TON LENSINK:
Free-lancer om „nee
zeggen
„Als ze het toneel
gaan veranderen
kunnen ze driekwart
van de acteurs in
de asbak gooien"
STEM
11
1$
door
Norman Webster
11
mlachende Mao
Handtekening
I dit dorp'^ maa* aard*ge mensen m
Derderangsrol
Reclame
BOEK
Spaanse romantiek
NEDERLAND I:
NEDERLAND II:
BELGIë (Nederl.):
BELGIë (Frans):
DUITSLAND I:
DUITSLAND II:
DE STEM VAN DINSDAG 3 FEBRUARI 1970
DE FOTO'S:
Opnamen van het ballet
Vrouwendetachement" worden
enteel in heel China in enornit
eelheden verkocht. Op de ene
de heldin in een woud nadat
it de klauwen van de wrede
ïeer is ontsnapt; op de andere
vecht ze met een van de huur.
n van de landheer.
De landelijke kasteelheer bij zijn open haard en de noutblokken. „Als je je aanpast aan het dorpstempo, heb je
een geweldig leven".
GROOT-SCHERMER Ton Lensink in Groot-
Schermer. Zeg nou zelf: dat ruikt verdacht naar
een stadse koekoek op het weerbarstig boerennest,
dat ruikt naar vage roddels in het dorpscafé en
steelse blikken achter de horren. „Vergeet het
maar", zegt Lensink. „In elk dorp zou ik misschien
een outcast zijn geweest, maar Groot-Schermer is
een geval apart. Ze zijn hier zo vrijzinnig als de
pest en als je er niet om vraagt, bemoeit niemand
zich met je. Je hoeft je alleen maar aan te passen
aan het landelijke levensritme. Je loopt over de dijk
en maakt vrijblijvend een praatje over de heg. En
als ze merken, dat je belangstelling hebt voor hun
gedoe, dan mag je binnenkomen en krijg je koffie.
Op die manier kweek je een verrukkelijk leefkli
maat. Er zjjn hier in het verleden dingen gebeurd.
Jongen, dat houd je niet voor mogelijk. Als er in de
polder van Groot-Schermer werd gepraat, stuur
den de boeren hun kinderen eerst de kamer uit.
Dat was vaste prik, wat er in Groot-Schermer ge
beurde, was niet voor kinderoren bestemd.
peciale effecten (bliksem en re-
ontploffende granaten), kleur-
kostuums en de overdreven
;ies, acteurs eigen hielden »e
acht strak bij het toneel. De
e politieke boodschap werd met
mild humoristisch sausje be-
a; een joviale legerkok, dij
de meisjes wordt geplaagd 01
•leierige huurlingen die voor
over de grond kruipen en door
eld voortdurend worden neerge-
d
heldin speelde een goede roi.
ag er redelijk uit, danste uitste-
1 en acteerde met pit, hoewel er
een ongezellig Bonnie-en'Clyo
:t ontstond toen ze haar ge™ee
gkreeg De „slechten" hadden
■twijfeld mijn hart gestolen, om-
ze hun rollen met zoveel
den De soldaten van de KW
:ang zouden zo uit een ®.roezenj
lijn gehaald kunnen zijn-
■lingenleider was een man
bedrevenheid met de zweep
g lie- zien En zijn troepen
cht ruwe mannen in zwarte u
ien met lansen en zeer aar,,j
tende gezichten waren ze
lijk „verrot".
landheer had de beste roj
't hij nu de in perfect wes Pa.
levende bruut compleet met
a-hoea, gouden horloge en
■te schoenen speelde, of do
2 oosterse stijl uitbeeldde
htige, subtiel gekleurde
hg in het begin groot en
met v/rede snor en ba
den tegen het einde werd
angstig gebroken creatuur
3t over het toneel ren„. DU'
Rode Leger opkwam Het J
c, da! hem van het begin al
lat, vond in hem nu een toeI1
sani spektakel. Men klapt®
ver.: neergeschoten t0.
