Experiment schooltoets
grave gedragen
Maatregelen voor
bietenrijders nodig
Al
Toetsen' gaat door
op kleinere schaal
Spoordijk staat groei
Sluiskil in de weg
EEG
eslagen
:t
abants
ikest
Nieuw type gondel
afsluiten zeegaten
bij
Premies voor rooien
boomgaarden
verdubbeld
GEMEENSCHAPPELIJKE REGELING MOEST
JUISTE KIND OP JUISTE SCHOOLBANK BRENGEN
WATEROVERLAST NOG PROBLEEM
OOSTBURGSE POLITIE
Ukens De laatste
IBreskens weer twee dia
oleegd. Zo werd vonge
gnacht ingebroken in net
in de n.v. Bresaens f"
•ater. Onbekenden o
Hulp voor
verkommerde
[bejaarde
>uien
IML
^schade op
sweg 58
ee inbraken
jBreskens
oorden
Dieven vonden
geen geld,
wel drank
Mammoetwet
Op Walcheren en Zuicl-Beveland
Veelbelovend
Sas van Gent
gaat ander
sportveld
gebruiken
Aangedreven door gasturbine
Geschiedenis
BEDRIJFSBEëINDIGINGSREGELING
W/mrnm.-urj^r,.,
f/m''///n/'j/// yjlg/'/e//////ft'/M
Actiegroep Zeeland
H andtekeningen
DE STEM VAN WOENSDAG 5 NOVEMBER 1969
S
II
(ADVERTENTIE)
(Van onze correspondent)
OOSTBURG „Ik begrijp niet,
I dat er geen maatregelen worden ge-
1 troffen om in de toekomst te voorko-
I men, dat de bieten tijdens het ver-
I voer van het land naar de fabriek
Ivan de wagens afvallen en de vei-
I ligheid van het verkeer in gevaar
brengen. Zoiets zou in de Randstad
I Holland absoluut ondenkbaar zijn".
[Deze vraag stelt de heer K. G. de
[jong uit Den Haag zichzelf iedere
I fceer als hij door Zeeuwsch-VIaande-
ren rijdt.
„Ik kom hier vrij geregeld vanwe-
>e mijn beroep (vertegenwoordiger)
(en iedere keer, wanneer ik achter
leen tractor met aanhanger, die let
terlijk torenhoog met bieten is opge
laden, rij, ben ik doodsbenauwd dat
j'n ding door mijn ruit vliegt of op
■dag 6 november 20.15 uur
mnementsconcert serie A
h van: janacek.glazounov,
ïlssohn, r.strauss
het turfschip breda I
fan onze correspondent)
ETINGE In Kloetimge to
h twee autobotsingen voor}
Het eerste ongeval gebr"
Ie vroege morgenuren.
?g 58 reed bij het viaduct*1
ragen bestuurd door J. *®J
ieer Arendskerke in de
trgen op Zoom. Een v
et aanhangwagen, die
en auto reed en bestuurd
H. uit Gouda, haalde eenfl
•achtauto in en botste nierj
le bietenauto op. De ma
was groot, alsmede de i
>p de weg. Er deden zich i
ïlijke ongelukken voor
tweede ongeval gebeurde^
rlichten in Kloetinge. Doe'
el van een tweewielig
iigentje van een Duitse Mn
fliep werd een personen»*
•d door C. de M. uit
eer zwaar beschadigd af"
je. Ook hier vielen
ffers.
pn onze correspondent)
raam het kantoortje o>
e bureaus overhoop vv 1
Er wordt acht gulden
aaronder enige Belgis®
rommel is er in het
ebieven. Er wordt echter
ts vermist. Door de teen»
he van de rijkspolitie»
ek ingesteld wat nog I I
heeft opgeleverd.
nacht van maandag °P
bij de scheepswerf ,j
ran de Sande op de ,j
im een scheepsschroein
Ook hier heeft de ril
zaakj in onderzoek.
te zeehengelwedstrijd
jelclub „De Vogel" za -
de Westerschelde
clubwedstrijd houden. f
lelmuspolder, van
ïr. Inschrijving en PrlJ
café Zeezicht. j
ze wedstrijd worden a
bekendgemaakt.
