Een nieuw soort toneelspelers Platen T oon Hermans nog niet bij Belgische kruidenier lekker M Krante koopt 'Nooit een mini-rok en nimmer kaas uit het vuistje Maar kijk nu eens in Wassenaar. luister naar spook stad STEMi BISiilBOEK Zwart-Geel de Import Niet klassiek Het zit fout met het museumbezoek „Brillen voor melaatsen" op t.v. en radio Buitenlandse bril NEDERLAND I: NEDERLAND II: BELGIë (Frans): BELGIë (NederIJ: DUITSLAND I: DUITSLAND II: lucky luke I DE STEM VAN DONDERDAG 29 JANUARI 1970 Bij alle protestacties tegen het Nederlands toneel als bestel en als stijl, ontbrak tot nog toe smartelijk een alternatief: de poging in theo rie of in praktijk om te bewijzen wat er anders zou kunnen, en hoe. Terecht kon men de „partij-ideolo gen" van de Actie Tomaat verwij ten dat ze alleen maar afbreken zonder iets positiefs te leveren. En met name kon men hen in hun aan val op de Nederlandse Comedie voorhouden dat diezelfde „gezeten burgermannen" 18 jaar geleden de moed hadden gehad om, terwille van hun overtuiging, uit het veilige gesubsidieerde bestel te stappen om op eigen risico te laten zien wat ze dan anders wilden spelen, en op welke manier. Op zo bij het publiek aanslaande manier, dat ze twee jaar later als vaste bespeler van de hoofdstedelijk Stadsschouw burg werden aangezocht, en aldus weer een gegarandeerd inkomen middels de subsidie konden krijgen. Nu echter heeft opnieuw een groep jonge spelers en regisseurs zich losgemaakt van de diverse ge zelschappen of tv waaraan ze waren verbonden. Met z'n twaalven heb ben zij opgericht een coöperatieve vereniging „Het Werktheater", met het doel zich via de praktijk te be zinnen op de functie van 't theater, maar vooral ook op de functie van de toneelspeler. Zij behoren niet tot de Actie Tomaat, en willen ook niet via maatschappelijke veranderin gen tot een ander toneelbestel ko men. Wat zij willen is het toneel vernieuwen van binnen uit, door een nieuw soort spelers te scheppen met een andere mentaliteit tegen over hun kunst en vak. Zij stellen dat het huidige drama - onderwijs en de praktijk bij de gezelschappen leiden tot spelers die zich al te zeer bedienen van aangeleerde routines die daardoor tot loze cliché's zijn geworden. Zij willen proberen zich zelf te bevrijden van de voorwaar delijke reflex, de aangeleerde vak trucjes en de ambachtelijke routi nes. Een vanuit die „bevrijding" willen zij zich geheel nieuw en fris bezinnen op de mogelijkheden van hun lichaam als artistiek instru ment, en van hun geest als bespe ler van dat instrument. Een nieuw soort toneelspelers in aanmaak dus, die voorshands be reid zijn hun sociale zekerheid te offeren aan hun gemeenschappelijk ideaal. Wel hebben zij bij de Mi nister een aanvrage voor subsidie ingediend-(van 340.000, wat op de toneelbegroting van het departe ment bepaald geen groot bedrag zou vormen), maar zij zijn zich be wust dat indien al meteen voor het eerste jaar gunstig beschikt zou worden, wat zéér de vraag is - er in de praktijk toch op moet worden gewacht tot na komende Prinsjes dag bij de begroteng voor 1971, en dat het dan nog véle maanden kan duren voordat die begroting wordt aangenomen. Op zijn vroegst waar schijnlijk dus in het voorjaar van 1971, zodat ze ongeveer acht maan den op een of andere manier wat moeten zien te verdienen nadat ze op 1 augustus a.s. van start zijn ge gaan. Dit laatste kan een ernstige