Commentaar uw □□0 Papandreou: kolonels gebruikten NAVO-plan vs. i m Lani I Totale verandering DR. CORN. VERHOEVEN: 99 Stem die telt" in wezen een bitter lachertje kunififil,NGDÊf. peilingen peilingen peilingen peilingen peilingen peilingen peilingen peilingen peilingen peilingen peilingen 1k.^J|JNGen Averechts effect Kwalijke gevolgen LScheepsberich 12 DE STEM VAN ZATERDAG 14 FEBRUARI 1970 13 13 ;EN PFILINrFW DciiiM^I^,NGDE^i.K.^ILMNGnEN PEILINGEN PEILIIGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILNGEN PEILINGEN lk PEILINGEN |M PEILINGEN |NPEILtNGEN PEIll peiiiw^CM .^'LINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEIL NGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEIILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEI1 JJet is moeilijk aanneembaar, dat de Israëlische bomaanval op Egyptische burgers opzettelijk is uitgevoerd, 't Is immers duidelijk, dat aanvallen op Arabische bevolkingscentra vergeldingsacties zullen uitlokken. Rusland, de beschermheer van Nasser, wordt op deze wijze als het ware gedwon gen de geleide projectielen en nieuwste vliegtuigen te leveren, waarom al zo lang gevraagd wordt. Aan de andere kant wordt het voor Amerika wel bijzonder moeilijk Israël nog aan meer vliegtuigen te helpen. Israël wijt deze luchtaanval, die bijna honderd doden heeft geëist, aan een „technische fout". Het risico van dit soort „foutenwordt groter naar mate luchtaanvallen dichter bij grote steden worden uitgevoerd. De Israëli's hebben dit risico aanvaard. Zij zijn dus ook aansprakelijk voor de gevolgen. Erkend moet overigens worden dat Israël in een uitermate moeilijke positie verkeerd. Niet zozeer militair gezien maar financieel-economisch. Dit kleine land met z'n paar miljoen inwoners draagt nu al maanden de enorm zware last van een oorlogssituatie. Dat is niet onbeperkt vol te hou den. Begrijpelijk dus, dat de Israëli's al het mogelijke proberen om de Arabische landen te dwingen vredesonderhandelingen te beginnen. Bij deze dwangprocedure werken aanvallen op bevolkingscentra echter ave rechts. 1VTA alles wat er om de loonwet van minister Roolvink is gebeurd is het nauwelijks voorstelbaar dat dit „knevel"-instrument door de rege ring zal worden gehanteerd- Zoals de kaarten nu liggen heeft minister Roolvink een wapen in handen gekregen, dat hij niet kan gebruiken ten zij hij politieke zelfmoord zou willen plegen. De heer Roolvink heeft de goedkeuring van zijn wet verkregen ten koste van een fikse ruzie met de vakbeweging. Dat is een hoge prijs. Handhaving van de arbeidsvrede veronderstelt een goed overleg tussen regering en werkgevers- en werknemersorganisaties en dat kan alleen weer functioneren als de vakbeweging het vertrouwen heeft van haar achter ban. De loonwet-Roolvink werkt hier verstorend. Dat kan vooral in een tijd van hoogconjunctuur gevolgen hebben. "Pen alternatief is volgens het woordenboek „een stel van twee mogelijkheden waaruit een keuze moet gedaan worden". Dit zelfstandig naamwoord en het ge lijkluidende bijvoeglijke naam woord hebben onlangs een nieuwe betekenis gekregen. De alterna- tieven zijn degenen die gekozen hebben voor de „andere" moge lijkheden b.v. voor links tegenover rechts, open tegenover gesloten etc. De snelle opkomst van dit woord suggereert niet alleen een snelle verscherping van tegenstel lingen in onze maatschappij, maar ook een betrekkelijke volle digheid in de te kiezen mogelijk heden, zodat ze gelijkwaardig zijn en evenveel kana beloven. Dat zou dan een grote vooruitgang zijn vergeleken bij de veelbesproken eendimensionale samenleving die juist gekenmerkt is door de afwe zigheid van