Voelt u zich niet fit
oq don TRIMMEN
IMAM HAAGSE MOSKEE
„Islamiet is te arm
voor vier vrouwen
Minister Witteveen
overtuigd moslim
Regelmaat
Niet forceren
Fietsen
DE STEM VAN ZATERDAG 3 JANUARI 1970
Fitheidsgroepen zoals deze van Sprint uit Breda beperken zich doorgaans tot een maal per week. Gezond. Maar
beter is vier keer per week twee kilometer dan een keer per week acht kilometer trimmen.
Gaat u eens even rustig zitten. Leg uw wijs- en middelvinger eens op uw pols. Voelt u
uw polsslag? Houd de secondewijzer van uw horloge of de klok nu een minuut
in de gaten, terwijl u uw polsslagen telt. Tachtig of meer
Probeer u dan maar overeind te komen om wat aan uw lichamelijke conditie te
gaan doen. U bent verre van fit. Maar we hebben een, zij het schrale, troost voor u:
wees niet bang dat u dé enige bent
Honderdduizenden Nederlanders lijden aan bewegingsarmoede. Ze zijn bijna
allemaal gek op sport; ze kunnen er dan ook uren naar zitten kijken; ondertussen
groeien ze dicht.
Vermoedelijk was uw kip lekker,
maar voelt u zich na zoveel dagen
lui eten ook kiplekker? We proberen
u niet een angstpsychose aan te pra
ten, maar u weet toch dat we steeds
meer gebrek aan beweging hebben
met alle ruïneuze gevolgen voor hart
en bloedvaten? De laatste week van
het jaar is een vet, log voorbeeld dat
voor alle voorgaande maanden staat.
Hoeveel kilootjes zijn er bij u bij
gekomen? U zou best weer eens wil
len afvallen; wat minder snel moe
zijn; veel meer energie willen heb
ben; niet dagelijks last hebben van
zeurende hoofdpijn; of van slapeloos
heid en misschien nog erger van
hartklachten. Het gekke is dat dat
allemaal kan. Maar zak dan niet
meer elke dag weg in die luie tv-
stoel (u hebt uw pantoffels al aan?);
laat de auto dan eens thuis staan als
u ook op de fiets naar uw werk kunt
rijden of lopend boodschappen kunt
doen en laat die lift maar uitnodi
gend hangen, loop de trappen op en
af, maar ga vooral de buitenlucht in;
kortom ga TRIMMEN*). Loop de vet
rollen van uw heupen, maar die
roesitige spieren weer soepel: TRIM.
Hoe dan wel?
Ge woon, ga regelmatig wandelen,
regelmatig hardlopen, fietsen, zwem
men, doe een balspel. Vooral die re
gelmaat èn de buitenlucht zijn heel
voornaam. Overigens: alvorens u
werkelijk actief wordt moet u zich
wel even laten keuren bij uw huis
arts; en u moet dat zeker doen als
u niet zeker meer bent van uw hart.
Maar waarom u de buitenlucht in
moet, gaan lopen, rennen, fietsen?
Het lichaam van de mens is gemak
kelijk in staat .brandstof' op te slaan.
Dat overtollige in zeg maar ,vet' om
gezette voedsel kan alleen verdwij
nen als we die brandstof mengen met
zuurstof. Wanneer we ons hart een
.makkie' geven door ons maar spo
radisch en dan nog weinig intensief
te bewegen, krijgen we uiteraard
zuurstof binnen, maar veel te wei
nig om het helemaal via de bloed
baan in die uithoeken te brengen,
waar de ongebruikte .brandstof' ligt
opgeslagen. De enige manier om op
die plekken toch zuurstof te krijgen
(en dus verbranding) is stevige licha
melijke beweging, die de bloedsom
loop goed stimuleert en daardoor de
zuurstof eenvoudigweg naar alle uit
hoeken pèrst.
Alleen de gedachte al dat uw lon
gen weer gemakkelijker méér lucht
kunnen verwerken (rokers niet kort
ademig meer); uw hart krachtiger
wordt (en daardoor meer zuurstof
door uw lichaam pompt); u meer
bloedvaten (haarvaten) krijgt en dat
daardoor weer meer zuurstof bij de
weefsels kan komen, waarin dat .af
zichtelijke' vet ligt opgeslagen, moet
u werkelijk tot activiteiten aansporen.
Maar hoeveel inspanning wordt er
van u gevraagd, hoe lang en wat
levert het u op?
