Satire op
Oost en
West
overtuigt
niet
Para
padv
Philii
Plezierige kermis in
de hel voor de jeugd
Aan de overkant van de brug STEM
kijk naar
luister naar
Vis houdt f if
Lucky
Luke:
in de
rechter
De
Dromen
diefstal
Première Globe
Mysterie rond graf
van Mozart groter
T oonkuns tenaar s
zijn tegen
pop-festival
Brandpunt-Buitenspel
over ongeluk
Zandvoort
Nederlandse miss Disc
PREMIèRE VAN PROLOOG
Orgelpracht
NEDERLAND I:
NEDERLAND II:
BELGIë (Nederlands):
BELGIë (Frans):
DUITSLAND I:
DUITSLAND II:
Tè
SUSKE
en WISKE
18
DE STEM VAN DINSDAG 16 DECEMBER 1969
18
(Van onze kunstredactie)
TILBURG Onze verwachtingen omtrent het
nieuwe programma „Oost-West" van Globe, onder
regie van Berend Boudewjjn, waren nogal hoog
gespannen. Daaraan lag het niet alleen dat de
derde première in dit seizoen nogal teleurstelde.
Wat zich aandiende als een komisch-satirische
persiflage op het leefklimaat in oost(Rusland) en
west(Amerika) bleek een nogal tam en obligaat
stukje toneel. Het was allemaal wel aardig, maar
niet erg overtuigend. Het linkse mes tot op het
bot is nu ook niet direct nodig, maar dit was alle
maal wel wat onschuldig en doorzichtig. Er was
bjj spelers en publiek een grote bereidheid tot.
maar het bleef steken in oppervlakkigheid of in
een voor het doorsnee-publiek moeilijk te verta
len symboliek.
WENEN (AP) Een Tsjecho-
slowaakse geleerde heeft het
mysterie rond het graf van Wolf
gang Amadeus Mozart vergroot.
Jan Munzar van het geografische
instituut te Brno betoogt, dat er
geen sneeuwstorm heeft gewoed
op 6 december 1791, de dag waar
op Mozart werd begraven. Het
weer was op die dag goed. Er
stond een lichte oostelijke wind
en het was vermoedelijk wat ne
velig.
De sneeuwstorm werd tot dus
verre beschouwd als de reden,
waarom Mozarfe vrouw Constanze
en vrienden zich van de St. Mar
cus begraafplaats afhaastten voor
dat een eenzame doodgraver Mo
zart te rusten legde in een massa
graf.
Munzar zegt, dat iet verhaal
vam de sneeuwstorm, de wind en
de regen zijn oorsprong vindt in
de periode van de romantiek, toen
biografen niet konden schrijven
over de houding van de heersende
klasse, waarmede de componist in
de laatste jaren van zijn leven in
onmin leefde.
Munzar, die werkt voor de afde
ling Brno van de Tsjechoslowaakse
academie van wetenschappen,
kwam tot zijn conclusie over het
weer op de dag van Mozarts be
grafenis door een studie van grote
hoeveelheden historisch materiaal
en meteorologische waarnemin
gen in het observatorium van
Wenen.
Oostenrijkse Mozart-kenners
zijn geneigd het feit, da. het graf
van Mozart onbekend is, toe te
schrijven aan de houding van Mo
zarts vrouw Constanzé. Zij zeggen,
dat zij lange tijd geen belangstel
ling voor het graf toonde en toen
zij er tenslotte wel belangstelling
voor kreeg, bleek de doodgraver,
die haar man in het massagraf had
neergelegd, overleden te zijn.
Er staat thans een Mozart-tombe
op de St. Marcus begraafplaats,
maar het is onbekend of de stof
felijke resten onder deze tombe
van Mozart zijn.
