Stief been zette Ton Capel op schrijverspad
Anten,
r van 1
4.R. A-serie
over a
lutoliandi
daar niet
kapot
van rest
dtaat
Geei
éü?De
?.Ü!EP 7 qntigüfyiinè ft»
!s|
|fVAAT
kijk naar
luister naar
Vietconi
gepublit
Revolutionaire Hitchcock
AR-RADIK
Elke dag n
nieuw rook
Philip Mori
STEM
Zenuwlioest
Geinig idee
Stiefbeen
Lorrenbak
Finale nationaal
songfestival 1970
in Den Haag
SCHEYENINGEN
IN '70 ZONDER
SONGFESTIVAL
K.N.F.-C0NC0URS
IN ARNHEM
Burton
NEDERLAND I:
NEDERLAND II:
BELGIë (Nederlands):
BELGIë (Frans):
DUITSLAND I:
DUITSLAND II:
DE STEM VAN MAANDAG 15 DECEMBER 1969
DEN HAAG Helaas. Zelfs de
welwillende kritieken der vader-
ladse televisierecensenten hebben
de katterige stemming in de vier
kamerwoning aan de Han -'se
Steenwij klaan 292 nauwe! ks
kunnen opvijzelen. Het is elf uur
op de grijze day after the night
before. Ton Capel staart vanaf
zijn driezitsbank naar de stomge-
slagen beeldbuis, die twaalf uur
geleden de eerste aflevering van
zijn comedie „Zo goed als nieuw"
in fletse kleuren de kamer heeft
ingetraand. Ter hoogte van het
middenrif is hij voorover geknakt,
zodat zijn gepijnigd hoofd en het
roestbruine colbert met toebeho
ren haaks de kamer in wijst. Aan
de muur boven hem brandt fees
telijk licht in een troebel aqua
rium, dat met boomstammetjes is
gebarricadeerd.
„Ook de vissen hebben er onder te
lijden", zegt mevrouw Capel hoofd
schuddend, „Het is echt jammer dat
het zo gelopen is. Ton had beter ver
diend. Weet u, dat hij ook zulke leu
ke versjes schrijft. Er zitten hele
leuke tussen. Die maakt hij er ge
woon tussendoor. Ton kan alles."
Een glimlach waait over het ge
zicht van de schrijver. Hij heeft er
inmiddels een nachtje over kunnen
slapen en de eerste reacties van
buurtbewoners bijeengesprokkeld.
„Ze vonden het erg leuk", zegt hij
peinzend, „maar ook erg koet. Dat
was de ailgemen-e klacht. Ik geef toe,
dat die eerste aflevering inderdaad
wat kort is uitgevallen, maar ik ken
de achtergronden. Ik weet, wa. er
uitgehaald is. Begrijp me goed. Ik
heb nooit met iemand ruzie, ik ben
een vis. Ik haat onenigheid, ik vind
het verschrikkelijk om met iemand
woorden te hebben. Ik loop er, als
het even kan, met een grote boog
omheen. Maar met deze serie heb ik
tot nog toe alleen maar narigheid
gehad. Ik weet niet, wat het is.
Ik schreef een dialoog, ik leef me
in, ik stel me voor, hoe zo'n auto
handelaar praat. Ik laat hem een
auto taxeren en tegen de - eigenaar
zeggen: „Hij staat op blote voeten".
Dan zegt die ander: „Wat bedoelt
u?". Zegt die autohandelaar: „Zijn
schoenen benne versleten, het eelt
koimt door de zolen." Zo gaa-t dat nog
een tijdje door. Ik laait die hande
laar over auto's praten alsof hij het
over mensen heeft. En omgekeerd.
Als hij het over een knappe meid
heeft, roept hij, dat ze goed op d'r
banden staat. Heeft u gisteravond
gekeken? Dan heeft u ook gemerkt,
dat die hele hele tekst er niet meer
in zat. Dat vond meneer de regis
seur niet leuk. In die tweede afle
vering laat ik Wies Ande-rsen over
een oud wagentje zeggen, dat het
een „lorren-bak" is. Dat viindt me
neer de regisseur een vies woord,
zegt ie. Daar heeft hjj „museum
stuk" van gemaakt. Ik heb gevochten
als een leeuw. Ik heb gezegd: „Over
mijn lijk. Dat lorrenbak blijft er in."
