DIMITRI VAN TOORN: „Niet alleen vanwege het geld maar ook omdat er een beter publiek is" Don kozakken opnieuw belevenis 56ct! n O* LUISTERLIEDJESZANGERS TREDEN LIEVER OP IN BELGIË dessa lurge- Leester of renotteraar tUS! tijdelijk voor KLEURENSH0W ROND D0RUS Kobus trant NEDERLAND I NEDERLAND II BELGIë (Nederl.) BELGIë (Frans) DUITSLAND I: DUITSLAND II: O O I SHOCKING BLUE zal dinsdagmid- dag 17 februari worden ontvangen door het gemeentebestuur van Den Haag in het gemeentemuseum. De groep zal een kwartier lang voor de vroede vaderen musiceren. Het concert zal via luidsprekers ook voor de mensen buiten te beluiste ren zijn. Dit is het recept: Kaasfonduevan Nederiandsekaas. DE STEM VAN VRIJDAG 6 FEBRUARI 1970 (Van onze showredactie) BREDA „Dat mag je gerust weten. Ik treed niet meer in Ne derland op. Ik kies voor België. Niet alleen om het geld, maar ge woon, omdat er een beter publiek is. En zo denken ze er allemaal over. Alles wat een grote naam heeft op het gebied van luister liedjes is naar Brabant komen ver huizen om dichter bij België te zitten: Jules de Corte (Helmond"), Peter Blanker (Zundert), Rikkert Zuiderveld en Elly Nieman (Den Bosch). Het is een rare toestand, maar het is nou eenmaal zo". De man die deze „rare toestand" signaleert is Dimitri van Toorn, Bre- danaar, 29 jaar, gehuwd, vader van Ezra (3) en Dimitri <1 maand), eta leur, auteur, componist en zanger van luisterliedjes, maakte onlangs zijn derde elpee „De gelaatstrek van een lied". Regelmatig treedt hij op in België, in grote steden als Ant werpen en Brussel, maar ook in klei ne dorpen. Hij staat daar in caba retprogramma's met bekende Neder landse luisterliedjeszangers, trekt o- vervolle zalen, krijgt wekelijks tien tallen brieven van Vlamingen, die van zijn zang genoten hebben. Ter wijl hier nauwelijks over hem gespro ken wordt staat daar in de program ma's zijn naam vermeld. „Vaandel drager van een nieuwe Nederlandse generatie Een enorm grote meneer. Met drie elpees als referenties". Dimitri van Toorn: „Je snapt het niet. Je komt soms in plaatsjes die je eerst op de landkaart moet opzoe ken. Dan denk je, waar kom ik in godsnaam terecht, dat kan toch geen kip vinden. En dan blijkt dat je in een of andere verbouwde boerderij moet zijn waar al zo'n tweehonderd mensen muisstil op je zitten te wach ten". Het Nederlandse publiek? „Dat is heel anders. Die shows in België worden bezocht door mensen die van luisterliedjes houden. Hier moet je gauw optreden op gezellige avondjes. Ik was eens gevraagd in Studio van de Tilburgse stadsschouw burg op te treden. Ik vergat te vra gen wat voor mensen het waren. Toen bleek het een avondje te zijn voor kruideniers, die zo'n landelijke dag hadden. Ze hadden al een flink potje bier op. Joop Hendrikx moest spelen. Hij had zich te pleris gebla zen, maar het sloeg niet in. Daar na is hij een beetje polonaise gaan spelen. Toen ik opkwam zag ik het al: opgeblazen, verhitte gezichten, bier op tafel, handen achter de bre tels. En net sta ik op het podium of ze beginnen met vijftig man tegelijk: „Glaasje cp, pom pom". Ik ben me teen weggegaan". Komt die Belgische belangstelling voor het Nederlandse lied niet voort uit overdreven chauvinisme? „Natuurlijk. Dat is niet weg te cij feren. De Belgen zijn erg aan htm taal