Voelt u zich niet fit oq don TRIMMEN IMAM HAAGSE MOSKEE „Islamiet is te arm voor vier vrouwen Minister Witteveen overtuigd moslim Regelmaat Niet forceren Fietsen DE STEM VAN ZATERDAG 3 JANUARI 1970 Fitheidsgroepen zoals deze van Sprint uit Breda beperken zich doorgaans tot een maal per week. Gezond. Maar beter is vier keer per week twee kilometer dan een keer per week acht kilometer trimmen. Gaat u eens even rustig zitten. Leg uw wijs- en middelvinger eens op uw pols. Voelt u uw polsslag? Houd de secondewijzer van uw horloge of de klok nu een minuut in de gaten, terwijl u uw polsslagen telt. Tachtig of meer Probeer u dan maar overeind te komen om wat aan uw lichamelijke conditie te gaan doen. U bent verre van fit. Maar we hebben een, zij het schrale, troost voor u: wees niet bang dat u dé enige bent Honderdduizenden Nederlanders lijden aan bewegingsarmoede. Ze zijn bijna allemaal gek op sport; ze kunnen er dan ook uren naar zitten kijken; ondertussen groeien ze dicht. Vermoedelijk was uw kip lekker, maar voelt u zich na zoveel dagen lui eten ook kiplekker? We proberen u niet een angstpsychose aan te pra ten, maar u weet toch dat we steeds meer gebrek aan beweging hebben met alle ruïneuze gevolgen voor hart en bloedvaten? De laatste week van het jaar is een vet, log voorbeeld dat voor alle voorgaande maanden staat. Hoeveel kilootjes zijn er bij u bij gekomen? U zou best weer eens wil len afvallen; wat minder snel moe zijn; veel meer energie willen heb ben; niet dagelijks last hebben van zeurende hoofdpijn; of van slapeloos heid en misschien nog erger van hartklachten. Het gekke is dat dat allemaal kan. Maar zak dan niet meer elke dag weg in die luie tv- stoel (u hebt uw pantoffels al aan?); laat de auto dan eens thuis staan als u ook op de fiets naar uw werk kunt rijden of lopend boodschappen kunt doen en laat die lift maar uitnodi gend hangen, loop de trappen op en af, maar ga vooral de buitenlucht in; kortom ga TRIMMEN*). Loop de vet rollen van uw heupen, maar die roesitige spieren weer soepel: TRIM. Hoe dan wel? Ge woon, ga regelmatig wandelen, regelmatig hardlopen, fietsen, zwem men, doe een balspel. Vooral die re gelmaat èn de buitenlucht zijn heel voornaam. Overigens: alvorens u werkelijk actief wordt moet u zich wel even laten keuren bij uw huis arts; en u moet dat zeker doen als u niet zeker meer bent van uw hart. Maar waarom u de buitenlucht in moet, gaan lopen, rennen, fietsen? Het lichaam van de mens is gemak kelijk in staat .brandstof' op te slaan. Dat overtollige in zeg maar ,vet' om gezette voedsel kan alleen verdwij nen als we die brandstof mengen met zuurstof. Wanneer we ons hart een .makkie' geven door ons maar spo radisch en dan nog weinig intensief te bewegen, krijgen we uiteraard zuurstof binnen, maar veel te wei nig om het helemaal via de bloed baan in die uithoeken te brengen, waar de ongebruikte .brandstof' ligt opgeslagen. De enige manier om op die plekken toch zuurstof te krijgen (en dus verbranding) is stevige licha melijke beweging, die de bloedsom loop goed stimuleert en daardoor de zuurstof eenvoudigweg naar alle uit hoeken pèrst. Alleen de gedachte al dat uw lon gen weer gemakkelijker méér lucht kunnen verwerken (rokers niet kort ademig meer); uw hart krachtiger wordt (en daardoor meer zuurstof door uw lichaam pompt); u meer bloedvaten (haarvaten) krijgt en dat daardoor weer meer zuurstof bij de weefsels kan komen, waarin dat .af zichtelijke' vet ligt opgeslagen, moet u werkelijk tot activiteiten aansporen. Maar hoeveel inspanning wordt er van u gevraagd, hoe lang en wat levert het u op? Er wordt een beetje