Tv-culinaria uit blik
De VPRO zorgt voor een witte kerst
■UIIE
De ti
EEN WE
OMTEP
Hans Keiler: Veel ellen
de, hoop
emotiesen redelijke aflo
op; met die
code zit je hier altijd op
fluweel
kijk naar
luister naar
2
Lucky
Luke:
in de
rechter
De
Dromen-
diefstal
Code
Dubbele bodem
King's College
Kerst in Jordaan
NEDERLAND I
NEDERLAND II
BELGIë (Nederl.)
BELGIë (Frans):
DUITSLAND I
DUITSLAND II:
Ballen
SUSKE
en WISKE
1
DE STEM VAN DINSDAG 23 DECEMBER 1969
Conny Stuart, bepluimd in „Met man en muis" van de VARA.
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Kerstmis '69.
Pantoffeltjes aan en lui achter
over, voldaan van feestontbijten,
lunches en diners waarderen wat
de kijkuren verslindende televi
siemoloch zuilsgewijs voor de goe
gemeente heeft gebrouwen. Hoog
stens even terzijde aandacht voor
het stukje kerststol en het tinke
len van het lepeltje tegen de rand
van het koffiekopje.
t
Afwisselend genoeg dit jaar in elk
geval, maar helaas, weinig hoogte
punten. De VARA komt met Opus 14
de opvolger van opus 13, het be
roemd geworden programma met de
meestergoochelaar David Berglas.
Vijfenvijftig minuten zal hij zijn on
gelooflijke staaltjes van de beeldbuis
laten afstralen. Als gasten in zijn
show: de Baron Knights, die „buiten
gewoon vermakelijk" zoals de
VARA het uitdrukt èen popgroep
imiteren en Het Zwarte Kabinet, een
spook- en sprookjesachtig schouwspel
bij fluorescerend licht. Een tweede
VARA-hoogtepuint: „Met man en
muis", waarin Conny Stuart weer
triomfen viert.
De TROS komt met een Christmas
houseparty met Marcel Amont. Daar
naast een reportage v-an Jack Dixon
en Jan Kea, waarin aandacht wordt
besteed aam Kerstmis. De heer Van
Vonideren van de TROS: „Ze laten
een heleboel mensen over hun con
tact met h'et kerstfeest vertellen, een
dominee, een wegenwachter, enz.".
Dé KRO, die pas derde kerstdag
de beeldbuisbeurt heeft, brenigt die
langzamerhand traditioneel geworden
Holiday-on-Ice-show met Sjoukje
Dijkstra en Joan Haanappel.
Maar ongetwijfeld het verreweg in
teressantste programma brengt de
VPRO negen uur 's avonds eerste
kerstdag: Poëzie in de wintertuin.
Het is de tweede maal, dat de maat
schappij der Nederlandse letterkun
de aan de weg timmert. De eerste
maal ligt bij velen nog vers in het
geheugen: De Van 't Reve happe
ning in de kerk van het Allerheilig
ste Hart te Amsterdam. Tien dich
ters, voor het merendeel nog onbe
kende: Pe ilawinkels, Riekus Was-
kowsky, Rutger Kopland, Wim Huys-
kens, W.A. Wilmink, Agnes de Graaf,
Habakuk II de Balker, Hans van den
Waorssenburg, Hugo Verdaasdonk en
Ton Graftdijk, treden op in de win
tertuin van Krasnapolsky in Amster
dam en worden geplaatst in een fin-
de-siecle kader. Hun voordrachten
worden omlijst door dans en revue.
Moderne poëzie, op die wijze verteer
baar gemaakt voor luie kerstkijkers.
Dg eerbiedwaardige tweehonderd
jaar oude maatschappij der Ne
derlandse letterkunde bereikt er via
de VPRO wel mee, dat zijn maand
vergaderingen populair worden. De
ernstige lilteratuurminmaar onder de
kijkers zal zich hoogstens afvragen
of dit nu een werkelijke verjonging
of een kindsheidsverschijnsel is bij
de oude maatschappij.
Elke keer weer als we perfect op
maat gesneden programma's van de
beeldbuis zien glanzen bekruipt ons
de vraag: Hoe doen die jongens het
toch? Daar moet toch maanden aan
gewerkt worden. Wanneer is nu zo'n
kerstprograrnma tot stand gekomen?
