395
10-
I4*
525
42s
3»
295
54
54
J
I35
jiiii
98
Nederlandse „Hair" anders dan de
Amerikaanse of Engelse versies
HaiR 1 Hfc i
sTÊiïiie
Betsy Dornay-Culp (87) neemt eerste
kerstdag een loopje met Chopin
fi25
DRIE NEDERLANDSE LIEDJES EN „HOLLEND" EN „EMSTEDEM"
Inventnm
zorgt voor
lekkere
koifie
kl|k naar
luister naar
OPSBESiüESSO!
ER
INVENTUM
—voor
voor
Goed psycholoog
Geen verspilling
Afwijkend
„Lekkere" Kerst
Leo Fuld
Kerstmis.
Feest van licht
en.... bloemen!
Erg mooi: Euphorbia's.
Terwijl als plant
de Kerstster
ijf"* in deze tijd favoriet is.
Voor liefhebbers van
verrassende effecten.
NEDERLAND I
NEDERLAND II
BELGIë (Nederl.)
BELGIë (Frans)
DUITSLAND I
DUITSLAND II
DE STEM VAN MAANDAG 22 DECEMBER 1969
■IN
0
(Van onze showredactie)
1»'
AMSTERDAM Binnen de rode muren van
Studio-theater „De Brakke Grond" te Amster
dam begint „Hair", de pro-love, pro-drugs, pro-
sex en anti-establishment happening, die straks
het middelmatige braven, Nederlandse burgerdom
moet wakker schudden, langzaam vorm te krij
gen. Op 2 januari is de première in het mobiel
theater op het terrein van het Olympisch Stadion.
Kaarten zullen binnenkort verkrijgbaar zijn bij
de Nederlandse VVV's. Bovema gaat een elpee
uitgeven. En dat alles om de Nederlandse versie
van de musical „Hair" te verzekeren.
Nederlands is de musical trouwens maar in zo
verre, dat enkele vaderlandse acteurs er een rol
in spelen. Verder zijn er in het script drie liedjes
opgenomen, die uit het Engels in het Nederlands
zijn vertaald door Lennaert Nijgh. Tenslotte hoort
men tijdens het stuk diverse malen de namen
„Holland" en „Emsterdem" uitgeroepen.
Voor de rest is de Nederlandse
musical zo internationaal, dat vrij
wel alle wereldtalen er in worden
gebezigd. „Maar, er is ook sprake
van 'n werkelijk internationale bood
schap", vertelt een der hoofdrolspe
lers, de 22 jarige Zwitser Oliver To
bias. Hij is samen met het meisje
Scharleen. dat in Sidney in een eer
dere versie heeft gespeeld, de enige,
die de musical „Hair" volledig kent.
Oliver Tobias speelde in de Engelse
uitvoering, maar zegt daar uit de
zijn gestapt, nadat er zich onder an
dere enige onenigheden hadden voor
gedaan tussen de verschillende ac
teurs. „Dat was ook de pest in En
geland en Amerika", verklaart Oli
ver. „Er was een groot aantal ac
teurs, dat kleine rollen vervulde en
er waren grote sterren. Juist door
dat die hoofdrolspelers zich opdron
gen als figuren die zich superieur
voelden boven de rest van de groep,
ging er een minder prettige sfeer
ontstaan in het gezelschap. Hun han
delwijze is juist helemaal in strijd
met de boodschap, die „Hair" wil
brengen".
In deze nieuwe „Hair" is dat an
ders. En dat komt de sfeer zeer ten
goede. Al bijna drie weken hebben
de 32 spelers er onder leiding van re
gisseur Victor Spinetti opzitten; eerst
anderhalve week in Londen, daarna
naar Amsterdam. Voor buitenstaan
ders maken de repetities een nogal
chaotische indruk, maar dat blijkt te
horen bij de werkwijze van Spinetti,
die de 32 hippe vogels die in een
kring op de grond zitten en liggen
en schijnbaar allemaal met iets of
elkaar bezig zijn, toch precies weet
te brengen waar hij ze wil hebben.