doorzettings vermogen van u verwacht, maar dat mag na zo'n periode van beweging loze volstamperij (laat nog een olie bol brengen) wel. hoeft echt geen lid te worden van een of andere sportvereniging als u dat niet wilt. TRIMMEN kunt u in uw eentje doen, met uw hele familie, dat mag u zelf bepalen. U moet wel liefst buiten actief zijn. Zo 's morgens even voor de koffie hebben huisvrouwen vaak wel een kwartiertje om wat te TRIMMEN. Het eenvoudigst is het dan om enige afwisselende turnoefeningen te doen, maar besef daarbij wel dat deze het minst rendement geven; ga liever naar buiten en doe het regelmatig. We zeiden het al eerder: de regel maat is voor TRIMMEN van eminent belang. U kunt veel beter vier keer per week twee kilometer hardlopen/ wandelen dan één keer per week acht kilometer te wandelen of hard te lopen. Naast de regelmaat kan een plezierige afwisseling van programma tot het geheim van een succesvolle persoonlijke TRIM-actie bijdragen. Aan het begin moet u de zaak niet forceren. Laat u zich niet overman nen door uw eerste enthousiasme. U zult toch wel pijnlijke spieren en gewrichten oplopen. Voer het tempo na een week langzaam op, dan zult u veel minder kans op voortijdig .af knappen' hebben. Laten een regenbuitje of een briesje u er vooral niet van weer houden toch aan de TRIM te gaan. Onder deze omstandigheden hebt u nog meer plezier van uw resultaten. Dat 'neemt niet yveg dat u echter moet beseffen dat er maar één we reldkampioen hardlopen en maar één Jan Janssen is. Voor de grote roem hoeft u het niet te doen. Het lijkt ons evenwel een plezierige gedachte, te meer daar u zich niet aan ijzeren oefenschema's hoeft te houden. TRIMMEN moet bovenal ontspanning geven, plezierig en recreatief zijn (dat kunt u van de tv lang niet altijd zeggen). Dat het TRIMMEN gezellig is bewijzen de Anti-Buikjes Clubs, de ,Keep Fit Clubs' en noem ze maar op, die als paddestoelen uit de grond schieten. Breda telt er alleen al zes tig. U moet 's zaterdagsmiddags eens naar het Mastbos gaan; kunt u wat zien drillen! In Roosendaal, Bergen op Zoom en elders zijn ook al steeds meer mannen en vrouwen buiten gewoon actief. Steeds meer mensen beseffen dat ze zich door zich een beetje inspanning te getroosten, zo veel fijner kunnen voelen. Hardlopen is dus 't mooiste TRIM- onderdeel: vlug, verademend en .ver lichtend'. Alle spieren (uw buikje meneer) worden aan het werk gezet. Na hardlopen is zwemmen een TRIM- sport bij uitstek. Maar waar vindt u in uw directe omgeving een overdekt zwembad? De fiets kaïn daarom uit komst brengen. De beenspieren ko men hierbij meer aan bod dan de armspieren, maar daar staat tegen over dat men in Nederland er altijd nog sneller toe komt op de fiets te springen dan in een zwembad te duiken. Balspélen, roeien, badminton e.d. laten zich in het winterse jaargetijde wat minder spontaan beoefenen, al zijn er steeds meer sportverenigingen die hun accommodatie beschikbaar stellen aan (niet-leden) trimmers en trimsters. Er zijn nog een paar dui zend sporthallen tekort in Nederland, zodat nog velen hun vlucht in een fikse wandeling moeten zoeken. Bij wandelen laten de uiterlijke resul taten wat langer op zich wachten dan bij hardlopen, maar vooral ouderen zullen er zich toch happy bij gaan voelen. U kunt altijd gaan wandelen: alleen, met z'n tweeën; met het hele gezin. Een frisse neus is veel waard, bovendien is de natuur 's winters aantrekkelijker dan u zou kunnen denken. De VW's en de ANWB heb ben de laatste jaren heel veel afwis selende wandelroutes uitgezet. In vele Brabantse plaatsen zijn daaren boven speciale wintèrwandeltrim- series