t geheel was een perfecte
vertaling" van wat Ma0 in
t hei-ben toen hij m i-iins'-
an tegen de Literatuur- en j,q
missi- zei: „Wat wij vrag st,
enheid van politiek eb m de
tenheici van inhoud en vor.-tjete
leid van revolutionaire 0°
ud en de hoogste nrmgelUKe
in artistieke vorm" de
voorstelling eindigde m
chijning van nieuwe e0" in
glimlachende voorzitter |e'nde
cernrum van een wer 0p
hulae De hele cast kwa
tonevl en zong - de rode
n de tl and een van de „t
Chinese revolutionaire li®
landheer incluis j
byright De Stem-.^:^reoll3l0)
Natuurlijk weten ze donders goed
dat ik toneel speel. Ze zien mijn kop
regelmatig op hun buis en dat vin
den ze best. Ik moet vooral doen wat
ik niet laten kan. In het begin had
ik zelf geen toestel en ging ik bij
de buren naar Hadimassa kijken. Dat
was geweldig. Zolang ik niet in beeld
was had niemand in de kamer enige
belangstelling. Dan werd er druk ge
kaart en gezwetst. Maar als ik ver
scheen, was het gelijk: „Bek houden
en kijken". Begrijp je? Lensink is er
een van het dorp en dan liggen de
zaken opeens heel anders. In elke
aflevering van Hadimassa noem ik
ook een van de mensen uit Groot-
Schermer. De laatste keer was Pas
man aan de beurt. Man, op zo'n mo
ment lijkt het alsof het hele dorp op
de buis is. Dan worden ze compleet
hysterisch. Als ik het effe kan ma
ken, druk ik het er dan ook door,
want ze zitten erop te wachiten. Ze
zijn hernieuwd, wie nou weer de ge
lukkige is.
Ik regisseer ook de plaatselijke to
neelvereniging Thalia. Ze kwamen
aan de deur vragen of ik mee wilde
doen ik heb geen moment geaar-
j zeld. Ik heb zelfs meegedaan aan
het gekostumeerde voetballen. Als
je nou toch in een dorp woont, moet
je geen spelbreker zijn. Eind febru
ari brengen we in het achterzaaltje
van De Jonge Ruiter „Het witte
schaap van de familie". Met bal na.
Reken er op, dat we hem zullen ra
ken. Hier is toneel spelen nog een
feest en de tomaten bewaren ze lie-
i ver voor de soep. Je moet hier ko
men als er kermis is. Kermis in
Groot-Schermer dat zijn drie dolle
I dagen. En de derde dag worden de
I vrouwen opgehaald en in triomf naar
I het café gebracht. Als dat achter de
I rug js, kunnen we weer een jaar
vooruit".
Het boerenhuis met opstallen, dat
I hij enige jaren geleden betrokken
I heeft, verbergt zijn heerlijkheden
achter een grauwe, blind geslagen ge
vel. „Voordat ik er in kwam was hier
een boerenleenbank", legt Lensink
„En daarom hebben ze de ra-
1 men aan de voorkant dicht gemaakt.
I De andere boeren hoeven immers
I met te weten hoeveel geld je in je
zak hebt. Ik heb die toestand maar
I z° gelaten, omdat ik liever naar de
I V08els in de polder kijk dan naar de
I auto's op de weg. Het vervelende is
een, dat je dit huis voorbij bent,
I voordat je het weet. Voor de kennis
sen is dat geen ramp
Maar er zijn ook rally-rijders rie
I ?e "Pdracht hebben om een handte-
I jrening van Ton Lensink mee naar
I ï!"3 nemen. Dat schijnt een soort
I 'age in Noord-Holland te zijn- En
I SJk1"* bellen ze dan bij mijn rech-
II .urman aan, omdat zijn huis gro-
IdVf rijke schnabbelaar van
1 e televisie, kan niet in zo'n rot huis-
I je wonen", denken ze waarschijnlijk.
I Lm86" geSeve" moment heeft mijn
I zii n een ouwe panorama voor
I Jü raam Slangen waar een foto
I Vil: mD op stond. En daaronder heeft
I "Vo°r Lensink daar"
het d'r bij- Ik zei het je al
I ond?^!i0kort arltvim£t hij zijn gasten
I do-stni jZware balken van een pseu-
I mtv een Plaatselijke aanne-
le wwl ye<? aan het smal-
vanltJr^]Uls vastgeplakt. Aan-
I de ,wa? het ziin bedoeling om
I te hm, koeienstal tot woonhal om
1 behpoAen' ,maar toen een timmerman
I' Van do m krachtig tegen een
1 vermniJS1116" getikt, stortte het
hffw^d.e dak spontaan in. Len-
I hartstwt v^1, wel S^wongen om een
i 'e teS J^e vyijage met zijn bank
keliiko „w, tfnemde zijn oorspron-
realisoro »e oom te kunnen
«nzifCthtteraf Zegt h« grim"
1 de schuld -,ov^r "lijn ore„ in
het uekcmo ^ar A zle tenminste hoe
komen is. Dat verzoet een hoop.