„Een goed psycholoog", zegt Bill
van Dijk, een van de Nederlandse
spelers, die straks met dit internatio
nale gezelschap (deelnemers uit En
geland, Zwitserland, Amerika. Ne
derland, Duitsland, Afrika, Spanje,
West-Indië, Schotland, India, Frank
rijk, Canada en zelfs de Maagdenei
landen) de wereldhervormende bood
schap moet verwoorden.
Van een van die staaltjes van psy
chologie kunnen we getuige zijn. Een
van de spelers bevindt zich in het
midden van de kring, en zegt zijn
naam. Die klank wordt overgenomen
door de anderen, gaat rond, er wordt
op geïmproviseerd, hij wordt ritmisch
uitgesproken, gezongen. Dan gaat de
speler uit het midden de kring langs
en laat zich door iedereen aanraken.
Ondertussen is zijn naam van een
simpele klank uitgegroeid tot een ka-
kafonie van geluid en beweging. Een
nieuwe scene van de musical? Nee,
alleen een manier om de leden van
de groep elkaar zeer snel van naam
te leren kennen. En het heeft gehol
pen. De gemeenschappelijke idealen
in de musical blijken ook buiten de
repetities een gemeenschappelijk al
zeer vaste band te hebben gemaakt.
Een soort Hair communiesfeer, die
nog bevordert wordt doordat alle sa
larissen hetzelfde zijn, de hoofdrol
len driemaal zijn bezet en straks ook
zullen wisselen, alle ideeën die naar
voren worden gebracht een kans krij
gen, en iedereen, zoals de 22-jarige
Bill van Dijk, eindexamenleerling
van de kleinkunstacademie, het uit
drukt, gewoon mens kan zijn.
Niemand heeft ook het gevoel on
der druk van bovenaf te staan. Dat
is trouwens wat Spinetti, die onop
vallend en rustig tussen zijn groep
rondloopt, voor buitenstaanders al
leen herkenbaar aan de onafscheide
lijke beige pet met zwarte klep waar
onder het grijzende haar schuilgaat,
zelf het laatst zou willen.
Spinetti: „Ik heb ze gezegd. Dwing
me niet om de rol van regisseur te
gaan spelen. Dat is niet gemakke
lijk. Sommige mensen zijn gewend
aan dat soort leiding. Als je die van
ze afneemt en niet meer zegt: jij
doet dat of jij doet dit, dan wor
den ze bang. Er zijn mensen in de
cast geweest die vroegen: Wanneer
ga je ons nou regisseren? Toen moest
ik zeggen. Maar ik ben jullie al we
ken aan het regisseren".
Alles moet gebruikt worden in de
show, geen enkele energie mag wor
den verspild is zijn standpunt. „Er
zijn wel eens moeilijkheden in onze
groep, dat kan ook niet anders met
zoveel verschillende nationaliteiten,
maar ook die moeilijkheden hebben
we nodig. Een paar leden van de
groep zijn wat obstinaat. Dan laat
je ze dat ook in hun rollen zijn. Zo
gebruik je alles".
Wat wil Spinetti met Hair over
dragen? „De mogelijkheid om te le
ren accepteren en niet de verant
woordelijkheid ervoor afschuiven op
de overheid of de directeuren of de
leraren of op anderen. Ik zal je
vertellen, wat ik hun tijdens de eer
ste repetities verteld heb. Ieder men3
heeft vanaf zijn geboorte een soort
ingebouwde bandrecorder met een
tape. En je leert langzaam woorden,
antwoorden. Maar er zijn mensen die
nooit die tape verwisselden. Die ge
ven nog steeds dezelfde antwoorden.
En als iemand zegt, dat hij zich zo
of zo voelt dan zeg ik: Verander die
tape.