De reden dat Mozart in een mas
sagraf te rusten werd gelegd, was
in de eerste plaats een gevolg van
een voorschrift van keizer Joseph
II, die bepaalde, dat de doden in
massagraven dienden te worden
bijgezet. Individuele graven wa
ren alleen langs de muren der be
graafplaatsen toegestaan. Mozarts
familie en vrienden konden een
dergelijk graf blijkbaar niet be
kostigen.
Het keizerlijke voorschrift werd
na enige tijd als gevolg van felle
protesten ingetrokken.
Voor de pauze: Amerika. Het stuk
Adaptation (in de vertaling Pas
klaar) van Elaine May, dat al ander
half jaar in New York schijnt te lo
pen. Waarschijnlijk zijn de kritische
kreten op het maatschappelijke beeld
waarvan May zich bedient, hier al
te bekend om nog indruk te kunnen
maken. In de vorm van een t.v.-quiz,
waarin een levensspel wordt gespeeld
wordt alles aangeduid (meer niet)
wat zich tussen geboorte en dood in
een mensenleven afspeelt. Alles in
het perspectief van de aanpassing in
het dwingende maatschappelijke pa
troon. Er worden punten verdiend;
niet als men recalcitrant is, maar
wanneer men volgens het geijkte
stramien reageert. De twee voorbije
generaties blijken dit braaf te doen.
Er is een enkele schuchtere kreet van
een nieuwe generatie die poogt om
dat te vertikken.
Geinige en amusante opmerkingen
over seksuele voorlichting, vader-
zoon-verhouding, universitaire leven,
rassenprobleem, carrière etc. leveren
kritiek voor een glimlach. Het is ge
ijkt en onschuldig. Was het misschien
de onschuldige glimlach van Boude-
wijn? Een fellere regie-aanpak, met
iets meer van suggestief geweld, zou
waarschijnlijk meer opgelverd heb
ben. De bombarie van een Ameri
kaanse quiz-master etc., die in eerste
aanzet aanwezig was, maakte plaats
voor gezapigheid, waarbij ieder deed
wat van hem verwacht werd met
hier en daar subtiele vondsten. An-
dré van den Heuvel, Krijn ter Braak,
Ann Hasekamp en Henk Rigters swit-
cjaen in dit stramien vaardig van de
ene spelrol in de ander.
Na de pauze: Oost-West van Andrej
Amalrik in de vertaling van Karei
van 't Reve. Een wereldpremière, om
dat Russische auteurs praktisch al
leen nog in het Westen aan bod
komen. Almarik neemt ons mee naar
een slaapkamer in een dorpsherberg
in een of ander Russisch gat. Daar
bespiedt iedereen iedereen. Een wel
bekende toestand, waarvan je via de
publiciteitsmedia hier af en toe de
dreiging ondergaat. Almarik tekent
de dwaasheid van deze toestand als
een bijna kinderlijke situatie. De tijd
is er blijven stilstaan; verval. De
mens is voor de mens een roofdier
(homo homini lupus). Geen recht om
te zijn wie je wilt, of wilt schijnen te
zijn. Ironie van het lot.
Het begon allemaal nogal veelbe
lovend. Interessante dialogen en een
stel typetjes op het toneel (met name
Ann Hasekamp als de geliefde en
AMSTERDAM De Nederlandse
toonkunstenaarsbond maakt bezwaar
tegen de wijze waarop het pop-festi
val, dat op 21 december in de RAI in
Amsterdam wordt gehouden, is ge
organiseerd. De bond heeft de Ne
derlandse regering verzocht geen toe
stemming te verlenen voor het op
treden van de buitenlandse groepen.
Het gaat er niet om, zo deelt de
toonkunstenaarsborid mede, het fes
tival te torpederen, maar bescherming
te krijgen voor de werkgelegenheid
voor Nederlandse pop-groepen. Het
is die band een doorn in het oog, dat
er slechts één Nederlandse groep tij
dens het festival optreedt en er geen
sprake is vam uitwisseling van Neder
landse orkesten, die naar Engeland
kunnen gaan. De meeste gezelschap
pen, die in Amsterdam zullen optre
den, zijn afkomstig uiit Engeland.
