„Brandpunt" in de prijzen
AAD VAN DEN HEUVEL
Moeilijke dagen voor de
raad van beheer van NOS
Eerste t.v.-spel in kader
AYRO's drama workshop
ki|k
STEMlfH
luister near
Die
toekenning
van prijzen
vind ik wat
problematisch
A
INDE
GREEP (X)
VAN
DE GRIEP
WITTE KRUIS
Op je tenen
Oubollige start
„INCIDENT
IN HET
ARCHIEF"
Surpremes
voortaan
zonder
Diana Ross
Vanavond
22.10 uur (Ned.I)
Tv-fflm over
ontwikkelings -
samenwerking
Dansers van
Ceylon op t.v.
Buitenlandse stations
kopen
AVRO interviews
BOEK
IJzer
NEDERLAND I:
NEDERLAND II:
BELGIë (Nederlands):
BELGIë (Frans):
DUITSLAND I:
DUITSLAND II:
helpt u eruit
DE STEM VAN WOENSDAG 5 NOVEMBER 1969
(Van onze radio- en t.v.-redactie)
HILVERSUM Was KRO's
actualiteitenprogramma „Brand
punt" een sportvereniging, dan
werd het t(jd, dat er een prijzen-
kast werd aangekocht. Het begint
zo langzamerhand een traditie te
worden, dat een Brandpunt-re
portage op de internationale fes
tivals wordt bekroond. Zoals be
kend werd in Barcelona de „pre-
inio ondas" toegekend aan de
door Aad van den Heuvel, Willi-
brord Frequin en William Vogler
gemaakte produktie „Bommen op
Biafra". Aad van den Heuvel zal
op vrijdag 14 november de prijs
namens het KRO-team op de of
ficiële gala-avond van de Spaan
se tv in ontvangst gaan nemen.
„Brandpunt" ontstond in 1962, maar
daar was al heel wat aan vooraf ge
gaan. De heer Jan Casteleijns, destijds
hoofd van de tv-secti-e bij de KRO,
ontmoette in 1960 de free-lance jour
nalist Van den Heuvel in de studio.
Aad v.d. Heuvel: „Hij dacht dat ik
kwam solliciteren, maar het misver
stand werd snel opgehelderd toen
bleek, dat ik een dagbladreportage
moest maken over de KRO-tv. Deze
ontmoeting had voor mij een pretti
ge nasleep, want ik mocht als aspi
rant-regisseur bij de KRO komen.
Jos van der Valk heeft mij toen het
vak geleerd, aangezien er in 1960 nog
geen opleidingscursussen bestonden.
In het begin deed ik alles bij de tv,
o.a. de sportuiitzendimgen van Jan
Öottaar. Totdat het plan ontstond
om met een soort tv-magazine te
starten. Dat is toen „Brandpunt" ge
worden. Samen met Nic Natten heb
ik de eerste afleveringen verzorgd.
Dat zal in 1962 geweest zijn.
Een paar maanden later werd de
bekende cineast Piet Kaart aange
trokken als tv-regisseur. Hij zou
eigenlijk niet meeT gaan filmen, doch
op een gegeven moment greep hij
haastig weer naar de vertrouwde
filmcamera. Piet Kaart en ik hebben
toen een paar onderwerpen gemaakt,
welke bepalend waren voor de ver
dere ontwikkeling vain „Brandpunt".
Het was een reportage in Berlijn on
der de titel „De Muur" en een beeld-
verslag in de Kongo, dat „Het Kaïmp"
heette. Op dat ogenblik stonden wij
voor de keuze: öf het gezellige fa-
miliemagazine, dat toen nog gepre
senteerd werd door wijlen Jan Gode-
rie te handhaven öf de kant van de
actualiteit op te gaan.
Besloten werd er een goede actu
aliteitenrubriek van te maken, welke
al spoedig onder supervisie kwam te
staan van de oud-journalist Richard
Schoonhoven. Het team werd uitge
breid met Ham Mulder, Frits van der
kijkdichtheid van 66 pet., terwijl hij
vroeger 80 pet. haalde. Het kijkcijfer
voor „Brandpunt" blijft nog vrij
hoog. Het ligt tegen de 30 pet. aan,
dat is bijna 2,5 miljoen toeschou
wers".
