Lichte
alleen
Gekke verzen goed toneel
Wies Andersen ster in
nieuwe t.v.-serie VARA
AVRO LAAT „CENTRUM"
PIANISTE VERMOORDEN
Lucky
Luke:
in de
rechter
De
Dromen-
STEM
kijk naar
luister naar
Wittebroodsweken in Rio
Centrum van
werd een
illustratie arr
Barbra boos
over „verkapt
anti-semitisme"
Prijsvraag voor
AVRO kleuter-
uitzendingen
Herb Alperts
favorieten
Hapshash
NEDERLAND I
BELGIè (Nederl.)
BELGIë (Frans)
NEDERLAND II
DUITSLAND I
DUITSLAND II
SUSKE
e" WISKE
DE STEM VAN VRIJDAG 5 DECEMBER 1969
NEW YORK Barbra Streisand
is deze week woedend geworden over
wat zij noemt „een verkapte vorm
van anti-semitisme".
De beroemde comedienne had een
apparatement willen betrekken in
een zeer exclusief gebouw aan de
Park Avenue te New York. Dat werd
haar geweigerd door de eigenaar. Het
gebouw behoort namelijk aan een
coöperatie. Een van de regels van
deze coöperatie zou zijn, dat geen
appartementen mogen worden ver
huurd of verkocht aan mensen van
het toneel.
(Van onze radio- en t.v.-redactie)
HILVERSUM De AVRO-radio
heeft een prijsvraag uitgeschreven
voor beroeps- en amateurschrijvers
van kinderverhalen -gedichtjes en
-muziek. De beste inzendingen zul
len gebruikt worden voor de kleuter
uitzendingen.
De prijsvraag is verdeeld in drie
categorieën: een kleuterverhaal, dat
niet langer dan tien minuten voor
leestijd mag vergen voor de leeftijd
van drie tot zes jaar; een kleuter
gedicht van maximum tien minuten
een muzieksprookje, dat inclusief
tekst en muziek ook niet langer mag
duren dan tien minuten.
De prijzen van tweehonderd tot
vierhonderd gulden voor de eerste
twee categorieën en een eerste prijs
van zevenhonderd vijftig gulden voor
de categorie muzieksprookjezijn
exclusief het honorarium, dat is ver
bonden aan eventuele radio- of t.v.-
uitzendingen. De jury bestaat uit
mejuffrouw A. Heimeriks van het bu
reau voor Jeugdlectuur in Amster
dam de auteur Paul Biegel, de uit
gever Paul Brinkman, de pianist -
componist Joop Stokkermans, de mu
sicoloog Willem Strietman en de lei
ders van „Kleutertje luister", name
lijk Lily Petersen en Herman Broek
huizen.
(Van onze radio- en t.v.-redactie)
HILVERSUM Herb Alperts
meest geliefde nummers, o.a. „Ma-
me", „Tijuana Taxe", „Spanish Fly",
„Taste of honey", „This gny
is in love with you" en „Bitter
sweet samba", zijn vanavond te ho
ren en te zien in het programma
van de KRO, dat gewijd is aan Al
perts Nederlands optreden tijdens
zijn grote Europese tournee.
De televisie mocht alleen het con
cert in het Haagse Congresgebouw
bijwonen om een pure reportage te
maken. Zo werd 's avonds van de
voorstelling een televisieregistratie
gemaakt, waarvan u om 21.10 uur
via Nederland 2 het resultaat kunt
zien
PLAAT
Hapshash and The Coloured Coat
is een van die Engelse groepen
waar je maar uiterst spaarzaam van
hoort, maar die toch een geheel ei
gen geluid hebben. Dat echter uit
sluitend aan elpees toevertrouwd
wordt. Western Flier, de laatste van
Hapshash enz., maakt daar geen
uitzondering op en daarom is het
een zeer prettige plaat geworden.
De Hapshashers zijn een vrolijk stel
letje en beginnen met een uitste
kende gimmick: „Telephone Bud-
reaux", wat je onmiddellijk in stem
ming brengt. De eigen nummers
van Nigel Waymouth, Mike Batt en
Michael Mayhew zijn produkten
„van enige tijd proberen en daarna
de beste versie op de plaat zetten".