(Va« een onzer verslaggevers)
KMTAART Een enveloppe met
vijf gulden, tassen met boodschap
pen een aanbod van de diaconie
voor financiële hulp en een snelle
peactie van de plaatselijke ambtenaar
pn sociale zaken. Reacties op de
pniblikatie in „De Stem" van vorige
«eek over de miserabele omstan
digheden, waarin de 59-jarige heer
Kwaak leeft.
Zoals bekend was deze vroeg-oude
[En uitgeteerde man buiten zijn
schuld in financiële moeilijkheden
gekomen en was zijn huisje lang-
saam maar zeker tot een onbewoon
baar krot geworden. Ondanks beden
om hulp. kwam er voor de man
wiet vlug genoeg de voor hem zo
proodnodige helpende hand. Tot vo-
week. Vanuit Koewacht kreeg
fisj een brief met daarin bijgesloten
ien briefje van vijf gulden. De met
[het lot van de heer Kwaak begane
btzenders schreven het onbegrijpe
lijk te vinden, dat in Nederland van
idaag toestanden, als waarin
(le heer Kwaak verkeert, voorko
pen. Zij schreven te hopen, dat
We man spoedig zou worden gehol
pen.
Diverse families bestelden via
plaatselijke winkeliers boodschappen
por de heer Kwaak, die het tot dan
moeten doen met een rantsoen
Wan melk en brood. De winkeliers
Beden er zelf nog een schepje boven-
Wp. Zoveel etenswaren kreeg de heer
Kwaak, dat hij voor enkele weken
jut de brand is.
Vreselijk aardig was ook de reac
tie van de bakker van Kuitaart. De
'akker die gelezen had, dat de ach
terdeur van het huisje van de heer
Kwaak verrot was en niet meer
floot, kwam de deur repareren.
.De diaconie bood de heer Kwaak
nanciële hulp aan, die hij echter
beemd genoeg weigerde- De man,
bleek later, dacht, omdat dezelf
de dag de ambtenaar van sociale
teken bij hem was geweest met de
>apieren voor de bijstandswet, dat
M hij via andere kanalen dan de
Bijstandswet toegeschoven kreeg, la
ter zou moeten terugbetalen.
De blijken van medeleven hebben
do vereenzaamde man overigens
toed gedaan. De brief die hij ont-
png, heeft hij vele malen overgete
ld. En met een stem vol vreugde
jertelde hij keer op keer over de ve
ld gaven die hem werden gezonden.
mijn motorkap of dak terecht komt.
Daar de Zeeuwsch-Vlaamse wegen
bovendien over het algemeen nogal
smal zijn, zijn de bieten die op de
weg liggen, een gevaar".
Niet alleen de heer De Jong maar
ook tal van andere automobilisten
zijn van mening, dat er iets moet
worden ondernomen om het verkeer
te beschermen tegen de gevaren
van de bietencampagne. Niet alleen
automobilisten maar ook voetgan
gers, wielrijders en bromfietsers lo
pen risico's.
Een zegsman van de Oostburgse
politie weet te vertellen, dat er in
feite geen voorschriften bestaan wat
het laden van bietenwagens betreft.
„Wij kunnen alleen dan optreden,
wanneer wij zien dat een biet van
een aanhanger af valt. In zo'n geval
krijgt de bestuurder een proces-ver
baal. Het is bijzonder moeilijk te
constateren, al letten wij er wel
scherp op, want ook wij zijn de me
ning toegedaan, dat dit een gevaar
voor het verkeer oplevert.
Vorig jaar nog is er een biet door
de voorruit van een auto gesprongen
met alle gevolgen van dien. Geluk
kig heeft zich tijdens deze campag
ne nog geen ongeval van een derge
lijke strekking voorgedaan".
Ook de politie is van mening, dat
het wenselijk zou zijn, als er enige
maatregelen werden getroffen. Een
net of zeil, dat over de lading zou
moeten worden gespannen, zou het
grootste gedeelte van de moeilijkhe
den uit de weg te helpen.
„Maar ja het is nu eenmaal niet
wettelijk verplicht en wij zien 't nog
niet zo gauw gebeuren ook", aldus
de Oostburgse politie.
(Van onze correspondent)
TERNEUZEN Mogelijk was het
motief dat de dief(ven), die in de
nacht van maandag op dinsdag m
het restaurant „Vijverhof" aan de
Frederik van Eedenstraat te Terneu-
zen inbrak (en) naar de fles deed grij
pen. Zij konden weer eens vaststel
len, dat in de Terneuzense bedrij
ven de laatste tijd 's nachts geen geld
aanwezig is. De volgende morgen kon
de eigenaar wel vaststellen dat er
zeer behoorlijk gedronken was.
