een loodgrijze wintermiddag door de
neus te laten boren. Welwillend heeft
ze er ook nog bijverteld, dat er reeds
enige verslaggevers haar hardstenen
trap zijn opgestruikeld en in haar
voorkamer voornamelijk in radeloos
gepeins d'oor het venster hebben ge
staard. Ze wil beslist niet onvriende
lijk zijn, maar met wederzijds goed
vinden kunnen dergelijke pijnlijke
visites toch voorkomen worden. Wat
zegt u meneer Couperus?
Couperus kan tevreden zijn: de
thee staat op het blad, de repen met
overvloedige noten zijn bijtijds tot
handzame brokken gebroken. Alles
is gereed voor een ingedikte soiree
met een actrice en een aangespoelde
journalist. Wil meneer suiker en
melk in zijn thee? Juist, meneer
wil niets in zijn thee. Of is meneer
misschien gewend om zijn thee te
drinken met citroen? Ook daar is
rekening mee gehouden. Constance
is waarachtig niet voor een gat te
vangen.
Nu we het toch over vruchten
hebben: ze heeft toevallig die televi
siediscussie over de actie „Tomaat"
gezien en wat haar daarbij opviel
was de onafwendbare overwinning
der rebellen, die naar haar smaak
tevoren zorgvuldig in scène was ge
zet.
Het moet haar even van het hart,
dat ze er een laffe smaak van over
heeft gehouden. „Op die manier kun
je niiks meer geloven. Als zelfs de
eindconclusie al geregisseerd wordt,
is er geen sprake meer van demo
oratie. Ik ben opeens ooftzettemd ach
terdochtig geworden."
Ze is er wel heilig van overtuigd,
dat er op korte termijn wat moet ge
beuren met het Nederlands toneel.
Zelf is ze tijdens de chaotische hea
ring in de Amsterdamse stads
schouwburg achter een van de mi
crofoons gesprongen om haar visie
te ventileren, maar volgens goed re
volutionair gebruik verdronken haar
kreten in een mui van gescandeerd
hoongelach. „Waar ik me ongeloof
lijk aan erger is de verdraaiing van
de feiten. We weten waarachtig wel,
dat er actie moet worden gevoerd,
maar waarom moet het op zo'n vij
andige rel-om-de-rel-manier gebeu
ren?
Wij zijn het op een hoop punten
eens met de wensen van die toma
ten-jongens. Natuurlijk is het toneel
langzamerhand versteend en hope
loos vastgelopen in een verouderd
systeem.
Als dat op een spectaculaire wijze
uit de doeken wordt gedaan, zeg ik
alleen maar: „Vooral doen". Er is nog
nooit een actie gevoerd, die geen ach
tergrond, geen reden had. Ik kan me
ook voorstelen dat ze hum doel niet
op de hiërarchieke wijze willen be
reiken, omdat ze uit ervaring weten,
dat de grote officiële molens tergend
lanigzaam malen. Maar wat ik on
vergeeflijk vind is, dat ze ons, de to
neelspelers, op een grote hoop in het
vijandelijke kamp hebben gedreven.
Als je ze moet geloven zijn alle
aoteurs goedwillende reactionaire de
bielen, die de Telegraaf lezen en niks
snappen van de veranderingen die er
moeten komen. Tegen die opzettelijke
valse voorstelling van zaken heb ik
bezwaar. Dat is een tendens, die ik
niet lust".
niet ethisch, ik word misselijk van
al die prietpraat van boodschapper
zijn en de wereld vernieuwen. Ik
speel op de eerste plaats toneel, om
dat ik het zo ongelooflijk graag doe.
Daarbij is het ook nog een heerlijke
uitlaatklep.
Ik moet ook wel bekennen, dat ik
geluk heb gehad. Toen ik bij Cor
Hermus kwam, had ik een paar jaar
toneelschoolervaring. Dat was alles.
Ik had op de kunstacademie gezeten,
ik had middelbaar Frans gestudeerd
en ik heb er zelfs over gedacht om
in de journalistiek te gaan. Toen
kwam dat aanbod van Hermus en
vanaf dat moment is alles gegaan,
zoals ik me had voorgesteld. Ik heb
altijd fijne rollen gehad en ik heb
nooit hoeven bedelen. Ik heb eerder
de boot af moeten houden. Natuurlijk
is dat fijn.
