nelter LNES lUW )o/lefhout H0Q( KOU Waarmee het begon en wat telkens terugkeert i t n MUIDEN Fietsenmakers, draagt u rustig lakschoenen Suiker de charmante koffiepot ROLEX heetman JOSEPHINE^ O z 13 O m JOSEPHINE LUCKY LUKE SUSKE cn WISKE tldjr Hddr ih heb har feiten,directeur'Dmvjs hei een spook1 le hebben je bedrofen, Tjjf! [en bedriegster femden door die bo-' ren.Moeklenieooh ueerlLmbih en io'. j hier heb je een verf on- tninf om het spookhuis je af te breken! [en officieel stuk met een/ef el... alleen een beetje) Bef repen, directeur' vervalst Jefrjp j Ooed bcfrepen je. Tjaf! t DE STEM VAN ZATERDAG 21 FEBRUARI 1970 mg ST 87 latum: Gehuwd/ongehuwd g van 1400 werknemers. D« van schepen, werkzaamheder oor één van bovengenoemde ndaire arbeidsvoorwaarden en <baar. Voor ongehuwden huis- it t ïn te ontvangen bij voorkeur 1970 teuur Iets voor u Kom dan eens met ons :en over het werk, het ris en de voordelige extra's wij als dochteronderneming Philips ook nog kunnen en. Loop gerust binnen bij soneelzaken. Of schrijf, of om een afspraak te maken r een tijd die u het beste omt. Ons adres: Molenstraat 37, terhout, tel. (01620) 3901. LET op, de rock en roll komt terug". Dat hoor je gere geld zeggen, ongeveer ie- der jaar een keer. Het klinkt I misschien vreemd, maar het it. Nu luisteren ook de aller- I jongste tieners met verbazing I tiaar het live-optreden van de I Plastic Ono Band in Toronto of naar het dubbelalbum dat ge- I maakt is van Elvis Presleys eer concert sinds vele jaren in I Las Vegas. Dat is de pure, onge- Ipolijste, kinderlijk eenvoudige Itock, zoals die ergens in 1954 Iontstaan moet zijn. De popmuziek beweegt zich het onmetelijke terrein tus- ;en spontane eenvoud en inge wikkelde gekunsteldheid. Tel kens zijn er nieuwe stromingen, die of het accent meer dan voor heen leggen op perfectie in de studio oi eerlijke rondborstig heid zonder enige pretentie. Die ongelooflijke perfectie vonden we bij de Beatles (Sgt. Pepper), de Beach Boys (Smiley Smile), de Mothers en de Pink Floyd; de eenvoud komen we tegen bij de country-musici (Byrds, Dillard and Clarke, Flying Burrito Brothers), maar vooral bij de rock, die altijd en overal, zij het niet altijd even duidelijk, de kop op steekt. Dat is helemaal niet onbegrijpe lijk. Met de rock en roll is alles kegonnen, het was de eerste stap op het gebied van muziek speciaal voor jonge mensen. Het is het fun- damentale oerritme en wie de hui dige pop van moderne foefjes en grapjes ontdoet, vindt dit oergege ven weer terug. Wie uitgekeken raakt op de mogelijkheden van stu- dio-produkties, komt onherroepelijk terecht bij de andere pool, de rock en roll. John Lennon zegt zelfs ieder kalf jaar weer terug te keren naar de rock. Het ontstaan van deze muziek, is met zoals sommigen beweren vol komen onverwachts geweest. jaren bestond er de blues en het zuiden zonden radiostations al onheuglijk lang country and western muziek uit. Een samen smelting daarvan werd, nadat er 6en flinke dosis ritme was toege voegd, de rock and roll. Wie de muziek uitgevonden heeft doet er niet toe. Bill Haley schijnt maan denlang met zijn „Rock around the clock" geleurd te hebben, voordat de platenmaatschappijen er iets in zagen. Het klinkt inderdaad als zeer de cadente, door ondeskundige blanken uitgevoerde rhythm and blues, maar eenmaal uitgebracht, sloeg de plaat zo in dat in 1955 en '56 4 miljoen exemplaren verkocht werden. De film met dezelfde titel zorgde voor verbreiding van de nieuwe muziek over de hele aardklont. In Neder land ontstonden na deze film stee vast relletjes, waar hij ook getoond werd. Want ook het klimaat heeft het ontstaan van rock en roll in de hand gewerkt. Na de oorlog was er een nieuwe generatie ontstaan, die in. de duffe door vooroorlogse normen geregeerde maatschappij haar draai niet kon vinden. Ze beschikte over veel geld, veel vrije tijd en veel vitaliteit. Opzwepende muziek, waarop je vreselijk wild kon bewe gen, dat was precies wat de jonge ren uit de jaren vijftig zochten. Ze kregen hun eigen voorbeelden en helden, zoals de filmhelden James Dean en Marlon Brando. De vette Bill