Hugo Claus bewijst dat toneel kan leven anpassing ilversum 3 aan doorsnee luisteraars maak uw postgiro-saldo renteqevend: luister naar Nieuwe revue in de maak Eis de originele CEteÉüir buitenbijts Nationaal orgelconcours in den Haag Niet voldaan fillip l!P open een renterekening bij de RPS! RIJKSPOSTSPAARBANK Tv-portret van Richard Smith kijk naar Hippe mystiek Lost generation NEDERLAND I NEDERLAND II BELGIë (Nederl.) BELGIë (Frans) DUITSLAND I DUITSLAND II DE STEM VAN WOENSDAG 26 NOVEMBER 1969 Men weet het: het toneel is dood, en de Nederlandse Comedie is he lemaal overleden. Je hoeft alleen maar een paar keer tijdens de voor stellingen met rotte tomaten te gooien om de directie te dwingen in openbare discussie verantwoor ding af te leggen; dan zullen ze voor ieder zinnig mens afgaan als een gieter. En als „die ouwe zak" van een Hugo Claus (n.b. de man is 40!) in diverse intervieuws durft stellen, dat al die discussianten leu teraars zijn die niet weten waar ze over praten; als Claus durft bewe ren dat het toneel niet dood is maar dat er een tekort is aan echte Per soonlijkheden die zich persoonlijk durven waarmaken; dan moet Claus wel goed opletten bij de première van zijn nieuwe stuk. want tomaten zijn nog steeds betaalbaar.... En zo kwam dan de première van „Vrijdag", in eigen regie van Claus gespeeld door die overleefde acteurs van de dooie Nederlandse Comedie. Maar niks, geen tomaat, zelfs geen voorzichtig boegeroep. Hoogstens in de eerste paar minuten wat gegie chel en gefluister in de engelenbak. Daarna stilte en aandacht. En aan het slot een staande ovatie. Omdat Claus bewees, dat levend toneel „alleen maar" de adem nodig heeft van een persoonlijkheid, die op per soonlijke manier iets van formaat weet te zeggen en te doen. Merkwaardig: op en top eigen tijds toneel van een trefzeker schrij ver en toch zo ouderwets als wat. Want naar stijl en vorm sloot „Vrij dag" meer aan bij het naturalistisch melodrame van Heijermans dan bij wat modern toneel wordt geheten. Het vermeed elke uiterlijke op schik, ja zelfs dynamiek en actie. Het was praten, praten, en dat nog in een volstrekt gekunstelde taal, van naar het Vlaams klinkend hoog Nederlands. Het was minutieus re alisme, tot op de echte vleeswaren op het echte Vlaamse boerenbrood. Het was langzaam en nadrukkelijk acteren in één piepklein gehouden kamertje. Het was de tot de draad versleten driehoeksverhouding. Het was kortom naar stijl en middelen volmaakt voltooide verleden tijd. Maar dan blijken die stijl en mid delen er helemaal niets toe te doen als een auteur er zich van bedient, die zo kervend een algemeen-men selijk probleem belijdt als Schuld en Boete; die zo zinderend zijn mede dogen voor de onvolmaaktheid van 's mensen leven overbrengt; die zo tomeloos en vitaal het innerlijk ge beuren openbaart in een eenheid van woorden en spel, die de toe schouwer vanaf het eerste moment in een ban brengen waaruit hij zich niet meer bevrijden kan tot het op luchtend moment van de ovatie aan het slot. Een unieke gebeurtenis, die de vele theoretici over modern theater aan het denken kan zetten. Omdat weer eens blijkt, dat de Vorm er weinig toe doet als ze dwingend