nelter
LNES
lUW
)o/lefhout
H0Q(
KOU
Waarmee het begon
en wat telkens terugkeert
i
t
n
MUIDEN
Fietsenmakers, draagt u rustig lakschoenen
Suiker
de
charmante
koffiepot
ROLEX
heetman
JOSEPHINE^
O
z
13
O
m
JOSEPHINE
LUCKY
LUKE
SUSKE
cn WISKE
tldjr Hddr ih heb har
feiten,directeur'Dmvjs
hei een spook1
le hebben je bedrofen, Tjjf! [en
bedriegster femden door die bo-'
ren.Moeklenieooh ueerlLmbih
en io'. j
hier heb je een verf on-
tninf om het spookhuis je
af te breken! [en officieel
stuk met een/ef el...
alleen een beetje) Bef repen, directeur'
vervalst Jefrjp j Ooed bcfrepen
je. Tjaf!
t
DE STEM VAN ZATERDAG 21 FEBRUARI 1970
mg
ST 87
latum:
Gehuwd/ongehuwd
g van 1400 werknemers. D«
van schepen, werkzaamheder
oor één van bovengenoemde
ndaire arbeidsvoorwaarden en
<baar. Voor ongehuwden huis-
it t
ïn te ontvangen bij voorkeur
1970 teuur
Iets voor u
Kom dan eens met ons
:en over het werk, het
ris en de voordelige extra's
wij als dochteronderneming
Philips ook nog kunnen
en.
Loop gerust binnen bij
soneelzaken. Of schrijf, of
om een afspraak te maken
r een tijd die u het beste
omt.
Ons adres: Molenstraat 37,
terhout, tel. (01620) 3901.
LET op, de rock en roll komt
terug". Dat hoor je gere
geld zeggen, ongeveer ie-
der jaar een keer. Het klinkt
I misschien vreemd, maar het
it. Nu luisteren ook de aller-
I jongste tieners met verbazing
I tiaar het live-optreden van de
I Plastic Ono Band in Toronto of
naar het dubbelalbum dat ge-
I maakt is van Elvis Presleys eer
concert sinds vele jaren in
I Las Vegas. Dat is de pure, onge-
Ipolijste, kinderlijk eenvoudige
Itock, zoals die ergens in 1954
Iontstaan moet zijn.
De popmuziek beweegt zich
het onmetelijke terrein tus-
;en spontane eenvoud en inge
wikkelde gekunsteldheid. Tel
kens zijn er nieuwe stromingen,
die of het accent meer dan voor
heen leggen op perfectie in de
studio oi eerlijke rondborstig
heid zonder enige pretentie. Die
ongelooflijke perfectie vonden
we bij de Beatles (Sgt. Pepper),
de Beach Boys (Smiley Smile),
de Mothers en de Pink Floyd; de
eenvoud komen we tegen bij de
country-musici (Byrds, Dillard
and Clarke, Flying Burrito
Brothers), maar vooral bij de
rock, die altijd en overal, zij het
niet altijd even duidelijk, de kop
op steekt.
Dat is helemaal niet onbegrijpe
lijk. Met de rock en roll is alles
kegonnen, het was de eerste stap
op het gebied van muziek speciaal
voor jonge mensen. Het is het fun-
damentale oerritme en wie de hui
dige pop van moderne foefjes en
grapjes ontdoet, vindt dit oergege
ven weer terug. Wie uitgekeken
raakt op de mogelijkheden van stu-
dio-produkties, komt onherroepelijk
terecht bij de andere pool, de rock
en roll. John Lennon zegt zelfs ieder
kalf jaar weer terug te keren naar
de rock.
Het ontstaan van deze muziek, is
met zoals sommigen beweren vol
komen onverwachts geweest.
jaren bestond er de blues en
het zuiden zonden radiostations
al onheuglijk lang country and
western muziek uit. Een samen
smelting daarvan werd, nadat er
6en flinke dosis ritme was toege
voegd, de rock and roll. Wie de
muziek uitgevonden heeft doet er
niet toe. Bill Haley schijnt maan
denlang met zijn „Rock around the
clock" geleurd te hebben, voordat
de platenmaatschappijen er iets in
zagen.
