DIMITRI VAN TOORN:
„Niet alleen vanwege het geld maar
ook omdat er een beter publiek is"
Don kozakken opnieuw belevenis
56ct!
n
O*
LUISTERLIEDJESZANGERS TREDEN LIEVER OP IN BELGIË
dessa
lurge-
Leester of
renotteraar
tUS!
tijdelijk voor
KLEURENSH0W
ROND D0RUS
Kobus trant
NEDERLAND I
NEDERLAND II
BELGIë (Nederl.)
BELGIë (Frans)
DUITSLAND I:
DUITSLAND II:
O
O
I SHOCKING BLUE zal dinsdagmid-
dag 17 februari worden ontvangen
door het gemeentebestuur van Den
Haag in het gemeentemuseum. De
groep zal een kwartier lang voor
de vroede vaderen musiceren. Het
concert zal via luidsprekers ook
voor de mensen buiten te beluiste
ren zijn.
Dit is het recept:
Kaasfonduevan
Nederiandsekaas.
DE STEM VAN VRIJDAG 6 FEBRUARI 1970
(Van onze showredactie)
BREDA „Dat mag je gerust
weten. Ik treed niet meer in Ne
derland op. Ik kies voor België.
Niet alleen om het geld, maar ge
woon, omdat er een beter publiek
is. En zo denken ze er allemaal
over. Alles wat een grote naam
heeft op het gebied van luister
liedjes is naar Brabant komen ver
huizen om dichter bij België te
zitten: Jules de Corte (Helmond"),
Peter Blanker (Zundert), Rikkert
Zuiderveld en Elly Nieman (Den
Bosch). Het is een rare toestand,
maar het is nou eenmaal zo".
De man die deze „rare toestand"
signaleert is Dimitri van Toorn, Bre-
danaar, 29 jaar, gehuwd, vader van
Ezra (3) en Dimitri <1 maand), eta
leur, auteur, componist en zanger
van luisterliedjes, maakte onlangs
zijn derde elpee „De gelaatstrek van
een lied". Regelmatig treedt hij op
in België, in grote steden als Ant
werpen en Brussel, maar ook in klei
ne dorpen. Hij staat daar in caba
retprogramma's met bekende Neder
landse luisterliedjeszangers, trekt o-
vervolle zalen, krijgt wekelijks tien
tallen brieven van Vlamingen, die
van zijn zang genoten hebben. Ter
wijl hier nauwelijks over hem gespro
ken wordt staat daar in de program
ma's zijn naam vermeld. „Vaandel
drager van een nieuwe Nederlandse
generatie Een enorm grote meneer.
Met drie elpees als referenties".
Dimitri van Toorn: „Je snapt het
niet. Je komt soms in plaatsjes die
je eerst op de landkaart moet opzoe
ken. Dan denk je, waar kom ik in
godsnaam terecht, dat kan toch geen
kip vinden. En dan blijkt dat je in
een of andere verbouwde boerderij
moet zijn waar al zo'n tweehonderd
mensen muisstil op je zitten te wach
ten".
Het Nederlandse publiek?
„Dat is heel anders. Die shows in
België worden bezocht door mensen
die van luisterliedjes houden. Hier
moet je gauw optreden op gezellige
avondjes. Ik was eens gevraagd in
Studio van de Tilburgse stadsschouw
burg op te treden. Ik vergat te vra
gen wat voor mensen het waren.
Toen bleek het een avondje te zijn
voor kruideniers, die zo'n landelijke
dag hadden. Ze hadden al een flink
potje bier op. Joop Hendrikx moest
spelen. Hij had zich te pleris gebla
zen, maar het sloeg niet in. Daar
na is hij een beetje polonaise gaan
spelen. Toen ik opkwam zag ik het
al: opgeblazen, verhitte gezichten,
bier op tafel, handen achter de bre
tels. En net sta ik op het podium of
ze beginnen met vijftig man tegelijk:
„Glaasje cp, pom pom". Ik ben me
teen weggegaan".
Komt die Belgische belangstelling
voor het Nederlandse lied niet voort
uit overdreven chauvinisme?
„Natuurlijk. Dat is niet weg te cij
feren. De Belgen zijn erg aan htm
taal gehecht. De Nederlanders den
ken altijd, dat de Belgen een stelle
tje domme mensen zijn, die alleen
maar houden van wielrennen en dui-
venmelkcn. maar ze zijn veel poëti
scher ingesteld. Misschien dat daar
om de poëzie van het luisterlied er
makkelijker ingaat. Dat chauvinis
me maakt trouwens niet zo veel uit.
