Een nieuw soort toneelspelers
Platen T oon Hermans
nog niet bij
Belgische kruidenier
lekker M
Krante
koopt
'Nooit een mini-rok en
nimmer kaas uit het vuistje
Maar kijk nu
eens in Wassenaar.
luister naar
spook
stad
STEMi BISiilBOEK
Zwart-Geel
de
Import
Niet klassiek
Het zit fout
met het
museumbezoek
„Brillen voor
melaatsen"
op
t.v. en
radio
Buitenlandse bril
NEDERLAND I:
NEDERLAND II:
BELGIë (Frans):
BELGIë (NederIJ:
DUITSLAND I:
DUITSLAND II:
lucky
luke
I
DE STEM VAN DONDERDAG 29 JANUARI 1970
Bij alle protestacties tegen het
Nederlands toneel als bestel en als
stijl, ontbrak tot nog toe smartelijk
een alternatief: de poging in theo
rie of in praktijk om te bewijzen
wat er anders zou kunnen, en hoe.
Terecht kon men de „partij-ideolo
gen" van de Actie Tomaat verwij
ten dat ze alleen maar afbreken
zonder iets positiefs te leveren. En
met name kon men hen in hun aan
val op de Nederlandse Comedie
voorhouden dat diezelfde „gezeten
burgermannen" 18 jaar geleden de
moed hadden gehad om, terwille
van hun overtuiging, uit het veilige
gesubsidieerde bestel te stappen
om op eigen risico te laten zien
wat ze dan anders wilden spelen,
en op welke manier. Op zo bij het
publiek aanslaande manier, dat ze
twee jaar later als vaste bespeler
van de hoofdstedelijk Stadsschouw
burg werden aangezocht, en aldus
weer een gegarandeerd inkomen
middels de subsidie konden krijgen.
Nu echter heeft opnieuw een
groep jonge spelers en regisseurs
zich losgemaakt van de diverse ge
zelschappen of tv waaraan ze waren
verbonden. Met z'n twaalven heb
ben zij opgericht een coöperatieve
vereniging „Het Werktheater", met
het doel zich via de praktijk te be
zinnen op de functie van 't theater,
maar vooral ook op de functie van
de toneelspeler. Zij behoren niet tot
de Actie Tomaat, en willen ook niet
via maatschappelijke veranderin
gen tot een ander toneelbestel ko
men. Wat zij willen is het toneel
vernieuwen van binnen uit, door
een nieuw soort spelers te scheppen
met een andere mentaliteit tegen
over hun kunst en vak. Zij stellen
dat het huidige drama - onderwijs
en de praktijk bij de gezelschappen
leiden tot spelers die zich al te zeer
bedienen van aangeleerde routines
die daardoor tot loze cliché's zijn
geworden. Zij willen proberen zich
zelf te bevrijden van de voorwaar
delijke reflex, de aangeleerde vak
trucjes en de ambachtelijke routi
nes. Een vanuit die „bevrijding"
willen zij zich geheel nieuw en fris
bezinnen op de mogelijkheden van
hun lichaam als artistiek instru
ment, en van hun geest als bespe
ler van dat instrument.
Een nieuw soort toneelspelers in
aanmaak dus, die voorshands be
reid zijn hun sociale zekerheid te
offeren aan hun gemeenschappelijk
ideaal. Wel hebben zij bij de Mi
nister een aanvrage voor subsidie
ingediend-(van 340.000, wat op de
toneelbegroting van het departe
ment bepaald geen groot bedrag
zou vormen), maar zij zijn zich be
wust dat indien al meteen voor
het eerste jaar gunstig beschikt zou
worden, wat zéér de vraag is - er in
de praktijk toch op moet worden
gewacht tot na komende Prinsjes
dag bij de begroteng voor 1971, en
dat het dan nog véle maanden kan
duren voordat die begroting wordt
aangenomen. Op zijn vroegst waar
schijnlijk dus in het voorjaar van
1971, zodat ze ongeveer acht maan
den op een of andere manier wat
moeten zien te verdienen nadat ze
op 1 augustus a.s. van start zijn ge
gaan.
