Bob Bouber was ik maar niet ZZ geweest wybert Filmcrisis en de televisie drijven Roberto Rossellini naar Frankrijk STEM lil n kijk naar luister naar IN ITALIë KUN JE NIETS DOEN WAT SERIEUS IS" T.v. ziek Jan Blaaser vervangt Rien v. Nunen Streng Toef de show Prix Concourt omstreden onderscheiding; I (Van onze kunstredactie) BOEK DALET BALSEM DALET BALSEM HOESTSIROOP Vertellei NEDERLAND I: NEDERLAND II: BELGIë (Nederl.) BELGIë (Frans) DUITSLAND I: DUITSLAND II DE STEM VAN WOENSDAG 19 NOVEMBER 1969 25 De Smurf legpuzzels Vier verschillende, |in leuke kleuren en grote stukken, Eén puzzel kost slechts 50 cent, ren. Een fantastisch de Smurf-verzameling, f 0,95. De Smurfmobiel bouwdoos Een exacte weergave van de echte, Voor een gezellige de wintermaanden, ire Smurfgrootte. fV Z UUR ZAL IN RES: te GOIRLE, een vei- :ren enz. enz. antatellen, fauteuils. Een partij bijzonder kleedjes, lopers Spreien en dekens- den. Kristal. Aa 5% opgeld. -^PJi nber van igint de Veiling- g (Van onze showredactie) AMSTERDAM - De naam Bob Bouber wordt in dit theatermin- nend vaderland nog steeds enkel in verband gebracht met de iet wat overjarige tienerster ZZ die met zijn popgroep De Maskers in de jaren '64-'66 tot een hartstoch telijk aanbeden idool uitgroeide. De, nu 33-jarige artiest, gehuwd, vader van twee kinderen, zegt daar zuchtend van: „Ik ben nu nog steeds niet van dat etiket af. Als ik van tevoren had geweten hoeveel tijd ik nodig zou hebben om ZZ weer te doen vergeten, was ik er beslist nooit aan begon nen. Maar ach, het is makkelijk praten achteraf". Alles is achteraf makkelijk. Zo heeft Bob Bouber achteraf begre pen: dat-ie blij mag wezen reeds 28 lentes te tellen toen hij aan zijn ZZ-tijdperk begon. „Want als je achttien bent en de mensen beschou wen je als een God, dan denk je ook wat een wonder je bent", —dat het voor een tienerster op een gegeven moment volkomen on- belangrijk is wat hij op het toneel staat te doen, vergeleken met het succes -dat hij er voor krijgt. „We konden spelen wat we wilden, al die tieners waren altijd even wild en thousiast. Dat werkte op de duur erg frustrerend". dat het succes in de tienerwereld niks te maken heeft met vakbe kwaamheid. „De tienerwereld is volkomen ongenuanceerd. Ik voelde me al vlug; te oud om. me op dat, succes blind te staren". dat 'dé' muziek van zijn Maskers in feite altijd te hard klonk. „Ik moest er altijd overheen schreeu wen; dat was geen zingen meer. Als ik nu in een café met mensen praat en ik moet schreeuwen omdat de jukebox zo hard staat, voel ik weer die spanning in mijn keel van toen. Dan vlieg ik dat café uit, daar kan ik niet meer tegen". Hij, de jongst telg van het be roemde theater-geslacht Bouber, be- greeo dit alles drie jaar geleden en maakte er een einde aan. „Mijn ge zin begon er onder te lijden. Er wa ren periodes dat de politie drie tot vier keer per week moest uitruk ken, om het verkeer voor mijn huis weer op gang te krijgen". Drie jaar lang bewoog hij zich achter de schermen van het Neder landse theater, produceerde hij pla ten, vertaalde hij buitenlandse lied jes, schreef hij songs en teksten. Drie jaar om het etiket kwijt te ra ken en opnieuw te kunnen beginnen. Nu zegt hij: „Misschien was het wel beter geweest om gewoon te blij ven werken, maar in een ander gen re. Want ik ben mijn etiket nog lang niet kwijt. Maar als ik was blijven doorwerken, had de verande ring