DESIDERATA Fotografie volkskunst bij uitstek I JOT j jTEJ de charmante koffiepot EXPOSITIE FOTOPORTRET IN HAAGS GEMEENTEMUSEUM Bestsellers Schokkend Hm mee, Lm- bit, je bent niet helemaal in orde! O nee?Jullie wtoei- Igenu'jsds je er uitliet!) Heet je uiehieris? JOSEPHINE m JOSEPHINE LUCKY LUKE rans) U ID I: m II: AAN tTREAL SUSKE en WISKE Ie m hier en. I DE STEM VAN DINSDAG 17 FEBRUARI 1970 ER HET WATER I Tt/rTlT INE- Eerste voor- I Milan Kumders, O I IS) Cl m uj "O <S) I O HOLLYWOOD WIL trachten de oude reputatie van 's werelds film- hoofdstad waar te maken. Door werkgevers- en werknemers organisaties in Hollywood is be kendgemaakt, dat men de kosten van produktie zal stroomlijnen en een hoop van de nutteloze en kost bare „franje" gaat afknippen. Een en ander is bekendgemaakt door de burgemeester van Los An geles, in aanwezigheid van enige filmproducenten, acteurs en leden van het personeel van de studio's. Wat de burgemeester zei komt hier op neer: de industrie gaat „de kleintjes" in de gaten houden, min der weelderig doen en efficiënter werken Hierdoor zal het vak gezon der en sterker worden en het geld worden besteed aan een goed pro- dukt waar de wereld belangstelling voor heeft en dat tegen een redelij- kij prijs kan worden aangeschaft. DE BOEKEN der kleine zielen van Louis Couperus staat boven aan de lijst der bestverkochte boeken voor de maand januari. Verder ziet de lijst er als volgt uit: 2 Turks fruit van Jan Wolkers 3 Het koninkrijk der Nederlanden in de tweede wereldoorlog. Deel twee Neutraal van dr. L. de Jong. 4 Waren de goden kosmonauten van Erich von Danicken 5 Help De dokter verzuipt., door Toon Kortooms. 6 Diverse belastinggidsen. 7 Ranonkel of de Geschiedenis van een Verzelving van Jacques Ha melink. 8 Kies uw auto. KNAC autoj aar- boek 1970. 9 Heya Keessie van Ger Berste- breurtje. 10 In de kou door Godfried Bo- mans en Michel van der Plas. WEES kalm temidden van het lawaai de haast, bedenk welk een vrede er in stilte kan heersen. Sta op goede voet met alle mensen zonder je zelf geweld aan te doen. Zeg je waarheid rustig duidelijk; en luister naar anderen; ook zij vertellen hun verhaal. Mijd luidruchtige en agressieve mensen, zij belasten de geest. Wan neer je je met anderen vergelijkt, zou je ijdel verbitterd kunnen worden; want er zullen altijd grotere kleinere mensen zijn dan jij zelf. Geniet zowel van wat je hebt bereikt als van je plannen. Blijf belangstelling houden voor je eigen werk, hoe nederig dat ook moge zijn; het is een werkelijk bezit in het veranderlijke fortuin van de tijd. Betracht voorzichtigheid bij het zaken doen; want de wereld is vol bedrog. Maar laat dit je niet verblinden voor de bestaande deugd; vele mensen streven hoge idealen na; en overal is het leven vol hel dendom. Wees je zelf. Veins vooral geen genegenheid. Maar wees evenmin cynisch over de liefde, want bij alle dorheid ontevredenheid is zij eeuwig als het gras. Volg de loop der jaren met gratie, verlang met naar een tijd, die achter je ligt. Kweek geestkracht aan om bij onverwachte tegenslag beschermd te zijn. Maar verdriet je zelf niet met spookbeelden. Vele angsten worden uit vermoeidheid eenzaamheid geboren. Leg je zelf een gezonde discipline op, maar wees daarbij lief voor je zelf. Je bent een kind van het heelal, niet minder dan de bomen de sterren; je hebt het recht hier te zijn. En