Het klinkt inderdaad als zeer de
cadente, door ondeskundige blanken
uitgevoerde rhythm and blues, maar
eenmaal uitgebracht, sloeg de plaat
zo in dat in 1955 en '56 4 miljoen
exemplaren verkocht werden. De
film met dezelfde titel zorgde voor
verbreiding van de nieuwe muziek
over de hele aardklont. In Neder
land ontstonden na deze film stee
vast relletjes, waar hij ook getoond
werd.
Want ook het klimaat heeft het
ontstaan van rock en roll in de hand
gewerkt. Na de oorlog was er een
nieuwe generatie ontstaan, die in.
de duffe door vooroorlogse normen
geregeerde maatschappij haar draai
niet kon vinden. Ze beschikte over
veel geld, veel vrije tijd en veel
vitaliteit. Opzwepende muziek,
waarop je vreselijk wild kon bewe
gen, dat was precies wat de jonge
ren uit de jaren vijftig zochten. Ze
kregen hun eigen voorbeelden en
helden, zoals de filmhelden James
Dean en Marlon Brando. De vette
Bill Haley, die de dertig al gepas
seerd was en een lullig spuuglokje
(Het Omgekeerde Vraagteken) op
zijn voorhoofd droeg, was niet zo'n
voorbeeld. Vandaar dat zijn rol
nooit zo ingrijpend geweest is.
De grote man was natuurlijk de
vrachtwagenchauffeur uit Memphis.
Elvis Aaron Presley. Wat hij in de
zomer van 1954 als 19-jarige deed,
is waarschijnlijk een van de belang
rijkste momenten in de pop-geschie
denis geweest. Platenhandelaar Sam
Philips nam toen in een kamertje
met zijn lang niet vlekkeloze appa
ratuur twee nummers van Elvis op,
de evergreen „Blue moon of Ken-
tuckey" en het oude bluesnummer
„That's allright mamma". Philips'
broer draaide het bandje voor de ra
dio, een andere disc-jockey, Alan
Freed bedacht de naain „Rock and
roll" en een revolutionaire muziek
soort veroverde de ether.
Tot de zomer van 1958 maakte El-
vis historische platen als „Jailhouse
rock", „Hound dog" en „Don 't be
cruel" en liet hij het publiek de ril
lingen over de rug lopen door zijn
befaamde heupgeschud en zijn op
gewonden gezang. Daarna moest hij
in dienst en werd hij commercieel
volkomen uitgebuit.
Naast Elvis was het vooral de
zuiderling Jerry Lee Lewis, die met
zijn piano, zijn wrede karakter en
z(jn arrogante stem zoveel succes
had, dat zelfs de meest vooruitstre-
venden zijn activiteiten in de Ku-
KluxKlan op de koop toe namen.
Zijn „Great balls of fire", „Whole,
lotta shakin' goin' on" en „Lovin'
up a storm" werden ongelooflijke
million-sellers. Een paar, jaar gele
den was hij nog op het Windsor-
festival in Engeland en bleek eens
te meer dat rock onsterfelijke mu
ziek is. Verder moeten de namen
Carl Perkins („Blue suede shoes")
Gene Vincent (Be-bop-a-lula"),
Eddy Cochran („Summertime
blues") en Larry Williams („Dizzy
miss Lizzy") genoemd worden.
Tegelijkertijd kregen gekleurde
Amerikaanse zangers een kans. Lit
tle Richard Penniman zorgde voor
onvergetelijke nummers als „Tutti
frutti", „Good golly miss Holly" en
„Lucille', die later door vele ar
tiesten in nieuwe jasjes gestoken en
naar de top gezongen werden. De
Rolling Stones en nog veel meer
beatgroepen werden in hun begin
tijd beslissend geïnspireerd door
Chuck Berry, de man van het een
voudige melodietje en de verbluf
fend alledaagse teksten („Johnny B.
Good", „Rock and roll music", „Roll
over Beethoven").
In Europa bleef men wat achter.