Iedereen hoopt op succes. Maar als
het niet was gekomen, had ik niet ge
wacht. Dan had ik gedacht: „Het is
zeker mijn plek niet". In feite heb
ik aan dat hele probleem van wel of
niiet succes nooit een gedachte vuil
gemaakt.
Het enige, wat ik werkelijk belang
rijk vind is de rol, die ik op dit
moment speel. Ik heb Badeloch ge
speeld, ik heb in stukken van Tsje-
chov gestaan en in Wankel Even
wicht van Albee. Ik zou ook dolgraag
in een musical spelen, maar ik kan
niet zingen en dat gaat dus over. Voor
de rest vind ik alles fijn, als het maar
de moeite waard is. Elke rol is een
onmenselijk avontuur.
Je zoekt naar een vorm, waar je
zelf achter kunt staan. Soms luikt het
meteen, maar vaak sta je ook te sjor
ren en te trekken tot de laatste voor
stelling. Ik ben nu weer bezig aan
een niauwe rol. Met Biografie van
Max Frisch zijln we uitgespeeld en we
repeteren momenteel Waitzlaf van
Mrozek. U wilt natuurlijk weten hoe
je dat spelt. Daar halen we dan even
het script bij. Juist. Mrozek wordt
gespeld em, er, o, zet, eh en ka. En
dan wilt u zeker ook nog weten,
hoe je Waitelaf schrijft. Dat is wee,
ah, thee, zet, el, ah en ef. Niks te
danken.
Wat het voor een rol is? Mrozek
is een Pool, die kritiek heeft op vrij
wel alle ideologieën. Je zou zijn stuk
ook het menselijk tekort kunnen noe
men. De rol, die ik speel is niet groot,
maar wel hondsmoeilijk. Een soort
hogeschoolrijden zonder zadel. Erg,
heel erg.
Ondertussen ben ik op een punt
gekomen, waarop je te oud wordt
voor een hoop werk. Je wi'lt trouwens
zelf niet meer die jonge meisjesrol-
len spelen, omdat je er te ver van af
staat. Voor elke actrice is dat een
precair moment. Het is een scherpe
bocht, die je moet nemen en het gaat
er om, dat je er niet uitvliegt. En als
je het redt, moet je toch maar af
wachten, want boven een bepaalde
leeftijd wordt de spoeling voor een
actrice nog dunner.
Ik merkte pas, dat ik aan die nieu
we fase was begonnen, toen ik er
al middenin zat. Gode zij dank lijkt
het er op, dat i'k het gehaald heb. In
een jaar heb ik een stel fijne rollen
gespeeld, waaronder zelfs een merk
waardige alcoholiste. Als Tomaat het
wil, kan ik dus weer even vooruit'
Ellen Vogel raadpleegt beheerst
haar horloge, vouwt de handen en
schenkt haar gast een bemoedigende
glimlach. Ze wil er maar mee zeg
gen, dat de soiree wat haar betreft
is afgelopen. De thee is koud, de
middag ten einde. Vlak na de bezoe
ker daait ze soepel en met geheven
hoofd af naar het morsig plantsoen
waar haar Fiat klem staat tussen
twee protserige Amerikanen. Ze
draagt nu een glimmende maxijas,
die een passerende voetganger be
smuikt het hoofd doet wenden. Toe
gegeven: het is een uitmonstering,
die niet kleurt bij de Kleine Zielen,
maar afgaande op de koele, begrip
volle blik, die ze moeiteloos produ
ceert, blijft Couperus toch tot nader
order op punten winnen.
In afwachting van een mogelijke
voltreffer vanaf de gaanderij wil ze
ook wel zeggen, wat er naar haar
smaak moet veranderen. „Ik zeg er
bij, dat het gros van de toneelspe
lers er ook zo over denkt. Op dit mo
ment weet niemand meer, wie wat
speelt. Door de spreiding en de sub
sidies zijn de gezelschappen gedwon
gen om voor elck wat wils te bren
gen. Dat is een soort traditie gewor
den, die elke wezenlijke vernieuwing
ten goede in de weg staat.
