Oliebelangrijk politiek instrument
reme
éi i
Bontmantels
A
Nieuwe
DAF-f abriek
in België
Internationals flauw
AUTO GEEN
MASSALE
VERVANGER
VAN TREIN
I
AfflUWE BRONNEN VERZWAKKEN
POSITIE ARABISCHE LANDEN
Markten en veilingen
jpeltjes
al (pas opvooi
Echte winter
ss frisse appel
klaar...
op-en-top Iglo!
pÏÏgA 5 Eastha»
Prijzen onveranderd
op ledermarkt
Mirages
Computeractie
ICL in Europa
Zwitserland pakt
oververhitte
economie aan
Spontor neemt
Twentse
T rieotagef abriek
over
Prijzen varkens
gedaald
Drs. C. van Strien:
DE STEM VAN VRIJDAG 6 FEBRUARI 1970
-JEDA
ties
tie op a la crème)
BIDA 4 vn Singapore nr Colombo
®ERELBE 4 te Lourenco Marques
IJKERK 5 te Pt Elizabeth
BIL1PPIA 4 vn Pto Miranda nr
Tranmere
jADJA 4 vn Durban nr Antwerpen
ONDO 5 te Karachi
jjNDAM 4 vn Los Angeles nr
Honolulu
CHIELLOYD p 4 Gibraltar nr
Antwerpen
TRAAT TORRES 6 Durban verw
trEEFKERK 4 te Antwerpen
IlcoR P 4 Freetown nr Tenerife
ALIOTH 5 te Salvador
•TLANTIC CROWN 4 te Liverpool
hevron MADRID p 4 Dakar nr
Rastanura
)APHNIS 4 vn A'dam nr St.-Maar-
ten
JSSO ROTTERDAM 5 te Hamburg
IEERTJE BUISMAN 4 vn Haifa
nr Ashdod
IR00TEKERK 4 te Lagos
[ULF ITALIAN 6 nm Antwerpen
ver
SIS p 4 Finistere nr Hamburg
ASON p 4 Bahamas nr Savannah
ARA 4 te Stanlow
ARIMATA p 4 Gibraltar nr
Barcelona
lERFIA 5 te Immingham
'ERICLES p 4 St. Eustatius nr
Europa
ITRAAT FREMANTLE 5 te Tema
'OGOKUST 5 te Hamburg
fAARDRECHT 4 vn Napels nr
Livorno
JILLEMSKERK 4 vn Genua nr
Marseille
BBEKERK 4 vn Rouaan nr Dakar
RCHIMEDES 5 te Arica
INTELDIJK 4 in het Kanaal nr
Rotterdam
10SINA 5 te Stavanger
ORESTHILL 5 te Swansea
OOILAND 4 vn Santos nr
Pto Alegre
iAMPERDIJK 5 te San Francisco
AKAKORUM 4 vn Cristobal nr
Hw Orleans
LELLETIA 5 te Acajutla
LOOSTERDIJK 5 te Miami
.ONINGSWAARD 5 vn Dundee nr
Teesport
DRENDIJK p 5 Balboa nr Pta
Arenas
5UVELLOYD 5 vn Antwerpen nr
Vlissingen
ilRELLOYD 5 vn Papeete nr
Noumea
1ARATH0N 4 vn Hamburg nr
Rotterdam
jEMNON 4 te Nickerie
IIEUW AMSTERDAM 6 Aruba verw
OTTERDAM 4 vn Rio de Janeiro
Kaapstad
BAAT HONGKONG 5 te
Montevideo
1IELAND 5 te San Rorenzo
BOVENKERK 5 vn Bangkok nr
Pusan
OPAN p 5 Bosporus nr Algiers
OLENDRECHT 5 dw Den Helder
nr Porsgrunn
MA 5 vn Saigon nr Miri
OSSMATELLA 4 vn Madras nr
Calcutta
iRYPTOS 5 vn Thameshaven nr
Tripoli Libanon
ÏERIJSSEL 5 nm te Nacala
KAAT FIJI 5 vn Kobe nr Durban
IHAMA 5 Hongkong nr
Perz Golf
tGOEAB 5 vn Rotterdam mr Ham
burg
OBMURGH 4 te Rotterdam
REBBEDIJK 4 vn Rotterdam nr
Bremen
ION 5 vn Rotterdam nr Fawley
'OSTER 4 vn Rotterdam
'HELPWIJK 5 te'Rotterdam
(MESLAND
lUmuiden
4 vn Amsterdam nr
5 vn Amsterdam
JONGOKUST 5 vn Amsterdam nr
IBremen
iontferland
IJlLas Palmas
"SOKCION 4 te Hamburg
«5TIAAN BROERE 8 te Stanlow
Iverw
PRNARD JOHN 2 te Port St Joe
fJZABETH BROERE 4
^mmingham verw
RIJKE IRENE verm 4 vn
+aaPstad nr Takaradj
r «CIUS pass 4 Ouessamt
|tP[UJNA 4 360 zzw vn Karachi nr
I^mgapore
PIADEMA 3 250 z vn Cocos eiland
1 ar Sydney
röTELDIJK 3 600 wzw vn Ouessant
|ni'Rotterdam
e'® 3 te Rotterdam verw
MPHOORN 3 300 ozo vn Perth
L^WaNisbay
||™EKERK 3 vn Rotterdam nr
Ë^VELLOYD 3 te Portland
IATDÏ O te La sPezia
piJP 270 zw vn S+ Vincent nr
Jtotterdam
I3 750 w vin Azoren nr
I ^anmere
3 te Puerto Miranda
fS 0F SHEEBA 3 470 zzw vn
Am a 111 Assat>
lDUrba3 90 Z° Vn Pl' barques nr
|n?9®PPAY 5 te Houston verw
ïw» 4e Port Swettenham
Iverw
"EVRON LEIDEN
uL^alirein
I R= i ROTTERDAM 5
KiTnAU£ Perthamboy
llnrv/r.2 Ou1-3?3» nr Singapore
lRFtmt5.T 5 vn Brake nr A'dam
l?!?REpiJK 5 te Bremen
wSÏÏJN 5 te Antwerpen
Td 4 vn Savannah nr
Havre
I 6 te Teesport
loKrum!?A'A 4 Dut>iin nr Dingle
Dakar 4 vn Bonny River nr
1pas®5 °ibraitai
fNEGALKUST 5 te Abidjan
1 AMSTERDAM 5 vn Mau
TRA4Tnr^?ort RRzabeth
flTRp/ RALI 5 te Durban
s vn Kharg eil nr Bombay
5 vn Bangkok
(Van onze financieel-economische medewerker)
TILBURG Aardolie is een belangrijk politiek instrument voor
landen, die het bezitten en schept economische afhankelijkheid
voor hen, die het niet bezitten. De grote politieke belangstelling van
de grote vier mogendheden voor de ontwikkelingen in het Midden-
Oosten heeft economische achtergronden, die verklaard kunnen wor
den uit het belang van de olie.
