DRUKTE IN DE LUCHT NADERT HET KRITIEKE PUNT Atoomklok om luchtbotsingen te voorkomen Bijna iede denkt dat Ro meer kost da België heeft alarmeringsii Medailles DE STEM Geschenken te kust en te keur M. J. Jeremiasse - Goes Schieting in 's-Heerenhoek Spaaroverschot Raiffeisen- en Boerenleen banken VOLGENS RAPPORT: F usiebereidheid in midden- en kleinbedrijf Ter zake t WILHELMINA HENDRIKA ROMPA Martinus Adrianus Schenkels t NORBERTUS VAN KRUYSSEN Atlriana Maria Rijk t ^ezing in Axel ove hulpverleningsdienst S. Wöstmann afwezig Een beste krant in eik opzicht Ontvangen VAN St.-Nicolaas doet zijn inkop Goes bij VANDAAG Tentoonstellingen |d»tE?^ "25 jaar Zee- No bail in Au ben bet; Sas Gemeente Hulst Voor de kinderen Voor de ouderen CHARMANTE LINGERIE LEUK OM TE GEVEN Nachthemd - pyama Dusters Onderjurken Jupons Foundations DE STEM VAN DONDERDAG 20 NOVEMBER 1969 (Van onze luchtvaart redactie AMSTERDAM Botsing in de lucht; 600 doden, 400 miljo enschadeDat kran tekoppen als deze in de nabije toekomst de ivereld zullen op schrikken, is een reële nacht merrie voor de directies der grote luchtvaartmaatschap pijen. Reeds nu is het aantal bijna-botsingen (near misses) angstivekkend hoog: 1000 in 1968, waarvan 700 in de buurt van luchthavens en dus boven bewoonde conglomera. ties. Het probleem wordt hui zenhoog, naarmate de super- sone machines en jumbo's in steeds groteren getale de lucht, wegen gaan doorkruisen. Mo menteel is het aantal verkeers vliegtuigen in Amerika 2000. In 1977 zullen het er naar schatting 3500 zijn. Boven dien vliegen er in Amerika 90.000 privé-machines. Dit aantal wordt voor 1977 op 180.000 gesteld. De autoritei ten schatten, dat de verkeers. torens van de Amerikaanse luchthavens in dat jaar meer dan 30 miljoen vliegtuigbewe gingen zullen moeten contro leren (in 1950 waren het er twee miljoen tegen reeds 13,5 miljoen in 1966). Waarbij in aanmerking genomen moet worden, dat men in de lucht vaart altijd de neiging heeft, veel en veel te laag te schatten - zie maar het feit, dat het nieuwe Schiphol nu al aan drastische en kostbare uitbrei dingen toe is. Maar er is hoop In Amerika worden momenteel proeven geno men met een apparaat, niet groter dan een schrijfmachine, dat geheel langs elektronische weg de moge lijkheid van een botsing in de lucht naar het griezelige verleden ver wijst. Aan de ontwikkeling ervan is dertien jaar gewerkt, nadat een ver schrikkelijke botsing van twee ver keersvliegtuigen boven de Grand Canyon de noodzaak van een anti botsing-systeem had bewezen. Het ziet er naar uit, dat de oplossing gevonden is. De KLM is dusdanig geintereseerd, dat het in de DC 10 (zes besteld optie op zes. afleve ring eind 1972, capaciteit 249 passa giers) ruimte heeft gereserveerd voor het inbouwen van het appa raat, dat afgekort CAS heet col lision avoidance systeem oftewel systeem ter voorkoming van botsin gen. Dat dat opeens kon, wat jarenlang onmogelijk werd geacht, dankt de luchtvaart aan de uitvinding van de atoomklok' Het voornaamste be standdeel van dit toestel (dat overi gens niets met kernenergie van doen heeft en zelfs niet radio-actief is) is caesium. Voor de liefhebbers: een chemisch element, symbool CS, dat in 1860 werd ontdekt. Het be hoort tot de reeks der alkali-meta len, waarvan het het hoogste atoomgewicht (132,81) bezit. Het is het weekst bekende metaal. Het smelt bij 26,5 graden en kookt bij 670 graden. Het bijzondere van cae