EN politiek en pop stoten elkaar af WEET DREAMS, BABY Het kruidige is van de echtscheidingen af land IN de charmante koffiepot Ober wMaak je geest vrij en geef elkaar de hand" spook stad I JOSEPHINE m JOSEPHINE sta ons toe uw tere huid tegen vijand winter in bescherming te nemen. -UCKY -UKE SUSKE en WISKE M til 18 DE STEM VAN VRIJDAG 13 FEBRUARI 1970 40 jaar ïandag tot :n aan de deplein 24, jr. onze afdeling I MEVROUW MARY Snyder uit het plaatsje Chenago Fork in de staat New York is 100 jaar oud ge worden. En hoe is dat zo gelukt? Door het eten van veel uien", al dus mevrouw Snyder. .Gewoon op het brood hopen uien I dice dag". En toen deelde zij kof- uit en sandwiches met uien. O X GO Ou m UJ -O GO X O lyHE Mothers of Invention zijn opgeheven en uit de laatste [ilpee van Country Joe and the Fish spreekt berusting en me- lincholie. Twee feiten die bij ve- rn de vraag deed rijzen: hoe I aat het met de politieke geïnte- tsseerdheid van de huidige pop- liusici? Duidt de grote aandacht I oor ongecompliceerde genres lountry en rock op het afscheid tan het protest onderdeel in de popmuziek? Dat laatste gebeurde pas toen Frank Zappa besloot met zijn groep She Mothers of Invention een electronic social worker" te won den. Hij attakeerde de Amerikaan se namaakmaatschappij (plastic people) en legde fundamentele fou ten als carrièreslavernij op zeer humoristische wijze bloot. De ge frustreerde reclame-Amerikaan komt telkens weer terug, maar hij hield zich ook muzikaal bezig met het gewelddadige optreden van de politie de CIA en de strafkolonie an gouverneur Reagan. Naast Zappa was er Joe Mac Donald van Country Joe and the fish. Deze groep droeg optredens en platen graag op aan „that bastard LBJ" of „that mother fucker, Lyndon Johnson", hekelde de Vietnam-oorlog en wijdde de elpee „Together" aan Bobby Hut ton, een 17-jarige Black Panther die in San Fransisco is neerge schoten. Het paniekerige Amerika met zijn angst voor het vreemde leverde ook de meeste stof voor een derde geëngageerde groep „The Fugs" (bijvoorbeeld het num mer „Kill for peace"). Maar de Mothers verdienden te weinig en toen Zappa een groot verlies constateerde, besloot hij ermee op te houden en verder te gaan met vele projecten tegelijk Elpees als „Absolutely free" en „We're only in it for the money" zullen niet meer gemaakt worden. Country Joe is moedeloos gewor den door de moeilijkheden die hij in zijn vaderland ondervond. We kunnen nu gerust zeggen dat het met de bittere, satirische maat schappijkritiek in de popmuziek ge daan is. Overheersend in de pop is nu een geheel andere apolitieke mentaliteit. De meeste groepen distantiëren zich van de dagelijkse politiek de concrete wereld van bezettingen, demonstraties, onder hands gekonkel en oorlogen. De strijd van studenten en andere ac tivisten vindt weinig weerklank in de muziek. John Lennon, die erin slaagt elke dag in de publiciteit te komen, ge tuigt in „Revolution" van zijn af keer van jongeren die door ge weld de bestaande orde omver willen werpen. Dan roep je alleen maar geweld op, vindt hij. Lennon ziet meer in King en Ghandi. Je moet eerst je eigen geest vrij ma ken, is zijn motto en dan komt het vanzelf wel goed. Terwijl Zap pa de maatschappij aanviel met smerige pessimistische muziek, zoekt Lennon het bij een ieder per soonlijk en hij heeft er wel ver trouwen in. Deze houding van „verbeter de wereld en begin bij jezelf" vindt men bij de meeste groepen terug. Politieke acties willen ze