Waren wij maar zo chauvinistisch.
Ik waardeer het meer, dat de Vla
mingen hun eigen taal horen dan dat
Greetje Kauffeld uit Duisland halen
om haar Duits te horen zingen".
Hoe werk je?
„De laatste tijd leg ik mij meer
toe op dichten. Ik maak eerst een
gedicht daarna de muziek. Ik vind
het prachtig om te filosoferen. Er
zit duidelijk een evolutie in mijn ont
wikkeling van de eerste elpee tot de
derde. Ik ben nou bezig voor een
vierde elpee. Ik merk dat ik bewust
al weer anders geëngageerd ben. Op
de derde elpee staat op de achter
grond van alle liedjes de zee. Nu is
het thema mans".
Wat is het belangrijkste?
„Schrijven. Ik vind het ook een van
de mooiste dingen voor mezelf als
tijdverdrijf. Ik zie mezelf meer als
liedjesschrijver dan als liedjeszan
ger".
De verkoop?
„Erg meegevallen. Bovema heeft
van mijn laatste elpee drieduizend
stuks geperst. Bij voorverkoop was
de helft al weg in België. Er is nu
België geen plaat van mij meer te
krijgen. Ze kopen daar ook nog steeds
mijn eerste platen. Op mijn afleve
ring van het laatste kwartaal ston
den nog 700 exemplaren van die eer
ste plaat".
Je bent geen hitschrijver?
„Die mentaliteit ligt me niet zo.
Ik kan moeilijk zeggen: Ik ga er nou
eens voor zitten om een hit te schrij
ven. Ik ben meer bezig met een he
le cyclus liedjes. Maar ik zou het
natuurlijk best leuk vinden als ik
eens 'n krakertje zou kunnen maken.
Al was het alleen maar om de finan
ciële kant".
Is die kans er niet?
„Ik ga nu deze maand een single
opnemen Eindelijk heb ik eens wat
geschreven waarvan ik denks: Dat
zou wel eens wat kunnen worden.
Maar het is zo moeilijk. Je kunt nooit
tevoren zeggen wat een hit wordt en
wat niet. Neem Schocking Blue. Als
iemand me gevraagd had toen die
groep hier in Nederland nummer 1
stond: Wordt die ook eerste in Ame
rika?, had ik gezegd. Kom nou
Er kan wei veel aan gedaan wor
den. Veronica kan een hit sterk pous
seren. Eu je moet op een gegeven
moment ook het spelletje meespe
len".
Verandering?
„Ik vind het prachtig, dat steeds
als je werk uitbrengt de mensen zeg
gen: Dat is een ander gezicht, dat
kan hij ook. Je moet ook durven ge
woon dat waar je succes mee hebt
te verbranden en een andere kant
uit te gaan. Of je moet zeggen, net
als Heintje, ik blijf zo en voor m'n
twintigste ben ik binnen".
Rijk worden?
„In dit werk zul je nooit rijk wor
den. Dat is maar goed ook. Het is
een stimulans om hard te blijven
werken, te produceren".
Breda?
„Ik zou me heel goed van Breda
los kunnen maken. Dat is helemaal
geen verbittering hoor, maar in je
eigen stad wordt je nooit gewaar
deerd. Het is net als Sonneveld wel
Dimitri van Toorn in zijn flat te Breda. „In je eigen stad word je no oit gewaardeerd".
eens zegt: ,,'t Is veel makkelijker om
voor duizend vreemde mensen op te
treden dan voor twee mensen uit je
familie".
Waarom?
„Ze nemen je niet serieus. Is dat
nou zo? Schrijf je nou werkelijk lied
jes? Ik ken je al zo lang. Dat is toch
niet mogelijk, anders zou ik het toch
wel weten? Ja echt, die vragen krijg
je. Het is anderhalf jaar geleden dat
ik in Breda opgetreden ben. Er wor
den wel eens avonden georganiseerd
waarvan ik denk daar zou ik best
in passen. Maar ze vragen me niet
hier. Ik ben ook niet de man om er
achteraan te lopen".
Plannen?
„Zo goed als zeker een tv-show van
de BRT rend mijn laatste elpee, waar
in ik vijf, zes liedjes zing met be
geleiding van Mary Hehuat en Cees
de Jonge".
