)RDT
EEL
Monsteropdracht vergt
half jaar opnametijd
|De kijk-kreten
van
Kuri
K.R.O. GAAT EERSTE NEDERLANDSE
T.V.-FEUILLETON IN KLEUR MAKEN
T.v.-serie „De klop op de deer
munHARors
Aeldesport
voriet
igen YYC
REUMAT1SCHE-
EN SPIERPIJNEN
jpaganda
1:
-
ESTATE
REAL
Samenleving
Sex-symbolen
Decors
Schouwburgbrand
Chris Barber in
TROS-programma
y*w
„TJEEMPIE"
NIET OP T.V.
NEDERLAND I:
NEDERLAND II:
BELGIë NederI.):
BELGIë (Frans):
DUITSLAND I:
DUITSLAND II:
14
van propaganda voeren voor
rielersport is alom bekend. II;
ltijd dat de wielersport het best
nd is met zoveel mogelijk wed-
en.
je nu kijkt dat er in Amster-
waar zoveel geld in die wieler-
>1 van Olympia is gestoken, maar
behoorlijke renner naar voren
komen, dan moet ik nog zien of
ichoolwedstrijden in Zeeland re-
at hebben. Het zou zo moeten
dat elk comité, naast de ajna-
nieuwelingen of dames, in ie-
feval een koers voor adspiranten
niseert. Dat kost bijna geen
En dat is nu volgens mij echte
aganda voor de wielersport
in onze volleybalmedewerker)
ÏRHOLE In de eerste klasse
n van de volleybalcompetitie
angt IJVC I Scheldesport. IJVC
er waarschijnlijk niet in slagen
ploeg uit Terneuzen een neder-
toe te brengen, alhoewel IJVC
s altijd een moeilijk te kloppen
a is. In Aardenburg ontmoeten
Kikkers en Voorwaarts elkaar,
thuisclub heeft hier de meeste
sen. Mogelijk slaagt WH er in
erste punten binnen te halen in
strijd tegen OVC, dat in de uit-
Istrijden vaak minder sterk speelt
thuis. In Hulst, waar Terhole 1
2 tegen elkaar uitkomen, zullen
punten wel door het eerste team
ïengehaald worden.
de tweede klas heren ontvangt
Kikkers het tweede team van
C, dat waarschijnlijk de zege zal
alen. OVC 2 krijgt het moeilijk
;n Schoondijke. Voorwaarts 2,
thuis speelt, moet IJVC 3 kun-
verslaan.
ij de dames mag een boeiende
id verwacht worden tussen de
igen van Seheldepsort en Ter-
2. De bezoeksters zullen het
1 zwaar hebben om de hoger ge-
itste ploeg uit Terneuzen te kun-
kloppen. Tussen ISvG en OVC
taat niet veel krachtsverschil,
ir toch wel zoveel om de winst in
van Gent te houden. Voor Da
ker-dames is het een gemakkê-
e dag. Voorwaarts 2 komt op be-
k en zal niet in staat zijn tegen-
ïd van betekenis te bieden.
de sporthal in Hulst spelen de
les van Terhole 1 om vier uur in
overgangsklascompetitie tegen
C, dat zaterdag in Rotterdam met
1 verloor van AMVJ. Voor Ter-
e ligt hier een goede kans om
aantal winstpunten wat op te
ren. Het moet in staat zijn om
e wedstrijd te winnen.
DE STEM VAN WOENSDAG 28 JANUARI 1970
neeste van uw geld.
met een vertegenwoordiger
j geeft u graag alle iris en
telijke USIF-fonds. U kunt
;n beginbedrag van 500,-.
groei. En praten kost ten-
ST. BI
Leidsestraat 74 Amsterdam
(Van onze radio- en t.v.-redactie)
HILVERSUM Het is al bijna drie jaar gele
den, dat de 45-jarige toneelspeler en schrijver Jan
Staal uit Amsterdam van de K.R.O.-televisie de
opdracht kreeg om de 776 bladzijden tellende ro
man „De klop op de deur" van Ina Boudier-Bak-
ker voor de t.v. te bewerken. Het gaat om het ver
haal van een rijke bankiersfamilie in' het negen
tiende eeuwse Amsterdam. De hoofdfiguren zijn
Annette en Frederik Craets, respectievelijk ge
speeld door Mieke Bos en Ton Kuyl. De serie
telt vijftien afleveringen, waarvan de eerste door
de K.R.O.-televisie in oktober zal worden uitge
zonden.
