DEBUUT ALS „RARE VOGEL"
Helen. Jiiurlink niet
bang voor teïevisie
Kunst kopen voor Sinterklaasavond
De kier
luister* naar*
ROSITA ZAG EEN KNAAPJE STAAN
stüM
Snelle verlichting
van pijn in spieren
en gewrichten
öiivr
Toch toneel
,Enig'
Dirdirmannen
Herhaling
NEDERLAND I
NEDERLAND II
BELGIë (Nederl.):
BELGIë (Frans):
DUITSLAND I:
DUITSLAND II:
Gescheurd
DE STEM VAN WOENSDAG 3 DFCTORPP lOAO
(Van onze radio- en t.v.-redactie)
HILVERSUM Net zoals in
de nieuwe t.v.-serie „Rare Vo
gels" die de Avro op het scherm
brengt, maakt Helen Juurlink in
werkelijkheid een ontwapenende,
erg meisjesachtige indruk. De
jeugdige actrice en instruetrice,
verbonden aan het Theater Wim
Zomer, die in deze t.v.-serie haar
debuut maakt, is wat springerig,
maar in haar uitlatingen en wijze
van formuleren toch wel bijzon
der concreet. Lange, blonde ha
ren, ondeugende blauwe ogen, 'n
spits gezicht. Ze brengt toneel
naar de jeugd. Als „rare vogel"
via de televisiecamera en als se
rieuze instruetrice via haar
schooltoneellessen.
Heit Theater Wim Zomer reist scho
len af om er vier keer een uur op
verschillende dagen wat te vertel
len over toneel. Dat vertellen dekt
trouwens niet de lading. De kinderen
moeten, zegt Helen, vooral veel zelf
doen; zoals in de oefening concentra
tie. Terwijl Helen een verhaaltje
vertelt moet een der leerlingen te
genover haar komen staan en er een
eigen story dwars doorheen vertellen
zonder zich vah de wijs te laten
brengen door zijn tegenspeelsters.
Als de hele klas aan de oefening
gaat deelnemen ontaardt de les even
in een kleine Roolse landdag.
Boven het huzarenslaatje 'in een
snackbar vertelt ze later; „Ik ben net
25 geworden. Helena gedoopt, maar
men noemt mij Helen".
Met een grinnik-glimlach: „Ik ben
altijd een hele slechte leerling ge
weest. Constant met de hakken over
de sloot. Direct na de ulo wilde ik
al naar de toneelschool". Haar va
der, eigenaar van een Coevorder
automobielbedrijf, vond het maar be
ter dat zij naar kostschool ging om
voor onderwijzeres te studeren. Hij
had van een kennis uit Amsterdam
gehoord, dat het voor zo'n jong meis
je veel te gevaarlijk was om naar de
toneelschool te gaan.
„En daar ben ik mijn vader altijd
nog dankbaar voor. Want het is ge
woon waar. Ik geloof dat ik het niet
gered had als ik op mijn zestiende,
zeventiende, al op de toneelschool
was gekomen. Van Coevorden naar
een grote stad is al een hele over
gang op die leeftijd en als je dan in
een zo volstrekt ander milieu komt
als de toneelwereld dan is dat niet
zo eenvoudig voor een jong meisje".
Ze maakte de ehr. kweekschool te
Steenwij kerwold niet af. Niet dat
zij de studie niet aankon, maar „op
het laatste heb je toch wel het ge
voel dat je doodgaat op zo'n kost-:
school. Het is zo beperkt allemaal".
Ze haalde haar diploma tenslotte in"
Coevorden. Stond een jaar voor de
klas in Enschede. Het beviel haar
niet. Ze wilde naar het buitenland
om haar talen te verbeteren. Zou
naar Engeland gaan als au pair. Maar
door „allerlei toestanden" kwam ze
tenslotte op de. toneelschool van
Maastricht terecht.
