395 10- I4* 525 42s 3» 295 54 54 J I35 jiiii 98 Nederlandse „Hair" anders dan de Amerikaanse of Engelse versies HaiR 1 Hfc i sTÊiïiie Betsy Dornay-Culp (87) neemt eerste kerstdag een loopje met Chopin fi25 DRIE NEDERLANDSE LIEDJES EN „HOLLEND" EN „EMSTEDEM" Inventnm zorgt voor lekkere koifie kl|k naar luister naar OPSBESiüESSO! ER INVENTUM —voor voor Goed psycholoog Geen verspilling Afwijkend „Lekkere" Kerst Leo Fuld Kerstmis. Feest van licht en.... bloemen! Erg mooi: Euphorbia's. Terwijl als plant de Kerstster ijf"* in deze tijd favoriet is. Voor liefhebbers van verrassende effecten. NEDERLAND I NEDERLAND II BELGIë (Nederl.) BELGIë (Frans) DUITSLAND I DUITSLAND II DE STEM VAN MAANDAG 22 DECEMBER 1969 ■IN 0 (Van onze showredactie) 1»' AMSTERDAM Binnen de rode muren van Studio-theater „De Brakke Grond" te Amster dam begint „Hair", de pro-love, pro-drugs, pro- sex en anti-establishment happening, die straks het middelmatige braven, Nederlandse burgerdom moet wakker schudden, langzaam vorm te krij gen. Op 2 januari is de première in het mobiel theater op het terrein van het Olympisch Stadion. Kaarten zullen binnenkort verkrijgbaar zijn bij de Nederlandse VVV's. Bovema gaat een elpee uitgeven. En dat alles om de Nederlandse versie van de musical „Hair" te verzekeren. Nederlands is de musical trouwens maar in zo verre, dat enkele vaderlandse acteurs er een rol in spelen. Verder zijn er in het script drie liedjes opgenomen, die uit het Engels in het Nederlands zijn vertaald door Lennaert Nijgh. Tenslotte hoort men tijdens het stuk diverse malen de namen „Holland" en „Emsterdem" uitgeroepen. Voor de rest is de Nederlandse musical zo internationaal, dat vrij wel alle wereldtalen er in worden gebezigd. „Maar, er is ook sprake van 'n werkelijk internationale bood schap", vertelt een der hoofdrolspe lers, de 22 jarige Zwitser Oliver To bias. Hij is samen met het meisje Scharleen. dat in Sidney in een eer dere versie heeft gespeeld, de enige, die de musical „Hair" volledig kent. Oliver Tobias speelde in de Engelse uitvoering, maar zegt daar uit de zijn gestapt, nadat er zich onder an dere enige onenigheden hadden voor gedaan tussen de verschillende ac teurs. „Dat was ook de pest in En geland en Amerika", verklaart Oli ver. „Er was een groot aantal ac teurs, dat kleine rollen vervulde en er waren grote sterren. Juist door dat die hoofdrolspelers zich opdron gen als figuren die zich superieur voelden boven de rest van de groep, ging er een minder prettige sfeer ontstaan in het gezelschap. Hun han delwijze is juist helemaal in strijd met de boodschap, die „Hair" wil brengen". In deze nieuwe „Hair" is dat an ders. En dat komt de sfeer zeer ten goede. Al bijna drie weken hebben de 32 spelers er onder leiding van re gisseur Victor Spinetti opzitten; eerst anderhalve week in Londen, daarna naar Amsterdam. Voor buitenstaan ders maken de repetities een nogal chaotische indruk, maar dat blijkt te horen bij de werkwijze van Spinetti, die de 32 hippe vogels die in een kring op de grond zitten en liggen en schijnbaar allemaal met iets of elkaar bezig zijn, toch precies weet te brengen waar hij ze wil hebben. „Een goed psycholoog", zegt Bill van Dijk, een van de Nederlandse spelers, die straks met dit internatio nale gezelschap (deelnemers uit En geland, Zwitserland, Amerika. Ne derland, Duitsland, Afrika, Spanje, West-Indië, Schotland, India, Frank