Tv-culinaria uit blik De VPRO zorgt voor een witte kerst ■UIIE De ti EEN WE OMTEP Hans Keiler: Veel ellen de, hoop emotiesen redelijke aflo op; met die code zit je hier altijd op fluweel kijk naar luister naar 2 Lucky Luke: in de rechter De Dromen- diefstal Code Dubbele bodem King's College Kerst in Jordaan NEDERLAND I NEDERLAND II BELGIë (Nederl.) BELGIë (Frans): DUITSLAND I DUITSLAND II: Ballen SUSKE en WISKE 1 DE STEM VAN DINSDAG 23 DECEMBER 1969 Conny Stuart, bepluimd in „Met man en muis" van de VARA. (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Kerstmis '69. Pantoffeltjes aan en lui achter over, voldaan van feestontbijten, lunches en diners waarderen wat de kijkuren verslindende televi siemoloch zuilsgewijs voor de goe gemeente heeft gebrouwen. Hoog stens even terzijde aandacht voor het stukje kerststol en het tinke len van het lepeltje tegen de rand van het koffiekopje. t Afwisselend genoeg dit jaar in elk geval, maar helaas, weinig hoogte punten. De VARA komt met Opus 14 de opvolger van opus 13, het be roemd geworden programma met de meestergoochelaar David Berglas. Vijfenvijftig minuten zal hij zijn on gelooflijke staaltjes van de beeldbuis laten afstralen. Als gasten in zijn show: de Baron Knights, die „buiten gewoon vermakelijk" zoals de VARA het uitdrukt èen popgroep imiteren en Het Zwarte Kabinet, een spook- en sprookjesachtig schouwspel bij fluorescerend licht. Een tweede VARA-hoogtepuint: „Met man en muis", waarin Conny Stuart weer triomfen viert. De TROS komt met een Christmas houseparty met Marcel Amont. Daar naast een reportage v-an Jack Dixon en Jan Kea, waarin aandacht wordt besteed aam Kerstmis. De heer Van Vonideren van de TROS: „Ze laten een heleboel mensen over hun con tact met h'et kerstfeest vertellen, een dominee, een wegenwachter, enz.". Dé KRO, die pas derde kerstdag de beeldbuisbeurt heeft, brenigt die langzamerhand traditioneel geworden Holiday-on-Ice-show met Sjoukje Dijkstra en Joan Haanappel. Maar ongetwijfeld het verreweg in teressantste programma brengt de VPRO negen uur 's avonds eerste kerstdag: Poëzie in de wintertuin. Het is de tweede maal, dat de maat schappij der Nederlandse letterkun de aan de weg timmert. De eerste maal ligt bij velen nog vers in het geheugen: De Van 't Reve happe ning in de kerk van het Allerheilig ste Hart te Amsterdam. Tien dich ters, voor het merendeel nog onbe kende: Pe ilawinkels, Riekus Was- kowsky, Rutger Kopland, Wim Huys- kens, W.A. Wilmink, Agnes de Graaf, Habakuk II de Balker, Hans van den Waorssenburg, Hugo Verdaasdonk en Ton Graftdijk, treden op in de win tertuin van Krasnapolsky in Amster dam en worden geplaatst in een fin- de-siecle kader. Hun voordrachten worden omlijst door dans en revue. Moderne poëzie, op die wijze verteer baar gemaakt voor luie kerstkijkers. Dg eerbiedwaardige tweehonderd jaar oude maatschappij der Ne derlandse letterkunde bereikt er via de VPRO wel mee, dat zijn maand vergaderingen populair worden. De ernstige lilteratuurminmaar onder de kijkers zal zich hoogstens afvragen of dit nu een werkelijke verjonging of een kindsheidsverschijnsel is bij de oude maatschappij. Elke keer weer als we perfect op maat gesneden programma's van de beeldbuis zien glanzen bekruipt ons de vraag: Hoe doen die jongens het toch? Daar moet toch maanden aan gewerkt worden. Wanneer is nu zo'n kerstprograrnma tot stand gekomen? Goed wat dat betreft hadden we geen slechtere Kerstmis kunnen tref fen. De ware t.v.