sium is, dat zijn atomen onrustig worden, wanneer zij getroffen wor den door radiogolven van een zeer bepaalde frequentie Zij kunnen die frequentie dan identificeren met een nauwkeurigheid, die op geen enkele andere wijze mogelijk is. En omdat een radiofrequentie is opgebouwd uit een regelmatige, periodieke op eenvolging van energiestoten, kan een frequentie, waarvan het perio dieke karakter haarscherp vast staat als een volmaakt meetsnoer voor het verstrijken van de tijd worden benut. Deze ontdekking leidde er in 1967 toe, dat maat- en gewichtsdeskundigen uit veertig landen de klassieke sterrentijd als internationale tijdsstandaard ver vingen door de atoomkloktijd. Bent u er nog? Het praktische nut voor de luchtvaart van de atoom klok is zeer gesimplificeerd ge zegd dit: vliegtuig a zendt op een bepaald tijdstip een signaal uit. Aangezien alle andere vliegtuigen dankzij de atoomklok die zij mee voeren precies, maar dan ook pre cies dezelfde tijd hebben, kan een computer hun afstand tot vliegtuig a onmiddellijk vaststellen aan de hand van het tijdsverschil tussen het moment, waarop vliegtuig a zijn signaal uitzond op het moment van ontvangst. De synchronisatie van de tijden der verschillende vliegtuigen is door de atoomklok tot op de mi cro-seconde (een miljoenste secon de) nauwkeurig. Dat moet ook wel, want zou er maar een afwijking van 2 micro-seconden zijn tussen de atoomklokken van twee elkaar na derende vliegtuigen, dan zou dit al een fataal verschil van 600 meter maken. Wat doet het systeem in de prak tijk? Het vertelt de vlieger geheel elektronisch, dat hij op 4,2 mijl af stand genaderd wordt door een an der vliegtuig en moet ophouden met klimmen of dalen, wil er geen bot sing ontstaan. Het vertelt hem, dat hij op 2,3 mijl afstand genaderd wordt door een vliegtuig en dat hij de bocht, die hij aan het maken is, moet afbreken en rechtuit moet gaan vliegen, wil hij een botsing vermijden. Het vertelt hem tenslot te, dat er op een halve mijl afstand een machine op hem toestormt! en dat hij moet stijgen of dalen, wil hij een botsing vermijden. De piloot van het naderende vliegtuig krijgt uiter aard eveneens de instructies, die nodig zijn om de fatale ontmoeting te voorkomen- Zo schuiven de beide machines als gewenkt door de wit te handschoen van een onzichtbare, maar attente verkeersagent boven of onder elkaar door. Dit hele werk, dat wordt uitgevoerd met een ongelooflijke precisie en betrouw baarheid en dat een maximale be nutting van de luchtwegen mogelijk maakt, omdat de waarschuwing voor een botsing pas op het laatste moment wordt gegeven, geschiedt in een kastje, dat minder weegt dan 18 kilo en dat volgens de fabrikant (Bendix) 2000 vlieguren operationeel kan zijn zonder dat men er naar om hoeft te kijken. Een bezwaar is nog de prijs: 30.000 tot 50.000 dollar. Voor de luchtvaartmaatschappijen hoeft dit weinig hoofdbrekens te kosten. De kosten van een vliegtuigbotsing zijn oneindig veel hoger (de morele ver antwoordelijkheid tegenover de pas sagiers nog maar even daargelaten) en bovendien kan het systeem, wan neer er grondstations met atoom klokken komen, de ingewikkelde na- vigatie-apparatuur van het ogenblik op simpele wijze aanvullen of zelfs geheel vervangen. Met name kan er het netelige probleem van de blind- landing mee worden opgelost. De moeilijkheid zit hem hierin, dat het CAS alleen kan werken, wanneer alle vliegtuigen in een bepaalde