eer reizigers maar
toch groter verlies
voor de spoorwegen
BREDASE ONTWERPER
WINT MODEWEDSTRIJD
Regering wil
concentratie
scheepsbouw
DAGBLAD VOOR ZUIDWEST-NEDERLAND
Delta-
overleg
voortaan
openbaar
Marseille
op stelten
na vonnis
Guerini's
KLM-lessenmeer
geluidshinder
dan werd verwacht
Schmelzer
verlaat
Verolme
andaag
in
DE STEM
75# NS-ERS EXTRA
amsterdam
Vinyl: prijs in Eurofashion
TNO OYER „WOENSDRECHT"
De Saeger blijft
wellicht toch aan
editie voor
19/20/21/22/23/24 jan. '70
land- en tuinbouw rai
TEKORT AAN 2200
ARBEIDSPLAATSEN
IN REGIO
BERGEN OP ZOOM
HOOFDROL VOOR RIJN-SCHELDE
IN VEROLME-REDDIN GS ACTIE
Overleg
Duur
STERK VERLAAGDE PRIJZEN
110e jaargang no. 26327
ZEELAND
Directeur: Dr. W. A. J. AA. Harkx
Hoofdredacteur: L. Leijend,ekker
Hoofdkantoor: Breda, Reigerstr. 16
Telefoon 22341. Postgiro 1114111
vrijdag 16 januari 1970
WEERBERICHT
Regen en mist
Veel bewolking met regen er*
plaatselijk mist. Krachtige tot har
de wind en dezelfde temperaturen
als gisteren.
KANTOREN ROOSENDAAL, MOLENSTRAAT 45, TEL. 37150
BERGEN OP ZOOM, ZUIVELSTRAAT 26, TEL. 6850
OOSTERHOUT, ARENDSTRAAT 14, TEL. 4957
GOES, KLOKSTRAAT 1, TEL. 8030
HULST, STEENSTRAAT 14. TEL. 3751
ROTTERDAM Het Overlegor
gaan Zeehavenoinitwikkeling Zuid
west-Nederland heeft donderdag in
zijn vergadering in het stadhuis van
Rotterdam besloten voortaan zijn be
sprekingen in het openbaar te voe
ren. Een voorstel hiertoe was slechts
enkele dagen geleden gedaan door
Zuid-Holland als partner in het over
leg. Het punt stond derhalve niet op
de agenda van deze (nog besloten)
vergadering.
Het voorstel as met algemene stem
men aangenomen, zij het dat van
Brabantse zijde bezwaar gemaakt is
tegen de procedure, een bezwaar dat,
naar verluidt, ook door andere part
ners werd gedeeld. Men had liever te
voren gelegenheid gehad de moge
lijke consequenties van openbaarheid
in eigen kring te bespreken.
Van die bedenking is echter geen
halszaak gemaakt. Gevolg is dan ook,
dat het algemeen bestuur van het
Overlegorgaan op 6 april a.s. zijn
eerste openbare vergadering zal hou
den en wel in de Statenzaal in Mid
delburg.
Daar zal aan de orde komen een
concept-advies, opgesteld door het
dagelijks bestuur van het Overlegor
gaan, inzake de havenontwikkeling
in Zuidwest-Nederland, dat eigenlijk
voor de vergadering van gistèren be
doeld was. Dit concept-advies is nu
openbaar geworden, te zamen met
het meerderheids- en het minder
heidsrapport van de Werkgroep Syn
these Zeehavenontwikkeling, de zo-
lenaamde commissie-Verburg. Voor
tgaande aan de vergadering van 6
april zullen de partners het eoncept-
idvies intern bespreken en van hun
opmerkingen voorzien.
(ZIE OOK PAGINA 3)
Gangsterprocess
PARIJS In het proces Guerini
zijn vonnissen geveld die niet alleen
algemene verbazing maar zelfs grote
verontwaardiging hebben gewekt.
Meme Guerini kreeg 20 jaar. Pascal
Guerini, Henry Rossi en Dominique
Poli ieder 15 jaar. Terwijl de verklik
ker Filot, die de Guerini's als de ver
moedelijke daders had aangewezen
vrijgesproken werd.