Poel, Ed van Westerloo en Ad Lan-
gebent".
De titel vain de rubriek is van het
begin af aan „Brandpunt" geweest.
Van den Heuvel stelde destijds voor
om het programma „Focus" te noe
men, maar Jan Casteleijns vond de
Nederlandse naam „Brandpunt", dat
hetzelfde begrip dekte, veel beter.
Van hem is dus de titel van de ru
briek afkomstig.
Aad van den Heuvel: „Het karak
ter van de rubriek was toen nog wat
oubolliger en geregeld zochten we
naar een betere vorm. Er was nog
niet zoveel concurrentie, ook al van
wege de kleine budgetten en de ge
ringe zendtijd. Bij de AVRO-tv had
men een soortgelijk programma on
der de titel „Flits", de VARA had als
voorloper van „Achter het nieuws"
de rubriek „Espresso" en bij de
NCRV leidde Peter varn Campen toen
„Attentie". In die tijd had de AVRO-
tv met „Flits" de beste rubriek. Dat
herinner ik me nog wel.
Weet je wat zo belangrijk is ge
weest bij de karakterverandering van
Brandpunt? Vroeger was het bij de
KRO zo, dat iemand die in vaste
dierst was bij de tv niet op het
scherm mocht komen. Je werkte al
tijd met free-lance presentatoren. Dat
was een maatregel varn Casteleijns,
die daarmee geloof ik heel oirbare
bedoelingen had. Hij wilde zijn men
sen tegen zichzelf in bescherming ne
men. Hij vond dat degene, die op
het beeldscherm kwam, aan zulke
grote gevaren bloot stond, dat je dit
iemand in vaste dienst niet kon aan
doen. Dat heeft Richard Schoonho
ven doorbroker Die zei: geen ge
zeur, we gaan het zelf doen. Ik werd
toen feitelijk een beetje tegen mijn
zin, want ik had nooit ambitie gehad
in die richting, redacteur-presenta
tor": Bij het kijkerspubliek werd Aad
v.d. Heuvel door zijn uiterlijk al
spoedig de „jeune premier" van
„Brandpunt" genoemd.
Is er in de loop van de laatste vijf
jaren bij „Brandpunt" veel gewijzigd
in de onafhankelijke, kritische en
soms wel eens „harde" journalistieke
aanpak? Van den Heuvel: „In het be
gin wekte deze methode van werken
bij het publiek nogal wat weerstan
den. Ik geloof, dat de aanpak in gro
te lijnen hetzelfde is gebleven, zij het
dat wij meer routine hebben gekre
gen en beter leren beoordelen wat
weerstand opwekt en wat niet.
Het publiek is er bovendien meer
aan gewend. De kijkcijfers bewijzen
zelfs, dat er tegenwoordig minder
wordt gekeken naar actualiteitenru
brieken. Maar dat geldt voor de hele
tv. Wim Sonneveld had onlangs een
Waarom is het uitgerekend „Brand
punt" dat in competitie met produk-
ies uit liefst 33 landen, waaronder
\merika en Rusland, de eerste prij
zen wegsleept?
„Volgens mij is een heel belang
rijk punt, dat wij door geldgebrek ja
renlang gedwongen waren met een
kleine ploeg op stap te gaan. Een
reporter, die tevens het geluid op
nam en de cameraman. Met z'n
tweetjes moest je alles opknappen.
Je had bovendien zo weinig geld bij
je, dat je genoodzaakt was om met
iets goeds uit het buitenland terug
te komen, wilde je financieel gezien
de KRO geen debacle bezorgen. We
hebben eigenlijk allemaal jarenlang
op de tenen van ons kunnen moeten
lopen. Ik geloof dat dit een harde
maar uiterst belangrijke leerschool
voor ons is geweest. Er viel niet te
rotzooien".
Hoe gaat het werk nu binnenshuis
bij „Brandpunt"?