De toonkumstenaarsibond, die in
oonltact staat met zijn Engelse zuster
organisatie, is bereid haar standpunt
te herzien als de uitwisseling met
een aantal Nederlandse pop-groepen
is geregeld.
Wiesje Bouwmeester als de beheer
ster), dat menig open doekje ople
verde. Het publiek in de Tilburgse
schouwburg ging er eens echt voor
zitten. Maar meer en meer verzandde
het stuk in een weinig nieuws op
leverende intrige en veel gepraat.
Het kolderieke element, dat deze si
tuatie tot iets onwezenlijks verklaar
de kon je de harde realiteit niet doen
vergeten.
Hoewel de absurde situatie onwe
zenlijk genoemd moet worden zijn we
toch, geloof ik, te realistisch van in
stelling om de dreigende bitterheid
daarvan zo te kunnen ruilen voor
het onwezenlijke. In aanzet zitten in
dit stuk wel enkele roerende ele
menten met name de vlucht in de
persoonlijke droomwereld. Hoe te
gengesteld aan de vluchtpogingen
uit de pasklare Amerikaanse „droom
wereld". Misschien verwacht je te
veel „nieuws" te horen, wanneer het
een jong Russisch schrijver lukt een
stuk naar het afgegrendelde westen
(slot van het stuk) te krijgen. Het
nieuwe zit in dit geval misschien in
de benaderingswijze van een beken-
dei?) toestand. Overtuigen deed het
ons niet. Krijn ter Braak, Henk Rig
ters en Petra Laseur speelden de an
dere rollen in dit „folkloristische"
wereldje. Dat het stuk bij het pu
bliek toch grotendeels niet aankwam
lag niet aan hen.
Globe had bij de programma's een
enquête gevoegd, waarop iedereen
kan vertellen wat hij van deze avond
vond. De vragen zijn simpel, maar
tevens wat gericht. Hopelijk wordt
Globe er wat wijze van. Wij hebben
bovenstaand dit formulier wat uit
voeriger ingevuld. Het spijt ons dat
het wat negatief is uitgevallen, om
dat we overtuigd zijn van de inzet
bij Globe. Maar inzet en resultaat
zijn niet steeds identiek. Noch in oost
noch in west.
HENK EGBERS
(Van onze radio- en t.v.-redactie)
HILVERSUM In Brandpunt-Bui-
tehspel zal vanavond o.m. worden
uitgezonden een interview met Inge-
mar Johanson, de ex-wereldkam-
pioen boksen zwaargewicht.
In dat gesprek komen aan de orde,
de geruchten over een' eventuele
come-back en het verbod van pro
fessioneel boksen, dat door de Zweed
se regering overwogen wordt.
Op 28 juli 1968 verongelukte Chris
Lambert met zijin formule-2 wagen
tijdens een wedstrijd op Zandvoort.
Het rapport over dit ongeluk, opge
maakt door de KNAC, was volgens
de vader van Chris Lambert zeer
onvolledig. De heer Lambert begon
een privé-research. De vraagtekens,
die toen rezen, waren voor Brand
punt-Buitenspel aanleiding wat die
per op deze zaak in te gaan.
AMSTERDAM Ter gelegenheid
van de Nederlandse première van de
film Cactus Flower, waarin Goldie
Hawn de rol speelt van een grammo-
foonplatenverkoopster, is een actie
begonnen om een Miss Disc te kie
zen, de charmanste grammofoonpla-
tenverkoopster.
De jury zal bestaan uit vertegen
woordigers van pers, film en gram-
mofoonbedrijf.
De Cactusbloem gaat in ons land
op 18 december in Nederlandse pre
mière. De hoofdrol wordt gespeeld
door Ingrid Bergman.
