Experiment schooltoets grave gedragen Maatregelen voor bietenrijders nodig Al Toetsen' gaat door op kleinere schaal Spoordijk staat groei Sluiskil in de weg EEG eslagen :t abants ikest Nieuw type gondel afsluiten zeegaten bij Premies voor rooien boomgaarden verdubbeld GEMEENSCHAPPELIJKE REGELING MOEST JUISTE KIND OP JUISTE SCHOOLBANK BRENGEN WATEROVERLAST NOG PROBLEEM OOSTBURGSE POLITIE Ukens De laatste IBreskens weer twee dia oleegd. Zo werd vonge gnacht ingebroken in net in de n.v. Bresaens f" •ater. Onbekenden o Hulp voor verkommerde [bejaarde >uien IML ^schade op sweg 58 ee inbraken jBreskens oorden Dieven vonden geen geld, wel drank Mammoetwet Op Walcheren en Zuicl-Beveland Veelbelovend Sas van Gent gaat ander sportveld gebruiken Aangedreven door gasturbine Geschiedenis BEDRIJFSBEëINDIGINGSREGELING W/mrnm.-urj^r,., f/m''///n/'j/// yjlg/'/e//////ft'/M Actiegroep Zeeland H andtekeningen DE STEM VAN WOENSDAG 5 NOVEMBER 1969 S II (ADVERTENTIE) (Van onze correspondent) OOSTBURG „Ik begrijp niet, I dat er geen maatregelen worden ge- 1 troffen om in de toekomst te voorko- I men, dat de bieten tijdens het ver- I voer van het land naar de fabriek Ivan de wagens afvallen en de vei- I ligheid van het verkeer in gevaar brengen. Zoiets zou in de Randstad I Holland absoluut ondenkbaar zijn". [Deze vraag stelt de heer K. G. de [jong uit Den Haag zichzelf iedere I fceer als hij door Zeeuwsch-VIaande- ren rijdt. „Ik kom hier vrij geregeld vanwe- >e mijn beroep (vertegenwoordiger) (en iedere keer, wanneer ik achter leen tractor met aanhanger, die let terlijk torenhoog met bieten is opge laden, rij, ben ik doodsbenauwd dat j'n ding door mijn ruit vliegt of op ■dag 6 november 20.15 uur mnementsconcert serie A h van: janacek.glazounov, ïlssohn, r.strauss het turfschip breda I fan onze correspondent) ETINGE In Kloetimge to h twee autobotsingen voor} Het eerste ongeval gebr" Ie vroege morgenuren. ?g 58 reed bij het viaduct*1 ragen bestuurd door J. *®J ieer Arendskerke in de trgen op Zoom. Een v et aanhangwagen, die en auto reed en bestuurd H. uit Gouda, haalde eenfl •achtauto in en botste nierj le bietenauto op. De ma was groot, alsmede de i >p de weg. Er deden zich i ïlijke ongelukken voor tweede ongeval gebeurde^ rlichten in Kloetinge. Doe' el van een tweewielig iigentje van een Duitse Mn fliep werd een personen»* •d door C. de M. uit eer zwaar beschadigd af" je. Ook hier vielen ffers. pn onze correspondent) raam het kantoortje o> e bureaus overhoop vv 1 Er wordt acht gulden aaronder enige Belgis® rommel is er in het ebieven. Er wordt echter ts vermist. Door de teen» he van de rijkspolitie» ek ingesteld wat nog I I heeft opgeleverd. nacht van maandag °P bij de scheepswerf ,j ran de Sande op de ,j im een scheepsschroein Ook hier heeft de ril zaakj in onderzoek. te zeehengelwedstrijd jelclub „De Vogel" za - de Westerschelde clubwedstrijd houden. f lelmuspolder, van ïr. Inschrijving en PrlJ café Zeezicht. j ze wedstrijd worden a bekendgemaakt. (Va« een onzer verslaggevers) KMTAART Een enveloppe met vijf gulden, tassen met boodschap pen een aanbod van de diaconie voor financiële hulp en een snelle peactie van de plaatselijke ambtenaar pn sociale zaken. Reacties op de pniblikatie in „De Stem" van vorige «eek over de miserabele omstan digheden, waarin de 59-jarige heer Kwaak leeft. Zoals bekend was deze vroeg-oude [En uitgeteerde man buiten zijn schuld in financiële moeilijkheden gekomen en was zijn huisje lang- saam maar zeker tot een onbewoon baar krot geworden. Ondanks beden om hulp. kwam er voor de man wiet vlug genoeg