Oliebelangrijk politiek instrument reme éi i Bontmantels A Nieuwe DAF-f abriek in België Internationals flauw AUTO GEEN MASSALE VERVANGER VAN TREIN I AfflUWE BRONNEN VERZWAKKEN POSITIE ARABISCHE LANDEN Markten en veilingen jpeltjes al (pas opvooi Echte winter ss frisse appel klaar... op-en-top Iglo! pÏÏgA 5 Eastha» Prijzen onveranderd op ledermarkt Mirages Computeractie ICL in Europa Zwitserland pakt oververhitte economie aan Spontor neemt Twentse T rieotagef abriek over Prijzen varkens gedaald Drs. C. van Strien: DE STEM VAN VRIJDAG 6 FEBRUARI 1970 -JEDA ties tie op a la crème) BIDA 4 vn Singapore nr Colombo ®ERELBE 4 te Lourenco Marques IJKERK 5 te Pt Elizabeth BIL1PPIA 4 vn Pto Miranda nr Tranmere jADJA 4 vn Durban nr Antwerpen ONDO 5 te Karachi jjNDAM 4 vn Los Angeles nr Honolulu CHIELLOYD p 4 Gibraltar nr Antwerpen TRAAT TORRES 6 Durban verw trEEFKERK 4 te Antwerpen IlcoR P 4 Freetown nr Tenerife ALIOTH 5 te Salvador •TLANTIC CROWN 4 te Liverpool hevron MADRID p 4 Dakar nr Rastanura )APHNIS 4 vn A'dam nr St.-Maar- ten JSSO ROTTERDAM 5 te Hamburg IEERTJE BUISMAN 4 vn Haifa nr Ashdod IR00TEKERK 4 te Lagos [ULF ITALIAN 6 nm Antwerpen ver SIS p 4 Finistere nr Hamburg ASON p 4 Bahamas nr Savannah ARA 4 te Stanlow ARIMATA p 4 Gibraltar nr Barcelona lERFIA 5 te Immingham 'ERICLES p 4 St. Eustatius nr Europa ITRAAT FREMANTLE 5 te Tema 'OGOKUST 5 te Hamburg fAARDRECHT 4 vn Napels nr Livorno JILLEMSKERK 4 vn Genua nr Marseille BBEKERK 4 vn Rouaan nr Dakar RCHIMEDES 5 te Arica INTELDIJK 4 in het Kanaal nr Rotterdam 10SINA 5 te Stavanger ORESTHILL 5 te Swansea OOILAND 4 vn Santos nr Pto Alegre iAMPERDIJK 5 te San Francisco AKAKORUM 4 vn Cristobal nr Hw Orleans LELLETIA 5 te Acajutla LOOSTERDIJK 5 te Miami .ONINGSWAARD 5 vn Dundee nr Teesport DRENDIJK p 5 Balboa nr Pta Arenas 5UVELLOYD 5 vn Antwerpen nr Vlissingen ilRELLOYD 5 vn Papeete nr Noumea 1ARATH0N 4 vn Hamburg nr Rotterdam jEMNON 4 te Nickerie IIEUW AMSTERDAM 6 Aruba verw OTTERDAM 4 vn Rio de Janeiro Kaapstad BAAT HONGKONG 5 te Montevideo 1IELAND 5 te San Rorenzo BOVENKERK 5 vn Bangkok nr Pusan OPAN p 5 Bosporus nr Algiers OLENDRECHT 5 dw Den Helder nr Porsgrunn MA 5 vn Saigon nr Miri OSSMATELLA 4 vn Madras nr Calcutta iRYPTOS 5 vn Thameshaven nr Tripoli Libanon ÏERIJSSEL 5 nm te Nacala KAAT FIJI 5 vn Kobe nr Durban IHAMA 5 Hongkong nr Perz Golf tGOEAB 5 vn Rotterdam mr Ham burg OBMURGH 4 te Rotterdam REBBEDIJK 4 vn Rotterdam nr Bremen ION 5 vn Rotterdam nr Fawley 'OSTER 4 vn Rotterdam 'HELPWIJK 5 te'Rotterdam (MESLAND lUmuiden 4 vn Amsterdam nr 5 vn Amsterdam JONGOKUST 5 vn Amsterdam nr IBremen iontferland IJlLas Palmas "SOKCION 4 te Hamburg «5TIAAN BROERE 8 te Stanlow Iverw PRNARD JOHN 2 te Port St Joe fJZABETH BROERE 4 ^mmingham verw RIJKE IRENE verm 4 vn +aaPstad nr Takaradj r «CIUS pass 4 Ouessamt |tP[UJNA 4 360 zzw vn Karachi nr I^mgapore PIADEMA 3 250 z vn Cocos eiland 1 ar Sydney röTELDIJK 3 600 wzw vn Ouessant |ni'Rotterdam e'® 3 te Rotterdam verw MPHOORN 3 300 ozo vn Perth L^WaNisbay ||™EKERK 3 vn Rotterdam nr Ë^VELLOYD 3 te Portland IATDÏ O te La sPezia piJP 270 zw vn S+ Vincent nr Jtotterdam I3 750 w vin Azoren nr I ^anmere 3 te Puerto Miranda fS 0F SHEEBA 3 470 zzw vn Am a 111 Assat> lDUrba3 90 Z° Vn Pl' barques nr |n?9®PPAY 5 te Houston verw ïw» 4e Port Swettenham Iverw "EVRON LEIDEN uL^alirein I R= i ROTTERDAM 5 KiTnAU£ Perthamboy llnrv/r.2 Ou1-3?3» nr Singapore lRFtmt5.T 5 vn Brake nr A'dam l?!?REpiJK 5 te Bremen wSÏÏJN 5 te Antwerpen Td 4 vn Savannah nr Havre I 6 te Teesport loKrum!?A'A 4 Dut>iin nr Dingle Dakar 4 vn Bonny River nr 1pas®5 °ibraitai fNEGALKUST 5 te Abidjan 1 AMSTERDAM 5 vn Mau TRA4Tnr^?ort RRzabeth flTRp/ RALI 5 te Durban s vn Kharg eil nr Bombay 5 vn Bangkok (Van onze financieel-economische medewerker) TILBURG Aardolie is een belangrijk politiek instrument voor landen, die het bezitten en schept