Het wordt het eerste Nederlandse t.v.-feuilleton,
dat geheel in kleur wordt opgenomen. De kosten
van deze enorme produktie zijn niet hekend, maar
worden door insiders geraamd op minstens een
half miljoen gulden. Regisseur is de 52-jarige Peter
Holland, bij de kijkers bekend door zijn regie van
de series „Dokter Finlay" en de „Zusters Bennett",
twee grote produkties van de N.C.R.V.
Mieke Bos: hoofdrol in „De klop op de deur".
Terwijl een kleine groep van de
bijna zeventig acteurs, actrices en
figuranten in het gebouw van Felix
Meritis in de hoofdstad bezig zijn
met de „leesrepetities" voor de eer
ste opname van dit stuk op donder
dag en vrijdag hebben wij een be-,
zoek gebracht aan de bescheiden
vakmensen, die altijd buiten de pu
bliciteit blijven. Allereerst Frans
Ubink en Mieke van der Heijden van
het centraal produktiebureau van de
KRO-televisde. Zij verdiepen zich al
een half jaar in de beslommerin
gen van kostenberekeningen, reser
vering van studiofaciliteiten en nog
duizend en een dingen meer, waar
u en ik chronisch hoofdpijnlijder van
zouden worden.
Frans Ubink (48) sinds drie jaar
in vaste dienst bij de KRO-tv heeft
zijn enorme know-how meegebracht
uit de Nederlandse filmwereld, waar
in hij carrière maakte. Als Frans
zegt „De draperie voor het decor
van een kamer in een Amsterdamse
grachtenhuis kost 300 gulden", dan
ïoji Kuri
(Van onze filmmedewerker)
HILVERSUM Iedere donderdag
avond, in aansluiting op het NOS-
journaal, bevolken de monsters van
ie Japanner ïoji Kuri het VPRO-
televisiescherm. Zijn jokes en fanta
sieën bevatten een diepere achter
sfond, dan de oppervlakkige kijker
sal vermoeden. Vanavond kiest Kuri
„Eieren" voor zijn seksvisioenen. Wat
bezielt deze kleine Japanse reclame
ontwerper en maker van tekenfilms,
die een wereldfaam hebben
De eigenlijke naam van Yoji Kuri
luidt Hideo Kurihara. Hij is op 9 april
1928 geboren in de Japanse stad Sa-
bae. In 1948 ging hij naar de Bunka
Gakuinacademie voor muziek en
schilderkunst te Tokio. Zijn vader,
een kolonel in het leger, weigerde de
beroepskeuze van zijn zoon te accep
teren. Kuri was gedwongen in zijn
eigen onderhoud te voorzien. Hij deed
dit door het verkopen van schilde
rijen en het tekenen van grappen voor
het cartoontijdschrift Manga Donhon.
Spoedig won hij prijzen met zijn
werk.
Van dit geld richtte hij een teken-
filmstudio in en ging gedurende een
jaar animatietechniek studeren. In
1959 maakte hij een „commercial"
voor het zeepmerk Mitsuwa. Deze
werd, als eerste, bekroond door de
Association of Commercial Compag
nies. Wegens onvoldoende opdrachten
ging Kuri de tekenfilmstudio gebrui
ken voor de realisatie van eigen idee-
en. De reclamecartoons voor Honda,
die hij ondertekende met „Coo", en
het uitgeven van een serie boekjes
met titels als: „Huwelijksreis der
vlooien" en „Vrouwen handige
huisdieren" verschaften hem de fi
nanciële middelen hiertoe.
Zijn eerste succes op het gebied van
de vrije tekenfilms behaalde hij met
-De Mensgaarde". In dit filmpje treft
men een ondermaats mannetje en een
rondborstig vrouwtje. In een groot
aantal situaties wordt het mannetje
door het vrouwtje vernederd en ge
marteld, terwijl hij in een kooitje zit
en zich slechts uit door hondegejank.
