Tienduizend maal Snip en Snap Kunst kopen in Luzern Rob mg fc Vijfde aflevering „Zo goed als nieuw" GOEDE GRAFIEK VOOR HEEL WEINIG GELD Gezagverhoudingen in het leger onderwerp radio-documentaires 8TEMJ>H5 Schorsing boksers GOETHE PANIEK inllf Garantie Vragen Kard. Alfrink voorzichtig over „Actiegroep Wereldkerk NEDERLAND I NEDERLAND II BELGIë (Nederl.) BELGIë (Frans) DUITSLAND I DUITSLAND II Blazers DE STEM VAN MAANDAG 5 JANUARI 1970 De heren Walden en Muyselaar behoren tot de wel zeer enkelen, die een koninklijke onderscheiding dragen als kleinkunstenaar. De he ren Walden en Muyselaar behoren eveneens tot de zéér enkele kunste naars,. voor wie een pensioenge rechtigde leeftijd allerminst bete kent dat ze het wat kalmer aan gaan doen. Integendeel, hun nieuw ste en 32ste revue is weer feestelijk van start gegaan voor een „long run", die toch minstens wel 300 voorstellingen zal omvatten, avond aan avond, tot in de uithoeken van ons land. En aangezien hoog tempo een eerste vereiste is voor een geslaagde revue, betekent dat: sketch spelen, op een draf een ho ge trap op (in Theatre Carré al thans), omkleden in een kwart van de tijd die een normaal mens daar voor nodig heeft, trap af en zonder hijgen ontspannen uit de coulissen komen voor het volgend nummer. Of een liedje zingen met een keel, die toch echt wel de leeftijd in zich heeft maar die zonder falen met vaste toon doet wat de baas er van wil. Tweeendertig revues, dat be tekent bij een gemiddelde van dik 300 voorstellingen per revue een totaal van tienduizend optredens. Tienduizend feestelijke zalen, die echt ontspannen „uit" zijn; ruim acht miljoen blije medeburgers in ruim dertig jaar Als het minis terie van volksgezondheid eigen lintjes had te vergeven, zouden Walden en Muyselaar recht hebben op de hoogste gezondheidsonder scheiding. Temeer, waar ze nog niet van afscheid reppen en willen doorgaan zolang het hun is gege ven het hooggeëerd publiek te blij ven boeien. En dat zij dit na 32 jaar nog steeds doen, is op zich zelf een wonder. Want in die 32 jaar is de wereld aanzienlijk veranderd; voor al de theaterwereld. En juist in de showbussiness „veroudert" een artiest snel. Zijn stijl, zijn genre, wordt relatief vlug achterhaald door de zich van jaar tot jaar ver nieuwende mode van het show-we zen. Het muziekbeeld van het amu sement is vooral de laatste vijftien jaren één voortdurende wijziging. Het soort grapjes, waar men zes jaar geleden om lachte, doet het vandaag niet meer. Het tempo wordt, mede door de concurrentie van de TV-verstrooiing, steeds ho ger. Maar op de een of andere ge heimzinnige manier hebben Wal den en Muyselaar kans gezien zich zelf te blijven en toch zich voort durend aan de heersende mode aan te passen. Zoals producer Sleeswijk kans heeft gezien het verouderend instituut van de revue te stroomlij nen tot een eigentijds spektakel, dat de concurrentie met b.v. de sical en andere „nieuwe" theater vormen voorbeeldig kan weerstaan. „Van toen tot thans" heet de nieuwe en voortreffelijke revue. In die titel wordt een oud bijgeloof beleden- als er geen drie „T'"s in de titel zitten, wordt de revue een sof. Éénmaal in al die jaren heeft men een titel zonder drie „T"s ge had. Het werd inderdaad een sof. Sindsdien heeft men altijd de drie „T"s beleden. Als men de hoofd titel er niet mee bedenken