ichtheid geeft ASTRONAUTEN ZOEKEN DE SURVEYOR-3 rde dorst hygiëne! Wat hebben we over voor vervoer Vrijdag start de Apollo-12 voor vlucht naar de maan EEN MILJARD MENSEN ONDERWEG OF: SMURF MEE! SMURF BR! MIJNS INZIENS Johan Winkler PRECISIELANDING UITSTAPJES ONDERZOEK SLOPERSHAMER 136 VLAGGEN OP DE MAAN TERUG door Navolging E Net als toen WEET IK AL. WEET IK AL/ Rijstrook 15 DE STEM VAN WOENSDAG 12 NOVEMBER 1969 19 titos Havane Medium Jm]., cent 13H cent Tip Tin lflcent I214 een (Van onze ruimtevaartmedewerker) BREDA Volgende week woensdag, 19 november 1969, 's morgens om 07.53 uur, zullen [opnieuw twee mensen trachten een veilige landing op de maan te maken, evenals dat op 20 juli jl. geschiedde bij de expeditie van de Apollo-11. Maar veel meer overeenkomsten dan dat het een maanlanding betreft, zullen de Apollo-11 en de Apollo-12 niet met elkaar hebben. Want werd de „Eagle" met Armstrong en Aldrin er slechts op uit gestuurd om het doel te ereiken en daarna weer veilig op te stijgen, in de tussenliggende tijd nog wat andere werk- ;aamheden verrichtend, Conrad en Bean zullen volgende week de openingszet doen in de waarlijk wetenschappelijke ontsluiting van de maan. Vrijdag om 17.22 uur onze tijd, zal amaf Cape Kennedy de zevende, 110 aeter hoge Saturnus-j-raket starten, met in de top de 45 ton zware Apol lo-12. Aan boord zullen zich de er varen astronauten Charles Conrad en Richard Gordon en de ruimte- iwiieuweling Alan Bean bevinden, 1 waarvan eerst- en laatstgenoemde de taak zullen hebben het maanopper vlak te betreden, terwijl Gordon een zaam de wacht zal houden in een 110 iüometer wijde maanbaan. lÏNa een ruim 83 uur durende uit reis, zal het driedelige ruimteschip (een kegelvormig bemanningver- Jjlijf, een dienstcompartiment met on der meer de sterke boordraket en het spinachtige landingsvaartuig) langs de maan scheren en moet Gor don op die vroege dinsdagochtend met de boordraket een zodanige ma- jjoeuvre uitvoeren dat de Apollo een baan om dit hemellichaam gaat be schrijven. Vijftien uur van rusten, .JBigewisseld door intensieve controle procedures en navigatiewerkzaamhe- den, zullen tenslotte culmineren in het overstappen door Conrad en Bean van het bemanningsverblijf naar de Bockpit van het landingsvaartuig. En ^Bervolgens zal Gordon de neus van iHhet bemanningsverblijf lostrekken uit het dakluik van „de spin", waar na het moederschip de radioroepnaam ^Yankee Clipper" toebedeeld krijgt in het landingsvaartuig „Intrepid", s nautisch symbool van de geheel .t marine-officieren bestaande be- .anning. Tegen kwart voor zeven woensdag ochtend zal Conrad de daalraket van de „Intrepid" ontsteken, waardoor zijn ruimteschip ongeveer een uur la ter een punt moet bereiken dat 15 Milometer boven het maanoppervlak fat en waar de snelheid van de ca bine altijd nog 6000 kilqmeter per uur zal bedragen. Vanaf dat punt zal begonnen wor den aan de landingsfase die bijna 12 minuten in beslag zal nemen. De lan ding zelf dient plaats te vinden om 07.53 uur op een vlakke plek halfweg de denkbeeldige lijn die de kraters Fra Mauro en Lansberg met elkaar verbindt (dit voor de bezitters van maankaarten) in de Zee der Stormen, iets links van het midden van de voor ons zichtbare maanschijf. Eer, van de belangrijkste doelstel lingen van deze hele expeditie is het uitvoeren van een precisielanding. Dit in tegenstelling tot de Apollo-11, waarvan de „Eagle" het doelgebied met bijna zeven kilometer miste. Niet alleen moet deze precisielanding aan tonen dat volgende Apollo-vluchten naar minder vlak terrein gezonden kunnen worden, doch tevens hoopt men hiermee een extra-wetenschap pelijke winst te boeken, omdat slechts 340 meter van de geplande plaats van landing reeds 2Vz jaar lang een ander aards voorwerp staat. Dit is de o.b. intiemspray is een ge spray voor de i van de intieme huiddeie nspray geeft u png volledige bescherming dat veilige gevoel van en frisheid; elke dag weer jeuwe o.b. intiemspray. er kennismaking voor 3.95. Surveyor-3, die op 19 april 1967 een