eer reizigers maar toch groter verlies voor de spoorwegen BREDASE ONTWERPER WINT MODEWEDSTRIJD Regering wil concentratie scheepsbouw DAGBLAD VOOR ZUIDWEST-NEDERLAND Delta- overleg voortaan openbaar Marseille op stelten na vonnis Guerini's KLM-lessenmeer geluidshinder dan werd verwacht Schmelzer verlaat Verolme andaag in DE STEM 75# NS-ERS EXTRA amsterdam Vinyl: prijs in Eurofashion TNO OYER „WOENSDRECHT" De Saeger blijft wellicht toch aan editie voor 19/20/21/22/23/24 jan. '70 land- en tuinbouw rai TEKORT AAN 2200 ARBEIDSPLAATSEN IN REGIO BERGEN OP ZOOM HOOFDROL VOOR RIJN-SCHELDE IN VEROLME-REDDIN GS ACTIE Overleg Duur STERK VERLAAGDE PRIJZEN 110e jaargang no. 26327 ZEELAND Directeur: Dr. W. A. J. AA. Harkx Hoofdredacteur: L. Leijend,ekker Hoofdkantoor: Breda, Reigerstr. 16 Telefoon 22341. Postgiro 1114111 vrijdag 16 januari 1970 WEERBERICHT Regen en mist Veel bewolking met regen er* plaatselijk mist. Krachtige tot har de wind en dezelfde temperaturen als gisteren. KANTOREN ROOSENDAAL, MOLENSTRAAT 45, TEL. 37150 BERGEN OP ZOOM, ZUIVELSTRAAT 26, TEL. 6850 OOSTERHOUT, ARENDSTRAAT 14, TEL. 4957 GOES, KLOKSTRAAT 1, TEL. 8030 HULST, STEENSTRAAT 14. TEL. 3751 ROTTERDAM Het Overlegor gaan Zeehavenoinitwikkeling Zuid west-Nederland heeft donderdag in zijn vergadering in het stadhuis van Rotterdam besloten voortaan zijn be sprekingen in het openbaar te voe ren. Een voorstel hiertoe was slechts enkele dagen geleden gedaan door Zuid-Holland als partner in het over leg. Het punt stond derhalve niet op de agenda van deze (nog besloten) vergadering. Het voorstel as met algemene stem men aangenomen, zij het dat van Brabantse zijde bezwaar gemaakt is tegen de procedure, een bezwaar dat, naar verluidt, ook door andere part ners werd gedeeld. Men had liever te voren gelegenheid gehad de moge lijke consequenties van openbaarheid in eigen kring te bespreken. Van die bedenking is echter geen halszaak gemaakt. Gevolg is dan ook, dat het algemeen bestuur van het Overlegorgaan op 6 april a.s. zijn eerste openbare vergadering zal hou den en wel in de Statenzaal in Mid delburg. Daar zal aan de orde komen een concept-advies, opgesteld door het dagelijks bestuur van het Overlegor gaan, inzake de havenontwikkeling in Zuidwest-Nederland, dat eigenlijk voor de vergadering van gistèren be doeld was. Dit concept-advies is nu openbaar geworden, te zamen met het meerderheids- en het minder heidsrapport van de Werkgroep Syn these Zeehavenontwikkeling, de zo- lenaamde commissie-Verburg. Voor tgaande aan de vergadering van 6 april zullen de partners het eoncept- idvies intern bespreken en van hun opmerkingen voorzien. (ZIE OOK PAGINA 3) Gangsterprocess PARIJS In het proces Guerini zijn vonnissen geveld die niet alleen algemene verbazing maar zelfs grote verontwaardiging hebben gewekt. Meme Guerini kreeg 20 jaar. Pascal Guerini, Henry Rossi en Dominique Poli ieder 15 jaar. Terwijl de verklik ker Filot, die de Guerini's als de ver moedelijke daders had aangewezen vrijgesproken werd. In de zaal brak na het bekend wor den van de vomissen een onbeschrij felijk tumult uit. Vanachter uit de zaal werd geroepen: „Dat zal God jutte betaald zotten". Meme schreeuwde met gebalde vuisten dat hij onschuldig was. Pascal hief zijn handen ten hemel en zei: „U weet heel goed meneer de president dat ik een doodzieke man ben en dat 15 jaar gevangenisstraf voor mij gelijk staat met de doodstraf." Rossie schreeuwde zijn onschuld uit en zei met deze hele zaak niets