Klassestrfjd lil van de modern „Wij willen gewoon lekker leven DE STUDENT SLAVERNIJ ALS PRIKKEL? DE STEM VAN ZATERDAG 8 NOVEMBER 1969 De serie „Van puinhoop tot welvaart" wordt vandaag afgerond met enkele artike len over de vraag: „Heeft de bevrijding ons werkelijk be vrijd?" Onze redacteur Jacques Levij had rond dit thema in terviews met een hoogleraar en een student. Onze mede werker dr. C. Verhoeven gaat in op de filosofische as pecten van „bevrijding" en „vrijheid" III 1969 ;blauw. m 1964, Austin 8, Glider 1966, Off. dealer. Cool, Laan Roosendaal. :nstr. 14, 1640-5295. uikte auto in Dongen- ellelaan 40, 1. 01640- straat 63, de Luxe, eer goede Glymes- gen. e 1961 goed corner- en lerlaan 57 Charm, meisje m. gev. mor, maatsch. werkster derbescherming) 29 jr. zoekt kennism. m. sport, p, heer van gelijk niv, International, succesvol 1949. Gouda, Gedenklaa:! tel. 01820-13937. Venlo, f usstraat 50. tel. 04700.1: Huisdieren T.k. Duitse herders pr. I boom. T.b. C. J. AkkeritL Bremswegje 3, Oud-Gas'ij Pension voor katten honden. Zuidgeest 13, E op Zoom, tel. 7564. W. Gijzen, Dahliastraat l Willebrord, betaalt de r prijzen voor tamme kc Tel 0^653 - 2352. Te koop: leuke poedeltjü, Molenstraat 35, Wemeldia Tel. 01192-534. T.k. zwarte dwergpoeW pegineesjes, zwarte ooi" bruine spaniels en hu&,: Ampèrestraat 29, TILBURG „Laten we elkaar maar niets wijsmaken. Mertens heeft ge- iteld dat er zo'n 200 mensen zijn die in Nederland de dienst uitmaken. Het Boet er daarbi, niet toe of het er nu waf meer of minder zijn. Feit is dat er |og steeds een heersende klasse is. Uitvoerige sociologische onderzoekin gen in de Verenigde Staten hebben dat aangetoond Die klasse omvat daar zo'n half procent van de bevolking, is bijna ongrijpbaar, vormt een krin getje en beheerst en controleert wat er werkelijk gebeurt. En het feit dat Kn meerderheid in ons parlement weigert te laten onderzoeken, of de be Tieringen van Mertens juist zijn, bewijst maar één ding: ook in ons land is er zo'n sociologische topklasse. Voor de economie van een land is het be langrijk dat te weten. Want die klasse dient in de eerste plaats, niet uit sluitend natuurlijk, het klasse-belang van de managers. En zo ziet u maar weei dat opvattingen van Marx over klassestrijd ook in deze tijd nog opgaan. Op een ander niveau dan hij in het midden van de vorige eeuw stelde". Landbouw sen n een enor- •omfiets-, inderdelen. reg 22. Hul- i «.50 'lessen f 7.5" Vooi ge- antl-sllDeur- t.anef Au- itrale' Aan- «erger »c rtr 11. tele- Stati- 7IH Koosen- 3 lel 34097 raat 64 tel tie iravans, Ber- aravanhandel >wterrein, 1000 meter Ldria tourca- 19 4-pers. Iin schokbre- f 750 Jmge termijn Ehowroom T. en "ta-ca- |nont en f 6.995. Siel- en Cara- leeweg 34a- tel. 01619- ns. Ber_ ■13, Bergen TiO) 7124. Za- |s terrein I spiritusfa- Paarden, 5 jarige heap Adolf v. Wittestein eertjj getuigd en bereden, en.) rige Gelderse stamboel 1 rie met dekbewijs van A Brugm. Moonslaan 30, i heeze. Tel. 049596nR Paarden, prachtige rooi] Gelderse ruin vader An le klas bereden, en grf ruin vader Zwier 3,5 ja goeds en zeldzaam mo" brugm. Moonslaan Qn heeze. Te koop 3 paarden, eeflj ge Gelderse merrie si 1.58 1.1. een 5-jarige Aai stokmaat 1.54 1.1. een Haflinger met papieren i maat 1,42 1.1., alle drie n goed te berijden. Bij makers, Laurentiusdjd* Steenbergen, tel. O1670- Diversen Huwelijksreportases, schillig welke plaats. J 'M Ossewaarde, Schoolst:. Graauw. Antiekmarkt in Hotel Chaam, zaterdag 8 e» - 9 november van H-L I 18.00 uuiv Schieting zaterdag I p. Leeraert-Nijs, Ho»1] 2.30 uur. Op zondag 9 novcn*' prijskaarting bij E- Groenendijk. Inschrt'Ll uur 150.