Dat is het belangrijkste deel van
het menselijk wezen. Ik heb bijvoor
beeld veel vrouwen gezien, vooral
Amerikaanse, die toen ze nog jong
waren er schattig uitzagen en alle
daaraan verbonden voordelen geno
ten. Maar toen ze groter werden hiel
den ze die oude, belachelijke tape
met die oude belachelijke antwoorden
omdat ze niet de nieuwe werkelijk
heid wilden of durfden accepteren.
Zulke vrouwen zou ik kunnen ver
moorden'
Wat heeft die plotseling gevormde
groep van uiteenlopende types van
hem geleerd?
Bill van Dijk: „Dat ik nou op dit
moment leef. Dat ik hier zit, op de
ze stoel. En praat. Dat is op dit mo
ment het belangrijkste".
Wat heeft deze „Hair" van Spinet
ti geleerd?
Bill: „Hij wijkt af van de Ameri
kaanse „Hair". Dit is een „Hair"
met een internationale boodschap.
We hebben ook een ander begin. In-
plaats van meteen dat groepslied
„Aquarius' te gaan zingen, komt
Berger op en die verkondigt lief
de. Daarna komen maatschappijen
uit de hele wereld op en ze vragen:
Hoeveel streepjes heb jij op je hemd?
En wat doe je voor je beroep? En
waarom heb je lange haren?
Het lijkt dat er veel agressie zit iu
„Hair", maar dat is niet waar.
„Hair" wil juist de hand reiken aan
het publiek. Agressie is juist het
punt waar we op tegen zijn. Agressie
zit wel in ons allemaal. Hij staat in
de wereld primair en moet eigenlijk
secundair staan. Dat is de bedoeling
van deze „Hair". Zoals Victor zegt:
„We moeten leven achter onze ogen".
Terwijl in het kleurige zaaltje inmid
dels weer de zangrepetities starten
formuleert Spinetti in het ernaast
gelegen café waar mensen van de
cast en zomaar sfeer-proevers uit
rusten, nog eens wat hij de mensen
nu de spelers straks het publiek, wil
overbrengen: „Kijk, diep in jezelf.
Zie het patroon dat we maakten zon
der pen was, de ingewikkelde ma
ten, die dansten zonder muziek; de
patronen die geen uiterlijke lijnen
hebben, uitgezonderd misschien de
lijnen, die een innerlijk verdriet ach
terlaat °P een gezicht". De bood
schap van Spinetti en zijn hippe vol
gelingen. De boodschap van de Ne
derlandse „Hair": de mensen hun
verantwoordelijkheid bewust ma
ken".
We zijn benieuwd wat er van over
komt straks in de mobiele Aquarius-
tempel naast het stadion.
Oa-ected by Vtexx Sprwtti
T ötyi
a-AY'
iarh-StAfc»!
JC* KXTH-
Het affiche van „Hair"
I PLAAT
Johnny Holshuysen is zonder twij
fel op zijn Cavagnolo-accordeon een
perfect vakman. Hij is in de amuse
mentssfeer best te genieten en voor
bruiloften en partijen is hij ongetwij
feld een uitkomst. Maar of hij zich
aan het maken van een kerstplaat
had moeten wagen betwijfelen wij na
het beluisteren van „Kerstmis met
John Woodhouse" heel sterk. Deze
in een kitscherig aandoende hoes ge
stoken plaat past niet in het genre
platen, die ons tijdens de kerstdagen
in de juiste stemming kunnen bren
gen. Holshuysen heeft een twaalftal
klassieke en andere bekende kerst
liederen voor zijn magic-accordeon
bewerkt. Weliswaar met een te res
pecteren gevoel voor intimiteit,
BETSY DORNAY-CULP
(Van een onzer verslaggevers)
LAREN Als u op de avond
van de eerste kerstdag de kribbe
links en het ganzebord rechts laat
liggen en precies in liet veilige mid
den uw heil zoekt bij de tranende
beeldbuis loopt u kans dat u ver
zeild raakt in een elektronische par
ty. die de Franse zanger Marcel
Amont op verzoek van de Tros in
elkaar heeft geknutseld. Onder de
gasten die hij te midden der denne-
bomen zal ontvangen, bevindt zich
ook de uiterst vitale 87-jarige pia
niste Betsy Dornay-Culp, de vrouw,
die nog steeds feilloos een loopje
neemt met Chopin.
