T BREIN ACHTER JOHNNY JORDAANEN TANTE LEEN Harry de Groot: r voel die mensen aan" Musical „Hair" onder zeil Documentaire bekroond Omroeppersoneelnog geen beroepsvereniging STEE Egg/ prijzenpot! kijk naar luister Concertgebouworkest meer inspraak dan bij bedrijfsleven Laatste stuiver Balkan nuaiek i 'f f. V jfw "Ï\T mW Straatroepen in Öe Zonnebloem In Italië auteur fascistische marsen overleden Voor 13 orkesten één gelijke salarisregeling Stradivarius bracht f 131.000 op OVEI BOEK Doodsstrijd NEDERLAND I: NEDERLAND II: BELGIê (Nederlands): BELGIë (Frans): DUITSLAND I: DUITSLAND II: 20 DE STEM VAN DONDERDAG 11 DECEMBER 1969 HYACINTEN, koop nu deze speciaal geprepareerde hya cinten om over 2 we ken, dus met Kerst mis, het voorjaar in huis te hebben. 3 STUKS 2.95 12,50, f 10,-, I- of f 1000,- lo vagl< meedoen als [idstriidvoorwaarden AMSTERDAM U wilt een smeuiïge dijenkletser voor het 50-jarig bestaan van de klaverjasvereniging, een daverende smartlap die ldeurt bij uw wasechte feestneus en het niespoeder of gaan uw ge dachten toch meer uit naar een onvervalste Jordaan-song, compleet met snikken, rochels en hartverscheurende akkoorden van een schorre accordeon? Het mag ook een springerig dansje zijn, waar mee u op het eerstkomende volksdansfeest gegarandeerd de show steelt. U zegt maar, wat er diep in u leeft en Harry de Groot doet de rest. Harry, de duivelskunstenaar, de componist en gros, de Hiiversumse zuilenverslinder en sinds 1955 het brein achter Johnny Jordaan en Tante Leen. Als een der vaderland se omroepverenigingen weer eens een muzikale show in elkaar tim mert, tien tegen een, dat Harry dan achter de dirigentenlessenaar staat. Altijd met een gulle lach aan weerszijde van zijn goed getrimde snor. Het kan ook zijn, dat u hem op een gegeven moment waarneemt achter eer, vleugel, terwijl hij bij de twee maten rust met zijn linkerhand aanwijzingen geeft voor het orkest. U moet er tevens ernstig rekening mee houden, dat hij opeens achter een zanger opduikt, terwijl hij losjes een geweldige accordeon bespeelt. „Harry", zeggen de collega's, „is een genadeloze beul voor zichzelf. Die werkt zich schaterend kapot". „Onzin", zegt Harry zelf, „aan werken is nooit een mens kapot ge gaan, ik doe het zestien, zeventien uur per dag en ik vind het nog steeds geweldig. Als ik in een ander land geleefd had, zou ik nou waar schijnlijk schatrijk zijn geweest. .Ga maar na, ik zou alleen al heel stil kunnen leven van de rechten van mijn Jordaan-repertoire". „Voor een gewone jongen uit Mo- kum heb ik al heel wat bereikt. Ik ben een steenbok, ik ben zo senti menteel als de pest. En gek met kinderen en ouwe mensen. Dat krijg je er nooit meer uit. Ik kan ontzet tend romantisch zijn en dan meen ik het echt. Ik ben ook geen mannetje, dat leed kan zien. Ik ga het uit de weg of ik geef mijn laatste stuiver weg. Daarom voel ik Johnny en tante Leen zo goed aan, Johnny, tante Leen en Harry, dat is een drie-eenheid waar niemand tussen komt". „Ik huil met ze mee, ik lach met ze mee, ik voel precies wat er in die mensen omgaat. Ik ben zelf gebo ren op de rand van de Jordaan en mijn grootouders woonden er mid den in. In de Binnen-Oranjestraat. Mijn grootvader was de eerste ech te accordeonist, die