automatische zachte landing uitvoer de in de Zee der Stormen. Deze sa telliet willen de Nasa-geleerden door Conrad en Bean laten onderzoeken. Maar eerst zullen andere belang rijke experimenten voorrang krij gen, waarvoor niet minder dan twee periodes van 3% a 4 uur zijn uitge trokken, tijdens welke de twee nieuwbakken maanvaarders werk zaamheden zullen verrichten in de buurt van de „Intrepid". Tegen twaalf uur woensdagmor gen, vier uur na de landing, zal het voorluik voor het eerst geopend wor den en zal Conrad de trap langs een van de vier landingspoten afdalen, een half uur later gevolgd door Bean. Tot de eerste taken van de comman dant behoren het verzamelen van enkele grondmonsters, het ontvou wen van een in het vrachtruim opge borgen schotelvormiige televisie-an tenne waarmee hetzij kleurenbeel den, hetzij zwart-wit-opnamen naar de aarde zullen worden gezonden en het samen met Bean planten van de Amerikaanse vlag. Beau za-1 ver volgens een klein schermpje bloot stellen aan de zonnestraling ten be hoeve van het onderzoek naar edel gassen door de Zwitserse geleerde dr. Geiss. Daarna gaat het tweetal zich de rest van de 3 Vz uur bezighouden met het uitladen en 100 meter van de „Intrepid" opstellen van een aantal wetenschappelijke instrumenten, die een tot twee jaar lang gegevens naar de aarde zullen moeten seinen. Deze instrumenten zijn: Een seismometer, voor meting van eventuele ondergrondse maanbevm- gen; Een magnetometer, om de moge lijke aanwezigheid van een magne tisch veld op de maan vast te stellen; Een zonnewind-spectrometer, voor onderzoek van de in de zonnewind aanwezige atoomkernen en elektro nen; Een atmosfeerdetector en Een ionosfeerdetector, respectieve lijk om het aantal gasmoleeulen bo ven de maan en de daarin aanwezige elektrisch geladen deeltjes te meten. Deze vijf pakketten, plus een appa raatje waarmee men de aanwezig heid van opdwarrelend maanstof hoopt aan te tonen, zullen alle door middel van kabels aangesloten wor den op een hele speciale batterij, de Snap-27. Dit toestel werkt op atoom energie. Het bevat een staaf radio actief plutonium-238, dat, uiteenval lend in een stabiel element, warmte uitstraalt, die door thermische ele menten in de generator omgezet wordt in minimaal 63 Watt elektri sche energie, voldoende om de instru mentenpakketten en een kleine ra diozender te voeden. Woensdagmid dag tussen half vier en vier uur moet de eerste maanwandeling eindigen en zullen Conrad en Bean trachten wat krachten te verzamelen voor de Deze foto werd gemaakt door de televisiecamera van de Surveyor-3. Te zien is een van de drie landingspoten en het als de arm van een bureaulamp scharnierende schepje, waarmee geultjes in de maangrond werden gegra ven. Naast de landingspoot een eerste afdruk in de maanbodem als gevolg van het opstuiten van de Surveyor tijdens de landing. tweede excursie die een aanvang zal nemen om half zeven donderdagoch tend. Het accent van dit tweede uitstap je zal geheel liggen op het geologisch (of beter: selenologisch) onderzoek, waarbij het tweetal gewapend met tangen, graafarmpjes, opbergzakken en camera's op weg zal gaan voor het verzamelen van 40 tot 60 kilogram maanstenen en -gruis. Uitgebreid elke vondst van waarde over de radio beeommentariserend ten behoeve van de geleerden op aar de, zullen ze binnen een straal van een kilometer om de „Intrepid" rond wandelen en als geoefende veldgeo- logen opvallende grondmonsters foto graferen, oprapen, opbergen en de vindplaats opnieuw op de gevoelige plaat vastleggen. Anderhalf uur of meer zal zo doorgebracht worden voordat het ogenblik van de „grote wandeling" naar de Surveyor-3 is aangebroken. Indien de „Intrepid" landt binnen een loopafstand van een kilometer van deze reeds lang zwijgende satel liet, zullen Conrad en Bean haar gaan opzoeken, hetgeen dus zeker het ge val zal zijn indien de op het pro gramma staande precisielanding slaagt. De Surveyor-3 is een 280 kilogram zwaar toestel dat op 19 april 1967 landde op de oostelijke helling van een 200 meter brede