Stief been zette Ton Capel op schrijverspad Anten, r van 1 4.R. A-serie over a lutoliandi daar niet kapot van rest dtaat Geei éü?De ?.Ü!EP 7 qntigüfyiinè ft» !s| |fVAAT kijk naar luister naar Vietconi gepublit Revolutionaire Hitchcock AR-RADIK Elke dag n nieuw rook Philip Mori STEM Zenuwlioest Geinig idee Stiefbeen Lorrenbak Finale nationaal songfestival 1970 in Den Haag SCHEYENINGEN IN '70 ZONDER SONGFESTIVAL K.N.F.-C0NC0URS IN ARNHEM Burton NEDERLAND I: NEDERLAND II: BELGIë (Nederlands): BELGIë (Frans): DUITSLAND I: DUITSLAND II: DE STEM VAN MAANDAG 15 DECEMBER 1969 DEN HAAG Helaas. Zelfs de welwillende kritieken der vader- ladse televisierecensenten hebben de katterige stemming in de vier kamerwoning aan de Han -'se Steenwij klaan 292 nauwe! ks kunnen opvijzelen. Het is elf uur op de grijze day after the night before. Ton Capel staart vanaf zijn driezitsbank naar de stomge- slagen beeldbuis, die twaalf uur geleden de eerste aflevering van zijn comedie „Zo goed als nieuw" in fletse kleuren de kamer heeft ingetraand. Ter hoogte van het middenrif is hij voorover geknakt, zodat zijn gepijnigd hoofd en het roestbruine colbert met toebeho ren haaks de kamer in wijst. Aan de muur boven hem brandt fees telijk licht in een troebel aqua rium, dat met boomstammetjes is gebarricadeerd. „Ook de vissen hebben er onder te lijden", zegt mevrouw Capel hoofd schuddend, „Het is echt jammer dat het zo gelopen is. Ton had beter ver diend. Weet u, dat hij ook zulke leu ke versjes schrijft. Er zitten hele leuke tussen. Die maakt hij er ge woon tussendoor. Ton kan alles." Een glimlach waait over het ge zicht van de schrijver. Hij heeft er inmiddels een nachtje over kunnen slapen en de eerste reacties van buurtbewoners bijeengesprokkeld. „Ze vonden het erg leuk", zegt hij peinzend, „maar ook erg koet. Dat was de ailgemen-e klacht. Ik geef toe, dat die eerste aflevering inderdaad wat kort is uitgevallen, maar ik ken de achtergronden. Ik weet, wa. er uitgehaald is. Begrijp me goed. Ik heb nooit met iemand ruzie, ik ben een vis. Ik haat onenigheid, ik vind het verschrikkelijk om met iemand woorden te hebben. Ik loop er, als het even kan, met een grote boog omheen. Maar met deze serie heb ik tot nog toe alleen maar narigheid gehad. Ik weet niet, wat het is. Ik schreef een dialoog, ik leef me in, ik stel me voor, hoe zo'n auto handelaar praat. Ik laat hem een auto taxeren en tegen de - eigenaar zeggen: „Hij staat op blote voeten". Dan zegt die ander: „Wat bedoelt u?". Zegt die autohandelaar: „Zijn schoenen benne versleten, het eelt koimt door de zolen." Zo gaa-t dat nog een tijdje door. Ik laait die hande laar over auto's praten alsof hij het over mensen heeft. En omgekeerd. Als hij het over een knappe meid heeft, roept hij, dat ze goed op d'r banden staat. Heeft u gisteravond gekeken? Dan heeft u ook gemerkt, dat die hele hele tekst er niet meer in zat. Dat vond meneer de regis seur niet leuk. In die tweede afle vering laat ik Wies Ande-rsen over een oud wagentje zeggen, dat het een „lorren-bak" is. Dat viindt me neer de regisseur een vies woord, zegt