EN
politiek en pop stoten elkaar af
WEET
DREAMS,
BABY
Het kruidige is van de
echtscheidingen af
land
IN
de
charmante
koffiepot
Ober
wMaak je geest vrij en geef elkaar de hand"
spook
stad
I
JOSEPHINE
m JOSEPHINE
sta ons toe uw tere huid tegen vijand winter
in bescherming te nemen.
-UCKY
-UKE
SUSKE
en WISKE
M
til
18
DE STEM VAN VRIJDAG 13 FEBRUARI 1970
40 jaar
ïandag tot
:n aan de
deplein 24,
jr.
onze afdeling
I MEVROUW MARY Snyder uit
het plaatsje Chenago Fork in de
staat New York is 100 jaar oud ge
worden. En hoe is dat zo gelukt?
Door het eten van veel uien", al
dus mevrouw Snyder.
.Gewoon op het brood hopen uien
I dice dag". En toen deelde zij kof-
uit en sandwiches met uien.
O
X
GO
Ou
m
UJ
-O
GO
X
O
lyHE Mothers of Invention zijn
opgeheven en uit de laatste
[ilpee van Country Joe and the
Fish spreekt berusting en me-
lincholie. Twee feiten die bij ve-
rn de vraag deed rijzen: hoe
I aat het met de politieke geïnte-
tsseerdheid van de huidige pop-
liusici? Duidt de grote aandacht
I oor ongecompliceerde genres
lountry en rock op het afscheid
tan het protest onderdeel in de
popmuziek?
Dat laatste gebeurde pas toen
Frank Zappa besloot met zijn groep
She Mothers of Invention een
electronic social worker" te won
den. Hij attakeerde de Amerikaan
se namaakmaatschappij (plastic
people) en legde fundamentele fou
ten als carrièreslavernij op zeer
humoristische wijze bloot. De ge
frustreerde reclame-Amerikaan
komt telkens weer terug, maar hij
hield zich ook muzikaal bezig met
het gewelddadige optreden van de
politie de CIA en de strafkolonie
an gouverneur Reagan.
Naast Zappa was er Joe Mac
Donald van Country Joe and the
fish. Deze groep droeg optredens
en platen graag op aan „that
bastard LBJ" of „that mother
fucker, Lyndon Johnson", hekelde
de Vietnam-oorlog en wijdde de
elpee „Together" aan Bobby Hut
ton, een 17-jarige Black Panther
die in San Fransisco is neerge
schoten. Het paniekerige Amerika
met zijn angst voor het vreemde
leverde ook de meeste stof voor
een derde geëngageerde groep
„The Fugs" (bijvoorbeeld het num
mer „Kill for peace").
Maar de Mothers verdienden te
weinig en toen Zappa een groot
verlies constateerde, besloot hij
ermee op te houden en verder te
gaan met vele projecten tegelijk
Elpees als „Absolutely free" en
„We're only in it for the money"
zullen niet meer gemaakt worden.
Country Joe is moedeloos gewor
den door de moeilijkheden die hij
in zijn vaderland ondervond. We
kunnen nu gerust zeggen dat het
met de bittere, satirische maat
schappijkritiek in de popmuziek ge
daan is. Overheersend in de pop
is nu een geheel andere apolitieke
mentaliteit. De meeste groepen
distantiëren zich van de dagelijkse
politiek de concrete wereld van
bezettingen, demonstraties, onder
hands gekonkel en oorlogen. De
strijd van studenten en andere ac
tivisten vindt weinig weerklank in
de muziek.
John Lennon, die erin slaagt elke
dag in de publiciteit te komen, ge
tuigt in „Revolution" van zijn af
keer van jongeren die door ge
weld de bestaande orde omver
willen werpen. Dan roep je alleen
maar geweld op, vindt hij. Lennon
ziet meer in King en Ghandi. Je
moet eerst je eigen geest vrij ma
ken, is zijn motto en dan komt
het vanzelf wel goed. Terwijl Zap
pa de maatschappij aanviel met
smerige pessimistische muziek,
zoekt Lennon het bij een ieder per
soonlijk en hij heeft er wel ver
trouwen in.
Deze houding van „verbeter de
wereld en begin bij jezelf" vindt
men bij de meeste groepen terug.