„Tot mijn grote verbazing slaagde
i'k voor het toelatingsexamen. Op
de dag dat ik in het vliegtuig naar
Engeland zou zitten kreeg ik de uit
slag. Het was geweldig; de conciërge
die ik voor de directeur aanzag en
zo. Ik dacht praten praten als Brug
man om toch maar een toelatings
examen te mogen doen". Ze heeft in
het zuiden een „vreselijk leuke tijd"
gehad. Het overgangsexamen haalde
ze niet. „Toen ben ik naar Arnhem
gegaan. Daar mocht i'k zo in de twee
de klas doorgaan".
Vertelt enthousiast over leraren,
Hans Tiemeyer. Bernard Droog en
vooral Onno Molenkamp. „Vooral
hij, maar ook die anderen. Geweldig.
En Elise Hoomans niet te vergeten.
Van haar had ik in Maastricht ook
al les. Een geweldige actrice een bij
zonder prettige lerares van wie je
veel leert".
Toch werd het Arnhem ook niet.
„Ik wil niet zeggen dat het een nare
school is, dat zeker niet, maar voor
mij wel. Een bijzonder groot menta-
liteitsverschil met Maastricht. Veel
praten over progressiviteit en zo,
maar in wezen komt er niet zo veel
uit, vind ik. Maar hoofdzaak is wel
dat verschil in sfeer. Maastricht en
Arnhem zijn twee totaal verschillen
de werelden". Vooral ook door de
kans die Wim Zomer haar bood en
het aanbod van een t.v.-rol vertrok
ze uit Arnhem.
Dat televisieaanbod betrof de rol
van Emmy in „De Rare Vogels",
waarvan inmiddels twee afleverin
gen door de AVRO zijn uitgezonden.
Ze speelt er naast Wim Zomer als
Ben.
Helen Juurlink (Emmy) samen met Wim Zomer (vreemde vogel Ben)
in de boot.
„Het is niet mijn bedoeling een
„famous star" te worden of wat dan
ook. In de eerste plaats geloof ik niet,
dat ik daarvoor de capaciteiten bezit.
Maar ik vind het gewoon fijn om
toneel te doen. Er over te praten. Er
met kinderen voor te werken. En
dan die t.v. Dat is gewoon nieuw
voor mij. Het is gek, maar hoewel ik
met ieder examen altijd bloedzenuw-
aehtig ben doet die camera me abso
luut niets. Het was zo opvallend, dat
men er bij de opnamen zelfs over
praatte met mij. Alsof ik al jaren
had opgetreden. Ik vind het enig".
Ze heeft echt niet het gevoel dat
ze „zo nodig moet", „maar zolang
ik het echt fijn vind, blijf ik het
gewoon doen dat toneelspelen. Als
u mij nu vraagt wat ik nog eens het
liefste zou willen doen, dan is dat
niet een bepaalde klassieke rol, maar
het optreden in een musical. Opdat
ik kan zingen en kan dansen en
waarbij ik een gekke smoel mag
trekken en zo. Ja dat lijkt me enig
om te doen".
HILVERSUM Voor de tweede maal zendt de TROS een programma uit rond Rosita Bloom. Ze zingt o.a. Naar
de overkant, Florimont en Marileintje. Als gasten tre den in haar show op René Frank en de dansgroep Tomor
rows People. „Rosita zag een knaapje staan is dönderdagavon dom 9.30 uur via Nederland 2 te zien.
BOEK
Onder de Wankh is een science
fictionverhaal dat het vervolg is op
Een stad vol Chasch. Beide zijn ge
schreven door Jack Vance, die sinds
die vijftiger jaren minstens twee
science-fiction/verhalen per jaar pro
duceert. Dat bij een dergelijke pro
ductiviteit de routine van de schrij
ver een nadelige invloed uitoefent is
in Onder de Wanikh duidelijk merk
baar. Vance schrijft er lustig op los.
