Overal, altijd warm. VAN VOOROORDEEL GESPROKEN Adventsactie „Solidaridad" voor Latijns- Amerika 'Ik 3C Dimplex MGR. HELDER CAMARA'S „REVOLUTIE IN VREDESNAAM" INTERKERKELIJKE ADVENTSAKTIE VOOR LATIJNS AMERIKA door Greet Buchner bontwerk 11 DE STEM VAN ZATERDAG 13 DECEMBER 1969 11 Wie heeft het produkt, waarvan u hier een gedeelte ziet afgebeeld, ontworpen? 1 Mary Quant 2 Loek Limburg 3 Dick Holthaus Omdat nu het ogenblik is aan gebroken, dat u het hieronder af gedrukte formulier weer van zes kruisjes moet voorzien herhalen we, zoals afgesproken nog in het kort de vragen van de vijf vo rige dagen. Maandag vraag 1 In welk artikel stond, dat de man niet meer tegen de verlei- De zesde vraag (van vandaag) vindt u hierboven. En het for mulier voor de kruisjes hieron der. U weet het, u moet zelf ook een vraag invullen, die betrek king heeft op iets, dat in De Stem heeft gestaan. Énhet ant woord niet vergeten. Verder: het formulier uitknippen, op een met twintig cent gefrankeerde brief kaart plakken en er voor zorgen, dat deze uiterlijk aanstaande dinsdag om 24.00 uur in ons be zit is. Adresseren aan De Stem, postbus 229, Breda. Met als motto Stern-quiz. En alstublieft uw naam en adres duidelijk vermel den. Stel u toch eens voor, dat we uw prachtige kalkoen op een ver keerd adres gingen bezorgen. De vragen be antwoorden met een X in één van de valqes 3 Uw eigen vraag VRAAG 1 VRAAG 2 VRAAG 3 NAAM en VOORLETTER(S) INZENDER VRAAG 4 m mm ADRES VRAAG 5 WOONPLAATS VRAAG 6 In het kader van de interker kelijke adventsactie voor La- tijns-Amerika, luisterend naar de naar "solidaridad", worden zon dag 14 december aan de kerken in Nederland enveloppen uitge reikt. Predikanten en priesters is gevraagd de actie in de diensten te begeleiden. De enveloppen worden zondag 21 december ver sameid. Het is de bedoeling dat een bedrag van ruim 2,5 miljoen gulden wordt bijeengebracht. Overal in huis waar het koud is... op elk moment... staat uw Dimplex elektrische radiator tot uw dienst. Dimplex: thermostatisch geregeld en met olie gevuld. Daardoor minimaal stroomverbruik. Vraag dokumentatie bij: Nerim N.V., Korte Kalkhaven 9, Dordrecht. Tel.: 01850-4 2311 (ADVERTENTIE) We zijn al weer toe aan de laatste vraag van de tweede week in de Stern-quiz. Het gaat allemaal snel met de dagen, maanden en jaren. Merijn zou in zijn rubriek kun nen vragen „Wat doet het jaar?" en hij zou er op antwoorden „het spoedt zich ten einde." In ieder geval, er staan nog een aantal ge zellige dagen te wachten, eer we aan de nuchtere, .rommelige we ken van de uitverkoop beginnen. Maar eerst de genoegelijke fees telijkheid van Kerstmis en oud en nieuw. En van de Stern-quiz. We hopen tenminste, dat u ook daaraan genoegen en huiselijke gezelligheid beleeft. Dat is ten minste onze bedoeling. Voor het geval uw humeur niet bestand mocht zijn tegen lang vergeefs zoeken geven we u ook al naar aanleiding van enkele telefoontjes deze tip: de vraagt heeft altijd betrekking op de krant van vandaag, gisteren of eergisteren. En daarbij geven we u met de hand op ons quiz-hart de verzekering: ze gaat altijd over iets, dat beslist in de krant is te vinden, ook al is het soms in een klein nieuwtje. We sluiten de week af met een vraag die betrekking heeft op de mode. (ADVERTENTIE) (Van een onzer verslaggevers) Volgens Van Dale is een vooroor deel een van te voren opgevat, niet op kennis maar op neiging, door gaans op antipathie berustend oor deel, een voorbarig ongegrond oor deel. In een ander