on dergeschikt is gemaakt aan een Inhoud die de naam waardig is. Omdat Claus bewijst dat een ge grepen en indringende „visie" het eigenlijke magische middelpunt is, van waar uit door taal en spel de draaggolven worden gevormd die de toeschouwer onontkoombaar doen mee-Ieven en mee-beleven. Gegrepenheid is een geestestoe stand, die je als zodanig niet kunt schrijven of spelen. Maar die wel de letterlijke en figuurlijke beweeg reden voor menselijke bewogenheid kan worden. Die een geconstrueerd taalgebruik de lading kan geven van een „vanzelfsprekend" gedicht. Die een „bedacht" thema boven zichzelf en de banale werkelijkheid uittilt tot spiegel van algemeen- menselijke waarheden. Die aan het toneel iets kan teruggeven van die sacrale handeling en betrokkenheid die geschiedkundig er de oorsprong van vormde. Hoezeer sacraal, werd door het spel onderstreept (en mogelijk ge maakt omdat Claus zelf de regie voerde). Want met name Elisabeth Andersen, maar ook de twee an dere hoofdrollen, speelden op een toerental dat ze in andere produc ties zelfs bij volledige inzet nooit haalden. Zij brachten een overtui ging, bijna een „geloof" mee op de planken, dat bewijst dat er niets mis hoeft te zijn met de toneelspeel kunst mits die geleid wordt door hoge inspiratie, door werkelijke per soonlijkheid van een regisseur met dwingende visie. Natuurlijk is visie of persoonlijkheid alléén niet vol doende. Dan zouden vroegere stuk ken van Claus, eveneens in eigen re gie, hun aansluiting op het pubUek niet hebben gemist. Er moet name lijk ook eenheid zijn tussen het vi sioen en de gehanteerde techniek, waarbij die techniek beheerst moet worden. En waarbij met name forse zelfkritiek moet behoeden tegen overdaad die schaadt. Juist bij een zo over-vitaal en bijna barok man als Claus. Wat dan ditmaal met ui terste economie was gelukt. Economie in de taal, waarin zelfs vele herhalingen functioneel en nimmer teveel waren. Economie in het karig toneelbeeld en beperkte mise-en-scène, die alles toeleidden naar het gebeuren in en achter het woord. Economie, die elk probleem en elke emotie rechtstreeks en bijna klinisch blootlegde. Het probleem van de man die niet kan leven met zijn schuldgevoel tegenover zijn vrouw omdat hij, overigens op ini- Hugo Claus: zichzelf. tiatief van de betrokkene, incest heeft gepleegd met hun dochter. Een schuld, die niet te boeten valt maar die leefbaar wordt als achter eenvolgens zijn vrouw en ook haar (en zijn) vriend eveneens zondigen. Omdat nu onderling de zonden te gen elkaar weggestreept kunnen worden zodat men niet tegen over de buitenwereld maar in de veel bepalender onderlinge verhou- elkaar staat omdat ieder leven even zeer is besmeurd Het kUnkt als een smartlap, maar werd een ge beurtenis. Omdat Claus zichzelf was. C. NICOLAI (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Het derde Hil- versumse radioprogramma gaat op 1 januari een nieuwe fase in. De uitzendingen van de diverse omroepen zullen dan nog meer worden aangepast aan de smaak van de doorsnee-luisteraar, die op de eerste plaats verstrooiings- muziek wenst te horen, naast kor te nieuwsbulletins en summiere actualiteiten-uitzendingen. Toen de