De Arabische landen hebben grote
aardoliereserves ter beschikking,
waar West-Europa en in mindere
mate de Verenigde Staten en de
Sovjet-Unie om verlegen zitten. De
ze landen kunnen makkelijk aardolie
aanbieden in ruil voor militaire le
veranties en politieke steun. Zij zijn
in de gelegenheid te dreigen met op
zeggen van concessies en exploratie-
overeenkomsten, indien de gevraag
de steun achterwege blijft. Voorts
kunnen zij kiezen tussen de twee
grote supermachten Sovjet-Unie en
Verenigde Staten.
Indien de een niet op de vraag
naar wapens ingaat, dreigen zij hun
olie aan té bieden aan de ander.
Met name probeert de Sovjet-Unie
vaste voei aan de grond te krijgen
in het Midden-Oosten om langs deze
weg de kwestbaarheid van West-
Europa en de Verenigde Staten inza
ke olieleveranties te vergroten. Ver
grotendeels via Zuid-Afrika worden
gruting en verkleining van de Rus-
sissche druk op de Arabische landen
is dan weer een ruilobject in de po
litieke betrekkingen tussen oost en
west.
De westerse landen doen alles om
in de gunst te blijven van de oliele
veranciers in het Midden-Oosten.
Een voorbeeld is het optreden van
de Franse regering ten opzichte van
het nieuwe revolutionaire regime in
Libië. Libië heeft zijn aardoliepro-
duktie die voor ruim tachtig pro
cent door Amerikaanse ondernemin
gen uit de woestijnen wordt gehaald
kunnen vergroten tot 150 miljoen
ton per jaar. Hiermee vormt het
een van de grootste olieproducenten
van de wereld.
De Libische olie heeft twee grote
voordelen op die van andere Arabi
sche landen: ^zeer goede kwaliteit
hetgeen tot kostenbesparing in het
raffinageproces leidt en onmiddellijk
nabijheid ten aanzien van de afne
mers: West-Europa. De transport
kosten kunnen hierdoor laag blijven.
De olie van het Midden-Oosten moet
getransporteerd sinds de sluiting van
het Suezkanaal half 1967.
COMMISSARISSEN en directie
van Simon de Wit N.V. delen mede,
dat haar directeur de heer L. de Wit,
de wens te kennen heeft gegeven per
1 februari 1970 af te treden. Dit ver
zoek is onder dankzegging voor de
vele aan de vennootschap bewezen
diensten ingewilligd.
OP DE werf van Groot en Van Vliet
N.V. in Slikkerveer zal op vrijdag 20
3150 ton dwt voor Torkildsens Rede-
ri in Trondheim (Noorwegen) te
water worden gelaten. Hoofdafmetdn-
gen: lengte over alles 84 meter,
breedte 13.50 meter en holte tot
shelterdek 6.60 meter.
HET PASSAGIERSVERVOER
van en naar de luchthaven Rotter
dam is in 1969 met tien procent toe
genomen tot bijna 224.000. Het
vrachtvervoer nam toe met 13.6 pro
cent tot 7.2 miljoen kilogram.
COMMISSARISSEN EN directie van
de Ballast-Nedamgroep N.V. zullen
aan de algemene vergadering van
aandeelhouders op 13 mei 1970, voor
stellen het dividend over het boekj aar
1969 te bepalen op 20 procent ofwel
naar keuze 6 procent in aandelen ten
laste van de agio-reserve.
(Van onze ledermarktmedewerker)
WAALWIJK De looiers van zool
leer melden een matiger binnenko
men van orders. Ondanks de gerin
gere omzet en de zwakkere markt
voor huiden blijven de prijzen vrij
wel onveranderd. Volgens de leder
handelaren mededelen is door de
schoenfabrikanten slechts mondjes
maat en voor onmiddellijke behoef
te gekocht. De interesse voor de
grondstoffen voor de najaarsschoe-
nenproduktie wordt beter.
Het grotere verbruik van rundsle
der, in de plaats van bokscalfs voor
de produktie van herenschoenen voor
enige tijd ontstaan door de stijging
van de prijzen van calfs blijft nog
bestendigd. Ook op de zoolleermarkt
is de situatie vrijwel gelijk gebleven.