Van den Heuvel zakt eens onder
uit en zegt: „We hebben het systeem
dat we twee dagen na de uitzending
van onze rubriek het programma op
nieuw bekijken en bekritiseren. Dit
gebeurt in de beste harmonie ook al
worden er nog wel eens harde noten
gekraakt over eikaars onderwerp. Je
leert dan veel van de zwakke pun
ten in je eigen werk".
Over zijn reis naar Barcelona om
de „premin ondas" in ontvangst te
nemen zegt hij plotseling: „Ik heb
een eigen mening over dit soort fes
tivais. Die toekenning van prijzen
vind ik wat problematisch. Ik ben
dit jaar in Cannes geweest, maar de
ervaring daar opgedaan geldt voor
de meeste festivals. Het is eigenlijk
bijna onmogelijk om tv-prijzen toe
te kennen, want er spelen zoveel po
litieke motieven een rol.
Zowel in Cannes als Barcelona be
stond de jury uit 20 mensen. Toen
er in Cannes een voortreffelijke re
portage uit Tsjechoslowakije werd
gedraaid van de Duitse tv dreigden
de Oosteuropese vertegenwoordigers
weg te lopen. De heren wilden, dat
de inzending werd teruggetrokken.
Het is gelukkig niet gebeurd. Maar
uiteraard kwam deze produktie voor
een prijs helemaal niet meer in aan
merking.
Een veel interessanter facet van
die festivals is, dat honderden tv-
mensen en journalisten uit oost en
west worden geconfronteerd met de
voor hen onbekende toestanden. Dat
is voor mij de grote waarde van dit
soort festivals".
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM De raad van be
heer van fle N.O.S., die zich de laat
ste weken al grote moeilijkheden op
de hals heeft gehaald door een proce-
dure-fout bij een beslissing over de
journaalkwestie, ziet zich nu boven
dien geplaatst voor een opeenstape
ling van een nieuwe serie ernstige
moeilijkheden.
Voor vandaag heeft namelijk de
programmastaf van de N.O-S.-radio
een onderhoud aangevraagd bij de
raad van beheer met betrekking tot
de positie van deze staf in kwesties
met de omroepen. Het handelt hier
om een ernstig verschil van mening
tussen de N.O.S.-radio en enige an
dere zendgemachtigden, dat zich
voor-deed rond d-e uitzending op
prinsjesdag en tijdiens de Westduitse
Bondsdagverkiezingen. Zoals bekend
hield ie NOS-radio in samenwerking
met de NCRV de luisteraars op de
hoogte van de verkiezingsresultaten
in Duitsland, terwijl de AVRO en de
KRO in hun eigen zendtijd afzonder
lijk opereerden.
In de door alle zendgemachtigden
goedgekeurde nota „uitgangspunten
voor het gezamenlijk programma bij
radio en tv" wordt o.a. gesteld: „Al
le in de N.O.S.-samenwerkende ver
tegenwoordigers van de omroepen en
de leden benoemd door de Kro-on en
de culturele organisatie zullen in goe
de harmonie, op basis van de wet,
moeten trachten hun taak op het ge
bied van de gezamenlijke program
ma's zo goed mogelijk te vervullen-
Eerst dan kan het gezamenlijk pro
gramma ook werkelijk als gezamen
lijk worden gevoeld.
Daarbij dienen zij tegemoetkomend
heid te betrachten ten opzichte van
elkaar. De omroepen zullen daarbij
niet op een eenzijdig geïnterpreteerd
„volledigheidsstandpunt" gaan staan
maar rekening houden met de eisen
die het gezamelijk programma stelt.
Anderzijds zal rekening worden ge
houden met de opdracht, die de om
roeporganisaties hebben".
Zijn wij wel geïnformeerd, dam
weet de raad van beheer niet hoe
zij uit deze principiële kwestie moet
geraken. E-r gaan geruchten, dat de
programmacommissaris bij de N.O.
S.-radio, mr. W. Wagenaar, bij een
nieuw conflict zijn portefeuille ter be
schikking zal stellen.
Jules Hamel
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM In 1968 werd een
aantal Nederlandse auteurs uitgeno
digd om binnen het kader van een
drama workshop voor de A.V.R.O.
een kort televisiespel te schrijven.
