FIETSEN GEZOND VOOR LIJF EN LEDEN SPECTACULAIRE ONTWIKKELING IN VERKOOPCIJFERS mmmm TWEEWIELERS IN OPMARS (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM Wij Nederlanders blijven hoe de auto van de buurman ook staa' te pronken een dapper tweewielig volkje. Begin nu niet meteen te zeggen, dat da al lang duidelijk was, want dan vergeet u de statistiekcijfers. Er zijn enkele jaren gele den onheilsprofeten geweest die beweerden dat het nu met het tweewielige verplaat sen per fiets, brommer, motor of scooter gauw gedaan zou zijn. Ze hebben, ge deeltelijk zeker, ongelijk gekregen. Het aantal fietsen en bromfietsen dat elk jaar ge kocht wordt, Stijgt nog steeds en de verkoop van motorfietsen lijkt zich te stabiliseren. Een overzicht van een hoekje van het RAI-gebouw tijdens de expositie van vorig jaar. Kreidler gooit hoge ogen met zijn Florett. (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM Mocht n toevallig nog geen ïiets hebben en met uw gezondheid tobben, lees dan even wat vooraanstaande artsen over de gehele wereld over fietsen zeggen: De internist A.J. Dunning, staflid aan een van de Amsterdamse uni versiteitsklinieken, schreef in zijn boek „het hartinfarct" onder meer „In ieder geval dient uit een oog punt van algemene gezondheidszorg het verdwijnen van de fiets uit som mige sectoren van de Nederlandse samenleving als een groot verlies te worden beschouwd, dat niet goedge maakt wordt door het gebruik van laxeermiddelen, curieuze dieetregi- mes en andere zinloze vermagerings middelen, die als mosterd na de maaltijd komen". Dr. I.H. Page, voorzitter van de Amerikaanse vereniging tot bestrij ding van hartziekten, verklaarde: „Bij mensen boven de 50 blijft door het fietsen de elasticiteit van de bloedvaten behouden. Fietsen voor komt voortijdig oud worden. Voor mensen van alle leeftijden is het fietsen een van de beste manieren om gezond en energiek te worden en te blijven". Dr. Apul Dudley White, die onder meer lijfarts is geweest van nu wij len oud-president Eisenhouwer: „Op de fiets is men op de goede weg om hartziekten te verhinderen. De in voering van het fietsen als dagelijkse gewoonte van de Amerikaan, jong of oud, kan beslissend zijn voor het her stel van de gezondheid van de gehe le Amerikaanse gemeenschap". „In 1955 gebruikten de New Yor kers dagelijks zoveel tabletten dat men er de hoogte van de Eiffeltoren mee kon evenaren. Toen enkele ja ren later het aantal fietsende New Yorkers was verdubbeld, was het tablettengebruik tot een halve Eiffel toren terug gelopen" zei de Ameri kaanse arts Peter de Kruyt. Op het vorig jaar in Leiden gehou den internationale symposium van de Nederlandse Hartstichting over de preventie van hartziekten wees dr. R J. H. Kruizinga, staatssecretaris van sociale zaken en volksgezond heid op de betekenis van de fiets. Tij dens het congres werd de fiets door verschillende deelnemers een pro baat middel genoemd voor het be strijden en voorkomen van hart- en bloedvaten-ziekten. De Doornse arts JX. de Jongste, secretaris van de vereniging voor sportgeneesekunde, zei: „Als ik stel, dat voor iedereen beweging heel erg noodzakelijk is, dan bedoel ik niet dat men zomaar aan een cross of een strandloop moet deelnemen. Neem de fiets. Voor het leveren van een echte sportieve prestatie moet eerst het lichaam getraind worden". 3 x 12 primeurs op 60e RAI Ook de bromfietsfabrikanten heb ben zich niet onbetuigd gelaten. Ba- tavus heeft een nieuwe stadsbrom- mer ontwikkeld, de Magie. Beschei den afmetingen, een goede weglig- ging en een prettige zit gecombi neerd met het beproefde Ilo-motortje verzekeren de Magic van een zeker goede toekomst. Alleen met de scooter zit het hele maal verkeerd. De kleine wieltjes hebben het niet kunnen redden. Over het hele jaar 1969 zijn er in heel Ne derland 150 verkocht, het jaar ervoor nog tweemaal zoveel. Een uitster vend ras. Iedereen die een scooter heeft, wees er zuinig op. Over een paar jaar zijn ze zeldzaam. Nee, dan de fiets, die doet het beter. Een op