En vertier?
„Misschien ga ik in Brussel wo
nen. In ieder geval ga ik een nieu
we plaat maken. Meer kan ik nog
niet zeggen. Je kunt het vandaag he
lemaal maken en morgen helemaal
de mist in gaan. Als luisterliedjes-
zanger zal je voorlopig wel gedoemd
zijn in de schaduw te blijven wer
ken. Dat is niet zo erg, je werk
blijft exculief. Het houdt een bepaal
de waarde. Als het gaat zoal nu
steen voor steen opbouwen ben ik
best tevreden. Er hoeft geen raket
aan te pas te komen".
Je blijft Nederlandse liedjes schrij
ven?
„Als je werkelijk begeesterd bent
van een taal ontdek je, dat er toch
wel ontzettend veel mee te doen is.
Om te zingen dat geef ik toe is
het echt een moeilijke taal. Pas het
laatste half jaar heb ik niet meer het
gevoel dat ik Nederlands zing. Om
dat punt te bereiken moet je wel
steeds met de taal bezig zijn. Dat
klinkt misschien een beetje lullig,
maar ik ben gewoon van de Neder
landse taal gaan houden".
JOSé TOIRKENS
(Van een onzer verslaggevers)
BREDA De komst van het Don
Kozakkenkoor is voor een aantal Ne
derlanders telkens weer een beleve
nis. Dinsdagavond is de Nederland
se tournee in Tilburg begonnen. Zoals
bekend eindigt de concertreis van de
Wit-Russen »P vrijdag 13 februari in
Breda.
Het zal niet geheel toevallig zijn,
dat juisit nu Polydor onder de titel
Starportrait (Stereo 251 015-016) een
cassette van de Don Kozakken heeft
uitgebracht. Twee grammofoonplaten
die duidelijk laten horen dat dit koor
nog steeds een voortreffelijke „act"
uitvoert.
Want laten we eerlijk zijn, er is
niet zo vreselijk veel overgebleven
van het Don Kozakken-koor, zoals
men zich dat van een jaar of tien ge
leden herinnert. Hoe indrukwekkend
de zang van het koor ook is, het
showelement is gaan overheersen.
Of is het alleen maar pure zangkunst
om een falset gezongen „piano" te
laten diminueren naar een pianissi
mo door do toon te laten inzetten
door drie tenoren en er telkens een
te laten stoppen totdat er nog één
overblijft? Toegegeven: het Don Ko
zakkenkoor heeft geen mechanische
instrumenten nödig om effecten te
bereiken, maar men krijgt toch de
indruk, dat het effectbejag zwaarder
is gaan wegen dan het pure plezier
in het zingen.
Hoe kan het ook eigenlijk anders-
Een gezelschap, dat zoals het ver
haal wil, enige jaren na de Russiche
revolutie ontstond uit gevluchte Wit-
Russen, die in een Turks gevangenen
kamp waren ondergebracht, ontkomt
nu eenmaal niet aan de druk van een
zo lang gegroeide homogeniteit en
populariteit. Het is onmogelijk, dat
het koor nu, veertig jaar na het ont
staan, nog diezelfde samenstelling zou
hebben. Dat hoeft ook niet, omdat de
vervangingen mondjesmaat zijn door
gevoerd. En ook al, omdat een diri
gent als Serge Jaroff nu eenmaal in
sitaat is om welke zangstem dan ook
of dat nu een Wit-Rus is of niet
zich te laten aanpassen aan de spe
cifieke Russische „sound" van dit
koor. Denk bijvoorbeeld maar ae
het Utrechts Byzantijns Koor, dat
niet van een Russisch koor te onder
scheiden ie, en dart. toch alleen maar
uit Nederlanders is samengesteld
overigens wel ander e^n Russisch di
rigent. En wat voor een.
Terug naar de nu in Amerika ge
vestigde Don Kozakken en hun con
certreis door Nederland. Velen heb
ben aan hun vorige tournee hele goe
de herinneringen. Herinneringen aan
opzwepende, ontroerende zang, aan
een avond, die bol staat van roman
tiek. Een soort romantiek, die wel
licht niet iedereen even prettig op
Het Don Kozakken-koor.
de maag ligt. Voor degenen, die ver
slingerd zijn op Russische koorzang,
is het echter gewoon een heerlijke
nieuwe kennismaking. En wie zal hen
die niet gunmenï.