luchtweg ermee zijn uitgerust. De militaire luchtvaart zal van de kos ten ook niet wakker liggen. De tac tische en strategische voordelen van het systeem zijn evident en de de fensie-miljoenen staan overal ga rant voor. Maar de eigenaar van een zaken- of sportvliegtuigje zal die 120 000 tot 200.000 gulden kun nen neertellen voor een apparaat, dat hem vrijwaart tegen ongewens te ontmoetingen in de lucht? Het lijkt een vraag, die zichzelf negatief beantwoordt. En daar zit hem juist de knoop. Slechts 4 procent van het aantal luchtbotsingen boven Amerika komt voor rekening van de burgerlucht vaart en elf procent voor die van de luchtmacht. De privé-vliegtuigen daarentegen zorgen voor 85 procent van het aantal botsingen- De con clusie ligt voor de hand. Pas wan neer deze gevaarlijke, zich in angst wekkend tempo ontwikkelende cate gorie met het CAS is uitgerust, zul len de luchtwegen even veilig zijn als het middenpad van een kerk, waarover zich een bruidsstoet be weegt. Men werkt daarom momenteel ook aan de ontwikkeling van een simpeler dus goedkoper apparatuur, die met het dure CAS geïntegreerd kan worden Anderzijds hebben de kosten van dergelijke apparaten de neiging snel te dalen. Bekend is het voorbeelc. van een bepaald soort na- vigatie-radar. Toen ze op de markt kwam had ze 64 codes en kostte ze 8000 dollar Nu, nog geen vijf jaar later, zijn er apparaten te koop met 4096 codes Voor nog geen duizend dollar. Dan nog zal niet iedereen zin hebben in de aanschaf. Ze zal dwin gend moeten worden opgelegd door de luchtvaart-autoriteiten Daaraan gaan ingewikkelde Drocedures voor af Het ligt dan ook in de verwach ting, dat het CAS niet voor het ein de van de zeventiger j aren verplicht zal zijn De Amerikaanse lucht vaartmaatschappijen willen niet zo lang wachten. Zij hebben besloten op eigen kosten grondstations aan te leggen, in eigen land, maar des noods ook in het buitenland. De an dere luchtvaartmaatschappijen zul len ongetwijfeld dit voorbeeld vol gen. Alles liever dan oog in oog te blijven met het spookbeeld van een botsing tussen twee luchtreuzen, die een enorme deuk zou slaan in de good-will, waarmee het publiek van vandaag tegenover de stormachtige ontwikkeling van de luchtvaart staat. De eisen, waarop het CAS momen teel in Amerika wordt getest, zijn bijzonder stringent- Het systeem moet, zonder ooit een vals alarm te geven, zonder uitzondering alle vliegtuigen opsporen, die een poten tieel botsingsgevaar kunnen opleve ren. Het moet de aard en de mate van het botsingsgevaar kunnen ana lyseren. Het moet kunnen beslissen, of een uitwijk-manoeuvre noodzake lijk is. En tenslotte moet het de noodzakelijke uitwijk-manoeuvre dui delijk aangeven op een dusdanig tijdstip, dat de vliegveiligheid er niet door wordt geschaad en dat de piloot zelf niet hoeft na te denken. Bendix schijnt erin geslaagd te zijn, deze examenopgave op te lossen. Het komt er op r.eer dat de vlie ger een eenvoudig instrument voor zijn neus krijgt, bestaande uit een kruis. Gaat het middelste deel van de dwarsbalk branden, dan moet hij horizontaal door blijven vliegen; gaan de uiteinden van de dwarsbalk aan, dan moet hij zijn bocht afbre ken; waarschuwt de naai boven ge richte pijl, dan moet hij klimmen; dalen moet hij, als de naar beneden gerichte pijl opflitst. Terzijde nog twee lampjes, die hem vertellen, dat hij zich klaar moet maken om te gaan klimmen respectievelijk da len Zoals