gehecht. De Nederlanders den ken altijd, dat de Belgen een stelle tje domme mensen zijn, die alleen maar houden van wielrennen en dui- venmelkcn. maar ze zijn veel poëti scher ingesteld. Misschien dat daar om de poëzie van het luisterlied er makkelijker ingaat. Dat chauvinis me maakt trouwens niet zo veel uit. Waren wij maar zo chauvinistisch. Ik waardeer het meer, dat de Vla mingen hun eigen taal horen dan dat Greetje Kauffeld uit Duisland halen om haar Duits te horen zingen". Hoe werk je? „De laatste tijd leg ik mij meer toe op dichten. Ik maak eerst een gedicht daarna de muziek. Ik vind het prachtig om te filosoferen. Er zit duidelijk een evolutie in mijn ont wikkeling van de eerste elpee tot de derde. Ik ben nou bezig voor een vierde elpee. Ik merk dat ik bewust al weer anders geëngageerd ben. Op de derde elpee staat op de achter grond van alle liedjes de zee. Nu is het thema mans". Wat is het belangrijkste? „Schrijven. Ik vind het ook een van de mooiste dingen voor mezelf als tijdverdrijf. Ik zie mezelf meer als liedjesschrijver dan als liedjeszan ger". De verkoop? „Erg meegevallen. Bovema heeft van mijn laatste elpee drieduizend stuks geperst. Bij voorverkoop was de helft al weg in België. Er is nu België geen plaat van mij meer te krijgen. Ze kopen daar ook nog steeds mijn eerste platen. Op mijn afleve ring van het laatste kwartaal ston den nog 700 exemplaren van die eer ste plaat". Je bent geen hitschrijver? „Die mentaliteit ligt me niet zo. Ik kan moeilijk zeggen: Ik ga er nou eens voor zitten om een hit te schrij ven. Ik ben meer bezig met een he le cyclus liedjes. Maar ik zou het natuurlijk best leuk vinden als ik eens 'n krakertje zou kunnen maken. Al was het alleen maar om de finan ciële kant". Is die kans er niet? „Ik ga nu deze maand een single opnemen Eindelijk heb ik eens wat geschreven waarvan ik denks: Dat zou wel eens wat kunnen worden. Maar het is zo moeilijk. Je kunt nooit tevoren zeggen wat een hit wordt en wat niet. Neem Schocking Blue. Als iemand me gevraagd had toen die groep hier in Nederland nummer 1 stond: Wordt die ook eerste in Ame rika?, had ik gezegd. Kom nou Er kan wei veel aan gedaan wor den. Veronica kan een hit sterk pous seren. Eu je moet op een gegeven moment ook het spelletje meespe len". Verandering? „Ik vind het prachtig, dat steeds als je werk uitbrengt de mensen zeg gen: Dat is een ander gezicht, dat kan hij ook. Je moet ook durven ge woon dat waar je succes mee hebt te verbranden en een andere kant uit te gaan. Of je moet zeggen, net als Heintje, ik blijf zo en voor m'n twintigste ben ik binnen". Rijk worden? „In dit werk zul je nooit rijk wor den. Dat is maar goed ook. Het is een stimulans om hard te blijven werken, te produceren". Breda? „Ik zou me heel goed van Breda los kunnen maken. Dat is helemaal geen verbittering hoor, maar in je eigen stad wordt je nooit gewaar deerd. Het is net als Sonneveld wel Dimitri van Toorn in zijn flat te Breda. „In je eigen stad word je no oit gewaardeerd". eens zegt: ,,'t Is veel makkelijker om voor duizend vreemde mensen op te treden dan voor twee mensen uit je familie". Waarom? „Ze nemen je niet serieus. Is dat nou zo? Schrijf je nou werkelijk lied jes? Ik ken je al zo lang. Dat is toch niet mogelijk, anders zou ik het toch wel