In de zaal brak na het bekend wor
den van de vomissen een onbeschrij
felijk tumult uit. Vanachter uit de
zaal werd geroepen: „Dat zal God
jutte betaald zotten". Meme
schreeuwde met gebalde vuisten dat
hij onschuldig was. Pascal hief zijn
handen ten hemel en zei: „U weet
heel goed meneer de president dat
ik een doodzieke man ben en dat 15
jaar gevangenisstraf voor mij gelijk
staat met de doodstraf."
Rossie schreeuwde zijn onschuld uit
en zei met deze hele zaak niets uit
staande te hebben.
De verklikker Filot verdween zo
gauw mogelijk en men kon hem aan
zien diat hij met het vrijsprekend von
nis allesbehalve gelukkig was.
De consternatie was op de gezich
ten van de advocaten en journalisten
te lezen. Een der advocaten riep naar
de voorzitter: „Van de vier beklaag
den heeft u vier martelaren ge
maakt". Tegen half zeven nam de
menigte in de zaal zelfs een dreigen
de houding aan en overstelpte rech
tere en juryleden met gejoel.
De moeder van Rossi liep snikkend
door de gangen en men zag vrouwen
buiten bewustzijn raken.
Vanzelfsprekend gaan alle verde
digers onmiddellijk in hoger beroep.
De zware straffen zijn daörom zo on
begrijpelijk, omdat geen enkel be
wijs is geleverd dait de Guerini's de
juwelendief Mandroyan hebben ver
moord. Niemand is van de misdaad
getuige geweest.
De Guerini's zijn gearresteerd op
grond van verklaringen van de lou
che figuur die Filot ongetwijfeld is
en die later al zijn bekentenissen in
trok.
De vonnissen zullen in de onderwe
reld van Marseille een enorme dei
ning veroorzaken en het is zelfs de
waag of het de komende dagen in de
ze havenstad rustig zal blijven.
DE NEDERLANDER Hubert van
Dijck een olietechnicus wordt
vermist, nadat een Italiaanse heli
kopter in dichte mist tegen een
booreiland was aangevlogen. Bij dit
ongeluk kwamen zeven Italianen om
net leven. Een Joegoslaaf wordt nog
vermist.
(Van een onzer redacteuren)
UTRECHT Met ingang van de
zomerdienst op I juni wordt de zo
genaamde Spoorslag '70 verwezen
lijkt. Er komt een exprestreinennet,
dat rond veertig steden onderling
verbindt. Door de hogere snelheden
en kortere stoptijden zat de reistijd
worden bekort. Naast de exprestrei-
nen komt er een sneltreinen- en een
stoptreinensysteem. Voor het laatste
wordt het modernste, sneloptrekken-
de materieel gebruikt.
Voor de uitvoering van de ver
nieuwde dienstregeling is meer per
soneel nodig, ongeveer 750 man,
maar de produktiestijging per man
is groter. Op het ogenblik zijh er
ruim 26.000 „spoorhazen".
(Van een onzer redacteuren)
UTRECHT Voor het eerst
sinds 1963 hebben de Neder
landse Spoorwegen weer meer
reizigers vervoerd, wat de om
zet in 1969 met 36 miljoen
deed stijgen. In totaal legden
de treinreizigers in 1969 7183
miljoen kilometer af tegen
7006 miljoen in het jaar daar
voor.
Ook in het goederenvervoer ging
het beter, vooral dank zij het con
tainervervoer, waarvan er zestigdui
zend werden vervoerd, drie en een
half keer zoveel als in 1968. Boven
dien nam het goederenvervoer in ge
sloten treinen met twintig procent en
dat van de gespreide wagenladingen
met 5,5 procent toe.
Met dat al werden de totale be
drijfsresultaten toch ongunstiger
zij het slechts met vier miljoen
omdat de kosten sterker toenamen
dan de ontvangsten. Het spoorweg-
verlies over 1969 zal 84 miljoen be
lopen. Daarenboven ontvangen N.S.
een rijksbijdrage van zeventig mil
joen voor de zogenoemde bedrijfs-
vreemde lasten
Deze cijfers werden door de pre
sident-directeur van N.S., mr. M. G.
de Bruin, donderdagmiddag op de
traditionele nieuwj aarspersconferen
tie van de spoorwegen bekendge
maakt. De stijging van het reizigers-
vervoer schreef hipmet name toe aan
de „voordeeltarieven" waarmee N.S.
tegenwoordig werkt. Over het goe
derenvervoer was hij niet onverdeeld
tevreden hoewel zijn bedrijf nu
35 procent van het containervervoer
uit de zeehavens verwerkt wegens
de ongunstige kostenverhoudingen.