ie. Daar heeft hjj „museum stuk" van gemaakt. Ik heb gevochten als een leeuw. Ik heb gezegd: „Over mijn lijk. Dat lorrenbak blijft er in." Het kan ook in de derde aflevering zijn." „Onze zoon van achttien is zeer kritisch", deelt mevrouw Capel tus sen de schuifdeuren mee. „Wat wil je van een jongen van achttien. Maar hij zei ook spontaan, dat hij het erg leuk vond. En erg kort. Dat zei hij ook. Het had van hem best wat lan ger mogen duren. Als hij er niks aan hr.d gt vonden, had hij het ook ge zegd. Zo is Rudi wel. Die zal het echt niet mooier maken, dan het is." „Ik wil het eerlijk bekennen", mompelt de schrijver, „ik heb een week niet kunnen slapen. Ik heb als maar liggen woelen. Ik wist, dat het er niet zo uit zou komen als ik het bedoeld had. Dat is de pest bij mij. Ik schrijf en dan zie ik een bepaalde acteur het spelen. En goed. Precies, zoals ik het in mijn kop heb. Ik had die auto-handelaar eigenlijk voor een komiek geschreven. Voor Piet Bam berger van d-e Mounties. Of Jan Blaaser. Maar er waren toevallig geen komieken vrij voor deze serie en daarom is het Wies Andersen ge worden. Ik heb die hele tekst voor- Wies omgewerkt. Wies doet het ge weldig. Een karakterspelertje, dat zie je bij de eerste regel al." Mevrouw Capel knikt meelevend. „En Rien van Nunen", zegt ze aar zelend, „die had het ook gekund. Weet u, dat Ton momenteel gewoon een zenuwhoest heeft. Het werd echt tijd, dat cl-i-e serie er uit ging." Ze plant een huiselijke elleboog op de massieve tafel, waaraan haar man het grootste deel van zijn humoris tisch oeuvre heeft vervaardigd. Als de drie kinderen thuis zijn wü hij ook nog we-1 eens uitwijken naar de slaapkamer, waar hij met veel pas sen en meten zijn schrijfbehoeften tussen de bedden heeft gepast. In het begin schreef hij zijn vondsten met een pen in een schoolschrift, maar nu de zaken voorzichtig flore ren heeft hij een typemachine inge schakeld. „In Hilversum", zegt Capel geamu seerd, „in Hilversum roepen ze: .Ca pel schrijft vlugger dan wij kunnen lezen'. Ja, daar heb ik inderdaad weinig moeite mee. Ik ga zitten en ik fantaseer onder het tikken. Dat had ik als kind al. In dienst vertelde ik enorme verhalen en dan zeiden ze na afloop, ik zal maar zeggen de kornuiten van de eompie: „Je hebt wel een beetje overdreven Capel". Dan dacht ik: „Je moest eens weten, dat ik dat hele verhaal verzonnen heb". Mijn zoon van vijf heeft pre cies hetzelfde. Die komt met de meest fantastische verhalen bij je." „Ik vind het heerlijk om zo maar wat voor me uit te dromen. Ik heb ook altijd journalist willen worden. Of acteur. Dat leek me nou gewel dig. Weet u, wat ook zo vreemd is, dat ik nooit door iets geïnspireerd word. Als ik in een café kom en ze weten, dat ik schrijf, beginnen ze ineens allerlei moppen te spuien. Dal doen ze dam in de hoop, dat je ze vroeg of laat gebruikt. Maar ik heb er niks aan, ik zweer het. Het ene oor in het andere u-i't, zo gaat dat bij mij. Dan zeggen ze: De humor ligt op straat. Dat zeggen ze toch altijd. Dan vraag ik: „Kunt u me misschien ook zeggen waar?", want bij God, ik zie