„ik wil niemand doodschieten, daarom heb ik geweigerd" KAMP VLEDDER MONOTOON ZINLOOS WERK EN KOOS VAN ERKELENS: KEES TELDER; HENK BLOEMHOFF: „op zichzelf doet het me niks maar zo vlak naast de deur" „ze zouden er een vredeskamp van moeten maken „gewetensbezwaarden moeten onder c.r.m. komen te staan" hoofdbrekens rustige jongens rotzooi geen biertje overdreven complex om te janken confrontatie ouderen out w ikkel ingsliulp rT erstnummer DE STEM Er zijn twee soorten BVD's in Nederland. De een is de Binnenlandse Veiligheidsmenst, je ander: de Bond van Dienst weigeraars. Het zijn eikaars tegenpolen. Het aantal dienstweigeraars in ons land neemt gestaag toe. Beliep het aantal verzoeken om als gewetensbezwaarde erkend te worden in I960 165, vorig jaar bedroeg het ruim 600. Dat is overigens nog geen half procent van de 118.000 jonge mannen, die ingeschreven stonden voor de .lichting 1969. Ondanks zijn numerieke minderheid bespeelt de dienstweigeraar de viool van de publiciteit veelvuldig. „De BVD is een broeinest van onrust", zegt J. D. Ras, sinds zestien jaar directeur van kamp Vledder in Drente, waar zo heet het officieel ongevangen worden totdat er een plaats vrij is in een rijkswerkplaats (psychiatrische inrichting, staatsdrukkerij etc.) Kamp Vledder is in opspraak gebracht door stakingen, relletjes en noem maar op. Van de ruim 600 verzoeken worden er zo'n 150 tot 200 iaarljjks „gehonoreerd" dooi de commissie van advies inzake gewetensbezwaren militaire dienst. De leden van die commissie varen op het kompas van een psychiatrisch rapport en op eentje van de sociale dienst. Op 1 januari 1969 waren er 113 tewerkgestelde gewetensbezwaarden in ons land. De kreten waarmee sommige leden van de BVD jongens, die worden gekeurd voor militaire dienst, bewerken liegen er niet om. Uit de Passiefist: „Als ik misschien ooit moest gaan vechten om een conflict te beslechten deed ik het met de mond maar niet op een hondse manier met een bom of raketten", "n: „Goedgekeurd? Ga dan niet 'n dienst, besteed je krachten beter". Een socioloog (mede-oprichter van de BVD) heeft de.dienst- weigeraar van nu gecatalogiseerd: 1. of hij is principieel pacifist, afkomstig uit een kerkgenootschap met nauwelijks enige maatschappelijke interesse, 2. of hij weigert dienst vanuit een maatschappelijke betrokkenheid en helt over naai de sociaal-revolutionaire kant. De erkende gewetensbezwaarde moet 23 maanden burgerdienst- plicht opknappen. Voorheen waren dat 26 maanden. Defensie motiveert dat als volgt: een militair moet achttien maanden dienen. Een aantal echter (kaderpersoneel en specialisten) krijgt et drie maanden bij. Daarbij komt dan nog de mogelijkheid van twee maanden herhalingsoefeningen. Dat opgeteld maakte 23 maanden. Hoewel het aantal militairen dat drie maanden extra moet dienen klein is op het totaal, vindt defensie dat deze tiid voor gewetensbezwaarden uitgangspunt moet zijn, wat betreft zijn burgerdienst. De dienstweigeraar is het met lie redenering niet eens, venmin als de heer Ras. Ik geef de jongens, die daar '"gen tekeer gaan, volledig gelijk". De objecten, waar de ge wetensbezwaarden tewerk worden gesteld, zijn momenteel punt van discussie. De BVD heeft aangedrongen o m. kamp Vleddeif.pm te vormen tot een vredeskamp. De jongens zouden b.v. kunnen helpen met de oprichting van het nationale instituut voor vredesvraagstukken. I De suggestie werd gelanceerd tijdens de hearing van de lefensiecommissie van de tweede kamer over de wet gewetensbezwaarden. In kamp Vledder, waarvan het gerucht gaat dat het zal worden opgeheven, hoewel er net aardgasleidingen zijn aangelegd en een cel is gebouwd, zitten vijf jongens te wachten tot hun 23 maanden, voorbij zijn. Het ritme van alledag is er monotoom. Ook al omdat de vijf het werk dat zii er moeten doen, vrij zinloos vinden. (Van een onzer ver gevers) VLEDDER - Kees Telder (20) uit Hoogvliet staat tot aan zijn heupen in een sleuf, waar