rijk, Canada en zelfs de Maagdenei landen) de wereldhervormende bood schap moet verwoorden. Van een van die staaltjes van psy chologie kunnen we getuige zijn. Een van de spelers bevindt zich in het midden van de kring, en zegt zijn naam. Die klank wordt overgenomen door de anderen, gaat rond, er wordt op geïmproviseerd, hij wordt ritmisch uitgesproken, gezongen. Dan gaat de speler uit het midden de kring langs en laat zich door iedereen aanraken. Ondertussen is zijn naam van een simpele klank uitgegroeid tot een ka- kafonie van geluid en beweging. Een nieuwe scene van de musical? Nee, alleen een manier om de leden van de groep elkaar zeer snel van naam te leren kennen. En het heeft gehol pen. De gemeenschappelijke idealen in de musical blijken ook buiten de repetities een gemeenschappelijk al zeer vaste band te hebben gemaakt. Een soort Hair communiesfeer, die nog bevordert wordt doordat alle sa larissen hetzelfde zijn, de hoofdrol len driemaal zijn bezet en straks ook zullen wisselen, alle ideeën die naar voren worden gebracht een kans krij gen, en iedereen, zoals de 22-jarige Bill van Dijk, eindexamenleerling van de kleinkunstacademie, het uit drukt, gewoon mens kan zijn. Niemand heeft ook het gevoel on der druk van bovenaf te staan. Dat is trouwens wat Spinetti, die onop vallend en rustig tussen zijn groep rondloopt, voor buitenstaanders al leen herkenbaar aan de onafscheide lijke beige pet met zwarte klep waar onder het grijzende haar schuilgaat, zelf het laatst zou willen. Spinetti: „Ik heb ze gezegd. Dwing me niet om de rol van regisseur te gaan spelen. Dat is niet gemakke lijk. Sommige mensen zijn gewend aan dat soort leiding. Als je die van ze afneemt en niet meer zegt: jij doet dat of jij doet dit, dan wor den ze bang. Er zijn mensen in de cast geweest die vroegen: Wanneer ga je ons nou regisseren? Toen moest ik zeggen. Maar ik ben jullie al we ken aan het regisseren". Alles moet gebruikt worden in de show, geen enkele energie mag wor den verspild is zijn standpunt. „Er zijn wel eens moeilijkheden in onze groep, dat kan ook niet anders met zoveel verschillende nationaliteiten, maar ook die moeilijkheden hebben we nodig. Een paar leden van de groep zijn wat obstinaat. Dan laat je ze dat ook in hun rollen zijn. Zo gebruik je alles". Wat wil Spinetti met Hair over dragen? „De mogelijkheid om te le ren accepteren en niet de verant woordelijkheid ervoor afschuiven op de overheid of de directeuren of de leraren of op anderen. Ik zal je vertellen, wat ik hun tijdens de eer ste repetities verteld heb. Ieder men3 heeft vanaf zijn geboorte een soort ingebouwde bandrecorder met een tape. En je leert langzaam woorden, antwoorden. Maar er zijn mensen die nooit die tape verwisselden. Die ge ven nog steeds dezelfde antwoorden. En als iemand zegt, dat hij zich zo of zo voelt dan zeg ik: Verander die tape. Dat is het belangrijkste deel van het menselijk wezen. Ik heb bijvoor beeld veel vrouwen gezien, vooral Amerikaanse, die toen ze nog jong waren er schattig uitzagen en alle daaraan verbonden voordelen geno ten. Maar toen ze groter werden hiel den ze die oude, belachelijke tape met die oude belachelijke antwoorden omdat ze niet de nieuwe werkelijk heid wilden of durfden accepteren. Zulke vrouwen zou ik kunnen ver moorden' Wat heeft die plotseling gevormde groep van uiteenlopende types van hem geleerd? Bill van Dijk: „Dat