het niet liggen. Hier soms in de Steenwijklaan? In die grauwe, smakeloze nieuwbouw? Ik .heb nou weer een nieuw idee tje. Ik heb er meer natuurlijk, die kop maalt heus wel door. Dit gaat over een mam, die een verschijning krijgt van zijn betovergrootmoeder. Die staat opeens in een hoek van zijn slaapkamer. Ik stel me voor, dat het een knappe meid is. Het moet een echt stuk zijn. Dat geeft een extra- humoristische werking. Die betover grootmoeder zorgt ervoor, dat die man een zaak kan beginnen. Elke af levering een nieuwe zaak. Dat lijkt men nu een geinig idee. Ik ben ook bezig met Engeland. Ik heb een zuster in Londen, die een deel van de autohandelaars-serie heeft vertaald. Dat zat nou in het vat. Mijn zuster heeft ook naar Brad Ashton gebeld, toen ik bij haar was. Ashton is een van de grote jongens in Engeland. Hij zei gelijk: „Capel, Capel, die naam ken ik." Dat klopt ook wel, wamt ik heb hem indertijd ontmoet toen hij in Hilversum was. Nou ja. ik heb hem in de studio zien lopen. Ashton heeft ook gezorgd, dat ik John Hayes als agent kreeg. Die gaat nu mijn zaken behartigen. Hij heeft me al gevraagd, of ik wat wil schrijven voor Tommy Cooper. Ik kan je de brief laten lezen. Cooper schijnt van alles te kunnen gebrui ken. Het zit er ook in, dat ik ga werken voor Australië en Duitsland. Zelfs in Amerika schijnen ze belang- stedlin-g te hebben." Capel tilt een precieus zwart tasje op zijn schoot en vist er enkele krantenknipsels uit. „Ik hoop niet dat u denkt: ik ben de eerste, die het verhaal hoort", zegt hij, „wamt in dat geval zal i'k u teleur moeten stel len. U moet bedenken, dat die serie van de autohandelaar al zo'n vijf jaar oud is. Het is begonnen met Stiefbeen. Die verdween op een ge geven moment van het scherm en ik dacht: „Waarom laten ze zo'n kos telijke serie ineens vallen?". Ik wist toen nog niet, dat het een vertaling uit het Enigels was. Ik ben nog die zelfde nacht hier aan de tafel gaan zitten en 's morgens haa ik een com plete aflevering van Stiefbeen klaar. Stiefbeen en de bokswedstrijd. Ik heb hem laten lezen aan mijn zuster, die lerares Nederlands is en die vond het wel wat. Moet je je voorstellen. Ik had nog nooit een letter op papier gezet." '„Hij was beter dam al die andere Stiefbenen, Tom", vult zijn vrouw haastig aan, „dait zeiden ze alle maal," „Ik heb dat ding opgestuurd naar de NCRV", zegt de schrijver, „en Dick van Bommel was gelijk enthou siast. Hij zei wel, dat het niet te ge bruiken was vanwege het plagiaat, maar hij vroeg meteen of ik wat an ders wilde schrijven. Dat is toen die autohandelaar geworden. Ik heb aan allerlei beroepen gedacht. Melkboer, kleermaker, noem maar op. Ik vond die autohandelaar uiteindelijk de dankbaarste figuur. Ik stuur de se rie op en wat denk ik in mijn blanke onschuld? Ik denk: „Dat komt de volgende week op de televisie. Daar beginnen ze gelijk aan." Na twee jaar heb ik de zaak verwaarloosd en ik wilde wel eens de resultaten zien van de schrijverij. Ik kreeg meteen een telefoontje van de VARA. Ze tochten de hele serie en ze waren erg enthousiast. Dat was in 1966. Ik