De vraag naar gestanste zolen voor
de schoenfabrieken bleef redelijk op
peil. De handel met de reparatie-
s.ector is traag, vooral daar de vraag
naar schoenreparaties die om deze
tijd van het jaar meestal niet groot
is, ook nu daarop geen uitzondering
maakt.
In de prijzen van zoolleer kwam
geen verandering De schoenherstel
lers betalen voor goede kwaliteit
croupons f 9,75 per kg, voor Duitse
ruggen f 11,75 per kg. De bedrijvig
heid in de schoen- en lederindustrie
blijft bevredigend, hoewel de orders
op het ogenblik minder dringend zijn,
Er zijn voor kopers geen redenen
om zich met kopen te haasten, ter
wijl er evenmin gegronde redenen
zijn voor lagere inkopen.
De schoen- en lederindustrie is
over het algemeen niet gebaat met
sterke prijsschommelingen voor hun
grondstoffen, vooral aangaande de
concurrentie tegen de kunstproduk
ten, die doorgaans stabiel in prijs
zijn. De produktie van leder wat
zijn gevarieerdheid betreft, heeft
zich de laatste jaren sterk ontwik
keld door voor meerdere doeleinden
geschikt materiaal produceren. Voor
vele doeleinden, kledingindustrie, be
kleding van meubilair enz., neemt
het verbruik nog dagelijks toe.
De import van Libische olie in
Frankrijk is in de afgelopen jaren
vergroot Zij dekt ongeveer 17 pro
cent van de Franse import. In dit
kader is het begrijpelijk dat de Fran
se regering Mirages aan de Libische
regering wil leveren in ruil voor olie-
concessies.
In de jaren zestig is de olieproduk-
tie in de wereld ruim verdubbeld en
gestegen tot ongeveer 2,1 miljard
ton De produktiestij-gingen in het
Midden-Oosten zijn zeer groot ge
weest: van 231 tot 633 miljoen ton
per jaar De Verenigde Staten en de
Sovjet-Unie hebben in de afgelopen
jaren hun reserves omwille van
strategische doeleinden gespaard. Zij
zijn daardoor meer olie gaan impor
teren. Toch zijn de V.S. niet afhan
kelijk van de olie uit het Midden-
Oosten. De leveranties uit dit ge
bied maken slechts drie procent van
het Amerikaanse verbruik uit. Maar
het Amerikaanse bedrijfsleven heeft
wel grote belangen. Het exploiteert
voor driekwart de oliebronnen, waar
mee investeringen van miljarden dol
lars zijn gemoeid. Deze vragen om
politieke bescherming.
Nieuwe ontdekkingen van oliere
serves kunnen de situatie in de ko
mende jaren drastisch gaan wijzigen.
Hierdoor kon de machtige positie
van de Arabische landen worden
aangetast, niet alleen in politiek
doch tevens in economisch opzicht.
Immers nieuwe bronnen kunnen tot
prijsdaling van olie leiden en tot ge
ringe belangstelling voor Arabische
olie waardoor de inkomsten van de
landen in het Midden-Oosten in het
geding komen. Er zijn grote nieuwe
reserves aangeboord in Venezuela,
in westelijk Canada en in Alaska,
Deze reserves overtreffen de rijke
olievelden in het Midden-Oosten. Zij
liggen in directe westerse politieke
invloedssferen.
De politieke ontwikkelingen in het
Midden-Oosten worden ongetwijfeld
beïnvloed door de groter wordende
onafhankelijkheid van het westen
van de Arabische olie. Wellicht zal
de Sovjet-Unie zich verplicht voelen
een groot deel van de Arabische olie
te gaan kopen om zodoende de sym
pathie van de staten in het Midden-
Oosten te houden. Dit kan haar veel
geld gaan kosten. Een voorbeeld van
een dergelijke transactie vormt de
suikerleveranties van Cuba aan Rus
land, waar ruim de helft van de Cu
baanse suikerproduktie terechtkomt.
De Russen hebben echter geen enke
le behoefte aan deze suiker.
(ADVERTENTIES)
clterie
Een klasse apart omdat we ze
zeli maken
Dus ook meer service en
voordeliger!
BREDA. Ginnekenweg 35,
Tel 36834
ROOSENDAAL: Hoogstraat 32,
Tel 37503
LONDEN (ANP) Amsterdam is
als een van de centra gekozen voor
een grote actie op de Europese
Markt, aldus heeft International
Computers Ltd. (ICL) aangekondigd.
ICL heeft een overeenkomst gete
kend met Computer Data Systems
International Ltd (CDSIL), die over
geheel Europa reeds een tijddelen-
de computerdienst in bedrijf heeft.
Volgens de overeenkomst zal CDSIL
een netwerk van ICL-computer-sys-
temen installeren en exploiteren, dat
zich zal uitstrekken van Zweden tot
Italië.
In mei 1970 zal het eerste compu
tercentrum te Genève worden opge
richt, gevolgd door centra in Parijs,
Stuttgart, Stockholm, Milaan en Am
sterdam. Voorts zijn er plannen voor
een centrum in Londen.
BERN (RTR). De Zwitserse re
gering heeft plannen voor de invoe
ring van een tijdelijke deposito van
vijf procent op de waarde van de
gehele uitvoer van het land met de
bedoeling oververhitting van de eco
nomie aan banden te leggen. Het
deposito zal later aan de exporteren
de bedrijven of personen worden te
rugbetaald. Een datum voor de te
rugbetaling is nog niet vastgesteld.