-kookkunst zo van het vuur op die tafel komt er helemaal niet aan te pas, het is allemaal blik, blik en nog eens blik. VARA's Opus 14, op 20 november opgenomen: blik. „Met man en muis", een half jaar geleden opge nomen: blik. TROS' show met Mar cel Amont, een maand geleden op genomen: Blik. En ga zo maar door. Het meest live naasit levend, is nog poëzie in de wintertuin van de VPRO dat pas 18 december op de beeld band kwam. Dan nog te bedenken, dat Opus 14 maar een noodsprong is van de VA RA. Als alles goed was gegaan had de kijker eon Dorus-show van Tom Manders voorgeschoteld gekregen. Het ging niet goed, een paar weken geleden Het Manders de VARA we ten: „Ik krijg het niet voor elkaar". De VARA: „De show was ons in prin cipe toegezegd, maar Manders had moeilijkheden met de produktie. Wij moesten toen ons schema omgooien". Bij de TROS lagen de zaken wat gemakkelijker. Goed, maanden gele den is al aan de voorbereidingen be gonnen. „Maar", zegt de heer Van Vonderen: „Je moet niet te vroeg beginnen, dan wordt het te gladjes". Hij is van de kwaliteit van de pro- dukties in blik overtuigd. „Wij zullen zeker een behoorlijke kijkdichtheid hebben". „De Spaanse Brabander", de boertige klucht van Jerolimo en Robbeknol bleek bij nadere beschou wing voor de TROS toch te weinig kerstsfeer in zich te hebben en is daarom verschoven naar een later tijdstip, ,,'t Is een vrij ruw stuk". De VPRO is zo'n anderhalve maand geleden met die maatschappij der Ne derlandse letterkunde in zee gegaan. Van het begin af aan heeft de ge dachte voorgezeten Kerstmis en kerst sfeer in persisterende vorm te gieten. De KRO kon binnen het geijkte stramien blijven met de uitzending van Holiday on lee. Al vijf maal hebben de ijssterran voor de came ra's geschitterd. Een jaar maar heb ben de artiesten verstek moeten la ten gaan. Regisseur Jos van der Valk: „Wij hebben eigenlijk een doorlopende af spraak met HoHdiay on Ice. Ik ga een keertje het programma bekijken en dan worden meteen verdere af spraken gemaakt. Dit jaar was dat op 19 oktober in Frankrijk, in Lille. Toen ik de show gezien had heb ik meteen voorgesteld om voor Neder land Sjoukje Dijkstra en Joan Haan appel een speciaal duet te laten dan sen. Dat is gebeurd. Veel moeilijk heden zijn er niet geweest. Wel veel overleg over de kleuren. Heit licht, dat zij bij hun shows gebruiken was niet geschikt voor tv. Drie voorstel lingen hebben we er mee geëxperi menteerd, maar het is fijn in orde gekomen". Kerstmis 1969. Tv-culinaria in blik. Maar desniettemin best te verteren. (Van onze' radio- en t.v.