De vrouwen worden aismaar Body- stocking 8 If At oor pannenhaters in (]e huiskamer NOORDEN DRINKT MEESTE MELK r\ J itelier Ruffïnen let leven voor mij n grote grap" 0 O O 1:11 W v< BIJ HET BROOD VERPAKKING e DE STEM VAN ZATERDAG 31 JANUARI 1970 iiÊiK.iiiii® de vooruitgang en stralen noi i w. e S zZLzmf'/, r JfX Zj'/v/ ;lfs de hippe vogels die in kt Moritz hun familieduiten verrukkelijke nonchalance )theid van Bobbie Ruffinen, slaan, erkennen eerbiedig de lier, driftig levensgenieter, ing der curling-kampioenen groot afnemer van vrouwelijk >on. m Bobbie is in deze witte speel- der miljonairs een fenomeen) Bobbie is het vlezig synoniem eeuwige feesten met champag- ruffels en kaviaar. Zijn hotel u zoete inval die dag en nacht m ijf is, zijn meesterstoten op ie ngbaan echoën na in Schotland Amerika. „Het leven", zegt mJ ckend, „is voor mij een verruk- ke grap. Ik doe 's morgens mijn open en denk: „Een nieuwe een hoop plezier fout, die de meeste Zwitsers en is, dat ze alsmaar hun cen- ;ellen. Geld is in dit land een m- :aligmakend middel om een ge- ;de burger te worden, maar i nou maar van mij aan, iat alleen maar maagzweren en infarcen oplevert. Natuurlijk ik het ook jovel, als mijn hotel zit, maar als de gasten liev.?„ 3 blijven, dan ga ik niet in mij" eetzaal zitten sikkeneuren. meneer, op zo'n moment doe Bobbie zijn kampioensjack aa gaat hij naar de curlingbaan- ling is een prachtige sport voor repoten zoals ik. Je hebt net ge- dat je een ongelooflijk sporti laad stelt en de kans, dat je j i breekt, is gering. Is dat n.' ukkelijk. Ik kan me niet ner:1 n, dat ik me ooit een nunuui reeld heb". voort dribbelt hü weer, kleinr lie, die het ijdel gesnap van zJ orstelbaar rijke cliënten m lodderoog gadeslaat. Hij we hij bij de afvaldans r°ndom en kalf geen schijn van k°j et, maar het deert hem m t in de schaduw van zijn k°g e tors verbleken de playbW^t striekoningen toch. Hu S1 de gewatteerde hem als voor ther Sachs op uder en biedt een glas champagne a ks haalt hij die investering t - met dubbele rente en ujter want er is in Sankt „e\& ;/eg geen betere plaats om g te slaan dan het hotel van o ue. icces", zegt hij, .wordt be* i door de afstand, die je er z® neemt. Ik ben altijd verba de mensen me apart nemen en, dat ik zo'n voortreffen^ lieer ben, dan denk ik:w t hij het over, want ik ne9<:)j;t 1 nog nooit gezien". Later mu dat ik ze op een avond een g :key heb aangeboden, omda elf zo'n verrekte zin in J vreugde dampt van zi)n_„u,ie gezicht. Neen, laat oom rso schuiven. De opmerking "Wat een stuk" die mannen slaken wanneer ze op straat een mooie vrouw zien lopen, hoort men tegenwoordig niet zo heel veel meer. Dat is niet zo verwonderlijk: er lo pen op straat steeds méér knappe vrouwen en meisjes en steeds min der „leijkerds" en die „lelijkerds" weten dat dan vaak nog meesterlijk te camoufleren. De welvaart van de laatste tien jaren is de oorzaak van het feit dat de vrouw steeds meer aandacht kan besteden aan haar ge zicht, make-up, houding, kleren, etc. Die welvaart is er ook oorzaak van, dat vrouwen niet meer aan de was tobbe behoeven te staan of thuis de vloeren regelmatig moeten dweilen; de automatisering en de technische hulpmiddelen hebben de huissloof zo goed als verbannen. Meer dan ooit presenteert de vrouw zich „aan de man" en dat komt dui delijk tot uitdrukking in de lente en zomermode die Italiaanse en Franse modehuizen deze wintermaanden lanceren. Omhulde de vrouw zich nog een jaar geleden boven de taille zo doorzichtig mogelijk en beneden de taille met zo weinig mogelijk tex tiel; ze wil zich nu weer meer „in het duister" hullen met dien ver stande, dat de lange, slank aandoen de modellen met het accent op de enkels haar gracieusheid alleen maar moeten vervolmaken. De verzuchting „Waar moet dat naar toe", die de zedenmeesters slaakten doen de minimode gelan ceerd werd, is gezien de tendens die de Italiaanse modehuizen vertonen, overbodig gebleken. Want het mini (van knie tot dij) gaat weer plaats maken voor de modellen uit de der tiger jaren, de maxi (van kuit tot voet). De tendens was afgelopen zo mer reeds merkbaar in de warenhui zen van Parijs, Londen, New York en andere steden, waar bordjes bij roltrappen, draaideuren, automati sche schuifdeuren e.d. kwamen te staan met de waarschuwing „Licht uw maxi op". Ondanks de