Dit laatste kan een ernstige be
lemmering vormen voor hun stre
ven. Want als ze om te verdienen
met voorstellingen moeten komen,
is dat een beetje tegen hun uit
gangspunt omdat zij niet met be
staande toneelteksten willen wer
ken, maar zichzelf willen ontdek
ken via improvisaties: via „Werk
theater", dat niet zozeer op publie
ke consumptie is gericht als op het
losmaken van „nieuwe" emoties en
spanningen tussen de spelers. Een
methode, die van eigen aard uit een
beetje amti-communicatief is omdat
de spelers zelf elkaar wel aanvoe
len en actief op de tegenspeler re
ageren, na maanden van opbouw,
maar waarbij een publiek dat „een
malig" aanwezig is grote moeite
heeft om „aansluiting" te krijgen
op de diepe achtergronden van de
ver-beelde stroom van emoties en
intermenselijke situaties. Dat heb
ben de eerste pogingen in deze rich
ting wel bewezen, voor de televisie
opgezet door een der belangrijkste
talenten van die nieuwe groep, de
jonge regisseur Rense Royaards.
Wat tij al hun vaak nog vage
theorieën duidelijk lijkt, is dat zij
streven naar een nieuwe vorm van
concentratie als gangmaker voor
wat ze spelen. Niet een concentratie
die per uit het hoofd geleerde tekst
zin als een soort aan die tekst ge
koppelde reflex telkens weer op
komt als het stuk gespeeld wordt.
Nee. een diepere en onafhankelijke
concentratie op eigen gepst en li
chaam, die los van enige tekst
leidt tot één blijvende spanning, die
zich in stem, mimiek en plastiek
openbaart en die- daardoor de toe
schouwer in z'n ban zou moeten krij
gen. Dat heeft dus Royaard in tv-
verband geprobeerd en er zijn eer
ste, klaarblijkelijk doorslaggeven
de ervaringen mee opgedaan. Eerst
een keer met een geheel vrije im
provisatie op het thema „gedenk te
sterven'', daarna met een bestaand
toneelwerk.
En met name in dat laatste ge
val kan ik uit eigen aanschouwing
zeggen, dat de betrokken vier jon
ge spelers een elektriserende gela
denheid opbrachten, heel de vier
opnamedagen lag, die volstrekt af
wijkend was en die ook van de
beeldbuis dwingend overkwam. Een
soort magische geladenheid, die
zelfs in de ogen herkenbaar aan
wezig bleef. Maar tegelijk een naar
binnen gekeerde geladenheid, die
inhoud en strekking van het stuk
van concrete dramatische handeling
terugbracht tot moeilijk te doorgro-
den of aan te voelen emotionele on
derstromingen. Het „stuk" maakte
plaats voor het „spelersgebeuren".
En dat is dian een fase, een door
gangshuis naar een nieuw soort spe
len, dat die coöperatieve gemeen
schap Het Werktheater nu verder in
eigen milieu aan de praktijk wil
doen rijpen Of het lukt is min
der belangrijk dan dat 't wordt ge
probeerd. En te hopen is dat de
Raad voor de Kunst alsmede de Mi
nister de subsidie-aanvrage in dat
licht zullen beschouwen.
C. NICOLAI
BRUSSEL Hoewel grammo
foonplaten in België nog niet, zo
als in Nederland, bij de kruide
nier te koop liggen, zijn ze er in
de afgelopen maanden toch weer
als warme broodjes van de hand
gegaan. Ongeveer een derde van
de grammofoonplaten wordt in
België als geschenk aangekocht,
waarvan 80 procent op het eind
van het jaar. Aangezien per jaar
thans zowat 10 miljoen platen
worden verhandeld met een glo
bale waarde van ongeveer 1,1
miljard Bfr. (bijna 80 miljoen
gulden) betekent zulks dat de be
trokken sector gouden weken ach
ter de rug heeft. De tevredenheid
wordt nog gestimuleerd door de
vaststelling, dat de verkoop van
grammofoonplaten steeds in ex
pansie is. In tien jaar is de ver
koop in België namelijk verdub
beld.