- gewaarWJ I.avita speciaal tegeti val bij hond of kat mooie vaste glan» Geen haren meer 0!^ of meubels. Lav'taj» 'rofessor dr. Th. C. M. J. van de lundert (33), geschiedenis der eco- imie, is een „Marxist". Dat wil Jggen, hij toetst de opvattingen van de schrijver van „Het Kapitaal" en vele andere werken aan de huidige situatie en vindt dat veel van de ideeën van de Duitser nog steeds op gaan. Een levendige jonge man, niet on der de indruk van dat professoraat hij was 28 jaar toen zijn Alma ^^iter, de Katholieke Hogeschool Tilburg, hem benoemde. Hij formu leert gemakkelijk, onderstreept ieds de betrekkelijkheid van zijn ïning, stelt die telkens als het wa re ter discussie. Zit er losjes bij tij dens het indringende gesprek, op een bank ene been nonchalant over het andere. De handen blijven rus tig, gebaren weinig. Uit de donkere "n straalt humor Tan de oorlog weet hij niet veel. jrinnert zich nog flauw de ver- 'ikkingen van het bombardement van Nijmegen in 1944. „Misschien wel een voordeel als men zijn me ning moet geven over een kwart eeuw bevrijding. Het is niet alle maal geschiedenis voor mij, maar veel van die eerste jaren na de be tiding heb ik pas later weten schappelijk bestudeerd. Op het mo ment zelf was ik er „niet bij", niet bewust in ieder geval". En om maar meteen met de deur in huis te vallen. Die moderne klas senstrijd vindt hij hét probleem van df geïndustrialiseerde samenle ving. „Het is frappant dat in onze ideo logie wordt ontkend dat die heersen de klasse er is. Juist dat bewijst dat ze er is. Nog steeds reguleert een kleine groep mensen een klasse de samenleving. Het feit dat wij in Nederland niet durven onderzoeken, bewijst hoe invloedrijk die klasse is". En dan ineens: „Die constate ring lijkt wat negatief. Ze is het niet. We moeten ook durven erkennen dat er in die 25 na-oorlogse jaren heel wat pluspunten te vinden zijn. In het materiële vlak is in ons land veel gepresteerd. De industrialisatie is er een voor beeld van De stijging van het ge middelde werkelijke inkomen liegt er ook niet om. Het reële inkomen wel te verstaan. De enorme stijging van de nationale produktie heeft een stuk sociale zekerheid mogelijk ge maakt dat er zijn mag En dat alles vloeit als het ware voort uit de hu manistische idealen die wij koeste ren en kon tot stand komen onder de druk van de sociaal-democra tische partijen, met steun van con fessionele groeperingen. Nee, daar aan hebben we echt wat gedaan". Keerpunt? „Voor mij is de Ameri kaanse beslissing West-Europa Mar shalhulp te geven, een fantastische geldinjectie, het kardinale punt na de oorlug geweest. Toen immers werd globaal de richting gewezen die wij konden opgaan. Een geniale zet. De grens tussen altruïsme en berekening is daarbij moeilijk te trekken. Die hulp opende voor de Amerikanen de toegang tot de grondstoffenrijkdom van de Europe se koloniën. Maar dat neemt niet weg dat de Amerikanen ook bereid waren een stuk van hun welvaart tij delijk af te staan! Uitermate belangrijk vindt de hoogleraar de manier waarop de toenmalige Nederlandse regering op die hulp politiek heeft gereageerd. „De geleide loonpolitiek van Drees en de zijnen maakte een geleidelijke ontwikkeling en opbouw van de eco nomie mogelijk. Men volgde toen de gezonde tactiek van loonsverhogin gen die kwamen, nadat er duidelijke produktiviteitsverhogingen waren geweest. En laat ik maar zeggen dat