Het kan ook in de derde aflevering
zijn."
„Onze zoon van achttien is zeer
kritisch", deelt mevrouw Capel tus
sen de schuifdeuren mee. „Wat wil
je van een jongen van achttien. Maar
hij zei ook spontaan, dat hij het erg
leuk vond. En erg kort. Dat zei hij
ook. Het had van hem best wat lan
ger mogen duren. Als hij er niks aan
hr.d gt vonden, had hij het ook ge
zegd. Zo is Rudi wel. Die zal het echt
niet mooier maken, dan het is."
„Ik wil het eerlijk bekennen",
mompelt de schrijver, „ik heb een
week niet kunnen slapen. Ik heb als
maar liggen woelen. Ik wist, dat het
er niet zo uit zou komen als ik het
bedoeld had. Dat is de pest bij mij.
Ik schrijf en dan zie ik een bepaalde
acteur het spelen. En goed. Precies,
zoals ik het in mijn kop heb. Ik had
die auto-handelaar eigenlijk voor een
komiek geschreven. Voor Piet Bam
berger van d-e Mounties. Of Jan
Blaaser. Maar er waren toevallig
geen komieken vrij voor deze serie
en daarom is het Wies Andersen ge
worden. Ik heb die hele tekst voor-
Wies omgewerkt. Wies doet het ge
weldig. Een karakterspelertje, dat
zie je bij de eerste regel al."
Mevrouw Capel knikt meelevend.
„En Rien van Nunen", zegt ze aar
zelend, „die had het ook gekund.
Weet u, dat Ton momenteel gewoon
een zenuwhoest heeft. Het werd
echt tijd, dat cl-i-e serie er uit ging."
Ze plant een huiselijke elleboog op
de massieve tafel, waaraan haar man
het grootste deel van zijn humoris
tisch oeuvre heeft vervaardigd. Als
de drie kinderen thuis zijn wü hij
ook nog we-1 eens uitwijken naar de
slaapkamer, waar hij met veel pas
sen en meten zijn schrijfbehoeften
tussen de bedden heeft gepast. In
het begin schreef hij zijn vondsten
met een pen in een schoolschrift,
maar nu de zaken voorzichtig flore
ren heeft hij een typemachine inge
schakeld.
„In Hilversum", zegt Capel geamu
seerd, „in Hilversum roepen ze: .Ca
pel schrijft vlugger dan wij kunnen
lezen'. Ja, daar heb ik inderdaad
weinig moeite mee. Ik ga zitten en
ik fantaseer onder het tikken. Dat
had ik als kind al. In dienst vertelde
ik enorme verhalen en dan zeiden ze
na afloop, ik zal maar zeggen de
kornuiten van de eompie: „Je hebt
wel een beetje overdreven Capel".
Dan dacht ik: „Je moest eens weten,
dat ik dat hele verhaal verzonnen
heb". Mijn zoon van vijf heeft pre
cies hetzelfde. Die komt met de meest
fantastische verhalen bij je."
„Ik vind het heerlijk om zo maar
wat voor me uit te dromen. Ik heb
ook altijd journalist willen worden.
Of acteur. Dat leek me nou gewel
dig. Weet u, wat ook zo vreemd is,
dat ik nooit door iets geïnspireerd
word. Als ik in een café kom en ze
weten, dat ik schrijf, beginnen ze
ineens allerlei moppen te spuien. Dal
doen ze dam in de hoop, dat je ze
vroeg of laat gebruikt. Maar ik heb
er niks aan, ik zweer het. Het ene
oor in het andere u-i't, zo gaat dat bij
mij. Dan zeggen ze: De humor ligt
op straat. Dat zeggen ze toch altijd.
Dan vraag ik: „Kunt u me misschien
ook zeggen waar?", want bij God,
ik zie het niet liggen. Hier soms in
de Steenwijklaan? In die grauwe,
smakeloze nieuwbouw?