economische afhankelijkheid voor hen, die het niet bezitten. De grote politieke belangstelling van de grote vier mogendheden voor de ontwikkelingen in het Midden- Oosten heeft economische achtergronden, die verklaard kunnen wor den uit het belang van de olie. De Arabische landen hebben grote aardoliereserves ter beschikking, waar West-Europa en in mindere mate de Verenigde Staten en de Sovjet-Unie om verlegen zitten. De ze landen kunnen makkelijk aardolie aanbieden in ruil voor militaire le veranties en politieke steun. Zij zijn in de gelegenheid te dreigen met op zeggen van concessies en exploratie- overeenkomsten, indien de gevraag de steun achterwege blijft. Voorts kunnen zij kiezen tussen de twee grote supermachten Sovjet-Unie en Verenigde Staten. Indien de een niet op de vraag naar wapens ingaat, dreigen zij hun olie aan té bieden aan de ander. Met name probeert de Sovjet-Unie vaste voei aan de grond te krijgen in het Midden-Oosten om langs deze weg de kwestbaarheid van West- Europa en de Verenigde Staten inza ke olieleveranties te vergroten. Ver grotendeels via Zuid-Afrika worden gruting en verkleining van de Rus- sissche druk op de Arabische landen is dan weer een ruilobject in de po litieke betrekkingen tussen oost en west. De westerse landen doen alles om in de gunst te blijven van de oliele veranciers in het Midden-Oosten. Een voorbeeld is het optreden van de Franse regering ten opzichte van het nieuwe revolutionaire regime in Libië. Libië heeft zijn aardoliepro- duktie die voor ruim tachtig pro cent door Amerikaanse ondernemin gen uit de woestijnen wordt gehaald kunnen vergroten tot 150 miljoen ton per jaar. Hiermee vormt het een van de grootste olieproducenten van de wereld. De Libische olie heeft twee grote voordelen op die van andere Arabi sche landen: ^zeer goede kwaliteit hetgeen tot kostenbesparing in het raffinageproces leidt en onmiddellijk nabijheid ten aanzien van de afne mers: West-Europa. De transport kosten kunnen hierdoor laag blijven. De olie van het Midden-Oosten moet getransporteerd sinds de sluiting van het Suezkanaal half 1967. COMMISSARISSEN en directie van Simon de Wit N.V. delen mede, dat haar directeur de heer L. de Wit, de wens te kennen heeft gegeven per 1 februari 1970 af te treden. Dit ver zoek is onder dankzegging voor de vele aan de vennootschap bewezen diensten ingewilligd. OP DE werf van Groot en Van Vliet N.V. in Slikkerveer zal op vrijdag 20 3150 ton dwt voor Torkildsens Rede- ri in Trondheim (Noorwegen) te water worden gelaten. Hoofdafmetdn- gen: lengte over alles 84 meter, breedte 13.50 meter en holte tot shelterdek 6.60 meter. HET PASSAGIERSVERVOER van en naar de luchthaven Rotter dam is in 1969 met tien procent toe genomen tot bijna 224.000. Het vrachtvervoer nam toe met 13.6 pro cent tot 7.2 miljoen kilogram. COMMISSARISSEN EN directie van de Ballast-Nedamgroep N.V. zullen aan de algemene vergadering van aandeelhouders op 13 mei 1970, voor stellen het dividend over het boekj aar 1969 te bepalen op 20 procent ofwel naar keuze 6 procent in aandelen ten laste van de agio-reserve. (Van onze ledermarktmedewerker) WAALWIJK De looiers van zool leer melden een matiger binnenko men van orders. Ondanks de gerin gere omzet en de zwakkere markt voor huiden blijven de prijzen vrij wel onveranderd. Volgens de leder handelaren mededelen is door de schoenfabrikanten slechts mondjes maat en voor onmiddellijke behoef te gekocht. De interesse voor de grondstoffen voor de najaarsschoe- nenproduktie wordt beter. Het grotere verbruik van rundsle der, in de plaats van bokscalfs voor de produktie van herenschoenen voor enige tijd ontstaan door de stijging van de prijzen van calfs blijft nog bestendigd. Ook op de zoolleermarkt is de situatie vrijwel gelijk gebleven. De vraag naar gestanste zolen voor de schoenfabrieken bleef redelijk op peil. De handel met de