Zijn tekenfilms hebben Yoji Kuri
een wereldfaam bezorgd. Er werd
zelfs een speciaal festival met alleen
door hem gemaakte films georgani
seerd. Toch treft men in zijn werk
ook duidelijk invloeden van ande
ren.
Zi.in figuren vertonen een sterke over
eenkomst met die van cartoonisten
als James Thurber en Saul Steinberg,
sommige van zijn interpretaties zijn
rechtstreeks verwant met kunste
naars als Salvador Dali, Margritte of
de illustrator-auteur Antoine de Saint
bxupery. Ook de taal van de surre
alistische schilders, hun combinatie
van illusie en realiteit, hun spel met
het platte vlak en hun manieT om
schokeffecten te bereiken vindt men
bij Kuri terug.
Toch is zijn werk uniek. Het paart
de westerse invloeden aan de rijke
Japanse tradities en cultuur. Bijvoor
beeld die van de Nohspelen, de ver
fijnde erotische en pornografische
kunst, het expliciet gestelde sadisme
en masochisme, het claustrofobisch
effect, dat de emancipatie van de Ja
panse vrouw meebrengt. Freud zou
zich bij het zien van de films van
Kuri de vingers aflikken. Moeten we
hem zien als een vrouwenhater, een
masochist, een man behept met cas
tratiecomplexen, een eroticus, die zich
verlustigt in een seksinferno Of is
Kuri een uiterst scherpzinnig obser
vator, filosoof en psycholoog, die een
perfectionistisch prikkende vinger op
de tere plekken van de samenleving
wijst Verbeeldingskracht kan men
deze kleine Japanse kunstenaar zeker
niet ontzeggen.
Hoewel hij karig is met uitspraken,
laten we Kuri zelf aan het woord:
„Dikwijls zoekt men de menselijke
natuur door middel van het'medium
film. Dat doe ik ook. In veel van mijn
films heb ik getracht het een en an
der uit te drukken door een waarach
tige persoon buiten de denkbeeldige
wereld te plaatsen". Of: „We leven in
een tijd van moord: moordenaars
onder het voorwendsel van oorlog,
moord in vredestijd. Het is een feit,
dat moorden, als liefhebberij popu
lair is geworden en de waarde van
een mens minder is dan die van huis
dieren".
Of zijn commentaar op het filmpje
„De vent van hiernaast", dat gaat
over een man, die niet in slaap kan
komen door het lawaai van zijn buur
man: „Dit mag een kleinigheid in de
wijde wereld schijnen; maar leunt u
zo'n klein gebeuren over het hoofd
zien Of wanneer het drukken op
een onnozele deurbel in „Botan" een
atoomexplosie tot gevolg heeft en
Kuri daarbij opmerkt: „Het is duide
lijk, dat alles, wat de mens gedurende
lange jaren heeft opgebouwd, in één
ogenblik zal worden vernietigd, wan
neer men de atoombom gebruikt. De
ze ijdelheid van een atoomoorlog
wordt in de film uitgedrukt. Wat ge
beurt er indien de knop wordt inge
drukt
Vorige week bracht de VPRO „Ai"
op het scherm. Hierin wordt een man
achtervolgd door een bijzonder vast
houdende vrouw. Zij eet hem zelfs op
en werpt hem weer uit. Zij tracht
hem te temmen, op te sluiten in een
kooitje en een halsbandje om te doen.
Wat begon als een spelletje dreigt
Vier beelden uit de film „Eieren".
hem nu te verpletteren. Een extra
dimensie aan dit filmpje geeft de
stem van 'de actrice Kyoko Kishida
(bekend van o.a. Teshigahara's film
„De vrouw in het zand"), die ritmisch
en in verschillende stemmingen de
woorden „Hai", dat „ja" betekent, en
„Ai", het Japanse woord voor „lief
de", herhaald. Een ware copulatie
wordt gesuggereerd. Kuri verklaart:
„Deze film is gemaakt teneinde de
liefde door kreten uit te drukken: de
gelukkige kreet, de teleurgestelde
kreet, de verveelde kreet en de treu
rige kreet van de liefde. Het kan zijn,
dat deze kreten van een man en een
vrouw ook deel uitmaken van de
liefde."