Met één grammofoonplaat per
hoofd van de bevolking per jaar ligt
de gemiddelde platenverkoop in Bel
gië nog een heel eind beneden peil
van de Verenigde Staten (ongeveer
3) en Groot Brittannië (2.5) maar
bereikt hij bij benadering het Neder
landse niveau (1.4). Sedert 1950 zijn
de uitgaven voor de consumptie van
grammofoonplaten in België liefst
vervijftienvoudigd. Vooral onder in
vloed van uitwendige factoren zoals
de sterke toeneming van de bevol
kingslaag tussen 15 en 20 jaar, die
juist een groot aantal platenconsu-
menten telt, en verder de vermeer
dering van het inkomen en het toe
nemen van de vrije tijd: twee facto
ren die de uitgaven voor ontspanning
in het algemeen en van de platenver
koop in 't bijzonder stimuleren. Aan
genomen wordt, dat die tendens zich
verder zal doorzetten. Voor de perio
de tot 1975 wordt, volgens de studie
diensten van de Kredietbank, een
jaarlijkse groeivoet voorzien van 9
tot 11 percent voor de Belgische pla-
tenmarkt.
Slechts een minderheid van de ver
kochte platen wordt in België ge
perst, en hiervan wordt maar een be
scheiden hoeveelheid uitgevoerd. Van
de platenimport komt 90 percent uit
de Euromarktlanden. waarbij Frank
rijk op de eerste plaats komt (45 per
cent), gevolgd door de Duitse Bonds
republiek (25 percent) en Nederland
(20 percent). Als goedkoopste leve
rancier van langspeelplaten heeft
Duitsland zijn uitvoer naar België in
één jaar verdrievoudigd.
Vanzelfsprekend staat de groeien
de platenconsumptie in rechtstreeks
verband met het groeiend bezit van
platenspelers. Waar zo'n apparaat
vroeger vooral bij werkelijke muziek
kenners en -liefhebbers was te vin
den worden nu, o.a. door het op de
markt verschijnen van goedkope ap
paraten zoals draagbare pick-up's op
batterijen, heel andere categorieën
aangetrokken.
Het huidige Belgische marktbeeld
neemt de vorm aan van een uitdei-
nende cirkel waarin de werkelijke
„kenners" nog slechts een kern van
ongeveer 2 percent vertegenwoordi
gen, en de gewone muziekliefhebbers
(20 percent) en de randgeinteresseer-
den (48 percent) het sterkst verte
genwoordigd zijn. Voor de platenfir
ma's heeft deze verschuiving een
grote betekenis, zowel voor het aan
tal als voor de aard van de op de
markt gebrachte platen. Voor moei
lijke klassieke werkei. bestaat slechts
een zeer beperkt publiek, dat hoge
prijzen wil betalen voor een kwali
teitsartikel, terwijl 't „grote publiek"
het moet hebben van laaggeprijsde
populaire en modemuziek.
Volgens peilingen bezit nu ongeveer
één op de drie Belgische gezinnen
een platenspeler. Tieners en twens
zijn de voornaamste afnemers gewor
den van platen. In België zijn 89 per
cent der platenkopers jonger dan 25
jaar, terwijl in Frankrijk en Duits
land 60 percent der kopers bestaat
uit jongeren tussen de 15 en 20 jaar.
