DEBUUT ALS „RARE VOGEL" Helen. Jiiurlink niet bang voor teïevisie Kunst kopen voor Sinterklaasavond De kier luister* naar* ROSITA ZAG EEN KNAAPJE STAAN stüM Snelle verlichting van pijn in spieren en gewrichten öiivr Toch toneel ,Enig' Dirdirmannen Herhaling NEDERLAND I NEDERLAND II BELGIë (Nederl.): BELGIë (Frans): DUITSLAND I: DUITSLAND II: Gescheurd DE STEM VAN WOENSDAG 3 DFCTORPP lOAO (Van onze radio- en t.v.-redactie) HILVERSUM Net zoals in de nieuwe t.v.-serie „Rare Vo gels" die de Avro op het scherm brengt, maakt Helen Juurlink in werkelijkheid een ontwapenende, erg meisjesachtige indruk. De jeugdige actrice en instruetrice, verbonden aan het Theater Wim Zomer, die in deze t.v.-serie haar debuut maakt, is wat springerig, maar in haar uitlatingen en wijze van formuleren toch wel bijzon der concreet. Lange, blonde ha ren, ondeugende blauwe ogen, 'n spits gezicht. Ze brengt toneel naar de jeugd. Als „rare vogel" via de televisiecamera en als se rieuze instruetrice via haar schooltoneellessen. Heit Theater Wim Zomer reist scho len af om er vier keer een uur op verschillende dagen wat te vertel len over toneel. Dat vertellen dekt trouwens niet de lading. De kinderen moeten, zegt Helen, vooral veel zelf doen; zoals in de oefening concentra tie. Terwijl Helen een verhaaltje vertelt moet een der leerlingen te genover haar komen staan en er een eigen story dwars doorheen vertellen zonder zich vah de wijs te laten brengen door zijn tegenspeelsters. Als de hele klas aan de oefening gaat deelnemen ontaardt de les even in een kleine Roolse landdag. Boven het huzarenslaatje 'in een snackbar vertelt ze later; „Ik ben net 25 geworden. Helena gedoopt, maar men noemt mij Helen". Met een grinnik-glimlach: „Ik ben altijd een hele slechte leerling ge weest. Constant met de hakken over de sloot. Direct na de ulo wilde ik al naar de toneelschool". Haar va der, eigenaar van een Coevorder automobielbedrijf, vond het maar be ter dat zij naar kostschool ging om voor onderwijzeres te studeren. Hij had van een kennis uit Amsterdam gehoord, dat het voor zo'n jong meis je veel te gevaarlijk was om naar de toneelschool te gaan. „En daar ben ik mijn vader altijd nog dankbaar voor. Want het is ge woon waar. Ik geloof dat ik het niet gered had als ik op mijn zestiende, zeventiende, al op de toneelschool was gekomen. Van Coevorden naar een grote stad is al een hele over gang op die leeftijd en als je dan in een zo volstrekt ander milieu komt als de toneelwereld dan is dat niet zo eenvoudig voor een jong meisje". Ze maakte de ehr. kweekschool te Steenwij kerwold niet af. Niet dat zij de studie niet aankon, maar „op het laatste heb je toch wel het ge voel dat je doodgaat op zo'n kost-: school. Het is zo beperkt allemaal". Ze haalde haar diploma tenslotte in" Coevorden. Stond een jaar voor de klas in Enschede. Het beviel haar niet. Ze wilde naar het buitenland om haar talen te verbeteren. Zou naar Engeland gaan als au pair. Maar door „allerlei toestanden" kwam ze tenslotte op de. toneelschool van Maastricht terecht. „Tot mijn grote verbazing slaagde i'k voor het toelatingsexamen. Op de dag dat ik in het vliegtuig naar Engeland zou zitten kreeg ik de uit slag. Het was geweldig; de conciërge die ik voor de directeur aanzag en zo. Ik dacht praten praten als Brug man om toch maar een toelatings examen te mogen doen". Ze heeft in het