(ADVERTENTIE)
(Van onze radio- en t.v.-redactie)
HILVERSUM. De VARA zendt
vanavond een drie kwartier durende
kleurenshow uit rond Dorus. De show
is geheel opgenomen in Tom Man-
ders eigen studio in Rotterdam. Hij
verzorgde ook teksten, muziek, sce
nario, costuums en regie.
Als je iets van C. Buddingh' in je
handen krijgt dian kun je van alles
verwachten, maar altijd iets interes
sants. Dat is zeker het geval met
zijn laatste boek „De avonturen van
Bazip Zeehok alleen de naam al!
Ik heb deze Bazip Zeehok horen ver
gelijken met Tjeempie, het onverge
telijke, dartele, onwetend-sexy krea-
tuurtje van Remko Kampurt, maar
ik zie nagenoeg geen overeenkoms
ten. Liever is mij de vergelijking
met de schepping van Rinus Ferdi-
maindusse, Douwe Trant, wiens bele
venissen een van de fijnste hoekjes
van Vrij Nederland vullen. Ik voor
mij dacht, maar dat is natuurlk erg
subjektief, aan Kobus, de sullige fi
guur die Justus van Effen in de
achttiende eeuw schuchter liet vrijen
met Agnietje. Niet dat Bazip schuch
ter vrijt, dat niet, maar zijn onhan
dig, hoogstens linkshandig manipule
ren met het leven, zijn voortdurend
„erin trappen", zijn „hals" zijn, zSjn
goeie-sukkelachtigheid deden mij aan
de „Burgervrijagië" uit De Spectator
van 1733 denken. Ja, en natuurlijk
ook de naam van het meisje met
wie Bazip na zijn hippe avonturen
burgerlijk trouwt: Agnietje! Een ge
zellig boek, waarin Buddingh' het he
le „moderne leven wil vatten, tot
en met provo, hippies, stuf, Marok
kanen,: maar gezien en beleefd door
een anti-held, een sukkelige buiten,
staander, die alleen maar toevallig
al die toestanden meemaakt. Een
boek dat geen hoge eisen stelt aan
de lezer, dat prettig geschreven is in
mooi afgeronde korte hoofdstukjes,
Leest u het maar.
WILLEM VAN DER MEE
C. Buddingh: ,De avonturen
van Bazip Zeehok. (Literaire Reu
zenpocket 305, De Bezige Bij, Am
sterdam. prijs: f 8,50
NOS-NOT
10.45 MENSEN VAN DEZE TIJD
11.10 MAATSCHAPPELIJKE ONT
WIKKELINGEN IN ONS
KONINKRIJK
11.35 BEELDVERHAAL VAN DE
KERK
12.00 SLUITING
NOS
18.45 DE FABELTJESKRANT
(kleur)
18.55 JOURNAAAL
VARA
19.04 HIER IS LUCY (kleur)
19.30 KONING KLANT. Prijsbe
wuste mensen kunnen met dit
programma hun voordeel doen.
20.00 JOURNAAL
20.20 ACHTER HET NIEUWS
20.50 TOM MANDERS' DORUS-
SHOW (kleur)
Dorus staat in het middelpunt
van vele gasten. Medewerking
verleent ook het orkest van
Hugh den Ouden.
21.35 EEN RONDJE VAN DE
PRINS (kleur). Een bonte
storm van Carnavals-schlagers,
vertolkt door hun makers.
22"" HADIMASSA (kleur). Mede
werking verlenen weer: Anne-
marie Oster, Wim de Bie, Kees
van Kooten, Ton van Duinho
ven en Ton Lensink.
22 50 JOURNAAL NOS
f I SCHAATSEN. De dames rij
den hun kür voor de Europese
kampioenschappen kunstrijden
te Leningrad.
TELEAC
23.05 VAN MOLECUUL TOT
MENS (les 4)
NOS
18.55 DE FABELTJESKRANT
(kleur)
18.55 JOURNAAL
19.04 SCALA
NCRV
19.30 SCHEEPSJONGENS VAN
BONTEKOE. Het verhaal van
Johan Fabricius wordt verteld
door Coen Flink.
1"39 DUIZELINGWEKKEND
(kleur). In deze film ziet men
de training van Franse „Al
penjagers" in de bergen bij
Chamonix.
20.00 JOURNAAL
20.20 ZING. Programma van beken
de melodieën en solisten.