Goed wat dat betreft hadden we
geen slechtere Kerstmis kunnen tref
fen. De ware t.v.-kookkunst zo
van het vuur op die tafel komt
er helemaal niet aan te pas, het is
allemaal blik, blik en nog eens blik.
VARA's Opus 14, op 20 november
opgenomen: blik. „Met man en
muis", een half jaar geleden opge
nomen: blik. TROS' show met Mar
cel Amont, een maand geleden op
genomen: Blik. En ga zo maar door.
Het meest live naasit levend, is nog
poëzie in de wintertuin van de VPRO
dat pas 18 december op de beeld
band kwam.
Dan nog te bedenken, dat Opus 14
maar een noodsprong is van de VA
RA. Als alles goed was gegaan had
de kijker eon Dorus-show van Tom
Manders voorgeschoteld gekregen.
Het ging niet goed, een paar weken
geleden Het Manders de VARA we
ten: „Ik krijg het niet voor elkaar".
De VARA: „De show was ons in prin
cipe toegezegd, maar Manders had
moeilijkheden met de produktie. Wij
moesten toen ons schema omgooien".
Bij de TROS lagen de zaken wat
gemakkelijker. Goed, maanden gele
den is al aan de voorbereidingen be
gonnen. „Maar", zegt de heer Van
Vonderen: „Je moet niet te vroeg
beginnen, dan wordt het te gladjes".
Hij is van de kwaliteit van de pro-
dukties in blik overtuigd. „Wij zullen
zeker een behoorlijke kijkdichtheid
hebben". „De Spaanse Brabander",
de boertige klucht van Jerolimo en
Robbeknol bleek bij nadere beschou
wing voor de TROS toch te weinig
kerstsfeer in zich te hebben en is
daarom verschoven naar een later
tijdstip, ,,'t Is een vrij ruw stuk".
De VPRO is zo'n anderhalve maand
geleden met die maatschappij der Ne
derlandse letterkunde in zee gegaan.
Van het begin af aan heeft de ge
dachte voorgezeten Kerstmis en kerst
sfeer in persisterende vorm te gieten.
De KRO kon binnen het geijkte
stramien blijven met de uitzending
van Holiday on lee. Al vijf maal
hebben de ijssterran voor de came
ra's geschitterd. Een jaar maar heb
ben de artiesten verstek moeten la
ten gaan.
Regisseur Jos van der Valk: „Wij
hebben eigenlijk een doorlopende af
spraak met HoHdiay on Ice. Ik ga
een keertje het programma bekijken
en dan worden meteen verdere af
spraken gemaakt. Dit jaar was dat
op 19 oktober in Frankrijk, in Lille.
Toen ik de show gezien had heb ik
meteen voorgesteld om voor Neder
land Sjoukje Dijkstra en Joan Haan
appel een speciaal duet te laten dan
sen. Dat is gebeurd. Veel moeilijk
heden zijn er niet geweest. Wel veel
overleg over de kleuren. Heit licht,
dat zij bij hun shows gebruiken was
niet geschikt voor tv. Drie voorstel
lingen hebben we er mee geëxperi
menteerd, maar het is fijn in orde
gekomen".
Kerstmis 1969. Tv-culinaria in blik.
Maar desniettemin best te verteren.
(Van onze' radio- en t.v.-redactie)
HILVERSUM Wees gerust vrienden en wan
hoop niet. Ook dit jaar zal de witte kerst u waar
lijk niet ontgaan. Het ziet er misschien aanvanke
lijk wat somber uit en het zit er zelfs dik in, dat
een groot deel van de 25e december in mist ge
huld zal zijn. Verlies uw vertrouwen dan niet en
draag dit ongerief met christelijke blijmoedigheid.
Neem gerust een extra-stuk van de kerststol met
veel spijs, hef glimlachend het glas met hete bis-
Dat betekent dus dertig minuten
witte weelde, pure romantiek, die
draadloos uw knusse huiskamer zal
binnentranen. Zet gerust nu vast uw
klokken gelijk en waarschuw uw be
minden. Het enige, wat u te doen
heeft is het licht tijdig te temperen
en de makkelijke stoelen in een ovaal
rondom uw televisietoestel op te
■tellen. Als u dan tegen achten af
stemt op het tweede net, zal het
wonder geschieden, terwijl op Ne
derland 1 voor de dolenden de TROS
wordt losgesmeten, zal het mysterie
van de witte kerst uw deel worden.