weten? Ja echt, die vragen krijg je. Het is anderhalf jaar geleden dat ik in Breda opgetreden ben. Er wor den wel eens avonden georganiseerd waarvan ik denk daar zou ik best in passen. Maar ze vragen me niet hier. Ik ben ook niet de man om er achteraan te lopen". Plannen? „Zo goed als zeker een tv-show van de BRT rend mijn laatste elpee, waar in ik vijf, zes liedjes zing met be geleiding van Mary Hehuat en Cees de Jonge". En vertier? „Misschien ga ik in Brussel wo nen. In ieder geval ga ik een nieu we plaat maken. Meer kan ik nog niet zeggen. Je kunt het vandaag he lemaal maken en morgen helemaal de mist in gaan. Als luisterliedjes- zanger zal je voorlopig wel gedoemd zijn in de schaduw te blijven wer ken. Dat is niet zo erg, je werk blijft exculief. Het houdt een bepaal de waarde. Als het gaat zoal nu steen voor steen opbouwen ben ik best tevreden. Er hoeft geen raket aan te pas te komen". Je blijft Nederlandse liedjes schrij ven? „Als je werkelijk begeesterd bent van een taal ontdek je, dat er toch wel ontzettend veel mee te doen is. Om te zingen dat geef ik toe is het echt een moeilijke taal. Pas het laatste half jaar heb ik niet meer het gevoel dat ik Nederlands zing. Om dat punt te bereiken moet je wel steeds met de taal bezig zijn. Dat klinkt misschien een beetje lullig, maar ik ben gewoon van de Neder landse taal gaan houden". JOSé TOIRKENS (Van een onzer verslaggevers) BREDA De komst van het Don Kozakkenkoor is voor een aantal Ne derlanders telkens weer een beleve nis. Dinsdagavond is de Nederland se tournee in Tilburg begonnen. Zoals bekend eindigt de concertreis van de Wit-Russen »P vrijdag 13 februari in Breda. Het zal niet geheel toevallig zijn, dat juisit nu Polydor onder de titel Starportrait (Stereo 251 015-016) een cassette van de Don Kozakken heeft uitgebracht. Twee grammofoonplaten die duidelijk laten horen dat dit koor nog steeds een voortreffelijke „act" uitvoert. Want laten we eerlijk zijn, er is niet zo vreselijk veel overgebleven van het Don Kozakken-koor, zoals men zich dat van een jaar of tien ge leden herinnert. Hoe indrukwekkend de zang van het koor ook is, het showelement is gaan overheersen. Of is het alleen maar pure zangkunst om een falset gezongen „piano" te laten diminueren naar een pianissi mo door do toon te laten inzetten door drie tenoren en er telkens een te laten stoppen totdat er nog één overblijft? Toegegeven: het Don Ko zakkenkoor heeft geen mechanische instrumenten nödig om effecten te bereiken, maar men krijgt toch de indruk, dat het effectbejag zwaarder is gaan wegen dan het pure plezier in het zingen. Hoe kan het ook eigenlijk anders- Een gezelschap, dat zoals het ver haal wil, enige jaren na de Russiche revolutie ontstond uit gevluchte Wit- Russen, die in een Turks gevangenen kamp waren ondergebracht, ontkomt nu eenmaal niet aan de druk van een zo lang gegroeide homogeniteit en populariteit. Het is onmogelijk, dat het koor nu, veertig jaar na het ont staan, nog diezelfde samenstelling zou hebben. Dat hoeft ook niet, omdat de vervangingen mondjesmaat zijn door gevoerd. En ook al, omdat een diri gent als Serge Jaroff nu eenmaal in sitaat is om welke zangstem dan ook of dat nu een Wit-Rus is of niet zich te laten aanpassen aan de spe cifieke Russische „sound" van dit