straks een aard- gaspijp doorheen zal wor den gelegd. Een oudere op zichter geeft hem aanwij zingen hoe hij het gemak kelijkst de sleuf kan uitdie pen. Kees knikt. Zijn blon de haar hangt hem op de schouders. Rondom hem staat een groep ba rakken, in grijzig blauw met wit ge schilderd: kamp Vledder. Een door gangskamp voor dienstweigeraars zoals het officieel heet. Jongens, er kende gewetensbezwaarden, wach ten hier tot het bericht afkomt, dat er in een of andere rijksinstelling een passende job is gevonden. Bij de dienstweigeraars zelf staat Vledder bekend als strafkamp. „Van jongens, die ergens anders werken en daar uit de band springen hoor je dat er gedreigd wordt met: pas op, anders ga je terug naar Vled der", zegt Kees. Hij heeft de ergste modder van zijn plompe werkschoenen afgeveegd en draait een halve zware. Even voor het gesprek begon en de fotograaf aanstalten maakte heeft hij 'n zonne bril opgezet. Links en rechts van hem zitten nog vier jongens. Even eens „erkend door de commissie". Een van hen draagt ee^ ban-de-bom speldje. Op de deur van de slaapzaal schreeuwt een rood plakkaat „Stop America's brutal war in Vietnam". Kamp Vledder lijkt als militair in stituut wel heel ver weg. Kamp Vledder is vaak in het nieuws geweest. De affaire Cees Pot heeft directeur D. J. Ras genoeg hoofdbreken® gekost. Al zestien jaar vervult hij zijn functie. „Ja het is soms ontmoedigend werken", zegt hij.- Ras is aangesteld door CRM, maar voert opdrachten van Defensie uit. „Wanneer de een zegt dat ik te strak ben, zegt de ander het tegen overgestelde", vprtelt hjj. Zo heeft Defensie nu bepaald, dat kamp Vledder de beschikking moet krijgen over een cel. „Natuurlijk werkt dat min of meer provocerend" geeft directeur Ras toe. „Maar het staat in de wet. Ik had altijd wel de mogelijkheid om ze naar Zwolle te sturen. Eigenlijk deed ik dat ook lie ver. Maar ja Die ceilenbouw heeft al voor de nodige opschudding gezorgd onder de huidige vijf kampbewoners. „In eens zie je ze bezig", zegt Henk Bloemhoff (21) onderwijzer uit Nije- berkoop. „Op zichzelf doet het me niks", bestrijdt Koos van Erkelens (22), scholier MTS uit Meppel. „Maar zo vlak naast je deur", vult Henk aan. Alleen al het feit dat een paar da gen geleden enkele politieagenten op kamp Vledder rondliepen blijkt de gemoederen al in beroering te heb ben gebracht. En dat terwijl direc teur Ras gezegd heeft, dat de vijf „rustige jongens" zijn. Dienstweige raars blijken mensen te zijn, die wantrouwend reageren. „Gewetens bezwaarden moeten onder CRM ko men te staan", vindt Bloemhoff. „Want Defensie wordt als een na tuurlijke vijand gewantrouwd". „En op het laatst strekt zich dat uit tot heel Den Haag", voegt Klaas Koo renstra (22), jeugdleider uit Harlin- gen er aan toe. De andere vier knik ken instemmend. De fotograaf knipt zijn eerste plaatje. Directeur Ras beaamt de wantrou wende houding van de dienstweige raars in kamp Vledder. Hij geeft ook toe dat het de laatste maanden „een rotzooi is geweest". „Er is een ver andering in de mentaliteit van de jongens die hier komen te bespeu ren". Ze worden linkser. Sommigen accepteren helemaal geen gezag. Velen zetten zich af tegen de huidi ge samenleving. Er is soms niets met ze te beginnen". Ik vraag naar het eventuele causa le verband dat bestaal tussen de herrie van de laatste maanden en het feit, dat er nu slechts vijf jon gens te vinden zijn. Directeur Ras ziet dat niet direct. „Er zijn er op het ogenblik veel voor de herkeuring", zegt hij. „En een aantal onderwijzers werkt momenteel in Amsterdam. Ze waren daar nodig". Kees Telder zegt later, dat som mige dienstweigeraars graag naar Vledider willen om zich daar te laten afkeuren. Wordt de man in kwestie inderdaad of op geestelijke of op li chamelijke gronden afgekeurd, dan is hij van de 23 maanden vrijgesteld. Valt het onderzoek positief uit dan moet de erkende gewetensbezwaarde zijn tijd volmaken. „Sommigen vin