Politieke acties willen ze niet. Ri
chard Thompson van Fairport Con
vention zei in een interview in
Rolling Stone: „Wij willen mensen
bewegen, zp niet naar buiten, dan
:W<$ naar- binnen. Als je mensen
in de goede richting beweegt, heb
je iets bereikt. Daarom willen wij
het niet gewelddadig of langs po
litieke weg doen, want wie zegt
dat je gelijk hebt? Je kunt mensen
bewegen met poëzie op die
manier wil ik het ongeveer doen".
Op hun jongste elpee „Volun
teers" zetten de jongens van Jef
ferson Airplane het nummer „we
can be together". Als we mekaar
maar een hand geven, zal alles
wel veranderen, zingen ze. De
Doors zeggen: „We want the world
and we want it now" en noemen
zich „erotic politicians".' Met hun
sexy shows willen ze mensen ver
anderen en déze opvatting wórdt
door de meeste popmusici aange
hangen. In hun teksten hebben ze
het nooit over democratisering of
contestatie, maar raden ze de
luisteraai' aan vooral zichzelf te
zijn. Het gaat om de mentaliteit
van het individu, die goed moet
zijn en onafhankelijk in zjjn denken.
Popmusici hebben dan ook een
groot vertrouwen in kolossale pop
festivals, waar de nieuwe menta
liteit duizenden mensen verenigt.
Ook Mick Jagger ziet daarin de
oplossing en hij zei onlangs zeker
geen „street fighting man" te zijn.
Geen concrete maatschappijkri
tiek dus geen suggesties over hoe
de wereld dan wel veranderd moet
worden en wat het resultaat moet
zijn. Pete Townsend van de Who
heeft daar wel een verklaring voor.
Hij zegt dat popmuziek een koel
medium is en dat de luisteraars
zelf veel moeten invullen. Daarom
zouden politieke stellingen er niet
in thuis horen, omdat je het daar
alleen maar mee eens kunt zijn of
niet. Persoonlijke interpretatie kom
er dan wéinig meer aan te pas en
bovendien zouden die beweringen
door het massa-aspect van de pop
muziek veel van demagogie krijgen.
Pure politiek en pop stoten elkaar
af en we zien dat allerlei periodie
ken die in deze wereld circuleren,
dit euvel opvangen. Amerikaanse
undergroundbladen, de Engelse „In
ternationale Times" en de Neder
landse „Aloha" houden zich wel
degelijk met de maatschappij bezig.
Men komt er geregeld artikelen in
.tegen over Black Panthers, on
derwijs, nieuwe samenlevingsvor
men (commune), de drug-wetten:
luchtvervuiling en politie-agressie.
Of men deze ontwikkelingen toe
juicht or niet, te betreuren is het
zeker dat de Mothers of Invention
van het internationale toneel zijn
verdwenen. DIRK VELLINGA
MELOEP op vrijdag de dertiende:
zou ik nou wel onder die ladder,
warn: die zwarte kat ligt, doorlopen?
UIT HET KVP-jongerenblad „Jon
geren Voorop": „Heinrich Heine
heeft volgens alle zakagenda's
eens gezegd: „In Nederland ge
beurt alles vijftig jaar later".
Waarschijnlijk kwam hij toen net
van een vergadering van de WD.
DE ENGELSE möde-ontwerpster Louise Whitby is van mening dat er
teveel aandacht is besteed aan toplesscreaties. Reden waarom zij een b«t-
tomless-model heeft geïntroduceerd. Het ontwerp is Oh, darling genoemd.
I - i'
(ADVERTENTIE)
EEN WINKELDETECTIVE is erg
geschrokken, toen zij iemand die zij
van winkeldiefstal verdacht bij zijn
arm vastpakte en de arm los in de
mouw van zijn jas bleek te hangen.
Zij verklaarde voor de politierechter
dat Lionel Downing een kunstarm
van schuimrubber gebruikte om al
les er normaal te doen uitzien.
Onder de jas gebruikte hij zijn
echte arm echter om de goederen
die zijn vrouw hem aanreikte te ver
bergen. De 47-jarige Downing ver
klaarde: „Het is vrij stom, maar ik
dacht dat het wel zou lukken". Hij
gaf toe vlees, whisky en aardappel
puree te hebben gestolen ter waaide
van twee pond (ca. 17 gulden).
