Tienduizend maal Snip en Snap
Kunst kopen in Luzern
Rob
mg fc
Vijfde aflevering „Zo goed als nieuw"
GOEDE GRAFIEK VOOR
HEEL WEINIG GELD
Gezagverhoudingen in
het leger onderwerp
radio-documentaires
8TEMJ>H5
Schorsing
boksers
GOETHE
PANIEK
inllf
Garantie
Vragen
Kard. Alfrink
voorzichtig over
„Actiegroep
Wereldkerk
NEDERLAND I
NEDERLAND II
BELGIë (Nederl.)
BELGIë (Frans)
DUITSLAND I
DUITSLAND II
Blazers
DE STEM VAN MAANDAG 5 JANUARI 1970
De heren Walden en Muyselaar
behoren tot de wel zeer enkelen,
die een koninklijke onderscheiding
dragen als kleinkunstenaar. De he
ren Walden en Muyselaar behoren
eveneens tot de zéér enkele kunste
naars,. voor wie een pensioenge
rechtigde leeftijd allerminst bete
kent dat ze het wat kalmer aan
gaan doen. Integendeel, hun nieuw
ste en 32ste revue is weer feestelijk
van start gegaan voor een „long
run", die toch minstens wel 300
voorstellingen zal omvatten, avond
aan avond, tot in de uithoeken
van ons land. En aangezien hoog
tempo een eerste vereiste is voor
een geslaagde revue, betekent dat:
sketch spelen, op een draf een ho
ge trap op (in Theatre Carré al
thans), omkleden in een kwart van
de tijd die een normaal mens daar
voor nodig heeft, trap af en zonder
hijgen ontspannen uit de coulissen
komen voor het volgend nummer.
Of een liedje zingen met een keel,
die toch echt wel de leeftijd in zich
heeft maar die zonder falen met
vaste toon doet wat de baas er van
wil.
Tweeendertig revues, dat be
tekent bij een gemiddelde van dik
300 voorstellingen per revue een
totaal van tienduizend optredens.
Tienduizend feestelijke zalen, die
echt ontspannen „uit" zijn; ruim
acht miljoen blije medeburgers in
ruim dertig jaar Als het minis
terie van volksgezondheid eigen
lintjes had te vergeven, zouden
Walden en Muyselaar recht hebben
op de hoogste gezondheidsonder
scheiding. Temeer, waar ze nog
niet van afscheid reppen en willen
doorgaan zolang het hun is gege
ven het hooggeëerd publiek te blij
ven boeien.
En dat zij dit na 32 jaar nog
steeds doen, is op zich zelf een
wonder. Want in die 32 jaar is de
wereld aanzienlijk veranderd; voor
al de theaterwereld. En juist in
de showbussiness „veroudert" een
artiest snel. Zijn stijl, zijn genre,
wordt relatief vlug achterhaald
door de zich van jaar tot jaar ver
nieuwende mode van het show-we
zen. Het muziekbeeld van het amu
sement is vooral de laatste vijftien
jaren één voortdurende wijziging.
Het soort grapjes, waar men zes
jaar geleden om lachte, doet het
vandaag niet meer. Het tempo
wordt, mede door de concurrentie
van de TV-verstrooiing, steeds ho
ger. Maar op de een of andere ge
heimzinnige manier hebben Wal
den en Muyselaar kans gezien zich
zelf te blijven en toch zich voort
durend aan de heersende mode aan
te passen. Zoals producer Sleeswijk
kans heeft gezien het verouderend
instituut van de revue te stroomlij
nen tot een eigentijds spektakel,
dat de concurrentie met b.v. de
sical en andere „nieuwe" theater
vormen voorbeeldig kan weerstaan.
„Van toen tot thans" heet de
nieuwe en voortreffelijke revue. In
die titel wordt een oud bijgeloof
beleden- als er geen drie „T'"s in
de titel zitten, wordt de revue een
sof. Éénmaal in al die jaren heeft
men een titel zonder drie „T"s ge
had. Het werd inderdaad een sof.
Sindsdien heeft men altijd de drie
„T"s beleden. Als men de hoofd
titel er niet mee bedenken kon, dan
gaf men er toch minstens een on
dertitel aan mee met driemaal T.