ik nou op dit moment leef. Dat ik hier zit, op de ze stoel. En praat. Dat is op dit mo ment het belangrijkste". Wat heeft deze „Hair" van Spinet ti geleerd? Bill: „Hij wijkt af van de Ameri kaanse „Hair". Dit is een „Hair" met een internationale boodschap. We hebben ook een ander begin. In- plaats van meteen dat groepslied „Aquarius' te gaan zingen, komt Berger op en die verkondigt lief de. Daarna komen maatschappijen uit de hele wereld op en ze vragen: Hoeveel streepjes heb jij op je hemd? En wat doe je voor je beroep? En waarom heb je lange haren? Het lijkt dat er veel agressie zit iu „Hair", maar dat is niet waar. „Hair" wil juist de hand reiken aan het publiek. Agressie is juist het punt waar we op tegen zijn. Agressie zit wel in ons allemaal. Hij staat in de wereld primair en moet eigenlijk secundair staan. Dat is de bedoeling van deze „Hair". Zoals Victor zegt: „We moeten leven achter onze ogen". Terwijl in het kleurige zaaltje inmid dels weer de zangrepetities starten formuleert Spinetti in het ernaast gelegen café waar mensen van de cast en zomaar sfeer-proevers uit rusten, nog eens wat hij de mensen nu de spelers straks het publiek, wil overbrengen: „Kijk, diep in jezelf. Zie het patroon dat we maakten zon der pen was, de ingewikkelde ma ten, die dansten zonder muziek; de patronen die geen uiterlijke lijnen hebben, uitgezonderd misschien de lijnen, die een innerlijk verdriet ach terlaat °P een gezicht". De bood schap van Spinetti en zijn hippe vol gelingen. De boodschap van de Ne derlandse „Hair": de mensen hun verantwoordelijkheid bewust ma ken". We zijn benieuwd wat er van over komt straks in de mobiele Aquarius- tempel naast het stadion. Oa-ected by Vtexx Sprwtti T ötyi a-AY' iarh-StAfc»! JC* KXTH- Het affiche van „Hair" I PLAAT Johnny Holshuysen is zonder twij fel op zijn Cavagnolo-accordeon een perfect vakman. Hij is in de amuse mentssfeer best te genieten en voor bruiloften en partijen is hij ongetwij feld een uitkomst. Maar of hij zich aan het maken van een kerstplaat had moeten wagen betwijfelen wij na het beluisteren van „Kerstmis met John Woodhouse" heel sterk. Deze in een kitscherig aandoende hoes ge stoken plaat past niet in het genre platen, die ons tijdens de kerstdagen in de juiste stemming kunnen bren gen. Holshuysen heeft een twaalftal klassieke en andere bekende kerst liederen voor zijn magic-accordeon bewerkt. Weliswaar met een te res pecteren gevoel voor intimiteit, BETSY DORNAY-CULP (Van een onzer verslaggevers) LAREN Als u op de avond van de eerste kerstdag de kribbe links en het ganzebord rechts laat liggen en precies in liet veilige mid den uw heil zoekt bij de tranende beeldbuis loopt u kans dat u ver zeild raakt in een elektronische par ty. die de Franse zanger Marcel Amont op verzoek van de Tros in elkaar heeft geknutseld. Onder de gasten die hij te midden der denne- bomen zal ontvangen, bevindt zich ook de uiterst vitale 87-jarige pia niste Betsy Dornay-Culp, de vrouw, die nog steeds feilloos een loopje neemt met Chopin. Deze bekende muzikantendochter uit Groningen bewoont een peper duur tweekamer appartement in het Rosa Spierhuis te Laren, dat ze en kele maanden geleden heeft verko zen boven haar Scheveningse boven huis. De bruine vleugel kon ternau wernood tussen de wanden worden getakeld. De rest van de ruimte heeft ze consequent opgevuld met herinneringen. Portretten van leer