T BREIN ACHTER JOHNNY JORDAANEN TANTE LEEN
Harry de Groot: r
voel die mensen aan"
Musical „Hair" onder zeil
Documentaire bekroond
Omroeppersoneelnog
geen
beroepsvereniging
STEE
Egg/
prijzenpot!
kijk naar
luister
Concertgebouworkest
meer inspraak
dan bij bedrijfsleven
Laatste stuiver
Balkan nuaiek
i 'f f.
V jfw
"Ï\T
mW
Straatroepen in
Öe Zonnebloem
In Italië auteur
fascistische
marsen overleden
Voor 13 orkesten
één gelijke
salarisregeling
Stradivarius
bracht
f 131.000 op
OVEI
BOEK
Doodsstrijd
NEDERLAND I:
NEDERLAND II:
BELGIê (Nederlands):
BELGIë (Frans):
DUITSLAND I:
DUITSLAND II:
20
DE STEM VAN DONDERDAG 11 DECEMBER 1969
HYACINTEN,
koop nu deze speciaal
geprepareerde hya
cinten om over 2 we
ken, dus met Kerst
mis, het voorjaar in
huis te hebben.
3 STUKS
2.95
12,50, f 10,-,
I- of f 1000,-
lo vagl< meedoen als
[idstriidvoorwaarden
AMSTERDAM U wilt een smeuiïge dijenkletser voor het 50-jarig
bestaan van de klaverjasvereniging, een daverende smartlap die
ldeurt bij uw wasechte feestneus en het niespoeder of gaan uw ge
dachten toch meer uit naar een onvervalste Jordaan-song, compleet
met snikken, rochels en hartverscheurende akkoorden van een
schorre accordeon? Het mag ook een springerig dansje zijn, waar
mee u op het eerstkomende volksdansfeest gegarandeerd de show
steelt.
U zegt maar, wat er diep in u
leeft en Harry de Groot doet de rest.
Harry, de duivelskunstenaar, de
componist en gros, de Hiiversumse
zuilenverslinder en sinds 1955 het
brein achter Johnny Jordaan en
Tante Leen. Als een der vaderland
se omroepverenigingen weer eens
een muzikale show in elkaar tim
mert, tien tegen een, dat Harry
dan achter de dirigentenlessenaar
staat. Altijd met een gulle lach aan
weerszijde van zijn goed getrimde
snor.
Het kan ook zijn, dat u hem op
een gegeven moment waarneemt
achter eer, vleugel, terwijl hij bij de
twee maten rust met zijn linkerhand
aanwijzingen geeft voor het orkest.
U moet er tevens ernstig rekening
mee houden, dat hij opeens achter
een zanger opduikt, terwijl hij losjes
een geweldige accordeon bespeelt.
„Harry", zeggen de collega's, „is
een genadeloze beul voor zichzelf.
Die werkt zich schaterend kapot".
„Onzin", zegt Harry zelf, „aan
werken is nooit een mens kapot ge
gaan, ik doe het zestien, zeventien
uur per dag en ik vind het nog
steeds geweldig. Als ik in een ander
land geleefd had, zou ik nou waar
schijnlijk schatrijk zijn geweest. .Ga
maar na, ik zou alleen al heel stil
kunnen leven van de rechten van
mijn Jordaan-repertoire".
„Voor een gewone jongen uit Mo-
kum heb ik al heel wat bereikt. Ik
ben een steenbok, ik ben zo senti
menteel als de pest. En gek met
kinderen en ouwe mensen. Dat krijg
je er nooit meer uit. Ik kan ontzet
tend romantisch zijn en dan meen ik
het echt. Ik ben ook geen mannetje,
dat leed kan zien. Ik ga het uit de
weg of ik geef mijn laatste stuiver
weg. Daarom voel ik Johnny en
tante Leen zo goed aan, Johnny,
tante Leen en Harry, dat is een
drie-eenheid waar niemand tussen
komt".
„Ik huil met ze mee, ik lach met
ze mee, ik voel precies wat er in die
mensen omgaat. Ik ben zelf gebo
ren op de rand van de Jordaan en
mijn grootouders woonden er mid
den in. In de Binnen-Oranjestraat.