kon, dan gaf men er toch minstens een on dertitel aan mee met driemaal T. En zo gaat de nieuwe revue inder daad van toen tot thans; van ijze ren operettemuziekjes tot swingend modern; van de nimmer uitsterven de „cross-talks", waarin altijd weer Muyselaar gek wordt van de dom me antwoorden van Walden, tot de moderne black-out-mop, die berust op een snelle dialoog-opbouw naar een climax, waarin als pointe van de mop één kort zinnetje 't doen moet door de volstrekte onver wachtheid van juist dat zinnetje. De term „black-out"-mop is ont leend aan het feit dat men het licht placht uit te doen bij het laatste woord, zodat die pointe-op merking duidelijk kon nawerken. Maar dat hebben de eminente vak lieden Walden en Muyselaar allang niet meer nodig; door te verstar ren, of juist door een miniem en goed getimed gebaartje, sturen ze hun pointe op versterkte golfleng- tot in de hoogste nok. En daarmee zijn we aan het *1|S: meest wezenlijk geheim van hun vakmanschap. Het geheim dat b.v. ook Wim Kan en Toon Hermans in zo hoge mate beheersen: het door ervaring en telkens weer analyse ren van wat en hoe je iets brengt, ontwikkelen van een onweerstaan baar gevoel voor de timing van woord en gebaar. Of een bepaalde grap over komt of amper een glimlach oproept, ligt maar ten dele aan de kracht van die grap. Voor drie kwart ligt het aan de timing, aan de onmerkbare aarzeling voor het ene woord en snel doorstruikelen over het andere; aan het net even eer der inzetten van een gebaar dan de tekst al ver is; aan dat laten aankomen van de eerste fase van je pointe en dan aanvoelen hoeveel je het publiek moet laten lachen voor je de onverwachte tweede zin van je pointe over de lach heen- schreeuwt. Het is dit gevoel voor timing, dat een artiest maakt tot wat hij is in het bespelen van het publiek. En het zijn alleen zeer sterke thea terpersoonlijkheden die dit gevoel voor timing foutloos leren uitspe len. Waarmee dan inderdaad het geheim van 32 jaar succes is om schreven. Niet hun vakmanschap Skeich uit „Van toen tot thans": Vrijgezellen in de lente. in geluidjes, stemmetjes, perfecte mimiek of wat ze nog meer kunnen is bepalend voor het niet-veroude- ren van Snip en Snap tot de Walden en Muyselaar van nu; bepalend is dat ze van jaar tot jaar hebben kunnen peilen waarin hun publiek veranderd was, en dat ze hun ti ming daar foutloos aan wisten aan te passen. Wat dan op z'n minst betekent dat de grijze komieken van binnen verschrikkelijk jong hebben weten te blijven. C. NICOLAï HILVEKSUM Vanavond voor de vijfde maal „Zo goed als nieuw". Op de foto een scene uit deze aflevering met de belangrijkste spelers: v.l.n.r. Sacco v. d. Made als agent, Mandx Kappers als Freek, Ida Bons als Toos, Wies Andersen als Rinus en Hetty Verhoogt als Fie. (Van onze kunstredactie) LUZERN Opvallend is sinds enkele jaren de sterk toenemende belangstelling met name onder jon gere mensen voor grafiek van deze tijd. Wie regelmatig exposities be zoekt zal ontdekken, dat alle tradi tionele voorkeuren en vooroordelen omtrent het „echte olieverf" ten spijt, grafiek nog het gemakkelijkst verkocht wordt aan de merendeels jongere galeriebezoekers. Ongetwij feld speelt de in verhouding tot het „echte olieverf op linnen" lage prijs een rol. Toch is er zeer zeker ook sprake van een herontdekking van de geheel eigen „persoonlijkheid" van onder meer ets, litho, monotypie en seriegrafie. Een ander punt is, dat grafiek juist vanwege haar eigen karakter zich gemakkelijker en beter leent tot een doelmatige verspreiding en be nadering. Doelmatig voor de kunste naar zowel als voor die verwerver; immers daar grafiek met uitzonde ring van de monotypie meervoudig is zonder het individuele te verlie zen is geen van beide partijen ge bonden aan één enkele plaats van (ver)koop. Pairallel met deze ontwikkeling, deels eruit voortkomend, zowel als haar bevorderend, is de toenemende internationaal gerichte belangstelling Geheel nog afgezien van het feit, dat de beeldende kunst in de laatste twintig jaar vrijwel alle nationale althans geografisch bepaalde ken merken verloor of van zich afschud de heeft de interesse voor en ver werving van grafiek de toch al vrij imaginaire grenzen doorbroken. Een belangrijke stimulans in deze sterk toe te juichen algemene ont wikkeling wordt geleverd door de Kunstkreis AC in Luzern met zijn art grafie international. Deze oorspronkelijk Zwitserse, maar geleidelijk internationaal wer kende Kunstkreis is kort na de twee de wereldoorlog ontstaan. Opzet was destijds om liefhebbers van kunst in staat te stellen tegen zeer redelijke prijzen uitstekende, zoveel mogelijk natuurgetrouwe reprodukties te bie den vam oude, zowel als moderne kunst. Dé catalogus daarvan omvat thans honderden nummers, vëaarin werken van Max Ernst en Salvador Dali of Ben Nicholson en Piet Mon driaan even goed voorkomen als Frans Hals, Jeroen Bosih en mo zaïeken van Ravenna en Etruskische grafschilderingen. Intussen bleef de leiding van de Kunstkreis (Alpen- strasse 5, Luzern), die eveneens voor treffelijke kunstboeken uitgeeft te gen beslist lage prijzen, de ontwik keling in de wereld van kunst en cultuur nauwlettend volgen. De groeiende interesse voor mu seum- en galerie-affiches leidde er omstreeks een jaar geleden toe, dat de Kunstkreis de onderafdeling art posters international stichtte. Zowel via een abonnementenstelsel als in losse verkoop kan men daardoor oor spronkelijke affiches van belangrijke tentoonstellingen overal ter wereld verkrijgen. Afgezien nog van de mo gelijkheden, die zulks de echte affi che-verzamelaar biedt, is er nog het voordeel dat de musea voor minder geld een beter verzorgd niet zelden door de exposerende kunstenaar zelf ontworpen affiche kunnen laten maken. De logisch hierop volgende en voor lopig laatste stap in de ontwikkeling bij de Kunstkreis is sinds een half jaar de art graphic international. De Kunstkreis verwerft bij zowel beken de als veelbelovende jongere grafici de volledige oplage van een bepaalde druk nooit meer dan 200 stuks en biedt deze de geïnteresseerden aan. Op die manier verkrijgt men voor prijzen, die variëren van 60 tot 200 frank (een Zwitserse franc is ca. 85 cent) een genummerd en gesig neerd blad grafiek. Mèt bovendien de garantie van de Kunstkreis tot even tuele terugkoop na twee jaar. Tot nu toe heeft art graphic international al litho's, etsen en seriegrafieën kunnen verspreiden van bekende kunstenaars als o.m. Shapiro, Werro, Lohse en Jacquet. Op het ogenblik wordt hard gewerkt aan uitbreiding v,an art gra phic international met reeds deel nemende kunstenaars uit Frankrijk, Zwitserland, Amerika en West-Duits- land tot andere landen, Ook