Zonder moeite breit hij de ene situa
tie aan de andere en schrijft zo een
verhaal dat bij nadere beschouwing
nogal oppervlakkig is en helemaal
niet zo boeiend als de flap doet ge
loven. Vance heeft zijn fantasie
meer gebruikt voor het bedenken
van fictieve namen zoals Dirdirman,
Chasch, Tschai, Derl, Pera en Traz,
waarvan het wemelt in het boek en
die de overzichtelijkheid niet bevor
deren, dan voor het verzinnen van
een deugdelijke intrige. Hierdoor is
Onder de Wankh een boek met een
slap verhaal. De enige lof verdient
die originele, mooi gekleurde kaft
van Ruurd Groot.
G. ARNÏNKHOF
Jack Vance, Onder de Wankh
(Uitg. Meulenhof).
(ADVERTENTIES)
Dringt direct door tot aan
N de haard van de pijn
Oeumatiscïie pijnen, spit, zenuwpijnen,
verstuikingen, .stijve nek en ledematen
niets werkt sneller, niets werkt aangenamer
ter verlichting van pijn dan Al ges al-b alsem.
Onmiddellijk in de huid doordringend, werkt
Algesal diep op de weefsels in tot aan dc
haard van de pijn (zonder oppervlakkige
warmteSensatie of irritatie van de huid te
veroorzaken) en "doorstraalt" verlichtend
weefsels en spieren tot in de gewrichten.
Reumatische pijnen en stijfheid maken
spoedig plaats voor een durend gevoel van
verlichting en welbehagen.
"Wacht niet tot de pijn uitbreekt I Zorgt
dat U thuis altijd een tube Algesal bij de
hand hebt om zodra het nodig is de pijn te
verlichten. ALGESAL bij alle apoth. en drog.
verpakking- 14:40 en 210 tabletten
(Van onze kunstredactie)
ARNHEM „Ik heb bijvoorbeeld gezien, dat een jongen en een
meisje gewoon met hun Sinterklaaspakketje tussen zich geklemd,
op de brommer naar huis reden. Het was een beeldje van f 190,
De heer E. van Eijndhoven, educatief ambtenaar van het Arnhemse
gemeentemuseum, is enthousiast over het idee van zijn nieuwe baas,
Pierre Jansen: kunst kopen voor de Sinterklaas. Conservator drs.
J. R. de Groot doet in geestdrift niet voor hem onder, wijzend op het
„warenhuis", waarin enkele museumzalen voor deze gelegenheid
veranderd zijn.
jes weggehaald, die we voor enkele
inzendingen hadden aangebracht",
vertelt de heer De Groot. „Het is
waar, dat zoiets weer teveel afstand
schept".
Pierre Jansen, die sinds 1 septem
ber het Arnhemse museum leidt, is
op reis. Hij weet dus nog niet, hoe
zijn idee aangeslagen is, maar de
heren De Groot en Van Eyndhoven
kunnen sprekende cijfers op tafel
leggen. .Een omzet van bijna f 8.000,-
in vier en een halve dag. Op vrijdag
21 nov. is de winkel geopend. Er
waren die dag 392 bezoekers, die voor
f 2.000,- aan kunstwerken mee naar
huis nemen. Zaterdag waren het er
403 met eenzelfde financieel resul
taat. Op zondag noteerde men een
topbezoek van 680 mensen, die voor
f 1.700,- kochten, in een halve dag
dus Maandag en dinsdag lagen de
bezoekcijfers lager, maar werd er
relatief meer verkocht. Delen we de
opbrengst door het aantal bezoekers,
dan komen we op een voorlopig ge
middelde van vier gulden de man.
Hoewel je hier al voor f 2,50 met een
affiche naar huis kunt gaan en er
geen duurdere kunstwerken dan van
f 200,- te koop zijn, lijkt dit wel erg
laag. Maar natuurlijk koopt niet elke
bezoeker. Neem alleen de schoolklas
sen die hier rondgeleid worden.