En zo gaat de nieuwe revue inder
daad van toen tot thans; van ijze
ren operettemuziekjes tot swingend
modern; van de nimmer uitsterven
de „cross-talks", waarin altijd weer
Muyselaar gek wordt van de dom
me antwoorden van Walden, tot de
moderne black-out-mop, die berust
op een snelle dialoog-opbouw naar
een climax, waarin als pointe van
de mop één kort zinnetje 't doen
moet door de volstrekte onver
wachtheid van juist dat zinnetje.
De term „black-out"-mop is ont
leend aan het feit dat men het
licht placht uit te doen bij het
laatste woord, zodat die pointe-op
merking duidelijk kon nawerken.
Maar dat hebben de eminente vak
lieden Walden en Muyselaar allang
niet meer nodig; door te verstar
ren, of juist door een miniem en
goed getimed gebaartje, sturen ze
hun pointe op versterkte golfleng-
tot in de hoogste nok.
En daarmee zijn we aan het
*1|S:
meest wezenlijk geheim van hun
vakmanschap. Het geheim dat b.v.
ook Wim Kan en Toon Hermans in
zo hoge mate beheersen: het door
ervaring en telkens weer analyse
ren van wat en hoe je iets brengt,
ontwikkelen van een onweerstaan
baar gevoel voor de timing van
woord en gebaar.
Of een bepaalde grap over
komt of amper een glimlach
oproept, ligt maar ten dele aan de
kracht van die grap. Voor drie
kwart ligt het aan de timing, aan de
onmerkbare aarzeling voor het ene
woord en snel doorstruikelen over
het andere; aan het net even eer
der inzetten van een gebaar dan
de tekst al ver is; aan dat laten
aankomen van de eerste fase van
je pointe en dan aanvoelen hoeveel
je het publiek moet laten lachen
voor je de onverwachte tweede zin
van je pointe over de lach heen-
schreeuwt.
Het is dit gevoel voor timing,
dat een artiest maakt tot wat hij
is in het bespelen van het publiek.
En het zijn alleen zeer sterke thea
terpersoonlijkheden die dit gevoel
voor timing foutloos leren uitspe
len. Waarmee dan inderdaad het
geheim van 32 jaar succes is om
schreven. Niet hun vakmanschap
Skeich uit „Van toen tot thans":
Vrijgezellen in de lente.
in geluidjes, stemmetjes, perfecte
mimiek of wat ze nog meer kunnen
is bepalend voor het niet-veroude-
ren van Snip en Snap tot de Walden
en Muyselaar van nu; bepalend
is dat ze van jaar tot jaar hebben
kunnen peilen waarin hun publiek
veranderd was, en dat ze hun ti
ming daar foutloos aan wisten aan
te passen. Wat dan op z'n minst
betekent dat de grijze komieken
van binnen verschrikkelijk jong
hebben weten te blijven.
C. NICOLAï
HILVEKSUM Vanavond voor de vijfde maal „Zo goed als nieuw". Op de foto een scene uit deze aflevering
met de belangrijkste spelers: v.l.n.r. Sacco v. d. Made als agent, Mandx Kappers als Freek, Ida Bons als Toos, Wies
Andersen als Rinus en Hetty Verhoogt als Fie.
(Van onze kunstredactie)
LUZERN Opvallend is sinds
enkele jaren de sterk toenemende
belangstelling met name onder jon
gere mensen voor grafiek van deze
tijd. Wie regelmatig exposities be
zoekt zal ontdekken, dat alle tradi
tionele voorkeuren en vooroordelen
omtrent het „echte olieverf" ten
spijt, grafiek nog het gemakkelijkst
verkocht wordt aan de merendeels
jongere galeriebezoekers. Ongetwij
feld speelt de in verhouding tot
het „echte olieverf op linnen" lage
prijs een rol. Toch is er zeer zeker
ook sprake van een herontdekking
van de geheel eigen „persoonlijkheid"
van onder meer ets, litho, monotypie
en seriegrafie.
Een ander punt is, dat grafiek
juist vanwege haar eigen karakter
zich gemakkelijker en beter leent tot
een doelmatige verspreiding en be
nadering. Doelmatig voor de kunste
naar zowel als voor die verwerver;
immers daar grafiek met uitzonde
ring van de monotypie meervoudig is
zonder het individuele te verlie
zen is geen van beide partijen ge
bonden aan één enkele plaats van
(ver)koop.