de voor hem zo proodnodige helpende hand. Tot vo- week. Vanuit Koewacht kreeg fisj een brief met daarin bijgesloten ien briefje van vijf gulden. De met [het lot van de heer Kwaak begane btzenders schreven het onbegrijpe lijk te vinden, dat in Nederland van idaag toestanden, als waarin (le heer Kwaak verkeert, voorko pen. Zij schreven te hopen, dat We man spoedig zou worden gehol pen. Diverse families bestelden via plaatselijke winkeliers boodschappen por de heer Kwaak, die het tot dan moeten doen met een rantsoen Wan melk en brood. De winkeliers Beden er zelf nog een schepje boven- Wp. Zoveel etenswaren kreeg de heer Kwaak, dat hij voor enkele weken jut de brand is. Vreselijk aardig was ook de reac tie van de bakker van Kuitaart. De 'akker die gelezen had, dat de ach terdeur van het huisje van de heer Kwaak verrot was en niet meer floot, kwam de deur repareren. .De diaconie bood de heer Kwaak nanciële hulp aan, die hij echter beemd genoeg weigerde- De man, bleek later, dacht, omdat dezelf de dag de ambtenaar van sociale teken bij hem was geweest met de >apieren voor de bijstandswet, dat M hij via andere kanalen dan de Bijstandswet toegeschoven kreeg, la ter zou moeten terugbetalen. De blijken van medeleven hebben do vereenzaamde man overigens toed gedaan. De brief die hij ont- png, heeft hij vele malen overgete ld. En met een stem vol vreugde jertelde hij keer op keer over de ve ld gaven die hem werden gezonden. mijn motorkap of dak terecht komt. Daar de Zeeuwsch-Vlaamse wegen bovendien over het algemeen nogal smal zijn, zijn de bieten die op de weg liggen, een gevaar". Niet alleen de heer De Jong maar ook tal van andere automobilisten zijn van mening, dat er iets moet worden ondernomen om het verkeer te beschermen tegen de gevaren van de bietencampagne. Niet alleen automobilisten maar ook voetgan gers, wielrijders en bromfietsers lo pen risico's. Een zegsman van de Oostburgse politie weet te vertellen, dat er in feite geen voorschriften bestaan wat het laden van bietenwagens betreft. „Wij kunnen alleen dan optreden, wanneer wij zien dat een biet van een aanhanger af valt. In zo'n geval krijgt de bestuurder een proces-ver baal. Het is bijzonder moeilijk te constateren, al letten wij er wel scherp op, want ook wij zijn de me ning toegedaan, dat dit een gevaar voor het verkeer oplevert. Vorig jaar nog is er een biet door de voorruit van een auto gesprongen met alle gevolgen van dien. Geluk kig heeft zich tijdens deze campag ne nog geen ongeval van een derge lijke strekking voorgedaan". Ook de politie is van mening, dat het wenselijk zou zijn, als er enige maatregelen werden getroffen. Een net of zeil, dat over de lading zou moeten worden gespannen, zou het grootste gedeelte van de moeilijkhe den uit de weg te helpen. „Maar ja het is nu eenmaal niet wettelijk verplicht en wij zien 't nog niet zo gauw gebeuren ook", aldus de Oostburgse politie. (Van onze correspondent) TERNEUZEN Mogelijk was het motief dat de dief(ven), die in de nacht van maandag op dinsdag m het restaurant „Vijverhof" aan de Frederik van Eedenstraat te Terneu- zen inbrak (en) naar de fles deed grij pen. Zij konden weer eens vaststel len, dat in de Terneuzense bedrij ven de laatste tijd 's nachts geen geld aanwezig is. De volgende morgen kon de eigenaar wel vaststellen dat er zeer behoorlijk gedronken was. Ook in het garagebedrijf van Put ten en Zoon aan de Axelsestraat was diezelfde nacht ingebroken, maar ook daar was geen geld aanwezig, zodat de dieven onverrichter zake de aftocht moesten blazen. Zij waren via een opengebroken deur of