Satire op Oost en West overtuigt niet Para padv Philii Plezierige kermis in de hel voor de jeugd Aan de overkant van de brug STEM kijk naar luister naar Vis houdt f if Lucky Luke: in de rechter De Dromen diefstal Première Globe Mysterie rond graf van Mozart groter T oonkuns tenaar s zijn tegen pop-festival Brandpunt-Buitenspel over ongeluk Zandvoort Nederlandse miss Disc PREMIèRE VAN PROLOOG Orgelpracht NEDERLAND I: NEDERLAND II: BELGIë (Nederlands): BELGIë (Frans): DUITSLAND I: DUITSLAND II: Tè SUSKE en WISKE 18 DE STEM VAN DINSDAG 16 DECEMBER 1969 18 (Van onze kunstredactie) TILBURG Onze verwachtingen omtrent het nieuwe programma „Oost-West" van Globe, onder regie van Berend Boudewjjn, waren nogal hoog gespannen. Daaraan lag het niet alleen dat de derde première in dit seizoen nogal teleurstelde. Wat zich aandiende als een komisch-satirische persiflage op het leefklimaat in oost(Rusland) en west(Amerika) bleek een nogal tam en obligaat stukje toneel. Het was allemaal wel aardig, maar niet erg overtuigend. Het linkse mes tot op het bot is nu ook niet direct nodig, maar dit was alle maal wel wat onschuldig en doorzichtig. Er was bjj spelers en publiek een grote bereidheid tot. maar het bleef steken in oppervlakkigheid of in een voor het doorsnee-publiek moeilijk te verta len symboliek. WENEN (AP) Een Tsjecho- slowaakse geleerde heeft het mysterie rond het graf van Wolf gang Amadeus Mozart vergroot. Jan Munzar van het geografische instituut te Brno betoogt, dat er geen sneeuwstorm heeft gewoed op 6 december 1791, de dag waar op Mozart werd begraven. Het weer was op die dag goed. Er stond een lichte oostelijke wind en het was vermoedelijk wat ne velig. De sneeuwstorm werd tot dus verre beschouwd als de reden, waarom Mozarfe vrouw Constanze en vrienden zich van de St. Mar cus begraafplaats afhaastten voor dat een eenzame doodgraver Mo zart te rusten legde in een massa graf. Munzar zegt, dat iet verhaal vam de sneeuwstorm, de wind en de regen zijn oorsprong vindt in de periode van de romantiek, toen biografen niet konden schrijven over de houding van de heersende klasse, waarmede de componist in de laatste jaren van zijn leven in onmin leefde. Munzar, die werkt voor de afde ling Brno van de Tsjechoslowaakse academie van wetenschappen, kwam tot zijn conclusie over het weer op de dag van Mozarts be grafenis door een studie van grote hoeveelheden historisch materiaal en meteorologische waarnemin gen in het observatorium van Wenen. Oostenrijkse Mozart-kenners zijn geneigd het feit, da. het graf van Mozart onbekend is, toe te schrijven aan de houding van Mo zarts vrouw Constanzé. Zij zeggen, dat zij lange tijd geen belangstel ling voor het graf toonde en toen zij er tenslotte wel belangstelling voor kreeg, bleek de doodgraver, die haar man in het massagraf had neergelegd, overleden te zijn. Er staat thans een Mozart-tombe op de St. Marcus begraafplaats, maar het is onbekend of de stof felijke resten onder deze tombe van Mozart zijn. De reden dat Mozart in een mas sagraf te rusten werd gelegd, was in de eerste plaats een gevolg van een voorschrift van keizer Joseph II, die bepaalde, dat de doden in massagraven dienden te worden bijgezet. Individuele graven wa ren alleen langs de muren der be graafplaatsen toegestaan. Mozarts familie en vrienden konden een dergelijk graf blijkbaar niet be kostigen. Het keizerlijke voorschrift werd na enige tijd als gevolg van felle protesten ingetrokken. Voor de pauze: Amerika. Het stuk Adaptation (in de vertaling Pas klaar) van Elaine May, dat al ander half jaar in New York schijnt te lo pen. Waarschijnlijk zijn de kritische kreten op het maatschappelijke beeld waarvan May zich bedient, hier al te bekend om nog indruk te kunnen maken. In de vorm van een t.v.