Pairallel met deze ontwikkeling,
deels eruit voortkomend, zowel als
haar bevorderend, is de toenemende
internationaal gerichte belangstelling
Geheel nog afgezien van het feit,
dat de beeldende kunst in de laatste
twintig jaar vrijwel alle nationale
althans geografisch bepaalde ken
merken verloor of van zich afschud
de heeft de interesse voor en ver
werving van grafiek de toch al vrij
imaginaire grenzen doorbroken.
Een belangrijke stimulans in deze
sterk toe te juichen algemene ont
wikkeling wordt geleverd door de
Kunstkreis AC in Luzern met zijn
art grafie international.
Deze oorspronkelijk Zwitserse,
maar geleidelijk internationaal wer
kende Kunstkreis is kort na de twee
de wereldoorlog ontstaan. Opzet was
destijds om liefhebbers van kunst in
staat te stellen tegen zeer redelijke
prijzen uitstekende, zoveel mogelijk
natuurgetrouwe reprodukties te bie
den vam oude, zowel als moderne
kunst. Dé catalogus daarvan omvat
thans honderden nummers, vëaarin
werken van Max Ernst en Salvador
Dali of Ben Nicholson en Piet Mon
driaan even goed voorkomen als
Frans Hals, Jeroen Bosih en mo
zaïeken van Ravenna en Etruskische
grafschilderingen. Intussen bleef de
leiding van de Kunstkreis (Alpen-
strasse 5, Luzern), die eveneens voor
treffelijke kunstboeken uitgeeft te
gen beslist lage prijzen, de ontwik
keling in de wereld van kunst en
cultuur nauwlettend volgen.
De groeiende interesse voor mu
seum- en galerie-affiches leidde er
omstreeks een jaar geleden toe, dat
de Kunstkreis de onderafdeling art
posters international stichtte. Zowel
via een abonnementenstelsel als in
losse verkoop kan men daardoor oor
spronkelijke affiches van belangrijke
tentoonstellingen overal ter wereld
verkrijgen. Afgezien nog van de mo
gelijkheden, die zulks de echte affi
che-verzamelaar biedt, is er nog het
voordeel dat de musea voor minder
geld een beter verzorgd niet zelden
door de exposerende kunstenaar zelf
ontworpen affiche kunnen laten
maken.
De logisch hierop volgende en voor
lopig laatste stap in de ontwikkeling
bij de Kunstkreis is sinds een half
jaar de art graphic international. De
Kunstkreis verwerft bij zowel beken
de als veelbelovende jongere grafici
de volledige oplage van een bepaalde
druk nooit meer dan 200 stuks
en biedt deze de geïnteresseerden
aan. Op die manier verkrijgt men
voor prijzen, die variëren van 60 tot
200 frank (een Zwitserse franc is ca.
85 cent) een genummerd en gesig
neerd blad grafiek. Mèt bovendien de
garantie van de Kunstkreis tot even
tuele terugkoop na twee jaar. Tot nu
toe heeft art graphic international al
litho's, etsen en seriegrafieën kunnen
verspreiden van bekende kunstenaars
als o.m. Shapiro, Werro, Lohse en
Jacquet. Op het ogenblik wordt hard
gewerkt aan uitbreiding v,an art gra
phic international met reeds deel
nemende kunstenaars uit Frankrijk,
Zwitserland, Amerika en West-Duits-
land tot andere landen, Ook Ne
derland. Een aanbieding blijft als re
gel enkele maanden geldig; een aan
koopverplichting is er met. Bij meer
aankopen in één jaar wordt boven
dien korting verleend.
Tenslotte geeft de Kunstkreis ook
nog het uitstekende tijdschrift „Kunst-
Nachrichten" uit. Dit maandblad, dat
voor leden van de Kunstkreis gratis
is en voor anderen op fr. 8,50 komt,
is geheel vrij van advertenties.
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM
De NOS-radio
zal vandaag van 20.05 tot 22.10
uur via Hilversum 1 een thema
programma uitzenden, dat als on
derwerp heeft „gezagsverhoudin
gen in het leger".
Die gezagsverhoudingen staan op
het ogenblik ter discussie. Aan de
ene kant zijn er de voorstanders
van het traditionele gezag, die vin
den, dat het toelaten van enige de
mocratie binnen het leger het doel
matig functioneren daarvan in ge
vaar brengt.