Deze bekende muzikantendochter
uit Groningen bewoont een peper
duur tweekamer appartement in het
Rosa Spierhuis te Laren, dat ze en
kele maanden geleden heeft verko
zen boven haar Scheveningse boven
huis. De bruine vleugel kon ternau
wernood tussen de wanden worden
getakeld. De rest van de ruimte
heeft ze consequent opgevuld met
herinneringen. Portretten van leer
lingen met onleesbare handtekenin
gen dwars over de borst, ingelijste
dankbetuigingen en boeken vol knip
sels, brieven en programma's. Ze
speelt ons het stukje voor dat ze
met Kerstmis voor de Tros brengt.
„De heren van de Tros hebben een
nocturne van Chopin uitgekozen en
daar heb ik me uiteraard bij neer
te leggen. Maar zelf had ik toch een
ander werkje geprefereerd. Weet u
wat het is, er zit te weinig vuurwerk
in die nocturne".
Ze studeert elke dag nog ander
half uur, begint met een stukje Bach
en dan natuurlijk Chopin. Maar ook
Schubert en Schumann. „Alle ro
mantici trekken mij aan. Als ik hun
muziek speel heb ik geen leeftijd
meer. Sinds mijn tachtigste jaar is
mijn spel steeds meer vooruit ge
gaan. Ik speel sinds mijn tachtigste
alles uit mijn hoofd. Hoe dat kan?
Ik weet het zelf niet. Het is een ga
ve. Ze hebben mij al het achtste
wereldwonder genoemd en er is er
ook een geweest die zei, dat ik de
Nederlandse dame Myra Hess was.
Schattig hè?"
Betsy Dornay-Culp was twaalf
toen ze al achter het toneel van de
Groningse schouwburg de begelei-
dingsmuziek speelde. Daarna volg
den vele concerten. Ook televisie
optredens. Ze woonde de helft van
haar leven in Amerika, gaf er les
aan grote mensen als José Ferret
en Eddie Albert.
Het t.v.-optreden voor de Tros
maakt weer oude herinneringen wak
ker bij haar. Ze laat reacties lezen
op een vorig t.v.-concert. Een heer
uit Rotterdam schreef: Niet alleen
uw pianospel, maar ook uw grote
persoonlijkheid hebben diepe indruk
gemaakt. „Asjeblieft", zegt ze. „En
deze: Van een jonge zanger uit Den
Haag. „Mensen als u strekken de
oude zowel als de jongere mensen
tot voorbeeld. Ik ga de toekomst nu
weer met optimisme tegemoet. Ik
heb vanavond een mens gevonden,
waar ik van ben gaan houden". En
zo gaat het door. Ouwe mensen,
jonge mensen, zieke mensen. Is dat
niet heerlijk?"
maar men ontkomt niet aan de in
druk, dat Woodhouse net iets teveel
terecht is gekomen in de sfeer van
„de lekkere meezingertjes". Wij ge
ven de voorkeur aan de eenvoud en
de oorspronkelijkheid van het kerst
lied.
HARRY SWINKELS
„Kerstmis met John Woodhouse".
(Philips stereo 855082 XPY).
„Delta" heeft een singeltje van Leo
Fuld op de markt gebracht dat be
doeld is om kerstsfeer te brengen,
Nog wel een echt „Hollands kerst
feest" blijkens de titel van het plaat
je. Dat Hollandse element is dan een
bar slechte tekst op de melodieën van
„White Christmas" en „My yiddische
mame". Het is niet mogelijk iets
goeds te vertellen over dit wansma
kelijke produkt. Wij volstaan dan ook
met het advieszeker niet kopen.
v. B.