zuiden een „vreselijk leuke tijd" gehad. Het overgangsexamen haalde ze niet. „Toen ben ik naar Arnhem gegaan. Daar mocht i'k zo in de twee de klas doorgaan". Vertelt enthousiast over leraren, Hans Tiemeyer. Bernard Droog en vooral Onno Molenkamp. „Vooral hij, maar ook die anderen. Geweldig. En Elise Hoomans niet te vergeten. Van haar had ik in Maastricht ook al les. Een geweldige actrice een bij zonder prettige lerares van wie je veel leert". Toch werd het Arnhem ook niet. „Ik wil niet zeggen dat het een nare school is, dat zeker niet, maar voor mij wel. Een bijzonder groot menta- liteitsverschil met Maastricht. Veel praten over progressiviteit en zo, maar in wezen komt er niet zo veel uit, vind ik. Maar hoofdzaak is wel dat verschil in sfeer. Maastricht en Arnhem zijn twee totaal verschillen de werelden". Vooral ook door de kans die Wim Zomer haar bood en het aanbod van een t.v.-rol vertrok ze uit Arnhem. Dat televisieaanbod betrof de rol van Emmy in „De Rare Vogels", waarvan inmiddels twee afleverin gen door de AVRO zijn uitgezonden. Ze speelt er naast Wim Zomer als Ben. Helen Juurlink (Emmy) samen met Wim Zomer (vreemde vogel Ben) in de boot. „Het is niet mijn bedoeling een „famous star" te worden of wat dan ook. In de eerste plaats geloof ik niet, dat ik daarvoor de capaciteiten bezit. Maar ik vind het gewoon fijn om toneel te doen. Er over te praten. Er met kinderen voor te werken. En dan die t.v. Dat is gewoon nieuw voor mij. Het is gek, maar hoewel ik met ieder examen altijd bloedzenuw- aehtig ben doet die camera me abso luut niets. Het was zo opvallend, dat men er bij de opnamen zelfs over praatte met mij. Alsof ik al jaren had opgetreden. Ik vind het enig". Ze heeft echt niet het gevoel dat ze „zo nodig moet", „maar zolang ik het echt fijn vind, blijf ik het gewoon doen dat toneelspelen. Als u mij nu vraagt wat ik nog eens het liefste zou willen doen, dan is dat niet een bepaalde klassieke rol, maar het optreden in een musical. Opdat ik kan zingen en kan dansen en waarbij ik een gekke smoel mag trekken en zo. Ja dat lijkt me enig om te doen". HILVERSUM Voor de tweede maal zendt de TROS een programma uit rond Rosita Bloom. Ze zingt o.a. Naar de overkant, Florimont en Marileintje. Als gasten tre den in haar show op René Frank en de dansgroep Tomor rows People. „Rosita zag een knaapje staan is dönderdagavon dom 9.30 uur via Nederland 2 te zien. BOEK Onder de Wankh is een science fictionverhaal dat het vervolg is op Een stad vol Chasch. Beide zijn ge schreven door Jack Vance, die sinds die vijftiger jaren minstens twee science-fiction/verhalen per jaar pro duceert. Dat bij een dergelijke pro ductiviteit de routine van de schrij ver een nadelige invloed uitoefent is in Onder de Wanikh duidelijk merk baar. Vance schrijft er lustig op los. Zonder moeite breit hij de ene situa tie aan de andere en schrijft zo een verhaal dat bij nadere beschouwing nogal oppervlakkig is en helemaal niet zo boeiend als de flap doet ge loven. Vance heeft zijn fantasie meer gebruikt voor het bedenken van fictieve namen zoals Dirdirman, Chasch, Tschai, Derl, Pera en Traz, waarvan het wemelt in het boek en die de overzichtelijkheid niet bevor deren, dan voor het verzinnen van een deugdelijke intrige. Hierdoor is Onder de Wankh een boek met een slap verhaal. De enige lof verdient die originele, mooi gekleurde kaft van Ruurd