-quiz, waarin een levensspel wordt gespeeld wordt alles aangeduid (meer niet) wat zich tussen geboorte en dood in een mensenleven afspeelt. Alles in het perspectief van de aanpassing in het dwingende maatschappelijke pa troon. Er worden punten verdiend; niet als men recalcitrant is, maar wanneer men volgens het geijkte stramien reageert. De twee voorbije generaties blijken dit braaf te doen. Er is een enkele schuchtere kreet van een nieuwe generatie die poogt om dat te vertikken. Geinige en amusante opmerkingen over seksuele voorlichting, vader- zoon-verhouding, universitaire leven, rassenprobleem, carrière etc. leveren kritiek voor een glimlach. Het is ge ijkt en onschuldig. Was het misschien de onschuldige glimlach van Boude- wijn? Een fellere regie-aanpak, met iets meer van suggestief geweld, zou waarschijnlijk meer opgelverd heb ben. De bombarie van een Ameri kaanse quiz-master etc., die in eerste aanzet aanwezig was, maakte plaats voor gezapigheid, waarbij ieder deed wat van hem verwacht werd met hier en daar subtiele vondsten. An- dré van den Heuvel, Krijn ter Braak, Ann Hasekamp en Henk Rigters swit- cjaen in dit stramien vaardig van de ene spelrol in de ander. Na de pauze: Oost-West van Andrej Amalrik in de vertaling van Karei van 't Reve. Een wereldpremière, om dat Russische auteurs praktisch al leen nog in het Westen aan bod komen. Almarik neemt ons mee naar een slaapkamer in een dorpsherberg in een of ander Russisch gat. Daar bespiedt iedereen iedereen. Een wel bekende toestand, waarvan je via de publiciteitsmedia hier af en toe de dreiging ondergaat. Almarik tekent de dwaasheid van deze toestand als een bijna kinderlijke situatie. De tijd is er blijven stilstaan; verval. De mens is voor de mens een roofdier (homo homini lupus). Geen recht om te zijn wie je wilt, of wilt schijnen te zijn. Ironie van het lot. Het begon allemaal nogal veelbe lovend. Interessante dialogen en een stel typetjes op het toneel (met name Ann Hasekamp als de geliefde en AMSTERDAM De Nederlandse toonkunstenaarsbond maakt bezwaar tegen de wijze waarop het pop-festi val, dat op 21 december in de RAI in Amsterdam wordt gehouden, is ge organiseerd. De bond heeft de Ne derlandse regering verzocht geen toe stemming te verlenen voor het op treden van de buitenlandse groepen. Het gaat er niet om, zo deelt de toonkunstenaarsborid mede, het fes tival te torpederen, maar bescherming te krijgen voor de werkgelegenheid voor Nederlandse pop-groepen. Het is die band een doorn in het oog, dat er slechts één Nederlandse groep tij dens het festival optreedt en er geen sprake is vam uitwisseling van Neder landse orkesten, die naar Engeland kunnen gaan. De meeste gezelschap pen, die in Amsterdam zullen optre den, zijn afkomstig uiit Engeland. De toonkumstenaarsibond, die in oonltact staat met zijn Engelse zuster organisatie, is bereid haar standpunt te herzien als de uitwisseling met een aantal Nederlandse pop-groepen is geregeld. Wiesje Bouwmeester als de