TON LENSINK: Free-lancer om „nee zeggen „Als ze het toneel gaan veranderen kunnen ze driekwart van de acteurs in de asbak gooien" STEM 11 1$ door Norman Webster 11 mlachende Mao Handtekening I dit dorp'^ maa* aard*ge mensen m Derderangsrol Reclame BOEK Spaanse romantiek NEDERLAND I: NEDERLAND II: BELGIë (Nederl.): BELGIë (Frans): DUITSLAND I: DUITSLAND II: DE STEM VAN DINSDAG 3 FEBRUARI 1970 DE FOTO'S: Opnamen van het ballet Vrouwendetachement" worden enteel in heel China in enornit eelheden verkocht. Op de ene de heldin in een woud nadat it de klauwen van de wrede ïeer is ontsnapt; op de andere vecht ze met een van de huur. n van de landheer. De landelijke kasteelheer bij zijn open haard en de noutblokken. „Als je je aanpast aan het dorpstempo, heb je een geweldig leven". GROOT-SCHERMER Ton Lensink in Groot- Schermer. Zeg nou zelf: dat ruikt verdacht naar een stadse koekoek op het weerbarstig boerennest, dat ruikt naar vage roddels in het dorpscafé en steelse blikken achter de horren. „Vergeet het maar", zegt Lensink. „In elk dorp zou ik misschien een outcast zijn geweest, maar Groot-Schermer is een geval apart. Ze zijn hier zo vrijzinnig als de pest en als je er niet om vraagt, bemoeit niemand zich met je. Je hoeft je alleen maar aan te passen aan het landelijke levensritme. Je loopt over de dijk en maakt vrijblijvend een praatje over de heg. En als ze merken, dat je belangstelling hebt voor hun gedoe, dan mag je binnenkomen en krijg je koffie. Op die manier kweek je een verrukkelijk leefkli maat. Er zjjn hier in het verleden dingen gebeurd. Jongen, dat houd je niet voor mogelijk. Als er in de polder van Groot-Schermer werd gepraat, stuur den de boeren hun kinderen eerst de kamer uit. Dat was vaste prik, wat er in Groot-Schermer ge beurde, was niet voor kinderoren bestemd. peciale effecten (bliksem en re- ontploffende granaten), kleur- kostuums en de overdreven ;ies, acteurs eigen hielden »e acht strak bij het toneel. De e politieke boodschap werd met mild humoristisch sausje be- a; een joviale legerkok, dij de meisjes wordt geplaagd 01 •leierige huurlingen die voor over de grond kruipen en door eld voortdurend worden neerge- d heldin speelde een goede roi. ag er redelijk uit, danste uitste- 1 en acteerde met pit, hoewel er een ongezellig Bonnie-en'Clyo :t ontstond toen ze haar ge™ee gkreeg De „slechten" hadden ■twijfeld mijn hart gestolen, om- ze hun rollen met zoveel den De soldaten van de KW :ang zouden zo uit een ®.roezenj lijn gehaald kunnen zijn- ■lingenleider was een man bedrevenheid met de zweep g lie- zien En zijn troepen cht ruwe mannen in zwarte u ien met lansen en zeer aar,,j tende gezichten waren ze lijk „verrot". landheer had de beste roj 't hij nu de in perfect wes Pa. levende bruut compleet met a-hoea, gouden horloge en ■te schoenen speelde, of do 2 oosterse stijl uitbeeldde htige, subtiel gekleurde hg in het begin groot en met v/rede snor en ba den tegen het einde werd angstig gebroken creatuur 3t over het toneel ren„. DU' Rode Leger opkwam Het J c, da! hem van het begin al lat, vond in hem nu een toeI1 sani spektakel. Men klapt® ver.: neergeschoten t0. t geheel was een perfecte vertaling" van wat Ma0 in t hei-ben toen hij m i-iins'- an tegen de Literatuur- en j,q missi- zei: „Wat wij vrag st, enheid van politiek eb m de tenheici van inhoud en vor.