Ik heb nu een fijn huis, ruimte
voor mijn boeken, voor mijn antieke
treinen en stoommachines. Ik spaar
de eerst allerlei soorten kinderspeel
goed, maar als je dat conseqquent
dqet, is het einde zoek. Ik heb me nu
geconcentreerd op alles wat met
stoom te maken heeft. Ik heb gewel
dige exemplaren. Ik heb locomotieven
die blazen en fluiten als gekken. Dat
vind ik voldoende. Ik vind het heb
ben belangrijker dar, het spelen. Dat
heb ik ook met koken. Ik kan uren
in de keuken staan hannesen met
kruidje zus en sausje zo. Het eten
vind ik bijzaak".
Over drie uur moet hij in Rotter
dam zijn voor de laatste voorstelling
van De waanzin van Lady Bright.
„Ik ben blij, dat het afgelopen is",
zegt hij- „Wij hebben het stuk twee
maanden gespeeld en ik vond het
mooi zo. Ik houd niet van ellenlange
series, ik vind het ook verschrikke
lijk om bij een gezelschap vast te
zitten. Steeds diezelfde gezichten op
de repetities, in de bus en 's avonds
op het toneel. En dan die wetenschap
dat je bijna nooit in een stuk staat,
dat optimaal bezet is. Door die
krankzinnige toneelspreiding heeft
elk gezelschap vier, vijf topacteurs
en de rest hangt erbij; dat is derde
rangsspul.
Vind jij het gek, dat er onvrede
is, dat de intelligente mensen roe
pen: „Nou hebben ze lang genoeg
aan-gerotzoodd". Het Nederlandse pu
bliek krijgt alleen maar onderbezette
stukken voorgeschoteld. Dacht je,
dat er bij de gezelschappen serieus
•gewerkt wordt aan de verbetering
van ons toneel? Het zal ze een zorg
zijn. Ze schuiven toch wel op. Elk
jaar is er een, denken ze. „En voor
dat we het weten zitten we in de
hoogste salarisschaal".
In plaats van té redeneren: „Die
jongen heeft de ene uitschieter na
de andere, geven we een optimale
opslag", kijken ze naar leeftijd. An
ciënniteit en meer van die dingen,
die met toeneel spelen geen donder te
maken hebben. Gelukkig wordit to
neel spelen steeds meer een confron
tatie met jezelf. Dat is een belang
rijke winst. Als dat straks goed door
zet, kunnen ze driekwart van onze
Nederlandse acteurs in de asbak
gooien.
Ik wil best bekennen, dat ik een
hoop bezwaren heb tegen samenle
ving met uitsluitend acteurs. Als ze
steeds om me heen draaien, word
ik gek van ze, In elk contract dait ik
afsluit, staat ook duidelijk, dat ik
het recht heb om met mijn eigen
auto naar de schouwburg te komen.
Ik verdom het om in de bus te gaan
zitten en al die ijdele praatjes aan
te horen.
Dat is ook een van de redenen,
waarom ik free-lancer ben gewor
den- Ze kunnen nou niet meer van
me eisen, dat ik rijp en groen speel.
Ik kan nou ook eens: „Nee" zeggen
als ze me een misselijke rol in de
maag proberen te splitsen. Ik had
het laatst nog bij de VARA. Daar
kwamen ze aandragen m»t een drie
hoeksverhouding. Bij de lezing ont
dekte ik pas, dat het vuiligheid was.
De ene platitude na de andere. Ik
zeg: „Jongens, het spijt me oprecht,
maar daar is mijn tijd toch echt te
kostbaar voor. Ik ga nog net zo lief
met mijn stoommachines spelen".
Maxim Hamel was het met me eens
en die zei ook: „Zoek voor mij maar
een ander:. Later hoorde ik dat hii
toch weer terug was gekrabbeld".^
Lensink zwijgt en kijkt verrast in
de richting van het voorhuis, waar
een stralende heer van middelbare
leeftijd is opgedoken. „Dat is mijn
buurman" zegt hij. „Tuinman kom
binnen. Moet je koffie"?
