'The Duke' is no
1
ir
NEWPORT JAZZ FESTIVAL'
Meubelen
Direct
t wybert
5/ë (Frans):
TSLAND I:
TSLAND II
üoedl
Herinneringen
Show
OESTSIROOP
20
19
DE STEM VAN DINSDAG 11 NOVEMBER 1969
2,1
5 MUIS DIE BRULDE
medie van Jack Arnold
ter Sellers en Jean Sebers
50 MILITAIRE MUZIEK.
IRADE (vervolg)
1HOOLTELEVISIE
VNDMANNETJE
ENERKLANKEN
IJK EN KOOK
EURIG FRANS
ÖEKLICHT
EDEDELINGEN
IEUWS
LOTGALA VAN HET RA.
IO- EN TV-SALON TE ANT.
TERPEN
EL DE KAARSJES NIET
ver het ouder worden met ge.
Ligenissen van Noel Coward
aarschalk Montgomery tIj
arbara Hepworth.
OS-HONGER
IEUWS
EUX D'EN FACE
êTES DE WALLONIË
ES TROIS MOUSQUE-
AIRES
larionettenspel van José Géal
TIEUWS
TINCELLES
Wetenschappelijke experimea.
»n voor kinderen van 8 tot 11
aar.
illo les jeunes
uatholiek-godsdien.
1tige uitzending
woor de kleuters
ine femme a aimer
iournaal
7-28-10
Wedstrijdspel,
^'enfant et nous
let kind dat men verwacht.
iournaal
iournaal en weer.
bericht
3ie show der zehn
kleur)
BERICHTEN UIT DE PRO
VINCIE (kleur)
iournaal, kommentaai
en weerbericht
reinschrift aus farbi
und form
(kleur)
WAGEN 54 BITTE MELDEN.
Tv-serie. „Wohnung hin Wol-
nung her".
DIE DREHSCHEIBE
PARTÏ-GESCHICHTEN
(kleur)
Tips voor installatiefuifjes
kantoor.
ÏAO (kleur)
Tv-serie. „Der Kampf mit des
Blauschürzen".
HEUTE
Aansluitend het weerbericht,
DER HEIMLICHEN SCHRIÏT-
MACHER (kleur)
Reportage over de Ford-Stich
ting.
Aansluitend: kort nieuw,
HIGH CHAPARRAL (Keur)
ASPEKTE
journaal en weer
bericht
ursula oder das unto
te leben
JSSEL NEDERLANDS 324 B
0 Nieuws. 12.03 Gevarieerd®
'ogramma (12.40-12.48 Weer*!
mededelingen, SOS-berichte i
schippers). 13.00 Nieuws, wet'
it, mededelingen en S0S4H
in voor de schippers. 13.20
iziek. 14.00 Nieuws. 14.03 SOS-
er. (17.00 en 18.00 Nieuws).»!
rs en weerbericht, aansluit® b
Honger. (22.00 Nieuws, bericil
n cultureel nieuws, 23.00 N« I
Nieuws. 23.45-23.55 L-iggir-B l»
eschepen.
Woensdag 12 november
HILVERSUM I 402 m
RA: 7.00 Nieuws en ochte® t
astiek. 7.20 Socialistisch sM
1.23 Stereo: Lichte grammofoon- j
ïk. (7.30-7.35 Van de voorjW; I
VPRO: 7.54 Deze dag. VA»;
Nieuws. 8.11 Actualiteiten
DE gekken van deze pagina zijn
op de elfde van de elfde te berei
ken op toestel elf bij De Stem.
Niet te vroeg bellen.
DUKE ELLINGTON
ROTTERDAM Drie avon-
pen (en nachten) zijn de Rot-
;erdamse Doelen het afgelo
pen weekeind het domein ge
veest van jazzliefhebbers. Het
Newport Jazzfestival for Eu
rope werd voor de vierde
freer in Rotterdam gehouden.
Dmdat de directie van de
Joelen door subsidie van de
bemeente financieel nogal wat
kan riskeren speelt zij het elk
jaar weer klaar om de aller
grootsten van de jazz naar
Blederland te halen. Dit jaar
waren dat Duke Elling
ton, Lionel Hampton, Sarah
Vaughan, Miles Davis en
'Decil Taylor.