georganiseerd: in Breda, Sprang-Capelle, Hilvarenbeek, Deur- ne, Eindhoven en Den Bosch. Er is ook altijd tijd voor trimmen. Wat belet u om 's morgens in loop pas-op-de-plaats naar de nieuwsbe richten te luisteren, of beter nog, een half uur eerder uit bed te komen en enkele keren dat grasveld om de hoek op en neer te draven; een fijne douche te nemen en de verdere dag zo fris als een hoentje te zijn? Of ga tussen de middag niet naar de kantine, maar maak een stevige wandeling; laat 's avonds de buis een uur langer koud en schiet makkelijk zittende kleren aan om een paar blokjes rond te lopen. U zult met groeiend genoegen de zweetdruppels langs uw gezicht voelen stromen. Wedden dat u zich na de eerste moei lijke, stijve weken dat wel fit ter, veerkrachtiger, minder nerveus zult voelen? En die sigaretten waar u al lang niet meer wilde aankomen, zullen minder smaken, werkelijk. U zult er dan weer een beetje om, kunnen lachen dat er in 1968 in ons land ruim 14 miljoen werk dagen zijn verzuimd door bewe- gings- en ademhalingsstoornissen. Dat er de laatste 40 jaar ongeveer 30 miljoen mensen aan een hart infarct zijn overleden, waarvan er 20 miljoen gered hadden kunnen worden met een 'goede „bewe gingstherapie" zal altijd een ern stig feit blijven. Maar u zult daar niet meer bij horen. U besloot toch juist uw leef-, eet- en rookgewoon ten te veranderen? Een beetje door zettingsvermogen en enkele uren TRIMMEN per week zullen jaren lang wonderen doen. Wie zijn le ven lief heeft TRIMT I RIM GAANDERSE TRIMMEN is het Noorse woord voor .bijschaven, bijsturen'. Het heeft in dit verband niets met poedels te maken. Via onderstaande adressen en telefoonnummers kunt u meer te weten komen over TRJM-acties, bosloopgroepen, Anti-Buikjes Clubs, sportverenigingen en sportstichtingen met TRIM-uren: Voor Breda zijn dat: Pasbaan 17, tel. 01600-48557; Anjelierstr 11; Schaffelaarstr. 38, tel. 01600- 37777; en Evertsenweg 9, tel. 01600-35970. Bergen op Zoom: Meidoornlaan 89; Van Heelulaan 64, tel. 01640-7087. Goes: Plataan straat 5, tel. 01100-8247. Raams- ionksveer: Burg. Prinssenlaan 12, tel. 01621 - 2201. Hoogerheide Pasteurstr. 2. Terheijden: Hoef- plein 20. Tussen kapitale villa's en bungalows aan de deftige Haagse Oost duinweg staat wat verloren als „een vreemde eend in de bijt" de enige moskee, die ons land rijk is: de Mobarak Moskee. Twee kleine, goudkleurige koepels en een mager minaretje zijn er de herkenningstekens van. Een bord in de voortuin vertelt de voorbij ganger, dat hij hier altijd welkom is voor inlichtingen over het door Christenen nogal bekritiseerde geloof: de Islam. Dagelijks stappen tal van Moslims door de smalle deur naar binnen om het gebed tot Allah te richten, die hen vooral in de onlangs beëindigde vas tenperiode, Ramadan, moest sterken in geloof en zelfbeheersing. Overdag tot vóór zonsondergang moest men zich onthouden van alle soorten li chamelijke geneugten, waaronder eten en drinken. Zo kwam het dat ik, omgeven door enkele Moslims, die de Ramadan echt niet met 'n korreltje zout namen, he lemaal alleen zat te genieten van koffie met Brusselse kermis. Wat sneu voor de assistent-imam, die met zo veel toewijding de koffie had gezet. Gelukkig voor hem ging de zon op die decemberdag vrij vroeg onder. De exacte tijden van zonsop- en zons ondergang kennen ze op hun duimpje. De belangstelling voor de Islam was in ons land zo groot, dat in 1955 ten behoeve van de Nederlandse Mos lims deze moskee werd gebouwd. Mi nister Witteveen van Financiën is er uit hoofde van zijn vaste geloofsover tuiging een geregeld bezoeker. De moskee kwam tot stand op ini