Hugo Claus bewijst dat toneel kan leven
anpassing
ilversum 3
aan doorsnee
luisteraars
maak uw
postgiro-saldo
renteqevend:
luister naar
Nieuwe revue in de maak
Eis de originele CEteÉüir buitenbijts
Nationaal
orgelconcours
in den Haag
Niet voldaan
fillip
l!P
open een renterekening
bij de RPS!
RIJKSPOSTSPAARBANK
Tv-portret van
Richard Smith
kijk naar
Hippe mystiek
Lost generation
NEDERLAND I
NEDERLAND II
BELGIë (Nederl.)
BELGIë (Frans)
DUITSLAND I
DUITSLAND II
DE STEM VAN WOENSDAG 26 NOVEMBER 1969
Men weet het: het toneel is dood,
en de Nederlandse Comedie is he
lemaal overleden. Je hoeft alleen
maar een paar keer tijdens de voor
stellingen met rotte tomaten te
gooien om de directie te dwingen
in openbare discussie verantwoor
ding af te leggen; dan zullen ze
voor ieder zinnig mens afgaan als
een gieter. En als „die ouwe zak"
van een Hugo Claus (n.b. de man
is 40!) in diverse intervieuws durft
stellen, dat al die discussianten leu
teraars zijn die niet weten waar ze
over praten; als Claus durft bewe
ren dat het toneel niet dood is maar
dat er een tekort is aan echte Per
soonlijkheden die zich persoonlijk
durven waarmaken; dan moet Claus
wel goed opletten bij de première
van zijn nieuwe stuk. want tomaten
zijn nog steeds betaalbaar....
En zo kwam dan de première van
„Vrijdag", in eigen regie van Claus
gespeeld door die overleefde acteurs
van de dooie Nederlandse Comedie.
Maar niks, geen tomaat, zelfs geen
voorzichtig boegeroep. Hoogstens in
de eerste paar minuten wat gegie
chel en gefluister in de engelenbak.
Daarna stilte en aandacht. En aan
het slot een staande ovatie. Omdat
Claus bewees, dat levend toneel
„alleen maar" de adem nodig heeft
van een persoonlijkheid, die op per
soonlijke manier iets van formaat
weet te zeggen en te doen.
Merkwaardig: op en top eigen
tijds toneel van een trefzeker schrij
ver en toch zo ouderwets als wat.
Want naar stijl en vorm sloot „Vrij
dag" meer aan bij het naturalistisch
melodrame van Heijermans dan bij
wat modern toneel wordt geheten.
Het vermeed elke uiterlijke op
schik, ja zelfs dynamiek en actie.
Het was praten, praten, en dat nog
in een volstrekt gekunstelde taal,
van naar het Vlaams klinkend hoog
Nederlands. Het was minutieus re
alisme, tot op de echte vleeswaren
op het echte Vlaamse boerenbrood.
Het was langzaam en nadrukkelijk
acteren in één piepklein gehouden
kamertje. Het was de tot de draad
versleten driehoeksverhouding. Het
was kortom naar stijl en middelen
volmaakt voltooide verleden tijd.
Maar dan blijken die stijl en mid
delen er helemaal niets toe te doen
als een auteur er zich van bedient,
die zo kervend een algemeen-men
selijk probleem belijdt als Schuld en
Boete; die zo zinderend zijn mede
dogen voor de onvolmaaktheid van
's mensen leven overbrengt; die zo
tomeloos en vitaal het innerlijk ge
beuren openbaart in een eenheid
van woorden en spel, die de toe
schouwer vanaf het eerste moment
in een ban brengen waaruit hij zich
niet meer bevrijden kan tot het op
luchtend moment van de ovatie aan
het slot.
Een unieke gebeurtenis, die de
vele theoretici over modern theater
aan het denken kan zetten. Omdat
weer eens blijkt, dat de Vorm er
weinig toe doet als ze dwingend on
dergeschikt is gemaakt aan een
Inhoud die de naam waardig is.
Omdat Claus bewijst dat een ge
grepen en indringende „visie" het
eigenlijke magische middelpunt is,
van waar uit door taal en spel de
draaggolven worden gevormd die
de toeschouwer onontkoombaar
doen mee-Ieven en mee-beleven.