-tjete leid van revolutionaire 0° ud en de hoogste nrmgelUKe in artistieke vorm" de voorstelling eindigde m chijning van nieuwe e0" in glimlachende voorzitter |e'nde cernrum van een wer 0p hulae De hele cast kwa tonevl en zong - de rode n de tl and een van de „t Chinese revolutionaire li® landheer incluis j byright De Stem-.^:^reoll3l0) Natuurlijk weten ze donders goed dat ik toneel speel. Ze zien mijn kop regelmatig op hun buis en dat vin den ze best. Ik moet vooral doen wat ik niet laten kan. In het begin had ik zelf geen toestel en ging ik bij de buren naar Hadimassa kijken. Dat was geweldig. Zolang ik niet in beeld was had niemand in de kamer enige belangstelling. Dan werd er druk ge kaart en gezwetst. Maar als ik ver scheen, was het gelijk: „Bek houden en kijken". Begrijp je? Lensink is er een van het dorp en dan liggen de zaken opeens heel anders. In elke aflevering van Hadimassa noem ik ook een van de mensen uit Groot- Schermer. De laatste keer was Pas man aan de beurt. Man, op zo'n mo ment lijkt het alsof het hele dorp op de buis is. Dan worden ze compleet hysterisch. Als ik het effe kan ma ken, druk ik het er dan ook door, want ze zitten erop te wachiten. Ze zijn hernieuwd, wie nou weer de ge lukkige is. Ik regisseer ook de plaatselijke to neelvereniging Thalia. Ze kwamen aan de deur vragen of ik mee wilde doen ik heb geen moment geaar- j zeld. Ik heb zelfs meegedaan aan het gekostumeerde voetballen. Als je nou toch in een dorp woont, moet je geen spelbreker zijn. Eind febru ari brengen we in het achterzaaltje van De Jonge Ruiter „Het witte schaap van de familie". Met bal na. Reken er op, dat we hem zullen ra ken. Hier is toneel spelen nog een feest en de tomaten bewaren ze lie- i ver voor de soep. Je moet hier ko men als er kermis is. Kermis in Groot-Schermer dat zijn drie dolle I dagen. En de derde dag worden de I vrouwen opgehaald en in triomf naar I het café gebracht. Als dat achter de I rug js, kunnen we weer een jaar vooruit". Het boerenhuis met opstallen, dat I hij enige jaren geleden betrokken I heeft, verbergt zijn heerlijkheden achter een grauwe, blind geslagen ge vel. „Voordat ik er in kwam was hier een boerenleenbank", legt Lensink „En daarom hebben ze de ra- 1 men aan de voorkant dicht gemaakt. I De andere boeren hoeven immers I met te weten hoeveel geld je in je zak hebt. Ik heb die toestand maar I z° gelaten, omdat ik liever naar de I V08els in de polder kijk dan naar de I auto's op de weg. Het vervelende is een, dat je dit huis voorbij bent, I voordat je het weet. Voor de kennis sen is dat geen ramp Maar er zijn ook rally-rijders rie I ?e "Pdracht hebben om een handte- I jrening van Ton Lensink mee naar I ï!"3 nemen. Dat schijnt een soort I 'age in Noord-Holland te zijn- En I SJk1"* bellen ze dan bij mijn rech- II .urman aan, omdat zijn huis gro- IdVf rijke schnabbelaar van 1 e televisie, kan niet in zo'n rot huis- I je wonen", denken ze waarschijnlijk. I Lm86" geSeve" moment heeft mijn I zii n een ouwe panorama voor I Jü raam Slangen waar een foto I Vil: mD op stond. En daaronder heeft I "Vo°r Lensink daar" het d'r bij- Ik zei het je al I ond?