uit staande te hebben. De verklikker Filot verdween zo gauw mogelijk en men kon hem aan zien diat hij met het vrijsprekend von nis allesbehalve gelukkig was. De consternatie was op de gezich ten van de advocaten en journalisten te lezen. Een der advocaten riep naar de voorzitter: „Van de vier beklaag den heeft u vier martelaren ge maakt". Tegen half zeven nam de menigte in de zaal zelfs een dreigen de houding aan en overstelpte rech tere en juryleden met gejoel. De moeder van Rossi liep snikkend door de gangen en men zag vrouwen buiten bewustzijn raken. Vanzelfsprekend gaan alle verde digers onmiddellijk in hoger beroep. De zware straffen zijn daörom zo on begrijpelijk, omdat geen enkel be wijs is geleverd dait de Guerini's de juwelendief Mandroyan hebben ver moord. Niemand is van de misdaad getuige geweest. De Guerini's zijn gearresteerd op grond van verklaringen van de lou che figuur die Filot ongetwijfeld is en die later al zijn bekentenissen in trok. De vonnissen zullen in de onderwe reld van Marseille een enorme dei ning veroorzaken en het is zelfs de waag of het de komende dagen in de ze havenstad rustig zal blijven. DE NEDERLANDER Hubert van Dijck een olietechnicus wordt vermist, nadat een Italiaanse heli kopter in dichte mist tegen een booreiland was aangevlogen. Bij dit ongeluk kwamen zeven Italianen om net leven. Een Joegoslaaf wordt nog vermist. (Van een onzer redacteuren) UTRECHT Met ingang van de zomerdienst op I juni wordt de zo genaamde Spoorslag '70 verwezen lijkt. Er komt een exprestreinennet, dat rond veertig steden onderling verbindt. Door de hogere snelheden en kortere stoptijden zat de reistijd worden bekort. Naast de exprestrei- nen komt er een sneltreinen- en een stoptreinensysteem. Voor het laatste wordt het modernste, sneloptrekken- de materieel gebruikt. Voor de uitvoering van de ver nieuwde dienstregeling is meer per soneel nodig, ongeveer 750 man, maar de produktiestijging per man is groter. Op het ogenblik zijh er ruim 26.000 „spoorhazen". (Van een onzer redacteuren) UTRECHT Voor het eerst sinds 1963 hebben de Neder landse Spoorwegen weer meer reizigers vervoerd, wat de om zet in 1969 met 36 miljoen deed stijgen. In totaal legden de treinreizigers in 1969 7183 miljoen kilometer af tegen 7006 miljoen in het jaar daar voor. Ook in het goederenvervoer ging het beter, vooral dank zij het con tainervervoer, waarvan er zestigdui zend werden vervoerd, drie en een half keer zoveel als in 1968. Boven dien nam het goederenvervoer in ge sloten treinen met twintig procent en dat van de gespreide wagenladingen met 5,5 procent toe. Met dat al werden de totale be drijfsresultaten toch ongunstiger zij het slechts met vier miljoen omdat de kosten sterker toenamen dan de ontvangsten. Het spoorweg- verlies over 1969 zal 84 miljoen be lopen. Daarenboven ontvangen N.S. een rijksbijdrage van zeventig mil joen voor de zogenoemde bedrijfs- vreemde lasten Deze cijfers werden door de pre sident-directeur van N.S., mr. M. G. de Bruin, donderdagmiddag op de traditionele nieuwj aarspersconferen tie van de spoorwegen bekendge maakt. De stijging van het reizigers- vervoer schreef hipmet name toe aan de „voordeeltarieven" waarmee N.S. tegenwoordig werkt. Over het goe derenvervoer was hij niet onverdeeld tevreden hoewel zijn bedrijf nu 35 procent van het containervervoer uit de zeehavens verwerkt wegens de ongunstige kostenverhoudingen. Dat geldt vooral voor de gespreide wagenladingen. Op 75 procent van de laad- en losplaatsen wordt maar 6 procent van dat vervoer behandeld. Vandaar dat in 1969 niet minder dan 114 laad- en losplaatsen voor sluiting werden aangemeld, terwijl er in 1970 en 1971 nog enige tientallen zullen volgen. De trein moet het nu eenmaal hebben van massaal vervoer over lange afstand. De N.S.