ik de huidige situatie heel wat gevaarlijker vind". Er is onrust. Dat is geen wonder, meent professor Van de Klundert. De werkloosheid is nu laag en de loonstijgingen zijn gering. „Dat is niet vol te houden. De betalingsba lans komt er door in gevaar Maar nog belangrijker is dat men zich te recht steeds meer ongerust gaat ma ken over het naar onbekende rich ting wegvloeien van de resultaten van de produktiviteitstijging". Een levensgroot vraagstuk, 25 jaar na de oorlog, is de wijze waar op wij de democratische ideologie van waaruit wij zeggen te denken en te leven gaan verdiepen en verbre den in de praktijk. „Dat is dus het probleem van de democratisering van de samenleving. Ik geloof dat die idee uitbouwen belangrijker is dan alleen maar ter verdediging er van het opbouwen van een strijd macht. In feite ligt dat in het vlak van de kwaliteit van onze democra tie. Het gaat erom. of we bereid zijn in de sfeer van onze materiële welvaart offers te brengen om ter- wille van ons welzijn te sturen naar een richting die democratische be sluitvormingsprocessen meer kan sen geeft. Als dat gebeurt zal, zo ge loof ik vast, een van de brandende kwesties van deze tijd zijn opgelost". Men moet goed zien dat die demo cratisering niet alleen via het parle mentarisme kan worden bereikt. Dat parlement wordt steeds techno- cratischer. Het is een onderdeel van het establishment geworden, „er zal een parlement nodig zijn. Maar het kan niet meer dat een kleine groep de ontwikkelingen in de maatschap pij bepaalt. Ook lagere organen zul len medebeslissingsrecht moeten krijgen. Democratisering van de sa menleving betekent dat we bereid zijn aan de basis meer betekenis en invloed toe te kennen dan nu nog het geval is". Professor Van de Klundert ziet de oplossing in de vestiging van een democratisch-socialistische samen leving die gericht is op humanise ring. „De mens die geestelijk wat minder bedeeld is dan zijn mede mensen, moet beter bedeeld worden. In dit verband moet het mij van het hart dat het geven van informatie in het kader van democratisering vormingskansen, onderwijs zeker zo belangrijk is als puur formeren van instituties. Daarvoor moeten we veel geld gaan uitgeven. En dat is precies hetzelfde, bijvoorbeeld, bij de democratisering van de bedrij ven. Het studentenprotest in het bijzon der en het protest in het algemeen zijn feiten die in die 25 na-oorlogse jaren eveneens sterk de nadruk heb ben gekregen. „Ik geloof dat dat protest, voorzover het is gericht op maatschappijkritiek, winst is. Maar ook vind ik dat de wetenschappelijke verdieping ervan ontbreekt. Daarom komt men niet veel verder. Het con flict staat centraal in dit protest, maar er zit geen cumulatie in. We zullen onze kennis van de sociale verhoudingen in de samenleving moeten verdiepen en daarbij vooral de conflict-filosofie in het oog moe ten houden". Hij stopt even. Er valt hem iets in. „Ach. ik meen dat de buitenpar lementaire actie om grote groepen mensen met de neus op problemen te drukken uitstekend is. Maatschap pij-kritiek is gewenst. Maar we moe ten dat alles ook wel wat relative ren, er de betrekkelijkheid van in zien. We moeten ons ook wel gere geld afvragen, wat we eigenlijk aan het doen zijn. Mijns inziens is die democratise ring van de samenleving nodig, ook al omdat er dan veel beter volgens plannen kan worden gewerkt. En als we dat hebben bereikt, hoeven wij ons niet langer te laten dicteren door de noodzaak van het markt-me- chanisme" Kortom, professor Van de Klun dert