hoek vinden we de definitie: een vooroordeel is een oordeel dat we klakkeloos overne men van een ander. Een vooroordeel is een bewijs van onzelfstandig den ken. Tot zover de woordenboeken over vooroordelen. Uit ervaring kan ik daar nog aan toevoegen, dat de meeste vooroordelen betrekking heb ben op een groep mensen die uiter lijk dezelfde kenmerken hebben, tot eenzelfde ras, nationaliteit of sexe behoren. We kennen allemaal een he ie reeks vooroordelen die maar al te vaak als bewijsvooering worden ge bruikt. Vandaag zullen we het over twee uit dit rijtje hebben. Die lul den: Vrouwen zijn dom. Negers zijn dom en lui. Dit zijn dan een stel stokoude voor oordelen, die naar ik aannneem, en kele honderden jaren geleden be dacht werden door een groep heers zuchtige blanke mannen, die het voor het zeggen hadden en wilden hou den. Dat kan alleen als je de anderen, waarmee je te maken hebt, zo klein mogelijk houdt. Als je ervoor zorgt, dat ze zelf gaan geloven in de goed bedachte vooroordeel. In vroeger eeu wen kon dat. Toen waren er enkele schaarse scholen en die waren uit sluitend toegankelijk voor blanke mannen. De vrouw kwam er niet aan te pas, de neger of welke kleur ling dan ook nog minder. De school was er voor de man, de blanke man. Hij mocht leren lezen en schrijven, hij mocht leren denken en rekenen. Alle andere moesten dom blijven. Dat was erg gemakke lijk voor de geschoolde mannen, die op deze wijze de baas konden blij ven. Want wie is er gedweeër dan een dom mens, een mens die niet kan lezen of schrijven, laat staan zelfstandig denken. Wie kan er ge makkelijker uitgebuit worden dan de mens die weerloos is omdat hij niets kan. Het kostte de heersende blan ke mannen eeuwenlang dan ook bit ter weinig moeite, om misbruik te maken van de kunstmatig dom en onwetend gehouden bevolkingsgroe pen. Die waren er voor het zware werk en smerige werk, voor onge zonde karweitjes. Ze maakten werk dagen van 16 uur en werkten zeven dagen van de week. Daarvoor kre gen ze net genoeg loon om in leven te blijven Want aan dode slaven heb je niets. Het nederige werk, de onderdanige horigheid van negers en vrouwen, versterkte de blanke mannen in hun vooroordeel. „Als zij niet zo stom waren, aan zouden ze wel protesteren", zeiden ze tevreden tegen elkaar. Totdat er, door zeei uiteenlopende wijzigingen, een andere maatschappijvorm ont stond. In deze nieuwe maatschappij had men geschoolde arbeidskrachten nodig. De vrouwen en ook de negers mochten nu naar school. Ze moesten zelts, want de leerplicht werd inge voerd (in ons land in 1900). Toen bleek ineens dat vrouwen en negers helemaal niet zo stom waren. Inte gendeel, het bleek dat ze donders goed hun hersens konden gebruiken, als ze er maar de kans en de tijd voor kregen. Dat was schrikken ge blazen voor de heersende blanke mannen. Daarom legden zij zich er op toe, om aan hun stokoude voor oordelen zoveel mogelijk ruchtbaar heid te geven in eigen, leidende, kring. En zo kan het gebeuren, dat we nog steeds geloven dat vrouwen stom, en negers stom en lui zijn. Het wordt ons zo vaak verteld, dat we het vanzelf gaan geloven. Nie mand maakt zich ook druk over de ze vooroordelen. Niemand schrijft erover in de krant. Totdat er iets geks gebeurt, totdat de rangorde verschoven wordt. En dat is onlangs in de USA gebeurd. Daar heeft men ontdekt, dat de vooroordelen ten aan zien van de vrouw nog zwaarder we gen dan die ten aanzien van de ne ger. En dat klopt niet, want lui èn dom is altijd nog minder