V kunt daar op bouwen, want de
sneeuw kleeft al weken op de am-
pex-banden, een veiliger garantie
kan de wonderdoender u nauwelijks
geven.
Hans Keiler: „Er zit voor elck wat wils in en dan sneeuwt het ook nog".
schopswijn, kus elkaar onbekommerd onder de
mistletoe en zoek ondertussen troost in de zeker
heid, dat er wel degelijk een vuiltje aan de lucht
is. Om half negen precies op de avond van eerste
kerstdag, onmiddellijk na het eerste NOS-journaal
zullen de eerste vlokken vallen, Allelujah. Mooie,
dikke paksneeuw, van een goede kwaliteit plastic,
die onstuimig over uw beeldbuis zal waaien. Is
dat niet wonderbaar? En zo zal het doorgaan tot
negen uur.
Toch is VPRO-medewerker Hans
Keiler bereid om bij voorbaat uit te
leggen, wait zijn omroepvereniging
heeft bewogen om Nederlands hoop
in bange kerstdagen afdoende te ho
noreren. „Kerstmis", zegt hij, „is
voor die VPRO een lastig feest. Daar
miag geen twijfel over bestaan. Toch
geloof ik persoonlijk vol overgave in
de ansichtkaarten met de sneeuw op
de toren van de dorpskerk. Dat is
wel degelijk een realiteit. Er rtt niets
onechts in. Een witte kerst is voor
iedereen leuker dan een kerstmis
met regen en mist.
Ik hou ook van het Diekens-gevoeh
De sneeuwstorm, die laings de ra
men jaagt, de snotneus op de schoor
steen, de wind, die aan de deurklink
rommelt. Man, daar kan ik nooit ge
noeg van krijgen. Ik heb al zijn boe
ken thuis en ik herlees ze keer op
keer. Dickens vond gewoon, dat hij
recht had op een brok wit sentiment
en hij zorgde er zelf voor, dat hij
zdch behaaglijk kon wentelen in het
authentieke kerstsfeertje. Hij huur
de bijvoorbeeld elk jaar een haveloze
zwerver, die onder zijn raam roche
lend en kuchend om een aalmoes
vroeg. Dat is geweldig van die man.
Hij hield de witte kerst gewoon in
eigen hand. Als jë dat nou weet, be
grijp je ook, met welke intentie hij
zijn verhalen schreef. Hij was een
meestergoochelaar met clichés, een
tranentrekker van je wetete, maar
hij deed het intelligent en vol over
gave. Dickens wilde gewoon bewust
geloven in de enorme emoties, die
hij verzon.
Dat had Balzac ook. Batlzae werk
te ook volgens een vast stramien,
zijn verhalen waren in feite invul
oefeningen, maar als hij bezig was,
kon hij dliep ontroerd wonden door
zijn eigen zwervers en vrekken. Hij
was uiteraard dolblij, als hij weer
zo'n klere-aflevering af had en
waarschijnlijk zoop hij zich nog die
zelfde avond een geweldig stuk in
zjjn kraag. Maar als hij de volgende
morgen nog eens overlas wat hij ge
maakt had, dan had hij wel degelijk
de tranen in zijn ogen. En terecht,
want wat hij schreef, was echt. Dat
kun je moeilijk volhouden bij een
boek als „Alleen op de wereld". Dat
is een van de gemeenste werkjes, die
er ooit geschreven zijn. Het zit boor
devol met smerige effecten, met te
ringlijders en vieze, ouwe mannen.
Als je het sentiment zo verkoopt,
pas ik er voor."
De romantische roes, die de VPRO
op kerstavond onder de tanende le
den zal koesteren, heeft Keiler ont
leend aan de eenacter „Almost like
being" van de naar Amerika geëmi
greerde Belg Jeain-Claude van Italië.