artiesten bege leidde. Hij is nou 77. Hij is het ge weest, die me heeft 'geleerd, dat een muzikant nooit met ongepoetste schoenen het toneel op mag. „Johnny en Leen, dat zijn voor mij open boeken. Ik ken de mentali teit van de Jordaan als mijn broek zak. Lekker spontaan, ze zeggen al les, wat voor hun bek komt. Neem een jongen als Johnny, goudeerlijk en oer-sentimenteel. D'r zit in die jongen geen gram kwaad. Als hij langs de kant van de weg een jon getje ziet huilen, dan laat ie de bus stoppen en droogt hij zijn traantjes". Weet je wat het is. Het succes van Johnny zit in zijn menselijkheid. John is eerlijk John belazert nie mand. Als hij op de Bühne springt, gelooft hij er in. .John is het proto type van de volksartiest pur sang. Dacht je, dat het publiek zoiets niet door heeft? Het publiek ziet een man staan, die met hen lacht en met hen huilt. Die niet probeert om mooier te zingen dan-ie kan. Er zit totaal geen franje aan. Als je John ziet optreden, is het gelijk ouwe jon gens. „Daarom is het succes van John ny ook nooit over geweest, ze riepen het wel, maar ze logen dat ze bar sten. John is alleen een tijd weg ge weest, omdat hij schulden had aan de belastingen. Daarom hoorde je in Nederland zo weinig van hem. Tante Leen .heeft precies datzelfde. Als ik een televisietje met haar maak, stort ze zich met haar hele hebben en houwen in het avontuur. Dat is heerlijk werken. En het gek ke is, dat ik even sterk erin geloof als zij. Ik heb nooit liedjes kunnen maken, waar ik niet volledig achter kan staan. Ik heb me nooit gewaagd aan een smartlap over Jantje, die zijn handjes moest missen. Ik weet, dat Johnny en Leen het niet willen zingen". „Die hebben er gelijk de pest in, als je met een vals liedje komt aan dragen. Maar Leen zingt wel een ding over een lichte vrouw, omdat ze weet, dat het een onderwerp uit het volle leven is. Als John een plaat maakt, zit tante Leen ook altijd in de zaal. Leen kan-ie niet missen, dat is zijn mascotte. En in de bus hou den zij eikaars hand vast. Moet je maar opletten. Als tante Leen in de buurt is, voelt John zich pas zeker en dan lukt het ook. Ik repeteer nooit met hem, ik laat de geluids band een paar keer draaien en dan zingt hij, altijd puntgaaf. En waar om? Omdat hij zichzelf is". „Met Oord van de Bovema had ik gewed, dat het plaatje van Johnny goed was voor 50.000 exemplaren. Ik zette een op honderd, want ik ge loofde er in. Het volkse lag er zo duimendik bovenop en die stem was zo muzikaal, dat het niet missen kon. Als vakman wist ik, dat het commercieël een kraker zou wor den. Oord zei, dat hij al blij zou zijn als hij er 500 kon verkopen, toen er meer dan een miljoen waren ver kocht, heb ik gevraagd, hoe het met Harry de Groot: „Ik heb voor een gewone jongen uit Mokum al heel wat bereikt.' die weddenschap zat. Het antwoord moet ik nog krijgen". „De meeste mensen weten niet eens, dat ik het hele repertoire voor Johnny en Leen maak. Die kennen me als dirigent of hebben me aan een accordeon zien trekken. Ik vind dat ook beter, want ik wil niet het stempel van de Jordaan-componist krijgen. Ik heb trouwens al zeven musicals gemaakt en vorig jaar heb ik nog een langspeelplaat met Roemeense melodieën bij elkaar ge