dan alleen maar dom, nietwaar. Daarom werd deze verschuiving van discriminerende oordelen fluks aan de krant gemeld. Het was nieuws in de trant van „man bijt hond". We hebben dit nieuws een de zer dagen in alle Europese kranten kunnen lezen: „In de USA vrouw nog meer gediscrimineerd dan man". Toen ik het las dacht ik onmiddel lijk: „Oh die arme negerin". Die is dan helemaal nergens, want die wordt dubbel gediscrimineerd. Ze is vrouw èn neger. Erger kan het niet in de USA. Het bewijs voor deze ver onderstelling vond ik enkele dagen later in het boek: Vrouwenarbeid in onze tijd, van Evelyne Sullerot. Een strijdbaar boek, geschreven door een intelligente vrouw. Evelyne Sullerot beschrijft in dat boek de erbarmelij ke plaats, die de vrouw in onze ar- beids-samenleving inneemt. En in de USA bekijkt ze dan meteen, hoe het staat met de neger en de negerin. De -door haar aangehaalde gege vens kloppen precies met het opzien barende persbericht en met mijn ver onderstelling. Er heerst in de Vere nigde Staten een vorm van discri minatie die zich precies aan een be paalde rangorde houdt. Bovenaan de lijst staat dat had u natuurlijk al ge dacht vooraf, de blanke man. Dan komt de negerman en dan pas de blanke vrouw. Dit heeft nu de gemoe- leren beroerd. Het had, naar de me ning van al wat blank is, andersom moeten zijn. Over het feit dat hele maal onderaan de arme negerin komt, wordt weer niet gerept. Dat is even normaal als het feit, dat de blanke man aan de top staat. Hij verdient in 1966 dan ook gemiddeld 6000 dollar per jaar. De negerman haalt de 4000 dollar, de blanke vrouw moet het met een gemiddeld jaar loon van 3690 dollar doen. Dan komt de stakkerd, de armste van allen, de negervrouw, die het hooguit tot 2000 dollar pei jaar brengt. Ook als we het percentage werke lozen bekijken, dan vinden we dezelf de volgorde. Bovenaan dt heerset, de blanke man, met slechts 2.8 pet. werkelozen. Helemaal onderaan ue lijst de verschoppeling, de neger vrouw met 8.1 pet. werkelozen. Bij elkaar is het een droevig staatje voor ieder die nog maar durft te ge loven in gelijke rechten voor elke mens, ongeacht zijn huidskleur of zijn geslacht. Een lijstje dat in de openbaarheid gekomen is, omdat de neger gewon nen heeft van de blanke, zij het dan, alleen van de blanke vrouw. Ware dat niet het geval keweest, dan had niemand zich druk gemaakt over de rangorde van discriminaties. Die ko men immers tegemoet aan de stok oude vooroordelen. De blanke man, die het nog steeds voor het zeggen heeft, is niet gebaat bij het ophef fen van deze vooroordelen, Jammer voor de vrouw. Jammer voor de neger. DEN HAAG „De sociale revolutie die de wereld nodig heeft is geen gewapend complot, geen guerrilla, geen oorlog, haat is niet opbouwend en er moet een heel nieuwe wereld opgebouwd worden.'" Het zijn woorden van Don Helder Cainara, 60 jaar oud, bisschop van Olinda en Re cife in het noordoosten van Brazilië, groot strijder voor sociale gerechtigheid in zijn arme land en in andere ontwikkelingslanden. In zijn onlangs in Nederland versche nen boek „Revolutie in vredesnaam" houdt hij de rijke landen van Europa en Amerika het volgende perspectief voor van hun taak in de derde wereld: „Zullen de ont waakte massa's hun geduld verliezen, zullen zij de straat opgaan en zal er onver mijdelijk bloed worden vergoten? De situatie in Zuid-Amerika is hemelschreiend. Miljoenen mensen leven in de diepste armoede zonder enige hoop op verbetering. Zieken en stervenden op straat