Gegrepenheid is een geestestoe
stand, die je als zodanig niet kunt
schrijven of spelen. Maar die wel
de letterlijke en figuurlijke beweeg
reden voor menselijke bewogenheid
kan worden. Die een geconstrueerd
taalgebruik de lading kan geven
van een „vanzelfsprekend" gedicht.
Die een „bedacht" thema boven
zichzelf en de banale werkelijkheid
uittilt tot spiegel van algemeen-
menselijke waarheden. Die aan het
toneel iets kan teruggeven van die
sacrale handeling en betrokkenheid
die geschiedkundig er de oorsprong
van vormde.
Hoezeer sacraal, werd door het
spel onderstreept (en mogelijk ge
maakt omdat Claus zelf de regie
voerde). Want met name Elisabeth
Andersen, maar ook de twee an
dere hoofdrollen, speelden op een
toerental dat ze in andere produc
ties zelfs bij volledige inzet nooit
haalden. Zij brachten een overtui
ging, bijna een „geloof" mee op
de planken, dat bewijst dat er niets
mis hoeft te zijn met de toneelspeel
kunst mits die geleid wordt door
hoge inspiratie, door werkelijke per
soonlijkheid van een regisseur met
dwingende visie. Natuurlijk is visie
of persoonlijkheid alléén niet vol
doende. Dan zouden vroegere stuk
ken van Claus, eveneens in eigen re
gie, hun aansluiting op het pubUek
niet hebben gemist. Er moet name
lijk ook eenheid zijn tussen het vi
sioen en de gehanteerde techniek,
waarbij die techniek beheerst moet
worden. En waarbij met name forse
zelfkritiek moet behoeden tegen
overdaad die schaadt. Juist bij een
zo over-vitaal en bijna barok man
als Claus. Wat dan ditmaal met ui
terste economie was gelukt.
Economie in de taal, waarin zelfs
vele herhalingen functioneel en
nimmer teveel waren. Economie in
het karig toneelbeeld en beperkte
mise-en-scène, die alles toeleidden
naar het gebeuren in en achter het
woord. Economie, die elk probleem
en elke emotie rechtstreeks en bijna
klinisch blootlegde. Het probleem
van de man die niet kan leven met
zijn schuldgevoel tegenover zijn
vrouw omdat hij, overigens op ini-
Hugo Claus: zichzelf.
tiatief van de betrokkene, incest
heeft gepleegd met hun dochter.
Een schuld, die niet te boeten valt
maar die leefbaar wordt als achter
eenvolgens zijn vrouw en ook haar
(en zijn) vriend eveneens zondigen.
Omdat nu onderling de zonden te
gen elkaar weggestreept kunnen
worden zodat men niet tegen
over de buitenwereld maar in de
veel bepalender onderlinge verhou-
elkaar staat omdat ieder leven even
zeer is besmeurd Het kUnkt als
een smartlap, maar werd een ge
beurtenis. Omdat Claus zichzelf
was. C. NICOLAI
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Het derde Hil-
versumse radioprogramma gaat
op 1 januari een nieuwe fase in.
De uitzendingen van de diverse
omroepen zullen dan nog meer
worden aangepast aan de smaak
van de doorsnee-luisteraar, die
op de eerste plaats verstrooiings-
muziek wenst te horen, naast kor
te nieuwsbulletins en summiere
actualiteiten-uitzendingen.
Toen de radiomensen in Hilver
sum veel kritiek ontvingen op de
brokkelige en onsamenhangende
programma's, welke via het derde
net de ether werden ingestuurd,
werd een commissie Hilversum 3 in
net leven geroepen, die aan het col
lege van programmaleiders en het
programma beleidscollege een rap
port zou uitbrengen. Dit rapport is
reeds in 1968 verschenen en leidde
er toe, dat met ingang van 25 janua
ri 1969 een nieuwe formule werd in
gevoerd bij de programmering.
De jongere omroepmedewerkers
vonden echter, dat de nu gehan
teerde richtlijnen voorbijgingen aan
de wens van de luisteraars, die een
grotere herkenbaarheid wensten.