- Uit dit rijtje namen blijkt dat
een Europees jazzfestival het nog
feteeds niet zonder Amerikanen
kan stellen.
1 Als motto aan het festival was
dit jaar meegegeven „Hommage
to Duke Ellington". Dat de good-
old jazzreus het nog steeds ver
eent om geëerd te worden, be
lees de dit jaar zeventig gewor
den musicus tijdens het openings
concert op vrijdag. De zeventien
sterke formatie leverde
jes van virtuositeit die aan
het ongelooflijke grensden.
De grote kracht van Ellington
heeft altijd gelegen in zijn vermo
gen om iedereen in het orkest tot
volledige ontplooiing te laten ko
men zonder de eenheid verloren te
laten gaan. Discipline gekoppeld
aan vrijheid was en is nog steeds
zijn formule.
Bij de big band zitten nog
steeds Harry Carney, Johnny Hod
ges, Cootie Williams en Lawrence
Browns. Musici, die alle grote
griomfen van de Duke sinds 1930
hebben meegemaakt.
Johnny Hodges mocht nog eens
laten horen, waartoe hij op een
altsaxofoon in staat is. Cat Ander
son liet weer fabuleus hoge piep
tonen uit zijn trompet stromen.
In Rufus Jones heeft het orkest
een heel wat beter drummer ge
kregen dan de vroegere Sam
Woody ard.
Dat het orkest met weinig
nieuwe nummers zou komen was
natuurlijk wel te verwachten.
Mood Indigo, Sophisticated Lady,
Caravan, Santin Doll en andere
riepen bij de oudere liefhebbers
dierbare herinneringen op, hoewel
de composities van Ellington elke
keer weer verrassen door hun fris
heid.
Het enige nog nooit in Neder
land ten gehore gebrachte nummer
was „La plus belle Africaine".
Een drie jaar geleden voor een
negerfestival gemaakte composi
tie. De oerwoudeffecten waren
misschien wat goedkoop, maar
het spel van Harry Carney op ba
ritonsaxofoon, Paul Gonsalves op
klarinet en niet te vergeten de
toetsentaal van de Master himself,
zorgden voor een staande ovatie.
De ovaties na afloop zorgden er
overigens voor, dat de Duke in
kwartetbezetting (ritmesectie plus
de zwakke gastorganist Wild Bill
Davis) nog een halfuurtje relaxed
doorging.
Eerder op de avond had het pu
bliek gelegenheid gehad om zich
stierlijk te vervelen bij de jaar
lijks weer bijeengeraapte Newport
All Stars. Dit gelegenheidsensem-
ble wordt a-lleen steeds weer op de
planken gezet om organisator
George Wein de mogelijkheid te
bieden nog eens achter de piano
plaats te nemen. Een onvergeeflijk
initiatief. Slechts gitarist Barney
Kessel wist een voldoende te ha
len.
i"'W
4
MILES DAVIS
De organisatoren hadden op de
tweede avond de enorme blunder
gemaakt om Sarah Vaughan voor
de pauze en Lionel Rampton er na
te zetten. Zangeres Sarah Vaughan
herhaalde de topprestatie van 1967
toen zij in De Doelen volgens haar
zeggen en hot hoogtepunt vrn haar
carrière bereikte. Veel jazzliefheb
bers kunnen het haar niet verge
ven, dat zij de laatste jaren veel
knipogen naar de commercie ge
maakt heeft. Op dit specifieke
jazzfestival liet zij echter horen,
dat haar pure inprovisaitdetalen-
ten onevenaarbaar zijn.
Strak en sober ondersteund door
haar trio bracht zij een serie klas
sieke jazznummers (One of those
things, There is a lot of living to
do, Look at me e,a,). Ondanks haar
gestegen lieftijd (46) is haar stem
jong gebleven. Het lijkt zelfs of
haar instrument elk jaar geraffi
neerder klinkt. Timing, bereik, ge
voel voor tekst en noig iets ondefi-
neerbaars zijn de dingen die haar
groot gemaakt hebben.