Er hoeft geen entree betaald te
worden. Die is anders trouwens ook
niet meer dan een kwartje en de heer
De Groot is'van mening, dat de hele
toegangsprijs beter afgeschaft kan
worden, zoals bijvoorbeeld het Haag
se schoolmuseum al gedaan heeft.
Dus zonder kwartje naar binnen en
desnoods het hele museum voor niks
zien? Ja, dat kan, maar de heer Van
Eyndhoven zegt toch: „Het liefst zou
ik aan het eind van de Sinterklaasaf
deling een bord zetten met de drin
gende raad om voor de rest van het
moois eens terug te komen. De mees
te mensen overeten zich in een mu
seum. Je moet er veel komen, maar
niet te lang achter elkaar. Trouwens
je ziet nu de meeste mensen even
aarzelend een blik werpen in de vol
gende zaal, maar zich dan weer om
draaien".
Met een museum moet je alle kan
ten op kunnen, wil je, dat zovéél mo
gelijk mensen door de kunst gepakt
worden. Pierre Jansen wil er vooral
een trefpunt van maken tussen pu
bliek en kunst, tussen publiek en
kunstenaars ook. Je kunt zijn „simter-
klaasidee" aan de ene kant zien als
een commerciële stunt („Inspelen op
de gewoonte van iedereen om in deze
tijd van het jaar geld uit te geven
voor cadeautjes" zegt de heer De
Groot), maar het is toch vooral ook
een stukje cultuurbeleid. De mensen
moeten leren dat een museum geen
heiligdom is en dat kunst er is om
elke dag mee om te gaan. „Als u
wel eens een bloemetje mee naar
huis neemt, dan kunt u ook best een
kunstwerk kopen" heeft Arnhems
nieuwe museumbaas gezegd.
„Hij heeft zelfs een paar glasplaat-
Welke kunstenaars hebben hier
werk gebracht? Wie naar namen
vraagt, kan hier inzendingen vinden
van Johan van Zweden, Peter Struy-
cken, Herman de Vries, Sikka La-
verman, Theo van der Horst, Nico-
laas Thijs, om enkele van de bekend
ste te noemen. Maar er doen zeker
tachtig kunstenaars mee. Allen uit
Arnhem. Van het plan, om alle Gel
derse kunstenaars in te schakelen,
moest men direct afzien toen bleek
dat de lijst daarvan 362 namen be
vatte. Dat zou praktisch niet uitvoer
baar zijn geweest. Hoe het een vol
gend jaar gaat, moet dan maar be
keken worden. Het staat al wel vast,
dat 't museum vain deze sinterklaas-
verkoop een jaarlijks evenement zal
maken.
Ook bij de kunstenaars is het idee
dus goed aangeslagen. Je ziet ze nu
het museum in. en uitlopen. Om een
praatje te maken, om nieuw werk
te brengen of om hun geld te halen.
Want het is hier „cash and carry".
In de middelste van de drie verkoop
ruimten staat een kassa anno 1911,
die regelmatig rinkelt. Wie een Sin
terklaascadeau uitgezocht heeft, kaïn
't zelf vam de wand pakken en ermee
naar de museumassistentes lopen, die
in deze dagen voor winkelmeisjes
spelen. Het kunstwerk woi;dt keurig
ingepakt en contant afgerekend. De
kunstenaar kan ook direct zijn geld
meenemen. Het museum rekent geen
provisie.
De hele inrichting is bewust in de
sfeer van 't warenhuis gehouden. De
tekeningen, grafiek, objecten en fo
to's hangen als in etailiages tegen ruw
houten planken, waar met gestempel
de letters op te lezen staat: Zóeken-
kiezen-kopen en dain met pijltjes:
Kassa. Papieren rozen en muziek van
de Beatles verwelkomen de bezoeker,
lij kan er terecht op dezelfde uren
als in de winkels. Dat wil zeggen in
de laatste week voor Sinterklaas ook
in de avonduren.
