FIETSEN
GEZOND VOOR
LIJF EN LEDEN
SPECTACULAIRE ONTWIKKELING IN VERKOOPCIJFERS
mmmm
TWEEWIELERS
IN OPMARS
(Van een onzer verslaggevers)
AMSTERDAM Wij Nederlanders blijven hoe de auto van de buurman ook staa'
te pronken een dapper tweewielig volkje. Begin nu niet meteen te zeggen, dat da
al lang duidelijk was, want dan vergeet u de statistiekcijfers. Er zijn enkele jaren gele
den onheilsprofeten geweest die beweerden dat het nu met het tweewielige verplaat
sen per fiets, brommer, motor of scooter gauw gedaan zou zijn. Ze hebben, ge
deeltelijk zeker, ongelijk gekregen. Het aantal fietsen en bromfietsen dat elk jaar ge
kocht wordt, Stijgt nog steeds en de verkoop van motorfietsen lijkt zich te stabiliseren. Een overzicht van een hoekje van het RAI-gebouw tijdens de expositie van vorig jaar.
Kreidler gooit hoge ogen met zijn Florett.
(Van een onzer verslaggevers)
AMSTERDAM Mocht n toevallig nog geen ïiets hebben en met uw
gezondheid tobben, lees dan even wat vooraanstaande artsen over de
gehele wereld over fietsen zeggen:
De internist A.J. Dunning, staflid
aan een van de Amsterdamse uni
versiteitsklinieken, schreef in zijn
boek „het hartinfarct" onder meer
„In ieder geval dient uit een oog
punt van algemene gezondheidszorg
het verdwijnen van de fiets uit som
mige sectoren van de Nederlandse
samenleving als een groot verlies te
worden beschouwd, dat niet goedge
maakt wordt door het gebruik van
laxeermiddelen, curieuze dieetregi-
mes en andere zinloze vermagerings
middelen, die als mosterd na de
maaltijd komen".
Dr. I.H. Page, voorzitter van de
Amerikaanse vereniging tot bestrij
ding van hartziekten, verklaarde:
„Bij mensen boven de 50 blijft door
het fietsen de elasticiteit van de
bloedvaten behouden. Fietsen voor
komt voortijdig oud worden. Voor
mensen van alle leeftijden is het
fietsen een van de beste manieren
om gezond en energiek te worden en
te blijven".
Dr. Apul Dudley White, die onder
meer lijfarts is geweest van nu wij
len oud-president Eisenhouwer: „Op
de fiets is men op de goede weg om
hartziekten te verhinderen. De in
voering van het fietsen als dagelijkse
gewoonte van de Amerikaan, jong of
oud, kan beslissend zijn voor het her
stel van de gezondheid van de gehe
le Amerikaanse gemeenschap".
„In 1955 gebruikten de New Yor
kers dagelijks zoveel tabletten dat
men er de hoogte van de Eiffeltoren
mee kon evenaren. Toen enkele ja
ren later het aantal fietsende New
Yorkers was verdubbeld, was het
tablettengebruik tot een halve Eiffel
toren terug gelopen" zei de Ameri
kaanse arts Peter de Kruyt.
Op het vorig jaar in Leiden gehou
den internationale symposium van
de Nederlandse Hartstichting over de
preventie van hartziekten wees dr.
R J. H. Kruizinga, staatssecretaris
van sociale zaken en volksgezond
heid op de betekenis van de fiets. Tij
dens het congres werd de fiets door
verschillende deelnemers een pro
baat middel genoemd voor het be
strijden en voorkomen van hart- en
bloedvaten-ziekten.
De Doornse arts JX. de Jongste,
secretaris van de vereniging voor
sportgeneesekunde, zei: „Als ik stel,
dat voor iedereen beweging heel erg
noodzakelijk is, dan bedoel ik niet
dat men zomaar aan een cross of
een strandloop moet deelnemen.