koor. Denk bijvoorbeeld maar ae het Utrechts Byzantijns Koor, dat niet van een Russisch koor te onder scheiden ie, en dart. toch alleen maar uit Nederlanders is samengesteld overigens wel ander e^n Russisch di rigent. En wat voor een. Terug naar de nu in Amerika ge vestigde Don Kozakken en hun con certreis door Nederland. Velen heb ben aan hun vorige tournee hele goe de herinneringen. Herinneringen aan opzwepende, ontroerende zang, aan een avond, die bol staat van roman tiek. Een soort romantiek, die wel licht niet iedereen even prettig op Het Don Kozakken-koor. de maag ligt. Voor degenen, die ver slingerd zijn op Russische koorzang, is het echter gewoon een heerlijke nieuwe kennismaking. En wie zal hen die niet gunmenï. (ADVERTENTIE) (Van onze radio- en t.v.-redactie) HILVERSUM. De VARA zendt vanavond een drie kwartier durende kleurenshow uit rond Dorus. De show is geheel opgenomen in Tom Man- ders eigen studio in Rotterdam. Hij verzorgde ook teksten, muziek, sce nario, costuums en regie. Als je iets van C. Buddingh' in je handen krijgt dian kun je van alles verwachten, maar altijd iets interes sants. Dat is zeker het geval met zijn laatste boek „De avonturen van Bazip Zeehok alleen de naam al! Ik heb deze Bazip Zeehok horen ver gelijken met Tjeempie, het onverge telijke, dartele, onwetend-sexy krea- tuurtje van Remko Kampurt, maar ik zie nagenoeg geen overeenkoms ten. Liever is mij de vergelijking met de schepping van Rinus Ferdi- maindusse, Douwe Trant, wiens bele venissen een van de fijnste hoekjes van Vrij Nederland vullen. Ik voor mij dacht, maar dat is natuurlk erg subjektief, aan Kobus, de sullige fi guur die Justus van Effen in de achttiende eeuw schuchter liet vrijen met Agnietje. Niet dat Bazip schuch ter vrijt, dat niet, maar zijn onhan dig, hoogstens linkshandig manipule ren met het leven, zijn voortdurend „erin trappen", zijn „hals" zijn, zSjn goeie-sukkelachtigheid deden mij aan de „Burgervrijagië" uit De Spectator van 1733 denken. Ja, en natuurlijk ook de naam van het meisje met wie Bazip na zijn hippe avonturen burgerlijk trouwt: Agnietje! Een ge zellig boek, waarin Buddingh' het he le „moderne leven wil vatten, tot en met provo, hippies, stuf, Marok kanen,: maar gezien en beleefd door een anti-held, een sukkelige buiten, staander, die alleen maar toevallig al die toestanden meemaakt. Een boek dat geen hoge eisen stelt aan de lezer, dat prettig geschreven is in mooi afgeronde korte hoofdstukjes, Leest u het maar. WILLEM VAN DER MEE C. Buddingh: ,De avonturen van Bazip Zeehok. (Literaire Reu zenpocket 305, De Bezige Bij, Am sterdam. prijs: f 8,50 NOS-NOT 10.45 MENSEN VAN DEZE TIJD 11.10 MAATSCHAPPELIJKE ONT WIKKELINGEN IN ONS KONINKRIJK 11.35 BEELDVERHAAL VAN DE KERK 12.00 SLUITING NOS 18.45 DE FABELTJESKRANT (kleur) 18.55 JOURNAAAL VARA 19.04 HIER IS LUCY (kleur) 19.30 KONING KLANT. Prijsbe wuste mensen kunnen met dit programma hun voordeel doen. 20.00 JOURNAAL 20.20 ACHTER HET NIEUWS 20.50 TOM MANDERS' DORUS- SHOW (kleur) Dorus staat in het middelpunt van vele gasten. Medewerking verleent ook het orkest van Hugh den Ouden. 21.35 EEN RONDJE VAN DE PRINS (kleur). Een bonte storm van Carnavals-schlagers, vertolkt door hun makers. 22"" HADIMASSA (kleur). Mede werking verlenen weer: Anne- marie Oster, Wim de Bie, Kees van Kooten, Ton van Duinho ven en Ton Lensink. 