'The Duke' is no 1 ir NEWPORT JAZZ FESTIVAL' Meubelen Direct t wybert 5/ë (Frans): TSLAND I: TSLAND II üoedl Herinneringen Show OESTSIROOP 20 19 DE STEM VAN DINSDAG 11 NOVEMBER 1969 2,1 5 MUIS DIE BRULDE medie van Jack Arnold ter Sellers en Jean Sebers 50 MILITAIRE MUZIEK. IRADE (vervolg) 1HOOLTELEVISIE VNDMANNETJE ENERKLANKEN IJK EN KOOK EURIG FRANS ÖEKLICHT EDEDELINGEN IEUWS LOTGALA VAN HET RA. IO- EN TV-SALON TE ANT. TERPEN EL DE KAARSJES NIET ver het ouder worden met ge. Ligenissen van Noel Coward aarschalk Montgomery tIj arbara Hepworth. OS-HONGER IEUWS EUX D'EN FACE êTES DE WALLONIË ES TROIS MOUSQUE- AIRES larionettenspel van José Géal TIEUWS TINCELLES Wetenschappelijke experimea. »n voor kinderen van 8 tot 11 aar. illo les jeunes uatholiek-godsdien. 1tige uitzending woor de kleuters ine femme a aimer iournaal 7-28-10 Wedstrijdspel, ^'enfant et nous let kind dat men verwacht. iournaal iournaal en weer. bericht 3ie show der zehn kleur) BERICHTEN UIT DE PRO VINCIE (kleur) iournaal, kommentaai en weerbericht reinschrift aus farbi und form (kleur) WAGEN 54 BITTE MELDEN. Tv-serie. „Wohnung hin Wol- nung her". DIE DREHSCHEIBE PARTÏ-GESCHICHTEN (kleur) Tips voor installatiefuifjes kantoor. ÏAO (kleur) Tv-serie. „Der Kampf mit des Blauschürzen". HEUTE Aansluitend het weerbericht, DER HEIMLICHEN SCHRIÏT- MACHER (kleur) Reportage over de Ford-Stich ting. Aansluitend: kort nieuw, HIGH CHAPARRAL (Keur) ASPEKTE journaal en weer bericht ursula oder das unto te leben JSSEL NEDERLANDS 324 B 0 Nieuws. 12.03 Gevarieerd® 'ogramma (12.40-12.48 Weer*! mededelingen, SOS-berichte i schippers). 13.00 Nieuws, wet' it, mededelingen en S0S4H in voor de schippers. 13.20 iziek. 14.00 Nieuws. 14.03 SOS- er. (17.00 en 18.00 Nieuws).»! rs en weerbericht, aansluit® b Honger. (22.00 Nieuws, bericil n cultureel nieuws, 23.00 N« I Nieuws. 23.45-23.55 L-iggir-B l» eschepen. Woensdag 12 november HILVERSUM I 402 m RA: 7.00 Nieuws en ochte® t astiek. 7.20 Socialistisch sM 1.23 Stereo: Lichte grammofoon- j ïk. (7.30-7.35 Van de voorjW; I VPRO: 7.54 Deze dag. VA»; Nieuws. 8.11 Actualiteiten DE gekken van deze pagina zijn op de elfde van de elfde te berei ken op toestel elf bij De Stem. Niet te vroeg bellen. DUKE ELLINGTON ROTTERDAM Drie avon- pen (en nachten) zijn de Rot- ;erdamse Doelen het afgelo pen weekeind het domein ge veest van jazzliefhebbers. Het Newport Jazzfestival for Eu rope werd voor de vierde freer in Rotterdam gehouden. Dmdat de directie van de Joelen door subsidie van de bemeente financieel nogal wat kan riskeren speelt zij het elk jaar weer klaar om de aller grootsten van de jazz naar Blederland te halen. Dit jaar waren dat Duke Elling ton, Lionel Hampton, Sarah Vaughan, Miles Davis en 'Decil Taylor. - Uit dit rijtje namen blijkt dat een Europees jazzfestival het nog feteeds niet zonder Amerikanen kan stellen. 1 Als motto aan het festival was dit jaar meegegeven „Hommage to Duke Ellington". Dat de good- old jazzreus het nog steeds ver eent om geëerd te worden, be lees de dit jaar zeventig gewor den musicus tijdens het openings concert op vrijdag. De zeventien sterke formatie leverde jes van virtuositeit die aan het ongelooflijke grensden. De grote kracht van Ellington heeft altijd gelegen in zijn vermo gen om iedereen in het orkest tot volledige ontplooiing te laten ko men zonder de eenheid verloren te laten gaan. Discipline gekoppeld aan vrijheid was en is nog steeds zijn formule. Bij de big band zitten nog steeds Harry Carney, Johnny Hod ges, Cootie Williams en Lawrence Browns. Musici, die alle grote griomfen van de Duke sinds 1930 hebben meegemaakt. Johnny Hodges mocht nog eens laten horen, waartoe hij op een altsaxofoon in staat is. Cat Ander son liet weer fabuleus hoge piep tonen uit zijn trompet stromen. In Rufus Jones heeft het orkest een heel wat beter drummer ge kregen dan de vroegere Sam Woody ard. Dat het orkest met weinig nieuwe nummers zou komen was natuurlijk wel te verwachten. Mood Indigo, Sophisticated Lady, Caravan, Santin Doll en andere riepen bij de oudere liefhebbers dierbare herinneringen op, hoewel de composities van Ellington elke keer weer verrassen door hun fris heid. Het enige nog nooit in Neder land ten gehore gebrachte nummer was „La plus belle Africaine". Een