(Leo Fuld, een Hollands kerstfeest,
Delta DS 1352)
(ADVERTENTIES)
het
nieuwste
Inventum volautomatisch
koffiefilter maakt
8 koppen heerlijke
filterkoffie 99.50
2 namen om te onthouden.
919"
22.35
22.40
JOURNAAL NOS
SLUITING
15.00
15.25
15.50
18.50
19.00
19.07
19.30
20.00
20.20
20.45
21.35
22.00
22.30
22.35
23.05
VARA
BESPIED: INDIANEN
HET ZWANENMEER VAN
TSCHAIKOWSKY
Balletmuziek van het Omroep
orkest o.l.v. Roberto Benzi
EIGHT MILES HIGH (kleur)
Een film van Mat van Hens-
bergen over de Golden Earings
NOS
DE FABELTJESKRANT
(kleur)
JOURNAAL
VARA
CORONATION STREET
Gewone mensen in een gewone
straat reageren weer op gewo
ne dagelijkse gebeurtenissen
OPMAAT
Een programma van Letty Kos
ter met veel muziek
JOURNAAL NOS
ACHTER HET NIEUWS
IRONSIDE (kleur)
Bijzondere opdrachten onder
de titel „Het sluitstuk"
ZO GOED ALS NIEUW
(kleur) Een spel van Ton Ca-
pel rond de handel in gebruik
te automobielen, waarin Mary
Dresselhuys als gepensioneerde
onderwijzeres nogal hoge eisen
stelt bij de aankoop van haar
wagentje
HAAR HEM
Het eerste van het uit twee
delen bestaande programma
over het tweede huwelijk
JOURNAAL NOS
TELEAC
STATISTIEK
SLUITING
18.50
19.00
19.03
19.30
19.40
20.00
20.20
20.45
21.35
22.00
22.25
nos
de fabeltjeskrant
journaal
scala
ncrv
scheepsjongens van
bontekoe
alleen op weg
journaal nos
please sir (kleur)
kijkkïjk
Programma van Jan Fillekers
en Ruud Keers over Jan en al
leman
waar of niet (kleur)
Een monoloog van de bekende
Engelse schrijver Terence Rat-
tigan. Geeft een dode man ant
woord op vragen van zijn echt
genote
hier en nu
psalter
Uitzending vanuit de Ned.
Herv. kerk te Nigtevecht met
medewerking van Julien
Schoenaerts (voordrachten),
Cor Kee aan het orgel en de
Amsterdamse Cantorij o.l.v.
Louis Mol
16.00 EUROVISIE
Melodieën van de Adriatische
Zee. Internationaal Liedjesfes
tival te Split (Joegoslavië)
17 00 - 17.45 DE SPEURTOCHT VAN
TOM EN METTE
18.55 ZANDMANNETJE
19.00 SPORTTRIBUNE
19.20 AVONTUREN IN DE STILLE
ZUIDZEE
19.45 IIIER SPREEKT MEN
NEDERLANDS
19.50 ZOEKLICHT
19.55 MEDEDELINGEN
20.00 NIEUWS
20.25 REIN AARDE
21.10 FILMTRIBUNE
Eerste filmvoorstelling in Bel
gië van de Poolse film: Alles is
te koop
22.45 NIEUWS
16.45 AKTUALITEITEN
17.00 NIEUWS
17.05 CINéMA POUR LES JEUNES
18.10 NIEUWS
18.15 PETITE ABEILLE
18.30 AFFICHES
19.25 BéBé ANTOINE
19.30 LUNDI-SPORTS
20.00 JOURNAAL
20.30 LES WALLONS
21.00 UNE AVENTURE DU SAINT
21.50 HET CABARET VAN PARIJS
22.30 JOURNAAL
20.00 JOURNAAL EN WEER
BERICHT
20.15 REPORT
21.00 MEINE MELODIE
21.45 GLaUBIGER
22.55 JOURNAAL, WEERBERICHT
EN COMMENTAAR
17.30 JOURNAAL EN WEER
BERICHT
