maak uw
postgiro-saldo
renteqevend:
Filmtitels ziin niet
per se
eriies
Jules de Corte,
Harry de Groot
r
STEM
f^^PLAAT
Icl|k naar
uden harpen uitgereikt:
ZILVEREN
HARP VOOR
O.A. LENNY
KUHR
open een renterekening
bij de RPS!
RIJKSPOSTSPAARBANK
Ekseption
BELGIë (NederIJ
BELGIë (Frans)
DUITSLAND I:
DUITSLAND II
FILOSOOF
NEDERLAND I
NEDERLAND II
19
DE STEM VAN WOENSDAG 12 NOVEMBER 1969
25
Dat kost niets - ook geen moeite. Zo kunt u 3J%
rente trekken van girogeld dat u niet onmiddellijk
nodig hebt. Toch kunt u er door middel van uw giro
rekening altijd over beschikken.
Schrijf de Postgiro om een renterekeningformulier.
Ze liggen ook bij elk postkantoor.
DBIP2) óók rente voorpostrekeninghouders
Sinds 1550 gestookt volgens
hetzelfde oude recept.
Een zeer voordelige merkjenever.
(ADVERTENTIE)
(Van onze filmmedewerker)
AMSTERDAM - Deze week rou
leert op verschillende plaatsen in
Nederland, waaronder Amster
dam en Den Haag, een nogal
vreemde film.
Het is een montage van zesen
twintig verschillende filmtitels.
„Credits", zoals ze in de vaktaal
heten. De titelontwerpers, die er
in belicht worden, zijn Saul Bass,
Maurice Binder en Richard Wil
liams. De film geeft een beeld
van de mogelijkheden en het func
tionele gebruik van filmtitels.
Door de gemiddelde bioscoopbe
zoeker worden de filmtitels veelal
als tijdverlies gezien. Omdat ze
meestal aan het begin van de film
zijn geplaatst, roepen ze vaak een
irritatie op. Iedereen zit op dat mo
ment met spanning op het begin
van de handeling te wachten. De
toeschouwer neemt van de „credits"
dikwijls niet meer mee, dan de me
dedeling, dat de film gaat beginnen.
De serie namen van acteurs, ma
kers en producenten laten hem koud.
Zelfs de filmproducenten kwamen
er pas vrij laat achter welke waar
de de grafische ontwerper voor hen
kon hebben. Deze ontwerpen beper
ken zich niet alleen tot de titels,
doch vormen, samen met de rest
van de publiciteit, als het affiche en
de advertentie, een visitekaartje,
waarmee een film zichzelf aan het
publiek presenteerd.
Edn voorbeeld van een man, die
wereldbekend werd door zijn ont
werpen voor filmtitels, is de New
lorker Saul Bass. Mogelijk herin
nert men zich de met krijt op muren
en deuren geschreven „credits" aan
het einde van de film „West Side
Story" of de geestige tekeningen,
waarmee „It's a mad, mad, mad,
mad World wordt geïntroduceerd.
Ook de zuiver grafische oplossing,
die hij gebruikte voor „The Man
with the golden Arm", maakte des
tijds grote indruk. Hij creëerde een
eken, dat als een soort handels
merk voor de film ging functione-
P?ste hierb« de principes
van Bauhaus toe, waarvan hij de
Bauhaus-volgeling Gyorgy Kepes,
ais zijn grote voorbeeld ziet. Dat
Bass wel iets van film weet, blijkt
uit zyn knappe montage van de ra
ce-scene in de film „Grand Prix".
Bij werkte ook lang met Otto Pre-
minger samen, regisseur van vele
grote films. Als kunstenaar treft
men werken van Bass in musea
n°ri? ern.e kunst over de hele
°?k ln het Stedelijk Museum
va& Amsterdam.
Een andere bekende naam op het
gebied van het ontwerpen van film
titels is die van Maurice Binder. Hij
schuwt in zijn werk het experiment
en de nieuwste vindingen op fotogra
fisch gebied niet. Hij streeft naar
perfectie. Zegt: „Ik ben ervan over
tuigd, dat de optische wetenschap
voor ons nog vele verrassingen in
petto heeft. Volgens mij zijn er op
dit gebied fantastische dingen te
verwachten, omdat je bijna onbe
perkt je gang kunt gaan en geen
idee hoe gek ook, onuitvoerbaar zal
blijken te zijn. Ik sta er soms ver
steld van. als ik merk wat er alle
maal bij me opborrelt aan gedach
ten bij het zien van een film".