Dit seizoen zullen drie uitzendingen
plaatsvinden, te weten „Incident in
het archief" van Rudolf Bruyn, „Vrij
dagmiddag 2 uur" van Chris Ver
heugd en „Gemeubileerd" van Chiem
van Houweninge.
Vandaag van 20.40 tot 21.35 uur
via Nederland 2 wordt de satirische
eenakter „Incident in het archief'
uitgezonden. Het is een spel, dat op
wrange wijze de bureaucratisering
van de moderne tijd tot in het uiter
ste doorvoert. Want de macht van
de onbekende ambtenaar is zo groot
geworden, dat hij vrijelijk beschikt
over leven en dood van de onderda
nen, die slechts codenummers in een
systeem zijn en geen mensen.
Derhalve een maatschappij, waar
in de individu, die nog mens wil zijn
een lachwekkende en ter dood ver
oordeelde clown wordt.
Robert Sobels speelt de rol van de
inspecteur; de archivaris is Gerard
Hartkamp; Mereltje wordt vertolkt
door Rick Nicol-et; de soldaat is Ju
les Ham-el; de ambtenaar van toe-
zocht wordt uitgebeeld door Ad Noy-
ons en Bello de Clown wordt gespeeld
floor Rudolf Lucieer. De regie heeft
Maxim Hamel.
THE SUPREMES zullen het vol
gend jaar zonder lead-zangeres
Diana Ross moeten doen. Haar
plaats zal worden ingenomen
door Jean Terrel, zuster van de
bekende zwaargewicht bokser Er_
nie Terrel. Diana Ross, die ook in
ons land veel succes oogstte, heeft
haar afscheid van The Supremes
aangekondigd voor begin 1970.
Zij wil in het vervolg als zelfstan
dige zangeres gaan optreden.
(ADVERTENTIE)
Na de hoofdfilm op het eerste
net wordt vanavond een do
cumentaire uitgezonden over
vier ontwikkelingsprojecten
van de Stichting Nederlandse
Vrijwilligers in Kenia. Ruim
tachtig jonge Nederlanders
werken daar met de bevol
king samen aan de opbouw
van het land op gebieden als
de koffiecultuur, vakonder
wijs, hospitaalbouw, verple
ging, gezinshuishoudkunde
en zuigelingenzorg. Ook in
andere delen van de wereld
(West-Afrika, Azië, Zuid-
Amerika) leveren Nederland
se vrijwilligers een bijdrage
aan de ontwikkelings-s amen-
werking. Als u na het zien
van de film meer wilt weten
over vrijwilligerswerk kunt
u onderstaande bon gebrui
ken voor nadere informatie.
Voor uitzending komen in
aanmerking jonge mensen
die een vak goed beheersen,
leeftijd 21-35 jaar.
P-—
BON VOOR MEER INFORMATIE
I OVER VRIJWILLIGERSWERK
I
j Naam
J Adres
Plaats
J Geboortedatum
J Gehuwd/ongehuwd
J Opleiding
i Beroep
I
J In gefrankeerde envelor
aan: X-0057
XStichting Nederlandse
Vrijwilligers
Muzenstraat 30 Den Haag.
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM In oktober maak
ten de Dansers van Ceylon een korte
toernee door ons land, waarbij dooi
de AVRO-televisie twee programma's
werden opgenomen. Het eerste komt
vandaag van 20.20 tot 20.40 uur via
Nederland II op het scherm.
De folklore van Ceylon wijkt sterk
af van de ons beter bekende muziek
en dans uit India en Pakistan, al was
het maar, omdat de Ceylonezen boed
dhisten zijn en geen hindoe of mos
lim. Belangrijker echter is het stem
pel, dat het klimaat legt op levens
wijze en kunst van een volk. In dit
geval; een mild klimaat, een vriende
lijk en speelse bevolking en een on
danks overheersingen vrijwel onge
repte traditie, die tot grote verfijning
heeft geleid Dezelfde verfijning als
in hun beroemde zilversmeedwerk,
dat ook in hun kostuums soms vele
kilo's zwaar een rol speelt.
(Van onze radio- en t.v.-redactie)
HILVERSUM Op 18 oktober
zona „AVRO's Televizier" een ex
clusief interview uit, dat Jaap van
der Zwan had met de onlangs ge
vluchte Griekse oud-minister van On
derwijs en Voorlichtiig Georges My-
lonas.