ook al is het je wel of niet duidelijk, toch ontvouwt het heelal zich zoals het zich ontvouwt en zo is het goed. Heb daarom vrede met God, hoe je ook denkt dat Hij moge zijn, en wat je werk en aspiraties ook mogen zijn, houd vrede met je ziel in de lawaaierige verwarring van het leven. Met al zijn klatergoud, somberheid en vervlogen dromen is dit toch nog steeds een prachtige wereld. Wees voorzichtig. Streef naar geluk. TEKST, GEVONDEN IN DE OUDE ST. PAULSKERK IN BALTI MORE, GEDATEERD 1692. EEN BRITSE criminoloog wil, dat automobilisten die zich schul dig maken aan ernstige verkeers overtredingen, worden gestraft met elektrische schokken. Neville Avison, lector aan de uni versiteit van Edinburgh, zegt, dat iedereen een andere „pijndrempel" heeft maar dat het door weten schappelijke metingen mogelijk is iedereen dezelfde mate vian schok toe te dienen. Het aantal schokken zou door de rechter moeten worden bepaald. (ADVERTENTIE) onplatenprogr. 22.00 De Zeven Kunsten muz. (23.00 Nws.) -23.55 Ligging van de februari 3um i 402 m Nws. 7.11 Ochtend- Socialistisch strijd- Lichte grammofoon- Van de voorpagina) ^e dag VARA: 8.00 .20 Stereo: Lichte (8.30-8.35 Van alle praatje voor de huis- Gedeeltelijk stereo: he muz. (gr.) 9.35 40 Schoolradio 10.0® bonmuz. 10.50 Voor Nws. 11.03 Voor de Stereo: Pianoricital: >UM n 298 M fws. 7.11 Het levende eo: Op het eerste ge- r. (gr.) (7.25 Horen ws.; 7.32-7.50 Act.) i. 8.11 Stereo: Als dat rz.platenprogr. (8.30- 9.10 Gym. voor de Voor de kleuters ot vandaag, muzikale or de vrouw H-"0 uur: wedstrijdprogr. Meded. ui 240 m en fm 4ws. 9.02 Zing, zin§' cale muz. 10.00 Nws. ze: nieuwe langspeel- van kritisch com- 11.00 Nws. 11.03 Mu- 5RTENTIE) £JNIGE honderden foto's vullen de unieke expositie, die on der de titel Fotoportret tot 3 mei in het Haagse Gemeentemuseum wordt gehouden. Kunst laat zich niet definiëren, maar men zal geen tegenwerping ondervinden wanneer men stelt, dat de foto grafie is te beschouwen als een vorm van beeldende kunst. De meest indringende, meest ex pressieve voortbrengsels op dit gebied verdienen het trouwens ze in dit licht te bezien. Geen kunst overigens is door de voort schrijdende techniek en eenvoud van bediening zozeer gedemo cratiseerd, dat er zelfs van een volkskunst gesproken kan wor den. Met geen kunsttechniek worden we bovendien zo nauw geconfronteerd als met de foto grafie, in huis, op straat, bij vro lijke gebeurtenissen en in droef heid. Het Gemeentemuseum rekent de I fotografie niet tot zijn specifieke arbeidsterrein, maar heeft dit pro- I ject vanwege het kunstzinnig as pect aangesneden, mede omdat in het Leids Kunsthistorisch Instituut een collectie foto's berust, die bij I gebrek aan ruimte aldaar in het I (luister van de berging bleef liggen. I Op deze expositie is het fotoportret I in drie afdelingen onderscheiden t.w,: 130 jaar fotografie, de relaties I met de andere technieken van beel dende kunst en de sociale functie van het fotoportret. Aan het samen .00 school- levisie kleuters levisie k - gods- uitzending kleuters vie! s'ïl vous plait ïst avous recoit een serie uitzen- ijd aan de Luikse ver. Vanavond: j en veer dor dieren om ser- ïischa (2) twee delen van nitzer en Helmut naar de gelijk- lan van Arnold l, commen- weerbericht l en weer- ien van mijn Moeders verj aar- ij rscheïbe uit wenen edewerkenden: iger, Elfriede Ott, eek, Werner Krenn jolt. ls hij pillen ur). „Niemand neter". Een t.v-film Grossman jekur is dood Duitsland. Aan- iort .