mogelijk ontzaglijk lang ge duurd. Het publiek wil me als ZZ en dat is slechts tergend langzaam en omzichtig te veranderen". Waarom heeft hij zich al die moei te aangedaan en is hij niet gewoon ZZ gebleven? „Omdat ik toneelschool heb ge had, op veel audities ben wegge schopt, omdat ik het vak heb ge leerd. Dan zie je de onzinnigheid van zo'n tienersucces". „Je ziet dan ook wat 'n trieste zaak het toch is dat zoveel echt ar tistieke dingen geen droge boterham opbrengen". En toch wil hij dat risico lopen, ondanks dat hij succes had? „Populaire mensen verdwijnen. Want succes in het hitwereldje heeft niks met je vak te maken. Je kunt op de lange duur een selectief pu bliek niet bij de neus nemen. Want wat je ook doet, het blijft een vak. En dat vak moet je beheersen. Daarom. Ik ben praktisch geboren op de planken. Ik ging als jochie mee naar het theater tijdens de re petitie. Als ik floot op het toneel, kreeg ik van mijn grootvader een enorme klap. Ik leerde dat je disci pline moet hebben in het theater vak. Altijd op tijd komen. Mijn opa wachtte iedere ochtend op de bus; de bus hoefde nooit op m'n opa te wachten.... Dat zijn dingen waar je veel aan hebt. Ik ben er mee opge groeid, Het theater kan nooit streng geiioeg zijn". Bob Bouber heeft de roem terzijde gelegd en zich drie jaaf lang voor bereid om opnieuw te beginnen. In het echte vak. En nu is-ie zover. Nu heeft hij een eigen cabaretgezel schapje (Mary Michon, Hans Otjes en hijzelf, plus een kwartet musici) dat nu net begonnen is met hun Toer de Show „Popschuim en Plas tic" geheten. De première is al geweest, in sep tember in Stadskanaal. Bouber: „In Stadskanaal zei iemand me; ik wist niet dat je dat ook kon. Zie je nou hoe moeilijk het is van het verleden los te komen?" Het programma Is „jong van op vatting", en er zitten natuurlijk dui delijke muzikale pop-invloeden in. Maar het is een brok theater, be doeld voor Jan en alleman van el ke leeftijd. Een theatersnoepje waar iedereen even aan mag zuigen. „Niemand boven de dertig kan er niet tegen". Wat wil Bob Bouber bereiken van uit deze show? Hij zegt: „Wat ik nu doe, is kij ken hoever ik kan komen. Kijken waar mijn grenzen liggen in het vak. Dat ik geen echt lied kan zin gen, weet ik wel, ik ben geen zan ger. Maar ik kan wel gekke dingen zingen, een sfeertje scheppen. Wat .me nu het meeste boeit, is de confe rence. Niet de man die moppen op mekaar stapelt. Voor mij is confe rence: het publiek laten lachen om 'n stilte die ik bewust ergens maak, of om 'n woord dat ik op een be paalde manier zeg. Die mogelijkhe den tast ik bij mezelf af. Die rich ting wil ik uit". Richting one-man-show? „Nee. Ik werk erg intiem met het publiek. Na het tweede nummer ga ik al de zaal in. Die intimiteit, dat doe ik bewust meer dan wie ook in Nederland. En ik merk nu, na een paar voorstellingen al. dat mijn stijl verandert. Ik ben al veel rustiger geworden dan eerst". Je moet het natuurlijk ook treffen met het publiek dat in de zaal zit. Bob Bouber: „Het publiek heeft nooit schuld. Als een voorstelling mislukt, ligt dat uitsluitend aan je zelf". O PARIJS De Prix Concourt, een van de hoogste Franse literaire prij zen, is dit jaar toegekend aan de uit België afkomstige romancier en toneelschrijver Felicien Marceau voor diens roman „Creezy". Mar ceau is ook de auteur van kassuc cessen als „Het Ei" en „Goede soep". In 1955 werd hij onderschei den