den de burgerdienst echter ook on aanvaardbaar", zegt Kees Telder. „Wij zijn moreel niet geschikt", meent Klaas Koorenstra. Het Drentse dorp Vledder merkt weinig van de dienstweigeraars. Toen het kamp dichter bevolkt was ging een aantal wel eens een biertje drinken. Maar de Drentse bevolking ergerde zich aan de lange haren en ruige baarden. („Eens is een jongen op die gronden uit een café ge weerd", zegt Telder). „Ze praten enkel over dienstwei geraars", aldus de caféhoudster. „Vroeger werd er nog wel eens een voetbalwedstrijd gespeeld tussen jon gens uit Vledder en de dienstweige raars. Maar dat willen ze ook al niet meer". De gewetensbezwaarden in kamp Vledder zijn in hoofdzaak betrokken bij boswerkzaamheden. Staatsbosbe heer heeft rondom Vledder uitge breide boscomplexen in eigendom. Een deel van het onderhoud wordt uitgevoerd door dienstweigeraars. („Bomen rooien en sloten uitdiepen" zegt Koos van Erkelens). Met een groene legerauto worden jongens naar hun werk gebracht. De Vled- derse bevolking heeft die wagen de bijnaam „apenbus" gegeven, van wege de lange haren en baarden van de inzittenden. „Als ze niet willen werken, dan werken zo niet", gaat de schenkster van koffie verder. „En er is ook geen contact tussen de jongens en het personeel. Trouwens, dié laat- sten zijn voortdurend overspannen". Directeur Ras vindt dat overdre ven. „lyiaar door 'die herrie van de laatste tijd zijn inderdaad twee men sen licht overspannen geworden". In de kamer öp het kamp zitten vijf jongens rond de oliekachel ge schaard. Vier ervan praten. De vijf de; Hénk Osinga (22), m.o.-student uit Hollandscheveld zwijgt. „Waarom hebt u deinst gewei gerd"? „Dat kan ik niet zeggen, dat is een heel lang verhaal. Neen, u zou het niet uit zijn verband rukken. En in het kort vertellen gaat niet". „Probeert u het eens". „Neen, trouwens ik vind al dat ge praat over die redenen vrij zinloos". „Hebt u geweigerd op religieuze motieven"? „Ja, zo kunt u het stellen". Kees Telder: „Eigenlijk heeft Henk op andere gronden geweigerd. Hij is hier tot bekering gekomen (ge lach van de anderen). Zo is het toch Henk"? „Ja dat is zo. Het dienstweigeren is de aanleiding geweest tot mijn ge loof". Het gesprek gaat verder. Dan staat Henk Osinga op en verdwijnt. Ik zie hem niet meer terug. .Wat was voor u de reden om te weigeren in dienst te gaan"? Koos van Erkelens: „Religieuze motieven". Klaas Koorenstra: „Het is een complex van redenen. Uit ethische, religieuze, maatschappelijke en we tenschappelijk e gronden. Alles loopt door elkaar. Ik wil niemand dood schieten. Daar komt het op neer". Henk Bloemhoff: „Ik accepteer het middel van geweld niet. Ik wil een protestdaad stellen. Het moet politiek mogelijk zijn de grote tegen stand tussen de twee blokken te over bruggen als je wat wil bereiken moet je iets opofferen. Desnoods moet het westen eenzijdig ontwape nen". Kees Telder: „Ik heb geweigerd op dezelfde gronden als Henk Bloemhoff Door het vechten van Portugal met Navo-wapens in Ango la en Mozambique ben ik er over na gaan denken. Dat is voor mij de aan leiding geweest om dienst te weige ren". Henk Bloemhoff: „We zijn niet al leen teger. de wapens van de Navo, maar ook tegen die van Rusland en China. Zet dat er alsjeblieft bij". „Vinden jullie het werk dat je hier doet zinvol"? Allen: „Neen". Henk Osinga maakte toen hij er nog bij was een uitzondering. Het kan hem niet schelen wat hij doet. Kees Telder: „Ze zouden er een vredeskamp van moeten maken". Klaas Koorenstra: „Het is zuiver een politieke maatregel dat we hier zitten". Kees Telder: „Ik'rzie kamp Vled der als een straf". Henk Bloemhoff: „Ik heb dialec tisch werk gedaan voor prof. Heero ma uit Groningen. In Oost- en West Stellingwerf. Daar is nu geen geld meer voor. En ik raak het maandag kwijt. Neen, ik ga niet dwars liggen. Maar dat het werk wegvalt, omdat er geen geld voor is, vind ik een rot te ziekelijke plek in de maatschappij. Dat is