gelooft dat er in die 25 jaren na de bevrijding vele positieve din gen tot stand zijn gebracht. Daar door zijn de fundamenten gelegd om tot een andere maatschappelijke structuur te geraken. Wij, moderne mensen moeten daarbij de moed hebben, hoofdzaken van bijzaken te scheiden. Wij moeten ons gaan verdiepen in het zoekc-n naar het antwoord op de werkel'iK essentiële vragen die samenhangen met de democartise- ring van de maatschappij. Wij ken nen die vragen, wij kennen de no den, wij hebben een uitstekend uit gangspunt. Wat let ons, zo stelt hij, met voortvarendheid een nieuwe grote uitdaging te aanvaarden? er Jper vliegtuig tuiden of per lnaar de win- I deze reizen voor u Vli'Per Co 114, tel. 2322. Ide week- Itaancaravans, tamers, op- taravans met ■vanaf fl 800.- Teweg 26, Os- Oosterschel- „Hoop" en Jrek steiger (minus ,6 km J. J. van der jeliestraat 103 Il25. fken oi meuueii. i graag. Gratis foWer^ Labor. Venlo. Ziekenhuisverzekeriot ,1 acht kwalen voor .—♦taJ honderd jaar. Assi Makelaarskantoor ,at boom. Gouverneur®" Sluis, tel. 01178-590 Binnenschietins bii P. Leeraert, Z», „k 1 wip. Inleg f 4'29- I Begin 3 uur. Schieting z°nd?,gJLT'm de Kind, Kapelleb™' uur. -- Schieting zondag 9 .jaiif) fé De Kroon te j..l Inleg f 4,25. Ter$Llltt' ♦is 20.-. Soc KaP Begin 3 uur. Schieting staande ^erl fl nov. om 30 ka Sport. st -Jansteen- uur. TILBURG - BRUNO LODEWIJK GROEN - vierdejaars sociologie- ^Ident in Tilburg is 25 iaar. Zoon van een vooraanstaand Limburgs jour- #list. Zijn belangstelling is breed, vooral maar met uitsluitend gericht op maatschappelijke en polit.eke vraagstukken. Hij oekleedt enkele functies in de studenten-gemeenschap en is met plezier secretaris van de hoge School-commissie die het programma van het studium generale verzorgt. ^Misschien bewijst dat programma al dat deze jonge man bepaalt hete hang ijzers niet schuwt. In Tilburg immers draagt het studium generale een uit- fc~Besproken „revolutionair" karakter. Hij zoekt, mei zijn mede-commissiele den, naar fundamentele onderwerpen. „Als we nu een serie hebben om het onderwerp „agressie"' van alle kanten te belichten, wil dat zeggen dat •ij vraagstukken als de oorlog in Vietnam, de Maagdenhuis-affaire en de tarop gevolgde berechting, de discriminatie van allerlei maatschappelijke "epen en de jeugdmisdadigheid aan de orde durven stellen". |tere en meest zoekt seri- ■g voor- Sym- voedingsleer I opleiding 30 tog. Nijmegen Kunt tot een _r Kennlsma- e landeWk sa. ■delingen van ■Bemlddeiings- Hds 1953 ovibe- Jntcldellng ver- llibl tnlichtin- Ibus 6037 Am- 1 Tilburg Nwe 14250-21928 Schieting zaïe»gu|( ber, café Centraa 200 fr. gratis. Beg»_ Gewaarborgde Gewaarborgd i--- M lp! rorsCt0tBefei zondag 9 ting om vware ïrort te 7 uur. bij E. de K°r dijk. Sehieting zondag lietere en bureau zoekt li akin g voor: I sociologie 25 lirog. serieuze Dordrecht, tel. 01850- Jïtere en meest liu zoekt seri- |ng voor: zelf- fesse met mid- Jf 27 iaar R.K (Dordrecht, 1)9, tel. 01850- 9 D°V!!t Lanrf bij R. Heiiens La op 2 wippen^ff^- fecS Huur voor al en? denies, tancy-Jf^ ft kindercarrousel voor Pont ook >n zffs W1' B. op Zoom. tnau tei 17. Oud-VPssemeej^ „Standen" UfLTme' voorlichtingsb® j0orsHl te foto's en 8° teh ringen. Nederlan Stuur f 14.99 .P^k en dit prach'"£nden V>1 omgaand f°ege jnetZ te verpakkinSbetrcffcli^ documentatie fjng sp uitgebreide sorted h?j cosmetica. Pr os,o«ieS nntterdaü1, G' bus S249. Rotter" C30798. Lortom, Groen is geen fervent de- Snstrant, geen kamer-bezetter, |®cr! exhorbitant