Het plan voor invoering van een
exportdeposito is het enige element
in het regeringsprogramma ter be
strijding van de inflatie, waarvoor
toestemming van het parlement nodig
is. De gelden zullen op een speciale,
renteloze rekening worden geblok
keerd. Zij zullen jaarlijks naar schat
ting ongeveer een miljard Zwitserse
frank aan de circulatie onttrekken.
ROTTERDAM (ANP) Het be
stuur van Spontor Tricotage-industrie
N.V. in Rotterdam heeft met de ei
genaren van de Twentse Tricotage-
fabriek (T.T.F.) Almelo - Dedems-
vaart volledige overeenstemming be
reikt tot overname van de Twentse-
Tricotagefabriek per 9 februari 1970.
Reden voor deze overname is de ver
strekking van de marktpositie in de
EE.G.
Op het gebied van de tricot-stoffen
heeft dit het voordeel dat sneller en
efficiënter aan de reeds bestaande en
nog te creëren vraag van de markt
voldaan zal kunnen worden, mede
gezien de snelle technische ontwikke
ling, welke zich momenteel voltrekt.
Spontor heeft vestigingen in Rot
terdam, Lobith, Neede, Roosendaal,
Vriezenveen en Vroomshoop, welke
thans worden uitgebreid met de ves
tiging in Dedemsvaairt.
RIJSWIJK (ANP). Dl de laatste
twee weken zijn de prijzen die de
aankoopcombinaties voor varkens
uitbetalen met twintig cent per kg
verlaagd. De voorzitter van het pro-
duktschap voor vee en vlees, de heer
F. G. van Dijk zei in Rijswijk deze
teruggang niet verontrustend te vin
den.
Het aantal slachtingen bedroeg de
laatste weken 160.000 tot 164.000 per
week. In de maand december bedroeg
het aantal dekkingen 92.100, vergele
ken met 80.200 in december 1968. In
totaal bedroeg het aantal dekkingen
in 1969 1.069.900, vergeleken met
1.003.500 in 1968, een toeneming van
zes en een half a zeven procent.
DEN BOSCH 4 februari. Op de
markt van heden werden aangevoerd
6.045 stuks vee, zijnde: 2266 runde
ren; 502 graskaïveren; 268 vette kal
veren, 1939 nuchtere kalveren; 328
schapen en lammeren; 13 fokzeugen;
576 slachtvarkens; 153 biggen.
De prijzen waren, behoudens uit
zonderingen voor dieren van buiten
gewone kwaliteit of eigenschappen,
als volgt: Prijzen in guldens per st.
Melk- en kalfkoeien 1000 tot 1775;
Guste koeien 900 tot 1350; Kalfvaar-
vaarzen (zwartbont) 1085 tot 1485;
vaarzen (zwart bont) 1085 tot 1485;
Kalmvaarzen 1050 tot 1250; Guste
vaarzen 900 tot 1200; Pinken 675 tot
875; Graskalveren 375 tot 500; Nuch
tere kalveren voor fok of mesterij
BRUSSEL/EINDHOVEN (ANP).
De DAF-fabrieken in Eindhoven be
studeren op het ogenblik de moge
lijkheid van een nieuwe vestiging in
in het Belgische plaatsje Geel voor
de fabricage van vrachtwagen onder
delen.
Aldus werd door DAF-Eindhoven
desgevraagd bevestigd op de uit
Brussel afkomstige mededeling, dat
in een bespreking van het Belgische
kernkabinet voor economische en so
ciale coördinatie woensdagavond een
beslissing is genomen over een pro
ject van de Nederlandse fabriek in
de genoemde Belgische plaats.
Er zijn de DAF-fabrieken twee
plannen voorgelegd, die bij de DAF-
leiding nog in studie zijn. Een be
slissing over de keuze van project
is dan ook nog niet genomen. Voor
zover bekend zal er wel een keuze
worden gedaan en zal de beslissing
derhalve niet negatief uitvallen.
DAF moet kiezen tussen twee
plannen. Het ene vergt een investe
ring van rond veertien miljoen gul
den, de ander rond 17,5 miljoen gul
den. Het eerste project zal binnen
twee jaar 350 arbeiders werk geven
en 900 binnen tien jaar. Het tweede
project schept binnen twee jaar
eveneens 350 arbeidsplaatsen, maar
1800 binnen tien jaar.
AMSTERDAM (ANP) Het herstel van woensdag in Amsterdam blijkt
een eensdagsvlieg te zijn geweest. Wall Street heeft er alweer de brui aan
gegeven en seinde lagere koersen ook voor de Nederlandse waarden. De
fut was er dan ook helemaal uit en onder leiding van AKZO hervatten de
hoofdfondsen de dalende tendens.
De lokale sector bood een wat rustiger aanblik met een verdeelde stem
ming. De grote winnaars waren VNU en Elsevier met avances van resp.
f 6,40 en f 7 in de eerste periode. De features van woensdag, Bols en Gist-
Brocades wisten hun posities goed te behouden. De uitgeverij Kluwer
(-J- f 2,50) en Wegener f 1,30) bevonden zich aan dt verkeerde zijde
van het beursboekje. Balast Nedam, waar een dividend van 20 pet. wordt
voorgesteld, zakte f 1,50 in.
Kon. Olie verliet de markt op 134,50, zodat hier goed weerstand werd ge
boden. Met AKZO wilde het niet best vlotten op een siotprijs van 93,40.
Dit betekent een verlies van 3,30. Unilever nam afscheid op 114, Philips
op 61,40, terwijl Hoogovens inzakte tot 100,50. Ook Heineken moest verder
terug tot 173,20.
