DRUKTE IN DE LUCHT NADERT
HET KRITIEKE PUNT
Atoomklok om
luchtbotsingen
te voorkomen
Bijna iede
denkt dat Ro
meer kost da
België heeft
alarmeringsii
Medailles
DE STEM
Geschenken te kust
en te keur
M. J. Jeremiasse - Goes
Schieting in
's-Heerenhoek
Spaaroverschot
Raiffeisen- en
Boerenleen
banken
VOLGENS RAPPORT:
F usiebereidheid
in midden- en
kleinbedrijf
Ter zake
t
WILHELMINA HENDRIKA
ROMPA
Martinus Adrianus Schenkels
t
NORBERTUS VAN KRUYSSEN
Atlriana Maria Rijk
t
^ezing in Axel ove
hulpverleningsdienst
S. Wöstmann
afwezig
Een beste krant
in eik opzicht
Ontvangen
VAN
St.-Nicolaas doet zijn inkop
Goes bij
VANDAAG
Tentoonstellingen
|d»tE?^ "25 jaar Zee-
No
bail
in
Au
ben
bet;
Sas
Gemeente Hulst
Voor de kinderen
Voor de ouderen
CHARMANTE LINGERIE
LEUK OM TE GEVEN
Nachthemd - pyama
Dusters
Onderjurken
Jupons
Foundations
DE STEM VAN DONDERDAG 20 NOVEMBER 1969
(Van onze luchtvaart
redactie
AMSTERDAM Botsing
in de lucht; 600 doden, 400
miljo enschadeDat kran
tekoppen als deze in de nabije
toekomst de ivereld zullen op
schrikken, is een reële nacht
merrie voor de directies der
grote luchtvaartmaatschap
pijen. Reeds nu is het aantal
bijna-botsingen (near misses)
angstivekkend hoog: 1000 in
1968, waarvan 700 in de
buurt van luchthavens en dus
boven bewoonde conglomera.
ties. Het probleem wordt hui
zenhoog, naarmate de super-
sone machines en jumbo's in
steeds groteren getale de lucht,
wegen gaan doorkruisen. Mo
menteel is het aantal verkeers
vliegtuigen in Amerika 2000.
In 1977 zullen het er naar
schatting 3500 zijn. Boven
dien vliegen er in Amerika
90.000 privé-machines. Dit
aantal wordt voor 1977 op
180.000 gesteld. De autoritei
ten schatten, dat de verkeers.
torens van de Amerikaanse
luchthavens in dat jaar meer
dan 30 miljoen vliegtuigbewe
gingen zullen moeten contro
leren (in 1950 waren het er
twee miljoen tegen reeds 13,5
miljoen in 1966). Waarbij in
aanmerking genomen moet
worden, dat men in de lucht
vaart altijd de neiging heeft,
veel en veel te laag te schatten
- zie maar het feit, dat het
nieuwe Schiphol nu al aan
drastische en kostbare uitbrei
dingen toe is.
Maar er is hoop In Amerika
worden momenteel proeven geno
men met een apparaat, niet groter
dan een schrijfmachine, dat geheel
langs elektronische weg de moge
lijkheid van een botsing in de lucht
naar het griezelige verleden ver
wijst. Aan de ontwikkeling ervan is
dertien jaar gewerkt, nadat een ver
schrikkelijke botsing van twee ver
keersvliegtuigen boven de Grand
Canyon de noodzaak van een anti
botsing-systeem had bewezen. Het
ziet er naar uit, dat de oplossing
gevonden is. De KLM is dusdanig
geintereseerd, dat het in de DC 10
(zes besteld optie op zes. afleve
ring eind 1972, capaciteit 249 passa
giers) ruimte heeft gereserveerd
voor het inbouwen van het appa
raat, dat afgekort CAS heet col
lision avoidance systeem oftewel
systeem ter voorkoming van botsin
gen.