-redactie) HILVERSUM Wees gerust vrienden en wan hoop niet. Ook dit jaar zal de witte kerst u waar lijk niet ontgaan. Het ziet er misschien aanvanke lijk wat somber uit en het zit er zelfs dik in, dat een groot deel van de 25e december in mist ge huld zal zijn. Verlies uw vertrouwen dan niet en draag dit ongerief met christelijke blijmoedigheid. Neem gerust een extra-stuk van de kerststol met veel spijs, hef glimlachend het glas met hete bis- Dat betekent dus dertig minuten witte weelde, pure romantiek, die draadloos uw knusse huiskamer zal binnentranen. Zet gerust nu vast uw klokken gelijk en waarschuw uw be minden. Het enige, wat u te doen heeft is het licht tijdig te temperen en de makkelijke stoelen in een ovaal rondom uw televisietoestel op te ■tellen. Als u dan tegen achten af stemt op het tweede net, zal het wonder geschieden, terwijl op Ne derland 1 voor de dolenden de TROS wordt losgesmeten, zal het mysterie van de witte kerst uw deel worden. V kunt daar op bouwen, want de sneeuw kleeft al weken op de am- pex-banden, een veiliger garantie kan de wonderdoender u nauwelijks geven. Hans Keiler: „Er zit voor elck wat wils in en dan sneeuwt het ook nog". schopswijn, kus elkaar onbekommerd onder de mistletoe en zoek ondertussen troost in de zeker heid, dat er wel degelijk een vuiltje aan de lucht is. Om half negen precies op de avond van eerste kerstdag, onmiddellijk na het eerste NOS-journaal zullen de eerste vlokken vallen, Allelujah. Mooie, dikke paksneeuw, van een goede kwaliteit plastic, die onstuimig over uw beeldbuis zal waaien. Is dat niet wonderbaar? En zo zal het doorgaan tot negen uur. Toch is VPRO-medewerker Hans Keiler bereid om bij voorbaat uit te leggen, wait zijn omroepvereniging heeft bewogen om Nederlands hoop in bange kerstdagen afdoende te ho noreren. „Kerstmis", zegt hij, „is voor die VPRO een lastig feest. Daar miag geen twijfel over bestaan. Toch geloof ik persoonlijk vol overgave in de ansichtkaarten met de sneeuw op de toren van de dorpskerk. Dat is wel degelijk een realiteit. Er rtt niets onechts in. Een witte kerst is voor iedereen leuker dan een kerstmis met regen en mist. Ik hou ook van het Diekens-gevoeh De sneeuwstorm, die laings de ra men jaagt, de snotneus op de schoor steen, de wind, die aan de deurklink rommelt. Man, daar kan ik nooit ge noeg van krijgen. Ik heb al zijn boe ken thuis en ik herlees ze keer op keer. Dickens vond gewoon, dat hij recht had op een brok wit sentiment en hij zorgde er zelf voor, dat hij zdch behaaglijk kon wentelen in het authentieke kerstsfeertje. Hij huur de bijvoorbeeld elk jaar een haveloze zwerver, die onder zijn raam roche lend en kuchend om een aalmoes vroeg. Dat is geweldig van die man. Hij hield de witte kerst gewoon in eigen hand. Als jë dat nou weet, be grijp je ook, met welke intentie hij zijn verhalen schreef. Hij was een meestergoochelaar met clichés, een tranentrekker van je wetete, maar hij deed het intelligent en vol over gave. Dickens wilde gewoon bewust geloven in de enorme emoties, die hij verzon. Dat had Balzac ook. Batlzae werk te ook volgens een vast stramien, zijn verhalen waren in feite invul oefeningen, maar als hij bezig was, kon hij dliep ontroerd wonden door zijn eigen zwervers en vrekken. Hij was uiteraard dolblij, als hij weer zo'n klere-aflevering af had en waarschijnlijk zoop hij zich nog die zelfde avond een geweldig stuk in zjjn kraag. Maar als hij de volgende morgen nog eens overlas wat hij ge maakt had, dan had hij wel degelijk de tranen in zijn ogen. En terecht, want wat hij schreef, was echt. Dat kun je