Het stuk heeft weinig of niets te
maken met kerstmis, maar Keiler
heeft in samenwerking met zijn
vrouw Geertje een geslaagde plas
tische chirurgie op de tekst toege
past en het daarmee geschikt ge
maakt voor ander de kerstboom. Een
vondst, waar de schrijver achteraf
van zal opkijken, is bijvoorbeeld de
onverwoestbare evergreen „I am
dreaming of a white Christmas", die
hij de hoofdrolspeelster gulzig in de
mond legde. „Die rol wordt geweidag
gespeeld door Petra Laseur", ont
hult Keiler vast, „maar het lied heb
ben we laten zingen door Mieke Tel-
kaïmp. Die doet dat huiveringwek
kend goed. Al die onvergetelijk
prachtige Hedleren zijn in feite stuk
voor stuk getoonzette afleveringen
van Peyton Place. Ze zitten voil met
alle clichés, die God heeft kunnen
bedenken voor draaiboekschrijvers.
Dat is ook het grote geheim van we
reldsuccessen als Peyton Place. Ze
worden altijd gemaakt volgens een
code, die consequent gehandhaafd
wordt. Er is geen programma op de
televisie, waar men zich zo hard
nekkig aan de eens gemaakte af
spraak houdt als Peyton Place. Ik
wil dam ook best bekennen, dat ik
er gefascineerd naar kan kijken. Het
succes van zo'n serie houdt me ge
woon bezig. Als iets zo omgeloofelijk
aanslaat in de wereld, d'am kun je het
domweg niet in de vuilnisbak kiepe
ren.
Is het je wel eens opgevallen, dat
er in Peyton Place nooit gewandeld
of gefietst wordt? Iedereen, die wat
op dat kneuterige pleintje te zoeken
heeft, kamt er in een grote auto aan,
zo'n snoeverige drol. Dat is voor de
kijkers een vast herkenningspunt. En
ails ze dan stil staain, pikt de camera
het gezicht van degene, die naast de
chauffeur zit. Die stopt, uit, loopt uit
het beeld en duikt weer op bij d'e
deur. En ondertussen hebben ze in
'de huiskamer alle tijd om te denken:
„Oh, grote god, wat gaat er nou weer
gebeuren?". Het knappe van Peyton
Place is, dat er uitgehaald wordt wait
er in zilt. Heus er is in feite weinig
verschil tussen een goed en een
goedkoop effect. Je moet het alleen
op de juiste plaats lanceren.
Met „White Christmas" probeer ik
ook volgens die gecodeerde mander
te werken. Veel ellende, een hoop
emoties en een redelijke afloop. Het
Zang eres-zcmder-N aam-publiek komt
dus wel degelijk ook aan zijn trek
ken. Wat zou je denken: een prach
tig lied, gezongen door Mieke Tel-
kamp, een gevierde zangeres Doris
D. die verliefd wordt op een arme
geluidstechnicus, die uit hetzelfde
dorp blijkt te komen als zij. Noem
dat maar niet geweldig. Elke zin
in het stuk komt al van verre aan-
klossen en de spelers balialnioenen
voortdurend op het randje van het
cliché. Je hebt het gevoel dat ze er
elk moment kunnen aflazeren en dat
er niks van hen over blijft.
Die geluidstechnicus gaat op een
gegeven moment naar Vietnam en
komt een paar uur later gewond te
rug. Dat kan natuurlijk niet, maar
laat dat maar aain Italië over. Die
heeft niet voor niets op off-Bro: &t;ay
een geweldige naam opgebouwd. Hij
schrijft al jaren voor underground-
groepen en heeft zijn grote slag ge
slagen met „America Hurrah". Hij
laat iln j,White Christmas" ook nog
een miljonair rondlopen, een zekere
Nockefeller. Het type John Wayne,
dat steeds wijdbeens en met de neus
in de wind weg loopt. Pe wilskrach
tige Amerikaan zuilen we maar zeg
gen, en dan is er nog een kleedster,
die model staat voor alle slaafse ne
gerinnen, die iin (honderden films
rondlopen.
Je merkt het wel. Er zit voor elk
wat wils in en dan sneeuwt het ook
nog. Laat dus niemand roepen dat
de VPRO het niet goed meent met
de kijkers.
Wat zeg je? Of er een dubbele bo
dem in zit? Ja, d'at is een vraagje.
Ik kan je alleen zeggen, dat het er
wel iets anders uit had gezien als
Willy van Hemert de regie had ge-
hadr?
I PLAAT
Een kerstplaat van uitzonderlijke
kwaliteit komt van EMI-His Masters
Voice. Uitvoerenden zijn het beroem
de King's College Choire van Cam
bridge, bijgestaan door de bariton
Stephen Varcoe en de organist John
Wells.