Ook in het garagebedrijf van Put
ten en Zoon aan de Axelsestraat was
diezelfde nacht ingebroken, maar
ook daar was geen geld aanwezig,
zodat de dieven onverrichter zake de
aftocht moesten blazen. Zij waren via
een opengebroken deur of ruit bin
nengekomen. De politie heeft tot nu
toe geen spoor gevonden.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG Gemeentebesturen, schoolbesturen van scholen
voor basisonderwijs en voortgezet onderwijs, alsmede de schoolleiders
van deze school zijn het ondanks herhaald beraad niet eens kunnen
worden over het invoeren van één zogenaamde schooltoets, volgens
een gemeenschappelijke procedure op alle scholen voor basis-onder
wijs in Zeeland en West-Brabant. Om deze reden heeft de beleidscom
missie die deel uitmaakt van de Stichting Zeeland in Middelburg,
besloten het experiment stop te zetten.
Dit vertelde dr. G. B. Smailegange,
directeur van de Stichting Zeeland
tijdens een persconferentie, waarop
het ideaal: de overgang van kinde
ren van het basisonderwijs naar het
voortgezet onderwijs volgens één sy
steem te regelen, ten grave werd ge
dragen.
De oorzaak hiervan is, dat de be
trokkenen (de gemeentebesturen,
schoolbesturen en schoolleiders) het
na de eerste ervaringen niet eens
konden worden over één gemeen
schappelijke procedure. Een aantal
scholen voor basis-onderwijs wilde
met de schooltoets verder gaan dan
de beleidscommissie voorstelde, een
aantal wilde wel doorgaan maar dan
met een andere schooltoets, weer an
dere wilden eerst een inventarisatie
van de bestaande toetsen hebben en
een bepaalde groep scholen wilde van
het hele idee van de schooltoets niets
(meer) weten.
De belanghebbenden (de school
kinderen) hebben geen stem in het
kapittel gehad, hoewel de school
toets bedoeld is om de altijd ingrij
pende overgang van de lagere school
naar een school van voortgezet onder
wijs, zonder schokken te laten verlo
pen en populair gezegd het juis
te kind op de juiste schoolbank in de
eerste of brugklas van het voortge
zet onderwijs te brengen.
Over de moeilijkheden om tot een
gelijke benadering van het vraagstuk
van de schoolovergang te komen, heb-
bij wij al eerder uitvoerig geschre
ven. De verschillen in benadering
blijken, naar dr. Smailegange namens
de beleidscommissie meedeelde, nu
onoverbrugbaar te zijn.
Het idee van de schooltoets is af
komstig van de mammoetwet. Deze
wet biedt de mogelijkheid om niet
meer uit te gaan van het schooltype in
de eerste plaats, maar van het kind
en zijn mogelijkheden. De mammoet
wet heeft 't isolement waarin de scho
len voor voortgezet onderwijs ten op
zichte van elkaar hebben geleefd,
doorbroken. Bovendien werd het
principe ingevoerd van schoolkeuze
op grond van aanleg en belangstel
ling van de leerling, die het lager
onderwijs heeft voltooid en naar een
school voor voortgezet onderwijs
moet. Vroeger was het zo, dat voor
een bepaalde school voor voortgezet
onderwijs een groep kinderen als het
ware „solliciteerde".
Zij werden onderworpen aan een
voor die school geldend toelatings
examen en degenen die afvielen
moesten het maar bij een minder „se
lectieve" school proberen. De mam
moetwet ziet 't anders. Deze wil, dat
de mogelijkheden van het kind wor
den ontdekt en dat op grond van de
daarmee verkregen gegevens, het
kind in een bepaald type school voor
voortgezet onderwijs zijn plaats
krijgt. De kloof tussen basisschool en
de school voor voortgezet onderwijs,
die bovendien wordt vergroot door
Vooruitzichten
jyoor donderdag
vrijdag,
^Pgesteld door
jet K.N.M.I.:
ferioden
pet buien en
Pgeveer
Prmale
|inperaturen voor de tijd van het
ar.