ïieuws 1parral :n uit Mexico" Informaties en me- he culturele leven l en weer- voor een smerige en heel lelijke situatie, want uw auto is aan het roesten. Het enige middel om ditte voorkomen isTECTYLén de originate Zweedse ML-methode (er gaat nu een maal niets boven origineel):* Waar andere middelen töch, alsnog of op de lange duur falen, Zit goed met TECTYL (van Valvoline; altijd goed). Valvollne Oil Nederland N.V. Postb.11 Dordrecht TeL(01850)440tt. *((rmjwsns) Renault. FtanMJka grootste automatV geeft alle modellen van fabriekswefle een complet* TECTYL ML PROTECTIE. kunstredactie) In het museum plaats Montreal is af- d een tentoonstel!111® jpend van Piet Mon laagse School. lling is georganiseer» in Mackenzie kuns schilderijen uit P?'* nbaar bezit uit h1 Engeland en Can®J aan wordt jeugdwerk i verder schilderij ders, Breitner. Pa"1 Jozef Israels, J°ng farsen. stellen van deze tentoonstelling, hebben o.m. meegewerkt het Foto museum in Leiden, het Eastman- house in Rochester, de Gernsheim- collectie in Texas en de privé-col- lectie van Fritz Gruber in Keulen. De eerste afdeling „130 jaar foto portret" omvat 250 portretten, zo dat daarmee tevens de geschiede nis van de fotografie beeldend word beschreven, mede aan de hand van teksten, die tussen de foto-objecten zijn aangebracht. Minder dan an derhalve eeuw geleden beschikten alleen vooraanstaande lieden over een afbeelding van zichzelf, zij het geen foto. Daarmee maakte in 1839 de Fransman Daguerre een begin, toen hij het procédé ontwikkelde van de gevoelige zilverplaat. Zo ont stond de daguerréotypie, waarvoor het aanvankelijk nodig was, dat de gefotografeerde met witbepoederd gezicht in de open lucht en bij felle zon zich voor de camera opstelde. Het nadeel van deze fotografische methode was, dat van een dergelij ke opname geen afdrukken konden worden gemaakt. Dit lukte pas eni ge tijd later met de kalotypie, dat met papiernegatieven werkte en meer afdrukken mogelijk maakte. En niet alleen de techniek, maar evenzeer de benadering van het ob ject, in het geval van het fotopor tret dus de mens, maakte tot op heden toe grote ontwikkelingen door. Daarvan geeft deze tentoonstelling een boeiend beeld te zien. Wij krij gen de op het atelier gemaakte po sefoto voor ogen, maar ook de foto van de mens, die in zijn omgeving is geportretteerd. De verschillende kunststromingen van de laatste eeuw hebben zich ook in de portret fotografie doen gelden. Zo bloeit rond de eeuwwisseling de kunstfoto grafie. Met als Nederlandse repre sentant van deze stijl Henri Bers- senbrugge ziet men speciale tech nieken toegepast, die de foto's een schilderachtig impressionistisch ef fect meegeven. Mede onder invloed van het Bau- haus volgde na de tweede wereld oorlog de zogenaamde pure foto grafie, die het object zo objectief mogelijk wilde weergeven, strevend naar eerlijkheid en oprechtheid van stijl. In ons land hielden vooral Zwart en Schuitema zich bezig met deze benadering van de portretfo tografie, die experimenteerde met standpunten, montage etc. Ook hier van geeft de tentoonstelling fraaie voorbeelden. De sociale functie van het foto portret laat zich niet meten, hoog stens signaleren, en dat gebeurt op deze expositie zeer uitgebreid. Een