David Willcocks heeft het koor de
laatste jaren een wereldfaam be
zorgd. Wat de jongens en mannen
van King's College Choire doen
grenst aan het ongelooflijke. De koor
klank is precies afgewogen, nooit of
te nimmer zal een partij onnodig do
mineren; opvallend is ook de gewel
dige muzikahteit en de technische'
perfectie. Ieder nootje, hoe klein ook
wordt precies gegeven wat het nodig
heeft.
Vrijwel alle achttien kerstliederen
op deze plaat zijn bewerkt door Da
vid Willcocks. Het is niet doenbaar
de betere liederen naar voren te ha
len. Het geheel is subliem en ge
tuigt van een verfijnde smaak. Puur
luistergenot wordt met deze plaat ge
boden. M. VAN BIJNEN
(Carols from Kings, the choir of
King's College, Cambridge. EMI-His
Masters Voice CSD 3661).
Liefhebbers van Johnny Jordaan
en consorten kunnen deze feestdagen
dik aan hun trekken komen, want
Johnny heeft e£n hele en een halve
langspeelplaat met populaire liedjes
in kerstsfeer volgezongen, terwijl
Tante Leen, Rien van Nunen, Cor
Steyn en het draadorgel De Turk de
andere helft van de tweede lp vul
len. Deze omvat regelrechte smart
lappen. Tante Leen komt er nog het
best van af. Die is helemaal zichzelf.
Cor Steyn op zijn „magie Organ" is
de enige die zich met echte kerstme
lodieën bezig heeft gehouden. Voor
de rest betreft het tamelijk huilerige
liedjes, waarin o.a. geliefden elkaar
bij kaarslicht terugvinden. Rien van
Nunen's stem is niet om aan te ho
ren. maar wat wil je? Het draaiorgel
vermoordt tenslotte White Christmas
en nog een andeT lied.
Even huilerig, maar stellig mee
slepend voor Johrtny-fans, is de lp
waarop de heer Jordaan tien senti
mentele liederen en het orkest High
Five twee instrumentale nummers
brengt. Valt niet te ontkennen dat
Johnny nog altijd een authentiek
Jord-aan-timbre heeft, dat niemand
hem nadoet, maar na twee keer
draaien krijg je de kriebels van al
zijn Bim-Bam, heil en zegen-gezang
in zijn gejubel over een witte Kerst.
M.M.
Kerstmis in de Jordaan. Stereo.
Imperial ILAS 296.
Tussen Kerstmis en Nieuwjaar.
Johnny Jordaan. Imperial. Stereo
5c. 054.24154).
AVRO
15.00 OE HOND IS WEG (kleur)
16.10 GALANACHT DER STERREN
(kleur) Bekende artiesten tre
den op in het „Cirque d'Hiver"
ten bate van hun oude colle
ga's.
17.10 SLUITING
NOS
18.50 DF FABELTJESKRANT
(kleur)
19.00 JOURNAAL NOS
AVRO
19.07 DE RARE VOGELS. Vijfde
deel van een televisieserie van
Dick Dreux onder de titel:'Em
my en de folksinger
19.32 PEYTON PLACE
20.00 JOURNAAL NOS
20.20 STRANGE REPORT (kleur)
Weer spanning en geheimzin
nigheid, ditmaal onder de ti
tel: „Gijzelaar. Wie niet leren
wil, moet sterven".
21.10 VOOR DE VUIST WEG.
Willem Duys weer op zijn
praatstoel bij de goudvissen.
22.10 AVRO'S TELEVIZIER
22.55 LIEDEREN IN KERSTSFEER
23.00 JOURNAAL NOS
TELEAC
23.05 SCHAKEN VOOR BEGIN
NERS
23.35 SLUITING
16.00
16.50
19.00
19.05
19.25
19.50
19.52
19.57
20.00
20.25
21.15
22.55
DE DRAAK VAN PENDRA
GON CASTLE
GANDHI
ZANDMANNETJE
TIENERKLANKEN
KIJK EN KOOK
KEURIG FRANS
ZOEKLICHT
MEDEDELINGEN
NIEUWS
ONTWORTELD. Documentai, I
over de hedendaagse
pers.
IPCRES FILE.
NIEUWS.