Mijn grootvader was de eerste ech
te accordeonist, die artiesten bege
leidde. Hij is nou 77. Hij is het ge
weest, die me heeft 'geleerd, dat een
muzikant nooit met ongepoetste
schoenen het toneel op mag.
„Johnny en Leen, dat zijn voor
mij open boeken. Ik ken de mentali
teit van de Jordaan als mijn broek
zak. Lekker spontaan, ze zeggen al
les, wat voor hun bek komt. Neem
een jongen als Johnny, goudeerlijk
en oer-sentimenteel. D'r zit in die
jongen geen gram kwaad. Als hij
langs de kant van de weg een jon
getje ziet huilen, dan laat ie de bus
stoppen en droogt hij zijn traantjes".
Weet je wat het is. Het succes
van Johnny zit in zijn menselijkheid.
John is eerlijk John belazert nie
mand. Als hij op de Bühne springt,
gelooft hij er in. .John is het proto
type van de volksartiest pur sang.
Dacht je, dat het publiek zoiets niet
door heeft? Het publiek ziet een
man staan, die met hen lacht en met
hen huilt. Die niet probeert om
mooier te zingen dan-ie kan. Er zit
totaal geen franje aan. Als je John
ziet optreden, is het gelijk ouwe jon
gens.
„Daarom is het succes van John
ny ook nooit over geweest, ze riepen
het wel, maar ze logen dat ze bar
sten. John is alleen een tijd weg ge
weest, omdat hij schulden had aan
de belastingen. Daarom hoorde je in
Nederland zo weinig van hem.
Tante Leen .heeft precies datzelfde.
Als ik een televisietje met haar
maak, stort ze zich met haar hele
hebben en houwen in het avontuur.
Dat is heerlijk werken. En het gek
ke is, dat ik even sterk erin geloof
als zij. Ik heb nooit liedjes kunnen
maken, waar ik niet volledig achter
kan staan. Ik heb me nooit gewaagd
aan een smartlap over Jantje, die
zijn handjes moest missen. Ik weet,
dat Johnny en Leen het niet willen
zingen".
„Die hebben er gelijk de pest in,
als je met een vals liedje komt aan
dragen. Maar Leen zingt wel een
ding over een lichte vrouw, omdat
ze weet, dat het een onderwerp uit
het volle leven is. Als John een plaat
maakt, zit tante Leen ook altijd in
de zaal. Leen kan-ie niet missen, dat
is zijn mascotte. En in de bus hou
den zij eikaars hand vast. Moet je
maar opletten. Als tante Leen in de
buurt is, voelt John zich pas zeker
en dan lukt het ook. Ik repeteer
nooit met hem, ik laat de geluids
band een paar keer draaien en dan
zingt hij, altijd puntgaaf. En waar
om? Omdat hij zichzelf is".
„Met Oord van de Bovema had ik
gewed, dat het plaatje van Johnny
goed was voor 50.000 exemplaren.
Ik zette een op honderd, want ik ge
loofde er in. Het volkse lag er zo
duimendik bovenop en die stem was
zo muzikaal, dat het niet missen
kon. Als vakman wist ik, dat het
commercieël een kraker zou wor
den. Oord zei, dat hij al blij zou zijn
als hij er 500 kon verkopen, toen er
meer dan een miljoen waren ver
kocht, heb ik gevraagd, hoe het met
Harry de Groot: „Ik heb voor een gewone jongen uit Mokum al heel
wat bereikt.'
die weddenschap zat. Het antwoord
moet ik nog krijgen".
„De meeste mensen weten niet
eens, dat ik het hele repertoire voor
Johnny en Leen maak. Die kennen
me als dirigent of hebben me aan
een accordeon zien trekken. Ik vind
dat ook beter, want ik wil niet het
stempel van de Jordaan-componist
krijgen. Ik heb trouwens al zeven
musicals gemaakt en vorig jaar
heb ik nog een langspeelplaat met
Roemeense melodieën bij elkaar ge
componeerd".
„Bij de Buma zijn er nou zo'n
2000 composities van me geregi
streerd. Noem ze maar op. Van Pik-
ketanisie tot Als je voor een cent
geboren bent, word je nooit een
kwartje. Daarnaast heb ikorkesten
gedirigeerd in alle denkbare samen
stellingen. Van kwartetjes tot grote
symphonieorkesten van zeventig
man. Ik heb ook allerlei grootheden
uit het vak begeleid. Een man als
Johnny Ray. Die zat voortdurend
onder de dope. En Patachou, Azna-
vour. Noem ze maar op".