tiatief van de wereldverbreide Ahma- diyya Beweging, die zich ten doel stelt over de gehele wereld door mid del van 250 centra begrip te kweken voor de Islam. In de moskee worden geen isla mitische diensten gehouden, zoals in Beiroet, Cairo of Pakistan. De Haagse moskee is één en al sober heid in tegenstelling bijvoorbeeld tot die in Parijs, die vóór de bom aanslag onvergetelijk mooi was van bouw en architectuur. Over de is lam bestaan tal van begripsverwar ringen, ook in ons land. Zo neemt men hier over het algemeen aan, dat Allah iemand anders is dan God. Het is gewoon een letterlijke verta ling uit het Arabisch van het woord God Zo noemt men de belijders van de islam mohammedanen. Ze zijn echter geen volgelingen van de pro feet Mohammed, doch van diens ge loof, de islam. De betiteling islamie ten of moslims is wél juist. Bij sommige wettelijke Nederlandse hu welijkssluitingen kan men de van slechte werkelijkheidszin getuigende opmerking horen: „Bruidegom, ik kan u jammer genoeg geen „mo hammedaans trouwboekje" over handigen, doelende op het „sprookje van de polygamie". Ondoordacht ge lach van de bruiloftsgasten en een zucht van opluchting van de bruid. Er is echtei zelden iemand bij, die zich de moeite getroost eens in het heilige boek van de islam, de Ko ran, te lezen Terwijl de historie voortschrijdt, gaat ook de eeuwige discussie over de polygamie verder. Surah IV vers 3 van de Koran zegt: „Trouw dus met vrouwen, die u behagen, neem er twee, drie of vier, maar als ge vreest niet rechvaai-dig e zijn, neem er dan één". Even verder voegt de Koran er pre ciserend aan toe: „Ge kunt niet rechtvaardig zijn tegen uw vrouwen, zelfs als ge het zou wensen. Wees echter toch niet te partijdig en laat nooit iets onbeslist. Wanneer ge een goede harmonie mogelijk maakt en vroom zijt, zal u dat worden vergolden, want Allah is barmhartig." Deze voorwaarde van rechtvaar digheid is in de ogen van de isla mieten slechts in sommige gevallen te verwezenlijken, bijv. door een on vruchtbare of zieke vrouw te hou den en daarnaast een andere te hu wen. Uitgaande van statistieken is de polygamie uit zichzelf hard ver minderd. Ze is de vier procent van de ingeschreven Huwelijken meestal niet overschreden. De iman van de Haagse moskee, de heer A. H. AKMAL H. A. uit Rebuuah (Pakistan) zegt hierover: „De islam is de eerste enige godsdienst, die de polygamie heeft beperkt. De jood Abraham bijvoor beeld had drie vrouwen en zo ken ik nog tal van figuren uit de bijbel. Nee, ik ben geen tegenstander van de polygamie Ze kan een oplossing betekenen van verschillende maat schappelijke moeilijkheden. Is men bijv. getrouwd en wordt de vrouw ongeneeslijk ziek. zodat met haar physieke omgang onmogelijk wordt, is het hem toegestaan een andere vrouw te nemen. Op voorwaarde echter, dat hij de vrouwen op voet van gelijkheid bedeelt en behandelt. Dit om de moraal van de islam niet aan te tasten. Ons geloof houdt dus rekening met de zwakheid van de man. Dit doet de christelijke godsdienst niet. Deze gaat er vanuit, dat de man altijd trouw zal blijven aan zfjn vrouw. Mijn commentaar hierop is overbodig De vrouw heeft bij ons óók het recht bij haar man weg te gaan, als zij een slecht leven met hem heeft Het gebeurt mog heel zelden, dat een Moslim méér dan twee vrouwen heeft. Het hele cul tuurpatroon en de ontwikkeling in de islamitische landen is er gewoon niet meer op ingesteld. De glorietijd der grootgrondbezitters is voorbij en welke onbemiddelde man kan er méér dan één vrouw op nahouden"? Omdat de polygamie een van de steunpilaren is, waar de Islam op rust, kan ze beslist nooit helemaal