^!i0kort arltvim£t hij zijn gasten I do-stni jZware balken van een pseu- I mtv een Plaatselijke aanne- le wwl ye<? aan het smal- vanltJr^]Uls vastgeplakt. Aan- I de ,wa? het ziin bedoeling om I te hm, koeienstal tot woonhal om 1 behpoAen' ,maar toen een timmerman I' Van do m krachtig tegen een 1 vermniJS1116" getikt, stortte het hffw^d.e dak spontaan in. Len- I hartstwt v^1, wel S^wongen om een i 'e teS J^e vyijage met zijn bank keliiko „w, tfnemde zijn oorspron- realisoro »e oom te kunnen «nzifCthtteraf Zegt h« grim" 1 de schuld -,ov^r "lijn ore„ in het uekcmo ^ar A zle tenminste hoe komen is. Dat verzoet een hoop. Ik heb nu een fijn huis, ruimte voor mijn boeken, voor mijn antieke treinen en stoommachines. Ik spaar de eerst allerlei soorten kinderspeel goed, maar als je dat conseqquent dqet, is het einde zoek. Ik heb me nu geconcentreerd op alles wat met stoom te maken heeft. Ik heb gewel dige exemplaren. Ik heb locomotieven die blazen en fluiten als gekken. Dat vind ik voldoende. Ik vind het heb ben belangrijker dar, het spelen. Dat heb ik ook met koken. Ik kan uren in de keuken staan hannesen met kruidje zus en sausje zo. Het eten vind ik bijzaak". Over drie uur moet hij in Rotter dam zijn voor de laatste voorstelling van De waanzin van Lady Bright. „Ik ben blij, dat het afgelopen is", zegt hij- „Wij hebben het stuk twee maanden gespeeld en ik vond het mooi zo. Ik houd niet van ellenlange series, ik vind het ook verschrikke lijk om bij een gezelschap vast te zitten. Steeds diezelfde gezichten op de repetities, in de bus en 's avonds op het toneel. En dan die wetenschap dat je bijna nooit in een stuk staat, dat optimaal bezet is. Door die krankzinnige toneelspreiding heeft elk gezelschap vier, vijf topacteurs en de rest hangt erbij; dat is derde rangsspul. Vind jij het gek, dat er onvrede is, dat de intelligente mensen roe pen: „Nou hebben ze lang genoeg aan-gerotzoodd". Het Nederlandse pu bliek krijgt alleen maar onderbezette stukken voorgeschoteld. Dacht je, dat er bij de gezelschappen serieus •gewerkt wordt aan de verbetering van ons toneel? Het zal ze een zorg zijn. Ze schuiven toch wel op. Elk jaar is er een, denken ze. „En voor dat we het weten zitten we in de hoogste salarisschaal". In plaats van té redeneren: „Die jongen heeft de ene uitschieter na de andere, geven we een optimale opslag", kijken ze naar leeftijd. An ciënniteit en meer van die dingen, die met toeneel spelen geen donder te maken hebben. Gelukkig wordit to neel spelen steeds meer een confron tatie met jezelf. Dat is een belang rijke winst. Als dat straks goed door zet, kunnen ze driekwart van onze Nederlandse acteurs in de asbak gooien. Ik wil best bekennen, dat ik een hoop bezwaren heb tegen samenle ving met uitsluitend acteurs. Als ze steeds om me heen draaien, word ik gek van ze, In elk contract dait ik afsluit, staat ook duidelijk, dat ik het recht heb om met mijn eigen auto naar de schouwburg te komen. Ik verdom het om in de bus te gaan zitten en al die ijdele praatjes aan te horen. Dat is ook een van de redenen, waarom ik free-lancer ben gewor den- Ze kunnen nou niet meer van me eisen, dat ik rijp en groen speel. Ik kan nou ook eens: „Nee" zeggen