)RDT EEL Monsteropdracht vergt half jaar opnametijd |De kijk-kreten van Kuri K.R.O. GAAT EERSTE NEDERLANDSE T.V.-FEUILLETON IN KLEUR MAKEN T.v.-serie „De klop op de deer munHARors Aeldesport voriet igen YYC REUMAT1SCHE- EN SPIERPIJNEN jpaganda 1: - ESTATE REAL Samenleving Sex-symbolen Decors Schouwburgbrand Chris Barber in TROS-programma y*w „TJEEMPIE" NIET OP T.V. NEDERLAND I: NEDERLAND II: BELGIë NederI.): BELGIë (Frans): DUITSLAND I: DUITSLAND II: 14 van propaganda voeren voor rielersport is alom bekend. II; ltijd dat de wielersport het best nd is met zoveel mogelijk wed- en. je nu kijkt dat er in Amster- waar zoveel geld in die wieler- >1 van Olympia is gestoken, maar behoorlijke renner naar voren komen, dan moet ik nog zien of ichoolwedstrijden in Zeeland re- at hebben. Het zou zo moeten dat elk comité, naast de ajna- nieuwelingen of dames, in ie- feval een koers voor adspiranten niseert. Dat kost bijna geen En dat is nu volgens mij echte aganda voor de wielersport in onze volleybalmedewerker) ÏRHOLE In de eerste klasse n van de volleybalcompetitie angt IJVC I Scheldesport. IJVC er waarschijnlijk niet in slagen ploeg uit Terneuzen een neder- toe te brengen, alhoewel IJVC s altijd een moeilijk te kloppen a is. In Aardenburg ontmoeten Kikkers en Voorwaarts elkaar, thuisclub heeft hier de meeste sen. Mogelijk slaagt WH er in erste punten binnen te halen in strijd tegen OVC, dat in de uit- Istrijden vaak minder sterk speelt thuis. In Hulst, waar Terhole 1 2 tegen elkaar uitkomen, zullen punten wel door het eerste team ïengehaald worden. de tweede klas heren ontvangt Kikkers het tweede team van C, dat waarschijnlijk de zege zal alen. OVC 2 krijgt het moeilijk ;n Schoondijke. Voorwaarts 2, thuis speelt, moet IJVC 3 kun- verslaan. ij de dames mag een boeiende id verwacht worden tussen de igen van Seheldepsort en Ter- 2. De bezoeksters zullen het 1 zwaar hebben om de hoger ge- itste ploeg uit Terneuzen te kun- kloppen. Tussen ISvG en OVC taat niet veel krachtsverschil, ir toch wel zoveel om de winst in van Gent te houden. Voor Da ker-dames is het een gemakkê- e dag. Voorwaarts 2 komt op be- k en zal niet in staat zijn tegen- ïd van betekenis te bieden. de sporthal in Hulst spelen de les van Terhole 1 om vier uur in overgangsklascompetitie tegen C, dat zaterdag in Rotterdam met 1 verloor van AMVJ. Voor Ter- e ligt hier een goede kans om aantal winstpunten wat op te ren. Het moet in staat zijn om e wedstrijd te winnen. DE STEM VAN WOENSDAG 28 JANUARI 1970 neeste van uw geld. met een vertegenwoordiger j geeft u graag alle iris en telijke USIF-fonds. U kunt ;n beginbedrag van 500,-. groei. En praten kost ten- ST. BI Leidsestraat 74 Amsterdam (Van onze radio- en t.v.-redactie) HILVERSUM Het is al bijna drie jaar gele den, dat de 45-jarige toneelspeler en schrijver Jan Staal uit Amsterdam van de K.R.O.-televisie de opdracht kreeg om de 776 bladzijden tellende ro man „De klop op de deur" van Ina Boudier-Bak- ker voor de t.v. te bewerken. Het gaat om het ver haal van een rijke bankiersfamilie in' het negen tiende eeuwse Amsterdam. De hoofdfiguren zijn Annette en Frederik Craets, respectievelijk ge speeld door Mieke Bos en Ton Kuyl. De serie telt vijftien afleveringen, waarvan de eerste door de K.R.O.