Dat dat opeens kon, wat jarenlang
onmogelijk werd geacht, dankt de
luchtvaart aan de uitvinding van de
atoomklok' Het voornaamste be
standdeel van dit toestel (dat overi
gens niets met kernenergie van
doen heeft en zelfs niet radio-actief
is) is caesium. Voor de liefhebbers:
een chemisch element, symbool CS,
dat in 1860 werd ontdekt. Het be
hoort tot de reeks der alkali-meta
len, waarvan het het hoogste
atoomgewicht (132,81) bezit. Het is
het weekst bekende metaal. Het
smelt bij 26,5 graden en kookt bij
670 graden. Het bijzondere van cae
sium is, dat zijn atomen onrustig
worden, wanneer zij getroffen wor
den door radiogolven van een zeer
bepaalde frequentie Zij kunnen die
frequentie dan identificeren met een
nauwkeurigheid, die op geen enkele
andere wijze mogelijk is. En omdat
een radiofrequentie is opgebouwd
uit een regelmatige, periodieke op
eenvolging van energiestoten, kan
een frequentie, waarvan het perio
dieke karakter haarscherp vast
staat als een volmaakt meetsnoer
voor het verstrijken van de tijd
worden benut. Deze ontdekking
leidde er in 1967 toe, dat maat- en
gewichtsdeskundigen uit veertig
landen de klassieke sterrentijd als
internationale tijdsstandaard ver
vingen door de atoomkloktijd.
Bent u er nog? Het praktische nut
voor de luchtvaart van de atoom
klok is zeer gesimplificeerd ge
zegd dit: vliegtuig a zendt op
een bepaald tijdstip een signaal uit.
Aangezien alle andere vliegtuigen
dankzij de atoomklok die zij mee
voeren precies, maar dan ook pre
cies dezelfde tijd hebben, kan een
computer hun afstand tot vliegtuig
a onmiddellijk vaststellen aan de
hand van het tijdsverschil tussen het
moment, waarop vliegtuig a zijn
signaal uitzond op het moment van
ontvangst. De synchronisatie van de
tijden der verschillende vliegtuigen
is door de atoomklok tot op de mi
cro-seconde (een miljoenste secon
de) nauwkeurig. Dat moet ook wel,
want zou er maar een afwijking van
2 micro-seconden zijn tussen de
atoomklokken van twee elkaar na
derende vliegtuigen, dan zou dit al
een fataal verschil van 600 meter
maken.
Wat doet het systeem in de prak
tijk? Het vertelt de vlieger geheel
elektronisch, dat hij op 4,2 mijl af
stand genaderd wordt door een an
der vliegtuig en moet ophouden met
klimmen of dalen, wil er geen bot
sing ontstaan. Het vertelt hem, dat
hij op 2,3 mijl afstand genaderd
wordt door een vliegtuig en dat hij
de bocht, die hij aan het maken is,
moet afbreken en rechtuit moet
gaan vliegen, wil hij een botsing
vermijden. Het vertelt hem tenslot
te, dat er op een halve mijl afstand
een machine op hem toestormt! en
dat hij moet stijgen of dalen, wil hij
een botsing vermijden. De piloot van
het naderende vliegtuig krijgt uiter
aard eveneens de instructies, die
nodig zijn om de fatale ontmoeting
te voorkomen- Zo schuiven de beide
machines als gewenkt door de wit
te handschoen van een onzichtbare,
maar attente verkeersagent boven
of onder elkaar door. Dit hele
werk, dat wordt uitgevoerd met een
ongelooflijke precisie en betrouw
baarheid en dat een maximale be
nutting van de luchtwegen mogelijk
maakt, omdat de waarschuwing
voor een botsing pas op het laatste
moment wordt gegeven, geschiedt
in een kastje, dat minder weegt dan
18 kilo en dat volgens de fabrikant
(Bendix) 2000 vlieguren operationeel
kan zijn zonder dat men er naar
om hoeft te kijken.