(Van onze kunstredactie)
EINDHOVEN „Kermis in de
hel" heette niet alleen het pro
gramma dat toneelgroep Proloog
voor het eerst introduceerde bij
de vijfde en zesde klassen van het
lager onderwijs, het was ook een
helse kermis. Anderhalf uur lang
bleven zij actief geboeid door een
collage van toneel, proza, poëtie,
poppenspel, diaprojectie en bewe
ging gebouwd rond de clownsfi
guren Crockson en Rascasse. Het
slot was een hels feest met ballon
nen, ijsjes en een zak vol fantasie,
waarmee de kinderen op school
nog veel kunnen doen. Dit is in
derdaad een stuk „kunstzinnige"
(ontdaan van een-eventuele nare
bijklank) vorming.
Probeer kinderen van 11-12 jaar
maar eens vertrouwd te maken met
gedachten van Lucebert, Jan Engel
man, Paul van Ostayen, Pierre Kemp
e.a. Dat lukt Proloog met dit pro
gramma, omdat hierbij de taal ge
hanteerd werd op een fantasierijke
wijze; ritmisch, met behulp van be-
wegingspel, projecties, poppen, dic
tie kortom met alle middelen, die
momenteel bij het creatieve spel ge
bruikelijk zijn. Met deze gedichten,
maar ook met de dialogen in voor
de kinderen herkenbare uitdrukkin
gen wordt een spelende „taalles"
gegeven die als een bewustwordings
proces de kinderen onbewust te pak
ken heeft. Associaties met dagelijkse
zaken als Ster-reclame en maanreis
bijvoorbeeld worden opgeroepen.
De voorstelling heeft de schijn van
een verhaal, zodat de collages min of
meer in een kader zijn geplaatst.
Maar met een „kindervoorstelling"
heeft het niets meer te maken. De
ironie daarop dringt zelfs tot de kin
deren door. Het is een les, maar zon
der een vermanende didactische vin
ger; een les als spel, als ondekkings-
reis in de taal als communicatiemid
del.
Er is voor de kinderen ook nogal
wat te zien. Met simpele witte kist
jes, zetstukken en twee projectie
schermen wordt leuk gespeeld. De
rest doen de expressiemiddelen, die
de sfeer daar binnen bepalen. Af en
toe (nog wat te weinig) worden de
kinderen rechtstreeks bij de hande
lingen betrokken. Het lukt meestal
goed om de verschillende elementen
te integreren. Er wordt bijvoorbeeld
een verhaal verteld, waarbij vertel
ster, spelende personen, poppen en
bewegingen elkaar wonderwel aan
vullen. Een andere keer hangt een
bepaald element er een beetje bij;
bijvoorbeeld met het poppenspel is
dit nogal eens het geval. Soms is er
sprake van een overlading. Men wil
zoveel kwijt met zoveel materiaal
voorhanden. Daardoor is het geheel
ook iets aan de (te) lange kant.
Er moet aan dit met grote zorg, sa
mengesteld program intens gewerkt
zijn. Er werd met vaart en plezierige
overgave gespeeld. Daarvoor stonden
Nineke Sikkema, Marian Klaren, Ed
gar Danz, Pieke Dassen (poppen),
Jan Corn. Nooteboom, Jochem Roy-
aards, Ton Selter en Cees Wijn. Car
lo Bleys stelde te teksten samen en
Louis Bongers had de regie (zeer be
wegelijk), terwijl Else Bongers het
simpele aardige decor vorm gaf.
Het is te hopen dat veel scholen in
Zuidwest-Nederland van deze unieke
mogelijkheid om het onderwijs boei
ender en instructiever te maken voor
de kinderen, gebruik zullen maken.
Het programma wordt aangevuld met
een „les" van een der acteurs op de
scholen, waarbij de kinderen geleerd
wordt met de aangeboden materialen
zichzelf creatief te ontdekken. In
Zeeland wordit al op grote schaal ge
bruik gemaakt van Proloog. In West-
Brabant nog veel te weinig. Met
„Kermis in de hel" is het de moeite
waard het toch eens te proberen.