componeerd". „Bij de Buma zijn er nou zo'n 2000 composities van me geregi streerd. Noem ze maar op. Van Pik- ketanisie tot Als je voor een cent geboren bent, word je nooit een kwartje. Daarnaast heb ikorkesten gedirigeerd in alle denkbare samen stellingen. Van kwartetjes tot grote symphonieorkesten van zeventig man. Ik heb ook allerlei grootheden uit het vak begeleid. Een man als Johnny Ray. Die zat voortdurend onder de dope. En Patachou, Azna- vour. Noem ze maar op". „Weet je, dat het nog een hele kunst is, dat begeleiden? Je moet er zijn en je mag er ook weer niet zijn. BegrijD je? Als de artiest applaus krijgt en hij of zij betrekt de begelei der er in, dan moet hij bescheiden blijven. Niet met wij'd gespreide ar men over het toneel gaan lopen bij voorbeeld. Dat haalt- de artiest naar beneden en dan krijgt hij er de pest in. Je maakt dus een kleine referen ce en daai' volsta je mee. Dat staat een stuk sjieker en je drukt er ge lijk je eerbied en sympathie voor de artiest mee uit. Kijk, dat is ook een kant van het vak. Het ene moment schrijf je een uitsmijter voor tante Leen en het volgende moment speel je Strauss Ik vind het allemaal even fijn. Het is gewoon een mieters vak". LEO THURING -• HILVERSUM (ANP) De N.O.S. "imdoeumentaire over de Fastnet- r:i':die op 28 september jl. in kleur werd uitgezonden heeft de eerste Mjs verworven in de categorie sportnieuws van de World News 'Hm Award, een festival dat in onden wordt gehouden. De prijs af op 18 december worden uitge reikt. Hot betreft hier een produkt, dat o samenwerking met Cinecentrum erd vervaardigd door Frans van uasschoten van N.O.S. - sport. Onder zijn leiding heeft een uit vijf man bestaande cameraploeg onder meer aan boord van twee deelnemende Nederlandse jachten filmopnamen gemaakt van dit tweejaarlijkse zeil- evenement, dat als de zwaarste race ter wereld wordt beschouwd. De ploeg bestond uit de cameralieden Ron Nieuwenhuis, Peter Staugaart, Ben Tenniglo, Benno Roos en ge luidstechnicus Rón Haanschoten. Woor de montage zorgde Fred Tan. De film zal op een nog nader te be palen datum nog eens worden uit gezonden. I v» Hilversum „Wie heeft er straatroepen?" vraagt Cobi ju'eyer vanmorgen om 11.92 in J' radioprogramma De Zonne- i em- laat onder die titel door ar verzamelde roepen, oude en vau"e: horen sommige uit brieven «luisteraars, andere nauwkeurig tte band geroepen door iedereen, ze n°g kan naroepen of ze zelf Seroepen heeft. vnrver?er *n Zonnebloem om tien se r, Waab d> schaakwedstrijd tus- terao °mroePPersoneel en de luis- brjafL?" Ie(tere luisteraar kaïn per dip a urt mee(*oeri aan deze match tip vrf i °Senblik is gevorderd tot rauw?zet v™ zwart luiste- "Pvning n spee^ eein Italiaanse BIJ EEN brand in Rome zijn par tituren, boeken, foto's en een piano van wijlen de operacomponist Pie- tro Mascagni verloren gegaan Mascagni, vooral beroemd gewor den door de Cavalleria Rusticana, leefde van 1863 tot 1945. De brand woedde in de woning van zijtn doch ter, waar hij placht te werken. AMSTERDAM Op 2 januari gaat in Amsterdam de internationale produktie van de musical „Hair" in première. De musical wordt opge voerd in een mobiel, voormalig Ci- neramatheater, dat een plaats krijgt op een van de