En dat lukt allemaal best. Bijge
staan door de Rock 'n Roll Women
en The Heavy Metal Kids worden
Blue Narcissus, Chicken Run, You
for Ophelia, The Wall en Fare you
well (een uitstekende uitsmijter)
stuk voor stuk prachtige nummers.
Met .„scheurend" gitaarspel, wilde
kreten en „verre" koortjes. Onge
twijfeld een aanrader van jewelste.
Hapshash and The Coloured
Coat: Western Flier (Liberty LBS
83212E).
10.45
11.10
11.35
12.00
16.30
17.15
18.50
19.00
19.07
20.00
20.20
20.30
21.10
22.55
23.00
23.30
ALLES OVER GEZONDHEID
VAN WILSON TOT NIXON
DE ONTWIKKELING VAN
DE CHARITAS
SLUITING
VERJAARDAG
ST.-NICOLAAS (kleur)
Samen met Mies Bouwman en
tal van zwartepieten zal de
Sint Weer voor allerlei ver
rassingen zorgen
SLUITING
DE FABELTJESKRANT
JOURNAAL
AVRO
DOEBIEBOE
JOURNAAL NOS
AVRO'S TELEVIZIER
AVRO'S SPORTPANORAMA
CENTRUM VERMOORDT
PIANISTE.
Toneelgroep Centrum met de
meespeel-thriller van Paul
Pörtner. De rollen worden be
zet door Ann Hasekamp, Cox
Habbema, Piet Römer, Cor
van den Brink, Lou Steenber
gen en Jules Hamel
JOURNAAL
TELEAC
PREHISTORIE
SLUITING
22.50 JOURNAAL NOS
22.55 SLUITING
18.55 ZANDMANNETJE
19.00 LUCEAT
Katholiek-godsdienstige uifa I
19.30 ZIET U ER WAT IN? 1
19.45 HIER SPREEKT MEN
NEDERLANDS
19.50 ZOEKLICHT
19.55 MEDED. EN DE WEERMnl
20.00 NIEUWS
20.25 PANORAMA
21.10 DE VIER SEIZOENEN VAkI
PIETER BRUEGHEL
22.10 NIEUWS
22.15—22.55 MAGAZINE
18.35
18.40
18.55
19.25
19.30
20.00
20.30
22.10
23.10
NIEUWS
OSCAR, LE PETIT MERLE I
AFFICHES
PLUM-PLUM
LE PETIT MONDE DE
MARIE PLAISANCE
JOURNAAL
TéLé-MYSTèRES
CONNAISSANCE DU RéEl I
JOURNAAL
18.50
19.00
19.03
19.30
20.00
20.20
21.10
22.00
NOS
DE FABELTJESKRANT
(kleur)
JOURNAAL
SCALA
KRO
HIJ EN ZIJ
Deel van de Amerikaanse tele
visie-film „He and she" met
Paula Prentiss en Richard
Benjamin
JOURNAAL NOS
ST.-NICOLAAS KOMT IN
OEBELE
Er staat heel wat te gebeuren,
waarbij zowel de Sint en de
zwartepieten als de kijkers
zeker veel plezier zullen be
leven. Om van de verrassin
gen maar niet te spreken
HERB ALPERT AND THE
TIJUANA BRASS
Een reportage van het con
cert, dat de bekende trompet
tist Herb Alpert in het Haag
se Congresgebouw gaf.
BONANZA (kleur)
20.00 JOURNAAL EN WEERBER I
20.15 NOTIZEN VOM NACHBAüJ
21.00 BERICHT UIT BONN
21.15 DUNKLE GESCHaFTE
22.05 JOURNAAL EN WEERBER I
22.20 TRAGöDIE AUF DER JAc|
(kleur)
23.55 JOURNAAL
17.30
17.35
18.05
18.40
19.10
19.45
20.15
21.45
22.15
22.30
22.40
JOURNAAL EN WEERBER I
DIE SPORT-INFORMATIOxl
DIE DREHSCHEIBE
PAT UND PATACHON
VIER FRAUEN IM HAUS
(kleur). Tv-film „De bliifc|
darm"
HEUTE
DER IRISCHE FREIHEITS.