22 50 JOURNAAL NOS f I SCHAATSEN. De dames rij den hun kür voor de Europese kampioenschappen kunstrijden te Leningrad. TELEAC 23.05 VAN MOLECUUL TOT MENS (les 4) NOS 18.55 DE FABELTJESKRANT (kleur) 18.55 JOURNAAL 19.04 SCALA NCRV 19.30 SCHEEPSJONGENS VAN BONTEKOE. Het verhaal van Johan Fabricius wordt verteld door Coen Flink. 1"39 DUIZELINGWEKKEND (kleur). In deze film ziet men de training van Franse „Al penjagers" in de bergen bij Chamonix. 20.00 JOURNAAL 20.20 ZING. Programma van beken de melodieën en solisten. 20.50 MET SPECIALE OPDRACHT De eerste aflevering van een serie over het werk van de veiligheidsdienst van Scotland Yard. 21.40 FARCE MAJEURE 22.00 HIER EN NU 22.45 DE BERG DER ZALIGSPRE KINGEN (kleur). Indrukken van Godfried Bomans op de Berg der Zaligsprekingen aan het meer van Tiberias in Israël. 22.50 JOURNAAL NOS 22.55 SLUITING 19.00 ZANDMANNETJE 19.05 DE WERELD IS KLEIN 19.30 ZIF.T U ER WAT IN? 19.45 HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS 19.50 ZOEKLICHT 19.55 MEDEDELINGEN EN DE WEERMAN 20.00 NIEUWS 20.25 SPOTGEESTEN. Spel van Noël Coard in een televisiebe werking van Walter van der Kamp. 21.45 HET ZWANENMEER. Ballet in vier bedrijven op muziek van Peter Iljitsj Tsjai- kowsky in een nieuwe ensce nering door Rudolf Noereyev. 23.30 NIEUWS 18.35 NIEUWS 18.40 VOOR DE KLEUTERS 18.55 AFFICHES. 19.30 VIVE LA VIE (7). 20.00 JOURNAAL 20.30 LE DUEL. Poolse film, naarl een novelle van Anton Tsje-f chow. 21.50 LE -PETIT CARROUSEL IL I LUSTRé. Filmkroniek van Sé-1 lim Sasson. 22.50 JOURNAAL. 20.00 JOURNAAL EN WEERBE| RICHT 20.15 MAINZ, WIE ES SINGT UNll LACHT, (kleur). Voor de 16i| keer de traditionele gemeen! schappelijke bijeenkomst vaJ de Mainzer carnavalsverenil ging en de Mainzer carnavali-l club. 23.00 JOURNAAL EN WEERBER. 16.55 AUF GUT DEUTSCH Gt| SAGT 17.25 WINTERSPORTBERICHTENI 17.30 JOURNAAL EN WEERBER, f 17.35 SPORTINFORMATIE 18.05 DIE DREHSCHEIBE 18.40 PAT UND PATACHON. (Watt en Half Watt). TV-fild met Carl Schenström en K;| raid Madsen. 19.10 LUCHTSPRONGEN (kleur). „De opschepper". 19.45 HEUTE 20.15 DER KOMMISSAR. Detectivl serie van Herbert Reineeker,| 21.15 SCIIWABING SO, SO ODER SO? (kleur). MuzikaJ programma over een stadswil 22.30 DAGBOEK UIT DE EVANGf LISCHE WERELD 22.45 JOURNAAL, WEERBERICÏ EN WINTERSPORTBERICj TEN. 23.00 EUROPESE KAMPIOEN SCHAPPEN KUNSTSCHAAf SEN EN IJSDANSEN. Reportage uit Leningrad, voor heren. IN MARYLEBONE, Londen, is on- I langs een nieuw experimenteel the- I ater geopend, de Cockpit genaamd. I Het is een intiem, volledig uitgerust „workshop theatre" dat in de eerste plaats is ontworpen voor scholieren uit de hogere klassen en andere jon- ge mensen die belangstelling hebben voor het toneel. In wezen is het een „doos" van baksteen en metaal, 13,5 i meter in het vierkant en 7,5 meter hoog: het speelgedeelte is een open ruimte die aan vier zijden omgeven lis met rijen zitplaatsen, die snel te- gen de muur kunnen worden ge schoven, waardoor de speelruimte I in een theater-in-het-romd wordt ge transformeerd, een vooruitstekend toneel met zitplaatsen aan drie kan ten, of een normaal toneel. De vier kante vorm houdt in dat stereofo- nische installaties met optimaal ef fect kunnen worden