krater, onge veer 50 meter van de bovenrand ver wijderd. Het toestel kwam aanvanke lijk nogal onzacht met de maanbo dem in aanraking, waardoor het en kele malen opstuitte, daarbij een aantal ondiepe afdrukken met de drie landingspoten makend. In de 14 dagen na de landing seinde de tele visiecamera van de Surveyor 6.315 beelden naar de aarde en werden met behulp van een graafarmpje en kele sleuven in de maangrond ge trokken. Met medeneming van een grote tang, een bergklimmerstouw en ca mera's zullen Conrad en Bean naar de rand van de krater wandelen. Bean zal vervolgens als eerste de niet steile, maar mogelijk wel erg rulle helling afdalen en onder nor- Ongeveer een uur nadat Charles Conrad op 19 november voet op de maan heeft gezet, zullen lüj en Alan Bean een 1 bij IV2 meter grote Amerikaanse vlag op de maanbodem plaatsen. Net als de vlag die de ruimtevaarders van de Apollo-11 in juli op de maan achterlieten, zal ook deze vlag bevestigd worden aan een aluminium stok en met behulp van een uitsehuifbare stang ontvouwd blijven in de windloze omgeving. Het geheel zal worden vastgemaakt aan de linkerleuning van de maanlander binnen bereik van de astro nauten die op de maan staan. Aan de maanlander is voorts een roestvrij stalen gedenkplaat be vestigd, waarop de inscriptie „Apollo-12, november 1969" en de namen en handtekeningen van de drie ruimtevaarders Conrad, Bean en Gordon staan. De astronauten nemen in de Apollo-12 ook twee stel, 10 bij 15 cm grote vlaggen mee van 136 landen, de V.N., de 50 Amerikaanse staten en vier Amerikaanse bezittingen. Deze vlaggen zullen mee naar de aarde teruggenomen worden. male omstandigheden zal Conrad hem enkele minuten later volgen. Een van Beans taken is vlak bij de Surveyor staande de gehele omgeving te fotograferen om het resultaat daarvan later op aarde te vergelij ken met de Surveyor-beelden en zo uit te vinden of zich veranderingen in het maanlandschap hebben vol trokken. Daarna zal Bean, de meege brachte tang gebruikend als een kos mische slopershamer, de televisie camera, een isolatiepaneel, een spie gel en nog enkele voorwerpen van het ruimtescheepje breken. Deze zul len de astronauten dan mee terug nemen naar de „Intrepid" welke ze donderdagochtend tegen tien uur zuller betreden om zich voor te be reiden op het vertrek vande maan. Deze start zal plaatsvinden 's mid dags om 15.23 uur Nederlandse tijd; 31 uur en 30 minuten na de landing, hetgeen betekent dat Conrad en Bean tien uur langer op de maan zul len staan dan Armstrong en Aldrin in juli j.l. Vier uur later moet de klimtrap van de „Intrepid" (de daaltrap met de vier poten zal als een soort lan- ceerplatform dienst doen en op de maan achterblijven) weer vastha ken aan de „Yankee Clipper" waar in Gordon al die tijd eenzaam om de maan is blijven cirkelen. Nadat Con rad en Bean zijn overgestapt met medeneming van hun kostbare buit aan onder meer grondmonsters en Surveyor-onderdelen. zullen ze de „Intrepid" losgooien en met afstand besturing laten neerstorten op de maan, ongeveer acht kilometer ten zuiden van de landingsplaats, om zo een kunstmatige maanbeving te ver oorzaken, die de geleerden met de achtergelaten seismometer hopen te registreren. Na wat uitgerust te zijn van de vermoeiende trip, zullen vrijdagmor gen enkele uren besteed worden aan het fotograferen van toekomstige Apollo-landiingsplaatsen. Dan, om kwart voor tien 's avonds, zal de 72-urige terugreis worden aanvaard, die maandag 24 november om 21.57 uur Nederlandse tijd, tien dagen vier uur en 35 minuten na de start van Cape Kennedy, moet ein digen in de Stille Oceaan, 845 kilo meter ten oosten van Pago-Pago op de Samoa-eilanden. De astronauten zullen worden op gepikt door de Hornet, hetzelfde schip dat in juli Armstrong, Collins en Aldrin aan boord nam. Vervol gens zullen de drie mannen in een speciale caravan worden overge bracht naar Houston, waar ze met alle meegebrachte apparatuur, inclu sief de Apollo-cabine, in quarantaine zullen blijven tot 11 december. 