De Amerikanen waren nauwelijks
te evenaren. Cliff Richard heeft zich
in zijn begintijd even met de rock
beziggehouden, maar ging al gauw
op het zoetere genre over. Vince
Taylor, geheel in het leer gestoken
zette de bekende veilinghal in Blok
ker nog eens op zijn kop. In Neder
land zorgde de Eindhovense HBS'er
Peter Koelewijn voor de enige
rockhit van eigen bodem „Kom van
dat dak af" en dat was al in 1959
toen ze ruige rook terrein aan het
verliezen was.
Met de beat kwam de rook weer
terug en sindsdien waren er ieder
jaar mensen die een roek-revival
constateerden. Dat was zo toen de
Blue Cheer Cochrans „Summertime
blues" opnamen, toen de Beatles
met „Lady Madonna" kwamen en
nu met John Lennons versie van
o.a. „Blue suede shoes" en „Dizzy
miss Lizzy" en de terugkeer van
Elvis Presley. Het zit er dik in dat
het mogelijke optreden van Elvis
in Apeldoorn (augustus van dit
jaar) de rock weer een nieuwe im
puls geeft. Moderne rockversies van
Jeff Beck en de Fleetwood Mac, be
wijzen dat rock en roll juist nu, met
al die nieuwe gitaarfoefjes, fantas
tisch kan klinken. Dus: Rook and
rol, juist nu.
TOON DERKX
cn
O,
m
LU
LT)
Z
—1
i
„NEEM DE fiets: gezond", roept
een door de Stichting Fiets ge
huurde kerngezonde juffrouw
op gezette tijden naar de Neder
landse buiskijker. Slaat deze
kreet in? Vermoedelijk niet. Ie
dereen weet al lang dat fietsen
gezond is. Alleen gevorderde
hartpatiënten zullen de mede
deling ietwat gedurfd vinden.
Werkelijk verrast is niemand.
Want naarmate een mededeling
geloofwaardiger klinkt, neemt
het verrassingselement af. Geen
mens gelooft dat „Zwarte Ka
bouter" echt met kabouterkracht
wast.
Daar trapt niemand in. Toch
vliegen de reuzenpakken „Zwarte
Kabouter" de deur uit, omdat de
huisvrouwen zeker willen weten,
dat ze bedonderd worden. Bij de
fiets ligt het ongeveer net zo. Pas
wanneer iemand in een witte jas
zegt dat fietsen gezonder is dan
handballen, komt de rustende hor
de in beweging. Zuike boude uit
spraken intrigeren door de be
wegelijke zekerheid, waarmee ze
worden gedaan. Onwillekeurig
gaat men fietsen in de veronder
stelling, dat fietsen niet „gewoon
gezond", maar „extra gezond" is.
De fietsenmaker heeft hiervan
geen weet. Hij leeft in een we
reld van binnen- en buitenbanden,
moeren, schroefjes en spaken en
berust daarin. De fietsenbranche
is de meest achterlijke branche
die ik ken, zei de heer J, M. Ver-
berne jr. uit Hengelo, tijdens een
congres van Noordhollandse fiet
senmakers. De heer Verberne is
verkoopspecialist. Voordat hij aan
zijn eigenlijke inleiding begon,
waarschuwde hij: „Ik meen niet
alles wat ik zeg. Ik trap graag
een beetje. Maar begrijp me goed,
ik bedoel het goed. Ik hou van een
omverwerpstelling".
„Het zout is op", hervatte hij.
„Echt waar, dames en heren, het
zout is op in uw branche. Er ont
staat slipgevaar. Je moet op
passen voor de warenhuizen",
ging de heer Verberne meedogen
loos door. „De image van de
tweewielerbraoche. ik bedoel de
fietsenmaker, deugt niet. Nog
steeds houdt u vast aan de hou
ding van boeren - burgers - en -
buitenlui - wij - bieden - u. Die
houding moet u vergeten. Maak
een fietsenboetiek van uw zaak.
Want wie koopt een fiets en waar
om koopt hij een fiets?"
„Maar tien procent van de fiet
sen worden gekocht, omdat men
er een nodig heeft. De andere ne
gentig procent wordt verkocht om
bijredenen. Men koopt de kleur,
de status. De grote lichamen,
waarmee u een schijngevecht le
vert, weten dat. Zij hebben psy-
ohologen in dienst, die dat hebben
onderzocht. En aan wie wordt de
fiets verkocht? Voor 66 procent
aan personen tot 25 jaar".