4/2 5/2
Actieve obligaties
Staatsleningen
Ned '69 8% (7-J) 100.30 100.30
Ned '69 8% (25-J) 99.60 99.60
Ned 'J 89-7 Va 96.20 96.20
Ned. 1966-1 7% 91.30 91.40
Ned. 1966-2 7% 90.80 90.60
Ned. 1969-7 90.50 90.50
Ned. 1968-6%% 86 85.80
Ned. '68 2-6%% 86 85.80
Ned 1988-3 85.70 85.70
Ned. 1968-4 85.70 85.70
Ned. 1966-6^% 87 86.90
Ned. 1967-6!^% 84.20 84.20
Ned. 1967-6 82-60 82.80
Ned 1965-1 83.90 83.80
Ned. '65 2-53/4 83.70 83.60
Ned. 1964-5J4 82 81.90
Ned. '64 2-554 81.70 81.70
Ned 1964-5 78.80 78.60
Ned 1958-4 Mi 81.50 81.50
Ned 1959-4 Va 77.70 77.60
Ned '801-4% 81.30 81.20
Ned '60 2-4% 77.30 77.20
Ned 1963-4 76 76
Ned 1964-4 95 94.90
Ned 1959-4J4 80 80
Ned 1960-4J4 74.70 74.60
Ned 1961-454 75.30 75.20
Ned '631-4J4 74.50 74.50
Ned. '63 2-454 74.10 74
Ned. 1961-4 76.70 76.80
Ned 1962-4 73.60 73.70
Ned 1953-3%% 71.70 71.50
Ned Staff '47-3*% 68.20 68.20
Ned. 1951-3% 89.30 89.30
Ned 1953 1 2-3 78.60 78.40
Ned 1956-3»% 76 76
Ned 1948-354 63.90 64
Ned 1950 1 2-354 66 65.70
Ned 19541 2-354 67.20 67.20
Ned 1955 1-354 66.80 66.70
Ned 1955 2-354 74-30 74.10
Ned grootb.obl. 341.80 b 42b
Ned 1937-3 80.70 81
Ned. Gr.b. 1946-8 78.30 I 78.30
Ned. DoU. 1947-8 87.60 87.60
Indië 37 a 90.60 90.60
Bank- en kredietwezen
B. Ned. Gem. '57 b 88.70 88.70
Id. 30 j. '58/'59 4 76.60 76.50
Id. 25 j. '59/1-3 4% 80.30 80.30
Id. 25 t '60/3-5 4% 79.85 79.65
Actieve aandelen
Handel, industrie Petr.(-oleum)
Scheepvaart en Luchtvaart
AKZO
ABN 6%
AMRO '69 5%
A'dam Rubber
Dell Ml) t.cert.
Dortsche Ptr
Dorische Ptr. 7%
Henek. bel en beb
Hemekens Bier
HAL
Houguv nj.v.a
HVA M11 en ver
Java-China Pakk
KLM t.cert.
Kon Petr
KNSM h.b
Nat. Ned. cert.
Stv. Mil Ned.
v. Ommeren v.a
Philips Gem Bez
Robeco 150
Rolinco
Rotterd Lloyd
Scheepv -Unie
Unilever c.v.a
A-KZO t 1000
A. Hefln W.O. 55 4
Blauwhoed '66 754
Blauwh 67 fl%
Blauwhoed 554
Blauwhoed 4%
Blijdenst.-W. '63 5
Bredero v.g. '65 6
Bred. v.b. '66 7%
Bred. v.b. 5
Brit. Petr 66 754
Brit. Petr. '65 6
Bijenkorf beh. 6
Co-op Ned. agb 7
Co-op Ned r.sp. 104.70 b
Co. m.ctr. '66 7»% 96.80 b
Co. m.ctr '67 63/4 84
Hoogovens '66 6% 87.10
K. Zout/K '65 6 88.80
M.N. Bak '46 3% 93.60
N. Gr.bez. 56 5
N. Gasun. '69 7%
N. Gasunie '66 7J4
N. Gasunie '66 6%
Ned. Gasunie 53%
Nyma 4
Overz. Gas 5%
Philpis dir. '514
Philips dir. '48 3%
Pegem 1-2 '57 6
'58 554
'58 5
52 4%
'57 6
554
43%
96.80
93.70
255.60
254.50
55.80
55.20
43.5
45
46.50
46.50
820
818
823
818
175.20
172.50
176.30
173.20
83
82.5
101.50
101
56.5
55.7
128
134.70
134.80
100.50
96
103.30
103.30
195.5
197
61.90
61.40
235.80
235.40
189.50
189.50
70.20
70.50
115.20
114
en diversen
87
86.90
91.40
91.40
83.60
83.70
84
84
83.20
83
Pegem
Pegem
Pegem 1-3
Pegus 1-2
Rott.-Rijn
Rott.-Rijn
Schiphol
Scholten-H '65 5»%
Scholten-H 554
Scholten-H 43/4
Schoiten-H 4»%
Scholten B 63 4%
Unilever
Ver. Glas 5
Ver. M.f'58 5
Ver M.f '62 5
Luchtv., spoorw pi
KLM '68 7
KLM 15-jarig 5
KLM 20-jarig 43%
Idem '62 4»4
Ned. S 57-1.2 43%
Alkmaar '56 2»%
A'dam '33 3
ld. pr.-obl. '51 2»%
ld. '56-12%
id. '56-2 2»%
td. '56-3 2»%
td. '59 2%
Breda '54 2%
Dordrecht '56 2»%
Eindhoven 54 2%
Enschede '54 2»%
s-Gravb 52.1 2»%
td 52-2 2»%
Ned. R.K '67 2»%
R'daro '52-1 2%
td. 52-2 2»%
td. '57 2%
Utrecht '52 2»%
Z.-Holland '57 2%
Z.-Holland '59 2%
95
93.60
87.70
88.50
46-50
QS
79.50 b
93.20
86
82.20
86
94
96
91
82.30
83.10