beheer ster), dat menig open doekje ople verde. Het publiek in de Tilburgse schouwburg ging er eens echt voor zitten. Maar meer en meer verzandde het stuk in een weinig nieuws op leverende intrige en veel gepraat. Het kolderieke element, dat deze si tuatie tot iets onwezenlijks verklaar de kon je de harde realiteit niet doen vergeten. Hoewel de absurde situatie onwe zenlijk genoemd moet worden zijn we toch, geloof ik, te realistisch van in stelling om de dreigende bitterheid daarvan zo te kunnen ruilen voor het onwezenlijke. In aanzet zitten in dit stuk wel enkele roerende ele menten met name de vlucht in de persoonlijke droomwereld. Hoe te gengesteld aan de vluchtpogingen uit de pasklare Amerikaanse „droom wereld". Misschien verwacht je te veel „nieuws" te horen, wanneer het een jong Russisch schrijver lukt een stuk naar het afgegrendelde westen (slot van het stuk) te krijgen. Het nieuwe zit in dit geval misschien in de benaderingswijze van een beken- dei?) toestand. Overtuigen deed het ons niet. Krijn ter Braak, Henk Rig ters en Petra Laseur speelden de an dere rollen in dit „folkloristische" wereldje. Dat het stuk bij het pu bliek toch grotendeels niet aankwam lag niet aan hen. Globe had bij de programma's een enquête gevoegd, waarop iedereen kan vertellen wat hij van deze avond vond. De vragen zijn simpel, maar tevens wat gericht. Hopelijk wordt Globe er wat wijze van. Wij hebben bovenstaand dit formulier wat uit voeriger ingevuld. Het spijt ons dat het wat negatief is uitgevallen, om dat we overtuigd zijn van de inzet bij Globe. Maar inzet en resultaat zijn niet steeds identiek. Noch in oost noch in west. HENK EGBERS (Van onze radio- en t.v.-redactie) HILVERSUM In Brandpunt-Bui- tehspel zal vanavond o.m. worden uitgezonden een interview met Inge- mar Johanson, de ex-wereldkam- pioen boksen zwaargewicht. In dat gesprek komen aan de orde, de geruchten over een' eventuele come-back en het verbod van pro fessioneel boksen, dat door de Zweed se regering overwogen wordt. Op 28 juli 1968 verongelukte Chris Lambert met zijin formule-2 wagen tijdens een wedstrijd op Zandvoort. Het rapport over dit ongeluk, opge maakt door de KNAC, was volgens de vader van Chris Lambert zeer onvolledig. De heer Lambert begon een privé-research. De vraagtekens, die toen rezen, waren voor Brand punt-Buitenspel aanleiding wat die per op deze zaak in te gaan. AMSTERDAM Ter gelegenheid van de Nederlandse première van de film Cactus Flower, waarin Goldie Hawn de rol speelt van een grammo- foonplatenverkoopster, is een actie begonnen om een Miss Disc te kie zen, de charmanste grammofoonpla- tenverkoopster. De jury zal bestaan uit vertegen woordigers van pers, film en gram- mofoonbedrijf. De Cactusbloem gaat in ons land op 18 december in Nederlandse pre mière. De hoofdrol wordt gespeeld door Ingrid Bergman. (Van onze kunstredactie) EINDHOVEN „Kermis in de hel" heette niet alleen het pro gramma dat toneelgroep Proloog voor het eerst introduceerde bij de vijfde en zesde klassen van het lager onderwijs, het was ook een helse kermis. Anderhalf uur lang bleven zij actief geboeid door een collage van toneel, proza, poëtie, poppenspel, diaprojectie en bewe ging gebouwd rond de clownsfi guren Crockson en Rascasse. Het slot was een hels feest met ballon nen, ijsjes en een zak vol fantasie, waarmee de kinderen op school nog veel kunnen doen. Dit