Neem de fiets. Voor het leveren van
een echte sportieve prestatie moet
eerst het lichaam getraind worden".
3 x 12 primeurs
op 60e RAI
Ook de bromfietsfabrikanten heb
ben zich niet onbetuigd gelaten. Ba-
tavus heeft een nieuwe stadsbrom-
mer ontwikkeld, de Magie. Beschei
den afmetingen, een goede weglig-
ging en een prettige zit gecombi
neerd met het beproefde Ilo-motortje
verzekeren de Magic van een zeker
goede toekomst.
Alleen met de scooter zit het hele
maal verkeerd. De kleine wieltjes
hebben het niet kunnen redden. Over
het hele jaar 1969 zijn er in heel Ne
derland 150 verkocht, het jaar ervoor
nog tweemaal zoveel. Een uitster
vend ras. Iedereen die een scooter
heeft, wees er zuinig op. Over een
paar jaar zijn ze zeldzaam. Nee, dan
de fiets, die doet het beter. Een op
de twee Nederlanders heeft er een.
Of de bromfiets, een op de zeven Ne
derlanders bromt.
Al die glanzende tweewielers die
de Nederlander verplaatsbaar maken
staan van 21 februari t.m. 1 maart
te pronk in de Amstelhal van het
RAI-gebouw in Amsterdam op de
Tweewieler-RAI. Het is de zestigste
tentoonstelling alweer, een met een
groot aantal primeurs en blikvan
gers. Het accent van de hele tentoon
stelling ligt echter op verdere verbe
tering van de vooral de laatste jaren
zo populair geworden verschijning:
de vouwfiets en de lichte brommer.
En dat is allerminst vreemd. De
spectaculaire ontwikkeling in de fiets-
verkoopcijfers 1959 werden er
50p.000 verkocht, 1963 waren dat er
600.000 en in 1969 een absoluut re-
co'rd van 700.000 zou niet mogelijk
geweest zijn als de vormgeving van
de fiets dezelfde was gebleven. De
meeneemfiets is de laatste twee jaar
„'aangeslagen" in ons land. Naar
schatting is nu ongeveer twintig pro
cent van alle verkochte rijwielen zo'n
fiets-nieuw-model.
Wie zijn nu die dapperen, die
zwoegend weer en wind trotseren en
hautain de stadsbus zien passeren?
De commissie Volmuller die het
openbaar vervoer in de Randstad on
derzoekt heeft daarover saillante
cijfers gepubliceerd- In ongebroken
verplaatsingen, d.w.z. een rit zonder
overstappen op een ander vervoer
middel, wordt de fiets op werkdagen
verreweg, het meest gebruikt, name
lijk in éénderde van alle gevallen.
-Voorts gaat men veel te voet, met de
'auto en met de bromfiets. Het open
baar vervoer blijkt relatief slechts
weinig te worden gebruikt. Op werk
dagen, zo blijkt verder uit het rap
port, gaat 85 procent van de scholie
ren en studenten per fiets of te voet
naar hun reisdoel.
Met de bromfietsen ligt het wat
anders. Als goedkoopste gemotori
seerd vervoermiddel hebben zij een
heel eigen functie, met name voor
schoolgaande of studerende jeugd en
in het woon-werkverkeer. Dat de
verkoopcijfers dan ook weer de hoogte
inschieten, na een dieptepunt in 1968,
is voornamelijk het gevolg van de
vraag van tieners en jongere vrou
wen. Bij de bromfiets is de verschui
ving van de koperskring naar de
jeugd heel duidelijk. Ongeveer 60
procent van alle jongens in de leef
tijdsgroep van 16 tot en met 19 jaar
bezit een bromfiets, bij de meisjes
is dit cijfer ruim 35 procent. Daar
staat tegenover, dat oudere bromfiet
sers letterlijk en figuurlijk overstap
pen op een ander vervoermiddel. Nog
een sprekend voorbeeld uit het laatst
gehouden RAI-bromfietsonderzoek
om van huis naar werk of school te
gaan gebruikt 40 procent v-an de jon
geren van 16 tot 19 jaar de brom
fiets, 35 procent de fiets, 10 procent
het openbaar vervoer en 3 procent
deauto.
