Een aieuwe lente, een nieuw modegeluid Spalt m ■prijs armd monteur tuffeur y v De charmante koffiepot Nederpop omhoog Metroliner Lucky Luke: de spook stad Bontmantels Kees van de Ven Werkt snel en afdoende. KLAAR OM AAN TE TREKKEN Saharienne Nu Crayon inventum brengt behaaglijke warmte waar u wenst! INVENTUM if assistent SUSKE en WISKE 17 DE STEM VAN DINSDAG 27 JANUARI 1970 19 atst in vertrekken met onder schoorsteen. anschaf is lager in jd heeft praktisch se te nemen vraagt dijk kan worden opge- dan gratis advies over le capaciteiten, maken ;ze maand nog tegen veemarktstraat 43 breda tel. 38880 landelijk erkend gasinstallateur i.V. r een kracht, die in het riciën, en reeds ervaring Et opgedaan. sr). keveren van bankstellen het vooruitzicht, lijks aan ons kantoor. Lange nertspootjes 115.- Lange perstanei pattes 1 750,- Nieuwlandstraat S Tilburg tel. 04250-26611 Een model van Plaza. Links een mouwloos tuniekpak in bedrukt dub bele kamgaren met effen pantalon. Rechts een Impriméjas met uni- garnering t De vrouwen die Paco Rabanne willen volgen zullen zich moeten kle den in half-doorzichtige jurken. Rabanne introduceerde een nieuw ma teriaal met glas als grondstof. helpt oof< bij, hoofdpijn en rheümatische pijnen DR IS al weer „ooh" en „ach" (en „wee") geroepen over de nieuwe modelijnen waarop de grote coutu riers ons hebben vergast. Vreugde en schrik spitsen zich nog even toe bij de eerste confrontatie met de gloednieuwe ontwerpen op levende lijven en daarna zakt de opwinding. Aan het einde van het seizoen blij ken maar enkele nieuwigheden waarlijk mode geworden te zijn: mode is immers navolgen. Op een punt zijn de ontwerpers ditmaal zeer grootmoedig geweest. Zij hebben evenveel variaties in roklengte gegeven als er streepjes ilaan op de centimeter en daardoor de vrouw toegestaan naar believen mr benen te tonen of te verstop- Pin. Ziet zij er een been in of niet, to is ie kwestie. Zij kan natuurlijk nog veel meer «ten zien of verbergen. Sinds een «anta! jaren geleden het toploos mpak werd gelanceerd dat even- ui zonk als een baksteen), kun- »en de ontwerpers het niet laten 'och telkens proefballons van dat abber op te laten. Doorkijkblouses w Note lijfjes met „nipple jewel- (dat klinkt veel beter dan de vertaling „tepelsieraden") zien we «eeds meer op modefoto's. Maar je °mt ze toch niet vaak tegen op s 'aat. En daarom lijkt het voorals- 1°3. ^waarschijnlijk dat de mini- J"'" ran doorschijnende glas- Pcatjes die de Baskische oud-ar- mect Paco Rabanne thans ont- erpt, veel navolging zullen vin- ,f; zo. "tin als de Engelse decol- "es die niet minachting voor door schijnende stoffen liever „open en eerlijk zijn zonder geheimen". Couturiers geven de toon aan, maar confectiefabrikanten interpre teren het lied op hun manier. Zij moeten dat van tevoren doen, want hoe zou u anders lentemodellen in de etalages kunnen zien nog voor de winter voorbij is. Datgene wat dus waarlijk mode zal zijn, wat uit de veelheid van het, „allernieuwste" met plezier zal worden nagevolgd en gedragen door meer dan een enkeling, dat is al reeds door de confectiefabrikant gemaakt, door de detaillist besteld, nog voor in het prille begin van het seizoen het allerlaatste nieuws is prijsgegeven. De confectiefabrikant onthoudt voorgaande tendensen die grote beloften inhielden maar nog niet tot volle bloei kwamen. Hij neemt bovendien dat ondefinieer bare waar, de vleug die mode voor- uitsnelt zoals een lentezucht in fe bruari aanzweeft. De mode in confectie die de Fran sen zoveel aardiger prêt-d-porter noemen en bij de Engelsen „ready- to-wear" heet, belooft ons het vol gende beeld: (We bepalen ons in dit artikel tot Frankrijk en hopen in de loop van de week de twee andere belangrijke modelanden, Italië en Engeland in het zonnetje te zetten). Mini, midi en maxi worden af wisselend gedragen. Hier blijft vijf tig procent van de modellen ultra kort, twintig procent -„klassiek voor de stad" (dat is net boven de knie), twintig procent midi (kuitlang) en tien procent enkel- of vloerlang, voornamelijk voor strand of avond. Deze vier lengten horen bij vier stijlen die achtereenvolgens heten: flou, saharienne, crayon en nu. (Reeds thans voorspellen de Franse experts dat deze vrije keuze van lengte gaat uitmonden in een maat voor de volgende winter: „midi".) Soepel en ruim zijn de korte jurkjes die met boerinnetjes- of