Dat geldt vooral voor de gespreide
wagenladingen. Op 75 procent van de
laad- en losplaatsen wordt maar 6
procent van dat vervoer behandeld.
Vandaar dat in 1969 niet minder dan
114 laad- en losplaatsen voor sluiting
werden aangemeld, terwijl er in 1970
en 1971 nog enige tientallen zullen
volgen. De trein moet het nu eenmaal
hebben van massaal vervoer over
lange afstand.
De N.S.-directie is vooral teleur
gesteld over de afwachtende houding
welke de regering heeft aangenomen
ten aanzien van het plan „Spoor naar
'75". Het openbare vervoer heeft van
dit kabinet niet de middelen en de
prioriteit gekregen welke het hebben
moest. Nederland is wat betreft de
door het rijk te financieren spoor,
wegwerken achtergebleven bij het
buitenland.
Zelfs als wij de f 300 miljoen
(waarvan f 145 miljoen voor de rail)
zoals aangegeven in „Spoor naar '75"
voor infrastructurele werken in het
openbare vervoer uitsluitend zouden
gebruiken voor de Randstad met rond
zes miljoen inwoners, aldus mr. De
Bruin, betekent dit niet meer dan
vijftig gulden per jaar per hoofd.
(ADVERTENTIE)
tentoonstelling mechanisatie in
land- en tuinbouw, terrein- en
gazonbewerhing
dagelijks geopend van 9-17 uur
toegangsprijs f 3.50
Ispeciaal Trein-Toegang-biljet met 3x reductiel
verkrijgbaar op 140 NS-stations
(Van een onzer verslaggeefsters)
LOENEN De 20-jarige Peter
Poyck, tweedejaarsleerling van de
kunstacademie St.-Joost te Breda,
afkomstig uit Heerlen, zal in mei
Nederland kunnen vertegenwoor
digen in de Europese finale van het
Eurofashion festival. Een jury, be
staande uit Frans Molenaar, Jeanne
Roos, Sanne van Liemt en Bert
Zuiderveen, gaf hem gisteren in de
nationale finale te Loenen het
hoogste aantal punten. Hoe moeilijk
de keuze was geweest blijkt wel uit
het feit dat nummer twee, de 32-
jarige Frits Klaarenbeek uit Am-
hem, slechts drie punten minder
had verworven.
Peter won de eerste prijs dui
zend gulden en de afvaardiging
naar de Europese finale met
drie ontwerpen: een bodystocking
van zwarte tricot met daaroverheen
een jasje van zwart vinyl afgezet
met een baan zwart geblokte vi
nyl, een bad-strandpak van rode
vinyl met zeer originele afritsbare
pijpen en een erg mooi avondpak,
bestaande uit een bodystocking van
witte jersey waarover een maxi ja
pon van witte vinyl met kol en
sluiting van zilverkleurig leer en
gegarneerd met zilveren knoppen,
welke garnering ook voor het zil
veren kapje en de bodystocking
was toegepast. Een opzienbarend
ontwerp, waarmee het iedereen
meteen duidelijk was dat de jonge
Bredanaar een goede kans had op
op de eerste plaats. Voor het eerst
tijdens de show klonk er toen ook
applaus van het kritische publiek.
„Het was ook deze avondkleding
die hem de meeste, punten ople
verde, aldus het juryrapport, dat
verder vermeldde: „Ieder kleding
stuk is zowel draagbaar als grappig.
Het materiaal is consequent toege
past".
(ZIE VERDER PAGINA 13)
De bekroonde ontwerper tussen zijn modellen.
(Van een onzer verslaggevers)
BERGEN OP ZOOM De komst
van het KLM-lescentrum naar Woens-
drecht zal voor de streek meer ge
luidshinder met zich brengen, dan
aanvankelijk door bepaalde instan
ties werd verwacht. Dit zou gecon
cludeerd kunnen worden uit een
voorlopig rapport dat TNO heeft uit
gebracht aan de KLM. Het officiële
rapport is overigens nog niet uitge
bracht.