ruit bin nengekomen. De politie heeft tot nu toe geen spoor gevonden. (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG Gemeentebesturen, schoolbesturen van scholen voor basisonderwijs en voortgezet onderwijs, alsmede de schoolleiders van deze school zijn het ondanks herhaald beraad niet eens kunnen worden over het invoeren van één zogenaamde schooltoets, volgens een gemeenschappelijke procedure op alle scholen voor basis-onder wijs in Zeeland en West-Brabant. Om deze reden heeft de beleidscom missie die deel uitmaakt van de Stichting Zeeland in Middelburg, besloten het experiment stop te zetten. Dit vertelde dr. G. B. Smailegange, directeur van de Stichting Zeeland tijdens een persconferentie, waarop het ideaal: de overgang van kinde ren van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs volgens één sy steem te regelen, ten grave werd ge dragen. De oorzaak hiervan is, dat de be trokkenen (de gemeentebesturen, schoolbesturen en schoolleiders) het na de eerste ervaringen niet eens konden worden over één gemeen schappelijke procedure. Een aantal scholen voor basis-onderwijs wilde met de schooltoets verder gaan dan de beleidscommissie voorstelde, een aantal wilde wel doorgaan maar dan met een andere schooltoets, weer an dere wilden eerst een inventarisatie van de bestaande toetsen hebben en een bepaalde groep scholen wilde van het hele idee van de schooltoets niets (meer) weten. De belanghebbenden (de school kinderen) hebben geen stem in het kapittel gehad, hoewel de school toets bedoeld is om de altijd ingrij pende overgang van de lagere school naar een school van voortgezet onder wijs, zonder schokken te laten verlo pen en populair gezegd het juis te kind op de juiste schoolbank in de eerste of brugklas van het voortge zet onderwijs te brengen. Over de moeilijkheden om tot een gelijke benadering van het vraagstuk van de schoolovergang te komen, heb- bij wij al eerder uitvoerig geschre ven. De verschillen in benadering blijken, naar dr. Smailegange namens de beleidscommissie meedeelde, nu onoverbrugbaar te zijn. Het idee van de schooltoets is af komstig van de mammoetwet. Deze wet biedt de mogelijkheid om niet meer uit te gaan van het schooltype in de eerste plaats, maar van het kind en zijn mogelijkheden. De mammoet wet heeft 't isolement waarin de scho len voor voortgezet onderwijs ten op zichte van elkaar hebben geleefd, doorbroken. Bovendien werd het principe ingevoerd van schoolkeuze op grond van aanleg en belangstel ling van de leerling, die het lager onderwijs heeft voltooid en naar een school voor voortgezet onderwijs moet. Vroeger was het zo, dat voor een bepaalde school voor voortgezet onderwijs een groep kinderen als het ware „solliciteerde". Zij werden onderworpen aan een voor die school geldend toelatings examen en degenen die afvielen moesten het maar bij een minder „se lectieve" school proberen. De mam moetwet ziet 't anders. Deze wil, dat de mogelijkheden van het kind wor den ontdekt en dat op grond van de daarmee verkregen gegevens, het kind in een bepaald type school voor voortgezet onderwijs zijn plaats krijgt. De kloof tussen basisschool en de school voor voortgezet onderwijs, die bovendien wordt vergroot door Vooruitzichten jyoor donderdag vrijdag, ^Pgesteld door jet K.N.M.I.: ferioden pet buien en Pgeveer Prmale |inperaturen voor de tijd van het ar. [Weersvooruitzichten m cijfers ge- jiddeld over Nederland, j Voor donderdag: aantal uren zon: J tot 4; min.-temp.: van ongeveer jprmaal tot 4 graden boven nor gaal; max.