geklede student. Hij is een vooruitstrevende zelfden- «pnde en oordelende jongeman, die jfred weet wat hij wil. Zijn sympa thieën zijn links zonder dat hij al leen de eigen opvattingen als alleen- Jgligmakend ziet. „Van de bevrij- •Hhg weet ik uit mezell niets Na tuurlijk zijn mijn inzichten daarover gevormd door het onderwijs dat ik kreeg en misschien nog wel ster ker door het milieu waarin ik Bi opgegroeid. Bij ons thuis was en I Jver vee] gespreksstof Ik heb uet, familie-aspect van mijn vorming dBtijd als heel belangrijk ervaren en heb er steeds heel veel plezier ean beleefd". fSfHij peinst even, voordat hij ant- ifoordt op de vraag, hoe hij die be- yrijding ziet. „Ik geloof dat die vijf Jaar onderdrukking, verschrikking, geweld en onrecht in ons land toch •el een zekere mate van maat- ®tappelijk inzicht heeft gebracht, van oen soort collectief geweten. Ik ®een dat de meesten van ons, ook de ouderen, echt wel voelen dat er wat mi3 is met die maatschap- Pmijke structuur, dat er wat moet gebeuren Maar ik weet ook dat die ■ptenschap, vaak alleen maar een vaag gevoel van onvrede met het "[•staande, alleen niet voldoende is om met voortvarendheid die struc- ™ui te wijzigen" i-Hij zh niet boordevol kritiek op de •der" generatie. Hi; heeft gecon stateerd dat heel veel mensen zoe ken naar een filosofie die hun hou vast geeft nu alles wat in hun jeugd als bijna onaantastbaar gold, wegvalt, nu heel nieuwe en soms voor hen onbegrijpelijke normen zich duidelijker gaan aftekenen, nu alle problemen in de wereld dag-in- dag-uit via de massa-communicatie middelen hun gemoedsrust en con centratievermogen verstoren. „Ik geloof dat gewoon de tijd is gekomen die de mens in staat stelt heel eenvoudig lekker te gaan leven. En als ik één ding van wat in de afgelopen 25 jaar is gebeurd posi tief bescuouw. is het dat ik de in druk heb dat de mens voor het eerst in zijn geschiedenis de kans heeft leuker te gaan leven. Dat is namelijk ook een kwestie van gees tesgesteldheid" Na die oorlog was de chaos enorm. Materieel lag er veel in puin Duizenden en duizenden waren een gewelddadige dood gestorven. Moreel waren er wonden die in het gunstigste geval alleen de tijd kon helen. Groen meent dat door dit alles de normale generatie-controverse veel scherper, veel feller, is geworden. Aan de ene kant die ouderen die na de oorlog hard hebben gewerkt om de materiële schade te herstellen. Ze hebben zich vele dingen ontzegd. Maar de onzekerheid bleef, het ge voel dat alles wel weer eens zoü kunnen ineenstorten. Aan de andere kant de jongere mensen, 20 tussen de 20 en 30. Zij geloven best wel dat er hard is ge werkt. dat er veel is opgebouwd, ook sociaal. Maar zij kennen die angst niet die als een soort stempel van het verleden in de zielen van de ouderen is gedrukt. Zij zien wat wetenschap en techniek dagelijks tot stand brengen. Zij weten dat er helemaal geen armoede hoeft te zijn, dat allerlei onrecht helemaal niet natuurlijk is. „Wij geloven niet dat het credo van deze tijd de welvaartsvermeer dering moet zijn. Wij verzetten ons, omdat allerlei zaken worden getole reerd die niet passen in wat wij als werkelijke democratie zien. Wij toetsen wat ideologisch wordt bele den aan de werkelijkheid. Wij zien, hoe sterk bijvoorbeeld het zakenle ven is gebonden aan de politiek. Denkt u maar eena aan een man als Schmelzer. En niet aan hem al leen. En dan komen wij jongeren tot schrikbarende conclusies. Dan gaan wfj vragen, of die mensen die ons zo graag vertellen, hoe het moet nog wel