Kuri's films wemelen van de sex-
symbolen. Boombladeren krijgen een
vaginavorm. Geboortetrauma's, fal
lussymbolen en het benadrukken van
de erogene zones zijn veel voorko
mende zaken.
Morgenavond brengt de VPRO „Ei
eren" op het televisiescherm. Als men
door het eenvoudige gegeven heen
kijkt, vindt men een wervelende we
reld van suspense-poëzie, die door
zijn beeldende zeggingskracht en ob
sederende muziekgebruik, aantoont
hoe het ei de aanleiding tot paniek
kan worden.
„Indien de eieren", zegt Kuri, „de
oorsprong van alle bestaan, niet de
kans krijgen te worden geboren, dan
nemen deze onuitgebroede eieren hun
bittere en sterke wraak op hun aan
randers." Vult u zelf maar in: ieder
willekeurig idee, dat belet wordt ge
realiseerd te worden Een ware re
volutie in een eierdop.
MAARTEN VAN ROOIJEN
zit hij er meestal geen tientje naast.
Hij moet aan de hand van de vijftien
scripts en in overleg met regisseur
Peter Holland een decor ontwerpen
met Fokke Duetz de locaties opzoe
ken, waar kleine delen van het ver
haal door cineasten buiten de tv-stu-
dio's op film worden vastgelegd. Het
is soms een heidens werk, want er
kan geen enkele fout in de mise-en-
scene worden gemaakt.
Het geknetter van bromfietsen,
kunnen honderden meters film in de
prullebak doen verdwijnen.
Juist die eerste aanzet van bespre
kingen, organiseren, rekening hou
den met budget of wensen van regis
seur, decorontwerper, filmers en ga
zo maar voort, vormen het funda
ment van een goede t.v.-produktie.
Wij hebben Frans Ubink begeleid
bij een bezoek aan de immense NOS-
studio's, waar Fokke Duetz ons de
schetsen liet zien voor de vele sfeer
volle grachtenhuiskamers, die tot in
details nauwkeurig de fin-de-siecle-
stijl uitbeelden. In de decormontage
hallen werken specialisten, die nooit
in de publiciteit of voor de camera's
komen. Met ongekende precisie bou
wen zij gangen, kamers, zalen, win
keltjes in de tv-studio op, die de kij
ker de suggestie geven alsof de op
namen allemaal in Amsterdam zijn
gemaakt.
Fokke Duetz (60) is reeds in de
cember begonnen met het op teke
ning zetten van de decors. Eerst
heeft hij met de regisseur de scripts
ettelijke malen doorgeworsteld daar
na heeft hij vele dagen besteedt aan
bronnenstudie. Om een voorbeeld te
noemen: Annette en Frederik Craets
maakten hun huwelijksreis per trein
van Amsterdam naar Parijs. Er be
stond in ons land geen spoorrijtuig
meer uit die jaren. Mejuffrouw As-
selbergs, directrice van het Utrechts
spoorwegmuseum heeft Fokke Duetz
geweldig geholpen door het beschik
baarstellen van oude tekeningen, die
oude wagons uit 1868 leken qua vorm
precies op de vigilantes welke door
de straten reden. De deur zat in het
midden en kon alleen aan de buiten
zijde worden geopend door de con
ducteur. Het interieur was van plu
che.
Duetz moest zorgen, dat de bekle
ding, verlichting, armleuningen,
hoofdsteunen, gordijntjes, bagagenet
ten en opschriften tot in de kleinste
bijzonderheden precies klopten met
de werkelijkheid. Fokke toonde ons
de verrukkelijke coupé, die straks
voor de eerste aflevering in de tv-
studio wordt opgesteld. Elke spoor-
en tramliefhebber zal bij de aanblik
van dit vervoermiddel in extase ra
ken. De NOS neemt zich zelfs voor
het een ereplaats te geven in haar
opslagplaatsen voor reauisieten.