-televisie in oktober zal worden uitge zonden. Het wordt het eerste Nederlandse t.v.-feuilleton, dat geheel in kleur wordt opgenomen. De kosten van deze enorme produktie zijn niet hekend, maar worden door insiders geraamd op minstens een half miljoen gulden. Regisseur is de 52-jarige Peter Holland, bij de kijkers bekend door zijn regie van de series „Dokter Finlay" en de „Zusters Bennett", twee grote produkties van de N.C.R.V. Mieke Bos: hoofdrol in „De klop op de deur". Terwijl een kleine groep van de bijna zeventig acteurs, actrices en figuranten in het gebouw van Felix Meritis in de hoofdstad bezig zijn met de „leesrepetities" voor de eer ste opname van dit stuk op donder dag en vrijdag hebben wij een be-, zoek gebracht aan de bescheiden vakmensen, die altijd buiten de pu bliciteit blijven. Allereerst Frans Ubink en Mieke van der Heijden van het centraal produktiebureau van de KRO-televisde. Zij verdiepen zich al een half jaar in de beslommerin gen van kostenberekeningen, reser vering van studiofaciliteiten en nog duizend en een dingen meer, waar u en ik chronisch hoofdpijnlijder van zouden worden. Frans Ubink (48) sinds drie jaar in vaste dienst bij de KRO-tv heeft zijn enorme know-how meegebracht uit de Nederlandse filmwereld, waar in hij carrière maakte. Als Frans zegt „De draperie voor het decor van een kamer in een Amsterdamse grachtenhuis kost 300 gulden", dan ïoji Kuri (Van onze filmmedewerker) HILVERSUM Iedere donderdag avond, in aansluiting op het NOS- journaal, bevolken de monsters van ie Japanner ïoji Kuri het VPRO- televisiescherm. Zijn jokes en fanta sieën bevatten een diepere achter sfond, dan de oppervlakkige kijker sal vermoeden. Vanavond kiest Kuri „Eieren" voor zijn seksvisioenen. Wat bezielt deze kleine Japanse reclame ontwerper en maker van tekenfilms, die een wereldfaam hebben De eigenlijke naam van Yoji Kuri luidt Hideo Kurihara. Hij is op 9 april 1928 geboren in de Japanse stad Sa- bae. In 1948 ging hij naar de Bunka Gakuinacademie voor muziek en schilderkunst te Tokio. Zijn vader, een kolonel in het leger, weigerde de beroepskeuze van zijn zoon te accep teren. Kuri was gedwongen in zijn eigen onderhoud te voorzien. Hij deed dit door het verkopen van schilde rijen en het tekenen van grappen voor het cartoontijdschrift Manga Donhon. Spoedig won hij prijzen met zijn werk. Van dit geld richtte hij een teken- filmstudio in en ging gedurende een jaar animatietechniek studeren. In 1959 maakte hij een „commercial" voor het zeepmerk Mitsuwa. Deze werd, als eerste, bekroond door de Association of Commercial Compag nies. Wegens onvoldoende opdrachten ging Kuri de tekenfilmstudio gebrui ken voor de realisatie van eigen idee- en. De reclamecartoons voor Honda, die hij ondertekende met „Coo", en het uitgeven van een serie boekjes met titels als: „Huwelijksreis der vlooien" en „Vrouwen handige huisdieren" verschaften hem de fi nanciële middelen hiertoe. Zijn eerste succes op het gebied van de vrije tekenfilms behaalde hij met -De Mensgaarde". In dit filmpje treft men een ondermaats mannetje en een rondborstig vrouwtje. In een groot aantal