be lemmering vormen voor hun stre ven. Want als ze om te verdienen met voorstellingen moeten komen, is dat een beetje tegen hun uit gangspunt omdat zij niet met be staande toneelteksten willen wer ken, maar zichzelf willen ontdek ken via improvisaties: via „Werk theater", dat niet zozeer op publie ke consumptie is gericht als op het losmaken van „nieuwe" emoties en spanningen tussen de spelers. Een methode, die van eigen aard uit een beetje amti-communicatief is omdat de spelers zelf elkaar wel aanvoe len en actief op de tegenspeler re ageren, na maanden van opbouw, maar waarbij een publiek dat „een malig" aanwezig is grote moeite heeft om „aansluiting" te krijgen op de diepe achtergronden van de ver-beelde stroom van emoties en intermenselijke situaties. Dat heb ben de eerste pogingen in deze rich ting wel bewezen, voor de televisie opgezet door een der belangrijkste talenten van die nieuwe groep, de jonge regisseur Rense Royaards. Wat tij al hun vaak nog vage theorieën duidelijk lijkt, is dat zij streven naar een nieuwe vorm van concentratie als gangmaker voor wat ze spelen. Niet een concentratie die per uit het hoofd geleerde tekst zin als een soort aan die tekst ge koppelde reflex telkens weer op komt als het stuk gespeeld wordt. Nee. een diepere en onafhankelijke concentratie op eigen gepst en li chaam, die los van enige tekst leidt tot één blijvende spanning, die zich in stem, mimiek en plastiek openbaart en die- daardoor de toe schouwer in z'n ban zou moeten krij gen. Dat heeft dus Royaard in tv- verband geprobeerd en er zijn eer ste, klaarblijkelijk doorslaggeven de ervaringen mee opgedaan. Eerst een keer met een geheel vrije im provisatie op het thema „gedenk te sterven'', daarna met een bestaand toneelwerk. En met name in dat laatste ge val kan ik uit eigen aanschouwing zeggen, dat de betrokken vier jon ge spelers een elektriserende gela denheid opbrachten, heel de vier opnamedagen lag, die volstrekt af wijkend was en die ook van de beeldbuis dwingend overkwam. Een soort magische geladenheid, die zelfs in de ogen herkenbaar aan wezig bleef. Maar tegelijk een naar binnen gekeerde geladenheid, die inhoud en strekking van het stuk van concrete dramatische handeling terugbracht tot moeilijk te doorgro- den of aan te voelen emotionele on derstromingen. Het „stuk" maakte plaats voor het „spelersgebeuren". En dat is dian een fase, een door gangshuis naar een nieuw soort spe len, dat die coöperatieve gemeen schap Het Werktheater nu verder in eigen milieu aan de praktijk wil doen rijpen Of het lukt is min der belangrijk dan dat 't wordt ge probeerd. En te hopen is dat de Raad voor de Kunst alsmede de Mi nister de subsidie-aanvrage in dat licht zullen beschouwen. C. NICOLAI BRUSSEL Hoewel grammo foonplaten in België nog niet, zo als in Nederland, bij de kruide nier te koop liggen, zijn ze er in de afgelopen maanden toch weer als warme broodjes van de hand gegaan. Ongeveer een derde van de grammofoonplaten wordt in België als geschenk aangekocht, waarvan 80 procent op het eind van het jaar. Aangezien per jaar thans zowat 10 miljoen platen worden verhandeld met een glo bale waarde van ongeveer 1,1 miljard Bfr. (bijna 80 miljoen gulden) betekent zulks dat de be trokken sector gouden weken ach ter de rug heeft. De tevredenheid wordt nog gestimuleerd door de vaststelling, dat de verkoop van grammofoonplaten steeds in