als ze me een misselijke rol in de maag proberen te splitsen. Ik had het laatst nog bij de VARA. Daar kwamen ze aandragen m»t een drie hoeksverhouding. Bij de lezing ont dekte ik pas, dat het vuiligheid was. De ene platitude na de andere. Ik zeg: „Jongens, het spijt me oprecht, maar daar is mijn tijd toch echt te kostbaar voor. Ik ga nog net zo lief met mijn stoommachines spelen". Maxim Hamel was het met me eens en die zei ook: „Zoek voor mij maar een ander:. Later hoorde ik dat hii toch weer terug was gekrabbeld".^ Lensink zwijgt en kijkt verrast in de richting van het voorhuis, waar een stralende heer van middelbare leeftijd is opgedoken. „Dat is mijn buurman" zegt hij. „Tuinman kom binnen. Moet je koffie"? „Ik geloof, dat ik de heren stoor", weere tuinman zonder al te veel overtuiging af, maar Lensink roept: „Ben je bedonderd. We vinden het veel te gezellig, dat je effe langs wipt. Wat heb ie oo ie lever tuinman De man diept haastig een gedeukt si- garenblik op en opent het deksel met de beschroomdheid van een priester, die het godsvolk een relikwie toont. „Wat", roept Lensink verrast, „Heb je dat wieltje nou al gesoldeerd? Man dat is enorjn." Tuinman glimlacht en mompelt: „Nou ja, het was maar een kleinig heid. Als u nog wat anders te repa reren hebt, ik heb het spul nog thuis". Geheel ontspannen buigt Lensink de conversatie nu om in de richting van de stoommachines. Hij zet een locomotief op tafel en geeft een hel dere toelichting. Tuinman tikt eerbie dig tegen het pijpje en constateert dat het vakwerk is. Daarna worden enkele stoommachines uit het rek ge haald, die als zuigelingen betast wor den. Als tuinman na drie kwartier zegt, dat hij weer eens verderop gaat en de heren niet langer wil storen, stelt hij opeens vast, dat zijn buurman iets mist. „U droeg toch altijd een snor, is het niet"?, vraagt hij. Lensink knikt: „Ik droeg hem en ik zal hem straks weer dragen", zegt hij. „Ik moest hem er alleen even afhalen voor die waanzin van Lady Bright. Daar speel ik de rol van een wat ou dere homofiel, die volgens de letter lijke tekst geen haartje op zijn lijf heeft. Kijk, in zo'n geval kun je'niet met een geweldige snor op het to neel gaan lopen. Maar ik zal blij zijn als ie weer is aangegroeid", tuin man kan er inkomen en wijst bij het weggaan nog even op de houtblok ken bij de open haard. „Dat is leuk om wat van te knutselen", zegt hij, „daar zou ik best wat van kunnen maken". Hij hoeft niet eens meer verder aan te dringen. Met zijn ar men vol blokken verlaat hij de boer derij. Lensink kijkt hem vertederd na en zegt: „Zo, nou weet je alles over de samenleving in Groot-Schermer en over ouwe stoommachines. Nu alleen nog wat over het toneel en je verhaal is rond. Ik wil allereerst vaststellen, dat ik nooit de brandende begeerte heb gehad om acteur te worden. Ik kom uit een geborneerd katholiek ge zin, waarir, over zulke onzin niet ge praat werd- Weet je wat mij thuis ge beurde? Op een gegeven moment weigerde ik aan tafel te bidden het was diep in de oorlog en toen gaf mijn vader me een tientje en joeg me het huis uit. Voor dat tientje kon je amper twee boterhammen ko pen. Nou ik was een ongelooflijk verle gen jongetje. Ik deed op school nooit een bek