Elke dag hetzelfde schema, uitge
voerd en gepresenteerd door dezelf-
ADVERTENTIE
(Van een onzer verslaggevers)
den HAAG Volgend jaar heeft
in Den Haag het vijfde nationaal or
gelconcours voor amateur-organis
ten plaats. De voorselecties worden
22 en 23 mei in de Wilhelminakerk
en de Goede Vrijdag-kerk gehouden;
de halve finale op 30 juni in de Juli
ana kerk, de eindronde op 3 juli op
het; Marcussen-orgel van de Kloos
terkerk. De opzet van het concours
is gewijzigd. Men bepaalt zich in de
toekomst tot interpretatie, van im
provisatie heeft men afgezien.
Wel wordt de mogelijkheid gebo
den een improvisatie-cursus te vol
gen Hiertoe is Wim van Beek uit
Groningen opdracht gegeven. De ju
ry van het concours 1970 wordt ge
vormd door Louis Toebosch, direc
teur van het Brabants conservato
rium te Tilburg, voorzitter en de le
den Gerard Akkerhuis, cantor-orga
nist van de Kloosterkerk te 's-Gra-
venhage, Wim van Beek hoofd-le-
raar aan het orgelconservatorium
Groningen Kees Stolwijk, directeur
van het conservatorium te Rotter
dam en André Verwoerd, hoofdle
raar orgei aan het conservatorium
te (Rotterdam.
DE Franse letterkundige „Prix-Me-
oicis" ig toegekend aan Helene
Cixous voor haar roman „De-
dans" De schrijfster doceert aan
de academie van Parijs te Vin-
cennes Engelse taal- en letterkun
de. Kij werd in 1937 in de Alge
rijnse stad Oran geboren.
de mensen onder een gezamenlijke
programmaleiding leek hun de bes
te oplossing. Maar wie de gecompli
ceerdheid van het bestel kent en de
autonomie van de omroepen in hun
eigen zendtijd wil respecteren, weet
bij voorbaat, dat zulke „dromen"
nimmer kunnen worden verwezen
lijkt. Toch dient gezegd, dat de pro
grammaleiders in Hilversum over
het algemeen beslist de noodzaak
inzien van een populaire Hilver-
sumse zender als tegenwicht voor
de zuigkracht van Veronica.
De overgangsfase van het afgelo
pen jaar heeft kennelijk nog lang
niet voldaan aan de bedoelingen
van Hilversum èn de luisteraars.
Onder voorzitterschap van Jan de
Troje is de afgelopen maanden uit
voerig gesproken over deze ingewik
kelde materie.
Een zevenkoppige werkgroep
werd het in elk geval eens over het
vaste karakter, dat de uitzendingen
op Hilversum 3 van dag tot dag
moeten hebben. Ook werd gespro
ken over de mogelijkheid, dat de
zendtijd op het derde net tot in de
avonduren zou worden uitgebreid.
De kans hierop is twijfelachtig. Ver
scheidene omroepbestuurders den
ken meer aan een vervroeging van
de zendtijd op Hilversum 1 en 2. Die
zouden dan om 6 uur 's morgens in
de lucht moeten komen. Anderen
daarentegen wilden het radiopro
gramma van Hilversum 1 in de
avond populariseren en de zwaarde
re culturele kost als causeriën, ern
stige muziek en hoorspelen ver
plaatsen naar Hilversum 3, welke
zender dan tot middernacht voor de
FM-luisteraars in de ether zou die
nen te blijven.
Uit de vele brieven, die bij de
omroepen binnenkwamen en ook uit
het continu programma-onderzoek
werd duidelijk, dat Hilversum 3
meer een populaire lichte zender
diende te worden dan een pop- en
tienerstation. Of dit op 1 januari
allemaal werkelijkheid wordt is ons
nog niet bekend.
Zijn wij juist geïnformeerd dan
wordt gestreefd om op elke dag op
hetzelfde uur eenzelfde soort radio
programma te brengen. Zo start de
KRO-radio op 1 januari op maan
dag- en donderdagmiddag oD Hil
versum 3 om 13.08 uur na het
nieuws en een korte uitzending van
„Echo" met een programma waar
in hoofdzakelijk lichte muziek van
Nederlandse bodem wordt verwerkt.
