Lichte alleen Gekke verzen goed toneel Wies Andersen ster in nieuwe t.v.-serie VARA AVRO LAAT „CENTRUM" PIANISTE VERMOORDEN Lucky Luke: in de rechter De Dromen- STEM kijk naar luister naar Wittebroodsweken in Rio Centrum van werd een illustratie arr Barbra boos over „verkapt anti-semitisme" Prijsvraag voor AVRO kleuter- uitzendingen Herb Alperts favorieten Hapshash NEDERLAND I BELGIè (Nederl.) BELGIë (Frans) NEDERLAND II DUITSLAND I DUITSLAND II SUSKE e" WISKE DE STEM VAN VRIJDAG 5 DECEMBER 1969 NEW YORK Barbra Streisand is deze week woedend geworden over wat zij noemt „een verkapte vorm van anti-semitisme". De beroemde comedienne had een apparatement willen betrekken in een zeer exclusief gebouw aan de Park Avenue te New York. Dat werd haar geweigerd door de eigenaar. Het gebouw behoort namelijk aan een coöperatie. Een van de regels van deze coöperatie zou zijn, dat geen appartementen mogen worden ver huurd of verkocht aan mensen van het toneel. (Van onze radio- en t.v.-redactie) HILVERSUM De AVRO-radio heeft een prijsvraag uitgeschreven voor beroeps- en amateurschrijvers van kinderverhalen -gedichtjes en -muziek. De beste inzendingen zul len gebruikt worden voor de kleuter uitzendingen. De prijsvraag is verdeeld in drie categorieën: een kleuterverhaal, dat niet langer dan tien minuten voor leestijd mag vergen voor de leeftijd van drie tot zes jaar; een kleuter gedicht van maximum tien minuten een muzieksprookje, dat inclusief tekst en muziek ook niet langer mag duren dan tien minuten. De prijzen van tweehonderd tot vierhonderd gulden voor de eerste twee categorieën en een eerste prijs van zevenhonderd vijftig gulden voor de categorie muzieksprookjezijn exclusief het honorarium, dat is ver bonden aan eventuele radio- of t.v.- uitzendingen. De jury bestaat uit mejuffrouw A. Heimeriks van het bu reau voor Jeugdlectuur in Amster dam de auteur Paul Biegel, de uit gever Paul Brinkman, de pianist - componist Joop Stokkermans, de mu sicoloog Willem Strietman en de lei ders van „Kleutertje luister", name lijk Lily Petersen en Herman Broek huizen. (Van onze radio- en t.v.-redactie) HILVERSUM Herb Alperts meest geliefde nummers, o.a. „Ma- me", „Tijuana Taxe", „Spanish Fly", „Taste of honey", „This gny is in love with you" en „Bitter sweet samba", zijn vanavond te ho ren en te zien in het programma van de KRO, dat gewijd is aan Al perts Nederlands optreden tijdens zijn grote Europese tournee. De televisie mocht alleen het con cert in het Haagse Congresgebouw bijwonen om een pure reportage te maken. Zo werd 's avonds van de voorstelling een televisieregistratie gemaakt, waarvan u om 21.10 uur via Nederland 2 het resultaat kunt zien PLAAT Hapshash and The Coloured Coat is een van die Engelse groepen waar je maar uiterst spaarzaam van hoort, maar die toch een geheel ei gen geluid hebben. Dat echter uit sluitend aan elpees toevertrouwd wordt. Western Flier, de laatste van Hapshash enz., maakt daar geen uitzondering op en daarom is het een zeer prettige plaat geworden. De Hapshashers zijn een vrolijk stel letje en beginnen met een uitste kende gimmick: „Telephone Bud- reaux", wat je onmiddellijk in stem ming brengt. De eigen nummers van Nigel Waymouth, Mike Batt en Michael Mayhew zijn produkten „van enige tijd proberen en daarna de beste versie op de plaat zetten". En dat lukt allemaal best. Bijge staan door de Rock 'n Roll Women en The Heavy Metal Kids worden Blue Narcissus, Chicken Run, You for Ophelia, The Wall en Fare you well (een uitstekende uitsmijter) stuk voor stuk prachtige nummers. Met .