bijvelden van het Olympisch stadion. Er wordt met man en macht gewerkt om de tent op tijd gereed te krijgen. GENUA De componist Giusep pe Blanc, auteur van het fascisti sche volkslied Giovinezza, Giovinez- za en andere marsen uit de periode van Mussolini is maandag in een plaats bij Genua overleden. Hij was 83 jaar. DEN HAAG Minister dr. M. A. M. Klompé van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk heeft het rapport ,over de salarisverhouding tussen de door het rijk gesubsidieer de orkesten (van de commissie- Scholten) overgenomen. Dit bete kent, dat met uitzondering van het ^Concertgebouworkest, voor de ove rige dertien orkesten in de toe komst eenzelfde salarisregeling zal gelden. Tot nog toe was de salarisregeling gedifferentieerder. De salarissen van de musici van het Residentie Orkest en het Rotterdams Philhar- monisch Orkest lagen tien procent en die van de leden van het Con certgebouworkest 20 procent hoger dan van de overige. Ons land kent naast de orkesten van de drie grote steden nog elf or kesten, die het rijk subsidieert. Het Brabants Orkest uit 's-Hertogen- bosch is er een van. (Van onze correspondent) HILVERSUM Op de vergade ring van personeelsleden van om roepen in Hilversum is men er niet in geslaagd een beroepsvereniging op te richten. Het aantal ontevrede nen mot deze gang van zaken was te groot om zelfs maar een bestuur samen te stellen. In ieder geval hebben 90 mensen zich aangemeld voor een bestuursfunctie. Omstreeks de jaarwisseling zal opnieuw een 'vergadering worden AMSTERDAM Het stichtings bestuur en leiding van het Concert gebouworkest vinden, wat betreft de medezeggenschap van de orkestle den, dat de feitelijke invloed van de musici van het Concertgebouworkest op alle beleidsaangelegenheden aan merkelijk groter is dan die van werknemers in het bedrijfsleven. Het bestuur zegt dit naar aanlei ding van door de componisten Schat, Andriessen en De Leeuw te gen het' orkest gerichte beweringen. De vraag of er aanleiding bestaat de musici meer medezeggenschap toe te kennen is volgens het bestuur in de eerste plaats een zaak van de werknemers zelf. Het is het bestuur bekend'dat de vijf musici-vakbon den binnenkort een gedetailleerd plan voor alle Nederlandse orkeste zullen publiceren. Het bestuur acht het onjuist te stellen dat het orkest „uitsluitend een aangelegenheid van een toplaag uit de maatschappij" zou zijn. Het orkest geeft in Amsterdam jaarlijks 20 - 25 concerten met lage toegangsprijzen. Deze worden bijge woond door belangstellenden uit al le lagen der bevolking. De prijzen liggen hier volgens het bestuur niet hoger dan de gemiddelde bioscoop- prijs en lager dan die van druk be zochte pop- en beatuitvoeringen in het Concertgebouw. Voorts verzorgt het orkest tientallen radio-uitzendin gen per jaar. Sedert 1961 heeft het Concertge bouworkest verschillende wegen be wandeld om de verbreiding van de eigentijdse muziek te vergroten. De bezoekcijfers van drie jaar achter een gehouden experimentele muziek series vertoonden een steeds dalen de lijn. De overweging dat de zaak der hedendaagse muziek niet is ge diend met een zeer matig of slecht bezette zaal, heeft tot de beslissing geleid terug te- keren tot de oor spronkelijke opzet