dienst
K00LE
m
H
S „BIJOU"
eijzer en Zn.
- AXEL
wrickx en Zoon
EN Co. N.V.
materialenhandel
,/T WESTEN"
EREN N.V.
SLUISKIL
iN DER BIJL
caravanbedrijf
Ezel en zoon
mÊÊÊÉmm 1 I
iester n.v.
jwjaar
Middelburg
DE STEM VAN WOENSDAG 31 DECEMBER 1969
EALER
Terneuzen 01150-1564
vat 31 axel
f vloerenbedrijf
GENT WESTKADE 86
;n bungalowbouw
:tsel- en timmerwerken
IEUWJAAR
S851 - 2852 OOSTBURG
s in alle opzichten i
nieuwjaar
(2 lijnen) - Breedestraat 23
.iëntèle
voorspoedig 1970
1vice bedrijf
5iskel aagtekerke
i voorspoedig 1970
I
In wensen wij een heel voorspoedig
1st.
1eeuws-vlaanderen
pustersflat)
[privé 01157 - 222.
personeel
El. 01157 - 467 - 314
zij dit jaar met zeer veel genoegen
VOORSPOEDIG NIEUWJAAR
|ienden, bekenden en cliëntèle
rrg - heille
4GEN TEL. 01184-3260
Oarol en A de Koning
Nederland. Duitsland en België
tekenden een voorspoedig 1970
Natuursteenhandel
straat 29 Tel. 01184-2116.
136 Tel. 01184 2768.
!ten en vrienden een
zalrg nieuwjaar.
'I 8
van het
r, p S
r V
T
Zijn wij bezig ons eigen milieu, onze eigen wereld
te vergiftigen met uitlaatgassen van auto's dampen
van industrieën en bergen afval? Een beangstigend»
vraag, die dit jaar sterker naar voren is gekomen
dan ooit. Er werden zelfs demonstraties gehouden
tegen de vervuiling, zoals de foto geheel rechts
onderaan in Amsterdam laat zien.
Een van de redenen was de massale visvergiftlglng
in de Rijn midden-zomer, die warm was in verge
lijking met andere zomers. „De Rijn is een van de
meest verontreinigde rivieren ter wereld en is hard
op weg te worden gedegradeerd tot riool van
Europa", zo concludeerde de Vereniging van
Exploitanten van Waterleidingsbedrijven reeds 7
mei in een adres aan de Kamer. Hoe vies dit riool
intussen was geworden, bleek in de maand juni,
toen enkele vaten endosulfan in Duitsland in het
water waren gegleden en men maanden lang mon
sters van het water moest nemen. Miljoenen vissen
stierven; de foto hieronder geeft 'n beeld daarvan.
Maar niet alleen de
waterverontreini
ging kwam aan de
orde; nog méér was
dat het geval met
de luchtverontrei
niging, waardoor
het alarmsignaal In
het Rijnmondge
bied eind november
reeds op rood
kwam te staan.
Rotterdam, Schie
dam en Vlaardin-
gen kwamen mede
tengevolge van mist op de grens van het toelaat
bare en vla de radionieuwsdienst moesten de be
drijven gealarmeerd worden. (Foto Euromast
R'dam). In die Rijnmond staat inmiddels een uit
gebreid net van meetstations en het ls de bedoe
ling, dat na Twente in geheel Nederland ro'n net
wordt opgebouwd. (Foto links onder).
De luchtverontreiniging maakte dit jaar vooral de
uitbreidingsplannen van wereldzeehaven nummer
één: Rotterdam bijzonder actueel. De vraag kwam
namelijk: moet men een nu reeds zo verontreinigd
gebied nog verder industrialiseren zodat half
Nederland het beeld vertoont van de foto hiernaast
of moet men een halt toeroepen aan Industrieën die
zich willen vestigen?
Burgemeester Thomassen van Rotterdam, geheel
links op de foto in gesprek met zijn collega uit het
Roemeense Constantza: „Uit de hele wereld komt
men vol bewondering in Rotterdam kijken hoe men
daar werkt. In ons land heeft iedere stad ongeveer
dezelfde middelmatige diensten, alleen Rotterdam
steekt daar huizenhoog bovenuit omdat men zich
daar met wereldwijde zaken bezig houdt". En toen
minister Schut van volkshuisvesting en ruimte
lijke ordening woensdagmiddag 8 okt. in Breda
stelde, dat in het gebied van de Nieuwe Waterweg
niet méér industrieën mogen komen „omdat dit in
■trljd is met de ruimteplanmen" verklaarde bur
gemeester Thomassen: „Rotterdam is er echt niet
op uit om een keizerrijk te stichten. Wij willen de
Hoekse Waard omdat er bedrijven zijn die daar
voor 8 6 10 miljard willen investeren. We moeten
meer schepen ontvangen en meer werkgelegen
heid scheppen en dan geen ruimte? Dat kan niet!
Dat is net zo Iets als een slang die zichzelf in de
staart bijt".
- -
:5\
1
SlSI .JfeJM*'
tel. (01600) 23744
KEUKENS
L&P