situaties wordt het mannetje door het vrouwtje vernederd en ge marteld, terwijl hij in een kooitje zit en zich slechts uit door hondegejank. Zijn tekenfilms hebben Yoji Kuri een wereldfaam bezorgd. Er werd zelfs een speciaal festival met alleen door hem gemaakte films georgani seerd. Toch treft men in zijn werk ook duidelijk invloeden van ande ren. Zi.in figuren vertonen een sterke over eenkomst met die van cartoonisten als James Thurber en Saul Steinberg, sommige van zijn interpretaties zijn rechtstreeks verwant met kunste naars als Salvador Dali, Margritte of de illustrator-auteur Antoine de Saint bxupery. Ook de taal van de surre alistische schilders, hun combinatie van illusie en realiteit, hun spel met het platte vlak en hun manieT om schokeffecten te bereiken vindt men bij Kuri terug. Toch is zijn werk uniek. Het paart de westerse invloeden aan de rijke Japanse tradities en cultuur. Bijvoor beeld die van de Nohspelen, de ver fijnde erotische en pornografische kunst, het expliciet gestelde sadisme en masochisme, het claustrofobisch effect, dat de emancipatie van de Ja panse vrouw meebrengt. Freud zou zich bij het zien van de films van Kuri de vingers aflikken. Moeten we hem zien als een vrouwenhater, een masochist, een man behept met cas tratiecomplexen, een eroticus, die zich verlustigt in een seksinferno Of is Kuri een uiterst scherpzinnig obser vator, filosoof en psycholoog, die een perfectionistisch prikkende vinger op de tere plekken van de samenleving wijst Verbeeldingskracht kan men deze kleine Japanse kunstenaar zeker niet ontzeggen. Hoewel hij karig is met uitspraken, laten we Kuri zelf aan het woord: „Dikwijls zoekt men de menselijke natuur door middel van het'medium film. Dat doe ik ook. In veel van mijn films heb ik getracht het een en an der uit te drukken door een waarach tige persoon buiten de denkbeeldige wereld te plaatsen". Of: „We leven in een tijd van moord: moordenaars onder het voorwendsel van oorlog, moord in vredestijd. Het is een feit, dat moorden, als liefhebberij popu lair is geworden en de waarde van een mens minder is dan die van huis dieren". Of zijn commentaar op het filmpje „De vent van hiernaast", dat gaat over een man, die niet in slaap kan komen door het lawaai van zijn buur man: „Dit mag een kleinigheid in de wijde wereld schijnen; maar leunt u zo'n klein gebeuren over het hoofd zien Of wanneer het drukken op een onnozele deurbel in „Botan" een atoomexplosie tot gevolg heeft en Kuri daarbij opmerkt: „Het is duide lijk, dat alles, wat de mens gedurende lange jaren heeft opgebouwd, in één ogenblik zal worden vernietigd, wan neer men de atoombom gebruikt. De ze ijdelheid van een atoomoorlog wordt in de film uitgedrukt. Wat ge beurt er indien de knop wordt inge drukt Vorige week bracht de VPRO „Ai" op het scherm. Hierin wordt een man achtervolgd door een bijzonder vast houdende vrouw. Zij eet hem zelfs op en werpt hem weer uit. Zij tracht hem te temmen, op te sluiten in een kooitje en een halsbandje om te doen. Wat begon als een spelletje dreigt Vier beelden uit de film „Eieren". hem nu te verpletteren. Een extra dimensie aan dit filmpje geeft de stem van 'de actrice Kyoko Kishida (bekend van o.a. Teshigahara's film „De vrouw in het zand"), die ritmisch en in verschillende stemmingen de woorden „Hai", dat „ja" betekent, en „Ai", het Japanse woord voor „lief de", herhaald. Een ware copulatie wordt gesuggereerd. Kuri verklaart: „Deze film is gemaakt teneinde de liefde door kreten uit te drukken: de gelukkige kreet, de teleurgestelde kreet, de verveelde kreet en de treu rige kreet van de liefde. Het kan zijn, dat deze kreten van een man en een vrouw ook deel uitmaken van de liefde." Kuri's films wemelen van de sex- symbolen. Boombladeren krijgen een vaginavorm. Geboortetrauma's, fal lussymbolen en het benadrukken van de erogene zones zijn veel voorko mende zaken. Morgenavond brengt de VPRO „Ei eren" op het televisiescherm. Als men door het eenvoudige gegeven heen kijkt, vindt men een wervelende we reld van suspense-poëzie, die door zijn beeldende zeggingskracht en ob sederende muziekgebruik, aantoont hoe het ei de aanleiding tot paniek kan worden. „Indien de eieren", zegt Kuri, „de oorsprong van alle bestaan, niet de kans krijgen te worden geboren, dan nemen deze onuitgebroede eieren hun bittere en sterke wraak op hun aan randers." Vult u zelf maar in: ieder willekeurig idee, dat belet wordt ge realiseerd te worden Een ware re volutie in een eierdop. MAARTEN VAN ROOIJEN zit hij er meestal geen tientje naast. Hij moet aan de hand van de vijftien scripts en in overleg met regisseur Peter Holland een decor ontwerpen met Fokke Duetz de locaties opzoe ken, waar kleine delen van het ver haal door cineasten buiten de tv-stu- dio's op film worden vastgelegd. Het is soms een heidens werk, want er kan geen enkele fout in de mise-en- scene worden gemaakt. Het geknetter van bromfietsen, kunnen honderden meters film in de prullebak doen verdwijnen. Juist die eerste aanzet van bespre kingen, organiseren, rekening hou den met budget of wensen van regis seur, decorontwerper, filmers en ga zo maar voort, vormen het funda ment van een goede t.v.-produktie. Wij hebben Frans Ubink begeleid bij een bezoek aan de immense NOS- studio's, waar Fokke Duetz ons de schetsen liet zien voor de vele sfeer volle grachtenhuiskamers, die tot in details nauwkeurig de fin-de-siecle- stijl uitbeelden. In de decormontage hallen werken specialisten, die nooit in de publiciteit of voor de camera's komen. Met ongekende precisie bou wen zij gangen, kamers, zalen, win keltjes in de tv-studio op, die de kij ker de suggestie geven alsof de op namen allemaal in Amsterdam zijn gemaakt. Fokke Duetz (60) is reeds in de cember begonnen met het op teke ning zetten van de decors. Eerst heeft hij met de regisseur de scripts ettelijke malen doorgeworsteld daar na heeft hij vele dagen besteedt aan bronnenstudie. Om een voorbeeld te noemen: Annette en Frederik Craets maakten hun huwelijksreis per trein van Amsterdam naar Parijs. Er be stond in ons land geen spoorrijtuig meer uit die jaren. Mejuffrouw As- selbergs, directrice van het Utrechts spoorwegmuseum heeft Fokke Duetz geweldig geholpen door het beschik baarstellen van oude tekeningen, die oude wagons uit 1868 leken qua vorm precies op de vigilantes welke door de straten reden. De deur zat in het