zijn normaal in het stadsbeeld van de grote steden in Latijns-Amerika. Ala men het niet eens kam zijn met het voortduren van binnenlands ko lonialisme dat miljoenen mense lijke schepselen vernietigt en a-Is men eveneens tegen radicalisering is die tot baat en bloedvergieten leidt, dan is het niet voldoende de massa's wakker te schudden, maar dient -men ook de heersende elite te doen ont waken." Het is die strijd om sociale gerech tigheid, dat doen ontwaken van de heersende elite, waarover Helder Ca mera spreekt, die de inzet wordt van de interkerkelijke adventsactie voor Latijns-Amerika. Dat werelddeel gaat gehukt onder een aantal funda mentele zwakheden: een middel eeuws aandoende feodale structuur met een vrijwel onbeperkte macht van een beperkt aantal over de grote rest en een vrijwel volledige beheer sing van het arme continent door de grote wereldmachten erbuiten. Soci ale wantoestanden lijken ongenees lijk door de bestaande dictaturen en corruptie, die door het westen in stand worden gehouden. En wie op verandering uit is, wordt verdacht vin communisme. Hoe veranderin gen trouwens tot stand moeten kor men, is een raadsel gezien het ont breken van de middelen voor oplei ding en vorming die een ontwikke ling op gang zouden kunnen bren gen. Een interkerkelijke actie van ka tholieken en protestanten: de her vormde kerk en de stichting oekume- tische hulp aan kerken en vluchte- Dinsdag vraag 2 Wie legde een afstand van 500 meter af in 41.6 sec.? 1 Jan Bazen 2 Tilly v.d. Made 3 Ard Schenk Woensdag vraag 3 Welke Engelse minister zou volgens de verzamelaars op een bierviltje moeten worden af gebeeld? 1 Jenkins 2 Stewart -1 3 Callaghan Donderdag vraag 4 Welk percentage van de onder zochte voetballers heeft onvol doende gezichtsscherpte? 1 12.23 procent 2 13.68 procent 3 12.32 procent Vrijdag vraag 5 Welke burgemeester wordt voorzitter van een forum bij een congres, dat de mening van de tv-kijkers over verschillen de programma-onderdelen gaat peilen? 1 drs. L. J. M. van der Laar 2 drs. J. W. C. van Casteren 3 mr. F. G. A. Huber TILBURG BREDA DEN BOSCH Heuvelstraat 44 Eindstraat 14 SCHAPENmarkt 17 Tel. 31620 Tel. 31086 Tel. 3912S BERGEN OP ZOOM J. H. v. Eekeren - Bosstr. 36 - Tel. 01640-4441 BERGEN OP ZOOM A. Schetters - Stationsweg 14 - Tel. 016406424 BREDA Fa. Ant. Claessen en Zn. - Boschstraat 29 - Tel. 47854 BREDA Fa. Cohen - Boschstraat 94 - Tel. 34462 BRÉDA Techn. Bur. Damen - Speelhuislaan 20 - Tel. 31213 BREDA W. Jacobs Valkeniersplein 2 - Tel. 31897 BREDA A. Pijnappel - Ploegstraat 101 - Tel. 36047 BREDA Radio Van Tilburg - Ginnekenweg 131 - Tel. 35500 BREDA Frans Verheijen - Veemarktstraat 49 - Tel. 38880 GOES Fa. S. Gahriëlse - Voorstad 11 - Tel. 01100-5460 GOES J. v. d. Klooster - Ganzepoortstraat 6 - Tel. 01100-6714 HOOGERHE1DE M. Iriks - Raadhuisstraat 49 - Tel. 01646-486 St.-JANSTEEN P. L. Polspoel - Hoofdstraat 16 - Tel. 01140-2491 TERNEUZEN Fa. J. P. van Baal - Axelsestraat 86 - Tel. 01150-202'. TERNEUZEN Radio Tazelaar - Noordstraat 21 - Tel. 01150-23' 1 Bezoekt de toonkamers van onderstaande DIMPLEX-grossier vc deskundige voorlichting (levering uit ruime voorraden uitsluitend via de erkende detailhandel). A. J. W. Schiefelbusch N.V. Bleekstraat 1, Breda, Tel. 01600-24. 10. Filialen te's-Hertogenbosch, Maastricht, Tilburg, .Vlissiogen, dingskunsten van de vrouw be hoeft te worden beschermd? 