„Weet je, dat het nog een hele
kunst is, dat begeleiden? Je moet er
zijn en je mag er ook weer niet zijn.
BegrijD je? Als de artiest applaus
krijgt en hij of zij betrekt de begelei
der er in, dan moet hij bescheiden
blijven. Niet met wij'd gespreide ar
men over het toneel gaan lopen bij
voorbeeld. Dat haalt- de artiest naar
beneden en dan krijgt hij er de pest
in. Je maakt dus een kleine referen
ce en daai' volsta je mee. Dat staat
een stuk sjieker en je drukt er ge
lijk je eerbied en sympathie voor de
artiest mee uit. Kijk, dat is ook een
kant van het vak. Het ene moment
schrijf je een uitsmijter voor tante
Leen en het volgende moment speel
je Strauss Ik vind het allemaal
even fijn. Het is gewoon een mieters
vak". LEO THURING
-•
HILVERSUM (ANP) De N.O.S.
"imdoeumentaire over de Fastnet-
r:i':die op 28 september jl. in kleur
werd uitgezonden heeft de eerste
Mjs verworven in de categorie
sportnieuws van de World News
'Hm Award, een festival dat in
onden wordt gehouden. De prijs
af op 18 december worden uitge
reikt.
Hot betreft hier een produkt, dat
o samenwerking met Cinecentrum
erd vervaardigd door Frans van
uasschoten van N.O.S. - sport. Onder
zijn leiding heeft een uit vijf man
bestaande cameraploeg onder meer
aan boord van twee deelnemende
Nederlandse jachten filmopnamen
gemaakt van dit tweejaarlijkse zeil-
evenement, dat als de zwaarste race
ter wereld wordt beschouwd. De
ploeg bestond uit de cameralieden
Ron Nieuwenhuis, Peter Staugaart,
Ben Tenniglo, Benno Roos en ge
luidstechnicus Rón Haanschoten.
Woor de montage zorgde Fred Tan.
De film zal op een nog nader te be
palen datum nog eens worden uit
gezonden.
I v»
Hilversum „Wie heeft er
straatroepen?" vraagt Cobi
ju'eyer vanmorgen om 11.92 in
J' radioprogramma De Zonne-
i em- laat onder die titel door
ar verzamelde roepen, oude en
vau"e: horen sommige uit brieven
«luisteraars, andere nauwkeurig
tte band geroepen door iedereen,
ze n°g kan naroepen of ze zelf
Seroepen heeft.
vnrver?er *n Zonnebloem om tien
se r, Waab d> schaakwedstrijd tus-
terao °mroePPersoneel en de luis-
brjafL?" Ie(tere luisteraar kaïn per
dip a urt mee(*oeri aan deze match
tip vrf i °Senblik is gevorderd tot
rauw?zet v™ zwart luiste-
"Pvning n spee^ eein Italiaanse
BIJ EEN brand in Rome zijn par
tituren, boeken, foto's en een piano
van wijlen de operacomponist Pie-
tro Mascagni verloren gegaan
Mascagni, vooral beroemd gewor
den door de Cavalleria Rusticana,
leefde van 1863 tot 1945. De brand
woedde in de woning van zijtn doch
ter, waar hij placht te werken.
AMSTERDAM Op 2 januari
gaat in Amsterdam de internationale
produktie van de musical „Hair" in
première. De musical wordt opge
voerd in een mobiel, voormalig Ci-
neramatheater, dat een plaats krijgt
op een van de bijvelden van het
Olympisch stadion. Er wordt met
man en macht gewerkt om de tent
op tijd gereed te krijgen.
GENUA De componist Giusep
pe Blanc, auteur van het fascisti
sche volkslied Giovinezza, Giovinez-
za en andere marsen uit de periode
van Mussolini is maandag in een
plaats bij Genua overleden. Hij was
83 jaar.
DEN HAAG Minister dr. M. A.
M. Klompé van Cultuur, Recreatie
en Maatschappelijk Werk heeft het
rapport ,over de salarisverhouding
tussen de door het rijk gesubsidieer
de orkesten (van de commissie-
Scholten) overgenomen. Dit bete
kent, dat met uitzondering van het
^Concertgebouworkest, voor de ove
rige dertien orkesten in de toe
komst eenzelfde salarisregeling zal
gelden.