„scheurend" gitaarspel, wilde kreten en „verre" koortjes. Onge twijfeld een aanrader van jewelste. Hapshash and The Coloured Coat: Western Flier (Liberty LBS 83212E). 10.45 11.10 11.35 12.00 16.30 17.15 18.50 19.00 19.07 20.00 20.20 20.30 21.10 22.55 23.00 23.30 ALLES OVER GEZONDHEID VAN WILSON TOT NIXON DE ONTWIKKELING VAN DE CHARITAS SLUITING VERJAARDAG ST.-NICOLAAS (kleur) Samen met Mies Bouwman en tal van zwartepieten zal de Sint Weer voor allerlei ver rassingen zorgen SLUITING DE FABELTJESKRANT JOURNAAL AVRO DOEBIEBOE JOURNAAL NOS AVRO'S TELEVIZIER AVRO'S SPORTPANORAMA CENTRUM VERMOORDT PIANISTE. Toneelgroep Centrum met de meespeel-thriller van Paul Pörtner. De rollen worden be zet door Ann Hasekamp, Cox Habbema, Piet Römer, Cor van den Brink, Lou Steenber gen en Jules Hamel JOURNAAL TELEAC PREHISTORIE SLUITING 22.50 JOURNAAL NOS 22.55 SLUITING 18.55 ZANDMANNETJE 19.00 LUCEAT Katholiek-godsdienstige uifa I 19.30 ZIET U ER WAT IN? 1 19.45 HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS 19.50 ZOEKLICHT 19.55 MEDED. EN DE WEERMnl 20.00 NIEUWS 20.25 PANORAMA 21.10 DE VIER SEIZOENEN VAkI PIETER BRUEGHEL 22.10 NIEUWS 22.15—22.55 MAGAZINE 18.35 18.40 18.55 19.25 19.30 20.00 20.30 22.10 23.10 NIEUWS OSCAR, LE PETIT MERLE I AFFICHES PLUM-PLUM LE PETIT MONDE DE MARIE PLAISANCE JOURNAAL TéLé-MYSTèRES CONNAISSANCE DU RéEl I JOURNAAL 18.50 19.00 19.03 19.30 20.00 20.20 21.10 22.00 NOS DE FABELTJESKRANT (kleur) JOURNAAL SCALA KRO HIJ EN ZIJ Deel van de Amerikaanse tele visie-film „He and she" met Paula Prentiss en Richard Benjamin JOURNAAL NOS ST.-NICOLAAS KOMT IN OEBELE Er staat heel wat te gebeuren, waarbij zowel de Sint en de zwartepieten als de kijkers zeker veel plezier zullen be leven. Om van de verrassin gen maar niet te spreken HERB ALPERT AND THE TIJUANA BRASS Een reportage van het con cert, dat de bekende trompet tist Herb Alpert in het Haag se Congresgebouw gaf. BONANZA (kleur) 20.00 JOURNAAL EN WEERBER I 20.15 NOTIZEN VOM NACHBAüJ 21.00 BERICHT UIT BONN 21.15 DUNKLE GESCHaFTE 22.05 JOURNAAL EN WEERBER I 22.20 TRAGöDIE AUF DER JAc| (kleur) 23.55 JOURNAAL 17.30 17.35 18.05 18.40 19.10 19.45 20.15 21.45 22.15 22.30 22.40 JOURNAAL EN WEERBER I DIE SPORT-INFORMATIOxl DIE DREHSCHEIBE PAT UND PATACHON VIER FRAUEN IM HAUS (kleur). Tv-film „De bliifc| darm" HEUTE DER IRISCHE FREIHEITS. KAMPF (H) RIJK, SUPERRIJK, TEXASl RIJK. Een reportage overmu!.