Aan de andere kant staat een
groep, die een meer democratische
en 'pragmatische uitoefening van
het gezag wil. Dat houdt in dat niet
alleen de mindere, maar ook de
meerdere zich moet kunnen verant
woorden, dat voorschriften en beve
len functioneel en gemotiveerd moe
ten zijn. Gezag berust op aanvaar
ding van de doeleinden. Jan soldaat
kan pas dan een coöperatieve hou
ding innemen tegenover de militaire
organisatie als hij voldoende gemo
tiveerd is. De legerleiding zal hem
dus een aannemelijker argument
moeten geven voor zijn aanwezig
heid in dienst. Het programma
draait om twee vragen, namelijk:
„Wat voor motivering zal de meer
dere moeten geven, opdat de min
dere het nut van zijn dienstplicht
vervulling inziet?" en „In hoeverre
kan de traditionele, ietwat patriar
chale gezagsstructuur worden omge
zet in een meer democratische en
pragmatische zonder dat de doelma
tigheid vdn het leger in gevaar
wordt gebracht?"
Om deze vragen te kunnen be
antwoorden, heeft Maarten Neder-
horst twee documentaires samenge
steld. In de eerste kan men horen
waar en hoe een bevel tot stand
komt en in welke vorm het uitein
delijk via allerlei legerafdelingen bij
de gewone soldaat terecht komt.
De conclusie is dat het gezag tijdens
praktische oefeningen niet zoveel
mo.eilijkheden oplevert. Maar zowel
bij de landmacht als bij de lucht
macht en de marine wordt niet
meer dan 40 procent van de tijd be
steed aan praktische oefeningen. In
de overige 60 procent, waarin niet
praktisch wordt geoefend, doen
zich wel gezagsmoeilijkheden voor
en hierover gaat de tweede docu
mentaire. Twee vragen staan hier
in centraal. Ten eerste „Wat is de
reden, die wordt opgegeven voor de
aanwezigheid van de dienstplichtige
militair?" en „In hoeverre wordt
het dagelijks bevel gemotiveerd?
Deze vragen worden voorgelegd
aan leden van een officiersvereni
ging, een onderofficiersvereniging,
een instructeur van het studiecen
trum voor militair leiderschap en
aan de commandant van het fregat
H. M. Van Galen, aan boord waar
van ook opnamen zijn gemaakt
voor de eerste documentaire.
Een panel onder leiding van drs.
L. M. Thomas zal naar aanleiding
van deze documentaires over de
opgeworpen vragen discussiëren.
Leden van het panel zijn onder
meer de heer L. van Anholt, presi
dent van de koninklijke vereniging
van onderofficieren van de konink
lijke land- en luchtmacht „Ons be
lang", de heer H. Hoogenboom,
voorzitter van de katholieke vere
niging van militaire ambtenaren
beneden de rang van tweede luite
nant „Sint Martinus" en de heer H.
Vonhoff, lid van de Tweede Kamer
voor de VVD.
De aalmoezenier F. A. M. Kee-
sen besluit het programma met een
epiloog.
99
HILVERSUM (KNP) Kardinaal
Alfrink hoopt dat de vijfde plenaire
vergadering van het pastoraal conci
lie, die maandag in Noordwijkerhout
begint, een wezenlijke en vruchtbare
stap mag zijn tot oplossing van de
problematiek. Hij zei in het KRO
radio magazine „Kontext" verder ge
vraagd naar zijn mening over de
„Actiegroep Wereldkerk", dat de be
doelingen van deze nieuwe groep
hem nog niet helemaal duidelijk zijn.
Maar de kardinaal meende dat het
een gemeenschap als de katholieke
kerk van Nederland toch wel van be
lang kon zijn dat ook deze groep de
mogelijkheid krijgt zich zelf te uiten.
Die mogelijkheid hebben ze overi
gens altijd gehad, zo voegde de kar
dinaal eraan toe. Maar men heeft er
in het verleden misschien te weinig
gebruik van gemaakt.
De kardinaal geloofde overigens
niet dat de groep van plan is onkri
tisch terug te keren tot datgene wat
is. Als da', wel het geval is lijkt het
hem een tamelijke onvruchtbare
zaak. Hij hoopte dat de groep niet
weer een nieuw strijdkamp zou op
roepen, maar de tegenstellingen wat
zou kunnen afslijpen.