„Kwaliteit is onze reclame", staat
er op de zijkant van een zwarte kist
midden in de eerste zaal cue vu.
slogans geschilderd is en waar je
desgewenst op neer kunt ploffen.
Hoe zit het met die kwaliteit? „Er is
geen jurering geweest", zegt de heer
De Groot. „Dat is dus precies, wat
de kunstenaars willen. Niemand be
moeit zich met wat zij hier naar toe
willen brengen, mits de prijs niet ho
ger dan f 200,- ligt".
Van de verkopers wordt dus wel
een kritisch oog verwacht. Toch hoe
ven ze niet bang te zijn, niet aan
hun trekken te komeft. Ook de „duur
dere jongens" hebben zich er niet
van af gemaakt. Hier en daar krijg
je zelfs de indruk, dat een stuk best
wat meer zou mogen kosten. In het
algemeen liggen de prijzen op een
normaal niveau voor dit soort kunst
werken. Grote olieverfschilderijen
mag je er natuurlijk niet verwachten.
„We moeten wel eens bellen om
nieuw werk", zegt de heer De Groot.
Sommige kunstenaars hadden niet op
zo'n grote belangstelling gerekend en
raakten uitverkocht.
Na de Sinterklaas is het voor een
jaar afgelopen. Maar misschien ko-
man sommige bezoekers toch eens
eerder terug.
Pierre Jansen kondigt bij een stel
grappige meubelen in de entreehal
aan: „Dit is het begin van onze kof
fie- en rookkamer". Er hangt een
prijslijstje bij voor de koffie en de
frisdranken. Sinterklaas als wegwij
zer naar het museum-nieuwe-stijl.
Je moet er maar opkomen.
NOS/NOT
10.45 KIJK, ALS JE TEKENT ZIE
JE MEER
11.10 DE ONTWIKKELING VAN
DE CHARITAS
11.35 WALTER AND CONNIE
12.00 SLUITING
AVRO
17.00 AVONTUREN IN SPEEL-
GOEDLAND (kleur)
17.05 GEEN WOORDEN MAAR
DADEN
De winnaars van het vorige
seizoen, GVAV, nemen het op
tegen de jongens van MVV
17.35 SLUITING
NOS
18.50 DE FABELTJESKRANT
(kleur)
19.00 JOURNAAL
19.07 SCALA
1KOR
19.31 KENMERK
NOS
20.00 JOURNAAL NOS
20.20 HULP AAN TUNESIë
Een documentair programma
in verband met de overstro
mingsramp, waardoor Tunesië
zeer zwaar werd getroffen.
20.50 POLITIEKE UITZ.: KVP
21.00 UITZENDING STICHTING
SOCUTERA
21.05 VANINA VANINI (kleur)
Film over de liefdesgeschiede
nis van een revolutionair, on
der regie van de beken-de Ita
liaanse filmregisseur Roberto
Rossellini
22.50 EIGENTIJDS
Uitvoering van vier uit het
Groot Omroepkoor gevormde
koren
23.20 JOURNAAL
23.25 SLUITING
NOS
18.50 DE FABELTJESKRANT
(kleur)
19.00 JOURNAAL
AVRO
19.03 AUDUBON NATUURTHEA-
TER (kleur)
Film van Canada's meest wes
telijke provincie Brits-Colum-
bia, onder de titel: „Van de
bergen tot de zee."
19.30 INFO
Advies en informatie
20.00 JOURNAAL NOS
20.20 HULP AAN TUNESIë
20.50 DE DANSERS VAN CEYLON
Het tweede deel van de tour
nee van deze balletgroep door
ons land.