| timiljonairs in Amerika TAGEBUCH JOURNAAL EN WEERBER LANDENWEDSTRIJD AMATEURBOKSEN DuitslandSchotland JJIT Wenen is bericht dat d gemeenteraad van die sta besloten heeft de prostituees ui| de binnenstad te verbannen. Ze mogen niet langer in d Kartnerstrasze en de Graben platz, om enkele heel bekend namen te noemen, komen. Karl Slancar, lid van het ge meentebestuur, heeft de maat regel verklaard door onder an dere te zeggen: „Tenslotte wil len we de toeristen Wenen oj zijn best laten zien en de pros-i tituees dragen daar nu niet be paald toe bij". Volgens mij vergist Karl Slan car zich. Ik heb de meisjes var plezier van Wenen nog maai MOEDER VAN 50 JAAR AANTAL GEBOORTEN bcorten)UIT VR0UWEÜI VAN '50 TEN' JAAR ÉN OUDER. ge- De Nieuwe Komedie brengt deze voorstelling sinds 19 april jl. Voor scholen, en in vrije voorstellingen. De kritiek was unaniem juichend. En terecht, want het is één van de meest inspirerende, speelse en per fecte gebeurtenissen die in jaren op de planken kwamen. Maar het actie comité dat alle grote gemeenten onder druk zet om zóveel voorstellingen uit te kopen dat de hele middelbare schooljeugd (en hun ouders) .het kunnen zien, dat actiecomité moet nog geboren worden. Wat is kunst? Wat is modern toneel? We kunnen er over discussiëren Maar helpen doet dat niet. Helpen doet de man die een schrijnend anti oorlogstafereel kan maken van een paar dichtregels zoals deze: (Van onze radio- en t.v.-redactie) HILVERSUM De acteur Wies Andersen, bij het Nederlands kijkers publiek vooral bekend en populair door zijn creatie ais inspecteur La- pointe in de Maigret-serie, keert met ingang van 8 december regelmatig op het VARA-t.v.-scherm terug. Hij gaat namelijk de hoofdrol spelen in een televisie-komedie, getiteld „Zo goed als nieuw". De reeks is geschre ven door de Haagse auteur Ton Ca- pel en wordt voor de televisie grea- liseerd door Nick van den Boezem. De titel „Zo goed als nieuw" is van toepassing op een firma in twee dehands auto's. De zaak wordt ge dreven door Rinus de Bruin (Wies Andersen), daarin bijgestaan door een garageknecht. Rinus de Bruin deelt zijn werk zaamheden met de garagehulp Freek (gespeeld door cabaretier Marnix Kappers;, zijn nu en dan nogal wis selvallig echtelijk leven met Fie (Hetty Verhoogt.) Zijn bestaan is een aaneenschake ling van kleine winstjes en verlies- j-es, naïeve en gisse klanten, ruzies en verzoeningen met Freek en Fie. In de eerste aflevering spelen be halve Wies Andersen, Hetty Verhoogt en Marnis Kappers mee de acteurs John Kocb en Cor Witschge. De in leidende en verbindende muziek voor „Zo goed als nieuw" is geschreven door Harry Bannink. En het morrend volkje, het protesteerde voort. De kunst is ziek, de kunst is niet bij de tijd. Schande, dat één van 's werelds vier beste or kesten elk jaar maar weer één van 's werelds grootste componisten durft belijden in haar Beethovencyclus(tussen haakjes, waarom ver stoort men dan niet het Rijksmuseum, dat het aandurft om nu nog, in déze moderne tijd, zalen vol Rembrandts te hangen alsof er geen popart en andere wezenlijke kunstuitingen zijn?) Schande over de Nederlandse Comedie, bolwerk van burgerlijkheid, dat klassieke komedies opvoertEn nog weer schande als dat zelfde gezeten burgerdom een stuk uitbrengt dat gewijd is aan de com- munistisch-anarchistische Radenrevolutie uit Munchen 1919Rook bommen er over: er moet gediscussieerd worden. Gepraat over nieuwe kunst. Over wat kunst is of moet zijn. Want dat weten die gezeten klootjesvolkdirecteuren niet. Dat weten ook de oudere kunstenaars niet. Wie boven de dertig, pak weg veertig is, is UIT. Ja, wat