moeilijk volhouden bij een boek als „Alleen op de wereld". Dat is een van de gemeenste werkjes, die er ooit geschreven zijn. Het zit boor devol met smerige effecten, met te ringlijders en vieze, ouwe mannen. Als je het sentiment zo verkoopt, pas ik er voor." De romantische roes, die de VPRO op kerstavond onder de tanende le den zal koesteren, heeft Keiler ont leend aan de eenacter „Almost like being" van de naar Amerika geëmi greerde Belg Jeain-Claude van Italië. Het stuk heeft weinig of niets te maken met kerstmis, maar Keiler heeft in samenwerking met zijn vrouw Geertje een geslaagde plas tische chirurgie op de tekst toege past en het daarmee geschikt ge maakt voor ander de kerstboom. Een vondst, waar de schrijver achteraf van zal opkijken, is bijvoorbeeld de onverwoestbare evergreen „I am dreaming of a white Christmas", die hij de hoofdrolspeelster gulzig in de mond legde. „Die rol wordt geweidag gespeeld door Petra Laseur", ont hult Keiler vast, „maar het lied heb ben we laten zingen door Mieke Tel- kaïmp. Die doet dat huiveringwek kend goed. Al die onvergetelijk prachtige Hedleren zijn in feite stuk voor stuk getoonzette afleveringen van Peyton Place. Ze zitten voil met alle clichés, die God heeft kunnen bedenken voor draaiboekschrijvers. Dat is ook het grote geheim van we reldsuccessen als Peyton Place. Ze worden altijd gemaakt volgens een code, die consequent gehandhaafd wordt. Er is geen programma op de televisie, waar men zich zo hard nekkig aan de eens gemaakte af spraak houdt als Peyton Place. Ik wil dam ook best bekennen, dat ik er gefascineerd naar kan kijken. Het succes van zo'n serie houdt me ge woon bezig. Als iets zo omgeloofelijk aanslaat in de wereld, d'am kun je het domweg niet in de vuilnisbak kiepe ren. Is het je wel eens opgevallen, dat er in Peyton Place nooit gewandeld of gefietst wordt? Iedereen, die wat op dat kneuterige pleintje te zoeken heeft, kamt er in een grote auto aan, zo'n snoeverige drol. Dat is voor de kijkers een vast herkenningspunt. En ails ze dan stil staain, pikt de camera het gezicht van degene, die naast de chauffeur zit. Die stopt, uit, loopt uit het beeld en duikt weer op bij d'e deur. En ondertussen hebben ze in 'de huiskamer alle tijd om te denken: „Oh, grote god, wat gaat er nou weer gebeuren?". Het knappe van Peyton Place is, dat er uitgehaald wordt wait er in zilt. Heus er is in feite weinig verschil tussen een goed en een goedkoop effect. Je moet het alleen op de juiste plaats lanceren. Met „White Christmas" probeer ik ook volgens die gecodeerde mander te werken. Veel ellende, een hoop emoties en een redelijke afloop. Het Zang eres-zcmder-N aam-publiek komt dus wel degelijk ook aan zijn trek ken. Wat zou je denken: een prach tig lied, gezongen door Mieke Tel- kamp, een gevierde zangeres Doris D. die verliefd wordt op een arme geluidstechnicus, die uit hetzelfde dorp blijkt te komen als zij. Noem dat maar niet geweldig. Elke zin in het stuk komt al van verre aan- klossen en de spelers balialnioenen voortdurend op het randje van het cliché. Je hebt het gevoel dat ze er elk moment kunnen aflazeren en dat er niks van hen over blijft. Die geluidstechnicus gaat op een gegeven moment naar Vietnam