17.35 UNSERE KLEINE SHOW
18.05 DIE DREHSCHEIBE
18.40 WEIHNACHTEN MPT UDO
JÜRGENS (kleur)
19.10 JUNGER HERR AUF ALTEM
HOF (kleur)
19.45 HEUTE
Nieuws en actualiteiten, ge
volgd door het weerbericht
20.15 GESUNDHEITSMAGAZIN
PRAXIS (kleur)
21.00 RENDEZ-VOUS NACH
LADENSCHLUSZ
22.35 JOURNAAL EN WEER
BERICHT
22.45 IM RAHMEN DES
UNMöGLICHEN
Reportage over de filmpolitiek
van de Westduitse regering,
door Hans Borgelt
Maandag 22 december
hilversum i 402 m
VPRO: 12.00 VPRO-maandag: kl.
variété. (13.00 Nws.). NOS: 15.00
Operettemuz. (gr.). AVRO: 15.30
Komt vrienden in het ronde: progr.
rondom bet volkslied. (Advent en
kerst) 16.00 Nws. 16.02 Canta Ame
rica1 lichte muz. uit Latijns Ameri
ka 16.30 Voor de jeugd 17.30 Brabant
journaal 17.55 Meded. 18.00 Nieuws
18.11 Radiojournaal 18.25 Ik verbind
u door.praatje 18.30 Stereo: Ame
rikaanse sterren in Nederland (op
name) 19.20 Uitz. van de CPN 19.30
Nws. RVU. 19.35 Aspecten voor het
ruimte-onderzoek in Nederland, door
prof. dr. C. de Jager. NOS: 20.05
Nederland Neutraal - De laatste
Kerstmis in vredestijd, progr. over
Nederland in de neutraliteitsperiode
van 1 september 1939 tot 10 mei
1940. NVSH: 22.10 Sextant, radio
magazine van de NVSH. NOS: 22.30
Nws. 22.40 Meded. AVRO: 22.43 Ra
diojournaal. NOS: 22.55 Stereo: Me
tro's Midnight Music: licht muziek-
progr. met Metropole Orkest en so
listen 23.55 - 24.00 Nws.
hilversum ii 298 m
NCRV: 12.00 Los-Vast, gevarieerd
progr. (12.05 Lezenswaardigheden;
12.21 Voor boer en tuinder; 12.26
Meded. t.b.v. land- en tuinb.; 12.30
Nws.; 12.41 Act.) 14.05 Schoolradio
14.30 Kamermuz. uit heden en ver
leden: Adventsprogr. 15.00 Middag-
dienst. NOS: 15.30 Zoeklicht op Ne
derland: informatie over Gronin
gen, afgewisseld met muz. (16.00 -
16.02 Nws.) 17.20 Overheidsvoor
lichting: Reizende onderwijstentoon
stelling in Nederland over Suriname
en de Ned. Antillen. Vraaggesprek
van Cees van Maasdam met de
heer C. J. L. Berends ten Cate.
NCRV: 17.30 Voor de kleuters 18.00
Stereo: Meisjeskoor en licht instru
mentaal sextet 18.19 Uitz. van de
PvdA 18.30 Nws. 18.41 Act. 19.00 Li-
terama: radiokroniek over boeken,
schrijvers en toneel 19.15 Stereo:
Orgelconcert: kl. muz. 19.45 Stereo:
Promenade orkest: amusementsmu
ziek 20.25 Op de man af, praatje
20.30 Stereo: Koor van de Ned.
Bachver.. het Radio Kamerorkest
en solisten: kl. gewijde muz. 22.20
Avondoverdenking 22.30 Nws. 22.40
Voorrang: een artistiek voorkeurs-
progr. 23.30 Stereo: Vers in het ge
hoor: voordracht en muziek 23.55 -
24.00 Nws.
hilversum iii 240 m en fm
TROS: 12.00 Nws. 12.03 Lynx (of
Los). KRO: 13.00 Nws. 13.03 Act.