Tijdens het langzame nummer
The shadow of your smile was het
of de stilte hoorbaar was. Met de
snelle vrijblijvende (en vrij ma
kende) tsjoe-bi-doe-improvisaties
wist zij de zaal overeind te krij
gen.
Een applaus van welgeteld
veertien minuten was te wei
nig om haar magistrale optreden
te onderstrepen.
Na de pauze dus de Hemp.
In 1956 speelde deze vir
tuoze vibrafonist het klaar om de
zaal dermate in extase te brengen
en zichzelf ook, dat de politie
moest optreden.
Sindsdien hebben de jazzliefheb
bers ingezien, dat het spel van Lio
nel Hampton voornamelijk be
paald wordt door show en in de
tweede plaats pas door muzikale
capaciteiten. Ook dit jaar werd
weer bewezen dat Lionel Hampton
zelf een virtuoos musicus is, maar
het octet, dat hij mee naar Rotter
dam had genomen bleog op alle
punten onder de maat. Het Rotter
damse publiek, dat door Sarah
Vaughan Volledig- in" de stemming
gebracht was, liet zich misleiden
door het showmanship van Lionel
Hampton. De prestaties van de
Hamp zelf op vibrafoon, piano en
slagwerk mogen er zijn. Het nadeel
van zijn muziek is echter, dat alle
aandacht naar de bandleider ge
trokken wordt, terwijl de orkest
leden volkomen in de schaduw
blijven staan. Dat de orkestleden
in dit geval in de schaduw bleven
was misschien wel gelukkig, omdat
geen van de zeven musici in staat
was ook maar één fatsoenlijke
jazznoot te blazen resp. te spelen.
De grapjes van Lionel Hampton,
die hij ook in 1956 uithaalde en die
toen de zaal in extase brachten,
sloegen ook deze keer in, omdat
het publiek goed in de stemming
was. Zo hield het orkest een polo
naise door de zaal op de tonen
van When the Saiints.
Naar de concerten op zondag
avond en -nacht hebben vooral de
musicologen reikhalzend uitge
zien. Naar trompettist Miles Davis
LIONEL HAMPTON
omdat het een open waag was met
welke stijl hij te voorschijn zou
komen en naar piainiist Cecil Tay
lor omdat in Nederland nog nau
welijks Amerikaanse avamitgarde-
musdci zijn opgetreden.
Getuige zijn laatste elpees
heeft Miles Davis zich de laat
ste jaren ontwikkeld van Cool-
jazz tot meer populaire muziek.
Mensen die zondag waren ge
komen om hetzij de oude Cool
hetzij de nieuwe 'beat-soul-jazz'
te horen zijn bedrogen uitgeko
men. In een wat stroef op gang
komende vrije „compositie" van.
anderhalf uur verraste het kwin
tet met zuiver experimentele
jazz. Helemaal geslaagd is het
experiment niet. De dialoog tus
sen saxofonist Wayne Shorter en
Davis was hier en daar nogal
houterig. De samenwerking van
de blazers met Chick Corea op
de elektrische piano klopte veel
beter.
Soms leek het of het verloop
van het nummer voornamelijk
bepaald werd door slagwerker
Jack de Johnette. Bassist Dave
Holland was wel erg snel op zijn
instrument, maar reageerde waar
het het ensemblewerk betrof
vaak te laat.
Door dit optreden heeft Miles
Davis zijn aanhang in ieder ge-
va) weer enige hoop gegeven.
Experimentele jazz met alle mo
gelijkheden vandien verdient al
thans meer waardering dan half
slachtig geflirt met het hitwezen.
Het festival werd afgesloten
door het Cecil Taylor-kwartet.
Een (merk)waardige apotheose. De
muziek van deze avant gardist
geeft een totaal andere benade
ringswijze van de jazz. Maat, me
lodie, chorus, etc. bestaan niet
meer. Wat overblijft is één wilde
chaos waar op het eerste gehoor
geen structuur in te ontdekken
valt. En omdat een concertbezoe
ker het met i at „op het eerste ge
hoor" moet stellen is de enige mo
gelijkheid alles weg te denken en
de oren wijd open te zetten. Geen
jazz om naar te luisteren dus,
maar om te ondergaan.