Groot. G. ARNÏNKHOF Jack Vance, Onder de Wankh (Uitg. Meulenhof). (ADVERTENTIES) Dringt direct door tot aan N de haard van de pijn Oeumatiscïie pijnen, spit, zenuwpijnen, verstuikingen, .stijve nek en ledematen niets werkt sneller, niets werkt aangenamer ter verlichting van pijn dan Al ges al-b alsem. Onmiddellijk in de huid doordringend, werkt Algesal diep op de weefsels in tot aan dc haard van de pijn (zonder oppervlakkige warmteSensatie of irritatie van de huid te veroorzaken) en "doorstraalt" verlichtend weefsels en spieren tot in de gewrichten. Reumatische pijnen en stijfheid maken spoedig plaats voor een durend gevoel van verlichting en welbehagen. "Wacht niet tot de pijn uitbreekt I Zorgt dat U thuis altijd een tube Algesal bij de hand hebt om zodra het nodig is de pijn te verlichten. ALGESAL bij alle apoth. en drog. verpakking- 14:40 en 210 tabletten (Van onze kunstredactie) ARNHEM „Ik heb bijvoorbeeld gezien, dat een jongen en een meisje gewoon met hun Sinterklaaspakketje tussen zich geklemd, op de brommer naar huis reden. Het was een beeldje van f 190, De heer E. van Eijndhoven, educatief ambtenaar van het Arnhemse gemeentemuseum, is enthousiast over het idee van zijn nieuwe baas, Pierre Jansen: kunst kopen voor de Sinterklaas. Conservator drs. J. R. de Groot doet in geestdrift niet voor hem onder, wijzend op het „warenhuis", waarin enkele museumzalen voor deze gelegenheid veranderd zijn. jes weggehaald, die we voor enkele inzendingen hadden aangebracht", vertelt de heer De Groot. „Het is waar, dat zoiets weer teveel afstand schept". Pierre Jansen, die sinds 1 septem ber het Arnhemse museum leidt, is op reis. Hij weet dus nog niet, hoe zijn idee aangeslagen is, maar de heren De Groot en Van Eyndhoven kunnen sprekende cijfers op tafel leggen. .Een omzet van bijna f 8.000,- in vier en een halve dag. Op vrijdag 21 nov. is de winkel geopend. Er waren die dag 392 bezoekers, die voor f 2.000,- aan kunstwerken mee naar huis nemen. Zaterdag waren het er 403 met eenzelfde financieel resul taat. Op zondag noteerde men een topbezoek van 680 mensen, die voor f 1.700,- kochten, in een halve dag dus Maandag en dinsdag lagen de bezoekcijfers lager, maar werd er relatief meer verkocht. Delen we de opbrengst door het aantal bezoekers, dan komen we op een voorlopig ge middelde van vier gulden de man. Hoewel je hier al voor f 2,50 met een affiche naar huis kunt gaan en er geen duurdere kunstwerken dan van f 200,- te koop zijn, lijkt dit wel erg laag. Maar natuurlijk koopt niet elke bezoeker. Neem alleen de schoolklas sen die hier rondgeleid worden. Er hoeft geen entree betaald te worden. Die is anders trouwens ook niet meer dan een kwartje en de heer De Groot is'van mening, dat de hele toegangsprijs beter afgeschaft kan worden, zoals bijvoorbeeld het Haag se schoolmuseum al gedaan heeft. Dus zonder kwartje naar binnen en desnoods het hele museum voor niks zien? Ja, dat kan, maar de heer Van Eyndhoven zegt toch: „Het liefst zou ik aan het eind van de Sinterklaasaf deling een bord zetten met de drin gende raad om voor de rest van het moois eens terug te komen. De mees te mensen overeten zich in een mu seum. Je moet er veel komen, maar niet te lang achter elkaar. Trouwens je ziet nu de meeste mensen even aarzelend een blik werpen in de vol gende zaal, maar zich dan weer om draaien". Met een museum moet je