Terloops vertelt de heer Holland
dat hij die ochtend net toestemming
heeft gekregen om in het hofje naast
de Kleine Komedie in Amsterdam te
gaan filmen. Ze moeten er wel aan
denken, dat ze zware lichtstoppen
meenemen. Want de oude vrouwtjes
die er wonen mogen wegens brand
gevaarlijkheid geen gebruik maken
van apparaten, zoals kacheltjes, snel
kokers enz Dus moeten er speciale
elektrische kabels worden meegeno
men. Ze gaan daar een shot maken
van het ramenlappen. „Ik mag daar
voor geen ladder gebruiken, want
een dienstbode stond nooit op een
ladder, dat was onzedelijk in die da
gen. Ze gebruikte eerst de glazen-
spuit, schoof van binnenuit het raam
omhoog, ging op de vensterbank rug
gelings naar de straat zitten en
droogde daarna de ruiten, je moet
er maar aan denken. Dat shot dient
van beneden naar boven te worden
gemaakt, want anders krijg ik er
weer auto's of fietsers op. Jammer
is het dat Yda Andrea wat hoogte
vrees heeft. Maar dat hindert niet,
want dan houden we er een vangzeil
onder Met het zout is het ook ge
regeld. Er moet sneeuw op de straat
liggen bij dat shot.
Wij hebben ons wezenloos gezocht
naar een echte oude schouwburgloge
welke we na veel omzwervingen aan
de oude vest in Leiden hebben ge
vonden. Tussen haakjes wij gaan ook
de befaamde schouwburgbrand te
Amsterdam in 1890 in scene zetten,
waarbij we moeten zorgen, dat de
vlammetjes in de maquette precies
binnen de verhoudingen blijven.
Daar tussendoor laten we oude film
beelden zien van zo'n grote brand
Dat is een kwestie van montage, zo
als je dat ook in de Forsyte Sage
regelmatig tegenkwam. We hebben
zelfs de beschikking over twee ou
derwetse brandspuiten, die met de
hand worden bediend. Kortom aan
alles is gedacht. De opname van de
„brand" en de kijkers gaan we
's nachts in Haarlem maken"
Terwijl Duetz vluchtig nog wat
aantekeningen maakt vertelt Holland
dat hij in deze serie ook het stokoude
filmmateriaal van de kroning van
koningin Wilhelmina in Amsterdam
moet verwerken. „Het zijn wel kren
gen van trilbeelden, maar ze zijn
tenminste authentiek. De kijkers zul
len het beslist accepteren".
Bij het maken van zo'n t.v.-serie.
die zich afspeelt aan het einde van de
vorige eeuw, komt het er op aan,
dat je door bronnenonderzoek het
raadplegen van historici, die je alles
kunnen vertellen over de vrouwen
emancipatie, de opkomst van het so
cialisme en de schrijvers uit die da
gen, een zo waarheidsgetrouw moge
lijk beeld uit die periode geeft.
Het maken van een dergelijke gro
te serie blijft een hachelijk avontuur,
omdat zich van dag tot dag steeds
weer andere problemen voordoen.
Maar regisseur Holland is geen zwart
kijker en samen met al die koorts
achtige werkende lieden voor of ach
ter de schermen hoopt hij deze ge
weldige kleurenproduktie in juli op
beeldband en film gereed te hebben.
(ADVERTENTIE)
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM De tijdens het Ne-
merlaer jazzfestival te Breda gemaak
te opnamen van het optreden van
jazzmusicus Chris Barber, zullen vrij
dag 13 februari in het Tros-radiopro-
gramma „Disco-drive-in" (vanaf 16.00
uur) worden uitgezonden.
Hierin wordt ook een vraaggesprek
met Chris Barber opgenomen, als
mede een gedeelte van zijn optreden
met zijn band in Loosdrecht op 8'fe
bruari. In Breda trad Chris Barber
op met het trio Louis van Dijk, omdat
door de mist zijn mede-bandleden pas
's nachts tegen tweeën arriveerden.
(ADVERTENTIE)
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Mede in verband
met de hoge kosten heeft de pro
grammaleiding van de VPRO-televi-
sie besloten om de tv-musical „Tjeem-
pie", bewerkt naar de roman van
Remco Campert, niet in produktie te
nemen. De koste nworden begroot op
een halve ton en dat gaat ver uit bo-
ven het bedrag, dat hiervoor door de
VPRO was uitgetrokken.