Zij zijn een graag gezien publiek in
de platenwinkels. Ze beschikken o-
ver relatief veel contant geld en ge
ven het in de regel ook gemakkelijk
uit. Naar schatting hebben in het af
gelopen jaar de een miljoen Belgi
sche jongeren van 15 tot 21 jaar 575
miljoen Bfr. besteed aan nieuwe pla
ten. Die jongelui verwachten van een
plaat voor 52 percent ontspanning,
voor 17 percent dansmuziek, voor 16
percent ontsnapping aan de realiteit
en voor 15 percent een boodschap.
Tieners en twens zijn ook de voor
naamste adepten der juke boxes, die
ieder jaar opnieuw één miljoen 45-
toerenplaatjes verslinden
De platenkeuze wordt „ernstiger"
met het toenemen van de leeftijd,
maar de gemiddelde Belg is zeker
niet „klassiek" gericht. Volgens de
gegevens van de Belgische kamer
van de nijverheid der geregistreer
de muziek is 84 percent van de om
zet in België populaire en slechts 16
percent klassieke muziek. In Neder
land bedraagt het aandeel van de
klassieke muziek 28 percent, in Duits
land 24, doch in Frankrijk en Groot-
Brittannië amper 15 percent.
Een grammofoonplaat is in België
nog een gespecialiseerd artikel", dat
in de regel slechts te koop is bij de
ongeveer 600 platenkleinhandelaars,
in warenhuizen, radio- en tv-zaken en
in discotheken. Slechts goedkopere,
merkloze 45-toerenplaatjes worden
soms bij wijze van premie aangebo
den bij brood of bij andere consump
tie-artikelen. Aan de prijsbeheersing
wordt merendeels nauwlettend de
hand gehouden. Enkele jaren gele
den nog zag een Antwerps waren
huis dratisch zijn leveranties afgesne
den, omdat het platen van bepaalde
firma's beneden de opgelegde prijs
had verkocht. In België is Toon Her
mans (nog) niet bij de kruidenier te
vinden
(ADVERTENTIE)
Bij de deftige Nederlandse families
duurde het even. Ze zagen de mini
rok het eerst bij de dochters van hun
tuinlieden en vonden het maar
ordinair. Het idee om een stuk kaas
met de vingers - stel je voor! - beet
te pakken was ondenkbaar. Maar
ja, de nieuwe tijd was niet te stuiten.
Al gauw waagden hun eigen
dochters zich aan de minirok. Toen
wandelden hun zoons 's avonds
binnen met een forse reep kaas in
de vingers. Nu ziet men in
Wassenaar douairières met tweed
boven de knie en diplomaten met
kaas uit de vuist. We willen niet
zeggen dat alle
klasseverschillen
verdwenen zijn.
Maar de kaas-
verschillen
zeer zeker.
Bij onze buren ligt Toon nog niet in de bakken van de supermarkts.
(ADVERTENTIE)
lakens
en slopen
AMSTERDAM Het zit fout met
het museumbezoek. Deze conclusie
is te destilleren uit het eerste serieu
ze marktonderzoek op dit gebied in
Nederland uitgevoerd. Mr. E. de Wil
de. directeur van het Stedelijk Mu
seum in Amsterdam maakte de re
sultaten ervan bekend.
Verreweg de meeste belangstellen
den voor het museum, aldus een der
belangrijkste concjusies, wonen in
chique woonwijken. Zij hebben een
hoge opleiding genoten en zijn trou
we lezers van intellectuele weekbla
den als „Vrij Nederland", „De Groe
ne Amsterdammer" en de „Nieuwe
Linie".
Mr. de Wilde kwam tot de gevolg
trekking dat de attractie van zijn
museum, het eerste, dat op deze
manier in Nederland werd geanali-
seerd zeer onvolledig is. Met na
me wordt het veel te weinig door ar
beidersgroepen bezocht.
Zorg baarde hem ook, dat 88 pro
cent van de bezoekende buitenlanders
louter komen voor de Van Gogh
collectie, waarvoor momenteel in
Amsterdam een nieuwe behuizing
wordt gebouwd.