reparatie- s.ector is traag, vooral daar de vraag naar schoenreparaties die om deze tijd van het jaar meestal niet groot is, ook nu daarop geen uitzondering maakt. In de prijzen van zoolleer kwam geen verandering De schoenherstel lers betalen voor goede kwaliteit croupons f 9,75 per kg, voor Duitse ruggen f 11,75 per kg. De bedrijvig heid in de schoen- en lederindustrie blijft bevredigend, hoewel de orders op het ogenblik minder dringend zijn, Er zijn voor kopers geen redenen om zich met kopen te haasten, ter wijl er evenmin gegronde redenen zijn voor lagere inkopen. De schoen- en lederindustrie is over het algemeen niet gebaat met sterke prijsschommelingen voor hun grondstoffen, vooral aangaande de concurrentie tegen de kunstproduk ten, die doorgaans stabiel in prijs zijn. De produktie van leder wat zijn gevarieerdheid betreft, heeft zich de laatste jaren sterk ontwik keld door voor meerdere doeleinden geschikt materiaal produceren. Voor vele doeleinden, kledingindustrie, be kleding van meubilair enz., neemt het verbruik nog dagelijks toe. De import van Libische olie in Frankrijk is in de afgelopen jaren vergroot Zij dekt ongeveer 17 pro cent van de Franse import. In dit kader is het begrijpelijk dat de Fran se regering Mirages aan de Libische regering wil leveren in ruil voor olie- concessies. In de jaren zestig is de olieproduk- tie in de wereld ruim verdubbeld en gestegen tot ongeveer 2,1 miljard ton De produktiestij-gingen in het Midden-Oosten zijn zeer groot ge weest: van 231 tot 633 miljoen ton per jaar De Verenigde Staten en de Sovjet-Unie hebben in de afgelopen jaren hun reserves omwille van strategische doeleinden gespaard. Zij zijn daardoor meer olie gaan impor teren. Toch zijn de V.S. niet afhan kelijk van de olie uit het Midden- Oosten. De leveranties uit dit ge bied maken slechts drie procent van het Amerikaanse verbruik uit. Maar het Amerikaanse bedrijfsleven heeft wel grote belangen. Het exploiteert voor driekwart de oliebronnen, waar mee investeringen van miljarden dol lars zijn gemoeid. Deze vragen om politieke bescherming. Nieuwe ontdekkingen van oliere serves kunnen de situatie in de ko mende jaren drastisch gaan wijzigen. Hierdoor kon de machtige positie van de Arabische landen worden aangetast, niet alleen in politiek doch tevens in economisch opzicht. Immers nieuwe bronnen kunnen tot prijsdaling van olie leiden en tot ge ringe belangstelling voor Arabische olie waardoor de inkomsten van de landen in het Midden-Oosten in het geding komen. Er zijn grote nieuwe reserves aangeboord in Venezuela, in westelijk Canada en in Alaska, Deze reserves overtreffen de rijke olievelden in het Midden-Oosten. Zij liggen in directe westerse politieke invloedssferen. De politieke ontwikkelingen in het Midden-Oosten worden ongetwijfeld beïnvloed door de groter wordende onafhankelijkheid van het westen van de Arabische olie. Wellicht zal de Sovjet-Unie zich verplicht voelen een groot deel van de Arabische olie te gaan kopen om zodoende de sym pathie van de staten in het Midden- Oosten te houden. Dit kan haar veel geld gaan kosten. Een voorbeeld van een dergelijke transactie vormt de suikerleveranties van Cuba aan Rus land, waar ruim de helft van de Cu baanse suikerproduktie terechtkomt. De Russen hebben echter geen enke le behoefte aan deze suiker. (ADVERTENTIES) clterie Een klasse apart omdat we ze zeli maken Dus ook meer service en voordeliger! BREDA. Ginnekenweg 35, Tel 36834 ROOSENDAAL: Hoogstraat 32, Tel 37503 LONDEN (ANP) Amsterdam is als een van de centra gekozen voor een grote actie op de Europese Markt, aldus heeft International Computers Ltd. (ICL) aangekondigd. ICL heeft een overeenkomst gete kend met Computer Data Systems International Ltd (CDSIL), die over geheel Europa reeds een tijddelen- de computerdienst in bedrijf heeft. Volgens de overeenkomst zal CDSIL een netwerk van