gezegd: het zal lang du ren voordat alle mogelijkheden, die de atoomklok in zijn kielzog meevoert, zullen zijn geëxplo deerd en in de praktijk zullen zijn gebracht. Deskundigen zjjn het er echter hij de huidige stand van de ontwikkeling over eens, dat het tijdfrequentie-principe binnen de afzienbare toekomst een even vanzelfsprekend gehanteerd hulpmiddel zal zijn als de radar vandaag is. (Van onze correspondent) 's-HEERENHOEK De handboog vereniging Concordia uit 's Heeren- hoek hield haar schieting op de lig gende wippen bij de wed. Verhoe ven. waaraan 38 schutters van 14 verenigingen deelnamen. De uitslag van de eerste wip: hoofdvogel: W. Boudens van Wil lem-Teil uit Ovezande; eerste zij vo gel: E- Rentmeester van Willem- Teil uit Ovezande; tweede zijvo-gel: B. v.d. Dries van Eensgezindheid uit 's Heerenhoek, beide bij loting; eerste bovenka!: Alb. van de Dries van Vrije-Schutters uit 's-Heeren hoek; tweede bovenka-1: C. van de Guchte van Spes-Nostra uit Ove zande; eerste onderkal: L. Vermuë van Spes-Nostra uit Ovezande; tweede onderhal: P. Rijk van Vios uit 's Heerenhoek, beiden bij loting. Eerste klep: J.F. de Rijke v-an Ede- le-Handboog uit Oudelande; tweede klep: C.D. Raas van Vooruitgang uit Kwaidend-amme: derde klep: L. Vermuë van Spes-Nostra uit Ove zande. Meeste kleine vogels: A. de Jonge jr. van Soranus uit Hein- ken-szand, 7 stuks. Uitslag van de tweede wip: eerste hoofdvogel: J.F. de Rijke van Ede- le-Handboog uit Oudel-ande; tweede hoofdvogel: P- Oostdijk van Willem- Teil uit Ovezande; eerste zijvogel: mevrouw Steenaert van Vooruit gang uit Kwadendamme; tweede zij vogel: J. van Iwaa-rden sr. van Vic toria uit Kwadendamme: derde zij vogel: J-ac. Doene van Victoria uit Kwadendamme; vierde zijvo-gel: G.M. Geense va-n Eensgezindheid uit 's Heerenhoek; eerste kal: C. Westdijk van Vios uit 's Heeren hoek; tweede kal: W. de Jonge van Concordia uit 's Heerenhoek: derde kal: Sjaak Rijk van Willem-Teil uit Ovezande; vierde kal: Janus van de Dries van Eensgezindheid uit 's Heerenhoek, bij loting. Meeste kleine vogels: A. van Loo van Doel naar Hoger uit Wolpha-artsdijk, 6 stuks. Vliegende vogelpriis: eerste prijs: F. Koens van Spes-Nostra uit Ovezande, tweede prijs: A. van Loo van Doel n-a-ar Hoger uit Wolph-aarts dijk. UTRECHT De organisaties van Raiffeisenbanken en Boerenleen banken in Utrecht en te Eindhoven hebben in oktober 1969 een spaar overschot behaald van f 117 miljoen. Ingelegd werd f 602 miljoen en te rugbetaald f 485 miljoen. In oktober vorig jaar bedroeg het spaarover schot f 90 miljoen. De stortingen be liepen toen f 501 miljoen en de te rugbetalingen f 411 miljoen. Het spaartegoed bij de organisa ties van Raiffeisenbanken en Boe renleenbanken bedroeg ultimo okto ber f 12,4 miljard, aldus een com muniqué (Van onze fin.-ec. redactie) SOEST Van de Nederlandse kleine en middelgrote bedrijven staat 67,9 pet. positief tegenover een fusievoorstel. 