Een bezwaar is nog de prijs:
30.000 tot 50.000 dollar. Voor de
luchtvaartmaatschappijen hoeft dit
weinig hoofdbrekens te kosten. De
kosten van een vliegtuigbotsing zijn
oneindig veel hoger (de morele ver
antwoordelijkheid tegenover de pas
sagiers nog maar even daargelaten)
en bovendien kan het systeem, wan
neer er grondstations met atoom
klokken komen, de ingewikkelde na-
vigatie-apparatuur van het ogenblik
op simpele wijze aanvullen of zelfs
geheel vervangen. Met name kan er
het netelige probleem van de blind-
landing mee worden opgelost. De
moeilijkheid zit hem hierin, dat het
CAS alleen kan werken, wanneer
alle vliegtuigen in een bepaalde
luchtweg ermee zijn uitgerust. De
militaire luchtvaart zal van de kos
ten ook niet wakker liggen. De tac
tische en strategische voordelen van
het systeem zijn evident en de de
fensie-miljoenen staan overal ga
rant voor. Maar de eigenaar van
een zaken- of sportvliegtuigje zal
die 120 000 tot 200.000 gulden kun
nen neertellen voor een apparaat,
dat hem vrijwaart tegen ongewens
te ontmoetingen in de lucht? Het
lijkt een vraag, die zichzelf negatief
beantwoordt.
En daar zit hem juist de knoop.
Slechts 4 procent van het aantal
luchtbotsingen boven Amerika komt
voor rekening van de burgerlucht
vaart en elf procent voor die van
de luchtmacht. De privé-vliegtuigen
daarentegen zorgen voor 85 procent
van het aantal botsingen- De con
clusie ligt voor de hand. Pas wan
neer deze gevaarlijke, zich in angst
wekkend tempo ontwikkelende cate
gorie met het CAS is uitgerust, zul
len de luchtwegen even veilig zijn
als het middenpad van een kerk,
waarover zich een bruidsstoet be
weegt.
Men werkt daarom momenteel
ook aan de ontwikkeling van een
simpeler dus goedkoper apparatuur,
die met het dure CAS geïntegreerd
kan worden Anderzijds hebben de
kosten van dergelijke apparaten de
neiging snel te dalen. Bekend is het
voorbeelc. van een bepaald soort na-
vigatie-radar. Toen ze op de markt
kwam had ze 64 codes en kostte ze
8000 dollar Nu, nog geen vijf jaar
later, zijn er apparaten te koop met
4096 codes Voor nog geen duizend
dollar.
Dan nog zal niet iedereen zin
hebben in de aanschaf. Ze zal dwin
gend moeten worden opgelegd door
de luchtvaart-autoriteiten Daaraan
gaan ingewikkelde Drocedures voor
af Het ligt dan ook in de verwach
ting, dat het CAS niet voor het ein
de van de zeventiger j aren verplicht
zal zijn De Amerikaanse lucht
vaartmaatschappijen willen niet zo
lang wachten. Zij hebben besloten
op eigen kosten grondstations aan
te leggen, in eigen land, maar des
noods ook in het buitenland. De an
dere luchtvaartmaatschappijen zul
len ongetwijfeld dit voorbeeld vol
gen. Alles liever dan oog in oog te
blijven met het spookbeeld van een
botsing tussen twee luchtreuzen, die
een enorme deuk zou slaan in de
good-will, waarmee het publiek van
vandaag tegenover de stormachtige
ontwikkeling van de luchtvaart
staat.
De eisen, waarop het CAS momen
teel in Amerika wordt getest, zijn
bijzonder stringent- Het systeem
moet, zonder ooit een vals alarm te
geven, zonder uitzondering alle
vliegtuigen opsporen, die een poten
tieel botsingsgevaar kunnen opleve
ren. Het moet de aard en de mate
van het botsingsgevaar kunnen ana
lyseren. Het moet kunnen beslissen,
of een uitwijk-manoeuvre noodzake
lijk is. En tenslotte moet het de
noodzakelijke uitwijk-manoeuvre dui
delijk aangeven op een dusdanig
tijdstip, dat de vliegveiligheid er
niet door wordt geschaad en dat de
piloot zelf niet hoeft na te denken.