(Van onze radio- en t.v.-redactie)
HILVERSUM In het NOS t.v.-
programma „Van Gewest tot Ge
west" zal vanavond aandacht besteed
worden aan de inzamelingsactie
„Brillen voor melaatsen". Ook Ra'
dio Veronica zal in zijn uitzending
van zondag 8 februari tussen 9 en
10 uur in het ochtendprogramma
van „U vraagt en wij draaien" een
oproep doen aan de actie deel te ne
men. De actie „Brillen voor melaat
sen" georganiseerd door Jac. v. Voo-
renberghe te IJzendijke, draait nu ze
ven jaar. In die periode bracht de
actie reeds 130.000 brillen op. Die ou
de, hier ongebruikte of afgekeurde
brillen worden via de Memisa ge
zonden naar de landen waar ze
broodnodig zijn.
De correspondenten van buiten
landse bladen, die in ons land ope
reren, bepalen voor een niet onaan
zienlijk deel hoe men elders de Ne
derlanders beoordeelt. Eén van die
buitenlandse correspondenten is H.
M. Bleich, die.sinds 1944 over ons
land schrijft in bladen als „Tages-
Anzeiger" (Zurich), „Der Bund"
(Bern), „Sankt Galler Tageblatt",
„Luzerner Neueste Nachrichten" en
„Frankfurter Rundschau". Van hem
is een boek verschenen in de serie
„De Bussy Paperbacks", waarin
een keuze uit de artikelen die hij
sinds 1944 over ons land heeft ge
schreven.
In zijn voorwoord schrijft H. M.
Bleich niet de bedoeling te hebben
gehad een „geschiedenisboek" te
schrijven, niettemin schreven zijn
artikelen over 25 na-oorlogse jaren
in Nederland een opmerkelijk ge
schiedenisbeeld. Het is zonder meer
boeiend te lezen hoe een buiten
landse correspondent „heet van de
naald" bepaalde gebeurtenissen
heeft weergegeven. „Herrijzen met
vallen en opstaan", zo heet het
boek, bevat een keuze uit meer dan
3.000 artikelen in hun oorspronkelij
ke vorm. Nergens zijn achteraf toe
voegingen gedaan. Wel zijn ter ver
mijding van herhalingen voor zover
nodig teksten bekort.
H. M. Bleich: „Herrijzen met val
len en opstaan". (Uitg. J. H. de
Bussy).
(ADVERTENTIE)
NOS-NOT
10.45 MAATSCHAPPELIJKE ONT
WIKKELINGEN IN ONS KO
NINKRIJK
11.10 NOTRE VILLE
11.35 THE GREEN UMBRELLA
14.00 KIJK, ALS JE TEKENT ZIE
JE MEER
14.25 IET WIET WIJT. DE WE
RELD
14.50 SLUITING
NOS
18.45 DE FABELTJESKRANT
(Kleur).
18.55 JOURNAAL
VPRO
19.04 ZENDTIJD IN HET TEKEN
VAN DE VROUW
20.00 JOURNAAL NOS
20.20 EGGS
Tekenfilm van de Japanner
Yoji Kuri
20.30 WERELD OP WIELEN
O.m een test van de Fiat
128 (kleur).
21.00 WETENSCHAP EN OORLOG
Welke verantwoordelijkheid
draagt de wetenschapsman,
die direct of indirect betrok
ken is bij de wapenindustrie?
21.45 OP STRAFFE DES DOODS.
Het onderwerp van deze film
werd geput uit een verhaal
van George Simenon. In de
voornaamste rollen Kees
Brusse en de Belgische acteur
Roger Coorrens.
22.30 JOURNAAL NOS
TELEAC
22.35 STUDEREN
22.40 BIJ LEVEN EN WELZIJN
23.10 SLUITING
NOS
DE FABELTJESKRANT
(Kleur).