niet. Ri chard Thompson van Fairport Con vention zei in een interview in Rolling Stone: „Wij willen mensen bewegen, zp niet naar buiten, dan :W<$ naar- binnen. Als je mensen in de goede richting beweegt, heb je iets bereikt. Daarom willen wij het niet gewelddadig of langs po litieke weg doen, want wie zegt dat je gelijk hebt? Je kunt mensen bewegen met poëzie op die manier wil ik het ongeveer doen". Op hun jongste elpee „Volun teers" zetten de jongens van Jef ferson Airplane het nummer „we can be together". Als we mekaar maar een hand geven, zal alles wel veranderen, zingen ze. De Doors zeggen: „We want the world and we want it now" en noemen zich „erotic politicians".' Met hun sexy shows willen ze mensen ver anderen en déze opvatting wórdt door de meeste popmusici aange hangen. In hun teksten hebben ze het nooit over democratisering of contestatie, maar raden ze de luisteraai' aan vooral zichzelf te zijn. Het gaat om de mentaliteit van het individu, die goed moet zijn en onafhankelijk in zjjn denken. Popmusici hebben dan ook een groot vertrouwen in kolossale pop festivals, waar de nieuwe menta liteit duizenden mensen verenigt. Ook Mick Jagger ziet daarin de oplossing en hij zei onlangs zeker geen „street fighting man" te zijn. Geen concrete maatschappijkri tiek dus geen suggesties over hoe de wereld dan wel veranderd moet worden en wat het resultaat moet zijn. Pete Townsend van de Who heeft daar wel een verklaring voor. Hij zegt dat popmuziek een koel medium is en dat de luisteraars zelf veel moeten invullen. Daarom zouden politieke stellingen er niet in thuis horen, omdat je het daar alleen maar mee eens kunt zijn of niet. Persoonlijke interpretatie kom er dan wéinig meer aan te pas en bovendien zouden die beweringen door het massa-aspect van de pop muziek veel van demagogie krijgen. Pure politiek en pop stoten elkaar af en we zien dat allerlei periodie ken die in deze wereld circuleren, dit euvel opvangen. Amerikaanse undergroundbladen, de Engelse „In ternationale Times" en de Neder landse „Aloha" houden zich wel degelijk met de maatschappij bezig. Men komt er geregeld artikelen in .tegen over Black Panthers, on derwijs, nieuwe samenlevingsvor men (commune), de drug-wetten: luchtvervuiling en politie-agressie. Of men deze ontwikkelingen toe juicht or niet, te betreuren is het zeker dat de Mothers of Invention van het internationale toneel zijn verdwenen. DIRK VELLINGA MELOEP op vrijdag de dertiende: zou ik nou wel onder die ladder, warn: die zwarte kat ligt, doorlopen? UIT HET KVP-jongerenblad „Jon geren Voorop": „Heinrich Heine heeft volgens alle zakagenda's eens gezegd: „In Nederland ge beurt alles vijftig jaar later". Waarschijnlijk kwam hij toen net van een vergadering van de WD. DE ENGELSE möde-ontwerpster Louise Whitby is van mening dat er teveel aandacht is besteed aan toplesscreaties. Reden waarom zij een b«t- tomless-model heeft geïntroduceerd. Het ontwerp is Oh, darling genoemd. I - i' (ADVERTENTIE) EEN WINKELDETECTIVE is erg geschrokken, toen zij iemand die zij van winkeldiefstal verdacht bij zijn arm vastpakte en de arm los in de mouw van zijn jas bleek te hangen. Zij verklaarde voor de politierechter dat Lionel Downing een kunstarm van schuimrubber gebruikte om al les er normaal te doen uitzien. Onder de jas gebruikte hij zijn echte arm echter om de goederen die zijn vrouw hem aanreikte te ver bergen. De 47-jarige Downing ver klaarde: „Het is vrij stom, maar ik dacht dat het wel zou