Ik vertrouw „Tomaat" niet helemaal meer III Dj Wes lavona kijk STEM luister naar iergen lEVOOB VAN D] Kuurseri ELLEN VOGEL: Toneelspelen is het lekkerste vak op aarde DELEN V, I Spoed ver gad lover Gener Volgens de rebellen zijn alle acteurs reactionaire debielen die De Telegraaf lezen Brekepoten Laffe smaak Voltreffer Avontuur Scherpe bocht Ten huize van NEDERLAND I.- 1 BOEK NEDERLAND II: BELGIë (NederlJ: BELGIë (Frans) DUITSLAND I: DUITSLAND II KVP haarproblemen DE STEM VAN MAANDAG 23 FEBRUARI 1970 (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM - Toen ze twaalf was, las ze de boe ken van Louis Couperus al ademloos uit. „Jazeker, ook de boeken der kleine zielen. Als kind begreep je na tuurlijk een hoop niet, maar de sfeer boeide me enorm. Ik herkende ook de situaties, omdat het wereldje waarin ik opgroeide, op bepaalde puten sterk aan Couperus deed denken. Wat zegt u? Typisch Haags, ja dat moet het wel ongeveer geweest zijn. Ons huis bijvoorbeeld. We woonden in een warm soort huis op de hoek van de Frankenslag en de Statenlaan. Daar werden ook de soirees gegeven voor de vrienden en het corps diplo matique. Je herinnert je niet veel, maar die soirees zijn me bijgebleven. En dan de familie. M'n grootvader was commandant van de grenadiers en jagers en ook mijn vader is een tijd in het leger ge weest. Een kwestie van traditie. Hij heeft het tot kapitein gebracht en is daarna voordrachtskunstenaar geworden. In feite heeft hij altijd met beide benen in twee werelden gestaan. Mijn moeder kwam uit Indië en dat is dus ook helemaal in de sfeer van Couperus. Je kunt je nu nauwelijks meer de luxe staat voorstellen, waarin de mensen in Indië leefden. Het knappe van Couperus is, dat hij de sfeer in dat soort milieus tot de kern heeft benaderd. Lees zijn boeken maar na. Het zijn altijd de stille krachten, die bij hem het werk doen. Couperus was een vi sionaire schrijver, bij wie het zowel om het verhaal als om de achter gronden ging. Hij laat zijn figuren niet zo maar k-aipoit gaan, maar hij geeft ook de redenen waarom het moest gebeuren. Het noodlot van al die mensen in Indië was, dat ze geen wortels met de Hollandse realiteit hadden en bij terugkeer onafwend baar stuk moesten lopen. Alleen een vrouw als Constance krijgt van hem de kans om overeind te blijven. En dat ook alleen maar in ruil voor bittere teleurstellingen. Het is the survival of the fittest. Con stance moet daarvoor een hoop prijs geven, maar als enige heeft ze de adem om vol te houden. Haar grote verdienste is, dat ze uiteindelijk te vreden is met wat uitgesteld geluk. Zelfs de minnaar, die onbereikbaar was, komt op het laatst terug. Het griezelige was, dat iedereen riep, dat Constance een gedroomde rol was voor Ellen Vogel. Natuurlijk, het is een geweldige figuur, maar de pijn is alleen, dat ik Constance niet ben en zo'n rol alleen uit eigen mid delen kan opbouwen. Ga daar maar eens aan staan, Ga maar eens be wijzen dat je kunt, wat iedereen van zelfsprekend vindt. De vrouw heeft namelijk zo waanzinnig veel facetten. Je kunt hooguit een poging tot in terpretatie ondernemen. Tijdens een verkennend telefoon gesprek heeft Ellen Vogel reeds ge waarschuwd, dat een pelgrimage naar haar Amsterdamse flat weinig zin heeft, als we geen inzicht hebben in de diepere