ex pansie is. In tien jaar is de ver koop in België namelijk verdub beld. Met één grammofoonplaat per hoofd van de bevolking per jaar ligt de gemiddelde platenverkoop in Bel gië nog een heel eind beneden peil van de Verenigde Staten (ongeveer 3) en Groot Brittannië (2.5) maar bereikt hij bij benadering het Neder landse niveau (1.4). Sedert 1950 zijn de uitgaven voor de consumptie van grammofoonplaten in België liefst vervijftienvoudigd. Vooral onder in vloed van uitwendige factoren zoals de sterke toeneming van de bevol kingslaag tussen 15 en 20 jaar, die juist een groot aantal platenconsu- menten telt, en verder de vermeer dering van het inkomen en het toe nemen van de vrije tijd: twee facto ren die de uitgaven voor ontspanning in het algemeen en van de platenver koop in 't bijzonder stimuleren. Aan genomen wordt, dat die tendens zich verder zal doorzetten. Voor de perio de tot 1975 wordt, volgens de studie diensten van de Kredietbank, een jaarlijkse groeivoet voorzien van 9 tot 11 percent voor de Belgische pla- tenmarkt. Slechts een minderheid van de ver kochte platen wordt in België ge perst, en hiervan wordt maar een be scheiden hoeveelheid uitgevoerd. Van de platenimport komt 90 percent uit de Euromarktlanden. waarbij Frank rijk op de eerste plaats komt (45 per cent), gevolgd door de Duitse Bonds republiek (25 percent) en Nederland (20 percent). Als goedkoopste leve rancier van langspeelplaten heeft Duitsland zijn uitvoer naar België in één jaar verdrievoudigd. Vanzelfsprekend staat de groeien de platenconsumptie in rechtstreeks verband met het groeiend bezit van platenspelers. Waar zo'n apparaat vroeger vooral bij werkelijke muziek kenners en -liefhebbers was te vin den worden nu, o.a. door het op de markt verschijnen van goedkope ap paraten zoals draagbare pick-up's op batterijen, heel andere categorieën aangetrokken. Het huidige Belgische marktbeeld neemt de vorm aan van een uitdei- nende cirkel waarin de werkelijke „kenners" nog slechts een kern van ongeveer 2 percent vertegenwoordi gen, en de gewone muziekliefhebbers (20 percent) en de randgeinteresseer- den (48 percent) het sterkst verte genwoordigd zijn. Voor de platenfir ma's heeft deze verschuiving een grote betekenis, zowel voor het aan tal als voor de aard van de op de markt gebrachte platen. Voor moei lijke klassieke werkei. bestaat slechts een zeer beperkt publiek, dat hoge prijzen wil betalen voor een kwali teitsartikel, terwijl 't „grote publiek" het moet hebben van laaggeprijsde populaire en modemuziek. Volgens peilingen bezit nu ongeveer één op de drie Belgische gezinnen een platenspeler. Tieners en twens zijn de voornaamste afnemers gewor den van platen. In België zijn 89 per cent der platenkopers jonger dan 25 jaar, terwijl in Frankrijk en Duits land 60 percent der kopers bestaat uit jongeren tussen de 15 en 20 jaar. Zij zijn een graag gezien publiek in de platenwinkels. Ze beschikken o- ver relatief veel contant geld en ge ven het in de regel ook gemakkelijk uit. Naar schatting hebben in het af gelopen jaar de een miljoen Belgi sche jongeren van 15 tot 21 jaar 575 miljoen Bfr. besteed aan nieuwe pla ten. Die jongelui verwachten van een plaat voor 52 percent ontspanning, voor 17 percent dansmuziek, voor 16 percent ontsnapping aan de realiteit en voor 15 percent een boodschap. Tieners en twens zijn ook de voor naamste adepten der juke