is in derdaad een stuk „kunstzinnige" (ontdaan van een-eventuele nare bijklank) vorming. Probeer kinderen van 11-12 jaar maar eens vertrouwd te maken met gedachten van Lucebert, Jan Engel man, Paul van Ostayen, Pierre Kemp e.a. Dat lukt Proloog met dit pro gramma, omdat hierbij de taal ge hanteerd werd op een fantasierijke wijze; ritmisch, met behulp van be- wegingspel, projecties, poppen, dic tie kortom met alle middelen, die momenteel bij het creatieve spel ge bruikelijk zijn. Met deze gedichten, maar ook met de dialogen in voor de kinderen herkenbare uitdrukkin gen wordt een spelende „taalles" gegeven die als een bewustwordings proces de kinderen onbewust te pak ken heeft. Associaties met dagelijkse zaken als Ster-reclame en maanreis bijvoorbeeld worden opgeroepen. De voorstelling heeft de schijn van een verhaal, zodat de collages min of meer in een kader zijn geplaatst. Maar met een „kindervoorstelling" heeft het niets meer te maken. De ironie daarop dringt zelfs tot de kin deren door. Het is een les, maar zon der een vermanende didactische vin ger; een les als spel, als ondekkings- reis in de taal als communicatiemid del. Er is voor de kinderen ook nogal wat te zien. Met simpele witte kist jes, zetstukken en twee projectie schermen wordt leuk gespeeld. De rest doen de expressiemiddelen, die de sfeer daar binnen bepalen. Af en toe (nog wat te weinig) worden de kinderen rechtstreeks bij de hande lingen betrokken. Het lukt meestal goed om de verschillende elementen te integreren. Er wordt bijvoorbeeld een verhaal verteld, waarbij vertel ster, spelende personen, poppen en bewegingen elkaar wonderwel aan vullen. Een andere keer hangt een bepaald element er een beetje bij; bijvoorbeeld met het poppenspel is dit nogal eens het geval. Soms is er sprake van een overlading. Men wil zoveel kwijt met zoveel materiaal voorhanden. Daardoor is het geheel ook iets aan de (te) lange kant. Er moet aan dit met grote zorg, sa mengesteld program intens gewerkt zijn. Er werd met vaart en plezierige overgave gespeeld. Daarvoor stonden Nineke Sikkema, Marian Klaren, Ed gar Danz, Pieke Dassen (poppen), Jan Corn. Nooteboom, Jochem Roy- aards, Ton Selter en Cees Wijn. Car lo Bleys stelde te teksten samen en Louis Bongers had de regie (zeer be wegelijk), terwijl Else Bongers het simpele aardige decor vorm gaf. Het is te hopen dat veel scholen in Zuidwest-Nederland van deze unieke mogelijkheid om het onderwijs boei ender en instructiever te maken voor de kinderen, gebruik zullen maken. Het programma wordt aangevuld met een „les" van een der acteurs op de scholen, waarbij de kinderen geleerd wordt met de aangeboden materialen zichzelf creatief te ontdekken. In Zeeland wordit al op grote schaal ge bruik gemaakt van Proloog. In West- Brabant nog veel te weinig. Met „Kermis in de hel" is het de moeite waard het toch eens te proberen. HENK EGBERS (Van onze radio- en t.v.