-temp.: omstreeks nor- gaal; kans op een droge periode van 'nstens 12 uur: 60 procent; kans 1 een geheel droog etmaal: 30 pro- Dent. [Voor vrijdag: aantal uren zon: 0 Pt 5; min._temp. omstreeks normaal; |ax -temp.; omstreeks normaal; kans een droge periode van minstens t ïur: Piocent; kans op een ge- ;^ieel droog etmaal: 30 procent. (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG Het wat trieste einde van het streven om een ge meenschappelijke procedure voor het toetsen van het kennis- en begripsni veau van schoolkinderen in Zeeland en West-Brabant te vinden, betekent niet dat er nergens meer met het systeem van de „toetsen" gewerkt zal worden. Tijdens een bespreking met de le den van de beleidscommissie onder wijs die zoals elders gemeld het ideaal van een serie school toetsen op alle basisscholen in haar vaandel had geschreven, bleek ons, dat op Walcheren en Zuid-Beveland, maar op klei nere schaal, toetseringen van kinde ren op de basisscholen zullen blijven plaatsvinden. Dit gebeurt op verzoek van enkele scholengemeenschappen daai. Bij uitstek deskundigen in onder wijszaken, zoals die in de beleidscom missie onderwijs verenigd zijn, hul digen unaniem het standpunt dat er pas een werkelijk bruikbare, ge meenschappelijke schooltoets (of be ter'. een reeks van in totaal vier toet sen, in het vijfde en zesde leerjaar van de basisschool) kan bestaan als ar ook een algemeen leerplan zou zijn om er de toetsen op te baseren. „Het doel van toetsen, het kennis- en begripsniveau van de kinderen vast te stellen, mag niet uitsluitend worden gezien in het licht van een toelatingsexamen voor scholen die op het basisonderwijs aansluiten", zo gaf de commissie te kennen. Het toet sen van de vorderingen die schoolkin deren maken is ook van groot belang voor de basisscholen, en daardoor voor de kinderen zelf. De resutlaten van de toetsingen kunnen ook door 't schoolhoofd voor het verkrijgen van een snel inzicht in de leerprestaties van de kinderen nuttig worden gebruikt. Op de Zeeuwse en Westbrabantse scholen, die aan het experiment hebben mee gedaan, werd gebruik gemaakt van de „Eindhovense toets". Mede op grond van de bevindingen in Zeeland en West-Brabant zou deze Eindhovense toets voor een volgende periode zijn aangepast Nu is dat ui teraard onmogelijk en onnodig. Het meest betreurt de beleidscom missie onderwijs het dat de proef periode niet voltooid is, wat wel het geval zou zijn geweest als men vier toetsingen (twee in de vijfde, en twee in de zesde klas) had kunnen doen. „Nu is het hele experiment onaf gebleven", zei men ons met kennelij ke spijt. De mogelijkheid waarop men, zoals een der commissieleden zei, „in dom idealisme" had gehoopt, dat via de schooltoets de totstandkoming van een algemeen leerplan kon worden bevorderd, is ook naar een verre toe komst verschoven. het toelatingsexamen, moest over brugd worden. Het doel werd nu, het schoolkind, dat op een gegeven moment de over gang van basisschool naar voortgezet onderwijs moet maken, te „ontleden". Daarbij gaat het om factoren als ma nier van werken, belangstelling van het kind, verhouding tot klasgenoten, maar ook om de feitelijke kennis. Wat dit laatste betreft, wilde de beleidscommissie, via twee werkcom- missies, in de vijfde en zesde klassen van alle basisscholen in het delta gebied voor de vakken rekenen en taal 'n gelijksoortige toetsing van de leerlingen invoeren. Van de verkre gen resultaten zou bij de toelating van de kinderen tot de scholen voor voortgezet onderwijs kunnen worden geprofiteerd. Daartoe was te meer aanleiding, meenden de voorstanders van dit idee, omdat het „brugjaar" in