HENK EGBERS
(Van onze radio- en t.v.-redactie)
HILVERSUM De vierde speel
film uit de door de KRO-teievisie op
dinsdagavond gepresenteerde serie
„Graham Greene en de film" is van
avond „Aan de overkant van de
brug". Het is de verfilming van een
zeer korte novelle onder regie van
Ken Anmakin. Hoofdpersoon is een
zakenman, die een zwendelaar blijkt
te zijn en na allerlei avonturen als
een paria in Mexico belandt. Anna-
kin completeert het oorspronkelijke
Greene-verhaal met de voorgeschie
denis van de aan lager wal geraakte
figuur. Rod Steiger speelt de zaken
man, die bl;jft rondzwerven in de
buurt van de brug, die Mexico met
de Verenigde Staten verbindt en die
tenslotte zijn ondergang wordt.
Een orgelplaat voor fijnproevers.
Door de keuze van de vrij onbekende
kleine werkjes en vooral door de wij
ze van behandelen. De verantwoor
delijke organist: Wim Hendrickx, le
raar piano aan de muziekschool van
het Amsterdams conservatorium. Hij
bespeelt daarbij twee vrijwel onbe
kende orgels n.l. van de Herv. Kerk
in Westervoort bij Arnhem en van
de r.k. kerk te Escharen bij Grave.
De namen van Zipoli, Scheidt,
Steenwick, Schiedemann, Pachelbel,
Muffat, Corette, Fr. J. Haydn en Fr.
Bartolomeo de Olagué wijzen op een
gediffentieerde veelzijdigheid.
Corn, van Zwol geeft er op de hoes
de nodige bijzonderheden over (per
sonen en composities) om het spel
met meer interesse te kunnen vol
gen. Wie wel eens composities uit
de literatuur van genoemde compo
nisten voor zich heeft gehad ziet over
't algemeen een notenschrift, dat er
vrij eenvoudig uitziet. Maar deze
schijn bedriegt meestal. Aan de or
ganist wordt n.l. de taak overgela
ten om met zijn eigen fantasie ver
sieringen aan te brengen in de vorm
van trillers, dubbelslagen, arpeggio,
cadenzen etc. Wim Hendrickx maakt
van deze mogelijkheden een vakkun
dig gebruik, zodat deze korte num
mers dikwijls gaan glanzen al3 klei
ne juwelen.
Wim Hendrickx bespeelt het or
gel van de r.k. kerk te Escharen
en de N.h. kerk te Westervoort (Ar-
tone Pude orgelpracht in Neder
land - MDE S 3235).
NOS/NOT
10.45 VERKENNEN EN ONTDEK
KEN, 7 (in vliegende vaart)
11.10 ERASMUS EN ZIJN TIJDGE
NOTEN 3. (Rotterdam)
11.35 BEROEPEN NA DE LTS, 4
(Metaal I)
12.00 SLUITING
NOS
18.50 DE FABELTJESKRANT
(kleur)
19.00 JOURNAAL
AVRO
19.07 DE RARE VOGELS: Deel 4.
„Netjes blijven", met o.a. Jan
Teulings en Helen Jurlink
19.30 PEYTON PLACE
Martin Peyton komt terug in
Peyton Place
20.00 JOURNAAI (NOS)
20.20 STRANGE REPORT (kleur)
Mannequins - de modellen van
verleden jaar
21.10 DE TOM JONES-SHOW
(kleur) m.m.v. Dusty Spring
field
22.00 AVRO'S TELEVIZIER
22.50 LIEDEREN IN KERSTSFEER
met o.a. Jennie Veeninga (so
praan) en Huub ten Hacken
(orgel)
22.55 JOURNAAL (NOS)
TELEAC
23.00 SCHAKEN VOOR
BEGINNERS (les 11)
23.30 SLUITING
NOS
18.50 DE FABELTJESKRANT
(kleur)
19.00 JOURNAAL
19.03 SCALA
KRO
19.30 EARL HINES AND HIS ALL
STARS
20.00 JOURNAAL (NOS)
20.20 BRANDPUNT-BUITENSPEL
maandelijks sportprogramma
uit studio Bellevue in Amster
dam
21.10 GRAHAM GREENE EN DE
FILM: Vanavond: „Aan de
overkant van de brug", met
Rod Steiger en onder regie
van Ken Annakin
22.50 JOURNAAL (NOS)
22.55 SLUITING
18.55 ZANDMANNETJE
19.00 TIENERKLANKEN
19.25 ALLEDAG
19.50 KEURIG FRANS
19.52 ZOEKLICHT
19.57 MEDEDELINGEN
20.00 NIEUWS
20.20 EUROPA NU
Omar Grawet in gesprek met
prof. Brugmans van het Euro.