roerselen van het va derlands toneel. Een alleraardigst binnenkomertje, dat waarschijnlijk door Constance geregisseerd is. Ze heeft te lang met brekepoten ver keerd om zich zonder slag of stoot een loodgrijze wintermiddag door de neus te laten boren. Welwillend heeft ze er ook nog bijverteld, dat er reeds enige verslaggevers haar hardstenen trap zijn opgestruikeld en in haar voorkamer voornamelijk in radeloos gepeins d'oor het venster hebben ge staard. Ze wil beslist niet onvriende lijk zijn, maar met wederzijds goed vinden kunnen dergelijke pijnlijke visites toch voorkomen worden. Wat zegt u meneer Couperus? Couperus kan tevreden zijn: de thee staat op het blad, de repen met overvloedige noten zijn bijtijds tot handzame brokken gebroken. Alles is gereed voor een ingedikte soiree met een actrice en een aangespoelde journalist. Wil meneer suiker en melk in zijn thee? Juist, meneer wil niets in zijn thee. Of is meneer misschien gewend om zijn thee te drinken met citroen? Ook daar is rekening mee gehouden. Constance is waarachtig niet voor een gat te vangen. Nu we het toch over vruchten hebben: ze heeft toevallig die televi siediscussie over de actie „Tomaat" gezien en wat haar daarbij opviel was de onafwendbare overwinning der rebellen, die naar haar smaak tevoren zorgvuldig in scène was ge zet. Het moet haar even van het hart, dat ze er een laffe smaak van over heeft gehouden. „Op die manier kun je niiks meer geloven. Als zelfs de eindconclusie al geregisseerd wordt, is er geen sprake meer van demo oratie. Ik ben opeens ooftzettemd ach terdochtig geworden." Ze is er wel heilig van overtuigd, dat er op korte termijn wat moet ge beuren met het Nederlands toneel. Zelf is ze tijdens de chaotische hea ring in de Amsterdamse stads schouwburg achter een van de mi crofoons gesprongen om haar visie te ventileren, maar volgens goed re volutionair gebruik verdronken haar kreten in een mui van gescandeerd hoongelach. „Waar ik me ongeloof lijk aan erger is de verdraaiing van de feiten. We weten waarachtig wel, dat er actie moet worden gevoerd, maar waarom moet het op zo'n vij andige rel-om-de-rel-manier gebeu ren? Wij zijn het op een hoop punten eens met de wensen van die toma ten-jongens. Natuurlijk is het toneel langzamerhand versteend en hope loos vastgelopen in een verouderd systeem. Als dat op een spectaculaire wijze uit de doeken wordt gedaan, zeg ik alleen maar: „Vooral doen". Er is nog nooit een actie gevoerd, die geen ach tergrond, geen reden had. Ik kan me ook voorstelen dat ze hum doel niet op de hiërarchieke wijze willen be reiken, omdat ze uit ervaring weten, dat de grote officiële molens tergend lanigzaam malen. Maar wat ik on vergeeflijk vind is, dat ze ons, de to neelspelers, op een grote hoop in het vijandelijke kamp hebben gedreven. Als je ze moet geloven zijn alle aoteurs goedwillende reactionaire de bielen, die de Telegraaf lezen en niks snappen van de veranderingen die er moeten komen. Tegen die opzettelijke valse voorstelling van zaken heb ik bezwaar. Dat is een tendens, die ik niet lust". niet ethisch, ik word misselijk van al die prietpraat van boodschapper zijn en de wereld vernieuwen. Ik speel op de eerste plaats toneel, om dat ik het zo ongelooflijk graag doe. Daarbij is het ook nog een heerlijke uitlaatklep. Ik