KAMPF (H)
RIJK, SUPERRIJK, TEXASl
RIJK. Een reportage overmu!.|
timiljonairs in Amerika
TAGEBUCH
JOURNAAL EN WEERBER
LANDENWEDSTRIJD
AMATEURBOKSEN
DuitslandSchotland
JJIT Wenen is bericht dat d
gemeenteraad van die sta
besloten heeft de prostituees ui|
de binnenstad te verbannen.
Ze mogen niet langer in d
Kartnerstrasze en de Graben
platz, om enkele heel bekend
namen te noemen, komen.
Karl Slancar, lid van het ge
meentebestuur, heeft de maat
regel verklaard door onder an
dere te zeggen: „Tenslotte wil
len we de toeristen Wenen oj
zijn best laten zien en de pros-i
tituees dragen daar nu niet be
paald toe bij".
Volgens mij vergist Karl Slan
car zich. Ik heb de meisjes var
plezier van Wenen nog maai
MOEDER VAN 50 JAAR
AANTAL GEBOORTEN
bcorten)UIT VR0UWEÜI VAN '50
TEN'
JAAR ÉN OUDER.
ge-
De Nieuwe Komedie brengt deze voorstelling sinds 19 april jl. Voor
scholen, en in vrije voorstellingen. De kritiek was unaniem juichend.
En terecht, want het is één van de meest inspirerende, speelse en per
fecte gebeurtenissen die in jaren op de planken kwamen. Maar het actie
comité dat alle grote gemeenten onder druk zet om zóveel voorstellingen
uit te kopen dat de hele middelbare schooljeugd (en hun ouders) .het
kunnen zien, dat actiecomité moet nog geboren worden.
Wat is kunst? Wat is modern toneel? We kunnen er over discussiëren
Maar helpen doet dat niet. Helpen doet de man die een schrijnend anti
oorlogstafereel kan maken van een paar dichtregels zoals deze:
(Van onze radio- en t.v.-redactie)
HILVERSUM De acteur Wies
Andersen, bij het Nederlands kijkers
publiek vooral bekend en populair
door zijn creatie ais inspecteur La-
pointe in de Maigret-serie, keert met
ingang van 8 december regelmatig
op het VARA-t.v.-scherm terug. Hij
gaat namelijk de hoofdrol spelen in
een televisie-komedie, getiteld „Zo
goed als nieuw". De reeks is geschre
ven door de Haagse auteur Ton Ca-
pel en wordt voor de televisie grea-
liseerd door Nick van den Boezem.
De titel „Zo goed als nieuw" is
van toepassing op een firma in twee
dehands auto's. De zaak wordt ge
dreven door Rinus de Bruin (Wies
Andersen), daarin bijgestaan door
een garageknecht.
Rinus de Bruin deelt zijn werk
zaamheden met de garagehulp Freek
(gespeeld door cabaretier Marnix
Kappers;, zijn nu en dan nogal wis
selvallig echtelijk leven met Fie
(Hetty Verhoogt.)
Zijn bestaan is een aaneenschake
ling van kleine winstjes en verlies-
j-es, naïeve en gisse klanten, ruzies
en verzoeningen met Freek en Fie.
In de eerste aflevering spelen be
halve Wies Andersen, Hetty Verhoogt
en Marnis Kappers mee de acteurs
John Kocb en Cor Witschge. De in
leidende en verbindende muziek voor
„Zo goed als nieuw" is geschreven
door Harry Bannink.
En het morrend volkje, het protesteerde voort. De kunst is ziek, de
kunst is niet bij de tijd. Schande, dat één van 's werelds vier beste or
kesten elk jaar maar weer één van 's werelds grootste componisten durft
belijden in haar Beethovencyclus(tussen haakjes, waarom ver
stoort men dan niet het Rijksmuseum, dat het aandurft om nu nog, in
déze moderne tijd, zalen vol Rembrandts te hangen alsof er geen popart
en andere wezenlijke kunstuitingen zijn?)
Schande over de Nederlandse Comedie, bolwerk van burgerlijkheid,
dat klassieke komedies opvoertEn nog weer schande als dat
zelfde gezeten burgerdom een stuk uitbrengt dat gewijd is aan de com-
munistisch-anarchistische Radenrevolutie uit Munchen 1919Rook
bommen er over: er moet gediscussieerd worden. Gepraat over nieuwe
kunst. Over wat kunst is of moet zijn. Want dat weten die gezeten
klootjesvolkdirecteuren niet. Dat weten ook de oudere kunstenaars niet.