Tot nog toe was de salarisregeling
gedifferentieerder. De salarissen
van de musici van het Residentie
Orkest en het Rotterdams Philhar-
monisch Orkest lagen tien procent
en die van de leden van het Con
certgebouworkest 20 procent hoger
dan van de overige.
Ons land kent naast de orkesten
van de drie grote steden nog elf or
kesten, die het rijk subsidieert. Het
Brabants Orkest uit 's-Hertogen-
bosch is er een van.
(Van onze correspondent)
HILVERSUM Op de vergade
ring van personeelsleden van om
roepen in Hilversum is men er niet
in geslaagd een beroepsvereniging
op te richten. Het aantal ontevrede
nen mot deze gang van zaken was
te groot om zelfs maar een bestuur
samen te stellen. In ieder geval
hebben 90 mensen zich aangemeld
voor een bestuursfunctie.
Omstreeks de jaarwisseling zal
opnieuw een 'vergadering worden
AMSTERDAM Het stichtings
bestuur en leiding van het Concert
gebouworkest vinden, wat betreft de
medezeggenschap van de orkestle
den, dat de feitelijke invloed van de
musici van het Concertgebouworkest
op alle beleidsaangelegenheden aan
merkelijk groter is dan die van
werknemers in het bedrijfsleven.
Het bestuur zegt dit naar aanlei
ding van door de componisten
Schat, Andriessen en De Leeuw te
gen het' orkest gerichte beweringen.
De vraag of er aanleiding bestaat
de musici meer medezeggenschap
toe te kennen is volgens het bestuur
in de eerste plaats een zaak van de
werknemers zelf. Het is het bestuur
bekend'dat de vijf musici-vakbon
den binnenkort een gedetailleerd
plan voor alle Nederlandse orkeste
zullen publiceren. Het bestuur acht
het onjuist te stellen dat het orkest
„uitsluitend een aangelegenheid van
een toplaag uit de maatschappij"
zou zijn.
Het orkest geeft in Amsterdam
jaarlijks 20 - 25 concerten met lage
toegangsprijzen. Deze worden bijge
woond door belangstellenden uit al
le lagen der bevolking. De prijzen
liggen hier volgens het bestuur niet
hoger dan de gemiddelde bioscoop-
prijs en lager dan die van druk be
zochte pop- en beatuitvoeringen in
het Concertgebouw. Voorts verzorgt
het orkest tientallen radio-uitzendin
gen per jaar.
Sedert 1961 heeft het Concertge
bouworkest verschillende wegen be
wandeld om de verbreiding van de
eigentijdse muziek te vergroten. De
bezoekcijfers van drie jaar achter
een gehouden experimentele muziek
series vertoonden een steeds dalen
de lijn. De overweging dat de zaak
der hedendaagse muziek niet is ge
diend met een zeer matig of slecht
bezette zaal, heeft tot de beslissing
geleid terug te- keren tot de oor
spronkelijke opzet van de C-serie uit
1961 (muziek van de 17e, 18e en 20e
eeuw). Voor de komende seizoenen
is het orkest bezig nieuwe wegen te
vinden om het aandeel van de eigen
tijdse muziek in de programmering
te vergroten.
gehouden. Men verwacht dat de be
langengroepen het dan zodanig eens
zijn geworden, dat de beroepsvere
niging een fêit zal worden. Van de
5.000 man omroeppersoneel rekent
men op 2.000 leden van de vereni
ging.
De initiatiefnemers stellen zich
vooral ten doel de immateriële be
langen te behartigen. Daarbij gaan
de gedachten in de eerste plaats uit
naar inspraak in het programma-
en omroepbeleid. Verder hopen de
initiatiefnemers meer medezeggen
schap te krijgen over opleidingen,
studiobeheer, nieuwbouw, aanschaf
van apparatuur en programmafaci
liteiten.
LONDEN Een stradivarius
uit 1729 is op een veiling in
Londen verkocht voor 131.000
gulden. Dit is het op een na
hoogste bedrag dat ooit voor een
instrument van deze Italiaanse
vioolbouwer is betaald. Vorig
jaar bracht een stradivarius uit
1709 op een Londense veiling
190.000 gulden op.