alternatieven. Daar is alleen plaats voor een vage on rust, niet voor werkelijke veran deringen- Blijkbaar komen die veranderin gen niet vanzelf. De eendimensio- nele samenleving dient zich aan met een grote vanzelfsprekend heid en als een gesloten systeem. Veranderingen moeten bevochten en afgedwongen worden. Hierbij doen zich problemen voor van al lerlei aard. De alternatieve viae op zich is een probleem omdat zij in systematiek niet lijkt te kun nen concurreren met het bestaan de; de methode is een probleem, omdat zij soms in de richting van het geweld lijkt te gaan, en de publiciteit is een probleem. Om daarmee te beginnen: het is van methode niet efficiënt en dus niet juist is. Het is dan geen methode maar geweld. Ik ga nu even uit van de laatste veronderstelling, waaraan ik een grote mate van waarschijnlijkheid toeken Dan is er maar één moge lijkheid: de methode is niet effi ciënt en glijdt af in geweld of lo ze liturgie omdat het doel te ruim gesteld is of zelfs niet zichtbaar te maken valt. Dat doel heet dan: totale verandering. Hiervan be weer ik: totale verandering kan eventueel wel bereikt worden, maar zij kan niet als doel gesteld worden. Wie haar als doel stelit, probeert van zich zelf een onver anderbare buitenstaander bij de veranderingen te maken, een soort van onbewogen godheid. Doet hij dat niet, dan wordt hij zelf bij de verandering betrokken op een manier die hij niet kan voorspellen en waaraan hij dus niet te voren een inhoud kan ge ven. Hij kan haar dus niet tot doel stellen, hij kan haar alleen wagen riskeren. Tenzij- hij tot doel heeft niets te veranderen en alleen iets tot uitdrukking te brengen. Een pijl treft alleen feilloos en onder alle omstandigheden de roos, wanneer die roos aan de pijl vast zit. Maar treft hij haar dan? Er moet er dan nog geschoten wor den? Om uit deze tegenspraak bevrijd te worden verwijs ik naar wat de orde zeggen. Zij beschouwen die als een systeem. Welnu, een sys teem wordt hierdoor gekenmerkt, dat alle onderdelen met elkaar samenhangen en elkaar beïnvloe den. Wie een onderdeel verandert belang dat de alternatieven hun beslissingen in het openbaar ne men. Dat hoort ook zo. Maar er zijn twee soorten openbaarheid: beslissingen kunnen genomen wor den ten overstaan en met inspraak van alle betrokkenen en zij kun nen voorbereid worden door pu bliciteitsmedia die een veel gro ter publiek bereiken. Soms kan het laatste het eerste tegenwer ken. Een rommelige en ruzieach tige discussie op de t.v. kan weer standen oproepen bij een groot pu bliek en daardoor ook het kleine re publiek ongunstig beïnvloeden. Dan is er mijns inziens sprake van een misplaatste openbaarheid die aan de zaak zelf te kort doet en waaraan die zaak zelfs bezwijkt. Dat is dan niet slim, want het gaat niet om de publiciteit, maar om de openbaarheid. Wat de methode betreft: alter natieven zeggen graag, dat ie mand die kritiek heeft op hun me thode het niet met hun doel eens is, of dat hij dan maar een betere methode moet leveren. Deze be handeling van de kritiek doet mij sterk denken aan ouderwetse baasjes die ook best bereid zijn kritiek te dulden, mits die maar „opbouwend" is. Dat is een ma nier om kritiek te verbieden en de gekozen methode te propageren als de enige. En ais zij de enige is, zo gaat dan de redenering ver der, is zij ook efficiënt. Maar dat is natuurlijk een vergissing: het kan heel goed zijn dat de gekozen methode niet de enig mogelijke is en dat zelfs de enig mogelijke beïnvloedt het systeem. De tota liteit van het systeem kan ver nietigd worden, maar veranderd kan zij alleen worden via verande ring van delen. Wie middelen zoekt