18.50
19.00
19.03
19.30
20.00
20.20
20.30
21.10
22.40
22.45
DE FABELTJESKRANT
JOURNAAL
SCALA
KRO
„KOMT ALLEN TESAMEN"
Kerstliederen in de jubileum
hal van het Philips Ontspan
ningscentrum te Eindhoven
van een massaal koor, samen
gesteld uit een tiental plaatse
lijke zangkoren, met begelei
ding van de Chr. Muziekver
eniging „Wilhelmina".
JOURNAAL NOS
NOC 10 MINUTEN.(kleur)
Gesprek met Sjoukje Dijkstra
en Joan Haanappel vóór hun
optreden in de jjsrevue „Holi
day on ice".
DE KLEINE DEMOCRATIE
IN HET BEJAARDENTEHUIS.
De eerste aflevering van een
serie van drie over de demo
cratie in het dagelijkse leven.
GRAHAM GREENE EN DE
FILM. Voortzetting van de se
rie speelfilms, gebaseerd op de
romans van Graham Greene.
JOURNAAL NOS
SLUITING
17.25 NIEUWS
17.30 CINéMA POUR LES JEUNES I
18.40 ETINCELLES 1
18.55 KATHOLIEK-GODSDIEN.
STIGE UITZENDING
19.25 PLUM-PLUM
19.30 NIEUWE FEUILLETON DJ i I
DELEN 1
20.00 JOURNAAL
20.30 CHANSONS EURO 70.
21.30 L'ENFANT ET NOUS.
22.30 JOURNAAL
20.00 JOURNAAL EN WEERBE
RICHT
20.15 TV-INTIM (kleur)
21.00 SAYONARA. (kleur)
23.20 JOURNAAL, WEERBERICHT I
EN COMMENTAAR.
16.55
17.25
17.30
17.35
18.05
18.40
19.10
19.45
20.15
21.00
21.50
22.35
Dl- SOZIALWISSENSCHAF
TEN
WEERBERICHT VOOR DE
WINTERSPORT
JOURNAAL EN WEERBE
RICHT
WAGEN 54 BITTE MELDEN
DIE DREHSCHEIBE
DE MUZIKALE BOKSER.
(kleur) Een slagwisseling met I
noten.
YAO. (kleur) Tv-serie.
HEUTE. Nieuws en actual...,
ten, gevolgd door het weerbe-1
richt.
DE VRIJWILLIGE D1T|
TOCHT, (kleur). Vluchtelii-I
gen in hun nieuwe vaderland
HIGH CHAPARRAL (kleur
ASPEKTE. Informaties
meningen uit het culturele la
ven.
JOURNAAL EN WEEREE I
RICHT.
Dinsdag 23 december
HILVERSUM I 402 M
AVRO- 7 00 Nw^ 7.10 Ochtend
gymnastiek 7.20 Stereo: Lichte gr.-
muz. 8 00 Nws. 8.11 Radiojournaal
8.20 Stereo: Lichte gr.muz. (8.30 -
8 33 De groenteman) 8.50 Morgen
wijding NOS: 900 Uitgebreide re
portage of herhaling NOS-program-
ma 9.35 Waterstanden 9.40 Muz. uit
de middeleeuwen en renaissance
(opn). AVRO: 10.00 Voor de kleu
ters 10.10 Arbeidsvitaminen (gr.)
(11.00 11.02 Nws.) 11.30 Rondom
12: progr voor de vrouw. (11.55
Beursber.).
HILVERSUM H 298 M
NCRV. 7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord 7.15 Op het eerste gehoor:
kl. muz. in stereo (gr.) met om
7.30 Nieuws en om 7.32 - 7.50 Act.
8.00 Nws. 8.11 Stereo: Gewijde muz.
(gr.) 8.30 Nws. 8.32 Voor de huis
vrouw (9.00 - 9.10 Gymnastiek voor
de huisvrouw) 9.35 Adventsuitzen-
ding van de Molukse Christen Jon
geren Vereniging 10.00 Werkelijk
waar - bijbelverhalen die feiten vor
men, lezing 10.15 Stereo: Opera
aria's (gr 11.00 Nws 11.02 Ferdi
nand Huyck (deel 11), hoorsp (her
haling van donderdag 18 december
j.l.) 11.25 Voor de zieken Ca. 11.55
Meded.