radiomensen in Hilver sum veel kritiek ontvingen op de brokkelige en onsamenhangende programma's, welke via het derde net de ether werden ingestuurd, werd een commissie Hilversum 3 in net leven geroepen, die aan het col lege van programmaleiders en het programma beleidscollege een rap port zou uitbrengen. Dit rapport is reeds in 1968 verschenen en leidde er toe, dat met ingang van 25 janua ri 1969 een nieuwe formule werd in gevoerd bij de programmering. De jongere omroepmedewerkers vonden echter, dat de nu gehan teerde richtlijnen voorbijgingen aan de wens van de luisteraars, die een grotere herkenbaarheid wensten. Elke dag hetzelfde schema, uitge voerd en gepresenteerd door dezelf- ADVERTENTIE (Van een onzer verslaggevers) den HAAG Volgend jaar heeft in Den Haag het vijfde nationaal or gelconcours voor amateur-organis ten plaats. De voorselecties worden 22 en 23 mei in de Wilhelminakerk en de Goede Vrijdag-kerk gehouden; de halve finale op 30 juni in de Juli ana kerk, de eindronde op 3 juli op het; Marcussen-orgel van de Kloos terkerk. De opzet van het concours is gewijzigd. Men bepaalt zich in de toekomst tot interpretatie, van im provisatie heeft men afgezien. Wel wordt de mogelijkheid gebo den een improvisatie-cursus te vol gen Hiertoe is Wim van Beek uit Groningen opdracht gegeven. De ju ry van het concours 1970 wordt ge vormd door Louis Toebosch, direc teur van het Brabants conservato rium te Tilburg, voorzitter en de le den Gerard Akkerhuis, cantor-orga nist van de Kloosterkerk te 's-Gra- venhage, Wim van Beek hoofd-le- raar aan het orgelconservatorium Groningen Kees Stolwijk, directeur van het conservatorium te Rotter dam en André Verwoerd, hoofdle raar orgei aan het conservatorium te (Rotterdam. DE Franse letterkundige „Prix-Me- oicis" ig toegekend aan Helene Cixous voor haar roman „De- dans" De schrijfster doceert aan de academie van Parijs te Vin- cennes Engelse taal- en letterkun de. Kij werd in 1937 in de Alge rijnse stad Oran geboren. de mensen onder een gezamenlijke programmaleiding leek hun de bes te oplossing. Maar wie de gecompli ceerdheid van het bestel kent en de autonomie van de omroepen in hun eigen zendtijd wil respecteren, weet bij voorbaat, dat zulke „dromen" nimmer kunnen worden verwezen lijkt. Toch dient gezegd, dat de pro grammaleiders in Hilversum over het algemeen beslist de noodzaak inzien van een populaire Hilver- sumse zender als tegenwicht voor de zuigkracht van Veronica. De overgangsfase van het afgelo pen jaar heeft kennelijk nog lang niet voldaan aan de bedoelingen van Hilversum èn de luisteraars. Onder voorzitterschap van Jan de Troje is de afgelopen maanden uit voerig gesproken over deze ingewik kelde materie. Een zevenkoppige werkgroep werd het in elk geval eens over het vaste karakter, dat de uitzendingen op Hilversum 3 van dag tot dag moeten hebben. Ook werd gespro ken over de mogelijkheid, dat de zendtijd op het derde net tot in de avonduren zou worden uitgebreid. De kans hierop is twijfelachtig. Ver scheidene omroepbestuurders den ken meer aan een vervroeging van de zendtijd op Hilversum 1 en 2. Die zouden dan om 6 uur 's morgens in de lucht moeten komen. Anderen daarentegen