alle kan ten op kunnen, wil je, dat zovéél mo gelijk mensen door de kunst gepakt worden. Pierre Jansen wil er vooral een trefpunt van maken tussen pu bliek en kunst, tussen publiek en kunstenaars ook. Je kunt zijn „simter- klaasidee" aan de ene kant zien als een commerciële stunt („Inspelen op de gewoonte van iedereen om in deze tijd van het jaar geld uit te geven voor cadeautjes" zegt de heer De Groot), maar het is toch vooral ook een stukje cultuurbeleid. De mensen moeten leren dat een museum geen heiligdom is en dat kunst er is om elke dag mee om te gaan. „Als u wel eens een bloemetje mee naar huis neemt, dan kunt u ook best een kunstwerk kopen" heeft Arnhems nieuwe museumbaas gezegd. „Hij heeft zelfs een paar glasplaat- Welke kunstenaars hebben hier werk gebracht? Wie naar namen vraagt, kan hier inzendingen vinden van Johan van Zweden, Peter Struy- cken, Herman de Vries, Sikka La- verman, Theo van der Horst, Nico- laas Thijs, om enkele van de bekend ste te noemen. Maar er doen zeker tachtig kunstenaars mee. Allen uit Arnhem. Van het plan, om alle Gel derse kunstenaars in te schakelen, moest men direct afzien toen bleek dat de lijst daarvan 362 namen be vatte. Dat zou praktisch niet uitvoer baar zijn geweest. Hoe het een vol gend jaar gaat, moet dan maar be keken worden. Het staat al wel vast, dat 't museum vain deze sinterklaas- verkoop een jaarlijks evenement zal maken. Ook bij de kunstenaars is het idee dus goed aangeslagen. Je ziet ze nu het museum in. en uitlopen. Om een praatje te maken, om nieuw werk te brengen of om hun geld te halen. Want het is hier „cash and carry". In de middelste van de drie verkoop ruimten staat een kassa anno 1911, die regelmatig rinkelt. Wie een Sin terklaascadeau uitgezocht heeft, kaïn 't zelf vam de wand pakken en ermee naar de museumassistentes lopen, die in deze dagen voor winkelmeisjes spelen. Het kunstwerk woi;dt keurig ingepakt en contant afgerekend. De kunstenaar kan ook direct zijn geld meenemen. Het museum rekent geen provisie. De hele inrichting is bewust in de sfeer van 't warenhuis gehouden. De tekeningen, grafiek, objecten en fo to's hangen als in etailiages tegen ruw houten planken, waar met gestempel de letters op te lezen staat: Zóeken- kiezen-kopen en dain met pijltjes: Kassa. Papieren rozen en muziek van de Beatles verwelkomen de bezoeker, lij kan er terecht op dezelfde uren als in de winkels. Dat wil zeggen in de laatste week voor Sinterklaas ook in de avonduren. „Kwaliteit is onze reclame", staat er op de zijkant van een zwarte kist midden in de eerste zaal cue vu. slogans geschilderd is en waar je desgewenst op neer kunt ploffen. Hoe zit het met die kwaliteit? „Er is geen jurering geweest", zegt de heer De Groot. „Dat is dus precies, wat de kunstenaars willen. Niemand be moeit zich met wat zij hier naar toe willen brengen, mits de prijs niet ho ger dan f 200,- ligt". Van de verkopers wordt dus wel een kritisch oog verwacht. Toch hoe ven ze niet bang te zijn, niet aan hun trekken te komeft. Ook de „duur dere jongens" hebben zich er niet van af gemaakt. Hier en daar krijg je zelfs de indruk, dat een stuk best wat meer zou mogen kosten. In het algemeen liggen de prijzen op een normaal niveau voor dit soort kunst werken. Grote olieverfschilderijen mag je er natuurlijk niet verwachten. „We moeten wel eens bellen om nieuw werk", zegt de heer De