[Weersvooruitzichten m cijfers ge-
jiddeld over Nederland,
j Voor donderdag: aantal uren zon:
J tot 4; min.-temp.: van ongeveer
jprmaal tot 4 graden boven nor
gaal; max.-temp.: omstreeks nor-
gaal; kans op een droge periode van
'nstens 12 uur: 60 procent; kans
1 een geheel droog etmaal: 30 pro-
Dent.
[Voor vrijdag: aantal uren zon: 0
Pt 5; min._temp. omstreeks normaal;
|ax -temp.; omstreeks normaal; kans
een droge periode van minstens
t ïur: Piocent; kans op een ge-
;^ieel droog etmaal: 30 procent.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG Het wat trieste
einde van het streven om een ge
meenschappelijke procedure voor het
toetsen van het kennis- en begripsni
veau van schoolkinderen in Zeeland
en West-Brabant te vinden, betekent
niet dat er nergens meer met het
systeem van de „toetsen" gewerkt zal
worden.
Tijdens een bespreking met de le
den van de beleidscommissie onder
wijs die zoals elders gemeld
het ideaal van een serie school
toetsen op alle basisscholen in
haar vaandel had geschreven,
bleek ons, dat op Walcheren
en Zuid-Beveland, maar op klei
nere schaal, toetseringen van kinde
ren op de basisscholen zullen blijven
plaatsvinden. Dit gebeurt op verzoek
van enkele scholengemeenschappen
daai.
Bij uitstek deskundigen in onder
wijszaken, zoals die in de beleidscom
missie onderwijs verenigd zijn, hul
digen unaniem het standpunt dat er
pas een werkelijk bruikbare, ge
meenschappelijke schooltoets (of be
ter'. een reeks van in totaal vier toet
sen, in het vijfde en zesde leerjaar
van de basisschool) kan bestaan als
ar ook een algemeen leerplan zou
zijn om er de toetsen op te baseren.
„Het doel van toetsen, het kennis-
en begripsniveau van de kinderen
vast te stellen, mag niet uitsluitend
worden gezien in het licht van een
toelatingsexamen voor scholen die op
het basisonderwijs aansluiten", zo
gaf de commissie te kennen. Het toet
sen van de vorderingen die schoolkin
deren maken is ook van groot belang
voor de basisscholen, en daardoor
voor de kinderen zelf.
De resutlaten van de toetsingen
kunnen ook door 't schoolhoofd voor
het verkrijgen van een snel inzicht
in de leerprestaties van de kinderen
nuttig worden gebruikt. Op de
Zeeuwse en Westbrabantse scholen,
die aan het experiment hebben mee
gedaan, werd gebruik gemaakt van
de „Eindhovense toets".
Mede op grond van de bevindingen
in Zeeland en West-Brabant zou deze
Eindhovense toets voor een volgende
periode zijn aangepast Nu is dat ui
teraard onmogelijk en onnodig.
Het meest betreurt de beleidscom
missie onderwijs het dat de proef
periode niet voltooid is, wat wel het
geval zou zijn geweest als men vier
toetsingen (twee in de vijfde, en twee
in de zesde klas) had kunnen doen.
„Nu is het hele experiment onaf
gebleven", zei men ons met kennelij
ke spijt.
De mogelijkheid waarop men, zoals
een der commissieleden zei, „in dom
idealisme" had gehoopt, dat via de
schooltoets de totstandkoming van
een algemeen leerplan kon worden
bevorderd, is ook naar een verre toe
komst verschoven.
het toelatingsexamen, moest over
brugd worden.
Het doel werd nu, het schoolkind,
dat op een gegeven moment de over
gang van basisschool naar voortgezet
onderwijs moet maken, te „ontleden".
Daarbij gaat het om factoren als ma
nier van werken, belangstelling van
het kind, verhouding tot klasgenoten,
maar ook om de feitelijke kennis.
Wat dit laatste betreft, wilde de
beleidscommissie, via twee werkcom-
missies, in de vijfde en zesde klassen
van alle basisscholen in het delta
gebied voor de vakken rekenen en
taal 'n gelijksoortige toetsing van de
leerlingen invoeren. Van de verkre
gen resultaten zou bij de toelating
van de kinderen tot de scholen voor
voortgezet onderwijs kunnen worden
geprofiteerd. Daartoe was te meer
aanleiding, meenden de voorstanders
van dit idee, omdat het „brugjaar"
in het voortgezet onderwijs een tè
korte periode is om het kind juist en
met enige voorspelbaarheid over zijn
toekomstige studieresultaten te „ont
leden".