Ne derland. Een aanbieding blijft als re gel enkele maanden geldig; een aan koopverplichting is er met. Bij meer aankopen in één jaar wordt boven dien korting verleend. Tenslotte geeft de Kunstkreis ook nog het uitstekende tijdschrift „Kunst- Nachrichten" uit. Dit maandblad, dat voor leden van de Kunstkreis gratis is en voor anderen op fr. 8,50 komt, is geheel vrij van advertenties. (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM De NOS-radio zal vandaag van 20.05 tot 22.10 uur via Hilversum 1 een thema programma uitzenden, dat als on derwerp heeft „gezagsverhoudin gen in het leger". Die gezagsverhoudingen staan op het ogenblik ter discussie. Aan de ene kant zijn er de voorstanders van het traditionele gezag, die vin den, dat het toelaten van enige de mocratie binnen het leger het doel matig functioneren daarvan in ge vaar brengt. Aan de andere kant staat een groep, die een meer democratische en 'pragmatische uitoefening van het gezag wil. Dat houdt in dat niet alleen de mindere, maar ook de meerdere zich moet kunnen verant woorden, dat voorschriften en beve len functioneel en gemotiveerd moe ten zijn. Gezag berust op aanvaar ding van de doeleinden. Jan soldaat kan pas dan een coöperatieve hou ding innemen tegenover de militaire organisatie als hij voldoende gemo tiveerd is. De legerleiding zal hem dus een aannemelijker argument moeten geven voor zijn aanwezig heid in dienst. Het programma draait om twee vragen, namelijk: „Wat voor motivering zal de meer dere moeten geven, opdat de min dere het nut van zijn dienstplicht vervulling inziet?" en „In hoeverre kan de traditionele, ietwat patriar chale gezagsstructuur worden omge zet in een meer democratische en pragmatische zonder dat de doelma tigheid vdn het leger in gevaar wordt gebracht?" Om deze vragen te kunnen be antwoorden, heeft Maarten Neder- horst twee documentaires samenge steld. In de eerste kan men horen waar en hoe een bevel tot stand komt en in welke vorm het uitein delijk via allerlei legerafdelingen bij de gewone soldaat terecht komt. De conclusie is dat het gezag tijdens praktische oefeningen niet zoveel mo.eilijkheden oplevert. Maar zowel bij de landmacht als bij de lucht macht en de marine wordt niet meer dan 40 procent van de tijd be steed aan praktische oefeningen. In de overige 60 procent, waarin niet praktisch wordt geoefend, doen zich wel gezagsmoeilijkheden voor en hierover gaat de tweede docu mentaire. Twee vragen staan hier in centraal. Ten eerste „Wat is de reden, die wordt opgegeven voor de aanwezigheid van de dienstplichtige militair?" en „In hoeverre wordt het dagelijks bevel gemotiveerd? Deze vragen worden voorgelegd aan leden van een officiersvereni ging, een onderofficiersvereniging, een instructeur van het studiecen trum voor militair leiderschap en aan de commandant van het fregat H. M. Van Galen, aan boord waar van ook opnamen zijn gemaakt voor de eerste documentaire. Een panel onder leiding van drs. L. M. Thomas zal naar aanleiding van deze documentaires over de opgeworpen vragen discussiëren. Leden van het panel zijn onder meer de heer L. van Anholt, presi dent van de koninklijke vereniging van onderofficieren van de konink lijke land- en luchtmacht „Ons be lang", de heer H. Hoogenboom, voorzitter van de katholieke vere niging van militaire ambtenaren beneden de rang van tweede luite nant „Sint Martinus" en de heer H. Vonhoff, lid van de Tweede Kamer voor de VVD. De aalmoezenier F. A. M. Kee- sen besluit het programma met een epiloog. 