wilden het radiopro gramma van Hilversum 1 in de avond populariseren en de zwaarde re culturele kost als causeriën, ern stige muziek en hoorspelen ver plaatsen naar Hilversum 3, welke zender dan tot middernacht voor de FM-luisteraars in de ether zou die nen te blijven. Uit de vele brieven, die bij de omroepen binnenkwamen en ook uit het continu programma-onderzoek werd duidelijk, dat Hilversum 3 meer een populaire lichte zender diende te worden dan een pop- en tienerstation. Of dit op 1 januari allemaal werkelijkheid wordt is ons nog niet bekend. Zijn wij juist geïnformeerd dan wordt gestreefd om op elke dag op hetzelfde uur eenzelfde soort radio programma te brengen. Zo start de KRO-radio op 1 januari op maan dag- en donderdagmiddag oD Hil versum 3 om 13.08 uur na het nieuws en een korte uitzending van „Echo" met een programma waar in hoofdzakelijk lichte muziek van Nederlandse bodem wordt verwerkt. Samenstelling en produktie berus ten bij Henk Bouwman. Na het nieuws van 14.00 uur volgt „Hol ster" waarin presentator Lex Lam men voor een groot deel opnamen draait van oude favorieten in een moderne uitvoering. Het country- en western element zal verspreid worden over het gehe le programma. Om vier uur volgt een eigen hitparade samengesteld uit de BBC-hitparade en de Bill board voorkeurlijsten. Na het nieuws van vijf uur presenteert Do nald de Marcas de succesvolle ru briek „Draaijij-of-draaiik". Met in gang van 1 januari komen dan de KRO-programma's „T.N.T.", „Pop in" en lOrrrrr te vervallen. vV' gps|| - 7' - V - 4Étk - - - - - IfL -v.•- -- (Van onze showredactie) AMSTERDAM In Amsterdam wordt momenteel druk gerepeteerd voor de 32ste Snip- en Snaprevue. Deze zal onder de titel „Van toen tot thans" op 19 december in première gaan. Op de foto geeft choreograaf George Carden aan wijzingen aan Milly Scot. Donald Jones, Diana Floodgate, Louis Dusee en Lily Kok kijken lachend toe. (ADVERTENTIE) 1 li» Dat kost niets - ook geen moeite. Zo kunt u 3£% rente trekken van girogeld dat u niet onmiddellijk nodig hebt. Toch kunt u er door middel van uw giro rekening altijd over beschikken. Schrijf de Postgiro om een renterekeningformulier. Ze liggen ook bij elk postkantoor. LS&jsfeD óók rente voorpostrekeninghouders (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM In de serie van dertien portretten van grote kun stenaars in deze tijd zendt de NCRV vanavond om 21.30 uur een kleuren film uit over de Engelse schilder Richard Smith. In 1967 kreeg Richard Smith de Grand Prix voer schilderkunst van de Biennale te Sao Paulo. Hij wordt gerekend tot een van de belangrijk sten onder de jonge Engelse schil ders. Het materiaal voor dit filmportret werd door Smith zelf aangedragen in de overtuiging dat een film over een schilder en zijn werk een onmo gelijkheid is. HILVERSUM Het programma „Hippe Mystiek", dat de NOS-radio vandaag van 22.10 tot 22.30 via Hil versum 2 uitzendt, bestaat uit een gesprek met de benedictijner mon nik pater A. Lansbergen uit de ab dij van Egmond ov.er moderne mys tiek. Ter sprake komen onder andere het gebruik van drugs, het beoefe nen van yoga en het vasten. Als mu zikale omlijsting van het gesprek wordt