is kunst? Kunst vandaag? Daar komt die gekke Hugo Claus, toonbeeld van gezeten en gezette burgerman, en hij schrijft een ouder wetse smartlap, in de trant van Rooie Sien, waar het publiek de adem bij inhoudt. Omdat het kunst is, levende theaterkunst van de hoogste orde. Daarover wordt dan maar niet gediscussieerd, want dat past niet in de leuzen en denkschema's. Zoals men ook niet discussieert over „Dag stoel naast de tafel". Want zo iets waanzinnigs heeft niets met toneel te maken. Stel je voor, een hele avond gedichten van Paul van Ostaijen, Vlaamse expressionist, warrige verzen vol ondoorgrondelijke woordklank. Daar kun je geen toneel van maken. Als je dan zo nodig moet, kun je er een schoolvoorstelling van produceren: verzen decla meren en dan natuurlijk met de onvermijdelijke paternalistische, on derwijzerachtige uitleg „Van Ostaijen, in eigen tijd maar ook later nooit goed begrepen, publiceerde tussen 1916 en 1927 Ja, wat is kunst? Want dan komt er ene Cor Stedelinck, matig acteur van de matige toneelgroep Arena - De Nieuwe Komedie, en die gaat met die gekke verzen stoeien zodat ze musical en totaaltheater worden, dans en zang, pantomime en mini-tragedies, chansons-mimés en charleston, kleur en klank en licht, compleet met uitleg door snijdende dia's van foto's uit Wereldoorlog I en pamfletten, van jaartallen en toestanden. Daar wervelt en buitelt, weent en lacht een achttal jonge spelers met de perfectie van de Blue Bell Girls, het gevoel van timing van Wim Kan. de geëngageerdheid van een politiek cabaret, alsof dat allemaal vanzelf spreekt. Daar worden ondoorzichtige expresionistische gedichten, aangeraakt door de fantasie van theaterman Stedelinck, „automatisch" tot puur theater; scharen de woorden zich vanzelf op het ritme van een wals of charleston; worden de door Van Ostaijen typografisch zo vreemd afgedrukte verzen „vanzelf" tot prachtige tableaus. Wat is kunst? Waarom worden 37 gekke verzen goed toneel? Alleen maar door het visioen van een gegrepene, die de creatieve fantasie had om zijn visioen met theatermiddelen aan ons over te brengen? Welke theoreticus had durven voorspellen dat je met een handvol „on leesbare" gedichten theater zou kunnen maken van het meest moderne soort? En als we dan zo nodig demonstreren moeten, waarom dan in het negatieve en niet ook eens positief? Waarom geen optocht door de stad om het publiek op „Dag stoel naast de tafel" te attenderen? Waarom de megafoon niet gebruikt om op alle scholen in het vrije kwartier de jongeren te overtuigen van hun plicht en eigenbelang om deze voorstel ling te gaan zien Waarom geen pamflet rondgestuurd aan alle leraren Nederlands om ze duidelijk te maken dat met deze voorstelling een stuk onderwijsvernieuwing wordt bedreven, dat ze, samen met hun klas sen, onverbiddelijk niet mogen missen? Scène uit „Dag stoel naast de tafel". (Van onze radio- en t.v.-redactie) HILVERSUM De AVRO brengt vanavond de t.v.