moet ook wel bekennen, dat ik geluk heb gehad. Toen ik bij Cor Hermus kwam, had ik een paar jaar toneelschoolervaring. Dat was alles. Ik had op de kunstacademie gezeten, ik had middelbaar Frans gestudeerd en ik heb er zelfs over gedacht om in de journalistiek te gaan. Toen kwam dat aanbod van Hermus en vanaf dat moment is alles gegaan, zoals ik me had voorgesteld. Ik heb altijd fijne rollen gehad en ik heb nooit hoeven bedelen. Ik heb eerder de boot af moeten houden. Natuurlijk is dat fijn. Iedereen hoopt op succes. Maar als het niet was gekomen, had ik niet ge wacht. Dan had ik gedacht: „Het is zeker mijn plek niet". In feite heb ik aan dat hele probleem van wel of niiet succes nooit een gedachte vuil gemaakt. Het enige, wat ik werkelijk belang rijk vind is de rol, die ik op dit moment speel. Ik heb Badeloch ge speeld, ik heb in stukken van Tsje- chov gestaan en in Wankel Even wicht van Albee. Ik zou ook dolgraag in een musical spelen, maar ik kan niet zingen en dat gaat dus over. Voor de rest vind ik alles fijn, als het maar de moeite waard is. Elke rol is een onmenselijk avontuur. Je zoekt naar een vorm, waar je zelf achter kunt staan. Soms luikt het meteen, maar vaak sta je ook te sjor ren en te trekken tot de laatste voor stelling. Ik ben nu weer bezig aan een niauwe rol. Met Biografie van Max Frisch zijln we uitgespeeld en we repeteren momenteel Waitzlaf van Mrozek. U wilt natuurlijk weten hoe je dat spelt. Daar halen we dan even het script bij. Juist. Mrozek wordt gespeld em, er, o, zet, eh en ka. En dan wilt u zeker ook nog weten, hoe je Waitelaf schrijft. Dat is wee, ah, thee, zet, el, ah en ef. Niks te danken. Wat het voor een rol is? Mrozek is een Pool, die kritiek heeft op vrij wel alle ideologieën. Je zou zijn stuk ook het menselijk tekort kunnen noe men. De rol, die ik speel is niet groot, maar wel hondsmoeilijk. Een soort hogeschoolrijden zonder zadel. Erg, heel erg. Ondertussen ben ik op een punt gekomen, waarop je te oud wordt voor een hoop werk. Je wi'lt trouwens zelf niet meer die jonge meisjesrol- len spelen, omdat je er te ver van af staat. Voor elke actrice is dat een precair moment. Het is een scherpe bocht, die je moet nemen en het gaat er om, dat je er niet uitvliegt. En als je het redt, moet je toch maar af wachten, want boven een bepaalde leeftijd wordt de spoeling voor een actrice nog dunner. Ik merkte pas, dat ik aan die nieu we fase was begonnen, toen ik er al middenin zat. Gode zij dank lijkt het er op, dat i'k het gehaald heb. In een jaar heb ik een stel fijne rollen gespeeld, waaronder zelfs een merk waardige alcoholiste. Als Tomaat het wil, kan ik dus weer even vooruit' Ellen Vogel raadpleegt beheerst haar horloge, vouwt de handen en schenkt haar gast een bemoedigende glimlach. Ze wil er maar mee zeg gen, dat de soiree wat haar betreft is afgelopen. De thee is koud, de middag ten einde. Vlak na de bezoe ker daait ze soepel en met geheven hoofd af naar het morsig plantsoen waar haar Fiat klem staat tussen twee protserige Amerikanen. Ze draagt nu een glimmende maxijas, die een passerende voetganger be smuikt het hoofd doet wenden. Toe gegeven: het is een uitmonstering, die niet kleurt bij de Kleine Zielen, maar afgaande op de koele, begrip volle blik, die ze moeiteloos produ ceert, blijft