21.15 VRIJDAGMIDDAG TWEE
UUR (kleur)
Televisiespel van Chris Ver
heugd met in de rollen Lo J
Hensbergen, Cor van Jjl
Lous Hensen, Lou Steenlf
gen, Arnold Gelderman
Cox Habbema
22.00 SPREEKUUR
Eenvoudige medische t__
werpen worden onder de
genomen door dokter A, 1
van Swol
22.30 JOURNAAL NOS
TELEAC
22.35 LEVENDE FILOSOFIE
23.05 SLUITING
17.30 JEVANJONG
19.25 ZANDMANNETJE
19.30 VERGROOTGLAS OP DE I
POSTZEGEL
19.45 HIER SPREEKT MEN
NEDERLANDS
19.50 ZOEKLICHT
19.55 MEDEDELINGEN EN
DE WEERMAN
20.00 NIEUWS
20.25 VOETBAL
Rechtstreekse reportage i
de return-wedstrijd Real
drid—Standard Luik te
drid in de 8ste finale oui|
Europabeker voor lard
pioenen
22.15 HET VRIJE WOORD
Het Humanistisch Verbajl
Moeilijke jeugd.
22.45 NIEUWS
16.55 NIEUWS
17.00 FEU VERT
18.30 RAYONS X
19.00 ALL6 LES JEÜNES
19.25 LES POUCETOFS
19.30 LE PETIT MONDE DE
MARIE PLAISANCE
20.00 JOURNAAL
20.30 AUJOURD'HUI
22.00 CONCERT
Till Eulenspiegel, van 1
Strauss
22.35 JOURNAAL
COR VAN RIJN
20.00 JOURNAAL EN WEERBI
20.15 OP HET SCHAAKBORDl|
DE SOVJET-UNIE: DEf
21.00 GEHEIMEN VAN DE
(kleur). „De avontuurlijlsj
van Max en Moritz"
21.50 CHARLES WILP (kleur)!
Film van Gerhard Schuil
22.30 JOURNAAL MET C0M»
TAAR EN WEERBERIC:
22.50 EUROPACUP VOOR I
KAMPIOENEN
Real MadridStandard li
23.50 JOURNAAL
17.00 DIE SOZIALWISSEN-
SCHAFTEN
17.30 JOURNAAL EN WEERI
17.35 MOSAIK
18.05 DIE DREHSCHEIBE
18.40 WESTLICH VON SA®|
Tv-serie „Spijt"
19.10 PERCY STUART. Tv-Ö
De rijkste man van de®
19.45 HEUTE
Gevolgd door het wet
20.15 ZDF-MAGAZIN
21.00 DER XRISCHE FREH
KAMPF (1).
De Paasoptocht 1916
22.30 JOURNAAL EN WEEIl
22.40 THEATER IM GESPSf
Wat verwacht het ttai|
het publiek?
23.25 SLUITING
Woensdag 3 december
HILVERSUM 1 402 M
VARA: 12.00 Stereo: Pianorecital:
klassieke muziek 12.25 Stereo: Pro
menade-orkest met zangsoliste: amu
sementsmuziek 12.54 Voor het platte
land 13.00 Nws. 13.11 Act. 13.25 Licht
orgelconcert 13.45 Gesproken por
tret 14-00 Stereo: Operettemuz. 13.25
(gr.) 15.15 In de Toonzaal: modern
muziekprogramma voor de jeugd
met commentaar 16.00 Nws. 16.02
Stereo: Nederlandse chansons 16.20
Muziek en brieven: muzikale lezing
17.20 StereoRadiofilharmonisch
Orkest en soliste: moderne muziek
17.55 Med. 18.00 Nws. 18.11 Act.
18.20 Uitzending van D'66. VARA:
18.30 Stereo: Klink Klaar zonder
nonsens 19.30 Nws. 19.35 Buitenlands
weekoverzicht 19.45 StereoTango-
Riumba-orkest met zangsolisten 20.10
Licht instrumentaal trio 20.30 Stereo:
Vara-Dansorkest en solisten 20.55
Stilte: programma over de kloof
tussen deskundigen en niet-deskundi-
gen in onze maatschappij 21.15 Ste
reo: Licht instrumentaal -ensemble
21.45 Nou, en actueel satirisch
programma 22.10 Country en Wes
tern muziek 22.30 Nws. 22.38 Mede
delingen 22.43 Act. 22.55 Moderne ka
mermuziek (opn.) 23.20 Radio Jazz
Magazine 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM 2 298 M
KRO: 12.00 Van twaalf tot twee,
gevarieerd progr. (12 22 Wij van het
land; 12.26 Med. t.b.v, land- en tuin
bouw; 12.30 Nws.; 12.41 Act.; 13.00
Rad-en maar; 13.15 Ondernemend).