Ik .heb nou weer een nieuw idee
tje. Ik heb er meer natuurlijk, die
kop maalt heus wel door. Dit gaat
over een mam, die een verschijning
krijgt van zijn betovergrootmoeder.
Die staat opeens in een hoek van zijn
slaapkamer. Ik stel me voor, dat het
een knappe meid is. Het moet een
echt stuk zijn. Dat geeft een extra-
humoristische werking. Die betover
grootmoeder zorgt ervoor, dat die
man een zaak kan beginnen. Elke af
levering een nieuwe zaak. Dat lijkt
men nu een geinig idee.
Ik ben ook bezig met Engeland.
Ik heb een zuster in Londen, die een
deel van de autohandelaars-serie
heeft vertaald. Dat zat nou in het vat.
Mijn zuster heeft ook naar Brad
Ashton gebeld, toen ik bij haar was.
Ashton is een van de grote jongens
in Engeland. Hij zei gelijk: „Capel,
Capel, die naam ken ik." Dat klopt
ook wel, wamt ik heb hem indertijd
ontmoet toen hij in Hilversum was.
Nou ja. ik heb hem in de studio zien
lopen. Ashton heeft ook gezorgd, dat
ik John Hayes als agent kreeg. Die
gaat nu mijn zaken behartigen. Hij
heeft me al gevraagd, of ik wat wil
schrijven voor Tommy Cooper. Ik
kan je de brief laten lezen. Cooper
schijnt van alles te kunnen gebrui
ken. Het zit er ook in, dat ik ga
werken voor Australië en Duitsland.
Zelfs in Amerika schijnen ze belang-
stedlin-g te hebben."
Capel tilt een precieus zwart tasje
op zijn schoot en vist er enkele
krantenknipsels uit. „Ik hoop niet
dat u denkt: ik ben de eerste, die
het verhaal hoort", zegt hij, „wamt in
dat geval zal i'k u teleur moeten stel
len. U moet bedenken, dat die serie
van de autohandelaar al zo'n vijf
jaar oud is. Het is begonnen met
Stiefbeen. Die verdween op een ge
geven moment van het scherm en
ik dacht: „Waarom laten ze zo'n kos
telijke serie ineens vallen?". Ik wist
toen nog niet, dat het een vertaling
uit het Enigels was. Ik ben nog die
zelfde nacht hier aan de tafel gaan
zitten en 's morgens haa ik een com
plete aflevering van Stiefbeen klaar.
Stiefbeen en de bokswedstrijd. Ik
heb hem laten lezen aan mijn zuster,
die lerares Nederlands is en die vond
het wel wat. Moet je je voorstellen.
Ik had nog nooit een letter op papier
gezet."
'„Hij was beter dam al die andere
Stiefbenen, Tom", vult zijn vrouw
haastig aan, „dait zeiden ze alle
maal,"
„Ik heb dat ding opgestuurd naar
de NCRV", zegt de schrijver, „en
Dick van Bommel was gelijk enthou
siast. Hij zei wel, dat het niet te ge
bruiken was vanwege het plagiaat,
maar hij vroeg meteen of ik wat an
ders wilde schrijven. Dat is toen die
autohandelaar geworden. Ik heb aan
allerlei beroepen gedacht. Melkboer,
kleermaker, noem maar op. Ik vond
die autohandelaar uiteindelijk de
dankbaarste figuur. Ik stuur de se
rie op en wat denk ik in mijn blanke
onschuld? Ik denk: „Dat komt de
volgende week op de televisie. Daar
beginnen ze gelijk aan." Na twee
jaar heb ik de zaak verwaarloosd en
ik wilde wel eens de resultaten zien
van de schrijverij.
Ik kreeg meteen een telefoontje
van de VARA. Ze tochten de hele
serie en ze waren erg enthousiast.
Dat was in 1966. Ik heb daarna nog
vijf versies geschreven, ik ben in
-feite nog steeds bezig. Pas wilden ze
nog een aflevering in kerstsfeer voor
eind december hebben. Die heb ik er
halsoverkop tussen moeten fromme
len.
