ËMANNÏNG APOLLO-12 Mars van kwart miljoen erkspoor Utrecht: een sociaal kruitvat Amerikanen door Washington 30% 12.75 esman" I PHILIPS 8.50 Richard Gordon Alan Bean tharles Conrad Regis Debray in goede conditie' méér licht op tafel™ ...voor dezelfde stroomkosten 'ARGENTA" SUPER LUX DE STEM VAN DONDERDAG 13 NOVEMBER 1969 19 (ADVERTENTIE) LA PAZ (RTR) De omstandig heden waaronder de Franse linkse schrijver Regis Debray in Bolivia een gevangenisstraf van 30 jaar uit zit, zijn aanzienlijk verbeterd, zo heeft zijn verdediger verklaard na een bezoek aan Camiri, waar De bray gevangen zit. Volgens hem verkeert Debray li chamelijk en psychisch in goede con ditie. De advocaat zei te verwachten, dat de Fransman zal worden vrijgelaten op grond van een politieke amnestie, die president Ovando van Bolivia heeft toegezegd. De 30-jarige Debray werd in 1967 te zamen met de Argentijnse geurril- lastrijder Bustos tot 30 jaar veroor deeld, omdat zij betrokken zouden zijn geweest bij de verzetsacties onder lei ding van de Cubaanse revolutionair „Che" Guevara, die kort na hun arrestatie werd gedood. EXPRESS, trein die bel- gnalen geeft an de machi- eegt en ook irandende ro- draagt. Van (Van onze redactie binnenland) ■TRECHT Het ontbreken van continuïteit in de werkgelegenheid bij rj-Jérkspoor in Utrecht is al jarenlang de oorzaak voor de sociale onrust. Mert spreekt in vakbondskringen over een sociaal kruitvat. Nadat drie jaar geleden 200 werknemers waren ontslagen, volgde via advertenties een mis lukte wervingscampagne, waarna tientallen gastarbeiders werden aange trokken. De laatste personeelsinkrimping dateert nog maar van slechts en kel® maanden geleden, toen de sluiting van de afdeling staalconstructies werd aangekondigd. Het overleg over de afvloeiingsregeling van de 170 betrokken werknemers is op dit moment zelfs nog niet beëindigd. De vier bij het overleg betrokken vakbonden (metaalbedrijfsbond NVV, St-Eioy, CMB en Unie BHP - NBT) nemen de directie van Werk spoor en ook de raad van beheer van de VMF-Stork - Werkspoor ge regeld het ontbreken van een duide lijk gecoördineerd sociaal beleid kwalijk. De .aankondiging van de VMF - di rectie dat onrendabele activiteiten ter waarde van 100 miljoen gulden zullen worden afgestoten heeft de vakbon- 5en opnieuw voedsel gegeven voor oeze beschuldigingen. Eind oktober circuleerden al ge ruchten dat binnen het VMF-con- cern t,gekke dingen" zouden gaan ge- Peuren, De vakbonden vernamen dat het met de liquiditeitspositie van enkele VMF-bedrijven niet best was gesteld en dat een beroep was gedaan op de rijksoverheid. Eind vorige week schreven de vier vakbonden een brief aan de mi nister-president, waarin verontrus ting werd uitgesproken over de moei lijkheden van Werkspoor in Utrecht. Als voornaamste oorzaak werd ge noemd de het gebrek aan continuï teit in de orderpositie, waarop Ne derlandse Spoorwegen een domine rende invloed heeft. Naar verluidt zouden de aanzien lijke verliezen bij Werkspoor in Utrecht voornamelijk voor rekening komen van de afdelingen apparaten bouw, staalconstructies en alumi nium ramen. In 1967 speelde Werk spoor nog quite en kon zelfs uit ei gen middelen de winst- en dividend- betalingen en noodzakelijke investe ringen opbrengen. Werkspoor in Utrecht is de laat ste jaren een vat vol sociale spannin gen geweest. De grote onzekerheid over hun toekomst inspireerde het personeel geregeld tot korte acties en stakingen. Kortgeleden werd het werk nog enige tijd stilgelegd in verband met de actie voor de twee procent duurtetoeslag. Nadat het ont slag voor personeel van de te sluiten Kromhoutfabriek in Amsterdam be kend was geworden, legden 1800 van de 2200 Werkspoorders in Utrecht het werk ook neer. Werkspoor in Utrecht kwam pre cies drie jaar geleden ook al in het nieuws in verband met een vrij in grijpende afvloeiingsregelign. Als oorzaak van de noodzakelijke perso neelsinkrimping werd toen opgege ven het uitblijven van orders van de Nederlandse