Er is een tijd geweest, dat iedereen
riep: „Zoveel mogelijk toneel voor
zoveel mogelijk mensen". Het is dui
delijk, dat die zaak compleet is vast
gelopen. Het systeem deugde eenvou
dig niet. Er zal dus nu op een ander
paard gewed moeten worden. We
zullen naar een grotere specialisatie
toe moeten, zodat d-e bezoeker tevo
ren ongeveer weet, waar hij aan toe
is. Als hfj van modern toneel houdt,
gaat hij naar het ene theater en
houdt hij van traditie, dan vervoegt
hij zich bij een ander gezelschap
Overigens moet niemand denken, dat
morgen opeens alles koek en ei is
Dat is onzin. Toneelcultuur heeft al
leen maar waarde, als ze voorzichtig
wordt opgekweekt".
Aan een concrete voorspelling
wenst ze zich niet te wagen. Ze wil
wel nog wat warme thee opschenken
en dat doet ze op de geduldige ma
nier, die de trouwe televisiekijker
van haar gewend is. Geamuseerd zegt
ze daarna: „Ik heb geen idee, hoe
het afloopt met Tomaat, maar ik wen-s
wel tot aan mijn dood toneel te spe
len. Dit is gewoon het lekkerste vak,
dat er bestaat, ik zie dit met opzet
Door lengte en uitzendfrequentie
is de Vlaamse interviewrubriek
„Ten huize van uniek in de Eu
ropese televisiewereld. De reeks
loopt namelijk al vanaf 1957. In die
jaren zijn in totaal bijna 150 beken
de persoonlijkheden artiesten, po
litici en wetenschapsmensen ge
durende ongeveer een uur geïnter
viewd- Het gaat hier uiteraard voor
al om Vlaamse personaliteiten,
maar zo r.u en dan loopt er ook een
„Hollander" tussen, zoals P. v.d.
Meer de Walcheren, A. v. Duinker
ken, min. Luns en B. Aafjes. De
man achter de reeks is de Leuvense
hoogleraar Florquin, ook bekend van
die andere populaire Vlaamse t.v.-
rubriek „Hier spreekt men Neder
lands".
De laatste jaren publiceert het
Davidsfonds in Leuven van tijd tot
tijd een boek, waarin men de weer
gave vindt van een aantal t.v.-por-
tretten- Het vijfde deel is zo pas uit
Er staan tien gesprekken in, n.l,
met de schrijvers Karei Jonckheere,
Luc Ind-estege en Maurice Gilliams,
de uitgeefster Angèle Manteau, de
beeldhouwer Oscar Jespers, de
schilders Victor Servranckx en Floris
Jespers, de filosoof Max Lamberty,
de politicus Julien Kuypers en met
de stichter en voorzitter van de
Vlaamse Toeristenbond Jozef van
Overstraeten.
Het boek geeft niet de geregis
treerde tekst vain de t.v-uitzendin-
dimg, maar het verslag van het voor
bereidende gesprek. Dat duurde
uiteraard veel langer als de uitzen
ding zelf zodat het verslag ervan
ook heel wat uitvoeriger is als wat
men op het scherm te horen en te
zien kreeg. Dat is overigens niet al
tijd een voordeel: een aantal teksten
lijden nogal aan breedsprakerigheid.
Omdat men een zekere reputatie
en leeftijd moet hebben om in de
reeks aan bod te kunnen komen,
gaat het hier wel een beetje om een
verzameling „mandarijnen". Ze wor
den echter bepaald niet op zwavel
zuur gezet, integendeel, de intervie
wers zijn de vriendelijkste mensen
die men zich kan voorstellen. Men
verlangt daarom soms naar een wat
„hardere" aanpak. Toch is het boek
wel interessant vooral de gesprek
ken met de gebroeders Jespers en
Julien Kuypers en het bezit onge
twijfeld een grote documentaire
waarde. Het is geïllustreerd met fo
to's van de geïnterviewden.
FRITS NIESSEN
Joos Florquin: „Ten huize van
20.00
20.20
20.45
22.45
22.50
NOS/NOT
WALTER AND CONNIE
BIOLOGIE IN DE BRUGKLAS
JOHN BULL
SLUITING
NOS
DE FABELTJESKRANT
(kleur)
JOURNAAL
NCRV
SCHEEPSJONGENS VAN
BONTEKOE
Het avontuurlijke verhaal van
Johan Fabricius is nog steeds
niet uit en daarom gaat Coen
Flink weer verder met vertel
len.
JEUGDHERINNERINGEN
(kleur)
Het vijfde deel van een serie
met het verhaal over vreugde
en verdriet van een schoolkind,
naar het werk van de Roe
meense schrijver Ion Creanga.