(ADVERTENTIE)
HOOFDPIJN POEDERS
werken verrassend
Hiertoe
gerechtigd
NOS/NOT
11.10 BEELDVERHAAL VAN DE
KERK
11.35 WALTER AND CONNIE
12.00 SLUITING
AVRO
17.00 GEEN WOORDEN MAAR
DADEN
Spelers van NAC komen uit
tegen spelers van Alemaninia
Aachen
17.30 SLUITING
NOS
18.45 DE FABELTJESKRANT
(kleur)
18.55 JOURNAAL
19.04 SCALA
CVK - IKOR - KRO/RKK
19.30 KENMERK
20.00 JOURNAAL NOS
20.20 POLITIEKE UITZENDING
GPV
NOS
20.30 STICHTING SOCUTERA
20.35 ALLOTRIA
Een oude Duitse film uit 1937
met o.a. Adolf Wohlbrück,
Heinz Rühmann en Hilde Hil-
debrand in de voornaamste
rollen.
22.10 EIGENTIJDS
Derde aflevering in dit sei
zoen van „Match für drei
Spieier". De drie spelers zijn:
Siegfried Palm en Klaus
Starck (violoncel) en Chris-
tophcaskel slagwerk
22.40 JOURNAAL
22.45 SLUITING
NOS
18.45 DE FABELTJESKRANT
(kleur)
19.00 JOURNAAL NOS
AVRO
19.04 „AUDUBON NATUUR-
THEATER" (kleur)
Bezoek aan een natuur-eiland
op korte afstand van de Ca
nadese stad Toronto.
19.30 INFO
Advies- en informatierubriek,
gepresenteerd door Ilse Wes-
sel en Jaap van Meekren,
20.00 JOURNAAL NOS
20.20 JONGE MENSEN OP WEG
NAAR HET CONCERT
PODIUM
Willem Duys stelt leerlingen
voor van het Rotterdams
Conservatorium
21.10 LUNCHPAUZE (kleur)
Een spel van John Mortimer
met in de voornaamste rollen:
Bas ten Batenburg, Kitty
Courbois en Elisabeth Hoy-
tink. De regie werd gevoerd
door Heieen van Meurs.
21.40 SPREEKUUR
Eenvoudige medische onder
werpen door dokter A. C. van
Swol
22.10 JOURNAAL NOS
TELEAC
22.15 VAMOS A VER, les 2
22.55 SLUITING
16.30 SCHOOLTELEVISIE
17.30 JEVANJONG
19.25 ZANDMANNETJE
19.30 VERGROOTGLAS OP DE
POSTZEGEL
19.45 HIER SPREEKT MEN
NEDERLANDS
19.50 ZOEKLICHT
19.55 MEDEDELINGEN
20.00 NIEUWS
20.25 DORIS DAY-SHOW
20.50 PANORAMA
21.35 VOLKSCONCERT
22.10 GASTPROGRAMMA
22.40 NIEUWS
14.00-
17.25
17.30
18.55
19.25
19.30
20.00
20.30
22.00
-15.45 DE SCHOOLTELEVI
SIE IN HET THEATER
Les Rustres, toneelstuk van
Goldoni
NIEUWS
FEU VERTE
SURVOL
PLUM-PLUM
VIVE LA VIE
JOURNAAL
AUJOURD'HUI
MUSIQUES NOUVELLES
Aansluitend: Journaal
20.00 JOURNAAL EN WEER
BERICHT
20.15 TUSSEN WELSTAND EN
KLASSENSTRIJD
21.00 FAMILIE BERGMANN
„De kinderspeelplaats"
21.45 ZO WAS HET ALLEMAAL
Terugblik in cabaretvorm op
de afgelopen tien jaren.
22.45 JOURNAAL, MET COMMEN
TAAR EN WEERBERICHT
23.05 GENE KELLY: UITNODI
GING VOOR DE DANS
(kleur) Drie balletscènes
0.40 JOURNAAL
17.30 JOURNAAL EN WEER
BERICHT
17.35 MOSAIK
Voor de oudere generatie.