-redactie) HILVERSUM De vierde speel film uit de door de KRO-teievisie op dinsdagavond gepresenteerde serie „Graham Greene en de film" is van avond „Aan de overkant van de brug". Het is de verfilming van een zeer korte novelle onder regie van Ken Anmakin. Hoofdpersoon is een zakenman, die een zwendelaar blijkt te zijn en na allerlei avonturen als een paria in Mexico belandt. Anna- kin completeert het oorspronkelijke Greene-verhaal met de voorgeschie denis van de aan lager wal geraakte figuur. Rod Steiger speelt de zaken man, die bl;jft rondzwerven in de buurt van de brug, die Mexico met de Verenigde Staten verbindt en die tenslotte zijn ondergang wordt. Een orgelplaat voor fijnproevers. Door de keuze van de vrij onbekende kleine werkjes en vooral door de wij ze van behandelen. De verantwoor delijke organist: Wim Hendrickx, le raar piano aan de muziekschool van het Amsterdams conservatorium. Hij bespeelt daarbij twee vrijwel onbe kende orgels n.l. van de Herv. Kerk in Westervoort bij Arnhem en van de r.k. kerk te Escharen bij Grave. De namen van Zipoli, Scheidt, Steenwick, Schiedemann, Pachelbel, Muffat, Corette, Fr. J. Haydn en Fr. Bartolomeo de Olagué wijzen op een gediffentieerde veelzijdigheid. Corn, van Zwol geeft er op de hoes de nodige bijzonderheden over (per sonen en composities) om het spel met meer interesse te kunnen vol gen. Wie wel eens composities uit de literatuur van genoemde compo nisten voor zich heeft gehad ziet over 't algemeen een notenschrift, dat er vrij eenvoudig uitziet. Maar deze schijn bedriegt meestal. Aan de or ganist wordt n.l. de taak overgela ten om met zijn eigen fantasie ver sieringen aan te brengen in de vorm van trillers, dubbelslagen, arpeggio, cadenzen etc. Wim Hendrickx maakt van deze mogelijkheden een vakkun dig gebruik, zodat deze korte num mers dikwijls gaan glanzen al3 klei ne juwelen. Wim Hendrickx bespeelt het or gel van de r.k. kerk te Escharen en de N.h. kerk te Westervoort (Ar- tone Pude orgelpracht in Neder land - MDE S 3235). NOS/NOT 10.45 VERKENNEN EN ONTDEK KEN, 7 (in vliegende vaart) 11.10 ERASMUS EN ZIJN TIJDGE NOTEN 3. (Rotterdam) 11.35 BEROEPEN NA DE LTS, 4 (Metaal I) 12.00 SLUITING NOS 18.50 DE FABELTJESKRANT (kleur) 19.00 JOURNAAL AVRO 19.07 DE RARE VOGELS: Deel 4. „Netjes blijven", met o.a. Jan Teulings en Helen Jurlink 19.30 PEYTON PLACE Martin Peyton komt terug in Peyton Place 20.00 JOURNAAI (NOS) 20.20 STRANGE REPORT (kleur) Mannequins - de modellen van verleden jaar 21.10 DE TOM JONES-SHOW (kleur) m.m.v. Dusty Spring field 22.00 AVRO'S TELEVIZIER 22.50 LIEDEREN IN KERSTSFEER met o.a. Jennie Veeninga (so praan) en Huub ten Hacken (orgel) 22.55 JOURNAAL (NOS) TELEAC 23.00 SCHAKEN VOOR BEGINNERS (les 11) 23.30 SLUITING NOS 18.50 DE FABELTJESKRANT (kleur) 19.00 JOURNAAL 19.03 SCALA KRO 19.30 EARL HINES AND HIS ALL STARS 20.00 JOURNAAL (NOS) 20.20 BRANDPUNT-BUITENSPEL maandelijks sportprogramma uit studio Bellevue in Amster dam 21.10 GRAHAM GREENE EN DE FILM: Vanavond: „Aan de overkant van de brug", met Rod Steiger en onder regie van Ken Annakin 22.50 JOURNAAL (NOS) 22.55 SLUITING 18.55 ZANDMANNETJE 19.00 TIENERKLANKEN 19.25 ALLEDAG 19.50 KEURIG FRANS 19.52 ZOEKLICHT 19.57 MEDEDELINGEN 20.00 NIEUWS 20.20 EUROPA NU Omar Grawet in gesprek met prof. Brugmans van het Euro. pacoliege 20.35 BESCHULDIGDE STA OP De zaak John Retsin. Beschul digde John Retsin staat terecht voor het Assisenhof, beschul. digd van moord op zijn groot- moeder Octavia Haegeman, weduwe Steppé 21.55 VERGEET NIET TE LEZEN Auteurs gast iin de studio 22.30 NIEUWS 18.35 NIEUWS 18.40 ETINCELLES Wetenschappelijke experimen. ten voor kinderen van 8 tot 11 jaar 18.55 LA FENSéE ET LES HOM- MES, Kath. uitzending 19.25 ZANDMANNETJE 19.30 LE PETIT MONDE DE MARIE PLAISANCE 20.00 JOURNAAL 20.30 LE CIRQUE SCOTT 21.05 L'ENFANT ET NOUS Het lopende kind 