open en als ik wat moest doen, deed ik dat prompt verkeerd. Ik was ook houterig en onhandig. Ik zou er dan ook niet over gepeinsd hebben om aan het toneel te gaan als ik niet reddeloos verliefd was gewor den op een bepaalde actrice. Ik zal haar naam niet noemen daar is het net even te lang voor geleden. Ik was bezeten van die vrouw en mijn enige gedachte was: „Als ik nou aan het toneel ga mag ik misschien met haar spelen, misschien mag ik haar zelfs kussen". Ik deed in 1946 eindexamen aan de toneelschool. Samen met Henny Orri en Diny de Neef. Ik heb daarna wat derdeplansrolletj es gespeeld bij het volkstoneel van Cor Ruys. Ik herin ner me nog de kritieken: Lensink was weer meesterlijk in zijn slungelach tigheid. Ik was apetrots op die stuk ken. Ik was ook altijd de man, die van Ruys van de trappetjes af mocht donderen. Op een gegeven moment werd ik bij Anton Ruys geroepen, die de zakelijke leiding had. „Het wordt niks Lensink", zei hij somber. „Heb je zelf ook dat gevoel?" Ik was het helemaal met hem eens. Ik ben bij De Tijd gaan werken en daar zou ik nou waarschijnlijk nog hebben gezeten als Ruys me niet had gebeld. Ze hadden weer dringend be hoefte aan een slungel en nou dach- De trots van Ton Lensink in zijn unieke verzameling stoommachines, locomotieven en antiek kinderspeelgoed. ten ze aan mij. Ik vond het een eer. Ik heb ook nog een tijd bij de tele visiekern gezeten. Ger Lugtenburg belde me op en zei, dat ik er uiter mate geschikt voor was. Ik heb daar in sneltreinvaart allerlei rollen ge speeld, die ver boven mijn macht la gen. Ik heb zelfs geregisseerd. De waanzin. Ik moet toen wel een enorm zelfvertrouwen gehad hebben. Ande ren dachten trouwens ook, dat ik een machtig organisator was, want prompt werd ik tot directeur van Theater in Arnhem gebombardeerd. Ik had een mooie kamer, waar ik nooit in durfde te gaan zitten en vóór de rest is die hele periode als een schim langs me heen gegleden. Ik weet nog steeds niet precies, wat ik er heb uitgevoerd. Ik krijg achter af wel de indruk, dat ik geen enkele artistieke daad heb verricht en al leen maar kleine politieke spelletjes speelde om meer subsidie te krijgen". Wat hij anno 1970 is, veronderstelt hij als bekend. Hij is nu een succes vol schnabbelaar ten plattelande, die omzichtig zijn artistieke graankorrels uit de ruiven van het gesubsidieerde en vrije toneel oppikt. Als monkelen de zwartkijker dwaalt hij daarnaast met grote regelmaat over de beeld buizen. De aandachtige luisteraar herkent hem ook in vele STER-recla- mes waar hij met een erotiserende bas de geurigheid van koffiebonen en de kwaliteit van diepgevroren spinazie prijst. „Ik ben een entertainer", zegt hij zelf, „met of zonder boodschap. Ik heb echt niet het gevoel, dat ik in mijn eentje een maatschappij her vorm, maar als het toevallig zo uit komt, dat er in een goed stuk ook een boodschap zit, vind ik het best. Mijn criterium is dat een rol fijn moet zijn om te doen. Als je me eerlijk vraagt wat echt de moeite waard is dan kan ik in feite maar een naam noemen: Pinter. Wat dfe man heeft geschreven blijft geweldig"- En Het witte schaap van de fami lie, hoe zit het daar dan mee? Len sink staart aandachtig over de wei landen van de Schermerpolder