technische ongemakken die lange kleren met zich meebrengen, keert men toch weer terug tot de rokken en jurken tot aan de enkels. Terwijl de kloos terzusters hun lange zwarte gewa den na eeuwen hebben geruild voor moderne kleding, zoekt de moderne vrouw het lange gewaad, zij het dan gracieuser dan dat van de klooster zusters. De mannen ondergaan over het alge meen de modetendenzen die de vrouwen beheersen, met gelatenheid, al keek men wel vergenoegd toen de benen steeds meer zichtbaar werden en voelt de man zich steeds meer verlegen worden wanneer hij zoveel vrouwelijk schoon op straat ziet pa raderen. Verlegen is inderdaad het juiste woord, want in hun eigen mode zijn de heren niet zo sterk, integendeel; men houdt daar veel meer vast aan de traditie. Daar komt nog iets an ders bij. De man is over het algemeen dikker geworden tengevolge van allerlei welvaartsfactoren als weinig bewe ging, zittende arbeid, autorijden en overvoeding of teveel aan calorieën. De vrouw verweert zich van nature meer tegen deze aanvallen op huur figuur; zal ook sneller geneigd zijn minder te eten wanneer dit haar fi guur ten goede komt, dan de man. In het kleren kopen is de man nooit een held geweest. Nog al te vaak ziet men in feite hoe een man door zijn vrouw (en dochters) een kle dingmagazijn wordt „binnenge sleurd" waar de keus van zijn nieu we pak niet door hemzelf gedaan wordt, maar door zijn vrouw (en dochters). Wanneer dan ook blijkt, dat er gezien het postuur van me neer er wel broeken zijn die voor zo'n taille berekend zijn maar waar van de pijpen weer veel te lang zijn omdat die broeken voor veel grotere en zwaardere figuren zijn gemaakt, dan voelt die man zich in feite een ongelukkig stuk mens. De heren worden echter (gelukkig!) ook mode-bewuster; en de stoot daartoe geven opnieuw Italiaanse en Franse mode-ontwerpers. Vooral de Italianen tonen de laatste jaren een herenmode van levendige kleuren en dessins, met name op het gebied van overhemden en sportcolberts. De Ita lianen zien het overhemd meer als 00r Pannenhatende lekkerbekken wÏïw. kaa' n'e' Pannen afwas- beeft men in Engeland een met;bode ontwikkeld, die in- ook 'n Nederland is geïntro- 8. Het zijn Kwatta-Cerola in- "bmaamjden (variërend van P gnetti bolognese en chicken curry DaV en iamt|alaya). In ieder ende voor personen) rikt 8 zakies (de een b.v. met vil..811 de ,an.<ler met de complete knv='sJeclabteit) die een kwartier in lewl 7 wa^er moeten worden ge mis',. behoeven dan alleen nog haairi bot water te worden ge- en te worden opengeknipt. in d® huiskamer met cen- ltteht ,erwarmi,ng vaak een te droge voor M die weer schadelijk is gemafc?8" cn Planten kan men Eer JiimS1 voor wat meer vochti- ■nenspuit nf°rgeni door met de bIoe" een iül een ege spuitflacon van biins>ah,°0nmaakmiddel de verwar- vtZr kletsnat te spuiten- Het Hen nan am meteen. Alleen moet PPassen met stopcontacten. een blouse of kazak. De kazakmo dellen reiken tot op de heup en zijn voorzien van een zwarte brede riem die „op de heupen" hangt. Ze heb ben een diepe V-hals, zijn gemaakt van natuurzijde, bedrukt met exclu sieve dessins, ingeverfde katoen, ba tist en katoenen crêpe. Kleuren: donkerbruin, anemoon, lila, bruin, rose en abrikoosgeel. De prijzen zijn er naar; tegen de 90 gulden. Het was daarom niet zo verwonder lijk, dat b.v. de Italiaanse mode-ont werper Sarli in zijn te Rome ge showde modellen duidelijk man en vrouw op elkaar heeft afgesteld. Men vindt in de nieuwe herenmode steeds meer dingen terug, die men ook bij de dames vindt. Unisex, kle ren voor mannen èn vrouwen mogen wat de badkleding betreft uitgespro ken lelijk zijn, in de pantalonsector wordt terecht terdege met de unisex rekening gehouden. Vrijwel iedere fabrikant van jeugdige pantalons houdt er thans rekening mee dat zijn produkten zowel door mannen als vrouwen gedragen moeten wor den. De mode-ontwerpers beseffen heel goed, dat ook de man van middelba re leeftijd gezien de welvaart wel genegen is, zich wat meer kostuums aan te schaffen, maar dat men het uiteindelijk van de jongeren moet hebben. In de jeugd immers zit de toekomst. En die jeugd wil zich on- bevangener, gevarieerder kleden. Dat geldt niet alleen voor de jonge vrouw, maar ook voor de jonge man. Broekpakken en lange broeken met wijde pijpen geraken steeds meer „in". Het nieuwste dat