van de C-serie uit 1961 (muziek van de 17e, 18e en 20e eeuw). Voor de komende seizoenen is het orkest bezig nieuwe wegen te vinden om het aandeel van de eigen tijdse muziek in de programmering te vergroten. gehouden. Men verwacht dat de be langengroepen het dan zodanig eens zijn geworden, dat de beroepsvere niging een fêit zal worden. Van de 5.000 man omroeppersoneel rekent men op 2.000 leden van de vereni ging. De initiatiefnemers stellen zich vooral ten doel de immateriële be langen te behartigen. Daarbij gaan de gedachten in de eerste plaats uit naar inspraak in het programma- en omroepbeleid. Verder hopen de initiatiefnemers meer medezeggen schap te krijgen over opleidingen, studiobeheer, nieuwbouw, aanschaf van apparatuur en programmafaci liteiten. LONDEN Een stradivarius uit 1729 is op een veiling in Londen verkocht voor 131.000 gulden. Dit is het op een na hoogste bedrag dat ooit voor een instrument van deze Italiaanse vioolbouwer is betaald. Vorig jaar bracht een stradivarius uit 1709 op een Londense veiling 190.000 gulden op. Het is erg moeilijk een goede science-fictionroman te schrijven, omdat iedere grillige fantasie nog geen science-fiction is. De doodsstrijd in Appsala is dit echter wel. Het is een spannend avontuur, dat de harde kant van Harry Harrison waardig is. De schrijver heeft in het recente ver leden bewezen, dat hij ook in de meer avant-gardistische wereld van de seience-fietiomroman uitstekend werk levert. De oplettende lezer zal ook in dit klassieke avontuur de wor tels bespeuren van Harrisons mo dernste werk. Er zijn twee satirische begim- delen in de intrige: het kontrast tus sen de dwepende Mikah met zijn hoofdletterwoorden (zoals Waardig heid en Gerechtigheid), en de schijn baar bikkelharde Jason dinAlt. Daar naast is de hele maatschappelijke or de van Appsala een satire op de tech nologische „vakidioten", mensen die hun vakspecialisme isoleren, die al leen hun eigen vak kennen, en die juist daardoor het eigen vak niet meer begrijpen. Die mensen, die me nen dat sience-fiotion flauwekul is, zouden door het lezen van dit boek wel eens bekeerd kunnen worden, BEN JANSEN Harry Harrison: Doodsstrijd in Appsala. (Uitg. Meulenhoff, f, 3-25). NOS-NOT 11.10 BIOLOGIE IN DE BRUGKLAS 11 35 ERASMUS EN ZIJN TIJDGE NOTEN 12.00 SLUITING 14.00 KIJK, ALS JE TEKENT ZIE JE MEER. 14.25 SLUITING NOS 18.50 DE FABELTJESKRANT (kleur) 19.00 JOURNAAL TROS 19.07 DE WERELD WAARIN WIJ LEVEN (kleur) Jn deze derde aflevering, onder de titel „De dammenbouwers", worden bevers vergeleken met menselijke ingenieurs. 19.35 TROS-TOTO Er valt weer maximaal dui zend gulden te verdienen met dit ontspanningsspeb 20.00 JOURNAAL NOS 20.20 DE DIEF VAN WASHINGTON (kleur) Spanning rond het geheim van de schoonheidskoninginnen. 21.10 OP DE MAN AF. Interview onder redactie van Willem Hogendoorn. 21-25 VROUWEN ALLEEN (kleur). Engelse actrices spelen in deze serie monologen van de Itali aanse schrijver Aldo Nicolaj. Deze avond komt op het scherm de actrice Mengs Jenkins 21.45 IJSHOCKEY De Brabantse derby Den Bosch- Tilburg in het Bossche stadion. 