AMSTERDAM In januari gaat in Nederland de nieuwste Hitchcock-
film in première. Op de foto geeft producer-regisseur Alfred Hitchcock aan
wijzingen aan twee hoofdrolspelers in „Topaz", Karin Dor en John Vernon.
De laatste speelt de rol van een Cubaanse revolutionair.
Misschien begrijpt u nu, waarom
ik na zo'n lange lijdensweg met een
zenuwhoest naar die eerste afleve
ring heb zitten kijken. Ik weet het.
Het was geen honderd procent. Het
had allemaal beter gekund. Maar ik
weet, wat er gespeeld heeft. Het
moest allemaal voor een dubbeltje
gebeuren. Ze hebben er eerst alle
filminlassen uitgegooid en daarna
zeiden ze: „Ton, kam er misschien
nog een figuur uit, want dat scheelt
ons weer een acteursloon". Zo wordt
er gewerkt. Als ik u nu op de man
af vraag. U heeft die eerste afleve
ring ook gezien. Hoe vond u hem
Eerlijk. U vond hem toch ook geen
100 procent?"
Mevrouw Capel sdhudt het hoofd.
„Hij was te kort", zegt ze. „Dat zei
Rudi ook. Rudi is erg kritisch."
De schrijver sluit zijn tas en roept
strijdvaardig: „Maar dat „lorrenbak"
moet er in blijven, dat eis ik."
Boven hem verdringt men zich
achter de ruit van het aquarium. Ook
in de Haagse Steenwijklaan wordt
de vis duur betaald.
LEO THURING
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Voor de orga
nisatie van liet Nationaal Songfes
tival 1970, dat op woensdag 11 fe
bruari 1970 in het Congresgebouw
in Den Haag wordt gehouden, is
vrijwel dezelfde procedure vast
gesteld als vorig jaar.
Aan alle grammofoonplatenmaat-
schappijen wordt het verzoek ge
richt een of meer groepen samen te
stellen, bestaande uit een solist(e),
tekstdichter(s) en componist (en).
Deze combinaties dienen bij voor
baat bereid te zijn aan de nationale
finale mee te werken. Het is toege
staan in een groep de solist (e) te
vervangen door een duo en deze so
list(e) of dit duo aan te vullen met
achtergrondbegeleiding van ten
hoogste drie vocalisten of instrumen
talisten.
Een commissie, die bestaat uit
vertegenwoordigers van de CCGC
(Commissie Collectieve Grammo
foonplaten Campagne), Conamus en
de NOS, zal uit de combinaties die
door de platenmaatschappijen wor
den voorgesteld, tien groepen kiezen.
Deze groepen krijgen de opdracht
elk drie liedjes te maken en in te
studeren. In totaal zullen dus maxi
maal dertig liedjes worden ingele
verd, afkomstig uit tien combinaties.
Deze liedjes zullen tijdens twee
theatervoorstellingen met publiek
ten gehore worden gebracht. Ge
noemde eommisie zal dan van elke
combiatie het beste liedje kiezen.
Deze twee voorronden vinden op
donderdag 29 en vrijdag 30 januari
1970 plaats in het Grand Theatre in
Amersfoort.
In de nationale finale op 11 febru
ari 1970, die door de NOS-televisie
wordt uitgezonden, worden de tien
gekozen liedjes uitgevoerd. Aan het
einde van de uitzending kiest een
internationale jury hét liedje, dat
Nederland zal vertegenwoordigen
op het Eurovisie Songfestival 1970,
dat op zaterdag 21 maart in het Con
grescentrum van de Rai in Amster
dam wordt gehouden.
De regie van de uitzending van de
nationale finale in Den Haag berust
bij Ruud Keers. De regie van de
Eurovisie-uitzending in Amsterdam
wordt gevoerd door Theo Ordeman.
De produktie van beide evenemen
ten is in handen van Rens van
Dorth.
DEN HAAG De stichting „Klin
kende muziek" zal volgend jaar
geen songfestival in Scheveningen
organiseren. In 1970 wordt in ons
land al het Eurovisie-songfestival ge
houden.