pacoliege
20.35 BESCHULDIGDE STA OP
De zaak John Retsin. Beschul
digde John Retsin staat terecht
voor het Assisenhof, beschul.
digd van moord op zijn groot-
moeder Octavia Haegeman,
weduwe Steppé
21.55 VERGEET NIET TE LEZEN
Auteurs gast iin de studio
22.30 NIEUWS
18.35 NIEUWS
18.40 ETINCELLES
Wetenschappelijke experimen.
ten voor kinderen van 8 tot
11 jaar
18.55 LA FENSéE ET LES HOM-
MES, Kath. uitzending
19.25 ZANDMANNETJE
19.30 LE PETIT MONDE DE
MARIE PLAISANCE
20.00 JOURNAAL
20.30 LE CIRQUE SCOTT
21.05 L'ENFANT ET NOUS
Het lopende kind
22.05 MISSIE IN AFGHANISTAN
22.35 JOURNAAL
20.00 JOURNAAL EN WEERBER
20.15 EIN PLATZ FÜR TIERE
(kleur)
21.00 VERLORENE MüHE
Spel van Maurice Cazeneuve
22.10 DIE GOLDENEN ZWANZI-
GER JAHRE
Porti et van de twintiger jaren,
door Thiio Koch
22.55 JOURNAAL MET COMMEN-
TAAR EN WEERBERICHT
17.30
17.35
18.05
18.40
19.10
19.45
20.15
21.00
21.55
22.40
JOURNAAL EN WEERBER.
WAGEN 54 BITTE MELDEN
DIE DREHSCHEIBE
VROLIJKE KLANKEN UIT
BAD HERSFELD
YAO (kleur)
Tv-serie „De hinderlaag"
HEUTE
Nieuws en actualiteiten, ge
volgd door het weerbericht
DER SPORT-SPIEGEL
IHR ztUFTRITT, AL MCNDÏ!
(kleur). Tv-film van Leslie
Stevens. (De dief van Wash
ington). „Ontvangst op de am
bassades".
EXPRESS
Zeldzame en geheimzinnige
onthullingen, ontdekkingen,
achtergronden en affaires
JOURNAAL EN WEERBER.
Dinsdag 16 december
HILVERSUM I 402 m
AVRO: 12.30 Uitzending voor de
landbouw. AVRO: 12.40 Toppers van
toen (gr). 13.00 Nieuws. 13.11 Radio
journaal. NOS: 13.30 Spiegel van
België: muziek en nieuws van on
ze zuiderburen. 14.00 Stereo: Klein
chanson. 14.30 Jazz uit het historisch
archief (opn). AVRO: 15.00 Neder
landse Componistenportretten: Wil
lem Pijper. 16.00 Nieuws. 16.02 Inlei
ding tor muziekbegrip, muzikale le
zing. 16.20 Stereo: Sopraan en piano:
Italiaanse liederen (opn). 16.45 Land
der muzen; kunstkroniek. 17.15 Ste
reo: Jazz Spectrum. 17.55 Medede
lingen. 18.00 Nieuws. 18.11 Radiojour
naal. 18.25 Stereo: Lichte orkestmu
ziek met zangsoliste (opn). 18.50 Pa
ris vous parle. 18 55 Voor de kinde
ren. 19.00 Trefpunt: discussie-rubriek
voor actuele zaken. 19.30 Nieuws.