ICL-computer-sys- temen installeren en exploiteren, dat zich zal uitstrekken van Zweden tot Italië. In mei 1970 zal het eerste compu tercentrum te Genève worden opge richt, gevolgd door centra in Parijs, Stuttgart, Stockholm, Milaan en Am sterdam. Voorts zijn er plannen voor een centrum in Londen. BERN (RTR). De Zwitserse re gering heeft plannen voor de invoe ring van een tijdelijke deposito van vijf procent op de waarde van de gehele uitvoer van het land met de bedoeling oververhitting van de eco nomie aan banden te leggen. Het deposito zal later aan de exporteren de bedrijven of personen worden te rugbetaald. Een datum voor de te rugbetaling is nog niet vastgesteld. Het plan voor invoering van een exportdeposito is het enige element in het regeringsprogramma ter be strijding van de inflatie, waarvoor toestemming van het parlement nodig is. De gelden zullen op een speciale, renteloze rekening worden geblok keerd. Zij zullen jaarlijks naar schat ting ongeveer een miljard Zwitserse frank aan de circulatie onttrekken. ROTTERDAM (ANP) Het be stuur van Spontor Tricotage-industrie N.V. in Rotterdam heeft met de ei genaren van de Twentse Tricotage- fabriek (T.T.F.) Almelo - Dedems- vaart volledige overeenstemming be reikt tot overname van de Twentse- Tricotagefabriek per 9 februari 1970. Reden voor deze overname is de ver strekking van de marktpositie in de EE.G. Op het gebied van de tricot-stoffen heeft dit het voordeel dat sneller en efficiënter aan de reeds bestaande en nog te creëren vraag van de markt voldaan zal kunnen worden, mede gezien de snelle technische ontwikke ling, welke zich momenteel voltrekt. Spontor heeft vestigingen in Rot terdam, Lobith, Neede, Roosendaal, Vriezenveen en Vroomshoop, welke thans worden uitgebreid met de ves tiging in Dedemsvaairt. RIJSWIJK (ANP). Dl de laatste twee weken zijn de prijzen die de aankoopcombinaties voor varkens uitbetalen met twintig cent per kg verlaagd. De voorzitter van het pro- duktschap voor vee en vlees, de heer F. G. van Dijk zei in Rijswijk deze teruggang niet verontrustend te vin den. Het aantal slachtingen bedroeg de laatste weken 160.000 tot 164.000 per week. In de maand december bedroeg het aantal dekkingen 92.100, vergele ken met 80.200 in december 1968. In totaal bedroeg het aantal dekkingen in 1969 1.069.900, vergeleken met 1.003.500 in 1968, een toeneming van zes en een half a zeven procent. DEN BOSCH 4 februari. Op de markt van heden werden aangevoerd 6.045 stuks vee, zijnde: 2266 runde ren; 502 graskaïveren; 268 vette kal veren, 1939 nuchtere kalveren; 328 schapen en lammeren; 13 fokzeugen; 576 slachtvarkens; 153 biggen. De prijzen waren, behoudens uit zonderingen voor dieren van buiten gewone kwaliteit of eigenschappen, als volgt: Prijzen in guldens per st. Melk- en kalfkoeien 1000 tot 1775; Guste koeien 900 tot 1350; Kalfvaar- vaarzen (zwartbont) 1085 tot 1485; vaarzen (zwart bont) 1085 tot 1485; Kalmvaarzen 1050 tot 1250; Guste vaarzen 900 tot 1200; Pinken 675 tot 875; Graskalveren 375 tot 500; Nuch tere kalveren voor fok of mesterij BRUSSEL/EINDHOVEN (ANP). De DAF-fabrieken in Eindhoven be studeren op het ogenblik de moge lijkheid van een nieuwe vestiging in in het Belgische plaatsje Geel voor de fabricage van vrachtwagen onder delen. Aldus werd door DAF-Eindhoven desgevraagd bevestigd op de uit Brussel afkomstige mededeling, dat in een bespreking van het Belgische kernkabinet voor economische en so ciale coördinatie woensdagavond een beslissing is genomen over een pro ject van de Nederlandse fabriek in de genoemde Belgische plaats. Er zijn de DAF-fabrieken twee plannen voorgelegd, die bij de DAF- leiding nog in studie zijn. Een be slissing over de keuze van project is dan ook nog niet genomen. Voor zover bekend zal er wel een keuze worden gedaan en zal de beslissing derhalve niet negatief uitvallen. DAF moet kiezen tussen