heb daarna nog vijf versies geschreven, ik ben in -feite nog steeds bezig. Pas wilden ze nog een aflevering in kerstsfeer voor eind december hebben. Die heb ik er halsoverkop tussen moeten fromme len. AMSTERDAM In januari gaat in Nederland de nieuwste Hitchcock- film in première. Op de foto geeft producer-regisseur Alfred Hitchcock aan wijzingen aan twee hoofdrolspelers in „Topaz", Karin Dor en John Vernon. De laatste speelt de rol van een Cubaanse revolutionair. Misschien begrijpt u nu, waarom ik na zo'n lange lijdensweg met een zenuwhoest naar die eerste afleve ring heb zitten kijken. Ik weet het. Het was geen honderd procent. Het had allemaal beter gekund. Maar ik weet, wat er gespeeld heeft. Het moest allemaal voor een dubbeltje gebeuren. Ze hebben er eerst alle filminlassen uitgegooid en daarna zeiden ze: „Ton, kam er misschien nog een figuur uit, want dat scheelt ons weer een acteursloon". Zo wordt er gewerkt. Als ik u nu op de man af vraag. U heeft die eerste afleve ring ook gezien. Hoe vond u hem Eerlijk. U vond hem toch ook geen 100 procent?" Mevrouw Capel sdhudt het hoofd. „Hij was te kort", zegt ze. „Dat zei Rudi ook. Rudi is erg kritisch." De schrijver sluit zijn tas en roept strijdvaardig: „Maar dat „lorrenbak" moet er in blijven, dat eis ik." Boven hem verdringt men zich achter de ruit van het aquarium. Ook in de Haagse Steenwijklaan wordt de vis duur betaald. LEO THURING (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Voor de orga nisatie van liet Nationaal Songfes tival 1970, dat op woensdag 11 fe bruari 1970 in het Congresgebouw in Den Haag wordt gehouden, is vrijwel dezelfde procedure vast gesteld als vorig jaar. Aan alle grammofoonplatenmaat- schappijen wordt het verzoek ge richt een of meer groepen samen te stellen, bestaande uit een solist(e), tekstdichter(s) en componist (en). Deze combinaties dienen bij voor baat bereid te zijn aan de nationale finale mee te werken. Het is toege staan in een groep de solist (e) te vervangen door een duo en deze so list(e) of dit duo aan te vullen met achtergrondbegeleiding van ten hoogste drie vocalisten of instrumen talisten. Een commissie, die bestaat uit vertegenwoordigers van de CCGC (Commissie Collectieve Grammo foonplaten Campagne), Conamus en de NOS, zal uit de combinaties die door de platenmaatschappijen wor den voorgesteld, tien groepen kiezen. Deze groepen krijgen de opdracht elk drie liedjes te maken en in te studeren. In totaal zullen dus maxi maal dertig liedjes worden ingele verd, afkomstig uit tien combinaties. Deze liedjes zullen tijdens twee theatervoorstellingen met publiek ten gehore worden gebracht. Ge noemde eommisie zal dan van elke combiatie het beste liedje kiezen. Deze twee voorronden vinden op donderdag 29 en vrijdag 30 januari 1970 plaats in het Grand Theatre in Amersfoort. In de nationale finale op 11 febru ari 1970, die door de NOS-televisie wordt uitgezonden, worden de tien gekozen liedjes uitgevoerd. Aan het einde van de uitzending kiest een internationale jury hét liedje, dat Nederland zal vertegenwoordigen op het Eurovisie