-directie is vooral teleur gesteld over de afwachtende houding welke de regering heeft aangenomen ten aanzien van het plan „Spoor naar '75". Het openbare vervoer heeft van dit kabinet niet de middelen en de prioriteit gekregen welke het hebben moest. Nederland is wat betreft de door het rijk te financieren spoor, wegwerken achtergebleven bij het buitenland. Zelfs als wij de f 300 miljoen (waarvan f 145 miljoen voor de rail) zoals aangegeven in „Spoor naar '75" voor infrastructurele werken in het openbare vervoer uitsluitend zouden gebruiken voor de Randstad met rond zes miljoen inwoners, aldus mr. De Bruin, betekent dit niet meer dan vijftig gulden per jaar per hoofd. (ADVERTENTIE) tentoonstelling mechanisatie in land- en tuinbouw, terrein- en gazonbewerhing dagelijks geopend van 9-17 uur toegangsprijs f 3.50 Ispeciaal Trein-Toegang-biljet met 3x reductiel verkrijgbaar op 140 NS-stations (Van een onzer verslaggeefsters) LOENEN De 20-jarige Peter Poyck, tweedejaarsleerling van de kunstacademie St.-Joost te Breda, afkomstig uit Heerlen, zal in mei Nederland kunnen vertegenwoor digen in de Europese finale van het Eurofashion festival. Een jury, be staande uit Frans Molenaar, Jeanne Roos, Sanne van Liemt en Bert Zuiderveen, gaf hem gisteren in de nationale finale te Loenen het hoogste aantal punten. Hoe moeilijk de keuze was geweest blijkt wel uit het feit dat nummer twee, de 32- jarige Frits Klaarenbeek uit Am- hem, slechts drie punten minder had verworven. Peter won de eerste prijs dui zend gulden en de afvaardiging naar de Europese finale met drie ontwerpen: een bodystocking van zwarte tricot met daaroverheen een jasje van zwart vinyl afgezet met een baan zwart geblokte vi nyl, een bad-strandpak van rode vinyl met zeer originele afritsbare pijpen en een erg mooi avondpak, bestaande uit een bodystocking van witte jersey waarover een maxi ja pon van witte vinyl met kol en sluiting van zilverkleurig leer en gegarneerd met zilveren knoppen, welke garnering ook voor het zil veren kapje en de bodystocking was toegepast. Een opzienbarend ontwerp, waarmee het iedereen meteen duidelijk was dat de jonge Bredanaar een goede kans had op op de eerste plaats. Voor het eerst tijdens de show klonk er toen ook applaus van het kritische publiek. „Het was ook deze avondkleding die hem de meeste, punten ople verde, aldus het juryrapport, dat verder vermeldde: „Ieder kleding stuk is zowel draagbaar als grappig. Het materiaal is consequent toege past". (ZIE VERDER PAGINA 13) De bekroonde ontwerper tussen zijn modellen. (Van een onzer verslaggevers) BERGEN OP ZOOM De komst van het KLM-lescentrum naar Woens- drecht zal voor de streek meer ge luidshinder met zich brengen, dan aanvankelijk door bepaalde instan ties werd verwacht. Dit zou gecon cludeerd kunnen worden uit een voorlopig rapport dat TNO heeft uit gebracht aan de KLM. Het officiële rapport is overigens nog niet uitge bracht. De voorlopige conclusies van TNO zlijn de KLM duidelijk gemaakt in een brief. Via de KLM vernam de Bergen op Zoomse burgemeester, drs. L. van der Laar, dat in de voor lopige conclusie van TNO enkele „tegenvallers" voorkomen. De burgemeester sprak