Samenstelling en produktie berus
ten bij Henk Bouwman. Na het
nieuws van 14.00 uur volgt „Hol
ster" waarin presentator Lex Lam
men voor een groot deel opnamen
draait van oude favorieten in een
moderne uitvoering.
Het country- en western element
zal verspreid worden over het gehe
le programma. Om vier uur volgt
een eigen hitparade samengesteld
uit de BBC-hitparade en de Bill
board voorkeurlijsten. Na het
nieuws van vijf uur presenteert Do
nald de Marcas de succesvolle ru
briek „Draaijij-of-draaiik". Met in
gang van 1 januari komen dan de
KRO-programma's „T.N.T.", „Pop
in" en lOrrrrr te vervallen.
vV'
gps||
-
7' - V
-
4Étk - -
- - - IfL
-v.•- --
(Van onze showredactie)
AMSTERDAM In Amsterdam wordt momenteel druk gerepeteerd voor de
32ste Snip- en Snaprevue. Deze zal onder de titel „Van toen tot thans" op 19
december in première gaan. Op de foto geeft choreograaf George Carden aan
wijzingen aan Milly Scot. Donald Jones, Diana Floodgate, Louis Dusee en
Lily Kok kijken lachend toe.
(ADVERTENTIE)
1 li»
Dat kost niets - ook geen moeite. Zo kunt u 3£%
rente trekken van girogeld dat u niet onmiddellijk
nodig hebt. Toch kunt u er door middel van uw giro
rekening altijd over beschikken.
Schrijf de Postgiro om een renterekeningformulier.
Ze liggen ook bij elk postkantoor.
LS&jsfeD óók rente voorpostrekeninghouders
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM In de serie van
dertien portretten van grote kun
stenaars in deze tijd zendt de NCRV
vanavond om 21.30 uur een kleuren
film uit over de Engelse schilder
Richard Smith.
In 1967 kreeg Richard Smith de
Grand Prix voer schilderkunst van
de Biennale te Sao Paulo. Hij wordt
gerekend tot een van de belangrijk
sten onder de jonge Engelse schil
ders.
Het materiaal voor dit filmportret
werd door Smith zelf aangedragen
in de overtuiging dat een film over
een schilder en zijn werk een onmo
gelijkheid is.
HILVERSUM Het programma
„Hippe Mystiek", dat de NOS-radio
vandaag van 22.10 tot 22.30 via Hil
versum 2 uitzendt, bestaat uit een
gesprek met de benedictijner mon
nik pater A. Lansbergen uit de ab
dij van Egmond ov.er moderne mys
tiek.
Ter sprake komen onder andere
het gebruik van drugs, het beoefe
nen van yoga en het vasten. Als mu
zikale omlijsting van het gesprek
wordt een vesper gebruikt, die is op
genomen in de abdij van Egmond.
DE Franse literatuurprijs de „Prix
femina" is toegekend aan de
schrijver orge Semprun voor zijn
roman „La deucième mort de
amon R Mercader". orge Sem
prun, die in 1923 in Madrid is ge
boren, woont sinds 1939 in Frank
rijk. ijn eerste roman „Le grand
voyage" schreef hij in 1963, acht
tien jaar nadat hij uit het concen
tratiekamp uchenwald was terug
gekeerd. ZoZBor deze roman, die in
29 talen werd vertaald kreeg hij
de „Prix formentor". ehalve de
roman ,,1'EvanouissementJVB schre
hij ook nog toneelstukken en film
scenario's.
F. Scott Fitzgerald (18961940)
leefde en werkte in Parijs, waar hij
doel uitmaakte van de z.g. Lost ge
neration. Beroemd is zijn roman „De
grote Gatsby". Nu is een vertaling
verschenen van „Tender is the
night" („Teder ig de nacht") uit 1939.