-registratie van het door de toneelgroep Centrum met groot succes opgevoerde toneelstuk „Centrum vermoordt pianiste" van de Zwitserse auteur Paul Pörtner. Portner streeft ernaar het pu bliek daadwerkelijk bij het toneelge- beuren te betrekken. Hij probeerde dat reeds eerder in een tweetal im provisaties voor toneelexperimenten. In „Centrum vermoordt pianiste" moet het publiek meehelpen een moord op te lossen, die niet zicht baar voor de toeschouwers tij dens het eerste bedrijf is gepleegd bo ven de kapsalon waar het spel zich afspeelt. In het tweede bedrijf volgt in sa menwerking met het publiek een re constructie van het eerste. Wat is er gebeurd? Wie heeft wat gezegd en gedaan? Waar precies stond de be- trokenene? Kan iemand uit 't publiek dit even voorspelen? In het derde bedrijf laat de inspecteur de getui gen stemmen over de vraag wie het meest als dader in aanmerking komt. Want het zal blijken, dat in feite al le spelers wel een motief hebben. Maar ze kunnen het niet allemaal ge daan hebben en uiteindelijk wordt duidelijk wie de moordenaar. is. Onder regie van Walter Kous wor den de diverse rollen vertolkt door Ann Hasekamp (mevrouw van Reeuwijk), Cox Habbema (Trudy de kapster), Lou Steeenbergen (Mops de Kapper), Piet Römer (Inspecteur Vernuyen), Cor van den Brink (mijn heer Drukker) en Jules Hamel (mijn heer Laurin). De cameraregie heeft Jan Retèl. Ben Cartwright in Bonanza Vrijdag 5 december HILVERSUM 1 402 M N.O-S.: 12.00 Blik op de wereld: populair progr. over ontwikkelings hulp. Overheidsvoorlichting: 12.30 Uitzending voor de landbouw N.O.S.: 12.40 Stereo: Lichte grammofoonmu- ziek 12.50 Recht en slecht, praatje 13.00 Nws., VARA: 13.11 Act. 13.20 1, 2, 3, 4, 5: Sinterklaasprogramma 13.50 Moderne muz. voor twee pia- no's (opn.) N.O.S-: 14.10 Stereo: Lichte grammofoonmuz. 14.30 Van je buren moet je 't maar hebben: radiowedstrijd tussen Nederlandse en Belgische micro-korfbalteams 15.00 Stereo: Aspekten van de kamermuz. oude en moderne kamermuz. (opn.) 15.45 Toerismo: toeristische informa tie uit binnen- en buitenland. VPRO: 16.00 VPRO-Vrijdag: gev. progr. (16.00 Nws.; 17.55 Med.; 18.00 Nws- 1&20 Uitzending De Vrije Gedachte; 19.30 Nws.). VARA: 21.00 Omroepor kest en solisten: semi-klassieke en moderne muz. (opn.) 22.30 Nws. 22.40 Med. 22.45 Act. 22.55 Stereo: Prettig weekend: licht gev- platen- programma 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM 2 298 M KRO: 12.00 Van twaalf tot twee, gev. progr. (12.22 Wij van het land: 12.26 Med. t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nws; 12.41 Act. 13.00 Raden maar 14.05 Schoolradio 14.30 Ste reo: Musiësta: licht gev. muziekpro gramma TROS: 15.00 Concert a la carte: verzoekprogramma van ope- retemuz. 16.00 Nws. 16 02 Disco-dri ve-in: De showbusiness op de kor rel genomen 17.00 Uit de pers 17.15 Sportkompas 17.45 Act. NCRV- 18.00 Koorzang met orkestbegeleiding 18.19 Uitzending van de Anti Revolu tionaire Partij 18.30 Nws. 18.41 Act. 19.00 Wereldpanorama 19 10 Stereo: Veel gevraagde gewijde muz. (gr.) 19.40 Wijd als de wereld: Sinterklaas werd bij de reformatie overgeslagen, gesprek 19-50 Zingen met Cécilia: volksmuziek 20.05 Op het weekend af, licht platenprogr 21.20 Water bloemen, hoorsp. TROS: 22.00 Stereo Iene Miene Muze: nieuws over un derground en westcoast music 22.30 Nws. 22.40 Tsjies Plies: licht amuse- mentsprogr. 23.15 Stereo: Toontje later: licht platenprogr. 23.45 Act. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM 3 240 M EN FM VPRO: 12.00 Nws. 12.03 Top-30 (13.00 Nws.) TROS: 14.00 Nws. 14.03 Lynx (of Los) AVRO: 15.00 Nws. 15.03 Muziek Boetiek (16.00 Nws.) 17.00 Nws. 17.02 Radiojour naal 17.05-18.00 Zingende bougie: gev. platenprogr. voor automoi)®' t.en. BRUSSEL NEDERLANDS 324 12-00 Nws. 12.03 Gev. muz. 0® 12.48 Wee-rber., med. en SOS-be™1, ten voor de schippers) 12.55 Buit»' lands persoverzicht 13.00 Nws., wee ber., med., dagklapper en SOS-bere ten voor de schippers 13-20 muz. 14.00 Nws. 14.03 Instrument muz. 15.00 Nws. 15.03 Casinomu» 16.00 Nws. 16 03 Beursber. 16.09 ziek voor de jeugd I6-30 .®n?A muziek uit Groot-Brittannië Nws, weerber. en med. Aanslui® Jazzdiscotheek 18.00 Nws. 18.03 W muziek 18.28 Paardesportuit* 18.30 Grammofoonmuz. 18.35 V»; keerstips 18.40 Grammofoonmuz1 18-45 Sport 18.52 Taalwenken Grammofoonmuz. 19.00 Nws. bericht, act. en weerpraatje Oude muziek 20.15 Lichte muz; Gev. progr. (22.00 Nws., en cultureel nieuws, 23.00 23.40-23.45 Nws. Zaterdag 6 december HILVERSUM 1 402 M VARA: 7.00 Nws. en ochtffltó* nastiek 7-20 Socialistisch -rll 7.23 Weekend: jeugduitzending- i .ao vveeiteuu. jcuguuiw.-----,.,, RO: 7.54 Deze dag. VARA: 8.00 "i 8.11 Van de voorpagina 8.15 ZW gev. progr. (9.35-9.40 Waters1;a 10.30 Werkgeven en -nem«. K over arbeid en arbeidsverh»ua 10.50 Voor nu en later, lez. 11.™ 11.02 Wegwijs: tips voor trips en kantie 11.10 Goede wijn behoett» kras: nieuwe opnamen van izzv amusementsmuz. 11.25 Oosten kroniek 11.45 Stereo: Metropoi^^ kest met zangsoliste: ami muziek. HILVERSUM 2 298 M NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het U woord 7.15 Op het eerste gehou derne en klassieke muz. (gr-A nws. en act. 8.00 Nws- 8.11 Te De»1; Laudamus (gr.) gewijde muz. - uw 9 9.35 w 9.< kamer: gesprek met muzikne 9.00 Th»11; neergang c^listen- tiek voor de huisvrouw 9-45^ .jjj. Nws. 8.32 Voor de vrouw gische etherleergang H.Jo straties Plm. 10.25 klassieke 10.55 K#1 uitgezocht door de gaste m tenkamer van vanmorgen ak en vliegwerk: informatie tuele tentoonstellingen U- koBlSl!, 11.02 Heeft de kerk nog toea lez. 11-15 Solarium: een hoos progr. voor iedereen plm HILVERSUM 3 240 M KRO: 9.00 Nws. 9.02 Djinn. progr. (10.00 en 11.00 Nws.) JOEGOSLAVIË en Albanië ken nen gerekend per één miljoen ge boorten, verhoudingsgewijs het giootste aantal geboorten bij vrou- Tk! iVan 50- jaar en ouder- Dit is gebleken uit onderzoekingen van een Engelse dokter. Voor West- kuropa ligt het gemiddelde cijfer "r.™'deren geboren uit moeders men Uar 611 ouder tusse« de 10 s?a ®VklTder,en- In West-Europa de to rijk met bijna 65 aan Bapaume terug van Noyon le Chemin des Dames mknodtnij a e s I a e r als voor een voedingskomiteit (de mens leeft niet van brood alleen) HIER schone junge madehen Eh Ia-bas Vaterchen par ici Dat was dan één deel van één van die gedichten, die bij De Nieuwe Komedie zomaar, vanzelfsprekend, werden tot ultramodern toneel. C. NICOLAï RIO DE JANEIRO Günther Sachs en zijn nieuwe bruid Mirja Larsson. Het paar brengt momenteel de wittebroodsweken door in Rio de Janeiro en schijnt het daar best naar de zin te hebben.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 14