Groot. Sommige kunstenaars hadden niet op zo'n grote belangstelling gerekend en raakten uitverkocht. Na de Sinterklaas is het voor een jaar afgelopen. Maar misschien ko- man sommige bezoekers toch eens eerder terug. Pierre Jansen kondigt bij een stel grappige meubelen in de entreehal aan: „Dit is het begin van onze kof fie- en rookkamer". Er hangt een prijslijstje bij voor de koffie en de frisdranken. Sinterklaas als wegwij zer naar het museum-nieuwe-stijl. Je moet er maar opkomen. NOS/NOT 10.45 KIJK, ALS JE TEKENT ZIE JE MEER 11.10 DE ONTWIKKELING VAN DE CHARITAS 11.35 WALTER AND CONNIE 12.00 SLUITING AVRO 17.00 AVONTUREN IN SPEEL- GOEDLAND (kleur) 17.05 GEEN WOORDEN MAAR DADEN De winnaars van het vorige seizoen, GVAV, nemen het op tegen de jongens van MVV 17.35 SLUITING NOS 18.50 DE FABELTJESKRANT (kleur) 19.00 JOURNAAL 19.07 SCALA 1KOR 19.31 KENMERK NOS 20.00 JOURNAAL NOS 20.20 HULP AAN TUNESIë Een documentair programma in verband met de overstro mingsramp, waardoor Tunesië zeer zwaar werd getroffen. 20.50 POLITIEKE UITZ.: KVP 21.00 UITZENDING STICHTING SOCUTERA 21.05 VANINA VANINI (kleur) Film over de liefdesgeschiede nis van een revolutionair, on der regie van de beken-de Ita liaanse filmregisseur Roberto Rossellini 22.50 EIGENTIJDS Uitvoering van vier uit het Groot Omroepkoor gevormde koren 23.20 JOURNAAL 23.25 SLUITING NOS 18.50 DE FABELTJESKRANT (kleur) 19.00 JOURNAAL AVRO 19.03 AUDUBON NATUURTHEA- TER (kleur) Film van Canada's meest wes telijke provincie Brits-Colum- bia, onder de titel: „Van de bergen tot de zee." 19.30 INFO Advies en informatie 20.00 JOURNAAL NOS 20.20 HULP AAN TUNESIë 20.50 DE DANSERS VAN CEYLON Het tweede deel van de tour nee van deze balletgroep door ons land. 21.15 VRIJDAGMIDDAG TWEE UUR (kleur) Televisiespel van Chris Ver heugd met in de rollen Lo J Hensbergen, Cor van Jjl Lous Hensen, Lou Steenlf gen, Arnold Gelderman Cox Habbema 22.00 SPREEKUUR Eenvoudige medische t__ werpen worden onder de genomen door dokter A, 1 van Swol 22.30 JOURNAAL NOS TELEAC 22.35 LEVENDE FILOSOFIE 23.05 SLUITING 17.30 JEVANJONG 19.25 ZANDMANNETJE 19.30 VERGROOTGLAS OP DE I POSTZEGEL 19.45 HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS 19.50 ZOEKLICHT 19.55 MEDEDELINGEN EN DE WEERMAN 20.00 NIEUWS 20.25 VOETBAL Rechtstreekse reportage i de return-wedstrijd Real drid—Standard Luik te drid in de 8ste finale oui| Europabeker voor lard pioenen 22.15 HET VRIJE WOORD Het Humanistisch Verbajl Moeilijke jeugd. 22.45 NIEUWS 16.55 NIEUWS 17.00 FEU VERT 18.30 RAYONS X 19.00 ALL6 LES JEÜNES 19.25 LES POUCETOFS 19.30 LE PETIT MONDE DE MARIE PLAISANCE 20.00 JOURNAAL 20.30 AUJOURD'HUI 22.00 CONCERT Till Eulenspiegel, van 1 Strauss 22.35 JOURNAAL COR VAN RIJN 20.00 JOURNAAL EN WEERBI 20.15 OP HET SCHAAKBORDl| DE SOVJET-UNIE: DEf 21.00 GEHEIMEN VAN DE (kleur). „De avontuurlijlsj van Max en Moritz" 21.50 CHARLES WILP (kleur)! Film van Gerhard Schuil 22.30 JOURNAAL MET C0M» TAAR EN WEERBERIC: 22.50 EUROPACUP VOOR I KAMPIOENEN Real MadridStandard li 23.50 JOURNAAL 17.00 DIE SOZIALWISSEN- SCHAFTEN 17.30 JOURNAAL EN WEERI 17.35 MOSAIK 18.05 DIE DREHSCHEIBE 18.40 WESTLICH VON SA®| Tv-serie „Spijt" 19.10 PERCY STUART. Tv-Ö De rijkste man van de® 19.45 HEUTE Gevolgd door het wet 20.15 ZDF-MAGAZIN 21.00 DER XRISCHE FREH KAMPF (1). De Paasoptocht 1916 22.30 JOURNAAL EN WEEIl 22.40 THEATER IM GESPSf Wat verwacht het ttai| het publiek? 