Bendix schijnt erin geslaagd te zijn,
deze examenopgave op te lossen.
Het komt er op r.eer dat de vlie
ger een eenvoudig instrument voor
zijn neus krijgt, bestaande uit een
kruis. Gaat het middelste deel van
de dwarsbalk branden, dan moet hij
horizontaal door blijven vliegen;
gaan de uiteinden van de dwarsbalk
aan, dan moet hij zijn bocht afbre
ken; waarschuwt de naai boven ge
richte pijl, dan moet hij klimmen;
dalen moet hij, als de naar beneden
gerichte pijl opflitst. Terzijde nog
twee lampjes, die hem vertellen,
dat hij zich klaar moet maken om
te gaan klimmen respectievelijk da
len
Zoals gezegd: het zal lang du
ren voordat alle mogelijkheden,
die de atoomklok in zijn kielzog
meevoert, zullen zijn geëxplo
deerd en in de praktijk zullen
zijn gebracht. Deskundigen zjjn
het er echter hij de huidige stand
van de ontwikkeling over eens,
dat het tijdfrequentie-principe
binnen de afzienbare toekomst een
even vanzelfsprekend gehanteerd
hulpmiddel zal zijn als de radar
vandaag is.
(Van onze correspondent)
's-HEERENHOEK De handboog
vereniging Concordia uit 's Heeren-
hoek hield haar schieting op de lig
gende wippen bij de wed. Verhoe
ven. waaraan 38 schutters van 14
verenigingen deelnamen.
De uitslag van de eerste wip:
hoofdvogel: W. Boudens van Wil
lem-Teil uit Ovezande; eerste zij vo
gel: E- Rentmeester van Willem-
Teil uit Ovezande; tweede zijvo-gel:
B. v.d. Dries van Eensgezindheid
uit 's Heerenhoek, beide bij loting;
eerste bovenka!: Alb. van de Dries
van Vrije-Schutters uit 's-Heeren
hoek; tweede bovenka-1: C. van de
Guchte van Spes-Nostra uit Ove
zande; eerste onderkal: L. Vermuë
van Spes-Nostra uit Ovezande;
tweede onderhal: P. Rijk van Vios
uit 's Heerenhoek, beiden bij loting.
Eerste klep: J.F. de Rijke v-an Ede-
le-Handboog uit Oudelande; tweede
klep: C.D. Raas van Vooruitgang
uit Kwaidend-amme: derde klep: L.
Vermuë van Spes-Nostra uit Ove
zande. Meeste kleine vogels: A. de
Jonge jr. van Soranus uit Hein-
ken-szand, 7 stuks.
Uitslag van de tweede wip: eerste
hoofdvogel: J.F. de Rijke van Ede-
le-Handboog uit Oudel-ande; tweede
hoofdvogel: P- Oostdijk van Willem-
Teil uit Ovezande; eerste zijvogel:
mevrouw Steenaert van Vooruit
gang uit Kwadendamme; tweede zij
vogel: J. van Iwaa-rden sr. van Vic
toria uit Kwadendamme: derde zij
vogel: J-ac. Doene van Victoria uit
Kwadendamme; vierde zijvo-gel:
G.M. Geense va-n Eensgezindheid
uit 's Heerenhoek; eerste kal: C.
Westdijk van Vios uit 's Heeren
hoek; tweede kal: W. de Jonge van
Concordia uit 's Heerenhoek: derde
kal: Sjaak Rijk van Willem-Teil uit
Ovezande; vierde kal: Janus van
de Dries van Eensgezindheid uit
's Heerenhoek, bij loting. Meeste
kleine vogels: A. van Loo van Doel
naar Hoger uit Wolpha-artsdijk, 6
stuks. Vliegende vogelpriis: eerste
prijs: F. Koens van Spes-Nostra uit
Ovezande, tweede prijs: A. van Loo
van Doel n-a-ar Hoger uit Wolph-aarts
dijk.