Aansluitend: Beispiele guter
Taten
18.05 DIE DREHSCHEIBE
18.40 WESTLICH VON SANTA Fé
„Een hete, droge zomer"
19.10 JOHN KLINGS ABENTEUER
Tv-film van Rolf Honold en
C. M. Sharland. „Opdracht te-
een wil en dank"
19.45 HEUTE
20.15 ZDF-MAGAZIN
21.00 DER NAGEL
(kleur) Tv-film naar de no
velle van Pedro de Alarcdn.
22.15 JOURNAAL EN WEER
BERICHT
22.25 CLAUDE DEBUSSY
„La Mer". Drie symfonische
schetsen, gespeeld door het
NDR-Sinfonie-Orchester, o.l.v.
Hermann Hildebrandt.
Woensdag 28 januari
HILVERSUM I 420 M
VARA: 12.00 Stereo: Berlijns Fil
harmonisch Orkest: semi-klassieke
en moderne muz. 12.25 Stereo: Pro
menadeorkest en Marinierskapel:
walsen en marsen. 12.54 Voor het
platteland. 13.00 Nws. 13.11 Actuali
teiten. 13.25 Licht orgelspel. 13.45
Gesproken portret. 14.00 Stereo:
Operetteklanken (gr). 15.15 In de
Toonzaal: modern muziekprogram
ma voor de jeugd met commentaar.
16.00 Nws. 16.03 Stereo: Nederland
se chansons met orkestbegeleiding.
16.20 Muziek en brieven, muzikale
lezing. 17.20 Stereo: Viool en cello:
moderne muz. 17.55 Meded. 18.00
Nws. 18.11 Actualiteiten. 18.20 Uit
zending van D'66. VARA: 18.30
Stereo: Klink Klaar - zonder non
sens. ig,30 Nws. 19.35 Buitenlands
weekoverzicht. 19.45 Tango Rumba
orkest met zangsolisten. 20.30 Ste
reo: VARA-Dansorkest en solisten.
20.55 Lokale radio, speciale uitzen
ding van Dingen van de Dag. 21.15
Stereo: Pop-eye. 21.45 Nou, en....!:
cabaretprogr. 22.10 Country en Wes
tern muziek. 22.30 Nws. 22.38 Mede
delingen. 22.43 Actualiteiten. 22.55
Stereo: Elektronische muziek (gr).
23.20 Radio Jazz Magazine. 23.55-
24.00 Nws.
HILVERSUM II 298 M
KRO: 12.00 Stereo: Van twaalf
tot twee, gevarieerd programma.
(12.22 Wij van het land; 12.26 Me
ded. t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30
Nws.; 12.41 Actualiteiten; 13.00-13.05
Raden maar....). NCRV: 14.15 Om
roeporkest en soliste (opn): moder
ne muz. 15.00 In 't zilver: een pro
gramma voor oudere luisteraars.
16.00 Nws. 16.03 Stereo: Voor de
jeugd. 17.00 Stereo: Twien-popradio:
licht platenprogr. 17.50 Overheids
voorlichting: Samenwerking met ont
wikkelingslanden. Samenstelling en
presentatie: Thon Raes. 18.00 Coun
try and Western rubriek. 18.30 Nws.
18.41 Actualiteiten. N.O.S.: 19.00
Het Hoogovenschaaktoernooi in Wijk
aan Zee. 19.03 Openbaar Kunstbe
zit. 19.13 Vijftig verenigingen voor
vrouwen en meisjes?, discussie.
19.35 Geen onderdaan maar burger:
uitzending over de staatkundige vor
ming van de Nederlander. 19.50
Progr. voor blinden en slechtzien
den. 20.00 Stereo: Omroep Dubbel-
kwartet: oude en moderne liederen.
20.15 Stereo: Concertgebouworkest
en solist: moderne en klassieke mu
ziek. In de pauze: 21.25-21.45 Fer-
mate - een luchtig pauzeprogram
ma. 22.30 Nws. 22.38 Parlements-
overzicht, 22.45 Stereo: X, een
sprong in het duister: lichte gram-
mofoonmuz. en reportages. 23.55-
24.00 Nws.
(12.40-12.48 Weerbericht en SOS-be-
richten voor de schippers). 12.55
Buitenlands persoverzicht. 13.00
Nws., weerbericht, meded., dag-
klapper en SOS-berichten voor de
schippers. 13.20 Tafelmuziek. 14.00
Schoolradio. 14.20 Lichte muz. 14.30
Voor de jeugd. 14.50 Koorzang.