22.05 MISSIE IN AFGHANISTAN 22.35 JOURNAAL 20.00 JOURNAAL EN WEERBER 20.15 EIN PLATZ FÜR TIERE (kleur) 21.00 VERLORENE MüHE Spel van Maurice Cazeneuve 22.10 DIE GOLDENEN ZWANZI- GER JAHRE Porti et van de twintiger jaren, door Thiio Koch 22.55 JOURNAAL MET COMMEN- TAAR EN WEERBERICHT 17.30 17.35 18.05 18.40 19.10 19.45 20.15 21.00 21.55 22.40 JOURNAAL EN WEERBER. WAGEN 54 BITTE MELDEN DIE DREHSCHEIBE VROLIJKE KLANKEN UIT BAD HERSFELD YAO (kleur) Tv-serie „De hinderlaag" HEUTE Nieuws en actualiteiten, ge volgd door het weerbericht DER SPORT-SPIEGEL IHR ztUFTRITT, AL MCNDÏ! (kleur). Tv-film van Leslie Stevens. (De dief van Wash ington). „Ontvangst op de am bassades". EXPRESS Zeldzame en geheimzinnige onthullingen, ontdekkingen, achtergronden en affaires JOURNAAL EN WEERBER. Dinsdag 16 december HILVERSUM I 402 m AVRO: 12.30 Uitzending voor de landbouw. AVRO: 12.40 Toppers van toen (gr). 13.00 Nieuws. 13.11 Radio journaal. NOS: 13.30 Spiegel van België: muziek en nieuws van on ze zuiderburen. 14.00 Stereo: Klein chanson. 14.30 Jazz uit het historisch archief (opn). AVRO: 15.00 Neder landse Componistenportretten: Wil lem Pijper. 16.00 Nieuws. 16.02 Inlei ding tor muziekbegrip, muzikale le zing. 16.20 Stereo: Sopraan en piano: Italiaanse liederen (opn). 16.45 Land der muzen; kunstkroniek. 17.15 Ste reo: Jazz Spectrum. 17.55 Medede lingen. 18.00 Nieuws. 18.11 Radiojour naal. 18.25 Stereo: Lichte orkestmu ziek met zangsoliste (opn). 18.50 Pa ris vous parle. 18 55 Voor de kinde ren. 19.00 Trefpunt: discussie-rubriek voor actuele zaken. 19.30 Nieuws. 19.35 Vanavond: vrolijkheid, muziek, actualiteiten en wetenswaardigheden 22.00 Gonk!: satirisch programma. 22.30 Nieuws. 22.38 Mededelingen. 22.40 Radiojournaal. NOS: 22.55 Zin - Tuig nr. 6' kunstkroniek. 23.5524.00 Nieuws. HILVERSUM H 298 m KRO: 12.00 Stereo: Van twaalf tot twee: gevarieerd programma. (12.12 Wij van het land; 12.26 Mededelin gen t.b.v land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41 Actualiteiten; 13.00 Ra den maar). 14.00 Conciliepostbus. 14.05 Schoolradio. 14.30 Pizzicato: muzikaal middagmagazine. (16.00 - 16.02 Nieuws). Overheidsvoorlichting 17.00 Gesprekken met buurthuislei ders op Curagao over hun werk. Sa menstelling en presentatie: Raymun- do Debrot KRO: 17.10 Voor de jeugd 18.00 Stereo: Metropole orkest 18.19 Uitzending van de Katholieke Volks partij. 18.30 Nieuws. 18.41 Actualitei ten. 19.00 Licht ensemble en solisten 19.40 Conciliepostbus. 19.45 Wie is in Godsnaam Jezus Christus?, lezing. 20.00 Stereo: Radio Filharmonisch orkest en, solist: oude, klassieke en (ADVERTENTIE) 'KABELJAUW OP Z'N WEENS. Haal 4 ovale plakken kabel- Ijauw door los geklopt ei en ■vervolgens door met zout ver- Imengd broodkruim.Bak beide zijden in boter goudbruin. Leg ïplakken op verwarmde schotel. I Giet 3 dl water en 3 eet lepels wijnazijn bij boter. Even laten bruisen. Los er 1'/2 eetlepel suiker al roerend- in op en giet het over de plakken.Garneren met fijn gesneden rode en groene paprika en ringetjes rauwe prei. Opdienen met aard appelpuree en gemengde sla. saus. Vraag recepten bij uw vishandelaar ot bij het Produktschap voor Vis en Visprodukten, Wassenaarseweg 20, - Den Haag. moderne muziek. 20.45 Uitgescha keld?, reeks beschouwingen over ou der worden en ouderdom. 21.00 Semi- klassieke en moderne kamermuziek (opn) 21.30 Dinsdagavondtheater: Verloren jeugd: programma over de dichter Dylan Thomas. 