UTRECHT De organisaties van
Raiffeisenbanken en Boerenleen
banken in Utrecht en te Eindhoven
hebben in oktober 1969 een spaar
overschot behaald van f 117 miljoen.
Ingelegd werd f 602 miljoen en te
rugbetaald f 485 miljoen. In oktober
vorig jaar bedroeg het spaarover
schot f 90 miljoen. De stortingen be
liepen toen f 501 miljoen en de te
rugbetalingen f 411 miljoen.
Het spaartegoed bij de organisa
ties van Raiffeisenbanken en Boe
renleenbanken bedroeg ultimo okto
ber f 12,4 miljard, aldus een com
muniqué
(Van onze fin.-ec. redactie)
SOEST Van de Nederlandse
kleine en middelgrote bedrijven
staat 67,9 pet. positief tegenover een
fusievoorstel. 12,8 Pet. is reeds ge
fusioneerd of heeft al een samen
werking aangegaan zonder dit naar
buiten te laten blijken, terwijl 11,6
pet. een afwachtende houding aan
neemt.
Dit zijn enkele conclusies uit het
rapport „Fusiebereidheid in de mid
delgrote industrieën", samengesteld
naar aanleiding van een onderzoek
dat door het centraal bureau voor
fusiebemiddeling is ingesteld bij
3.000 (20 pet.) Nederlandse hedrij-
ven met een personeelsbezetting van
50 tot 500 personen.
MET INGANG va-n woensdag
is de fusie geëffectueerd tussen de
Nederlandse Accouratanitsmaatschap-
pij en het accountantskantoor Dol
mans, Van der Ree en Co, met vesti
gingen te Arnhem en Tilburg.
DE HOWALDTWERKE Deutsche
Werft ag, in Hamburg West-Duits-
lands grootste scheepsbouwers, heb
ben na de revaluatie van de mark
geen nieuwe orders ontvangen, aldus
heeft Adolf Westphal, president van
het bedrijf, meegedeeld. Hij ver
klaarde dat in 1970 25 procent min
der schepen zullen worden gebouwd
op Westduitse werven dan in 1969.
Westphal weet de teruggang aan de
revaluatie, aan hogere lonen en ho
gere materiaalkosten.
DE NETTO resultaten van de
bank Mees en Hope N.V. lagen in
het eerste halfjaar 1969 f 600.000 of
bijna 12 procent boven de helft van
de in 1968 behaalde winst, zo d-eeit
het verschenen emissieprospectus
mee.
DIRECTIE en commissarissen
van N.V. Netam (Nederlandsche
tank-, apparaten- en machinefa
briek) delen mee, dat de resultaten
over 1969 hoger zullen liggen dan
die over 1968, waarover zeven pro
cent dividend werd uitgekeerd.
ROTTERDAM Rotterdam is in
Europa de goedkoopste transitoha
ven voor ertsen, kolen en halffabri
katen, zo is de conclusie van een
rapport, op verzoek van Rotterdam
opgesteld door een Frans weten
schappelijk instituut, Societé d'etu-
des techniques et économiques
(Setec) in Courbevoie.
Algemene kennisgeving.
Wij zijn bedroefd om het afscheid van onze goe
de moeder en lieve oma, mevrouw
geboren te Terheijden, 30 januari 1885, over
leden in het St.-Jozefziekenhuis te Oosterhout,
19 november 1969, sinds 1932 weduwe van de
heer
In haar vakantie werd zij door haar eerste en
laatste ziekte overvallen. Zij keerde terug in
haar vertrouwde omgeving om haar laatstie
wijze raadgevingen aan haar kinderen en klein
kinderen te geven.