om het hele systeem ineens te veranderen, komt ofwel tot ver nietigend geweld ofwel hij dra matiseert alleen maar zijn eigen onrust en wil in werkelijkheid geen verandering, maar publici teit, algemene zenuwachtigheid, wakkerschudderij of zoiets vaags. De kunst van de totale veran dering berust op het vinden van de juiste delen, die het snelst te veranderen zjjn en waarvan de verandering de grootste invloed heeft. Dit deel hoeft helemaal niet spectaculair belangrijk te schijnen. Een voorbeeld: toen enige jaren geleden in de kerk de liturgie ge wijzigd werd, beschouwden velen dit als een onbelangrijke en reac tionaire restauratie aan de gevel, een doekje voor het bloeden. MaaT het is meer dan waarschijn lijk dat deze restauratie het begin is geweest van veel radicalere en zelfs totale veranderingen. De keu ze van dit onderdeel was even on schuldig als raak. En naargelang een systeem beter in elkaar zit, doet het er minder toe waar de verandering begint en is het ge makkelijker een revolutie te ver kopen als revisie- In dezelfde ma te kan een methode tegelijk effici ënter, minder gewelddadig en ge ruislozer worden. Als iedereen het erover eens zou zijn, dat ook dit laatste een voordeel kan zijn, zou de discussie over dit onderwerp niet zo moeilijk zijn. NEDERLANDSE KIEZER HEEFT NIETS TE ZEGGEN (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Nauwelijks driekwart procent van de Nederlandse kiezers heeft iets te zeggen. Misschien ligt er straks niemand van wakker, maar een feit is, dat slechts rond 55.000 Nederlanders wer kelijk uitmaken welke personen voor de 7,5 miljoen kiesgerechtigden de politieke dienst uitmaken in de Tweede Kamer. Voor de Provin ciale Staten zijn het er iets meer, voor de gemeenteraden nog wat meer. Het blijft toch altijd nog maar een handjevol Nederlanders, die het voor het zeggen hebben. De democratie heeft ons allemaal lelijk te Iqjk gezet, in nuchtere cjjfers, in koele percentages. De „stem, die telt" (zoals de PvdA in 1967 uitriep) is in wezen een bitter lacher tje geworden. En dat is hoogstwaarschijnlijk onze eigen schuld ook nog. Dat maakt het juist zo'n lachertje, als we er goed over nadenken. We laten het gewoon aan die 55.000 Nederlanders over om 150 kan didaat-kamerleden op een lijst te zetten (en dus ook de regering), 685 leden van de Provinciale Staten (en straks door deze staten ook de Eerste Kamer) en zoveel duizend gemeenteraadsleden (met daan- bij de wethouders, die het in de gemeenten vooral moeten doen). Zo staan we dan bijna allemaal op het toneel van onze vaderlandse politiek in ons land. 1 - 'T jH In Nederland gaat het niets of nie mand zo slecht als de politieke par tijen. Ze hebben te weinig geld. Ze staan zoals de politieke leiders beweren bijna voor een financieel bankroet. De actieve belangstelling voor de partij loopt sterk terug, of is nog sterker verdeeld. De leden verschijnen nauwelijks meer op de partijvergaderingen, welke bekende politicus ook komt of hoe men de bijeenkomst ook opsiert. Nauwelijks tien procent vain de le den neemt werkelijk deel aan de po litieke actdvitedten van de partij. Ten minste als men de afdelings-, kring en landelijke besturen geloven wil. Zij blijven in hun uitspraken echter altijd aam de optimistische kant. De praktijk leert echter, dat de actieve belangstelling nog lager ligt, althans bij die meeste partijen. D'66 en de PPR vormen een tamelijk gunstige uitzondering, hoewel ook bij deze jonge partijen het signaal een enkele keer op rood begint te staan. Ruw, maair zeer optimistisch be rekend, tellen de dertien politieke partijen, die in de Tweede Kamer vertegenwoordigd