twee plannen. Het ene vergt een investe ring van rond veertien miljoen gul den, de ander rond 17,5 miljoen gul den. Het eerste project zal binnen twee jaar 350 arbeiders werk geven en 900 binnen tien jaar. Het tweede project schept binnen twee jaar eveneens 350 arbeidsplaatsen, maar 1800 binnen tien jaar. AMSTERDAM (ANP) Het herstel van woensdag in Amsterdam blijkt een eensdagsvlieg te zijn geweest. Wall Street heeft er alweer de brui aan gegeven en seinde lagere koersen ook voor de Nederlandse waarden. De fut was er dan ook helemaal uit en onder leiding van AKZO hervatten de hoofdfondsen de dalende tendens. De lokale sector bood een wat rustiger aanblik met een verdeelde stem ming. De grote winnaars waren VNU en Elsevier met avances van resp. f 6,40 en f 7 in de eerste periode. De features van woensdag, Bols en Gist- Brocades wisten hun posities goed te behouden. De uitgeverij Kluwer (-J- f 2,50) en Wegener f 1,30) bevonden zich aan dt verkeerde zijde van het beursboekje. Balast Nedam, waar een dividend van 20 pet. wordt voorgesteld, zakte f 1,50 in. Kon. Olie verliet de markt op 134,50, zodat hier goed weerstand werd ge boden. Met AKZO wilde het niet best vlotten op een siotprijs van 93,40. Dit betekent een verlies van 3,30. Unilever nam afscheid op 114, Philips op 61,40, terwijl Hoogovens inzakte tot 100,50. Ook Heineken moest verder terug tot 173,20. 4/2 5/2 Actieve obligaties Staatsleningen Ned '69 8% (7-J) 100.30 100.30 Ned '69 8% (25-J) 99.60 99.60 Ned 'J 89-7 Va 96.20 96.20 Ned. 1966-1 7% 91.30 91.40 Ned. 1966-2 7% 90.80 90.60 Ned. 1969-7 90.50 90.50 Ned. 1968-6%% 86 85.80 Ned. '68 2-6%% 86 85.80 Ned 1988-3 85.70 85.70 Ned. 1968-4 85.70 85.70 Ned. 1966-6^% 87 86.90 Ned. 1967-6!^% 84.20 84.20 Ned. 1967-6 82-60 82.80 Ned 1965-1 83.90 83.80 Ned. '65 2-53/4 83.70 83.60 Ned. 1964-5J4 82 81.90 Ned. '64 2-554 81.70 81.70 Ned 1964-5 78.80 78.60 Ned 1958-4 Mi 81.50 81.50 Ned 1959-4 Va 77.70 77.60 Ned '801-4% 81.30 81.20 Ned '60 2-4% 77.30 77.20 Ned 1963-4 76 76 Ned 1964-4 95 94.90 Ned 1959-4J4 80 80 Ned 1960-4J4 74.70 74.60 Ned 1961-454 75.30 75.20 Ned '631-4J4 74.50 74.50 Ned. '63 2-454 74.10 74 Ned. 1961-4 76.70 76.80 Ned 1962-4 73.60 73.70 Ned 1953-3%% 71.70 71.50 Ned Staff '47-3*% 68.20 68.20 Ned. 1951-3% 89.30 89.30 Ned 1953 1 2-3 78.60 78.40 Ned 1956-3»% 76 76 Ned 1948-354 63.90 64 Ned 1950 1 2-354 66 65.70 Ned 19541 2-354 67.20 67.20 Ned 1955 1-354 66.80 66.70 Ned 1955 2-354 74-30 74.10 Ned grootb.obl. 341.80 b 42b Ned 1937-3 80.70 81 Ned. Gr.b. 1946-8 78.30 I 78.30 Ned. DoU. 1947-8 87.60 87.60 Indië 37 a 90.60 90.60 Bank- en kredietwezen B. Ned. Gem. '57 b 88.70 88.70 Id. 30 j. '58/'59 4 76.60 76.50 Id. 25 j. '59/1-3 4% 80.30 80.30 Id. 25 t '60/3-5 4% 79.85 79.65 Actieve aandelen Handel, industrie Petr.(-oleum) Scheepvaart en Luchtvaart AKZO ABN 6% AMRO '69 5% A'dam Rubber Dell Ml) t.cert. Dortsche Ptr Dorische Ptr. 7% Henek. bel en beb Hemekens Bier HAL Houguv nj.v.a HVA M11 en ver Java-China Pakk KLM t.cert. Kon Petr KNSM h.b Nat. Ned. cert. Stv. Mil Ned. v. Ommeren v.a Philips Gem Bez Robeco 150 Rolinco Rotterd Lloyd Scheepv -Unie Unilever c.v.a A-KZO t 1000 A. Hefln W.O. 55 4 Blauwhoed '66 754 Blauwh 67 fl% Blauwhoed 554 Blauwhoed 4% Blijdenst.-W. '63 5 Bredero v.g. '65 6 Bred. v.b. '66 7% Bred. v.b. 5 Brit. Petr 66 754 Brit. Petr. '65 6 Bijenkorf beh. 6 Co-op Ned. agb 7 Co-op Ned r.sp. 104.70 b Co. m.ctr. '66 7»% 96.80 b Co. m.ctr '67 63/4 84 Hoogovens '66 6% 87.10 K. Zout/K '65 6 88.80 M.N. Bak '46 3% 93.60 N. Gr.bez. 56 5 N. Gasun. '69 7% N. Gasunie '66 7J4 N. Gasunie '66 6% Ned. Gasunie 53% Nyma 4 Overz. Gas 5% Philpis dir. '514 Philips dir. '48 3% Pegem 1-2 '57 6 '58 554 '58 5 52 4% '57 6 554 43% 96.80 93.70 255.60 254.50 55.80 55.20 43.5 45 46.50 46.50 820 818 823 818 175.20 172.50 176.30 173.20 83 82.5 101.50 101 56.5 55.7 128 134.70 134.80 100.50 96 103.30 103.30 195.5 197 61.90 61.40 235.80 235.40 189.50 189.50 70.20 70.50 115.20 114 en diversen 87 86.90 91.40 91.40 83.60 83.70 84 84 83.20 83 Pegem Pegem Pegem 1-3 Pegus 1-2 Rott.