midden en kon alleen aan de buiten zijde worden geopend door de con ducteur. Het interieur was van plu che. Duetz moest zorgen, dat de bekle ding, verlichting, armleuningen, hoofdsteunen, gordijntjes, bagagenet ten en opschriften tot in de kleinste bijzonderheden precies klopten met de werkelijkheid. Fokke toonde ons de verrukkelijke coupé, die straks voor de eerste aflevering in de tv- studio wordt opgesteld. Elke spoor- en tramliefhebber zal bij de aanblik van dit vervoermiddel in extase ra ken. De NOS neemt zich zelfs voor het een ereplaats te geven in haar opslagplaatsen voor reauisieten. Terloops vertelt de heer Holland dat hij die ochtend net toestemming heeft gekregen om in het hofje naast de Kleine Komedie in Amsterdam te gaan filmen. Ze moeten er wel aan denken, dat ze zware lichtstoppen meenemen. Want de oude vrouwtjes die er wonen mogen wegens brand gevaarlijkheid geen gebruik maken van apparaten, zoals kacheltjes, snel kokers enz Dus moeten er speciale elektrische kabels worden meegeno men. Ze gaan daar een shot maken van het ramenlappen. „Ik mag daar voor geen ladder gebruiken, want een dienstbode stond nooit op een ladder, dat was onzedelijk in die da gen. Ze gebruikte eerst de glazen- spuit, schoof van binnenuit het raam omhoog, ging op de vensterbank rug gelings naar de straat zitten en droogde daarna de ruiten, je moet er maar aan denken. Dat shot dient van beneden naar boven te worden gemaakt, want anders krijg ik er weer auto's of fietsers op. Jammer is het dat Yda Andrea wat hoogte vrees heeft. Maar dat hindert niet, want dan houden we er een vangzeil onder Met het zout is het ook ge regeld. Er moet sneeuw op de straat liggen bij dat shot. Wij hebben ons wezenloos gezocht naar een echte oude schouwburgloge welke we na veel omzwervingen aan de oude vest in Leiden hebben ge vonden. Tussen haakjes wij gaan ook de befaamde schouwburgbrand te Amsterdam in 1890 in scene zetten, waarbij we moeten zorgen, dat de vlammetjes in de maquette precies binnen de verhoudingen blijven. Daar tussendoor laten we oude film beelden zien van zo'n grote brand Dat is een kwestie van montage, zo als je dat ook in de Forsyte Sage regelmatig tegenkwam. We hebben zelfs de beschikking over twee ou derwetse brandspuiten, die met de hand worden bediend. Kortom aan alles is gedacht. De opname van de „brand" en de kijkers gaan we 's nachts in Haarlem maken" Terwijl Duetz vluchtig nog wat aantekeningen maakt vertelt Holland dat hij in deze serie ook het stokoude filmmateriaal van de kroning van koningin Wilhelmina in Amsterdam moet verwerken. „Het zijn wel kren gen van trilbeelden, maar ze zijn tenminste authentiek. De kijkers zul len het beslist accepteren". Bij het maken van zo'n t.v.