Dit interview werd op 21 oktober
gevolgd door nog twee vraaggesprek
ken met Griekse verzetstrijders, na
melijk de rechter Georges Kouvela-
kis, die zich ook buiten Griekenland
bevindt, en de secretaris van de
ondergrondse verzetsbeweging, die
zijn verklaring aflegde onder
de naam Alexis Fotinas. Voor
deze uitzendingen bestond ook in het
buitenland belangstelling. Zij zijn in
middels aangekocht door ITV-News
at ten (Engeland), het Z.D.F. (Duits
land), R.A.I. (Italië), S.R.G. (Zwit
serland) N.R.K. (Noorwegen) en de
B.R.T. (België). Het Amerikaanse
station N.B.C. heeft een eopie van
het gesprek met Georges Mylon-as
aangekocht.
De belangstelling voor antiek oud
ijzer is vrij plotseling opgekomen.
Voor Anton van Oirschot, die zich
nogal op antieke paden begeeft, aan
leiding om dit boekje te schrijven.
Voor geïnteresseerden een aardig
boekje, waarin in kort bestek veel
wetenswaardigheden bijeengezet zijn.
Een historische schets, een stijlover
zicht, het gildewezen der smeden, be
werking van ijzer in de loop der eeu
wen en sterke verhalen over ijzer en
het volksgeloof vormen de inleiding
op het bespreken van allerlei ijzeren
oude tuigen, die nu als antiek ver
handeld worden.
Aain de band v.an vele foto's, die de
Brabantse bakermat van dit boekje
verraden, komen we iets aan de
weet over wapens, foltertuig, gereed
schappen, huisraad, sloten, sleutels,
hekken, poorten, ankers, uithangbor
den windvanen etc etc. Ieder onder
deel krijgt wat historische notities
mee, die vaak interessant zijn om
kennis van te nemen ook al zijn we
niet van plan oze huiskamer op te
sieren met een folterwerktuig uit de
16e eeuw.
Tenslotte heeft hij drie pagina'sv
spreekwoorden en gezegden, die met
ijzer samenhangen, bijeengevonden.
Van Oirschot heeft veel ijzer in het
vuur. HENK EGBERS
Anton van Oirschot: Antiek ko
pen - ijzeren voorwerpen, (uitg. Hel
mond Prakta paperback nr 28).
11.10
11.35
12.00
17.00
17.05
17.40
18.50
19.00
19.07
19.31
20.00
20.20
20.30
22.10
22.25
22.55
23.00
DE SOVJET-UNIE
WALTER AND CONNIE
SLUITING
AVONTUREN IN SPEEL-
GOEDLAND
GEEN WOORDEN MAAR
DADEN
Ploegen van Ajax en SVV in 'r
de Stadssporthal te Tilburg.
SLUITING
DE FABELTJESKRANT
JOURNAAL
SCALA
KENMERK
JOURNAAL
POLITIEKE UITZENDING
GVP
TORTILLA FLAT
Film naar de roman van John
ViprK
UITZENDING STICHTING
SOCUTERA
EIGENTIJDS
Nederlands Blazersensemble
o.l.v Edo de Waart.
JOURNAAL
SAMENVATTING VOETBAL
INTERLAND NEDERLAND -
ENGELAND
18.50
19.00
19.03
19.30
20.00
20.20
20.40
21.35
22.05
22.10
22.40
DE FABELTJESKRANT
JOURNAAL
AUDUBON WILDLIFE
THEATRE. Verdwijning van
een zoutmeer in de V.S.
INFO
JOURNAAL
DE DANSERS VAN CEYLON
Ballet
INCIDENT IN HET ARCHIEF
Nederlands spel over de bu-
reaukratisering van de mo
derne tijd.