Voor deze 350 pagina's tellende ro
man moet men wei even gaan zit
ten, maar dan is het wel de moeite
waard om het leven van dr. Richard
Diver te volgen als de geschiedenis
van een idealistische arts en zijn le
ven met Nicole (die hij uit de psy
chische klap in haar jeugdjaren wil
halen) naar de ondergang. Prachtig
tekent hij dé ontwikkeling van Ni
cole en de principiële houding van
Richard in wankelmoedigheid (Ro
semary) tegen het uiteindelijk fatale
décor van de lost generation, van de
geëxpatrieerde Amerikanen, die na
de eerste wereldoorlog in Europa een
„zorgeloos" leven leidden; de we
reld waarin zich ook figuren als Stra-
winsky, Cocteau en Picasso bewo
gen. Het zijn vooral de scherp geob
serveerde sfeertekeningen van die
wereld, die dit boek interessant ma
ken; de uiterlijke bluf tegenover een
geestelijke afgang; de wereld van 'n
materiele en geestelijke verspilling.
Fitzgerald, die dit leven zelf van
nabij heeft gekend, geeft ons met dit
boek weliswaar in een romantische
vorm gegoten - een stuk menselijk
document, waarvan we nu met enige
ontzetting kennis kunnen nemen, al
beseffen We wel dat ook deze ge
schiedenis zich nog voortsleept in an
dere vormen. Dat maakt het mis
schien juist zo „interessant". Daar
om een langademig boek voor lezers
met een lange adem.
HENK EGBERS
Scott Fitzgerald: Teder Is de
nacht (uitg. Contact - 14,90)
NOS/NOT
11.35 WALTER AND CONNIE
12.00 SLUITING
NCRV
17.00 KIJKKAST
17.35 SLUITING
NOS
18.50 DE FABELTJESKRANT
(kleur)
19.00 JOURNAAL
19.07 SCALA
19.25 VOETBAL: PSV—AS ROMA
20.15 VOETBAL: FEIJENOORD
AC MILAN (Eerste kwartier)
(kleur). Eerste helft
20.15 VOETBAL: Afwisselende
beelden uit Rotterdam en
Eindhoven van de wedstrijden
FeijenoordAC Milan en PSV
AS Ro-ma
2L00 VOETBAL: PSV—AS ROMA
(kleur). Laatste kwartier
21.15 VOETBAL: FEIJENOORD—
AC MILAN (tweede helft)
22.00 POLITIEKE UITZENDING
PPR
22.10 STICHTING SOCUTERA
22.15 PERSOONLIJK
Figuren uit binnen- en buiten
land worden aan de tand ge
voeld dioor vertegenwoordigers
van de Nederlandse pers.
22.45 JOURNAAL
NOS
18.50 DE FABELTJESKRANT
(kleur)
19.00 JOURNAAL
19.03 SCHEEPSJONGENS VAN
BONTEKOE
Coen Flink vervolgt zijn ver
haal aan de hand van het boek
van Johan Fabricius
19.12 POPPARLEMENT (kleur)
Het Popparlement beant
woordt vragen van aanwezi
gen in de studio.
20.00 JOURNAAL NOS
20,20 SCHOONMOEDERS
Deze aflevering draagt als ti
tel: „Wie is er bang voor Eli
sabeth Taylor".
20.45 JUBELEUMCONCERT CONA-
MUS. Aan dit programma ver
lenen solistische medewerking
Suus van Petegem, piano; Vera
Beths, Gijsberth Beths, Chris-
tiaan Bor en Dick Bor (viool)