-serie. die zich afspeelt aan het einde van de vorige eeuw, komt het er op aan, dat je door bronnenonderzoek het raadplegen van historici, die je alles kunnen vertellen over de vrouwen emancipatie, de opkomst van het so cialisme en de schrijvers uit die da gen, een zo waarheidsgetrouw moge lijk beeld uit die periode geeft. Het maken van een dergelijke gro te serie blijft een hachelijk avontuur, omdat zich van dag tot dag steeds weer andere problemen voordoen. Maar regisseur Holland is geen zwart kijker en samen met al die koorts achtige werkende lieden voor of ach ter de schermen hoopt hij deze ge weldige kleurenproduktie in juli op beeldband en film gereed te hebben. (ADVERTENTIE) (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM De tijdens het Ne- merlaer jazzfestival te Breda gemaak te opnamen van het optreden van jazzmusicus Chris Barber, zullen vrij dag 13 februari in het Tros-radiopro- gramma „Disco-drive-in" (vanaf 16.00 uur) worden uitgezonden. Hierin wordt ook een vraaggesprek met Chris Barber opgenomen, als mede een gedeelte van zijn optreden met zijn band in Loosdrecht op 8'fe bruari. In Breda trad Chris Barber op met het trio Louis van Dijk, omdat door de mist zijn mede-bandleden pas 's nachts tegen tweeën arriveerden. (ADVERTENTIE) (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Mede in verband met de hoge kosten heeft de pro grammaleiding van de VPRO-televi- sie besloten om de tv-musical „Tjeem- pie", bewerkt naar de roman van Remco Campert, niet in produktie te nemen. De koste nworden begroot op een halve ton en dat gaat ver uit bo- ven het bedrag, dat hiervoor door de VPRO was uitgetrokken. (ADVERTENTIE) HOOFDPIJN POEDERS werken verrassend Hiertoe gerechtigd NOS/NOT 11.10 BEELDVERHAAL VAN DE KERK 11.35 WALTER AND CONNIE 12.00 SLUITING AVRO 17.00 GEEN WOORDEN MAAR DADEN Spelers van NAC komen uit tegen spelers van Alemaninia Aachen 17.30 SLUITING NOS 18.45 DE FABELTJESKRANT (kleur) 18.55 JOURNAAL 19.04 SCALA CVK - IKOR - KRO/RKK 19.30 KENMERK 20.00 JOURNAAL NOS 20.20 POLITIEKE UITZENDING GPV NOS 20.30 STICHTING SOCUTERA 20.35 ALLOTRIA Een oude Duitse film uit 1937 met o.a. Adolf Wohlbrück, Heinz Rühmann en Hilde Hil- debrand in de voornaamste rollen. 22.10 EIGENTIJDS Derde aflevering in dit sei zoen van „Match für drei Spieier". De drie spelers zijn: Siegfried Palm en Klaus Starck (violoncel) en Chris- tophcaskel slagwerk 22.40 JOURNAAL 22.45 SLUITING NOS 18.45 DE FABELTJESKRANT (kleur) 19.00 JOURNAAL NOS AVRO 19.04 „AUDUBON NATUUR- THEATER" (kleur) Bezoek aan een natuur-eiland op korte afstand van de Ca nadese stad Toronto. 19.30 INFO Advies- en informatierubriek, gepresenteerd door Ilse Wes- sel en Jaap van Meekren, 20.00 JOURNAAL NOS 20.20 JONGE MENSEN OP WEG NAAR HET CONCERT PODIUM Willem Duys stelt leerlingen voor van het Rotterdams Conservatorium 21.10 LUNCHPAUZE (kleur) Een spel van John Mortimer met in de voornaamste rollen: Bas ten Batenburg, Kitty Courbois en Elisabeth Hoy- tink. De regie werd gevoerd door Heieen van Meurs. 21.40 SPREEKUUR Eenvoudige medische onder werpen door dokter A. C. van Swol 22.10 JOURNAAL NOS TELEAC 22.15 VAMOS A VER, les 2 22.55 SLUITING 16.30 SCHOOLTELEVISIE 17.30 JEVANJONG 19.25 ZANDMANNETJE 19.30 VERGROOTGLAS OP DE POSTZEGEL 19.45 HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS 19.50 ZOEKLICHT 19.55 MEDEDELINGEN 20.00 NIEUWS 20.25 DORIS DAY-SHOW 20.50 PANORAMA 21.35 VOLKSCONCERT 22.10 GASTPROGRAMMA 22.40 NIEUWS 14.00- 17.25 17.30 18.55 19.25 19.30 20.00 20.30 22.00 -15.45 DE SCHOOLTELEVI SIE IN HET THEATER Les Rustres, toneelstuk van Goldoni NIEUWS FEU VERTE SURVOL PLUM-PLUM VIVE LA VIE JOURNAAL AUJOURD'HUI MUSIQUES NOUVELLES Aansluitend: Journaal 20.00 JOURNAAL EN WEER BERICHT 20.15 TUSSEN WELSTAND EN KLASSENSTRIJD 21.00 FAMILIE BERGMANN „De kinderspeelplaats" 21.45 ZO WAS HET ALLEMAAL Terugblik in cabaretvorm op de afgelopen tien jaren. 