lingen met onleesbare handtekenin gen dwars over de borst, ingelijste dankbetuigingen en boeken vol knip sels, brieven en programma's. Ze speelt ons het stukje voor dat ze met Kerstmis voor de Tros brengt. „De heren van de Tros hebben een nocturne van Chopin uitgekozen en daar heb ik me uiteraard bij neer te leggen. Maar zelf had ik toch een ander werkje geprefereerd. Weet u wat het is, er zit te weinig vuurwerk in die nocturne". Ze studeert elke dag nog ander half uur, begint met een stukje Bach en dan natuurlijk Chopin. Maar ook Schubert en Schumann. „Alle ro mantici trekken mij aan. Als ik hun muziek speel heb ik geen leeftijd meer. Sinds mijn tachtigste jaar is mijn spel steeds meer vooruit ge gaan. Ik speel sinds mijn tachtigste alles uit mijn hoofd. Hoe dat kan? Ik weet het zelf niet. Het is een ga ve. Ze hebben mij al het achtste wereldwonder genoemd en er is er ook een geweest die zei, dat ik de Nederlandse dame Myra Hess was. Schattig hè?" Betsy Dornay-Culp was twaalf toen ze al achter het toneel van de Groningse schouwburg de begelei- dingsmuziek speelde. Daarna volg den vele concerten. Ook televisie optredens. Ze woonde de helft van haar leven in Amerika, gaf er les aan grote mensen als José Ferret en Eddie Albert. Het t.v.-optreden voor de Tros maakt weer oude herinneringen wak ker bij haar. Ze laat reacties lezen op een vorig t.v.-concert. Een heer uit Rotterdam schreef: Niet alleen uw pianospel, maar ook uw grote persoonlijkheid hebben diepe indruk gemaakt. „Asjeblieft", zegt ze. „En deze: Van een jonge zanger uit Den Haag. „Mensen als u strekken de oude zowel als de jongere mensen tot voorbeeld. Ik ga de toekomst nu weer met optimisme tegemoet. Ik heb vanavond een mens gevonden, waar ik van ben gaan houden". En zo gaat het door. Ouwe mensen, jonge mensen, zieke mensen. Is dat niet heerlijk?" maar men ontkomt niet aan de in druk, dat Woodhouse net iets teveel terecht is gekomen in de sfeer van „de lekkere meezingertjes". Wij ge ven de voorkeur aan de eenvoud en de oorspronkelijkheid van het kerst lied. HARRY SWINKELS „Kerstmis met John Woodhouse". (Philips stereo 855082 XPY). „Delta" heeft een singeltje van Leo Fuld op de markt gebracht dat be doeld is om kerstsfeer te brengen, Nog wel een echt „Hollands kerst feest" blijkens de titel van het plaat je. Dat Hollandse element is dan een bar slechte tekst op de melodieën van „White Christmas" en „My yiddische mame". Het is niet mogelijk iets goeds te vertellen over dit wansma kelijke produkt. Wij volstaan dan ook met het advieszeker niet kopen. v. B. (Leo Fuld, een Hollands kerstfeest, Delta DS 1352) (ADVERTENTIES) het nieuwste Inventum volautomatisch koffiefilter maakt 8 koppen heerlijke filterkoffie 99.50 2 namen om te onthouden. 919" 22.35 22.40 JOURNAAL NOS SLUITING 15.00 15.25 15.50 18.50 19.00 19.07 19.30 20.00 20.20 20.45 21.35 22.00 22.30 22.35 23.05 VARA BESPIED: INDIANEN HET ZWANENMEER VAN TSCHAIKOWSKY Balletmuziek van het Omroep orkest o.l.v. Roberto Benzi EIGHT MILES HIGH (kleur) Een film van Mat van Hens- bergen over de Golden Earings NOS DE FABELTJESKRANT (kleur) JOURNAAL VARA CORONATION STREET Gewone mensen in een gewone straat reageren weer op gewo ne dagelijkse gebeurtenissen OPMAAT Een programma van Letty Kos ter met veel muziek JOURNAAL NOS ACHTER HET NIEUWS IRONSIDE (kleur) Bijzondere opdrachten onder de titel „Het sluitstuk" ZO GOED ALS