HILVERSUM III 240 M EN FM
VARA: 9.00 Nws 9.02 Plaatjes
voor de pep. (10 00 Nieuws) 11.00
Nws. 11.03 Een opvallend vrolijk
gevarieerde visite.
HILVERSUM I 402 M
Overheidsvoorlichting: 12 30 Uit
zending voor de landbouw. AVRO:
12.40 Toppers van toen (gr). 13.00
Nws. 13.11 Radiojournaal. N.O.S
13.30 Sp-egel van Belgie: muz. en
nws. van onze zuiderburen. 14.00
Stereo: Klein Chanson 14.30 Stereo:
Rostrum of Composers 1969: Een in
ternationaal forum met moderne
muz AVRO: 15.00 Stereo: De we
reld van de opera: Beschouwing
over de opera Der Rosenkavalier
van R. Strauss. 16.00 Nws. 16.02
Koorzang- oude en moderne gewijde
muz. 16.35 Gitaarrecital: klassieke
muz. 16.45 Land der Muzen: kunst
kroniek. 17.15 Stereo: Jazz® Spec
trum: oude en moderne jazz. 17.55
Meded. 18.00 Nws. 18.11 Radiojour
naal. 18.25 Stereo: Liedjesprogram
ma (gr). 18.50 Paris vous parle.
18.55 Voor de kinderen. 19.00 Tref
punt: discussie-rübriek voor actuele
zaken. 19 30 Nws. 19.35 Vanavond:
vrolijkheid, muz., actualiteiten en
wetenswaardigheden. 22.00 Hiering:
De kerk zal ons een zorg blijven:
Jongeren zoeken naar een kerk om
vrede mee te hebben. 22.30 Nws.
22.38 Meded. 22 40 Radiojournaal.
N.O.S.: 22.55 Stereo: Signaal - Muz.
van eigen tijd (opn). 23.35 Horizon:
Volksmuz. uit Joegoslavië. 23.55-
24.00 Nws.
HILVERSUM H 298 M
KRO: 12.00 Stereo: Van twaalf tot
twee, gevarieerd progr. (12.22 Wij
van het land; 12.26 Meded. t.b.v.
land- en tuinbouw; 12.30 Nws.; 12.41
Actualiteiten; 13.00-13.05 Raden
maarquiz). 14.00 Conciliepost
bus. 14.05 Stereo: Musiësta: licht
muziekprogr. 14.30 Pizzicato: muzi
kaal middag-magazine. (16.00 Nws).
17.00 Overheidsvoorlichting: Nieuw
literaire stromingen in de Nederland-
se Antillen. Spreker: Henk Dennett I
17.10 Voor de jeugd. 18.00 Stem: I
Metropole orkest: amusement™. I
18.19 Uitzending van het Gereh-f
meerd Politiek Verbond. 18.30 Ni: I
18.41 Actualiteiten. 19.00 Stereo I
Licht orkest met solisten. 19.fl
Conciltepostbus (herhaling), 1961
Wie is in godsnaam Jezus Christe'|
lezing. 20 00 Kollage 17: Het i
chien - spel met muz. 21.10 1
Strand hoorspel. 22.25 Overweginjl
22.30 Nws 22.38 Parleméntsovef
zicht. 22 45 De zingende kerk: n
kale lezing. 23.00 Kontekst: Ma,
ne waarin op de dingen wordt c
gepraat. 23.30 Zingen overuie|
dagen, maanden. 23.55-24.00 Nws,
HILVERSUM IH 240 M EN FM I
VARA: (12.00 Nws.). 13.00 Ml
13.03 Ekspres: licht platenprogwI
ma. 14 00 Nws. 14.03 De Eddy Be l
kei Show. 15.00 Nws. 15.03 D»l
draai. 16 00 Nws. 16.03-18.00 St'l
licht platenprogr. (17.00-17.02 Nws
BRUSSEL NEDERLANDS 321*1
12 00 Nws. 12.03 Gevarieerde ml
(12.40-12 48 Weerbericht en SOS-kl
richten voor schippers). 12.55 Bal
tenlands persoverzicht. 13.00 Ml
weerbericht, meded., dagklapper tl
SOS-berichten voor schippers, I
Tafelmuz. 14.00 Nws. 14.03 Vocale«|
kamermuz (15.00 Nws.). 16.00 )E|
16.03 Beursberichten. 16.09 Pianoica|
ziek. 16.15 Voor oudere luisteraar?