Wie boven de dertig, pak weg veertig is, is UIT.
Ja, wat is kunst? Kunst vandaag? Daar komt die gekke Hugo Claus,
toonbeeld van gezeten en gezette burgerman, en hij schrijft een ouder
wetse smartlap, in de trant van Rooie Sien, waar het publiek de adem
bij inhoudt. Omdat het kunst is, levende theaterkunst van de hoogste
orde. Daarover wordt dan maar niet gediscussieerd, want dat past niet
in de leuzen en denkschema's. Zoals men ook niet discussieert over
„Dag stoel naast de tafel". Want zo iets waanzinnigs heeft niets met
toneel te maken. Stel je voor, een hele avond gedichten van Paul van
Ostaijen, Vlaamse expressionist, warrige verzen vol ondoorgrondelijke
woordklank. Daar kun je geen toneel van maken. Als je dan zo nodig
moet, kun je er een schoolvoorstelling van produceren: verzen decla
meren en dan natuurlijk met de onvermijdelijke paternalistische, on
derwijzerachtige uitleg „Van Ostaijen, in eigen tijd maar ook later nooit
goed begrepen, publiceerde tussen 1916 en 1927
Ja, wat is kunst? Want dan komt er ene Cor Stedelinck, matig acteur
van de matige toneelgroep Arena - De Nieuwe Komedie, en die gaat met
die gekke verzen stoeien zodat ze musical en totaaltheater worden,
dans en zang, pantomime en mini-tragedies, chansons-mimés en charleston,
kleur en klank en licht, compleet met uitleg door snijdende dia's van
foto's uit Wereldoorlog I en pamfletten, van jaartallen en toestanden.
Daar wervelt en buitelt, weent en lacht een achttal jonge spelers met
de perfectie van de Blue Bell Girls, het gevoel van timing van Wim
Kan. de geëngageerdheid van een politiek cabaret, alsof dat allemaal
vanzelf spreekt. Daar worden ondoorzichtige expresionistische gedichten,
aangeraakt door de fantasie van theaterman Stedelinck, „automatisch"
tot puur theater; scharen de woorden zich vanzelf op het ritme van een
wals of charleston; worden de door Van Ostaijen typografisch zo vreemd
afgedrukte verzen „vanzelf" tot prachtige tableaus.
Wat is kunst? Waarom worden 37 gekke verzen goed toneel? Alleen
maar door het visioen van een gegrepene, die de creatieve fantasie had
om zijn visioen met theatermiddelen aan ons over te brengen?
Welke theoreticus had durven voorspellen dat je met een handvol „on
leesbare" gedichten theater zou kunnen maken van het meest moderne
soort? En als we dan zo nodig demonstreren moeten, waarom dan in het
negatieve en niet ook eens positief? Waarom geen optocht door de stad
om het publiek op „Dag stoel naast de tafel" te attenderen? Waarom
de megafoon niet gebruikt om op alle scholen in het vrije kwartier de
jongeren te overtuigen van hun plicht en eigenbelang om deze voorstel
ling te gaan zien Waarom geen pamflet rondgestuurd aan alle leraren
Nederlands om ze duidelijk te maken dat met deze voorstelling een
stuk onderwijsvernieuwing wordt bedreven, dat ze, samen met hun klas
sen, onverbiddelijk niet mogen missen?
Scène uit „Dag stoel naast de tafel".
(Van onze radio- en t.v.-redactie)
HILVERSUM De AVRO brengt
vanavond de t.v.-registratie van het
door de toneelgroep Centrum met
groot succes opgevoerde toneelstuk
„Centrum vermoordt pianiste" van
de Zwitserse auteur Paul Pörtner.
Portner streeft ernaar het pu
bliek daadwerkelijk bij het toneelge-
beuren te betrekken. Hij probeerde
dat reeds eerder in een tweetal im
provisaties voor toneelexperimenten.
In „Centrum vermoordt pianiste"
moet het publiek meehelpen een
moord op te lossen, die niet zicht
baar voor de toeschouwers tij
dens het eerste bedrijf is gepleegd bo
ven de kapsalon waar het spel zich
afspeelt.