-Rijn Rott.-Rijn Schiphol Scholten-H '65 5»% Scholten-H 554 Scholten-H 43/4 Schoiten-H 4»% Scholten B 63 4% Unilever Ver. Glas 5 Ver. M.f'58 5 Ver M.f '62 5 Luchtv., spoorw pi KLM '68 7 KLM 15-jarig 5 KLM 20-jarig 43% Idem '62 4»4 Ned. S 57-1.2 43% Alkmaar '56 2»% A'dam '33 3 ld. pr.-obl. '51 2»% ld. '56-12% id. '56-2 2»% td. '56-3 2»% td. '59 2% Breda '54 2% Dordrecht '56 2»% Eindhoven 54 2% Enschede '54 2»% s-Gravb 52.1 2»% td 52-2 2»% Ned. R.K '67 2»% R'daro '52-1 2% td. 52-2 2»% td. '57 2% Utrecht '52 2»% Z.-Holland '57 2% Z.-Holland '59 2% 95 93.60 87.70 88.50 46-50 QS 79.50 b 93.20 86 82.20 86 94 96 91 82.30 83.10 84.10 93 b 94 94 83 b 84 83 84.50 79 b 90.10 92.60 89.50 94.60 101 165b 96.80 84 87.30 88.70 93.60 93.70 87.70 95.20 88.90 46.50 95 80 93.10 86 82.10 85.50 94 95 90.80 81.80 83.10 84.30 93b 94 94 83.80 83 84.70 79 88.70 92.60 87 94.70 83.70 62.40 118.70 60.50 63 90 70 69 61.50 63.80 63.25 62.60 62.60 71.10 72-90 59.90 70.05 72.05 71.60 92 72.10 69.20 Converteerbare obligaties AKZO 4% 80 Alg Bank Ned. 123 AMRO-bank 96.50 x Bammens 152 Berh papj. 4% 94.50 Berkel patent 5 83.10 Gelder Zn., v. 4»% 86 Glst/Broc '09 53% 103.20 Grass kjn J. 63% v.ü. Grinten 69 6% 131 Hoek'e m./z 5% 103 Hoogovens 85 Indole 5%«5 76.70 Interlat 88.50 92.50 87 94.70 83.70 62.90 119 60.90 63.50 .71.20 70 61.50 64.50 63.25 62.55 62.90 71.05 72.90 59 70.05 72.05 71.50 93 71.05 69;15 123 96.50 154 95.30 83.50 86.30 102.75 87 131.50 103 85 76.50 89 4% 5% Inventum 5 Kempen-Begeer KLM 5% Koudijs 4% K.Z./Organon M.N. Bak. '66 6J4 Meteoor bet. 8% Nederhorst v. Ommeren Philips Gl.f. Schuitema Pont Houth. Stokvis en Zn. 43% Th.-Dr.-Ver. 4»% Tilburg water 5»% Ver Mach. F 6»% Vette winkel Vihamij 6 Wyers Banken AMEV N.R.-cert. Amfasgroep Cultuurbank Delta Lloyd Cert le Ned Nillmij. Kasassociatie NIB Pref, Ned. Crediet B. Ned. Midd.st. B. Slavenburg's B Alb Heijn Alg Hmij Onr. G American Hotel A'dam Droog. Mij A'dam Rijtuig Mt1 ANTEM nat be2 Arnh Schsb een Ball Nedam Gr Beers en Zn Befo „b" Begemano Bensdorp intern Bergh-Jurg f 250 Bergh-Jurg 5 Bergoss Berkel's Patent Blijdenst Wtll Bols. Lucas Boraumlj Wehry Braat Bouwstoff Brakke Grond Bredero vastgoea B v G n-r. eert Bredero Ver bed? B V B n.r e.a v Bührmann Tettei Bijenkorf bebeei Bttenk B 6% prei Calvé Calve Oft n.r. cve Calve cum. orei CarpB Garenfabt Centr Suiker Mb Cindy Key K Crane Nederland Cur Handel Mb Dagra Dess tap 11 tenia bi Dikkers en Co DJt.U. Emba Enkes Erdal Mfl. Etna-D Holding Europe CL) Hol Flgee machJabi Fokker Ford Gazelle rtJwJabr. 4/2 5/2 73 x 72.80 81 b 80.70 82.40 82.40 80 80.50 80.50 98 x 96 78.50 99.90 97.60 103.50 103 82 82 90 x 90 97 98.50 86.50 83.20 83 98.50 98 80 80 80.90 81.10 elen 160 162 105.50 105.90 57.8 59 84 86.90 140 142 118-50 117.5 85.5 b 183 183.5 106 104.50 213 213 en diversen 160 160 131 131 65 66 128 127 x 55.3 55 92 95 b 86.50 85 251.5 250.5 135 135 108 107 153 157 176 176 66.5 66 320 315 167 168.8 50 50 209 213 148 146 233.5 233.5 21 21 192 193 497' 499.2 497 499 83 82 504 500.5 74 74.8 742 - 395 398 78 78 71 69 x 136.2' 137 143 142 110.50 108 x 67.5 69.5 375 376 131 128 151 149 840 835 46.50 46.30 265 b 265 b 146 x 145 X 79 75 öall 127 126 Gelder-Papier Gelder Pap Prei. Gelderl. Tielens Gero fabr. Cert. Geveke en Co. Gist en Brocades Grasso mach.fabr Grinten, v.d. Gruyter en Zn 5% Hagemeber en Co Halberg mJabr. v. Hattum Bl.v Hellingman Hero-cons, Hoek's machJabr Holl Beton Mü. Holl. Melksuiker Homburg Hoogenbosch ach. Hoolmeyer en Zn I.H.C Holland Industriële mb. IBB/Kondorgr. Internatlo Int. Coating M. Int gew. betonb Inventum Jongeneel bouth Kemo Kempen Begeer Key houthandel Kiene Sulkerw. Kluwer Kon. fabr. vü Alex Kon Paplerfabr K.N Tex. Unie