dienst K00LE m H S „BIJOU" eijzer en Zn. - AXEL wrickx en Zoon EN Co. N.V. materialenhandel ,/T WESTEN" EREN N.V. SLUISKIL iN DER BIJL caravanbedrijf Ezel en zoon mÊÊÊÉmm 1 I iester n.v. jwjaar Middelburg DE STEM VAN WOENSDAG 31 DECEMBER 1969 EALER Terneuzen 01150-1564 vat 31 axel f vloerenbedrijf GENT WESTKADE 86 ;n bungalowbouw :tsel- en timmerwerken IEUWJAAR S851 - 2852 OOSTBURG s in alle opzichten i nieuwjaar (2 lijnen) - Breedestraat 23 .iëntèle voorspoedig 1970 1vice bedrijf 5iskel aagtekerke i voorspoedig 1970 I In wensen wij een heel voorspoedig 1st. 1eeuws-vlaanderen pustersflat) [privé 01157 - 222. personeel El. 01157 - 467 - 314 zij dit jaar met zeer veel genoegen VOORSPOEDIG NIEUWJAAR |ienden, bekenden en cliëntèle rrg - heille 4GEN TEL. 01184-3260 Oarol en A de Koning Nederland. Duitsland en België tekenden een voorspoedig 1970 Natuursteenhandel straat 29 Tel. 01184-2116. 136 Tel. 01184 2768. !ten en vrienden een zalrg nieuwjaar. 'I 8 van het r, p S r V T Zijn wij bezig ons eigen milieu, onze eigen wereld te vergiftigen met uitlaatgassen van auto's dampen van industrieën en bergen afval? Een beangstigend» vraag, die dit jaar sterker naar voren is gekomen dan ooit. Er werden zelfs demonstraties gehouden tegen de vervuiling, zoals de foto geheel rechts onderaan in Amsterdam laat zien. Een van de redenen was de massale visvergiftlglng in de Rijn midden-zomer, die warm was in verge lijking met andere zomers. „De Rijn is een van de meest verontreinigde rivieren ter wereld en is hard op weg te worden gedegradeerd tot riool van Europa", zo concludeerde de Vereniging van Exploitanten van Waterleidingsbedrijven reeds 7 mei in een adres aan de Kamer. Hoe vies dit riool intussen was geworden, bleek in de maand juni, toen enkele vaten endosulfan in Duitsland in het water waren gegleden en men maanden lang mon sters van het water moest nemen. Miljoenen vissen stierven; de foto hieronder geeft 'n beeld daarvan. Maar niet alleen de waterverontreini ging kwam aan de orde; nog méér was dat het geval met de luchtverontrei niging, waardoor het alarmsignaal In het Rijnmondge bied eind november reeds op rood kwam te staan. Rotterdam, Schie dam en Vlaardin- gen kwamen mede tengevolge van mist op de grens van het toelaat bare en vla de radionieuwsdienst moesten de be drijven gealarmeerd worden. (Foto Euromast R'dam). In die Rijnmond staat inmiddels een uit gebreid net van meetstations en het ls de bedoe ling, dat na Twente in geheel Nederland ro'n net wordt opgebouwd. (Foto links onder). De luchtverontreiniging maakte dit jaar vooral de uitbreidingsplannen van wereldzeehaven nummer één: Rotterdam bijzonder actueel. De vraag kwam namelijk: moet men een nu reeds zo verontreinigd gebied nog verder industrialiseren zodat half Nederland het beeld vertoont van de foto hiernaast of moet men een halt toeroepen aan Industrieën die zich willen vestigen? Burgemeester Thomassen van Rotterdam, geheel links op de foto in gesprek met zijn collega uit het Roemeense Constantza: „Uit de hele wereld komt men vol bewondering in Rotterdam kijken hoe men daar werkt. In ons land heeft iedere stad ongeveer dezelfde middelmatige diensten, alleen Rotterdam steekt daar huizenhoog bovenuit omdat men zich daar met wereldwijde zaken bezig houdt". En toen minister Schut van volkshuisvesting en ruimte lijke ordening woensdagmiddag 8 okt. in Breda stelde, dat in het gebied van de Nieuwe Waterweg niet méér industrieën mogen komen „omdat dit in ■trljd is met de ruimteplanmen" verklaarde bur gemeester Thomassen: „Rotterdam is er echt niet op uit om een keizerrijk te stichten. Wij willen de Hoekse Waard omdat er bedrijven zijn die daar voor 8 6 10 miljard willen investeren. We moeten meer schepen ontvangen en meer werkgelegen heid scheppen en dan geen ruimte? Dat kan niet! Dat is net zo Iets als een slang die zichzelf in de staart bijt". - - :5\ 1 SlSI .JfeJM*' tel. (01600) 23744 KEUKENS L&P

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 25