drie jaar geleden voor een negerfestival gemaakte composi tie. De oerwoudeffecten waren misschien wat goedkoop, maar het spel van Harry Carney op ba ritonsaxofoon, Paul Gonsalves op klarinet en niet te vergeten de toetsentaal van de Master himself, zorgden voor een staande ovatie. De ovaties na afloop zorgden er overigens voor, dat de Duke in kwartetbezetting (ritmesectie plus de zwakke gastorganist Wild Bill Davis) nog een halfuurtje relaxed doorging. Eerder op de avond had het pu bliek gelegenheid gehad om zich stierlijk te vervelen bij de jaar lijks weer bijeengeraapte Newport All Stars. Dit gelegenheidsensem- ble wordt a-lleen steeds weer op de planken gezet om organisator George Wein de mogelijkheid te bieden nog eens achter de piano plaats te nemen. Een onvergeeflijk initiatief. Slechts gitarist Barney Kessel wist een voldoende te ha len. i"'W 4 MILES DAVIS De organisatoren hadden op de tweede avond de enorme blunder gemaakt om Sarah Vaughan voor de pauze en Lionel Rampton er na te zetten. Zangeres Sarah Vaughan herhaalde de topprestatie van 1967 toen zij in De Doelen volgens haar zeggen en hot hoogtepunt vrn haar carrière bereikte. Veel jazzliefheb bers kunnen het haar niet verge ven, dat zij de laatste jaren veel knipogen naar de commercie ge maakt heeft. Op dit specifieke jazzfestival liet zij echter horen, dat haar pure inprovisaitdetalen- ten onevenaarbaar zijn. Strak en sober ondersteund door haar trio bracht zij een serie klas sieke jazznummers (One of those things, There is a lot of living to do, Look at me e,a,). Ondanks haar gestegen lieftijd (46) is haar stem jong gebleven. Het lijkt zelfs of haar instrument elk jaar geraffi neerder klinkt. Timing, bereik, ge voel voor tekst en noig iets ondefi- neerbaars zijn de dingen die haar groot gemaakt hebben. Tijdens het langzame nummer The shadow of your smile was het of de stilte hoorbaar was. Met de snelle vrijblijvende (en vrij ma kende) tsjoe-bi-doe-improvisaties wist zij de zaal overeind te krij gen. Een applaus van welgeteld veertien minuten was te wei nig om haar magistrale optreden te onderstrepen. Na de pauze dus de Hemp. In 1956 speelde deze vir tuoze vibrafonist het klaar om de zaal dermate in extase te brengen en zichzelf ook, dat de politie moest optreden. Sindsdien hebben de jazzliefheb bers ingezien, dat het spel van Lio nel Hampton voornamelijk be paald wordt door show en in de tweede plaats pas door muzikale capaciteiten. Ook dit jaar werd weer bewezen dat Lionel Hampton zelf een virtuoos musicus is, maar het octet, dat hij mee naar Rotter dam had genomen bleog op alle punten onder de maat. Het Rotter damse publiek, dat door Sarah Vaughan Volledig- in" de stemming gebracht was, liet zich misleiden door het showmanship van Lionel Hampton. De prestaties van de Hamp zelf op vibrafoon, piano en slagwerk mogen er zijn. Het nadeel van zijn muziek is echter, dat alle aandacht naar de bandleider ge trokken wordt, terwijl de orkest leden volkomen in de schaduw blijven staan. Dat de orkestleden in dit geval in de schaduw bleven was misschien wel gelukkig, omdat geen van de zeven musici in staat was ook maar één fatsoenlijke jazznoot te blazen resp. te spelen. De grapjes van Lionel Hampton, die hij ook in 1956 uithaalde en die toen de zaal in extase brachten, sloegen ook deze keer in, omdat het publiek goed in de stemming was. Zo hield het orkest een polo naise door de zaal op de tonen van When the Saiints. Naar de concerten op zondag avond en -nacht hebben vooral de musicologen reikhalzend uitge zien. Naar trompettist Miles Davis LIONEL HAMPTON omdat het een open waag was met welke stijl hij te voorschijn zou komen en naar piainiist Cecil Tay lor omdat in Nederland nog nau welijks Amerikaanse avamitgarde- musdci zijn opgetreden. Getuige zijn laatste elpees heeft Miles Davis zich de laat ste jaren ontwikkeld van Cool- jazz tot meer populaire muziek. Mensen die zondag waren ge komen om hetzij de oude Cool hetzij de nieuwe 'beat-soul-jazz' te horen zijn bedrogen uitgeko men. In een wat stroef op gang komende vrije „compositie" van. anderhalf uur verraste het kwin tet met zuiver experimentele jazz. Helemaal geslaagd is het experiment niet. De dialoog tus sen saxofonist Wayne Shorter en Davis was hier en