22.45 JOURNAAL, MET COMMEN TAAR EN WEERBERICHT 23.05 GENE KELLY: UITNODI GING VOOR DE DANS (kleur) Drie balletscènes 0.40 JOURNAAL 17.30 JOURNAAL EN WEER BERICHT 17.35 MOSAIK Voor de oudere generatie. Aansluitend: Beispiele guter Taten 18.05 DIE DREHSCHEIBE 18.40 WESTLICH VON SANTA Fé „Een hete, droge zomer" 19.10 JOHN KLINGS ABENTEUER Tv-film van Rolf Honold en C. M. Sharland. „Opdracht te- een wil en dank" 19.45 HEUTE 20.15 ZDF-MAGAZIN 21.00 DER NAGEL (kleur) Tv-film naar de no velle van Pedro de Alarcdn. 22.15 JOURNAAL EN WEER BERICHT 22.25 CLAUDE DEBUSSY „La Mer". Drie symfonische schetsen, gespeeld door het NDR-Sinfonie-Orchester, o.l.v. Hermann Hildebrandt. Woensdag 28 januari HILVERSUM I 420 M VARA: 12.00 Stereo: Berlijns Fil harmonisch Orkest: semi-klassieke en moderne muz. 12.25 Stereo: Pro menadeorkest en Marinierskapel: walsen en marsen. 12.54 Voor het platteland. 13.00 Nws. 13.11 Actuali teiten. 13.25 Licht orgelspel. 13.45 Gesproken portret. 14.00 Stereo: Operetteklanken (gr). 15.15 In de Toonzaal: modern muziekprogram ma voor de jeugd met commentaar. 16.00 Nws. 16.03 Stereo: Nederland se chansons met orkestbegeleiding. 16.20 Muziek en brieven, muzikale lezing. 17.20 Stereo: Viool en cello: moderne muz. 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11 Actualiteiten. 18.20 Uit zending van D'66. VARA: 18.30 Stereo: Klink Klaar - zonder non sens. ig,30 Nws. 19.35 Buitenlands weekoverzicht. 19.45 Tango Rumba orkest met zangsolisten. 20.30 Ste reo: VARA-Dansorkest en solisten. 20.55 Lokale radio, speciale uitzen ding van Dingen van de Dag. 21.15 Stereo: Pop-eye. 21.45 Nou, en....!: cabaretprogr. 22.10 Country en Wes tern muziek. 22.30 Nws. 22.38 Mede delingen. 22.43 Actualiteiten. 22.55 Stereo: Elektronische muziek (gr). 23.20 Radio Jazz Magazine. 23.55- 24.00 Nws. HILVERSUM II 298 M KRO: 12.00 Stereo: Van twaalf tot twee, gevarieerd programma. (12.22 Wij van het land; 12.26 Me ded. t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nws.; 12.41 Actualiteiten; 13.00-13.05 Raden maar....). NCRV: 14.15 Om roeporkest en soliste (opn): moder ne muz. 15.00 In 't zilver: een pro gramma voor oudere luisteraars. 16.00 Nws. 16.03 Stereo: Voor de jeugd. 17.00 Stereo: Twien-popradio: licht platenprogr. 17.50 Overheids voorlichting: Samenwerking met ont wikkelingslanden. Samenstelling en presentatie: Thon Raes. 18.00 Coun try and Western rubriek. 18.30 Nws. 18.41 Actualiteiten. N.O.S.: 19.00 Het Hoogovenschaaktoernooi in Wijk aan Zee. 19.03 Openbaar Kunstbe zit. 19.13 Vijftig verenigingen voor vrouwen en meisjes?, discussie. 19.35 Geen onderdaan maar burger: uitzending over de staatkundige vor ming van de Nederlander. 19.50 Progr. voor blinden en slechtzien den. 20.00 Stereo: Omroep Dubbel- kwartet: oude en moderne liederen. 20.15 Stereo: Concertgebouworkest en solist: moderne en klassieke mu ziek. In de pauze: 21.25-21.45 Fer- mate - een luchtig pauzeprogram ma. 22.30 Nws. 22.38 Parlements- overzicht, 22.45 Stereo: X, een sprong in het duister: lichte gram- mofoonmuz. en reportages. 