zi geuner-look worden betiteld maar bij voorkeur een karakter dragen van folklore uit het Midden-Oos ten. Vandaar, bloezende lijfjes, keursjes, ballonmouwen, smoel c- werk, gefronste rokken in lichte, doorschijnende stoffen als wollen crêpe, mousseline en voile. De man tels zijn meestal zeer ruim gerim peld aan een schouderstukje en worden gedragen op pantalons en broekpakken. tel is een bestseller. Een soort lang herenshirt over wollen crêpe pan talon en de lange overslagrok met bolero of kort jasje horen in deze lijn thuis. Dit kunt u het best met „tropen- shirt" vertalen. Zowel mantels als tailleurs hebben opgestikte zakken met stolpplooi, vierkante schouders, een rugplooi, overhemdmanchetten, een strakke ceintuur. Onder de lan ge tailleurjasjes horen heel korte rokken of lange pantalons. Potlood" is voortgekomen uit de bedenksels van Yves Saint Lau rent en wordt welhaast klassiek genoemd: vooral de kuitlange man- Het naakt bepaalt zich tot het middel waarboven bolerootjes, frontjes en allerlei bloesjes voor be dekking zorgen terwijl daaronder zigeunerinnenrokken aan de voor kant openhangen over een badpak of e.en short. Hierbij mouwloze maximantels als kazuifels. Meer dan de helft van deze modellen zijn uit vederlichte jersey vervaardigd, ef fen of zeer fijn gedessineerd. Voor alle landen waar mode ge maakt wordt geldt: wit is troef. Daarnaast zijn er talloze tinten vio let. Zachte pasteltonen worden vooral in Frankrijk nu en dan af gewisseld door choc-effecten: fel geel, vlammend rood, en indigo. Zowel met de kleur als met de rok lengte dus schijnen de ontwerpers te willen zeggen tegen de kopers: Zoek het zelf maar uit. GEHOORD IN een café tijdens 'n gesprek over verdovende middelen: Spreker rechts: „Langzaam maar zeker beginnen de Chinese infiltra- tie-methode's succes te krijgen. Hoe meer stuf ze hierheen smokke len, hoe geringer onze weerstand". Spreker links: „Ja, we worden alle maal high gemaakt. Kunnen ze er onderdoor schieten". HET ZIET er naar uit dat onze Ne derpop het helemaal gaat maken in Amerika. Behalve Shocking Blue, die vorige week de eerste plaats be reikte op alle Amerikaanse hitlijs ten (omzet tot nu toe in de States twee miljoen Venussen) is nu ook de Delftse Tee-Set aan het doorbre ken. Veertien dagen geleden dron gen de jongens met „Ma belle amie" de tophonderd binnen en voorwaar, vorige week sprong dit toch niet zo sterke nummer maar eventjes naar de 52e plaats (Cash Box) met een grote rode stip. Het is eigenaardig dat zowel Shoc king Blue als Tee-Set weinig aan Amerikaanse plugging hebben ge daan terwijl Motions en Golden Earring, die al enkele tournees door de VS hebben gemaakt en zich regelmatig inkopen in teeveeshows met een grote kijkdichtheid, het (nog?) zonder hits moeten stellen. DE PENDELAARS tussen Wash ington en New York zijn er al aan gewend om hun vrouw op te bellen om te zeggen dat ze vroeg thuis zullen komen, terwijl ze met een snelheid van zo'n 200 km per uur voortrazen in Amerika's nieuwste vervoersexperiment, de Metrolinex. In het jaar dat ze met haar raket ten mannen op de maan zet, heeft Amerika onlangs opnieuw het ple zier van reizen per trein ontdekt. De „Metroliner", een door de rege ring gesubsidieerd experiment, is een zeer snel vervoermiddel dat de afstand tussen grote steden ver kleint. De eerste resultaten zijn zo in drukwekkend, dat vervoersexperts voorspellen, dat na jaren van kwij nen in een wildernis van uitsprin gende tekorten, de supersnelle luxu euze passagierstreinen misschien het antwoord van Amerika zullen zijn op de verstopt geraakte snelwegen en de te drukke vliegvelden. De Metroliner wondt elektrisch voortgestuwd en heeft alluminium voertuigen. Hij heeft niet de pracht en ook niet de snelheid van de Ja panse Tokkaido lijn, maar hij heeft wel de reisduur van Washington naar New York, een afstand van on geveer 300 km, met bijna negentig minuten ingekort tot tweeëneenhalf uur. Als het mooi weer is en er zijn geen vertraging, dan is het altijd nog wel sneller om met het vlieg tuig te gaan maar de Metroliner is gerieflijker, minder vermoeiend en is ongeveer 48 gulden goedkoper voor een tweede klas rit. Bij elke zitplaats hangt een telefoon. Op het ogenblik rijden er 12 Me- troliners tussen New York en Wash ington en de treinen zijn gemiddeld voor 70 procent bezet. Een officiële woordvoerder van de