Met grote dankbaarheid voor alles wat haar
lange leven haar geschonken had, ontving zij
het H. Sacrament der Zieken en tevreden is zij
daarna, na een geduldig gedragen bi den, van
ons heengegaan.
Illertissen (D.)
A. M. J. Schenkels
G. Schenkels-Renz
Turijn (It.):
A. J. A. M. Schenkels
Roosendaal:
J. A. J. M. Schenkels
Th. A. M. Schenkels-v.d. Bogaert
en kinderen
M. E. J. A. van Heeswijk-Schenkels
P. A. M. van Heeswijk
en kinderen
Waalwijk:
J. W. J. M. Schenkels
J. P. Schenkels-Bastiaansen
en kinderen
Oosterhout:
E. C. L. M. Schenkels
W. A. G. M. Schenkels
Nijmegen:
M. A. G. M. Schenkels
H. G. Th. Schenkels-Hoen
en kinderen
Oosterhout:
G. A. A. M. Schenkels
Oosterhout, 19 november 1969.
Arendstraat 11.
De plechtige Eucharistieviering, waarbij u be
leefd wordt uitgenodigd, zal plaatshebben za
terdag 22 november a.s. om 11.00 uur in de pa
rochiekerk van het H. Hart te Oosterhout; de
begrafenis op de R.-K. Begraafplaats, aldaar.
Vrijdag om 19.00 uur zal in voornoemde kerk
onder de H. Mis speciaal voor haar zielerust
gebeden worden.
De overledene -is opgebaard in de rouwkapel
van het St.-Jozefziekenhuis te Oosterhout. Ge
legenheid tot een laatste bezoek vrijdagavond
na de avondmis.
Gelegenheid tot condoleren na de begrafenis in
restaurant Flora, Heuvel 3 te Oosterhout.
In dankbare herinnering aan wat hij voor ons
is geweest, delen wij u mee, dat na een moedig
gedragen lijden, gesterkt door het H. Sacrament
der Zieken, naar zijn Hemelse Vader is opge
gaan mijn lieve man, onze zorgzame vader en
opa
echtgenoot van
Hij werd ruim 76 jaar.
Kruiningen:
A. M. van Kruyssen-Rijk
Goes:
P. J. Foudraine-van Kruyssen
A. J. Foudraine
Kruiningen:
J. P. van Kruyssen
P. J. van Kruyssen
J. van Kruyssen-de Jonge
Niagara-On-The Lake, Canada:
M. Th. Buis-van Kruyssen
P. D. Buis
Leende:
C. A. Wasser-van Kruyssen
W. Ch. J. Wasser
Armonk, U.S.A.:
A. D. M. Bartels-van Kruyssen
M. J. Bartels
Kruiningen:
M. Th. van Kruyssen
en kleinkinderen
Kruiningen, 19 november 1969.
Kaasgat 2.
De overledene ligt opgebaard in de rouwkapel
van het St.-Joanna-ziekenhuis te Goes.
Avondmis op 21 november om 19.30 uur in de
parochiekerk van de H. Anna te Yerseke.
De Eucharistieviering voor zijn zielerust vindt
plaats op 22 november a.s. om 10.00 uur in bo
vengenoemde parochiekerk, waarna wij hem ter
ruste zullen leggen op het r.-k. kerkhof te Yer
seke.
Bijeenkomst na de begrafenis in hotel Nolet te
Yerseke.
Heden overleed geheel onverwacht, tot onze dij
pe droefheid, voorzien van de H.H. Sacrament,
der Zieken, onze geliefde vader, schoonvader J
grootvader, de heer
ALPHONS CAMMAERT
weduwnaar van
Maria Louisa Cambeen
Geboren te Hontenisse, 6 januari 1883 en
leden te Clinge, 18 november 1969.
Koewacht:
Jos Cammaert
M. Cammaert-Mahu,
kinderen en kleinkinden.