22.45 JOURNAAL NOS TELEAC 22.50 ORGANISEREN EN LEIDING GEVEN 23.20 SLUITING 18.50 19.00 19.03 19.30 20.00 20.20 20.30 21.30 20.20 22-50 22.55 DE FABELTJESKRANT (kleur) JOURNAAL SCALA VAN GEWEST TOT GEWEST JOURNAAL VPRO UNE BOMBE PAR HASARD (kleur) Tekenfilmpje over een onontplofte bom op de markt van een klein stadje. FILMSTERPORTRET Simon van Collem geeft toe lichting bij fragmenten van de film „Cactusflower", „Inter mezzo", en „Gaslicht". Verder is ei een interview met Ingrid Bergman. VIJF EN TWINTIG JAAR BE ZIGE BIJ. Uitzending over de Amster damse uitgeverij „De Bezige Bij' CVK-IKOR-KRO-RKK HET ANDERE ISRAEL JOURNAAL NOS SLUITING 18 25 TECHNISCH EN WETEN SCHAPPELIJK ENGELS. 18.55 ZANDMANNETJE 19,00 TIENERKLANKEN 19.35 POLITIEKE TRIBUNE De Christelijke Volkspartij 19.50 KEURIG FRANS. 19.52 ZOEKLICHT 19.57 MEDEDELINGEN 20.00 JOURNAAL 20.25 DE INDRINGERS 21.15 ERASMUS, CIVIS TOTIUS MUNDI. Film gemaakt n.a.v. de 500e geboortedag van Erasmus. 22.00 PREMIERE Jo Rüpcke presenteert de nieuwste films van de week. 22.45 BASKETBALL Mechelen-Dynamo Boekarest 18.35 NIEUWS 18.40 H'éCKAN MAGIQUË 18.55 LES CHRETIENS DANS LA VIE SOCIALE Godsdienstig programma. 19.25 PLUM-PLUM 19.30 LE PETIT MONDE DE MA RIE PLAISANCE. TV-serie. 20.00 JOURNAAL 20.30 QUI ETES-VOUS MONSIEUR SORGE? Spionagefilm. 22.30 LE CAROUSSEL AUX IMAGES 23.15 JOURNAAL 20.00 JOURNAAL EN WEERBE RICHT. 20.15 DER KIDNAPPER 21.45 KONTRASTE Aflevering uit de serie: Oost en West. 22.30 JOURNAAL MET KOMMEN- TAAR EN WEERBERICHT. 22.50 DE TREURIGE GESCHIEDE NIS VAN DE HERENIGING 0.30 JOURNAAL. 17.30 JOURNAAL EN WEERBE RICHT 17.35 18 20 - NUR NICHT PASSEN 18.05 DIE DREHSCHEIBE. 18.40 ICR UND PARIS. Tv-serie „Wachten op Michael" 19.10 DAS KLEINE FERNSEH- SPIELE 19.45 HEUTE 20.15 STARPARADE (kleur) Een muzikale revue van popu laire artiesten. 21.45 JOURNALISTEN VRAGEN POLITICI GEVEN ANTWOORD 22.45 JOURNAAL EN WEERBE RICHT 22.55 MONTREUX. Donderdag 11 december, HILVERSUM I 402 M AVRO: 12.30 Modern platteland 12.35 Sportrevue 13.00 Nws. 13.11 Ra- diojourn. 13.30 Stereo: 't Muzikan tenuur: populair klas. muz.; 2. Ra dio Kamerorkest en klein omroep koor: mod. werken; 3. Mono: Bei aardconcert: mod. muz. 14.30 't Is historisch: progr. o-ver geschiedenis 15.00 Voor de zieken 16.00 Nws. 16.03 Van vier tot vijf: radioprogr. in een Notedop 17.00 Tussen 10-plus en 20- min: lichte grammofoonmuz. voor de tieners 17.30 Voor de jeugd 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11 Radiojourn. 18.20 Uitz. van de Communistische Partij van Nederland AVRO: 18.30 Stereo: licht instrumentaal ensem ble 18.55 Voor de kinderen 19.00 Jeugd en ritme: licht muz.progr. voor de jeugd 19.25 Gesproken brief 19.30 Nws. IKOR: 19.35 Kerk veraf en dichtbij 19.40 Mens en Bijbel: ra diocatechese 19.50 Memo: literair progr. AVRO: 20.05 Stereo: Strijk kwartet: Semi-klas. en klas. kamer- MUZ. 22.00 Jekemmewat: cabaret- progr. 22.30 Nws. 22.38 Meded. 22.40 Radiojourn. 22.55 Tout a toi: infor matief progr. uit Parijs 23.20 Ik hoor wat u niet hoort, muzikale le zing 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II 298 M NCRV: 12.00 Los-Vast, gevar. pro gr. (12.26 Meded. t.b.v. land- en tuin bouw; 12.30 Nws.; 12.41 Act.; 12.50- 13.10 Het Kerstkind een gevaar', the ma van een drietal Adventsstonden) 14.00 Stereo: The Kilima Hawaiians Show 14.25 Stereo: Cello en contra bas: oude en klas. muz. 15.00 Mid- dagdienst N.O.S.: 15.30 Meer over minder: een progr. met meer infor matie over mensen en dingen die minder op de voorgrond treden NCRV: 17.45 Sportact. 