„Ik geloof, dat ik de heren stoor",
weere tuinman zonder al te veel
overtuiging af, maar Lensink roept:
„Ben je bedonderd. We vinden het
veel te gezellig, dat je effe langs
wipt. Wat heb ie oo ie lever tuinman
De man diept haastig een gedeukt si-
garenblik op en opent het deksel met
de beschroomdheid van een priester,
die het godsvolk een relikwie toont.
„Wat", roept Lensink verrast, „Heb
je dat wieltje nou al gesoldeerd? Man
dat is enorjn."
Tuinman glimlacht en mompelt:
„Nou ja, het was maar een kleinig
heid. Als u nog wat anders te repa
reren hebt, ik heb het spul nog
thuis".
Geheel ontspannen buigt Lensink
de conversatie nu om in de richting
van de stoommachines. Hij zet een
locomotief op tafel en geeft een hel
dere toelichting. Tuinman tikt eerbie
dig tegen het pijpje en constateert
dat het vakwerk is. Daarna worden
enkele stoommachines uit het rek ge
haald, die als zuigelingen betast wor
den.
Als tuinman na drie kwartier zegt,
dat hij weer eens verderop gaat en
de heren niet langer wil storen, stelt
hij opeens vast, dat zijn buurman iets
mist. „U droeg toch altijd een snor,
is het niet"?, vraagt hij. Lensink
knikt: „Ik droeg hem en ik zal hem
straks weer dragen", zegt hij. „Ik
moest hem er alleen even afhalen
voor die waanzin van Lady Bright.
Daar speel ik de rol van een wat ou
dere homofiel, die volgens de letter
lijke tekst geen haartje op zijn lijf
heeft. Kijk, in zo'n geval kun je'niet
met een geweldige snor op het to
neel gaan lopen. Maar ik zal blij zijn
als ie weer is aangegroeid", tuin
man kan er inkomen en wijst bij het
weggaan nog even op de houtblok
ken bij de open haard. „Dat is leuk
om wat van te knutselen", zegt hij,
„daar zou ik best wat van kunnen
maken". Hij hoeft niet eens meer
verder aan te dringen. Met zijn ar
men vol blokken verlaat hij de boer
derij.
Lensink kijkt hem vertederd na en
zegt: „Zo, nou weet je alles over de
samenleving in Groot-Schermer en
over ouwe stoommachines. Nu alleen
nog wat over het toneel en je verhaal
is rond. Ik wil allereerst vaststellen,
dat ik nooit de brandende begeerte
heb gehad om acteur te worden. Ik
kom uit een geborneerd katholiek ge
zin, waarir, over zulke onzin niet ge
praat werd- Weet je wat mij thuis ge
beurde? Op een gegeven moment
weigerde ik aan tafel te bidden
het was diep in de oorlog en toen
gaf mijn vader me een tientje en
joeg me het huis uit. Voor dat tientje
kon je amper twee boterhammen ko
pen.
Nou ik was een ongelooflijk verle
gen jongetje. Ik deed op school nooit
een bek open en als ik wat moest
doen, deed ik dat prompt verkeerd.
Ik was ook houterig en onhandig. Ik
zou er dan ook niet over gepeinsd
hebben om aan het toneel te gaan als
ik niet reddeloos verliefd was gewor
den op een bepaalde actrice. Ik zal
haar naam niet noemen daar is het
net even te lang voor geleden. Ik was
bezeten van die vrouw en mijn enige
gedachte was: „Als ik nou aan het
toneel ga mag ik misschien met haar
spelen, misschien mag ik haar zelfs
kussen".
Ik deed in 1946 eindexamen aan de
toneelschool. Samen met Henny Orri
en Diny de Neef. Ik heb daarna wat
derdeplansrolletj es gespeeld bij het
volkstoneel van Cor Ruys. Ik herin
ner me nog de kritieken: Lensink was
weer meesterlijk in zijn slungelach
tigheid. Ik was apetrots op die stuk
ken. Ik was ook altijd de man, die
van Ruys van de trappetjes af mocht
donderen. Op een gegeven moment
werd ik bij Anton Ruys geroepen, die
de zakelijke leiding had. „Het wordt
niks Lensink", zei hij somber. „Heb
je zelf ook dat gevoel?" Ik was het
helemaal met hem eens.