23.25 SLUITING Woensdag 3 december HILVERSUM 1 402 M VARA: 12.00 Stereo: Pianorecital: klassieke muziek 12.25 Stereo: Pro menade-orkest met zangsoliste: amu sementsmuziek 12.54 Voor het platte land 13.00 Nws. 13.11 Act. 13.25 Licht orgelconcert 13.45 Gesproken por tret 14-00 Stereo: Operettemuz. 13.25 (gr.) 15.15 In de Toonzaal: modern muziekprogramma voor de jeugd met commentaar 16.00 Nws. 16.02 Stereo: Nederlandse chansons 16.20 Muziek en brieven: muzikale lezing 17.20 StereoRadiofilharmonisch Orkest en soliste: moderne muziek 17.55 Med. 18.00 Nws. 18.11 Act. 18.20 Uitzending van D'66. VARA: 18.30 Stereo: Klink Klaar zonder nonsens 19.30 Nws. 19.35 Buitenlands weekoverzicht 19.45 StereoTango- Riumba-orkest met zangsolisten 20.10 Licht instrumentaal trio 20.30 Stereo: Vara-Dansorkest en solisten 20.55 Stilte: programma over de kloof tussen deskundigen en niet-deskundi- gen in onze maatschappij 21.15 Ste reo: Licht instrumentaal -ensemble 21.45 Nou, en actueel satirisch programma 22.10 Country en Wes tern muziek 22.30 Nws. 22.38 Mede delingen 22.43 Act. 22.55 Moderne ka mermuziek (opn.) 23.20 Radio Jazz Magazine 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM 2 298 M KRO: 12.00 Van twaalf tot twee, gevarieerd progr. (12 22 Wij van het land; 12.26 Med. t.b.v, land- en tuin bouw; 12.30 Nws.; 12.41 Act.; 13.00 Rad-en maar; 13.15 Ondernemend). NCRV14.00 StereoRadiofilhar monisch orkest, en solist: moderne muz. 14.30 Hallé Orchestra (opn.) klassieke muz. 15.00 In 't zilver: progr- vöor oudere luisteraars 16.00 Nws. 16.02 Stereo: Voor de jeugd 17.00 Twien - Popradio voor t(w)ie- ners 17.50 Overheidsvoorlichting: Sa menwerking met ontwikkelingslan- ien. Samenstelling en presentatie: Thon Raes 18.00 Country and Wes tern rubriek 18.30 Nws. 18.41 Act. N.O.S.: 19.00 Openbaar Kunstbezit 19.10 Er was watersnood in Tunesië, klankbeeld in het kader van de na tionale actie tot hulpverlening aan de slachtoffers 19.35 Geen onderdaan maar burger: uitzendingen over de staatkundige vorming van de Neder- ander 19.50 Programma voor blin- len en slechtzienden 20.00 Stereo Qmroepkamerkoor: oude liederen 20-15 Stereo: Concertgebouworkest: klassieke en moderne muziek. In de pauze: plm. 21.10 - 21.30 Met zestien iaar naar de stembus?, discussie 22.38 Parlementaoverzicht 22.45 Ste reo: X, een sprong in het duister 23.55 - 24.00 Nws. HILVERSUM 3 240 M Elflj AVRO: 13.00 Nws. 13.03! journaal 13.06 Zet 'm op: vroüij tenpro-gramma (14.00 Nws.)] Nws. 15.03 Arbeidsvitaminen: h lair verzoekplatenprogr. 16-001 16.03 Gimmick: licht platenprsj ma 17.00 Nws. 17.02 RadiopJ 17.05 18.00 Toppoppology: countrymuziek. BRUSSEL NEDERLANDS üfl 12.00 Nws. 12.03 Gev. muz 12.48 Weerber., med. en S0S®| ten voor de schippers) 12.55 Br tenlands persoverzicht 13.00 weerbericht, dagklapper en 0 berichten 13.20 Tafelmuz. 14.001 J4.03 Grammofoonmuz. 14.301 de jeugd 14.50 Finale van/'I trumwedstrijd voor de eretMJ dioschoolkoor 1969 (15.00 M 15.15 De Omnibus 16.00 Nws Beursberichten 16.09 Joe_ volksmuz. 1630 Etnische Wj Spanje 17.00 Nws., weerber. eaj Aansluitend Jazz voor de 18.00 Nws. 18.03 Popmuz. 