Overigens geloofde de kardinaal
dai de extremiteiten links en rechts
wel weer in het midden terecht zou
den komen, na een periode van nog
al scherp stellen van tegenstellingen.
Misschien dat de groep de bedoeling
heeft dit moment wat te gaan ver
haasten. aldus de kardinaal.
In dit verband verklaarde de kar
dinaal dat een bepaald dee] van de
gelovigen met de beslissingen die in
Noordwijkerhout genomen zullen wor
den zal instemmen en anderen er
weer door geschokt zijn.
Het is naïef zich voor te stellen
dat deze problematiek (ontkoppeling
van ambt en celibaat, red.) in een
handomdraai zo is op te lossen, dat
heel de geloofgemeenschap hier van
die problematiek is verlost en dat
men nu allemaal alleen maar aan
dacht zou kunnen hebben voor alleen
buitenkerkelijke problemen.
NOS
18.45 DE FABELTJESKRANT
(Kleur)
18.55 JOURNAAL
VARA
19.04 CORONATION STREET
Tv-feuilleton.
19.30 OPMAAT
Een afwisselend programma
met veel muziek.
NOS
20.00 JOURNAAL
VARA
20.20 ACHTER HET NIEUWS
20.45 ZO GOED ALS NIEUW
(Kleur). Comedie rond de han
del in gebruikte automobielen
(dl. 5).
21.10 ELKE DAG IS ER EEN
Tv-spel naar een verhaal van
Max Dendermonde.
NOS
22.55-23.00 JOURNAAL
NOS
18.45 DE FABELTJESKRANT
(Kleur)
18.55 JOURNAAL
19.04 SCALA
Informatief programma.
NCRV
19.30 SCHEEPSJONGENS VAN
BONTEKOE
Vervolgverhaal.
19.39 ALLEEN OP WEG
Familiefeuilleton.
NOS
20.00 JOURNAAL
NCRV
20.20 PLEASE SIR! (Kleur).
Luchtige televisieserie.
20.45 TWEEKAMP
Quiz tussen studententeams.
21.10 STROOMT ER IN ROME
NOG WATER?
Documentair programma.
22.00 CAFé-CHANTANT 'T WIN
KELTJE
22.25 ACTUALITEITENRUBRIEK
KRO
22.50 VERSLAG PASTORAAL CON
CILIE NOORDWIJKERHOUT
NOS
23.10 - 23.15 JOURNAAL
18.55 ZANDMANNETJE
19.00 SPORTTR1BUNE
18.20 AVONTUREN IN DE STILLEl
ZUIDZEE
19.45 TAALWENKEN
19.50 CULTURELE KRONIEK
19.55 MEDEDELINGEN EN WEER|
BERICHT
20.00 JOURNAAL
20.25 GROTE FILMS VAN
VROEGER
21.55 TV-PORTRET
22.20 JOURNAAL
18.10 NIEUWS
18.15 VOOR DE KLEUTERS
18.30 INTERVIEWS
19.00 WAALSE ACTUALITEITEN
19.25 VOOR DE KLEUTERS
19.30 SPORTPROGRAMMA
20.00 JOURNAAL
20.30 DOCUMENT. PROGRAMMA I
21.10 UNE AVENTURE DU SALMI
22.00 WEKELIJKSE CULTURELE f
KRONIEK
20.00 JOURNAAL EN WEERBER.
20.15 REPORTAGES
21.00 QUIZ (Kleur).
21.45 REPORTAGE OVER HET
ONDERWIJS
22.30 JOURNAAL, COMMENTA
EN WEERBERICHT
22.50 OPERAPROGRAMMA
0.30 JOURNAAL
17.30 JOURNAAL EN WEERBER.
17.35 MUZIKAAL AMUSEMENTS-I
PROGRAMMA
18.05 ACTUALITEITEN en MUZKiJ
18.40 WEDSTRIJDSPEL (Kleur).
19.10 JUNGER HERR AUF ALTEjjj
HOF (Kleur).
19.45 NIEUWS, ACTUALITEITEN
EN WEERBERICHT
20.15 UIT ONDERZOEK EN TECS|
NIEK. Aansl.: Nieuws.