Hulst:
R. Cammaert
M. Cammaert-van Jole en kind
Walsoorden:
A. Hendriks-Cammaert
R. Hendriks
Koewacht:
V. Rumste-Cammaert
R. Rumste en kind
Zuiddorpe:
M. de Mey-Cammaert
H. de Mey
Axel:
H. Cammaert
A. Cammaert-van Weesepoel,
kinderen en kleinkinj
Lamswaarde:
I. Uitterwillgen-Cammaert
J. Uitterwillgen en kinderen
Clinge:
A. Hermans-Cammaert
A. Hermans,
kinderen en kleinkinden
Clinge, 18 november 1969.
De plechtige uitvaartdienst zal plaatshebben,
vrijdag 21 november 1969, om 10 uur, in de kei'
van de H. Henricus te Clinge, waarna begral
op het R.-K. Kerkhof, aldaar.
Samenkomst Gravenstraat 336, Clinge.
Rozenkransgebed donderdagavond om 7 uur.
Zij, die bij vergetelheid geen uitnodiging hel
ontvangen, gelieven deze advertentie als zodi
te beschouwen.
(Van een onzer verslaggevers)
■AXEL De kapitein-comman
dant van de brandweer uit Brug-
ge, de heer H. Geers, heeft voor
een groot aantal vertegenwoordi
gers van de vrijwillige brand
weer in Zeeuwsch-Vlaanderen
een uiteenzetting gegeven over
de verbindingsdienst van medi
sche en andere hulpverlenings
taken in België.
Ip bijeenkomst stond voornamelijk
ill het teken van het uniforme alar-
igsnummer voor de Belgische
uidweer en ambulancediensten. In
Ierland heeft deze zaak grote be-
jstelling, omdat ook hier wordt
'Sstreefd naar de invoering van een
^femeen alarmnummer. Uit het re
ifies van de Belgische commandant
Bek dat de ervaringen in België
met het uniforme alarmeringsnum
mer erg gunstig zijn.
;In geheel België kan men name
lijk 900 draaien om door het gehele
land op elk moment medische of an
dere hulp te verkrijgen. De invoering
van het centrale nummer in België
ARTS
te Ovezande
donderdag 20 november
Waarnemer Dr. Kole
te Hoedekenskerke
De bekende dirkt
scheurkalenders Mil
tha, Filippus, Kruicü
Immanuel, Gezellel
burg, Honingdroppél
Maandkalenders, Wt
lenders, Pro Juve
Oranj e-kalender,
Holland, Elf Proij
enz.
Zakagenda's, Kc
agenda's
manakken.
Boek- en Kant»
handel Brouwerijs!:
Terneuzen.
Films
WERPEN
strid Heintje met een hart op
feis, a.l.
"'athe De keikoppen van de Monte
larlo Rallye, a.l.
ex De dolle kever, a.l.
Forum De slag om El Alemein
34 jaar
Quellin De slag om Engeland, 14 j
Rubens Ben Hur, 14 j.
GENT
lapitole De dolle kever, a.l.
Tajestic De reuzc-n van het Wes
'li, 14 j.
Century De terugkeer van Fran
kenstein, 18 j.
Rex Peyton Place, 18 j.
Savcy Teorema, 18 j.
NIKLAAS
mova De kleine bader, a.l.
elect Gejaagd door de wind, 14 j
'entury „Che", 18 j.
ieala De doodsters, 18 j.
Toneel - Muziek - Dans
ITWERPEN
-Irenbergschouwburg 20.15 uur:
IToon Hermans met zijin one man
show.
Kon. Ned. Schouwburg 20 uur*
„De Spaanse Brabander".
Diversen
WOLPHAARTSDIJK
^h"fD2» «ur: Kennismaking
K-V.P.-kandidaten gemeente
^Raadsverkieznngen Goes.
2S& öeze rubriek tel. «1180-
<438 Of Postbus 116 in Middelburg
Nee, medailles houden wij niet aan 0isi
voorlichting en service op mode-gebied over.