De voorlopige conclusies van TNO
zlijn de KLM duidelijk gemaakt in
een brief. Via de KLM vernam de
Bergen op Zoomse burgemeester,
drs. L. van der Laar, dat in de voor
lopige conclusie van TNO enkele
„tegenvallers" voorkomen.
De burgemeester sprak hierover
gisteren bij de opening van het re-
search-laboratorium van Synthese.
Burgemeester Van der Laar ver
telde ons. dat het nodig zal zijn, dat
belangen van welvaart en welzijn
terdege tegen elkaar worden afge
wogen.
Hii ziet geen heil in de suggestie
van de JOVD in Bergen op Zoom
om van Woensdrecht wel een bur-
gervliegveld te maken, maar dan
zonder een leseentrum van de KLM.
„Ik geef toe", zegt hij, „dat een bur
gervliegveld zonder leseentrum wel
licht aantrekkelijker is voor de streek
met name voor de industrie. Daar
staat tegenover, dat zonder het les
eentrum het 'vliegveld exploitatief
niet haalbaar is. De keuze is be
perkt tussen een vliegveld met les
eentrum of helemaal niets".
(Van een onzer verslaggevers)
BERGEN OP ZOOM „In het
arbeidsrayon Bergen op Zoom is een
structureel tekort van 2200 arbeids
plaatsen. Dat zal op een gegeven
ogenblik tot problemen leiden. Daar
moeten we ons tegen wapenen. We
sullen alles moeten doen om de indu
strialisatie te bevorderen". Dat ver
klaarde burgemeester drs. L. van de
Laar donderdagmorgen toen hjj het
nieuwe researchlaboratorium van
Synthese in Bergen op Zoom opende.
Over het leefklimaat van de Berg
se regio verklaarde hij, dat de Rijn
mond zich de vingers zou afbijten
voor een kwart van de voorzieningen,
die Bergen op Zoom heeft: „Bergen
op Zoom heeft zeker drie tot vier van
de zogenaamde elemenlt van for
maat".
De burgemeester zette zich in het
begin van zijn toespraak af tegen de
mensen die beweren, dat meer ar
beidsplaatsen scheppen niet zo be
langrijk is. In dit verband wees hjj
erop, dat er volgens Rotterdamse
rapporten voor 1990 1.6 miljoen nieu
we arbeidsplaatsen in Nederland bij
moeten komen.
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG De regering streeft op korte termjjn naar integratie
en op langere termijn naar concentratie in de Nederlandse scheeps
bouw. Dit is gisteren duidelijk geworden. Besprekingen zijn gaande
met 'enkele gegadigden', aldus omschreef minister Nelissen van Eco
nomische Zaken de activiteiten van de regering. Hij wilde niet ingaan
op de vraag of dit ook concentratie betekent. Volgens deskundigen
echter zijn voornamelijk de Rijn-Scheldegroep en het Verolmeconcern
bjj deze besprekingen met de regering betrokken.
Minister Nelissen zei, dat het Ver
olmeconcern niet iin acute liquedi-
tedtsmoeiljjkheden verkeert, dait in
tegenstelling tot de geruchten van
die laatste tijd.
Een commissie vain mensen, die di
rect bij de scheepsbouw betrokken
zijn en van deskundigen van buiten
de bedrijven gaat een blauwdruk ma
ken over de beoogde integratie.
De commissie begint haar werk na
dat de regering met de gespreks
partners uit d-e scheepsbouw een ha-
sis gevonden heeft voor deze samen
werking. „Mocht Verolme in de werk
periode van de commissie toch liqui
diteitsproblemen krijgen, dan zal de
regering financieel bijspringen", al
dus mr. R. Nelissen.
De voor het eerst in het openbaar
optredende minister had gisteren een
uitvoerig gesprek met de Tweede-
Kaïmeroommissie van Economische
Zaken over de Verolme-kwestie. Hij
heeft daarbij nadrukkelijk verklaard,
dat de regering zoekt naar een duur
zame oplossing om de continuïteit
in de Nederlandse scheepsbouw te
verzekeren.
Hiervoor wordt overleg gepleegd
met de bedrijven, de vakbonden, de
banken en dergelijke, aldus de mi
nister.
Per slot van zaken gaat het hierbij
om zeker 15.000 werknemers, die er
direct of indirect bjj betrokken zijn.