zijn (en die straks waarschijnlijk ook zitting krijgen in de Provinciale Staten), rond 550.000 leden. Voot de belangrijkste partijen is het aamtal leden De cijfers geven geen zuiver beeld van het werkelijke aantal. De par tijen zelf schilderen uiteraard graag het zonnigste van hun sterkte. Bo vendien loopt de telling van het leden-bestand meestal gelijk met de afdracht vain het lidmaatschapsgeld. Het aantal leden kan op papier dus van de ene op de andere dag sterk verschillen. Het is een ruwe bereke ning, die in totaal genomen toch wel vrij dicht bij de werkelijkheid komt. De Boerenpartij is, zoals bekend, na 1967 in drieën gesplitst, zodat de partij-Koekoek, de groep Binding Rechts en de eenmansfractie Kro nenburg gedrieën wel een deel van de 3.000 leden uit de oorspronkelijke Boerenpartij meegenomen hebben. De PPR, die thans na afsplitsing van de KVP met drie man in de Tweede Kamer zetelt, telt ongeveer 3.000 le den, maar de drie kamerleden ver tegenwoordigen in feite ongeveer 135.000 kiezers. Wie dit in 1967 dan ook geweest mogen zijn. Van deze 550.000 leden zijn er misschien 55.000 actief werkzaam in de partij, misschien iets meer, maar waarschijnlijk minder. In theorie kiezen dus 550.000 Nederlanders 150 KVP PvdA WD ARP CHU DOD i Oi Boerenpartij Ö'66 PPR 175.000 175.000 30.000 90.000 30.000 5.000 3.000 5.500 3.000 andere Nederlanders uit, die op de kandidatenlijsten voor de Tweedie Kamer op een verkiesbare plaats komen. In de praktijk echter beslis sen zo'n 55.000 zeg desnoods 60.000 Nederlanders, welke 150 Neder landers Tweede Kamerlid zullen wor den, 685 leden van de Provinciale Staten en zoveel duizend gemeente- Partijen KVP PvdA WD ARP CHU CPN PSP SGP Boerenpartij D'66 GPV Kamer- Stemmen zetels 1967 1967 raadsleden. Al zuilen vooral voor de verkiezingen van de gemeenteraden wel wat meer partijleden in actie komen: op de afdelinigsvengaderin- gen, in actiegroepen, met schrifte lijke propaganda of wat ook. Desondanks blijft er een weinig zonnig beeld van deze „proeftuin der democratie" over, zoals sommige po litici onlangs zo lyrisch stamelden. Feit is daartegenover toch ook weer, dat zo'n 55.000 Nederlanders in staat zijn om ruim 7 miljoen Nederlanders naar de stembus te krijgen. De bijna 200.000 Nederlanders, die al of niet bewust hun stem ongeldig uitbren gen, niet meegerekend zijn het er dan toch nog altijd 6,9 miljoen, die zich door de 150 namen van de 55.000 mede-vaderlanders laten meeslepen en de kandidaten kiezen. Zo kon het in 1967 gebeuren, dat de bijna 6,9 miljoen Nederlanders op advies van hun 55.000 landgenoten voor de Tweede Kamer als volgt stemden 1.822.904 42 (nu 39 na afsplitsing van groep-Aarden met 3 zetels) 1.620.112 37 738.202 17 681.060 15 560.032 12 248.422 5 197.206 4 138.069 3 327.953 7 (nu gesplitst in 3 frac ties) 307.810 7 59.156 1 Intussen gingen bij deze verkiezin gen 177.207 stemmen verloren op 12 partijen, die geen van allen de kies deler haalden. Deze kiezers hadden dus in feite voor niets gestemd. De politieke partijen maken zich zorgen over deze gang van zaken. Niemand kan namelijk zeggen, hoe op een gegeven ogenblik de werke- lijke politieke situatie is. Ontevre denheid met wat een bepaalde rege ring wei of niet gedaan heeft, ge makzucht bü het bepalen van de keuze, psychologische omstandighe den spelen een grote rol bij de ver kiezingen. Mr. B. Biesheuvel is jarenlang de mooie jongen in de politiek genoemd. Maar mr. Toxopeug kon nauwelijks iets goeds doen. Mir. Hains van Mierlo kan met bierglas en al enthousiast gefotografeerd worden. Maar André v. d. Louw mag op een congres niet dansen, dan spreekt men er schande