en komt een paar uur later gewond te rug. Dat kan natuurlijk niet, maar laat dat maar aain Italië over. Die heeft niet voor niets op off-Bro: &t;ay een geweldige naam opgebouwd. Hij schrijft al jaren voor underground- groepen en heeft zijn grote slag ge slagen met „America Hurrah". Hij laat iln j,White Christmas" ook nog een miljonair rondlopen, een zekere Nockefeller. Het type John Wayne, dat steeds wijdbeens en met de neus in de wind weg loopt. Pe wilskrach tige Amerikaan zuilen we maar zeg gen, en dan is er nog een kleedster, die model staat voor alle slaafse ne gerinnen, die iin (honderden films rondlopen. Je merkt het wel. Er zit voor elk wat wils in en dan sneeuwt het ook nog. Laat dus niemand roepen dat de VPRO het niet goed meent met de kijkers. Wat zeg je? Of er een dubbele bo dem in zit? Ja, d'at is een vraagje. Ik kan je alleen zeggen, dat het er wel iets anders uit had gezien als Willy van Hemert de regie had ge- hadr? I PLAAT Een kerstplaat van uitzonderlijke kwaliteit komt van EMI-His Masters Voice. Uitvoerenden zijn het beroem de King's College Choire van Cam bridge, bijgestaan door de bariton Stephen Varcoe en de organist John Wells. David Willcocks heeft het koor de laatste jaren een wereldfaam be zorgd. Wat de jongens en mannen van King's College Choire doen grenst aan het ongelooflijke. De koor klank is precies afgewogen, nooit of te nimmer zal een partij onnodig do mineren; opvallend is ook de gewel dige muzikahteit en de technische' perfectie. Ieder nootje, hoe klein ook wordt precies gegeven wat het nodig heeft. Vrijwel alle achttien kerstliederen op deze plaat zijn bewerkt door Da vid Willcocks. Het is niet doenbaar de betere liederen naar voren te ha len. Het geheel is subliem en ge tuigt van een verfijnde smaak. Puur luistergenot wordt met deze plaat ge boden. M. VAN BIJNEN (Carols from Kings, the choir of King's College, Cambridge. EMI-His Masters Voice CSD 3661). Liefhebbers van Johnny Jordaan en consorten kunnen deze feestdagen dik aan hun trekken komen, want Johnny heeft e£n hele en een halve langspeelplaat met populaire liedjes in kerstsfeer volgezongen, terwijl Tante Leen, Rien van Nunen, Cor Steyn en het draadorgel De Turk de andere helft van de tweede lp vul len. Deze omvat regelrechte smart lappen. Tante Leen komt er nog het best van af. Die is helemaal zichzelf. Cor Steyn op zijn „magie Organ" is de enige die zich met echte kerstme lodieën bezig heeft gehouden. Voor de rest betreft het tamelijk huilerige liedjes, waarin o.a. geliefden elkaar bij kaarslicht terugvinden. Rien van Nunen's stem is niet om aan te ho ren. maar wat wil je? Het draaiorgel vermoordt tenslotte White Christmas en nog een andeT lied. Even huilerig, maar stellig mee slepend voor Johrtny-fans, is de lp waarop de heer Jordaan tien senti mentele liederen en het orkest High Five twee instrumentale nummers brengt. Valt niet te ontkennen dat Johnny nog altijd een authentiek Jord-aan-timbre heeft, dat niemand hem nadoet, maar na twee keer draaien krijg je de kriebels van al zijn Bim-Bam, heil en zegen-gezang in zijn gejubel over een witte Kerst. M.M. Kerstmis in de Jordaan. Stereo. Imperial ILAS 296. Tussen Kerstmis en Nieuwjaar. Johnny