Wel streeft „Klinkende muziek"
er naar in 1971 in Scheveningen een
manifestatie te organiseren in de
geest van „Singing Europe". Het dit
jaar gehouden festival „Singing Eu
rope", georganiseerd door Lou van
Rees, was geen doorslaand succes.
(Van een onzer verslaggevers)
ARNHEM Het jaarlijks top-
concours van de koninklijke Neder
landse federatie van harmonie- en
fanfare-gezelschappen wordt volgend
jaar op zaterdag 7 maart in Musis
Sacrum te Arnhem gehouden. Het is
het elfde concours in successie van
de KNF, die op 18 april volgend jaar
zijn zestig jaar bestaan viert.
Deelnemers aan het elfde top-con-
eours zijn in de sectie fanfare: Excel
sior Kloetinge (kampioen 1969),
Kunst en Vriendschap Leerdam,
Union Zelhem, Eendracht Eerbeek en
Na lang streven uit Klaaswaal.
In de sectie harmonie: de koninklijke
harmonie Oefening en uitspanning uit
Beek en Donk, Advendo uit Loehem,
Kunst aan het volk uit Enschede, de
Philips-harmonie uit Eindhoven, de
muziekvereniging Hermandad uit
Rotterdam, Volharding uit Zaamslag
en Concordia Almelo.
O
Sinds vorig jaar Ann Burton's eer
ste langspeelplaat (Blue Burton)
verscheen, is er voor deze tot dan
toe ondergewaardeerde jazz-zamgeres
veel veranderd. Nu is ze dan einde
lijk waar ze zijn wilde: op een tame
lijk solide voetstuk in onze beschei
den vaderlandse jazz-galerij. Wie
daar nog niet van overtuigd is, kan
Ann's tweede l.p. beluisteren. Ze
blinkt niet uit door een melodieuze
stem als bijvoorbeeld Ella Fitzgerald
of een improvisatievermogen als on
ze eigen Rita Reys.
Op „Ballads Burton" wordt Ann,
evenals op haar vorige l.p., begeleid
door het Louis van Dyke Trio; een
kostelijke combinatie. Behalve dat
het trio Burton prachtig aanvult, zijn
er ook aantrekkelijke soli te beluis
teren van pianist Van Dyke en voor
al van Rudy Brink, die hier als gast-
solist heel fijne tenor-sax soli laat
horen, in de traditie vain Stan Getz:
cool maar soms ook romantisch. Jac.
Schols bespeelt heel genuanceerd de
bas, terwijl John Engels het slagwerk
voor zijnrekening neemt. Van jazz-
vemieuwing geen sprake, maar het
is wel eerlijk en muzikaal.
Ann Burton is een rechtstreekse
„afstammelinge" van Billie Holiday.
Zij benadert de ballads op eenzelfde,
recht uit het hart gegrepen manier.
Evenals Blue Burton bevat Ballads
Burton een pop-nummer. Op de
eerste l.p. was het „Suntny", hier
„Bang Bang", dat een eigen sugges
tieve interpretatie krijgt. Alle acht
nummers op deze l.p. zijn slow en
lijken Ann nog meer op het lijf ge
schreven dan die op haar vorige
plaat.
M. MES
Ballads Burton (Artone XDJ
S - 5020)
NOS/NOT
11.10 BEROEPEN NA DE LTS, 4
Metaal I
11.35 VAN WILSON TOT NIXON, 7
Nixon in, Johnson uit
12.00 SLUITING
NOS
18.50 DE FABELTJESKRANT
(kleur)
19.00 JOURNAAL
VARA
19.07 CORONATION STREET
De baby is terecht en Corona
tion Street gaat weer over tot
de orde van de dag
19.30 OPMAAT
Afwisselend programma met
veel muziek
20.00 JOURNAAL NOS
20.20 ACHTER HET NIEUWS
20.45 IRONSIDE (kleur)
De kwelgeest
21.35 VELEN MET MIJ
Problemen van kijkers zijin
aanleiding voor VARA's om
budsman om na te gaan wat
er te verbeteren is in die ver
houding tussen burgers en
overheid
22.00 ZO GOED ALS NIEUW
(kleur). Komedie rond de han
del in gebruikte automobielen
door Ton Capel. Met o.a. Wies
Andersen, Ida Bons, Hetty
Verhoogt en Marmdx Kappers
22.25 IK BEN NIKS
Spreker: C. H. Schonk
22.40 JOURNAAL NOS
TELEAC
22.45 STATISTIEK (les 12)
23.15 SLUITING
NOS
DE FABELTJESKRANT
(kleur)
JOURNAAL
SCALA
NCRV
SCHEEPSJONGENS VAN
BONTEKOE
ALLEEN OP WEG
Naar de roman van „En Fa
milie" van Hector Malot
JOURNAAL NOS
PLEASE SIR
Vanavond: Sportheld Duffy
GEVRAAGD (kleur). Een pro
grammeur. (Programmeurs
zijn de tovenaars achter de
computer). Hoe zij denken
over hun vak wordt hun ge
vraagd door Godfried Bomans,
prof. dr. M. Euwe en dis. L.