JOURNAAL
SCALA
VAN GEWEST TOT GEWEST
JOURNAAL
TROS
TROS-TOTO
DE ZEVEN ZEEëN (Kleur)
ROOSJE ZAG EEN KNAAP
JE STAAN (Kleur)
Het „knaapje", dat Rosita
Bloom ditmaal zag staan was
Ruud Bos, die Rosita aan de
vleugel steunt.
WEGWEZEN
Frans Henrichs presenteert
een programma, waarin auto
rijdende echtparen geld kun
nen verdienen met hun kennis
op het gebied van verkeers
regels, toerisme, autotech
niek enz.
CVK-IKOR
TOT ARMAGEDDON
Film over het werk van de
Jehova's-getuigen.
SLUITING
SCHAPPELIJK ENGELS
(Herhaling).
18-55 ZANDMANNETJE
19.00 JONGER DAN JE DENKT
19.35 POLITIEKE TRIBUNE
19.50 KEURIG FRANS
19.52 ZOEKLICHT
19.57 MEDEDELINGEN
20.00 NIEUWS
20.25 MARCUS WELBY
TV-feuilleton met Robert
Young, James Brolin, Elena
Verdugo en Julie Adams.
21.15 HORIZON
22.05 PREMIèRE
De nieuwe films van de week,
gepresenteerd door Jo Rüpeke
22.45 NIEUWS
14.00,
17.45
17.50
18.15
18.30
18-55
19.25
19.30
20.00
20.30
22.35
23.15
14.30 EN 15.00 SCHOOLTELE-
VISIE
NIEUWS
SCHOOLTELEVISIE
L'éCRAN MAGIQUE
SCHOOLTELEVISIE
LA PENSéE SOCIALISTE
LES POUCETOFS
VIVE LA VIE
JOURNAAL
SI PARIS NOUS éTAIT CON.
Té.
LE CARROUSEL AUX IMA-
GES
Nieuwe films, gepresenteerd
door Sélim Sasson.
JOURNAAL
1845
18.55
19.04
19.30
20.00
20.20
20.40
21.30
21.55
22.20
22.50
14.05-15.50 SCHOOLTELEVISIE
18.25 TECHNISCH EN WETEN-
20.00 JOURNAAL EN WEERBE
RICHT
20.15 DAS HAUS LUNJOWO
21.45 KWAMEN DE GODEN VAN
VREEMDE STERREN?
Reportage door Ernst von
Khuon over een avontuurlijk
idee
22.30 JOURNAAL, COMMENTAAR I
EN WEERBERICHT
22.50 3. GIESSENER MUZIEKDA
GEN
23.35 JOURNAAL
17.25 WINTERSPORTBERICH-
TEN
17 30 JOURNAAL EN WEEREB-
RICHT
17.35 FILMNIEUWS
18.05 DIE DREHSCHEIBE
18.40 ICH UND PARIS
„Slechts een spel"
19.10 HET KLEINE TV-SPEL:
DER LEBERSKLAVE
Door E. Manarjan naar een
vertelling van Atrpeta
19.45 HEUTE
20.15 ERBE GESUCHT—THEA-
TER VORHANDEN
Een programma over de
bloeiperiode van het Parijse
muziektheater.
21.45 JOURNALISTEN VRAGEA-
POLITICI ANTWOORDEV
22.45 JOURNAAL EN WEEKBE
RICHT
Gevolgd door wintersport!®-
richten
Donderdag 29 januari
HILVERSUM I 402 M
AVRO: 12.30 Sportrevue. 13.00
Nws. 13.11 Radiojournaal. 13.30 Ste
reo: 't Muzikantenuur: I. Fluit en
piano: moderne mui.; II. Pianoreci
tal: klassieke muz-; III. Radio Bla
zersensemble: moderne muz.; IV.
Mono: Alt en piano: klassieke liede
ren. 14.30 Literaire uitzending. 15.00
Voor de zieken. 16.00 Nws. 16.03
Stereo: De wereld van de opera:
beschouwing over de opera Idome-
neo van Mozart. 17.00 Tussen 10
plus en 20 min.: lichte grammofoon-
muz. voor de tieners. 17.30 O: een
rondje radio: jeugdprogr. 17.55 Me-
ded. 18.00 Nws- 18.11 Radiojournaal.