TWEEKAMP
Kick Stockhuyzen leidt weer
een quiz, waarbij studenten
van Nederlandse universiteiten
en hogescholen het tegen elk
aar opnemen.
JOURNAAL NOS
HIER EN NU
GEVRAAGD
In deze aflevering worden drie
j onge vliegers in opleiding aan
de tand gevoeld, waarbij me
dewerking wordt verleend door
Godfried Bomans, Martin
Schroder van Martin's Air
Charter en It. kol. H. Holthuis,
squadron-leader op de vlieg
basis Soesterberg.
MET SPECIALE OPDRACHT
Ook in deze aflevering gaat
het weer over spionage, contra
spionage en misdaad.
INTERKERKELIJK
JEUGDKOOR
Het koor uit Watergraafsmeer
zingt o.l.v. Peter Dogger.
JOURNAAL NOS
SLUITING
18.55
19.04
20.00
20.20
21.10
21.50
22.15
NOS
DE FABELTJESKRANT
(kleur)
JOURNAAL
SCALA
VARA
CORONATION STREET
Evenals in de vorige afleverin
gen ziet men ook in deze weer
gewone mensen in hun gewone
doen in een gewone straat.
JOURNAAL NOS
SHERLOCK HOLMES (kleur)
Een Griekse tolk is vermoord
en een ander op geheimzinnige
wijze verdwenen. Het is aan
het meesterbrein van Baker
Street de vele geheimen te ont
sluieren.
COVENTRY NU
Een documentaire over de En
gelse stad Coventry, die in de
tweede wereldoorlog zwaar on
der de bombardementen van
de Duitsers had te lijden.
GEKKE JONGENS, MOOIE
MEIDEN (kleur)
Onder de „gekke jongens en
mooie meiden" treffen we aan:
Ellen Wills, Coby Dijk, Jan de
Beer, Ada ten Haef, Hans Ot-
jes en Gerry Kley.
ACHTER HET NIEUWS
22.55 JOURNAAL NOS
23.00 SLUITING
14.05 - 15.50 SCHOOLTELEVISIE
18.55 ZANDMANNETJE
19.00 SPORTTRIBUNE
19.20 WOOBINDA
19.45 HIER SPREEKT MEN
NEDERLANDS
19.50 ZOEKLICHT
19.55 MEDEDELINGEN EN DE
WEERMAN
20.00 NIEUWS
20.25 FILMTRIBUNE
„Houdt de dief", thriller v»n
Alfred Hitchcock.
22.05 GASTPROGRAMMA
De socialistische gedachte.
22.35 NIEUWS
14.00, 14.30 en 15.00 SCHOOL
TELEVISIE
18.10 NIEUWS
18.15 VOOR DE KLEUTERS
18.30 AFFICHES
Actuele interviews.
19.00 ANTENNE-SOER
Waalse actualiteiten.
19.25 VOOR DE KLEUTERS
19.30 SPORTPROGRAMMA
20.00 JOURNAAL
20.30 LES WALLONS
Hubert Grooteclaes, fotograill
21.00 LA NOUVELLE éQUIPE
21.50 MUSIQUE EN LIBERTé
Jacques Genty en CaitheriiJ
Collard, piano en de bekenj(l
operazangeres Margrit Jert-|
mias.
22.30 JOURNAAL
20.00 JOURNAAL
20.15 REPORT MÜNCHEN
21.00 TREFPUNT AIRPORT (6)
(kleur)
Een internationaal muziekrat
gazlne.
21.45 TITEL, THESEN,
TEMPERAMENTE (kleur)
Cultureel magazine.
22.30 JOURNAAL MET COMMEïJ
TAAR EN WEERBERICHT
22.50 HORROR
Een t.v.-film van Peter LiliaJ
thai, naar een roman van He:.|
ry Farrell.
0.10 JOURNAAL
17.30 JOURNAAL EN
WEERBERICHT
17.35 DE KAART MET DE
LYNXKOP
18.05 DIE DREHSCHEIBE
18.40 MOOI IS HET OOK ERGENj
ANDERS (kleur)
Een muzikaal reisje door
Luxemburg.
19.10 JUNGER HERR AUF ALT
HOF (kleur)
„De vakantie".
19.45 HEUTE
20.15 SENSATIES IN DE
ATLANTIC (kleur)
21.00 DAGBOEK VAN EEN
KAMERMEISJE
Frans-Italiaanse speelfilm.