de twee Nederlanders heeft er een. Of de bromfiets, een op de zeven Ne derlanders bromt. Al die glanzende tweewielers die de Nederlander verplaatsbaar maken staan van 21 februari t.m. 1 maart te pronk in de Amstelhal van het RAI-gebouw in Amsterdam op de Tweewieler-RAI. Het is de zestigste tentoonstelling alweer, een met een groot aantal primeurs en blikvan gers. Het accent van de hele tentoon stelling ligt echter op verdere verbe tering van de vooral de laatste jaren zo populair geworden verschijning: de vouwfiets en de lichte brommer. En dat is allerminst vreemd. De spectaculaire ontwikkeling in de fiets- verkoopcijfers 1959 werden er 50p.000 verkocht, 1963 waren dat er 600.000 en in 1969 een absoluut re- co'rd van 700.000 zou niet mogelijk geweest zijn als de vormgeving van de fiets dezelfde was gebleven. De meeneemfiets is de laatste twee jaar „'aangeslagen" in ons land. Naar schatting is nu ongeveer twintig pro cent van alle verkochte rijwielen zo'n fiets-nieuw-model. Wie zijn nu die dapperen, die zwoegend weer en wind trotseren en hautain de stadsbus zien passeren? De commissie Volmuller die het openbaar vervoer in de Randstad on derzoekt heeft daarover saillante cijfers gepubliceerd- In ongebroken verplaatsingen, d.w.z. een rit zonder overstappen op een ander vervoer middel, wordt de fiets op werkdagen verreweg, het meest gebruikt, name lijk in éénderde van alle gevallen. -Voorts gaat men veel te voet, met de 'auto en met de bromfiets. Het open baar vervoer blijkt relatief slechts weinig te worden gebruikt. Op werk dagen, zo blijkt verder uit het rap port, gaat 85 procent van de scholie ren en studenten per fiets of te voet naar hun reisdoel. Met de bromfietsen ligt het wat anders. Als goedkoopste gemotori seerd vervoermiddel hebben zij een heel eigen functie, met name voor schoolgaande of studerende jeugd en in het woon-werkverkeer. Dat de verkoopcijfers dan ook weer de hoogte inschieten, na een dieptepunt in 1968, is voornamelijk het gevolg van de vraag van tieners en jongere vrou wen. Bij de bromfiets is de verschui ving van de koperskring naar de jeugd heel duidelijk. Ongeveer 60 procent van alle jongens in de leef tijdsgroep van 16 tot en met 19 jaar bezit een bromfiets, bij de meisjes is dit cijfer ruim 35 procent. Daar staat tegenover, dat oudere bromfiet sers letterlijk en figuurlijk overstap pen op een ander vervoermiddel. Nog een sprekend voorbeeld uit het laatst gehouden RAI-bromfietsonderzoek om van huis naar werk of school te gaan gebruikt 40 procent v-an de jon geren van 16 tot 19 jaar de brom fiets, 35 procent de fiets, 10 procent het openbaar vervoer en 3 procent deauto. Niet alleen de dappere Nederlan der, ook de warmbloedige Fransman, ziet het nut van de brommer. Om de toenemende verkeerschaos in Parijs de baas te worden adviseerde poli- tiepresident Grimaud de 2 miljoen autobezitters om een bromfiets te kopen: „De bromfiets is voor het stadsverkeer tegenwoordig het meest doelmatig, feitelijk het ideale vervoer middel", zei hij. In de Amsterdamse RAI zijn ook weer een aantal nieuwe motorfiet sen te zien. Er zit weer leven in, het oude gilde van ge„leer"de motorrij ders met duo-engelen is nog niet uit gestorven. In 1969 kochten de enthou siasten nog 3500 motoren in Neder land in 1970 zullen het er meer zijn- Maar dan zijn het ook de echte en thousiastelingen, want de motorfiets is van vervoermiddel een middel tot ontspanning en sport geworden. Snel heid voelen, de machine machtig on der je horen gonzen, of rustig hoen deren over 's heren wegen, genietend van de zon, de wind, vrij als een vo gel. De echte motorist kan er lyrisch onder worden. Maar hij moet voor die lyriek veel geld overhebben. Zeker voor de zwaardere kanonnen de buffels moeten prijzen worden be taald die een auto doen blozen on der zijn glimmende laklaag. Over de racers zwijgen we dan maar, zoals over de snelste motorfiets op de RAI de driecilinder - tweetakt - Kawasaki, die maar liefst veertienduizend gul den kost, daar krijgt u dan