Er wordt een beetje doorzettings
vermogen van u verwacht, maar dat
mag na zo'n periode van beweging
loze volstamperij (laat nog een olie
bol brengen) wel. hoeft echt geen
lid te worden van een of andere
sportvereniging als u dat niet wilt.
TRIMMEN kunt u in uw eentje doen,
met uw hele familie, dat mag u zelf
bepalen. U moet wel liefst buiten
actief zijn.
Zo 's morgens even voor de koffie
hebben huisvrouwen vaak wel een
kwartiertje om wat te TRIMMEN.
Het eenvoudigst is het dan om enige
afwisselende turnoefeningen te doen,
maar besef daarbij wel dat deze het
minst rendement geven; ga liever
naar buiten en doe het regelmatig.
We zeiden het al eerder: de regel
maat is voor TRIMMEN van eminent
belang. U kunt veel beter vier keer
per week twee kilometer hardlopen/
wandelen dan één keer per week
acht kilometer te wandelen of hard
te lopen. Naast de regelmaat kan een
plezierige afwisseling van programma
tot het geheim van een succesvolle
persoonlijke TRIM-actie bijdragen.
Aan het begin moet u de zaak niet
forceren. Laat u zich niet overman
nen door uw eerste enthousiasme.
U zult toch wel pijnlijke spieren en
gewrichten oplopen. Voer het tempo
na een week langzaam op, dan zult
u veel minder kans op voortijdig .af
knappen' hebben.
Laten een regenbuitje of een
briesje u er vooral niet van weer
houden toch aan de TRIM te gaan.
Onder deze omstandigheden hebt u
nog meer plezier van uw resultaten.
Dat 'neemt niet yveg dat u echter
moet beseffen dat er maar één we
reldkampioen hardlopen en maar één
Jan Janssen is. Voor de grote roem
hoeft u het niet te doen. Het lijkt
ons evenwel een plezierige gedachte,
te meer daar u zich niet aan ijzeren
oefenschema's hoeft te houden.
TRIMMEN moet bovenal ontspanning
geven, plezierig en recreatief zijn
(dat kunt u van de tv lang niet altijd
zeggen). Dat het TRIMMEN gezellig
is bewijzen de Anti-Buikjes Clubs,
de ,Keep Fit Clubs' en noem ze maar
op, die als paddestoelen uit de grond
schieten. Breda telt er alleen al zes
tig. U moet 's zaterdagsmiddags eens
naar het Mastbos gaan; kunt u wat
zien drillen! In Roosendaal, Bergen
op Zoom en elders zijn ook al steeds
meer mannen en vrouwen buiten
gewoon actief. Steeds meer mensen
beseffen dat ze zich door zich een
beetje inspanning te getroosten, zo
veel fijner kunnen voelen.
Hardlopen is dus 't mooiste TRIM-
onderdeel: vlug, verademend en .ver
lichtend'. Alle spieren (uw buikje
meneer) worden aan het werk gezet.
Na hardlopen is zwemmen een TRIM-
sport bij uitstek. Maar waar vindt u
in uw directe omgeving een overdekt
zwembad? De fiets kaïn daarom uit
komst brengen. De beenspieren ko
men hierbij meer aan bod dan de
armspieren, maar daar staat tegen
over dat men in Nederland er altijd
nog sneller toe komt op de fiets te
springen dan in een zwembad te
duiken.
Balspélen, roeien, badminton e.d.
laten zich in het winterse jaargetijde
wat minder spontaan beoefenen, al
zijn er steeds meer sportverenigingen
die hun accommodatie beschikbaar
stellen aan (niet-leden) trimmers en
trimsters. Er zijn nog een paar dui
zend sporthallen tekort in Nederland,
zodat nog velen hun vlucht in een
fikse wandeling moeten zoeken. Bij
wandelen laten de uiterlijke resul
taten wat langer op zich wachten dan
bij hardlopen, maar vooral ouderen
zullen er zich toch happy bij gaan
voelen.
U kunt altijd gaan wandelen:
alleen, met z'n tweeën; met het hele
gezin. Een frisse neus is veel waard,
bovendien is de natuur 's winters
aantrekkelijker dan u zou kunnen
denken. De VW's en de ANWB heb
ben de laatste jaren heel veel afwis
selende wandelroutes uitgezet. In
vele Brabantse plaatsen zijn daaren
boven speciale wintèrwandeltrim-
series georganiseerd: in Breda,
Sprang-Capelle, Hilvarenbeek, Deur-
ne, Eindhoven en Den Bosch.