Songfestival 1970, dat op zaterdag 21 maart in het Con grescentrum van de Rai in Amster dam wordt gehouden. De regie van de uitzending van de nationale finale in Den Haag berust bij Ruud Keers. De regie van de Eurovisie-uitzending in Amsterdam wordt gevoerd door Theo Ordeman. De produktie van beide evenemen ten is in handen van Rens van Dorth. DEN HAAG De stichting „Klin kende muziek" zal volgend jaar geen songfestival in Scheveningen organiseren. In 1970 wordt in ons land al het Eurovisie-songfestival ge houden. Wel streeft „Klinkende muziek" er naar in 1971 in Scheveningen een manifestatie te organiseren in de geest van „Singing Europe". Het dit jaar gehouden festival „Singing Eu rope", georganiseerd door Lou van Rees, was geen doorslaand succes. (Van een onzer verslaggevers) ARNHEM Het jaarlijks top- concours van de koninklijke Neder landse federatie van harmonie- en fanfare-gezelschappen wordt volgend jaar op zaterdag 7 maart in Musis Sacrum te Arnhem gehouden. Het is het elfde concours in successie van de KNF, die op 18 april volgend jaar zijn zestig jaar bestaan viert. Deelnemers aan het elfde top-con- eours zijn in de sectie fanfare: Excel sior Kloetinge (kampioen 1969), Kunst en Vriendschap Leerdam, Union Zelhem, Eendracht Eerbeek en Na lang streven uit Klaaswaal. In de sectie harmonie: de koninklijke harmonie Oefening en uitspanning uit Beek en Donk, Advendo uit Loehem, Kunst aan het volk uit Enschede, de Philips-harmonie uit Eindhoven, de muziekvereniging Hermandad uit Rotterdam, Volharding uit Zaamslag en Concordia Almelo. O Sinds vorig jaar Ann Burton's eer ste langspeelplaat (Blue Burton) verscheen, is er voor deze tot dan toe ondergewaardeerde jazz-zamgeres veel veranderd. Nu is ze dan einde lijk waar ze zijn wilde: op een tame lijk solide voetstuk in onze beschei den vaderlandse jazz-galerij. Wie daar nog niet van overtuigd is, kan Ann's tweede l.p. beluisteren. Ze blinkt niet uit door een melodieuze stem als bijvoorbeeld Ella Fitzgerald of een improvisatievermogen als on ze eigen Rita Reys. Op „Ballads Burton" wordt Ann, evenals op haar vorige l.p., begeleid door het Louis van Dyke Trio; een kostelijke combinatie. Behalve dat het trio Burton prachtig aanvult, zijn er ook aantrekkelijke soli te beluis teren van pianist Van Dyke en voor al van Rudy Brink, die hier als gast- solist heel fijne tenor-sax soli laat horen, in de traditie vain Stan Getz: cool maar soms ook romantisch. Jac. Schols bespeelt heel genuanceerd de bas, terwijl John Engels het slagwerk voor zijnrekening neemt. Van jazz- vemieuwing geen sprake, maar het is wel eerlijk en muzikaal. Ann Burton is een rechtstreekse „afstammelinge" van Billie Holiday. Zij benadert de ballads op eenzelfde, recht uit het hart gegrepen manier. Evenals Blue Burton bevat Ballads Burton een pop-nummer. Op de eerste l.p. was het „Suntny", hier „Bang Bang", dat een eigen sugges tieve interpretatie krijgt. Alle acht nummers op deze l.p. zijn slow en lijken Ann nog meer op het lijf ge schreven dan die op haar vorige plaat. M. MES Ballads Burton (Artone XDJ S - 5020) NOS/NOT 