Het is erg moeilijk een goede
science-fictionroman te schrijven,
omdat iedere grillige fantasie nog
geen science-fiction is.
De doodsstrijd in Appsala is
dit echter wel. Het is een
spannend avontuur, dat de harde
kant van Harry Harrison waardig is.
De schrijver heeft in het recente ver
leden bewezen, dat hij ook in de
meer avant-gardistische wereld van
de seience-fietiomroman uitstekend
werk levert. De oplettende lezer zal
ook in dit klassieke avontuur de wor
tels bespeuren van Harrisons mo
dernste werk.
Er zijn twee satirische begim-
delen in de intrige: het kontrast tus
sen de dwepende Mikah met zijn
hoofdletterwoorden (zoals Waardig
heid en Gerechtigheid), en de schijn
baar bikkelharde Jason dinAlt. Daar
naast is de hele maatschappelijke or
de van Appsala een satire op de tech
nologische „vakidioten", mensen die
hun vakspecialisme isoleren, die al
leen hun eigen vak kennen, en die
juist daardoor het eigen vak niet
meer begrijpen. Die mensen, die me
nen dat sience-fiotion flauwekul is,
zouden door het lezen van dit boek
wel eens bekeerd kunnen worden,
BEN JANSEN
Harry Harrison: Doodsstrijd in
Appsala. (Uitg. Meulenhoff, f, 3-25).
NOS-NOT
11.10 BIOLOGIE IN DE BRUGKLAS
11 35 ERASMUS EN ZIJN TIJDGE
NOTEN
12.00 SLUITING
14.00 KIJK, ALS JE TEKENT ZIE
JE MEER.
14.25 SLUITING
NOS
18.50 DE FABELTJESKRANT
(kleur)
19.00 JOURNAAL
TROS
19.07 DE WERELD WAARIN WIJ
LEVEN (kleur)
Jn deze derde aflevering, onder
de titel „De dammenbouwers",
worden bevers vergeleken met
menselijke ingenieurs.
19.35 TROS-TOTO
Er valt weer maximaal dui
zend gulden te verdienen met
dit ontspanningsspeb
20.00 JOURNAAL NOS
20.20 DE DIEF VAN WASHINGTON
(kleur)
Spanning rond het geheim van
de schoonheidskoninginnen.
21.10 OP DE MAN AF.
Interview onder redactie van
Willem Hogendoorn.
21-25 VROUWEN ALLEEN (kleur).
Engelse actrices spelen in deze
serie monologen van de Itali
aanse schrijver Aldo Nicolaj.
Deze avond komt op het scherm
de actrice Mengs Jenkins
21.45 IJSHOCKEY
De Brabantse derby Den Bosch-
Tilburg in het Bossche stadion.
22.45 JOURNAAL NOS
TELEAC
22.50 ORGANISEREN EN LEIDING
GEVEN
23.20 SLUITING
18.50
19.00
19.03
19.30
20.00
20.20
20.30
21.30
20.20
22-50
22.55
DE FABELTJESKRANT
(kleur)
JOURNAAL
SCALA
VAN GEWEST TOT GEWEST
JOURNAAL
VPRO
UNE BOMBE PAR HASARD
(kleur) Tekenfilmpje over een
onontplofte bom op de markt
van een klein stadje.
FILMSTERPORTRET
Simon van Collem geeft toe
lichting bij fragmenten van de
film „Cactusflower", „Inter
mezzo", en „Gaslicht". Verder
is ei een interview met Ingrid
Bergman.
VIJF EN TWINTIG JAAR BE
ZIGE BIJ.
Uitzending over de Amster
damse uitgeverij „De Bezige
Bij'
CVK-IKOR-KRO-RKK
HET ANDERE ISRAEL
JOURNAAL NOS
SLUITING
18 25 TECHNISCH EN WETEN
SCHAPPELIJK ENGELS.
18.55 ZANDMANNETJE
19,00 TIENERKLANKEN
19.35 POLITIEKE TRIBUNE
De Christelijke Volkspartij
19.50 KEURIG FRANS.
19.52 ZOEKLICHT
19.57 MEDEDELINGEN
20.00 JOURNAAL
20.25 DE INDRINGERS
21.15 ERASMUS, CIVIS TOTIUS
MUNDI.