12,8 Pet. is reeds ge fusioneerd of heeft al een samen werking aangegaan zonder dit naar buiten te laten blijken, terwijl 11,6 pet. een afwachtende houding aan neemt. Dit zijn enkele conclusies uit het rapport „Fusiebereidheid in de mid delgrote industrieën", samengesteld naar aanleiding van een onderzoek dat door het centraal bureau voor fusiebemiddeling is ingesteld bij 3.000 (20 pet.) Nederlandse hedrij- ven met een personeelsbezetting van 50 tot 500 personen. MET INGANG va-n woensdag is de fusie geëffectueerd tussen de Nederlandse Accouratanitsmaatschap- pij en het accountantskantoor Dol mans, Van der Ree en Co, met vesti gingen te Arnhem en Tilburg. DE HOWALDTWERKE Deutsche Werft ag, in Hamburg West-Duits- lands grootste scheepsbouwers, heb ben na de revaluatie van de mark geen nieuwe orders ontvangen, aldus heeft Adolf Westphal, president van het bedrijf, meegedeeld. Hij ver klaarde dat in 1970 25 procent min der schepen zullen worden gebouwd op Westduitse werven dan in 1969. Westphal weet de teruggang aan de revaluatie, aan hogere lonen en ho gere materiaalkosten. DE NETTO resultaten van de bank Mees en Hope N.V. lagen in het eerste halfjaar 1969 f 600.000 of bijna 12 procent boven de helft van de in 1968 behaalde winst, zo d-eeit het verschenen emissieprospectus mee. DIRECTIE en commissarissen van N.V. Netam (Nederlandsche tank-, apparaten- en machinefa briek) delen mee, dat de resultaten over 1969 hoger zullen liggen dan die over 1968, waarover zeven pro cent dividend werd uitgekeerd. ROTTERDAM Rotterdam is in Europa de goedkoopste transitoha ven voor ertsen, kolen en halffabri katen, zo is de conclusie van een rapport, op verzoek van Rotterdam opgesteld door een Frans weten schappelijk instituut, Societé d'etu- des techniques et économiques (Setec) in Courbevoie. Algemene kennisgeving. Wij zijn bedroefd om het afscheid van onze goe de moeder en lieve oma, mevrouw geboren te Terheijden, 30 januari 1885, over leden in het St.-Jozefziekenhuis te Oosterhout, 19 november 1969, sinds 1932 weduwe van de heer In haar vakantie werd zij door haar eerste en laatste ziekte overvallen. Zij keerde terug in haar vertrouwde omgeving om haar laatstie wijze raadgevingen aan haar kinderen en klein kinderen te geven. Met grote dankbaarheid voor alles wat haar lange leven haar geschonken had, ontving zij het H. Sacrament der Zieken en tevreden is zij daarna, na een geduldig gedragen bi den, van ons heengegaan. Illertissen (D.) A. M. J. Schenkels G. Schenkels-Renz Turijn (It.): A. J. A. M. Schenkels Roosendaal: J. A. J. M. Schenkels Th. A. M. Schenkels-v.d. Bogaert en kinderen M. E. J. A. van Heeswijk-Schenkels P. A. M. van Heeswijk en kinderen Waalwijk: J. W. J. M. Schenkels J. P. Schenkels-Bastiaansen en kinderen Oosterhout: E. C. L. M. Schenkels W. A. G. M. Schenkels Nijmegen: M. A. G. M. Schenkels H. G. Th. Schenkels-Hoen en kinderen Oosterhout: G. A. A. M. Schenkels Oosterhout, 19 november 1969. Arendstraat 11. De plechtige Eucharistieviering, waarbij u be leefd wordt uitgenodigd, zal plaatshebben za terdag 22 november a.s. om 11.00 uur in de pa rochiekerk van het H. Hart te Oosterhout; de begrafenis op de R.-K. Begraafplaats, aldaar. Vrijdag om 19.00 uur zal in voornoemde kerk onder de H. Mis speciaal voor haar zielerust gebeden worden. De overledene -is opgebaard in de rouwkapel van het St.-Jozefziekenhuis te Oosterhout. Ge legenheid tot een laatste bezoek vrijdagavond na de avondmis. Gelegenheid tot condoleren na de begrafenis in restaurant Flora, Heuvel 3 te Oosterhout. In dankbare herinnering aan wat hij voor ons is geweest, delen wij u mee, dat na een moedig gedragen lijden, gesterkt door het H. Sacrament der Zieken, naar zijn Hemelse Vader is opge gaan mijn lieve man, onze zorgzame vader en opa echtgenoot van Hij werd ruim 76 jaar. Kruiningen: A. M. van Kruyssen-Rijk Goes: P. J. Foudraine-van Kruyssen A. J. Foudraine Kruiningen: J. P. van Kruyssen P. J. van Kruyssen J. van Kruyssen-de Jonge Niagara-On-The Lake, Canada: M. Th. Buis-van Kruyssen P. D. Buis Leende: C. A. Wasser-van Kruyssen W. Ch. J. Wasser Armonk, U.S.A.: A. D. M. Bartels-van Kruyssen M. J. Bartels Kruiningen: M. Th. van Kruyssen en kleinkinderen Kruiningen, 19 november 1969. Kaasgat 2. De overledene ligt opgebaard in de rouwkapel van het St.