21.00 VERRÜCKTE SEEFAHRT
22.50 NIEUWS EN WEERBERICHT
PIEr
Maandag
5 januari
HILVERSUM I 402 M
VPRO: 12.00 Klassiek variété
(13.00 Nws.) 14.25 Schoolradio 14.45
Lichte grammofoonmuz. N.O.S.:
15.00 Promenade orkest met zang
solisten: operamuz. AVRO: 15.30
Stereo: Klas. kamermuz. (opn.)
16.00 Nws. 16.03 Caribia: muz. uit
Suriname en de Nederlandse Antil
len 16.30 Voor de jeugd 17.30 Bra
bant journaal 17.55 Meded. 18.00
Nws. 18.11 Radiojourn. 18.25 Ik ver
bind U doorpraatje 18.30 Para
de: strijdkrachtenprogr. 19.30 Nws.
R.V.U.: 19.35 De grondbeginselen
van het internationale humanitaire
recht. Spreker: Mr. F. Kalshoven
N.O.S.: 20.05 Themaprogr.: Gezags
verhoudingen in het leger NVSH:
22.10 Sextant: radiomagazine van de
NVSH N.O.S.: 22.55 Stereo: Metro's
Midnight Music: licht muz.progr.
met Metropole-orkest en solisten
23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II 298 M
NCRV: 12.00 Los-Vast: gevar. pro-
gr. (12.05 Lezenswaardigheden; 12.21
Voor boer en tuinder; 12.26 Meded.
t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nws.;
12.41 Act.) 14.05 Stereo: Licht muz.
progr. (opn.) 14.40 Stereo: Mod.
muz. voor viool en piano (opn.)
15.00 Hervormde middagdienst
N.O.S.: 15.30 Zoeklicht op Neder
land: informatie over Overijssel, af
gewisseld met muz (16.00-16.02 Nws)
17.20 Overheidsvoorlichting: Suri
naamse luchtpost Afzender: T. R.
Petzoldt NCRV: 17.30 Voor de kleu
ters 17.45 Voor de jeugd 18.00 Stereo:
Meisjeskoor en licht instrumentaal
sextet 18.19 Uitzending van de Partij
van de Arbeid 18.30 Nws. 18.41 Act.
19.00 Literama: radiokroniek over
boeken, schrijvers en toneel 19.15
Stereo: oude gewijde muz. (gr.)
19.45 Stereo: Promenade orkest:
lichte muz. van Nederlandse compo
nisten 20.25 Op de man af, praatje
20.30 Stereo: omroeporkest met so
liste: semi-klas. muz. 21.30 Op weg
naar eenheid? discussie 22.05 Stereo:
lichte grammofoonmuz. 22.20 Avond
overdenking 22.30 Nws. 22.40 Voor
rang: een artistiek voorkeursprogr
23.30 Vocaal ensemble: eigentijdse
koorwerken 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM III 240 M EN FM
TROS: 12.00 Nws. 12.03 Lynx (oi
Los) KRO: 13.00 Nws. 13.03 Act.
13.08 Ontspannen lunchen en luiste
ren 14.00 Nws. 14.03 De Eddy Becker
Show 15.00 Nws. 15.03 Drie-drai
16.00 Nws. 16.03-18.00 Mix; 120 mini
ten rijp en groen op alle toera
(17.00-17.02 Nws.).
BRUSSEL NEDERLANDS 324
12.00 Nws. 12.03 Gevar. muz. (12.1
Landbouwkroniek, 12.40 Weerb®
meded. en SOS-ber. voor de schipj
pers) 12.55 Buitenl. persoverz. 13.(
Nws., weerber., dagklapper en beur]
ber. 13.20 Tafelmuz. 14.00 Nws. 14.0
Symfonisch concert 15.00 Nws. 15.1
Symfonisch concert (vervolg) 16.0,
Nws. 16.03 Berusber. 16.09 Voor dej
zieken 17.00 Nws., weerber. en t
ded. 17.15 Blues, negrospirituals
gospelsongs 18.00 Nws. 18.03 Popmd
18.30 Lichte orkestmuz. 18.45 Sport]
kroniek 18.52 Taalwenken 18.S
Grammofoonmuz. 19.00 Nws, wea
ber. en act. 19.40 Amusementsmui
20.00 Operakroniek 22.00 Nws.. ba
en culturele kroniek 22.20 Gevs
progr. 23.00 Nws. 23.10 Vocale era
stige muz. 23.40 Nws. 23.45-0.30 Voo
de zeelieden.