Er is ook altijd tijd voor trimmen.
Wat belet u om 's morgens in loop
pas-op-de-plaats naar de nieuwsbe
richten te luisteren, of beter nog, een
half uur eerder uit bed te komen en
enkele keren dat grasveld om de
hoek op en neer te draven; een fijne
douche te nemen en de verdere dag
zo fris als een hoentje te zijn?
Of ga tussen de middag niet naar
de kantine, maar maak een stevige
wandeling; laat 's avonds de buis een
uur langer koud en schiet makkelijk
zittende kleren aan om een paar
blokjes rond te lopen. U zult met
groeiend genoegen de zweetdruppels
langs uw gezicht voelen stromen.
Wedden dat u zich na de eerste moei
lijke, stijve weken dat wel fit
ter, veerkrachtiger, minder nerveus
zult voelen? En die sigaretten waar
u al lang niet meer wilde aankomen,
zullen minder smaken, werkelijk.
U zult er dan weer een beetje
om, kunnen lachen dat er in 1968
in ons land ruim 14 miljoen werk
dagen zijn verzuimd door bewe-
gings- en ademhalingsstoornissen.
Dat er de laatste 40 jaar ongeveer
30 miljoen mensen aan een hart
infarct zijn overleden, waarvan er
20 miljoen gered hadden kunnen
worden met een 'goede „bewe
gingstherapie" zal altijd een ern
stig feit blijven. Maar u zult daar
niet meer bij horen. U besloot toch
juist uw leef-, eet- en rookgewoon
ten te veranderen? Een beetje door
zettingsvermogen en enkele uren
TRIMMEN per week zullen jaren
lang wonderen doen. Wie zijn le
ven lief heeft TRIMT I
RIM GAANDERSE
TRIMMEN is het Noorse woord
voor .bijschaven, bijsturen'. Het heeft
in dit verband niets met poedels
te maken.
Via onderstaande adressen en
telefoonnummers kunt u meer te
weten komen over TRJM-acties,
bosloopgroepen, Anti-Buikjes
Clubs, sportverenigingen en
sportstichtingen met TRIM-uren:
Voor Breda zijn dat: Pasbaan
17, tel. 01600-48557; Anjelierstr
11; Schaffelaarstr. 38, tel. 01600-
37777; en Evertsenweg 9, tel.
01600-35970. Bergen op Zoom:
Meidoornlaan 89; Van Heelulaan
64, tel. 01640-7087. Goes: Plataan
straat 5, tel. 01100-8247. Raams-
ionksveer: Burg. Prinssenlaan 12,
tel. 01621 - 2201. Hoogerheide
Pasteurstr. 2. Terheijden: Hoef-
plein 20.
Tussen kapitale villa's en bungalows aan de deftige Haagse Oost
duinweg staat wat verloren als „een vreemde eend in de bijt" de enige
moskee, die ons land rijk is: de Mobarak Moskee.
Twee kleine, goudkleurige koepels en een mager minaretje zijn er
de herkenningstekens van. Een bord in de voortuin vertelt de voorbij
ganger, dat hij hier altijd welkom is voor inlichtingen over het door
Christenen nogal bekritiseerde geloof: de Islam.
Dagelijks stappen tal van Moslims
door de smalle deur naar binnen om
het gebed tot Allah te richten, die hen
vooral in de onlangs beëindigde vas
tenperiode, Ramadan, moest sterken
in geloof en zelfbeheersing. Overdag
tot vóór zonsondergang moest men
zich onthouden van alle soorten li
chamelijke geneugten, waaronder
eten en drinken.
Zo kwam het dat ik, omgeven door
enkele Moslims, die de Ramadan echt
niet met 'n korreltje zout namen, he
lemaal alleen zat te genieten van
koffie met Brusselse kermis. Wat sneu
voor de assistent-imam, die met zo
veel toewijding de koffie had gezet.
Gelukkig voor hem ging de zon op
die decemberdag vrij vroeg onder.
De exacte tijden van zonsop- en zons
ondergang kennen ze op hun duimpje.
De belangstelling voor de Islam
was in ons land zo groot, dat in 1955
ten behoeve van de Nederlandse Mos
lims deze moskee werd gebouwd. Mi
nister Witteveen van Financiën is er
uit hoofde van zijn vaste geloofsover
tuiging een geregeld bezoeker.