integer zijn. Is het dan zo'n wonder dat vooral de ra dicalen onder ons niet meer geloven in een verandering van de maat schappelijke structuur zonder ge weld?" Groen zelf meent dat er wel een contact moet zijn tussen „het zaken leven" en „de politiek". „Maar dat contact behoort niet allerlei financi ële inhouden te hebben Het moet informatief zijn. Politici met com missariaten zijn niet meer onafhan kelijk" Hij praat redelijk over deze din gen. Zonder stemverheffing, zonder hartstocht schijnt het, maar duide lijk met en vanuit een vaste over tuiging. Het hele welvaartsdenken in de industriële moderne wereld vindt hij sterk egocentrisch. „In dat denken ontbreekt de werkelijke wil de arme landen te helpen. Er is eigenlijk geen welzijnsbegrip". Hij aarzelt even. Waagt dan de sprong. „Aan de andere kant zou de jonge kritische generatie ontnuch terd zijn als zij de sprong dertig jaar terug zou kunnen maken. Dan immers zou zij begrijpen dat er toch heel veel is bereikt A] was het al leen al het feit dat nu zoveel jonge mensen kunnen studeren. Dat is toch wel een positief effect van on ze welvaart. Misschien ontbreekt bij velen van ons wel het besef dat juist de studenten in een zeer be voorrechte positie verkeren". Die jonge mensen hebben het recht op en de plicht tot kritiek. Zij moeten hun eigen maatschappij op bouwen „De meeste jonge mensen willen een reële visie baseren op een eerlijke ideologie. Zij wijzen de politiek niet af. Zij pleiten voor openheid en eerlijkheid in die poli tiek. Zij zien dat juist dit op vele niveaus niet haalbaar is. Dat schept wantrouwen. Ook in de uni versitaire wereld. „Een trieste zaak, omdat er bewust wordt gepro beerd de mensen uit elkaar te drij ven". Heel belangrijk vindt Groen dat er werk wordt gemaakt van de po litieke bewustwording van de men sen. „Dat, is een punt in het pro gramma van de Studenten Vakbe weging. Ik sta er vierkant achter. Daaraan moet veel gebeuren, ook onder de jongeren. Ook bij hen is er weinig of geen begrip voor de rol die zij moeten meespelen in het pro ces dat tot democratisering van de maatschappij moet voeren". Groen merkt op dat de kritiek van de jongere generatie eigenlijk ver mengd zou moeten zijn met dank baarheid „De ouderen hebben ons een situatie gegeven die ons de mo gelijkheden biedt eer groot aantal van onze idealen te verwezenlijken. Een groot deel van die jongeren krijgt de kans te studeren tot hun 25e jaar, of nog langer. Die jonge mensen hoeven niet te werken om in leven te blijven. Zij kunnen studeren, een toch wel andere vorm van werken dan er ge woonlijk onder wordt verstaan. Ik vind dat een van de grootste ver worvenheden van de na-oorlogse we deropbouw. Dacht u werkelijk dat, bijvoor beeld. het hele vraagstuk van de de mocratisering van onze samenleving zo stringent aan de orde zou zijn gekomen, als alleen maar een klei ne bevoorrechte maatschappelijke groep zou kunnen studeren? Als er geen welvaart zou zijn? Maatschap pijstructuur en alles wat daarmee te maken heeft, komt alleen maar zo voortdurend en indringend aan de orde als de mensen weinig of geen financiële zorgen hebben, als ze genoeg te eten en te drinken hebben" Groen stelt dat een kwarteeuw na de bevrijding grote sociale, econo- mische en godsdienstige vraagstuk ken om oplossing vragen. Hij heeft het gevoel dat overal mensen zoe ken naar het „gezicht van de maat schappij en van de medemens, waarin zij zichzelf herkennen". Zij vragen aandacht als individuen. Zij snakken naar een grotere toleran tie. Zij