E. Groosman
MAN EN PAARD
Perspectieven van de Neder
landse springspoirt
HIER EN NU. Actualiteiten
KAST-KIJKEN
Dr. Okke Jager toont boeken
die hem troffen
JOURNAAL NOS
SLUITING
18.50
19.00
19.03
19.30
19.40
20.00
20.20
20.45
21.45
22.40
23.05
23.10
23.15
18.55 ZANDMANNETJE
19.00 SPORTTRIBUNE
19.20 AVONTUREN IN DE
STILLE ZUIDZEE
19.45 HIER SPREEKT MEN
NEDERLANDS
19.50 ZOEKLICHT
19.55 MEDEDELINGEN EN
DE WEERMAN
20.00 NIEUWS
20.25 FILMTRIBUNE
Eerste voorstelling van I
Tsjechoslo-waakse film: Een I
gekke familie
21.45 MAURICE MAETERLINCK
Documentaire van Roland Vet. I
haveirt en prof. dr. M, Rmte,
over het leven en werk vit
de enniige Belgische auleuj j
die de Nobelprijs voor litera-1
tum kreeg
22.35 NIEUWS
18.10 NIEUWS
18.15 PETITE ABEILLE
18.30 AFFICHES
Gesprekken met mensen uit j, I
grote en de kleine kunst
19.00 ANTENNE-SOIR
19.25 LES POUCETOFS
19.30 SPORTPROGRAMMA
20.00 JOURNAAL
20.30 SITUATION 69
De politiek van grondbezit 1
21.10 UNE NOUVELLE AVENTME
DU SAINT
Tv-serie met Roger Moore in
de rol van Simon Templar
22.00 SIGNES DES TEMPS
23.00 JOURNAAL
20.00 JOURNAAL EN WEERBEK
20.15 MONITOR
21.00 DUSTY SPRINGFIELD
(kleur)
21.45 DIE GOLDENEN ZWAM
ZIGER JAHRE
Portret van die twintiger ja
ren. Deel 1: De biljoenen-,;,:
22.30 JOURNAAL MET COMMEN
TAAR EN WEERBERICHT
22.50 TARAS BULBA
Orkest-rapsodie van Leos Ja
nacek, .naar de gelijkiiamig-
roman van Nicolaj Gogol
17.30 JOURNAAL EN WEERBER
17.35 RICHARD LÖWENHERZ
Tv-serie: Richard in de val
18.05 DIE DREHSCHEIBE
18.40 SENSATIE TUSSEN HEMEL
EN AARDE (kleur)
Circus „Overal"
19.10 JUNGER HERR AUF
ALTEM HOF (kleur)
Bezoek .uit Canada
19.45 HEUTE
Nieuws en actualiteiten, ge
volgd door het weerbericht
20.15 TELEVISIE VAN MORGEN II
(kleur). Computers - beeld
scherm - ontvanger
21.00 NIEMAND ZAL LACHEN
Tsjechiscne speelfilm
22.35 JOURNAAL EN WEERBEB.
22.45 DER INTERNATIONALE
KURZFILM, Reportages
Maandag 15 december
HILVERSUM I 402 m.
VPRO: 12.00 Klassiek variété
(13.00 Nieuws). 14.25 Schoolradio.