van. Mr. Luns kan doen, laten en zeggen wat hij wil, hij blijft voorop liggen in de race om de kiezersgunst. Maar drs. Schmelzer krijgt de merk waardigste bijnamen. Mr. De Block deed het niet en mr. Nelissen doet het weer wel. Ga zo maar door. Niets is ondoorzichtiger, dan het psycholo gisch effect van bepaalde politieke figuren op de kiezer. En dat blijft waarschijnlijk toch ook weer een boeiend neven-effect in de politiek. Hoewel het toeval, uitgedrukt in 55.000 actieve Nederlanders, een grote rol blijft spelen, een toeval dat tevoren dikwijls opgeroepen wordt door allerlei belangen, pressiegn* pen, actiecomités en dit soort anjf; rijpbare aangelegenheden. Bjjna miljoen zouden daaraan natuurlij! iets meer kunnen doen, dan 55.i actieve partij-politieke Nederland® Maar krijg ze aMe zeven miljoa maar eens zover. De openheid ook en vooral ffiif partij-politieke aangelegenheden wi den al heel wat verbeteringen i n-en aanbrengen. Openheid van collega's bijvoorbeeld, die advies uil- brengen over kandidaten voor 4 Tweede Kamer, de Provinciale S3- ten, de gemeenteraden. "Want W begint in feite in politiek Nederlais de inquisitie over andere Nederl» diers en waar treedt het algen® belang naar voren? Waar begip® de „combines", zonder dat de te® er iets van weet en waar eindigen werkelijke politieke bedoelkS0, Waar oefenen ai of niet kleine pr®' siegroepen de werkelijke macht i" en \/aar heeft ook de gewone kies1 a-Hes te zeggen, zoals het hoort" deze democratie? Hij kan alleen W stemmen, maar dan wel op de kat didaiten die anderen voor hem in dacht hebben. 't Is maar, dat we er af en toe een' over nadenken. Anders doet de kleine groep werkelijk politieke tivisten het opnieuw. Het is intussen kort dag: voor 18 maart Statenverkiezingf maar nog niet voor 3 juni (GemtfJ teverkiezingen) en mei 1971 (Tivw1 Kamerverkiezingen) (Door AP-correspondent Patrick O'Keefe) ROMF Andreas Papandreou, de in ballingschap levende vroege re Griekse minister, beweert, dat de door het leger gesteunde staats greep van 1967 op een gecompute riseerd plan berustte, dat in Was hington geprogrammeerd was. In een interview zei hij dezer da gen: „Het was een verbijsterende staatsgieep. Het feit, dat zij de eerste paar dagen overleefde was een hulde aan de computer". Kort nadat de kolonels het be wind in handen hadden genomen, kwamen er al betrouwbare be richten uit Griekenland, dat ze ge bruik hadden gemaakt van een NAVO-plan, „Prometheus" gehe ten, bestemd om een communisti sche overneming van de macht te beletten Papandreou vertelde, dat hij zes weken geleden had vernomen, dat dit plan gecomputeriseerd was. De Griekse militairen die de staats greep uitvoerden, beschikten over een jonge Griekse computerexpert, die de gegevens van het program voor hen „vertaalde". Deze expert wps afgestudeerd aan een Ameri kaanse universiteit en leeft nu in ballingschap in Europa, zei Pa pandreou, maar hij wilde zijn naam niet noemen. De 5I-jarige Papandreou die aan het hoofd staat van de pan-helleen- se bevrijdingsbeweging, welke naar afzetting van de kolonels streeft, zei, dat het computerpro gram de namen bevatte van „alle mensen die gearresteerd zonden worden". Ook voorzag het in alle mogelijke eventualiteiten. De com puter, zo vertelde Papandreou, kan bijv. vertellen wat er gedaan moet worden als er in een bepaalde stad een opstand uitbreekt". Drie of vier maanden voor de uitvoering was de staatsgreep ge programmeerd door officieren van de Amerikaanse en Griekse in lichtingendienst, aldus Papand"" De oorspronkelijke bedoeling om het plan in werking te steil bij de onderdrukking van een ministisrhe opstand of een Tip koionne-beweging in GriekenIM" Papandreou is 20 jaar A*"L kaans staatsburger geweest. 