Iemand riep: „Nee, de fiets
wordt nog steeds gekocht door va
der, die moeten we naar binnen
krijgen". „Mensen laat u niet
door vader in de luren leggen. Va
der betaalt 'm maar hij koopt 'm
niet. De man is de slaaf van zijn
vrouw. Gaat u maar na waarom
u ietg koopt. Van wie komen de
motieven?" (stilte). „In uw etala
ge moeten dus de koopmotieven
worden weergegeven, het plezier
van het fietsen moet tot uitdruk
king komen. Maar wat ziet de
klant bij u? Alleen maar troep.
Overal liggen banden, wielen, bui
zen. De klant ziet geen motief.
Wat doet u met al die oude pand
jes? De zaak moet opgehangen
worden aan de jonge markt.
Draagt u rustig lakschoenen. En
ruil die eeuwige overall voor vlot
tere kleding, dat vergemakkelijkt
de communicatie met het pu
bliek", adviseerde de heer Ver
berne.
Hij waarschuwde voor een al te
groot vertrouwen in service en ge
moedelijkheid. „De klant is kei
hard, üw service en gemoedelijk
heid zullen 'm een zorg zijn, wan
neer de warenhuizen een voordeli
ge fiets op de markt brengen. Ser
vice en gemoedelijkheid zijn hob
by's, die in het café bedreven
moeten worden". In de goedkope
fiets zag de heer Verberne voor
de fietsenmakers trouwens geen
toekomst. „Blijf van de goedkope
fiets af, dat is beneden de image
van uw zaak. De prijs is een brug
waar de klant vlug overheen
stapt, als uw argumenten maar
goed zijn".
„Voor een flets heeft men niets
over", wierp een fietsenmaker te
gen. Verberne begreep de man
volkomen, maar trok de juistheid
van zijn opmerkingen in twijfel.
„De klant zegt dat hij er niets
voor over heeft, maar is dat zo?
Het is wetenschappelijk aange
toond. dat de klant bereid is meer
uit te geven dan hij oorspronke
lijk van plan was, als zijn te be-
invloeden koopmotieven de uitga
ven maar rechtvaardigen".
Het moet nu maar eens gezegd en geschreven worden: voor de grafische vormgeving van Tussen Haakjes li verantwoordelijk Jan LearbucK
ZOALS BEKEND onderscheiden
wij in hoofdzaak drie soorten sui
ker: witte, bruine en basterd suiker.
Dat kleurenverschil berust even
wel op een vergissing, die wij te
wijten hebben aan de kwaliteit van
onze ogen. Pure suiker heeft name
lijk helemaal geen kleur. De kris
tallen waaruit suiker bestaat zijn
kleurloos. Hoe sterker geraffineerd,
hoe witter de suiker wordt, dat wil
zeggen hoe meer vuil aan de suiker
kristallen onttrokken wordt.
Suiker dankt haar wit zijn uit
sluitend aan de breking van het
licht in de suikerkristallen, die op
onze ogen een witmakend effect
heeft. Het is net als met sneeuw.
Die is ook kleurloos maar de bre
king van het licht in de kristallen
doet haar wit schijnen. Hoe scho
ner, helderder en doorzichtiger de
kleurloze suikerkristallen zü», hoe
witter de suiker zich voordoet.
(ADVERTENTIE)
MAKKERS VAN de echte slimme-
rick, wij hebben nieuws voor u.
Uw produkten worden niet alleen
in Zuidwest-Nederland gelezen,
maar ook over de grenzen van ons
gebied en ons land. Deze week kre
gen wij namelijk een inzending uit
Parijs van de heer L. J. Kleijn:
Een slimmerickster uit Ovezande,
kwam bij haar biechtvader te lande.
Eerwaarde, zei zij, ik ga er vandoor
met een gehuwde pastoor.
Ah, zei hij, da's vandaag de dag
helemaal geen schande.
Bedankt, slimmerickeir uit het
buitenland. Terug naar dichtbij.