hierover gisteren bij de opening van het re- search-laboratorium van Synthese. Burgemeester Van der Laar ver telde ons. dat het nodig zal zijn, dat belangen van welvaart en welzijn terdege tegen elkaar worden afge wogen. Hii ziet geen heil in de suggestie van de JOVD in Bergen op Zoom om van Woensdrecht wel een bur- gervliegveld te maken, maar dan zonder een leseentrum van de KLM. „Ik geef toe", zegt hij, „dat een bur gervliegveld zonder leseentrum wel licht aantrekkelijker is voor de streek met name voor de industrie. Daar staat tegenover, dat zonder het les eentrum het 'vliegveld exploitatief niet haalbaar is. De keuze is be perkt tussen een vliegveld met les eentrum of helemaal niets". (Van een onzer verslaggevers) BERGEN OP ZOOM „In het arbeidsrayon Bergen op Zoom is een structureel tekort van 2200 arbeids plaatsen. Dat zal op een gegeven ogenblik tot problemen leiden. Daar moeten we ons tegen wapenen. We sullen alles moeten doen om de indu strialisatie te bevorderen". Dat ver klaarde burgemeester drs. L. van de Laar donderdagmorgen toen hjj het nieuwe researchlaboratorium van Synthese in Bergen op Zoom opende. Over het leefklimaat van de Berg se regio verklaarde hij, dat de Rijn mond zich de vingers zou afbijten voor een kwart van de voorzieningen, die Bergen op Zoom heeft: „Bergen op Zoom heeft zeker drie tot vier van de zogenaamde elemenlt van for maat". De burgemeester zette zich in het begin van zijn toespraak af tegen de mensen die beweren, dat meer ar beidsplaatsen scheppen niet zo be langrijk is. In dit verband wees hjj erop, dat er volgens Rotterdamse rapporten voor 1990 1.6 miljoen nieu we arbeidsplaatsen in Nederland bij moeten komen. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG De regering streeft op korte termjjn naar integratie en op langere termijn naar concentratie in de Nederlandse scheeps bouw. Dit is gisteren duidelijk geworden. Besprekingen zijn gaande met 'enkele gegadigden', aldus omschreef minister Nelissen van Eco nomische Zaken de activiteiten van de regering. Hij wilde niet ingaan op de vraag of dit ook concentratie betekent. Volgens deskundigen echter zijn voornamelijk de Rijn-Scheldegroep en het Verolmeconcern bjj deze besprekingen met de regering betrokken. Minister Nelissen zei, dat het Ver olmeconcern niet iin acute liquedi- tedtsmoeiljjkheden verkeert, dait in tegenstelling tot de geruchten van die laatste tijd. Een commissie vain mensen, die di rect bij de scheepsbouw betrokken zijn en van deskundigen van buiten de bedrijven gaat een blauwdruk ma ken over de beoogde integratie. De commissie begint haar werk na dat de regering met de gespreks partners uit d-e scheepsbouw een ha- sis gevonden heeft voor deze samen werking. „Mocht Verolme in de werk periode van de commissie toch liqui diteitsproblemen krijgen, dan zal de regering financieel bijspringen", al dus mr. R. Nelissen. De voor het eerst in het openbaar optredende minister had gisteren een uitvoerig gesprek met de Tweede- Kaïmeroommissie van Economische Zaken over de Verolme-kwestie. Hij heeft daarbij nadrukkelijk verklaard, dat de regering zoekt naar een duur zame oplossing om de continuïteit in de Nederlandse scheepsbouw te verzekeren. Hiervoor wordt overleg gepleegd met de bedrijven, de vakbonden, de banken en dergelijke, aldus de mi nister. Per slot van zaken gaat het hierbij om zeker 15.000 werknemers, die er direct of indirect bjj betrokken zijn. De regering denkt voorlopig ook aan een duidelijke