Ik ben bij De Tijd gaan werken en
daar zou ik nou waarschijnlijk nog
hebben gezeten als Ruys me niet had
gebeld. Ze hadden weer dringend be
hoefte aan een slungel en nou dach-
De trots van Ton Lensink in zijn unieke verzameling stoommachines,
locomotieven en antiek kinderspeelgoed.
ten ze aan mij. Ik vond het een eer.
Ik heb ook nog een tijd bij de tele
visiekern gezeten. Ger Lugtenburg
belde me op en zei, dat ik er uiter
mate geschikt voor was. Ik heb daar
in sneltreinvaart allerlei rollen ge
speeld, die ver boven mijn macht la
gen. Ik heb zelfs geregisseerd. De
waanzin. Ik moet toen wel een enorm
zelfvertrouwen gehad hebben. Ande
ren dachten trouwens ook, dat ik een
machtig organisator was, want
prompt werd ik tot directeur van
Theater in Arnhem gebombardeerd.
Ik had een mooie kamer, waar ik
nooit in durfde te gaan zitten en vóór
de rest is die hele periode als een
schim langs me heen gegleden.
Ik weet nog steeds niet precies, wat
ik er heb uitgevoerd. Ik krijg achter
af wel de indruk, dat ik geen enkele
artistieke daad heb verricht en al
leen maar kleine politieke spelletjes
speelde om meer subsidie te krijgen".
Wat hij anno 1970 is, veronderstelt
hij als bekend. Hij is nu een succes
vol schnabbelaar ten plattelande, die
omzichtig zijn artistieke graankorrels
uit de ruiven van het gesubsidieerde
en vrije toneel oppikt. Als monkelen
de zwartkijker dwaalt hij daarnaast
met grote regelmaat over de beeld
buizen. De aandachtige luisteraar
herkent hem ook in vele STER-recla-
mes waar hij met een erotiserende
bas de geurigheid van koffiebonen
en de kwaliteit van diepgevroren
spinazie prijst.
„Ik ben een entertainer", zegt hij
zelf, „met of zonder boodschap. Ik
heb echt niet het gevoel, dat ik in
mijn eentje een maatschappij her
vorm, maar als het toevallig zo uit
komt, dat er in een goed stuk ook een
boodschap zit, vind ik het best. Mijn
criterium is dat een rol fijn moet zijn
om te doen. Als je me eerlijk vraagt
wat echt de moeite waard is dan kan
ik in feite maar een naam noemen:
Pinter. Wat dfe man heeft geschreven
blijft geweldig"-
En Het witte schaap van de fami
lie, hoe zit het daar dan mee? Len
sink staart aandachtig over de wei
landen van de Schermerpolder en
zegt langzaam: „Het witte schaap
van de faimilie is ook geweldig".
LEO THURING
Een geweldige plaat voor liefheb
bers van licht klassieke muziek en
wie is daar van tijd tot tijd geen
liefhebber van? Joaquin Rodrigo
schreef twee concerten voor gitaar
(gitaren) en orkest, die werden uit
gevoerd door het gitaarkwartet de
Romeros en het symfonieorkest van
San Antonio in Texas o.l.n. Victor
Alessandro
In het eerste „Concierto de Aran-
juez" is er een woest-romantisch
adagio, .Spaans-nostalgisch, waarin
gitarist Angel Romero een lange
dialoog voert met verschillende
blaasinstrumenten en met de strij
kers. In het tweede „Concierto An-
daluz" roept de componist een vol
maakt Andalusische sfeer op, waar
bij hij desondanks slechts eigen me-
lodeiën en geen enkele authentiek
Andalusische melodie gebruikt. In
dit tweede concert gaat het vooral
om de vier virtuose gitaristen (va
der en drie zoons), in wier opdracht
het concert werd geschreven.
