DE STEM KERSTMIS 1969 IN IN IN IN IN VREDE LEVEN VREDE LEVEN VREDE LEVEN, - VREDE LEVEN VREDE LEVEN in dit nummer o.a. i in 1944 was het kerstfeest in bastogne niet bepaald vredig wintersport is ook voor kindereu ideaal de permantige figuur van de suisse is uit de kerken vrijwel verdwenen de zoon van mijnheer davidson, een verhaal van hubert lampo nog altijd worden er kinderen door de ouders mishandeld de geschiedenis van de kerstkaart puzzelen om prijzen pag. 2 pag. 3 pag. 5 pag. 9 pag. 11 pag. 13 pag. 15 Het is de moeilijkste opgave waarvoor de mensheid zich steeds gesteld heeft gezien. Het is ook het diepste verlangen dat leeft in de harten van normale mensen. Begeerte naar macht, rijkdom, geldingsdrang en geestdrijverij zijn wellicht de grootste hinderpalen om die vrede op aarde te bereiken. Nu, meer dan ooit in onze Geschiedenis, beheerst het geweld, de onvrede, de onrust, het wereldbeeld. Structuren die eeuwenlang onaantastbaar leken wankelen. Machtsverhoudingen die onwrikbaar schenen, zijn losgewrikt. De strijd tussen de haves en have-nots is, over de hele wereld, in alle felheid ontbrand. Nimmer is wellicht de echte vrede zo onbereikbaar ver weg geweest als nu. In vrede leven. Maar in Vietnam wordt een volk van de aardbodem weggevaagd zonder zich te kunnen verweren. Ideologieën botsen er. En tussen de machten, die daar tegenover elkaar staan, worden duizenden onschuldigen vermorzeld. Voor hen is er al tientallen jaren geen vrede. Maar in de Latijnsamerikaanse landen trekken steeds meer mannen in wanhoop ,de bergen in'. Het zijn de bezitlozen, de - zoals het heet in een lied van de socialisten - verworpenen der aarde. Zij zien hoe allen die zij liefhebben worden vertrapt onder de bezitsinstincten van de regerende klasse, die niet bereid is de bevoorrechte positie prijs te geven en afstand te doen van een systeem van onderdrukking, dat de uitroeiing van miljoenen gaat benaderen. De vrede is ver te zoeken in die landen. Een massale explosie lijkt dichter bij dan ooit. In vrede leven. Maar in het machtigste land op deze aarde, de Verenigde Staten, groeit de onrust snel en neemt sterk in omvang toe. Blank en zwart staan er steeds scherper tegenover elkaar. Wat er enige jaren geleden onder invloed van mannen als Luther King aan goede wil is opgebouwd, is verdwenen. Een harde strijd om het handhaven van bevoorrechte posities enerzijds en het veroveren van gelijke rechten anderzijds is ontbrand. Maar in Afrika worstelt een continent met zichzelf en met de nieuwe tijd die zich allerwege aankondigt. Structuren, die zichzelf hebben overleefd, maar weigeren te verdwijnen, kraken onder het geweld van de eisende massa's. Stamverhoudingen hebben hun zin verloren, maar maken er geen plaats voor een nieuwe sociale orde. Nieuwe machthebbers grijpen naar het geweld om hun posities te behouden. In vrede leven. Maar in het nabije Oosten behoeft de lont eigenlijk niet meer in het kruitvat te worden gestoken. De Arabische wereld staat er tegenover Israël. Commando's begaai wat netjes sabotagedaden worden genoemd, maar het zijn daden die in een beschaafde samenleving ordinaire moorden zouden zijn. Het oog-om-oog, tand-om-tand geldt er aan beide kanten. In feite woedt er een oorlog in dat deel van de wereld, zonder dat de grote mogendheden iets doen om daaraan effectief een einde te maken. Dagelijks worden er mensen gedood of voor het leven verminkt. Maar twee kolossale machtsblokken staan in Europa tegenover elkaar, tot de tanden gewapend. Elkaar voortdurend beloerend, elkaar aftastend met technische apparaten die op een kwaad moment gaan registreren, of de tijd voor de grote afrekening is gekomen. In vrede leven. Maar in dat oude Europa, in het welvarende westen van dat werelddeel, neemt de sociale onvrede met de dag toe. De roep om echte democratisering van die welvaartssamenleving wordt steeds luider. Massale stakingen, gepaard aan gewelddadige uitbarstingen, zijn aan de orde van de dag. Een nieuwe tijd lijkt op komst. In vrede leven. Maar in het oosten van dit oude werelddeel worden naties en volken onderdrukt. Elke poging van die volken om een stukje eigen leven te gaan leiden, wordt in de kiem gesmoord En dat alles onder het mom van een ideologie. Maar in werkelijkheid gaat het om het behoud van machtsposities, van strategische uitgangspunten. Maar innerlijk hebben de meeste mensen geen vrede. De onrust van hun harten jaagt hen op, doet hen steeds meer materiële riikdnm verlangen, afgunst knaagt aan hen, rustig in zichzelf tot inkeer komen is hun niet gegeven. Dat is Kerstmis 19B9. Zeker, ook dit kerstfeest zullen wij weer vieren op de gebruikeliike manier. Wij zullen even zingen van die vrede op aarde die in de mensen zulk een welbehagen zou moeten zijn. Maar daarna? Gaan we daarna weer over tot de wanorde van elke dag? De geschiedenis zou kunnen leren dat het nooit anders is geweest. Maar de geschiedenis leert ook dat het licht in de kribbe nooit is gedoofd. Het is ook nu nog op Kerstmis 1969. een teken van inkeer en van verwachting, een blijvend baken dat de mens, ondanks zichzelf, niet gedoofd wil zien En misschien raakt het „waarom" hiervan wel de kern van het mysterie. i

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 25