NIEUW (kleur) Een spel van Ton Ca- pel rond de handel in gebruik te automobielen, waarin Mary Dresselhuys als gepensioneerde onderwijzeres nogal hoge eisen stelt bij de aankoop van haar wagentje HAAR HEM Het eerste van het uit twee delen bestaande programma over het tweede huwelijk JOURNAAL NOS TELEAC STATISTIEK SLUITING 18.50 19.00 19.03 19.30 19.40 20.00 20.20 20.45 21.35 22.00 22.25 nos de fabeltjeskrant journaal scala ncrv scheepsjongens van bontekoe alleen op weg journaal nos please sir (kleur) kijkkïjk Programma van Jan Fillekers en Ruud Keers over Jan en al leman waar of niet (kleur) Een monoloog van de bekende Engelse schrijver Terence Rat- tigan. Geeft een dode man ant woord op vragen van zijn echt genote hier en nu psalter Uitzending vanuit de Ned. Herv. kerk te Nigtevecht met medewerking van Julien Schoenaerts (voordrachten), Cor Kee aan het orgel en de Amsterdamse Cantorij o.l.v. Louis Mol 16.00 EUROVISIE Melodieën van de Adriatische Zee. Internationaal Liedjesfes tival te Split (Joegoslavië) 17 00 - 17.45 DE SPEURTOCHT VAN TOM EN METTE 18.55 ZANDMANNETJE 19.00 SPORTTRIBUNE 19.20 AVONTUREN IN DE STILLE ZUIDZEE 19.45 IIIER SPREEKT MEN NEDERLANDS 19.50 ZOEKLICHT 19.55 MEDEDELINGEN 20.00 NIEUWS 20.25 REIN AARDE 21.10 FILMTRIBUNE Eerste filmvoorstelling in Bel gië van de Poolse film: Alles is te koop 22.45 NIEUWS 16.45 AKTUALITEITEN 17.00 NIEUWS 17.05 CINéMA POUR LES JEUNES 18.10 NIEUWS 18.15 PETITE ABEILLE 18.30 AFFICHES 19.25 BéBé ANTOINE 19.30 LUNDI-SPORTS 20.00 JOURNAAL 20.30 LES WALLONS 21.00 UNE AVENTURE DU SAINT 21.50 HET CABARET VAN PARIJS 22.30 JOURNAAL 20.00 JOURNAAL EN WEER BERICHT 20.15 REPORT 21.00 MEINE MELODIE 21.45 GLaUBIGER 22.55 JOURNAAL, WEERBERICHT EN COMMENTAAR 17.30 JOURNAAL EN WEER BERICHT 17.35 UNSERE KLEINE SHOW 18.05 DIE DREHSCHEIBE 18.40 WEIHNACHTEN MPT UDO JÜRGENS (kleur) 19.10 JUNGER HERR AUF ALTEM HOF (kleur) 19.45 HEUTE Nieuws en actualiteiten, ge volgd door het weerbericht 20.15 GESUNDHEITSMAGAZIN PRAXIS (kleur) 21.00 RENDEZ-VOUS NACH LADENSCHLUSZ 22.35 JOURNAAL EN WEER BERICHT 22.45 IM RAHMEN DES UNMöGLICHEN Reportage over de filmpolitiek van de Westduitse regering, door Hans Borgelt Maandag 22 december hilversum i 402 m VPRO: 12.00 VPRO-maandag: kl. variété. (13.00 Nws.). NOS: 15.00 Operettemuz. (gr.). AVRO: 15.30 Komt vrienden in het ronde: progr. rondom bet volkslied. (Advent en kerst) 16.00 Nws. 16.02 Canta Ame rica1 lichte muz. uit Latijns Ameri ka 16.30 Voor de jeugd 17.30 Brabant journaal 17.55 Meded. 18.00 Nieuws 18.11 Radiojournaal 18.25 Ik verbind u door.praatje 18.30 Stereo: Ame rikaanse sterren in Nederland (op name) 19.20 Uitz. van de CPN 19.30 Nws. RVU. 19.35 Aspecten voor het ruimte-onderzoek in Nederland, door prof. dr. C. de Jager. NOS: 20.05 Nederland Neutraal - De laatste Kerstmis in vredestijd, progr. over Nederland in de neutraliteitsperiode van 1 september 1939 tot 10 mei 1940. NVSH: 22.10 Sextant, radio magazine van de NVSH. NOS: 22.30 Nws. 22.40 Meded. AVRO: 22.43 Ra diojournaal. NOS: 22.55 Stereo: Me tro's Midnight Music: licht muziek- progr. met Metropole Orkest en so listen 23.55 - 24.00 Nws. hilversum ii 298 m NCRV: 12.00 Los-Vast, gevarieerd progr. (12.05 Lezenswaardigheden; 12.21 Voor boer en tuinder; 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinb.; 12.30 Nws.; 12.41 Act.) 14.05 Schoolradio 14.30 Kamermuz. uit heden en ver leden: Adventsprogr. 