Niet alleen de dappere Nederlan
der, ook de warmbloedige Fransman,
ziet het nut van de brommer. Om de
toenemende verkeerschaos in Parijs
de baas te worden adviseerde poli-
tiepresident Grimaud de 2 miljoen
autobezitters om een bromfiets te
kopen: „De bromfiets is voor het
stadsverkeer tegenwoordig het meest
doelmatig, feitelijk het ideale vervoer
middel", zei hij.
In de Amsterdamse RAI zijn ook
weer een aantal nieuwe motorfiet
sen te zien. Er zit weer leven in, het
oude gilde van ge„leer"de motorrij
ders met duo-engelen is nog niet uit
gestorven. In 1969 kochten de enthou
siasten nog 3500 motoren in Neder
land in 1970 zullen het er meer zijn-
Maar dan zijn het ook de echte en
thousiastelingen, want de motorfiets
is van vervoermiddel een middel tot
ontspanning en sport geworden. Snel
heid voelen, de machine machtig on
der je horen gonzen, of rustig hoen
deren over 's heren wegen, genietend
van de zon, de wind, vrij als een vo
gel. De echte motorist kan er lyrisch
onder worden. Maar hij moet voor die
lyriek veel geld overhebben. Zeker
voor de zwaardere kanonnen de
buffels moeten prijzen worden be
taald die een auto doen blozen on
der zijn glimmende laklaag. Over de
racers zwijgen we dan maar, zoals
over de snelste motorfiets op de RAI
de driecilinder - tweetakt - Kawasaki,
die maar liefst veertienduizend gul
den kost, daar krijgt u dan ook 245
kilometer per uur voor.
Het is wel opvallend dat de be
langstelling in Nederland voor de mo
torsport flink stijgt. Daarmee paral
lel gaan ook de successen in die
sport: bij de wereldkampioenschap
pen in de 50-cc klasse eindigden zes
Nederlanders onder de eerste twaalf
waarbij de tweede en vierde plaats
voor Aalt Toersen en Jan de Vries op
Kreidler en de vijfde voor Paul Lo-
dewijkx op de Nederlandse Jamathi.
Vermeldenswaard is ook Cees van
Dongeng derde plaats in de 125 cc
en de goede prestaties van Nederland
se crossers in Grand-prixwedstrtijden.
Onder jonge rijders vooral is de be
langstelling voor de motorwedstrijd
sport groot. Een afspiegeling daar
van vindt men op deze tweewieler-
RAI waar op verschillende stands
de nieuwste modellen motorcross- en
wegracemachines zullen worden ge
ëxposeerd als bijzondere attractie.
Voor de weet-je-nog-wel-rijders,
die altijd met een zekere weemoed
terugdenken aan die goeie ouwe tijd,
biedt deze RAI ook wat: een Mego-
la uit 1922, de vijfcilinder 640 cc
stermotor in het voorwiel ingebouwd,
op de stand van de Veteraan Moto
ren Club, een juweel van een buffel.
En voor degenen die-het-allemaal-
wel-weten zijn er dan nog een paar
bijzondere dingen te zien. Op de Ya-
maha-stand kunnen zij hun ogen ver
lustigen aan een snowmobil, een ter
reinvoertuigje met rupsbanden en ski-
besturing. Kreidler brengt de Free-
bird, een eenwiehg aanhangwagen-
tje voor motorfietsen.
—T
Het zware geweld, de Honda CB 750.
van door de zuiger het carter inge
pompt te worden. Dus een meer di
recte vulling van de verbrandingska
mer. Het roterende-inlaat-systeem is
een der verfijningen wan de moderne
tweetaktmotor.