15.00 Nws. 15.03 Meisjeskoor. 15.15
Voor de kinderen. 16.00 Nws. 16.03
Beursberichten. 16.09 Folklore uit
Polen. 16.30 Duitse volksmuz. 17.00
Nws., weerbericht en mededelingen.
17.15 Jazzmuz. 18.00 Nws. 18.03
Popmuz. 18.20 Lekenmoraal en -fi
losofie. 18.50 Sport. 18.58 Taalwen-
ken. 19.00 Nws., weerbericht en ac
tualiteiten. 19.40 Grammofoonmuz.
19.45 Adviezen. 20.00 Operettefrag
menten. 22.00 Nws., berichten en
culturele kroniek. 22.20 Gevarieerde
muz. (23.00 Nws.). 23.40-23.45 Nws.
Donderdag 29 januari
HILVERSUM I 403 M
AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend
gymnastiek. 7.20 Stereo: Lichte
grammofoonmuz. 8.00 Nws. 8.11 Ra
diojournaal. 8.20 Stereo: Lichte
grammofoonmuziek. (8.30-8.33 De
groenteman). 8.50 Morgenwijding.
9.00 Stereo: Klankjuwelen (gr). 9.35
Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00
Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvita
minen (gr). (11.00-11.02 Nws.). 11.30
Rondom 12: progr. voor de vrouw.
(11.55 Beursberichten).
HILVERSUM II 298 M
KRO: 7.00 Nws. 7.11 Het levende
woord. 7.16 Stereo: Badinerie: klas
sieke muz. (gr). 8.30 Nws. 8.32
Voor de huisvrouw. (9.00-9.10 Gym
nastiek voor de huisvrouw). N.O.S.:
10.00 Wat heeft dat kind?, pedago
gische lezing. 10.20 Stereo: Muziek
uit de Barok (opn). KRO: 11.00
Nws. 11.02 Voor de zieken. 11.55
Mededelingen.
HILVERSUM Hl 240 M EN FM
NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Terug van
weggeweest: muz. van toen voor
luisteraars van nu. 9.30 Zzzoef
lichte instrumentale muz. 10.00
Nws. 10.03 Muz. bij de koffie.
(11.00 Nws.).
(ADVERTENTIE)
HILVERSUM Hl 240 M EN FM
N.O.S.: (12.00 Nws.). AVRO: 13.00
Nws. 13.03 Radiojournaal. 13.06 Zet
'm op: licht platenprogr. (14.00
Nws.). 15.00 Nws. 15.03 Arbeidsvita
minen: populair verzoekplatenpro-
gramma. 16.00 Nws. 16.03 Gimmick:
licht platenprogr. 17.00 Nws. 17.05-
18.00 Toppoppology: licht platenpro-
gramma,
BRUSSEL NEDERLANDS 324 M
12.00 Nws. 12.03 Gevar. muziek.
Osifïsiifcsïijke verlichting van
"Doorstraalt" verlichtend weefsels»
spieren tot in de gewrichten
Reumatische pijnen, spit, zenuwpijnen.
verstuikingen, stijve nek en ledematen -
?>et* sneller, niets werkt aangename*
OnZ%JCw-V® T fijn dan Al«esal-balsem.
Onmiddellijk in de huid doordringend, werkt
hnfra dleP op de weefsels in tot aan de
haard van de pijn (zonder oppervlakkige
warmtesensatie of irritatie van de huid U
verooizaken) en "doorstraalt" verlichtend
Keumifi spi?ren tot in de gewrichten.
Keumatische pijnen en stijfheid maken
spoedig plaats voor een durend gevoe] van
verlichting en welbehagen.
H»tVnh»ti,n-iet lï?.* de Pö" uitbreektI Zorgt
hand h 5?'s J een tube Algesal bij de
hand hebt om zodra het nodig is de pijn te
verlichten. ALGESAL bij alie apoth en d?o£