23.55- 24.00 Nws. (12.40-12.48 Weerbericht en SOS-be- richten voor de schippers). 12.55 Buitenlands persoverzicht. 13.00 Nws., weerbericht, meded., dag- klapper en SOS-berichten voor de schippers. 13.20 Tafelmuziek. 14.00 Schoolradio. 14.20 Lichte muz. 14.30 Voor de jeugd. 14.50 Koorzang. 15.00 Nws. 15.03 Meisjeskoor. 15.15 Voor de kinderen. 16.00 Nws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Folklore uit Polen. 16.30 Duitse volksmuz. 17.00 Nws., weerbericht en mededelingen. 17.15 Jazzmuz. 18.00 Nws. 18.03 Popmuz. 18.20 Lekenmoraal en -fi losofie. 18.50 Sport. 18.58 Taalwen- ken. 19.00 Nws., weerbericht en ac tualiteiten. 19.40 Grammofoonmuz. 19.45 Adviezen. 20.00 Operettefrag menten. 22.00 Nws., berichten en culturele kroniek. 22.20 Gevarieerde muz. (23.00 Nws.). 23.40-23.45 Nws. Donderdag 29 januari HILVERSUM I 403 M AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend gymnastiek. 7.20 Stereo: Lichte grammofoonmuz. 8.00 Nws. 8.11 Ra diojournaal. 8.20 Stereo: Lichte grammofoonmuziek. (8.30-8.33 De groenteman). 8.50 Morgenwijding. 9.00 Stereo: Klankjuwelen (gr). 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvita minen (gr). (11.00-11.02 Nws.). 11.30 Rondom 12: progr. voor de vrouw. (11.55 Beursberichten). HILVERSUM II 298 M KRO: 7.00 Nws. 7.11 Het levende woord. 7.16 Stereo: Badinerie: klas sieke muz. (gr). 8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvrouw. (9.00-9.10 Gym nastiek voor de huisvrouw). N.O.S.: 10.00 Wat heeft dat kind?, pedago gische lezing. 10.20 Stereo: Muziek uit de Barok (opn). KRO: 11.00 Nws. 11.02 Voor de zieken. 11.55 Mededelingen. HILVERSUM Hl 240 M EN FM NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Terug van weggeweest: muz. van toen voor luisteraars van nu. 9.30 Zzzoef lichte instrumentale muz. 10.00 Nws. 10.03 Muz. bij de koffie. (11.00 Nws.). (ADVERTENTIE) HILVERSUM Hl 240 M EN FM N.O.S.: (12.00 Nws.). AVRO: 13.00 Nws. 13.03 Radiojournaal. 13.06 Zet 'm op: licht platenprogr. (14.00 Nws.). 15.00 Nws. 15.03 Arbeidsvita minen: populair verzoekplatenpro- gramma. 16.00 Nws. 16.03 Gimmick: licht platenprogr. 17.00 Nws. 17.05- 18.00 Toppoppology: licht platenpro- gramma, BRUSSEL NEDERLANDS 324 M 12.00 Nws. 12.03 Gevar. muziek. Osifïsiifcsïijke verlichting van "Doorstraalt" verlichtend weefsels» spieren tot in de gewrichten Reumatische pijnen, spit, zenuwpijnen. verstuikingen, stijve nek en ledematen - ?>et* sneller, niets werkt aangename* OnZ%JCw-V® T fijn dan Al«esal-balsem. Onmiddellijk in de huid doordringend, werkt hnfra dleP op de weefsels in tot aan de haard van de pijn (zonder oppervlakkige warmtesensatie of irritatie van de huid U verooizaken) en "doorstraalt" verlichtend Keumifi spi?ren tot in de gewrichten. Keumatische pijnen en stijfheid maken spoedig plaats voor een durend gevoe] van verlichting en welbehagen. H»tVnh»ti,n-iet lï?.* de Pö" uitbreektI Zorgt hand h 5?'s J een tube Algesal bij de hand hebt om zodra het nodig is de pijn te verlichten. ALGESAL bij alie apoth en d?o£

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 13