en zegt langzaam: „Het witte schaap van de faimilie is ook geweldig". LEO THURING Een geweldige plaat voor liefheb bers van licht klassieke muziek en wie is daar van tijd tot tijd geen liefhebber van? Joaquin Rodrigo schreef twee concerten voor gitaar (gitaren) en orkest, die werden uit gevoerd door het gitaarkwartet de Romeros en het symfonieorkest van San Antonio in Texas o.l.n. Victor Alessandro In het eerste „Concierto de Aran- juez" is er een woest-romantisch adagio, .Spaans-nostalgisch, waarin gitarist Angel Romero een lange dialoog voert met verschillende blaasinstrumenten en met de strij kers. In het tweede „Concierto An- daluz" roept de componist een vol maakt Andalusische sfeer op, waar bij hij desondanks slechts eigen me- lodeiën en geen enkele authentiek Andalusische melodie gebruikt. In dit tweede concert gaat het vooral om de vier virtuose gitaristen (va der en drie zoons), in wier opdracht het concert werd geschreven. Het is heerlijke muziek, meesle pend, weemoedig, kleurrijk; en vir tuoos gespeeld! De „klassieker", dei niet veel verwacht van een gitaar- concert, bedenke dat Verdi gitaar, mandoline en zelfs doedelzak com bineerde in zijn opera Othello, dat Mahler dank zij de gitaar een serena desfeer schiep in zijn zevende sym fonie en dat in de eerste helft van dé" achttiende eeuw Michael Henkei twee sonates schreef voor piano en gitaar en nog een scherzo voor fluit en gitaar. Enfin, luister en u bent overtuigd' JAN HUSKEN Joaquin Rodrigo: Twee concer ten voor gitaar (gitaren) en orkest; Los Romeros en het symfonieorkest van San Antonio (Texas) o.l.v- Vic tor Alessandro (Philips Stereo 838 450 LY). NOS-NOT 10.45 VERKENNEN EN ONTDEK KEN. 11.10 IET WIET WIJT DE WE RELD. 11.35 NOTRE VILLE 12.00 SLUITING NOS 18.45 DE FABELTJESKRANT (Kleur). 18-55 JOURNAAL NOS KRO 19.04 DAKTARI (kleur) Deze aflevering gaat onder de titel „De verbannen dokter". 20.00 JOURNAAL 20.20 BRANDPUNT-BUITEN SPEL 21.10 DAVID FROST-SHOW (kleur) Als gasten treden voor het voetlicht Georgia Brown, Dan nie la Rue en Wes Harrison. 22.00 DE WREKERS (kleur) Onder veel spanning wordt antwoord gegeven op de vraag „Wie vermoordde George?" 22.50 JOURNAAL NOS TELEAC 22.55 SCHAKEN VOOR BEGIN NERS 23.25 SLUITING 18.45 18.55 19.04 19.30 20.00 20.20 21.10 22-10 23.00 23.05 NOS DE FABELTJESKRANT (Kleur). JOURNAAL SCALA AVRO PEYTON PLACE JOURNAAL NOS „THE SURVIVORS" (kleur) Dit vijfde deel van de televisie- roman van Harold Robbins draagt als titel: „De overle venden". VOOR DE VUIST WEG Willem Duys weer Op zijn praatstoel bij de goudvissen. AVRO'S TELEVIZIER JOURNAAL NOS SLUITING 14.05-15.50 SCHOOLTELEVISIE 18.55 ZANDMANNETJE 19.00 TIENERKLANKEN 19.25 KIJK EN KOOK 20.25 KORTE METTEN Een tv-film van Michael Kehlmann en Car] Merz, near de roman van J- Ashford 22.05 DEBAT 22.45 NIEUWS 14.D0, 14.30 EN 15.00 SCHOOLTELE VISIE 17.45 NIEUWS 17.50 SCHOOLTELEVISIE 18.15 VOOR DE KLEUTERS 18.30 SCHOOLTELEVISIE 18.55 KATHOLIEK-GODSDIEN STIGE UITZENDING 19.25 VOOR DE KLEUTERS 19 30 VIVE LA VIE! 20.00 JOURNAAL 20.30 CHANSONS EURO 70 Finale van de chanson-wed strijd 21.45 NIEUWE MUZIEK Aansluitend: journaal 20.00 JOURNAAL EN WEERBE RICHT 20.15 BITTE UBMLaTTERN (Kleur) 21.00 HET FILMFESTIVAL Amerikaanse speelfilm 22.30 JOURNAAL, COMMEN TAAR EN WEERBERICHT 22.50 MUSÏKALEUM 23.50 JOURNAAL 17.30 JOURNAAL EN WEERBE RICHT 17.35 DE BRUIDEN VAN MIJN ZOONS Tv-film van Gitta von Cetto en Fritz Böttger. 