18 kenmoraal en -filosofie 18-00 S 18.58 Taalwenken 19.00 Nws, e ber. en act. 19.40 Grammolm 19.45 Adviezen 20-00 Opere®] menten 22.00 'Nws., ber. en eal nws. 22.20 Gev. muz. (23.00-1 23.40 Nws. 23.45 - 0.30 Voor liede,,. Donderdag 4 <IeceinbfIl HILVERSUM 1 402 M AVRO: 7.00 Nws. 7.10 ö-I gymnastiek 7.20 Stereo: Lich'eJ muziek 8-00 Nws. 8.11 Ra(MT naai 8.20 Stereo: Lichte gr-'Ja (8.30-8.33 De groenteman) 8.50 (J genwijding 9.00 Stereo: Kiaiw] len (gr.) 9.35 Waterstands 1 Schoolradio 10.00 Voor de W-l 10.10 Arbeidsvitaminen (P-L i 11.02 Nws.) 11.30 Rondom pil gramma voor de vrouw (11.55 **1 berichten;. HILVERSUM 2 298 M KRO: 7.00 Nws- 7.10 Het 1*3 woord ,7.15 Stereo: Badinerie- sieke muz. (gr.) (7.30 Nws-,. Act. 7.50 Overweging; 8.00 -1 8.30 Nws. 8.32 Voor de kinde«"ï Gymnastiek voor de hulf-J N.O.S.: 10.00 Wat heeft dat T pedagogische lez- 10.20 Ster™ x ziek uit de Barok (opn.) Nws. 11.02 Voor de zieken H-M HILVERSUM 3 240 M EN fl NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Terug 1 weggeweest: muz. van t0,f jm luisteraars van nu 9-30 licht instrumentaal program]» Nws. 10.03 Muz. bij de koiue Nws.), De storm gierde, luiken ren rammelden, en kale zwiepten, toen Sinterklaas tocht in het stadje maak trof dat ongelukkig Hij had al grote en kleine bezocht en telkens had de schenen. Ja, zelfs op een achtige dag, was het jui: droog geworden op het o dat de heilige bisschop schimmel vriendelijk vj door de straten reed en ah sen hem blij toejuichten. Maar nu! Iedereen stond rend met de kraag omhoo, de straat. De wind joeg in het rond zodat de man| de schimmel en de baard vi terklaas wild opwaaiden, tabberd van de bisschop st omdat de wind erin blies, kinderen hielden met de de haren uit het gezicht mutsen op hun hoofd en zi den die maar eventjes lo: ten om te wuiven en „dag klaas" te roepen De Pieten keken niet erg en ze maakten weinig dolle gen want zij moes-ten uitkijk» in de plassen te vallen. Maar kig waren er ook mensen d niet door het slechte weer lie schrikken. Daar was één me: dat al zwaaide toen de Sint r ver weg was en nog altijd toen hij allang voorbij was. lieve Sint Nicolaas!" riep wuifde met haar hand hoog lucht, zodat haar cape open en haar rood fluwelen rokje vlag im de wind wapperde. Aan het eind van de straat de stoet een hoek omslaan e gebeurde er iets ontzettends. 1 Sint maar net zoals de kindei hun muts vasthielden, ook eer aan zijn mijter gehouden Met een ruk trok een win de mijter van de witgolveni ren joeg hem in een boog d lucht, tot hij verward raakte kale boom langs de weg. Daa nu toch het prachtig rood me den hoofddeksel van Sinterkl; een boom! „OOOOOh!" riep mensen vol schrik. „Hoei-o- schreeuwden de Pieten woed< Sinterklaas zei niets, maar het hoofd om zich schrap te tegen de win-d. Natuurlijk een Piet vliegensvlug in de haalde de mijter eruit en hoi stoet achterna om hem Sinti weer terug te geven. De bi zette hem op, maar nu hie voortdurend één hand op he1| fluweel met de gouden g; want zoiets vreemds als een d lucht vliegende mijter en ee schop met bloot hoofd moch weer voorkomen. Toen de plechtige intocht vi gelopen trokken Sint en zijn I in het hotel, om het werk v< komende nacht voor te be: want zij moesten natuurlijk de daken op. Sinterklaas deed zijn tabbei en zette zijn mijter afp »Kijk hier nou!! Dit is ven' kelijk!" riep de Kleren-Piet d: ciaal belast was met de zor^ de kleren van de Sint. Hij hi rood met gouden mijter on en iedereen kon zien dat el aan de voorkant bruingroene! ken van de natte boomschors i ren gekomen en er een reu

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 14