-Joanna-ziekenhuis te Goes. Avondmis op 21 november om 19.30 uur in de parochiekerk van de H. Anna te Yerseke. De Eucharistieviering voor zijn zielerust vindt plaats op 22 november a.s. om 10.00 uur in bo vengenoemde parochiekerk, waarna wij hem ter ruste zullen leggen op het r.-k. kerkhof te Yer seke. Bijeenkomst na de begrafenis in hotel Nolet te Yerseke. Heden overleed geheel onverwacht, tot onze dij pe droefheid, voorzien van de H.H. Sacrament, der Zieken, onze geliefde vader, schoonvader J grootvader, de heer ALPHONS CAMMAERT weduwnaar van Maria Louisa Cambeen Geboren te Hontenisse, 6 januari 1883 en leden te Clinge, 18 november 1969. Koewacht: Jos Cammaert M. Cammaert-Mahu, kinderen en kleinkinden. Hulst: R. Cammaert M. Cammaert-van Jole en kind Walsoorden: A. Hendriks-Cammaert R. Hendriks Koewacht: V. Rumste-Cammaert R. Rumste en kind Zuiddorpe: M. de Mey-Cammaert H. de Mey Axel: H. Cammaert A. Cammaert-van Weesepoel, kinderen en kleinkinj Lamswaarde: I. Uitterwillgen-Cammaert J. Uitterwillgen en kinderen Clinge: A. Hermans-Cammaert A. Hermans, kinderen en kleinkinden Clinge, 18 november 1969. De plechtige uitvaartdienst zal plaatshebben, vrijdag 21 november 1969, om 10 uur, in de kei' van de H. Henricus te Clinge, waarna begral op het R.-K. Kerkhof, aldaar. Samenkomst Gravenstraat 336, Clinge. Rozenkransgebed donderdagavond om 7 uur. Zij, die bij vergetelheid geen uitnodiging hel ontvangen, gelieven deze advertentie als zodi te beschouwen. (Van een onzer verslaggevers) ■AXEL De kapitein-comman dant van de brandweer uit Brug- ge, de heer H. Geers, heeft voor een groot aantal vertegenwoordi gers van de vrijwillige brand weer in Zeeuwsch-Vlaanderen een uiteenzetting gegeven over de verbindingsdienst van medi sche en andere hulpverlenings taken in België. Ip bijeenkomst stond voornamelijk ill het teken van het uniforme alar- igsnummer voor de Belgische uidweer en ambulancediensten. In Ierland heeft deze zaak grote be- jstelling, omdat ook hier wordt 'Sstreefd naar de invoering van een ^femeen alarmnummer. Uit het re ifies van de Belgische commandant Bek dat de ervaringen in België met het uniforme alarmeringsnum mer erg gunstig zijn. ;In geheel België kan men name lijk 900 draaien om door het gehele land op elk moment medische of an dere hulp te verkrijgen. De invoering van het centrale nummer in België ARTS te Ovezande donderdag 20 november Waarnemer Dr. Kole te Hoedekenskerke De bekende dirkt scheurkalenders Mil tha, Filippus, Kruicü Immanuel, Gezellel burg, Honingdroppél Maandkalenders, Wt lenders, Pro Juve Oranj e-kalender, Holland, Elf Proij enz. Zakagenda's, Kc agenda's manakken. Boek- en Kant» handel Brouwerijs!: Terneuzen. Films WERPEN strid Heintje met een hart op feis, a.l. "'athe De keikoppen van de Monte larlo Rallye, a.l. ex De dolle kever, a.l. Forum De slag om El Alemein 34 jaar Quellin De slag om Engeland, 14 j Rubens Ben Hur, 14 j. GENT lapitole De dolle kever, a.l. Tajestic De reuzc-n van het Wes 'li, 14 j. Century De terugkeer van Fran kenstein, 18 j. Rex Peyton Place, 18 j. Savcy Teorema, 18 j. NIKLAAS mova De kleine bader, a.l. elect Gejaagd door de wind, 14 j 'entury „Che", 18 j. ieala De doodsters, 18 j. Toneel - Muziek - Dans ITWERPEN -Irenbergschouwburg 20.15 uur: IToon Hermans met zijin one man show. Kon. Ned. Schouwburg 20 uur* „De Spaanse Brabander". Diversen WOLPHAARTSDIJK ^h"fD2» «ur: Kennismaking K-V.P.