18.05 DIE DREHSCHEIBE 18.40 MÜNCHENER BILDER- BOGEN 19.10 ALTIJD ALS HIJ PILLEN NAM (kleur) „Wie pikt daar juwelen?" 19.45 HEUTE 20.15 HOE WORDT MEN SPION? Geheime diensten en hun me dewerkers. (kleur) 21.00 HIGH CHAPARRAL (kleur) 21.50 ASPEKTE Informaties en meningen uit het culturele leven 22.35 JOURNAAL EN WEERBE RICHT (Kleur). Dinsdag 3 februari HILVERSUM I 402 M. AVRO: 7-00 Nws. 7.11 Ochtend- gymn. 7.20 Stereo: Lichte grammo- foonmuz. 8.00 Nws. 8.11 Radiojourn 8.20 Stereo: Lichte grammofoonmuz. (vervolg) (8.30-8.33 De groenteman) 8.50 Morgenwijding NOS: 9.00 Uitge breide reportage of herhaling NOS- progr. 9.35 Waterstanden 9.40 Muz. uit de Middeleeuwen en Renaissance (opn.) AVRO: 10-00 Voor de kleuters 10.10 Arbeidsvitaminen (gr.) (11 00- 11.02 Nws.) 11.30 Rondom 12: progr. voor de vrouw (11.55 Beursber.). Overheidsvoorlichting12.30 Uitzending voor de landbouw. AVRO: 12.40 Topper van toen (gr.) 13.00 Nws. 13.11 Radiojournaal. N.O.S.: 13.30 Spiegel van België: Muziek en nieuws van onze zuiderburen. 14.00 Stereo: Klein chansons. 14.40 Rostrum of composers 1969: Internationaal fo rum met hedendaagse muziek uit Hongarije AVRO: 15.10 Stereo: Sca la jotnge Nederlandse kunstenaars: I Altviool en piano: moderne muziek II Pianorecital: klassieke muziek; III Klarinet en piano: moderne mu ziek 16.00 Nieuws. 16.03 Kralingsch Vrouwenkoor en solisten: moderne liederen 16.45 Land der Muzen: kunstkroniek 17.15 Stereo: Jazz Spec trum: oude en moderne jazz 17.55 Mededelingen 18.00 Nieuws 18.11 Ra diojournaal 18.25 Zing met ons mee: liedjesprogramma 18.50 Paris vous parle- 18.55 Voor de kinderen 19.00 Trefpunt: discussie-rubriek voor ac tuele zaken 19.35 Vanavond: vrolijk heid, muziek, actualiteiten en wetens waardigheden. 22.00 „0", een rondje radio 22 30 Nieuws 22.38 Mededelin gen 22.4C Radiojournaal N.O.S.: 22.25 Stereo: Signaal muziek van eigen tijd (opn) 23.35 Horizon: Volksmu ziek uit Marokko. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM n 298 M NCRV: 7.00 Nws. 7,11 Het levende woord 7 16 Stereo: Op het eerste ge hoor: klas muz. (gr.) (7-30 Nws.; 7.32 Aci8.00 NwsT 8.11 Te Deum Laudamus gewijde muz. (gr.) 8.30 Nws 8.32 Stereo. Voor de huis vrouw (9 00-9.10 Gymn voor de huis vrouw) 9.35 Schoolradio 10.00 koren op de mo'en, godsdienstige lezing 1015 Stereo: Italiaanse opera-aria's (gr1100 Nws. 11.03 Ferdinand Huyck (16), seriehoorspel (herhaling van 29 januari jl.) 11.22 Voor de zie ken 11.55 Meded. KRO: 12.00 Stereo: Van twaalf tot twee: gevarieerd programma- (12.22 Wij van het land; 12.26 Mededelin gen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41 Actualiteiten 13.00 Ra den maar). 14.00 Conciliepostbus 14.05 Schoolradio 14 30 Pizzicato: mu zikaal middag-magazine (16.00-16.02 Nieuws) Overheidsvoorlichting: 17.00 Televisie in de Nederlandse Antillen Sprekei Raymundo Debrot KRO: 17.10 Voor de kinderen 17 15 Hai! fa- milieprogramma. 18.19 Uitzending van het Gereformeerd Politiek Verbond 18.30 Nieuws. 