Spoorwegen. Het ging in totaal om 324 man, waarvan er uiteindelijk 197 moesten afvloeien. In het in mei j.l. verschenen jaar verslag liet de raad van bestuur van de Verenigde Machinefabrieken Stork Werkspoor blijken dat 1969 'n moei lijk jaar zou worden. Herstructurering, efficiënter wer ken en het beëindigen of vervangen van onrendabele activiteiten waren de trefwoorden in dat jaarverslag Er werd al gezinspeeld op ontsla gen en „wijzigingen in de perso neelssterkte." Minister Roolvink antwoordde me dio mei op vragen uit de Kamer dat de vermindering van het personeels bestand bij Werkspoor - Amsterdam met ongeveer 1000 man wellicht ge heel zou kunnen worden uitgevoerd door natuurlijk verloop en over- plaatpng, waardoor ontslagen zou den kunnen worden voorkomen Begm augustus kondigde de direc tie van Werkspoor - Utrecht n.v de sluiting aan van de produktiemoep staalconstructies. De sluiting wordt volgend jaar, na afwerking van de orderportefeuille een feit. Vaststaat dat ruim 100 van de 270 in of voor de afdeling staalconstructies werken de personeelsleden binnen Werkspoor kunnen worden herplaatst Bij die gelegenheid verklaarde ihr mr. F. O. J. Siekinghe van de raad van bestuur van de VMF Stork - Werkspoor dat de bedrijfsleiding ze ker haar morele verantwoordelijk heid voor met name de oudere werk nemers met veel dienstjaren beseft, maar dat ook andere verantwoorde lijkheden zwaar wegen. Op 12 september was er bij Werk spoor in Utrecht weer even aanlei ding om de toekomst van de afde ling rollend materieel (de grootste afdeling met ongeveer 55 a 60 pro cent van het personeelsbestand en een gelijk percentage van de produk- tie) minder pessimistisch tegemoet te zien. De directie van de Neder landse Spoorwegen gaf na Haags fiat opdracht voor de bouw en leve- rjnS van 40 elektrische tweewagen- stedlen voor modernisering van het rijtuigpark. Bij de calculatie zou echter ge bruik zijn gemaakt van een al ja renlange gebruikte taakstelling voor net aantal werkuren per rijtuig. De nieuwe bedrijfsdirectie zou niet op de hoogte zijn geweest van het feit, dat deze taakstelling in het verleden al met honderden uren was overschre den. Bovendien zouden financiële bok ken zijn geschoten bij de materiaal bestelling, waardoor een groot ver lies onvermijdelijk werd. De noodzaak van een nationale wa genindustrie, die uitsluitend afhanke lijk is van de in financiële nood ver kerende Nederlandse Spoorwegen, is reeds geruime tijd een punt van dis cussie. Ir. E. E. van Rhede van der Kloot, een van de directeuren van Werkspoor Utrecht klaagde dat er ontwikkelingen op de rijtuigmarkt zijn, die hem aarzelend de vraag de den stellen hoelang het Utrechtse be drijf de vrije concurrentie nog zou kunnen volhouden. Zelfs in een goed jaar is een wa genfabriek, ook Werkspoor Utrecht, voor slechts 60 procent bezet. Werk spoor Utrecht probeert daarom de capaciteit die niet wordt benut al ja renlang op te vullen met de bouw van diverse produkten. Dat zijn a- luminium ramen, gewapend polyes ter voor de bouw, kathodebakkén, apparatenbouw en containers. Voor al in het laatste artikel zag Werk spoor-Utrecht brood, omdat de zee vracht-containers zo ruw met de con tainers omspringen, dat ze niet de voorspelde 15 jaar meegaan, maar slechts vijf jaar. (Van onze correspondent) WASHINGTON De afgelopen paar dagen zijn er enorm veel Amerikaanse vlaggen verkocht. Het ziet er naar uit, dat veel Ame rikanen de komende dagen de gelegenheid aan zullen grijpen de „Stars en Stripes" uit te hangen als een demonstratie van „de stille meerderheid", waarvan Nixon nog steeds moet bewijzen, dat zij hem ten aanzien van Vietnam steunt, dat zij nog steeds loyale, vaderlands lievende Amerikanen zijn. Maar drie dagen van demonstra ties voor een algemene troepenterug trekking uit Vietnam, zullen vrijdag culmineren in een grote mars, waar aan naar men verwacht, een kwart miljoen mensen zullen deelnemen. En dit als tegenhanger van de „pro- Nixon"-mars vain