Couperus toch tot nader order op punten winnen. In afwachting van een mogelijke voltreffer vanaf de gaanderij wil ze ook wel zeggen, wat er naar haar smaak moet veranderen. „Ik zeg er bij, dat het gros van de toneelspe lers er ook zo over denkt. Op dit mo ment weet niemand meer, wie wat speelt. Door de spreiding en de sub sidies zijn de gezelschappen gedwon gen om voor elck wat wils te bren gen. Dat is een soort traditie gewor den, die elke wezenlijke vernieuwing ten goede in de weg staat. Er is een tijd geweest, dat iedereen riep: „Zoveel mogelijk toneel voor zoveel mogelijk mensen". Het is dui delijk, dat die zaak compleet is vast gelopen. Het systeem deugde eenvou dig niet. Er zal dus nu op een ander paard gewed moeten worden. We zullen naar een grotere specialisatie toe moeten, zodat d-e bezoeker tevo ren ongeveer weet, waar hij aan toe is. Als hfj van modern toneel houdt, gaat hij naar het ene theater en houdt hij van traditie, dan vervoegt hij zich bij een ander gezelschap Overigens moet niemand denken, dat morgen opeens alles koek en ei is Dat is onzin. Toneelcultuur heeft al leen maar waarde, als ze voorzichtig wordt opgekweekt". Aan een concrete voorspelling wenst ze zich niet te wagen. Ze wil wel nog wat warme thee opschenken en dat doet ze op de geduldige ma nier, die de trouwe televisiekijker van haar gewend is. Geamuseerd zegt ze daarna: „Ik heb geen idee, hoe het afloopt met Tomaat, maar ik wen-s wel tot aan mijn dood toneel te spe len. Dit is gewoon het lekkerste vak, dat er bestaat, ik zie dit met opzet Door lengte en uitzendfrequentie is de Vlaamse interviewrubriek „Ten huize van uniek in de Eu ropese televisiewereld. De reeks loopt namelijk al vanaf 1957. In die jaren zijn in totaal bijna 150 beken de persoonlijkheden artiesten, po litici en wetenschapsmensen ge durende ongeveer een uur geïnter viewd- Het gaat hier uiteraard voor al om Vlaamse personaliteiten, maar zo r.u en dan loopt er ook een „Hollander" tussen, zoals P. v.d. Meer de Walcheren, A. v. Duinker ken, min. Luns en B. Aafjes. De man achter de reeks is de Leuvense hoogleraar Florquin, ook bekend van die andere populaire Vlaamse t.v.- rubriek „Hier spreekt men Neder lands". De laatste jaren publiceert het Davidsfonds in Leuven van tijd tot tijd een boek, waarin men de weer gave vindt van een aantal t.v.-por- tretten- Het vijfde deel is zo pas uit Er staan tien gesprekken in, n.l, met de schrijvers Karei Jonckheere, Luc Ind-estege en Maurice Gilliams, de uitgeefster Angèle Manteau, de beeldhouwer Oscar Jespers, de schilders Victor Servranckx en Floris Jespers, de filosoof Max Lamberty, de politicus Julien Kuypers en met de stichter en voorzitter van de Vlaamse Toeristenbond Jozef van Overstraeten. Het boek geeft niet de geregis treerde tekst vain de t.v-uitzendin- dimg, maar het verslag van het voor bereidende gesprek. Dat duurde uiteraard veel langer als de uitzen ding zelf zodat het verslag ervan ook heel wat uitvoeriger is als wat men op het scherm te horen en te zien kreeg. Dat is overigens niet al tijd een voordeel: een aantal teksten lijden nogal aan breedsprakerigheid. Omdat men een zekere reputatie en leeftijd moet hebben om in de reeks aan bod te kunnen komen, gaat het hier wel een beetje om een verzameling „mandarijnen". Ze wor