met de prix interallié voor zijn roman „Les élans du coeur". De Prix Ccncourt is een omstre- denfoinderscheiding geworden. Onze Parijse correspondent tekent hierbij aan: ieder jaar als de juryleden van> de Concourt de prijswinnaars voor de literatuur aanwijzen, is er ruzie. De jaarlijkse prijs heeft in de loop der jaren veel van zijn beteke nis verloren. Hij was oorspronkelijk bedoeld om jonge schrijvers van ta lent te ontdekken en aan te moedi gen. Het bekroonde boek wordt na melijk na de prijsuitreiking als re gel in een paar honderdduizend exemplaren verkocht en de schrij ver kan, als hij wil, een paar jaar op zijn lauweren gaan rusten. He laas is er tevoren veel gekonkel. De juryleden zijn vaak geïnteresseerd by een uitgeverij en dus niet objec tief|meer. Dit jaar is de Concourt prijs toe gekend aan Félicien Marceau, een man van 56 jaar, dus niet bepaald een|jongere, die zou moeten worden ontdekt en aangemoedigd. Maar er ger is, dat de prijs werd toegekend aan een vroegere collaborateur in de oorlog. Marceau is namelijk Belg van geboorte, die na de bevrij ding door de Belgische justitie tot 15 jaar dwangarbeid werd veroor deeld wegens radiotoespraken on der de Duitse bezetting. De verbittering onder de jonge «ranse schrijvers zal als gevolg van deze betreurenswaardige be slissing groot zijn. Op deze manier graaft de Concourt zijn eigen graf. ROME (AP) Kwaad, omdat de Italiaanse staatstelevisie niets doet, en gefrustreerd door de Italiaanse filmcrisis heeft regisseur Roberto Rosellini besloten zijn koffers te pak ken en naar Frankrijk te verhuizen om daar te gaan werken. Vorige week heeft hij zijn ontslag ingediend als directeur van het beroemde ex perimentele filmcentrum in Rome, dat de laatste jaren een nieuwe golf van jonge filmregisseurs heeft opge leverd. In zijn ontslagbrief aan de Italiaanse minister voor toerisme en ontspanning schreef Rosellini: „In Italië kan je niets doen wat serieus is". De 63-jarige Rossellini vestigde zijn reputatie met neo-realistische naoor logse films als „Rome, open stad" en „Paisa", waarin de problemen worden behandeld van Italiës her rijzenis uit de woestenij van het fas cisme. De laatste tijd heeft hij er gewerkt voor de televisie, waar hij een rui mer publiek hoopte te vinden. Hij maakte controversiële tv-werken, zo als „Lodewijk XIV", die hij afschil derde als een arrogante, verachtelij ke Franse monarch, en „de hande lingen van de apostelen", welke film werd bekritiseerd wegens zijn „anti-joodse tendens". schotten te hebben betaald voor twee films, waarmee Rossellini be zig was één over het leven van Socrates en de andere over de Fran se 17e eeuwse filosoof Blaise Pascal. Geen enkele andere regisseur bui tenlands of Italiaans heeft zulke hechte betrekkingen met de tv als Rossellini, beweerde de RAI. Rossellini zegt, dat zijn besluit on herroepelijk is. Hoewel jongere re gisseurs zoals Federico Fellini en Mi chelangelo Antonioni in de plaats van Rossellini de idolen zijn gewor den voor vele jonge Italiaanse film makers, heeft hjj toch grote invloed gehad op het kweken van nieuw ta lent. Het experimentiële centrum heeft regisseurs opgeleverd als Mar co Bellocchio („China is nabij" en „Vuisten in de zakken") en Marco Ferrari („Escalatie"). Zijn vertrek kan ook de plannen de grond inbo ren voor een film met Anna Magna- ni over het leven van Cathérina de Medici. Dit zou de eerste film