NCRV14.00 StereoRadiofilhar
monisch orkest, en solist: moderne
muz. 14.30 Hallé Orchestra (opn.)
klassieke muz. 15.00 In 't zilver:
progr- vöor oudere luisteraars 16.00
Nws. 16.02 Stereo: Voor de jeugd
17.00 Twien - Popradio voor t(w)ie-
ners 17.50 Overheidsvoorlichting: Sa
menwerking met ontwikkelingslan-
ien. Samenstelling en presentatie:
Thon Raes 18.00 Country and Wes
tern rubriek 18.30 Nws. 18.41 Act.
N.O.S.: 19.00 Openbaar Kunstbezit
19.10 Er was watersnood in Tunesië,
klankbeeld in het kader van de na
tionale actie tot hulpverlening aan
de slachtoffers 19.35 Geen onderdaan
maar burger: uitzendingen over de
staatkundige vorming van de Neder-
ander 19.50 Programma voor blin-
len en slechtzienden 20.00 Stereo
Qmroepkamerkoor: oude liederen
20-15 Stereo: Concertgebouworkest:
klassieke en moderne muziek. In de
pauze: plm. 21.10 - 21.30 Met zestien
iaar naar de stembus?, discussie
22.38 Parlementaoverzicht 22.45 Ste
reo: X, een sprong in het duister
23.55 - 24.00 Nws.
HILVERSUM 3 240 M Elflj
AVRO: 13.00 Nws. 13.03!
journaal 13.06 Zet 'm op: vroüij
tenpro-gramma (14.00 Nws.)]
Nws. 15.03 Arbeidsvitaminen: h
lair verzoekplatenprogr. 16-001
16.03 Gimmick: licht platenprsj
ma 17.00 Nws. 17.02 RadiopJ
17.05 18.00 Toppoppology:
countrymuziek.
BRUSSEL NEDERLANDS üfl
12.00 Nws. 12.03 Gev. muz
12.48 Weerber., med. en S0S®|
ten voor de schippers) 12.55 Br
tenlands persoverzicht 13.00
weerbericht, dagklapper en 0
berichten 13.20 Tafelmuz. 14.001
J4.03 Grammofoonmuz. 14.301
de jeugd 14.50 Finale van/'I
trumwedstrijd voor de eretMJ
dioschoolkoor 1969 (15.00 M
15.15 De Omnibus 16.00 Nws
Beursberichten 16.09 Joe_
volksmuz. 1630 Etnische Wj
Spanje 17.00 Nws., weerber. eaj
Aansluitend Jazz voor de
18.00 Nws. 18.03 Popmuz. 18
kenmoraal en -filosofie 18-00 S
18.58 Taalwenken 19.00 Nws, e
ber. en act. 19.40 Grammolm
19.45 Adviezen 20-00 Opere®]
menten 22.00 'Nws., ber. en eal
nws. 22.20 Gev. muz. (23.00-1
23.40 Nws. 23.45 - 0.30 Voor
liede,,.
Donderdag 4 <IeceinbfIl
HILVERSUM 1 402 M
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 ö-I
gymnastiek 7.20 Stereo: Lich'eJ
muziek 8-00 Nws. 8.11 Ra(MT
naai 8.20 Stereo: Lichte gr-'Ja
(8.30-8.33 De groenteman) 8.50 (J
genwijding 9.00 Stereo: Kiaiw]
len (gr.) 9.35 Waterstands 1
Schoolradio 10.00 Voor de W-l
10.10 Arbeidsvitaminen (P-L i
11.02 Nws.) 11.30 Rondom pil
gramma voor de vrouw (11.55 **1
berichten;.