Film gemaakt n.a.v. de 500e
geboortedag van Erasmus.
22.00 PREMIERE
Jo Rüpcke presenteert de
nieuwste films van de week.
22.45 BASKETBALL
Mechelen-Dynamo Boekarest
18.35 NIEUWS
18.40 H'éCKAN MAGIQUË
18.55 LES CHRETIENS DANS LA
VIE SOCIALE
Godsdienstig programma.
19.25 PLUM-PLUM
19.30 LE PETIT MONDE DE MA
RIE PLAISANCE.
TV-serie.
20.00 JOURNAAL
20.30 QUI ETES-VOUS MONSIEUR
SORGE?
Spionagefilm.
22.30 LE CAROUSSEL AUX
IMAGES
23.15 JOURNAAL
20.00 JOURNAAL EN WEERBE
RICHT.
20.15 DER KIDNAPPER
21.45 KONTRASTE
Aflevering uit de serie: Oost
en West.
22.30 JOURNAAL MET KOMMEN-
TAAR EN WEERBERICHT.
22.50 DE TREURIGE GESCHIEDE
NIS VAN DE HERENIGING
0.30 JOURNAAL.
17.30 JOURNAAL EN WEERBE
RICHT
17.35 18 20 - NUR NICHT PASSEN
18.05 DIE DREHSCHEIBE.
18.40 ICR UND PARIS.
Tv-serie „Wachten op Michael"
19.10 DAS KLEINE FERNSEH-
SPIELE
19.45 HEUTE
20.15 STARPARADE (kleur)
Een muzikale revue van popu
laire artiesten.
21.45 JOURNALISTEN VRAGEN
POLITICI GEVEN
ANTWOORD
22.45 JOURNAAL EN WEERBE
RICHT
22.55 MONTREUX.
Donderdag 11 december,
HILVERSUM I 402 M
AVRO: 12.30 Modern platteland
12.35 Sportrevue 13.00 Nws. 13.11 Ra-
diojourn. 13.30 Stereo: 't Muzikan
tenuur: populair klas. muz.; 2. Ra
dio Kamerorkest en klein omroep
koor: mod. werken; 3. Mono: Bei
aardconcert: mod. muz. 14.30 't Is
historisch: progr. o-ver geschiedenis
15.00 Voor de zieken 16.00 Nws. 16.03
Van vier tot vijf: radioprogr. in een
Notedop 17.00 Tussen 10-plus en 20-
min: lichte grammofoonmuz. voor
de tieners 17.30 Voor de jeugd 17.55
Meded. 18.00 Nws. 18.11 Radiojourn.
18.20 Uitz. van de Communistische
Partij van Nederland AVRO: 18.30
Stereo: licht instrumentaal ensem
ble 18.55 Voor de kinderen 19.00
Jeugd en ritme: licht muz.progr.
voor de jeugd 19.25 Gesproken brief
19.30 Nws. IKOR: 19.35 Kerk veraf
en dichtbij 19.40 Mens en Bijbel: ra
diocatechese 19.50 Memo: literair
progr. AVRO: 20.05 Stereo: Strijk
kwartet: Semi-klas. en klas. kamer-
MUZ. 22.00 Jekemmewat: cabaret-
progr. 22.30 Nws. 22.38 Meded. 22.40
Radiojourn. 22.55 Tout a toi: infor
matief progr. uit Parijs 23.20 Ik
hoor wat u niet hoort, muzikale le
zing 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II 298 M
NCRV: 12.00 Los-Vast, gevar. pro
gr. (12.26 Meded. t.b.v. land- en tuin
bouw; 12.30 Nws.; 12.41 Act.; 12.50-
13.10 Het Kerstkind een gevaar', the
ma van een drietal Adventsstonden)