In het tweede bedrijf volgt in sa
menwerking met het publiek een re
constructie van het eerste. Wat is er
gebeurd? Wie heeft wat gezegd en
gedaan? Waar precies stond de be-
trokenene? Kan iemand uit 't publiek
dit even voorspelen? In het derde
bedrijf laat de inspecteur de getui
gen stemmen over de vraag wie het
meest als dader in aanmerking komt.
Want het zal blijken, dat in feite al
le spelers wel een motief hebben.
Maar ze kunnen het niet allemaal ge
daan hebben en uiteindelijk wordt
duidelijk wie de moordenaar. is.
Onder regie van Walter Kous wor
den de diverse rollen vertolkt door
Ann Hasekamp (mevrouw van
Reeuwijk), Cox Habbema (Trudy de
kapster), Lou Steeenbergen (Mops
de Kapper), Piet Römer (Inspecteur
Vernuyen), Cor van den Brink (mijn
heer Drukker) en Jules Hamel (mijn
heer Laurin). De cameraregie heeft
Jan Retèl.
Ben Cartwright in Bonanza
Vrijdag 5 december
HILVERSUM 1 402 M
N.O-S.: 12.00 Blik op de wereld:
populair progr. over ontwikkelings
hulp. Overheidsvoorlichting: 12.30
Uitzending voor de landbouw N.O.S.:
12.40 Stereo: Lichte grammofoonmu-
ziek 12.50 Recht en slecht, praatje
13.00 Nws., VARA: 13.11 Act. 13.20
1, 2, 3, 4, 5: Sinterklaasprogramma
13.50 Moderne muz. voor twee pia-
no's (opn.) N.O.S-: 14.10 Stereo:
Lichte grammofoonmuz. 14.30 Van
je buren moet je 't maar hebben:
radiowedstrijd tussen Nederlandse en
Belgische micro-korfbalteams 15.00
Stereo: Aspekten van de kamermuz.
oude en moderne kamermuz. (opn.)
15.45 Toerismo: toeristische informa
tie uit binnen- en buitenland. VPRO:
16.00 VPRO-Vrijdag: gev. progr.
(16.00 Nws.; 17.55 Med.; 18.00 Nws-
1&20 Uitzending De Vrije Gedachte;
19.30 Nws.). VARA: 21.00 Omroepor
kest en solisten: semi-klassieke en
moderne muz. (opn.) 22.30 Nws.
22.40 Med. 22.45 Act. 22.55 Stereo:
Prettig weekend: licht gev- platen-
programma 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM 2 298 M
KRO: 12.00 Van twaalf tot twee,
gev. progr. (12.22 Wij van het land:
12.26 Med. t.b.v. land- en tuinbouw;
12.30 Nws; 12.41 Act. 13.00 Raden
maar 14.05 Schoolradio 14.30 Ste
reo: Musiësta: licht gev. muziekpro
gramma TROS: 15.00 Concert a la
carte: verzoekprogramma van ope-
retemuz. 16.00 Nws. 16 02 Disco-dri
ve-in: De showbusiness op de kor
rel genomen 17.00 Uit de pers 17.15
Sportkompas 17.45 Act. NCRV- 18.00
Koorzang met orkestbegeleiding
18.19 Uitzending van de Anti Revolu
tionaire Partij 18.30 Nws. 18.41 Act.
19.00 Wereldpanorama 19 10 Stereo:
Veel gevraagde gewijde muz. (gr.)
19.40 Wijd als de wereld: Sinterklaas
werd bij de reformatie overgeslagen,
gesprek 19-50 Zingen met Cécilia:
volksmuziek 20.05 Op het weekend
af, licht platenprogr 21.20 Water
bloemen, hoorsp. TROS: 22.00 Stereo
Iene Miene Muze: nieuws over un
derground en westcoast music 22.30
Nws. 22.40 Tsjies Plies: licht amuse-
mentsprogr. 23.15 Stereo: Toontje
later: licht platenprogr. 23.45 Act.
23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM 3 240 M EN FM
VPRO: 12.00 Nws. 12.03 Top-30
(13.00 Nws.) TROS: 14.00 Nws.
14.03 Lynx (of Los) AVRO: 15.00
Nws. 15.03 Muziek Boetiek (16.00
Nws.) 17.00 Nws. 17.02 Radiojour
naal 17.05-18.00 Zingende bougie:
gev. platenprogr. voor automoi)®'
t.en.