nu gepresen teerd wordt, is body-stocking, ont staan uit de welbekende maillot, met een truitje er aan vast. Het model dat hier wordt gedragen, bestaat uit 100% wol, en is ontworpen door Le Comte uit Duitsland. Het wordt ge dragen als „broekpak" en is geschikt voor in huis, op vakantie of waar ook. De kleuren waarin het te ver krijgen is, zijn rood of zwart. Op het broekpak kan men voor de verandering een leuk rokje erboven dragen, waardoor het aanzien ver kregen wordt van een maillot met een los truitje. De ritssluiting voor loopt van navel tot hals. De antieke leren Marok kaanse riem accentueert de vormen. De riem is 9 cm breed en 76 cm lang, en werd 75 jaar geleden gedra gen door de Marokkaanse soldaten. De hierboven door Louis Drent gefo tografeerde body-stocking in Shop 29 te Arnhem kost 79,en de Marok kaanse riem 34,75. In de drie grote steden Amsterdam, Den Haag en Rotterdam wordt min der melk gedronken in tegenstelling tot het noorden, oosten en zuiden van het land, waar het melkverbruik vrijwel gelijk blijft, zo luidt de con clusie van een onderzoek dat het Nederlands Zuivel Produkt de afge lopen maand december naar het melkgebruik instelde. De meest melkdrinkende huisvrou wen vindt men in het noorden van het land72 procent. Bijna driekwart van de ondervraagde huisvrouwen drinkt de melk liefst koud. Drinken van warme melk wordt zelfs steeds minder gedaan. Warme melk drin ken wordt hoofdzakelijk gedaan door een percentage van 44% bij de oudere leeftijdsgroepen. Op de vraag of je van melk drinken dik wordt, antwoorden 58% van de huisvrouwen „helemaal niet mee eens", 16% meent van wèl, 19% is het daar maar gedeeltelijk mee eens en 7% zegt het niet te weten. Merk waardig is da hoe jonger de huis vrouw is, hoe meer zij overtuigd is van het feit dat je van melk drin ken inderdaad niet dik wordt. Meer dan de helft van de huisvrou wen (53%) acht melk onmisbaar bij een goed ontbijt (in het noorden van het land is het cijfer zelfs 72%). Een van de drie huisvrouwen staat verder achter de uitspraak dat je van melk drinken een gezonde gave huid krijgt. Dat melk meer voor kin deren is dan voor volwassenen, daar bleek 2 van de 3 huisvrouwen het niet mee eens te zijn. Bijna de helft van de huisvrouwen meent ook, dat je van melk drinken fit blijft. Je kunt eenvoudig niet buiten melk is een uitspraak waar 74% van de huisvrouwen in het noorden van het land achter staat. Melk drinken wordt steeds meer „in" bij jonge mensen. Die mening deelt 48% van de huisvrouwen in de drie grote ste den. De gelegenheden waarbij melk ge dronken wordt in het gezin, is de tweede broodmaaltijd (50%). Het percentage bij het ontbijt ligt op 42%; bij de warme maaltijd en voor het naar bed gaan ligt het percenta ge op 13%, daartussen ('s morgens en 's middags) is het cijfer 22%. De nadruk bij het gebruik van melk ligt dus op de broodmaaltijden. Opmer kelijk is dat het ontbijt in het zui den bijna tweemaal zo vaak werd genoemd als de tweede broodmaal tijd, terwijl elders in het land juist die tweede broodmaaltijd weer va ker wordt genoemd. De wat verpakkingen betreft voor uitstrevende melkinrichting Leer dam in Den Haag brengt momenteel melk in hardplastic literverpakking, welke precies in de ijskast past en welke door de gemakkelijke vormge ving en hanteerbaarheid door de huisvrouwen bijzonder op prijs wordt gesteld. Hardplastic is een ideaal produkt voor melk omdat het lucht- en lichtdicht is, niet kan lek ken, sterk en buigzaam is en niet de geringste bijsmaak vertoont. Er is een speciale handgreep en een zorg vuldig berekende schenkhoek in de ze wegwerpbeker gemaakt. Hoe tang het allemaal wèer komt te hangen, wordt duidelijk bij dit model van Valentino, die een van de beste collecties van de Italiaanse modehuizen toonde. Deze cocktailjapon van wit katoen met tulen cirkels is van de Rome woonachtige Heinz Riva. Kraagje, mouwen, ceintuur en rokzoom zijn van zwar te tule, S|~SÜ a s n ST CO TO "8.5,^. J S- S TO P 5 2 TO TO >0 sr<§ 2.S 2 TOTO' I O O e s s-s.™ i 3»oS &m3 <3*- o1 O TO P TO P -3 e- &I £-3 <2 Pu O S'TO 2 O ?5 -O De Italiaan Coccoli be dacht dit uniformvoor de mannen. MiZa Schon is een van de weinige Italianen die de kniejm nog zoveel mogelijk blooW laatf overigens op een «geer charmante ma- nierW

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 21