het voortgezet onderwijs een tè korte periode is om het kind juist en met enige voorspelbaarheid over zijn toekomstige studieresultaten te „ont leden". Hiermee zou men vooruitlopen op de totstandkoming van regionale peda gogische studiecentra. Zodra deze een feit zijn (maar zij verkeren nog in het experimentele stadium; juist gis teren is het eerste proefcentrum, dat in het voormalige gemeentehuis van Sint Laurens gevestigd is, begonnen. Red.), kunnen de werkcommissies voor de schooltoets terugtreden. Aanvankelijk ondervonden de voor standers van de schooltoets, ruime medewerking van de betrokkenen. In april 1969 werd de eerste schooltoets afgenomen. Een groot aantal gemeen ten gaf er subsidie voor. Het was de bedoeling om, na twee schooltoetsen in het jaar 1968/1969, in 1970 drie schooltoetsen af te nemen. Op de bijeenkomsten die, ter voor bereiding van het „toetsjaar" 1970 werden gehouden, liepen de inzichten over waarde en opzet van de school toets zover uiteen, dat zij niet meer onder één noemer waren te brengen. Omdat de grote betekenis van de schooltoets juist is, dat zij voor alle belanghebbenden gelijk is (pas dan bereikt men de ware democratisering die de mammoetwet bedoelt, zegt dr. Smailegange), heeft de beleidscom missie het experiment afgebroken. „Wij hopen dat de scholen voor basis- en voortgezet onderwijs zo gauw mogelijk onderling contact zul len opnemen, om het eens te worden over de toelatingsprocedure voor de scholen voor voortgezet onderwijs' zegt dr. Smailegange. Voor de stuurgroep, die aan de wieg van het toetsenplan heeft ge staan, bestaande uit dr. L. Brants (inspecteur VHMO), A. Segaar (in specteur Nijverheidsonderwijs voor jongens) C. H. J. Rijk (inspecteur Mavo-onderwijs), J. Geljjns (inspec teur basisonderwijs) en L. F. J. H, Frantzen (eveneens inspecteur ba sisonderwijs) betekent het voortijdig einde van een veelbelovend plan, een teleurstelling. (Van onze correspondente) SAS VAN GENT Doordat de n.v. Stijfsel- en Glucosefabriek in Sas van Gent gaan uitbreiden, kan het komende jaar het gemeentelijk sportveld niet meer worden gebruikt Men is daardoor genoodzaakt het nieuwe sportterrein, gelegen tussen de Vrijstraat en Sv. Albertdijk in gebruik te gaan nemen. Voor het zo ver is moet er nog heel wat geregeld en besproken worden. Men is reeds druk bezig met deze activiteiten: Er is ai een nieuw wegdek tussen de Vrijstraat - St. Albertdijk gereed ge komen, en er wordt tevens druk ge bouwd aan de kleedhokjes en dou checellen op dit mooie, maar veraf gelegen sportterrein. (Van een onzer verslaggevers) SLUISKIL In Sluiskil (3000 in woners) kijkt men met groeiende ergernis dagelijks tegen de dwars door het dorp lopende oude spoor dijk op. Die „sta-in-de-weg", zo vin den de Sluikillenaars, belemmert de ontwikkeling van ons centrum en be knot onze leefbaarheid. Sluiskil wordt niet alleen door het kanaal Terneuzen-Gent in een westelijk en een oostelijk deel verdeeld, maar de spoordijk halveert ook nog eens de dorpskern op de westelijke kanaal oever. De „gemeenschap Sluiskil" ruim anderhalf jaar geleden in het leven geroepen en sindsdien actief bezig de belangen van de Sluiskilse bevol king tegenover het Terneuzense ge meentebestuur te verdedigen, ha mert al geruime tijd op de oprui ming van de oude spoordijk. „Zolang die spoordijk er ligt heb ben we geen echte kom, -geen cen trum dat ons dorp aantrekkelijk maakt. Sluiskil maakt op de bezoe kers een verwaarloosde indruk. Het ziet er rommelig en onverzorgd uit met die braakliggende gronden rondom de spoordijk. Als die dijk weg is, kan het