1 Even uitblazen 2 Huisvrouwen dromen over 1980 3 Lichte meisjes alleen in donkere straten. AXEL W. C. Ruytenhurg - Noordstraat 56 - Tel. 01155-1735 tingen, wil volgende week gelden bij een brengen om juist de kadervor ming, de scholing van de scholers in Midden- en Zuid-Amerika te stimu leren en te steunen. De hoogste ker kelijke autoriteiten begeleiden de actie in een schrijven waarin zij op roepen tot solidariteit, in het Spaans 'solidaridad', het motto waarmee de actie geve .rd wordt. Zij wijzen op het noodzakelijke begrip in het wel gedane westen voor de armoede en ellende in dat werelddeel. Solidari teit betekent dat „wij ons niiet neer leggen bij de huidige situatie, waarbij wij in het bevoordeelde westen indi rect profiteren van ongelijke wereld handelsverhoudingen, ten koste van de ontwikkelingslanden en waarbij wij zelfs wellicht ongewild bijdragen aan het in stand houden van struc turen waarbij weinigen onvoorstel bare rijkdommen en macht bezitten, terwijl de grote meerderheid in mens onwaardige armoede verkeert, zon der perspectief op verbetering Kenmerkend voor de situatie in dit continent is, dat ons van daaruit tel kens berichten bereiken over syste matische onderdrukking van activi teiten van jonge katholieke priesters en van sociaal bewogen christenen uit verschillende kerken, die werken voor een rechtvaardiger maatschap pij"- Of, zoals paus Paulus schreef in zijn encycliek 'populo-rum progressio' „De werkelijke vrede zal alleen be reikt worden, als een nieuwe orde geschapen wordt die een volledige rechtvaardigheid tussen de mensen inhoudt". De situatie in Zuid-Amerika is „in" bij de publieke opinie sinds het op treden van de gewelddadige revolu tie, sinds mensen als Ché Guevara en Camilo Torres de wereld aan het denken zetten over problemen als geweld en revolutie. Het zijn vragen waar aan de kerk niet meer voorbij kan gaan en waarop verschillende fj 6 antwoorden mogelijk zijn. De pries ter Camilo Torres koos voor geweld, Helder Camara niet: „Verre van haat te prediken, predik ik liefde. Ik ben koppig genoeg om in plaats van in samenzweerders en guerrilla's, in de mocratische methoden te geloven". Het probleem waar het om gaat is door Helder Camara op de volgende manier kernachtig uiteen gezet: „De tijd is tegen ons. Maar het is nood zakelijk dat jullie generatie de derde wereld ertoe brengt niet als een be delaar, maar als gelijke en broeder aan de eindelijk echt ronde tafel te gaan zitten waaraan de wereld heeft besloten een gesprek te voeren". Voor het zover is vraagt de derde wereld de steun van het westen en dan niet de steun waaraan allerlei voorwaarden verbonden zijn: voor waarden vain planning door het wes ten, van controle door bet westen, van besteding vain gelden in het wes ten. De interkerkelijke adventsactie heeft dit begrepen. Er is een lijst op gesteld van ruim zestig projecten, die zich richten op de vorming van ka der. Dat kader zal op zijn beurt de hevolking moeten vormen. Voorlopig is het vormen van leer krachten een eerste vereiste. Die vor ming geschiedt geheel op de wijze die Latijns-Amerika waagt. De pro jecten zijn dan ook door de mensen uit de verschillende landen zelf uit gewerkt. Daarbij is een bijdrage ge pland aan een aantal 'minder ge wenste initiatieven', d.w.z. initiatie ven die door de regeringen van de betrokken landen als 'revolutionair' worden beschouwd. Uiteraard wor den deze niet met name genoemd. In overgrote meerderheid beogen de projecten een bijdrage te leveren aan vernieuwingstendenzm in de be staande structuren

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 11