den echter bepaald niet op zwavel zuur gezet, integendeel, de intervie wers zijn de vriendelijkste mensen die men zich kan voorstellen. Men verlangt daarom soms naar een wat „hardere" aanpak. Toch is het boek wel interessant vooral de gesprek ken met de gebroeders Jespers en Julien Kuypers en het bezit onge twijfeld een grote documentaire waarde. Het is geïllustreerd met fo to's van de geïnterviewden. FRITS NIESSEN Joos Florquin: „Ten huize van 20.00 20.20 20.45 22.45 22.50 NOS/NOT WALTER AND CONNIE BIOLOGIE IN DE BRUGKLAS JOHN BULL SLUITING NOS DE FABELTJESKRANT (kleur) JOURNAAL NCRV SCHEEPSJONGENS VAN BONTEKOE Het avontuurlijke verhaal van Johan Fabricius is nog steeds niet uit en daarom gaat Coen Flink weer verder met vertel len. JEUGDHERINNERINGEN (kleur) Het vijfde deel van een serie met het verhaal over vreugde en verdriet van een schoolkind, naar het werk van de Roe meense schrijver Ion Creanga. TWEEKAMP Kick Stockhuyzen leidt weer een quiz, waarbij studenten van Nederlandse universiteiten en hogescholen het tegen elk aar opnemen. JOURNAAL NOS HIER EN NU GEVRAAGD In deze aflevering worden drie j onge vliegers in opleiding aan de tand gevoeld, waarbij me dewerking wordt verleend door Godfried Bomans, Martin Schroder van Martin's Air Charter en It. kol. H. Holthuis, squadron-leader op de vlieg basis Soesterberg. MET SPECIALE OPDRACHT Ook in deze aflevering gaat het weer over spionage, contra spionage en misdaad. INTERKERKELIJK JEUGDKOOR Het koor uit Watergraafsmeer zingt o.l.v. Peter Dogger. JOURNAAL NOS SLUITING 18.55 19.04 20.00 20.20 21.10 21.50 22.15 NOS DE FABELTJESKRANT (kleur) JOURNAAL SCALA VARA CORONATION STREET Evenals in de vorige afleverin gen ziet men ook in deze weer gewone mensen in hun gewone doen in een gewone straat. JOURNAAL NOS SHERLOCK HOLMES (kleur) Een Griekse tolk is vermoord en een ander op geheimzinnige wijze verdwenen. Het is aan het meesterbrein van Baker Street de vele geheimen te ont sluieren. COVENTRY NU Een documentaire over de En gelse stad Coventry, die in de tweede wereldoorlog zwaar on der de bombardementen van de Duitsers had te lijden. GEKKE JONGENS, MOOIE MEIDEN (kleur) Onder de „gekke jongens en mooie meiden" treffen we aan: Ellen Wills, Coby Dijk, Jan de Beer, Ada ten Haef, Hans Ot- jes en Gerry Kley. ACHTER HET NIEUWS 22.55 JOURNAAL NOS 23.00 SLUITING 14.05 - 15.50 SCHOOLTELEVISIE 18.55 ZANDMANNETJE 19.00 SPORTTRIBUNE 19.20 WOOBINDA 19.45 HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS 19.50 ZOEKLICHT 19.55 MEDEDELINGEN EN DE WEERMAN 20.00 NIEUWS 20.25 FILMTRIBUNE „Houdt de dief", thriller v»n Alfred Hitchcock. 22.05 GASTPROGRAMMA De socialistische gedachte. 22.35 NIEUWS 14.00, 14.30 en 15.00 SCHOOL TELEVISIE 18.10 NIEUWS 18.15 VOOR DE KLEUTERS 18.30 AFFICHES Actuele interviews. 19.00 ANTENNE-SOER Waalse actualiteiten. 19.25 VOOR DE KLEUTERS 19.30 SPORTPROGRAMMA 20.00 JOURNAAL 20.30 LES WALLONS Hubert Grooteclaes, fotograill 21.00 LA NOUVELLE éQUIPE 21.50 MUSIQUE EN LIBERTé Jacques Genty en CaitheriiJ Collard, piano en de bekenj(l operazangeres Margrit Jert-| mias. 22.30 JOURNAAL 20.00 JOURNAAL 20.15 REPORT MÜNCHEN 21.00 TREFPUNT AIRPORT (6) (kleur) Een internationaal muziekrat gazlne. 21.45 TITEL, THESEN, TEMPERAMENTE (kleur) Cultureel magazine. 