gebruikt. Op de tweede verdieping van het ge- Ibouw zijn drie ruimten voor repe- [tities en groepsactiviteiten. Een er van is eigenlijk een geluidslabora- Jtorium voor het experimenteren met [elektronische muziek, geluidsban- iden enz. Een tweede is een „hap pening room" voor creatief musice ren, en theater- en bewegingspro jecten. De derde is gericht op het woord - creatief schrijven, discus nes, intieme concerten en poëzie- roordrachten. Vrijdag 6 februari HILVERSUM I 402 M NOS: 12.00 Blik op de wereld: in formatief programma over proble men van Europese integratie. Over heidsvoorlichting: 12.30 Uitzending voor de landbouw. NOS: 12.40 Ste reo: Lichte grammofoonmuziek. 12.50 Recht en slecht, praaitje. 13.00 Nws. VARA: 13.11 Actualiteiten. 13.20 Voor de middenstand- 13.25 Stereo: Klas sieke symfonische muziek (gr.). NOS: 14.30 De jonge onderzoekers: verslag van een bijeenkomst te De irne. 15.00 Stereo: Aspekten van de kamermuziek. 15.45 Toerismo: toeristische informatie uit binnen- ?n buitenland. VPRO: 16.00. VPRO-vrij- dag: gev. program.: (16.00 Nieuws; 17.55 Mededelingen; 18.00 Nieuws; 18.20 Uitzending van de Volkspartij voor Vrijheid en Demokratie; 19.30 Nieuws). VARA: 21.00 Stereo: Radio Filharmonisch Orkest en solisten: klassieke en moderne muziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Mededelingen. 22.45 Actualiteiten. 22.55 Stereo: Prettig weekend: licht gevarieerd platen- programma. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II 298 M KRO: 12.00 Stereo: Van twaalf tot twee: gevarieera programma. (12.22 Wij van het land; 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nws; 12.41 Actualiteiten; 13.00 Raden maar). 14.05 Schoolradio- 14.30 Ste reo: Lichte muziek (opn.) TROS: 14.45 Concert a la carte:: verzoekpla- tenprogTamma. 16.00 Nieuws. 16.03 Disco-Drive-In: de showbusiness op de korrel genomen. 17.15 Sportkom- pas. 17.45 Actualiteiten. NCRV: 18.00 Kerkorgel concert, semi-klassieke muziek (opn). 18.30 Nieuws. 18.41 Actualiteiten. 19-00 Wereldpanora- ma. 19.10 Stereo: Veel gevraagde gewijde muziek (gr). 19.40 Wijd als de__wereld: wekelijkse internationale oriëntatie in kerk, zending en oecu mene. 19.50 Stereo: Meisjeskoor met instrumentale begeleiding (opn). 20.05 Stereo: Op het weekend af: licht platenprogramma. 21.26 De donkere dame van Shakespeares sonnetten, hoorspel. TROS: 22.00 Ste reo: Iene Miene Muze: nieuws over underground en westcoast music. 22.30 Nieuws. 22.40 Tsjies Plies: licht muziekprogramma. 23.15 Stereo- Toontje later: licht platenprogram ma. 23-45 Actualiteiten. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM Hl 240 M EN FM VPRO: 12.00 Nieuws. 12.03 Top-30 (13.00 Nieuws). TROS: 14.00 Nieuws. 14.03 Lynx (of Los). AVRO: 15.00 Nieuws. 15.03 Muziek Boetiek. (16.00 Nieuws). 17.00 Nieuws. 17-02 Radio journaal. 17.05 18.00 Zingende Bou gie: gevarieerd platenprogramma voor automobilisten. BRUSSEL NEDERLANDS 324 M 12.00 Nieuws. 12.03 Gevarieerde muziek. (12.40-12.48 Weerbericht, mededelingen en SOS-berichten voor de schippers)12.55 Buitenlands pers overzicht. 13.00 Nieuws, weerbericht, dagklapper en beursberichten. 13.20 Tafelmuziek. 1400 Nieuws. 14.03 Lichte muziek. 15.00 Nieuws. 15.03 Casinoconcert. 16.00 Nieuws. 16.1 Beursberichten. 16.09 Ierse en Schoj se volksliederen. 