ook 245 kilometer per uur voor. Het is wel opvallend dat de be langstelling in Nederland voor de mo torsport flink stijgt. Daarmee paral lel gaan ook de successen in die sport: bij de wereldkampioenschap pen in de 50-cc klasse eindigden zes Nederlanders onder de eerste twaalf waarbij de tweede en vierde plaats voor Aalt Toersen en Jan de Vries op Kreidler en de vijfde voor Paul Lo- dewijkx op de Nederlandse Jamathi. Vermeldenswaard is ook Cees van Dongeng derde plaats in de 125 cc en de goede prestaties van Nederland se crossers in Grand-prixwedstrtijden. Onder jonge rijders vooral is de be langstelling voor de motorwedstrijd sport groot. Een afspiegeling daar van vindt men op deze tweewieler- RAI waar op verschillende stands de nieuwste modellen motorcross- en wegracemachines zullen worden ge ëxposeerd als bijzondere attractie. Voor de weet-je-nog-wel-rijders, die altijd met een zekere weemoed terugdenken aan die goeie ouwe tijd, biedt deze RAI ook wat: een Mego- la uit 1922, de vijfcilinder 640 cc stermotor in het voorwiel ingebouwd, op de stand van de Veteraan Moto ren Club, een juweel van een buffel. En voor degenen die-het-allemaal- wel-weten zijn er dan nog een paar bijzondere dingen te zien. Op de Ya- maha-stand kunnen zij hun ogen ver lustigen aan een snowmobil, een ter reinvoertuigje met rupsbanden en ski- besturing. Kreidler brengt de Free- bird, een eenwiehg aanhangwagen- tje voor motorfietsen. —T Het zware geweld, de Honda CB 750. van door de zuiger het carter inge pompt te worden. Dus een meer di recte vulling van de verbrandingska mer. Het roterende-inlaat-systeem is een der verfijningen wan de moderne tweetaktmotor. Gazelle komt met de Berinibrom- fiets met plaatframe Atailo met Ca- liffo superautomaat en Mobyiette voerde het nieuwe model AV 40 t aan de collectie toe. Om het vermogen van de motor optimaal te benutten introduceert Kreidler de fabriek die zoveel race-ervaring in haar motoren doet op deze RAI de Kreidler Florett met rijwind-gekoelde cilinder van het rs-type. Het uiterlijk van de Florett doet sterk denken aan de Kreidler motorfiets r3. Het mogen er dan niet zo heel veel meer zijn in Nederland, voor de wa re motorliefhebber is er heel wat te er met zijn cb 750 viercylinder. Ja- genieten op deze RAI. Honda komt ren van voorbereiding en vooral ja ren van race-ervaring zijn aan de se- rieproduktie van deze viercilinder voorafgegaan. Immers de racesuc cessen van Mike Hailwood, Jim Red man, Luigi Taveri, Bob Mclntyre en veie anderen zijn behaald door 4 ci linder Honda's in care-uitwoering, maar die eigenlijk de grondslag zijn geweest van de 750 ce. zoals deze nu in de RAI staat geëxposeerd. De 4 cilinder in lijn, dwars in het fraime geplaatst, voorzien van een boven liggende nokkenas levert 67 pk bij 8000 toeren per minuut en geeft deze, van een volledig gesynchroniseerde 5 versnellingsbak voorziene machine een topsnelheid van meer dan 200 kilometer per uur. 4 Gesynchroni seerde carburateurs zorgen voor toevoeging van het brandstofmeng sel terwijl 4 licht oplopende uitlaten voor de afvoer der verbrande gassen zorgen. Om bij deze snelheden nog tijdig te kunnen remmen heeft Hon da ais eerste gebruik gemaakt vian een hydraulische schijfrem. Deze is gemonteerd op het voorwiel en het remolie-reservoir is op het stuur ge plaatst. De prijs is begrijpelijkerwijs hoog; 6500,-. Sparta heeft de stadsbrommei Spartamatic-tv, die een telescoop vork had en geen achterwielwering, nu ook achtervering gegeven. Zo ontstond een nieuwe brommer, de Spartamatic-av. De fabriek weet uit marktonderzoeken dat de stadsbrom- mer met voor- en achterwielvering verder terrein zal gaan winnen. Ook de typen Tour automatic en Tour 2 v zijn nieuw, de eerste met inge bouwde automatische motor, de laat ste met ingebouwde 2-versnellings- motor. Honda de vdertaktspecialist: geen geknoei met dure mengsmering, geen rookwalm, geen oliespatten gooit hoge ogen met zijn nieuwste conceptie: de Amigo. Het is een pit- „De meest opwindende jeugdfiets