beseffen over het algemeen dat een sociale democratisering es sentieel is geworden. Zij pogen dit op alle mogelijke manieren te ver wezenlijken. Dat is een strijd om nieuwe werkbare structuren. In de religie en het onderwijs is dit heel duidelijk. „Wij democratiseren ons godsbegrip. Wij weten nu dat heel wat dingen negatieve zaken veel al die wij, en vooral onze ouders, vroeger aan God toeschreven ge woon een gevolg waren van onde mocratische machtsstructuren. Is dat misschien toch ook wel de cri sis in onze kerk?" De moderne jonge mens, en hij niet alleen, zoekt naar de grenzen van zijn eigen verantwoordelijkheid. Die reiken heel ver in ons begrip van goed en kwaad. Dat wordt nog versterkt, omdat de informatie over vele gebeurtenissen indringend en actueel ,s geworden. „Wij kunnen ingrijpen in de pro cessen van de erfelijkheid. Wij we ten dat wij dat ook kunnen in maatschappelijke structuren. Onze sociale en economische kennis stelt ons in staat maatschappelijke struc turen te vernieuwen. Maar ook daar door zijn de grenzen van onze ver antwoordelijkheid veel ruimer ge worden. Daarvoor schrikken vele mensen terug. De mogelijkheden van de techniek maken hen ang stig. Kortom, ze durven als mens geen stelling te nemen in die wor steling die de toekomst gestalte moet gaan geven. Ik hoop en vertrouw dat dit pro ces in de komende jaren zal voort schrijden, duidelijker contouren gaat krijgen. En laten we dan niet bang zijn, smalend te praten, over die welvaart. Wij moeten die juist ver groten, omdat vele in onze wereld er nog niet aan toe zijn. Wij willen gewoon lekker leven. En „wij", dat zijn alle mensen. Het is een grote en edele waarheid, dat de mens geboren is om vrij te zijn, rechtop en ongeketend over de aarde te wandelen en de wereld te veranderen naar zijn inzichten. Zonder die waarheid is het leven de moeite niet waard. Wie dit tegenspreekt en zegt dat we niet vrij zijn, of erge. nog, wie probeert ons die vri|heid te ontne men en ons tot slaven te maken, al is het maar voör xorte ti|id of voor een groot, historisch doel, die is onze vi|and. We bevri|den ons van die vijand met alle listen die we kunnen bedenken en ai het geweld dat we kunnen ontketenen. En we veren die bevri|ding als een nieuwe geboorte. Wat gebeurt hier? In de bevrijding wordl de vrijheid actueel en concreet. Vrijheid is abstract en vanzelfsprekend of dreigt dat te worden, wanneer we haar niet ervaren als een proces van bevri|ding. Ze lijkt steeds veroverd en geconcretiseerd te moeten worden. De waarheid dat de mens vrij is, staat niet voor eeuwig aan een verre hemel geschreven; zij moet voortdurend waar gemaakt worden, üe geschiedenis is niet het doen en laten van vrije mensen, maar een proces waarin de mens bezig is zich zelf te bevrijden. Historisch ge sproken is niet vrijheid het sleutelwoord van het menseli|k bestaan, maar bevrijding. Dit brengt een gevaarlijke dubbelzinnigheid met zich mee. Want bevrijding veronderstelt slavernij, gebondenheid. Ik bedoel hiermee niet dat de ware vrijheid naar de wetften luistert of een algemene waarheid van die aard, maar dat in de historie als bevrijding ook de slavernij een creatieve betekenis heeft. De voorlopigheid van de slavernij en de dwang is een machtiger prikkel dan de eeuwige vrij heid. De meeste mensen zijn waarschijnlijk min of meer de s aa van hun werk; zij hebben het maar tot op zeer geringe hoogte zelf in alle vrijheid gekozen. Zonder gebondenheid en dwang zou nig tot stand komen. Dit is niet bedoeld ais een