22.35 JOURNAAL EN
WEERBERICHT
22.45 DE INTERNATIONALE
KORTE FILM
23.15 SLUITING
Maandag 23 februari
HILVERSUM I 402 M
VPRO: 12.00 VPRO-maondag: ge
varieerd programma (13.00 Nieuws;
14.25 Schoolradio). NOS: 15.00 Stereo:
Licht orkest: filmmuziek (gr.) AVRO
15.30 Stereo: Oude kamermuziek
(opn.) 16.00 Nieuws 16.03 Brazilians:
lichte muziek uit Latijns Amerika.
16.30 Voor de jeugd 17-30 Licht orgel
spel. Overheidsvoorlichting: 17.40 De
politie nu. 17.55 Mededelingen 18.00
Nws. 18.11 Radiojournaal 18.25 Zelf
standig zijn en blijven, lezing 18.30
Stereo: Johan Willem Friso Kapel
met solisten: galaconcert (opn) 19.15
The Dutch Swing College Band 19.30
Nieuws R.V.U.: 19.35 Licht en scha
duw van een samenleving in wording
Nederland en de wereld op weg
naar het jaar 2000 door Drs. J. Ver-
schuure. NOS: 20.05 Komt u maar
actueel discussieprogramma m. luis
teraars en gevarieerd muziekpro
gramma- Bond Zonder Naam: 22.00
Een lang gezicht is een lelijk tekort,
lezing. NOS: 22.30 Nieuws. 22.40 Me
dedelingen AVRO: 22.43 Radiojour
naal. NOS: 22.55 Stereo: Jazz in ac
tie. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II 298 M
NCRV: 12.00 Los-Vast: gevarieerd
programma (12.05 Lezenswaardighe
den; 12.21 Voor boer en tuinder; 12.26
Mededelingen t.b.v. land- en tuin
bouw; 12-30 Nieuws; 12.41 Actualitei
ten.) 14.05 Schoolradio. 14.30 Stereo:
Moderne kamermuziek 15.00 Gere
formeerde middagdienst NOS: 15.30
Zoeklicht op Nederland: informatie
over Friesland (16.00-16.02 Nieuws).
17.20 Overheidsvoorlichting: Surina
me Journaal Spreker: Harry Kens-
mil. NCRV: 17.30 Voor de kleuters
17.45_ Voor de jeugd, 18.00 Stereo:
Meisjeskoor en instrumentaal sextet
18.19 Uitzending van de Politieke Par
tij Radikalen. 18.30 Nieuws 18.41 Ac
tualiteiten 19.00 Literama: radiokro
niek over boeken, schrijvers en toneel
19.15 Muziek en dienst: informatief
programma over kerklied en kerk
muziek in klank en geschrift. 19.45
Stereo: Metropole orkest met zang
soliste: amusementsmuziek 20.10 Ste
reo: Lichte grammofoonmuziek 20.25
Op de man af, praatje. 20.30 Stereo-
Concertgebouworkest met solisten:
klassieke muziek (gr.) 21.50 Stereo:
Licht instrumentaal sextet met zang
solisten. 22.20 Overdenking. 22-30 Nws
22.40 Voorzang: een artistiek voor
keursprogramma. 23.30 Stereo: Blaas-
trio: moderne muziek. 23.55-24.00
Nieuws.
HILVERSUM Hl 240 M EN FM
TROS: 12.00 Nieuws 12.03 Lynx (of
Los). KRO: 13.00 Nieuws. 13.03 Ac
tualiteiten. 13.08 Rond met 'n gaatje:
licht muziekprogramma- 14.00 Nws.
14.03 Holster: pop- en countrymuzis
(15.00 Nieuws) 16.00 Nieuws. IK
lORRRrrrr..: popmagazine. 17.0)
Nws. 17.02 Actualiteiten. 17.07-18.
Draaijijofdraaiik: verzoekplaten?:
gramma.