14.00 Stereo: The Kilima Hawaiians
Show 14.25 Stereo: Cello en contra
bas: oude en klas. muz. 15.00 Mid-
dagdienst N.O.S.: 15.30 Meer over
minder: een progr. met meer infor
matie over mensen en dingen die
minder op de voorgrond treden
NCRV: 17.45 Sportact. 18.00 Tijd vrij
voor muz. in vrije tijd: harmonie- en
fanfare-orkesten (opn.) 18.30 Nws
18.41 Act. met aansluitend om ca.
19.00 Spektrum: maatschappelijke
vraagstukken nader belicht 19.15 Le
ger des Heilskwartier (opn) 19.30
Kerkorgelooineert. klas. muziek 20.00
Ferdinand Huyck, seriehoorspe
(deel 10) 20.26 Stereo: lichte gram
mofoonmuz. 20.30 Radio actief, gev
progr. met om 22.30 Nws. en om
22.38 Parlementair Dagoverzicht
23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM m 240 M EN FM
NOS: 12.00 Nws. 12.03 Pop-slick
licht platenprogr. KRO: 13.00 Nws
13.03 Act. 13.08 T.N.T.: licht muz.
progr. 4.00 Nws. 14.03 Pop-in: licht
platenprogr. 15.00 Nws. 15.03 Holster
pop. en countrymuz. 16.00 Nws. 16.03
lORRRrrrhitparade 17.00 Nws.
17.02 Act. 17.07-18.00 Draaijijofdraai-
ik: verz.platenprogr.
BRUSSEL NEDERLANDS 324 M
12.00 Nws. 12.03 Gev. muz. (12.40-
12.48 Weerber., meded. en SOS-ber
voor de schippers) 12.55 Buitenl
persoverz. 13.00 Nws., weerber.
beursber. en dagklapper 13.20 Tafel-
muz. 14.00 Nws. 14.03 Klas. muz
15.00 Nws. 15.03 Casinomuz. 6.00
Nws. 16.03 Beursber. 16.09- Grammo
foonmuz. 16.15 Progr. voor oudere
luisteraars 17.00 Nws., weerber. en
meded. Aansluitend: Jazzkroniek
18.00 Nws. 18.03 Popmuz. 18.28 Paar-
desportuitslagen 18.30 Franse les
18.33 Grammof.muz. 18.35 Verkeers-
tips 18.40 Grammofoonmuz, 18.45
Sport 18.52 Taalwenken 18.55 Gram
mofoonmuz. 19.00 Nws. weerber. en
act. 19.40 Intermezzo 19.45 Vrije Po-
litieke Tribune 19.55 Intermezzo
20.10 Boekbespreking 20.25 Instru
mentale muz. 20.30 Hoorspel 20.56
Promenadeconcert 21.30 Klankbeeld
22.00 Nws., ber. en cultureel nws.
22.20 Gev. muz. (23.00-23.10 Nws.)
23.40-23.45 Nws.
Vrijdag 12 december
HILVERSUM I 402 M
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym.
7.20 Lichte grammofoonmuz. (8.00-
Nws.; 8.11 Radiojourn. 8.30-8.33 De
groenteman) N.O.S.: 9.00 Internatio
naal Spectrum: oude en mod. muz.
(opn.) (9.35-9.40 Waterstanden)
AVRO: 10.00 Voor de kleuters 10.10
Arbeidsvitaminen (gr.) (11.00-11.02
Nws.) 11.30 Komt vrienden in het
ronde: progr. rondom het volkslied
(Groot-Brittannië) 11.55 Beursber,
HILVERSUM n 298 M
KRO: 7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord 7.15 Stereo: Badinerie: klas.
muz. (gr.) (7.30 Nws.; 7.32 Act.; 7.50
Overweging; 8.00-8.0 Nws.) 8.30
Nws. 8.32 Voor de huisvrouw 9.40
Schoolradio 10.00 Stereo: Aubade:
klas muz. (gr.) 11.00 Nws. 11.02
Voor de zieken 11.55 Meded.
HILVERSUM ni 240 M EN FM
VARA: 9.00 Nws. 9.02 De Eddy
Becker Show (10.00 Nws.) 11.00 Nws.
11.03 De Felix Meurders Show.
(ADVERTENTIE)
1) Hartig hapje:
Toastje met stukje
gemarineerde haring
of rolmops. Garneren
met tomaat.
2) Kippars:
Zó op 't brood óf
even bakken met mes
puntje boter óf kort koken
in bodempje water.
3) Bokking:
Gefileerd of gesneden
Garneren met dun
schijfje augurk.
4) Maatjesharing:
In mootjes op toast
(met stukje tomaat).
Cocktail: 1 dl. room,
2 dl. tomatenketchup,
4 dl. mayonaise en naar
„smaak sherry of cognac