pleidooi voor de dwang, allerminst, maar als een simpele constatering of een pro bleemstelling. Zonder het vaste, voorgeschreven kader van een rooster, een programma een schema of een voorbeeld, door anderen opgesteld of gegeven en ons vanuit het verleden of van boven af opgelegd, zouden we nauwelijks kunnen werken. De dwang van het systeem drijft ons voort en stelt ons in staat geestdriftig bezig te blij ven en carrière te maken of minstens ons gezin te onderhouden. Zonder dit heilige of tirannieke moeten schijnen we nauwelijks onze historische taak te kunnen vervullen. De bevrijding die wii vieren en gedenken, verlost ons niet van deze slavernij. Maar zij heeft een krachtige, historische impuls aan het handelen gegeven Die impuls hield verband met de verworven vrijheid, maar tegelijk met de voorlopigheid >-an een nieuwe dwang: de wederopbouw. Dat woord is om verschillende redenen merk waardig. De eerste is dat het bouwen blijkbaar het meest enthousias merend is, wanneer he: een „weder"-opbouw is. Het gaat dan om een dwang, waarvan we duidelijk menen te zien dat hij maar zeer voor lopig is. Het model is al gegeven en het werk lijkt van korte duur. Die dwang is een gevolg van de bevrijding en maakt daar een onderdeel van uit. Op de tweede plaats staat bij „wederopbouw" een duidelijk doel voor ogen: alles moet weer worden, zoals het ge weest is. Dat is bereikbaar omdat het al ooit bereikt is. Het verleden is bij ons handelen een richtsnoer van niet te onderschatten belang. Maar als norm genomen is het verleden, het vastliggende, een vorm van gebondenheid en dwang. Wederopbouw is herhaling van wat al gedaan is; het is nog geen vrijheid, maar bevrijding; het schept voor waarden voor de vrijhe:d. Hebben wij bij de üevrijding meer aan het verleden dan aan de toekomst gedacht? Ais dat zo is, is het verk.sarbaar dat wij na het herstel en de wederopbouw min of meer met lege nanden staan. Totale vrijheid is een eeuwige waarheid, een beschouwelijke aange legenheid en roept in de actieve mens verveling op. Volgens een bekende gemeenplaats is er een oorlog nodig om de vooruitgang te prikkelen. Het kan zijn dat die regel een historische waarheid is. Maar nu is hij een onmogelijkheid geworden, omdat na de volgende oor log geen herstel meer mogelijk zal zijn. Oorlogen zijn absurd en hebben geen historische functie, ook niet als zij die altijd gehad zou den hebben. Het probleem is dat wij, gewend aan de negatieve in spiratie van rampen en oorlogen, de vrijheid zelf moeilijk als een opgave kunnen zien, zonder de prikkel van de slavernij. Het gaat, zoveel jaren na de bevrijding, niet meer om nerstel of wedero'pbouw van een oude wereld, maar, zo zeggen we dan, om de opbouw van een nieuwe wereld, waarvan nog geen modei bestaat. „Bevrijding" heeft betrekking op het verleden, zoals herste' en wederopbouw; vrij heid is iets dat in de toekomst gerealiseerd moet worden. Die realisa tie is niet een gemakkelijk te overzien karwei, waarvan het model al voor ogen staat, maar een eindeloos proces, even eindeloos als de waarheid dat de mens vrij is. Slavernij, dwang, oorlog en gebrek waren in het verleden prikkels tot vooruitgang in die realisatie. De overwinning daarop markeerde telkens een deel van de af te leggen weg. Het is waarschijnlijk de grootste opgave van deze tijd die ne gatieve prikkels overbodig te maken en inspiratie te vinden in de mogelijkheden van de vrijheid zelf. CORN. VERHOEVEN. STUDENT BRUNO GROEN

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 9