De moskee kwam tot stand op ini
tiatief van de wereldverbreide Ahma-
diyya Beweging, die zich ten doel
stelt over de gehele wereld door mid
del van 250 centra begrip te kweken
voor de Islam.
In de moskee worden geen isla
mitische diensten gehouden, zoals
in Beiroet, Cairo of Pakistan. De
Haagse moskee is één en al sober
heid in tegenstelling bijvoorbeeld
tot die in Parijs, die vóór de bom
aanslag onvergetelijk mooi was van
bouw en architectuur. Over de is
lam bestaan tal van begripsverwar
ringen, ook in ons land. Zo neemt
men hier over het algemeen aan,
dat Allah iemand anders is dan God.
Het is gewoon een letterlijke verta
ling uit het Arabisch van het woord
God Zo noemt men de belijders van
de islam mohammedanen. Ze zijn
echter geen volgelingen van de pro
feet Mohammed, doch van diens ge
loof, de islam. De betiteling islamie
ten of moslims is wél juist. Bij
sommige wettelijke Nederlandse hu
welijkssluitingen kan men de van
slechte werkelijkheidszin getuigende
opmerking horen: „Bruidegom, ik
kan u jammer genoeg geen „mo
hammedaans trouwboekje" over
handigen, doelende op het „sprookje
van de polygamie". Ondoordacht ge
lach van de bruiloftsgasten en een
zucht van opluchting van de bruid.
Er is echtei zelden iemand bij, die
zich de moeite getroost eens in het
heilige boek van de islam, de Ko
ran, te lezen Terwijl de historie
voortschrijdt, gaat ook de eeuwige
discussie over de polygamie verder.
Surah IV vers 3 van de Koran zegt:
„Trouw dus met vrouwen, die u
behagen, neem er twee, drie of
vier, maar als ge vreest niet
rechvaai-dig e zijn, neem er dan
één".
Even verder voegt de Koran er pre
ciserend aan toe:
„Ge kunt niet rechtvaardig zijn
tegen uw vrouwen, zelfs als ge
het zou wensen. Wees echter toch
niet te partijdig en laat nooit iets
onbeslist. Wanneer ge een goede
harmonie mogelijk maakt en vroom
zijt, zal u dat worden vergolden,
want Allah is barmhartig."
Deze voorwaarde van rechtvaar
digheid is in de ogen van de isla
mieten slechts in sommige gevallen
te verwezenlijken, bijv. door een on
vruchtbare of zieke vrouw te hou
den en daarnaast een andere te hu
wen. Uitgaande van statistieken is
de polygamie uit zichzelf hard ver
minderd. Ze is de vier procent van
de ingeschreven Huwelijken meestal
niet overschreden.
De iman van de Haagse moskee,
de heer A. H. AKMAL H. A. uit
Rebuuah (Pakistan) zegt hierover:
„De islam is de eerste enige
godsdienst, die de polygamie heeft
beperkt. De jood Abraham bijvoor
beeld had drie vrouwen en zo ken
ik nog tal van figuren uit de bijbel.
Nee, ik ben geen tegenstander van
de polygamie Ze kan een oplossing
betekenen van verschillende maat
schappelijke moeilijkheden. Is men
bijv. getrouwd en wordt de vrouw
ongeneeslijk ziek. zodat met haar
physieke omgang onmogelijk wordt,
is het hem toegestaan een andere
vrouw te nemen. Op voorwaarde
echter, dat hij de vrouwen op voet
van gelijkheid bedeelt en behandelt.
Dit om de moraal van de islam niet
aan te tasten.
Ons geloof houdt dus rekening
met de zwakheid van de man. Dit
doet de christelijke godsdienst niet.
Deze gaat er vanuit, dat de man
altijd trouw zal blijven aan zfjn
vrouw. Mijn commentaar hierop is
overbodig De vrouw heeft bij ons
óók het recht bij haar man weg te
gaan, als zij een slecht leven met
hem heeft Het gebeurt mog heel
zelden, dat een Moslim méér dan
twee vrouwen heeft. Het hele cul
tuurpatroon en de ontwikkeling in
de islamitische landen is er gewoon
niet meer op ingesteld. De glorietijd
der grootgrondbezitters is voorbij en
welke onbemiddelde man kan er
méér dan één vrouw op nahouden"?