worden afgeschaft. Beperken kan men haar echter wél. Landen als Turkije en Tunesie hebben de poly gamie al voor een zeer groot deel onderdrukt. Daar zag men in, dat het gevaar van éénzijdige versto ting wel het ernstigste is. Ik vraag de imam, of hij van me ning is, dat de islamitische vrouw het recht toekomt zelf haar echtge noot te kiezen. „De vrouw heeft altijd het recht „ja" of „nee" te zeggen. De fami lie stelt de huwelijkskandidaat slechts voor Gemiddeld gebeurt dat zo'n keer of drie, wanneer zij met de eerste niet instemt. Heeft de vrouw weinig of geen animo, dan gaat het over. Onze ervaring leert, dat er aanmerkelijk minder schei dingen voorkomen, wanneer de fa milie de huwelijkskandidaat heeft uitgezocht Het milieu is dikwijls aangepast en de echtelieden gaan vaak een succesvol leven tegemoet. Hindoes hebben vaak nog niet eens met elkaar gepraat, als ze op het punt van trouwen staan. Soms heb ben ze elkaar slechts gezien vanuit de verte". Over de rechten van man en vrouw zegi de imam het volgende: „Er is een separate vrijheid voor iedere sekse De man is altijd ster kei dan de vrouw; de Koran geeft beiden gelijke rechten, maar ieder heeft zo z'n eigen afdeling. De vrouw is veel in huis werkzaam; de man erbuiten. De cirkel, waarbin nen de man zich beweegt is dus re- latief iets groter. Men moet echter niet denken, dat wjj de vrouw ver bieden naar buiten te gaan. Hele maal niet Als ze er een reden voor heeft, zoals boodschappen doen, naar de dokter, iemand bezoeken of kinderen van school halen, kan ze rustig gaan. De imam vergeet erbij te zeggen, dat de vrouw vanuit haar instelling de wetenschap, dat zij thuis be hoort te zijn niet eens graag „zomaar" buiten gaat wandelen. Uit eigen ervaring leerde ik, dat een Egyptische studente, een jong modern meisje dus, echt liever niet alleen de straat op wilde, 's Mid dags bleef ze liever met een boek thuis zitten dan eens wat kleren te gaan kopen, te winkelen of de stad te bezichtigen. Zag ze in de verte iemand naderen, die er wat vreemd uitzag, dan wist ze niet hoe vlug ze terug moest lopen om de eerste de beste zijstraat te nemen. Het meisje is nu afgestudeerd en ingenieur. De ze vrees bezit ze echter nog .steeds. Toen ik de imam vroeg hém sa men met zijn zoontje en zijn knap pe, gedeeltelijk gesluierde, vrouw te mogen fotograferen, wimpelde hij dit verzoek met enkele Oosterse hoffelijkheden af. Quasi bereidwillig zei hij nog: „Ik wil het wel vragen, maar ik vermoed, dat ze nu in de keuken bezig is en dat ze -voor een foto niet naar beneden komt". In wezen verbiedt de Sunna de vrouw De Imam van de Haagse moskee, de heer A. H. Akmal confronteerd wordt met de ernst van de Koran. A. met zijn vijfjarig zoontje Shuaib, die reeds nu ge- den komen, slechts raad geven en moed inspreken. Vaak botsen de meningen van is lamitische jongemannen met die van de oudere christenen. De reden is vaak een al of niet gemotiveerde antipathie van de ouders ten op zichte van de islamitische gastar beider. Zelden zullen, zij hun hou ding proberen te rechtvaardigen door over de Oosterse wetten eens iets aan do weet te komen, door zich eens te verdiepen in de lands aard, die toch echt niet slechter is dan de hunne. Velen, is het ook on bekend, dat indien sprake is van een huwelijk tussen een islamiet met een Nederlandse voor hém zich te laten fotograferen uit ijdele overwegingen. De islam kent geen priesterschap. De imam wordt aangesteld om alles te regelen in de moskee. Hij kent de godsdienst als geen ander, kan die anderen uitleggen en gaat voor in gebed. Ook zegent hij huwelijken in. Kortom zijn leven staat hele