Gazelle komt met de Berinibrom-
fiets met plaatframe Atailo met Ca-
liffo superautomaat en Mobyiette
voerde het nieuwe model AV 40 t
aan de collectie toe.
Om het vermogen van de motor
optimaal te benutten introduceert
Kreidler de fabriek die zoveel
race-ervaring in haar motoren doet
op deze RAI de Kreidler Florett met
rijwind-gekoelde cilinder van het
rs-type. Het uiterlijk van de Florett
doet sterk denken aan de Kreidler
motorfiets r3.
Het mogen er dan niet zo heel veel
meer zijn in Nederland, voor de wa
re motorliefhebber is er heel wat te
er met zijn cb 750 viercylinder. Ja-
genieten op deze RAI. Honda komt
ren van voorbereiding en vooral ja
ren van race-ervaring zijn aan de se-
rieproduktie van deze viercilinder
voorafgegaan. Immers de racesuc
cessen van Mike Hailwood, Jim Red
man, Luigi Taveri, Bob Mclntyre en
veie anderen zijn behaald door 4 ci
linder Honda's in care-uitwoering,
maar die eigenlijk de grondslag zijn
geweest van de 750 ce. zoals deze nu
in de RAI staat geëxposeerd. De 4
cilinder in lijn, dwars in het fraime
geplaatst, voorzien van een boven
liggende nokkenas levert 67 pk bij
8000 toeren per minuut en geeft deze,
van een volledig gesynchroniseerde
5 versnellingsbak voorziene machine
een topsnelheid van meer dan 200
kilometer per uur. 4 Gesynchroni
seerde carburateurs zorgen voor
toevoeging van het brandstofmeng
sel terwijl 4 licht oplopende uitlaten
voor de afvoer der verbrande gassen
zorgen. Om bij deze snelheden nog
tijdig te kunnen remmen heeft Hon
da ais eerste gebruik gemaakt vian
een hydraulische schijfrem. Deze is
gemonteerd op het voorwiel en het
remolie-reservoir is op het stuur ge
plaatst. De prijs is begrijpelijkerwijs
hoog; 6500,-.
Sparta heeft de stadsbrommei
Spartamatic-tv, die een telescoop
vork had en geen achterwielwering,
nu ook achtervering gegeven. Zo
ontstond een nieuwe brommer, de
Spartamatic-av. De fabriek weet uit
marktonderzoeken dat de stadsbrom-
mer met voor- en achterwielvering
verder terrein zal gaan winnen. Ook
de typen Tour automatic en Tour 2
v zijn nieuw, de eerste met inge
bouwde automatische motor, de laat
ste met ingebouwde 2-versnellings-
motor.
Honda de vdertaktspecialist:
geen geknoei met dure mengsmering,
geen rookwalm, geen oliespatten
gooit hoge ogen met zijn nieuwste
conceptie: de Amigo. Het is een pit-
„De meest opwindende jeugdfiets van 1970" zegt de fabrikant, Raleigh,
ervan.
(Van een onzer verslaggevers)
AMSTERDAM De zestigste tweewieler-RAI met twee wielen goed
uit mag met reden de RAI van de primeurs genoemd worden. Natuurlijk
verwacht geen helemaal gloednieuwe vormgevingen, geen opzienbarende
omwentelingen, geen wereldhervormingen. Dat neemt niet weg, dat niet
minder dan twaalf fietsenfabrikanten, twaalf bromfietsfabrikanten en even
eens een dozijn motorfietsfabrikanten primeurs hebben aangekondigd.
Bij de fietsen is er allereerst Spar
ta die met een nieuwigheid komt.
De reeds bekende geziinsfiets model
8-80 voor acht tot tachtig jaar
die Sparta „de eerste nieuwe fiets
sinds de eerste fiets" noemt, heeft
nu een demontabele balhoofdcon-
structie gekregen. De voorvork is sa
men met het balhoofd en het stuur
in een handomdraai uitneembaar.