11.10 BEROEPEN NA DE LTS, 4 Metaal I 11.35 VAN WILSON TOT NIXON, 7 Nixon in, Johnson uit 12.00 SLUITING NOS 18.50 DE FABELTJESKRANT (kleur) 19.00 JOURNAAL VARA 19.07 CORONATION STREET De baby is terecht en Corona tion Street gaat weer over tot de orde van de dag 19.30 OPMAAT Afwisselend programma met veel muziek 20.00 JOURNAAL NOS 20.20 ACHTER HET NIEUWS 20.45 IRONSIDE (kleur) De kwelgeest 21.35 VELEN MET MIJ Problemen van kijkers zijin aanleiding voor VARA's om budsman om na te gaan wat er te verbeteren is in die ver houding tussen burgers en overheid 22.00 ZO GOED ALS NIEUW (kleur). Komedie rond de han del in gebruikte automobielen door Ton Capel. Met o.a. Wies Andersen, Ida Bons, Hetty Verhoogt en Marmdx Kappers 22.25 IK BEN NIKS Spreker: C. H. Schonk 22.40 JOURNAAL NOS TELEAC 22.45 STATISTIEK (les 12) 23.15 SLUITING NOS DE FABELTJESKRANT (kleur) JOURNAAL SCALA NCRV SCHEEPSJONGENS VAN BONTEKOE ALLEEN OP WEG Naar de roman van „En Fa milie" van Hector Malot JOURNAAL NOS PLEASE SIR Vanavond: Sportheld Duffy GEVRAAGD (kleur). Een pro grammeur. (Programmeurs zijn de tovenaars achter de computer). Hoe zij denken over hun vak wordt hun ge vraagd door Godfried Bomans, prof. dr. M. Euwe en dis. L. E. Groosman MAN EN PAARD Perspectieven van de Neder landse springspoirt HIER EN NU. Actualiteiten KAST-KIJKEN Dr. Okke Jager toont boeken die hem troffen JOURNAAL NOS SLUITING 18.50 19.00 19.03 19.30 19.40 20.00 20.20 20.45 21.45 22.40 23.05 23.10 23.15 18.55 ZANDMANNETJE 19.00 SPORTTRIBUNE 19.20 AVONTUREN IN DE STILLE ZUIDZEE 19.45 HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS 19.50 ZOEKLICHT 19.55 MEDEDELINGEN EN DE WEERMAN 20.00 NIEUWS 20.25 FILMTRIBUNE Eerste voorstelling van I Tsjechoslo-waakse film: Een I gekke familie 21.45 MAURICE MAETERLINCK Documentaire van Roland Vet. I haveirt en prof. dr. M, Rmte, over het leven en werk vit de enniige Belgische auleuj j die de Nobelprijs voor litera-1 tum kreeg 22.35 NIEUWS 18.10 NIEUWS 18.15 PETITE ABEILLE 18.30 AFFICHES Gesprekken met mensen uit j, I grote en de kleine kunst 19.00 ANTENNE-SOIR 19.25 LES POUCETOFS 19.30 SPORTPROGRAMMA 20.00 JOURNAAL 20.30 SITUATION 69 De politiek van grondbezit 1 21.10 UNE NOUVELLE AVENTME DU SAINT Tv-serie met Roger Moore in de rol van Simon Templar 22.00 SIGNES DES TEMPS 23.00 JOURNAAL 20.00 JOURNAAL EN WEERBEK 20.15 MONITOR 21.00 DUSTY SPRINGFIELD (kleur) 21.45 DIE GOLDENEN ZWAM ZIGER JAHRE Portret van die twintiger ja ren. Deel 1: De biljoenen-,;,: 22.30 JOURNAAL MET COMMEN TAAR EN WEERBERICHT 22.50 TARAS BULBA Orkest-rapsodie van Leos Ja nacek, .naar de gelijkiiamig- roman van Nicolaj Gogol 17.30 JOURNAAL EN WEERBER 17.35 RICHARD LÖWENHERZ Tv-serie: Richard in de val 18.05 DIE DREHSCHEIBE 18.40 SENSATIE TUSSEN HEMEL EN AARDE (kleur) Circus „Overal" 19.10 JUNGER HERR AUF ALTEM HOF (kleur) Bezoek .uit Canada 19.45 HEUTE Nieuws en actualiteiten, ge volgd door het weerbericht 20.15 TELEVISIE VAN MORGEN II (kleur). Computers - beeld scherm - ontvanger 21.00 NIEMAND ZAL LACHEN Tsjechiscne speelfilm 22.35 JOURNAAL EN WEERBEB. 