Met de introducties voor de Ja
mes Bond films, als „Dr. No", „You
only live twice" en „Thunderball"
wist hij gelijk de sfeer van deze
films te treffen. De op lijnmateriaal
vervaardigde titel voor „The run
ning Man" van silhouetten en tek
sten, heeft reeds de vaart, die de
film kenmerkt. Maurice Binder be
gon zijn carrière als art-director
voor Columbia in Hollywood en
woont thans in Engeland.
De Canadees Richard Williams
woont eveneens in Engeland. Hij
zoekt het meer in de combinatie
van de bewegende illustratie en
tekst. Een voorbeeld is het blote Ba-
rok-engeltje. dat ons de credits ont
hult van de film „Prudence and the
Pill".
Het is een bijzonder vreemde erva
ring om alleen maar titels van films
te zitten bekijken. De film, die door
het Nederlands Film Museum naar
Nederland werd gehaald, drukt de
toeschouwer op een facet van het
medium film, dat tot nu toe nog
maar weinig in de aandacht stond.
Soms heeft het weerzien van de ti
tels van een eerder geziene film, het
plezier van de herkenning; soms een
verrassing tot gevolg; omdat de
kwaliteiten destijds niet waren opge
vallen. Doch over het algemeen
raakt men teleurgesteld, omdat zo
dra het eerste beeld van de hande
ling verschijnt de film gestopt wordt.
Dikwjjls zijn het dan ook nog films
Titelbeeld uit „Dr. No", ontworpen door Maurice Binder.
die men om een of andere reden,
graag had willen zien, doch heeft ge
mist. Als men wil, kan men de an
derhalf uur ook beschouwen als een
poëtische collage van muziek, geluid
beeld, en teksten.
MAARTEN VAN ROOIJEN
i Filmtitels van Saul Bass voor „It 's a mad, mad, mad, mad world."
OVEF
„Klassieke pop" is al lang een
teer punt in de huidige muziekwe
reld. Moeten composities van Bach
of Beethoven door popgroepen klak
keloos magespeeld worden? Eksep
tion een succesvolle Nederlandse
formatie .afkomstig uit de jazz-we-
reld, vond met The 5th een
compromis: deels eigen arrangemen
ten, deels het gebruikelijke orkest
werk. Het succes was groot. Ook
Rhapsody in Blue verscheen op een
single. Een elpee kon uiteraard niet
uitblijven. Maar erg veel succes heeft
Ekseption er niet mee behaald. Com-
mige gedeelten uit The 5th waren
veelbelovend, maar de elpee - waar
op niet alleen klassieke pop - een
1 tegenvaller. Het talent van pianist
Rick van der Linden is te groot
voor de andere leden van Ekseption,
die in hun muzikale kwaliteiten te
kort schieten. De verrassende ele
menten in de andere klassieke pop-
nummers dan The 5th zoals Sabre
Dance, Dance Macabre Opus 40, blij
ven uit. Het beste nummer van deze
elpee, simpel weg Ekseption gehe
ten, is een eigen compositie: Little
x plus, waarin duidelijk jazz-invloe-
den te herkennen zijn. Hoe meer de
elpee beluisterd wordt, hoe minder
de klassieke pop voorstelt. Het wordt
zelfs een beetje vervelend. De plaat
lijkt nogal haastig in elkaar te zijn
gezet, maar dat kan ook aan het
muzikale niveauverschil liggen tus
sen een sublieme pianist-organist en
de rest van de groep.
E. LOOMANS
Ekseption, (l?Iiill|>s 873003 UBY).
22.10 HIRO-MAGAZINE
22.25 TWEEDE JOURNAAL NOS
TELEAC
22.30 LEVENDE FILOSOFIE
16.30 SCHOOLTELEVISIE
19.30 ZANDMANNETJE
17.30 JEVANJONG
19.35 OPENBAAR KUNSTBEZIT
19.45 HIER SPREEKT MEN
NEDERLANDS
19.50 ZOEKLICHT
19.55 MEDEDELINGEN
20.00 NIEUWS
20.25 DORIS DAY-SHOW
20.50 PANORAMA
21.35 DEBAT
22.20 NIEUWS.
16.55 NIEUWS
17.00 FEU VERT
Gevar. programa voor de jeugd
18.30 BIBLIOTHèQUE
19.00 A VOTRE SERVICE
19.25 VOOR DE KLEUTERS
19.30 UNE FEMME a AIMER (17)
20.00 JOURNAAL
20.30 AUJOURD'HUI
22.00 KORTE FILMS
22.50 JOURNAAL.
20.00 JOURNAAL EN WEER
BERICHT
20.15 MODELLEN VOOR DE
TOEKMST
21.00 DAS KOM(M)öDCHEN
22.30 JOURNAAL, KOMMENTAAR
EN WEERBERICHT
17.00 DIE SOZIALWISSEN
SCHAFTEN. Bedrijfsekonomie.