spoorwegen in Pennsylvanië zei dat men op winst werkte als men het van dag tot dag bekeek. In zeker opzicht is de Meroliner het slachtoffer van haar eigen suc ces. Boze briefschrijvers in The New York Times schreven, dat het vaak langer duurt voordat je je plaats in de Metroliner hebt besproken dan het bespreken voor een vlucht naar Honolulu. „WANNEER een vrouwelijke klant laat weten dat zij zwarte echt leren schoenen wil zien en wij tonen haar een aantal van die schoenen in ver schillende modellen en zij zegt dan: „Wat hebt u in rood?", dan weten we dat we met een moeilijke klant te doen hebben". Deze uitlating, die van elke schoenverkoper kan zijn, tekent het beeld van een mogelijke klant en de daaraan vastgekoppelde moei lijkheden die een schoenverkoper kan hebben. Om enig inzicht in die moeilijkheden te krijgen en om er bovendien een oplossing voor te vin den heeft het Amerikaanse tijd schrift „Boot Shoe Recorder" 'n enquête in de schoenhandel gehou den. Daaruit kwamen enkele inte ressante gegevens naar voren: Het is moeilijker om schoenen aan een vrouw te verkopen dan aan een man. Daarover was 85 pet van degenen, die op de enquête geant woord hadden, het eens; 11,5 pet was de tegenovergstelde mening toegedaan, dat n.l. mannen moei lijker als klant zijn, en 3,5 pet zag geen verschillen tussen vrouwen en mannen als klanten. Hoe lang duurt het om een paar schoenen te verkopen? Op dit punt bestaan aanmerkelijke verschillen tussen vrouwelijke en mannelijke klanten; 32,2 pet van de verkopers had 16 a 20 minuten nodig om schoenen aan een vrouw te verko pen, maar 30,1 pet had daar gemid deld maar 1115 minuten voor no dig; 16,6 pet constateerde, dat er meer dan 20 minuten voor een der gelijke verkoop nodig zijn. Daar staat tegenover dat 51,6 pet van de verkopers van mening is, dat men slechts 5 tot 10 minuten nodig heeft om schoenen aan een man te ver kopen. Een tweede groep, nl. 19,3 pet vindt dat er nog minder tijd voor nodig is, nl. 5 minuten of min der. De algemene mening is dat mannen gemakkelijker te bevredi gen zijn dan vrouwen. Vrouwen zijn bij het kopen van schoenen op de eerste plaats geïn teresseerd of het desbetreffende model past bij de heersende mode qua kleur en stijl en wat de hak be treft. En juist dat zijn dingen, waarvoor de man zich bij de aan koop van schoenen nauwelijks in teresseert. Voor hem is van be lang, dat de schoen goed past, en of het materiaal, dat voor het bo vendeel van de schoen en voor de zool is gebruikt, goed en duurzaam is. Negen van de 10 mannen komen in de zaak, kopen één paar schoe nen in minder dan 15 minuten en gaan weer weg. Maar slechts de helft van alle vrouwelijke klanten is tevreden met het kopen van slechts één paar schoenen. Stuart B. Bykofsky, die de enquête van „Boot Shoe Recorder" beoordeel de, vond dat bijna een kwart van alle vrouwelijke klanten gemiddeld 1.5 paar schoenen koopt (3 paar bij 2 bezoeken), terwijl dat slechts bij 2.6 pet van de mannen het geval is. Een ander kwart van de vrouwen koopt 2 paar schoenen per bezoek aan een schoenenzaak. Tevens is 't gemakkelijk om vrouwen in een schoenenzaak bijbehorende artike len te verkopen. In eerste instan tie komen daarvoor handtassen in aanmerking, op de tweede plaats schoenonderhoudsprodukten en kou sen. Slechts relatief weinig mannen kopen dergelijk extraatjes. (ADVERTENTIE) En hoe u wenst.Ventilatorkachel? Accumulerende kachel? Heteluohtkachel? Er is niemand in Nederland die er zóveel ervaring in heeft als Inventum. u kunt er op rekenen! DIT IS Homer, een zeehond uit de dierentuin van San Diego. Hij ziet er wat droef uit op het ogenblik. De oorzaak voor zijn neerslachtig heid is het feit dat vier tandartsen met vereende krachten één kies getrokken en vier kiezen van vul lingen voorzien hebben. Homer zal enige dagen zijn optreden voor het publiek, dat bestaat uit een eetnummer, moeten staken. IK HEB niets tegen kracht, zolang ik het zelf maar heb. CECIL KING MAAR WELDRA GING HET NIEUWS VAN MOND TOT OOR, VAN INDIAAN TOT MEXICAAN... MAAC LAAT M'JN VWÊMO PANCHO VAN MEXICAAN TOT CCWBOV... ...VAN C0W80N TOT BARMAN: ER IS GOUD OP DE HEUVEL! OPOE HEUVEL UEP HET STORM VAN DE GOUDZOEKERS, GEVOLGD DOOR EEN BONTE MENIGTE GOKKERS GELDSCHIETERS DESPERADO'S DEZE MANNEN KWAMEN UIT ALLE OORDEN EN GEWESTEN EN BOUWDEN GOLD HILL.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 17