aanzien van het dorp er aanmerkelijk op verbete ren", aldus het dagelijks bestuur van de belangengemeenschap. De spoordijk is al ruim anderhalf jaar geleden niet meer bij de spoorwe gen in gebruik. Het verbrede en verdiepte kanaal is al lang en breed in gebruik, maar aan de nakomende werken, waaronder de opruiming van de spoordijk, wordt niets ge daan", zo klaagt men in Sluiskil. Het zogenaamde „Bosje" op de plaats van de spoordijk, dreigt vol gens de gemeenschap Sluiskil een kl-andestiene vuilnisstortplaats te worden. Ook daarom is de verdwij ning van de spoordijk en de herzie ning van de kom van Sluiskil een dringende noodzaak. Het wachten is of de beslissing van Rijkswaterstaat. „De kwestie hangt op de financiën", meent het bestuur van de gemeen schap. Inmiddels heeft men een ka- (Van een onzer verslaggevers) ZIERIKZEE Bij de afsluiting van het zuidelijk gedeelte van het Brouwershavense Gat in 1971 zal een nieuw type gondel gebruikt worden, die aangedreven wordt door een gasturbine. Tevoren bij de afsluiting van het Haringvliet zal één prototype uitgetest wor den. De gondel, die tot nu toe gebruikt werd, had het nadeel, dat er een vrij ongunstige verhouding bestond tussen eigen gewicht en de te vervoeren last. Het eigen gewicht namelijk van de gondel was twintig ton, terwijl hij maar tien ton kon vervoeren. Daarom is Rijkswaterstaat gaan zoeken naar een mogelijkheid om de verhouding gunstiger te maken. Bovendien zocht men naar een eenvoudiger systeem voor het laden en lossen van beton blokken. Rijkswaterstaat heeft de dieselmo toren vervangen door gasturbines en heeft daardaar een betere verhouding tot stand gebracht. Het gewicht hier van is bij een vermogen van 250 p.k. slechts 100 kilogram. Bovendien is deze krachtbron ook in staat af te remmen, als hij een helling af gaat. Bovendien kan de nieuwe gon del in één handeling de gehele nut tige last pakken en daardoor tijd- en arbeidsbesparend werken. Voor het sluiten van het Brouwershavense Gat zullen zestien van deze gondels ge bouwd worden. Eén ervan zal proef draaien bij het Haringvliet. Aan de sluiting van het Haringvliet zal men in maart 1970 beginnen. Men hoopt in dat jaar nog hiermee klaar te komen. Volgens het ministerie van Verkeer en Waterstaat zal men dan kunnen spreken over één der belang rijkste feiten in de waterstaatkundige geschiedenis van ons land. De functie van deze dam is in hoofd zaak bescherming tegen de dreiging van de zee, maar daarnaast heeft hij de belangrijke taak te verhinderen, dat zoet water uit de Rijn en de Maas afvloeit naar zee. Daardoor komt meer water in de IJssel (die dus be ter bevaarbaar wordt) en het IJssel- meer, dat voor West- en Midden-Ne derland als belangrijke leverancier van water optreedt. Tenslotte zal de dam de verzilting van het deltagebied tegengaan. De zoutwatergrens, die nu ver landinwaarts ligt, kan dan wor den teruggedrongen. Compleet zal dit reusachtige spel met water pas zijn, als de dam in de Oosterschelde klaar is. Volgens bere keningen zal dat gebeuren in 1977. merlid in de arm genomen om de opruiming van de spoordijk op hoger niveau te bespoedigen. Het uitbreidingsplan Sluiskil voor ziet weliswaar in een wat moderne aanpassing van het dorpscentrum, maar tot dusver heeft men in Sluis kil van deze vernieuwing nog hitter weinig gemerkt. „Niettemin", zo benadrukt het bestuur van de ge meenschap Sluiskil, „ontmoeten wij bij het gemeentebestuur van Terneu- zen veel begrip voor onze wensen on suggesties. De laatste jaren is veel gedaan om de slechte naam die Sluiskil door de naburige fabrieken