17.30 JOURNAAL EN WEER
BERICHT
17.35 MOSAIK
Voor de oudere generatie. Ge
volgd door Beispiele guter
Taten.
18.05 DIE DREHSCHEIBE
18.40 WESTLICH VON SANTA Fé.
Tv-serie. „Der junge Englan-
der".
19.10 PERCY STUART
Tv-serie. „Zoek mijn moorde
naar", door Karl Heinz Zeitler.
19.45 HEUTE.
Aansluitend het weerbeicht.
20.15 ZDF MAGAZIN
Informaties en meningen over
het thema tijd, gevolgd door
kort nieuws.
21.00 AUFZEICHUNGEN EINES
WAHNSINNIGEN
Russische tv-film van Alexan
der Belinskij, naar het verhaal
van Nikolai Gogoi.
21.55 JOURNAAL EN WEER
BERICHT.
Woensdag 12 november
HILVERSUM I 402 m.
VARA12.25 Stereo: Metropole or
kest: amusementsmuzi. 12.54 Voor het
jlateland. 13.00 Nws. 13.11 Actualit.
13.25 Stereo: Uit eigen huis: Studio
opnamen excl. gemaakt voor de VA
RA. 13.45 Gesproken portret.
RA 13.45 Gesproken portret 14.00
Michel Legrand zingt, speelt en be
geleidt o.a. Barbara Streisand en Nina
Mo'Uskouri 14.20 Schaikelprogr. voet
balwedstrijden AC Mi'leanFeijen-
oord en RorriaiPSV 16.20 Zestig
minuten voor boven de zestig.
N.O.S.: 17.02 Onder de groene linde:
oude liedjes. VARA 17.20 Stereo
Mezzo-sopraan en piano: moderne lie
deren. 17.55 Mededelingen. 18.00 Nws.
18.11 Actualit. 18.20 Uitz. van de Pa-
cifiseh Socialistische Partij. VARA
18.30 Stereo: Klink Klaar, zonder non
sens. 19.30 Nws. 19.35 Buitenl. week
overzicht. 19.45 Stereo: Licht instru
mentaal en vocaal ensemble m. zang
solist. 20.10 Lichte grammofoonmuz.
20.25 Plaats gevonden: regionaal ge
varieerd programma. 21.15 Vragen-
vuur. 21.35 Stereo: Melodieën Expr.
22.00 Boekbespreking. 22.30 Nieuws.
22.38 Mededelingen. 22.43 Actualitei
ten. 22.55 Stereo: moderne kamermu
ziek (opn.). 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II 298 m.
KRO 12.00 Van twaalf tot twee, ge-
var. programma. (12.22 Wij van het
land; 12.26 Mededelingen t.b.v. land
en tuinbouw; 12.30 Nws.; 12.41 Act.;
13.00 Raden maar... 13.15 Onder
nemend). NCRV: 14.00 Stereo: klas
sieke orkestmuziek (gr.). 15.00 In 't
zilver: een programma voor oudere
lusteraairs. 16.00 Niews. 16.02 Voor de
jeugd. 17.00 Twien-Popradio voor
t(w)ieners. 17.50 Overheidsvoorlich
ting: yast en zeker, een progr. van
het ministerie van sociale zaken en
volksgezondheid met korte informa
tie over de sociale verzekeringen. Re
dactie: Claude Belloni en Herm. van
der Hoeven. 18.00 Country en wes
tern rubriek. 18.30 Nieuws'. 18.41 Ac
tualiteiten. N.O.S.: 19.00 Openbaar
kunstbezit. Orde van Vrijmetselaren:
19.10 Hoe menselijk zijn wij?, lezing
N.O.S.: 19.20 De kerk van de Nazare-
ner, lezing. 19.35 Geen onderddaan
maar burger: een reeks uitzendingen
over de staatkundige vorming van de
Nederlander. 19.50 Progr. voor blin
den en slechtzienden. 20.00 Opening
wervingscampagne Openb. Kunstbe
zit.
20.05 Lichte grammuz. 20.15 Concen
22.15 Klass. gram.muz. 22.30 Nws
22.38 Parlement 22.45 X. een spror;'
in het duister 23.55 Nws. 24.00 Slui
taig.