Haley, die de dertig al gepas seerd was en een lullig spuuglokje (Het Omgekeerde Vraagteken) op zijn voorhoofd droeg, was niet zo'n voorbeeld. Vandaar dat zijn rol nooit zo ingrijpend geweest is. De grote man was natuurlijk de vrachtwagenchauffeur uit Memphis. Elvis Aaron Presley. Wat hij in de zomer van 1954 als 19-jarige deed, is waarschijnlijk een van de belang rijkste momenten in de pop-geschie denis geweest. Platenhandelaar Sam Philips nam toen in een kamertje met zijn lang niet vlekkeloze appa ratuur twee nummers van Elvis op, de evergreen „Blue moon of Ken- tuckey" en het oude bluesnummer „That's allright mamma". Philips' broer draaide het bandje voor de ra dio, een andere disc-jockey, Alan Freed bedacht de naain „Rock and roll" en een revolutionaire muziek soort veroverde de ether. Tot de zomer van 1958 maakte El- vis historische platen als „Jailhouse rock", „Hound dog" en „Don 't be cruel" en liet hij het publiek de ril lingen over de rug lopen door zijn befaamde heupgeschud en zijn op gewonden gezang. Daarna moest hij in dienst en werd hij commercieel volkomen uitgebuit. Naast Elvis was het vooral de zuiderling Jerry Lee Lewis, die met zijn piano, zijn wrede karakter en z(jn arrogante stem zoveel succes had, dat zelfs de meest vooruitstre- venden zijn activiteiten in de Ku- KluxKlan op de koop toe namen. Zijn „Great balls of fire", „Whole, lotta shakin' goin' on" en „Lovin' up a storm" werden ongelooflijke million-sellers. Een paar, jaar gele den was hij nog op het Windsor- festival in Engeland en bleek eens te meer dat rock onsterfelijke mu ziek is. Verder moeten de namen Carl Perkins („Blue suede shoes") Gene Vincent (Be-bop-a-lula"), Eddy Cochran („Summertime blues") en Larry Williams („Dizzy miss Lizzy") genoemd worden. Tegelijkertijd kregen gekleurde Amerikaanse zangers een kans. Lit tle Richard Penniman zorgde voor onvergetelijke nummers als „Tutti frutti", „Good golly miss Holly" en „Lucille', die later door vele ar tiesten in nieuwe jasjes gestoken en naar de top gezongen werden. De Rolling Stones en nog veel meer beatgroepen werden in hun begin tijd beslissend geïnspireerd door Chuck Berry, de man van het een voudige melodietje en de verbluf fend alledaagse teksten („Johnny B. Good", „Rock and roll music", „Roll over Beethoven"). In Europa bleef men wat achter. De Amerikanen waren nauwelijks te evenaren. Cliff Richard heeft zich in zijn begintijd even met de rock beziggehouden, maar ging al gauw op het zoetere genre over. Vince Taylor, geheel in het leer gestoken zette de bekende veilinghal in Blok ker nog eens op zijn kop. In Neder land zorgde de Eindhovense HBS'er Peter Koelewijn voor de enige rockhit van eigen bodem „Kom van dat dak af" en dat was al in 1959 toen ze ruige rook terrein aan het verliezen was. Met de beat kwam de rook weer terug en sindsdien waren er ieder jaar mensen die een roek-revival constateerden. Dat was zo toen de Blue Cheer Cochrans „Summertime blues" opnamen, toen de Beatles met „Lady Madonna" kwamen en nu met John Lennons versie van o.a. „Blue suede shoes" en „Dizzy miss Lizzy" en de terugkeer van Elvis Presley. Het zit er dik in dat het mogelijke optreden van Elvis in Apeldoorn (augustus van dit jaar) de rock weer een nieuwe im puls geeft. Moderne rockversies van Jeff Beck en de Fleetwood Mac, be wijzen dat rock en roll juist nu, met al die nieuwe gitaarfoefjes, fantas tisch kan klinken. Dus: Rook and rol, juist nu. TOON DERKX cn O, m LU LT) Z —1 i „NEEM DE fiets: gezond", roept een door de Stichting Fiets ge huurde kerngezonde juffrouw op gezette tijden naar de Neder landse buiskijker. Slaat deze kreet in? Vermoedelijk niet. Ie dereen weet al lang dat fietsen gezond is. Alleen gevorderde hartpatiënten zullen de mede deling ietwat gedurfd vinden. Werkelijk verrast is niemand. Want naarmate een mededeling geloofwaardiger klinkt, neemt het verrassingselement af. Geen mens gelooft dat „Zwarte Ka bouter" echt met kabouterkracht wast. Daar trapt niemand in. Toch vliegen de reuzenpakken „Zwarte Kabouter" de deur uit, omdat de huisvrouwen zeker willen weten, dat ze bedonderd worden. Bij