20.50 MET SPECIALE OPDRACHT
De eerste aflevering van een
serie over het werk van de
veiligheidsdienst van Scotland
Yard.
21.40 FARCE MAJEURE
22.00 HIER EN NU
22.45 DE BERG DER ZALIGSPRE
KINGEN (kleur). Indrukken
van Godfried Bomans op de
Berg der Zaligsprekingen aan
het meer van Tiberias in
Israël.
22.50 JOURNAAL NOS
22.55 SLUITING
19.00 ZANDMANNETJE
19.05 DE WERELD IS KLEIN
19.30 ZIF.T U ER WAT IN?
19.45 HIER SPREEKT MEN
NEDERLANDS
19.50 ZOEKLICHT
19.55 MEDEDELINGEN EN DE
WEERMAN
20.00 NIEUWS
20.25 SPOTGEESTEN. Spel van
Noël Coard in een televisiebe
werking van Walter van der
Kamp.
21.45 HET ZWANENMEER.
Ballet in vier bedrijven op
muziek van Peter Iljitsj Tsjai-
kowsky in een nieuwe ensce
nering door Rudolf Noereyev.
23.30 NIEUWS
18.35 NIEUWS
18.40 VOOR DE KLEUTERS
18.55 AFFICHES.
19.30 VIVE LA VIE (7).
20.00 JOURNAAL
20.30 LE DUEL. Poolse film, naarl
een novelle van Anton Tsje-f
chow.
21.50 LE -PETIT CARROUSEL IL I
LUSTRé. Filmkroniek van Sé-1
lim Sasson.
22.50 JOURNAAL.
20.00 JOURNAAL EN WEERBE|
RICHT
20.15 MAINZ, WIE ES SINGT UNll
LACHT, (kleur). Voor de 16i|
keer de traditionele gemeen!
schappelijke bijeenkomst vaJ
de Mainzer carnavalsverenil
ging en de Mainzer carnavali-l
club.
23.00 JOURNAAL EN WEERBER.
16.55 AUF GUT DEUTSCH Gt|
SAGT
17.25 WINTERSPORTBERICHTENI
17.30 JOURNAAL EN WEERBER, f
17.35 SPORTINFORMATIE
18.05 DIE DREHSCHEIBE
18.40 PAT UND PATACHON.
(Watt en Half Watt). TV-fild
met Carl Schenström en K;|
raid Madsen.
19.10 LUCHTSPRONGEN (kleur).
„De opschepper".
19.45 HEUTE
20.15 DER KOMMISSAR. Detectivl
serie van Herbert Reineeker,|
21.15 SCIIWABING SO, SO
ODER SO? (kleur). MuzikaJ
programma over een stadswil
22.30 DAGBOEK UIT DE EVANGf
LISCHE WERELD
22.45 JOURNAAL, WEERBERICÏ
EN WINTERSPORTBERICj
TEN.
23.00 EUROPESE KAMPIOEN
SCHAPPEN KUNSTSCHAAf
SEN EN IJSDANSEN.
Reportage uit Leningrad,
voor heren.
IN MARYLEBONE, Londen, is on-
I langs een nieuw experimenteel the-
I ater geopend, de Cockpit genaamd.
I Het is een intiem, volledig uitgerust
„workshop theatre" dat in de eerste
plaats is ontworpen voor scholieren
uit de hogere klassen en andere jon-
ge mensen die belangstelling hebben
voor het toneel. In wezen is het een
„doos" van baksteen en metaal, 13,5
i meter in het vierkant en 7,5 meter
hoog: het speelgedeelte is een open
ruimte die aan vier zijden omgeven
lis met rijen zitplaatsen, die snel te-
gen de muur kunnen worden ge
schoven, waardoor de speelruimte
I in een theater-in-het-romd wordt ge
transformeerd, een vooruitstekend
toneel met zitplaatsen aan drie kan
ten, of een normaal toneel. De vier
kante vorm houdt in dat stereofo-
nische installaties met optimaal ef
fect kunnen worden gebruikt. Op
de tweede verdieping van het ge-
Ibouw zijn drie ruimten voor repe-
[tities en groepsactiviteiten. Een er
van is eigenlijk een geluidslabora-
Jtorium voor het experimenteren met
[elektronische muziek, geluidsban-
iden enz. Een tweede is een „hap
pening room" voor creatief musice
ren, en theater- en bewegingspro
jecten. De derde is gericht op het
woord - creatief schrijven, discus
nes, intieme concerten en poëzie-
roordrachten.