zijn waarin zij samenwerken sinds „Ro me, open stad", 20 jaar geleden. Het vertrek van Rossellini sluit een tijdperk af in de Italiaanse cinema. De kalende regisseur was eens een populaire figuur, speciaal tijdens zijn huwelijk met de Zweedse actrice In- grid Bergman. Nu zien veile filmcri tici hem alleen als een symbool van een vervlogen periode. Rossellini zegt: „Het feit blijft, dat ik geen werk in Italië kan vinden. En aangezien je moet werken om te leven, ga ik in het buitenland wer ken". In Frankrijk waar hij nog steeds zeer populair is gaat hij films voor de tv maken. Rossellini zei in een interview, dat de tv ziek was. heel erg ziek, en dat men moest oppassen dat het geen chronische en onherstelbare ziekte werd. De bureaucratie had de creati viteit verstikt. Zondag sloeg de staatstelevisie (RAI) terug. Zij beweerde reeds 37 miljoen lire (59.200 dollar) aan voor- ADVERTENTIE) Als modieuze schoenen voor U ondra gelijk zijn door knobbels dan helpt Zwellingen aan de grote teen behoeven U niet langer te kwellen. Verkwikkende DALET BALSEM dringt diep door in de huid, heft de aandoening opendoet de zwelling vermin deren, waardoor ook de pijn verdwijnt. Maak Uw voeten weer pijnloos slank met de beroemde Franse bij apotheker en drogist (Van onze radio- en t.v.-redacteur) HILVERSUM De dubbele dij beenfractuur van de t.v.-acteur Rien van Nunen, zal hem noodzaken zijn arbeid minstens enige maanden te staken. Hij wordt verpleegd in het Diaco- nessenhuis te Haarlem en hocpt over twee maanden naar zijn wo ning te Hillegom te kunnen terugke ren. De heer Uijtenbogaert, die de avonturen van Swiebertje schrijft, iaat nu de burgemeester met ziekte verlof gaan en vervangen door de gemeentesecretaris, welke rol door Jan Blaaser zai worden gespeeld, (ADVERTENTIE) helpt snel - aangename smaak Ben van Eysselseijn is een rasech te verteller in een enigszins oude niet verouderde stijl. Deze roman is min of meer een „vervolg" op „Verweerde Stenen", waarin Ayolt een minder sympathieke rol speelde. Hij draait nu de rollen om en laat Ayolt de feiten zelf vertellen. Het verhaal speelt rond de oude Drentse havezate »De Rheehorst", in Ber lijn, in de Kaukasus en aan het hof van Karl Christian en Caroline van Nassau Weilburg. Een geromanti seerd verhaal. Een tijd, die de onze niet meer ls. Een roman-schrijfkunst, die uit de tijd heet te zijn. Echt een verhaal en een wijze van benaderen, die roepen om een schouw met knetterend vuur waarbij een verhaal wordt verteld. In een tijd, waarin iedereen een open vuur in zijn huis wil hebben, past waarschijnlijk weer dit soort boeken. Bovendien is het geoed geschreven. „Ik heb heel vroege herinnerin gen zo begint Ayolt zijn verhaal, dat vertelt over een zwerversbestaan doorspekt met zeer menselijke „avon turen". Een dramatisch goed be heerste en knap geconstrueerde his torie. HENK EGBERS 8Ben van Eysselseijn: Wie pleit voor Ayolt (üitg. Leopold f 15,50). NOS/NOT 10.45 ACTIVITEITEN VAN DE NEDERLANDSE KERKEN „Het zout in de pap". 