22.30 JOURNAAL MET COMMEïJ TAAR EN WEERBERICHT 22.50 HORROR Een t.v.-film van Peter LiliaJ thai, naar een roman van He:.| ry Farrell. 0.10 JOURNAAL 17.30 JOURNAAL EN WEERBERICHT 17.35 DE KAART MET DE LYNXKOP 18.05 DIE DREHSCHEIBE 18.40 MOOI IS HET OOK ERGENj ANDERS (kleur) Een muzikaal reisje door Luxemburg. 19.10 JUNGER HERR AUF ALT HOF (kleur) „De vakantie". 19.45 HEUTE 20.15 SENSATIES IN DE ATLANTIC (kleur) 21.00 DAGBOEK VAN EEN KAMERMEISJE Frans-Italiaanse speelfilm. 22.35 JOURNAAL EN WEERBERICHT 22.45 DE INTERNATIONALE KORTE FILM 23.15 SLUITING Maandag 23 februari HILVERSUM I 402 M VPRO: 12.00 VPRO-maondag: ge varieerd programma (13.00 Nieuws; 14.25 Schoolradio). NOS: 15.00 Stereo: Licht orkest: filmmuziek (gr.) AVRO 15.30 Stereo: Oude kamermuziek (opn.) 16.00 Nieuws 16.03 Brazilians: lichte muziek uit Latijns Amerika. 16.30 Voor de jeugd 17-30 Licht orgel spel. Overheidsvoorlichting: 17.40 De politie nu. 17.55 Mededelingen 18.00 Nws. 18.11 Radiojournaal 18.25 Zelf standig zijn en blijven, lezing 18.30 Stereo: Johan Willem Friso Kapel met solisten: galaconcert (opn) 19.15 The Dutch Swing College Band 19.30 Nieuws R.V.U.: 19.35 Licht en scha duw van een samenleving in wording Nederland en de wereld op weg naar het jaar 2000 door Drs. J. Ver- schuure. NOS: 20.05 Komt u maar actueel discussieprogramma m. luis teraars en gevarieerd muziekpro gramma- Bond Zonder Naam: 22.00 Een lang gezicht is een lelijk tekort, lezing. NOS: 22.30 Nieuws. 22.40 Me dedelingen AVRO: 22.43 Radiojour naal. NOS: 22.55 Stereo: Jazz in ac tie. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II 298 M NCRV: 12.00 Los-Vast: gevarieerd programma (12.05 Lezenswaardighe den; 12.21 Voor boer en tuinder; 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw; 12-30 Nieuws; 12.41 Actualitei ten.) 14.05 Schoolradio. 14.30 Stereo: Moderne kamermuziek 15.00 Gere formeerde middagdienst NOS: 15.30 Zoeklicht op Nederland: informatie over Friesland (16.00-16.02 Nieuws). 17.20 Overheidsvoorlichting: Surina me Journaal Spreker: Harry Kens- mil. NCRV: 17.30 Voor de kleuters 17.45_ Voor de jeugd, 18.00 Stereo: Meisjeskoor en instrumentaal sextet 18.19 Uitzending van de Politieke Par tij Radikalen. 18.30 Nieuws 18.41 Ac tualiteiten 19.00 Literama: radiokro niek over boeken, schrijvers en toneel 19.15 Muziek en dienst: informatief programma over kerklied en kerk muziek in klank en geschrift. 19.45 Stereo: Metropole orkest met zang soliste: amusementsmuziek 20.10 Ste reo: Lichte grammofoonmuziek 20.25 Op de man af, praatje. 20.30 Stereo- Concertgebouworkest met solisten: klassieke muziek (gr.) 21.50 Stereo: Licht instrumentaal sextet met zang solisten. 22.20 Overdenking. 22-30 Nws 22.40 Voorzang: een artistiek voor keursprogramma. 23.30 Stereo: Blaas- trio: moderne muziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM Hl 240 M EN FM TROS: 12.00 Nieuws 12.03 Lynx (of Los). KRO: 13.00 Nieuws. 13.03 Ac tualiteiten. 13.08 Rond met 'n gaatje: licht muziekprogramma- 14.00 Nws. 14.03 Holster: pop- en countrymuzis (15.00 Nieuws) 16.00 Nieuws. IK lORRRrrrr..: popmagazine. 17.0) Nws. 17.02 Actualiteiten. 17.07-18. Draaijijofdraaiik: verzoekplaten?: gramma. BRUSSEL NEDERLANDS 324 M 12.00 Nieuws. 12.03 Gevarie muz. (12.08-12-15 Landbouwkromï 12.40-12.48 Weerbericht en SOS-k richten voor de schippers). 