HILVERSUM III 240 m. en FM.
N.O.S.: (12.00 Nieuws). AVRO: 13.01
Nws. 13.03 Radiojournaal. 13.06 Zet
'm op: vrolijk platenprogram. (14.00
Nieuws.) 15.00 Nieuws. 15.03 Arbeids
vitaminen: populair verzoekplaten-
programma. 16.00 Nieuws. 16.03 Gim
mick: licht platenprogr. 17.00 Nieuwe
17.02 Radiojournaal. 17.05-18.00 Top-
poppology: pop- en countrymuziek.
BRUSSEL NEDERLANDS 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Gevar. muziek
programma (12.40-12.48 Weerber, me
dedelingen, SOS-bericht. voor schip-
Pfrs). 12.55 Buitenl. persoverzicht
13.00 Nws., weerber., dagklapper en
beursberichten. 13.20 Tafelmuz. 14.00
Nws. 14.03 Schoolradio. 14.20 Inter
mezzo. 14.30 Voor de jeugd. 14.50 Ra-
dioschoolkoor (15.00 Nws.). 15.15 De
Omnibus. 16.00 Nws. 16.03 Beursbe
richten. 16.03 Voor de jeugd. 16.30
Bloemlezing uit Het Spaanse lied.
17.00 Nws., weerbericht, mededelin
gen en Jazz voor de Jeugd. 18.00 Nws.
18.03 Popmuziek. 18.20 Lekenmoraal
en -filosofie. 18.50 Sport. 18.55 Taai-
wenken (herhaling). 19.00 Nws. weer
bericht en actualiteiten. 19.40 Inter
mezzo. 19.45 Adviezen. 20.00 Operet
te-fragmenten. 22.00 Nws., berichten,
cultureel nieuws. 22.15 Gevar. mu-
ziekprogr. (23.00 Nws). 23.40 Nws.
23.45-0 30 Uitzending voor de zeelie
den.
Donderdag 13 november
HILVERSUM I 402 m.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtend
gymnastiek. 7.20 Stereo: Lichte gram-
mofooonzuziek. 8.00 Nws. 8.11 Radio-
mofoonmuziek. (8.30-8.3 De groente-
journaal. 8.20 Stereo: Lichte gram
man). 8.50 Morgenwijding. 9.00 Ste
reo: Klankjuwelen (gr.). 9.35 Water
de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen
standen. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor
(gr.). (11.00-11.02 Nws). 11.30 Rond
om 12: programma voor de vrouw.
(11.55 Beursberichten).
HILVERSUM H 298 in.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende
woord. 7.15 Stereo: Badinerie: klas
sieke en moderne muziek (gr.). (7.30
Nieuws; 8.32 Actualiteiten; 7.50 Over
weging; 8.00 Nieuws). 8.30 Nieuws.
8.32 Voor de huisvrouw. (9.00-9.10
Gymnastiek voor de liuisvr.) N.O.S.:
10.00 Wat heeft dat kind?, pedagogi
sche lezing. 10.20 Stereo: Muziek uit
de Barok (opn.), KROê 11.00 Nieuws.
11.02 Voor de zieken. 11.55 Medede
lingen.
i
HILVERSUM in 240 m. en FM.
NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Terug van weg
geweest: muziek van toen voor luis
teraars van nu. 9.30 Zzzzoef. licht
instrumentaal programma. 10.00 Nws.
10.03 Muziek bij de koffie. (11.00
Nieuws.)
(ADVERTENTIE)
1652
Jan van Riebeeck
sticht de Kaapko
lonie, waar een
Het merendeel van Nederlands
grote en kleine artiesten was in de
zalen van Carlton verzameld om te
zien en om gezien te worden. Het
was tenslotte een reünie van men
sen die normaal wegens over het
hele land verspreide werkzaamhe
den nauwelijks in de gelegenheid
zijn om elkaar op deze informele
wijze te ontmoeten.
Mr. E. Brautigam, secretaris van
de (klassieke stichting „Donemus"
reikte met een knipoog naar het
„lichte zusje Conamus" de harpen
uit. Dat was niet zo'n eenvoudige
zaak, want Conny Stuart verblijft
in Heerenveen en kon niet aanwe
zig zijn. Dat weerhield mr. Brauti
gam er niet van om in zeer bloem
rijke bewoordingen die het uitge
sproken bij zulke gelegenheden
zo goed doen, haar talrijke kwalitei-
ten te roemen. Conny Stuarts gou
den harp is „de ereprijs voor een
waarlijk grote dertigjarige carrière."