Jordaan. Imperial. Stereo 5c. 054.24154). AVRO 15.00 OE HOND IS WEG (kleur) 16.10 GALANACHT DER STERREN (kleur) Bekende artiesten tre den op in het „Cirque d'Hiver" ten bate van hun oude colle ga's. 17.10 SLUITING NOS 18.50 DF FABELTJESKRANT (kleur) 19.00 JOURNAAL NOS AVRO 19.07 DE RARE VOGELS. Vijfde deel van een televisieserie van Dick Dreux onder de titel:'Em my en de folksinger 19.32 PEYTON PLACE 20.00 JOURNAAL NOS 20.20 STRANGE REPORT (kleur) Weer spanning en geheimzin nigheid, ditmaal onder de ti tel: „Gijzelaar. Wie niet leren wil, moet sterven". 21.10 VOOR DE VUIST WEG. Willem Duys weer op zijn praatstoel bij de goudvissen. 22.10 AVRO'S TELEVIZIER 22.55 LIEDEREN IN KERSTSFEER 23.00 JOURNAAL NOS TELEAC 23.05 SCHAKEN VOOR BEGIN NERS 23.35 SLUITING 16.00 16.50 19.00 19.05 19.25 19.50 19.52 19.57 20.00 20.25 21.15 22.55 DE DRAAK VAN PENDRA GON CASTLE GANDHI ZANDMANNETJE TIENERKLANKEN KIJK EN KOOK KEURIG FRANS ZOEKLICHT MEDEDELINGEN NIEUWS ONTWORTELD. Documentai, I over de hedendaagse pers. IPCRES FILE. NIEUWS. 18.50 19.00 19.03 19.30 20.00 20.20 20.30 21.10 22.40 22.45 DE FABELTJESKRANT JOURNAAL SCALA KRO „KOMT ALLEN TESAMEN" Kerstliederen in de jubileum hal van het Philips Ontspan ningscentrum te Eindhoven van een massaal koor, samen gesteld uit een tiental plaatse lijke zangkoren, met begelei ding van de Chr. Muziekver eniging „Wilhelmina". JOURNAAL NOS NOC 10 MINUTEN.(kleur) Gesprek met Sjoukje Dijkstra en Joan Haanappel vóór hun optreden in de jjsrevue „Holi day on ice". DE KLEINE DEMOCRATIE IN HET BEJAARDENTEHUIS. De eerste aflevering van een serie van drie over de demo cratie in het dagelijkse leven. GRAHAM GREENE EN DE FILM. Voortzetting van de se rie speelfilms, gebaseerd op de romans van Graham Greene. JOURNAAL NOS SLUITING 17.25 NIEUWS 17.30 CINéMA POUR LES JEUNES I 18.40 ETINCELLES 1 18.55 KATHOLIEK-GODSDIEN. STIGE UITZENDING 19.25 PLUM-PLUM 19.30 NIEUWE FEUILLETON DJ i I DELEN 1 20.00 JOURNAAL 20.30 CHANSONS EURO 70. 21.30 L'ENFANT ET NOUS. 22.30 JOURNAAL 20.00 JOURNAAL EN WEERBE RICHT 20.15 TV-INTIM (kleur) 21.00 SAYONARA. (kleur) 23.20 JOURNAAL, WEERBERICHT I EN COMMENTAAR. 16.55 17.25 17.30 17.35 18.05 18.40 19.10 19.45 20.15 21.00 21.50 22.35 Dl- SOZIALWISSENSCHAF TEN WEERBERICHT VOOR DE WINTERSPORT JOURNAAL EN WEERBE RICHT WAGEN 54 BITTE MELDEN DIE DREHSCHEIBE DE MUZIKALE BOKSER. (kleur) Een slagwisseling met I noten. YAO. (kleur) Tv-serie. HEUTE. Nieuws en actual..., ten, gevolgd door het weerbe-1 richt. DE VRIJWILLIGE D1T| TOCHT, (kleur). Vluchtelii-I gen in hun nieuwe vaderland HIGH CHAPARRAL (kleur ASPEKTE. Informaties meningen uit het culturele la ven. JOURNAAL EN WEEREE I RICHT. Dinsdag 23 december HILVERSUM I 402 M AVRO- 7 00 Nw^ 7.10 Ochtend gymnastiek 7.20 Stereo: Lichte gr.- muz. 8 00 Nws. 8.11 Radiojournaal 8.20 Stereo: Lichte gr.muz. (8.30 - 8 33 De groenteman) 8.50 Morgen wijding NOS: 900 Uitgebreide re portage of herhaling NOS-program- ma 9.35 Waterstanden 9.40 Muz. uit de middeleeuwen en renaissance (opn). AVRO: 10.00 Voor de kleu ters 10.10 Arbeidsvitaminen (gr.) (11.00 11.02 Nws.) 11.30 Rondom 12: progr voor de vrouw. (11.55 Beursber.). HILVERSUM H 298 M NCRV. 