99 HILVERSUM (KNP) Kardinaal Alfrink hoopt dat de vijfde plenaire vergadering van het pastoraal conci lie, die maandag in Noordwijkerhout begint, een wezenlijke en vruchtbare stap mag zijn tot oplossing van de problematiek. Hij zei in het KRO radio magazine „Kontext" verder ge vraagd naar zijn mening over de „Actiegroep Wereldkerk", dat de be doelingen van deze nieuwe groep hem nog niet helemaal duidelijk zijn. Maar de kardinaal meende dat het een gemeenschap als de katholieke kerk van Nederland toch wel van be lang kon zijn dat ook deze groep de mogelijkheid krijgt zich zelf te uiten. Die mogelijkheid hebben ze overi gens altijd gehad, zo voegde de kar dinaal eraan toe. Maar men heeft er in het verleden misschien te weinig gebruik van gemaakt. De kardinaal geloofde overigens niet dat de groep van plan is onkri tisch terug te keren tot datgene wat is. Als da', wel het geval is lijkt het hem een tamelijke onvruchtbare zaak. Hij hoopte dat de groep niet weer een nieuw strijdkamp zou op roepen, maar de tegenstellingen wat zou kunnen afslijpen. Overigens geloofde de kardinaal dai de extremiteiten links en rechts wel weer in het midden terecht zou den komen, na een periode van nog al scherp stellen van tegenstellingen. Misschien dat de groep de bedoeling heeft dit moment wat te gaan ver haasten. aldus de kardinaal. In dit verband verklaarde de kar dinaal dat een bepaald dee] van de gelovigen met de beslissingen die in Noordwijkerhout genomen zullen wor den zal instemmen en anderen er weer door geschokt zijn. Het is naïef zich voor te stellen dat deze problematiek (ontkoppeling van ambt en celibaat, red.) in een handomdraai zo is op te lossen, dat heel de geloofgemeenschap hier van die problematiek is verlost en dat men nu allemaal alleen maar aan dacht zou kunnen hebben voor alleen buitenkerkelijke problemen. NOS 18.45 DE FABELTJESKRANT (Kleur) 18.55 JOURNAAL VARA 19.04 CORONATION STREET Tv-feuilleton. 19.30 OPMAAT Een afwisselend programma met veel muziek. NOS 20.00 JOURNAAL VARA 20.20 ACHTER HET NIEUWS 20.45 ZO GOED ALS NIEUW (Kleur). Comedie rond de han del in gebruikte automobielen (dl. 5). 21.10 ELKE DAG IS ER EEN Tv-spel naar een verhaal van Max Dendermonde. NOS 22.55-23.00 JOURNAAL NOS 18.45 DE FABELTJESKRANT (Kleur) 18.55 JOURNAAL 19.04 SCALA Informatief programma. NCRV 19.30 SCHEEPSJONGENS VAN BONTEKOE Vervolgverhaal. 19.39 ALLEEN OP WEG Familiefeuilleton. NOS 20.00 JOURNAAL NCRV 20.20 PLEASE SIR! (Kleur). Luchtige televisieserie. 20.45 TWEEKAMP Quiz tussen studententeams. 21.10 STROOMT ER IN ROME NOG WATER? Documentair programma. 22.00 CAFé-CHANTANT 'T WIN KELTJE 22.25 ACTUALITEITENRUBRIEK KRO 22.50 VERSLAG PASTORAAL CON CILIE NOORDWIJKERHOUT NOS 23.10 - 23.15 JOURNAAL 18.55 ZANDMANNETJE 19.00 SPORTTR1BUNE 18.20 AVONTUREN IN DE STILLEl ZUIDZEE 19.45 TAALWENKEN 19.50 CULTURELE KRONIEK 19.55 MEDEDELINGEN EN WEER| BERICHT 20.00 JOURNAAL 20.25 GROTE FILMS VAN VROEGER 21.55 TV-PORTRET 22.20 JOURNAAL 18.10 NIEUWS 18.15 VOOR DE KLEUTERS 18.30 INTERVIEWS 19.00 WAALSE ACTUALITEITEN 19.25 VOOR DE KLEUTERS 19.30 SPORTPROGRAMMA 20.00 JOURNAAL 20.30 DOCUMENT. PROGRAMMA I 21.10 UNE AVENTURE DU SALMI 22.00 WEKELIJKSE CULTURELE f KRONIEK 20.00 JOURNAAL EN WEERBER. 