een vesper gebruikt, die is op genomen in de abdij van Egmond. DE Franse literatuurprijs de „Prix femina" is toegekend aan de schrijver orge Semprun voor zijn roman „La deucième mort de amon R Mercader". orge Sem prun, die in 1923 in Madrid is ge boren, woont sinds 1939 in Frank rijk. ijn eerste roman „Le grand voyage" schreef hij in 1963, acht tien jaar nadat hij uit het concen tratiekamp uchenwald was terug gekeerd. ZoZBor deze roman, die in 29 talen werd vertaald kreeg hij de „Prix formentor". ehalve de roman ,,1'EvanouissementJVB schre hij ook nog toneelstukken en film scenario's. F. Scott Fitzgerald (18961940) leefde en werkte in Parijs, waar hij doel uitmaakte van de z.g. Lost ge neration. Beroemd is zijn roman „De grote Gatsby". Nu is een vertaling verschenen van „Tender is the night" („Teder ig de nacht") uit 1939. Voor deze 350 pagina's tellende ro man moet men wei even gaan zit ten, maar dan is het wel de moeite waard om het leven van dr. Richard Diver te volgen als de geschiedenis van een idealistische arts en zijn le ven met Nicole (die hij uit de psy chische klap in haar jeugdjaren wil halen) naar de ondergang. Prachtig tekent hij dé ontwikkeling van Ni cole en de principiële houding van Richard in wankelmoedigheid (Ro semary) tegen het uiteindelijk fatale décor van de lost generation, van de geëxpatrieerde Amerikanen, die na de eerste wereldoorlog in Europa een „zorgeloos" leven leidden; de we reld waarin zich ook figuren als Stra- winsky, Cocteau en Picasso bewo gen. Het zijn vooral de scherp geob serveerde sfeertekeningen van die wereld, die dit boek interessant ma ken; de uiterlijke bluf tegenover een geestelijke afgang; de wereld van 'n materiele en geestelijke verspilling. Fitzgerald, die dit leven zelf van nabij heeft gekend, geeft ons met dit boek weliswaar in een romantische vorm gegoten - een stuk menselijk document, waarvan we nu met enige ontzetting kennis kunnen nemen, al beseffen We wel dat ook deze ge schiedenis zich nog voortsleept in an dere vormen. Dat maakt het mis schien juist zo „interessant". Daar om een langademig boek voor lezers met een lange adem. HENK EGBERS Scott Fitzgerald: Teder Is de nacht (uitg. Contact - 14,90) NOS/NOT 11.35 WALTER AND CONNIE 12.00 SLUITING NCRV 17.00 KIJKKAST 17.35 SLUITING NOS 18.50 DE FABELTJESKRANT (kleur) 19.00 JOURNAAL 19.07 SCALA 19.25 VOETBAL: PSV—AS ROMA 20.15 VOETBAL: FEIJENOORD AC MILAN (Eerste kwartier) (kleur). Eerste helft 20.15 VOETBAL: Afwisselende beelden uit Rotterdam en Eindhoven van de wedstrijden FeijenoordAC Milan en PSV AS Ro-ma 2L00 VOETBAL: PSV—AS ROMA (kleur). Laatste kwartier 21.15 VOETBAL: FEIJENOORD— AC MILAN (tweede helft) 22.00 POLITIEKE UITZENDING PPR 22.10 STICHTING SOCUTERA 22.15 PERSOONLIJK Figuren uit binnen- en buiten land worden aan de tand ge voeld dioor vertegenwoordigers van de Nederlandse pers. 22.45 JOURNAAL NOS 18.50 DE FABELTJESKRANT (kleur) 19.00 JOURNAAL 19.03 SCHEEPSJONGENS VAN BONTEKOE Coen Flink vervolgt zijn ver haal aan de hand van het boek van Johan Fabricius 19.12 POPPARLEMENT (kleur) Het Popparlement beant woordt vragen van aanwezi gen in de studio. 