18.20 Uitzending van de Boeren
Partij. AVRO: 18.30 Stereo: Licht
instrumentaal ensemble. 18.55 Voor
de kinderen. 19.00 Stereo: Big
Band Beat: Dansorkest The Sky-
masters. 19.25 Gesproken brief.
19.30 Nws. IKOR: 19.35 Messiaanse
gemeente in groot en klein, klank
beeld. AVRO: 20.05 Pianorecitel:
klassieke en moderne muz. 21.20
Een groot conflict, hoorspel- 22.30
Nws. 22.38 Meded. 22.40 Radiojour
naal. 22.55 Stereo: Melodietjes en
datjes: combo met solisten. 23.20
Stereo: Mens, muziek, materie: mu
ziek uit de tijd der Renaissance.
23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II 298 M
NCRV: 12.00 Los-Vast: gevarieerd
progr. (12.26 Meded. t.b.v. land- en
tuinbouw; 12-30 Nws.; 12.41 Actuali
teiten; 12.50 Hervormde kerkdienst).
14.00 Stereo: The Kilima Hawaiians
Show. 14.25 Stereo: Tenor, fluit en
piano: moderne en klassieke liede
ren. 15.00 Hervormde middagdienst.
N.O.S.: 15.30 Meer over minder: in
formatie over mensen en dingen die
minder op de voorgrond treden.
(16.00-16 02 Nws.). NCRV: 17.45
Sportactualiteiten- 18.00 Stereo: Tijd
vrij voor muz. in vrije tijd: radio
competitie koren en korpsen. 18.30
Nws. 18.41 Actualiteiten. 19.00
(N.O.S.): Het Hoogovenschaaktoer
nooi in Wijk aan Zee. 19.03 Spek-
trum: maatschappelijke vraagstuk
ken nader belicht. 19.15 Muz. van
het Leger des Heils (opn). 19.30
Peter Schwarz, kerkorgel: klassieke
muz. 20.00 Ferdinand Huyck (deel
16). seriehoorspel. 2019 Stereo:
Grammofoonmuz. 20.30 Radio Actief,
gevar. progr. (22.20 Avondoverden
king; 22.30-22.38 Nws.). 22.55-24.00
Nieuws.
HILVERSUM Hl 240 M EN FM
N.O.S.: 12.00 Nws. 12.03 Pop-
Slick. KRO: 1300 Nws. 13.03 Ac
tualiteiten, 13.08 Piet Romer, amu-
sementsprogr. 14.00 Nws. 14.03 Hol
ster: pop- en countrymuz. (15.00
Nws.). 16.00 Nws. 16.03 lORRRrrrr...
17.0 Nws 17.02 Actualiteiten- 17.07-
18.00 Draaijijofdraaiik: verzoekpla-
tenprogramma.
BRUSSEL NEDERLANDS 324 M
12.00 Nws. 12.03 Gevar. muziek.
(12.40-12.48 Weerbericht en SOS-be-
richten voor de schippers). 12.55
Buitenlands persoverzicht. 13.00
Nws., weerbericht, meded.,
per en SOS-berichten voor de
pers. 13.20 Tafelmuz- 14.00 Sws.
14.03 Schoolradio. (15.00-15.03 Nml l
15.30 Casinomuz. 16.00 Nws. 16.03
Beursberichten. 16.09 Grammofoon
muz. 16.15 Progr. voor oudere luiste
raars. 17.00 Nws-, weerbericht en'
meded. 17.15 Jazzkroniek. M
Nws. 18.03 Popmuz. 18.28 Paarde-
sportuitslagen. 18.30 Franse
18.33 Grammofoonmuz. 18.35 Veil
keerstips. 18.40 Grammofoonmuziti
18.45 Sport- 18.52 Taalwenken. 18.55 j
Lichte zang. 19.00 Nws., weerbericK
en actualiteiten. 19.40 Grammofoon;
muz. 19.45 Politieke Tribune. 19.551
Lichte orkestmuz. 20.10 Boekbespn;
king. 20.25 Grammofoonmuz. 20.30
Hoorspel. 21.25 Casinomuziek. 21-i"
Klankbeeld. 22.00 Nws., berichten e:
culturele kroniek. 22.20 Gevar.