Velenzo brengt de clipper „cowboy-
fiets" met rugleuning. Een grapje
dat om een b'epaald soort publiek
vraagt. Pon en Superia, zowel als
Union komen met Amerikaanse mo
del fietsen. De hi-riser met hoog op
gebogen stuur en banaanzadel moet
de Amerikaanse markt gaan verove
ren. De Unionfabriek voorspelt de
hi-riser vrij vertaald steigerfiets)
ook in Nederland een goede toe
komst. Union brengt op zijn rijwielen
nu ook een nieuwe type derailleur
van Japanse afkomst. Het is een au
tomatische tweeversnellingsderail-
leur; door simpel terugtrappen scha
kelt men een andere versnelling in.
In het Amerikaans jeugdig-sportie
ve vlak probeert ook de Engelse
Raleighfabriek mee te spelen. Op de
RAI toont Raleigh „de meest op-
windendie jeugdfiets van 1970", de
Chopper. Een t-pook versnellingshan-
del, hoog opgebogen stuur en een za
del dat het midden houdt tussen een
buddy-seat en een overmaatse ba
naan. Trots vermeldt de fabriek:
„ook leverbaar met extra hoofd
steun".
Batavus brengt naast de uni-sex
gezinsfiets Passain nu ook onder de
naam Passan-20 een jeugdfiets voor
de leeftijd van 812 jaar. Daarnaast
is er de mini-Passan voor nog jonge
ren.
Dat de minifiets „in" is wordt wel
bewezen door het feit dat ook Gazel
le en Cove met nieuwe mimi-fietsen
op deze RAI komen.
Empo en Peugeot hebben nog eens
kinderfietsen aam hun programma
toegevoegd. Biamchi en Victoria wier
pen zich op de vouwfiets, wat bij
Victoria resulteerde in de auto-velo,
een leuxe conceptie, die wordt gele
verd in een kunststofkoffer.
tig automatisch brommertje gewor
den die als all-purposebrommer ze
ker zal aanslaan en een amigo-
vriend - zal worden. Mondje voorop,
even boodschappen doen en dat bij
een verbruik van 1 liter (gewone)
benzine cp 91 kilometer. De brom
mer heeft geen achterwielvering. En
als u nu toch bij de Hondastand bent
bewonder dan even al was het al
leen maar om uw verslaggever een
plezier te doen de monkey, het
kleine vouwmotor-fietsje, dat een ju
weeltje van simpele constructie is.
Honda heeft trouwens alweer een op
volger van de Momkey gevonden, de
ST 50-70, die binnenkort op de Euro
pese markt gebracht wordt. Motom
heeft ook een neiuwe stadsbrommer,
de Damella. De basis is de vertrouw
de Dainamotor met eromheen een
wat sierlijker conceptie fiets. Clays
Flandria uit Roosendaal brengt een
nieuwe minibromfiets, de Apollo,
evenals Malagati.
Zündjaipp voegde vorig jaar aan de
bekende sportbrommerserie een nieu
we toe, de C 50 sport, een rijwind-
gekoelde brommer met voetschake
ling Een brommer om eens goed te
bekijken op de RAI. Mocht u willen
weten of u wel geschikt bent om zo'n
flitsende brommer te berijden: op de
Zündoppstand is een reactietester
aanwezig.
Een wereldprimeur op onze RAI
brengt Yamaha, een sportbrommer
met vier versnellingen met voetseha-
keling, een heuse kickstarter, en een
voetpedaal voor de aehterrem. Als
technische bijzonderheid heeft de
Yahama bromfiets een roterende in
laat. Deze constructie werd ontwik
keld in de wegrace-sport. Bij deze
constructie gaat de gastoevoer direct
via de carburateur het carter in en
dit gas legt dus niet de extra weg af