Korenschoof Koudys voed. Krasnapolsky Kon Ver Tapijt Kwatta ehoe L./Giindennan Leldse Wolsp. Llndeleves Llps en Gispen Lijm en gelatine Macintosh Mee) Ned. Bakk ees Oouwmat B Meteoor Beton Moea Mulder'» fabr. Muller en Co. Muller en Co 6% MUnbouw werk 4/2 156.5 152 77.50 96 59 114.80 330.50 72 127 47 85 212 195 515 79 172 210.2 187 88 152 240 207 257 250 308 135.5 245 210 78.2 225 172 256 66.5 160 36 •49.50 143 101 122.5 165 133 127 96 470 122 73-5 205 281 5/2 155.5 151 80 97 58.50 114.50 160 332.50 73 125.50 44 85.10 212 195 515 b 78 175 b 220 185 85 b 155 242 210 253 245.50 312 135 b 246 211.5 225 174 253.50 67, 159.5 36.5 96 89 50 137 101 122 170 134-8 127 95.5 466 124.5 72.5 203 284 100.5 306.1 Naarden ChrJabï 848 840 Nedap 136 136 Ned UagbJ Ome 205 N exp Pap fabi 79 85 Ned Kabelfabr 260.5 255 Ned Springstof Nelle wed 344 343 Ne tam 105 106 Nierstra»» 84 85 Nor» 91.80 92 Nutncia 300 300 NtjverdaJ Ca te 79.9 Overteeae Gm O ving 169 PaKh Qold eért. 79 79.50 Palemb tnd. Mh 57 57 Paithe 48 47 Parkhotel 360 b '60 b Philip» g p. o% Pietersen auto's 85 x 86 'ieesinfc an Co. 127 126 Relneveld Mach 90 Rlva 199.5 200 x Rubaak an Co. 140.2 143.5 Rijn-Scheld» 107.5 104 4/2 5/2 Schev. expl. Mfl. 20.65 20.60 Schok beton 158 153 Scholten Karton 167 169 Scholten Honig 42 41 Simon de Wit 219 230 b Simon's emo.fabï 72 x 70 Stokvis Zn. 70.1 Stoomsp Twenthe 66.5 65.2 Synres Chem. 141 140.1 Tabak Phll. c.v. 40 41 Tech. Unie 318 316 Texoprint 236 237 Texoprlnt 5% pi 99.5 99.5 Thom-Dr-Verblifa 92.60 93.50 Unilever 7% Idem e% 76,7 Idem 4% 52 52.2 Utermöhlen 233 235.50 Veneco 131 131 Ver. Glasbr. n.b. 128 123 Ver, b.ond. Schev 42 x 41.5 Ver Mach.fabr. 76.50 76 Ver NL. ui tg bed* 30.20 238.50 V.N.U3, Pref. 16.50 b 16.50 b Ver. Touwfabr. 122.5 122.5 Vezelverw. 71 70 Vihamu. 126 126.8 Vredesteln 135 134 Vulcaansoord 51 53 b Wegener's CC 108.80 107-50 Wereldhaven 486 493 Wernlnk's Beton 112 110.5 W ess an en 68 66 Wyers Ind. tk H. 110 109 Zaalberg 67 x 68 Mijnbouw en petroleum Billiton le rubt. 705 689 B1111 ton 2e rubr 136.50 135 Moeara Enlro 2025 2030 Id. cert. opr. 1/10 3580 3600 Id. 1 winstbew 3720 3780 ld. 4 winstbew. 3705 Scheepvaart Oostzee 97 98.5 Participatie-bewijzen Alg Fondsenbezii 1080 1080 Converto 1-1 bp 835 830 HBBbeldepl 1-2 bp 840 835 „Holland Fund" 585 587 Interbond» i op 609 609 Intergas ft part 350.50 347 BlnnenJ vast g 109 b 111 b Breevast *67 90 90 Beleggingsfondsen A'dam. belmtl 50 145.50 145 Dutch Int. 154.50 152 IKA bel egg mh 187.50 185.50 Nefo 150 72.50 71.30 Protector 138 138.50 Unltas t 10 98 98 x Utilico 116.50 116.50 Concentla 10 pet. 348 345 Europaf I -10 pb 512 512 Buitenlandse fondsen Union Miniére 1 1340 1350 Dollartondsen Ariduunaa 26.70 Bethlehem Stee 27.10 76.20 General Electric 75.50 66.75 General Motor» 66.90 28.05 N.-Am Philips 42.50 40.75 Occidental Petr 23.25 22.50 Prot and Gamm- 112.25 111 Republic Stee) 34.50 34.10 Shell OU 38.75 38.70 US SteeJ iu cert 83.20 33.90 Rijn/Schelde 7% 33.85 83.20 gedaan en bieden X m laten m gedaan en laten b - bieden ex claim d es dividend 165 tot 330; Weideschapen 90 tot 125; Lammeren 75 tot 110; Drachtige zeu gen 525 tot Biggen 86 tot 100. Slachtrunderen: aanvoer 924 stuks in kg. gesl. gew. Extra kwaliteit 4.95 tot 5.45, le kw. 4.35 tot 4.90, 2e kw. 3.85 tot 4.25 3e kw. 3.55 tot 3.75; Vet te stieren 4.70 tot 5.10 Worstkoeien 3.35 tot 3.60 Vette kalveren 1 kw. 4.00 tot 4.30 lev. gewicht. 2e kw. 3.70 tot 3.95 3e kw. 3.40 tot 3.65 Nuchtere kal veren 1.20 tot 1.60 Slachtzeugen le kw. 2.25 tot 2.30 2e kw. 2.18 tot 2.23 3e kw. 2.05 tot 2.15 Slachtvarkens 2.45 tot 2.56 Vette schapen 110 tot 145 per stuk Vette lammeren 120 tot 150 Nuchtere slachtkalveren 35 tot 75 FIJNAART 4 febr. Cox's Oran ge I 60-65 18-27; 65-70 32-43; 70-75 48- 65; 75-80 62-77; 80-op 67-71. Goudrei- nette 65-70 21-27; 70-75 32-36; 75-80 39-46; 80-85 42-48; 85-90 43-44; 90-op. Conf. II 50-55 29-43; 55-60 40-57; 60-65 56-68; 65-70 668-74; 70-op 70, Golden Delicious I 60-65 15; 65-70 24- 28; 70-75 34-45; 75-80 36-53; 80-85 40- 52; 85- op 40-50, Winston I 60-65 13- 15; 65-70 30-33; 70-75 53; 75-80 61-66; 80-op 61-73. GOES, 4 febr. Groenten; per stuk: knolselderij met groen 836, per kg: witlof I 8290, II 7679, afw. 5558, spruiten a 4869, b 25 47, afw. 25 en d.d., rodekool 2829, groene sav.kool 2025, boerenykool. 