Hiermee zou men vooruitlopen op de
totstandkoming van regionale peda
gogische studiecentra. Zodra deze een
feit zijn (maar zij verkeren nog in
het experimentele stadium; juist gis
teren is het eerste proefcentrum, dat
in het voormalige gemeentehuis van
Sint Laurens gevestigd is, begonnen.
Red.), kunnen de werkcommissies
voor de schooltoets terugtreden.
Aanvankelijk ondervonden de voor
standers van de schooltoets, ruime
medewerking van de betrokkenen. In
april 1969 werd de eerste schooltoets
afgenomen. Een groot aantal gemeen
ten gaf er subsidie voor. Het was de
bedoeling om, na twee schooltoetsen
in het jaar 1968/1969, in 1970 drie
schooltoetsen af te nemen.
Op de bijeenkomsten die, ter voor
bereiding van het „toetsjaar" 1970
werden gehouden, liepen de inzichten
over waarde en opzet van de school
toets zover uiteen, dat zij niet meer
onder één noemer waren te brengen.
Omdat de grote betekenis van de
schooltoets juist is, dat zij voor alle
belanghebbenden gelijk is (pas dan
bereikt men de ware democratisering
die de mammoetwet bedoelt, zegt dr.
Smailegange), heeft de beleidscom
missie het experiment afgebroken.
„Wij hopen dat de scholen voor
basis- en voortgezet onderwijs zo
gauw mogelijk onderling contact zul
len opnemen, om het eens te worden
over de toelatingsprocedure voor de
scholen voor voortgezet onderwijs'
zegt dr. Smailegange.
Voor de stuurgroep, die aan de
wieg van het toetsenplan heeft ge
staan, bestaande uit dr. L. Brants
(inspecteur VHMO), A. Segaar (in
specteur Nijverheidsonderwijs voor
jongens) C. H. J. Rijk (inspecteur
Mavo-onderwijs), J. Geljjns (inspec
teur basisonderwijs) en L. F. J. H,
Frantzen (eveneens inspecteur ba
sisonderwijs) betekent het voortijdig
einde van een veelbelovend plan, een
teleurstelling.
(Van onze correspondente)
SAS VAN GENT Doordat de
n.v. Stijfsel- en Glucosefabriek in
Sas van Gent gaan uitbreiden, kan
het komende jaar het gemeentelijk
sportveld niet meer worden gebruikt
Men is daardoor genoodzaakt het
nieuwe sportterrein, gelegen tussen
de Vrijstraat en Sv. Albertdijk in
gebruik te gaan nemen. Voor het zo
ver is moet er nog heel wat geregeld
en besproken worden. Men is reeds
druk bezig met deze activiteiten: Er
is ai een nieuw wegdek tussen de
Vrijstraat - St. Albertdijk gereed ge
komen, en er wordt tevens druk ge
bouwd aan de kleedhokjes en dou
checellen op dit mooie, maar veraf
gelegen sportterrein.
(Van een onzer verslaggevers)
SLUISKIL In Sluiskil (3000 in
woners) kijkt men met groeiende
ergernis dagelijks tegen de dwars
door het dorp lopende oude spoor
dijk op. Die „sta-in-de-weg", zo vin
den de Sluikillenaars, belemmert de
ontwikkeling van ons centrum en be
knot onze leefbaarheid. Sluiskil
wordt niet alleen door het kanaal
Terneuzen-Gent in een westelijk en
een oostelijk deel verdeeld, maar de
spoordijk halveert ook nog eens de
dorpskern op de westelijke kanaal
oever.
De „gemeenschap Sluiskil" ruim
anderhalf jaar geleden in het leven
geroepen en sindsdien actief bezig
de belangen van de Sluiskilse bevol
king tegenover het Terneuzense ge
meentebestuur te verdedigen, ha
mert al geruime tijd op de oprui
ming van de oude spoordijk.