boxes, die ieder jaar opnieuw één miljoen 45- toerenplaatjes verslinden De platenkeuze wordt „ernstiger" met het toenemen van de leeftijd, maar de gemiddelde Belg is zeker niet „klassiek" gericht. Volgens de gegevens van de Belgische kamer van de nijverheid der geregistreer de muziek is 84 percent van de om zet in België populaire en slechts 16 percent klassieke muziek. In Neder land bedraagt het aandeel van de klassieke muziek 28 percent, in Duits land 24, doch in Frankrijk en Groot- Brittannië amper 15 percent. Een grammofoonplaat is in België nog een gespecialiseerd artikel", dat in de regel slechts te koop is bij de ongeveer 600 platenkleinhandelaars, in warenhuizen, radio- en tv-zaken en in discotheken. Slechts goedkopere, merkloze 45-toerenplaatjes worden soms bij wijze van premie aangebo den bij brood of bij andere consump tie-artikelen. Aan de prijsbeheersing wordt merendeels nauwlettend de hand gehouden. Enkele jaren gele den nog zag een Antwerps waren huis dratisch zijn leveranties afgesne den, omdat het platen van bepaalde firma's beneden de opgelegde prijs had verkocht. In België is Toon Her mans (nog) niet bij de kruidenier te vinden (ADVERTENTIE) Bij de deftige Nederlandse families duurde het even. Ze zagen de mini rok het eerst bij de dochters van hun tuinlieden en vonden het maar ordinair. Het idee om een stuk kaas met de vingers - stel je voor! - beet te pakken was ondenkbaar. Maar ja, de nieuwe tijd was niet te stuiten. Al gauw waagden hun eigen dochters zich aan de minirok. Toen wandelden hun zoons 's avonds binnen met een forse reep kaas in de vingers. Nu ziet men in Wassenaar douairières met tweed boven de knie en diplomaten met kaas uit de vuist. We willen niet zeggen dat alle klasseverschillen verdwenen zijn. Maar de kaas- verschillen zeer zeker. Bij onze buren ligt Toon nog niet in de bakken van de supermarkts. (ADVERTENTIE) lakens en slopen AMSTERDAM Het zit fout met het museumbezoek. Deze conclusie is te destilleren uit het eerste serieu ze marktonderzoek op dit gebied in Nederland uitgevoerd. Mr. E. de Wil de. directeur van het Stedelijk Mu seum in Amsterdam maakte de re sultaten ervan bekend. Verreweg de meeste belangstellen den voor het museum, aldus een der belangrijkste concjusies, wonen in chique woonwijken. Zij hebben een hoge opleiding genoten en zijn trou we lezers van intellectuele weekbla den als „Vrij Nederland", „De Groe ne Amsterdammer" en de „Nieuwe Linie". Mr. de Wilde kwam tot de gevolg trekking dat de attractie van zijn museum, het eerste, dat op deze manier in Nederland werd geanali- seerd zeer onvolledig is. Met na me wordt het veel te weinig door ar beidersgroepen bezocht. Zorg baarde hem ook, dat 88 pro cent van de bezoekende buitenlanders louter komen voor de Van Gogh collectie, waarvoor momenteel in Amsterdam een nieuwe behuizing wordt gebouwd. (Van onze radio- en t.v.-redactie) HILVERSUM In het NOS t.v.