22.45 DER INTERNATIONALE KURZFILM, Reportages Maandag 15 december HILVERSUM I 402 m. VPRO: 12.00 Klassiek variété (13.00 Nieuws). 14.25 Schoolradio. 14.45 Lichte grammofoonmuziek. (gr.) AVRO: 15.30 Stereo: Alt en pi ano: klassieke liederen (opn). 16.00 Nieuws 16.02 Brazilianslichte mu ziek uit Latijns-Amerika. 16-30 Voor de jeugd, 17.30 Lichte orgelmuziek (opn). Overheidsvoorlichting: 17.40 Den Haag aan do lijn. 17.55 Medede lingen. 18.00 Nieuws. AVRO: 18.11 Radiojournaal 18.25 Voor de midden stand. 18.30 Stereo: Schatten der toe kunst: licht gevarieerd muziekpro gramma. 19.15 Stereo: Licht ensem ble (opn.). 19.30 Nieuws R.V.U-: 19.35 James Joyces, door Jacques den Haan. N.O.S.: 20.05 Stereo: Belcanto sterren uil Nederiand en België. 21.10 Lieve niemand, hoorspel. 22.00 Ste reo: Lichte grammofoonmuziek. Bond zonder Naam: 22.20 Zie om en doe wel, lezing. N.O.S.: 22.30 Nieuws 22-40 Mededelingen. 22.55 Stereo: Jazz in Aktie. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM H 298 m. NCRV: 12.00 Los-Vast: gevarieerd programma (12.05 Lezenswaardighe den; 12.2! Voor boer en tuinder; 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw, 12.30 Nieuws; 12.41 Actu aliteiten) 14.05 Schoolradio 15.30 Stereo: Alt en piano: klassieke lie deren (opn). 15.00 Hervormde mid- dagdienst N.O-S.: 15.30 Zoeklicht op Brabant, afgewisseld met muziek. (16.00-16.02 Nieuws). Overheidsvoor lichting: 17.20 Suriname en de Ne derlandse Antillen. 15 jaar Statuut. Spreker: H.S. Kensmill. NCRV: 17.30 Voor de kleuters. 17.45 Voor de kin deren 18 00 Stereo: Meisjeskoor met instrumentale begeleiding. 18.19 Uit zending van de Politieke Partij Ra- dikalen. 18.30 Nieuws- 18.41 Actuali teiten. 19.00 Literama: radiokroniek over boeken, schrijvers en toneel. 19.15 Muziek en dienst: informatie over kerklied en kerkmuziek. 19.45 Stereo: Metropole orkest en zangso list. 20.15 Stereo: Lichte grammo foonmuziek. 20.25 Op de man af, praatje. 20.30 Stereo1 Semi-klassieke orkestmuziek (gr.) 21.55 Stereo:Lich- te grammofoonmuziek. 22.20 Avond overdenking.. 22.30 Nws. 22.40 Voor rang, eer, artistiek voorkeurspro gramma. 23.30 Stereo: Moderne ka mermuziek (opn). 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM III 240 m. FM TROS: 12.00 Nieuws. 12.03 Lynx (of Los). KRO: 13.00 Nieuws. 13.03 Actualiteiten. 13.08 T.N.T.: licht mu ziekprogramma. 14.00 Nieuws 14.03 Pop-in. 15-00 Nieuws 15.03 Holster: pop- en countrymuziek. 16.00 Nieuws 16.03 10 RRrr popmagazine 17.02 Actualiteiten. 17.07-18.00 Draai- jijofdraaiik: verzoekplaten. BRUSSEL Nederlands 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Gevarieerd mu ziekprogramma. (12.08-12.15 La» bouwkroniek. 12.40-12.48 Weerberich! mededelingen en SOS-berichten voor schippers.) 12 55 Buitenlands perse- verzicht. 13.00 Nieuws, weerberich mededelingen,dagklapper en SOS-be richten voor schippers. 13.20 Tafe,- muziek. 14.00 Nieuws 14.03 Symfoni sche muziek. 15.00 Nieuws 15.03 Ca- sinomuziek. 16.00 Nieuws 16.03 Beurs berichten. 16.09 Voor de zieken, Nieuws, weerbericht, mededeling en blues, negrospirituals en gospel songs. 