Vrijdag 6 februari
HILVERSUM I 402 M
NOS: 12.00 Blik op de wereld: in
formatief programma over proble
men van Europese integratie. Over
heidsvoorlichting: 12.30 Uitzending
voor de landbouw. NOS: 12.40 Ste
reo: Lichte grammofoonmuziek. 12.50
Recht en slecht, praaitje. 13.00 Nws.
VARA: 13.11 Actualiteiten. 13.20 Voor
de middenstand- 13.25 Stereo: Klas
sieke symfonische muziek (gr.).
NOS: 14.30 De jonge onderzoekers:
verslag van een bijeenkomst te
De irne. 15.00 Stereo: Aspekten van
de kamermuziek. 15.45 Toerismo:
toeristische informatie uit binnen- ?n
buitenland. VPRO: 16.00. VPRO-vrij-
dag: gev. program.: (16.00 Nieuws;
17.55 Mededelingen; 18.00 Nieuws;
18.20 Uitzending van de Volkspartij
voor Vrijheid en Demokratie; 19.30
Nieuws). VARA: 21.00 Stereo: Radio
Filharmonisch Orkest en solisten:
klassieke en moderne muziek. 22.30
Nieuws. 22.40 Mededelingen. 22.45
Actualiteiten. 22.55 Stereo: Prettig
weekend: licht gevarieerd platen-
programma. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II 298 M
KRO: 12.00 Stereo: Van twaalf tot
twee: gevarieera programma. (12.22
Wij van het land; 12.26 Mededelingen
t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nws;
12.41 Actualiteiten; 13.00 Raden
maar). 14.05 Schoolradio- 14.30 Ste
reo: Lichte muziek (opn.) TROS:
14.45 Concert a la carte:: verzoekpla-
tenprogTamma. 16.00 Nieuws. 16.03
Disco-Drive-In: de showbusiness op
de korrel genomen. 17.15 Sportkom-
pas. 17.45 Actualiteiten. NCRV: 18.00
Kerkorgel concert, semi-klassieke
muziek (opn). 18.30 Nieuws. 18.41
Actualiteiten. 19-00 Wereldpanora-
ma. 19.10 Stereo: Veel gevraagde
gewijde muziek (gr). 19.40 Wijd als
de__wereld: wekelijkse internationale
oriëntatie in kerk, zending en oecu
mene. 19.50 Stereo: Meisjeskoor met
instrumentale begeleiding (opn).
20.05 Stereo: Op het weekend af:
licht platenprogramma. 21.26 De
donkere dame van Shakespeares
sonnetten, hoorspel. TROS: 22.00 Ste
reo: Iene Miene Muze: nieuws over
underground en westcoast music.
22.30 Nieuws. 22.40 Tsjies Plies: licht
muziekprogramma. 23.15 Stereo-
Toontje later: licht platenprogram
ma. 23-45 Actualiteiten. 23.55-24.00
Nieuws.
HILVERSUM Hl 240 M EN FM
VPRO: 12.00 Nieuws. 12.03 Top-30
(13.00 Nieuws). TROS: 14.00 Nieuws.
14.03 Lynx (of Los). AVRO: 15.00
Nieuws. 15.03 Muziek Boetiek. (16.00
Nieuws). 17.00 Nieuws. 17-02 Radio
journaal. 17.05 18.00 Zingende Bou
gie: gevarieerd platenprogramma
voor automobilisten.
BRUSSEL NEDERLANDS 324 M
12.00 Nieuws. 12.03 Gevarieerde
muziek. (12.40-12.48 Weerbericht,
mededelingen en SOS-berichten voor
de schippers)12.55 Buitenlands pers
overzicht. 13.00 Nieuws, weerbericht,
dagklapper en beursberichten. 13.20
Tafelmuziek. 1400 Nieuws. 14.03
Lichte muziek. 15.00 Nieuws. 15.03
Casinoconcert. 16.00 Nieuws. 16.1
Beursberichten. 16.09 Ierse en Schoj
se volksliederen. 16.30 De etnische f
muzikale strategrafie van Portus|
(5). 17.00 Nieuws, weerbericht
mededelingen. 17.15 Jazzmuziij
18.00 Nieuws. 18-03 Popmuziek.
Paardesportuitslagen. 18.30 Gra
foommuziek. 18.35 Verkeerstips. 18.|
Grammofoonmuziek. 18.45 Sp
18.52 Taalwenken. (Herhaling).
Grammofoonmuziek. 19.00 Nieufj
weerbericht, actualiteiten en w«
praatje. 19.30 Oude muziek.