13.08 T.N.T.: muziek van één tot
twee 14.00 Nws. 14.03 Pop-In: gezel
lig aanplaten 15.00 Nws 15.03 Hol
ster: Pop en Countrymuziek 16.00
Nws. 16.03 lORRRrrr popmagazi
ne 17.00 Nws. 17.02 Act. 17.07-18.00
Draaijijofdraaiik: verzoekplaten-
progr.
brussel nederlands 324 m
12.00 Nws. 12.03 Gevarieerde muz.
(12.08 Landb.kron. 12.40 Weerber.,
meded. er SOS-ber. voor schippers)
12.55 Buitenl. persoverzicht 13.00
Nws., weerber., dagklapper en
beursber. 13.20 Tafelmuz. 14.00 Nws.
14.03 Concert 15.00 Nieuws 15.03
Vervolg concert 16.00 Nieuws 16.03
Beursber. 16.09 Voor de zieken 17.00
Nws., weerber., meded. en Blues,
negrospirituals en gospelsongs 18.00
Nws. 18.03 Popmuz. 18.30 Oude op
namen 18.45 Sport 18.52 Taalwenken
18.55 Lichte muz. 19.00 Nws., weer
bericht en act. 19.40 Lichte muziek
19.45 Missieklankbeeld 20.00 Opera
kroniek 22.00 Nws., ber. en De Ze
ven Kunsten 22.20 Gevarieerd progr.
(23.00 Nws.) 23.45 - 0.30 Voor de
zeelieden
Dinsdag 23 december
hilversum i 402 m
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtend
gymnastiek 7.20 Stereo: Lichte gr.-
muz. 8,00 Nws. 8.11 Radiojournaal
8.20 Stereo: Lichte gr.muz. (8.30 -
8.33 De groenteman) 8.50 Morgen
wijding. NOS: 9.00 Uitgebreide re
portage of herhaling NOS-program-
ma 9.35 Waterstanden 9.40 Muz. uit
de middeleeuwen en renaissance
(opn.). AVRO: 10.00 Voor de kleu
ters 10.10 Arbeidsvitaminen (gr.)
(11.00 - 11.02 Nws.) 11.30 Rondom
12: progr voor de vrouw. (11.55
Beursber.).
hilversum n 298 m
NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord 7.15 Op het eerste gehoor:
kl. muz. in stereo (gr.) met om
7.30 Nieuws en om 7.32 - 7.50 Act.
8.00 Nws. 8.11 Stereo: Gewijde muz.
(gr.) 8.30 Nws. 8.32 Voor de huis
vrouw (9.00 - 9.10 Gymnastiek voor
de huisvrouw) 9.35 Adventsuitzen-
ding van de Molukse Christen Jon
geren Vereniging 10.00 Werkelijk
waar - bijbelverhalen die feiten vor
men, lezing 10.15 Stereo: Opera-
aria's (gr.) 11.00 Nws. 11.02 Ferdi
nand Huyck (deel 11), hoorsp. (her
haling van donderdag 18 december
j.l.) 11.25 Voor de zieken Ca. 11.55
Meded.
hilversum iii 240 m en fm
VARA- 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes
voor de pep. (10.00 Nieuws) 11.00
Nws. 11.03 Een opvallend vrolijk
gevarieerde visite.
(ADVERTENTIE)
Felle tijgerbenzine tanken.
En gelijk meespelen in de
Esso Maanrace. Met
prijzen tot 1.000 gulden!
Onbeperkte prijzenpot.