19.35 Vanavond: vrolijkheid, muziek,
actualiteiten en wetenswaardigheden
22.00 Gonk!: satirisch programma.
22.30 Nieuws. 22.38 Mededelingen.
22.40 Radiojournaal. NOS: 22.55 Zin -
Tuig nr. 6' kunstkroniek. 23.5524.00
Nieuws.
HILVERSUM H 298 m
KRO: 12.00 Stereo: Van twaalf tot
twee: gevarieerd programma. (12.12
Wij van het land; 12.26 Mededelin
gen t.b.v land- en tuinbouw; 12.30
Nieuws; 12.41 Actualiteiten; 13.00 Ra
den maar). 14.00 Conciliepostbus.
14.05 Schoolradio. 14.30 Pizzicato:
muzikaal middagmagazine. (16.00 -
16.02 Nieuws). Overheidsvoorlichting
17.00 Gesprekken met buurthuislei
ders op Curagao over hun werk. Sa
menstelling en presentatie: Raymun-
do Debrot KRO: 17.10 Voor de jeugd
18.00 Stereo: Metropole orkest 18.19
Uitzending van de Katholieke Volks
partij. 18.30 Nieuws. 18.41 Actualitei
ten. 19.00 Licht ensemble en solisten
19.40 Conciliepostbus. 19.45 Wie is in
Godsnaam Jezus Christus?, lezing.
20.00 Stereo: Radio Filharmonisch
orkest en, solist: oude, klassieke en
(ADVERTENTIE)
'KABELJAUW
OP Z'N WEENS.
Haal 4 ovale plakken kabel-
Ijauw door los geklopt ei en
■vervolgens door met zout ver-
Imengd broodkruim.Bak beide
zijden in boter goudbruin. Leg
ïplakken op verwarmde schotel.
I Giet 3 dl water en 3 eet
lepels wijnazijn bij boter.
Even laten bruisen. Los er
1'/2 eetlepel suiker al roerend-
in op en giet het over de
plakken.Garneren met
fijn gesneden rode en
groene paprika en
ringetjes rauwe prei.
Opdienen met aard
appelpuree en
gemengde sla.
saus.
Vraag recepten
bij uw vishandelaar
ot bij het Produktschap
voor Vis en Visprodukten,
Wassenaarseweg 20,
- Den Haag.
moderne muziek. 20.45 Uitgescha
keld?, reeks beschouwingen over ou
der worden en ouderdom. 21.00 Semi-
klassieke en moderne kamermuziek
(opn) 21.30 Dinsdagavondtheater:
Verloren jeugd: programma over de
dichter Dylan Thomas. 22.25 Over
weging. 22.30 Nieuws. 22.38 Parle
mentair overzicht. 22.45 De zingende
kerk. muzikale lezing. 23.00 Kontekst
magazine waarin op de dingen wordt
doorgepraat. 23.30 StereoJazzcon
cert. 23.5524.00 Nieuws.
HILVERSUM Hl 246 m en FM kan
VARA: 13.00 Nieuws. 13.03 Ekspre;
gevarieerd platenprogramma, 14.01
Nieuws. 14.03 De Eddy Becker Show
15.00 Nieuws. 15.03 Drie-draai. 16.00
Nieuws. 16.03 - 18.00 Mix: licht pla
tenprogramma. (17.00 Nieuws.).
BRUSSEL NEDERLANDS 324 m
12.00 Nieuws. 12.03 Gevarieerd mu-
ziekprogramma. (12.40 Weerbericht,
SOS-berichten vour schippers.) 12.55
Buitenlands persoverzicht. 13.00 Nws
weerbericht,- mededelingen, dagklap
per en SOS-berichten voor schippers.