daar nogal houterig. De samenwerking van de blazers met Chick Corea op de elektrische piano klopte veel beter. Soms leek het of het verloop van het nummer voornamelijk bepaald werd door slagwerker Jack de Johnette. Bassist Dave Holland was wel erg snel op zijn instrument, maar reageerde waar het het ensemblewerk betrof vaak te laat. Door dit optreden heeft Miles Davis zijn aanhang in ieder ge- va) weer enige hoop gegeven. Experimentele jazz met alle mo gelijkheden vandien verdient al thans meer waardering dan half slachtig geflirt met het hitwezen. Het festival werd afgesloten door het Cecil Taylor-kwartet. Een (merk)waardige apotheose. De muziek van deze avant gardist geeft een totaal andere benade ringswijze van de jazz. Maat, me lodie, chorus, etc. bestaan niet meer. Wat overblijft is één wilde chaos waar op het eerste gehoor geen structuur in te ontdekken valt. En omdat een concertbezoe ker het met i at „op het eerste ge hoor" moet stellen is de enige mo gelijkheid alles weg te denken en de oren wijd open te zetten. Geen jazz om naar te luisteren dus, maar om te ondergaan. Veel toehoorders wensten zich niet bloot te stellen aan de aanval van Cecil Taylor. Op zijn beurt wenste de pianist nauwelijks naar het applaus te luisteren. Maar per slot van rekening is applaus ook een geluid dat niet bijster avant gardistisch klinkt. HANS MAAS DE Nederlandse meubelmakers hebben weer laten zien wat zij denken van de smaak, die het ko mende jaar zal overheersen. Op de twaalfde vakbeurs voor meu belen en woningtextiel in Utrecht wemelde het van pluche, van se- mi-antiek, van glad'hout met gla zen deurtje. Experimenten waren op de beurs zeldzaam en als ei- waren, dan nog bij de buitenland se inzenders. Het is moeilijk deze tijd een meu belfabriek draaiende te houden; ons land kent er vele, vooral klei ne. Voor hen zal het extra-moei lijk zijn met iets -nieuws te ko men: zij kunnen het risico van een mislukking niet lopen. Op vallende inrichting was er niet. Het leer met chroom, dat sterk deed denken aan de jaren '50, was er weer, alleen in nieuwe vorm geving. De plastic opblaas-stoel stond eenbaam te wachten op het mo ment van leeglopen. De karton nen meubeltjes, die men zelf kan maken, trokken al weer meer aandacht (ideaal als relatiege schenk Alles bij elkaar een expositie, die enorm groot is, maar waar de ar geloze bezoeker door de bomen het bos niet meer ziet. „Ik ben een man uit twee stuk ken." G. K. van het Reve. JONGEREN van 16 tot en met 20 jaar zijn over hun opvattingen en gedragingen op seksueel gebied openhartiger, wanneer zij door wetenschappelijke onderzoekers direct worden benaderd, dan wanneer het eerste contact via de ouders loopt. Dat is gebleken uit het omvangrijke onderzoek dat in opdracht van het weekblad Mar griet is ingesteld. Aan dit onderzoek werkten 1200 volwassenen en 800 jongeren mee. Eén procent van de direct bena derde jongeren weigerde het vraaggesprek. Bij de jongeren, die via de ouders werden benaderd, bedroeg het percentage negen. Dit Zei clrs. N. Schelvis vrijdag middag in een voordracht tijdens de Studium Generale over seks in Utrecht (zie ook Tussen Haak jes van zaterdag). Hij noemde de onwetendheid op het gebied van de seksualiteit betreurenswaardig groot. Deze onwetendheid, zo is uit de enquête gebleken, kan lei den tot angsten en teleurstellin gen of op zijn minst tot opvattin gen die niet met de werkelijkheid overeenkomen. SARA.H VAUGHAN o: Lichte grammofoonmi®'1' 8.35 Van alle markten «Pjl je voor de huisvrouw). o: Klassieke ^ammofowli? j 10.50 Voor de kleuters. Voor de vrouw. 11.40 5'*,' tie uit La Grande Duchess j Istein, operette van Offeni» HILVERSUM II 298 m RV: 7.00 Nieuws 7.10 Het lev» oord 7.15 Op het eerste genjjj :ke grammofoonmuziek vs en actualiteiten. TROS' k 8.11 Als dat «u W®» lekplatenprogramma. (»->w -s. ).10 Gymnastiek voor de a V) 9.30 Voor de kleutert»' 1685 tot vandaag, <nuz^a 10 15 Voor df vrouw .Jl Iws 11.02 Piek uur!: wedst^ •amma. 11.45 Actualiteiten, ^delingen ILVERSUM III 240 m en F® RV: 9.00 Nieuws. 9 02 jjo( lichte vocale muziekjes, vs 10.03 Mengelmuze n peelplaien met kritisch jj aar N.O.S.. 11.00 Nieuws ?k - lezen (ADVERTENTIE)i_ Ipt snel - aangename sma^

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 19