'n nu vooral maar beweren dat je je over „geweld op de televisie" niet al te bezorgd hoeft te maken en dat het helemaal niet tot de ge vreesde navolging inspireert in tegendeel, door er naar te kijken rea geer je op een hoogst onschuldige manier je agressieve gevoelens af. Het mocht wat! Ik herinner me nog en neem me niet kwalijk dat ik niet precies meer weet wanneer en vanwege welke omroep die uitzending over de gangsterpraktijken van bepaalde Amerikaanse jeugdbenden: je zag ze de parken onveilig maken, argeloze lieden om een vuurtje vragen en ze dan afrossen en aftuigen en zelfs af maken. Geen invloed, zoiets? Geen navolging van dit per slot van reke ning dan toch maar aanschouwelijke onderricht? Hoofdinspecteur Kraag van de Maastrichtse gemeentepolitie ver telt aan een Limburgse krant: „Ze geven je een duw, zomaar. Zonder dat je daar aanleiding toe hebt ge geven. Dan beginnen ze te trappen en te stompen; je wordt op de grond gewerkt en dan krijg je nog een por tie. Of ze vragen om een vuurtje en wanneer dan de aangesprokene het gevraagde vuurtje wil geven, krijgt- ie er op dezelfde manier van langs. Het is gewoon ergerlijk. Ik maak me er zeer ongerust over. Temeer daar het aantal ernstige geweldplegingen de laatste tijd stijgt. Niet zó dat er sprake is van een noodtoestand, maar het totaal aantal gevallen stemt toch wel tot nadenken. Het feit dat het gebeurt is al ernstig op zich. Gelukkig hebben we hier nog niet zo'n situatie als in Venlo. Daar schijnt het helemaal erg te zijn...." En dat was dan dat Uitspraken van kolonel b.d. A. Kanters na een bezoek aan Grie kenland. Een verslaggever van „Het Vrije Volk" tekende ze uit zijn mond op: „Als ik moest kiezen tussen de wilde bende die nu in Nederland be staat en de beperkte democratie in Griekenland, dan kies ik voor het Griekse bewind. Door en door nette mensen: het meest humane gezel schap, dat in Griekenland orde, rust en discipline heeft gebracht. Ik ben het helemaal met de Griek se regering eens. Na de politieke chaos is er rust gekomen. En orde. Dat is belangrijker dan een parle ment met politieke partijen. De politieke gevangenen in Grie kenland zijn misdadigers of commu nisten. Die behoren ook in Neder land buiten de wet te staan. Afgelo pen. Uit. Verdraagzaamheid, vrijheid van meningsuiting is een soort democra tie, die in Nederland tot chaos heeft geleid. Geef mij maar de Griekse toestand. Dan zijn we gelijk van de rotzooi op de Dam af. Dan gaat alles even rustig. Mooie democratie in Nederland met al die straatterreur, met al dat geschrijf en met al die twijfelachtige figuren op de t.v. je reinste af braak. Ik vind dat we in Nederland ons zelf aan het weggooien zijn. Oprui men die troep. Weg met die degene ratie. Dat moet veranderen, dan maar ondemocratisch." Tot zover de kolonel, onze oud militair attaché in Athene. Ouderen onder mijn lezers behoeven in zijn mannelijke proza alleen maar het woord Griekenland door Italië (van Mussolini) of door Duitsland (van Hitier) te vervangen, en ze zyn in eens weer „thuis", in de jaren '30, toen geen mens zekere Mussert seri eus nam. Wat echter niet wegneemt, dat wij, zo goed als in die dertiger jaren, met een ietwat militantere democra tie toch wel gebaat zouden zyn. Al was het alleen maar om de Mvsserts de wind uit de kwalijke zeilen te ne men (ADVERTENTIE) DEN HAAG Als Nederland prijs stelt op een behoorlijke voorziening met openbaar vervoer moet het er wel rekening mee houden dat het daar in 1975, alleen al voor bussen en enkele stadstrams, driehonderd miljoen per jaar voor over zal moe ten hebben. Daar komt dan het spoor wegtekort nog ij. Er zullen bovendien een aantal concrete maatregelen nodig zijn om het openbare vervoer doeltreffend te laten functioneren: voorrangspositie temidden van het overige verkeer, eigen rijstroken, opstelplaatsen en verkeerslichten. Verder zullen de stedebouwers geen schets meer mogen maken of er moet een vervoersman naast ze zit ten om te kijken of al die nieuwe woon- en werkwijken wel zo worden ontworpen dat de bus er behoorlijk door