18.41 Actualiteiten 19.00 Licht ensemble met solisten 19.40 Conciliepostbus (herhaling) 19.45 Wie is in Godsnaam Jezus Christus? gods dienstige lezing. 20.00 Collega: spel met muziek. 21.15 Bedreigde stad, hoorsp. 22.25 Overweging 22.30 Nws. 22 38 Parlementair overzicht. 22-45 De zingende kerk, muzikale lezing. 23.00 Contextmagazine waarin ovaer de dingen wordt doorgepraat. 23.30 Zingend over kinderen. 23.55-24 00 Nieuws. HILVERSUM IH 240 m en FM VARA: 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes voor de pep (10.00 Nws.) 11.00 Nws. 11.03 Een opvallend vrolijk gevar visite. VARA* 12.00 Nieuws 13.00 Nieuw: 13.03 Expreslicht platenprngram ma. 14.00 Nieuws. 14.03 De Eddy Becker Show 15 00 Nieuws 15.03 Drie- draai 16.0C Nieuws 16.03-18.00 Mix: 120 minuten rijp en groen op alle toe ren (17.00 Nieuws). BRUSSEL Nederlands 324 m. 12.00 Nieuws 12.03 Gevarieerde mu ziek (12.10-12.15 Tuinbouwkroniek. 12.40-12.48 Weerbericht en SOS-be- richten voor de schippers). 12.55 Bui tenlands persoverzicht 13.00 Nieuws, weerbericht, mededelingen, dag klapper en S©S-berichten voor de schippers. 13.20 Tafelmuziek 14-00 Nieuws 14.03 Schoolradio (15.00-15.03 Nieuws) 16.00 Nieuws 16.03 Beursbe richten 16 09 Kamermuziek 16.15 Pro gramma voor oudere luisteraars. 17.00 Nieuws, weerbericht en mede delingen 17.15 Jazzprogramma. 18.00 Nieuws 18.03 Popmuziek 18.28 Paar- desportuitslagen 18.30 Franse lea (herhaling) 18.32 Grammofoonmu- ziek- 18 35 Verkeerstips 18.40 Gram- mofoonmuziek 18.45 Sport 18.52 Taai- wenken 18.55 Grammofoonmuziek. 19.00 Nieuws, weerbericht en actua liteiten 19.40 Grammofoonmuziek. 19.45 Syndicale kroniek. 19.55 Lichte orkestmuziek 20.00 Grammofoonpla- tenprogramma (herhaling) 22.00 Nieuws, berichten en culturele actu aliteiten 22.20 Gevarieerde muziek. (23.00-23.10 Nieuws) 23.40 Nieuws 23.45-23.55 Ligging van de zeeschepen. Woensdag 4 februari HILVERSUM I 402 m. VARA: 7.00 Nieuws 7.11 Ochtend gymnastiek 7.20 Socialistisch strijd lied 7.23 StereoDag woensdag: lichte grammofoonmuziek (7.30-7.35 Van de voorpagina) VPRO: 7.54 De ze dag. VARA: 8 00 Nieuws 8.11 Ac tualiteiten 8.20 St too: Dag woens dag: lichte grammofoonplatenmuziek (verv.) (8.30-8.35 Van alle markten thuis, praatje voor de huisvrouw) 9.00 Stereo: Klassieke symfonische muziek (gr). 9.35 Waterstanden 9-40 Schoolradio 10.00 Stereo: lichte gram mofoonmuziek 10.50 Voor de kleuters 1100 Nieuws 11.03 Voor de huis vrouw 1/40 Stereo: Pianorecital: klassieke muziek. HILVERSUM II 298 m. NCRV- 7.00 Nieuws 7.11 Het leven de wooivl. 7.16 Stereo: Op het eerste gehoor: klassieke en semi-klassieke muziek (gr.). (7.30 Nieuws; 7.32 Ac tualiteiten) TROS- 8.00 Nieuws 8.11 Als dat zou kunnen: verzoekplaten- programma (8.30-8.32 Nieuws- 9.00- 9.10 Gymnastiek voor de huisvrouw) 9.30 Voui de kleuters 9 45 Van 1685 tot vandaag, muzikale lezing. 10.15 Voor de vrouw 11.00 Nieuws 11.03 Piek Uur: wedstrijdprogramma. 11.45 Actualiteiten. 11.55 Mededelingen. HILVERSUM in 240 m. en FM NCRV 9 00 Nieuws 9.02 Zing, zing, zing: lichte vocale muziekjes. 10.00 Nieuws 10.03 Mengelmuze: nieuwe langspeelplaten met kritisch com mentaar N-O.S.: 11.00 Nieuws. 11.03 Muziek-lezen (12.00 Nieuws) (ADVERTENTIE) ^Dfitim ilv. OeQstgeest a i4.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 19