BRUSSEL NEDERLANDS 324 M
12.00 Nieuws. 12.03 Gevarie
muz. (12.08-12-15 Landbouwkromï
12.40-12.48 Weerbericht en SOS-k
richten voor de schippers). 12.55 Bui
tenlands persoverzicht. 13.00 Nieu»'
weerbericht, mededelingen, dagkls?
per en SOS-berichten voor de schip
pers. 13.20 Tafelmuziek. 14.00 Nieuïi
14.03 Schoolradio (15.00-15.03 Nws'
16.00 Nieuws 16.03 Beursbericht»
16.09 Voor de zieken- 17.00 Nieuws
weerbericht en mededelingen. lM
Blues, negrospirituals en gospelsonf
18.00 Nieuws. 18.03 Popmuziek v«
de soldaten. 18.28 Paardesportuitsli-
gen. 18.30 Protestant-godsdienstige
uitzending 18.45 Sportkroniek 1881
Taalwenken 18.55 Lichte muziek 18"
Nieuws, weerbericht en actualiteit»
19.40 Lichte muziek 19.45 Misse
klankbeeld 20.00 Operakroniek I
Nieuws, berichten en De Zeven K®;
sten- 22.20 Gevarieerde muziek.
Nieuws. 23.10 Liederenrecital 23#
23.45 Nieuws.
Dinsdag 24 februari
HILVERSUM I 402 M
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtend
gymnastiek 7.20 Stereo: Lichte i
mofoonmuziek 8.00 Nieuws 8.11 RJ'
diojournaal 8.20 Stereo: Lichte gram
mofoonmuziek (8.30-8.33 De groente
man). 8.50 Morgenwijding. NOS: 9.W
Uitgebreide reportage of herhaling
NOS-programma- 9.35 Waterstanden.
9.40 Muziek uit de Middeleeuwen en
Renaissance (opn) AVRO: 10.00 Voet
de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen
(gr.) 11.00-11.02 (Nieuws) 11.30 Rond
om 12: programma voor de vrouw-
(11.55 Beursberichten).
HILVERSUM II 298 M
NCRV: 7.00 Nieuws 7.11 Het leven
de woord. 7.16 Stereo: Op het eerste
gehoor: klassieke muziek (gr.) (7.25
Horen en zien; 7.30 Nieuws; 7 32-1
7.50 Actualiteiten). 8.00 Nieuws 8.H
Stereo: Te Deum Laudamus (gr.'-
gewijde muziek. 8.30 Nieuws. 8.32
Stereo: Voor de huisvrouw. (9.00-9!®!
Gymnastiek voor de huisvrouw) 9.35
Schoolradio 10.00 Teksten in soorten:
godsdienstige lezing 10.15 Stereo:
Hoogtepunten uit Zar und Zimmer
man, opera van Lortzing (gr.) ll-OJI
Nieuws- 11.03 Ferdinand Huyck (deel,
19), seriehoorspel. 11.30 Voor de zie
ken. 11.55 Mededelingen.
HMVERSUM III 240 M EN FM
VARA: 9.00 Nieuws. 9 02 Plaatje»
voor de pep. f 10.00 Nieuws) 1 l-O"
Nieuws. 11.03 Een opvallend vrolijk
gevarieerde visite.
De tuinderij in Bred.
(Van een onzer versla
BERGEN OP ZOOM
Bergen op Zoomse ra
vanavond een spoedei:
gadering over de planner,
\merikaanse concern
Electric voor een nieuw
ing (General Electric
t-v.) in Nederland. Zoals
bekend geeft het concern
keur aan Bergen op Zoc
nomische Zaken lijkt he
echter te willen „verwijz
een andere kerngemeen
pijl, en bovendien bereic
pxtra-faciliteiten te verL
een vestiging in Delfzijl.
Voor Bergen op Zoom is d<
uele bevoorrechting vam
Kerngemeente boven de ani
onverteerbare zaak. Burg
Wrs. L. J. M. van de Laar
spoedeisende vergadering ui'
ven op verzoek van bijna all<
[Voorzitters.
Het Initiatief is eigenlijk u
ivan het bestuur van de K
l™8, dat gistermorgen ver
™et stelde bij die geiegenh
Mt alle beschikbare krachte
Pihseerd moeten worden om
jjgrng van General Electric t-
ergen op Zoom te krijgen,
f r- Gorrissen van de KV
'Mn daarop contact op met
e8ae; met voornoemd resu
(ADVERTENTIE)
droog en dor haar?
Javona crèmebehande-
bng v.a. 1.80
^°or meerdere
behandelingen
vet haar?
kyoHa tegen vet haar
0 voor 2 behandelingi
slap en fijn haar?
lavona haarhersteiler
V-a. 155 voor
Pteerdere behandelinge
uit model?
v°na haarver steviger
^•9» 0.80
kent u betere?