kan en in staat is een zo groot mogelijk aantal bewoners te gerie ven. En tenslotte een wettelijk hechter vastgelegde coördinatie om met name in de stedelijke agglomeraties een (nog) beter samenspel tussen de ver schillende busbedrijven in het regio nale en lokale vervoer mogelijk te maken. Als die ideale toestand bereikt is, zou bovendien dat bijpassen van de tekorten wel eens kunnen meevallen. Het belangrijkste is natuurlijk dat de belangstelling voor het openbare vervoer al die inspanningen wettigt. Dat is een beetje een gesloten cirkel: als het openbaar vervoer niet be ter wordt zal er steeds minder ge bruik van worden gemaakt en dus behoeft het dan niet verbeterd te worden of wel: als het verbeterd wordt zullen er steeds meer mensen de bus nemen waardoor het openbare vervoer opnieuw verbeterd zal moe ten worden om de vraag het hoofd te 'weden. Is die belangstelling er? Ondanks een daling van pak weg 25 pet. van het aantal vervoerde rei zigers gedurende de laatste zes jaar voornamelijk in het streekver voer rei-den er in 1968 een dikke miljard mensen met trein, bus of tram. Om precies te zijn: 318 miljoen met de streekbus, 578 miljoen met de stadsbus of -tram en dan ook nog 180 miljoen met de trein. Als dat miljard zich ook nog eens, bij gebrek aan openbare vervoermid delen, bij de automobilisten ging scharen, zou het verkeersleed hele maal niet meer te overzien zijn. Dat is dan de boeman die de Ko ninklijke Nederlandse Vereniging van Transport-Ondernemingen (KNVTO) heeft verstopt in haar vandaag in dertigduizend exemplaren van de pers gerolde rapport „Mensen onder weg". De KNVTO is de club van d streek- en stadsvervoerbedrijven, waarbij zich overigens tevens een aantal grotere taxi-onderne mers en vrachtautodiensten gelukkig voelen. Die stads- en streekvervoer- bedrijven vormen eveneens een veel kleurig gezelschap. Er zijn kleine en grote onder, gemeentelijke dien sten en spoorwegdochters, particu lieren en hele of halve provincialen, open en hermetisch gesloten naamlo ze vennootschappen, zo goed als fir ma's en commanditaire vennoot schappen. In de nood heeft men elk aar gevonden. Het onmiskenbare pu- bliciteitssucces dat de spoorwegen met hun „Spoor naar '75" boekten lokte een „Bus naar morgen" uit. Ge zien de veel-hoofdigheid en daarmee veel-zinnigheid van de KNVTO was dat geen eenvoudige zaak. Vandaar dat de Brabantse BBA niet langer kon wachten en zelf van start ging met „Op weg van '80 naar '80" Dat was vervelend voor de voorzitter van de KNVTO. Vooral omdat hij direc teur van de BBA is. In „Mensen onderweg" staan al leen die dingen waarover men het in de KNVTO helemaal eens is. Mis schien dat dit de reden is dat haar visie wat minder concreet is dan die van „Spoor naar '75" of „Op weg van '80 naar '80". Toch staan er wel een paar aar dige gegevens in. Iets minder dan de helft van d Nederlanders valt bin nen het bereik vain de spoorwegen, iets meer dan de helft is dus op het streekvervoer aangewezen. Dit zijn bijna zeven miljoen ingezetenen van het koninkrijk. Van de 710 gemeenten zonder spoorwegverbinding zijn er niet min der dan 28 van meer dan twintigdui zend inwoners die het alleen met de streekbus moeten stellen. Neem Oos terhout maar eens, of Waalwijk, of Terneuzen. En achterin staat een kaart met al le Nederlandse busverbindingen. Daarbij valt of dat het Nederlandse busnet dichtgemaasd en frequent be reden wordt. Jammer genoeg ont breekt een vergelijkende kaart met alleen die busdiensten die over zou den blijven als de overheid met haar steun niet over de brug zou komen. Want de handhaving van het ver zorgingsniveau en de bepaling van de kwaliteit ervan wordt door de KNVTO nu naar de overheid ver schoven. Openbaar vervoer wordt meer dan ooit een politieke zaak. Anders gesteld: het hangt straks van de automobilisten-kiezers af of zij in hun eigen wagen in de files willen staan of in een bus over een vrijs rijstrook vlot en veilig hun doel wil len bereiken. JOOP HARTMAN

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 15