„Zolang die spoordijk er ligt heb
ben we geen echte kom, -geen cen
trum dat ons dorp aantrekkelijk
maakt. Sluiskil maakt op de bezoe
kers een verwaarloosde indruk. Het
ziet er rommelig en onverzorgd uit
met die braakliggende gronden
rondom de spoordijk. Als die dijk
weg is, kan het aanzien van het
dorp er aanmerkelijk op verbete
ren", aldus het dagelijks bestuur
van de belangengemeenschap. De
spoordijk is al ruim anderhalf jaar
geleden niet meer bij de spoorwe
gen in gebruik. Het verbrede en
verdiepte kanaal is al lang en breed
in gebruik, maar aan de nakomende
werken, waaronder de opruiming
van de spoordijk, wordt niets ge
daan", zo klaagt men in Sluiskil.
Het zogenaamde „Bosje" op de
plaats van de spoordijk, dreigt vol
gens de gemeenschap Sluiskil een
kl-andestiene vuilnisstortplaats te
worden. Ook daarom is de verdwij
ning van de spoordijk en de herzie
ning van de kom van Sluiskil een
dringende noodzaak. Het wachten is
of de beslissing van Rijkswaterstaat.
„De kwestie hangt op de financiën",
meent het bestuur van de gemeen
schap. Inmiddels heeft men een ka-
(Van een onzer verslaggevers)
ZIERIKZEE Bij de afsluiting
van het zuidelijk gedeelte van het
Brouwershavense Gat in 1971 zal
een nieuw type gondel gebruikt
worden, die aangedreven wordt
door een gasturbine. Tevoren bij
de afsluiting van het Haringvliet
zal één prototype uitgetest wor
den.
De gondel, die tot nu toe gebruikt
werd, had het nadeel, dat er een vrij
ongunstige verhouding bestond tussen
eigen gewicht en de te vervoeren last.
Het eigen gewicht namelijk van de
gondel was twintig ton, terwijl hij
maar tien ton kon vervoeren. Daarom
is Rijkswaterstaat gaan zoeken naar
een mogelijkheid om de verhouding
gunstiger te maken. Bovendien zocht
men naar een eenvoudiger systeem
voor het laden en lossen van beton
blokken.
Rijkswaterstaat heeft de dieselmo
toren vervangen door gasturbines en
heeft daardaar een betere verhouding
tot stand gebracht. Het gewicht hier
van is bij een vermogen van 250 p.k.
slechts 100 kilogram. Bovendien
is deze krachtbron ook in staat
af te remmen, als hij een helling af
gaat. Bovendien kan de nieuwe gon
del in één handeling de gehele nut
tige last pakken en daardoor tijd- en
arbeidsbesparend werken. Voor het
sluiten van het Brouwershavense Gat
zullen zestien van deze gondels ge
bouwd worden. Eén ervan zal proef
draaien bij het Haringvliet.
Aan de sluiting van het Haringvliet
zal men in maart 1970 beginnen. Men
hoopt in dat jaar nog hiermee klaar
te komen. Volgens het ministerie van
Verkeer en Waterstaat zal men dan
kunnen spreken over één der belang
rijkste feiten in de waterstaatkundige
geschiedenis van ons land.
De functie van deze dam is in hoofd
zaak bescherming tegen de dreiging
van de zee, maar daarnaast heeft hij
de belangrijke taak te verhinderen,
dat zoet water uit de Rijn en de Maas
afvloeit naar zee. Daardoor komt
meer water in de IJssel (die dus be
ter bevaarbaar wordt) en het IJssel-
meer, dat voor West- en Midden-Ne
derland als belangrijke leverancier
van water optreedt. Tenslotte zal de
dam de verzilting van het deltagebied
tegengaan. De zoutwatergrens, die nu
ver landinwaarts ligt, kan dan wor
den teruggedrongen.
Compleet zal dit reusachtige spel met
water pas zijn, als de dam in de
Oosterschelde klaar is. Volgens bere
keningen zal dat gebeuren in 1977.
merlid in de arm genomen om de
opruiming van de spoordijk op hoger
niveau te bespoedigen.
Het uitbreidingsplan Sluiskil voor
ziet weliswaar in een wat moderne
aanpassing van het dorpscentrum,
maar tot dusver heeft men in Sluis
kil van deze vernieuwing nog hitter
weinig gemerkt. „Niettemin", zo
benadrukt het bestuur van de ge
meenschap Sluiskil, „ontmoeten wij
bij het gemeentebestuur van Terneu-
zen veel begrip voor onze wensen on
suggesties. De laatste jaren is veel
gedaan om de slechte naam die
Sluiskil door de naburige fabrieken
had, weg te nemen. Ook in Sluiskil
klaagt men steen en been over de
afschuwelijke stank die uit de rich
ting van de suikerfabriek in Sas
van Gent komt overgewaaid".