18.00 Nieuws 18.03 Popmrieï 18-28 Paardesport. 18.30 Protestant; se godsdienstige uitzending. Sport 18.52 Taalwenken. 18.55 Lichte muziek. 19.00 Nieuws, weerbericht'1 actualiteiten. 19.40 Operakroniek- 22.00 Nieuws, berichten en De Zeven Kunsten. 22.20 Mexicaanse 22.35 Gevarieerde muziek. (M Nws.) 23.40 Nieuws. 23.45-0.30 Voor de zeelieden. Dinsdag 16 december HILVERSUM I 402 m. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtenc- gymnastiek. 7.20 Stereo: Lichte gram mofoonmuziek. 8.00 Nieuws. 8.11 diojournaal. 8.20 Stereo: Lichte gram mofoonmuziek. (8 30-8.33 De Groen- teman). 8.50 Morgenwijding. N.0»' 9.00 Praten met de Minister (II): dj-- cussieprogramma. 9.35 Waterstand 9.40 Muziek uit de Middeleeuwen11 Renaissance (opn.). AVKO: 1- Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsv' minene. (gr.). (11.00-11.02 Nieu» 11.30 Rondom 12: programma 0» de vrouw (11-55 Beursberichte Overheidsvoorlichting. HILVERSUM II 298 m. NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Het' vende woord. 7.15 Op het eers'eL hoor: klassieke muziek (7.25 H» en zien; 7.30 Nieuws: 7.32 Act» teiten). 8.00 Nieuws. 8.11 Te laudamus- oude en moderne de muziek (opn.) 8.30 Nieuws- 8.3! 1 i kio Voor de huisvrouw. 9.35 110.15 10 00 Werkelijk waar bijbeh®, halen die feiten vormen, lez'n8- Operafragmenten (gr.). ll-M N'e 11.02 Ferdinand Huyck, serieM? spel (herhaling). 11.28 Voor de ken. 11.55 Mededelingen. HILVERSUM nt 240 m f)l nila V JLilUCl U1U 11* VARA: 9.00 Nieuws. 9.02 WL voor de pep. (10.00 Nieuws)--.1 Nieuws. 11.03 Een opvallend yr gevarieerde visite, (12-00 Nie (ADVERTENTIE) Poli (Van AMSTERDAM De radj ARP willen samen met partijen een politiek radilj lische politiek vandaag hoofdredacteur Bruins Si aangenomen in een verga jn Amsterdam. Enkele jaren geleden we: Scheveningen, uitgaande van de KVF-radikalen die de PPI DE AR-radikalen en bri vers willen komen tot een hergroepering. Er zou dan eens homogeniteit kunnen k de partijen, en er zou een ci nele voorhoedepartij uit voortkomen, die het evangelii lijk als inspiratiebron van he ke handelen aanvaardt. De SAIGON (Reuter) De namese regering heeft zatei buitgemaakt document van cong openbaar gemaakt. In ment wordt de militaire en strategie van Washington en geanalyseerd en worden ric gegeven voor de toekomstige gie van het nationaal bevi front. Hoofdopdracht van de Viet volgens dit document het ve van het Amerikaanse plan log in een sterke positie te gen" en van het plan de „de-amerikaniseren"„ Wij vechten om de Amerikanen te gen, hun troepen terug te trek] ineenstorting van het marione wind bewerkstelligen en de be: de overwinning behalen". Het document, waarvan de se vertaling 98 pagina's besla staat uit drie delen. Het gaat de oorlog zoals die is voortg: den sinds het Tet-offensief van den jaar. Dit offensief wordt ij gin van een voortdurend „alg offensief en van een voortdi opstand" genoemd. Onder „beslissende óverwr verstaat het document onder terugtrekking van alle Amerill VERKOUDEN? pijnstillende, koortswerende, snelwerkende cachets ff*

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 10