„WE WILLEN BETERE VOORZIENINGEN, WE WILLEN ER OOK VOOR BETALEN" Zijn wij geen mensen? NIETS BESLISSING WANNEER? Scheep5beI ICh TEKST: Jan Hüsken FOTO'S Dick de Boer Sigarenindustrie wil raam-c.a.o. DE STEM De vrouw op de foto hiernaast kon zelfs op de droge najaarsdag, waarop de foto werd gemaakt, nauwelijks bij een van de twee kranen, die het vijftig wagens tel lende kamp rijk is, terecht. De foto rechts boven geeft een indruk van het kleuterklasje in het Roosondaalse kamp. Op de foto beneden: het kamp in Roosendaal, verre van ideaal, maar in elk geval enigszins leef baar, o a. dank zij een aparte sloopplaats. Links boven het woonwagen kamp van Bergen op Zoom. De kinderen zouden gebaat zijn met een speelruimte. En niet minder met een douche en een behoorlij ke w.c. Nu spelen ze in de mod der, in vuilnis of op de schroot hoop. Veel kampbewoners wer ken nu eenmaal als autoslopers. Een nuttige functie in onze wel vaart-samenleving. Maar ze zou den gebaat zijn mèt een speciale sloopplaats en met toezicht, zo- ais ook de „gewone" maatschappij dat kent. Om te beginnen: de fo to's en de tekst op deze pa gina zijn niet bedoeld als een aanklacht tegen ge meentebesturen. Maar een aanklacht is dit alles wel: waarom zijn wij met z'n al len hiertoe niet in staat aan 'n groep mensen, die er een ander leefpatroon op na houdt dan de gemiddelde burger, een behoorlijk on derdak te verschaffen? Zo zei een woonwagenbewo ner het: „Jullie vinden ons zeker geen mensen!" En een ander: „We willen al leen maar anders wonen dan jullie, maar we willen dezelfde voorzieningen en we willen er ook voor beta len." In heel zuidwest Nederland staat maar één regionaal woon wagenkamp, in Breda. Het biedt plaats aan ongeveer 120 wagens. Het is begrijpelijk dat de kleinere gemeenten wat later aan zo'n Jcamp toe zijn, want met de uit voering alleen ben je er nog hele maal niet De exploitatie kost niet alleen eeld maar bijzonder veel organisatie, overleg, begrip, kun digheid en dus mankracht De landelijke overheid heeft echter al (nou ja: pas) in 1955 het idee van het regionale kamp een wettelijke basis gegeven, maar tot nu toe staat er nog steeds maar één regionaal kamp in Zuidwest-Nederland. Een lijstje: in geen enkele Zeeuwse ge meente wordt in een woonwagen kamp onderwijs gegeven. In Vlissin- gen wordt nu een eerste schoolklas geopend. In Hulst gaat men vermoe delijk, de kinderen van het kamp met een busje naar school brengen. De voorzieningen in de Zeeuwse kampen bestaan hooguit uit water en elektri citeit. Gepland zijn twee kleine re gionale centra. Wat West-Brabant betreft: scholen zijn er in de kampen van Breda, Bergen op Zoom en Roosendaal. Bre da 'aten we hier verder buiten be schouwing. In Klundert vonden we achter het gemeentehuis een vijftiental wagens; er waren geen voorzieningen, geen toiletten, geen verlichting. Ja toch, als we goed gezien hebben stond er één lantaarnpaal. In Oudenbosch za gen we een vijftal wagens bij een spoorwegovergang, die nog onbe waakt was ook. Geen elektriciteit, geen toiletten. Fijnaart telde bij ons bezoek vijf wagens op een dijkje; er was geen