SPREEKUUR
JOURNAAL
TELEAC
LEVENDE FILOSOFIE
SLUITING
16.00 - 16.30 SCHOOLTELEVISIE
17.00 SCHOOLTELEVISIE
17.30 JEVANJONG
19.25 ZANDMANNETJE
19.30 POSTZEGELRUBRIEK
19.45 HIER SPREEKT MEN NE
DERLANDS
19.50 ZOEKLICHT
19.55 MEDEDELINGEN EN WEER
BERICHT
20.00 JOURNAAL
20.25 ONTDEK DE STER
21.25 PANORAMA
22.15 GASTPROGRAMMA
22.45 JOURNAAL
16.55 NIEUWS
17.00 FEU VERT
18.30 RAYONS X
19.00 LES VOLANTS
19.25 VOOR DE KLEUTERS
19.30 UNE FEMME A AIMER
20.00 JOURNAAL
20.30 AUJOURD'HUI
Dokter A. C. van Swol behandelt
enkele eenvoudige medische on
derwerpen, waarmee iedereen
wel eens geconfronteerd wordt.
22.00 SYMPHONIEORKEST VAN
DE ZWEEDSE OMROEP
22.45 JOURNAAL
20.00 JOURNAAL EN WEEREE-
RICHT
20.15 MUTMASSUNGEN ÜBER
SCHWABING VON EINST
UND JETZT
21.00 GEHEIMNISSE DES
MEERES
21.50 PETER UND ALEX
22.20 JOURNAAL MET KOMMEN-
TAAR EN WEERBERICHT
17.00 DIE SOZIAL WISSEN -
SCHAFTEN
17.30 JOURNAAL EN WEERBE
RICHT
17.35 MOSAIK
18.05 DIE DREHSCHEIBE
18.40 WESTLICH VON SANTA Fé
Tv-serie.
19.10 PERCY STUART
Tv-serie
19.45 HEUTE
20.15 ZDF MAGAZIN
21.00 NUR DER FREIHEIT
GEIIÖRT UNSER LEBEN
Door Herbert Knopp, naar de
roman „Jugend ohne Gott" van
Odön von Horvath
22.30 .TOTTRNAAL EN WEERBE
RICHT
Woensdag 5 november
HILVERSUM I 402 M
VARA: 12.25 Promenade-orkest
met zangsoliste: amusementsmuziek.
12.54 Voor het platteland. 13.00 Actu
aliteiten. 13.25 Licht orgelconc. 13.45
Gesproken portret. 14.00 Operette
muziek (gr) 15.15 In de Toonzaal:
modern muziekprogramma voor de
jeugd met commentaar. 16.00 Nieuws.
16.02 Stereo: Nederlandse chansons.
16.20 Muziek en brieven, muzikale
lezing. 17.20 Stereo: Semi-klassieke
kamermuziek (gr). 17.55 Mededelin
gen. 18.00 Nws. 18.11 Actualiteiten.
18-20 Uitzending van D'66. 18.30 Ste
reo: Klink Klaar zonder nonsens.
19.30 Nws. 19.35 Buitenlands week
overzicht. 19.45 Stereo: Tango-Rumba
orkest met zangsolisten. 20.10 Licht
instrumentaal trio. 20.30 Stereo:
VARA-Dansorkest en solisten. 20.55
Franse filmmuziek (gr). 21.15 Stereo:
Licht instrumentaal ensemble. 21.45
Nou, en Actueeel satirisch pro
gramma. 22.10 Country en Western
muziek. 22-30 Nieuws. 22.38 Medede
lingen. 22.43 Actualiteiten. 22.55 Ste
reo: Moderne muziek van Australi
sche componisten (gr). 23.20 Radio
Jazz magazine. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II 298 M
KRO: 12.00 Van twaalf tot twee,
gevarieerd programma. (12.22 Wij
van het land; 12.26 Mededelingen t.b.
v. land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws;
12-41 Actualiteiten; 13.00 Raden maar
13.15 Ondernemend) NCRV: 14.00
Stereo: Radiophilharmonisch or
kest en solisten: moderne muziek.
14.20 Stereo: Radio Kamerorkest:
klassieke en moderne muziek. 15.00
In 't zilver: programma voor oudere
luisteraars. 16.00 Nieuws. 16.02 Stereo
Voor de jeugd. 17.00 Twien popra
dio voor t(w)ieners. 17.50 Overheids
voorlichting: Mens en samenleving.