Omdat de polygamie een van de
steunpilaren is, waar de Islam op
rust, kan ze beslist nooit helemaal
worden afgeschaft. Beperken kan
men haar echter wél. Landen als
Turkije en Tunesie hebben de poly
gamie al voor een zeer groot deel
onderdrukt. Daar zag men in, dat
het gevaar van éénzijdige versto
ting wel het ernstigste is.
Ik vraag de imam, of hij van me
ning is, dat de islamitische vrouw
het recht toekomt zelf haar echtge
noot te kiezen.
„De vrouw heeft altijd het recht
„ja" of „nee" te zeggen. De fami
lie stelt de huwelijkskandidaat
slechts voor Gemiddeld gebeurt dat
zo'n keer of drie, wanneer zij met
de eerste niet instemt. Heeft de
vrouw weinig of geen animo, dan
gaat het over. Onze ervaring leert,
dat er aanmerkelijk minder schei
dingen voorkomen, wanneer de fa
milie de huwelijkskandidaat heeft
uitgezocht Het milieu is dikwijls
aangepast en de echtelieden gaan
vaak een succesvol leven tegemoet.
Hindoes hebben vaak nog niet eens
met elkaar gepraat, als ze op het
punt van trouwen staan. Soms heb
ben ze elkaar slechts gezien vanuit
de verte".
Over de rechten van man en
vrouw zegi de imam het volgende:
„Er is een separate vrijheid voor
iedere sekse De man is altijd ster
kei dan de vrouw; de Koran geeft
beiden gelijke rechten, maar ieder
heeft zo z'n eigen afdeling. De
vrouw is veel in huis werkzaam; de
man erbuiten. De cirkel, waarbin
nen de man zich beweegt is dus re-
latief iets groter. Men moet echter
niet denken, dat wjj de vrouw ver
bieden naar buiten te gaan. Hele
maal niet Als ze er een reden voor
heeft, zoals boodschappen doen,
naar de dokter, iemand bezoeken of
kinderen van school halen, kan ze
rustig gaan.
De imam vergeet erbij te zeggen,
dat de vrouw vanuit haar instelling
de wetenschap, dat zij thuis be
hoort te zijn niet eens graag
„zomaar" buiten gaat wandelen.
Uit eigen ervaring leerde ik, dat
een Egyptische studente, een jong
modern meisje dus, echt liever niet
alleen de straat op wilde, 's Mid
dags bleef ze liever met een boek
thuis zitten dan eens wat kleren te
gaan kopen, te winkelen of de stad
te bezichtigen. Zag ze in de verte
iemand naderen, die er wat vreemd
uitzag, dan wist ze niet hoe vlug ze
terug moest lopen om de eerste de
beste zijstraat te nemen. Het meisje
is nu afgestudeerd en ingenieur. De
ze vrees bezit ze echter nog .steeds.
Toen ik de imam vroeg hém sa
men met zijn zoontje en zijn knap
pe, gedeeltelijk gesluierde, vrouw te
mogen fotograferen, wimpelde hij
dit verzoek met enkele Oosterse
hoffelijkheden af. Quasi bereidwillig
zei hij nog: „Ik wil het wel vragen,
maar ik vermoed, dat ze nu in de
keuken bezig is en dat ze -voor een
foto niet naar beneden komt". In
wezen verbiedt de Sunna de vrouw
De Imam van de Haagse moskee, de heer A. H. Akmal
confronteerd wordt met de ernst van de Koran.
A. met zijn vijfjarig zoontje Shuaib, die reeds nu ge-
den komen, slechts raad geven en
moed inspreken.
Vaak botsen de meningen van is
lamitische jongemannen met die
van de oudere christenen. De reden
is vaak een al of niet gemotiveerde
antipathie van de ouders ten op
zichte van de islamitische gastar
beider. Zelden zullen, zij hun hou
ding proberen te rechtvaardigen
door over de Oosterse wetten eens
iets aan do weet te komen, door
zich eens te verdiepen in de lands
aard, die toch echt niet slechter is
dan de hunne. Velen, is het ook on
bekend, dat indien sprake is van
een huwelijk tussen een islamiet
met een Nederlandse voor hém
zich te laten fotograferen uit ijdele
overwegingen.
De islam kent geen priesterschap.