om te janken". Directeur Ras (een half uur later) „Kijk dat zit zo. Defensie mag niet concurrerend opereren op de vrije arbeidsmarkt. Wanneer een jongen ergens te werk wordt gesteld, dan moet die instelling het volle pond be talen. De dienstweigeraar krijgt zijn wedde als soldaat (plm. f. 160 per maand), de rest is bestemd voor de instandhouding van het bureau gewe tensbezwaarden". Een eventueel ba tig saldo daar zou bv. naar een or ganisatie als het Rode Kruis over gaan heeft men in Den Haag ge zegd. Het is een systeem, dat Henk Bloemhoff niet pruimt. Het feit dat het aantal verzoeken om erkend te worden jaarlijks toe neemt (in 1968 kwamen er ruim 600 binnen, van wie er 150 tot 200 wer dén toegestaan) stemt met name Henk Bloemhoff tot tevredenheid. „Ik zie dienst weigeren als een be weging onder alle jongeren. Hij houdt rekening met de mogelijkheid dat hij later maatschappelijk minder zal slager, doordat hij deze daad ge steld heeft „Alleen al de confronta tie met de gedachte door anderen is belangrijk", vind hij. „Die gedachte wil ik uitdragen. Maar de mensen moeten zelf beslissen. Er komt steeds meer waardering van de kant van de samenleving voor de dienst weigeraar Mijn vader gelooft er niet in. Hij is het dan ook oneens met mij, maar liet me wel de vrije keus. Mijn moeder is er mee akkoord. Bij Klaas Koorenstra bestaat thuis de zelfde situatie. De ouders van Kees Telder zijn het allebei eens met de keuze van hun zoon. „Denk je dat jullie door dienst te weigeren een positieve bijdrage ge- ven aan de vrede"? Allen: „Door het werk wat.we hier doen niet. Maar het gaat Örn het principe' Henk Bloemhoff: „In Vledder krijgt je idealisme wel een deuk, gaat soms kapot". Kees Telder: „Bij mij wordt het alleen maar versterkt". Klaas Koorenstra: „Je wordt hier radicaler ten aanzien van het doel dat je nastreeft. Op zichzelf is dat geen voordeel. Het wordt moeilijk een goed gesprek met iemand te voe ren. In kamp Vledder heerst een ireële situatie". Henk Bloemhoff: „Ja, je gaat overal wat achterzoeken". En dan volgt het verhaal over de ceilenbouw en de aanwezigheid van een paar politiemannen. Allen zijn van mening, dat dienstweigeren vooral voorkomt onder wat ouderen. Onder jongens, die eerst uitstel kre gen om studieredenen. Klaas Koorenstra: „Het is de col lectiviteit waarin Defensie enkel maar belang stelt. Individualisme is er taboe. Op deze manier worden veel mogelijkheden voor gewetens bezwaarden afgesneden". De mogelijkheid wordt geopperd, dat de dienstweigeraars een soort rampenbrigade zouden kunnen vor men. Koos van Erkelens wijst op het feit, dat sommigen helemaal geen ge zag of discipline kunnen verdragen. Naar zijn oordeel is dat aspect onlos makelijk verbonden met een derge lijke organisatie. Het gespreksonder werp gaai als een nachtkaars uit. Alle vijf dienstweigeraars in kamp Vledder zijn van mening, dat er een keuze moet komen tussen het in dienst gaan en het weigeren daarvan. Henk Osinga gaat in de richting van ontwikkelingshulp. „Ik was er voor goedgekeurd, maar toen bekend werd dat ik dienst ging wei geren, was de zaak afgedaan". Kees Telder komt met een verhaal waar uit het tegenovergestelde blijkt Ondertussen is het donker gewor den. Buiten maakt het even huiten het dorp liggende kamp Vledder een mistroostige indruk. In de slaapzalen wordt gewerkt aan de cellen. Het is een rommelig langgerekt hok dat slecht wordt verlicht. De bedden lig gen er vaak in wanorde bij. Aan de wanden ontbreekt de traditionele blote-juffen-parade. Het anti-oorlog- in-Vietnam-plakkaat is er wel. i „Soms heb je het hier erg moei lijk", zegt Kees Telder bij het afscheid. „Dat mag je hier afrea geren met een partijtje voetbal. Maar vanmiddag hebben we dat gedaan in een gesprek met u. ■i-,,Vledder is een open kamp", zegt de heer Ras. „Als iemand er tussenuit wil kan-ie dat. Maar waar zou hij naar toe moeten"?

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 31