18.00 Country and Western rubriek.
18.30 Nieuws. 18.41 Actualiteiten. N.
O.S.: 19.00 Openb. Kunstbezit. 19.10
Wat is education permanente?, ge
sprekken. CVK: 19.30 Gereformeerde
Dankdienst voor gewas en arbeid.
N.O.S.: 20.30 Verslag van de inter
land voetbalwedstrijd Nederland
(ADVERTENTIE)
(en spaart bovendien de maag)
X Poeders, tabletten, cachets.
«eS
Engeland. 22.05 Ster-eo: Gevarieer
de grammofoonmuziek. 22.30 Nieuws.
22.38 Parlementsoverzicht. 22.45 Ste
reo: X, een sprong in het duister.
23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM Hl 240 M EN FM
NOS: (12.00 Nieuws) AVRO: 13.00
Nieuws. 13.03 Radiojournaal. 13.06
Zet 'm op: vrolijk p-latenp-rogramma.
(14.00 Nieuws.) 15.00 Nieuws. 15.03
Arbeidsvitaminen: populair verzoek-
platenprogramma. 16.00 Nws. 16.03
Gimmick: licht platenprogramma.
17.00 Nieuws. 17.02 Radiojournaal.
17.05-18 00 Toppoppology: pop- en
countrymuziek.
BRUSSEL NEDERLANDS 324 M
12.(10 Nieuws. 12.03 Gevarieerde
muziek. (12-40-12.48 Weerbericht, me
dedelingen on SOS-berichten voor de
schippers). 12.55 Buitenlands pers
overzicht. 13.00 Nieuws, weerbericht
en dagklapper. 13.20 Tafelmuziek.
14.00 Nieuws. Aansl.: Schoolradio.
14.30 Voor de jeugd. 14.50 Concert.
(15.00 Nieuws). 15.15 Voor de' kinde
ren. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberich
ten. 16.09 Muziek voor de jeugd. 16.30
Volksmuziek. 17.00 Nieuws, weerbe
richt en mededelingen. Aansl.: Jazz
muziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Popmu
ziek. 18.20 Lekenmoraal en filoso
fie. 18.50 Sportkr. 18.58 Taalwen-
ken. 19-00 Nieuws, weerbericht en
actualiteiten. 19.40 Grammofoonmu
ziek. 19.45 Pedagogische lezing. 20.00
Operettemuziek. 22.00 Nieuws, be
richten en cultureel lieu.vs. 22.15 Ge
varieerde muriek ^23 00-23 10 Nws,
23.40 Nieuws. 23.45-0.30 Voor de zee
lieden.
Donderdag 6 november
HILVERSUM I 402 M
AVRO: 7-00 Nieuws. 7.10 Ochtend
gymnastiek. 7.20 Stereo: Lichte gram
mofoonmuziek. 8.00 Nieuws. 8.11 Ra
diojournaal 8.20 Stereo: Lichte gram
mofoonmuziek. (8.30-8.33 De groente
man) 8 50 Morgenwijding 9.00 Stereo
Klankjuwelen (gr) 9.35 Waterstan
den. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de
kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen.(gr).
(11.00-11.02 Nieuws). 11.30 Rondom
12: programma voor de vrouw. (11.55
B eurs-b erichten
HILVERSUM H 298 M
KRO: r.00 Nieuws. 7.10 Het leven
de woord. 7-15 Badinerie: klassieke
grammofoonmuziek. (7.30 Nieuws;
7.32 Actualiteiten; 7.50 Overweging;
8.00 Nieuws.) 8.30 Nieuws. 8.32 Voor
de huisvrouw (9.00-9.10 Gymnastiek
voor de huisvrouw.) N.Ö.S.: 10.09
Wat heeft dat kind?, pedagogischs
lezing. 10.20 Stereo: Muziek uit d4
Barok (opn.) KRO: 11.00 Voor da
zieken. 11.55 Mededelingen.
HILVERSUM III 240 M EN FM
NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Terug
van weggeweest: muziek van toen
voor luisteraars van nu. 9.30 zzzoef
licht instrumentaal program'
ma. 10 00 N'"uws 10 03 Muziek bij dl
koffie. (11.00 Nieuws.).
r