De imam wordt aangesteld om alles
te regelen in de moskee. Hij kent
de godsdienst als geen ander, kan
die anderen uitleggen en gaat voor
in gebed. Ook zegent hij huwelijken
in. Kortom zijn leven staat hele
maal in dienst van Allah. Daarom
ook kan hij vertwijfelde gastarbei
ders, die vaak bij hem aankloppen,
als zij dooi liefdesverhoudingen met
Nederlandse meisjes in moeilijkhe
in ons land polygamie is verboden.
De imam verwijst de moslims, die
in moeilijkheden zijn, meestal naar
de gerechtelijke instanties of am
bassade. Zelf heeft hij geen enkele
juridische macht. Hij zegt:
„Hoor ik van een dergelijk pro
bleem, dan probeer ik in contact te
komen met de ouders van het meis
je. Dit wordt echter vaak zonder
meer afgewimpeld. Men doet geen
enkele poging elkaar te begrijpen of
nader te komen".
De Egyptische 27-jarige dr. Osa
ma Abdel Latif uit Vlaardingen ver
telde: „Voor islamieten met een
intellectueel beroep is het vaak veel
fijner met een Westeuropese vrouw
getrouwd te zijn. Ik heb dit zelf bij
ondervinding. Mijn vrouw is mode
ontwerpster. Een Hollandse vrouw
kan veel meer begrip opbrengen
voor het werk van haar man. dan
bijvoorbeeld een Egyptische. Eigen
lijk is een ontwikkelde Hollandse in
wezen onderdaniger dan een afge
studeerde Oosterse Dat kunnen on
uitstaanbare „krengetjes" zijn"!
De echtgenote van de imam ver
blijft pas enkele maanden in ons
land. Wat haar het eerst opviel in
Den Haag was de kleding. Mini
vond ze niet bepaald „decent" en
volgens haar heeft de vrouw hier
teveel vrijheid.
Ik breng het gesprek met de
imam op de agressiviteit, die som
mige moslims nogal eens ten toon
spreiden .op hun werk of in hun
kosthuizen Zijn antwoord is weer
een citaat uit de Koran: „Allah
verbiedt de islamiet agressief te
zijn. Behalve in geval van zelfverde
diging is het toegestaan Wordt men
aangevallen dan mag men terug
slaan Wanorde moet worden ge
stopt. Ik ontken echter niet, dat het
ook een kwestie van temperament
is".
Als ik vraag, of de moslims niet
al te snel veronderstellen, dat zij
worden aangevallen, krijg ik geen
antwoord Wél wanneer ik vraag,
wat zijn zoontje van vier jaar zal
worden ,.Ik heb nog geen idee. Al
lah zal dit beslissen Ik hoop alleen,
dat hij een goede moslim wordt".
Een laatste vraag: de pil, die al in
zoveel ontwikkelingslanden op basis
van hygiëne en overbevolking wordt
voorgeschreven. Druist het gebruik
van de anticonceptie-pil niet in te
gen de islamitische beginselen?
Eerste mondelinge antwoord van
de imam- „Dat is geen religieuze
kwestie. Iedereen moet dit individu
eel bekijken tegen zijn eigen maat
schappelijke achtergrond. Samen
moeten de gehuwden dit beslissen.
Helemaal geen kind voortbrengen,
wanneer de mogelijkheid aanwezig
is, wordt niet erg op prijs gesteld.
Kan de vrouw het baren van kinde
ren fysiek niet meer of moeilijk
volbrengen, dan moet het echtpaar
het kindertal zelf onder controle
houden"
Tweede antwoord, telefonisch, de
dag na he* interview: „Als de nood
stijgt, mag de vrouw de pil gebrui
ken Over het geheel genomen
wordt het echter niet geadviseerd".
De Koran heeft hierovei uiteraard
geen basisprincipes, daar deze al
bijna 1400 jaar geleden hierin wa
ren vastgelegd.
De vrouwen ijlen niet naar de
imam toe, wanneer ze problemen
hebben op dit gebied; in katholieke
of protestante kringen wordt daar
entegen nog vaak het advies van
pastoor of dominee gevraagd.
„Dit ligt niet op onze weg", vindt
de imam, „dat moeten de echtgeno
ten in gezamenlijk overleg beslis
sen".
Een laatste advies van imam A.
H. Akmal A H aan de lezers van
dit artikel: „Ik hoop van harte, dat
de Nederlanders die iets willen be
weren ovei de islam of de moslim,
zich eerst grondig laten informeren.
Ik zou ze dan aanraden boeken te
lezen, die door islamieten zelf zijn
geschreven".