13.20 Tafelmuziek. 14.00 Nieuws
14.03 Vocale en kamermuziek. 15.00
Nieuws. 15.03 Vocale en kamermu
ziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursbe
richten. 16.09 Semi-klassieke muziek
16.15 Voor oudere luisteraars. 1'-™
Nieuws, weerbericht, mededelingen
jazzmuziek, 18.00 Nieuws. 18.03 Pop
muziek. 18.28 Paardesport. 1W
Franse taalwenken. 18.32 Lichte mj'
ziek. 18.35 Verkeersberichten. 1W
Lichte muziek. 18.45 Sport.
Taalwenken. 18.55 Lichte muziek-
19.45 Syndicale rubriek 19.55 I*'
te muziek 20.00 Grammofoonplat®'
programma. 22.00 Nieuws, berichten
en De Zeven Kunsten. 22.20 Gevar-'
eerde muziek. (23.00 Nieuws.).
Nieuws. 23.4523 55 Ligging zeesche-
Den
Woensdag 17 december
HILVERSUM I 402 m
VARA: 7.00 Nieuws en ochteno-
gymnastiek. 7.20 Socialistisch strtF
lied 7.2S Stereo: Lichte grams1'
foonmuziek. (7.30 - 7.35 Van de voor
pagina) VPRO: 7.54 Deze dag-
VARA: 8.00 Nieuws. 8.11 Actuah-
teiten. 8.20 Stereo: Lichte gram»1'
foonmuziek (8.30 - 8.35 Van a!
markten thuis, praatje voor de M's'
vrouw) 9.00 Stereo: Klassieke SF'I
fonische muziek (gr) 9 35
den 9 40 Schoolradio. 10.00_ Licn
grammofoonmuziek. 10.50 Voor
kleuters 11.00 Nieuws. 11.02 Voor
vrouw 1140 Stereo: Pianorec»
klassieke muziek (gr).
HILVERSUM II 298 m
NCRV 7.00 Nieuws. 7 10 Het lev®
de woord 7.15 Op het eerste gel»
klassiekt en semi-klassieke n"j!
(gr) (7 25 Horen en zien; 7.30 5
7.32 Actualiteiten) TROS 8.00 N«*
8.11 Luistei uit .én thuis: y?r®
programma voor de
(8 30-8.3, Nieuws; 9.00-9.1CW
nastiek voor de huisvrouw) 9-w
de kleuters 9.45 Van 1685 tot
daag: componisten en hun wer
muzikale lezing. 10 15 Voor de vr
11.00 Nieuws 11.02 Piek Uur:*"
strijdprogramma. 11.45 Actuabt
11.55 Mededelingen.
HILVERSUM III 240 m en F" j11®
NCRV' 9.00 Nieuws 9.02 «jjj
zing, zing lichte vocale rnuzie5'jpUwe
Nieuws. 10.03 Mengelmuze: N
langspeelplaten met kritiscn
mentaai NOS: 1100 Nieuws."
Muziek-lezen. (12.00 Nieuws)-
19
IN het noordwesten va
Amerikaanse staat Nieuw-
co in het gebied waar d
te vlakten en de Cimmaroi
gen elkaar ontmoeten lijl
terrein van 55.000 hectare
de loop der jaren is uitge|
tot een waar paradijs voor
rikaanse en buitenlandse
vinders.
Centraal punt van het terr
de Philmont boerderij, ev
het hele gebied geschonke
Amerikaanse zakenmense,
daarvan was Waite Philij
Oklahoma die als ideaal ha
geren in kennis te brengei
de natuur in de hoop, de
daardoor betere mensen
maatschappij worden.
„,0p Uie oppervlakte Lie
S,,paco en Malta pass<
gemakkelijk in en dan is ei
plaats voor een sta
lopen 500 stam'
nnrr 0 PaarcJen, 200 eze'
°"geVeer 100 Amerikaanse h