Veel toehoorders wensten zich
niet bloot te stellen aan de aanval
van Cecil Taylor. Op zijn beurt
wenste de pianist nauwelijks naar
het applaus te luisteren. Maar per
slot van rekening is applaus ook
een geluid dat niet bijster avant
gardistisch klinkt.
HANS MAAS
DE Nederlandse meubelmakers
hebben weer laten zien wat zij
denken van de smaak, die het ko
mende jaar zal overheersen. Op
de twaalfde vakbeurs voor meu
belen en woningtextiel in Utrecht
wemelde het van pluche, van se-
mi-antiek, van glad'hout met gla
zen deurtje. Experimenten waren
op de beurs zeldzaam en als ei-
waren, dan nog bij de buitenland
se inzenders.
Het is moeilijk deze tijd een meu
belfabriek draaiende te houden;
ons land kent er vele, vooral klei
ne. Voor hen zal het extra-moei
lijk zijn met iets -nieuws te ko
men: zij kunnen het risico van
een mislukking niet lopen. Op
vallende inrichting was er niet.
Het leer met chroom, dat sterk
deed denken aan de jaren '50, was
er weer, alleen in nieuwe vorm
geving.
De plastic opblaas-stoel stond
eenbaam te wachten op het mo
ment van leeglopen. De karton
nen meubeltjes, die men zelf kan
maken, trokken al weer meer
aandacht (ideaal als relatiege
schenk
Alles bij elkaar een expositie, die
enorm groot is, maar waar de ar
geloze bezoeker door de bomen
het bos niet meer ziet.
„Ik ben een man uit twee stuk
ken."
G. K. van het Reve.
JONGEREN van 16 tot en met 20
jaar zijn over hun opvattingen en
gedragingen op seksueel gebied
openhartiger, wanneer zij door
wetenschappelijke onderzoekers
direct worden benaderd, dan
wanneer het eerste contact via de
ouders loopt. Dat is gebleken uit
het omvangrijke onderzoek dat in
opdracht van het weekblad Mar
griet is ingesteld.
Aan dit onderzoek werkten 1200
volwassenen en 800 jongeren mee.
Eén procent van de direct bena
derde jongeren weigerde het
vraaggesprek. Bij de jongeren, die
via de ouders werden benaderd,
bedroeg het percentage negen.
Dit Zei clrs. N. Schelvis vrijdag
middag in een voordracht tijdens
de Studium Generale over seks
in Utrecht (zie ook Tussen Haak
jes van zaterdag). Hij noemde de
onwetendheid op het gebied van
de seksualiteit betreurenswaardig
groot. Deze onwetendheid, zo is
uit de enquête gebleken, kan lei
den tot angsten en teleurstellin
gen of op zijn minst tot opvattin
gen die niet met de werkelijkheid
overeenkomen.
SARA.H VAUGHAN
o: Lichte grammofoonmi®'1'
8.35 Van alle markten «Pjl
je voor de huisvrouw).
o: Klassieke ^ammofowli? j
10.50 Voor de kleuters.
Voor de vrouw. 11.40 5'*,'
tie uit La Grande Duchess j
Istein, operette van Offeni»
HILVERSUM II 298 m
RV: 7.00 Nieuws 7.10 Het lev»
oord 7.15 Op het eerste genjjj
:ke grammofoonmuziek
vs en actualiteiten. TROS'
k 8.11 Als dat «u W®»
lekplatenprogramma. (»->w -s.
).10 Gymnastiek voor de a
V) 9.30 Voor de kleutert»'
1685 tot vandaag, <nuz^a
10 15 Voor df vrouw .Jl
Iws 11.02 Piek uur!: wedst^
•amma. 11.45 Actualiteiten,
^delingen
ILVERSUM III 240 m en F®
RV: 9.00 Nieuws. 9 02 jjo(
lichte vocale muziekjes,
vs 10.03 Mengelmuze n
peelplaien met kritisch jj
aar N.O.S.. 11.00 Nieuws
?k - lezen
(ADVERTENTIE)i_
Ipt snel - aangename sma^