21.30 WIE IS RICHARD SMITH?
(kleur). Filmportret van de
Engelse schilder Richard
Smith
22.00 DAGBOEK VAN REM
BRANDT
BZN
22.05 DOORBREEK TRALIES!
NOS
22.15 JOURNAAL
TELEAC
22.20 LEVENDE FILOSOFIE
17.30 JEVANJONG
19.30 ZANDMANNETJE
19.35 OPENBAAR KUNSTBEZIT
19.45 HIER SPREEKT MEN
NEDERLANDS
19.50 ZOEKLICHT
19.55 MEDEDELINGEN EN DE
WEERMAN
20.00 NIEUWS
20.25 SHOW VOOR JONGEREN
In het Amerikaans Theater
21.05 PANORAMA
21.50 DON CRISTOBAL, OF DE
KLUCHT VAN DE KNUPPEL
Marionettenspel van Federico
Garcia Lorca door theater Ter
zijde
22.25 NIEUWS
16.55 NIEUWS
17.00 FEU VERT
Gevarieerd jeugdprogramma
18.30 RAYONS X
Saint-Hubert
18.55 LES VOLANTS
19.25 PLUM-PLUM
19.30 LE PETIT MONDE DE MARIE
PLAISANCE
20.30 AUJOURD'HUI
Aansluitend journaal
20.00 JOURNAAL EN WEERBER.
20.15 TUSSEN JORDAAN EN
SINAI (kleur)
Reportage over Israels bezette
gebieden
21.00 DAS FERNSEHGERICHT
TAGT
22.40 JOURNAAL, KOMMENTAAR
EN WEERBERICHT
23.00 FILM-KRITISCH
23.45 JOURNAAL
17.00 DIE SOZIALWISSEN
SCHAFTEN
17.30 JOURNAAL EN WEERBER.
17.35 MOSAIK
Aansluitend: „Beispiele gufer
Taten".
18.05 DIE DREHSCHEIBE
18.40 WESTLICH VON SANTA Fé
Tv-serie: „Gaucho"
19.10 PERCY STUART
Tv-serie: „De manchetknoop"
19.45 HEUTE
Gevolgd door het weerbericht
20.15 ZDF-MAGAZIN
21.00 WOYZECK
22.30 JOURNAAL EN WEERBER.
Woensdag 26 november
HILVERSUM I 402 M
VARA: 12.00 Amusementsmuziek
(gr). 12.25 Stereo: Metropole Or
kest met zangsoliste: amusements
muziek. 12.54 Voor het platteland.
13.00 Nieuws. 13.11 Actualiteiten.
13.25 Stereo: Uit eigein huis: Studio
opnamen exclusief gemaakt voor de
VARA. 13.45 Gesproken portret.
14-00 Stereo: Hoogtepunten uit de
musical Paint your wagon (opn).
14.45 Onze man in Madras, hoorspel
15.15 In de Toonzaal: mod rn mu
ziekprogramma voor d«e jeugd met
commentaar. 16.00 Nieuws. 16.02
Sociëteit: Zestig minuten voor boven
de zestig. NOS: 17.02 Onder de groe
ne linde: oude liedjes. VARA: 17.20
Danzi-kwintet: moderns muziek.
17.55 Mededelingen. 18.00 Nieuws.
18.11 Actualiteiten. 18.20 Uitzending
van de Pacifistisoh Socialistische
Partij. 18.30 Stereo: Klink Klaar,
zonder nonsens. 19.30 Nieuws. 19.35
Buitenlands weekoverzicht. 19.45
Stereo: Licht vocaal en instrumen
taal ensemble met zangsolist. 20.10
Cabaretliedjes (opn). 20.25 Plaats
gevonden: regionaal gevarieerd
programma uit Dordrecht. 21.15
Vragenvuur. 21.35 Stereo: Melodie-
en Expres. 22.00 Boekbespreking.
22.30 Nieuws. 22-38 Mededelingen.
22.43 Actualiteiten. 22.55 Stereo:
Klavecimbel-recital: muziek uit de
17e en 18e eeuw. 23.20 Stereo: Bari
ton, piano en klavecimbel: klassie
ke muziek. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM n 298M
KRO: 12.00 Van twaalf tot twee,
gevarieerd programma. (12.22 Wij
van het land 12.26 Mededelingen
t.b-v. land- en tuinbouw; 12.30
Nieuws. 12.41 Actualiteiten. 13.00
Raden ma-ar 13.15 Onderne
mend). NCRV: 14.00 Moderne mu
ziek (opn). 15.00 In 't zilver: pro
gramma voor oudere luisteraars.