de fiets ligt het ongeveer net zo. Pas wanneer iemand in een witte jas zegt dat fietsen gezonder is dan handballen, komt de rustende hor de in beweging. Zuike boude uit spraken intrigeren door de be wegelijke zekerheid, waarmee ze worden gedaan. Onwillekeurig gaat men fietsen in de veronder stelling, dat fietsen niet „gewoon gezond", maar „extra gezond" is. De fietsenmaker heeft hiervan geen weet. Hij leeft in een we reld van binnen- en buitenbanden, moeren, schroefjes en spaken en berust daarin. De fietsenbranche is de meest achterlijke branche die ik ken, zei de heer J, M. Ver- berne jr. uit Hengelo, tijdens een congres van Noordhollandse fiet senmakers. De heer Verberne is verkoopspecialist. Voordat hij aan zijn eigenlijke inleiding begon, waarschuwde hij: „Ik meen niet alles wat ik zeg. Ik trap graag een beetje. Maar begrijp me goed, ik bedoel het goed. Ik hou van een omverwerpstelling". „Het zout is op", hervatte hij. „Echt waar, dames en heren, het zout is op in uw branche. Er ont staat slipgevaar. Je moet op passen voor de warenhuizen", ging de heer Verberne meedogen loos door. „De image van de tweewielerbraoche. ik bedoel de fietsenmaker, deugt niet. Nog steeds houdt u vast aan de hou ding van boeren - burgers - en - buitenlui - wij - bieden - u. Die houding moet u vergeten. Maak een fietsenboetiek van uw zaak. Want wie koopt een fiets en waar om koopt hij een fiets?" „Maar tien procent van de fiet sen worden gekocht, omdat men er een nodig heeft. De andere ne gentig procent wordt verkocht om bijredenen. Men koopt de kleur, de status. De grote lichamen, waarmee u een schijngevecht le vert, weten dat. Zij hebben psy- ohologen in dienst, die dat hebben onderzocht. En aan wie wordt de fiets verkocht? Voor 66 procent aan personen tot 25 jaar". Iemand riep: „Nee, de fiets wordt nog steeds gekocht door va der, die moeten we naar binnen krijgen". „Mensen laat u niet door vader in de luren leggen. Va der betaalt 'm maar hij koopt 'm niet. De man is de slaaf van zijn vrouw. Gaat u maar na waarom u ietg koopt. Van wie komen de motieven?" (stilte). „In uw etala ge moeten dus de koopmotieven worden weergegeven, het plezier van het fietsen moet tot uitdruk king komen. Maar wat ziet de klant bij u? Alleen maar troep. Overal liggen banden, wielen, bui zen. De klant ziet geen motief. Wat doet u met al die oude pand jes? De zaak moet opgehangen worden aan de jonge markt. Draagt u rustig lakschoenen. En ruil die eeuwige overall voor vlot tere kleding, dat vergemakkelijkt de communicatie met het pu bliek", adviseerde de heer Ver berne. Hij waarschuwde voor een al te groot vertrouwen in service en ge moedelijkheid. „De klant is kei hard, üw service en gemoedelijk heid zullen 'm een zorg zijn, wan neer de warenhuizen een voordeli ge fiets op de markt brengen. Ser vice en gemoedelijkheid zijn hob by's, die in het café bedreven moeten worden". In de goedkope fiets zag de heer Verberne voor de fietsenmakers trouwens geen toekomst. „Blijf van de goedkope fiets af, dat is beneden de image van uw zaak. De prijs is een brug waar de klant vlug overheen stapt, als uw argumenten maar goed zijn". „Voor een flets heeft men niets over", wierp een fietsenmaker te gen. Verberne begreep de man volkomen, maar trok de juistheid van zijn opmerkingen in twijfel. „De klant zegt dat hij er niets voor over heeft, maar is dat zo? Het is wetenschappelijk aange toond. dat de klant bereid is meer uit te geven dan hij oorspronke lijk van plan was, als zijn te be- invloeden koopmotieven de uitga ven maar rechtvaardigen". Het moet nu maar eens gezegd en geschreven worden: voor de grafische vormgeving van Tussen Haakjes li verantwoordelijk Jan LearbucK ZOALS BEKEND onderscheiden wij in hoofdzaak drie soorten sui ker: witte, bruine en basterd suiker. Dat kleurenverschil berust even wel op een vergissing, die wij te wijten hebben aan de kwaliteit van onze ogen. Pure suiker heeft name lijk helemaal geen kleur. De kris tallen waaruit suiker bestaat zijn kleurloos. Hoe sterker geraffineerd, hoe witter de suiker wordt, dat wil zeggen hoe meer vuil aan de suiker kristallen