1964 deed hij hiervan afstand na zijn verkiezing in het Gne parlement weer Grieks staatslw ger te worden. Als minister i» regering van zijn vader, rij' George Papandreou, en sinds verbanning heeft hij steeds Amerikaanse politiek ten <>PzlC van Griekenland bekritiseerd. H to ARCHIMEDES 12 v San An Arica BALONG 13 te Antwerpen BENGKALIS 13 te Hamburg CHEVRON AMSTERDAM li Maracaibo n St. John. DÏNTELDIJK 12 v Londen n Hamburg GEERTJE BUISMAN 13 te Marseille GEESTSTAR 12 v Roseau n Preston ICAMPERDIJK 12 v Seattle Vancouver KARA 13 v Ardrossan n Wh| KOSSMATELLA 12 v Calcutl Perz. Golf KOUDEKERK 13 v Hamburg® Bremen LALIBELLA 12 v Cristobal 1 Punta de Palmas verw LEUVELLOYD 12 v Hamburg Antwerpen LOIRELLOYD 13 v Noumea Auckland NEPTUNUS 12 v Santo Domii Antwerpen PHILIDORA 13 te Skaramang STATENDAM 12 v MazaitJlian Balboa STRAAT JOHORE 13 te Dune THERON 12 v La Gu-aiira n Port of Spain ESSO ROTTERDAM 12 v Antvs n Bonny HILVERSUM 12 te Miami JASON 12 v Philadelphia n New York KATELYS1A 12 v Bonny n Ba KATENDRECHT 13 te Durbar KELLETIA 12 te Curacao LADON 13 te New Orleans NEDER EBRO 13 te Kaapstad NEDER LEK 13 te Balboa ORANJE NASSAU 12 v Barba Punta Délgada PARKHAVEN 12 v Rio de Jam Santos ROTTERDAM 12 v Kaapstad i Durban SEINELLOYD 12 te Balboa SINON 12 v Port au Prince Kingston STRAAT HONGKONG 12 te Sal TJIBANTJEK 12 v Tamiga n Dar es Salaam ACILA 13 te Abidjan ADONIS 12 v San Lorenzo n Cristobal ARISTOTELES 13 te Cristobal BENGALEN 13 rede Kaapstad BLITAR 13 te Belawan GREBBEDIJK 12 v Antwerpen Rotterdam HOUTMAN 12 rede Dar es Si ISIS 12 te Antwerpen MISSISSIPPILLOYD 13 te Abudhabi NEVERITA 12 v Taranto n Tripoli OSSENDRECHT 12 te Brake SKADI 12 v Leixmoes n Bordeau: STRAAT ALGOA 13 te Durban STRAAT HOLLAND 13 te East London TJIMANUK 13 te Dar es Salaan ZAANLAND 14 te Vera Cruz vei 1 ACTEON 14 te Miri verw. ALCOR p 13 Ouessant n Antwer BOVENKERK 15 te Yokohama verw. ESSO DEN HAAG 13 te Ras Tan HERCULES 13 te Bremen OVERIJSEL 13 dw Port Elizabeti Leixoes j RONDO 13 v Bombay n Rangooqj ANNE CHRISTINA 11 te Lissabi ASUNCION II 130m zzw Ouess; Buenos Aires BASTIAAN BROERE 11 te Rottd dam ELIZABETH BROERE 12 te Rotterdam MARIJKE IRENE 11 300m zw Sao Thomé n Takoradi PLANCIUS pass 12 IJmuiden n A BILLITON 11 240 zw v Sabang n Barcelona CAPILUNA 12 te Singapore very DAHOMEYKUST 11 v Dakar n Freetown DIADEMA 11 110 w v Greytown, Sydney DïNTELDIJK 12 v London n DOSINA 11 220 nno v Las Pal: Escravos KAAP HOORN 11 800 zzo v Madagascar n "Walvisbay MARNELLOYD 12 verw te Los Angeles PATRO 11 42 zo v Wight n Bonn; PHILIPPIA 11 300 nw v Flores n Tranmere RADJA 11 670 o v Ascension n Antwerpen STRAAT FREMANTLE 11 v Monrovia n Freetown STRAAT LE MAIRE 11 800 zw v Perth n Portland aus. DELTADRECHT 13 te Amsterdan DOMBURGH 12 v Rotterdam n Harwich PARMSUM 13 te Amsterdam GREBBEDIJK 13 te Rotterdam KINDERDIJK 12 v Rotterdam n Vera Cruz OUWERKERK 12 v Rotterdam Rouaan SCHIEKERK 12 v Amsterdam n Antwerpen WILLEMSKERK 13 v Rotterdam Hamburg i I Hamburg j ABBEKERK 12 v Dakar n Freetot CAPULONIX pass 13 Gibraltar n Hamburg CERES 13 te Georgetown verw DAHOMEYKUST 13 v Freetown Pointe Noire FOREST HILL 13 v Falmouth n Swansea FOREST TOWN pass 13 Bari n Venetië KONINGSWAARD 13 te Ardirosse vCAON pass 13 Pentiandfirth n Liverpool DER LINGE 13 v Timaru n .Napier a^RWESER 13 v Hongkong n nmm^L12 v Beiroeth n Izmir STn ,E,R5ERK 13 te Rouen FLORIDA 13 te Nagoya &AT FRANKLIN 13 te Luanda Vm°K4uST 12 v Rouen n Dakar1 EA 13 te Kharg. EiL veirw

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 12