verlichting, geen waterlei ding, geen toiletten. Dinteloord: drie wagens, geen voorzieningen. Steen bergen: alleen een verharde stand plaats. Daarna hebben we het zoe ken opgegeven om naar Roosendaal en Bergen op Zoom te gaan. Het Ruosendaalse kamp maakt een keurige indruk. Symbolisch voor de situatie leek ons wel het kleuterklas je van juffrouw P. Zandee: kalm spelende kinderen. Er is een lagere school en er is een clubpaviljoen, waarin een maatschappelijk werker en een enthousiaste club vrijwilli gers samen met de bewoners allerlei activiteiten organiseert. Het is er overigens verre van ideaal met die twee openlucht kranen en een paar w.c 's voor 50 gezinnen. De bewo ners zeiden in spanning uit te zien naar het regionale kamp, tot de bouw waarvan de gemeente Roosen daal in 1962 besloten heeft. In Bergen op Zoom vielen we over de rotzooi. Er is rond een verharde ruimte plaats voor zo'n 35 wagens; er stonden er 55. Er waren twee kra nen, die echter niet zonder laarzen aan te bereiken waren. Er waren vroeger meer kranen, maar die ga ven niet allemaal tegelijkertijd water. Wat de toiletgelegenheid betreft' naast de wagen gaan zitten is onge twijfeld hygiënischer dan gebruik te maken van de droogclosetten in iets wat waarschijnlijk toiletgebouw heet. Maatschappelijk werkster mejuf frouw M. Marijnissen: „Het slecht ste en ook daar al afgekeurde kam peerterrein in België is ongetwijfeld beter. De gezinnen hier zijn gewel dig schoon op Kleren en lichaam, maar hoe moeten kinderen in deze modderpoel spelen? De hele omge ving lokt baldadigheid uit. Als die mensen straks een eigen schuurtje krijgen, een eigen kraan, een eigen stopcontact, een eigen w.c., dan zul je 'ns zien, hoe keurig het wordt bij gehouden." Aanvankelijk zou in Roosendaal een centraal kamp voor West-Bra bant worden gevestigd, dat plaats zou bieden aan ongeveer 120 wagens. Op advies van de landelijke over heid zal dit kamp echter aan niet meer dan 60 tot 70 wagens plaats moeten bieden. Sinds 1966 wordt ge zocht naar een tweede vestigings plaats van ongeveer dezelfde om vang. Uiteraard kan alleen een gro tere gemeente als Bergen op Zoom deze taak op zich nemen. Zoals tij dens de jongste raadsvergadering werd meegedeeld, wordt nog dit jaar een beslissing verwacht over de juis te vestigingsplaats. Ook in Bergen op Zoom werken ongeveer 35 enthousias te vrijwilligers mee aan ontwikke ling en ontspanning van de bewoners. Evenals in Roosendaal gebeurt dit in en vanuit een clubpaviljoen. Het gemeentebestuur van Roosen daal is nog niet aan de realisering van het regionale centrum begonnen omdat hel zich op het standpunt stelt dat eerst de definitieve beslissing ADONIS 16 te Hamburg ARTEMIS 16 te Jacmel BALI 15 v Hamburg nr Bremerhaven EEMSTROOM 15 vn Tilbur Botterdam FOREST TOWN p 15 An tied nr Caribean GOOILAND 16 te Recife GBOTEDIJK 16 te Pascagoi GULF ITALIAN 15 vn San Sebastian nr Cabinda KLOOSTERKERK 17 te Livi verw PERICLES 15 vn Curasao n Cristobal PRINS DER NEDERLANDE vn Kingston nr Amsterdai SOLON 15 vn La Guaira nr Port of Spain VIANA 15 vn Pto Miranda t Rouaan BATU 15 vn Antwerpen nr Amsterdam