Het is heerlijke muziek, meesle
pend, weemoedig, kleurrijk; en vir
tuoos gespeeld! De „klassieker", dei
niet veel verwacht van een gitaar-
concert, bedenke dat Verdi gitaar,
mandoline en zelfs doedelzak com
bineerde in zijn opera Othello, dat
Mahler dank zij de gitaar een serena
desfeer schiep in zijn zevende sym
fonie en dat in de eerste helft van
dé" achttiende eeuw Michael Henkei
twee sonates schreef voor piano en
gitaar en nog een scherzo voor fluit
en gitaar. Enfin, luister en u bent
overtuigd'
JAN HUSKEN
Joaquin Rodrigo: Twee concer
ten voor gitaar (gitaren) en orkest;
Los Romeros en het symfonieorkest
van San Antonio (Texas) o.l.v- Vic
tor Alessandro (Philips Stereo 838
450 LY).
NOS-NOT
10.45 VERKENNEN EN ONTDEK
KEN.
11.10 IET WIET WIJT DE WE
RELD.
11.35 NOTRE VILLE
12.00 SLUITING
NOS
18.45 DE FABELTJESKRANT
(Kleur).
18-55 JOURNAAL NOS
KRO
19.04 DAKTARI (kleur)
Deze aflevering gaat onder de
titel „De verbannen dokter".
20.00 JOURNAAL
20.20 BRANDPUNT-BUITEN
SPEL
21.10 DAVID FROST-SHOW (kleur)
Als gasten treden voor het
voetlicht Georgia Brown, Dan
nie la Rue en Wes Harrison.
22.00 DE WREKERS (kleur)
Onder veel spanning wordt
antwoord gegeven op de vraag
„Wie vermoordde George?"
22.50 JOURNAAL NOS
TELEAC
22.55 SCHAKEN VOOR BEGIN
NERS
23.25 SLUITING
18.45
18.55
19.04
19.30
20.00
20.20
21.10
22-10
23.00
23.05
NOS
DE FABELTJESKRANT
(Kleur).
JOURNAAL
SCALA
AVRO
PEYTON PLACE
JOURNAAL NOS
„THE SURVIVORS" (kleur)
Dit vijfde deel van de televisie-
roman van Harold Robbins
draagt als titel: „De overle
venden".
VOOR DE VUIST WEG
Willem Duys weer Op zijn
praatstoel bij de goudvissen.
AVRO'S TELEVIZIER
JOURNAAL NOS
SLUITING
14.05-15.50 SCHOOLTELEVISIE
18.55 ZANDMANNETJE
19.00 TIENERKLANKEN
19.25 KIJK EN KOOK
20.25 KORTE METTEN
Een tv-film van Michael
Kehlmann en Car] Merz, near
de roman van J- Ashford
22.05 DEBAT
22.45 NIEUWS
14.D0, 14.30 EN 15.00 SCHOOLTELE
VISIE
17.45 NIEUWS
17.50 SCHOOLTELEVISIE
18.15 VOOR DE KLEUTERS
18.30 SCHOOLTELEVISIE
18.55 KATHOLIEK-GODSDIEN
STIGE UITZENDING
19.25 VOOR DE KLEUTERS
19 30 VIVE LA VIE!
20.00 JOURNAAL
20.30 CHANSONS EURO 70
Finale van de chanson-wed
strijd
21.45 NIEUWE MUZIEK
Aansluitend: journaal
20.00 JOURNAAL EN WEERBE
RICHT
20.15 BITTE UBMLaTTERN
(Kleur)
21.00 HET FILMFESTIVAL
Amerikaanse speelfilm
22.30 JOURNAAL, COMMEN
TAAR EN WEERBERICHT
22.50 MUSÏKALEUM
23.50 JOURNAAL
17.30 JOURNAAL EN WEERBE
RICHT
17.35 DE BRUIDEN VAN MIJN
ZOONS
Tv-film van Gitta von Cetto en
Fritz Böttger.
18.05 DIE DREHSCHEIBE
18.40 MÜNCHENER BILDER-
BOGEN
19.10 ALTIJD ALS HIJ PILLEN
NAM (kleur)
„Wie pikt daar juwelen?"
19.45 HEUTE
20.15 HOE WORDT MEN SPION?
Geheime diensten en hun me
dewerkers. (kleur)
21.00 HIGH CHAPARRAL (kleur)
21.50 ASPEKTE
Informaties en meningen uit
het culturele leven
22.35 JOURNAAL EN WEERBE
RICHT
(Kleur).
Dinsdag 3 februari
HILVERSUM I 402 M.