14.45 Lichte grammofoonmuziek.
(gr.) AVRO: 15.30 Stereo: Alt en pi
ano: klassieke liederen (opn). 16.00
Nieuws 16.02 Brazilianslichte mu
ziek uit Latijns-Amerika. 16-30 Voor
de jeugd, 17.30 Lichte orgelmuziek
(opn). Overheidsvoorlichting: 17.40
Den Haag aan do lijn. 17.55 Medede
lingen. 18.00 Nieuws. AVRO: 18.11
Radiojournaal 18.25 Voor de midden
stand. 18.30 Stereo: Schatten der toe
kunst: licht gevarieerd muziekpro
gramma. 19.15 Stereo: Licht ensem
ble (opn.). 19.30 Nieuws R.V.U-: 19.35
James Joyces, door Jacques den
Haan. N.O.S.: 20.05 Stereo: Belcanto
sterren uil Nederiand en België. 21.10
Lieve niemand, hoorspel. 22.00 Ste
reo: Lichte grammofoonmuziek.
Bond zonder Naam: 22.20 Zie om en
doe wel, lezing. N.O.S.: 22.30 Nieuws
22-40 Mededelingen. 22.55 Stereo:
Jazz in Aktie. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM H 298 m.
NCRV: 12.00 Los-Vast: gevarieerd
programma (12.05 Lezenswaardighe
den; 12.2! Voor boer en tuinder;
12.26 Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw, 12.30 Nieuws; 12.41 Actu
aliteiten) 14.05 Schoolradio 15.30
Stereo: Alt en piano: klassieke lie
deren (opn). 15.00 Hervormde mid-
dagdienst N.O-S.: 15.30 Zoeklicht op
Brabant, afgewisseld met muziek.
(16.00-16.02 Nieuws). Overheidsvoor
lichting: 17.20 Suriname en de Ne
derlandse Antillen. 15 jaar Statuut.
Spreker: H.S. Kensmill. NCRV: 17.30
Voor de kleuters. 17.45 Voor de kin
deren 18 00 Stereo: Meisjeskoor met
instrumentale begeleiding. 18.19 Uit
zending van de Politieke Partij Ra-
dikalen. 18.30 Nieuws- 18.41 Actuali
teiten. 19.00 Literama: radiokroniek
over boeken, schrijvers en toneel.
19.15 Muziek en dienst: informatie
over kerklied en kerkmuziek. 19.45
Stereo: Metropole orkest en zangso
list. 20.15 Stereo: Lichte grammo
foonmuziek. 20.25 Op de man af,
praatje. 20.30 Stereo1 Semi-klassieke
orkestmuziek (gr.) 21.55 Stereo:Lich-
te grammofoonmuziek. 22.20 Avond
overdenking.. 22.30 Nws. 22.40 Voor
rang, eer, artistiek voorkeurspro
gramma. 23.30 Stereo: Moderne ka
mermuziek (opn). 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM III 240 m. FM
TROS: 12.00 Nieuws. 12.03 Lynx
(of Los). KRO: 13.00 Nieuws. 13.03
Actualiteiten. 13.08 T.N.T.: licht mu
ziekprogramma. 14.00 Nieuws 14.03
Pop-in. 15-00 Nieuws 15.03 Holster:
pop- en countrymuziek. 16.00 Nieuws
16.03 10 RRrr popmagazine
17.02 Actualiteiten. 17.07-18.00 Draai-
jijofdraaiik: verzoekplaten.
BRUSSEL Nederlands 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Gevarieerd mu
ziekprogramma. (12.08-12.15 La»
bouwkroniek. 12.40-12.48 Weerberich!
mededelingen en SOS-berichten voor
schippers.) 12 55 Buitenlands perse-
verzicht. 13.00 Nieuws, weerberich
mededelingen,dagklapper en SOS-be
richten voor schippers. 13.20 Tafe,-
muziek. 14.00 Nieuws 14.03 Symfoni
sche muziek. 15.00 Nieuws 15.03 Ca-
sinomuziek. 16.00 Nieuws 16.03 Beurs
berichten. 16.09 Voor de zieken,
Nieuws, weerbericht, mededeling
en blues, negrospirituals en gospel
songs. 18.00 Nieuws 18.03 Popmrieï
18-28 Paardesport. 18.30 Protestant;
se godsdienstige uitzending.