- programma „Van Gewest tot Ge west" zal vanavond aandacht besteed worden aan de inzamelingsactie „Brillen voor melaatsen". Ook Ra' dio Veronica zal in zijn uitzending van zondag 8 februari tussen 9 en 10 uur in het ochtendprogramma van „U vraagt en wij draaien" een oproep doen aan de actie deel te ne men. De actie „Brillen voor melaat sen" georganiseerd door Jac. v. Voo- renberghe te IJzendijke, draait nu ze ven jaar. In die periode bracht de actie reeds 130.000 brillen op. Die ou de, hier ongebruikte of afgekeurde brillen worden via de Memisa ge zonden naar de landen waar ze broodnodig zijn. De correspondenten van buiten landse bladen, die in ons land ope reren, bepalen voor een niet onaan zienlijk deel hoe men elders de Ne derlanders beoordeelt. Eén van die buitenlandse correspondenten is H. M. Bleich, die.sinds 1944 over ons land schrijft in bladen als „Tages- Anzeiger" (Zurich), „Der Bund" (Bern), „Sankt Galler Tageblatt", „Luzerner Neueste Nachrichten" en „Frankfurter Rundschau". Van hem is een boek verschenen in de serie „De Bussy Paperbacks", waarin een keuze uit de artikelen die hij sinds 1944 over ons land heeft ge schreven. In zijn voorwoord schrijft H. M. Bleich niet de bedoeling te hebben gehad een „geschiedenisboek" te schrijven, niettemin schreven zijn artikelen over 25 na-oorlogse jaren in Nederland een opmerkelijk ge schiedenisbeeld. Het is zonder meer boeiend te lezen hoe een buiten landse correspondent „heet van de naald" bepaalde gebeurtenissen heeft weergegeven. „Herrijzen met vallen en opstaan", zo heet het boek, bevat een keuze uit meer dan 3.000 artikelen in hun oorspronkelij ke vorm. Nergens zijn achteraf toe voegingen gedaan. Wel zijn ter ver mijding van herhalingen voor zover nodig teksten bekort. H. M. Bleich: „Herrijzen met val len en opstaan". (Uitg. J. H. de Bussy). (ADVERTENTIE) NOS-NOT 10.45 MAATSCHAPPELIJKE ONT WIKKELINGEN IN ONS KO NINKRIJK 11.10 NOTRE VILLE 11.35 THE GREEN UMBRELLA 14.00 KIJK, ALS JE TEKENT ZIE JE MEER 14.25 IET WIET WIJT. DE WE RELD 14.50 SLUITING NOS 18.45 DE FABELTJESKRANT (Kleur). 18.55 JOURNAAL VPRO 19.04 ZENDTIJD IN HET TEKEN VAN DE VROUW 20.00 JOURNAAL NOS 20.20 EGGS Tekenfilm van de Japanner Yoji Kuri 20.30 WERELD OP WIELEN O.m een test van de Fiat 128 (kleur). 21.00 WETENSCHAP EN OORLOG Welke verantwoordelijkheid draagt de wetenschapsman, die direct of indirect betrok ken is bij de wapenindustrie? 21.45 OP STRAFFE DES DOODS. Het onderwerp van deze film werd geput uit een verhaal van George Simenon. In de voornaamste rollen Kees Brusse en de Belgische acteur Roger Coorrens. 22.30 JOURNAAL NOS TELEAC 22.35 STUDEREN 22.40 BIJ LEVEN EN WELZIJN 23.10 SLUITING NOS DE FABELTJESKRANT (Kleur). JOURNAAL SCALA VAN GEWEST TOT GEWEST JOURNAAL TROS TROS-TOTO DE ZEVEN ZEEëN (Kleur) ROOSJE ZAG EEN KNAAP JE STAAN (Kleur) Het „knaapje", dat Rosita Bloom ditmaal zag staan was Ruud Bos, die Rosita aan de vleugel steunt. WEGWEZEN Frans Henrichs presenteert een programma, waarin auto rijdende echtparen geld kun nen verdienen met hun kennis op het gebied van verkeers regels, toerisme, autotech niek enz. CVK-IKOR TOT ARMAGEDDON Film over het werk van de Jehova's-getuigen. SLUITING SCHAPPELIJK ENGELS (Herhaling). 18-55 ZANDMANNETJE 19.00 JONGER DAN JE DENKT 19.35 POLITIEKE TRIBUNE 19.50 KEURIG FRANS 19.52 ZOEKLICHT 19.57 MEDEDELINGEN 20.00 NIEUWS 20.25 MARCUS WELBY TV-feuilleton met Robert Young, James Brolin, Elena Verdugo en Julie Adams. 