onttrokken wordt. Suiker dankt haar wit zijn uit sluitend aan de breking van het licht in de suikerkristallen, die op onze ogen een witmakend effect heeft. Het is net als met sneeuw. Die is ook kleurloos maar de bre king van het licht in de kristallen doet haar wit schijnen. Hoe scho ner, helderder en doorzichtiger de kleurloze suikerkristallen zü», hoe witter de suiker zich voordoet. (ADVERTENTIE) MAKKERS VAN de echte slimme- rick, wij hebben nieuws voor u. Uw produkten worden niet alleen in Zuidwest-Nederland gelezen, maar ook over de grenzen van ons gebied en ons land. Deze week kre gen wij namelijk een inzending uit Parijs van de heer L. J. Kleijn: Een slimmerickster uit Ovezande, kwam bij haar biechtvader te lande. Eerwaarde, zei zij, ik ga er vandoor met een gehuwde pastoor. Ah, zei hij, da's vandaag de dag helemaal geen schande. Bedankt, slimmerickeir uit het buitenland. Terug naar dichtbij. Bart Mulders uit Breda liet onze prijswinnares van de vorige week het volgende pikante avontuur be leven: Een slimmerickster uit Ovezande, wier gedicht in De Stem belandde, kreeg van de dominee uit Willem stad. 'n uitnodiging voor het gemeen schappelijk bad. Ze zei: „Dank je wel ik heb geen luchtvervuilde handen." De betere slimmerickers, tot onze grote spijt moeten we dat erkennen, komen allemaal uit Breda of uit de naaste omgeving. Bijvoorbeeld A. A. van Dongen uit Breda: Een slimmerickster uit Ovezande, die alle schroom uit zich bande, zei: ,,'k Hield me eerst sjaakjes, maar nu zag ik Tussen Haakjes. Ik vind uw beoordeling vaak een schande." Asjeblief, dat zal je toch zo maar gezegd warden. Onverbloemde kri tiek, bravo, ga maar door op deze weg. L. W. M. Cantrijn uit Breda dichtte: Een slimmerickster uit Ovezande, reed op 'n fiets met slappe banden. Ze zat verschrikkelijk in de misère met haar pijnlijke derrière. Nu loopt ze voortaan maar op haar handen. B. A. I. van de Vijver uit Etten- Leur had het nog even over het gemeenschappelijk bad van de do minee uit Willemstad: Een slimmerickster uit Ovezande, sprak in haar limmerick over allerhande. Maar, mevrouw, dat water voor dat „bad" wordt het getapt uit een oecumenisch vat? 't Is wel zeer „in" hier in den lande. De heer E. P. Jansen uit Ooster hout schreef een zeer insinuerend versje: Een slimmerickster uit Ovezande, was echt de slimste hier te lande. Want elk ander gedicht aan dagblad De Stem gericht, ging ze daar stiekum verbranden. Ja ja, maar deze püblikiatie be wijst toch wel weer het tegendeel. Nu de winnares van de week: Een slimmerickster uit Ovezande, kreeg van haar baas een reprimande, maar omdat ze een „slimme rikster" was, overtroefde ze hem alras en nam hem alle kaarten uit handen. Zeer spits is de toespeling op het rikken, ook reeds een keer in Tus sen Haakjes behandeld. O ja, het gedicht was van mejuffrouw P. van Dalsum uit Breda. Gefeliciteerd. De nieuwe regel: Een gepromoveerde Bredanaar in Axel Een zeer chic horloge, geschikt voor iedere gelegenheid. Een officiële chronometer met automatische opwinding door Rolex Perpetual rotor mechanism*. Perfekt beschermd tegen water, stof en vuil door de beroemde Oyster ka»t Gegarandeerd waterdicht tot op 50 meter. Verkrijgbaar in diverse uitvoeringen. ROLEX OYSTER PERPETUAL vanaf 530,- edelsteenkundige f.g.a. diamantexpert g.i.a. Lijnbaan 92-Oostzeedijk 155-157 Tel. 116670 Rotterdam „HIER, NEEM dan alles maar", riep een man in het Belastingkan toor in Amsterdam. De daad bij het woord voegend, kleedde hij zich vliegenvlug spiernaakt uit en duw de hij zijn kleren door het loketje in het gezicht van de verbouwe reerde ambtenaar. Vervolgens wandelde hij het ge bouw uit en de sneeuw in, waar men hem pas na 'n paar honderd meter kon inhalen. Hij is overgele verd aan de gemeentelijke genees kundige dienst, omdat hij overspan nen zou zijn. Zijn daad zou hem zijn ingegeven door zijn verontwaardi ging over de hoogte van het aan slagbiljet, dat hij had ontvangen. ÜULUS DENKEN"T0CH -ZEVER NIET DAT IK OP DIE BRIEFJES HEB GESCHOTEN OM JULLIE EEN BAKERPRAATJE TE KUNNEN VERTELLEN

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 29