84.10
93 b
94
94
83 b
84
83
84.50
79 b
90.10
92.60
89.50
94.60
101
165b
96.80
84
87.30
88.70
93.60
93.70
87.70
95.20
88.90
46.50
95
80
93.10
86
82.10
85.50
94
95
90.80
81.80
83.10
84.30
93b
94
94
83.80
83
84.70
79
88.70
92.60
87
94.70
83.70
62.40
118.70
60.50
63 90
70
69
61.50
63.80
63.25
62.60
62.60
71.10
72-90
59.90
70.05
72.05
71.60
92
72.10
69.20
Converteerbare obligaties
AKZO 4% 80
Alg Bank Ned. 123
AMRO-bank 96.50 x
Bammens 152
Berh papj. 4% 94.50
Berkel patent 5 83.10
Gelder Zn., v. 4»% 86
Glst/Broc '09 53% 103.20
Grass kjn J. 63%
v.ü. Grinten 69 6% 131
Hoek'e m./z 5% 103
Hoogovens 85
Indole 5%«5 76.70
Interlat
88.50
92.50
87
94.70
83.70
62.90
119
60.90
63.50
.71.20
70
61.50
64.50
63.25
62.55
62.90
71.05
72.90
59
70.05
72.05
71.50
93
71.05
69;15
123
96.50
154
95.30
83.50
86.30
102.75
87
131.50
103
85
76.50
89
4%
5%
Inventum 5
Kempen-Begeer
KLM 5%
Koudijs 4%
K.Z./Organon
M.N. Bak. '66 6J4
Meteoor bet. 8%
Nederhorst
v. Ommeren
Philips Gl.f.
Schuitema
Pont Houth.
Stokvis en Zn. 43%
Th.-Dr.-Ver. 4»%
Tilburg water 5»%
Ver Mach. F 6»%
Vette winkel
Vihamij 6
Wyers
Banken
AMEV N.R.-cert.
Amfasgroep
Cultuurbank
Delta Lloyd Cert
le Ned Nillmij.
Kasassociatie
NIB Pref,
Ned. Crediet B.
Ned. Midd.st. B.
Slavenburg's B
Alb Heijn
Alg Hmij Onr. G
American Hotel
A'dam Droog. Mij
A'dam Rijtuig Mt1
ANTEM nat be2
Arnh Schsb een
Ball Nedam Gr
Beers en Zn
Befo „b"
Begemano
Bensdorp intern
Bergh-Jurg f 250
Bergh-Jurg 5
Bergoss
Berkel's Patent
Blijdenst Wtll
Bols. Lucas
Boraumlj Wehry
Braat Bouwstoff
Brakke Grond
Bredero vastgoea
B v G n-r. eert
Bredero Ver bed?
B V B n.r e.a v
Bührmann Tettei
Bijenkorf bebeei
Bttenk B 6% prei
Calvé
Calve Oft n.r. cve
Calve cum. orei
CarpB Garenfabt
Centr Suiker Mb
Cindy Key K
Crane Nederland
Cur Handel Mb
Dagra
Dess tap 11 tenia bi
Dikkers en Co
DJt.U.
Emba
Enkes
Erdal Mfl.
Etna-D Holding
Europe CL) Hol
Flgee machJabi
Fokker
Ford
Gazelle rtJwJabr.
4/2
5/2
73 x
72.80
81 b
80.70
82.40
82.40
80
80.50
80.50
98 x
96
78.50
99.90
97.60
103.50
103
82
82
90 x
90
97
98.50
86.50
83.20
83
98.50
98
80
80
80.90
81.10
elen
160
162
105.50
105.90
57.8
59
84
86.90
140
142
118-50
117.5
85.5 b
183
183.5
106
104.50
213
213
en diversen
160
160
131
131
65
66
128
127 x
55.3
55
92
95 b
86.50
85
251.5
250.5
135
135
108
107
153
157
176
176
66.5
66
320
315
167
168.8
50
50
209
213
148
146
233.5
233.5
21
21
192
193
497'
499.2
497
499
83
82
504
500.5
74
74.8
742
-
395
398
78
78
71
69 x
136.2'
137
143
142
110.50
108 x
67.5
69.5
375
376
131
128
151
149
840
835
46.50
46.30
265 b
265 b
146 x
145 X
79
75
öall
127
126
Gelder-Papier
Gelder Pap Prei.
Gelderl. Tielens
Gero fabr. Cert.
Geveke en Co.
Gist en Brocades
Grasso mach.fabr
Grinten, v.d.
Gruyter en Zn 5%
Hagemeber en Co
Halberg mJabr.
v. Hattum Bl.v
Hellingman
Hero-cons,
Hoek's machJabr
Holl Beton Mü.
Holl. Melksuiker
Homburg
Hoogenbosch ach.
Hoolmeyer en Zn
I.H.C Holland
Industriële mb.
IBB/Kondorgr.
Internatlo
Int. Coating M.
Int gew. betonb
Inventum
Jongeneel bouth
Kemo
Kempen Begeer
Key houthandel
Kiene Sulkerw.
Kluwer
Kon. fabr. vü Alex
Kon Paplerfabr
K.N Tex. Unie
Korenschoof
Koudys voed.
Krasnapolsky
Kon Ver Tapijt
Kwatta ehoe
L./Giindennan
Leldse Wolsp.
Llndeleves
Llps en Gispen
Lijm en gelatine
Macintosh
Mee) Ned. Bakk
ees Oouwmat B
Meteoor Beton
Moea
Mulder'» fabr.