15.00 Middag- dienst. NOS: 15.30 Zoeklicht op Ne derland: informatie over Gronin gen, afgewisseld met muz. (16.00 - 16.02 Nws.) 17.20 Overheidsvoor lichting: Reizende onderwijstentoon stelling in Nederland over Suriname en de Ned. Antillen. Vraaggesprek van Cees van Maasdam met de heer C. J. L. Berends ten Cate. NCRV: 17.30 Voor de kleuters 18.00 Stereo: Meisjeskoor en licht instru mentaal sextet 18.19 Uitz. van de PvdA 18.30 Nws. 18.41 Act. 19.00 Li- terama: radiokroniek over boeken, schrijvers en toneel 19.15 Stereo: Orgelconcert: kl. muz. 19.45 Stereo: Promenade orkest: amusementsmu ziek 20.25 Op de man af, praatje 20.30 Stereo: Koor van de Ned. Bachver.. het Radio Kamerorkest en solisten: kl. gewijde muz. 22.20 Avondoverdenking 22.30 Nws. 22.40 Voorrang: een artistiek voorkeurs- progr. 23.30 Stereo: Vers in het ge hoor: voordracht en muziek 23.55 - 24.00 Nws. hilversum iii 240 m en fm TROS: 12.00 Nws. 12.03 Lynx (of Los). KRO: 13.00 Nws. 13.03 Act. 13.08 T.N.T.: muziek van één tot twee 14.00 Nws. 14.03 Pop-In: gezel lig aanplaten 15.00 Nws 15.03 Hol ster: Pop en Countrymuziek 16.00 Nws. 16.03 lORRRrrr popmagazi ne 17.00 Nws. 17.02 Act. 17.07-18.00 Draaijijofdraaiik: verzoekplaten- progr. brussel nederlands 324 m 12.00 Nws. 12.03 Gevarieerde muz. (12.08 Landb.kron. 12.40 Weerber., meded. er SOS-ber. voor schippers) 12.55 Buitenl. persoverzicht 13.00 Nws., weerber., dagklapper en beursber. 13.20 Tafelmuz. 14.00 Nws. 14.03 Concert 15.00 Nieuws 15.03 Vervolg concert 16.00 Nieuws 16.03 Beursber. 16.09 Voor de zieken 17.00 Nws., weerber., meded. en Blues, negrospirituals en gospelsongs 18.00 Nws. 18.03 Popmuz. 18.30 Oude op namen 18.45 Sport 18.52 Taalwenken 18.55 Lichte muz. 19.00 Nws., weer bericht en act. 19.40 Lichte muziek 19.45 Missieklankbeeld 20.00 Opera kroniek 22.00 Nws., ber. en De Ze ven Kunsten 22.20 Gevarieerd progr. (23.00 Nws.) 23.45 - 0.30 Voor de zeelieden Dinsdag 23 december hilversum i 402 m AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtend gymnastiek 7.20 Stereo: Lichte gr.- muz. 8,00 Nws. 8.11 Radiojournaal 8.20 Stereo: Lichte gr.muz. (8.30 - 8.33 De groenteman) 8.50 Morgen wijding. NOS: 9.00 Uitgebreide re portage of herhaling NOS-program- ma 9.35 Waterstanden 9.40 Muz. uit de middeleeuwen en renaissance (opn.). AVRO: 10.00 Voor de kleu ters 10.10 Arbeidsvitaminen (gr.) (11.00 - 11.02 Nws.) 11.30 Rondom 12: progr voor de vrouw. (11.55 Beursber.). hilversum n 298 m NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord 7.15 Op het eerste gehoor: kl. muz. in stereo (gr.) met om 7.30 Nieuws en om 7.32 - 7.50 Act. 8.00 Nws. 8.11 Stereo: Gewijde muz. (gr.) 8.30 Nws. 8.32 Voor de huis vrouw (9.00 - 9.10 Gymnastiek voor de huisvrouw) 9.35 Adventsuitzen- ding van de Molukse Christen Jon geren Vereniging 10.00 Werkelijk waar - bijbelverhalen die feiten vor men, lezing 10.15 Stereo: Opera- aria's (gr.) 11.00 Nws. 11.02 Ferdi nand Huyck (deel 11), hoorsp. (her haling van donderdag 18 december j.l.) 11.25 Voor de zieken Ca. 11.55 Meded. hilversum iii 240 m en fm VARA- 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes voor de pep. (10.00 Nieuws) 11.00 Nws. 11.03 Een opvallend vrolijk gevarieerde visite. (ADVERTENTIE) Felle tijgerbenzine tanken. En gelijk meespelen in de Esso Maanrace. Met prijzen tot 1.000 gulden! Onbeperkte prijzenpot.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 7