had, weg te nemen. Ook in Sluiskil klaagt men steen en been over de afschuwelijke stank die uit de rich ting van de suikerfabriek in Sas van Gent komt overgewaaid". Een ander ongerief waarmee tal van Sluiskillenaren, vooral in het natte jaargetijde, te kampen hebben is de wateroverlast in hun huizen. Vooral de bewoners in de Nieuwe Kerkstraat, Middenstraat, Spoor straat en Bosjesweg worden vaak ge confronteerd met binnendringend vocht. De oorzaak hiervan ligt in de slechte afwatering of in de verho ging van de waterstand als gevolg van de kanaalwerken. „Teleurstellend winden we ver der", aldus het bestuur van de ge meenschap, „dat Rijkswaterstaat afwijzend heeft beschikt over ons verzoek auto's van middenstanders beperkt toe te laten op de pont, waardoor zij hun klanten in Sluiskil oost beter kunnen bedienen. Het ar gument van waterstaat dat deze au to's gevaar zouden opleveren voor kinderen en andere voetgangers op de pont, gaat volgens ons niet op, omdat we alleen auto's buiten de spitsuren willen toelaten. Dan zitten de kinderen immers op school. Ook vinden we dat de veiligheid van de pontgebruikers verhoogd kan wor den door het aanbrengen van een slagboom bij de op- en afritten". FOTO BOVEN Behalve de spoordijk, die Sluis kil in tweeën deelt, zijn er nog andere obstakels. De pont bij voorbeeld. Hier heeft men kans tussen de wal en het schip te rakken, omdat ter plaatse geen afsluitboom is aangebracht. Rijkswaterstaat heeft wel voor een reddings boei gezorgd. (ADVERTENTIE) TlH-3 het exclusieve Valvoüne produkt. Vraag Inlichtingen bij Valvoline OS Nederland N.V. Postbus 11 Dordrecht (Van onze correspondent) KRUININGEN De premies voor het rooien van appel- en pe- reboomgaarden zijn verdubbeld >ooi fruittelers, die gebruik ma ken van de bedrijfsbeëindigings- tegeling voor van het ontwikke ling-s- en saneringsfonds voor de landbouw. De regeling geldt voor boomgaarden, die voor 1965 ge plant zijn. Dit besluit is genomen door het bestuur van het ontwik- kelings- en saneringsfonds voor de landbouw, waarin het ministe rie van Landbouw en het bedrijfs leven zijn vertegenwoordigd. Een groep vooraanstaande fruitte lers uit alle delen van Zeeland heeft een actiegroep fruitteelt Zeeland op gericht. Deze groep is nu naar voren gekomen met haar werkprogramma, dat minister Lardinois van landbouw en visserij moet overtuigen, dat zijn beleid met betrekking tot de Neder landse fruitteelt anders gericht dient te worden. Voorzitter van de commissie is de neer A. Suy uit Kruiningen, een fruit leler die erg onder de indruk is van de grote nood, waarin de Nederland se fruitteelt verkeert. De actiegroep Zeeland heeft zich via alle Neder landse fruitveilingen tot de fruitte lers van Nederland gericht met de oproep om in elk belangrijk fruitbe- bied van ons land dergelijke actie groepen op te richten om daarna gezamenlijk een actie fruitteelt Ne derland te vormen. in eerste instantie wil men een nandtekeningenactie op touw zetten om de minister op hun moeilijkheden te wijzen. Verder heeft men een en quêteformulier ontworpen dat aan alle fruittelers in ons land zal wor den toegezonden en waarop vragen voor komen met betrekking tot de meningen over het beleid van de mi nister en de stands- en vaktechni sche organisaties en over de maat regelen, die de minister heeft geno men. Het Zeeuwse acticomité zegt niet te zullen ophouden voor de regering maatregelen heeft genomen vooral omdat er moeilijkheden veroorzaakt zijn door onvolkomenheden in de EEG en de lidstaten onderling. h

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 3