21.15 HORIZON 22.05 PREMIèRE De nieuwe films van de week, gepresenteerd door Jo Rüpeke 22.45 NIEUWS 14.00, 17.45 17.50 18.15 18.30 18-55 19.25 19.30 20.00 20.30 22.35 23.15 14.30 EN 15.00 SCHOOLTELE- VISIE NIEUWS SCHOOLTELEVISIE L'éCRAN MAGIQUE SCHOOLTELEVISIE LA PENSéE SOCIALISTE LES POUCETOFS VIVE LA VIE JOURNAAL SI PARIS NOUS éTAIT CON. Té. LE CARROUSEL AUX IMA- GES Nieuwe films, gepresenteerd door Sélim Sasson. JOURNAAL 1845 18.55 19.04 19.30 20.00 20.20 20.40 21.30 21.55 22.20 22.50 14.05-15.50 SCHOOLTELEVISIE 18.25 TECHNISCH EN WETEN- 20.00 JOURNAAL EN WEERBE RICHT 20.15 DAS HAUS LUNJOWO 21.45 KWAMEN DE GODEN VAN VREEMDE STERREN? Reportage door Ernst von Khuon over een avontuurlijk idee 22.30 JOURNAAL, COMMENTAAR I EN WEERBERICHT 22.50 3. GIESSENER MUZIEKDA GEN 23.35 JOURNAAL 17.25 WINTERSPORTBERICH- TEN 17 30 JOURNAAL EN WEEREB- RICHT 17.35 FILMNIEUWS 18.05 DIE DREHSCHEIBE 18.40 ICH UND PARIS „Slechts een spel" 19.10 HET KLEINE TV-SPEL: DER LEBERSKLAVE Door E. Manarjan naar een vertelling van Atrpeta 19.45 HEUTE 20.15 ERBE GESUCHT—THEA- TER VORHANDEN Een programma over de bloeiperiode van het Parijse muziektheater. 21.45 JOURNALISTEN VRAGEA- POLITICI ANTWOORDEV 22.45 JOURNAAL EN WEEKBE RICHT Gevolgd door wintersport!®- richten Donderdag 29 januari HILVERSUM I 402 M AVRO: 12.30 Sportrevue. 13.00 Nws. 13.11 Radiojournaal. 13.30 Ste reo: 't Muzikantenuur: I. Fluit en piano: moderne mui.; II. Pianoreci tal: klassieke muz-; III. Radio Bla zersensemble: moderne muz.; IV. Mono: Alt en piano: klassieke liede ren. 14.30 Literaire uitzending. 15.00 Voor de zieken. 16.00 Nws. 16.03 Stereo: De wereld van de opera: beschouwing over de opera Idome- neo van Mozart. 17.00 Tussen 10 plus en 20 min.: lichte grammofoon- muz. voor de tieners. 17.30 O: een rondje radio: jeugdprogr. 17.55 Me- ded. 18.00 Nws- 18.11 Radiojournaal. 18.20 Uitzending van de Boeren Partij. AVRO: 18.30 Stereo: Licht instrumentaal ensemble. 18.55 Voor de kinderen. 19.00 Stereo: Big Band Beat: Dansorkest The Sky- masters. 19.25 Gesproken brief. 19.30 Nws. IKOR: 19.35 Messiaanse gemeente in groot en klein, klank beeld. AVRO: 20.05 Pianorecitel: klassieke en moderne muz. 21.20 Een groot conflict, hoorspel- 22.30 Nws. 22.38 Meded. 22.40 Radiojour naal. 22.55 Stereo: Melodietjes en datjes: combo met solisten. 23.20 Stereo: Mens, muziek, materie: mu ziek uit de tijd der Renaissance. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II 298 M NCRV: 12.00 Los-Vast: gevarieerd progr. (12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw; 12-30 Nws.; 12.41 Actuali teiten; 12.50 Hervormde kerkdienst). 14.00 Stereo: The Kilima Hawaiians Show. 14.25 Stereo: Tenor, fluit en piano: moderne en klassieke liede ren. 15.00 Hervormde middagdienst. N.O.S.: 15.30 Meer over minder: in formatie over mensen en dingen die minder op de voorgrond treden. (16.00-16 02 Nws.). NCRV: 17.45 Sportactualiteiten- 18.00 Stereo: Tijd vrij voor muz. in vrije tijd: radio competitie koren en korpsen. 18.30 Nws. 18.41 Actualiteiten. 19.00 (N.O.S.): Het Hoogovenschaaktoer nooi in Wijk aan Zee. 19.03 Spek- trum: maatschappelijke vraagstuk ken nader belicht. 19.15 Muz. van het Leger des Heils (opn). 19.30 Peter Schwarz, kerkorgel: klassieke muz. 20.00 Ferdinand Huyck (deel 16). seriehoorspel. 2019 Stereo: Grammofoonmuz. 20.30 Radio Actief, gevar. progr. (22.20 Avondoverden king; 22.30-22.38 Nws.). 22.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM Hl 240 M EN FM N.O.S.: 12.00 Nws. 12.03 Pop- Slick. KRO: 1300 Nws. 13.03 Ac tualiteiten, 13.08 Piet Romer, amu- sementsprogr. 14.00 Nws. 14.03 Hol ster: pop- en countrymuz. (15.00 Nws.). 16.00 Nws. 16.03 lORRRrrrr... 17.0 Nws 17.02 Actualiteiten- 17.07- 18.00 Draaijijofdraaiik: verzoekpla- tenprogramma. BRUSSEL NEDERLANDS 324 M 12.00 Nws. 12.03 Gevar. muziek. (12.40-12.48 Weerbericht en SOS-be- richten voor de schippers). 