Harry Bannink mocht de prijs in
ontvangst nemen in plaats van de
cabaretière, die in 1940 voor het
eerst op de planken stond en daarna
successen boekte met Wim Sonne-
veld, met wie zij 16 jaar samen
werkte. en o.a. in de musicals
„Heerlijk duurt het langst" en
„Met man en muis". Ze treedt op
het ogenblik op in het cabaret „Met
blijdschap geven wij kennis".
CONNY STUART
Jules de Corte was wel zelf aan
wezig om de trofee in ontvangst te
nemen. Dat gebeurde onder luid ap
plaus en bravo-geroep voor deze,
zoals mr. Brautigam het noemde,
„filosoof die overal entree heeft".
Harry de Groot, bekend van vele
radio- en televisie-optredens als so
list en dirigent, mocht de derde
gouden harp in ontvangst nemen.
Er was ook nog een vierde gouden
onderscheiding. Die ging zoals bleek
nadat de secretaris de aanwezigen
een cryptogram op gaf dat hij daar
na snel zelf moest oplossen om een
onplezierige stilte te voorkomen, naar
de heer C. Smits jr., secretaris van
het Conamus-bestuur.
Dit jaar voor het eerst werden
ook enkele zilveren harpen uitge
reikt, bedoeld als aanmoedigings
prijs voor jongere kunstenaars. Het
Eindhovense zangeresj e Lenny
Kuhr, winnares van het laatste Eu
rovisie songfestival met het liedje
„De Troubadour" mocht de eerste
aanpakken. De stichting Conamus
was van mening dat Lenny die het
grootste deel van haar repertoire
zelf schrijft en zingt, en al verschil
lende platen heeft gemaakt, deze
prijs aan het begin van haar car
rière zeker waard is.
Datzelfde geldt trouwens voor de
anderen die met de zilveren harp
onderscheiden werden: de gistera
vond niet aanwezige Marinus Ger
ritsen en George Kooyman, beiden
leden van de Golden Earrings, die
„al zijn dan de teksten in het En
gels geschreven, bewezen hebben
op hun terrein, dat internationaal zo
goed ligt, voortreffelijk werk te le
veren".
En Herman van Veen, de veelzij
dige jonge cabaretier die met zijn
cabaret „Harlekijn" veel succes
oogst. Ook Herman van Veen moest
echter verstek laten gaan wegens
een optreden in Roermond. In zijn
plaats werd de harp in ontvangst
genomen door zijn echtgenote.
(Van een onzer verslaggeefsters)
'STERDAM Tijdens de tiende, door de stichting Conamus
(comité voor Nederlandse amusementsmuziek) in het Amsterdamse
Carlton georganiseerde reünie der lichte muziek zijn Conny Stuart,
Jules de Corte en Harry de Groot onderscheiden met de gouden harp,
een „onderscheiding voor een bijzonderes taat van dienst", in de lich
te muziek.
Tot hun voorgangers mag dit drietal onder meer rekenen Max van Praag,
Annie M. G. Schmidt, Harry Bannink, Corrie Brokken, Wim lbo en Michel Dr'e van de gelukkige winnaars
van der Plas. Geen kleinigheid dus in de Nederlandse lichte muziekwereld. ^"jules^e5, Km-te"™0*' Lenny Kuhr
NOS/NOT
11.10 DE SOVJET-UNIE
11.35 WALTER AND CONNIE
12.00 SLUITING
14.30 VOETBALWEDSTRIJD
A.C MILAN—FEIJENOORD
18.00 HERHALING AC MILAN—
FEIJENOORD
19.30 SAMENVATTING VOETBAL-
WSDSTIJD ROMA—PSV
19.56 JOURNAAL
20.20 POLITIEKE UITZ. CPN
NOS
20.30 UITZ. STICHT. SOCUTERA
Filmpje over de Nationale
Najaarsloterij.
20.35 LA EOSSA
Speelfilm naar een roman van
Alfred Adersch.
22.10 PERSOONLIJK
Journalisten in gesprek met
personen, die in de binnen- en
buitenlandse activiteit staan.
22.35 TWEEDE JOURNAAL
Z2.45 KENMERK
NOS
18.50 DE FABELTJESKRANT
(kleur)
19.00 JOURNAAL
VARA
19.03 MIDWEEK
20.00 JOURNAAL NOS
20.20 HADIMASSA (kleur)
21.00 DIT IS HET BEGIN
22.05 WIJ EUROPEANEN