afbakening van de werkzaamheden tussen de scheeps bouwers, die bjj de integratie be trokken worden. Op de duur moet blijken, welke mogelijkheden die con centratie voor zowel de grote als de kleine scheepsbouw voor de Neder landse scheepsbouw betekent Dit alles volgens de conclusies uit het rapport-Keijzer, dat enkele jaren ge leden al werd uitgebracht. De besprekingen tussen de rege ring en de betrokken scheepsbouw- ondememinigen worden op zeer ver trouwelijke voet gevoerd. Er zijn na melijk te grote belangen bij betrok ken, om nu reeds bekend te maken, hoe het overleg vordert. Vooral aller lei financiële gegevens, die ook voor komen in het rapport Biesheuvel Lamgmamm over het Verolmeconcern moeten voorlopig nog geheim blijven. In dit verband is wel duidelijk ge worden, dat de Rijn-Scheldegroep nog steeds bedenkingen heeft tegen de voorgestelde integratie, terwijl daartegenover de regering het Ve rolmeconcern zo duur mogelijk wil verkopen, zoals dit heet. Het is zelfs niet onmogelijk, dat de regering in de toekomst medezeggenschap krijgt in de Nederlandse scheepsbouw. (Van onze correspondent) BRUSSEL Het is mogelijk dat de Belgische minister van openbare werken De Saeger zijn ontslag in trekt. Na drukke politieke bespre kingen zei de minister gisteren dat hij van zijn ontslag wil afzien, als de reden voor het ontslag, het oprich ten van een commissie ter bestude ring van de havenproblemen, weg valt. De commissie zou zich alleen nog mogen bezighouden met de grote vervoersproblemen. De pogingen om een vervanger van De Saeger te vinden Hepen vol ledig spaak. (ADVERTENTIE) (Van onze pari. red.) DEN HAAG De voorzitter van de KVP-Tweede-Kamerfractie drs. Schmelzer heeft zijn functie van ad viseur van de Stichting Verolme Trust en zijn commissariaat van de N.V. Coran (een dochteronderne ming van Verolme) met ingang van gisteren beëindigd. Dit blijkt uit een brief die drs. Schmelzer heeft geschreven aan di recteur Comelis Verolme. Beide functies had drs. Schmelzer reeds—op 31 oktober vorig jaar ter beschikking gesteld, omdat toen een onderzoek was begonnen naar de toekomst en de positie van het Ver- olme-concern. Drs. Schmelzer stelde zich toen tertijd op het standpunt, dat de on derzoekers in de grootst mogelijke vrijheid moesten kunnen handelen en zich niet belemmerd mochten voelen „door welke persoonlijke po sities in het kader van het concern dan ook". Zoals bekend werd dit on derzoek verricht door de heren Biesheuvel (AR-fractieleider) en Langman. Groot-Hulst in kaart gebracht. Pagina 2 Minister Nelissen was geen speler en kwam in zijn, ge boortedorp Hoofdplaat niet veel op straat. Pagina 3 De treintransporten in het Bel gische De Klinge zijn inderdaad gevaarlijk. Pagina 5 Actiegroep Wereldkerk in het bisdom Breda formuleert haar doelstellingen. Pagina 7 Door KRO uitbestede tv-series worden toch gemaakt met NOS- faciliteiten. Pagina 9 Meebeslissen in het bedrijf: Joe- golavië doet het op zijn manier. Pagina 11 Minder rook, meer sex. Pagina 13 Sovjet-Unie gaat de neuzen van de kameraden tellen. Pagina 15 Engelse pers fel voor Ramsey, lief voor Oranje. Pagina 17 Bontmantels t\| Ij Mantels V Mantelkostuum* Bontmantels ^\l Mantels Mantelkostuums - Deux-Pièces hTJvcik™ japonnen Te' 04250 31 Suede- en Nappa mantels, overgoolers, spencerpakjes TILBURG BREDA Heuvelstraat 44 Eindstraat 14 TeJ. 04250-31620 Tel. 01600-31066 DEN BOSCH SCHAPENmarkt 17 Tef. 04100-39125

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 1