(23.00 Nws.). 23.40-23.45 Nws.
Vrijdag 30 januari
HILVERSUM I 402 M
AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend
gymnastiek- 7.20 Lichte grammo
foonmuz. en reportages. (8.00 Nws:
8.11 Radiojournaal; 8.30 De groente
man) N.O.S.: 9.00 International-
Spectrum: oude koorwerken en mo
derne orkestmuz. (9.35-9.40 Water-]
standen). AVRO: 10.00 Voor del'
ters 10.10 Arbeidsvitaminen 1
(11-00-11.02 Nws.). 11.30 Instrumen-I
taal trio: klassieke en moderne mu
ziek. 11.55 Mededelingen.
HILVERSUM II 298 M
KRO: 7.00 Nws. 7.11 Het levende!
woord. 7 16 Stereo: Badinerie: klajj
sieke muz (gr). (7.30 Nws.; '-3-l
Actualiteiten; 7.50 Overweging;
Nws.). 8 30 Nws. 8-32 Voor de huis-,
vrouw. (9.00-9.10 Gymnastiek vȣl,|
de huisvrouw). 9.40 Schoolradio-I
10.00 Stereo: Aubade: moderne
kestmuz. (gr). 11.00 Nws.
Voor de zieken. 11.55 Mededelingen.]
HILVERSUM III 240 M EN FM
VARA: 9-00 Nws. 9.02 De Ed<t|
Becker Show. (10.00 Nws.). N.0-»|
11.00 Nws 11.03 De Felix Meurdei-|
Show.
(ADVERTENTIE)
JJE GROOTSTE Duitse
ten- en tijdschriftenma
multimiljonair Axel Springer
uit Hamburg is het na ve!
heimzinnige manipulaties
om tegen een prijs van 45 m
mark liefst 45 procent van he
delenkapitaal van „studio
but-g" in het bezit te krijgen
andere aandeelhouders zijn
„Norddeuitsch.es Werbefern
GmbH". (de Duitse S.T
een stichting van de Norddet
Rundfunk en radio Bremen,
met 45 procent, terwijl de rest
de 10 procent van de aandele
rust bij de ook in ons land bei
film- en tv-producent van Hon
MELOEP:
ER IS wel degelijk een manier
goed geld te verdienen bij
krant. Zorg dat je eigenaar wc
se afkomst, de neer Gyala
bitsch. De heer Trebitsch is mi
eigenaar van Real-film in H
burg-Wandsbek. Hij wist in
de besturen van de Norddeub
Rundfunk en de dochter-stich
Norddeutsche Werbe-Fernsehen
overreden om met een begink
taal van 300.000 mark „Sti
Hamburg" te bouwen, waar
HIT een onderzoek ingesteld n
de zichtbaarheid van borden
aanplakbiljetten bleek dat zw|
schrift op een gele ondergrond
grootste zichtbaarheid heeft en
beste leesbaar is. Op de twe-
plaats komt zwart op oranje en
derde combinatie is oranje op r
ï™i.auw' Op de vierde pla
oigt groen op wit, daarna sch
axenrood op wit en pas op de
7.Maats de combinatie zwart
i-iJ,,evende is de combinatie i
nneblauw op wit, dan wit op i
nneblauw, oranje op zwart, en
mL - Plaats wit op zw
er details met betrekking
ii-,-°n- ^rzoek ziJn te vinden
mr?101? c°ior and coi
mag een boek van Bustanol