17.00 Nws., weerbericht, meded i:l
Original jazz. 18.00 Nws. 18-03 R?
muz 18 28 Paardesport. 18.30 i^l
se laai wenken. 18 32 Lichte ra®"!
18 35 Verkeerswee ken. 18.40 Da®"|
ziek 18 45 Sport. 18 52 Taalwe#!
18 55 Lichte muz. 19.00 Nws., b®J|
ten en De Zeven Kunsten 2220.-1
varieerd progr (23 00 Nws.).
Nws. 23.45-23.55 Ligging zeeschep-|
Woensdag 24 december
HILVERSUM I 402 M
VARA 7 00 Nws en ochtenfj
nastit-k 7 20 Socialistisch stri
7 23 Stereo: Lichte grammofM-.
(7 30-7 35 Van de
VPRO: 7 54 Deze dag. VARA, 'I
Nws 8.11 Actualiteiten. 8.20 SWjjl
Lichte grammofoonmuz. '.J
Van allt markren thuis, Pj'1
voor de huisvrouw). 9.00 SI 1
Klassieke symfonische muz. t|
9.35 Waterstanden 9.40 Plaatjes
de K^-rst (gr) 10.50 Voor de I
1100 Nws 1102 Voor de "Si
1140 Stereo: Orgelconcert: l
muz.
HILVERSUM II 298 M u
NCRV 7.00 Nws. 7.10 Het ÏMT
woord 715 Op het eerste
klassieke muz. in stereo
om 7 32-7.50 Actualiteiten,
8.00 Nws 8.11 Als dat zou
verzoekpiatenprogr. (8.30-8.32
9.00-9.10 Gymnastiek voor de
vrouw) 9.30 Voor de kleuter» j
Van 1685 tot vandaag, muz»3 ,,(il
zing. 10.15 Voor de vrouw, i
l'ws. 11 02 Piek uur: wedstrijd'
11.45 Actualiteiten. 11-55 Med
HILVERSUM IH 240 M
NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Zing, jJJ»
zingt: lichte vocale muziekje»
Nws. 10.03 Mengelmuze: nwe.
speelplaten met kritisch "-ïrjltl
taar. NO.S.: 11.00 Nws.
ziek - lezen. (12.00 Nws.).
■yr/lE in deze dagen de j
wil ontvluchten moe
lijk haast onmogelijk
meer getiranniseerd wi
van het perfide Albion,
kerstkaarten, kerstzilvi
kers, kerstlinten, kerst:
kerst wat de Londense
Toch zal elke Londenai
nen vertellen dat de ke.
dit jaar armoediger gepri
wordt dan voorgaande j
zwakke gezondheid van
Sterling en de daaruit voo
de bezuinigingsmaatregel!
geen .buitensporigheden'
De Londenaar waarmee
pen zondag door de imm
i lichte Regent Street liep li.
enigszins beschaamd toe d<
men met de enorme boom
falgar Square nog maar ei
overblijfsel van betere tij<
Voldoende echter om een
vermoedende vreemdeling
vreemden.
De verlichting in Regen'
was in heel Londen overig
enige verSCHIJNsel dat ee
opriep van het bijbelse kerst
De neon-medaillons die bc
straat hingen vertoonden afl
gen van Maria, Jozef en he
tuskind. Verder werd de ke
in de stad enkel en alleen
door de commercie.
Vaders en moeders belacfi
pakjes vulden de dure win
ten, Oxford Street en Bond
Zonder helderziende te zij
men altijd zeker dat zich
van die pakjes de kerstc;
bevinden. Crackers zijn fe
verpakte cilindertjes met tw
vige uiteinden die je samen
tafelgenoot uit elkaar trekt
lenig geknetter komt er d
verrassing te voorschijn,
beeld een muts of een bo!
Tussen de Engelse kerstver
gen zie je weinig dennegrot"
bestaat voornamelijk uit zi
l»u„eiS'. J3?6131611 friemeldind
.allerfel kleuren en ballen,]
l len. ïn Selfridges, het si!
j warenhuis, betaal je voor z
*de ballen 25 gulden,
i warenhuis Harrod's zag ik zei
-