BRUSSEL NEDERLANDS 324
12-00 Nws. 12.03 Gev. muz. 0®
12.48 Wee-rber., med. en SOS-be™1,
ten voor de schippers) 12.55 Buit»'
lands persoverzicht 13.00 Nws., wee
ber., med., dagklapper en SOS-bere
ten voor de schippers 13-20
muz. 14.00 Nws. 14.03 Instrument
muz. 15.00 Nws. 15.03 Casinomu»
16.00 Nws. 16 03 Beursber. 16.09
ziek voor de jeugd I6-30 .®n?A
muziek uit Groot-Brittannië
Nws, weerber. en med. Aanslui®
Jazzdiscotheek 18.00 Nws. 18.03 W
muziek 18.28 Paardesportuit*
18.30 Grammofoonmuz. 18.35 V»;
keerstips 18.40 Grammofoonmuz1
18-45 Sport 18.52 Taalwenken
Grammofoonmuz. 19.00 Nws.
bericht, act. en weerpraatje
Oude muziek 20.15 Lichte muz;
Gev. progr. (22.00 Nws.,
en cultureel nieuws, 23.00
23.40-23.45 Nws.
Zaterdag 6 december
HILVERSUM 1 402 M
VARA: 7.00 Nws. en ochtffltó*
nastiek 7-20 Socialistisch -rll
7.23 Weekend: jeugduitzending-
i .ao vveeiteuu. jcuguuiw.-----,.,,
RO: 7.54 Deze dag. VARA: 8.00 "i
8.11 Van de voorpagina 8.15 ZW
gev. progr. (9.35-9.40 Waters1;a
10.30 Werkgeven en -nem«. K
over arbeid en arbeidsverh»ua
10.50 Voor nu en later, lez. 11.™
11.02 Wegwijs: tips voor trips en
kantie 11.10 Goede wijn behoett»
kras: nieuwe opnamen van izzv
amusementsmuz. 11.25 Oosten
kroniek 11.45 Stereo: Metropoi^^
kest met zangsoliste: ami
muziek.
HILVERSUM 2 298 M
NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het U
woord 7.15 Op het eerste gehou
derne en klassieke muz. (gr-A
nws. en act. 8.00 Nws- 8.11
Te De»1;
Laudamus (gr.) gewijde muz.
- uw 9
9.35
w 9.<
kamer: gesprek met muzikne
9.00 Th»11;
neergang c^listen-
tiek voor de huisvrouw 9-45^ .jjj.
Nws. 8.32 Voor de vrouw
gische etherleergang H.Jo
straties Plm. 10.25 klassieke
10.55 K#1
uitgezocht door de gaste m
tenkamer van vanmorgen ak
en vliegwerk: informatie
tuele tentoonstellingen U- koBlSl!,
11.02 Heeft de kerk nog toea
lez. 11-15 Solarium: een hoos
progr. voor iedereen plm
HILVERSUM 3 240 M
KRO: 9.00 Nws. 9.02 Djinn.
progr. (10.00 en 11.00 Nws.)
JOEGOSLAVIË en Albanië ken
nen gerekend per één miljoen ge
boorten, verhoudingsgewijs het
giootste aantal geboorten bij vrou-
Tk! iVan 50- jaar en ouder- Dit is
gebleken uit onderzoekingen van
een Engelse dokter. Voor West-
kuropa ligt het gemiddelde cijfer
"r.™'deren geboren uit moeders
men Uar 611 ouder tusse« de 10
s?a ®VklTder,en- In West-Europa
de to rijk met bijna 65 aan
Bapaume
terug van Noyon
le Chemin des Dames
mknodtnij
a e s I a e r
als voor een voedingskomiteit
(de mens leeft niet van brood alleen)
HIER
schone junge madehen
Eh Ia-bas Vaterchen
par ici
Dat was dan één deel van één van die gedichten, die bij De Nieuwe
Komedie zomaar, vanzelfsprekend, werden tot ultramodern toneel.
C. NICOLAï
RIO DE JANEIRO Günther Sachs en zijn nieuwe bruid Mirja
Larsson. Het paar brengt momenteel de wittebroodsweken door in
Rio de Janeiro en schijnt het daar best naar de zin te hebben.