van 1970" zegt de fabrikant, Raleigh, ervan. (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM De zestigste tweewieler-RAI met twee wielen goed uit mag met reden de RAI van de primeurs genoemd worden. Natuurlijk verwacht geen helemaal gloednieuwe vormgevingen, geen opzienbarende omwentelingen, geen wereldhervormingen. Dat neemt niet weg, dat niet minder dan twaalf fietsenfabrikanten, twaalf bromfietsfabrikanten en even eens een dozijn motorfietsfabrikanten primeurs hebben aangekondigd. Bij de fietsen is er allereerst Spar ta die met een nieuwigheid komt. De reeds bekende geziinsfiets model 8-80 voor acht tot tachtig jaar die Sparta „de eerste nieuwe fiets sinds de eerste fiets" noemt, heeft nu een demontabele balhoofdcon- structie gekregen. De voorvork is sa men met het balhoofd en het stuur in een handomdraai uitneembaar. Velenzo brengt de clipper „cowboy- fiets" met rugleuning. Een grapje dat om een b'epaald soort publiek vraagt. Pon en Superia, zowel als Union komen met Amerikaanse mo del fietsen. De hi-riser met hoog op gebogen stuur en banaanzadel moet de Amerikaanse markt gaan verove ren. De Unionfabriek voorspelt de hi-riser vrij vertaald steigerfiets) ook in Nederland een goede toe komst. Union brengt op zijn rijwielen nu ook een nieuwe type derailleur van Japanse afkomst. Het is een au tomatische tweeversnellingsderail- leur; door simpel terugtrappen scha kelt men een andere versnelling in. In het Amerikaans jeugdig-sportie ve vlak probeert ook de Engelse Raleighfabriek mee te spelen. Op de RAI toont Raleigh „de meest op- windendie jeugdfiets van 1970", de Chopper. Een t-pook versnellingshan- del, hoog opgebogen stuur en een za del dat het midden houdt tussen een buddy-seat en een overmaatse ba naan. Trots vermeldt de fabriek: „ook leverbaar met extra hoofd steun". Batavus brengt naast de uni-sex gezinsfiets Passain nu ook onder de naam Passan-20 een jeugdfiets voor de leeftijd van 812 jaar. Daarnaast is er de mini-Passan voor nog jonge ren. Dat de minifiets „in" is wordt wel bewezen door het feit dat ook Gazel le en Cove met nieuwe mimi-fietsen op deze RAI komen. Empo en Peugeot hebben nog eens kinderfietsen aam hun programma toegevoegd. Biamchi en Victoria wier pen zich op de vouwfiets, wat bij Victoria resulteerde in de auto-velo, een leuxe conceptie, die wordt gele verd in een kunststofkoffer. tig automatisch brommertje gewor den die als all-purposebrommer ze ker zal aanslaan en een amigo- vriend - zal worden. Mondje voorop, even boodschappen doen en dat bij een verbruik van 1 liter (gewone) benzine cp 91 kilometer. De brom mer heeft geen achterwielvering. En als u nu toch bij de Hondastand bent bewonder dan even al was het al leen maar om uw verslaggever een plezier te doen de monkey, het kleine vouwmotor-fietsje, dat een ju weeltje van simpele constructie is. Honda heeft trouwens alweer een op volger van de Momkey gevonden, de ST 50-70, die binnenkort op de Euro pese markt gebracht wordt. Motom heeft ook een neiuwe stadsbrommer, de Damella. De basis is de vertrouw de Dainamotor met eromheen een wat sierlijker conceptie fiets. Clays Flandria uit Roosendaal brengt een nieuwe minibromfiets, de Apollo, evenals Malagati. Zündjaipp voegde vorig jaar aan de bekende sportbrommerserie een nieu we toe, de C 50 sport, een rijwind- gekoelde brommer met voetschake ling Een brommer om eens goed te bekijken op de RAI. Mocht u willen weten of u wel geschikt bent om zo'n flitsende brommer te berijden: op de Zündoppstand is een reactietester aanwezig. Een wereldprimeur op onze RAI brengt Yamaha, een sportbrommer met vier versnellingen met voetseha- keling, een heuse kickstarter, en een voetpedaal voor de aehterrem. Als technische bijzonderheid heeft de Yahama bromfiets een roterende in laat. Deze constructie werd ontwik keld in de wegrace-sport. Bij deze constructie gaat de gastoevoer direct via de carburateur het carter in en dit gas legt dus niet de extra weg af

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 23