Muller en Co.
Muller en Co 6%
MUnbouw werk
4/2
156.5
152
77.50
96
59
114.80
330.50
72
127
47
85
212
195
515
79
172
210.2
187
88
152
240
207
257
250
308
135.5
245
210
78.2
225
172
256
66.5
160
36
•49.50
143
101
122.5
165
133
127
96
470
122
73-5
205
281
5/2
155.5
151
80
97
58.50
114.50
160
332.50
73
125.50
44
85.10
212
195
515 b
78
175 b
220
185
85 b
155
242
210
253
245.50
312
135 b
246
211.5
225
174
253.50
67,
159.5
36.5
96
89
50
137
101
122
170
134-8
127
95.5
466
124.5
72.5
203
284
100.5
306.1
Naarden ChrJabï
848
840
Nedap
136
136
Ned UagbJ Ome
205
N exp Pap fabi
79
85
Ned Kabelfabr
260.5
255
Ned Springstof
Nelle wed
344
343
Ne tam
105
106
Nierstra»»
84
85
Nor»
91.80
92
Nutncia
300
300
NtjverdaJ Ca te
79.9
Overteeae Gm
O ving
169
PaKh Qold eért.
79
79.50
Palemb tnd. Mh
57
57
Paithe
48
47
Parkhotel
360 b
'60 b
Philip» g p. o%
Pietersen auto's
85 x
86
'ieesinfc an Co.
127
126
Relneveld Mach
90
Rlva
199.5
200 x
Rubaak an Co.
140.2
143.5
Rijn-Scheld»
107.5
104
4/2
5/2
Schev. expl. Mfl.
20.65
20.60
Schok beton
158
153
Scholten Karton
167
169
Scholten Honig
42
41
Simon de Wit
219
230 b
Simon's emo.fabï
72 x
70
Stokvis Zn.
70.1
Stoomsp Twenthe
66.5
65.2
Synres Chem.
141
140.1
Tabak Phll. c.v.
40
41
Tech. Unie
318
316
Texoprint
236
237
Texoprlnt 5% pi
99.5
99.5
Thom-Dr-Verblifa
92.60
93.50
Unilever 7%
Idem e%
76,7
Idem 4%
52
52.2
Utermöhlen
233
235.50
Veneco
131
131
Ver. Glasbr. n.b.
128
123
Ver, b.ond. Schev
42 x
41.5
Ver Mach.fabr.
76.50
76
Ver NL. ui tg bed*
30.20
238.50
V.N.U3, Pref.
16.50 b 16.50 b
Ver. Touwfabr.
122.5
122.5
Vezelverw.
71
70
Vihamu.
126
126.8
Vredesteln
135
134
Vulcaansoord
51
53 b
Wegener's CC
108.80
107-50
Wereldhaven
486
493
Wernlnk's Beton
112
110.5
W ess an en
68
66
Wyers Ind. tk H.
110
109
Zaalberg
67 x
68
Mijnbouw en petroleum
Billiton le rubt.
705
689
B1111 ton 2e rubr
136.50
135
Moeara Enlro
2025
2030
Id. cert. opr. 1/10
3580
3600
Id. 1 winstbew
3720
3780
ld. 4 winstbew.
3705
Scheepvaart
Oostzee
97
98.5
Participatie-bewijzen
Alg Fondsenbezii
1080
1080
Converto 1-1 bp
835
830
HBBbeldepl 1-2 bp
840
835
„Holland Fund"
585
587
Interbond» i op
609
609
Intergas ft part
350.50
347
BlnnenJ vast g
109 b
111 b
Breevast *67
90
90
Beleggingsfondsen
A'dam. belmtl 50
145.50
145
Dutch Int.
154.50
152
IKA bel egg mh
187.50
185.50
Nefo 150
72.50
71.30
Protector
138
138.50
Unltas t 10
98
98 x
Utilico
116.50
116.50
Concentla 10 pet.
348
345
Europaf I -10 pb
512
512
Buitenlandse fondsen
Union Miniére 1
1340
1350
Dollartondsen
Ariduunaa
26.70
Bethlehem Stee
27.10
76.20
General Electric
75.50
66.75
General Motor»
66.90
28.05
N.-Am Philips
42.50
40.75
Occidental Petr
23.25
22.50
Prot and Gamm-
112.25
111
Republic Stee)
34.50
34.10
Shell OU
38.75
38.70
US SteeJ iu cert
83.20
33.90
Rijn/Schelde 7%
33.85
83.20
gedaan en bieden
X
m
laten
m
gedaan en laten
b
-
bieden
ex claim
d
es dividend
165 tot 330; Weideschapen 90 tot 125;
Lammeren 75 tot 110; Drachtige zeu
gen 525 tot Biggen 86 tot 100.
Slachtrunderen: aanvoer 924 stuks
in kg. gesl. gew. Extra kwaliteit 4.95
tot 5.45, le kw. 4.35 tot 4.90, 2e kw.
3.85 tot 4.25 3e kw. 3.55 tot 3.75; Vet
te stieren 4.70 tot 5.10 Worstkoeien
3.35 tot 3.60 Vette kalveren 1 kw. 4.00
tot 4.30 lev. gewicht. 2e kw. 3.70 tot
3.95 3e kw. 3.40 tot 3.65 Nuchtere kal
veren 1.20 tot 1.60 Slachtzeugen le
kw. 2.25 tot 2.30 2e kw. 2.18 tot 2.23
3e kw. 2.05 tot 2.15 Slachtvarkens
2.45 tot 2.56 Vette schapen 110 tot
145 per stuk Vette lammeren 120 tot
150 Nuchtere slachtkalveren 35 tot
75
FIJNAART 4 febr. Cox's Oran
ge I 60-65 18-27; 65-70 32-43; 70-75 48-
65; 75-80 62-77; 80-op 67-71. Goudrei-
nette 65-70 21-27; 70-75 32-36; 75-80
39-46; 80-85 42-48; 85-90 43-44; 90-op.