20.00 JOURNAAL NOS 20,20 SCHOONMOEDERS Deze aflevering draagt als ti tel: „Wie is er bang voor Eli sabeth Taylor". 20.45 JUBELEUMCONCERT CONA- MUS. Aan dit programma ver lenen solistische medewerking Suus van Petegem, piano; Vera Beths, Gijsberth Beths, Chris- tiaan Bor en Dick Bor (viool) 21.30 WIE IS RICHARD SMITH? (kleur). Filmportret van de Engelse schilder Richard Smith 22.00 DAGBOEK VAN REM BRANDT BZN 22.05 DOORBREEK TRALIES! NOS 22.15 JOURNAAL TELEAC 22.20 LEVENDE FILOSOFIE 17.30 JEVANJONG 19.30 ZANDMANNETJE 19.35 OPENBAAR KUNSTBEZIT 19.45 HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS 19.50 ZOEKLICHT 19.55 MEDEDELINGEN EN DE WEERMAN 20.00 NIEUWS 20.25 SHOW VOOR JONGEREN In het Amerikaans Theater 21.05 PANORAMA 21.50 DON CRISTOBAL, OF DE KLUCHT VAN DE KNUPPEL Marionettenspel van Federico Garcia Lorca door theater Ter zijde 22.25 NIEUWS 16.55 NIEUWS 17.00 FEU VERT Gevarieerd jeugdprogramma 18.30 RAYONS X Saint-Hubert 18.55 LES VOLANTS 19.25 PLUM-PLUM 19.30 LE PETIT MONDE DE MARIE PLAISANCE 20.30 AUJOURD'HUI Aansluitend journaal 20.00 JOURNAAL EN WEERBER. 20.15 TUSSEN JORDAAN EN SINAI (kleur) Reportage over Israels bezette gebieden 21.00 DAS FERNSEHGERICHT TAGT 22.40 JOURNAAL, KOMMENTAAR EN WEERBERICHT 23.00 FILM-KRITISCH 23.45 JOURNAAL 17.00 DIE SOZIALWISSEN SCHAFTEN 17.30 JOURNAAL EN WEERBER. 17.35 MOSAIK Aansluitend: „Beispiele gufer Taten". 18.05 DIE DREHSCHEIBE 18.40 WESTLICH VON SANTA Fé Tv-serie: „Gaucho" 19.10 PERCY STUART Tv-serie: „De manchetknoop" 19.45 HEUTE Gevolgd door het weerbericht 20.15 ZDF-MAGAZIN 21.00 WOYZECK 22.30 JOURNAAL EN WEERBER. Woensdag 26 november HILVERSUM I 402 M VARA: 12.00 Amusementsmuziek (gr). 12.25 Stereo: Metropole Or kest met zangsoliste: amusements muziek. 12.54 Voor het platteland. 13.00 Nieuws. 13.11 Actualiteiten. 13.25 Stereo: Uit eigein huis: Studio opnamen exclusief gemaakt voor de VARA. 13.45 Gesproken portret. 14-00 Stereo: Hoogtepunten uit de musical Paint your wagon (opn). 14.45 Onze man in Madras, hoorspel 15.15 In de Toonzaal: mod rn mu ziekprogramma voor d«e jeugd met commentaar. 16.00 Nieuws. 16.02 Sociëteit: Zestig minuten voor boven de zestig. NOS: 17.02 Onder de groe ne linde: oude liedjes. VARA: 17.20 Danzi-kwintet: moderns muziek. 17.55 Mededelingen. 18.00 Nieuws. 18.11 Actualiteiten. 18.20 Uitzending van de Pacifistisoh Socialistische Partij. 18.30 Stereo: Klink Klaar, zonder nonsens. 19.30 Nieuws. 19.35 Buitenlands weekoverzicht. 19.45 Stereo: Licht vocaal en instrumen taal ensemble met zangsolist. 20.10 Cabaretliedjes (opn). 20.25 Plaats gevonden: regionaal gevarieerd programma uit Dordrecht. 21.15 Vragenvuur. 21.35 Stereo: Melodie- en Expres. 22.00 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22-38 Mededelingen. 22.43 Actualiteiten. 22.55 Stereo: Klavecimbel-recital: muziek uit de 17e en 18e eeuw. 23.20 Stereo: Bari ton, piano en klavecimbel: klassie ke muziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM n 298M KRO: 12.00 Van twaalf tot twee, gevarieerd programma. (12.22 Wij van het land 12.26 Mededelingen t.b-v. land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws. 12.41 Actualiteiten. 13.00 Raden ma-ar 13.15 Onderne mend). NCRV: 14.00 Moderne mu ziek (opn). 