20.15 REPORTAGES 21.00 QUIZ (Kleur). 21.45 REPORTAGE OVER HET ONDERWIJS 22.30 JOURNAAL, COMMENTA EN WEERBERICHT 22.50 OPERAPROGRAMMA 0.30 JOURNAAL 17.30 JOURNAAL EN WEERBER. 17.35 MUZIKAAL AMUSEMENTS-I PROGRAMMA 18.05 ACTUALITEITEN en MUZKiJ 18.40 WEDSTRIJDSPEL (Kleur). 19.10 JUNGER HERR AUF ALTEjjj HOF (Kleur). 19.45 NIEUWS, ACTUALITEITEN EN WEERBERICHT 20.15 UIT ONDERZOEK EN TECS| NIEK. Aansl.: Nieuws. 21.00 VERRÜCKTE SEEFAHRT 22.50 NIEUWS EN WEERBERICHT PIEr Maandag 5 januari HILVERSUM I 402 M VPRO: 12.00 Klassiek variété (13.00 Nws.) 14.25 Schoolradio 14.45 Lichte grammofoonmuz. N.O.S.: 15.00 Promenade orkest met zang solisten: operamuz. AVRO: 15.30 Stereo: Klas. kamermuz. (opn.) 16.00 Nws. 16.03 Caribia: muz. uit Suriname en de Nederlandse Antil len 16.30 Voor de jeugd 17.30 Bra bant journaal 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11 Radiojourn. 18.25 Ik ver bind U doorpraatje 18.30 Para de: strijdkrachtenprogr. 19.30 Nws. R.V.U.: 19.35 De grondbeginselen van het internationale humanitaire recht. Spreker: Mr. F. Kalshoven N.O.S.: 20.05 Themaprogr.: Gezags verhoudingen in het leger NVSH: 22.10 Sextant: radiomagazine van de NVSH N.O.S.: 22.55 Stereo: Metro's Midnight Music: licht muz.progr. met Metropole-orkest en solisten 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II 298 M NCRV: 12.00 Los-Vast: gevar. pro- gr. (12.05 Lezenswaardigheden; 12.21 Voor boer en tuinder; 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nws.; 12.41 Act.) 14.05 Stereo: Licht muz. progr. (opn.) 14.40 Stereo: Mod. muz. voor viool en piano (opn.) 15.00 Hervormde middagdienst N.O.S.: 15.30 Zoeklicht op Neder land: informatie over Overijssel, af gewisseld met muz (16.00-16.02 Nws) 17.20 Overheidsvoorlichting: Suri naamse luchtpost Afzender: T. R. Petzoldt NCRV: 17.30 Voor de kleu ters 17.45 Voor de jeugd 18.00 Stereo: Meisjeskoor en licht instrumentaal sextet 18.19 Uitzending van de Partij van de Arbeid 18.30 Nws. 18.41 Act. 19.00 Literama: radiokroniek over boeken, schrijvers en toneel 19.15 Stereo: oude gewijde muz. (gr.) 19.45 Stereo: Promenade orkest: lichte muz. van Nederlandse compo nisten 20.25 Op de man af, praatje 20.30 Stereo: omroeporkest met so liste: semi-klas. muz. 21.30 Op weg naar eenheid? discussie 22.05 Stereo: lichte grammofoonmuz. 22.20 Avond overdenking 22.30 Nws. 22.40 Voor rang: een artistiek voorkeursprogr 23.30 Vocaal ensemble: eigentijdse koorwerken 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM III 240 M EN FM TROS: 12.00 Nws. 12.03 Lynx (oi Los) KRO: 13.00 Nws. 13.03 Act. 13.08 Ontspannen lunchen en luiste ren 14.00 Nws. 14.03 De Eddy Becker Show 15.00 Nws. 15.03 Drie-drai 16.00 Nws. 16.03-18.00 Mix; 120 mini ten rijp en groen op alle toera (17.00-17.02 Nws.). BRUSSEL NEDERLANDS 324 12.00 Nws. 12.03 Gevar. muz. (12.1 Landbouwkroniek, 12.40 Weerb® meded. en SOS-ber. voor de schipj pers) 12.55 Buitenl. persoverz. 13.( Nws., weerber., dagklapper en beur] ber. 13.20 Tafelmuz. 14.00 Nws. 14.0 Symfonisch concert 15.00 Nws. 15.1 Symfonisch concert (vervolg) 16.0, Nws. 16.03 Berusber. 16.09 Voor dej zieken 17.00 Nws., weerber. en t ded. 17.15 Blues, negrospirituals gospelsongs 18.00 Nws. 18.03 Popmd 18.30 Lichte orkestmuz. 18.45 Sport] kroniek 18.52 Taalwenken 18.S Grammofoonmuz. 