Een ander ongerief waarmee tal
van Sluiskillenaren, vooral in het
natte jaargetijde, te kampen hebben
is de wateroverlast in hun huizen.
Vooral de bewoners in de Nieuwe
Kerkstraat, Middenstraat, Spoor
straat en Bosjesweg worden vaak ge
confronteerd met binnendringend
vocht. De oorzaak hiervan ligt in de
slechte afwatering of in de verho
ging van de waterstand als gevolg
van de kanaalwerken.
„Teleurstellend winden we ver
der", aldus het bestuur van de ge
meenschap, „dat Rijkswaterstaat
afwijzend heeft beschikt over ons
verzoek auto's van middenstanders
beperkt toe te laten op de pont,
waardoor zij hun klanten in Sluiskil
oost beter kunnen bedienen. Het ar
gument van waterstaat dat deze au
to's gevaar zouden opleveren voor
kinderen en andere voetgangers op
de pont, gaat volgens ons niet op,
omdat we alleen auto's buiten de
spitsuren willen toelaten. Dan zitten
de kinderen immers op school. Ook
vinden we dat de veiligheid van de
pontgebruikers verhoogd kan wor
den door het aanbrengen van een
slagboom bij de op- en afritten".
FOTO BOVEN
Behalve de spoordijk, die Sluis
kil in tweeën deelt, zijn er nog
andere obstakels. De pont bij
voorbeeld. Hier heeft men
kans tussen de wal en het
schip te rakken, omdat ter
plaatse geen afsluitboom is
aangebracht. Rijkswaterstaat
heeft wel voor een reddings
boei gezorgd.
(ADVERTENTIE)
TlH-3
het exclusieve Valvoüne produkt.
Vraag Inlichtingen bij Valvoline OS Nederland N.V.
Postbus 11 Dordrecht
(Van onze correspondent)
KRUININGEN De premies
voor het rooien van appel- en pe-
reboomgaarden zijn verdubbeld
>ooi fruittelers, die gebruik ma
ken van de bedrijfsbeëindigings-
tegeling voor van het ontwikke
ling-s- en saneringsfonds voor de
landbouw. De regeling geldt voor
boomgaarden, die voor 1965 ge
plant zijn. Dit besluit is genomen
door het bestuur van het ontwik-
kelings- en saneringsfonds voor
de landbouw, waarin het ministe
rie van Landbouw en het bedrijfs
leven zijn vertegenwoordigd.
Een groep vooraanstaande fruitte
lers uit alle delen van Zeeland heeft
een actiegroep fruitteelt Zeeland op
gericht. Deze groep is nu naar voren
gekomen met haar werkprogramma,
dat minister Lardinois van landbouw
en visserij moet overtuigen, dat zijn
beleid met betrekking tot de Neder
landse fruitteelt anders gericht dient
te worden.
Voorzitter van de commissie is de
neer A. Suy uit Kruiningen, een fruit
leler die erg onder de indruk is van
de grote nood, waarin de Nederland
se fruitteelt verkeert. De actiegroep
Zeeland heeft zich via alle Neder
landse fruitveilingen tot de fruitte
lers van Nederland gericht met de
oproep om in elk belangrijk fruitbe-
bied van ons land dergelijke actie
groepen op te richten om daarna
gezamenlijk een actie fruitteelt Ne
derland te vormen.
in eerste instantie wil men een
nandtekeningenactie op touw zetten
om de minister op hun moeilijkheden
te wijzen. Verder heeft men een en
quêteformulier ontworpen dat aan
alle fruittelers in ons land zal wor
den toegezonden en waarop vragen
voor komen met betrekking tot de
meningen over het beleid van de mi
nister en de stands- en vaktechni
sche organisaties en over de maat
regelen, die de minister heeft geno
men.
Het Zeeuwse acticomité zegt niet
te zullen ophouden voor de regering
maatregelen heeft genomen vooral
omdat er moeilijkheden veroorzaakt
zijn door onvolkomenheden in de
EEG en de lidstaten onderling.
h