Conf. II 50-55 29-43; 55-60 40-57;
60-65 56-68; 65-70 668-74; 70-op 70,
Golden Delicious I 60-65 15; 65-70 24-
28; 70-75 34-45; 75-80 36-53; 80-85 40-
52; 85- op 40-50, Winston I 60-65 13-
15; 65-70 30-33; 70-75 53; 75-80 61-66;
80-op 61-73.
GOES, 4 febr. Groenten; per
stuk: knolselderij met groen 836,
per kg: witlof I 8290, II 7679,
afw. 5558, spruiten a 4869, b 25
47, afw. 25 en d.d., rodekool 2829,
groene sav.kool 2025, boerenykool.
2733, uien ongesort. 1847, breek-
peen 811.
OUDENBOSCH, 5 febr. Sprui
ten dl 146—154, d2 117, aal 130—
141, aa2 112—119, al 98—104, a2 61,
bl 50, ongeschoond 5360, Jonathan
75-80 28, 70-75 25, 65-70 19, 60-65 10
11, Golden Delicious 80-op 2930,
75-80 26—31, 70-75 21—29, 65-70 24—
25, 60-65 15, Goudrenet 80-op 32, 75-
80 36, 70-75 33, 65-70 25, Lombart
Calville 75-80 35, 70-75 32, 65-70 22,
prei 2271, breekpeen 4—10, boe
renkool 2930, waspeen 2431, sja
lotten 85, witlof 54112, afw. 50,
sav.kool 33, afw. 10, rodekool 41,
spinazie 80, schorseneren 56.
ZWIJNDRECHT, 5 febr. Andij
vie 137, uien 4566, veldsla 120
160, witlof al 119—155, a2 76—116,
b2 6392, spruit ena 7894, b 89
105, d 7597, knolselderij 1065, sla
al 2937, cl 1216, komkommers
40 pl. 134, 35 pl. 120, 30 pl. 100—105,
25 pl. 8387, 20 pl. 5255, krom 152,
stek 99151, selderij 1927. peter
selie 2225.
STEENBERGEN, 5 febr. Bintjes
35 op: 22.70—24.80.
UTRECHT (ANP) De auto, met
een gemiddelde ritiengte van negen
kilometer, moet niet worden gezien
ais de massale vervanging van de
trein maar als „de moeiteloos over
dekte fiets". Tot deze conclusie komt
drs. C. P. van Strien, chef van de af
deling reizigersvervoer van NS in
„Economisch Statistische Berichten"
na een analyse van de ontwikkeling
van het particuliere en openbare ver
voer in de laatste jaren en van de
resultaten van het onderzoek naar
het autogebruik in de randstad van
de commissie-Voimuiler (de commis
sie tot bevordering van het openbaar
vervoer in het westen van het land).
Op de wegen binnen de bebouw
de kom, 35 pet. van het totale we
gennet, wordt 45 pet. vain alle auto-
kilometers verbruikt. Dris. van Strien
berekent dat de wegen buiten de be
bouwde kom, 46.140 km, 18 keer zo
lang zijn als de spoorwegen (bijna
2500 km) maar dat op die wegen
maar drie keer zoveel reizigerskilo
meters (21,7 miljard) worden afge
legd als op het reizigersnet van NS
(7,1 miljard).
Per jaar verplaatsen zich per auto
op een kilometer weg buiten de be
bouwde kom gemiddeld 560.000 men
sen en over een kilometer spoorweg
drie miljoen reizigers. Drs. Van
Strien noemt deze uitkomsten voor
het ruimte rendement „bezienswaar
dig".
Recente enquêtes bevestigen vol
gens hem dat autobezit en treinge
bruik elkaar geenszins uitsluiten. De
helft van de treinreizigers heeft een
auto thuis. Ook is gebleken dat ruim
30 pet. van de totale treinbevolking
de auto ook werkelijk kan gebrui
ken en dus bewust kiest voor de
trein. Drs Van Strien vindt „radlweg
of autoweg?" een misleidende vraag
stelling. Naast de 46.000 km wegen
buiten de bebouwde kom en de daar
op verkerende 8 a 10 miljoen a:;to-
zitplaatsen, is er zijns inziens ruim
schoots emplooi voor de 2500 km
spoorweg en de 116.500 zitplaatsen
van NS. Een 37, 36 km extra, con
form de aanbevelingen van de werk
groep spoorlijn Amsterdam-Den Haag
(Sehiphollijn), zou naar zijn oordeel
dan ook niet misstaan.
Konstanz 301 (+8), Rheinfelden
359 59), Straatsburg 488 13),
Plittersdorf 626 106), Maxau 675
152), Plochingen 366 (+23), Mann
heim 532 144), Steinbach 243
(+41), Mainz 444 (+95), Bingen 355
(+84), Kaub 392 (+95), Trier 675
(+142), Koblenz 457 (+87), Keulen
450 110), Ruhrort 596 (+93), Lo
bith 1171 (+37), Nijmegen 947 (+25),
Arnhem 919 (+23), Eefde IJssel 485
3), Deventer 365 3), Monsin
5520 10), Borgharen 4170 30),
Belfeld 1342 (+40), Grave benaden
de sluis 595 (+32).
I