19.00 Nws, wea ber. en act. 19.40 Amusementsmui 20.00 Operakroniek 22.00 Nws.. ba en culturele kroniek 22.20 Gevs progr. 23.00 Nws. 23.10 Vocale era stige muz. 23.40 Nws. 23.45-0.30 Voo de zeelieden. Dinsdag 6 januari HILVERSUM I 402 M AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtem gymnastiek 7.20 Stereo: Licht grammofoonmuz. 8.00 Nws. 8.11 diojourn. 8.20 Stereo: Lichte grat mofoonmuz. (8.30-8.33 De groent! man) 8.50 Morgenwijding N.O." N.O.S.: 9.00 Uitgebreide reportaj of herhaling N.O.S.-programma Waterstanden 9.40 Muz. uit de Mid| deleeuwen en Renaisance (opi AVRO: 10.00 Voor de kleuters 10.l| Arbeidsvitaminen (gr.) (11.00-11. Nws.) 11.30 Rondom 12 prcgl| voor de vrouw (11.55 Beursber.) HILVERSUM n 298 M NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Het levend! woord 7.16 Stereo: Op het eerste gJ hoor klas. muz. (gr.) (7.30 Nws 7.32-7.50 Act.) 8.00 Nws. 8.11 T Deum laudamus: gewijde muz. (gr._ 8.30 Nws. 8.32 Stereo: Voor de huisH vrouw 9.35 Schoolradio 10.00 Kore:F op de molen: godsdienstige lezing 10.15 Operafragmenten (gr.) 11.51 Nws. 11.03 Ferdinand Huyck (des 12), vervolghoorspel (herhaling vat donderdag 1 januari jl.) 11.27 Vo« de zieken plm. 11.55 Meded. HILVERSUM III 240 M EN FM VARA: 9.00 Nws. 9.02 Plaatje] voor de pep (10.00 Nws.) 11.00 Nffl 11.03 Een opvallend vrolijk geval visite (12.00 Nws.). Piet Keizer na twee jaar weer in selecti l PLAAT 24 Om verschillende reden is deze plaat interessant. Op de eerste plaatt horen we hier een werk van de jongf Mozart, dat niet doodgespeeld is. Bo vendien wordt bij deze uitvoering een staaltje van beheerst blazen ge demonstreerd, dat velen die op eer of andere wijze in het blaasinstru ment geïnteresseerd zijn zal boeien De serenade voor dertien blazers rijk aan modulaties, geeft een ge schakeerd beeld van alle tnstrumen ten (twet hobo's, 2 klarineLen, 2 bassethoorns-altklarimet, 4 hoorns, 2 fagotten en contra-fagot). Het Ne derlands Blazersensemble o.l.v. Edo de Waart verklankt dit stuk muziek op een wijze, die vertelt hoe licht voetig er gespeeld kaïn worden met instrumenten, die (in vergelijking met wat er dikwijls op gehoord wordt) vaak aan misbruik bloc1 staan. Mozart heeft zijn drie serenade! voor blazers gecomponeerd los va een opdracht. Daarom kon hij zij1 fantasie een vrijere loop geven da1 gewoonlijk geoorloofd was voor h' gebruikskader, waarin hij als wert nemer van een of andere vorst, moe werken. Zowe] in de bezetting als i ie structuur van het werk' zittel iaarom verrassende elementen, di iet geijkte Mozart-patroon doorbre een. Daarbij genomen, dat deze uit voering uitstekend is, volgt dat w tiier te doen hebben met een uit; wonderlijke Mozart-plaat. HENK EGBER Mozart: Serenade B. dur KV „Gran partita" - Das Niede' landische Blaserensemble, ld tung: Edo de Waart (Philips 8® 734 LY) Nationaal kampioen zwaargew (Vai DEN HAAG Rudi Lubl mogen weer boksen. Op 1 beurtenissen bij de Europa missie van beroep van de I kwam tot straffen die het hief. - MEXICO STAD (ANP) - mond Goethals, trainer van gische nationale voetbalelft: het organisatiecomité van d ronde van het wereldkampio doen schrikken, om niet te geschokt. Goethals heeft ziel lijk laten ontvallen dat hij ov «e spelers van het Belgisci toestemming te geven hun

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 6