dinsdag. De Pen- sylvania Avenue, die van het Capi- tool naar het Witte Huis leidt, en die de traditionele route voor marsen en demonstraties in de hoofdstad is, mag voor een deel gebruikt worden. De demonstranten leggen de na druk op het essentiële symbolische karakter van de Pensylvania Ave nue, die de wetgevende en uitvoe rende taken van de regering ver bindt. President Nixon zal toevallig de gehele vrijdag uit de stad zijn om naar de Apollo-12-lancering in Flo rida te kijken. Er zullen gedurende de drie dagen 3800 politieagenten m de hoofdstad dienst doen en een troe penmacht van 1200 nationale gardis ten en tenminste 10.000 man geregel de troepen zal in de buurt van de stad in reserve worden gehouden. Ook gedurende de demonstraties van eind deze week wordt er weer een „mars tegen de dood" gehouden; 45.000 deelnemers zullen een voor een langzaam achter elkaar lopen van de nationale begraafplaats Ar lington over de Pomtamac, langs het Witte Huis naar het Capitool. Ieder van hen zal de naam van een Ame rikaanse militair, die in Vietnam is gesneuveld of van een Zuidvietna- mees dorp, dat vernield is, dragen. Deze mars zal 48 uur duren. Bij het Vietnam Moratorium Co mité, dat de zeer indrukwekkende en de lamp met het speciale lichtvenster aan de onderzijde vreedzame Vietnam Moraitorium-mars van verleden maand organiseerde, hebben zich nu twee radikale groe: pen gevoegd het studentencomite om de oorlog in Vietnam te beëindi gen en het nieuwe mobilisatieco- mité. Het eerste heeft zich ingezet voor een massieve studentenstaking door het gehele land op vrijdag, waaraan een miljoen jongeren moe ten deelnemen. Het nieuwe mabilisaitieoomite be vat vertegenwoordigers van dozijnen organisaties vanaf de nationale raad van kerken tot de Amerikaanse com munistische partij. Het is uit deze hoek, dat geweld het meest wondt ge vreesd. Haar leiders steunen echter de vreedzame bedoelingen van de meerderheid. (Copyright De Stem/The Guardian) (ADVERTENTIE) 1SET voor zorgzame poedertjes. 5 delig, de uit; matrasje, de- lakentjes (1 ervan poppenmoedertje zelf n) en een sloopje. b„„, 5J5 Met Conrad als commandant, was Richard F. Gordon in de Gemini-11 verantwoordelijk voor de koppeling van zijn Gemini met een tevoren gelanceerde Agene-raket. Tijdens de vlucht van de Gemini-11, die op 12 september 1966 was gelanceerde Agena-raket. Tijdens de vlucht van cabine begeven, de kosmische ruimte in. De Gemini-11 landde op 15 september in de Atlan tische Oceaan, slechts vier kilometer van het bergingsschip. Gordons vlucht met de Gemini-11 was de climax van een lange periode van voorbereiding tot ruimtevaarder. Voordat hij tot bestuurder van de stuurcabine van de Apollo-12 werd be noemd was hij al reserve geweest voor de twee de bemande Apollovlucht van de Apollo-8. Gor don werd als ruimtevaarder uitgekozen uit veel mededingers omdat hij een schitterende carrière als vlieger achter de rug had. Hij had de wed strijd gewonnen om de Bendix trofee, een vlucht van Los Angeles naar New York, in mei 1961, waarbij hij een snelheidsrecord vestigde van 1.391,6 km per uur en een transcontinentaal record van 2 uur en 47 minuten. Hij had toen al tien jaar ervaring als vlieger achter de rug. Gordon (6 kinderen) is op 5 oktober 1929 in Seattle, Washington, geboren. Na de middel bare school in oPulsbo (Washington) studeerde hij aan de universiteit van Washington, waar hij in 1951 in de chemie promoveerde. In het zelfde jaar kwam h'ij bij de marine, waar hij werd opgeleid aan de vliegscholen te Patuxent, Maryland. Van 1957 tot 1960 was hij invlieger, daarna diende hij in Miramar. Zijn carrière loopt grotendeels parallel met die van Conrad. Gordon heeft meer dan 3.700 vlieguren op zijn naam staan, waarvan 3.100 in straalvliegtuigen. Hij volgde een voortgezette opleiding aan de marineschool te Monterey, Californië, toen hij in oktober 1963 tot ruimte vaarder werd benoemd. Gordon is 1.70 lang, weegt 68 kilo, heeft bruin haar en lichtbruine