16.30 De etnische f muzikale strategrafie van Portus| (5). 17.00 Nieuws, weerbericht mededelingen. 17.15 Jazzmuziij 18.00 Nieuws. 18-03 Popmuziek. Paardesportuitslagen. 18.30 Gra foommuziek. 18.35 Verkeerstips. 18.| Grammofoonmuziek. 18.45 Sp 18.52 Taalwenken. (Herhaling). Grammofoonmuziek. 19.00 Nieufj weerbericht, actualiteiten en w« praatje. 19.30 Oude muziek. Lichte muziek. 20JS0 Gevarie programma. (22.00 Nieuws, berkl ten en culturele actualiteiten. 21j Nieuws). 23.40-23.45 Nieuws. Zaterdag 7 februari HILVERSUM I 402 M VARA: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtail gymnastiek. 7.20 Socialistisch sw| lied. 7.23 Weekeind: jeugdprogrri ma VPRO: 7.54 Deze dag. VAIil 8.00 Nieuws. 8.11 Van de voorpag 8.15 Z.O. ]35: gevarieerd progn-, ma. (9.35-9.40 Waterstanden). 11! Belasting betalen, maar niet te v«f lezing. 10.40 Stereo: Tango-RuM orkest met zangsolisten. 11.00 Nieu 11.03 Wegwijs: tips voor trips ai' kantie. 11.10 Stereo: Uit eigen tó Studio-opnamen exclusief voor j VARA. 1125 Oosteuropese kroA 11.45 C.W.S. (Manchester Banc amusementsmuziek (gr.). HILVERSUM II 298 M NCRV: 7.00 Nieuws. 7.11 Het vende woord. 7.16 Stereo: Op gehoor: oude muziek (gr.). Nieuws; 7.32 Actualiteiten). 8.00 N«' 8.11 Stereo: Te Deum lauda®* geestelijke liederen (gr 8.30 N«j 8.32 Stereo: Voor de huisvrouw, h' Theologische Etherleergang. w Gymnastiek voor de huisvrouw. Solistenkamer: gesprek met muzil le illustraties. 10.54 Kunst- en vlh werk: informatie over actuele te! toonstellingen. 11.00 Nieuws. l'-| calvinisme en kunst, lezing. 11.15*1 voor iedereen. 11.55 Mededelingen HILVERSUM Hl 240 M EN FM I KRO: 9 00 Nieuws. 9.02 Djinn: ff varieerd programma. (10.00 en R Nieuws). (ADVERTENTIE) >E MAAN is waarschijnlijk beter 3 kaart gebracht dan sommige de in van West-Frankrijk. Op de laan heeft iedere krater, hoe klein jok, een naam, maar wie heeft in Frankrijk ooit gehoord van het lorpje dat in de Loire Atlantic de laam draagt van Pouille-les-coteaux p waar welgeteld 570 aardse ster- relingen wonen? Onlangs ging de gemeentesecre- iris na 30 jaar trouwe dienst met lensioen. Trouwe dienst is veel ge jogd. De brave man was zo eerlijk p goud en heeft niemand in zijn pyen een cent te kort gedaan, maar ffln grote ondeugd was, dat hij op |je' gemeentehuis alles in de lap |ot hangen en waarschijnlijk meer leeft zitten vissen dan het bijhou- ren van zijn registers. Toen de ïeuwe gemeentesecretaris in dienst wam en de notulen van de vorige inf r'n® van de gemeenteraad voorlezen, waren die notulen ia t was nog niet het ergste, lat r nader onderzoek bleek, lrm,fVenm'n regis'ers waren bijge- aan °ver geboorten, huwelijken Ivpr feva'len. Op papier weet tip v,- aatste jaren niemand met ol iiJ .gelrouwd is, erger nog of hij le? t-if-4 ?n we' begraven ligt op kleine kerkhof van Pouille-les- JU HEBT ME HET LEVEM GERED, POWELL1 WEL BEDRUKT HOOR, WANT 'T 16 ME HEEL WAT WAARD Caquelon inwrijven met knoflook. Dan 4 dl halfdroge witte wijn in de pan verwarmen tot de wijn gaat bruisen. Vervolgens 500 gr fijngesneden jong belegen Goudse toevoegen, goed roeren en weer aan de kook brengen. Binden met maïzena, op smaak afimaken met zout, peper, nootmuskaat en wat kirsch. gen. Binden mt lk fVl

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 18