IN EEN restaurant in Warschau
maakte een bezoeker een aanmer
king op de rekening en dat was te
veel voor de obers. Een van hen
verscheurde de rekening en voeg
de de kiaint, diens vrouw en hun
zoon een aantal beledigingen toe.
Omdat de zaak uit de hand dreig
de te lopen betaalde de bezoeker
maar, hoewel dat niet van ganser
harte ging. Een serveerster, die het
meningsverschil met stijgende ver
ontwaardiging had gadegeslagen,
nam het evenwel niet langer en
ging onder het slaken van de kreet
„een ober moet ook leven" tot de
aanval over, waarbij zij zonder scru
pules het hoofd van de vrouw van
de bezoeker met dieais eigen para
plu bewerkte.
Het restaurantpersoneel kreeg vo
rige week van de rechtbank ook
een gepeperde rekening gepresen
teerd: twee obers mogen elk acht
tnaanden lang op kosten van de
staat hun opvatting over het opstel
len van de rekening overdenken.
De rechtbank had. becijferd dat
deze tien zlotys (ongeveer drie gul
den) te hoog was. De serveerster
zag haar bemoeienis met 10 maan
den opsluiting gehonoreerd.
pn de luister
een onge-
j grote toog-
andioze vijf-
pn een ovale
i warmglan-
Droge handen? Onze ROZEN-
GLYCA helpt. De crème met
echte rozenolie, f 1.70.
Ruwe, rode of gesprongen
handen verzacht u met GLYCA.
Alléén Glyca helpt, f 1.55
Gebruik deze cremes altijd na
't handenwassen.
Voor uw gezichtshuid hebben
wij vochtinbrgngende lanoline-
crème LANE. De dag- en
nachtcrème die uw huidweefsel
stimuleert en rimpels helpt
bestrijden. Speciaal voor de
droge gevoelige huid! f 1.80
Al onze heilzame crèmes zijn
verkrijgbaar in tubes en/of
potten.
HET AANTAL huwelijks-ontbin
dingen is scherp gestegen sinds 1
januari een nieuwe wet in Calif0r-
nië van kracht is geworden.
Eigenlijk bestaat er geen echt
scheiding in Californië meer in de
oude betekenis van hfet woord. Het
heet nu ontbinding van 't huwelijk.
Om dit te bereiken is alleen nodig
voor de rechter te zweren dat on
verzoenlijke verschillen een onher
stelbare mislukking van het huwe
lijk hebben veroorzaakt.
Een maand na de inwerkingtre
ding var de nieuwe wet blijkt dat
het aantal ongelukkige echtgenoten
die hun huwelijk beëindigd willen
zien scherp is gestegen. De nieuwe
gezinswet wil bittere gevoelens tus
sen scheidende mannen en vrouwen
uitschakelen. Verklaringen voor
de rechtbank over de schuldvraag
zijn niet toegestaan. De schuld
wordt gedeeld.
Spectaculaire echtscheidingspro-
cessén zijn er niet meer. Een be
kende echtscheidingsadvocaat in
Hollywood zei „Het kruidige is er
af".
In kringen van advocaten wordt
verondersteld dat de hogere echt
scheidingscijfers ten dele zijn toe
te schrijven aan de toenemende be
volking van Californië. En ook om
dat heel wat mensen hebben ge
wacht tot. in januari om te zien hoe
de nieuwe wet zou werken. Toch
gelooft men niet dat afgezien dan
van een opleving in de begintijd het
aantal scheidingen sterk zal stijgen.
Behalve de vraag over onverzoen
lijke verschillen, moet de verzoeker
of verzoekster het woord eiser
wordt niet mee gebruikt nog
slechts op een andere vraag ant
woorden, of hij of zij meent dat een
wachtperiode of huwelijksadvies het
huwelijk zal redden. De andere par
ty niet meer aangeduid met ver
dachte kan zich alleen door een
verzoek om de zaak naar een ver-
zoeningsraad te verwijzen tegen ont
binding verzetten.
i
I
I
I