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord 7.15 Op het eerste gehoor: kl. muz. in stereo (gr.) met om 7.30 Nieuws en om 7.32 - 7.50 Act. 8.00 Nws. 8.11 Stereo: Gewijde muz. (gr.) 8.30 Nws. 8.32 Voor de huis vrouw (9.00 - 9.10 Gymnastiek voor de huisvrouw) 9.35 Adventsuitzen- ding van de Molukse Christen Jon geren Vereniging 10.00 Werkelijk waar - bijbelverhalen die feiten vor men, lezing 10.15 Stereo: Opera aria's (gr 11.00 Nws 11.02 Ferdi nand Huyck (deel 11), hoorsp (her haling van donderdag 18 december j.l.) 11.25 Voor de zieken Ca. 11.55 Meded. HILVERSUM III 240 M EN FM VARA: 9.00 Nws 9.02 Plaatjes voor de pep. (10 00 Nieuws) 11.00 Nws. 11.03 Een opvallend vrolijk gevarieerde visite. HILVERSUM I 402 M Overheidsvoorlichting: 12 30 Uit zending voor de landbouw. AVRO: 12.40 Toppers van toen (gr). 13.00 Nws. 13.11 Radiojournaal. N.O.S 13.30 Sp-egel van Belgie: muz. en nws. van onze zuiderburen. 14.00 Stereo: Klein Chanson 14.30 Stereo: Rostrum of Composers 1969: Een in ternationaal forum met moderne muz AVRO: 15.00 Stereo: De we reld van de opera: Beschouwing over de opera Der Rosenkavalier van R. Strauss. 16.00 Nws. 16.02 Koorzang- oude en moderne gewijde muz. 16.35 Gitaarrecital: klassieke muz. 16.45 Land der Muzen: kunst kroniek. 17.15 Stereo: Jazz® Spec trum: oude en moderne jazz. 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11 Radiojour naal. 18.25 Stereo: Liedjesprogram ma (gr). 18.50 Paris vous parle. 18.55 Voor de kinderen. 19.00 Tref punt: discussie-rübriek voor actuele zaken. 19 30 Nws. 19.35 Vanavond: vrolijkheid, muz., actualiteiten en wetenswaardigheden. 22.00 Hiering: De kerk zal ons een zorg blijven: Jongeren zoeken naar een kerk om vrede mee te hebben. 22.30 Nws. 22.38 Meded. 22 40 Radiojournaal. N.O.S.: 22.55 Stereo: Signaal - Muz. van eigen tijd (opn). 23.35 Horizon: Volksmuz. uit Joegoslavië. 23.55- 24.00 Nws. HILVERSUM H 298 M KRO: 12.00 Stereo: Van twaalf tot twee, gevarieerd progr. (12.22 Wij van het land; 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nws.; 12.41 Actualiteiten; 13.00-13.05 Raden maarquiz). 14.00 Conciliepost bus. 14.05 Stereo: Musiësta: licht muziekprogr. 14.30 Pizzicato: muzi kaal middag-magazine. (16.00 Nws). 17.00 Overheidsvoorlichting: Nieuw literaire stromingen in de Nederland- se Antillen. Spreker: Henk Dennett I 17.10 Voor de jeugd. 18.00 Stem: I Metropole orkest: amusement™. I 18.19 Uitzending van het Gereh-f meerd Politiek Verbond. 18.30 Ni: I 18.41 Actualiteiten. 19.00 Stereo I Licht orkest met solisten. 19.fl Conciltepostbus (herhaling), 1961 Wie is in godsnaam Jezus Christe'| lezing. 20 00 Kollage 17: Het i chien - spel met muz. 21.10 1 Strand hoorspel. 22.25 Overweginjl 22.30 Nws 22.38 Parleméntsovef zicht. 22 45 De zingende kerk: n kale lezing. 23.00 Kontekst: Ma, ne waarin op de dingen wordt c gepraat. 23.30 Zingen overuie| dagen, maanden. 23.55-24.00 Nws, HILVERSUM IH 240 M EN FM I VARA: (12.00 Nws.). 13.00 Ml 13.03 Ekspres: licht platenprogwI ma. 14 00 Nws. 14.03 De Eddy Be l kei Show. 15.00 Nws. 15.03 D»l draai. 16 00 Nws. 16.03-18.00 St'l licht platenprogr. (17.00-17.02 Nws BRUSSEL NEDERLANDS 321*1 12 00 Nws. 12.03 Gevarieerde ml (12.40-12 48 Weerbericht en SOS-kl richten voor schippers). 