15.00 In 't zilver: pro gramma voor oudere luisteraars. 16.00 Nieuws. 16.02 Stereo: Voor de jeugd. 17.00 Twien-Pop-radio voor t(w)iene-rs. 17.50 Overheidsvoorlich ting: Terzake. Informatie in kort bestek- 18.00 Strictly country style: wekelijkse country and western ru briek. 18.30 Nieuws. 18.41 Actuali teiten. NOS: 19.00 Openba-ar Kunst bezit. 19.10 Morele Herbewapening: Duitsland: partner of paria?, le zing. NOS: 19.20 Programma voor blinden en slechtzienden. 19.30 Re portages van de voetbalwedstrijden Feyenoord - A.C. Milan en PSV - Roma. 22.10 Hippe mystiek. 22.30 Nieuws. 22-38 Parlementsoverzicht. 22.45 Stereo: X, een sprong in het duister. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM ni 246 M EN FM AVRO: 13.00 Nieuws. 13.03 Radio journaal. 13.06 Zet 'm op: vrolijk platenprogramma. (14.00 Nieuws) 15.00 Nieuws. 15.03 Arbeidsvitami nenpopulair verzoekplatenpro- gramma. 16.00 Nieuws. 16.03 Gim mick: licht platenprogramma 17.00 Nieuws. 17.02 Radiojournaal. 17.05- 18.00 Toppoppology- pop- en coun trymuziek. BRUSSEL NEDERLANDS 324 M 12.00 Nieuws. 12.03 Gevarieerd: muziek. (12.40-12.48 Weerbericht mededelingen en SOS-berichten voor schippers). 12.55 Buitenlands perso verzicht. 13 00 Nieuws, weerbericht dagklapper en beursberichten. 13.21 Tafelmuziek. 14.00 Nieuws. Aanslui tend: Schoolradio. 14.20 Modern: opera-muziek. 14.30 Voor de jeugd 14.50 Schoolkoor-zang (15.00 Nws) 15.15 De Omnibus. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Voor die jeugd. 16.30 Etnische muziek. 17.00 Nieuws weerbericht en mededelin gen, aansluitend: Jazz voor de jeugd. 18.00 Nieuws. 18.03 Popmu ziek. 18.20 Lekenmoraal en -filoso fie. 18.50 Sport. 18.55 Taalwenken (herhaling). 19.00 Nieuws, weerbe richt en actualiteiten. 19.40 Inter mezzo .19.45 Adviezen. 20.00 Operet teparels. 22.00 Nieuws, berichten en culture-el nieuws. 22.15 Gevarieerde muziek (23.00-23.10 Nieuws). 23.40 Nieuws. 23.45-0.30 Uitzending voor de zeelieden. Donderdag 27 november HILVERSUM I 402 M AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtend gymnastiek. 7.20 Stereo: Lichte grammofoonmuziek. 8.00 Nieuws. 8.11 Radiojournaal. 8.20 Stereo: Lichte grammofoonmuziek. (8.30- 8.33 De groenteman). 8.50 Morgen wijding. 9.00 Klankjuwelen: klassie ke en moderne muziek (gr). 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Ar beidsvitaminen (gr). (11.00-11.02 Nieuws). 11.30 Rondom 12: pro gramma voor de vrouw. ((11.55 Beursberichten). HILVERSUM n 298 M KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het leven de woord. 7.15 Badinerie: klassieke muziek (gr). (7.30 Nieuws; 7.32 Ac tualiteiten; 7.50 Overweging; 8.00 Nieuws). 8.30 Nieuws. 8.32 Voor de huisvrouw. (9.00 Gymnastiek voor de huisvrouw). NOS: 10.00 Wat heeft dat kind?, pedagogische le zing. 10.20 Stereo: Muziek uit de Barok (opn). KRO: 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de zieken. 11.55 Medede lingen. HILVERSUM m 240 M EN FM NCRV: 9-00 Nieuws. 9.02 Terug van weggeweest: muziek van toen voor luisteraars van nu. 9.30 Zzzoef licht instrumentaal pro gramma. 10.00 Nieuws. 10.03 Mu ziek bij de koffie. (11.00 Nieuws). (ADVERTENTIE)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 9