18.00 Tijd vrij voor muz. in vrije tijd: harmonie- en fanfare-orkesten (opn.) 18.30 Nws 18.41 Act. met aansluitend om ca. 19.00 Spektrum: maatschappelijke vraagstukken nader belicht 19.15 Le ger des Heilskwartier (opn) 19.30 Kerkorgelooineert. klas. muziek 20.00 Ferdinand Huyck, seriehoorspe (deel 10) 20.26 Stereo: lichte gram mofoonmuz. 20.30 Radio actief, gev progr. met om 22.30 Nws. en om 22.38 Parlementair Dagoverzicht 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM m 240 M EN FM NOS: 12.00 Nws. 12.03 Pop-slick licht platenprogr. KRO: 13.00 Nws 13.03 Act. 13.08 T.N.T.: licht muz. progr. 4.00 Nws. 14.03 Pop-in: licht platenprogr. 15.00 Nws. 15.03 Holster pop. en countrymuz. 16.00 Nws. 16.03 lORRRrrrhitparade 17.00 Nws. 17.02 Act. 17.07-18.00 Draaijijofdraai- ik: verz.platenprogr. BRUSSEL NEDERLANDS 324 M 12.00 Nws. 12.03 Gev. muz. (12.40- 12.48 Weerber., meded. en SOS-ber voor de schippers) 12.55 Buitenl persoverz. 13.00 Nws., weerber. beursber. en dagklapper 13.20 Tafel- muz. 14.00 Nws. 14.03 Klas. muz 15.00 Nws. 15.03 Casinomuz. 6.00 Nws. 16.03 Beursber. 16.09- Grammo foonmuz. 16.15 Progr. voor oudere luisteraars 17.00 Nws., weerber. en meded. Aansluitend: Jazzkroniek 18.00 Nws. 18.03 Popmuz. 18.28 Paar- desportuitslagen 18.30 Franse les 18.33 Grammof.muz. 18.35 Verkeers- tips 18.40 Grammofoonmuz, 18.45 Sport 18.52 Taalwenken 18.55 Gram mofoonmuz. 19.00 Nws. weerber. en act. 19.40 Intermezzo 19.45 Vrije Po- litieke Tribune 19.55 Intermezzo 20.10 Boekbespreking 20.25 Instru mentale muz. 20.30 Hoorspel 20.56 Promenadeconcert 21.30 Klankbeeld 22.00 Nws., ber. en cultureel nws. 22.20 Gev. muz. (23.00-23.10 Nws.) 23.40-23.45 Nws. Vrijdag 12 december HILVERSUM I 402 M AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym. 7.20 Lichte grammofoonmuz. (8.00- Nws.; 8.11 Radiojourn. 8.30-8.33 De groenteman) N.O.S.: 9.00 Internatio naal Spectrum: oude en mod. muz. (opn.) (9.35-9.40 Waterstanden) AVRO: 10.00 Voor de kleuters 10.10 Arbeidsvitaminen (gr.) (11.00-11.02 Nws.) 11.30 Komt vrienden in het ronde: progr. rondom het volkslied (Groot-Brittannië) 11.55 Beursber, HILVERSUM n 298 M KRO: 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord 7.15 Stereo: Badinerie: klas. muz. (gr.) (7.30 Nws.; 7.32 Act.; 7.50 Overweging; 8.00-8.0 Nws.) 8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvrouw 9.40 Schoolradio 10.00 Stereo: Aubade: klas muz. (gr.) 11.00 Nws. 11.02 Voor de zieken 11.55 Meded. HILVERSUM ni 240 M EN FM VARA: 9.00 Nws. 9.02 De Eddy Becker Show (10.00 Nws.) 11.00 Nws. 11.03 De Felix Meurders Show. (ADVERTENTIE) 1) Hartig hapje: Toastje met stukje gemarineerde haring of rolmops. Garneren met tomaat. 2) Kippars: Zó op 't brood óf even bakken met mes puntje boter óf kort koken in bodempje water. 3) Bokking: Gefileerd of gesneden Garneren met dun schijfje augurk. 4) Maatjesharing: In mootjes op toast (met stukje tomaat). Cocktail: 1 dl. room, 2 dl. tomatenketchup, 4 dl. mayonaise en naar „smaak sherry of cognac

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 21