Sport 18.52 Taalwenken. 18.55 Lichte
muziek. 19.00 Nieuws, weerbericht'1
actualiteiten. 19.40 Operakroniek-
22.00 Nieuws, berichten en De Zeven
Kunsten. 22.20 Mexicaanse
22.35 Gevarieerde muziek. (M
Nws.) 23.40 Nieuws. 23.45-0.30 Voor
de zeelieden.
Dinsdag 16 december
HILVERSUM I 402 m.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtenc-
gymnastiek. 7.20 Stereo: Lichte gram
mofoonmuziek. 8.00 Nieuws. 8.11
diojournaal. 8.20 Stereo: Lichte gram
mofoonmuziek. (8 30-8.33 De Groen-
teman). 8.50 Morgenwijding. N.0»'
9.00 Praten met de Minister (II): dj--
cussieprogramma. 9.35 Waterstand
9.40 Muziek uit de Middeleeuwen11
Renaissance (opn.). AVKO: 1-
Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsv'
minene. (gr.). (11.00-11.02 Nieu»
11.30 Rondom 12: programma 0»
de vrouw (11-55 Beursberichte
Overheidsvoorlichting.
HILVERSUM II 298 m.
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Het'
vende woord. 7.15 Op het eers'eL
hoor: klassieke muziek (7.25 H»
en zien; 7.30 Nieuws: 7.32 Act»
teiten). 8.00 Nieuws. 8.11 Te
laudamus- oude en moderne
de muziek (opn.) 8.30 Nieuws-
8.3!
1 i kio
Voor de huisvrouw. 9.35
110.15
10 00 Werkelijk waar bijbeh®,
halen die feiten vormen, lez'n8-
Operafragmenten (gr.). ll-M N'e
11.02 Ferdinand Huyck, serieM?
spel (herhaling). 11.28 Voor de
ken. 11.55 Mededelingen.
HILVERSUM nt 240 m
f)l
nila V JLilUCl U1U 11*
VARA: 9.00 Nieuws. 9.02 WL
voor de pep. (10.00 Nieuws)--.1
Nieuws. 11.03 Een opvallend yr
gevarieerde visite, (12-00 Nie
(ADVERTENTIE)
Poli
(Van
AMSTERDAM De radj
ARP willen samen met
partijen een politiek radilj
lische politiek vandaag
hoofdredacteur Bruins Si
aangenomen in een verga
jn Amsterdam.
Enkele jaren geleden we:
Scheveningen, uitgaande van
de KVF-radikalen die de PPI
DE AR-radikalen en bri
vers willen komen tot een
hergroepering. Er zou dan
eens homogeniteit kunnen k
de partijen, en er zou een ci
nele voorhoedepartij uit
voortkomen, die het evangelii
lijk als inspiratiebron van he
ke handelen aanvaardt. De
SAIGON (Reuter) De
namese regering heeft zatei
buitgemaakt document van
cong openbaar gemaakt. In
ment wordt de militaire en
strategie van Washington en
geanalyseerd en worden ric
gegeven voor de toekomstige
gie van het nationaal bevi
front.
Hoofdopdracht van de Viet
volgens dit document het ve
van het Amerikaanse plan
log in een sterke positie te
gen" en van het plan de
„de-amerikaniseren"„ Wij
vechten om de Amerikanen te
gen, hun troepen terug te trek]
ineenstorting van het marione
wind bewerkstelligen en de be:
de overwinning behalen".
Het document, waarvan de
se vertaling 98 pagina's besla
staat uit drie delen. Het gaat
de oorlog zoals die is voortg:
den sinds het Tet-offensief van
den jaar. Dit offensief wordt ij
gin van een voortdurend „alg
offensief en van een voortdi
opstand" genoemd.
Onder „beslissende óverwr
verstaat het document onder
terugtrekking van alle Amerill
VERKOUDEN? pijnstillende, koortswerende, snelwerkende cachets ff*