HILVERSUM 2 298 M
KRO: 7.00 Nws- 7.10 Het 1*3
woord ,7.15 Stereo: Badinerie-
sieke muz. (gr.) (7.30 Nws-,.
Act. 7.50 Overweging; 8.00 -1
8.30 Nws. 8.32 Voor de kinde«"ï
Gymnastiek voor de hulf-J
N.O.S.: 10.00 Wat heeft dat T
pedagogische lez- 10.20 Ster™ x
ziek uit de Barok (opn.)
Nws. 11.02 Voor de zieken H-M
HILVERSUM 3 240 M EN fl
NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Terug 1
weggeweest: muz. van t0,f jm
luisteraars van nu 9-30
licht instrumentaal program]»
Nws. 10.03 Muz. bij de koiue
Nws.),
De storm gierde, luiken
ren rammelden, en kale
zwiepten, toen Sinterklaas
tocht in het stadje maak
trof dat ongelukkig
Hij had al grote en kleine
bezocht en telkens had de
schenen. Ja, zelfs op een
achtige dag, was het jui:
droog geworden op het o
dat de heilige bisschop
schimmel vriendelijk vj
door de straten reed en ah
sen hem blij toejuichten.
Maar nu! Iedereen stond
rend met de kraag omhoo,
de straat. De wind joeg
in het rond zodat de man|
de schimmel en de baard vi
terklaas wild opwaaiden,
tabberd van de bisschop st
omdat de wind erin blies,
kinderen hielden met de
de haren uit het gezicht
mutsen op hun hoofd en zi
den die maar eventjes lo:
ten om te wuiven en „dag
klaas" te roepen
De Pieten keken niet erg
en ze maakten weinig dolle
gen want zij moes-ten uitkijk»
in de plassen te vallen. Maar
kig waren er ook mensen d
niet door het slechte weer lie
schrikken. Daar was één me:
dat al zwaaide toen de Sint r
ver weg was en nog altijd
toen hij allang voorbij was.
lieve Sint Nicolaas!" riep
wuifde met haar hand hoog
lucht, zodat haar cape open
en haar rood fluwelen rokje
vlag im de wind wapperde.
Aan het eind van de straat
de stoet een hoek omslaan e
gebeurde er iets ontzettends. 1
Sint maar net zoals de kindei
hun muts vasthielden, ook eer
aan zijn mijter gehouden
Met een ruk trok een win
de mijter van de witgolveni
ren joeg hem in een boog d
lucht, tot hij verward raakte
kale boom langs de weg. Daa
nu toch het prachtig rood me
den hoofddeksel van Sinterkl;
een boom! „OOOOOh!" riep
mensen vol schrik. „Hoei-o-
schreeuwden de Pieten woed<
Sinterklaas zei niets, maar
het hoofd om zich schrap te
tegen de win-d. Natuurlijk
een Piet vliegensvlug in de
haalde de mijter eruit en hoi
stoet achterna om hem Sinti
weer terug te geven. De bi
zette hem op, maar nu hie
voortdurend één hand op he1|
fluweel met de gouden g;
want zoiets vreemds als een d
lucht vliegende mijter en ee
schop met bloot hoofd moch
weer voorkomen.
Toen de plechtige intocht vi
gelopen trokken Sint en zijn I
in het hotel, om het werk v<
komende nacht voor te be:
want zij moesten natuurlijk
de daken op.
Sinterklaas deed zijn tabbei
en zette zijn mijter afp
»Kijk hier nou!! Dit is ven'
kelijk!" riep de Kleren-Piet d:
ciaal belast was met de zor^
de kleren van de Sint. Hij hi
rood met gouden mijter on
en iedereen kon zien dat el
aan de voorkant bruingroene!
ken van de natte boomschors i
ren gekomen en er een reu