12.55 Buitenlands persoverzicht. 13.00 Nws., weerbericht, meded., per en SOS-berichten voor de pers. 13.20 Tafelmuz- 14.00 Sws. 14.03 Schoolradio. (15.00-15.03 Nml l 15.30 Casinomuz. 16.00 Nws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Grammofoon muz. 16.15 Progr. voor oudere luiste raars. 17.00 Nws-, weerbericht en' meded. 17.15 Jazzkroniek. M Nws. 18.03 Popmuz. 18.28 Paarde- sportuitslagen. 18.30 Franse 18.33 Grammofoonmuz. 18.35 Veil keerstips. 18.40 Grammofoonmuziti 18.45 Sport- 18.52 Taalwenken. 18.55 j Lichte zang. 19.00 Nws., weerbericK en actualiteiten. 19.40 Grammofoon; muz. 19.45 Politieke Tribune. 19.551 Lichte orkestmuz. 20.10 Boekbespn; king. 20.25 Grammofoonmuz. 20.30 Hoorspel. 21.25 Casinomuziek. 21-i" Klankbeeld. 22.00 Nws., berichten e: culturele kroniek. 22.20 Gevar. (23.00 Nws.). 23.40-23.45 Nws. Vrijdag 30 januari HILVERSUM I 402 M AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend gymnastiek- 7.20 Lichte grammo foonmuz. en reportages. (8.00 Nws: 8.11 Radiojournaal; 8.30 De groente man) N.O.S.: 9.00 International- Spectrum: oude koorwerken en mo derne orkestmuz. (9.35-9.40 Water-] standen). AVRO: 10.00 Voor del' ters 10.10 Arbeidsvitaminen 1 (11-00-11.02 Nws.). 11.30 Instrumen-I taal trio: klassieke en moderne mu ziek. 11.55 Mededelingen. HILVERSUM II 298 M KRO: 7.00 Nws. 7.11 Het levende! woord. 7 16 Stereo: Badinerie: klajj sieke muz (gr). (7.30 Nws.; '-3-l Actualiteiten; 7.50 Overweging; Nws.). 8 30 Nws. 8-32 Voor de huis-, vrouw. (9.00-9.10 Gymnastiek v»£l,| de huisvrouw). 9.40 Schoolradio-I 10.00 Stereo: Aubade: moderne kestmuz. (gr). 11.00 Nws. Voor de zieken. 11.55 Mededelingen.] HILVERSUM III 240 M EN FM VARA: 9-00 Nws. 9.02 De Ed<t| Becker Show. (10.00 Nws.). N.0-»| 11.00 Nws 11.03 De Felix Meurdei-| Show. (ADVERTENTIE) JJE GROOTSTE Duitse ten- en tijdschriftenma multimiljonair Axel Springer uit Hamburg is het na ve! heimzinnige manipulaties om tegen een prijs van 45 m mark liefst 45 procent van he delenkapitaal van „studio but-g" in het bezit te krijgen andere aandeelhouders zijn „Norddeuitsch.es Werbefern GmbH". (de Duitse S.T een stichting van de Norddet Rundfunk en radio Bremen, met 45 procent, terwijl de rest de 10 procent van de aandele rust bij de ook in ons land bei film- en tv-producent van Hon MELOEP: ER IS wel degelijk een manier goed geld te verdienen bij krant. Zorg dat je eigenaar wc se afkomst, de neer Gyala bitsch. De heer Trebitsch is mi eigenaar van Real-film in H burg-Wandsbek. Hij wist in de besturen van de Norddeub Rundfunk en de dochter-stich Norddeutsche Werbe-Fernsehen overreden om met een begink taal van 300.000 mark „Sti Hamburg" te bouwen, waar HIT een onderzoek ingesteld n de zichtbaarheid van borden aanplakbiljetten bleek dat zw| schrift op een gele ondergrond grootste zichtbaarheid heeft en beste leesbaar is. Op de twe- plaats komt zwart op oranje en derde combinatie is oranje op r ï™i.auw' Op de vierde pla oigt groen op wit, daarna sch axenrood op wit en pas op de 7.Maats de combinatie zwart i-iJ,,evende is de combinatie i nneblauw op wit, dan wit op i nneblauw, oranje op zwart, en mL - Plaats wit op zw er details met betrekking ii-,-°n- ^rzoek ziJn te vinden mr?101? c°ior and coi mag een boek van Bustanol

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 20