BOVENKERK 15 vn Bremer nr Antwerpen MARATHON 16 te St Croix PHILIDORA 15 vn Punta Ca nr New York ZAANKERK 15 vn Antwerpe Botterdam ALIOTH 16 te Santos BANGGAI 15 Rede Amapala GIESSENKERK 16 te Kaaps ISIS 15 vn Famagusta nr Antalya MEERDRECHT 15 vn Norfol Antwerpen MERWELLOYD 16 te Masaw MISSISSIPPILLOYD 15 te M. PALAMEDES 16 te Georgeto PRINSES EMILIA 15 vn Alic nr Barcelona PURMEREND 15 vn Singapo Port Hedland RIJNDAM 16 te Salvador STEENKERK 15 vn Nagoya Kobe STRAAT HONSHU 13 te Sanl STRAAT MAGELHAEN 15 I Freetown THEMIS 15 te Paramaribo TRYSBEJ p 15 Kaapstad nr Perz. Golf WESTERTOREN 16 te Esquii WONORATO 16 te Nagoya AMSTELHOEK 16 te Madras ANTILLACAPE 18 te Yokoh; verw CAPILUNA 16 vn Triëst nr Arzew EEMLAND 16 vn Hamburg n Amsterdam HOUTMAN 16 te Mosselbaai ISIS 16 te Antalya KARAKORUM 16 vn Chalna Penang NEDER RIJN 16 vn Bremerb nr Antwerpen NIEUW AMSTERDAM 16 vn Thomas nr New York STAD VLAARDINGEN 16 te Rostock STRAAT LUZON 17 te Opua TJIKAMPEK 17 te Singapore: ACHILLES 16 vn Amsterdam Curacao BATU 16 te Amsterdam CAMITIA 15 vn Rotterdam n Stockholm CHEVRON AMSTERDAM 16 Rotterdam CIRRUS (weerschip) 15 vn Rotterdam nr Atl. Oceaan DOMBURGH 15 te Rotterdam EEMSTROOM 16 te Rotterdam GREBBEDIJK 16 te Rotterda HAGNO 16 te Rotterdam ORANJE NASSAU 16 te Ams PARTHENON 16 te Amsterda ZAANKERK 16 te Rotterdam ASUNCION 14 te Porto Alegr BASTIAAN BROERE 13 50m kp Spartivento n Marseille DILIGENTIA 16 Birkenhead HERTA 13 34m n Norderney Esbjerg CAPILUNA 15 te Triest verw DINTELDIJK 14 100 nw v Manzanillo n Los Angeles PHILINE 15 te Portland Mail verw PHILIPPIA 14 te Singapore SCHELDELLOYD 14 v Rotter Bremershavem STEENKERK 14 v Yokohama Nagoya TJIKAMPEK 15 200 o v Saig Singapore ACMAEA 17 te Bandarmashui AMSTELVEEN pass 16 Gerald China AMSTELSLUIS 16 t.a. Dar Salaam BENGALEN pass 16 Gibraltai Amsterdam DOSINA 15 te Sydney KERKEDIJK 16 vn Hamburg Duinkerken KORENDIJK 16 vn Le Havhe Rotterdam L1BERIAKUST 16 te Campo t) ON pass 16 Sabang nr „RfLwan, 17 Belawan verw ïfJJKERK 16 dw Casquets nr ROTTE 16 vn Willemstad nr Laguaira STRAAT LUANDA 16 vn Pen, Durban STRAAT SINGAPORE 17 te Bangkok 'verw IAHAMA 16 te Kharg eil FTRECHT (ANP) De va "Naties in de sigarenindustrie 1 werkgevers gevraagd, de 1 landelijke, uniforme c.a.o. om I Wen tot een raam-c.a.o. 1 'ïi'6j'n moet dan worden ga, dat per onderneming aan °,vereenkomsten gesloten orden tussen directie en mersorganisaties. Volgens de bonden is in II b gohleken, dat het onm de toegepaste loon- en arbeic waarden overeen te stemme geen de landelijke c.a.o. t j 18 zo hebben de bond werkgevers geschreven - "garenindustrie praktisch g ete onderneming die niet wr afwijkende regelingen 1 nomen. Het gemeentebestuur vreest (en volgens insiders terecht) dat an ders alle kampbewoners van West- Brabant hierheen zullen trekken. Dit zou alleen de Westbrabantse chaos vergroten. Dat de overige gemeen ten er niet aan denken om, met twee regionale centra in het vooruitzicht, veel geld besteden aan hun kampen, valt te begrijpen. Maar veel geld is iets anders dan helemaal niets.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 12