12.55 Bui tenlands persoverzicht. 13.00 Nieu»' weerbericht, mededelingen, dagkls? per en SOS-berichten voor de schip pers. 13.20 Tafelmuziek. 14.00 Nieuïi 14.03 Schoolradio (15.00-15.03 Nws' 16.00 Nieuws 16.03 Beursbericht» 16.09 Voor de zieken- 17.00 Nieuws weerbericht en mededelingen. lM Blues, negrospirituals en gospelsonf 18.00 Nieuws. 18.03 Popmuziek v« de soldaten. 18.28 Paardesportuitsli- gen. 18.30 Protestant-godsdienstige uitzending 18.45 Sportkroniek 1881 Taalwenken 18.55 Lichte muziek 18" Nieuws, weerbericht en actualiteit» 19.40 Lichte muziek 19.45 Misse klankbeeld 20.00 Operakroniek I Nieuws, berichten en De Zeven K®; sten- 22.20 Gevarieerde muziek. Nieuws. 23.10 Liederenrecital 23# 23.45 Nieuws. Dinsdag 24 februari HILVERSUM I 402 M AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtend gymnastiek 7.20 Stereo: Lichte i mofoonmuziek 8.00 Nieuws 8.11 RJ' diojournaal 8.20 Stereo: Lichte gram mofoonmuziek (8.30-8.33 De groente man). 8.50 Morgenwijding. NOS: 9.W Uitgebreide reportage of herhaling NOS-programma- 9.35 Waterstanden. 9.40 Muziek uit de Middeleeuwen en Renaissance (opn) AVRO: 10.00 Voet de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen (gr.) 11.00-11.02 (Nieuws) 11.30 Rond om 12: programma voor de vrouw- (11.55 Beursberichten). HILVERSUM II 298 M NCRV: 7.00 Nieuws 7.11 Het leven de woord. 7.16 Stereo: Op het eerste gehoor: klassieke muziek (gr.) (7.25 Horen en zien; 7.30 Nieuws; 7 32-1 7.50 Actualiteiten). 8.00 Nieuws 8.H Stereo: Te Deum Laudamus (gr.'- gewijde muziek. 8.30 Nieuws. 8.32 Stereo: Voor de huisvrouw. (9.00-9!®! Gymnastiek voor de huisvrouw) 9.35 Schoolradio 10.00 Teksten in soorten: godsdienstige lezing 10.15 Stereo: Hoogtepunten uit Zar und Zimmer man, opera van Lortzing (gr.) ll-OJI Nieuws- 11.03 Ferdinand Huyck (deel, 19), seriehoorspel. 11.30 Voor de zie ken. 11.55 Mededelingen. HMVERSUM III 240 M EN FM VARA: 9.00 Nieuws. 9 02 Plaatje» voor de pep. f 10.00 Nieuws) 1 l-O" Nieuws. 11.03 Een opvallend vrolijk gevarieerde visite. De tuinderij in Bred. (Van een onzer versla BERGEN OP ZOOM Bergen op Zoomse ra vanavond een spoedei: gadering over de planner, \merikaanse concern Electric voor een nieuw ing (General Electric t-v.) in Nederland. Zoals bekend geeft het concern keur aan Bergen op Zoc nomische Zaken lijkt he echter te willen „verwijz een andere kerngemeen pijl, en bovendien bereic pxtra-faciliteiten te verL een vestiging in Delfzijl. Voor Bergen op Zoom is d< uele bevoorrechting vam Kerngemeente boven de ani onverteerbare zaak. Burg Wrs. L. J. M. van de Laar spoedeisende vergadering ui' ven op verzoek van bijna all< [Voorzitters. Het Initiatief is eigenlijk u ivan het bestuur van de K l™8, dat gistermorgen ver ™et stelde bij die geiegenh Mt alle beschikbare krachte Pihseerd moeten worden om jjgrng van General Electric t- ergen op Zoom te krijgen, f r- Gorrissen van de KV 'Mn daarop contact op met e8ae; met voornoemd resu (ADVERTENTIE) droog en dor haar? Javona crèmebehande- bng v.a. 1.80 ^°or meerdere behandelingen vet haar? kyoHa tegen vet haar 0 voor 2 behandelingi slap en fijn haar? lavona haarhersteiler V-a. 155 voor Pteerdere behandelinge uit model? v°na haarver steviger ^•9» 0.80 kent u betere?

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 4