zeer opvallende rol in dit opzicht speelt het zogenaamde carte-de-vi- site, portretten van familie, beken den en beroemdheden, die men uit wisselde en verzamelde. Koningin Victoria deed dit met zoveel over gave. dat bii haar wel de cartoma- nie moet zijn begonnen, die om streeks het midden van de vorige eeuw in Europa op gang kwam en van de portretfotografie heeft bij gedragen. Niet minder heeft later de pers fotografie haar invloed doen gelden op het portret, te meer waar de persfotografie, geënt op de werke lijkheid, steeds is blijven zoeken naar een eigen stijl van werken en uitbeelden, hetgeen frappante sta len aansprekende fotografie heeft opgeleverd. Een hoofdstuk apart is de relatie van de portretfotografie met ande re technieken van beeldende kunst. Zoals men vroeger voor het vervaar digen van een geschilderd portret voorstudies maakte, zo heeft men al vrij gauw de foto voor dit doel ge hanteerd. De foto werd niet slaafs nagevolgd, maar diende slechts als uitgangspunt voor een zeer persoon lijke picturale benadering van het object. Dit spreekt het sterkst uit de geschilderde familieportret ten. Ook deze film zal tijdens de von Lenbach, die volgens dit sys teem werkte, maar wiens schilderij en hoogstens de compositie gemeen hebben met het origineel van de foto. Dit alles laat deze expositie dui delijk zien, waarbij als gave gids kan fungeren de catalogus, die is opgebouwd als een beeldroman, en waarin de historie van de fotografie aan de hand van foto en tekst is gevolgd, tot en met de popfoto. Het is een goede gedachte ge weest om in deze expositie, gewijd aan de volkskunst van de fotogra fie, het volk, in casu de amateur te betrekken. Daartoe uitgenodigd zonden 200 Hagenaars treffende fa miliekiekjes toe aan het museum, Hiervan is een diareeks vervaar digd, die tijdens de tentoonstelling doorlopend wordt vertoond. Bovendien is er een prijsvraag waarvoor 1700 werkstukken werden ingezonden. De bekroonde foto's hebben een ereplaatsje op deze ex positie gekregen. De Haagse kran ten kunnen voorts beschikken over een eigen hoekje, waarin zij hun beste actuele portretten kunnen la ten zien. De Hagenaar Nico Crama heeft van deze expositie tevens een film vervaardigd op 35 mm wide screen met een duur van elf minu ten. Ook deze film zal tijdensde tentoonstelling worden vertoond, maar is ook geschikt om in de bios coop als voorprogramma te draaien. De eerste opzienbarende foto, die met de candid camera (verborgen camera) werd gemaakt, kwam uit het toestel van Erich Salomon, die in 1930 een gezelschap van Franse en Duitse diplomaten in verschil lende houdingen betrapte tijdens de nachtelijke discussie in de conferentiekamer van het Haagse res taurant Anjema. Deze conferentie handelde over de oorlogsschulden en de foto toont hoe diep de heren erop ingingen. Voor deze portretfoto ging de eerste prijs in de wedstrijd voor ama teurs naar mevrouw N. Tromp-v. d. Vlist te Enschede. GEEN STERVELING... DAN MAAK ERGENS OP POWELL WACHTEN WAAR WE HET MEcsx OP ONS GEMAK ZITTEN. DE HELE STAD IS VAU ONS... NEEM ME NIET KWAL'JK.., LATEN WE 'T IS UIT GEWOONTE.. LIEVER EN \N VERBAND DAARMEE DE SALOON ZOU IK CE WILLEN VOORSTEL- INGAAN. LEN NIET MEER OP M'JN NIEUWE HOED TE IK ZOU WEL WAT LUSTEN- EEN BLAUWE BOON IN CE BUIK ALS CE NIET DIRECT OPDUVELT!' f

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 15