Bart Mulders uit Breda liet onze
prijswinnares van de vorige week
het volgende pikante avontuur be
leven:
Een slimmerickster uit Ovezande,
wier gedicht in De Stem belandde,
kreeg van de dominee uit Willem
stad.
'n uitnodiging voor het gemeen
schappelijk bad.
Ze zei: „Dank je wel ik heb geen
luchtvervuilde handen."
De betere slimmerickers, tot onze
grote spijt moeten we dat erkennen,
komen allemaal uit Breda of uit
de naaste omgeving. Bijvoorbeeld
A. A. van Dongen uit Breda:
Een slimmerickster uit Ovezande,
die alle schroom uit zich bande,
zei: ,,'k Hield me eerst sjaakjes,
maar nu zag ik Tussen Haakjes.
Ik vind uw beoordeling vaak een
schande."
Asjeblief, dat zal je toch zo maar
gezegd warden. Onverbloemde kri
tiek, bravo, ga maar door op deze
weg. L. W. M. Cantrijn uit Breda
dichtte:
Een slimmerickster uit Ovezande,
reed op 'n fiets met slappe banden.
Ze zat verschrikkelijk in de misère
met haar pijnlijke derrière.
Nu loopt ze voortaan maar op haar
handen.
B. A. I. van de Vijver uit Etten-
Leur had het nog even over het
gemeenschappelijk bad van de do
minee uit Willemstad:
Een slimmerickster uit Ovezande,
sprak in haar limmerick over
allerhande.
Maar, mevrouw, dat water voor dat
„bad"
wordt het getapt uit een
oecumenisch vat?
't Is wel zeer „in" hier in den lande.
De heer E. P. Jansen uit Ooster
hout schreef een zeer insinuerend
versje:
Een slimmerickster uit Ovezande,
was echt de slimste hier te lande.
Want elk ander gedicht
aan dagblad De Stem gericht,
ging ze daar stiekum verbranden.
Ja ja, maar deze püblikiatie be
wijst toch wel weer het tegendeel.
Nu de winnares van de week:
Een slimmerickster uit Ovezande,
kreeg van haar baas een
reprimande,
maar omdat ze een „slimme rikster"
was,
overtroefde ze hem alras
en nam hem alle kaarten uit handen.
Zeer spits is de toespeling op het
rikken, ook reeds een keer in Tus
sen Haakjes behandeld. O ja, het
gedicht was van mejuffrouw P. van
Dalsum uit Breda. Gefeliciteerd.
De nieuwe regel:
Een gepromoveerde Bredanaar
in Axel
Een zeer chic horloge,
geschikt voor iedere gelegenheid.
Een officiële chronometer
met automatische opwinding door
Rolex Perpetual rotor mechanism*.
Perfekt beschermd
tegen water, stof en vuil
door de beroemde Oyster ka»t
Gegarandeerd waterdicht
tot op 50 meter.
Verkrijgbaar in diverse uitvoeringen.
ROLEX OYSTER PERPETUAL
vanaf 530,-
edelsteenkundige f.g.a.
diamantexpert g.i.a.
Lijnbaan 92-Oostzeedijk 155-157
Tel. 116670 Rotterdam
„HIER, NEEM dan alles maar",
riep een man in het Belastingkan
toor in Amsterdam. De daad bij het
woord voegend, kleedde hij zich
vliegenvlug spiernaakt uit en duw
de hij zijn kleren door het loketje
in het gezicht van de verbouwe
reerde ambtenaar.
Vervolgens wandelde hij het ge
bouw uit en de sneeuw in, waar
men hem pas na 'n paar honderd
meter kon inhalen. Hij is overgele
verd aan de gemeentelijke genees
kundige dienst, omdat hij overspan
nen zou zijn. Zijn daad zou hem zijn
ingegeven door zijn verontwaardi
ging over de hoogte van het aan
slagbiljet, dat hij had ontvangen.
ÜULUS DENKEN"T0CH -ZEVER NIET DAT
IK OP DIE BRIEFJES HEB GESCHOTEN
OM JULLIE EEN BAKERPRAATJE TE
KUNNEN VERTELLEN