De regering denkt voorlopig ook
aan een duidelijke afbakening van
de werkzaamheden tussen de scheeps
bouwers, die bjj de integratie be
trokken worden. Op de duur moet
blijken, welke mogelijkheden die con
centratie voor zowel de grote als de
kleine scheepsbouw voor de Neder
landse scheepsbouw betekent Dit
alles volgens de conclusies uit het
rapport-Keijzer, dat enkele jaren ge
leden al werd uitgebracht.
De besprekingen tussen de rege
ring en de betrokken scheepsbouw-
ondememinigen worden op zeer ver
trouwelijke voet gevoerd. Er zijn na
melijk te grote belangen bij betrok
ken, om nu reeds bekend te maken,
hoe het overleg vordert. Vooral aller
lei financiële gegevens, die ook voor
komen in het rapport Biesheuvel
Lamgmamm over het Verolmeconcern
moeten voorlopig nog geheim blijven.
In dit verband is wel duidelijk ge
worden, dat de Rijn-Scheldegroep
nog steeds bedenkingen heeft tegen
de voorgestelde integratie, terwijl
daartegenover de regering het Ve
rolmeconcern zo duur mogelijk wil
verkopen, zoals dit heet. Het is zelfs
niet onmogelijk, dat de regering in
de toekomst medezeggenschap krijgt
in de Nederlandse scheepsbouw.
(Van onze correspondent)
BRUSSEL Het is mogelijk dat
de Belgische minister van openbare
werken De Saeger zijn ontslag in
trekt. Na drukke politieke bespre
kingen zei de minister gisteren dat
hij van zijn ontslag wil afzien, als de
reden voor het ontslag, het oprich
ten van een commissie ter bestude
ring van de havenproblemen, weg
valt. De commissie zou zich alleen
nog mogen bezighouden met de grote
vervoersproblemen.
De pogingen om een vervanger
van De Saeger te vinden Hepen vol
ledig spaak.
(ADVERTENTIE)
(Van onze pari. red.)
DEN HAAG De voorzitter van
de KVP-Tweede-Kamerfractie drs.
Schmelzer heeft zijn functie van ad
viseur van de Stichting Verolme
Trust en zijn commissariaat van de
N.V. Coran (een dochteronderne
ming van Verolme) met ingang van
gisteren beëindigd.
Dit blijkt uit een brief die drs.
Schmelzer heeft geschreven aan di
recteur Comelis Verolme.
Beide functies had drs. Schmelzer
reeds—op 31 oktober vorig jaar ter
beschikking gesteld, omdat toen een
onderzoek was begonnen naar de
toekomst en de positie van het Ver-
olme-concern.
Drs. Schmelzer stelde zich toen
tertijd op het standpunt, dat de on
derzoekers in de grootst mogelijke
vrijheid moesten kunnen handelen
en zich niet belemmerd mochten
voelen „door welke persoonlijke po
sities in het kader van het concern
dan ook". Zoals bekend werd dit on
derzoek verricht door de heren
Biesheuvel (AR-fractieleider) en
Langman.
Groot-Hulst in kaart gebracht.
Pagina 2
Minister Nelissen was geen
speler en kwam in zijn, ge
boortedorp Hoofdplaat niet veel
op straat. Pagina 3
De treintransporten in het Bel
gische De Klinge zijn inderdaad
gevaarlijk. Pagina 5
Actiegroep Wereldkerk in het
bisdom Breda formuleert haar
doelstellingen. Pagina 7
Door KRO uitbestede tv-series
worden toch gemaakt met NOS-
faciliteiten. Pagina 9
Meebeslissen in het bedrijf: Joe-
golavië doet het op zijn manier.
Pagina 11
Minder rook, meer sex.
Pagina 13
Sovjet-Unie gaat de neuzen van
de kameraden tellen.
Pagina 15
Engelse pers fel voor Ramsey,
lief voor Oranje. Pagina 17
Bontmantels t\| Ij
Mantels V
Mantelkostuum*
Bontmantels ^\l
Mantels
Mantelkostuums -
Deux-Pièces hTJvcik™
japonnen Te' 04250 31
Suede- en Nappa
mantels, overgoolers, spencerpakjes
TILBURG BREDA
Heuvelstraat 44 Eindstraat 14
TeJ. 04250-31620 Tel. 01600-31066
DEN BOSCH
SCHAPENmarkt 17
Tef. 04100-39125