11.10 DE SOVJET-UNIE 11.35 WALTER EN CONNIE In een restaurant NOS 11.55 APOLLO 12 Rechtstreekse reportage van de Amerikaanse maanvlucht. Beelden van de eerste van de twee maanwandelingen 15.40 SLUITING KRO 17.00 „WEET JE VEEL" Quiz over de lagereschool- kennis 17.25 KIJK ZELF MAAR... Kinderen maken knutselwerk jes 17.45 SLUITING NOS 18.50 DE FABELTJESKRANT (kleur) 19.00 JOURNAAL 19.07 SCALA CVK-IKOR-KRO/RKK 19.31 KENMERK Over kerk en samenleving 20.00 JOURNAAL 20.20 POLITIEKE UITZENDING BR. NOS 20.30 STICHTING SOCUTERA Filmpje over de arbeidsvoor ziening 20.35 REQUIEM VOOR EEN ZWAARGEWICHT Een speelfilm met het verhaal van een bokser, die genood zaakt is met zijn sport te stoppen. In de hoofdrol An thony Quinn 22.10 „TOONBEELD" Promenade-orkest met mede»- werking van het Groot Om roepkoor 22.50. JOURNAAL 22.55 APOLLO 12 (kleur) 23.10 SLUITING NOS 18.50 DE FABELTJESKRANT (kleur) 19.00 JOURNAAL KRO 19.03 MIK Uitzending uit „De Meerpaal" te Dronten Medewerking o.a. van Gait Jan Kruutmoes, Lubbert van Gortel en Drika 20.00 JOURNAAL NOS 20.20 POLITIE NEW YORK (kleur) Aflevering: „Ontmoeting op het dak" 20.45 JOHN LENNON'S HONEY MOON (kleur) Beatle John Lennon en zijn Japanse vrouw in het Amster damse Hiltonhotel 21.25 ZELF DOEN O.m. tips over het starten van de auto in de winter 22.05 JOURNAAL NOS TELEAC 22.10 LEVENDE FILOSOFIE 22.40 SLUITING 11.30-16.00 REPORTAGE APOLLO 12 16.30 SCHOOLTELEVISIE 17.30 JEVANJONG 19.25 ZANDMANNETJE 19.30 VERGROOTGLAS OP DE POSTZEGEL 19.45 HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS 19.50 ZOEKLICHT 19.55 MEDEDELINGEN EN DE WEERMAN 20.00 NIEUWS 20.25 APOLLO 12 21.15 DORIS DAY-SHOW 21.40 PANORAMA 22.15 GASTPROGRAMMA Het Willemsfonds 22.45 NIEUWS 11.45-15.40 MONDOVISIE 16.55 NIEUWS 17.00 FEU VERT 18.30 BIBLIOTHèQUE 19.00 AUJOURD'HUI 19.55 AKTUALITEITEN EN JOURNAAL 21.45 APOLLO 12 22.35-23.10 VERGEET NIET TE LEZEN 23.10 NIEUWS 20.00 JOURNAAL EN WEER BERICHT 20.15 GEHEIMEN VAN DE ZEE (kleur) „Walvis" 21.05 DIE VORLADUNG (UTOSZEZON) Hongaarse speelfilm 23.05 JOURNAAL EN WEER BERICHT 23.10 IK BEN EEN PACIFIST 7.00-8, 10.30 11.00 11.30 15.40 16.05 17.30 18.00 18.30 19.00 19.45 20.00 22.0 22.25 22.30 1.30 APOLLO 12 (kleur) Landing op de maan DIE SOZIALWISSEN- SCHAFTEN HET NIEUWSTE VAN DE MAAN (kleur) APOLLO 12 (kleur) Werk op de maan DE JONGEN EN DE HOND BEGEGNUNG MIT WERTHER Duitse speelfilm naar Goethes „Die Leiden des jungen Werthers" NIEUW OP DE PLATEN- MARKT MOSAIK TREFFPUNKT U-WAGEN 4 ZDF-MAGAZIN JOURNAAL EN WEER BERICHT DE DOOD VAN EEN HANDELSREIZIGER JOHANN SEBASTIAN BACH JOURNAAL EN WEER BERICHT THEATER IN GESPREK Woensdag 19 november - HILVERSUM I 402 M VARA: 12.25 Stereo: Promenade or kest met zangsoliste: amusements muziek. 12.54 Voor het platteland. 13.00 Nieuws. 13.11 Actualiteiten. 13.25 Licht orgelconcert. 13.45 Ge sproken portret. 14.00 Stereo: Operet teconcert (gr.) 15.15 In de Toonzaal modern muziekprogramma voor de jeugd met commentaar. 16.00 Nieuws. 1602 Stereo: Nederlandse chansons 16.20 De schaduwzijde van Carl Orff muzikale lez. 1610 Stereo: Klassie ke en moderne muziek (opn.) 17.55 Mededelingen. 18.OO Nws. 18.11 Ac tualiteiten 18.20 Uitzending van De- mokraten '66. 18.30 Stereo: Klink Klaar zonder nonsens. 19.30 Nieuws 19.35 Buitenlands weekover zicht 19.45 Stereo: Tango Rumba or kest met zangsolisten. 20.00 Licht in strumentaal trio 20.30 Stereo: Dans- orkest en solisten. 20.55 Crematie voor iedereen mogelijk: gesprekken. 21.15 Fkrp-eye muzikale show. 21.45 Nou, en actueel satirsch progr. 22.10 Nieuws. 22.38 Mededelingen. 22.43 Ac tualiteiten 22.55 Stereo: Moderne Au stralische kamermuziek (gr.) 23.20 Radio Jazz Magazine 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II 298 M. NCRV: 15.00 In 't zilver: program ma voor oudere luisteraars. 