Dat hoeft om ons niet. De naam, dat *1
mode-bij zijn en blijven is ons voldoe*
En de prijzen? Iedereen zegt, dat het dar
mee ook dik in „orde" is.
Overtuig U zelf en kom voor medische
zowel voor dames als heren naar
AXEL
ULST
junsthandel v. Geyt Expositie
-.Xaxi-Mim-Kunst van Nederlandse
en Belgische schilders (t.m, 31 dec
OOSTBURG
Bruin?3' narkJ- 15ExP°sitie Jan
JBruens en Den Bonte (t.m. 30 nov
VLISSINGEN
Stedelijk Museum Expositie „Vlis-
smgen m de jaren 1940-1944"
(t.m 30 nov.)
's Zondags gesloten
gjSTDORPE
deröln pr°^acrte ExPositie schu
tterijen Roe] Frankot (t m j2 dec j
(ADVERTENTIE)
heef
maat
vena
plan
d er
rukt
maa]
brac
paar
een
zond
Da
ook
even
pitei;
bij oi
om
was
bulai
paler
wond
den
centr;
De
toe r
zijn
uitko
organ
van
van l
een
dlie d
word:
daarn
boekt
patiëi
antwó
België
hulp<v
name
met d
conde
is opi
van v
Vood
gen wc
tot (vc
werkel
baar 1
van d
onderv
lager c
c
TERl
de Axe
automo
weg zoi
auto, d
beschac
troffen,
te Lokf
Geen
dagavor
de beste
te Sas
Molenst
geen vc
to die
E. K. u
oj de H
Er was
TOES, Lange Kerkstraat 35, Singelstraat 1-
el. 01100-5355 - 8238.
GOEDGEKEURD BESTEMMINGSPLAN
WEST II
De burgemeester van Hulst brengt ter openbare
kennis dat ingaande 21 november 1969 geduren
de een maand ter gemeentesecretarie voor een
ieder ter inzage ligt een besluit van Gedepu
teerde Staten van Zeeland van 21 oktober 1969
no. 814/408, 4e bur. r.o., houdende de goedkeu
ring van het bij besluit van 21 maart 1969 dooi
de raad der gemeente Hulst vastgestelde be-
stemmnigsvoorschriften, met uitzondering van
enige bepalingen in deze voorschriften.
Zij die zich tijdig met bezwaren zowel tot de
gemeenteraad als tot Gedeputeerde Staten dezer
provincie hebben gewend, alsmede eenieder die
het niet eens is met de onthouding van de goed
keuring aan enkele gedeelten van de voorslhrif-
ten van het plan kunnen gedurende bovenver
melde termijn bij de Kroon beroep instellen.
De beroepsschriften dienen te worden gericht
aan H. M. de Koningin, doch kunnen worden
ingediend bij de Minister van Volkshuisvesting
en Ruimtelijke Ordening.
Hulst, 19 november 1969.
De Burgemeester van Hulst
P. J. G. MOLTHOFF
Skelters, trapauto's, driewielers, steps,
balhoorns, rolschaatsen, claxons, vlag
getjes, hopla-paardjes en kinderfietsen
voor elke leeftijd.
Handschoenen, wanten, zaklantaarns,
lampen, schijnwerpers, tellers, valhel
men, laarzen, gereedschap, leunstan-
daards, tassen in alle modellen, mand
jes, pompen, binders, sloten, spiegels,
briEen, gelaa-tssehermen, bontmutsen
en caps, sjaals, rokzadels, sturen.
„Valma" onderhoudsmiddelen, regen
pakken en alles voor uw auto.
ZIE ONZE ETALAGES
U SLAAGT BESLIST
Ganzepoortstraat 28 - Tel. 6063.
van 8,95 tot 38,75 kort lang
van 16,75 tot 58,90 kort lang
vanaf 6,95
vanaf 3,95
bijpassend bij Lingerie
GANZEPOORTSTRAAT
GOES
WÊM