AVRO: 7-00 Nws. 7.11 Ochtend-
gymn. 7.20 Stereo: Lichte grammo-
foonmuz. 8.00 Nws. 8.11 Radiojourn
8.20 Stereo: Lichte grammofoonmuz.
(vervolg) (8.30-8.33 De groenteman)
8.50 Morgenwijding NOS: 9.00 Uitge
breide reportage of herhaling NOS-
progr. 9.35 Waterstanden 9.40 Muz.
uit de Middeleeuwen en Renaissance
(opn.) AVRO: 10-00 Voor de kleuters
10.10 Arbeidsvitaminen (gr.) (11 00-
11.02 Nws.) 11.30 Rondom 12: progr.
voor de vrouw (11.55 Beursber.).
Overheidsvoorlichting12.30
Uitzending voor de landbouw. AVRO:
12.40 Topper van toen (gr.) 13.00 Nws.
13.11 Radiojournaal. N.O.S.: 13.30
Spiegel van België: Muziek en nieuws
van onze zuiderburen. 14.00 Stereo:
Klein chansons. 14.40 Rostrum of
composers 1969: Internationaal fo
rum met hedendaagse muziek uit
Hongarije AVRO: 15.10 Stereo: Sca
la jotnge Nederlandse kunstenaars:
I Altviool en piano: moderne muziek
II Pianorecital: klassieke muziek;
III Klarinet en piano: moderne mu
ziek 16.00 Nieuws. 16.03 Kralingsch
Vrouwenkoor en solisten: moderne
liederen 16.45 Land der Muzen:
kunstkroniek 17.15 Stereo: Jazz Spec
trum: oude en moderne jazz 17.55
Mededelingen 18.00 Nieuws 18.11 Ra
diojournaal 18.25 Zing met ons mee:
liedjesprogramma 18.50 Paris vous
parle- 18.55 Voor de kinderen 19.00
Trefpunt: discussie-rubriek voor ac
tuele zaken 19.35 Vanavond: vrolijk
heid, muziek, actualiteiten en wetens
waardigheden. 22.00 „0", een rondje
radio 22 30 Nieuws 22.38 Mededelin
gen 22.4C Radiojournaal N.O.S.: 22.25
Stereo: Signaal muziek van eigen
tijd (opn) 23.35 Horizon: Volksmu
ziek uit Marokko. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM n 298 M
NCRV: 7.00 Nws. 7,11 Het levende
woord 7 16 Stereo: Op het eerste ge
hoor: klas muz. (gr.) (7-30 Nws.;
7.32 Aci8.00 NwsT 8.11 Te Deum
Laudamus gewijde muz. (gr.) 8.30
Nws 8.32 Stereo. Voor de huis
vrouw (9 00-9.10 Gymn voor de huis
vrouw) 9.35 Schoolradio 10.00 koren
op de mo'en, godsdienstige lezing
1015 Stereo: Italiaanse opera-aria's
(gr1100 Nws. 11.03 Ferdinand
Huyck (16), seriehoorspel (herhaling
van 29 januari jl.) 11.22 Voor de zie
ken 11.55 Meded.
KRO: 12.00 Stereo: Van twaalf tot
twee: gevarieerd programma- (12.22
Wij van het land; 12.26 Mededelin
gen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30
Nieuws; 12.41 Actualiteiten 13.00 Ra
den maar). 14.00 Conciliepostbus
14.05 Schoolradio 14 30 Pizzicato: mu
zikaal middag-magazine (16.00-16.02
Nieuws) Overheidsvoorlichting: 17.00
Televisie in de Nederlandse Antillen
Sprekei Raymundo Debrot KRO:
17.10 Voor de kinderen 17 15 Hai! fa-
milieprogramma. 18.19 Uitzending van
het Gereformeerd Politiek Verbond
18.30 Nieuws. 18.41 Actualiteiten 19.00
Licht ensemble met solisten 19.40
Conciliepostbus (herhaling) 19.45 Wie
is in Godsnaam Jezus Christus? gods
dienstige lezing. 20.00 Collega: spel
met muziek. 21.15 Bedreigde stad,
hoorsp. 22.25 Overweging 22.30 Nws.
22 38 Parlementair overzicht. 22-45
De zingende kerk, muzikale lezing.
23.00 Contextmagazine waarin
ovaer de dingen wordt doorgepraat.
23.30 Zingend over kinderen.
23.55-24 00 Nieuws.