16.00 Nieuws. 16.02 Stereo: Voor de
jeugd. 17.00 Twien-Pop-radio voor
t(w)iene-rs. 17.50 Overheidsvoorlich
ting: Terzake. Informatie in kort
bestek- 18.00 Strictly country style:
wekelijkse country and western ru
briek. 18.30 Nieuws. 18.41 Actuali
teiten. NOS: 19.00 Openba-ar Kunst
bezit. 19.10 Morele Herbewapening:
Duitsland: partner of paria?, le
zing. NOS: 19.20 Programma voor
blinden en slechtzienden. 19.30 Re
portages van de voetbalwedstrijden
Feyenoord - A.C. Milan en PSV -
Roma. 22.10 Hippe mystiek. 22.30
Nieuws. 22-38 Parlementsoverzicht.
22.45 Stereo: X, een sprong in het
duister. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM ni 246 M EN FM
AVRO: 13.00 Nieuws. 13.03 Radio
journaal. 13.06 Zet 'm op: vrolijk
platenprogramma. (14.00 Nieuws)
15.00 Nieuws. 15.03 Arbeidsvitami
nenpopulair verzoekplatenpro-
gramma. 16.00 Nieuws. 16.03 Gim
mick: licht platenprogramma 17.00
Nieuws. 17.02 Radiojournaal. 17.05-
18.00 Toppoppology- pop- en coun
trymuziek.
BRUSSEL NEDERLANDS 324 M
12.00 Nieuws. 12.03 Gevarieerd:
muziek. (12.40-12.48 Weerbericht
mededelingen en SOS-berichten voor
schippers). 12.55 Buitenlands perso
verzicht. 13 00 Nieuws, weerbericht
dagklapper en beursberichten. 13.21
Tafelmuziek. 14.00 Nieuws. Aanslui
tend: Schoolradio. 14.20 Modern:
opera-muziek. 14.30 Voor de jeugd
14.50 Schoolkoor-zang (15.00 Nws)
15.15 De Omnibus. 16.00 Nieuws.
16.03 Beursberichten. 16.09 Voor die
jeugd. 16.30 Etnische muziek. 17.00
Nieuws weerbericht en mededelin
gen, aansluitend: Jazz voor de
jeugd. 18.00 Nieuws. 18.03 Popmu
ziek. 18.20 Lekenmoraal en -filoso
fie. 18.50 Sport. 18.55 Taalwenken
(herhaling). 19.00 Nieuws, weerbe
richt en actualiteiten. 19.40 Inter
mezzo .19.45 Adviezen. 20.00 Operet
teparels. 22.00 Nieuws, berichten en
culture-el nieuws. 22.15 Gevarieerde
muziek (23.00-23.10 Nieuws). 23.40
Nieuws. 23.45-0.30 Uitzending voor
de zeelieden.
Donderdag 27 november
HILVERSUM I 402 M
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtend
gymnastiek. 7.20 Stereo: Lichte
grammofoonmuziek. 8.00 Nieuws.
8.11 Radiojournaal. 8.20 Stereo:
Lichte grammofoonmuziek. (8.30-
8.33 De groenteman). 8.50 Morgen
wijding. 9.00 Klankjuwelen: klassie
ke en moderne muziek (gr). 9.35
Waterstanden. 9.40 Schoolradio.
10.00 Voor de kleuters. 10.10 Ar
beidsvitaminen (gr). (11.00-11.02
Nieuws). 11.30 Rondom 12: pro
gramma voor de vrouw. ((11.55
Beursberichten).
HILVERSUM n 298 M
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het leven
de woord. 7.15 Badinerie: klassieke
muziek (gr). (7.30 Nieuws; 7.32 Ac
tualiteiten; 7.50 Overweging; 8.00
Nieuws). 8.30 Nieuws. 8.32 Voor de
huisvrouw. (9.00 Gymnastiek voor
de huisvrouw). NOS: 10.00 Wat
heeft dat kind?, pedagogische le
zing. 10.20 Stereo: Muziek uit de
Barok (opn). KRO: 11.00 Nieuws.
11.02 Voor de zieken. 11.55 Medede
lingen.
HILVERSUM m 240 M EN FM
NCRV: 9-00 Nieuws. 9.02 Terug
van weggeweest: muziek van toen
voor luisteraars van nu. 9.30 Zzzoef
licht instrumentaal pro
gramma. 10.00 Nieuws. 10.03 Mu
ziek bij de koffie. (11.00 Nieuws).
(ADVERTENTIE)