2733, uien ongesort. 1847, breek- peen 811. OUDENBOSCH, 5 febr. Sprui ten dl 146—154, d2 117, aal 130— 141, aa2 112—119, al 98—104, a2 61, bl 50, ongeschoond 5360, Jonathan 75-80 28, 70-75 25, 65-70 19, 60-65 10 11, Golden Delicious 80-op 2930, 75-80 26—31, 70-75 21—29, 65-70 24— 25, 60-65 15, Goudrenet 80-op 32, 75- 80 36, 70-75 33, 65-70 25, Lombart Calville 75-80 35, 70-75 32, 65-70 22, prei 2271, breekpeen 4—10, boe renkool 2930, waspeen 2431, sja lotten 85, witlof 54112, afw. 50, sav.kool 33, afw. 10, rodekool 41, spinazie 80, schorseneren 56. ZWIJNDRECHT, 5 febr. Andij vie 137, uien 4566, veldsla 120 160, witlof al 119—155, a2 76—116, b2 6392, spruit ena 7894, b 89 105, d 7597, knolselderij 1065, sla al 2937, cl 1216, komkommers 40 pl. 134, 35 pl. 120, 30 pl. 100—105, 25 pl. 8387, 20 pl. 5255, krom 152, stek 99151, selderij 1927. peter selie 2225. STEENBERGEN, 5 febr. Bintjes 35 op: 22.70—24.80. UTRECHT (ANP) De auto, met een gemiddelde ritiengte van negen kilometer, moet niet worden gezien ais de massale vervanging van de trein maar als „de moeiteloos over dekte fiets". Tot deze conclusie komt drs. C. P. van Strien, chef van de af deling reizigersvervoer van NS in „Economisch Statistische Berichten" na een analyse van de ontwikkeling van het particuliere en openbare ver voer in de laatste jaren en van de resultaten van het onderzoek naar het autogebruik in de randstad van de commissie-Voimuiler (de commis sie tot bevordering van het openbaar vervoer in het westen van het land). Op de wegen binnen de bebouw de kom, 35 pet. van het totale we gennet, wordt 45 pet. vain alle auto- kilometers verbruikt. Dris. van Strien berekent dat de wegen buiten de be bouwde kom, 46.140 km, 18 keer zo lang zijn als de spoorwegen (bijna 2500 km) maar dat op die wegen maar drie keer zoveel reizigerskilo meters (21,7 miljard) worden afge legd als op het reizigersnet van NS (7,1 miljard). Per jaar verplaatsen zich per auto op een kilometer weg buiten de be bouwde kom gemiddeld 560.000 men sen en over een kilometer spoorweg drie miljoen reizigers. Drs. Van Strien noemt deze uitkomsten voor het ruimte rendement „bezienswaar dig". Recente enquêtes bevestigen vol gens hem dat autobezit en treinge bruik elkaar geenszins uitsluiten. De helft van de treinreizigers heeft een auto thuis. Ook is gebleken dat ruim 30 pet. van de totale treinbevolking de auto ook werkelijk kan gebrui ken en dus bewust kiest voor de trein. Drs Van Strien vindt „radlweg of autoweg?" een misleidende vraag stelling. Naast de 46.000 km wegen buiten de bebouwde kom en de daar op verkerende 8 a 10 miljoen a:;to- zitplaatsen, is er zijns inziens ruim schoots emplooi voor de 2500 km spoorweg en de 116.500 zitplaatsen van NS. Een 37, 36 km extra, con form de aanbevelingen van de werk groep spoorlijn Amsterdam-Den Haag (Sehiphollijn), zou naar zijn oordeel dan ook niet misstaan. Konstanz 301 (+8), Rheinfelden 359 59), Straatsburg 488 13), Plittersdorf 626 106), Maxau 675 152), Plochingen 366 (+23), Mann heim 532 144), Steinbach 243 (+41), Mainz 444 (+95), Bingen 355 (+84), Kaub 392 (+95), Trier 675 (+142), Koblenz 457 (+87), Keulen 450 110), Ruhrort 596 (+93), Lo bith 1171 (+37), Nijmegen 947 (+25), Arnhem 919 (+23), Eefde IJssel 485 3), Deventer 365 3), Monsin 5520 10), Borgharen 4170 30), Belfeld 1342 (+40), Grave benaden de sluis 595 (+32). I

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 9