HILVERSUM IH 240 m en FM
VARA: 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes
voor de pep (10.00 Nws.) 11.00 Nws.
11.03 Een opvallend vrolijk gevar
visite.
VARA* 12.00 Nieuws 13.00 Nieuw:
13.03 Expreslicht platenprngram
ma. 14.00 Nieuws. 14.03 De Eddy
Becker Show 15 00 Nieuws 15.03 Drie-
draai 16.0C Nieuws 16.03-18.00 Mix:
120 minuten rijp en groen op alle toe
ren (17.00 Nieuws).
BRUSSEL Nederlands 324 m.
12.00 Nieuws 12.03 Gevarieerde mu
ziek (12.10-12.15 Tuinbouwkroniek.
12.40-12.48 Weerbericht en SOS-be-
richten voor de schippers). 12.55 Bui
tenlands persoverzicht 13.00 Nieuws,
weerbericht, mededelingen, dag
klapper en S©S-berichten voor de
schippers. 13.20 Tafelmuziek 14-00
Nieuws 14.03 Schoolradio (15.00-15.03
Nieuws) 16.00 Nieuws 16.03 Beursbe
richten 16 09 Kamermuziek 16.15 Pro
gramma voor oudere luisteraars.
17.00 Nieuws, weerbericht en mede
delingen 17.15 Jazzprogramma. 18.00
Nieuws 18.03 Popmuziek 18.28 Paar-
desportuitslagen 18.30 Franse lea
(herhaling) 18.32 Grammofoonmu-
ziek- 18 35 Verkeerstips 18.40 Gram-
mofoonmuziek 18.45 Sport 18.52 Taai-
wenken 18.55 Grammofoonmuziek.
19.00 Nieuws, weerbericht en actua
liteiten 19.40 Grammofoonmuziek.
19.45 Syndicale kroniek. 19.55 Lichte
orkestmuziek 20.00 Grammofoonpla-
tenprogramma (herhaling) 22.00
Nieuws, berichten en culturele actu
aliteiten 22.20 Gevarieerde muziek.
(23.00-23.10 Nieuws) 23.40 Nieuws
23.45-23.55 Ligging van de zeeschepen.
Woensdag 4 februari
HILVERSUM I 402 m.
VARA: 7.00 Nieuws 7.11 Ochtend
gymnastiek 7.20 Socialistisch strijd
lied 7.23 StereoDag woensdag:
lichte grammofoonmuziek (7.30-7.35
Van de voorpagina) VPRO: 7.54 De
ze dag. VARA: 8 00 Nieuws 8.11 Ac
tualiteiten 8.20 St too: Dag woens
dag: lichte grammofoonplatenmuziek
(verv.) (8.30-8.35 Van alle markten
thuis, praatje voor de huisvrouw)
9.00 Stereo: Klassieke symfonische
muziek (gr). 9.35 Waterstanden 9-40
Schoolradio 10.00 Stereo: lichte gram
mofoonmuziek 10.50 Voor de kleuters
1100 Nieuws 11.03 Voor de huis
vrouw 1/40 Stereo: Pianorecital:
klassieke muziek.
HILVERSUM II 298 m.
NCRV- 7.00 Nieuws 7.11 Het leven
de wooivl. 7.16 Stereo: Op het eerste
gehoor: klassieke en semi-klassieke
muziek (gr.). (7.30 Nieuws; 7.32 Ac
tualiteiten) TROS- 8.00 Nieuws 8.11
Als dat zou kunnen: verzoekplaten-
programma (8.30-8.32 Nieuws- 9.00-
9.10 Gymnastiek voor de huisvrouw)
9.30 Voui de kleuters 9 45 Van 1685
tot vandaag, muzikale lezing. 10.15
Voor de vrouw 11.00 Nieuws 11.03
Piek Uur: wedstrijdprogramma. 11.45
Actualiteiten. 11.55 Mededelingen.
HILVERSUM in 240 m. en FM
NCRV 9 00 Nieuws 9.02 Zing, zing,
zing: lichte vocale muziekjes. 10.00
Nieuws 10.03 Mengelmuze: nieuwe
langspeelplaten met kritisch com
mentaar N-O.S.: 11.00 Nieuws. 11.03
Muziek-lezen (12.00 Nieuws)
(ADVERTENTIE)
^Dfitim ilv. OeQstgeest a
i4.