lukken". Hij gaf toe vlees, whisky en aardappel puree te hebben gestolen ter waaide van twee pond (ca. 17 gulden). IN EEN restaurant in Warschau maakte een bezoeker een aanmer king op de rekening en dat was te veel voor de obers. Een van hen verscheurde de rekening en voeg de de kiaint, diens vrouw en hun zoon een aantal beledigingen toe. Omdat de zaak uit de hand dreig de te lopen betaalde de bezoeker maar, hoewel dat niet van ganser harte ging. Een serveerster, die het meningsverschil met stijgende ver ontwaardiging had gadegeslagen, nam het evenwel niet langer en ging onder het slaken van de kreet „een ober moet ook leven" tot de aanval over, waarbij zij zonder scru pules het hoofd van de vrouw van de bezoeker met dieais eigen para plu bewerkte. Het restaurantpersoneel kreeg vo rige week van de rechtbank ook een gepeperde rekening gepresen teerd: twee obers mogen elk acht tnaanden lang op kosten van de staat hun opvatting over het opstel len van de rekening overdenken. De rechtbank had. becijferd dat deze tien zlotys (ongeveer drie gul den) te hoog was. De serveerster zag haar bemoeienis met 10 maan den opsluiting gehonoreerd. pn de luister een onge- j grote toog- andioze vijf- pn een ovale i warmglan- Droge handen? Onze ROZEN- GLYCA helpt. De crème met echte rozenolie, f 1.70. Ruwe, rode of gesprongen handen verzacht u met GLYCA. Alléén Glyca helpt, f 1.55 Gebruik deze cremes altijd na 't handenwassen. Voor uw gezichtshuid hebben wij vochtinbrgngende lanoline- crème LANE. De dag- en nachtcrème die uw huidweefsel stimuleert en rimpels helpt bestrijden. Speciaal voor de droge gevoelige huid! f 1.80 Al onze heilzame crèmes zijn verkrijgbaar in tubes en/of potten. HET AANTAL huwelijks-ontbin dingen is scherp gestegen sinds 1 januari een nieuwe wet in Calif0r- nië van kracht is geworden. Eigenlijk bestaat er geen echt scheiding in Californië meer in de oude betekenis van hfet woord. Het heet nu ontbinding van 't huwelijk. Om dit te bereiken is alleen nodig voor de rechter te zweren dat on verzoenlijke verschillen een onher stelbare mislukking van het huwe lijk hebben veroorzaakt. Een maand na de inwerkingtre ding var de nieuwe wet blijkt dat het aantal ongelukkige echtgenoten die hun huwelijk beëindigd willen zien scherp is gestegen. De nieuwe gezinswet wil bittere gevoelens tus sen scheidende mannen en vrouwen uitschakelen. Verklaringen voor de rechtbank over de schuldvraag zijn niet toegestaan. De schuld wordt gedeeld. Spectaculaire echtscheidingspro- cessén zijn er niet meer. Een be kende echtscheidingsadvocaat in Hollywood zei „Het kruidige is er af". In kringen van advocaten wordt verondersteld dat de hogere echt scheidingscijfers ten dele zijn toe te schrijven aan de toenemende be volking van Californië. En ook om dat heel wat mensen hebben ge wacht tot. in januari om te zien hoe de nieuwe wet zou werken. Toch gelooft men niet dat afgezien dan van een opleving in de begintijd het aantal scheidingen sterk zal stijgen. Behalve de vraag over onverzoen lijke verschillen, moet de verzoeker of verzoekster het woord eiser wordt niet mee gebruikt nog slechts op een andere vraag ant woorden, of hij of zij meent dat een wachtperiode of huwelijksadvies het huwelijk zal redden. De andere par ty niet meer aangeduid met ver dachte kan zich alleen door een verzoek om de zaak naar een ver- zoeningsraad te verwijzen tegen ont binding verzetten. i I I I

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 19