Lichte muziek. 20JS0 Gevarie
programma. (22.00 Nieuws, berkl
ten en culturele actualiteiten. 21j
Nieuws). 23.40-23.45 Nieuws.
Zaterdag 7 februari
HILVERSUM I 402 M
VARA: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtail
gymnastiek. 7.20 Socialistisch sw|
lied. 7.23 Weekeind: jeugdprogrri
ma VPRO: 7.54 Deze dag. VAIil
8.00 Nieuws. 8.11 Van de voorpag
8.15 Z.O. ]35: gevarieerd progn-,
ma. (9.35-9.40 Waterstanden). 11!
Belasting betalen, maar niet te v«f
lezing. 10.40 Stereo: Tango-RuM
orkest met zangsolisten. 11.00 Nieu
11.03 Wegwijs: tips voor trips ai'
kantie. 11.10 Stereo: Uit eigen tó
Studio-opnamen exclusief voor j
VARA. 1125 Oosteuropese kroA
11.45 C.W.S. (Manchester Banc
amusementsmuziek (gr.).
HILVERSUM II 298 M
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.11 Het
vende woord. 7.16 Stereo: Op
gehoor: oude muziek (gr.).
Nieuws; 7.32 Actualiteiten). 8.00 N«'
8.11 Stereo: Te Deum lauda®*
geestelijke liederen (gr 8.30 N«j
8.32 Stereo: Voor de huisvrouw, h'
Theologische Etherleergang. w
Gymnastiek voor de huisvrouw.
Solistenkamer: gesprek met muzil
le illustraties. 10.54 Kunst- en vlh
werk: informatie over actuele te!
toonstellingen. 11.00 Nieuws. l'-|
calvinisme en kunst, lezing. 11.15*1
voor iedereen. 11.55 Mededelingen
HILVERSUM Hl 240 M EN FM I
KRO: 9 00 Nieuws. 9.02 Djinn: ff
varieerd programma. (10.00 en R
Nieuws).
(ADVERTENTIE)
>E MAAN is waarschijnlijk beter
3 kaart gebracht dan sommige de
in van West-Frankrijk. Op de
laan heeft iedere krater, hoe klein
jok, een naam, maar wie heeft in
Frankrijk ooit gehoord van het
lorpje dat in de Loire Atlantic de
laam draagt van Pouille-les-coteaux
p waar welgeteld 570 aardse ster-
relingen wonen?
Onlangs ging de gemeentesecre-
iris na 30 jaar trouwe dienst met
lensioen. Trouwe dienst is veel ge
jogd. De brave man was zo eerlijk
p goud en heeft niemand in zijn
pyen een cent te kort gedaan, maar
ffln grote ondeugd was, dat hij op
|je' gemeentehuis alles in de lap
|ot hangen en waarschijnlijk meer
leeft zitten vissen dan het bijhou-
ren van zijn registers. Toen de
ïeuwe gemeentesecretaris in dienst
wam en de notulen van de vorige
inf r'n® van de gemeenteraad
voorlezen, waren die notulen
ia t was nog niet het ergste,
lat r nader onderzoek bleek,
lrm,fVenm'n regis'ers waren bijge-
aan °ver geboorten, huwelijken
Ivpr feva'len. Op papier weet
tip v,- aatste jaren niemand met
ol iiJ .gelrouwd is, erger nog of hij
le? t-if-4 ?n we' begraven ligt op
kleine kerkhof van Pouille-les-
JU HEBT ME HET LEVEM
GERED, POWELL1 WEL
BEDRUKT HOOR, WANT
'T 16 ME HEEL WAT
WAARD
Caquelon inwrijven met knoflook.
Dan 4 dl halfdroge witte wijn in
de pan verwarmen tot de wijn
gaat bruisen. Vervolgens 500 gr
fijngesneden jong belegen Goudse
toevoegen, goed roeren en weer
aan de kook brengen. Binden met
maïzena, op smaak
afimaken met
zout, peper,
nootmuskaat
en wat kirsch.
gen. Binden mt
lk fVl