ogen. Hij is gehuwd met Barbara J. Field uit Seattle, Washington. Voor de marine-veteraan Alan L. Bean wordt de vlucht van de Apollo-12 zijn eerste ruimte- ervaring. Nadat hij in 1963 tot ruimtevaarder was gekozen, heeft hij reeds tweemaal klaar gestaan als eventuele vervanger, voor de vlucht van de Gemini-10 en voor de Apollo-8. Alan L. Bean is op 25 maart 1932 in Wheeler (Texas) geboren, na de middelbare school in Fort Worth, Texas, te hebben doorlopen, stu deerde hij aan de universiteit van Texas, waar hij in 1955 promoveerde tot „Bachelor of scien ce" in de luchtvaartwetenschappen. Hij kwam in 1955 bij de marine, kreeg daar een vlieg- opleiding en diende vier jaar bij de marine- luchtvaartaf deling in Jacksonville, Florida. Na de voltooiing van zijn opleiding daartoe werd Alan L. Bean invlieger bij het centrum van Ptauxent, waar hli alle soorten vliegtuigen test te op hun bruikbaarheid voor de marine. Hij vloog in maar liefst 27 verschillende soor ten vliegtuigen en maakte 3.500 vlieguren, waarvan 3.000 in straalvliegtuigen. In oktober van 1963 werd Alan Bean uitgekozen als ruim tevaarder. Alan L. Bean is bijna 1,77 meter lang en weegt 70 kilo. Hij heeft bruin haar en licht bruine ogen. Hij is getrouwd met Sue Ragsdale uit Dallas in Texas. Het echtpaar heeft twee kinderen: Clay van 13 en Amy Sue van 6 jaar. Het gezin woont momenteel bij het Amerikaan se centrum voor de bemande ruimtevaart in Houston, Texas. Aian Bean is zeer trots dat hij als debutant in de ruimte direct een vlucht naar de maan kan maken. Allan Bean heeft een maandsalaris van 1.071 dollar, tegen Conrad 1.554 dollar en Gordon 1.633 dollar. Omgerekend in guldens lijkt dit maandsalaris vrij vorstelijk, maar in koopkracht is het voor hen weinig meer waard dan in Ne derland eenzelfde hoeveelheid guldens. En dat is alles bii elkaar maar erg karig voor mensen, die „even" de maan gaan bezoeken. TJE, van zeer solide odellen. Van 9.50 voor jbharles Conrad de S9-jarige commandant van de Apollo-12, is als kind al door de luchtvaart B [«grepen geweest. Hij vertelt dat hij op 9-jarige I leeftijd al van stoelen en zeepkistjes zijn eigen eockpit bouwde. Zijn belangstelling werd aan- f&noedied door zijn vader, die ballonvaarder was in de eerste wereldoorlog. Met de Apollo-12 gaat hij aan zijn derde tijtoitevlucht beginnen. Zijn eerste verliep in augustus 1965, toen hij in de Gejnini-5 acht da gen lang in de ruimte bleef en 120 maal rond de aarde draaide. Conrad en Gordon Cooper werden op 21 au gustus 1965 gelanceerd en vestigden daarna een dBUrreconl van 190 uur en 56 minuten. De Geaiini-5 had bfj de landing op 29 augustus 5.300.788 km afgelegd. Een jaar later, op 12 september 1966, was Conrad commandant van de Gemini-11, samen m® Richard F. Gordon, die nu bestuurder wordt van de stuurcabine van de Apollo-12. Met de Gemim-ll draaiden zij 44 maal om de aarde, Daarbij werd een Agena-raket genaderd en vastgekoppeld. Gordon maakte bovendien een ruimteuitstapje dat twee uur duurde. De Gemi m-ll vestigde een hoogterecord met 1.360 km enllandde op 15 september. - Conrad, die vier kinderen heeft, is op 2 juni 1930 in Philadelphia, Pennsylvania, geboren. Na zijn opleiding aan de universiteit van Prin ceton werd hij in 1953 kadet bij de Amerikaan- fcfoarine. Spoedig werd hij vlieger en kwam hi] bij de opleiding voor invlieger. Als invlieger ■proefde hij nieuwe marine-vliegtuigen. Daar na! werd hij vluchtinstructeur bij de marine- luchtmachtbasis te Patuxent, Maryland en ver volgens bij de basis te Miramar in Californië. jP> 17 september 1962 werd hij als ruimtevaar der uitgekozen. Conrad heeft meer dan vierduizend vlieguren dPfzijn naam staan, waarvan meer dan drie duizend in straalvliegtuigen. Hij is een van de jltlpinste ruimtevaarders, met zijn 1 meter 69 en 62,5 kilo. Op de dag waarop hij aan de uni versiteit promoveerde, in 1953, trouwde hij met Jane Dubose uit Uvalde in Texas.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 41