16.00 Nieuws. 16.02 Stereo: Voor de jeugd 17.00 Stereo: Twien-Popradio voor t(w)ieners. 17.50 Overheidsvoorlich ting O W. het wetenseh. on derzoek van de zee. Vraaggesprek van Henk van Stipriaan met mevr. mr. T. F. Groustra de Kat. 18.00 Country en western muziek. 18.30 Nieuws. 18.41 Actualiteiten. NOS: 19.00 Openbaar Kunstbezit. 19.10 Op voeding van de wieg tot het graf?, discussie. 19.35 Geen onderdaan maar burger een reeks uitzendingen over de staatkundige vorming van de Ne derlander. 19.50 Programma voor blinden en slechtzienden. 20.00 Re portage van het laatste kwartier van de eerste helft van de voetbalwed strijd Schotland - Nederland. 20.15 Stereo: Concertgeix uworkest en so list: klassieke en moderne muziek. In de pauze: 21.0821.33 Verslag laatste fase van de voetbalwedstrijd Schotland - Nederland. Aansluitend: beschouwing eerste helft voetbalwed strijd Ajax Ruch Chorzov. 22.15 Na beschouwing voetbalwedstrijd Ajax- Ruch Chorzov 22.30 Nieuws. 22-38 Parlementsoverzicht. 22.45 Stereo: X, een sprong in het duister. 23.55 Nieuws. 24.00 donderdag 10.30 Apollo 12: reportage van de tweede maan- wandeling. HILVERSUM Hl 240 M en FM AVRO: 13.00 Nieuws. 13.02 Radio journaal 13.03 Zet 'm op: vrolijk pla- tenprogramma. (14.00 Nieuws) 15.00 Nieuws. 15.03 Arbeidsvitaminen: po- V erzoekplatenpro gramma. 16.00 Nieuws 16.03 Gimmick: licht platenprogramma. 18.00 Toppoppolo- gy: pop- en countrymuziek. BRUSSEL NEDERLANDS 324 M 12.00 Nieuws. 12.03 Gevarieerde mu ziek (12.40-12.48 Weerbericht, mede- dedelingen en SOS-berichten voor schippers). 12.55 Buitenlands pers overzicht. 13.00 Nws., weerber., dag klapper en beursberichten. 13.20 Ta- felmuziek. 14.00 Nieuws 14.03 School radio. 14.30 Voor de jeugd. 14.50 Ra- dioschoolkoor. (15.00 Nieuws). 15.15 Voor de kinderen. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Muziek voor de jeugd. 16.30 Volksmuziek. 17.00 Nieuws, weerbericht en mededelin gen, aansluitend: jazzmuziek voor de jeugd. 18.00 Nieuws 18.03 Popmuziek 18.20 Lekenmoraal en filosofie. 18.50 Sportkroniek. 18.58 Taalwenken. 19.00 Nieuws, weerbericht en actualiteiten. 19.40 Amusementsmuziek. 20.00 Ope rette-fragmenten. 22.00 Nieuws, be richten en cultureel nieuws. 22.15 Ge varieerde muziek- (23.00 Nieuws) 23.40 Nieuws. 23.45-0.30 Uitzending voor de zeelieden. Donderdag 20 november HILVERSUM I 402 M AVRO: 7,00 Nieuws. 7.10 Ochtend gymnastiek. 7.20 Stereo: Lichte gram- mofoonmuziek. 8.n0 Nieuws 8.11 Ra diojournaal. 8.20 Stereo: Lichte gram- mofoonmuziek (8.30-8.33 De groente man) 8.50 Morgenwijding 9 00 Stereo Klankjuwelen (gr.) 9.35 Waterstan den 9.40 Schoolradio 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen, (gr.) (11.00-11.02 Nieuws) 11.30 Rond om 12: programma voor de vrouw. (11.55 Beursberichten) HILVERSUM II 298 M. NOS: 00.00 Appollo 12: reportage van de tweede maanwandeling. 10.30 Stereo: Muziek uit de Barok (opn.) K.R.O. 11.00 Nieuws 11.02 Voor de zieken. 11.55 Mededelingen. HILVERSUM III 240 M en FM NCRV: 9.00 Nieuws 9 02 Terug van weggeweest, muziek van toen voor luisteraars van nu. 9.30 Zzzzoef licht instrumentaal programma. 10.00 Nieuws. 10.03 Muziek bij de koffie. (11.00 Nieuws.). (ADVERTENTIE) 1653 In het huishouden van Jan Steen wordt niet op een "VLEKJE" geke ken. Sinds 1550 gestookt volgens hetzelfde oude recept. Een zeer voordelige merkjenever. ANNO 1550

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 9