Dinsdag
6 januari
HILVERSUM I 402 M
AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtem
gymnastiek 7.20 Stereo: Licht
grammofoonmuz. 8.00 Nws. 8.11
diojourn. 8.20 Stereo: Lichte grat
mofoonmuz. (8.30-8.33 De groent!
man) 8.50 Morgenwijding N.O."
N.O.S.: 9.00 Uitgebreide reportaj
of herhaling N.O.S.-programma
Waterstanden 9.40 Muz. uit de Mid|
deleeuwen en Renaisance (opi
AVRO: 10.00 Voor de kleuters 10.l|
Arbeidsvitaminen (gr.) (11.00-11.
Nws.) 11.30 Rondom 12 prcgl|
voor de vrouw (11.55 Beursber.)
HILVERSUM n 298 M
NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Het levend!
woord 7.16 Stereo: Op het eerste gJ
hoor klas. muz. (gr.) (7.30 Nws
7.32-7.50 Act.) 8.00 Nws. 8.11 T
Deum laudamus: gewijde muz. (gr._
8.30 Nws. 8.32 Stereo: Voor de huisH
vrouw 9.35 Schoolradio 10.00 Kore:F
op de molen: godsdienstige lezing
10.15 Operafragmenten (gr.) 11.51
Nws. 11.03 Ferdinand Huyck (des
12), vervolghoorspel (herhaling vat
donderdag 1 januari jl.) 11.27 Vo«
de zieken plm. 11.55 Meded.
HILVERSUM III 240 M EN FM
VARA: 9.00 Nws. 9.02 Plaatje]
voor de pep (10.00 Nws.) 11.00 Nffl
11.03 Een opvallend vrolijk geval
visite (12.00 Nws.).
Piet Keizer
na twee jaar weer in selecti
l PLAAT
24
Om verschillende reden is deze
plaat interessant. Op de eerste plaatt
horen we hier een werk van de jongf
Mozart, dat niet doodgespeeld is. Bo
vendien wordt bij deze uitvoering
een staaltje van beheerst blazen ge
demonstreerd, dat velen die op eer
of andere wijze in het blaasinstru
ment geïnteresseerd zijn zal boeien
De serenade voor dertien blazers
rijk aan modulaties, geeft een ge
schakeerd beeld van alle tnstrumen
ten (twet hobo's, 2 klarineLen, 2
bassethoorns-altklarimet, 4 hoorns, 2
fagotten en contra-fagot). Het Ne
derlands Blazersensemble o.l.v. Edo
de Waart verklankt dit stuk muziek
op een wijze, die vertelt hoe licht
voetig er gespeeld kaïn worden met
instrumenten, die (in vergelijking
met wat er dikwijls op gehoord
wordt) vaak aan misbruik bloc1
staan.
Mozart heeft zijn drie serenade!
voor blazers gecomponeerd los va
een opdracht. Daarom kon hij zij1
fantasie een vrijere loop geven da1
gewoonlijk geoorloofd was voor h'
gebruikskader, waarin hij als wert
nemer van een of andere vorst, moe
werken. Zowe] in de bezetting als i
ie structuur van het werk' zittel
iaarom verrassende elementen, di
iet geijkte Mozart-patroon doorbre
een. Daarbij genomen, dat deze uit
voering uitstekend is, volgt dat w
tiier te doen hebben met een uit;
wonderlijke Mozart-plaat.
HENK EGBER
Mozart: Serenade B. dur KV
„Gran partita" - Das Niede'
landische Blaserensemble, ld
tung: Edo de Waart (Philips 8®
734 LY)
Nationaal kampioen zwaargew
(Vai
DEN HAAG Rudi Lubl
mogen weer boksen. Op 1
beurtenissen bij de Europa
missie van beroep van de I
kwam tot straffen die het
hief.
-
MEXICO STAD (ANP) -
mond Goethals, trainer van
gische nationale voetbalelft:
het organisatiecomité van d
ronde van het wereldkampio
doen schrikken, om niet te
geschokt. Goethals heeft ziel
lijk laten ontvallen dat hij ov
«e spelers van het Belgisci
toestemming te geven hun