22.25 Over weging. 22.30 Nieuws. 22.38 Parle mentair overzicht. 22.45 De zingende kerk. muzikale lezing. 23.00 Kontekst magazine waarin op de dingen wordt doorgepraat. 23.30 StereoJazzcon cert. 23.5524.00 Nieuws. HILVERSUM Hl 246 m en FM kan VARA: 13.00 Nieuws. 13.03 Ekspre; gevarieerd platenprogramma, 14.01 Nieuws. 14.03 De Eddy Becker Show 15.00 Nieuws. 15.03 Drie-draai. 16.00 Nieuws. 16.03 - 18.00 Mix: licht pla tenprogramma. (17.00 Nieuws.). BRUSSEL NEDERLANDS 324 m 12.00 Nieuws. 12.03 Gevarieerd mu- ziekprogramma. (12.40 Weerbericht, SOS-berichten vour schippers.) 12.55 Buitenlands persoverzicht. 13.00 Nws weerbericht,- mededelingen, dagklap per en SOS-berichten voor schippers. 13.20 Tafelmuziek. 14.00 Nieuws 14.03 Vocale en kamermuziek. 15.00 Nieuws. 15.03 Vocale en kamermu ziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursbe richten. 16.09 Semi-klassieke muziek 16.15 Voor oudere luisteraars. 1'-™ Nieuws, weerbericht, mededelingen jazzmuziek, 18.00 Nieuws. 18.03 Pop muziek. 18.28 Paardesport. 1W Franse taalwenken. 18.32 Lichte mj' ziek. 18.35 Verkeersberichten. 1W Lichte muziek. 18.45 Sport. Taalwenken. 18.55 Lichte muziek- 19.45 Syndicale rubriek 19.55 I*' te muziek 20.00 Grammofoonplat®' programma. 22.00 Nieuws, berichten en De Zeven Kunsten. 22.20 Gevar-' eerde muziek. (23.00 Nieuws.). Nieuws. 23.4523 55 Ligging zeesche- Den Woensdag 17 december HILVERSUM I 402 m VARA: 7.00 Nieuws en ochteno- gymnastiek. 7.20 Socialistisch strtF lied 7.2S Stereo: Lichte grams1' foonmuziek. (7.30 - 7.35 Van de voor pagina) VPRO: 7.54 Deze dag- VARA: 8.00 Nieuws. 8.11 Actuah- teiten. 8.20 Stereo: Lichte gram»1' foonmuziek (8.30 - 8.35 Van a! markten thuis, praatje voor de M's' vrouw) 9.00 Stereo: Klassieke SF'I fonische muziek (gr) 9 35 den 9 40 Schoolradio. 10.00_ Licn grammofoonmuziek. 10.50 Voor kleuters 11.00 Nieuws. 11.02 Voor vrouw 1140 Stereo: Pianorec» klassieke muziek (gr). HILVERSUM II 298 m NCRV 7.00 Nieuws. 7 10 Het lev® de woord 7.15 Op het eerste gel» klassiekt en semi-klassieke n"j! (gr) (7 25 Horen en zien; 7.30 5 7.32 Actualiteiten) TROS 8.00 N«* 8.11 Luistei uit .én thuis: y?r® programma voor de (8 30-8.3, Nieuws; 9.00-9.1CW nastiek voor de huisvrouw) 9-w de kleuters 9.45 Van 1685 tot daag: componisten en hun wer muzikale lezing. 10 15 Voor de vr 11.00 Nieuws 11.02 Piek Uur:*" strijdprogramma. 11.45 Actuabt 11.55 Mededelingen. HILVERSUM III 240 m en F" j11® NCRV' 9.00 Nieuws 9.02 «jjj zing, zing lichte vocale rnuzie5'jpUwe Nieuws. 10.03 Mengelmuze: N langspeelplaten met kritiscn mentaai NOS: 1100 Nieuws." Muziek-lezen. (12.00 Nieuws)- 19 IN het noordwesten va Amerikaanse staat Nieuw- co in het gebied waar d te vlakten en de Cimmaroi gen elkaar ontmoeten lijl terrein van 55.000 hectare de loop der jaren is uitge| tot een waar paradijs voor rikaanse en buitenlandse vinders. Centraal punt van het terr de Philmont boerderij, ev het hele gebied geschonke Amerikaanse zakenmense, daarvan was Waite Philij Oklahoma die als ideaal ha geren in kennis te brengei de natuur in de hoop, de daardoor betere mensen maatschappij worden. „,0p Uie oppervlakte Lie S,,paco en Malta pass< gemakkelijk in en dan is ei plaats voor een sta lopen 500 stam' nnrr 0 PaarcJen, 200 eze' °"geVeer 100 Amerikaanse h

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 18