12.55 Bal tenlands persoverzicht. 13.00 Ml weerbericht, meded., dagklapper tl SOS-berichten voor schippers, I Tafelmuz. 14.00 Nws. 14.03 Vocale«| kamermuz (15.00 Nws.). 16.00 )E| 16.03 Beursberichten. 16.09 Pianoica| ziek. 16.15 Voor oudere luisteraar? 17.00 Nws., weerbericht, meded i:l Original jazz. 18.00 Nws. 18-03 R? muz 18 28 Paardesport. 18.30 i^l se laai wenken. 18 32 Lichte ra®"! 18 35 Verkeerswee ken. 18.40 Da®"| ziek 18 45 Sport. 18 52 Taalwe#! 18 55 Lichte muz. 19.00 Nws., b®J| ten en De Zeven Kunsten 2220.-1 varieerd progr (23 00 Nws.). Nws. 23.45-23.55 Ligging zeeschep-| Woensdag 24 december HILVERSUM I 402 M VARA 7 00 Nws en ochtenfj nastit-k 7 20 Socialistisch stri 7 23 Stereo: Lichte grammofM-. (7 30-7 35 Van de VPRO: 7 54 Deze dag. VARA, 'I Nws 8.11 Actualiteiten. 8.20 SWjjl Lichte grammofoonmuz. '.J Van allt markren thuis, Pj'1 voor de huisvrouw). 9.00 SI 1 Klassieke symfonische muz. t| 9.35 Waterstanden 9.40 Plaatjes de K^-rst (gr) 10.50 Voor de I 1100 Nws 1102 Voor de "Si 1140 Stereo: Orgelconcert: l muz. HILVERSUM II 298 M u NCRV 7.00 Nws. 7.10 Het ÏMT woord 715 Op het eerste klassieke muz. in stereo om 7 32-7.50 Actualiteiten, 8.00 Nws 8.11 Als dat zou verzoekpiatenprogr. (8.30-8.32 9.00-9.10 Gymnastiek voor de vrouw) 9.30 Voor de kleuter» j Van 1685 tot vandaag, muz»3 ,,(il zing. 10.15 Voor de vrouw, i l'ws. 11 02 Piek uur: wedstrijd' 11.45 Actualiteiten. 11-55 Med HILVERSUM IH 240 M NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Zing, jJJ» zingt: lichte vocale muziekje» Nws. 10.03 Mengelmuze: nwe. speelplaten met kritisch "-ïrjltl taar. NO.S.: 11.00 Nws. ziek - lezen. (12.00 Nws.). ■yr/lE in deze dagen de j wil ontvluchten moe lijk haast onmogelijk meer getiranniseerd wi van het perfide Albion, kerstkaarten, kerstzilvi kers, kerstlinten, kerst: kerst wat de Londense Toch zal elke Londenai nen vertellen dat de ke. dit jaar armoediger gepri wordt dan voorgaande j zwakke gezondheid van Sterling en de daaruit voo de bezuinigingsmaatregel! geen .buitensporigheden' De Londenaar waarmee pen zondag door de imm i lichte Regent Street liep li. enigszins beschaamd toe d< men met de enorme boom falgar Square nog maar ei overblijfsel van betere tij< Voldoende echter om een vermoedende vreemdeling vreemden. De verlichting in Regen' was in heel Londen overig enige verSCHIJNsel dat ee opriep van het bijbelse kerst De neon-medaillons die bc straat hingen vertoonden afl gen van Maria, Jozef en he tuskind. Verder werd de ke in de stad enkel en alleen door de commercie. Vaders en moeders belacfi pakjes vulden de dure win ten, Oxford Street en Bond Zonder helderziende te zij men altijd zeker dat zich van die pakjes de kerstc; bevinden. Crackers zijn fe verpakte cilindertjes met tw vige uiteinden die je samen tafelgenoot uit elkaar trekt lenig geknetter komt er d verrassing te voorschijn, beeld een muts of een bo! Tussen de Engelse kerstver gen zie je weinig dennegrot" bestaat voornamelijk uit zi l»u„eiS'. J3?6131611 friemeldind .allerfel kleuren en ballen,] l len. ïn Selfridges, het si! j warenhuis, betaal je voor z *de ballen 25 gulden, i warenhuis Harrod's zag ik zei -

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 14