-kandidaten gemeente ^Raadsverkieznngen Goes. 2S& öeze rubriek tel. «1180- <438 Of Postbus 116 in Middelburg Nee, medailles houden wij niet aan 0isi voorlichting en service op mode-gebied over. Dat hoeft om ons niet. De naam, dat *1 mode-bij zijn en blijven is ons voldoe* En de prijzen? Iedereen zegt, dat het dar mee ook dik in „orde" is. Overtuig U zelf en kom voor medische zowel voor dames als heren naar AXEL ULST junsthandel v. Geyt Expositie -.Xaxi-Mim-Kunst van Nederlandse en Belgische schilders (t.m, 31 dec OOSTBURG Bruin?3' narkJ- 15ExP°sitie Jan JBruens en Den Bonte (t.m. 30 nov VLISSINGEN Stedelijk Museum Expositie „Vlis- smgen m de jaren 1940-1944" (t.m 30 nov.) 's Zondags gesloten gjSTDORPE deröln pr°^acrte ExPositie schu tterijen Roe] Frankot (t m j2 dec j (ADVERTENTIE) heef maat vena plan d er rukt maa] brac paar een zond Da ook even pitei; bij oi om was bulai paler wond den centr; De toe r zijn uitko organ van van l een dlie d word: daarn boekt patiëi antwó België hulp<v name met d conde is opi van v Vood gen wc tot (vc werkel baar 1 van d onderv lager c c TERl de Axe automo weg zoi auto, d beschac troffen, te Lokf Geen dagavor de beste te Sas Molenst geen vc to die E. K. u oj de H Er was TOES, Lange Kerkstraat 35, Singelstraat 1- el. 01100-5355 - 8238. GOEDGEKEURD BESTEMMINGSPLAN WEST II De burgemeester van Hulst brengt ter openbare kennis dat ingaande 21 november 1969 geduren de een maand ter gemeentesecretarie voor een ieder ter inzage ligt een besluit van Gedepu teerde Staten van Zeeland van 21 oktober 1969 no. 814/408, 4e bur. r.o., houdende de goedkeu ring van het bij besluit van 21 maart 1969 dooi de raad der gemeente Hulst vastgestelde be- stemmnigsvoorschriften, met uitzondering van enige bepalingen in deze voorschriften. Zij die zich tijdig met bezwaren zowel tot de gemeenteraad als tot Gedeputeerde Staten dezer provincie hebben gewend, alsmede eenieder die het niet eens is met de onthouding van de goed keuring aan enkele gedeelten van de voorslhrif- ten van het plan kunnen gedurende bovenver melde termijn bij de Kroon beroep instellen. De beroepsschriften dienen te worden gericht aan H. M. de Koningin, doch kunnen worden ingediend bij de Minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening. Hulst, 19 november 1969. De Burgemeester van Hulst P. J. G. MOLTHOFF Skelters, trapauto's, driewielers, steps, balhoorns, rolschaatsen, claxons, vlag getjes, hopla-paardjes en kinderfietsen voor elke leeftijd. Handschoenen, wanten, zaklantaarns, lampen, schijnwerpers, tellers, valhel men, laarzen, gereedschap, leunstan- daards, tassen in alle modellen, mand jes, pompen, binders, sloten, spiegels, briEen, gelaa-tssehermen, bontmutsen en caps, sjaals, rokzadels, sturen. „Valma" onderhoudsmiddelen, regen pakken en alles voor uw auto. ZIE ONZE ETALAGES U SLAAGT BESLIST Ganzepoortstraat 28 - Tel. 6063. van 8,95 tot 38,75 kort lang van 16,75 tot 58,90 kort lang vanaf 6,95 vanaf 3,95 bijpassend bij Lingerie GANZEPOORTSTRAAT GOES WÊM

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 4