maal in dienst van Allah. Daarom ook kan hij vertwijfelde gastarbei ders, die vaak bij hem aankloppen, als zij dooi liefdesverhoudingen met Nederlandse meisjes in moeilijkhe in ons land polygamie is verboden. De imam verwijst de moslims, die in moeilijkheden zijn, meestal naar de gerechtelijke instanties of am bassade. Zelf heeft hij geen enkele juridische macht. Hij zegt: „Hoor ik van een dergelijk pro bleem, dan probeer ik in contact te komen met de ouders van het meis je. Dit wordt echter vaak zonder meer afgewimpeld. Men doet geen enkele poging elkaar te begrijpen of nader te komen". De Egyptische 27-jarige dr. Osa ma Abdel Latif uit Vlaardingen ver telde: „Voor islamieten met een intellectueel beroep is het vaak veel fijner met een Westeuropese vrouw getrouwd te zijn. Ik heb dit zelf bij ondervinding. Mijn vrouw is mode ontwerpster. Een Hollandse vrouw kan veel meer begrip opbrengen voor het werk van haar man. dan bijvoorbeeld een Egyptische. Eigen lijk is een ontwikkelde Hollandse in wezen onderdaniger dan een afge studeerde Oosterse Dat kunnen on uitstaanbare „krengetjes" zijn"! De echtgenote van de imam ver blijft pas enkele maanden in ons land. Wat haar het eerst opviel in Den Haag was de kleding. Mini vond ze niet bepaald „decent" en volgens haar heeft de vrouw hier teveel vrijheid. Ik breng het gesprek met de imam op de agressiviteit, die som mige moslims nogal eens ten toon spreiden .op hun werk of in hun kosthuizen Zijn antwoord is weer een citaat uit de Koran: „Allah verbiedt de islamiet agressief te zijn. Behalve in geval van zelfverde diging is het toegestaan Wordt men aangevallen dan mag men terug slaan Wanorde moet worden ge stopt. Ik ontken echter niet, dat het ook een kwestie van temperament is". Als ik vraag, of de moslims niet al te snel veronderstellen, dat zij worden aangevallen, krijg ik geen antwoord Wél wanneer ik vraag, wat zijn zoontje van vier jaar zal worden ,.Ik heb nog geen idee. Al lah zal dit beslissen Ik hoop alleen, dat hij een goede moslim wordt". Een laatste vraag: de pil, die al in zoveel ontwikkelingslanden op basis van hygiëne en overbevolking wordt voorgeschreven. Druist het gebruik van de anticonceptie-pil niet in te gen de islamitische beginselen? Eerste mondelinge antwoord van de imam- „Dat is geen religieuze kwestie. Iedereen moet dit individu eel bekijken tegen zijn eigen maat schappelijke achtergrond. Samen moeten de gehuwden dit beslissen. Helemaal geen kind voortbrengen, wanneer de mogelijkheid aanwezig is, wordt niet erg op prijs gesteld. Kan de vrouw het baren van kinde ren fysiek niet meer of moeilijk volbrengen, dan moet het echtpaar het kindertal zelf onder controle houden" Tweede antwoord, telefonisch, de dag na he* interview: „Als de nood stijgt, mag de vrouw de pil gebrui ken Over het geheel genomen wordt het echter niet geadviseerd". De Koran heeft hierovei uiteraard geen basisprincipes, daar deze al bijna 1400 jaar geleden hierin wa ren vastgelegd. De vrouwen ijlen niet naar de imam toe, wanneer ze problemen hebben op dit gebied; in katholieke of protestante kringen wordt daar entegen nog vaak het advies van pastoor of dominee gevraagd. „Dit ligt niet op onze weg", vindt de imam, „dat moeten de echtgeno ten in gezamenlijk overleg beslis sen". Een laatste advies van imam A. H. Akmal A H aan de lezers van dit artikel: „Ik hoop van harte, dat de Nederlanders die iets willen be weren ovei de islam of de moslim, zich eerst grondig laten informeren. Ik zou ze dan aanraden boeken te lezen, die door islamieten zelf zijn geschreven".

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 15